Bijna 50.000 zee
schepen deden
Nederland aan
ln haven 133 min
ton goed gelost
Zeven ton uit
fraudefonds voor
slachtoffers van
effectenhandelaar
VEROLME REPAREERT DUITSE SCHIP HORNLAND
Aantal schepen
Nederlandse
koopvaardijvloot
nam verder af
Amsterdamse effectenbeurs
B3IH llilllll
yti ijyya -ua
-mumuwmmmr
gHOlBHglBfilB
JSB^H^ilH&.K
^flflkSSBBHy
UB UB- mB
BBÏÏB'mööBB!
IBBBB^BIBBBB,
griepbestrijder
VERVOERDERS BUNDELEN
KRACHTEN OP ADMINISTRATIEF
TERREIN
Om inzicht te
houden in
ontwikkeling
583ste STAATSLOTERIJ
BESCHIKT U
OVER EEN
POST- OF
BANKGIRO
REKENING?
PROVINCIALE
ZEEUWSE
(Ï0URANT
Waar zijn onze schepen?
VRIJDAG 2 FEBRUARI 1968
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
BRITTEN VOORAAN
DEN HAAG (ANP) Blijkens
gegevens van het centraal bureau
voor de statistiek arriveerden
19G7 in ons land 49.100 zeescheuen
(1966: 46.400). De totale tonr.e-
maat van deze schepen bedroeg
184.5 min brt (1966: 1772-2 min).
Gerekend naar het aantal namen sche
pen onder Nederlandse vlag hierbij
met 15.900 aanlopen veruit de eerste
plaats in, gevolgd door schepen onder
westduite vlag met 11.650. De inten
sieve vaart door Nederlandse schepen
weerspiegelt het grote aantal coasters
onder Nederlandse 'vlag.
Naar bruto registerton gerekend kwa
men in 1967 schepen onder Nederlandse
vlag in de vaart op het moederland
met 24,1 miljoen echter pas op de vier
de plaats, na schepen onder Britse,
Noorse en Westduite vlag met respec
tievelijk 30,2, 27,2 en 25,0 miljoen brt.
Traditioneel stond de Nederlandse vlag
tot voor enkele jaren, met name tot
vóór 1964, ook naar de brt gerekend in
de vaart op ons land op de eerste
plaats.
De omvang van de aan- en afvoer over
zee naar en uit Nederland nam volgens
de CBS-gegevens in het afgelopen jaar
wederom toe. In 1967 werd in onze ha
vens 133 miljoen ton goederen gelost
en 38 miljoen ton geladen fin 1966 r
pectievelyk 125 en S3 miljoen ton).
Ben opmerkelijke ontwikkeling v
toont het passagiersvervoer over j
Snelle oplossing
conjuncturele
werkloosheid
mogelijk
^ncturele werkloosheid in de EEG op
trekkelljk korte termijn opgeheven
kan worden, als de regeringen haar
Het aantal passagiers dat jaarlijks per
zeeschip in ons land arriveerde, be
woog zich tot 1965 vrijwel constant rond
de 340.000 terwijl per jaar ongeveer
370.000 zeereizigers ons land verlie
ten. 1966 vertoonde voor het eerst een
stijgende lijn en deze ontwikkeling
blijkt zich in 1967 krachtig te hebben]
voortgezet. Het aantal uit ons land per
zeeschip vertrokken passagiers bedroeg
in 1967 397.000 tegen 368.000 in 1966 en
338.000 in 1965.
Het totale passagiersvervoer over zee
op Nederland steeg in 1967 ten opzich-;
te van 1965 met 14,7 procent. Deze ver
hoogde activiteit hangt nauw samen
met de zich naast de bestaande lijn-j
diensten ontwikkelde veerdiensten over
de Noordzee.
(Van onze Haagse redactie).
DEN HAAG De Vereniging voor den
Effectenhandel zal uit het onlangs in het
leven geroepen .fraudefonds' en met
bijdragen van de handelswereld op
korte termijn zeven ton uikeren aan
slachtoffers van de onlangs overleden
frauderende Amsterdamse effectenhan
delaar.
aanbevelingen op het gebied van de
conjunctuurpolitiek snel en volledig
opvolgen.
Voorzover de werkloosheid structured
is, zou men op grond van de economische
politiek op middellange termijn en een
bewuste regionale politiek moeten
streven naar een gunstige uitgangs
positie vo:r een zo doelmatig
mogelijke ontwikkeling van .le pro-
duktie, zo verklaart de commissie
in antwoord op een Europese parlemen
taire vraag hierover van de Nederland
se afgevaardigde Berkhouwer.
De commissie zegt, dat zij alles in het
werk zal blijven stelien om de belem
meringen voor het handelsverkeer op
te heffen en gelijke concurrentievoor
waarden te scheppen. Alleen op deze
wijze zullen de produktiefactoren bin
nen de gemeenschap optimaal benut
kunnen worden en tevens op het juiste
ogenblik en de juiste plaats de nood
zakelijke structurele aanpassingen kun
nen worden getroffen.
De commissie voegt hieraan toe, dat
voorkomen moet worden dat de effec
tieve mededeling en in het bijzonder de
vesitgingsvoorwaarden worden ver
valst door uiteenlopende nationale over
heidsmaatregelen. zoals fiscale bevoor
deling of financiering van de sociale
voorzieningen. De economische Integra
tie zou zich op een verkeerde basis vol
trekken als de natuurlijke omstandighe
den door beïnvloeding van de kosten
structuur kunstmatig zouden worden
gewijzigd, aldus deze verklaring.
Minder miljonairs
in de VS
WASHINGTON CAFP) De Ameri
kaanse dienst voor de directe belastin
gen heeft donderdag bekendgemaakt,
dat er in 1967 in de VS 630 mensen
waren wier jaarlijks inkomen een mil
joen dollar of meer bedroeg, tegen 646
in 1966.
iMW/WAWAWVWWiAMA
Amsterdamse
wisselmarkt
Contante prijzen
Amsterdam Londen 8.69%
8.69%, New York 3.60,V-3.60H.
Montreal 3.31%-3.31%. Parijs 73.33
—73.38, Brussel 7,20%—7.26%. Fr.
fort 90.0590.10. Stockholm 69.87-
69.92.Ztlrich 82.85%—82.90%. Milaan
57.70%57.75%. Kopenhagen 48 29
—48.34. Oslo 50.45%50-50%. We
nen 13,92%—13,93%, Lissabon 12.59
12.61%.
Miljoenenopdracht
VRIENDELIJKE STEMMING
Nadat de beurs de vorige dagen meestal in
ur gestemd was geweest, kon gisteren
kleine opleving worden geconstateerd.
Het was vooral daaraan te danken dat ter
wijl in Wall Street de stemming uitgespro
ken Hauw was. de aldaar genoteerde Neder
landse fondsen rich wisten te handhaven. Dit
Inspireerde kennelijk het publiek om voor
zichtig aan de handel te gaan deelnemen,
hetgeen met name tot uitdrukking kwam ln
de hoek van Kon. Olie. waarin in tegenstel
ling tot woensdag gisteren weer van enige
affaire kon worden gesproken. De koersstij
ging van het hoofdfonds bedroeg per saldo
een gulden op 153 80. Ook Unilever en Phi
lips wisten zich boven het vorige niveau te
verheffen, voor Unilever op 107.60. voor Phi
lips op 122 70. AKU was goed prijshoudend
op 73.80. hiermee was het voornaamste
de Internationals gezegd.
In de culutuurafdeling was Amsterdam Rub
ber nauwelijks prijshoudend en wist HYA.
na een zwakke opening, iets bij te trekken.
Beter was het gesteld voor de scheepvaartpa
pieren. waarvan KNSM de aandacht trok. Na
een opening op 102%. dus onder het vorige
niveau, ging de koer* geleidelijk omhoog
tot 105. waarmee een winst van 2 punten
werd behaald Overigens waren scheepvaart
papieren niet veel veranderd, hoewel de
HAL een punt moest prijsgeven Langzamer
hand begint de beurs uit te zien naar de
Jaarverslagen van de scheepvaartmaatschap
pijen. waarvan de KNSM meestal de eerste
pleegt te zijn.
Bijzondere ontwikkelingen deden zich ln de
eerste beursperiode verder nauwelijks
en de markt behield een bijzonder stil
zien. Nederlandse staatsfondsen waren flauw
voor de 7 pet leningen, die terugliepen
circa 103%. De lager rentende leningen
ren vrijwel prijshoudend bij kalme handel.
De belangstelling ter beurze ging verder
vooral uit naar de koersontwikkeling van
Geveke en Groenpol zulks in verband met
de fusie tussen beide bedrijven en de op
richting van een houdstermaatschappij die
aandelen van ƒ20 gaat uitgeven. Ingevolge
de omruilverhouding stelde de koers van Ge
veke zich op 475 en die van Groenpol op
860. Onder de lokale industrieën deden zich
geen opmerkelijke koersverschillen voor Men
kreeg echter de Indruk dat de koersdalingen
in de meerderheid waren. Dit gold voor
Ballastmlj die terugging naar 534%. Nutri-
cia die 10 punten moest prijsgeven. Carp
(min 9). KVT (min 614) en de Twentsche
Overzee die 6 punten terugging naar 79. Aan
de vaste kant waren. Gist-Brocades. Vette-
wlnkel. Simon de Wit en Thomassen
Drijver.
Onder de internationals was Hoogovens
uitzondering met een koers van 115. dus
1 gulden lager. KZO was goed prijshoudend
Delimij was bepaald
iverlge cultures s
anderd. KLM was rui
Kon. Bpot behield de vaste stemming
de eerste periode. De markt sloot rustig.
Wereldhaven werd door het goede jaarver
slag nauwelijks beïnvloed.
Gat van 40 meter
lengte en 4
meter hoogte
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG Verolmes scheeps
werven hebben van de Hornlinie
uit Hamburg opdracht gekrej
het vrachtschip .Hornland' te re
pareren. Het schip, dat in oktober
op de Nieuwe Waterweg werd aan
gevaren, is na drie maanden gebor
gen door het Hamburgse bergings
bedrijf Ulrich Harms. Met de om
vangrijke reparatie is naar raming
een bedrag gemoeid van drie mil
joen.
De reparatie, die ls aangenomen op ze
ventig dagen, omvat onder meer casro-
werk, accommodatiewerk, herstel van de
machinekamer en het nautische gedeelte
van het schip. Door de aanvaring ont
stond er aan de boeg een gat van ruim
veertig meter lengte en vier meter
hoogte. Aanvankelijk werd de kans
het schip te behouden op vijftig pro
cent geschat.
Inspectie
Na een uitvoerige inspectie door de
.Vereinlgte Hamburger' assuradeu
ren. directie van de Hornline en et-
pers van Verolme werd besloten Ver-
olme de reparatie-opdracht te ver
strekken. De verzekeraars zullen toe
zicht houden op de reparatie, dlc
KBVWIL VOOR HET
SPOORWEGPERSONEEL
MEER GARANTIES
UTRECHT (ANP) Gezien de diep
ingrijpende sociale gevolgen van de re
organisatie bij de spoorwegen «-oor
velen nieuw werk, verhuizing, vve.rk van
lager niveau, inkomsten vermindering uit
onregelmatige dienst, het vervallen van
promotiekansen meent de Katholieke
Bond van Vervoerspersoneel, dat er
voor het personeel meer garanties moe
ten worden geschapen dan alleen een
wachtgeldregeling.
De bedrijfsgroep spoorwegen van de
KBV heeft daarom een nota ingediend
bij de personeelsraad van NS. waarin
maatregelen worden bepleit die moeten
voorkomen dat het reorganisattebelekl
de sociale positie van de werknemers
aantast.
De voorstellen beogen onder m
scheppen van plaatsingsmogelijkheden
buiten NS (bijvoorbeeld bij dochteron
dernemingen. PTT. gemeente, provincie
of rijk) met begeleiding en eventueel
omscholing alsmede overbrugging v
de inkomensverschillen De KBV w=i
een zelfde begeleiding van de werkne
mers die werk in eigen streek prefe
reren boven overplaatsing binnen het
spoorwegbedrijf.
De KBV wenst verder compensatie
liet wegvallen van bevorderingsknnscn
en prioriteit voor toekomstige arbeids
tijdverkorting.
NIEUWE STUDENTENPARTIJ
UTRECHT (ANP) Aan de grond-
raadsverkiezingen. die deze maand in
de universiteits- en hogeschoolsteden
worden gehouden zal een nieuwe par
tij deelnemen. Stud '75 is de naam van
de partij, die pas is opgericht en reeds
afdelingen heeft in Utrecht, Lelden Gro
ningen. Wageningen en Rotterdam ln
Nijmegen is een afdeling in oprichting.
Stud '75 wil een verdere democratise-
risering van de universiteit (zowel ex
tern als intern) en meer efficiency De
partij omschrijft haar werkwijze als
zakelijk, pragmatisch.
DEN HAAG (ANP) Blijkens gege
vens van het Centraal Bureau voor de
Statistiek over de stand van de Neder
landse koopvaardijvloot op 1 januari
1968 en de mutaties in de vloot gedu
rende 1967 omvat de Nederlandse vloot
momenteel 1297 schepen met in letaal
4,55 min brt.
De teruggang in bruto-lnhoud kwam ln
het afgelopen jaar nagenoeg tot staan
en bedroeg per saldo nog slechts 15.000
brt. tegen een gemiddelde jaarlijkse
vermindering met 115.000 brt in de pe
riode 1963-1966. De daling van net aan
tal schepen duurde echter in 1967 on
verminderd voort De Nederlandse koop
vaardijvloot telt thans S pnssngierssche-
nen en 52 kustvaarders minder dar be
gin 1967; het aantal wachtschepen bo
ven 500 brt nam echter voor het
eerst sinds 1963 weer toe en wel
met 9 stuks.
Uit de specificatie die het CBS
mutaties in het afgelopen jaar geeft,
blijkt dat in 1967 in totaal 58 schepen
(215 100 brt) aan de vloot werden toe
gevoegd terwijl 110 schepen (258.700
brt) werden afgev ^rd: door hermeting
steeg de brt met 28.600.
In 1967 zijn 6 Nederlandse zeeschepen
(20.600 brt) vergaan te weten 1 erts-
tanker en 5 coasters, terwnl 86 sche
pen (207.700 brt) naar het buitenland
werden verkocht. Onder deze laatste
groep bevinden zich 51 coasrers, di«
hun weg vooral vonden naar Afrikaan
se en Aziatische ontwikkelingslanden
en naar enkele landen in Zuid Europa.
EUROPESE COMMISSIE:
SCHAF TOESLAG OP
LICHTE GRONDEN AF
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG De Europese commis
sie heeft Nederland verzocht Ie toeslag
op lichte gronden af te schaffen aan
gezien de commissie deze toeslag niet
he| ge_
Minister
dagavond
wordt uitgevoerd in hot Prinses-
Irenedok van de werf van Verolme
op Rozenburg.
De berging van de .Hornland' heeft drie
maanden gevergd. Aanvankelijk was het
de bedoeling van het bergingsbedrijf
Ulrich Harms het schip, dat by vlaar-
dingen op de bodem van de Nieuwe
Waterweg rustte, recht te zetten en
tussen gigantische drjjvende bokken met
eigen voortatuwingsvermogen in veilige
haven te w
o'ommissie de
in overeenstemming acl
meenschappelijk graanbelei
Lardinois deelde dit woensd
de tweede kamer mede tijdens de be
handeling van de begroting van land
bouw en vissery.
Voor de oogst 1968 heeft dit verzoek
nog geen gevolgen. Dit Jaar mag het
nog, zei de minister die verkiaarde
dat over dit verzoek met de commis
sie nog zal worden gesproken
Rotterdam: Nu het Duitse vracht
schip Hornland in het dole ligt hij
Verolme en het water is wegge
pompt, valt de grootte op van het
gapende gat, dat het schip na een
aanvaring in de Nieuwe Waterweg
deed zinken.
Dat rechtzetten mislukte door de la
ding, een deel van de lading moest onder
water worden gelost. Een thdrovend
werk. Woensdag lukte het de .Hornland'
tussen dryvenae bokken ln naai
werf van Verolme op Rozenburg te
transporteren. In de reparatieperiode
wordt het schip verder gelost.
1st gestemd op 85.50.
iren nauwelijks ver-
i 2 gulden hoger op
ANP-CBS BEURSINDICES
Intern.
Industrie
Scheepv.
Handel e:
Algemeen
347.5
107.7
1803
164.9
367.4
ADVERTENTIE
Ned. 66-1-7
Ned. 66-2-7
Ned 66 6%
Nederl 64 5%
Nederl 64 5
Nederl 58 4%
Nederl 59 4%
Nederl 60% 4%
Nederl 59 4%
Nederl 60 4%
Nederl 61 4%
N Staff 47 3%
Ned 54/1-2 3%
Nederl 37 3
Groolb 46 8
N Doll 47 3
Ned 55 3%
90% 90
88% 88%
88% 88 4
713 713
76% 76%
83% 83 4
82% 82%
86 86%
81% 81%
ACTIEVE
Amst Rubb
HVA MIJ ver
AKU nom
Dell Ml] e
Hoogoven» e
Philips gb
Unilever c
Zout-Org
Dordt Petr
Idem pref
Kon Petr
HAL
KLM
KNSM
Ned Stv
Nlev Goudr
Ommeren c
Ron Lloyd
Scbeepv Un
111
AANDELEN
59% 58%»
118 117%
73.80 73.70
83
116
122.50» 122.80
107.10 107.60
158.30 158.50
687 691%
688 691
152 80 153.80
77% 76%
212 80 218
103% 104%
108
107
123% 123%
Banken enz.
BvNG 57 6 97
BvNG 58-59 «4 85
BvNG 58 5 88 i
BvNG 64 5 89
Midd Cr 62 4% 96
Fr Gr Du 4% 96'
FG DEVE 3% 85
West NO 3%
Phil 3dr 4
Pgem 57 6
Pgem 51-52 4%
KLM 15 IS
KLM 20 1 4%
AKU kv 4
Gelder z 4%
Scholt F 4%
NIET-ACTIEVB AANDELEN
Belegglngimljen
1050 1050
1015 1013
71% 72
70% 71
79% 79
97 97
96% 97
95 94%
90% 90%
Alg Fds bex
Converto
Holland Fund
Interunl
Nefo
Robeco
Unltas
V Bez 1894
Europafonds
Eurunlon 10
Vale ur op
478 478
184
184
Banken enz.
PREMIELENINGEN
Alkmaar
A'dam 51
A'dam 56 I
A'dam 56 II
A'dam 58 in
Breda 54
Dordt 56
Elndb 54
Ensch 54
D Haag 52 I
D Haag 52 II
R'daro 52 I
R'dam 52 R
R'dam 57
Utrecht 52
Z-Holl 57
Z-HoU 59
73% 74*
79% 80%
81 81%
86% 86%
87% 87%
733 73%
73 73
72%
72% 72%
89% 89%
88 88
85% 85%
90% 90%
88% 86%
101% 101%
88 87%
85 84%
Alg Bank N
Amrobank
Holl Soc
Nat Ned
Ned Midstb
Slavenburg
599 596
90 90.70
176% "7%
Handel, Industrie t
Alb Heljn
Amstel Br e
Amst Ballast
Amst Droogd
Beeren Trie
Bensdorp Int
Bergh's J A
Berkel Pat
Blijdenst W
Bols
Bors Wehry e
Buhrm T
5406 533%
95% 95
13% 13%
275 277
207 207%
143 143
71 70%
190.50 189.80
89% 89%
370% 374
458 480%
Bijenkorf c
655%
65!
Sch Exp MIJ «6
2790
28
Calvé c
774
774
Schokbeton
183
Carps Garant
204
195
Scholt Ccrt
Cent Suiker
419
418
Scholt Honig
88 40
90
Cur Hand Ml)
132%
152%
Slmon de Wit
421%
429
Dagra
183%
183
Stokvis
84
83
Dne Hoefijzers
108
109.70
St sp Twente
58%
58%
Elsevier
304
304
Swaay van
273
274
98
07%
Tb Marijnen
137%
137
Fokker
430
432
Thom DrIJv
103.90
112-50
Ford Ned
932
940
Thorn V B
94%
91
Gazelle rtjw
170b
170
Udenhout
T0
J8%
Gelder v pap
114%
114%
Uni Kap
158%
158%
Geld Melens
400b
401
Unilever 6 cp
95%
95%
Gist Brocades
722
722
Utr Asphalt
262
26-5
Grinten v d
176
176
Ver Machine
164
164
Gruyter 8 cpr
142
145
Ver Touw
148
148
Helncken
604
600
Vezelverw
90%
92
Hero Cons
190
191
VlhamIJ
127%
127
Hoek A Mach
469b 468%
Vredest R
148%
158b
Holec
159
158%
W'alvtSYTt
Holl Beton
401
402
Wereldhaven
545
544b
Homburg
201%
201
Wessanen
87.40
87.70
Hoogenbosch
232
232
Wilton F Br
160
162
Hoogenstr
1031
105
Wyers In
352
353b
64%
Indoheem
32.70
32.70
Wijk Sc Her
64%
Interlas
Zwse conf
1201
Internatlo
Kerno Corset
308
395%
307
399
Mijnbouw en
petroleum
K N papier
150
150
Bllllton 2e e
146
146.10
K V Tapijt
221
BUITEN L. CERTIFICATEN
K papier
Llnaeteves-J
292
115
290b
116
Canada
LIJempf
173
171%
Can Pac
54%
Lijm en Gel
143
140
Int Nickel
115%
115%
Macintosh
470
474
Shell Oil
31%
30%
Meel N B c
329
330
Mees Bouw
102
101%
Staten
Mosa
250
250
Am Motor»
144
13%
Mtiller Ca nb
273%
273%
Am Radiator»
32%
32%
Naarden
518
518
Am Smelt
70%
70%
N Dok MIJ
Am tel A tel
52%
53%
Ned exp pap
79%
79%
Anaconda
46%
464
Ned Kabel
279
279
AltchlJ Top
28%
29
N Melk Unie
260
257
Beth) Steel
30%
31%
Van Nelle
363
362
Columbia gas
27%
27
Netam
140%
141
Gen Electr
90%
89%
Norit
173
174
Gen Motors
78%
78
Nijverd-ten C
84
83
Kennecolt
43%
43%
Oranjeboom
450%
449
Pennsylv Rrd
55%
54%
Overz Gas
96.50
96.10
Rep Steel
41%
41%
Pakhoed H.
101
100
Shell OU
65
64%
Palthe
61
61
Studebaker
60
Philips gem be
121.70
122.20
Sunr Mld
42
42%
Pletersen Co
112
109%
Texas Instr
84%
92%
Pont Hout
172%
172%
Tidewater
106%
105%
Ruhaak Co
160%
159%
Un Pac Rr
374
374
Rijn-Schelde
205%
205
US Steel
40%
39%
Sch Exp MIJ
28.50
28.60
Woolworth
24%
23%
Verklaring: gedaan en bieden; I ged aan en laten, b bieden; I laten; d 21.52 van 66-69 gr 2122.23.
Even puzzelen
Horizontaal: 1 knaagdier; 5 watervat
met hengsel; 10 overal; 11 meisjesnaam;
12 maanstand; 13 waterpeil; 15 beken
de motorraces; 16 in orde! 17 slot; 2(
hertesoort; 23 regimentscommandant
(afk); 24 spil; 26 groente; 27 in loco;
rég. inf;*29 vogëlprodukt; 30 voorz.
32 luwte; 34 familielid; 35
38 slede; 39 voorz.; 40 pers.
krachtig, direkt!
ook in voordelige gezinsverpakking
felid; 35 aanroep;
40 pers. vnw.; 41
familielid; 43 hoofddeksel; 45 plaats
bij Den Bosch; 47 zeilstad in Friesland;
48 scheidingslijn.
Verticaal: 1 danspartij; 2 iedere;
voor onderzoek; 4 gelijkstelling voor
de wet; 6 machinegeweer; 7 titel; 8
3-tenige struisvogel; 9 zeilbaan; 14 per
dag; 18 titel; 19 vw; 21 boom; 22 ma
ger; 25 lust; 30 voorbij; 31 uitroep v.
herkenning; 33 iel, doorzichtig; 34
gehoororganen; 36 Amerika; 37 bak
plaats; 38 bijl; 42 meisjesnaam; 44 per
expresse; 46 lidw.
De oplossing van de vorige puzzel luidt:
Stichting opgericht
DEN HAAG (ANP) NOB-wegtran-
spnrt, de Koninklijke Nederlandse Vcr-
eniging van Transportondernemingen,
de Nederlandse Internationale Wegver
voer Organisatie, de Onderlinge Waar
borgmaatschappij en het Economisch I
Bureau voor Weg- en Watervervoer
hebben het Initiatief genomen voor de|
oprichting van een stichting, die met
inschakeling van moderne elektroni
sche apparatuur wil komen tot een
aan de behoeften van het vervoer uan-
gepast systeem van analytische admi
nistratie." ofwel beleidsadministratie.
Over de deelneming van andere weg-
vervoerorganisaties wordt nog overleg
gepleerd Intussen zijn tol de initial iel
nemende groep ook nog toegetreden de
Nelerlandsc particuliere rijnvaart een
trale en de stichting Nederlandse par
ticuliere binnenvaart.
De nieuwe
verwerking
vens tn de breedste zin met het doel
een beter inzicht in de markt te ver
krijgen. Gezien de vele vraagstukken,
waarme-, de vervoersondernemer te ma
ken heeft in onze tijd, gevoegd bij de
sterke groei van de gemiddelde bedrijfs-
grootte, brengen de problemen van vele
wegvervoerbedrijven op een niveau,
waar men ze niet meer ,op het gevoel'
kan oplossen, aldus deelt NOB-wegtron-
sport mee.
Elk wegvervoerbedrijf van enige om
vang staat voor de noodzaak om gro
te hoeveelheden gegevens te verzame
len. te sorteren en te analyseren wil
men althans inzicht houden in de ont
wikkeling van het eigen bedrijf en var
de markt waarop men opereert. Het
§aat er niet alleen om te achterhalen,
at men winst maakt of verlies lijdt,
maar waar winst en verlies ontstaan.
Een toerekening van de kosten naar
de onderscheidene activiteiten van het
bedrijf daartoe nodig.
Indien ook andere wegvervoerders
zich een gedetailleerd inzicht
schaffen in opbrengsten en kosten,
en Indien de aldus verkregen infor
matie op basis van anonimiteit on
derling wordt uigewisseld. ontstaat
tegelijk reeds een beter inzicht in
de markt.
Een gedetailleerd inzicht in opbrengsten
en kosten kan verkregen worden door
naast de financiële administratie ook
de prestaties van het bedrijf te admi
nistreren en alle daarbij beschikbaar ko
mende gegevens te verwerken in een
analytische administratie.
Verschillende van de genoemae orga
nisaties hebben bovendien voor r.un ei
gen werk als organisatie behoefte aan
inschakeling van de computer; door de
desbetreffende opdrachten in te brengen
by de nieuwe stichting, kan kostenbespa
rend worden gewerkt.
Maar bij de genoemde organisaties heeft
allereerst de bedoeling voorgezeten om
een bundeling van krachten tot stand
te brengen, waardoor ook het individue-|
ie wegvervoerbedrijf van de nieuwe
mogelijkheden tot elektronische infor-j
matieverwerking kan profiteren, om
snel en toch goed gefundeerd het be-]
drijfsbeleid te kunnen bepalen, aidu.-l
de mededeling van NOB-wegtransport. I
aaa chüq aaa
qs aaina aa
e i 1 15 ir aja|n
IPÏÏ
E IR-IE ImIeIn Tl
:]N fl
aa aas nia aa
aan aas non
(ADVERTENTIE)
donderdag 1 februari 1968
derde klasse
prijzen van:
15 zijn gevallen op
50 zijn gevallen op
100 zijn gevallen op
200 zijn gevallen op
400 zijn gevallen op
1000 zijn gevallen op
een prijs van 2000 is
een prijs van 2000 is
een prijs van 2000 is
een prijs van 2000 is
een prijs van 2000 is
een prijs van 5000 ls
een prijs van 30000 is
let wel: op dit rtumme
nummers eindigende op 3
nummers eindigende op 747
nummers eindigende op 855
nummers eindigende op 761
nummers eindigende op 264
nummers eindigende op 8398
gevallen op het nummer 012596
gevallen op het nummer 042553*
gevallen op het nummer 000257
gevallen op het nummer 014765
gevallen op het nummer 061600
gevallen op het nummer 099163*
gevallen op het nummer 063502
»r zijn twee prijzen gevallen.
(ADVERTENTIE)
Van der Giessen:
hoger dividend
KRIMPEN AAN DEN IJSEL (ANP)
Dank zy een goede bezetting van
alle bedrijfsafdelingen van Van der
Giessen-de Noord NV kan verwacht
worden, dat het resultaat van de on
derneming over 1967 niet onbeiangryk
gunstiger zal zijn dan het resultaat over
1966. Zodat een dividend-verhoging ln
de iyn der verwachting ligt.
Het bedrijf boekte in januari 1968 een
opdracht voor de bouw van een vracht
schip van ca 13.300 ton d. w. voor re
kening van de KJCPL en sloot een voor
lopige overeenkomst met een buiten
landse opdrachtgever voor de bouw van
een groot zeegaand kraanvaartuig.
Deze opdrachten, tezamen met het nog
onderhanden
het merendeel t
gen, aldus een tussentij
de directie.
Co-op tevreden
over 1967
co-op maandblad kan Co-op Nederland
op 1967 met enige voldoening terugzien.
De modernisering van de bedrijfsappa-
ratuur maakte redelijke vorderingen,
ondanks enige beperking van de Inves
teringen. De 150ste superco-op ging
open in Bergen op Zoom en een tweetal
nieuwe broodfabrieken werd geopend.
Het distributiecentrum Utrecht kwam
goeddeels klaar en ook in de gebmiks-
goederensector werden enkele projecten
gerealiseerd. .Hiermee is de co-op dui
delijk de weg ingeslagen om een mo
derne consumentenorganisatie te wor
den.' Ook internationaal kan de co-op
met enige voldoening op 1967 terug
zien, De praktische samenwerking
maakte vorderingen zowel op Euro-co-
op gebied als ln wijder Weeteuropees
verband.
Gaarne maken wtj o dan attent
op de meest eenvoudige wflze
om het abonnementsgeld over
U kunt ons namelijk machtigen
het abonnementsgeld per kwar
taal van uw rekening af te
schrijven.
Als u voelt voor deze-prettige
betalingswijze, waaraan voor u
geen kosten zijn verbonden,
schryft u dan eeD briefkaartje
aan:
ABONN EMENTEN-
ADM1N1STRATTE
MARKT 51 -* MIDDELBURG
en wtj zenden u bet machti
gingsformulier dat hiervoor
nodig Is omgaand toe.
ACHILLES 31 van flo naar
Callao
ADONIS pass. 3! Trinidad
naar Puerto Ordax
ALGOL 31 te Mombasa
ALKES pas. 31 East Londen
naar Doha
ALUDRA 31 van New York
naar Koeweit
ARCA 31 van Singapore n.
Saigon
ARISTOTELES 31 van
Hamburg n. Antwerpen
BANDA 31 te
Georgetown
BARENDRECHT 31 van
Brindisl naar Kreta
BENGALEN 2 te Napier
BENINKUST 31 van
Abidjan naar Lagos
BINTANQ 1 te Mataranl
BLITAR 31 te Amsterdam
CALAMARES 31 te
New York
CALTEX EINDHOVEN
pass. 31 Kaapstad naar
Bahrein
CALTEX NAPELS pass. 31
Guernsey n. Rotterdam
CALTEX ROTTERDAM 31
te Las Palmas
CAMPHUYS 2 te Mombasa
CARTAGO 1 te Cristobal
CONGOKUST 31 te
Hamburg
DIOGENES 31 van Caloao
naar Mataranl
DIONE pass. 31 Flnlstere
naar Le Havre
DUIVENDRECHT 1 te
Hsingkang
EEMHAVEN pass. 31
Gibraltar naar
Majunga
EOS 31 te Izmir
GAASTERDIJK 31 van
Savannah naar Le Havre
GAASTERKERK 31 te
Rotterdam
GIESSENKERK 31 van
Rangoon naar Calcutta
GOEREE 31 t-a
GORREDIJK 30 te
Rotterdam
GREBBEDIJK 31 van New
Orleans naar Mobile
GUINEEKUST 31 van
Lacelba naar Bebxe
GULF HANSA 1 te
Gulf haven
HEEMSKERK 31 te
Antwerpen
HOUTMAN 1 te Wellington
KATWIJK pass. 31 Kaap
Malta naar Corlnlo
KELLETIA 1 te Saltend
KORENDIJK 1 te
Orleans naar Curacao
KOSICIA 1 te Belem
KOSSMATELLA 31 van
ITraeus naa Tunis
KREON 31 te Amsterdam
L'.ERTES 1 van Londen
naar Amsterdam
MATARAM 31 van
Rotterdam n. Amsterdam
MEMNON 1 te Sint Vincent
MISSISSIPPILLOYD 2 te
Hongkong
NEDER RHONE pas». 31
Gibraltar naar Barcelona
NIEUW AMSTERDAM 31
an New York n. Norfolk
NUSHABA 29 te
Latakkla
OLDEKERK 1 te Genua
PERICLES 1 te Cristobal
PRINS DER NEDER
LANDEN 30 te
Amsterdam
PURMEREND 31 van Mena
al Ahmadl naar Colombo
RANDFONTEIN 31 van
Hamburg naar Bremen
Hamburg naar Bre
SCH1EKERK 31 te
Hamburg
SCHIELLOYD 2 te Penang
SENEGALKUST 1 te Dakar
SKADI 31 van Fowey naar
Portland
SLIEDRECHT 1 van
Antwerpen naar Havanna
SOCRATES 31 te
Amsterdam
SOLON 31 te New York
STAD KAMPEN 30 van
Spilt naar Tuapse
STAD VLAARDINGEK 31
van Parge n Rotterdam
STATENDAM 2 te
Wellington
STRAAT BALI 1 te Osaka
STRAAT COOK 1 te Pto
Elizabeth
STRAAT F UT AMI 31 te
Mauritius
STRAAT TORRES 31 van
Bangkok naar Port
Swettenham
STRAAT VAN DIEMEN 31
van Kaapstad naar
Melbourne
TAMARA 31 te Isle of
Grain
TELAMON 30 te
Amsterdam
THERON 31 te Rotterdam
TJILBANTJET 1 te
Mombasa
TJIKAMT"'; 1 te
Mombasa
TJILiWONG 1 te Shanghai
TJITJALENGKA 31 van
Kaapstad naar Rlo de
Janeiro
VITREA 2 te Curacao
WAARDRECHT pass 31
Texel naar Los Angeles
WONORATO 31 van Genua
naar Antwerpen
W'ONOSARI 31 te Hamburg
ZAANKERK 1 te Antw.
ZARIA 1 te Pto. Miranda
HOOG EN LAAG WATER
3 februari
Vlissingen
Terneuzen
Zierlkzee
Hansweert
Wemeldinge
uur meter
4.52 209
5.20 224
6.18 131
6.02 232
6.44 161
uur meter
17.14 198
17.47 214
18.41 146
18.28 224
19.02 175
uur meter
11.31 218
12.08 231
12.04 177
0.10 212
0.09 159
uur meter
23.37 176