,IK WEET NIET WAT HET IS' zaterdagnummer Zaterdag 3 februari 1968 MEVROUW DÉFIZE, GAST VROUWE: SOUBURG ,Ik moet de lakens uitdelen. Altijd. Ik heb het gevoel dat ik iets kwijt moet, ergens voor moet zorgen. Iets or ganiseren. Misschien iets uitdragen, ik weet niet precies wat het is'. Ze weet niet precies wat het is, mevrouw C. W. M. E. Dé- fize-Schmitz uit Souburg. Waarschijnlijk is het een beetje liefde, een beetje zorgen voor en een beetje moederlijkheid. Dat alles, een flinke dosis charme en een portie zakelijkheid hebben haar tot een goede gastvrouw gemaakt. Zo heet ze nu officieel: gast- vrouwe. Bij Hoechst. Ze spreekt het uit met een ,k'. Met het be drijf, daar even buiten Middelburg heeft ze weinig te maken, eigenlijk niets. Ijzergieterij waar het niet naar wens ging, hield ermee op, en daarmee was ook het inkomen weg. .We had den een heel groot huls, in de Gort- straat en dus begon ik met zomer gasten. Juni 1951 was dat.' Ais ze terugkijkt op die lange jaren zucht ze. Het ging niet over rozen. De kinderen werden groter en dat bracht problemen met zich mee, het huwe lijk strandde en er moest iets ge beuren. Mevrouw Défize toog aan de studie en haalde haar diploma voor het horecabedrijf. Toen ging ze uitbreiden en begon een .echt' pen sion. GASTHUIS Haar terrein ligt In Souburg, in het grote oude huis in de Kanaalstraat. Een huis dat misschien even oud als zU is: aan mevrouw Défize is het op een jaar of tien niet te zien. Ze toen ze solliciteerde: .Eigenlijk reken Ïi er dan niet meer op een serieuze andidate te zijn, maar het leek me zo'n leuke baan, dus heb lk het toch geprobeerd'. Enfin, ze is het geworden. Het verhaal van het oegin af aan. WENSEN Erna Schmitz had vroeger twee gro te wensen: aan het toneel of in de verpleging. Het werd geen van beide, haar moeder wilde haar enigste doch ter liever by zich houden en zo ble ven het wensen. ,Ik had toen ook al Innerlijk de behoefte iets uit te dragen, ik moest iets vertolken, maar mijn ouders waren nogal conserva tief.' Zo bleef ze thuis, werd ouder en trouwde met een ingenieur. ,Mijn man was directeur, moest steeds veel gasten ontvangen en ik kon me dus uitleven. Daarna de kinderen. Die moesten grootgebracht worden, daar gaat ook wat energie Inzitten.' Ze zwierf in die tyd de wereld door. Woonde dan hier, dan daar, voelde zich steeds overal thuis. ,Ik ben mak kelijk over te planten, ik heb nooit last van helmwee gehad.' vyfentwintig maal pakte ze het hele spul weer uit, vandaar dat ze nu zegt: ,Och, gewoon, verhuizen!' Ten slotte vestigde de familie Défize zich in Middelburg. Daar begon het getob. De heer Défize, directeur van een ,Ik heb mijn pension nooit als be drijf, maar meer als een gasthuis willen zien. Ik heb ook altyd men sen om me heen gehad die een te huis moesten hebben en geen koud hotel. Ik had een leraar, een kan didaat-notaris, een zeeofficier en stu denten. Veel studenten en scholieren. Veel jonge mensen om me heen. Dag en nacht gewerkt. Me voor honderd procent ingezet, om alles draaiende te houden, Ik geloof dat het me ge lukt is. Misschien niet altyd en overal helemaal, maar het liep! Een poos geleden viel ik van de trap: rug wervels beschadigd. Dat is nu weer aardig gebeterd overigens. En toen kwam dan die advertentie van Hoechst. Ik verzuchtte toen al zo van: .Had die er maar twintig jaar eerder in gestaan!', maar op aan drang van een vriendin heb ik toch geschreven. In alleryi pasfoto's la ten maken, ruggespraak gehouden met mijn dominee en binnen drie dagen kreeg lk bericht. Ik moest maar eens komen praten. Tot op het laatste moment had ik er niet zoveel fiducie in. Per slot van reke ning waren er anderen, jonger.' Ze Is het toch geworden. Ze zwaait nu de scepter in één van de twee gasthuizen van Hoechst. Het is een groot oud huis dat in de gangen nog laat zien dat het onder water heeft gestaan: het vocht weert zich duchtig. Het huis zelf: een ruime hal en gang, twee grote, geriefiyk ingerich te kamers, een serre, een kleinere eetkamer, een keuken. Boven ver schillende slaapkamers, modern, so ber, gedistingeerd, en douches en badkamers. Op de bovenste verdis- ping (het enige bezwaar is weieens die trappen) haar privé-domem: een slaapkamer en een kleine zitkamer met moderne meubelen en een schat van herinneringen. Potten, flessen en schilderijen van haar zoon (kunste naar), r? een woord dat ze met warmte uitspreekt, geen wonder: ze heeft sommigen acht, negen jaar achter eik- had. Af en toe bladert ze haar gastenboeken nog eens door. Boeken vol hartelijke woor den voor de vrouw die altyd maar wilde zorgen, bedisselen, organiseren. Vijftien september is ze in dienst fetreden, ze is nu byna vflf maanden ezig en de zaken gaan goed. De directeuren uit Duitsland, de ingeni eurs, de wetenschapsmensen die de Hollandse ploeg in moet werken, de hoge mijnheren die af en toe een3 een kijkje komen nemen, zy vinden een charmant en gastvrij onthaal in Souburg. Ze merken misschien niet eens zo veel van mevrouw Défize, ze gaat haar gangetje wel en rekent het tot haar belangrijkste taak sfeer te scheppen. Overal in het huis hangen smaakvolle reprodukties, hier en daar staat een bloemetje, het eten ziet er goed verzorgd uit, alles is zoals de gastvrouw zelf. Het is een af- ADVERTENTIE) aar in pension gehac Kit»1 Het is allemaal weer voorbij, de mo dekoorts van Parijs. De heren mode koningen kunnen even uitblazen, de mannequins mogen in hun oudste plunje door de stad lopen, de mode redactrices gaan zich voorbereiden op de show van de Hollandse ont werpers en de klanten kunnen en thousiast of verdeeld hun keuze ma ken. Heel kort nog even een samen vatting van de belangrijkste gebeur tenissen uit deze laatste modemara- thon ,Yves Saint Laurent bracht nieuwe lijnen én draagbare kleding, dat maakt iemand tot een modeontwerper' schreef een (be vriende) Franse verslaggeefster. Het zij zo. Chanel, altijd bereid tot zowel een offensief als een defensief, bracht behalve haar onsterfelijke, chique pakjes met geborduurde ran den, ook veel praatjes de wereld in. Ungaro heeft zijn voorliefde voor het hele korte niet verloochend en ging op dezelfde voet voort; verder bracht hij veel noppen, grote nop pen, kleine noppen, allemaal noppen! Madame Grès haalde met ovaties met badpak de haute couture in. Er ging meer stof in dan in sommige creaties van Courrèges de eende lige badpakken kregen een kleine kol! En iedereen maar verzuchten dat het toch niet praktisch is! Tja, die Courrèges. Heel weinig textiel, maar wel leuke ideetjes. Op de meest strategische punten een bloemetje en klaar is Kees. Cardin pakte het an ders aan. Hij haakte in op de al heer sende leermode en bracht pakken van gevlochten leer. Door de goede coupe hebbertjes! Dior, die al een paar keer de boot een beetje miste, bracht een leuke show met kleding geïnspi reerd op de Berber-woestijndracht. Ricci en Dior beiden lieten wat meis- kes als matroosje aanrukken en Castillo gaf zijn jurken vleugelmou wen en Patou liet de mouwen in veel mantels maar helemaal achterwege. Ter compensatie droegen de manne quins er gebreide truien onder. Mooi is het, maar wéér zal de nuch tere huisvrouw vertwijfeld zuchten: niet praktisch Lanvin die verleden jaar één van de beste collecties presenteerde hield het nu op korte lijfjes en lange rok ken. Die lange rokken vinden hun weg maar aarzelend bij de couturiers, maar de grote warenhuizen verkopen ze al bij honderden. Esterel was wél praktisch, hoera! Hij ontwierp een eenvoudig wit basis japonnetje met verschillende acces soires. Balmain kwam met grote strikken en was erg vrouwelijk. Algehele tendens: terug naar de taille, veel plooirokken, veel mini en een beetje maxi en terug naar de twintiger jaren. Op de foto's van links naar rechts: De basisjurk van Esterel met enkele accessoires, een creatie, eveneens van Esterel geïnspireerd op Mexico, een witte japon met marineblauw geruite mantel van het Parijse huis ,Star' De in het decolleté geknoopte sjaal is eveneens blauw. Tenslotte een andere blauw-witte combinatie van hetzelf de huis. De jurk heeft een opensprin gende plooi midvoor. wisselend leventje met steeds wisse lende gasten. Nu eens zijn er maar een handjevol, dan weer is ze .vol'. De administratie houdt mevrouw Dé fize by in een klein kantoortje. Haar overige tijd spendeert ze aan andere bezigheden, stilzitten Is nu eenmaal niet haar sterkste kant. ,Bc ben bezig met autoryiessen en met Engels'. Bezig-zljn te een belangrijk woord. Ze is ook altyd bezig met een handwerkje. Op school ^oa de la gere school een opleiding in een in ternaat by Franse zusters, waar we behalve de algemene ontwikkeling veel goede omgangsvormen en Frans ook handwerken leerden' leerde ze de technieken, nu leeft ze haar artistieke invallen uit. Tussen de be drijven door, want: ,ik moet iets doen lk weet niet wat het ls'. Er te altijd wel een leuk recordje. Het zal de oesterminnende mensen interesseren dat er ook een record openen oesterschalen' bestaat. Het staat sinds vorig jaar somcr op naam van een Franse restauranteige naar die kans heeft gezien honderd oesterschelpen vakkundig te openen in de tijd van twee minuten en 4-3 seconden. De vorige recordhouder was een Amerikaan die dertien jaar geleden honderd oesterschelpen openbrak in iets meer dan drieëneen halve minuut tijd. Wie zich weieens aan de enerverende bezigheid van het ,oestertje openen' heeft ge waagd kan alleen maar stil worden bij het vernemen tan zulke tijden.' Maar wie weet zijn er nóg rappere oesteropeners. Jeanne Moreau. de Franse actri ce die de rol van Catharine de Grote in de gelijknamige film speelt draagt tijdens de opnamen de echte juwelen van de legendarische keize rin: een tiara van goud, diaman ten en parels uit 1750, drie kostba re diamanten ringen (een ovale, een ronde en een alliance-ring)bal schoentjes met topazen en diaman ten, muiltjes die met vier soorten edelstenen zijn bezet, een diaman ten collier uit 1750, een diamanten broche uit 1776 en oorhangers die uit diamanten zijn opgebouwd. De waarde van deze oogverblindende tooi bedraagt zo'n slordige SJ5 mil joen gulden. In de warenhuizen in New York zijn miniatuur parfumflesjes te koop. Eet bijzondere eraan is het fluitje, dat erop is gemonteerd. De fabrikant vindt dat erg handig, voor het roepen van taxi's of, in geval van nood. voor het waarschuwen van de dichtst bijzijnde agent! Amerikaanse huisvrouwen re kenen de haardroogkappen al onder de gewone artikelen. D luxe schuilt tegenwoordig in de kappen met een ingebouwde radio. Voor eindelijk een rustig uurtje naar de radio luiste ren! Andere nieuwe snufjes op het gebied van huishoudelijke appara tuur zijn: een blikopener, gecombi neerd met een apparaat dat ijsblok jes tot gruis slaat en een elektrische wekker die piUeslikkers eraan her innert dat de tijd voor het volgende tabletje is gekomen. De wekker lean met tussenpozen van vier, zes, twaalf of vierentwintig uur worden ingesteld. Het apparaat heeft voor het bewaren van tabletten en pillen een ingebouwd miniatuur-medicijn kastje dat op slot kan. Na de opblaasbare meubelen, een tweede topper uit Frankrijk op meu- belgebied: een poef die kan vior- den uitgeklapt tot een bedbank van 195 bi) 65 centimeter, bestaande uit een houten onderbouw met een schuimrubber matras. Na het ineen- vouwen van bed en matras ontstaat een rechthoekige poef van 65 bij 65 bij 45 centimeter die met een draion hoes wordt bedekt. Wel een duur poef je. Receptje: 1 blik perziken, 1 rook worst, vier plakken belegen kaas, een halve ui, een halve paprika, theelepel mosterd, halve eetlepel azijn, snufje zout en peper. De per-' ziken afgieten en eenderde van het sap bewaren, het vel van de worst halen en over de gehele worst, op ongeveer twee centimeter afstand van elkaar, kruiselingse insnijdin gen maken. De worst in een taart vorm of op een ondiepe schotel leg- gen en de in stukjes gesneden kaas in de inkepingen doen. Langs da binnenkant vak de worst een rand perziken leggen. Vervolgens ui en paprika in dunne slierten snijden en vermengen met de overgebleven per zikschijfjes. Dit geheel middenin da schotel leggen. Her perziksap met da mosterd, de azijn, de peper en het zout vermengen en dit over de per zikschijfjes gieten. Het geheel on geveer 15 minuten verwarmen in een matig warme oven. Courrèges heeft een belofte ge daan. Hij wil een stampje buiten 'het terrein van zijn oude vak gaan zoals zo veel van zijn collega's en een parfum uitbrengen. Méér heeft hij tot nu toe niet losgelaten, maar voor het eind van het jaar zal het zover zijn. Enfin, februaris net be gonnen, hij heeft nog even de tijd. Ted Lapidus, één van de jong a Parijse ontwerpers doet ook een stapje naar het grote publiek'. Hij heeft eind vorig jaar een boutique 'haute couture voor twintigjarigen' geopend. Jonge dames die goed in de slappe was zitten, wippen er af en toe naar binnen om de jurkjes te passen. Voorbijgangers mogen er echter óók naar kijkennaar die jurkjes dan: Ted zette in de etalage een kleurentelevisie. Op het scherm de kleurrijke boutique-collectie. ire blijven even in Parijs. Een bekend cosmeticahuis gaat dit jaar nog een ,club de beauté? openen. Het lidmaatschap van vijfhonderd franken geeft gedurende een half jaar recht op diverse schoonheidsbehan- dehngen. In Amsterdam bestaan ook plannen een dergelijke service te verlenen, maar men kibbelt nog over de voorwaarden die men aan toekom stige klanten moet stellen. LONDEN. Kappers in Londen hebben voor hun clientèle kleine goudkleurige haarlokjes die op mi- niatuurkammetjes zijn vastgezet en het kapsel een lichtend effect geeft. In Amerika werd het systeem ge lijk op grote schaal ingevoerd met gekleurd kunsthaar. Voor wie een blauwtje tvil lopen. De stad Genève heeft een eerste prijs voor horlogerie vorige maand toegekend aan de ontwerper van een handtas. Niet zo'n wonderlijke gang van zaken als men weet dat het om een avondtasje gaat waarvan de sluiting uit een uurwerkje bestaat. Het is gemaakt uit kleine gouden elementies en heeft een zwarte, wij zerplaat. Ook in eigen land nieuws. De stich ting wonen heeft vorige maand een tweede voorlichtingscentrum in ge bruik genomen. Stichtina wonen is de roepnaam van de .Stichting ter bevordering van de wooncuüuur in Nederland', die tot voor kort beter bekend was als de stichting goed wonen. Het streven van de stichting blijft onveranderd: het ontplooien van activiteiten die het publiek voorlichten omtrent optimaal ge bruik en inrichting van de woning.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 15