GEEN GELD, WEL GROND WÊËÈÊÈËÈÊBÊÊÊ NADENKEN PRAKTIJK n WAARDEVAST RISKEREN GROND IS GROND ELLENDE STA IN DE WEG Ook de kerk is bij het ontwikkelingswerk betrokken EENHEID Zaterdag 20 januari 1968 HHHHH Tweeëntwintig honderd hectare (beslist niet arme) landbouwgrond met of zonder boerderijen, in Zeeland is in bezit bij hervormde diaconieën en kerk voogdijen. De grond wordt verpacht en levert zo de kerk een bron van in komsten. De jonge mensen, die meedoen aan het project Kerk 66-2000 (jongerenin- breng voor de kerk van morgen) zetten een vraagteken achter dit rijke bezit. Want de prijs van de grond stijgt. Hun stelling is: ,Wij zijn van mening, dat het niet juist is, dat kerkvoogden en/of diaconieën grondbezitters zijn, terwijl er zoveel levend geld voor de bouw van de gemeente nu noodzakelijk is'. Zij zijn daarmee de enigen, landelijk gezien, die het vraagstuk van de kerke- gronden aan de orde stellen. ,Geen centen, wél grond', zoals werd opgemerkt. Het onderwerp grond komt donderdagavond a s ter sprake in een discussie tussen representanten van Kerk 66-2000 en de provinciale kerkvergadering, in Goes. Er zijn thans plannen deskundigen om advies te vragen over het bezit van deze kerkegronden. Daartoe zou een onafhankelijke commmissie moeten worden benoemd, die de provinciale kerkvergadering adviseert. Kerkegronden of geen kerkegronden? We hebben deze vraag voorgelegd aan diverse deskundigen én uiteraard aan een representant van de Zeeuwse Kerk 66-2000-jongeren. Heeft het zin principieel gesteld dat de kerk grond heeft? .De vraag van Kerk 60 2000 is volkomen legitiem We zijn gedwongen er over te derüien Een duidelijk antwoord kan alleen wor den gegeven na advies van deskundigen. Daarom moet zo'n commissie er komen. In de provinciale kerkvergadering is daarop geen adequaat antwoord te ge ven aan de jongeren.' Aldus ds H. M. Straling, directeur van het hervormd maatschappelijk werk in Zeeland. Kerk 66-2000 heeft het beeld voor ogen, dat het lid van de kerk een offer moet brengen. Het bezit van kerkegronden A I.ANtiMIKKKE De kerk van Wemeldinge. lijdt meermalen tot minder offervaardigheid: de kerk is rijk genoeg, het komt wel van gronden bin nen. Bovendien hebben de jongeren van Kerk 66-2000 kri tiek op het feit, dat de kerkegrond alleen wordt verpacht aan hervormde lidmaten. Er Is .partijdig- neid'. De kerk heeft op deze wijze ook formele le den gekregen, alleen terwille van de grond. Ds Stra- tlng zegt over deze verpachtingsmethode: .een ontaarding naar mijn gevoel'. Htf heeft nog meer kritiek. Met name op de rentabiliteit. Moet de grond als de kerk dan per se grond wil hebben niet in grotere kavels worden ondergebracht, in zo groot mogelijke kavels aan zo goed mogelflke boeren Een ander punt be treft verkopen en het geld anders beleggen. Maar ds Strating realiseert zich terdege dat kerkvoogden en diakenen uit de agrarische sfeer afkomstig huive rig staan tegenover dergelijke gedachten. Men moet echter niet vergeten, zo stelt hij op zijn beurt, dat ook de landbouw een keiharde efficiënte .business' is geworden én dat die landbouw in Zeeland een tekort aan grond zal krijgen door de industrievesti gingen. En dus: te hard van stapel lopen is ook niet nodig. Nog een andere mogelijkheid is dat een deel van de grond in een Schouws geval betrof het diaconie- grond in een uitbreidingsplan wordt uitgegeven als .volkstuintjes' Ds Strating ziet daarin ook in de toekomst, in een industrialiserend Zeeland met arbeiders die graag .buiten' zijn nog mogelijkheden. (Vergelijk daarbij volkstuintjes in steden als Rot terdam en Schiedam). Ds Strating voelt veel voor de suggesties van de Kerk 66-2000 jongeren, Als er grond moet worden geëxploiteerd, dan alleen als er sociale functies van de kerk mee zijn gediend. Dan zou die grond kunnen worden gebruikt voor een bejaardenflat of een verzorgingsgebouw, voor een speeltuin, voor jeugdwerk. Ziet hij mogelijkheden om de grond, zoals landelijk gebeurt bij de stichting recreatiecentra der Ned. Hervormde Kerk, onder te brengen in een soort recreatieschap en daarmee te gaan werken ,Als in Zeeland ooit een zaak als die hervormde re creatiecentra aan de orde komt, dan moet het een zaak van protestanten en rooms-katholieken sa men worden Sociale recreatie moet dan op de voorgrond staan. De kerken moeten daarmee de bewuste bedoeling hebben de bijbelse visie op de recreatie te geven, het sociale spel voor Gods aan gezicht' Eén van de klachten van de plaatselijke diaconieën en van de kerkvoogdijen is, dat men zo zelden toe stemming krijgt van de provinciale organen tot grondverkoop over te gaan. Plaatselijk voelt men zich terwijl men in bepaalde gevallen beslist wel wil verkopen gebonden. Zijn die klachten ge grond? Hierop geeft antwoord de heer A. Langebeeke (Ga- pinge ionder andere lid van de provinciale diaconale commissie. .We willen de verkopen zeker niét stimuleren. Dat Is ons rechtlijnige principe. Grond is een zeker, een waardevast bezit. Er moet Als er verkocht wordt een duidelijk aanwijsbaar object zijn.' De heer Lan gebeeke gelooft, dat beter kan worden gewacht. De toekomst met Industrie- en recreatiepastoraat zal nog heel wat vragen van de kerken. Overigens is hij het ermee eens, dat bepaald niet altijd het hoogste rendement wordt verkregen van ie kerkegronden De provinciale commissie geeft wel altijd als advies de hoogst toelaatbare pacht prijs Overigens heeft de heer Langebeeke over de verhouding kerk-pachter deze opmerking: die is doorgaans vertrouwelijk en dat kan tot minder za kelijkheid leiden. Dat betekent later wel eens: moeilijkheden. L. BIJ KOEK .Neem eens een kerk die dertigduizend hectare grond heeft ter waarde van de tegenwoordige prijs: 300.000. Zet dal uit tegen zes procent, dal maakt 18.000 per jaar. Voor die achttienduizend gulden heb je een pracht van een jeugd- werkleider. En: tussen de suikerbieten kan je zo'n vent niet zetten'. Oil rekensommetje is van de 31-jarige leraar tuin- oouwschool L Burger in Kapelle, representant van .Kerk 66-2000'. 0e kerk heeft als taak het evangelie te verkondigen meer met de daad dan met hel woord. Catechese kan je niet geven in een consistoriekamer, en juist die catechese betekent: vor ming, informatie. Hier bij ons ontbreekt er het geld voor een specialist. Hoeveel merken zitten niet te schreeuwen om maatschappelijke werkers, beter jeugdwerk, om een jeugdgo- bouw, een kerkelijk centrum. Het kan als men boter met het grondbezit omspringt', zo stelt hij. Overigens: ,niet 61 het geld moet natuurlijk liquide worden. Maar bouw huizen als er woningnood is, een beiaardentehuis om de ouden van dagen onderdak te bieden. ,Als gemeente van Christus moet jo niet met een boel centen vastzitten. Het is niet te verdedigen met de bijbel in de hand. Als kerk moet je iets durven riskeren. Is die bezitsvorming wel een zekerheid die bij de kerk de gemeenten onderweg past? En dan het mondiale aspect: hoe kunnen wi| als ge meente van Christus waarmaken tegenover de ontwikkelings landen, de tweederde van de wereldbevolking die honger lijdt? Je kunt je afvragen of niet de helft van die grond bij verkoop naar Unicef zou moeten'.' .Grond is grond' is do rechtlijnige opmerking van de bejaarde heer C. Philipse, oud-lid van gs, sinds 1926 notabel, thans nog lid van de provinciale kerkvoog dij com missie 's-Heer-Arendskerke. Grond is grond. ,Dat betekent: je kunt wel verko pen, en beleggen in obligaties bijvoorbeeld, maar wat ls het geheel waard in het jaar 2000. Wat doet die gulden dan? En grond heeft dan een laag ren dement, maar grond behoudt ten allen tijde zijn waarde. Het is mijn plicht dat mijn kerk van dit vaste bezit ten allen tijde kan blijven profiteren,' vindt de heer Philipse. Hij heeft er persoonlijk geen bezwaar tegen als er enkele verkopen plaatsvinden voor een verenigingsgebouw, een jeugdgebouw, maar het is niet gewenst alle grond te verkopen. Praktijkvoorbeeld: ,een gemeente, zeg A., met 58,5 ha grond. Pacht in 1926 11.000. Na twintiger jaren teruggelopen tot 4200. Toen moest men een be roep doen op de gemeente. Met het gevolg dat er een dertig jaar lange strijd is gevoerd om de zoge naamde rijke gemeente financieel te doen steunen. Denk eens aan als men wéér zo'n beroep op de leden zou moeten doen. Dan komt er weer zo'n strijd.' J. MARKDSSE ,Als ik een kerkbestuur was don zou ik mei dal bezit nut tige zaken doen, zoals De Veste in Goes, een instuifwerk voor jongeren, clubwerk, bejaardenwoningen, verzorgingsflat. Ik begrijp, dat de meeste grond verpacht is aan kleine ge bruikers. Die hebben het moeilijk als zij 8000 per ha moe ten betalen en de rente. Dal kan hun bestaan betekenen. Maar veel von die bedrijfjes hebben geen opvolger. Als do pachter overlijdt is mijn advies: niet wéér verpachten, maar zorgen voor geleidelijke verkoop'. Het advies komt van de heer J. Markusse, voorlichter bij de Zeeuwse Landbouw Maatschappij in Goes. Grondbezit omzetten in obligaties, o.d.? ,De kerk is daar niet voor. Een kerk moet feitelijk helemaal geen grond hebben. Er zijn toch genoeg ervaringen, dat het voor dominees en kerkeraden alleen maar bronnen van ellende zijn'. Belangrijk acht hij structuurverbetering. Is het In zoveel stuk jes verpachte grondbezit der kerken daarbij een hindernis? ,Er zijn er wel enige, maoi het aantal neemt of. Alle lof voor de medewerking in de verkavelingsgebieden'. Wat denkl hij over de jongerensuggeslie ten aanzien van de arme landen? Goed bedoeld, mnar hoe realiseer je dat? Niet alleen mensen uil de kerken, ook die er buiten moeten bereid zijn er heen te gaan, daar te werken met hun ken nis en handen. Grond verkopen om er jongelui heen te kunnen sturen zou een mooi niitiatief kunnen zijn voor oen kerk. En dan moet dat Initiatief verder worden gedragen door do hél* bevolking. Z6 kunnen do ontwikkelingslanden het best wor den geholpen'. C. DE SCHIPPER De praktijk van een gemeente (ongeveer 1600 zielen, zo'n 500 belijdende leden) een rijke gemeente: Wemeldinge. Met 120 ha grondbezit, grond in Wemeldinge en daarbuiten, woarvon het grootste is de schenking door mejuffrouw Koo- mans omstreeks 1780, de Slelhoeve. De begroting van de Kerkvoogdij heeft een totaal van omstreeks 60.000. Daar van komt voor zo'n dertigduizend uit grondpacht. De rest wordt geput uit collecten, vrijwillige bijdragen (die stijgen) en nog wal andere bedragen. De grondpacht moet worden verminderd met polderlasten, grondbelasting. Voorbeeld: vorig jaar is grond verkocht aan de gemeente, grenzend aan die van het bejaardentehuis. Doel: de bouw van twintig bejaardenwoningen. Er is ook grond verkocht voor het kerkelijk centrum, een trots bezit. De grond van de Stelhoeve zal men nooit kunnen verkopen: één van de bepalingen bij de schenking was dat het bezit niet bezwaard Df verkocht mocht woHen. De hervormde gemeente von We meldinge was in die tijd arm. Alleen hervormde pachters? De heer C. de Schipper, sinds enkele jaren president-kerkvoogd, daarvoor zo'n twaalf |aai kerkvoogd, antwoordt: ,bij openbare verpachtingen zijn ook nlet-hervormden pachters geworden. Het is soms gebeurd, dal de pacht overging noor gereformeerden of vrije evangel!- schen. Als er nu een perceel vrijkomt don blijft hel aan hervormden, belijdend of doopleden. Ons standpunt: zij ko men voor de lasten in aanmerking, dan ook voor de lusten'. Gronden samenvoegen? .Dan dupeer |e een groot aantal meelevende mensen, die or op het ogenblik hun bestaan In vinden'. P. W. c. VAN WESTEN Niet ongerust voor de gronden in Zeeland er is nog ge noeg nodig voor recreatie en industrie, nog steeds komen grote aantallen buitenlanders grond kopen, in het noorden Duitsers, in het zuiden van Zeeland Belgen. Van overschot van gronden is praktisch geen sprake in Zeeland, wel van tekort. Enkele samengevatte opmerkingen van do heer P. W. C. van Westen, ouderling-kerkvoogd in Oud-Vossemeer, lid van de provinciale kerkvoogdijcommissie en onder andere ook kringvoorzitter van de kring Tholen van de ZLM. Hij acht hel beslist niet noodzakelijk om nu halsoverkop tot verkoop over te gaan. In kleine gemeenten zijn er meestal geen deskundigen op het gebied ven grond. Bovendien: de moderne tijd vraagt eek snel handelen. Verder: de vacatures in de kerkeraden en kerkvoogdijen. Daarom gelooft hij dat hel toch hal beste is als een provinciaal college ovei grondverkopen beslist. Maar: een direct persoonlijk onderhoud met de plaatselijke belang hebbenden is van belang. Bovendien: deskundigen moeten worden geraadpleegd, vandaar ook de plannen voor de elders op deze pagina genoemde commissie. Grond verkopen en beleggen?' Ja, maar onder toezicht van een provinciaal college. Niet direct bij mandaat aan een ge meente: ik ben bereid tot verkoop, als éérst do gemeenteleden geactiveerd worden voor de bedragen die nodig zijn. Men kan niet iets in een opwelling doen, maar do oudere mag ook geen sta in de weg zijn'. We kregen toegezonden, twee exemplaren zelfs, de brochure .Wereldhan delsconferentie II, New Delhi', welke is uitgegeven door de Nederlandse Organisatie voor Internationale Bijstand (NOVIB). In februari en maart zal in de Indiase stad de genoemde conferentie worden gehouden. In 1964 is de eerste conferentie van die naam gehouden in Genève. We lazen in een begeleidend schrijven bij genoemde brochure dat helaas moest .wor den geconstateerd dat er niet veel vorderingen waren te registreren met betrekking tot de oplossing van de problematiek van de ontwikkelings landen'. Het is nu de bedoeling van dit boekje om onder ons volk meer begrip, meer belangstelling te wekken voor de problemen van wereldfor maat welke hier liggen en die tot een oplossing zullen moeten worden gebracht. Het gaat over de verhouding tussen de arme en rijke landen, over de handelsrelaties die er zijn en die er zullen moeten komen, over de prijzen van de grondstoffen enz. Het boekje gaat over ontwikkelings hulp, over overdracht van kapitaal en kennis, welke nodig ls opdat de kloof die er gaapt tussen de rjjke en arme landen niet nog al maar groter wordt, hetgeen tot nadeel voor beide zal leiden. Twee arti kelen zijn in dit boekje opgeno men. Mevrouw drs M. J. 't Hooft- Wel vaars schrijft over: Enkele be schouwingen naar aanleiding van de tweede wereldhandelsconferentie en drs J. H. van Ommen over: parti culiere investeringen als ontwik kelingsinstrument. Waarom is ons deze brochure toe gezonden en waarom wordt gevraagd er enige aandacht aan te besteden? Wat er in de wereld van de han del omgaat behoort toch niet tot deze rubriek. Evenmin is dat het geval met allerlei aspecten die hier mee samenhangen, de wereldpolitiek, de wereldfinanciën enz. Meer duide lijk werd ons de toezending van de ze twee artikelen toen we in het begeleidend schrijven lazen dat de redacties van een achttal bladen en tijdschriften de handen ineen had den geslagen en besloten hadden ,voor gemeenschappelijke verant woordelijkheid een cahier uit te ge ven', waarin le betekenis van de ko mende wereldhandelsconferentie wordt uiteengezet. Onder die bladen vinden we Mihtia Christi, Pax Chris- ti, Sjaloom en Wending, welke toch ergens een kerkelijke binding heb ben. Deze acht zijn van plan in hun tijdschriften de problemen die door de wereldhandelsconferentie aan de orde worden gesteld, te bespreken. Die gemeenschappelijke uitgave houdt niet in dat de redacties van al deze acht bladen het hartroerend eens zijn en ook niet dat zij geen andere wensen hebben dan die, welke In deze twee artikelen tot uitdrukking worden gebracht. Met elkaar zijn ze het er alleen maar over eens dat het broodnodig is dat in zo breed mogelijke kring kennis wordt geno men van de vraagstukken waarom het hier gaat. De regering van ons land heeft er politiek en economisch mee te maken en zeker als stemge rechtigde burgers mogen we toch wel enig inzicht nebben in de niet ge makkelijke vragen die hier liggen. Doch het ls niet alleen een vraag stuk voor regering en volksverte genwoordiging, zij het dan ook dat een regering van een landje als het onze weet aat ze alleen ln interna tionaal verband kan meewerken. Het ls een vraagstuk dat gaat over heel de wereldsamenleving en waar sa menlevingsvraagstukken aan de or de komen, is de kerk er altijd bij betrokken. Zij heeft te maken met de verhouding van de ene mens tot de andere. Het mag haar niet on verschillig laten hoe de harmonie of disharmonie is tussen groepen waar uit ook de kleinste gemeenschappen bestaan. En zo zal ook de kerk, ln wereldverband, ermee te maken hebben wanneer het gaat om de verhouding van rijke en arme lan den. Op de conferentie van kerk en samenleving, die twee jaar geleden ln Genève is gehouden, ls dit met alle duidelijkheid gestold door de af gevaardigden uit de kerken van de arme landen. Niet dat zij van de ker ken verwachtten dat deze de crisis waarin hun landen verkeren zullen kunnen oplossen, maar wel verwach ten zjj dat de kerken hun zijde zullen kiezen. Er liggen in het evangelie bepaalde normen, die niet zonder schade terzijde kunnen worden ge schoven, ook niet wanneer het gaat om verhoudingen van wereldformaat, die zomaar niet te overzien zfln. De vorige maand was het twintig jaar geleden dat de algemene ver- fadering van de Verenigde Naties e .universele verklaring van de rech ten van de mens' heeft aan eenomen. Daarin staat in artikel 25: .Een ieder heeft recht op een levensstan daard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zich zelf en zijn gezin, waaronder inbe grepen: voeding, kleding, huisves ting en geneeskundige verzorging en de noodzakelijke sociale diensten, alsmede het recht op voorziening ln Êeval van werkloosheid, ziekte, tnva- diteit, overlijden van echtgenoot. ouderdom of een ander gemis aan bestaansmiddelen ontstaan ten ge volge van omstandigheden onafhan kelijk van zijn wü'. Sjaloom, waarin we de belangrijkste artikelen van die verklaring van de rechten van de mens vonden, haalt deze aan omdat 1968 verklaard ls tot het jaar van de rechten van de mens. Er is nog veel, heel veel te doen, verzucht dit maandblad. Hetgeen we ln het boekje over de wereldhandelsconferentie n lezen, gaat natuurlijk veel over de econo mische, financiële en politieke pro blemen die er ln onze wereld kt haar geheel zijn. Wij hebben een overvloed van communicatiemidde len. We horen uit landen dïe we maar vaag bij Mime kennen en de televisie laat ons reizen naar gebie den waar we misschien huiverig zou den zijn er zelf heen te gaan. Die moderne communicatiemiddelen bren gen ,ona in aanraking met arme volken, maakt hen tot onze naasten, tegenover wie het gebod tot naasten liefde evenzeer geldt als tegenover de binnenlandse buurman'. Wie hoort er in deze aanhaling niet een bijbel se klank? De assemblee van de We reldraad van Kerken die dit jaar in Uppsala wordt gehouden, zal het ook over dezelfde vraagstukken moe ten hebben (gedeeltelijk althans) als waarover men zal spreken op de wereldhandelsconferentie. Een van de studiecommissies die de assemblee moeten voorbereiden, is ingesteld met STEMMEN UIT DE KERKEN het oog op .werken voor rechtvaar digheid en vrede in de wereld'. We komen hier, als we de korte aante keningen uit, het voorbereidingsboek je .Alle dingen nieuw" lezen, met dezelfde vraagstukken ln aanraking als waarom het gaat in de genoemde brochure van de NOVIB. ,De opzet, tegemoet te komen aan iedere men selijke nood, bracht de afdeling In terkerkelijke hulp, vluchtelingen- en werelddienst als vanzelf tot de on ontkoombare conclusie dat, hoe be langrijk hulpverlening ook is, meer nadruk gelegd moet worden op de nog belangrijker zelfontplooiing.' (namelijk van de ontwikkelingslan den). .Een rechtvaardiger interna tionale politiek men denke bij voorbeeld aan het prijsbeleid voor grondstoffen moet het kader scheppen waarnlnnen projecten voor zelfontplooiing kunnen worden uitge werkt.' En dan gaat dat hoofdstuk verder met uiteen te zetten hoe aeze studieafdeling van de wereldraad te maken kreeg met .nieuwe maat schappijstructuren' en .nieuwe vor men van Internationale betrekkingen om rechtvaardigheid te bevorderen tussen de verschillende rasseD en economische groeperingen'. Daarom zal de wereldraad zich moeten be geven ook op politiek terrein. Zo staan de kerken in dezelfde straat als de leden van de wereldhandels conferentie. Ook de kerken doen aan ontwikke lingshulp. Het is een druppel op een Sloeiende plaat, we weten het Wie e brochure van de NOVIB leest komt, ook als leek. onder de indruk van de enorme wereldproblemen die hier liggen. De taak van de kerken zal zijn voort te gaan met hun eigen ontwikkelingshulp Ze zullen het moe ten uitbreiden zoveel als hun dit mogelijk is. Dat kerkelijke werk is meestal van een zeer bijzondere aard en het riekt niet direct naar poli tiek. wat !n vele gevallen een groot voordeel is. En voorts zullen de ker ken het van de daken moeten schreeuwen hoe onontkoombaar de volken van onze aarde staan voor de vraag van de r(jke en arme landen, opdat steeds meerderen ervan over tuigd raken dat wij in onze rijkdom nog altijd een gebod van naasten liefde hebben ten opzichte van onze arme buren. Marcus 3, 1—6. De week van 18 lol 25 |anuari wordt in steeds meer kerken en kringen gevierd als een bidweek voor de eenheid der kerk. Van alle konten komen mensen samen om de ene God en Voder van Jezus Christus te belijden e«i oan te roepen als onze God-der-mensen. Het is dus duidelijk, woarom deze week beven deze meditatie het woord ,eenheld' is geschreven. Is het ook duidelijk, wat de genezing van de man met de verschrompelde hand (Morcut 3 ,1—6) er mee te maken heeft? Daar vormt Jezus een éénheid met een hulpeloos mens, die zijn gezondheid en de godsdienstige maatschappij legen zich heeft. Jezus kiest de kant van deze kleine mens, een hulpeloos klein radertje tussen de grote median ismen van gezondheid en godsdienst. Éénheid is niet de vooronderstelling: we zijn allemaal mensen, we horen dus bi| elkaar en we horen dus bij God. Éénheid Is: de daad van Gods komen lot het verloren schepsel. Het is Jezus, het vlees-geworden Woord. Wanneer wij bidden om eenheid, moeten we dus goed weten, wot we doen. In de Geest van Jezus beteken! éénheid: hulp en solidorHolt en trouw jegens uitgestoten en apart- geplaatste mensen, opkomen voor de zwakken, en dal olies onder de kritische blikken van de Farizeeën'. De grote verzoeking is dan, dat we bidden era éénheid, maar op het oog kobben een nieuw bastion von kerkelijke grootheid. Dan wordt .éénheid* oen defensief begrip. Moor volgens de Schriften is .éénheid' een offensieve zaak. Er op uitgaan, zoeken, redden, helpen. Dot zal ergernis geven aan velen. Moor de kerk zal et nievw In worden. RILLAND W. L DEKKER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 21