GRRRRatis
bij 2 pakjes
Wajang
één speeldiertje.
VAN SPRIETJE
TOT BOLKNAK
ALLE HOFNAR
SIGARE]
1003
TABA]
Nederlandse scheepvaart: geen
vlucht onder vreemde vlag
Rennies
Minder schepen, hogere tonnage
Handbeschilderd
in natuurlijke kleuren.
Minister sprak
met bestuur
landbouwschap
Amsterdamse effectenbeurs
Waar zijn onze schepen
VRIJDAG 79 JANUARI 1968
PROV
INCIALE ZEEUWSE COURANT
11
DOOR SUEZCRISIS EEN
BLIJVENDE VERSCHUIVING
IN HANDELSPATROON
AMSTERDAM (ANP) De
Koninklijke Nederlandse reders
vereniging heeft donderdagmor
gen
in Amsterdam haar traditi
onele jaarlijkse opening van zaken
gegeven. In 1967 is een geringe
verschuiving opgetreden in de om
vang van de Nederlandse koop
vaardijvloot. Op 1 december 196'
bedroeg het aantal schepen 1350
met een totaal tonnage van 4,9
miljoen. Op 1 januari van het-
telfde jaar voeren 1389 schepen
onder Nederlandse vlag met een
totaal tonnage van 4,8 miljoen. De
daling in het aantal schepen trad
vooral op in de categorie van pas-
lagierschepen en van kustvaar
tuigen, terwijl de stijging voor re
kening kwam van vrachtschepen
en tankers. Wel opvallend is dat
de vloot geregistreerd in de Ne
derlandse Antillen, die overigens
bij de Nederlandse cjjfers is inbe
grepen, nogal sterk steeg. Name
lijk voor schepen met droge la
ding met bijna 50.000 brt en in
de categorie der tankschepen met
ruim 80.000 brt.
Van grote invloed op de situatie
van de Nederlandse zeescheepvaart
is natuurlijk het sluiten van het
Suez-kanaal geweest, de devaluatie
van de Engelse pond, het invoeren
Vein moderne vervoerstechnieken, die
vooral in het afgelopen jaar hun
beslag kregen, de vlagdiscrimlnatie
en het groeiend overleg tussen ver
laders en reders op internationaal
niveau, waardoor er een betere sa
menwerking ontstond.
Met enige bezorgdheid keek men naar
de ontwikkeling van de staatsvloten
achter het ijzeren gordijn die voor een
groot deel niet opereren volgens econo
mische criteria en daardoor voor de
vrije vaart in het westen wel een ern
stige bedreiging kunnen worden. Of er
sprake is van een werkelijke vlucht
van Nederlandse schepen onder buiten
landse vlag is nog moeilijk te zien.
Wel is een gunstig punt, dat de tonna
ge van de Nederlandse vloot min of
meer stabiel is gebleven, en dat er van
een duidelijke modernisering en daar
uit voortvloeiend een vergrote pro-
duktie sprake is, zeer in het bijzonder
in de Nederlandse lijnvaart. De rramp-
vaart heeft het wat moeilijker wat on
der meer het gevolg is van het feit dat
de havens in tal van landen zich aan
gaan passen aan de grotere tonnage
van de schepen, waardoor de vraag naar
bijvoorbeeld een vervanger voor het
liberty-schip niet erg groot is. Men
weet eigenlijk nog niet op dit moment,
gezien ae ontwikkelingen van de aatste
jaren, hoe het economische vrachtschip
er op den duur zal gaan uitzien.
ADVERTENTIE
Deze week: de steenbok en de kangoeroe.
Volgende week: de miereneter en de pandabeer.
Vinden kinderen geweldigFijn om mee te spelen.
Steeds bij twee pakjes Wajang: één zo'n natuurge
trouw speeldiertje cadeau.Weken lang. Elke week
twee nieuwe exemplaren.Vraag erom bij uw Wajang
leverancier.
Wajang, een goud-eerlijke plantenmargarine
Kustvaart
Wat de Nederlandse kustvaart betreft
Is men In het bestuur van de koninklij
ke Nederlandse redervereniging niet
zo pessimistisch. De zaak is dat er
een stijgende behoefte naar schepen
voor de kleine handelsvaart zal groei
en, nu de grote zeeschepen vooral ge
bruik gaan maken van terminals, van
waaruit de vrachten vaak verder ver
voerd moeten worden door kleinere
schepen. Dat de Nederlandse kustvaart
in moeilijkheden verkeert werd niet
ontkend.
Als oorzaak hiervoor werd genoemd
de slechte concurrentie-positie,
name ten opzichte van ae Duitse
met
Deense kustvaart. De wil om schepen
te verkopen zal zeker afnemen wan
neer deze concurrentiepositie wordt
verbeterd. De oorzaak is de abnor
maal hoge exploitatiekosten, die vooral
In de laatste jaren sterk zijn gestegen.
Overleg met de overheid en de vakbe
weging zal hiervoor misschien een op
lossing kunnen vinden en bovendien zal
men in de kustvaart rekening moeten
houden met een schaalvergroting.
Suezkanaal
Het sluiten van het Suezkanaal heeft tot
gevolg gehad dat langere reizen moeten
worden gemaakt ter wille van het ver
voer tussen oost en west, waardoor ln
feite de vervoerscapaciteit van de we-
reldvloot verminderde en er in het alge
meen gesproken wat grote vraag naar
scheepsruimte ontstond. Dit werkte wel
een verhoging, in het bijzonder voor de
tanker- en tramp-vrachten op de open
vrachtmarkt in de hand. Daarnaast
moesten noodzakelijkerwijs toeslagen op
de vrachttarieven in de lijnvaart worden
berekend. Een en ander neeft een gun
stige invloed gehad op de vrachtprijzen.
In de tweede helft van 1967 werd een
hoogtepunt bereikt, maar daarna is weer
geleidelijk een daling ingetreden. De
erts- en olietankers, die op tankermarkt
:een emplooi meer konden vinden en
aardoor werden ingezet voor bijvoor
beeld graan, zijn weer naar olievervoer
teruggekeerd, welke verschuiving leidde
tot een betere positie voor de bulck-
carrlers. De lijnvaart heeft pas later
errige compensatie kunnen vinden in de
ingevoerde toeslagen op de vrachttarie-
Het Is mogelijk dat de stremming van
doorvaart ln het Suezkanaal een blij
vende verschuiving ln het handelspa
troon en ln de samenstelling van het la
dingpakket tot gevolg kan hebben. Het
feit dat ln een decennium de doorvaart
door het Suezkanaal twee keer werd be
lemmerd heeft natuurlijk zjjn grote In
vloed.
Wat de devaluatie van het pond sterling
betreft, de draagwijdte van de conse-
is voor de scheepvaart
hoofde moeilijk heeft, van deze devalu
atie een ernstige terugslag ondervindt.
Heel belangrijk zijn de wijzigingen in de
verkeerstechnieken, waarbij het in de
vaart komen onder Nederlandse vlag van
het eerste containerschip met zgn roll-
belangTijk
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam 18-1 (ANP)
Londen 8.68 8.69: New York
3.60A—3.60H: Montreal 3.31%—
3.31%; Parijs 73.17—73.22; Brussel
7 25%—726; Frankfort 89.99—90.04:
Stockholm 69.84%—«9.89%: Zürlch
82.93%—«2.98%: Milaan 57.68%—
57.73%; Kopenhagen 48.33%—
48.38%: Oslo 50.44—50.49; Wenen
13.92%—13.93%; Lissabon 12.63%
—12.64%.
WWAWVWiWVWWWW
INTERNATIONALS
BODEN GOED WEERSTAND
De internationale waarden hebben donder
dag zeer goed weerstand geboden aan
geringe aanbod van het publiek. AKU kon
zich zelfs nog zestig cent verbeteren tot
73,20. Dit op de licentie-overeenkomst
AKU en de Ver. Glanzstoff. waarin AKU
een groot belang heeft, met een Japanse
maatschappij, voor het produceren door
deze maatschappij van polyeslertextielgaren.
Philips daalde een fractie tot 125.20. evenals
Kon. Olie op 153.40. Unilever daalde
halve gulden tot 112,90 om daarna verder
in te zakken tot 112,20. Hoogovens werd op
121,50 (onvi geadviseerd. Beursplein 5 n
een afwachtende houding aan. Men gaf
de voorkeur aan de reacUe van Wallstreet
bij de opening af te wachten op de .State
of the Union'-boodschap van president John
son. waarvan de inhoud woensdag in Wall
street nabeurs bekend werd De arbitrage
in Amsterdam verwacht, naar aanleiding
genoemde boodschap, voor de komende da
gen een koersstijging op de Newyorkse beurs.
De markt aldaar gaf woensdag in het laat
ste beurshalfuur een herstel te zien. w,
door een groot deel van de eerder op die
dag ontstane verliezen weer werden teniet
gedaan. De Nederlandse fondsen sloten
iets lager.
De scheepvaartsector was eveneens kalm.
doch merendeels hoger. Holland Amerika-
lijn verbeterde een vol punt tot 80. Scheep
vaartunie was eveneens een punt hoger op
129%.
De cultures gaven weinig verandering
zien. De staatsfondsenmarkt was verdeeld
met weinig zaken.
In de lokale afdelingen werden de aandelen
van de Wereldhaven lager geadviseerd. Deze
maatschappij geeft naast een onveranderd
dividend van 20 procent in contanten tevens
20 procent ln agio-aandelen. De beurs ver
wacht te zijner tijd een koersdruk door aan
bod van deze agio-aandelen.
Veranderingen van betekenis kwamen er ln
de internationale waarden niet meer v
AKU sloot op 73.20; Philips 125.30; Unilever
112.30 en Kon. Olie op 153.50. Van de scheep
vaartwaarden verbeterde Rotterdamse Lloyd
6% punt. Deze maatschappij koopt Quick
Dispatch te Rotterdam. De staatsfondsen-
markt ontmoette ln het verdere beurever-
loop nogal wat vraag, waardoor een vastt
stemming ontstond.
Technieken
De aard van de moderne vervoerstech
nieken leidt er toe dat er een steeds
verdergaande internationale samenwer
king van scheepvaartondernemingen
noodzakelijk en mogelijk is. Ook tussen
de reders en verladers groeit een steeds
nauwere samenwerking, ook op interna-
tianaal gebied. De opbouw en exploitatie
van de vloten van jonge landen heeft de
volle aandacht, ook van de Nederlandse
rodera. Zolang dit op basis van gezonde
economische beginselen geschiedt kan
een verdere uitbreiding en verdieping
van de bestaande samenwerking tussen
deze vloten en die van traditionele ma
ritieme naties met vertrouwen tegemoet
worden gezien.
de invloed als ongunstig worden be
stempeld. Er moet dan ook worden voor
komen dat ontwikkelingslanden vlagdis-
c.riminatie als een geoorloofd hulpmiddel
ten behoeve van de opbouw van hun
vloot gaan zien. Het optreden van de Ne
derlandse regering tegen vlagdiscriml
natie wordt door de redersvereniging
zeer gewaardeerd.
Prijsklimaat in
EEG kalm
BRUSSEL (ANP) Het conjunctu
rele prijsklimaat in de EEG Is zeer
kalm gebleven, ook al nam de expan
sie van de vraag de laatste maanden
In bijna alle EEG-landcn zeer krach
tig toe, aldus het Jongste maandover
zicht van de Europese commissie ove
de conjuncturele ontwikkeling.
Bij een stijgende capacit ïetsbezettin^
schijnt de kostendruk eerder weer iets
minder geworden te zijn. Zo steeg hot
consumptieprijspeil in de gemeenschap
afgezien van seizoenschommelingen
in oktober-november niet of nauwe
lijks. In Duitsland bijvoorbeeld was het
prijsindexcijfer van het levensonder
houd zonder seizoengevoelige produk-
ten stabiel, terwijl ook in België de
stijging van het indexcijfer der klein
handelsprijzen van oktober op novem
ber, althans voor een deel, uit seizoen
factoren kan worden verklaard.
In Nederland en Italië is het prijsin
dexcijfer van het levensonderhoud na
uitschakeling van seizoenmatige >asls-
facoren eveneens vrijwel ongewijzigd
gebleven Een uitzondering op deze al
gemeen heersende trend vormt echter
Frankrijk waar het stijgingstempo
van het prijspeil aan het begin van het
derde kwartaal wederom aanzienlijk is
toegenomen. Ook hier echter gaven
minder de endogene stimuleringskrach
ten de doorslag dan wel de autonome
verhoging van door de staat gecontro
leerde prijzen en tarieven, zoals voor
dagbladen en spoorwegvervoer, aldus
dit overzicht.
ANP-CBS BEURSTNDTCES.
Industrie
Scheepvaart
Bank- en v
Handel enz.
Algemeen
514.3
352.8
107.7
182,7
165.7
371.6
518.9 519,0
351.4 349.6
108.0 108,4
182,3 182.1
165.7 165.4
372,9 372.3
TEXTIELFABRIEK SLUIT
OLDENZAAL (ANP) De textielfa
briek de NV koninklijke Oldenzaalse
stoomweverij voorheen J. H. Molken-
boer Jr te Oldenzaal zal worden geslo
ten. Het bedrijf maakt deel uit van de
KNTU; het concern streeft ernaar het
personeel van deze firma, circa 150
mensen, ten dele onder te brengen in
Haaksbergen, waarheen het Oldenzaal
se bedrijf verplaatst zal worden, er
voor het overige op te nemen in an
dere sectoren van de KNTU.
Kuikenbroederij
gaat dicht
HAMERS VELD (ANP) Een van de
oudste kuikenbroederiien van ons land,
Schimmels Broederij NV te Barneveld,
waarvan het aandelenpakket enkele Ja
ren geleden over ging in handen van
Cobb-Hamersveld NV te Hamersveld,
een gemeenschappelijke onderneming
van de Europese Pluimvee-unie NV en
het Amerikaanse bedrijf Cobb Bree
ding Corporation, wordt opgeheven.
De 14 werknemers van Schimmels
Broederij NV hebben per 30 april aan
staande ontslag gekregen. Overleg met
het gewestelijk arbeidsbureau heeft
er nog toe kunnen leiden dat de ont
slagen werknemers elders werk kunnen
vinden.
(ADVERTENTIE)
Brandend maagzuur,
druk' op de maag, opgeblazen gevoel?
helpen direkt!
ACTIEVE AANDELEN
Ned. 66-1-7
Ned. 66-2-7
Ned 66 6%
Neder] 64 5%
Neder] 64 5
Neder] 58 4%
Neder] 59 4%
Neder) 60% 4%
Neder] 59 4%
Neder] 60 4%
Neder] 61 4%
N Staff 47 3%
Ned 54/1-2 3%
Nederl 37 3
Grootb 46 3
N Doll 47 3
Ned 55-2 3%
BvNG 58-59 4%
BvNG 58 5
BvNG 64 5
BvNG 67 6%
Mldd Cr 62 4%
Fr Gr Du 4%
FG DEVE 3%
West NO 3%
Phil 3dr 4
Pgem 57 6
Pgem 51-52 4%
KLM 15 15
KLM 20 4%
AKU kv 4
Gelder z 4%
Scholt F 4%
84%
84%
71%
77
83%
82%
86%
81%
Amst Rubb
HVA Mij ver
AKU 1/ nom)
Dell MIJ c
Hoogovens c
Philips gb
Unilever c
Zout-Org
Dordt Petr
Idem pref
Kon Petr
HAL
KLM
KNSM
Ned Stv
Nlev Goudr c
Ommeren c
Rott Lloyd
Scheepv Un
61% 61
120% 120%
72.60 73.301
88.30 86 70*
121.50 122
125.50 125.601
113.70 112.70
159 159
692 691%
691 690%
15380 153.70»
79%! 80
123% 123%
167% 167%
138 144%
128% 129%
MET-ACTIEVE AANDELEN
Belegglngsmljen
1062 1060
1000
Alg Fds bez
Converto
Holland Fund
Interunl
Nefo
Robeco
Unltas
V Bez 1894
Europafonds
Eurunion 10
Valeurop
493
185.50
491
PREMIELENINGEN
Alkmaar 74
A'dam 56 1
A'dam 56 II
A'dam 56 III
Breda 54
Dordt 56
Eindh 54
Ensch 54
D Haag 52 I
D Haag 52 II
R'daro 52 I
R'daro 52 II
R'dam 57
Utrecht 52
Z-Holl 57
Z-Holl 59
77%
80%
86%
85*
72%
73%
Alg Bank N
Amrobank
Hol] Soc
Nat Ned
Ned Midstb
Slavenburg
Banken enz.
226%
47 80
527
606
88.50
Handel, Industrie i
1303
87% 88
85% 85%
91% 91%
90% 91
103 1 102*
87% 88%
91 91%
Alb Heijn
Amstel Br e
Amst Ballast
Amst Droogd
Beeren Trie
Bensdorp tnt
Bergh's J A
Berkel Pat
Blaauwhoed
Blijdenst W
Bols
Bors Wehry
Bredero's b
Buhrm T
Bijenkorf e
Calvé c
Carps Garant
Cent Suiker
Cur Hand MIJ
Dagra
Drie Hoefijzers
Elsevier
Emba
Fokker
Ford Ned
GazeUe rijw
Gelder v pap
Geld Melens
Gist Brocades
Grinten v d
Gruyter 8 cpr
Helneken
Hero Cons
Hoek ét Mach
Holec
Holl Beton
Homburg
Hoogenbosch
Hoogenstr
Indoheem
Interlas
Interna tlo
Kemo Corset
K N papier
K V Tapijt
K papier
Llndetevet-J
LIJempf
Lijm en Gel
Macintosh
Meel N B e
Mees Bouw
Moea
MUller Ca nb
Naarden
N Dok MIJ
Ned exp pap
Ned Kabel
N Melk Unie
Van NeUe
Ketam
Norit
Nljverd-ten C
Oranjeboom
Overz Gas
Palthe
Philips
Pietersen Co
Pont Hout
Ruhaak Co
Rijn-Schelda
Sch Exp MIJ
Sch Exp MIJ M
793
Sc hok beton
Scholt Cert
Scholt Honig
Slmon da Wit
Stokvis
St sp Twente
Swaay van
Tb Marljnen
Thom Drljv
Thorn V B
Udenhout
Unl Kap
Unilever 6 cp
Utr Asphalt
Ver Machine
Ver Touw
Vezelverw
VlhamlJ
Vredest R
Walvisvet
Wereldhaven
138 137%
110 50 108.20
97 97%
290 b 292
114% 113%
185 133%
Wilton r Br
Wijk Sc Her
Zwse eonf
Can Pac 57% 57%
Int Nickel 119% 120
Shell Oil 33% 34%
105 1 104 1
245 b 250 b
270% 273
298 294%
282 262
359% 357
141% 141%
177.20 176
89 88 b
463 464%
98.60
63
63
gem bez 125.10 124.90
177% 176
162 159%
204 205%
29.80 29.70
Verenigde
Am Motors
Am Radiators
Am Smelt
Am tel St tel
Anaconda
Allchls Top
Bethl Steel
Columbia gaa
Gen Electr
Gen Motors
Kennecott
Pennsylv Rrd
Rep Steel
Shell OU
Studebaker
Sunr Mid
Texas Instr
Tidewater
Un Pac Rr
US Steel
Wool worth
12%
34%
73%
M%
45%
30%
38%
41%
35%
43%
56%
43 b
65%
68%
40%
Verklaring; 1
- gedaan en bieden; I gedaan en laten, b bieden; I laten; SIM van <«-<9 gr 2122.23.
(ADVERTENTIE)
Even puzzelen
BlalKElala
BBBBUklUBBB
-"saaiBia^iasir
smuhUdsmrm
HBIMflHglBl'SB
iillklIIIBk
UB^gnkiB^ias
Horizontaal: 1 roofvogel; 5 meisje ln
ondertrouw; 10 wreed keizer; 11 melk-
klier; 12 zangnoot; 13 voorzetsel; lf
mijns inziens; 16 ten afscheid; 17 doj
op zuigfles; 20 snijmiddel; 23 voorbij.
24 bekende motorraces; 26 rund; 27 klein
kind; 28 lidwoord; 29 numero; 30 brand-
resten; 32 familielid; 34 zwemvogel; 35
smet; 38 met name; 39 reeds; 40 berg
ruimte; 41 stad van Abraham; 43 meis
jesnaam; 45 kleur; 47 loterjj; 48
plaats.
Verticaal: 1 meisjesnaam; 2 tocht;
bijwoord; 4 specerij; 6 interplanetair
verkeer: 7 groente; 8 een kleinigheid:
9 spoedig; 14 rivier in Friesland; 18
rivier ln Italië; 19 direct; 21 eerste
termijn; 22 bewijsbriefje; 25 sluw dier;
30 reeds; 31 getfl: 33 rivier ln Noord-
Brabant; 34 in het jaar; 36 laatstleden;
37 dichterlijke inspiratie; 38 zot; 42 op
stootje; 44 bijbeldeel; 46 onderofficier.
DEN HAAG (ANP) Tijdens de eer
ste periodieke bespreking in het nieuwe
jaar tussen de minister van landbouw
en het landbouwschap deelde de minister
mede, dat het politiek emeningsverschil
in de EEG tot nog toe geen vertraging
in de behandeling der EEG-landbouw-
vraagstukken ten gevolge heeft gehad.
De minister stelde zich op het standpunt
dat aan de verplichtingen moet worden
voldaan, welke men in de EEG op zich
heeft genomen. Dit betreft in de eerste
plaats de landbouwintegratie en de tot
standkoming van de douane-unie.
De Nederlandse regering wenst de gang e oplossing van de vorige puzzel is:
van zaken in de EEG niet te bevriezen.
Met het oog op het te voeren suikerbe
leid verzocht de minister het landbouw
schap om advies over de keuze tussen de
twee systemen (mengsysteem en con-
tlgenteringscontracten) die de EEG-re-
fellng biedt. Het landbouwschap zegde
it advies op de kortst mogelijke termijn
toe.
Het landbouwschap stelde voo;
mededingingsbeleid in de EEG aan dei
orde. De minister achtte het gewenst
af te wachten wat de Europese com
missie zal gaan doen op grond van de
enquête die zij heeft gehouden i
nationale subsidies in de onderscheidene
lid-staten.
Voor het ontwikkelings- en sanerings
fonds vroeg het landbouwschap, naast
voldoende gelden om aan de verplich
tingen voor de sanering te voldoen, bij
zondere aandacht voor het ontwikke-
iingsgedeelte.
Voorts vroeg het landbouwschap de mi
nister te willen overwegen of de over
heid de kosten kan gaan medefinancie
ren van enkele taken welke door de
overheid aan het landbouwschap zijn
toevertrouwd. Het gaat hierbij onder
andere om de uitvoering van de wet
erkenning tuinbouw en ae financiering
van de bestrijding van de aardappel
moeheid.
De minister kon tijdens de gedachten-
wisseling over deze punten geen enkele
toezegging doen.
(ADVERTENTIE)
OLIFANT LIGT LEKKER
IN DE MOND!
Al bij 't bestellen. Zeg het maar
eens: „'n Jonge Olifant!'*
of: ,,'n Oude Olifant!"
En dan natuurlijk ook bij liet
drinkenl Proost!
ABBEKERK 17 te Antw.
ACMAEA 17 v PU Cardon
n Miranda
ACTEON pass 17 Kp Ska
gen n Limhamn
ADULTS 17 dw Majorca n
Las Palmas
ALCOR 16 te Amsterdam
ALGORAB 17 v Salvador n
Las Palmas
AMERSKERK 17 te Zanzi
bar
AMMON 17 v Georgetown
n Paramaribo
AMPENAN 18 v Singapore
ANGOLAKUST 17 60 m zw
Ouessant n Amsterdam
ARCA 17 v Hongkong n
ARcWf^DES 17 te Ant- 4
ARE.^DSKERK 18 te Port
Elizabeth
ARGOS 18 y Hamburg n
Roterdam
ATTIS 18 te Trinidad
AVEDRECHT 17 135 m no
East Londen n Kalund-
borg
BALI 17 v Singapore n
Sorong
BANDA 17 v Pto Somoza
BOISSEVAIN 147 te Manilla
BORNEO 17 55 m zw
Casquets n Sorong
BOVENKERK 17 30 m zo
Zanzibar n Rotterdam
CALTEX AMSTERDAM 17
360 m z Socotra n Bahrein
CALTEX ARNHEM 17 300
m no Azoren n Pto Spain
CALTEX DELFZIJL 17 v
Dagenham n Roterdam
CALTEX EINDHOVEN 17
210 m nw Sint Vincent cv
n Bahrein
CALTEX GORINCHEM 17
te Aarhus
CALTEX LEIDEN 17 te Pe-
CALT£Dt MADRID pasa 17
Durban n Kaapstad
CALTEX NEDERLAND 17
240 m nno Kp Flnlsterre
n Sidon
CAMEROENKUST 17 v
Brighton n Port of Spain
CAMPHUYS 18 te Abadan
CANDIDE 17 60 m Borllr.gs
n Civitavecchia
CARTAGO 17 te Golfito
COCCINELLE 16 v Casa
blanca n Brest
CRANIA 18 te Curacao
DELTA DRECHT 16 te
Amsterdam
DIADEMA pass 17 Kaap
stad n Mena al Ahmadi
D".OMA 17 210 m zw Cal-
cutu n Singapore
DUIVENDRECHT 17 te
Dairen
EEMHAVEN 17 te Le Havre
ENGELINA BROERE 17 te
Grangemouth
ESSO ROTTERDAM 17 450
m no Belra n Bahrein
GAASTERDIJK 17 v Hous
ton n Galveston
GAASTERLAND 17 te Rio
Grande do Sul
GANYMEDES 17 Callao
GRAVELAND 17 v Rio de
Janeiro n Santos
GROTEDLJK 16 te Rotter-
GULF HANSA 17 450 m
wnw Walvlabay n Gulf-
GULF HOLLANDER 17 300
m z Socotra n Mena al
Ahmadi
GULF SWEDE 17 80 m to
Mlnlkoi n Whangarel
HEEMSKERK 18 te Rotter-
HELVETIA S 17 5 m *w
Dongeneas n Solves borg
HILVERSUM 18 te Miami
HOOGKERK 17 te Lome
ISIS 18 te WillemaUd
INCA 17 60 m z Kp Flnlster
re n Casablanca
ITTURSUM 17 v Hamburg
n Antwerpen
JOHANNES FRANS 17 800
m zzo Paramaribo n New
York
KAAP HOORN 17 te Kp
Grlz Net
KALYDON 17 te Saigon
KATENDRECHT 17 te Co
lombo
KATWIJK 18 te New York
KEIZERSWAARD 18 te
Rotterdam
KELLETIA 17 te Thames-
KEMPHAAN 19 te Anna ba
KOPIONELLA 17 r Willem
stad n Stanlow
KORATIA 17 165 m w Little
Quoin n Durban
KORENDIJK 17 te Vera
Cruz
KORENIA 17 v Camranh-
bay n Singapore
KOROVINA 16 v New York
n Pu Cardon
KOSICIA 17 te Santoe
KOUDEKERK 17 500 ra to
Ceylon n Amsterdam
KREON 18 te Paramaribo
KRYPTOS 17 te MalU
LAARDERKERK 18 te
Gdansk
LEKHAVEN 17 v Rlogrande
n Pto Alegre
LELY 17 te Guernsey
LEUVELLOYD 20 te Auck
land verw
LIBERIAKUST 17 te La go
MARATHON 18 te Hamburg
MARVA 17 pass Terschel
ling
MATARAM 19 v Bilbao n
Amsterdam
MEDON 18 te Maracahibo
MERCURIUS 18 te Curacao
MERWEHAVEN 17 v Brest
n Rouaan
MEMNON 17 v Amsterdam
n Wesi-Indlë
MISSISSIPP1LLOYD 17 te
Chitugong
MOERDIJK 18 v. Rotterdam
n Londen
NA ESS COURIER 17 80 m o
Sabang n Ras Tanura
NEDER EEMS 17 te Dam-
NEDER RIJN pass 17 Mada
gaskar n Singapore
NUSAKAN 17 te Dungeness
OMMENKERK 18 te Basrah
ONDINA 17 40 m zo Nashl-
ra n Mena al Ahmadi
OVERIJSEL 17 28 m zo
Almeria n Roterdam
PEPERKUST 18 te
Caphaitien
PERICLES 18 te Callao
PHI LI DORA 17 v Mena al
Ahmadi n Singapore
POELDIJK 17 480 m wzw
Flores n Miami
PRINS ALEXANDER 18 te
PRINS DER NEDERLAN
DEN 17 Gonaives n
Southampton
PRINSES MARGRIET 17 te
Curacao
PURMEREND 17 380 m nno
Mombasa n Mombasa
RANDFONTEIN 17 te Rot-
RONDO 17 145 m zzo Kara-
chin Karachi
ROTTE 17 v Tacoma n
Longview
ROTTERDAM 17 te New
York
SARPEDON 17 te R'dam
SCHELDELLOYD 17 v
Penang n Hamburg
SCHOUWEN 18 te
Miyako
SENEGALKUST 18 v d Elbe
SEROOSKERK 17
Lourenco Marques n
Durban
SINOUTSKERK 17 e Antw.
n Bremershaven
S1NON 16 te R'dam
SOLON 17 v Kingston
n Savannah
STAD DEN HAAG pass 17
St-Vincent n R'dam
STAD MAASTRICHT 17
8 m nnw Kp St-Vlncent
STEEN KERK 18
n Melbourne
STENTOR 18 te Rhodos
STRAAT FREMANTLE
17 190 m nw Walvisbaai
n Abidjan
STRAAT MAGELHAEN
Yokohama
10 36 z 40.43 o n Lourenco
Marques
SUMATRA 17 100 m zo
Shanghai n A'dam
TH A LET AS 17 te A'dam
THEMIS 17 v Houston
n New Orleans
TJINEGARA 27 V
Melbourne n Risdon
TUBAL 17 120 m nw
Monrovia n A'dam
UTRECHT 17 te Colombo
VAN RIEBEECK 17 te
Dar es Salaam
VASUM 17 v Hovic
n Pu Cardon
WALCHEREN 17 v Rio de
Janeiro n St-Vincent
WESTERDOK 27 20 m zw
Dover n Antwerpen
WESTERTOREN 17 te
Bangkok
WIELDRECHT 17 120 m zo
Kaapstad te Swansea
WONO^ARI 17 te Antw.
ZARIA 18 te Amuaybay
ZUIDERXERK 17 te
Port Elizabeth
20 januari
Vlisaingen
Ter-neuzen
Zierikzee
HOOG EN LAAG WATER
NAP
Wemeldlnge
6.14 140
6.00 238
6.42 168
uur meter
17.19 211
17.52 226
18.42 158
18.26 241
18.54 184
uur meter
11.38 218
12.10 232
12.03 172
0.07 210
0.04 149