Bijna 50.000 zee schepen deden Nederland aan ln haven 133 min ton goed gelost Zeven ton uit fraudefonds voor slachtoffers van effectenhandelaar VEROLME REPAREERT DUITSE SCHIP HORNLAND Aantal schepen Nederlandse koopvaardijvloot nam verder af Amsterdamse effectenbeurs B3IH llilllll yti ijyya -ua -mumuwmmmr gHOlBHglBfilB JSB^H^ilH&.K ^flflkSSBBHy UB UB- mB BBÏÏB'mööBB! IBBBB^BIBBBB, griepbestrijder VERVOERDERS BUNDELEN KRACHTEN OP ADMINISTRATIEF TERREIN Om inzicht te houden in ontwikkeling 583ste STAATSLOTERIJ BESCHIKT U OVER EEN POST- OF BANKGIRO REKENING? PROVINCIALE ZEEUWSE (Ï0URANT Waar zijn onze schepen? VRIJDAG 2 FEBRUARI 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 BRITTEN VOORAAN DEN HAAG (ANP) Blijkens gegevens van het centraal bureau voor de statistiek arriveerden 19G7 in ons land 49.100 zeescheuen (1966: 46.400). De totale tonr.e- maat van deze schepen bedroeg 184.5 min brt (1966: 1772-2 min). Gerekend naar het aantal namen sche pen onder Nederlandse vlag hierbij met 15.900 aanlopen veruit de eerste plaats in, gevolgd door schepen onder westduite vlag met 11.650. De inten sieve vaart door Nederlandse schepen weerspiegelt het grote aantal coasters onder Nederlandse 'vlag. Naar bruto registerton gerekend kwa men in 1967 schepen onder Nederlandse vlag in de vaart op het moederland met 24,1 miljoen echter pas op de vier de plaats, na schepen onder Britse, Noorse en Westduite vlag met respec tievelijk 30,2, 27,2 en 25,0 miljoen brt. Traditioneel stond de Nederlandse vlag tot voor enkele jaren, met name tot vóór 1964, ook naar de brt gerekend in de vaart op ons land op de eerste plaats. De omvang van de aan- en afvoer over zee naar en uit Nederland nam volgens de CBS-gegevens in het afgelopen jaar wederom toe. In 1967 werd in onze ha vens 133 miljoen ton goederen gelost en 38 miljoen ton geladen fin 1966 r pectievelyk 125 en S3 miljoen ton). Ben opmerkelijke ontwikkeling v toont het passagiersvervoer over j Snelle oplossing conjuncturele werkloosheid mogelijk ^ncturele werkloosheid in de EEG op trekkelljk korte termijn opgeheven kan worden, als de regeringen haar Het aantal passagiers dat jaarlijks per zeeschip in ons land arriveerde, be woog zich tot 1965 vrijwel constant rond de 340.000 terwijl per jaar ongeveer 370.000 zeereizigers ons land verlie ten. 1966 vertoonde voor het eerst een stijgende lijn en deze ontwikkeling blijkt zich in 1967 krachtig te hebben] voortgezet. Het aantal uit ons land per zeeschip vertrokken passagiers bedroeg in 1967 397.000 tegen 368.000 in 1966 en 338.000 in 1965. Het totale passagiersvervoer over zee op Nederland steeg in 1967 ten opzich-; te van 1965 met 14,7 procent. Deze ver hoogde activiteit hangt nauw samen met de zich naast de bestaande lijn-j diensten ontwikkelde veerdiensten over de Noordzee. (Van onze Haagse redactie). DEN HAAG De Vereniging voor den Effectenhandel zal uit het onlangs in het leven geroepen .fraudefonds' en met bijdragen van de handelswereld op korte termijn zeven ton uikeren aan slachtoffers van de onlangs overleden frauderende Amsterdamse effectenhan delaar. aanbevelingen op het gebied van de conjunctuurpolitiek snel en volledig opvolgen. Voorzover de werkloosheid structured is, zou men op grond van de economische politiek op middellange termijn en een bewuste regionale politiek moeten streven naar een gunstige uitgangs positie vo:r een zo doelmatig mogelijke ontwikkeling van .le pro- duktie, zo verklaart de commissie in antwoord op een Europese parlemen taire vraag hierover van de Nederland se afgevaardigde Berkhouwer. De commissie zegt, dat zij alles in het werk zal blijven stelien om de belem meringen voor het handelsverkeer op te heffen en gelijke concurrentievoor waarden te scheppen. Alleen op deze wijze zullen de produktiefactoren bin nen de gemeenschap optimaal benut kunnen worden en tevens op het juiste ogenblik en de juiste plaats de nood zakelijke structurele aanpassingen kun nen worden getroffen. De commissie voegt hieraan toe, dat voorkomen moet worden dat de effec tieve mededeling en in het bijzonder de vesitgingsvoorwaarden worden ver valst door uiteenlopende nationale over heidsmaatregelen. zoals fiscale bevoor deling of financiering van de sociale voorzieningen. De economische Integra tie zou zich op een verkeerde basis vol trekken als de natuurlijke omstandighe den door beïnvloeding van de kosten structuur kunstmatig zouden worden gewijzigd, aldus deze verklaring. Minder miljonairs in de VS WASHINGTON CAFP) De Ameri kaanse dienst voor de directe belastin gen heeft donderdag bekendgemaakt, dat er in 1967 in de VS 630 mensen waren wier jaarlijks inkomen een mil joen dollar of meer bedroeg, tegen 646 in 1966. iMW/WAWAWVWWiAMA Amsterdamse wisselmarkt Contante prijzen Amsterdam Londen 8.69% 8.69%, New York 3.60,V-3.60H. Montreal 3.31%-3.31%. Parijs 73.33 —73.38, Brussel 7,20%—7.26%. Fr. fort 90.0590.10. Stockholm 69.87- 69.92.Ztlrich 82.85%—82.90%. Milaan 57.70%57.75%. Kopenhagen 48 29 —48.34. Oslo 50.45%50-50%. We nen 13,92%—13,93%, Lissabon 12.59 12.61%. Miljoenenopdracht VRIENDELIJKE STEMMING Nadat de beurs de vorige dagen meestal in ur gestemd was geweest, kon gisteren kleine opleving worden geconstateerd. Het was vooral daaraan te danken dat ter wijl in Wall Street de stemming uitgespro ken Hauw was. de aldaar genoteerde Neder landse fondsen rich wisten te handhaven. Dit Inspireerde kennelijk het publiek om voor zichtig aan de handel te gaan deelnemen, hetgeen met name tot uitdrukking kwam ln de hoek van Kon. Olie. waarin in tegenstel ling tot woensdag gisteren weer van enige affaire kon worden gesproken. De koersstij ging van het hoofdfonds bedroeg per saldo een gulden op 153 80. Ook Unilever en Phi lips wisten zich boven het vorige niveau te verheffen, voor Unilever op 107.60. voor Phi lips op 122 70. AKU was goed prijshoudend op 73.80. hiermee was het voornaamste de Internationals gezegd. In de culutuurafdeling was Amsterdam Rub ber nauwelijks prijshoudend en wist HYA. na een zwakke opening, iets bij te trekken. Beter was het gesteld voor de scheepvaartpa pieren. waarvan KNSM de aandacht trok. Na een opening op 102%. dus onder het vorige niveau, ging de koer* geleidelijk omhoog tot 105. waarmee een winst van 2 punten werd behaald Overigens waren scheepvaart papieren niet veel veranderd, hoewel de HAL een punt moest prijsgeven Langzamer hand begint de beurs uit te zien naar de Jaarverslagen van de scheepvaartmaatschap pijen. waarvan de KNSM meestal de eerste pleegt te zijn. Bijzondere ontwikkelingen deden zich ln de eerste beursperiode verder nauwelijks en de markt behield een bijzonder stil zien. Nederlandse staatsfondsen waren flauw voor de 7 pet leningen, die terugliepen circa 103%. De lager rentende leningen ren vrijwel prijshoudend bij kalme handel. De belangstelling ter beurze ging verder vooral uit naar de koersontwikkeling van Geveke en Groenpol zulks in verband met de fusie tussen beide bedrijven en de op richting van een houdstermaatschappij die aandelen van ƒ20 gaat uitgeven. Ingevolge de omruilverhouding stelde de koers van Ge veke zich op 475 en die van Groenpol op 860. Onder de lokale industrieën deden zich geen opmerkelijke koersverschillen voor Men kreeg echter de Indruk dat de koersdalingen in de meerderheid waren. Dit gold voor Ballastmlj die terugging naar 534%. Nutri- cia die 10 punten moest prijsgeven. Carp (min 9). KVT (min 614) en de Twentsche Overzee die 6 punten terugging naar 79. Aan de vaste kant waren. Gist-Brocades. Vette- wlnkel. Simon de Wit en Thomassen Drijver. Onder de internationals was Hoogovens uitzondering met een koers van 115. dus 1 gulden lager. KZO was goed prijshoudend Delimij was bepaald iverlge cultures s anderd. KLM was rui Kon. Bpot behield de vaste stemming de eerste periode. De markt sloot rustig. Wereldhaven werd door het goede jaarver slag nauwelijks beïnvloed. Gat van 40 meter lengte en 4 meter hoogte (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Verolmes scheeps werven hebben van de Hornlinie uit Hamburg opdracht gekrej het vrachtschip .Hornland' te re pareren. Het schip, dat in oktober op de Nieuwe Waterweg werd aan gevaren, is na drie maanden gebor gen door het Hamburgse bergings bedrijf Ulrich Harms. Met de om vangrijke reparatie is naar raming een bedrag gemoeid van drie mil joen. De reparatie, die ls aangenomen op ze ventig dagen, omvat onder meer casro- werk, accommodatiewerk, herstel van de machinekamer en het nautische gedeelte van het schip. Door de aanvaring ont stond er aan de boeg een gat van ruim veertig meter lengte en vier meter hoogte. Aanvankelijk werd de kans het schip te behouden op vijftig pro cent geschat. Inspectie Na een uitvoerige inspectie door de .Vereinlgte Hamburger' assuradeu ren. directie van de Hornline en et- pers van Verolme werd besloten Ver- olme de reparatie-opdracht te ver strekken. De verzekeraars zullen toe zicht houden op de reparatie, dlc KBVWIL VOOR HET SPOORWEGPERSONEEL MEER GARANTIES UTRECHT (ANP) Gezien de diep ingrijpende sociale gevolgen van de re organisatie bij de spoorwegen «-oor velen nieuw werk, verhuizing, vve.rk van lager niveau, inkomsten vermindering uit onregelmatige dienst, het vervallen van promotiekansen meent de Katholieke Bond van Vervoerspersoneel, dat er voor het personeel meer garanties moe ten worden geschapen dan alleen een wachtgeldregeling. De bedrijfsgroep spoorwegen van de KBV heeft daarom een nota ingediend bij de personeelsraad van NS. waarin maatregelen worden bepleit die moeten voorkomen dat het reorganisattebelekl de sociale positie van de werknemers aantast. De voorstellen beogen onder m scheppen van plaatsingsmogelijkheden buiten NS (bijvoorbeeld bij dochteron dernemingen. PTT. gemeente, provincie of rijk) met begeleiding en eventueel omscholing alsmede overbrugging v de inkomensverschillen De KBV w=i een zelfde begeleiding van de werkne mers die werk in eigen streek prefe reren boven overplaatsing binnen het spoorwegbedrijf. De KBV wenst verder compensatie liet wegvallen van bevorderingsknnscn en prioriteit voor toekomstige arbeids tijdverkorting. NIEUWE STUDENTENPARTIJ UTRECHT (ANP) Aan de grond- raadsverkiezingen. die deze maand in de universiteits- en hogeschoolsteden worden gehouden zal een nieuwe par tij deelnemen. Stud '75 is de naam van de partij, die pas is opgericht en reeds afdelingen heeft in Utrecht, Lelden Gro ningen. Wageningen en Rotterdam ln Nijmegen is een afdeling in oprichting. Stud '75 wil een verdere democratise- risering van de universiteit (zowel ex tern als intern) en meer efficiency De partij omschrijft haar werkwijze als zakelijk, pragmatisch. DEN HAAG (ANP) Blijkens gege vens van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de stand van de Neder landse koopvaardijvloot op 1 januari 1968 en de mutaties in de vloot gedu rende 1967 omvat de Nederlandse vloot momenteel 1297 schepen met in letaal 4,55 min brt. De teruggang in bruto-lnhoud kwam ln het afgelopen jaar nagenoeg tot staan en bedroeg per saldo nog slechts 15.000 brt. tegen een gemiddelde jaarlijkse vermindering met 115.000 brt in de pe riode 1963-1966. De daling van net aan tal schepen duurde echter in 1967 on verminderd voort De Nederlandse koop vaardijvloot telt thans S pnssngierssche- nen en 52 kustvaarders minder dar be gin 1967; het aantal wachtschepen bo ven 500 brt nam echter voor het eerst sinds 1963 weer toe en wel met 9 stuks. Uit de specificatie die het CBS mutaties in het afgelopen jaar geeft, blijkt dat in 1967 in totaal 58 schepen (215 100 brt) aan de vloot werden toe gevoegd terwijl 110 schepen (258.700 brt) werden afgev ^rd: door hermeting steeg de brt met 28.600. In 1967 zijn 6 Nederlandse zeeschepen (20.600 brt) vergaan te weten 1 erts- tanker en 5 coasters, terwnl 86 sche pen (207.700 brt) naar het buitenland werden verkocht. Onder deze laatste groep bevinden zich 51 coasrers, di« hun weg vooral vonden naar Afrikaan se en Aziatische ontwikkelingslanden en naar enkele landen in Zuid Europa. EUROPESE COMMISSIE: SCHAF TOESLAG OP LICHTE GRONDEN AF (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG De Europese commis sie heeft Nederland verzocht Ie toeslag op lichte gronden af te schaffen aan gezien de commissie deze toeslag niet he| ge_ Minister dagavond wordt uitgevoerd in hot Prinses- Irenedok van de werf van Verolme op Rozenburg. De berging van de .Hornland' heeft drie maanden gevergd. Aanvankelijk was het de bedoeling van het bergingsbedrijf Ulrich Harms het schip, dat by vlaar- dingen op de bodem van de Nieuwe Waterweg rustte, recht te zetten en tussen gigantische drjjvende bokken met eigen voortatuwingsvermogen in veilige haven te w o'ommissie de in overeenstemming acl meenschappelijk graanbelei Lardinois deelde dit woensd de tweede kamer mede tijdens de be handeling van de begroting van land bouw en vissery. Voor de oogst 1968 heeft dit verzoek nog geen gevolgen. Dit Jaar mag het nog, zei de minister die verkiaarde dat over dit verzoek met de commis sie nog zal worden gesproken Rotterdam: Nu het Duitse vracht schip Hornland in het dole ligt hij Verolme en het water is wegge pompt, valt de grootte op van het gapende gat, dat het schip na een aanvaring in de Nieuwe Waterweg deed zinken. Dat rechtzetten mislukte door de la ding, een deel van de lading moest onder water worden gelost. Een thdrovend werk. Woensdag lukte het de .Hornland' tussen dryvenae bokken ln naai werf van Verolme op Rozenburg te transporteren. In de reparatieperiode wordt het schip verder gelost. 1st gestemd op 85.50. iren nauwelijks ver- i 2 gulden hoger op ANP-CBS BEURSINDICES Intern. Industrie Scheepv. Handel e: Algemeen 347.5 107.7 1803 164.9 367.4 ADVERTENTIE Ned. 66-1-7 Ned. 66-2-7 Ned 66 6% Nederl 64 5% Nederl 64 5 Nederl 58 4% Nederl 59 4% Nederl 60% 4% Nederl 59 4% Nederl 60 4% Nederl 61 4% N Staff 47 3% Ned 54/1-2 3% Nederl 37 3 Groolb 46 8 N Doll 47 3 Ned 55 3% 90% 90 88% 88% 88% 88 4 713 713 76% 76% 83% 83 4 82% 82% 86 86% 81% 81% ACTIEVE Amst Rubb HVA MIJ ver AKU nom Dell Ml] e Hoogoven» e Philips gb Unilever c Zout-Org Dordt Petr Idem pref Kon Petr HAL KLM KNSM Ned Stv Nlev Goudr Ommeren c Ron Lloyd Scbeepv Un 111 AANDELEN 59% 58%» 118 117% 73.80 73.70 83 116 122.50» 122.80 107.10 107.60 158.30 158.50 687 691% 688 691 152 80 153.80 77% 76% 212 80 218 103% 104% 108 107 123% 123% Banken enz. BvNG 57 6 97 BvNG 58-59 «4 85 BvNG 58 5 88 i BvNG 64 5 89 Midd Cr 62 4% 96 Fr Gr Du 4% 96' FG DEVE 3% 85 West NO 3% Phil 3dr 4 Pgem 57 6 Pgem 51-52 4% KLM 15 IS KLM 20 1 4% AKU kv 4 Gelder z 4% Scholt F 4% NIET-ACTIEVB AANDELEN Belegglngimljen 1050 1050 1015 1013 71% 72 70% 71 79% 79 97 97 96% 97 95 94% 90% 90% Alg Fds bex Converto Holland Fund Interunl Nefo Robeco Unltas V Bez 1894 Europafonds Eurunlon 10 Vale ur op 478 478 184 184 Banken enz. PREMIELENINGEN Alkmaar A'dam 51 A'dam 56 I A'dam 56 II A'dam 58 in Breda 54 Dordt 56 Elndb 54 Ensch 54 D Haag 52 I D Haag 52 II R'daro 52 I R'dam 52 R R'dam 57 Utrecht 52 Z-Holl 57 Z-HoU 59 73% 74* 79% 80% 81 81% 86% 86% 87% 87% 733 73% 73 73 72% 72% 72% 89% 89% 88 88 85% 85% 90% 90% 88% 86% 101% 101% 88 87% 85 84% Alg Bank N Amrobank Holl Soc Nat Ned Ned Midstb Slavenburg 599 596 90 90.70 176% "7% Handel, Industrie t Alb Heljn Amstel Br e Amst Ballast Amst Droogd Beeren Trie Bensdorp Int Bergh's J A Berkel Pat Blijdenst W Bols Bors Wehry e Buhrm T 5406 533% 95% 95 13% 13% 275 277 207 207% 143 143 71 70% 190.50 189.80 89% 89% 370% 374 458 480% Bijenkorf c 655% 65! Sch Exp MIJ «6 2790 28 Calvé c 774 774 Schokbeton 183 Carps Garant 204 195 Scholt Ccrt Cent Suiker 419 418 Scholt Honig 88 40 90 Cur Hand Ml) 132% 152% Slmon de Wit 421% 429 Dagra 183% 183 Stokvis 84 83 Dne Hoefijzers 108 109.70 St sp Twente 58% 58% Elsevier 304 304 Swaay van 273 274 98 07% Tb Marijnen 137% 137 Fokker 430 432 Thom DrIJv 103.90 112-50 Ford Ned 932 940 Thorn V B 94% 91 Gazelle rtjw 170b 170 Udenhout T0 J8% Gelder v pap 114% 114% Uni Kap 158% 158% Geld Melens 400b 401 Unilever 6 cp 95% 95% Gist Brocades 722 722 Utr Asphalt 262 26-5 Grinten v d 176 176 Ver Machine 164 164 Gruyter 8 cpr 142 145 Ver Touw 148 148 Helncken 604 600 Vezelverw 90% 92 Hero Cons 190 191 VlhamIJ 127% 127 Hoek A Mach 469b 468% Vredest R 148% 158b Holec 159 158% W'alvtSYTt Holl Beton 401 402 Wereldhaven 545 544b Homburg 201% 201 Wessanen 87.40 87.70 Hoogenbosch 232 232 Wilton F Br 160 162 Hoogenstr 1031 105 Wyers In 352 353b 64% Indoheem 32.70 32.70 Wijk Sc Her 64% Interlas Zwse conf 1201 Internatlo Kerno Corset 308 395% 307 399 Mijnbouw en petroleum K N papier 150 150 Bllllton 2e e 146 146.10 K V Tapijt 221 BUITEN L. CERTIFICATEN K papier Llnaeteves-J 292 115 290b 116 Canada LIJempf 173 171% Can Pac 54% Lijm en Gel 143 140 Int Nickel 115% 115% Macintosh 470 474 Shell Oil 31% 30% Meel N B c 329 330 Mees Bouw 102 101% Staten Mosa 250 250 Am Motor» 144 13% Mtiller Ca nb 273% 273% Am Radiator» 32% 32% Naarden 518 518 Am Smelt 70% 70% N Dok MIJ Am tel A tel 52% 53% Ned exp pap 79% 79% Anaconda 46% 464 Ned Kabel 279 279 AltchlJ Top 28% 29 N Melk Unie 260 257 Beth) Steel 30% 31% Van Nelle 363 362 Columbia gas 27% 27 Netam 140% 141 Gen Electr 90% 89% Norit 173 174 Gen Motors 78% 78 Nijverd-ten C 84 83 Kennecolt 43% 43% Oranjeboom 450% 449 Pennsylv Rrd 55% 54% Overz Gas 96.50 96.10 Rep Steel 41% 41% Pakhoed H. 101 100 Shell OU 65 64% Palthe 61 61 Studebaker 60 Philips gem be 121.70 122.20 Sunr Mld 42 42% Pletersen Co 112 109% Texas Instr 84% 92% Pont Hout 172% 172% Tidewater 106% 105% Ruhaak Co 160% 159% Un Pac Rr 374 374 Rijn-Schelde 205% 205 US Steel 40% 39% Sch Exp MIJ 28.50 28.60 Woolworth 24% 23% Verklaring: gedaan en bieden; I ged aan en laten, b bieden; I laten; d 21.52 van 66-69 gr 2122.23. Even puzzelen Horizontaal: 1 knaagdier; 5 watervat met hengsel; 10 overal; 11 meisjesnaam; 12 maanstand; 13 waterpeil; 15 beken de motorraces; 16 in orde! 17 slot; 2( hertesoort; 23 regimentscommandant (afk); 24 spil; 26 groente; 27 in loco; rég. inf;*29 vogëlprodukt; 30 voorz. 32 luwte; 34 familielid; 35 38 slede; 39 voorz.; 40 pers. krachtig, direkt! ook in voordelige gezinsverpakking felid; 35 aanroep; 40 pers. vnw.; 41 familielid; 43 hoofddeksel; 45 plaats bij Den Bosch; 47 zeilstad in Friesland; 48 scheidingslijn. Verticaal: 1 danspartij; 2 iedere; voor onderzoek; 4 gelijkstelling voor de wet; 6 machinegeweer; 7 titel; 8 3-tenige struisvogel; 9 zeilbaan; 14 per dag; 18 titel; 19 vw; 21 boom; 22 ma ger; 25 lust; 30 voorbij; 31 uitroep v. herkenning; 33 iel, doorzichtig; 34 gehoororganen; 36 Amerika; 37 bak plaats; 38 bijl; 42 meisjesnaam; 44 per expresse; 46 lidw. De oplossing van de vorige puzzel luidt: Stichting opgericht DEN HAAG (ANP) NOB-wegtran- spnrt, de Koninklijke Nederlandse Vcr- eniging van Transportondernemingen, de Nederlandse Internationale Wegver voer Organisatie, de Onderlinge Waar borgmaatschappij en het Economisch I Bureau voor Weg- en Watervervoer hebben het Initiatief genomen voor de| oprichting van een stichting, die met inschakeling van moderne elektroni sche apparatuur wil komen tot een aan de behoeften van het vervoer uan- gepast systeem van analytische admi nistratie." ofwel beleidsadministratie. Over de deelneming van andere weg- vervoerorganisaties wordt nog overleg gepleerd Intussen zijn tol de initial iel nemende groep ook nog toegetreden de Nelerlandsc particuliere rijnvaart een trale en de stichting Nederlandse par ticuliere binnenvaart. De nieuwe verwerking vens tn de breedste zin met het doel een beter inzicht in de markt te ver krijgen. Gezien de vele vraagstukken, waarme-, de vervoersondernemer te ma ken heeft in onze tijd, gevoegd bij de sterke groei van de gemiddelde bedrijfs- grootte, brengen de problemen van vele wegvervoerbedrijven op een niveau, waar men ze niet meer ,op het gevoel' kan oplossen, aldus deelt NOB-wegtron- sport mee. Elk wegvervoerbedrijf van enige om vang staat voor de noodzaak om gro te hoeveelheden gegevens te verzame len. te sorteren en te analyseren wil men althans inzicht houden in de ont wikkeling van het eigen bedrijf en var de markt waarop men opereert. Het §aat er niet alleen om te achterhalen, at men winst maakt of verlies lijdt, maar waar winst en verlies ontstaan. Een toerekening van de kosten naar de onderscheidene activiteiten van het bedrijf daartoe nodig. Indien ook andere wegvervoerders zich een gedetailleerd inzicht schaffen in opbrengsten en kosten, en Indien de aldus verkregen infor matie op basis van anonimiteit on derling wordt uigewisseld. ontstaat tegelijk reeds een beter inzicht in de markt. Een gedetailleerd inzicht in opbrengsten en kosten kan verkregen worden door naast de financiële administratie ook de prestaties van het bedrijf te admi nistreren en alle daarbij beschikbaar ko mende gegevens te verwerken in een analytische administratie. Verschillende van de genoemae orga nisaties hebben bovendien voor r.un ei gen werk als organisatie behoefte aan inschakeling van de computer; door de desbetreffende opdrachten in te brengen by de nieuwe stichting, kan kostenbespa rend worden gewerkt. Maar bij de genoemde organisaties heeft allereerst de bedoeling voorgezeten om een bundeling van krachten tot stand te brengen, waardoor ook het individue-| ie wegvervoerbedrijf van de nieuwe mogelijkheden tot elektronische infor-j matieverwerking kan profiteren, om snel en toch goed gefundeerd het be-] drijfsbeleid te kunnen bepalen, aidu.-l de mededeling van NOB-wegtransport. I aaa chüq aaa qs aaina aa e i 1 15 ir aja|n IPÏÏ E IR-IE ImIeIn Tl :]N fl aa aas nia aa aan aas non (ADVERTENTIE) donderdag 1 februari 1968 derde klasse prijzen van: 15 zijn gevallen op 50 zijn gevallen op 100 zijn gevallen op 200 zijn gevallen op 400 zijn gevallen op 1000 zijn gevallen op een prijs van 2000 is een prijs van 2000 is een prijs van 2000 is een prijs van 2000 is een prijs van 2000 is een prijs van 5000 ls een prijs van 30000 is let wel: op dit rtumme nummers eindigende op 3 nummers eindigende op 747 nummers eindigende op 855 nummers eindigende op 761 nummers eindigende op 264 nummers eindigende op 8398 gevallen op het nummer 012596 gevallen op het nummer 042553* gevallen op het nummer 000257 gevallen op het nummer 014765 gevallen op het nummer 061600 gevallen op het nummer 099163* gevallen op het nummer 063502 »r zijn twee prijzen gevallen. (ADVERTENTIE) Van der Giessen: hoger dividend KRIMPEN AAN DEN IJSEL (ANP) Dank zy een goede bezetting van alle bedrijfsafdelingen van Van der Giessen-de Noord NV kan verwacht worden, dat het resultaat van de on derneming over 1967 niet onbeiangryk gunstiger zal zijn dan het resultaat over 1966. Zodat een dividend-verhoging ln de iyn der verwachting ligt. Het bedrijf boekte in januari 1968 een opdracht voor de bouw van een vracht schip van ca 13.300 ton d. w. voor re kening van de KJCPL en sloot een voor lopige overeenkomst met een buiten landse opdrachtgever voor de bouw van een groot zeegaand kraanvaartuig. Deze opdrachten, tezamen met het nog onderhanden het merendeel t gen, aldus een tussentij de directie. Co-op tevreden over 1967 co-op maandblad kan Co-op Nederland op 1967 met enige voldoening terugzien. De modernisering van de bedrijfsappa- ratuur maakte redelijke vorderingen, ondanks enige beperking van de Inves teringen. De 150ste superco-op ging open in Bergen op Zoom en een tweetal nieuwe broodfabrieken werd geopend. Het distributiecentrum Utrecht kwam goeddeels klaar en ook in de gebmiks- goederensector werden enkele projecten gerealiseerd. .Hiermee is de co-op dui delijk de weg ingeslagen om een mo derne consumentenorganisatie te wor den.' Ook internationaal kan de co-op met enige voldoening op 1967 terug zien, De praktische samenwerking maakte vorderingen zowel op Euro-co- op gebied als ln wijder Weeteuropees verband. Gaarne maken wtj o dan attent op de meest eenvoudige wflze om het abonnementsgeld over U kunt ons namelijk machtigen het abonnementsgeld per kwar taal van uw rekening af te schrijven. Als u voelt voor deze-prettige betalingswijze, waaraan voor u geen kosten zijn verbonden, schryft u dan eeD briefkaartje aan: ABONN EMENTEN- ADM1N1STRATTE MARKT 51 -* MIDDELBURG en wtj zenden u bet machti gingsformulier dat hiervoor nodig Is omgaand toe. ACHILLES 31 van flo naar Callao ADONIS pass. 3! Trinidad naar Puerto Ordax ALGOL 31 te Mombasa ALKES pas. 31 East Londen naar Doha ALUDRA 31 van New York naar Koeweit ARCA 31 van Singapore n. Saigon ARISTOTELES 31 van Hamburg n. Antwerpen BANDA 31 te Georgetown BARENDRECHT 31 van Brindisl naar Kreta BENGALEN 2 te Napier BENINKUST 31 van Abidjan naar Lagos BINTANQ 1 te Mataranl BLITAR 31 te Amsterdam CALAMARES 31 te New York CALTEX EINDHOVEN pass. 31 Kaapstad naar Bahrein CALTEX NAPELS pass. 31 Guernsey n. Rotterdam CALTEX ROTTERDAM 31 te Las Palmas CAMPHUYS 2 te Mombasa CARTAGO 1 te Cristobal CONGOKUST 31 te Hamburg DIOGENES 31 van Caloao naar Mataranl DIONE pass. 31 Flnlstere naar Le Havre DUIVENDRECHT 1 te Hsingkang EEMHAVEN pass. 31 Gibraltar naar Majunga EOS 31 te Izmir GAASTERDIJK 31 van Savannah naar Le Havre GAASTERKERK 31 te Rotterdam GIESSENKERK 31 van Rangoon naar Calcutta GOEREE 31 t-a GORREDIJK 30 te Rotterdam GREBBEDIJK 31 van New Orleans naar Mobile GUINEEKUST 31 van Lacelba naar Bebxe GULF HANSA 1 te Gulf haven HEEMSKERK 31 te Antwerpen HOUTMAN 1 te Wellington KATWIJK pass. 31 Kaap Malta naar Corlnlo KELLETIA 1 te Saltend KORENDIJK 1 te Orleans naar Curacao KOSICIA 1 te Belem KOSSMATELLA 31 van ITraeus naa Tunis KREON 31 te Amsterdam L'.ERTES 1 van Londen naar Amsterdam MATARAM 31 van Rotterdam n. Amsterdam MEMNON 1 te Sint Vincent MISSISSIPPILLOYD 2 te Hongkong NEDER RHONE pas». 31 Gibraltar naar Barcelona NIEUW AMSTERDAM 31 an New York n. Norfolk NUSHABA 29 te Latakkla OLDEKERK 1 te Genua PERICLES 1 te Cristobal PRINS DER NEDER LANDEN 30 te Amsterdam PURMEREND 31 van Mena al Ahmadl naar Colombo RANDFONTEIN 31 van Hamburg naar Bremen Hamburg naar Bre SCH1EKERK 31 te Hamburg SCHIELLOYD 2 te Penang SENEGALKUST 1 te Dakar SKADI 31 van Fowey naar Portland SLIEDRECHT 1 van Antwerpen naar Havanna SOCRATES 31 te Amsterdam SOLON 31 te New York STAD KAMPEN 30 van Spilt naar Tuapse STAD VLAARDINGEK 31 van Parge n Rotterdam STATENDAM 2 te Wellington STRAAT BALI 1 te Osaka STRAAT COOK 1 te Pto Elizabeth STRAAT F UT AMI 31 te Mauritius STRAAT TORRES 31 van Bangkok naar Port Swettenham STRAAT VAN DIEMEN 31 van Kaapstad naar Melbourne TAMARA 31 te Isle of Grain TELAMON 30 te Amsterdam THERON 31 te Rotterdam TJILBANTJET 1 te Mombasa TJIKAMT"'; 1 te Mombasa TJILiWONG 1 te Shanghai TJITJALENGKA 31 van Kaapstad naar Rlo de Janeiro VITREA 2 te Curacao WAARDRECHT pass 31 Texel naar Los Angeles WONORATO 31 van Genua naar Antwerpen W'ONOSARI 31 te Hamburg ZAANKERK 1 te Antw. ZARIA 1 te Pto. Miranda HOOG EN LAAG WATER 3 februari Vlissingen Terneuzen Zierlkzee Hansweert Wemeldinge uur meter 4.52 209 5.20 224 6.18 131 6.02 232 6.44 161 uur meter 17.14 198 17.47 214 18.41 146 18.28 224 19.02 175 uur meter 11.31 218 12.08 231 12.04 177 0.10 212 0.09 159 uur meter 23.37 176

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 13