EEN MUSEUM VOOR DE AARDENBURGSE VONDSTEN MET ALLE WINDEN IN SCHOONDIJKE MEEWAAIEN De brug over het Axels kanaal AARDENBURG Ir J. A. Trimpe Burger, van de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek uit Aardenburg tref je deze sneeuwerige en slikkerige januarimaand zelden in gewone doen aan. Tenminste, wanneer daaronder graafwerk naar ar cheologische vondsten wordt verstaan, want dat ligt nu stil. De oogst van zeven jaar secuur ontginnen' wacht op een grondige inventarisatie en op een museum. Ter geruststelling: in Aar denburg wordt aan beide zaken met voortvarendheid gewerkt. In 3963 kocht de gemeente een pand aan de Marktstraat. Het was de be doeling dat deze kruidenierswinkel uiteraard na een forse verbou wing het museum aan de Markt ging vervangen. Dat betrof een voor malige brandweerkazerne, zodat Aardenburg met het gebouw aan de Marktstraat eigenlijk nu pas offici eel een mogelijkheid krijgt om de talrijke opgravingen op een verant woorde wijze uit te stallen. Ir Trim pe Burger ls met de indeling van het museum belast en Aardenbur gers zien hem dan ook regelmatig (,in burger' en zonder laarzen) rond lopen in het stadscentrum. ,Ik wil er in ieder geval geen oudheidkamer van maken, zoals zoveel plaatsen hebben. Het wordt juist mijn bedoe ling om de aandacht te vestigen op de paleonthologie, de geologie <"n de archeologie. Daartoe brengen we al het opgravingsmateriaal bijeen, waarbij zeer zeker ook gelet wordt op de didactische waarde, voor scho len en dergelijke. De mensen van de middelbare scholen in Oostburg bij voorbeeld zijn bijzonder enthousiast over deze opzet.' By het samenstel len van de collectie put ir Trimpe behalve uit eigen materiaal, dat staat opgeslagen in zijn kantoor, uit particuliere collecties van andere zij de. Er zijn al aanbiedingen van bo ven' de Schelde, een zaak die men gedeeltelijk samenspeelt met de pa- leonthologische werkgroep van het Zeeuwsch Genootschap. De binnenkant van de voormalige middenstandszaak van mevrouw Bas ting is voor dit hele project grondig opgeknapt. De wirwar van kamers en kamertjes werd gesloopt en er ontstonden ruime zalen: twee op de begane grond, één op de zolderetage, daarboven. De architect A. Verhoe ven uit Den Haag, die een belangrijk aandeel heeft bij de reorganisatie van het ryksmuseum van oudheden in Leiden, verleent medewerking by de realisering van de plannen. De grote zaal na de Ingang zal geheel worden Ingenomen door vondsten uit de Ro meinse tijd en de prehistorie. De heer Boersma, van het koninklijk kabinet van munten en penningen, richt er een vitrine in met Romeinse geldstukken en uit een bijkomende muntgrafiek krijgt de bezoeker een inzicht van de soort munten die er in Aardenburg voorkwamen. .Dit ls be langrijk om te weten te komen wel ke periode voor de stad op de voor grond trad. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de hoeveelheid munten van een bepaald tijdperk.' aldus ir Trimpe. Op de bovenverdieping brengt men de afdelingen paleonthologie, geolo gie en de schelpencollectie onder. Er zal een apart hoekje worden 'Amen- gesteld van archeologische vondsten, die niet direct wereld (of streek-) schokkend waren, maar die wel in teressant studiemateriaal opleveren. ,Het enige dat tn de verte nog her innert aan de oudheidkamer is een keuken, die we 17e eeuws willen in richten.' Dichter naar het heden hoewel nog niet ai te dicht neigt ook de middeleeuwse afdeling, waar voor de tweede zaal op de begane grond geschikt zal worden gemaakt De tuin van het gebouw krijgt een aparte bestemming. Ir Trimpe wil er kruiden en interessante planten kwe ken, waarvoor de toeristen -vaai schijnlijk wel Interesse hebben. OPGRAVINGEN In de sector opgravingen is het dit jaar zo verwacht hij wat minder druk. .We hebben alleen wat kleinere projecten op hec oog. een veertiende eeuwse oven, op het terrein van de Mariakerk een stuk muurwerk uit de Romeinse tijd en bij de oude gasfabriek, die nu wordt gesloopt, een Romeinse waterput. In Oost-Zeeuwach-Vlaanderen willen we 'n onderzoekje verrichten in de oude stad van Axel naar vondsten uit de oude steentijd'. Normaal door gaat de inventarisa tie van monumenten in Zeeland voor de monumentenlijst. Voor 1969 staat er een opgraving op het program ma naar een Romeins grafveldje. Vorig jaar stuitte men op de rand ervan en ir Trimpe heeft goede hoop dat dit bemoedigende begin vervolgd kan worden. De grote vraag bij al deze activi sten blijft: was Aardenburg een militaire, dan wel een burgerlijke vesting? .Hier doet zich het merk waardige feit voor dat deze stad met het Belgische Oudenburg en Brugge een vierkant grondplan (straten-)plan heeft, terwijl de an dere .burgen' (Middel-, Sou- en Oostburg) juist een ronde structuur vertonen'. In de bijna 8 Jaar dat er in Aarden- burg archeologische vondsten zijn gedaan als je alles zou willen opgraven heb Je nog wel tien jaar nodig", zegt ir Trimpe kwamen er vijf skeletten boven. Het afge lopen jaar deed men een zeer bij zondere vondst: een skelet in hurk- houdlng, een begraafwijze die voor al in het noorden van het land voorkwam en ook wel in Denemar ken en Duitsland. Ebt zou kunnen wijzen op een Noorse inval in Aar denburg. dat. en deze theone lijkt mede daardoor niet onwaarschijn lijk, rond 270 verwoest zou zijn door benden uit Scandinavië. Rond 170 begonnen zij met hun activitei ten en het Romeinse antwoord daar op was de aanleg van de Litus Saxonlcum, een stelsel van forten langs de kust van Engeland en het vasteland. Daarmee schijnt in de 3e eeuw het eerste begin te zijn gemaakt. Om over de plaats van de Zeeuws- Vlaamse stad binnen het geheel eni ge zekerheid te hebben blijft doel bewust onderzoek noodzakelijk. Tot nu toe kwam het vaak voor dat ir Trimpe en zijn medewerkers .noodprojecten' moesten uitvoeren op plaatsen waar daartoe nog kor te tijd de kans bestond, doordat er bouwplannen werden uitgevoerd. Het systematisch onderzoek van do gemeente bleef daardoor wat op de achtergrond. In de toekomst wil men echter juist deze zaak aanpak ken, waarbij vooral de omgeving van de Mariakerk (Aardenburgs oud ste godshuis, waarover al in de 8ste eeuw wordt gesproken) de aandacht heeft. -Vlaanderen ZEEUWSCH-VLAANDEREN WOENSDAG 24 JANUARI 1968 Graven bij de Aardenburgse St-Baaf SCHOONDIJKE Iedereen kan met alle winden mee waaien. Althans wanneer hij met zijn auto, zijn brommer of zijn fiets in de buurt uan dit stukje Schoondijke rijdt. Bres- kens ligt op de wegwijzer van de ANWB broederlijk één ki lometer naast Vlissingen. Maar dat weet de gemiddelde weg gebruiker wel beter en als hij het niet weet: wel, dan wach ten hem op het kolossale veerplein van het dorp aan de Schelde de nodige verrassingen. Amsterdam blijkt, ook voor de mensen van de ANWB, in dit stukje Nederland zo ont- zaglijk ver weg, dat het op het bord genoegen moet nemen met een bescheiden plaatsje onder .Middelburg'Om van de afstand helemaal maar te zwijgen... Trouwens, wat te den ken van JJzendijk' (een aanduiding die de onderste linker flank in beslag neemt). Duidelijk een misser van de mensen die zich bezighouden met de bewegwijzering. Of was het de hand van de schilder? Die verzuimde nog heel even rechts te houden na de ,k'... (Foto PZÖX Toen rond de eeuwwisseling de gro te kanaalwerken werden uitgevoerd, kreeg Sluiskil daarvan ook een flink deel te verwerken. Het was de oost kant van het dorp dat de klappen kreeg, want het kanaal werd daar toen, in tegenstelling met nu, aan die kant verbreed. Voordat de wer ken een aanvang namen stond er een rij woningen vanaf de oude voet brugde zogenaamde Blauwe brug' langs het kanaal in de richting van de Axelse Sassing. In 1901 moes ten al die woningen afgebroken icor- den om plaats te maken voor de scheepvaart. De langs het latere Axelse kanaal staande woningen kon den gedeeltelijk blijven staan. De enige jaren geleden afgebroken wo ninkjes onder de kranen van de NSM waren een overblijfsel van dat woongedeelte van Sluiskil. Bij het opstellen van de plannen voor de aanleg van het kanaal van Sas van Gent naar Terneuzen werd tevens een zijarm over Axel in de richting van Hulst ontworpen. Het graven van het kanaal duurde van 1825 tot 1827. Het zogenaamde Axel se, Gat bleef toen bestaan en van het graven van een kanaal naar Hulst kwam niets. Tijdens de vorige kanaalverbreding werd dit Axelse Gat ingepolderd waardoor de huulige Axelsevlakte ontstond. Daarmede kwam toen ook het zuid-westelijke kanaalboord van het Axelse kanaal tot stand. Hier door ontstond er behoefte aan een verbinding vanaf Sluiskil met ge noemde Axelsevlakte en op de plaats waar, na de verbreding van het ka naal, het zijkanaal een aanvang nam, werd in 1904 de draaibrug ge bouwd die op deze foto is afgebeeld. Velen hebben deze brug gekend want ze lag er tot de ingang van dat zijka naal verbreed moest worden in ver band met de bouio van de NSM in de jaren 1928-1929. Die ingang werd toen zodanig verbreed, dat er een ligplaats ontstond voor zeer grote schepen. VAN D'EE TOT HONTENISSE Deze brug werd toen opgeruimd en meer landinwaarts werd daarna een hefbrug over het kanaaltje gebouwd. Toen ontstond dus de toestand die wij nu nog bleven. Op de foto zien wij het reeds ver brede kanaal met op de achtergrond de huizen van de Kanaalweg. Geheel links bevindt zich de wijk Strodor- pe. Bij de indijking van de Louisa- polder m 1844 ontstond hier een icoonketen van huisjes en hutten, op getrokken uit hout, leem en riet. Hierin vonden de dijkwerkers een on derdak en na het beëindigen van het werk vestigden de polderjongens zich hier met hun gezinnen. De naam Strodorpe zou dus afkomstig zijn van de met riet en stro gemaakte en gedekte hutten en huisjes. Het kanaalboord werd aan de oost zijde aangelegd zoals aan de westzij de, dus een met gras begroeide ka- naalkant en een houten beschoeiing. Nadat in 1911 een aanvang ivas ge- magkt met de bouw van de cokes- fabriek, moest hier gezorgd worden voor een behoorlijke los- en laad plaats voor de kolen- en cokessche pen. Er werd een flinke kaaimuur ge bouwd, waarop de bekende kranen en kolensilo verrezen. Hierdoor veran derde het aanzicht van deze kant van Sluiskil voor de tweede keereerst dus met het afbreken van de woon huizen en nu door de vestiging van een groot bedrijf. Toen in de jaren dertig de NSM werd gebouwd ver dween dus de hier besproken brug en toen ontstond het bekende indu striebeeld van Sluiskil. Nadien w daar echter nog veel veranderd, want. nadat tijdens de oorlog grote schade door de bezetter was aan gericht, werd het geheel vernieuwd, zoals het opruimen van de bekende hoge gashouders der NSM en het bijbouwen van nieuwe afdelingen bif beide bedrijven. P. J. Baert Het nieuwe museum aan de Marktstraat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 19