KARL BARTH EN ACHTERBERG VAN BRAILLE TOT BLINDE GEEN HAASTIGE SPOED IN DE GEREFORMEERDE SYNODE SPECIAAL WERK IN MIDDELBURG KORTGEZEGD GEBOD EN PLICHT Zaterdag 3 februari 1968 Een braïlleschrijf machine, in de braiïleerkamer te Middelburg. Zo ziet een brailezetmach ine eruit. De machine wordt g ebruikt voor de chr. blindenbibliotheek m Ermelo. In het Middelburgse stadhuis is een braiïleerkamer, waar enkele mensen zich bezighouden met het brailleren, het in brailleschrift (een systeem van punten, bobbeltjes) brengen van boeken. Vroeger gebeurde dat met een prikpen, daarna met een speciale braille- schrijfmachine. een apparaat met zeven toetsen. In Middelburg worden vooral veel wetenschappelijke, moeilijke, werken gebrail- leerd. Zoals een Duits-Engels woordenboek, handelsrekenen, mu ziekschrift. .Middelburg* staat in den lande en met name bij de chr. blindenbibliotheek in Ermelo utistekend aangeschreven. De Institute van Calvijn, ,Ik spreek Grieks en Latijn' van professor Sizoo, de Openbaring van Johannes, ,De oorlog ln het licht der we tenschappen' (Röling) al die boeken werden ln Middelburg gebrail- leerd, in tienduizend vellen per maand, grote bladen op iets steviger papier, bruinachtig en perkamentachtig, dan een normaal boek, om dat het papier de ,hand des tyds' moet kunnen doorstaan. Er gaat hee. wat werk, geld een brailleschrijfmachine kost zo'n 350 en papier in een met de hand gebrailleerd boek zitten. Een Engels- Nederlands woordenboek is een brailleboek met het formaat van een forse zeventiende eeuvvse bijbel. De man die brailleert moet een gelijkmatige aanslag hebben, want elke niet goed aangeslagen punt betekent een andere letter. De man, die corrigeert, een blinde, leest met de linkerhand en corrigeert met de rechter. De correcties worden weer aangebracht met de voorloper van de brailleschrijf machine, de reglette. Ze helpen elkaar. De mensen in Middelburg en de blinden overal in het land, die het Middelburgse werk lezen. In Ermelo worden de in Middelburg gebrailleerde bladen gebun deld tot een boek. Daar is ook een brailledrukkerij. Het braille wordt met een machine op een metalen plaat aangebracht, die plaat gaat naar een andere machine, waar de pagina's ermee worden bedrukt. Daarna volgt het tijdrovende werk van correctie, binden, plakken, opslaan, verzenden vanuit de blindenbibliotheek. In diezelfde bibliotheek dit affiche: ,Kijk uit. Gevaarlek speelgoed kost kinderogen'. (Van onze kerknieuwsredacteur) Nummer 1261 ln de bibliotheek is een merk waardig boek. Het beslaat 32 banden, voor een bandrecorder: Karl Earth, Kirchllche Dog- matik. Een gesproken boek voor een blinde ■tudent ln de theologie. De stem van één vrouw spreekt dit hele boek. Het Is de stem van mevrouw A. Dralsma-Boerema. De onge veer achthonderd pagina's Duits werden in acht wéken gesproken en op bandrecorder opgenomen, 32 bandjes, dat is totaal 64 uur om te luisteren. Gesproken boeken komen meer en meer in gebruik. Niet alleen omdat bralileboeken meer ruimte innemen. Eén brailleboek is 33 centi meter hoog en meer dan 10 centimeter dik. Dat is dan maar één band. Viereneenhalf van deze banden vormen een gedrukt boek van normaal formaat. De brailleboeken (2800 ti tels) in Ermelo beslaan ruim driehonderd meter aan rekken. Maar er zijn meer motie ven voor het gesproken boek. Niet elke blinde kan braille lezen. Voor hem of haar is het gesproken boek een uitkomst Bovendien zijn er blinden, die een boek liever horen lezen dan dat ze het met de vingers zelf lezen. De opnamestudio voor gesproken boeken op het terrein van .Bartimeüs' in Zeist, waar de bandjes voor de christelijke blindenbiblio theek ln ons land worden gemaakt, is inge richt voor opname van dertien bandjes tege lijk. Het betekent, dat dertien blinde abonnees van de bibliotheek tegelijk een boek kunnen horen lezen. Het gesproken boek (nu 1350 titels in Ermelo, reken op 4,5 bandje per boektitel, totaal dus ruim 6000 bandjes, is ln opmars. Niet dat het brailleboek eruit zal gaan. Voor vele, zeker voor speciale onderwerpen, zal men zeker het brailleboek blijven gebruiken. De tendens ls momenteel, zo vertelt directeur H. Fidder van de Ermelose blindenbibliotheek, dat met name verstrooiingslectuur op bandjes komt waarbij men vooral moet denken aan de oude re blinden en studie, hobbylectuur en der gelijke voornamelijk ln braille zal worden uit gegeven. De jongeren die blind zijn. zullen het brailleschrift leren en verder studeren. De eerste zes brailleboeken, die de nu meer dan vijftig jaar bestaande blindenbibliotheek bezat, moesten in delen worden uitgeleend aan diverse lezers, die als ze een deel uit hadden het volgende deel toegestuurd kregen, waarmee een andere blinde net klaar was. Het gaat nu allemaal wat beter. Men be schikt nu over een aanzienlijk aantal boe ken en bandjes, waarvan diverse ln meer dan één exemplaar, die alle gaan naar zo'n duizend lezers in het land. Z(j lazen vo rig jaar met elkaar 8700 braillebanden (tegen de 2000 titels) en tegen de 90.000 gesproken bandjes, dat zijn dus 20.000 boeken. In 1961 waren die cijfers respectievelijk 5900 en 22.000 braillebanden en bandjes. Lezen is één van de belangrijkste tijdsbeste dingen voor blinden. Maar er zjjn ook diverse sporten waaraan ze na uitvoerige training en met veel doorzettingsvermogen kunnen meedoen. Eén van die sporten is paardrijden. Toch komt een blinde meer en meer in de knel. Het schijnt dat in Duitsland bijvoorbeeld de blindegeleidehond al niet meer wordt ge bruikt in het verkeer. De blinde durft bijna niet meer op straat. Een hond ls niet meer voldoende. De stok blijft dan nog over. Ed ook die voldoet niet genoeg. De blinde wordt meer en meer genoodzaakt thuis te blijven. In Ermelo is meer op hetzelfde terrein: ,Son- neheerdt' met een blindentehuis, met een werkinrichting, borstelfabriek, textielweverij en brailledrukkerij en een bejaardenpaviljoen voor veertig personen. Bovendien is er de stichting blindenvakuntieoord Dennenheul, dat een nieuw gebouw krijgt per 1 mei. Over borstels gesproken. Van bevoegde zijde kan men horen, dat het verkopen van borstels aan de deur, wat de bonafide instellingen betreft, bijna geheel ls verdwenen. De christelijke blindenbibliotheek werkt met talloze andere organisaties samen in de ver eniging Het Nederlandse blindenwezen. Er zijn in ons land verspreid heel wat stichtingen en verenigingen, die zich soms alleen maar bezighouden met het zorgen voor bandrecor ders ten behoeve van blinden. Maar daarnaast ls er ander blindenwerk, zoals onderwijs, werk inrichtingen, bejaardenwerk, revalidatie. Onder do bibliotheken is een zekere taak verdeling tot stand gekomen, waardoor .dub belen' wordt voorkomen. Zo is in Amsterdam, een uitstekende collectie braillemuziek opge bouwd. Ermelo heeft als specialiteit dam- en schaakwerken en het doel van directeur Fidder is de uitbouw van een hobbyafdeling. Uit een oproep tot zijn lezers bleek onder andere dat boeken over radio, televisie, bandrecorders (uiteraard), sport ln het algemeen en gymna stiek, atletiek, roeien, voetbal, paardesport, tot de interesses behoren. Bovendien wil directeur Fidder zijn bibliotheek waar hij vorig jaar april Instapte meer ten dienste stellen van ook andere gehandicapte medemensen. Die gesproken boeken. Ze worden verzorgd door talloze vrijwilligers en -sters. Mevrouw Achterberg las de complete dichtwerken van haar overleden man, ze zorgde er ook voor dat de 15 psalmen, de bekende hervormde bundel, op de band kwamen. Maar er zijn ook de gedichten van Neeltje Maria Min, men vindt er de bekende romans uit de pro testantse wereld, maar ook Tolstoi en Martin Buber, .Klare Wijn', Ortega y Gasset, H. Al- gra en A. J. Koejemans, de befaamde oud- vader W. Brakel, maar ook Paul Tillich. Er zijn romans van Jan de Hartog, boeken van Theun de Vries en P. J. Risseeuw, Rö- lings Aspecten van de koude oorlog en me vrouw Van Nijnatten-Doffegnies met haar ro mans. De blindenbibliotheek is een normale boekencollectie. Vraagt men directeur Fidder of een specifieke christelijke blindenbibliotheek naast een al gemene en een r-k nog wel bestaansrecht heeft, dan wijst hij op de wensen van de le zers en op de vooral uitgebreide keuze in prot.-chrlstelijke lectuur van Ermelo. Een spelletje kiekeboe noemt dr A. Dondorp in De Zeeutvse kerkbode (ge reformeerd) het weifelen van de gereformeerde syno de om toe te treden tot de Wereldraad van Kerken. Hij spreekt over een on waardig gedoe, omdat de gereformeerden wél mee doen in het zendingswerk van de wereldraad en ook in de bijbelgenootschappen en in het werelddiaconaat. ,Dank zij de sportiviteit van de wereldraad kan dat allemaal zonder officiële aansluiting', aldus dr Don- dorp. ,We kunnen de aan sluiting bij de wereldraad rustig uitstellen en er mee u-achten, tot de kerk van Urk er ook geen bezwaar meer tegen heeftll'ant het werk gaat toch tcel door'. De Amerikaans pater dr George H. Dunne, tot voor kort verbonden aan de Georgetown universiteit in WasJiinjrion, is door de Wereldraad van Kerken en de pauselijke commissie voor vrede en gerechtigheid benoemd tot secretaris van de gezamenlijke commissie voor onderzoek naar ont- wikkeling en vrede der bei de organisaties. Pater Dun ne krijgt voor zes maan den zijn kantoor in het. wcreldraadsgebouw in Ge- nève. ,GodT Je merkt er geen barst van' was het onder werp van de preek, die ds Th. M. Lor an van de her vormde jeugdraad hield in de Luxorbióscoop in Briel- le. Het was de eerste her vormde jeugdkerkdienst in een bios. Zei bioscoopei genaar M. Philipse: alleen met een film van BB is het zo druk'. Een enquête in de ge reformeerde kerken heeft uitgewezen, dat de prak tische samenwerking in kerkdiensten zich vrijwel beperkt tot de hervormde gemeenten. In 166 van de 599 plaatsen werden ge meenschappelijke diensten gehouden, voornamelijk bij bijzondere gelegenheden. In 433 plaatsen werd niets samen gedaan. In bijna honderd gevallen is daar van de reden vrijzinnig heid bij de hervormden of de gereformeerde bonds- rich'ting van de plaatselij ke hervormden. De NCRV wil met twin tig zondagavondlezingen, te beginnen morgen, zondag avond, proberen de mens te leren leven met de oe cumene'. Het zijn moment opnamen uit het leven van dr W. A. Visser 't Hooft oud-secretaris-generaal van de wereldraad. De lezingen worden op de zaterdagen volgend op de zondagavon den herhaald. Kort na het einde van de serie (16 juni zullen de uitzendingen in boekvorm verschijnen. De theologische ether leergang van de NCRV be gint op 5 maart met een ihemaserie, waarmee men wil toewerken naar de vier de assemblee van de TPe- rvldraad van Kerken dit jaar in Uppsala. Aan de orde komen onder andere eenheid, zending, sociale vraagstukken van de we reld en de politieke wereld situatie. De rooms-katholieken in Biervliet zijn hun kerk aan het restaureren en houden daarom diensten in de her vormde kerk. Pastoor Zan der schrijft in zijn rubriek je Pastoor t'n het klein' in het bisdomsblad onder weg, dat het gebruik van de hervormde kerk ,de geesten verruimt:J ,na een paar jaar is iedereen het al gewoon en komt zelfs het nuchtere zakelijke standpunt hier en daar om de hoek kijken: feitelijk kunnen we in zo'n kleine- gemeenschap het met één gebouw ook wel doen'. De laatkomers in een r-k dienst werden door dominee Kei ling op de nog niet bezette plaatsen gewézen. Omdat de huidige mo derne kerkenbouw nog te veel een voortzetting ver toont van de traditionele lijn, hebben de commissie kerkenbouw van de r-k bisdommen in ons land en het tijdschrift voor archi tectuur en beeldende kun sten een prijsvraag uitge schreven. Er icordt alleen gevraagd een ruimte te scheppen voor de verkondi ging van Gods woord en de viering van de eucharis tie. De opgave is gesitueerd in een bestaande wijk met 25.000 intconers, Overvecht- Noord in Utrecht om enig houvast te hebben. De ont werpers zijn vrij om ruim tes te creëren voor meer dan één confessie en voor andere sociale activiteiten dan kerkdiensten. De in zendtermijn sluit eind juni. Ook Belgen kunnen deel nemen. Men hoeft niet r-k te zijn. De hervormde en de gere formeerde synode hebben (apart) de plaatselijke ge meenten gevraagd in de kerkdiensten van morgen zondag voorbeden te doen voor de tweede we reldhandelsconferentie. die vrijdag is begonnen in New Delhi. Gebeden wordt- onder andere om wijsheid voor de deelnemers en om een wer kelijke ontmoeting tussen de vertegenwoordigers van de rijke en de arme lan den. Met foto en al hebben de dagbladen de vorige week aan hun lezers verteld dat het bijna volledige episcopaat van de r-k Nederlandse kerkprovincie een zitting heeft meegemaakt van de Generale Sy node der Gereformeerde Kerken in ons land. In een gezamenlijke verklaring hebben deze twee kerken eikaars doop en doopbediening officieel erkend. Op de foto was te zien hoe de waarnemend prae- ses zijn pen overreikte aan de kardinaal en daarmede was het stuk dat was voorbereid door een delegatie uit beide kerken of ficieel bezegeld. Op zichzelf betekent deze gebeurte nis niet zoveel, evenals die over eenkomst tussen de R-K Kerk en de Ned. Herv. Kerk over de do^ube- diening met zóveel Inhield. Fe Lelijk is deze erkenning er door de eeuwen heen geweest, maar van rooms-katho- lieke zijde had men allerlei Depcrken- de bepalingen en in de praktijk was het regel geworden opnieuw te dopen bij de overgang van een protestants dooplid naar ae R-K Kerk, zij het dat men dit deed met de uitgespro- ke gedachte erbij, voor het geval de doop niet op de rechte wijze zou z(jn bediend. Veel belangrijker ls na tuurlijk het feit, dat het episcopaat op de synode aanwezig was en dat men elkaar wederzijds erkent .als kerk van Jezus Christus, de ene Heer. Die alles in allen ls'. Ook be- belangrijk, kerkelijk gezien, la dat de kardinaal met instemming ook van de zijde van de gereformeerde synode kon zeggen: ,De doop is de basis en het uitgangspunt van onze funda mentele eenheid.' Het ging hier alleen om de doop en de wederzijdse erkenning Dat het om niet meer ging is door dc waarne mend praeses aangeraakt. Hij wees erop ,dat verschillen niet zoetsappig uit de weg zijn gegaan Ook die verschillen zijn op deze synodezit ting duidelijk uit de doeken gekomen. We denken daarbij niet zozeer aan het uitgebreide telegram door de lan delijke vereniging van verontrusten uit de Gereformeerde Kerken aan de synode gezonden. Men was ver ontrust over het feit, la^ de synode zomaar kardinaal Alfrlnk en zijn me debisschoppen als gasten ontving. We doelen op de lange discussie over een vraag van de classis Den Bosch: ,of de synode wilde uitspreken dat er geen bezwaar bestaat dat de ker ken (de plaatselijke situatie ln aan merking nemend) zich officieel doen vertegenwoordigen bij r-k eredien sten, wanneer zij daartoe worden uit genodigd'. Het spreekt vanzelf dat vraag en antwoord 80 van de Hei- delbergse catechismus in deze ge dacht en wisseling naar voren moesten komen. Bij 't beantwoorden van deze vraag zat de synode natuurlijk enigs zins verlegen met het feit dat de kardinaal en de zijnen pas zo harte lijk waren ontvangen. Een van de leden, bij wie de anderen zich aan sloten, merkte op dat hij, bij «en ontkennend antwoord op de vraag uit Den Bosch, niet wist hoe hij zijn r-k vrienden onder ogen moost ko men. Niettemin sprak de synode uit: ,dat de kerken in dit stadium zich van officiële vertegenwoordiging bij r-k erediensten, waarin de mis be diend wordt, zullen onthouden.' De Middelburgse ouderling Chr. de Bruin merkte ter synodale zitting op dat het hem was alsof er overal bordjes hingen met het opschrift: haastige spoed is zelden goed. Haas tige spoed kan gevaarlijk zijn, maar een spreekwoord is tenslotte geen tekst uit de bijbel, waardoor een sy node zich kan laten leiden. Een spreekwoord gaat bovendien niet al tijd op en het kan gebeuren, waaneer men te veel vrees heeft voor spoed er weer andere verontrusten gaan komen die zeggen: en nu is er al zoveel gepraat; er moet eindelijk eens een beslissing vallen. Er zijn vele dingen te noemen uit de laatste sy nodezitting waarop dit van toepas sing is. We dachten dat het af zo ongeveer bekeken was dat de Gere formeerde Kerken zouden meedoen aan de komende raad van kerken in ons land. Mede om hen bij 't gesprek te kunnen hebben als volwaardige partners, was de oecumenische raad van kerken in Nederland omgezet in een nieuwe raad, waaraan ook die kerken konden deelnemen die niet bij de Wereldraad van Kerken zijn aangesloten. We dachten en velen met ons dat de eindbeslissing van de synode niet veel meer dan een betrekkelijk formele zaak zou zijn. We hebben kunnen lezen: ,de stand punten hierover liepen te zeer uit elkaar dan dat men tot een besluit kon komen.' We dachten eveneens dat net nu wel bekeken was dat vrouwen tot kerkelijke ambten konden worden toe- Ëelaten. De deputaten die deze zaak i handen hadden kwamen ook met het voorstel ,de vrouw niet langer van de ambtelijke dienst uit te sluiten'. Dit Jaar, in augustus, komt de ge reformeerde oecumenische synode bijeen en nu wil men afwachten hoe het oordeel van de zusterkerken in dezen zal zijn. En wanneer dit oor deel nu eens niet gunstig ls. zit ae synode in een nog moeilijker parket en dan zullen er wel nieuwe veront rusten komen. Er is een gereformeerd vredesbe raad. waarvan prof. J. Verkuijl de voorzitter is. We hebben dit vredes beraad op deze plaats reeds enige malen gesignaleerd omdat zij op de een of anuere wijze zich had :aien horen. Het ls een groep verontrus ten omdat hun kei ken ui de vragen van oorlog en vrede zich tot nu toe afzijdig hebben gehouden. Dit vre desberaad ls reeds enige jaren bezig de Gereformeerde Kerken uit hun rust, die zij zien als een schuldige rust. wakker te schudden. Deze raad heeft nu aan de synode zelf een stuk gestuurd dat ondersteund werd door verschillende kerkeraden. De raad vraagt een uitspraak over net ge bruik van atoomwapenen en het toe laten en opslaan daarvan op 't grond gebied van ons land. Gevraagd wordt onze krijgsmacht los te maken van de NAVO en om stappen bij onze overhead te ondernemen om voor hen die gewetensbezwaren hebben tegen de huidige militaire dienst, .andere vormen van dienstplicht mogelijk te maken'. Dit is in zaak die in andere kerken reeds lang aan de orde is. In de oud ste chr. gemeenten heeft men ae krijgsdienst afgewezen. Ook hier heeft de gereformeerde synode geen haast willen maken. Men heelt een deputaatschap voor het oorlogsvraag stuk .om in samenwerking met an dere kerken te komen tot een ge sprek over het oorlogsvraagstuk op een zo breed mogelijk nationaal en Internationaal niveau, met het doel door gemeenschappelijk getuigemstot overheden en volken en door doeltref fende activiteiten de vrede en de gerechtigheid in de onderlinge ver houdingen der volken te bevorderen'. Dat ls een mooie zin. Tegelijk acht de synode ,geen genoegzame prin- cipië'e gronden aanwezig1 om zich ,aan de dienstplicht in de Nederland se krijgsdienst te onttrekken'. Toch heeft men het weer niet aangedurfd de principiële dienstweigeraars hele maal in de kou te laten staan. De synode zal er bij de overheid op aan dringen ,een mild standpunt in te ne men tegenover degenen, bij wie ern stige en weloverwogen gewetensbe zwaren bestaan'. STEMMEN UIT DE KERKEN Het vorige jaar heeft de synode het besluit genomen de binding aan de leerultspraken van de synode van Assen 1926 op te heffen. Het was voor velen een teleurstelling dat toen reeds niet de consequenties daaruit werden getrokken, maar men rekende erop dat dit later zou gebeuren te genover hen die toen werden gebrand merkt als .aanranders van het ge zag der Heilige Schrift'. Met een ver klaring van leedwezen over hetgeen er in 1926 is gebeurd, heeft de synode op 17 januari uitgesproken dat het niet mogelijk was kerkrechte lijk de tuchtmaatregelen die waren toegepast op ambtsdragers welke nu tot de Ned. Herv. Kerk behoren, on gedaan te maken. De protesten die tegen dit besluit zijn binnengekomen van kerkeraden en gemeenteleden en de Ingezonden stukken hebben de sy node duidelijk gemaakt dar er zo van geen wezenlijke verzoening ge sproken kon worden. Dr J. J. Buskes zelf heeft zich in een zeer bewogen schrijven tot de synode gericht en het gevolg is geweest dat vorige week een deputatie uit de synode naar hem is gezonden onder leiding van professor Herman Ridderbos. Na dien ls de synode er alsnog in ge slaagd een vorm van verzoening te vinden met degenen die als gevolg van het kerkelijk conflict van 1926 door strenge tuchtmaatregelen waren getroffen. Leertucht is voorwaar geen gemakkelijke zaak en achteraf zal misschien menig synodelid hebben gedacht: was onze spoed maar iets haastiger geweest. Toen dr Buskes zijn brief tot de sy node richtte deed hij dat terwïlle van zich zelf, .maar toch ln de eerste plaats ter wille van de Gereformeer de Kerken, welke ik twee jaar als predikant heb mogen dienen (veel te kort), ter wille van de hervormde kerk. die ik sinds 1943 als predikant dien en ter wille van de wereld.' Op de tafel van de synodeleden lag ook een rapport van ouderling J. Versée uit Goes over de verhouding tot ande re kerken in verband met gemeen schappelijke kerkdiensten. Daaruit blijkt dat er in dezen met andere gereformeerde kerken weinig con tact is, maar des te meer met de hervormde kerk. En tegen deze heeft men zich in vroegere jaren nog al afgezet. Deze twee hebben elkaar nodig. H. JJit gebied ik w, dat gij elkander liefhebt.' Johannes 15 17. Is hel ti wel een» opgevallen, dal In de bijbal hal woord|e .plicht' haast niel voorkomt? Dol is bapaold opmarkalijk. Voor ons is hal zo'n alledaags woord en begrip. Ons leven beslaat uil vele plichten en pllchtjes. Is dat dan niet het geval met het leven in bijbels perspectief? Worden wij als mensen die proberen gelovig te zijn, die proberen iets van het evongelia In hun leven gestalte te geven, worden wij als christenen dan niet tol het een en ander verplicht' Bestaat er niet zoiets als .christenplicht'? Zoals de liefde tot elkaar. Is het gebod geen plicht voor ons? Het woord, het begrip plicht heeft iets kouds, onpersoonlijks, onontkoombaars en ook iets zuurs. Dat is duidelijk te zien in ons begrip .dienstplicht'. Plicht schept massa, uniformiteit, ondergang in het onpersoonlijke. De Her* God zoekt niel massa, het evangelie en de geboden zijn geen produkten voor massaconsumptie. De Heer zoekt gemeen schap, gemeente te vormen. Daartoe roept Hij ons, persoonlijk, bij name. Een christen heeft geen grote serie plichten, moor een roeping, een persoonlijke roeping, die hij met vreugde hoort en die hem met vreugde vervult. Gods roeping Is blijde boodschap, is evangelie. Het gebod tot onderlinge liefde is niet een zure of aangename plicht, moor dat gebod roept ons op om vreugdevol Zijn liefde, ons bewezen In Jezus Christus,, ge stalte te laten aannemen in ons leven, roept ons op om uit hel evangelie von Gods zondaarsliefde te leven. Dat is geen plicht, maar roeping tot de vrijheid van kinderen Gods Een vrijheid, die ten nauwste verbonden is met wat God in Christus vóór ons gedaan heeft, om ons vrij te maken von de banden zonde en eigenwaon. De geboden ont nemen ons de vrijheid niet, maar geven oan het gebied, waarbinnen wij werkelijk vrij zijn voor God en voor elkaar. NIEUWDORP P. WARNERS Na intensieve training leerde de blinde vrouw op deze foto een razendsnelle elektrische naaimachine bedienen voor het zomen van het in de weverij ook door blinden vervaardigde textiel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 13