GRRRRatis bij 2 pakjes Wajang één speeldiertje. VAN SPRIETJE TOT BOLKNAK ALLE HOFNAR SIGARE] 1003 TABA] Nederlandse scheepvaart: geen vlucht onder vreemde vlag Rennies Minder schepen, hogere tonnage Handbeschilderd in natuurlijke kleuren. Minister sprak met bestuur landbouwschap Amsterdamse effectenbeurs Waar zijn onze schepen VRIJDAG 79 JANUARI 1968 PROV INCIALE ZEEUWSE COURANT 11 DOOR SUEZCRISIS EEN BLIJVENDE VERSCHUIVING IN HANDELSPATROON AMSTERDAM (ANP) De Koninklijke Nederlandse reders vereniging heeft donderdagmor gen in Amsterdam haar traditi onele jaarlijkse opening van zaken gegeven. In 1967 is een geringe verschuiving opgetreden in de om vang van de Nederlandse koop vaardijvloot. Op 1 december 196' bedroeg het aantal schepen 1350 met een totaal tonnage van 4,9 miljoen. Op 1 januari van het- telfde jaar voeren 1389 schepen onder Nederlandse vlag met een totaal tonnage van 4,8 miljoen. De daling in het aantal schepen trad vooral op in de categorie van pas- lagierschepen en van kustvaar tuigen, terwijl de stijging voor re kening kwam van vrachtschepen en tankers. Wel opvallend is dat de vloot geregistreerd in de Ne derlandse Antillen, die overigens bij de Nederlandse cjjfers is inbe grepen, nogal sterk steeg. Name lijk voor schepen met droge la ding met bijna 50.000 brt en in de categorie der tankschepen met ruim 80.000 brt. Van grote invloed op de situatie van de Nederlandse zeescheepvaart is natuurlijk het sluiten van het Suez-kanaal geweest, de devaluatie van de Engelse pond, het invoeren Vein moderne vervoerstechnieken, die vooral in het afgelopen jaar hun beslag kregen, de vlagdiscrimlnatie en het groeiend overleg tussen ver laders en reders op internationaal niveau, waardoor er een betere sa menwerking ontstond. Met enige bezorgdheid keek men naar de ontwikkeling van de staatsvloten achter het ijzeren gordijn die voor een groot deel niet opereren volgens econo mische criteria en daardoor voor de vrije vaart in het westen wel een ern stige bedreiging kunnen worden. Of er sprake is van een werkelijke vlucht van Nederlandse schepen onder buiten landse vlag is nog moeilijk te zien. Wel is een gunstig punt, dat de tonna ge van de Nederlandse vloot min of meer stabiel is gebleven, en dat er van een duidelijke modernisering en daar uit voortvloeiend een vergrote pro- duktie sprake is, zeer in het bijzonder in de Nederlandse lijnvaart. De rramp- vaart heeft het wat moeilijker wat on der meer het gevolg is van het feit dat de havens in tal van landen zich aan gaan passen aan de grotere tonnage van de schepen, waardoor de vraag naar bijvoorbeeld een vervanger voor het liberty-schip niet erg groot is. Men weet eigenlijk nog niet op dit moment, gezien ae ontwikkelingen van de aatste jaren, hoe het economische vrachtschip er op den duur zal gaan uitzien. ADVERTENTIE Deze week: de steenbok en de kangoeroe. Volgende week: de miereneter en de pandabeer. Vinden kinderen geweldigFijn om mee te spelen. Steeds bij twee pakjes Wajang: één zo'n natuurge trouw speeldiertje cadeau.Weken lang. Elke week twee nieuwe exemplaren.Vraag erom bij uw Wajang leverancier. Wajang, een goud-eerlijke plantenmargarine Kustvaart Wat de Nederlandse kustvaart betreft Is men In het bestuur van de koninklij ke Nederlandse redervereniging niet zo pessimistisch. De zaak is dat er een stijgende behoefte naar schepen voor de kleine handelsvaart zal groei en, nu de grote zeeschepen vooral ge bruik gaan maken van terminals, van waaruit de vrachten vaak verder ver voerd moeten worden door kleinere schepen. Dat de Nederlandse kustvaart in moeilijkheden verkeert werd niet ontkend. Als oorzaak hiervoor werd genoemd de slechte concurrentie-positie, name ten opzichte van ae Duitse met Deense kustvaart. De wil om schepen te verkopen zal zeker afnemen wan neer deze concurrentiepositie wordt verbeterd. De oorzaak is de abnor maal hoge exploitatiekosten, die vooral In de laatste jaren sterk zijn gestegen. Overleg met de overheid en de vakbe weging zal hiervoor misschien een op lossing kunnen vinden en bovendien zal men in de kustvaart rekening moeten houden met een schaalvergroting. Suezkanaal Het sluiten van het Suezkanaal heeft tot gevolg gehad dat langere reizen moeten worden gemaakt ter wille van het ver voer tussen oost en west, waardoor ln feite de vervoerscapaciteit van de we- reldvloot verminderde en er in het alge meen gesproken wat grote vraag naar scheepsruimte ontstond. Dit werkte wel een verhoging, in het bijzonder voor de tanker- en tramp-vrachten op de open vrachtmarkt in de hand. Daarnaast moesten noodzakelijkerwijs toeslagen op de vrachttarieven in de lijnvaart worden berekend. Een en ander neeft een gun stige invloed gehad op de vrachtprijzen. In de tweede helft van 1967 werd een hoogtepunt bereikt, maar daarna is weer geleidelijk een daling ingetreden. De erts- en olietankers, die op tankermarkt :een emplooi meer konden vinden en aardoor werden ingezet voor bijvoor beeld graan, zijn weer naar olievervoer teruggekeerd, welke verschuiving leidde tot een betere positie voor de bulck- carrlers. De lijnvaart heeft pas later errige compensatie kunnen vinden in de ingevoerde toeslagen op de vrachttarie- Het Is mogelijk dat de stremming van doorvaart ln het Suezkanaal een blij vende verschuiving ln het handelspa troon en ln de samenstelling van het la dingpakket tot gevolg kan hebben. Het feit dat ln een decennium de doorvaart door het Suezkanaal twee keer werd be lemmerd heeft natuurlijk zjjn grote In vloed. Wat de devaluatie van het pond sterling betreft, de draagwijdte van de conse- is voor de scheepvaart hoofde moeilijk heeft, van deze devalu atie een ernstige terugslag ondervindt. Heel belangrijk zijn de wijzigingen in de verkeerstechnieken, waarbij het in de vaart komen onder Nederlandse vlag van het eerste containerschip met zgn roll- belangTijk Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam 18-1 (ANP) Londen 8.68 8.69: New York 3.60A—3.60H: Montreal 3.31%— 3.31%; Parijs 73.17—73.22; Brussel 7 25%—726; Frankfort 89.99—90.04: Stockholm 69.84%—«9.89%: Zürlch 82.93%—«2.98%: Milaan 57.68%— 57.73%; Kopenhagen 48.33%— 48.38%: Oslo 50.44—50.49; Wenen 13.92%—13.93%; Lissabon 12.63% —12.64%. WWAWVWiWVWWWW INTERNATIONALS BODEN GOED WEERSTAND De internationale waarden hebben donder dag zeer goed weerstand geboden aan geringe aanbod van het publiek. AKU kon zich zelfs nog zestig cent verbeteren tot 73,20. Dit op de licentie-overeenkomst AKU en de Ver. Glanzstoff. waarin AKU een groot belang heeft, met een Japanse maatschappij, voor het produceren door deze maatschappij van polyeslertextielgaren. Philips daalde een fractie tot 125.20. evenals Kon. Olie op 153.40. Unilever daalde halve gulden tot 112,90 om daarna verder in te zakken tot 112,20. Hoogovens werd op 121,50 (onvi geadviseerd. Beursplein 5 n een afwachtende houding aan. Men gaf de voorkeur aan de reacUe van Wallstreet bij de opening af te wachten op de .State of the Union'-boodschap van president John son. waarvan de inhoud woensdag in Wall street nabeurs bekend werd De arbitrage in Amsterdam verwacht, naar aanleiding genoemde boodschap, voor de komende da gen een koersstijging op de Newyorkse beurs. De markt aldaar gaf woensdag in het laat ste beurshalfuur een herstel te zien. w, door een groot deel van de eerder op die dag ontstane verliezen weer werden teniet gedaan. De Nederlandse fondsen sloten iets lager. De scheepvaartsector was eveneens kalm. doch merendeels hoger. Holland Amerika- lijn verbeterde een vol punt tot 80. Scheep vaartunie was eveneens een punt hoger op 129%. De cultures gaven weinig verandering zien. De staatsfondsenmarkt was verdeeld met weinig zaken. In de lokale afdelingen werden de aandelen van de Wereldhaven lager geadviseerd. Deze maatschappij geeft naast een onveranderd dividend van 20 procent in contanten tevens 20 procent ln agio-aandelen. De beurs ver wacht te zijner tijd een koersdruk door aan bod van deze agio-aandelen. Veranderingen van betekenis kwamen er ln de internationale waarden niet meer v AKU sloot op 73.20; Philips 125.30; Unilever 112.30 en Kon. Olie op 153.50. Van de scheep vaartwaarden verbeterde Rotterdamse Lloyd 6% punt. Deze maatschappij koopt Quick Dispatch te Rotterdam. De staatsfondsen- markt ontmoette ln het verdere beurever- loop nogal wat vraag, waardoor een vastt stemming ontstond. Technieken De aard van de moderne vervoerstech nieken leidt er toe dat er een steeds verdergaande internationale samenwer king van scheepvaartondernemingen noodzakelijk en mogelijk is. Ook tussen de reders en verladers groeit een steeds nauwere samenwerking, ook op interna- tianaal gebied. De opbouw en exploitatie van de vloten van jonge landen heeft de volle aandacht, ook van de Nederlandse rodera. Zolang dit op basis van gezonde economische beginselen geschiedt kan een verdere uitbreiding en verdieping van de bestaande samenwerking tussen deze vloten en die van traditionele ma ritieme naties met vertrouwen tegemoet worden gezien. de invloed als ongunstig worden be stempeld. Er moet dan ook worden voor komen dat ontwikkelingslanden vlagdis- c.riminatie als een geoorloofd hulpmiddel ten behoeve van de opbouw van hun vloot gaan zien. Het optreden van de Ne derlandse regering tegen vlagdiscriml natie wordt door de redersvereniging zeer gewaardeerd. Prijsklimaat in EEG kalm BRUSSEL (ANP) Het conjunctu rele prijsklimaat in de EEG Is zeer kalm gebleven, ook al nam de expan sie van de vraag de laatste maanden In bijna alle EEG-landcn zeer krach tig toe, aldus het Jongste maandover zicht van de Europese commissie ove de conjuncturele ontwikkeling. Bij een stijgende capacit ïetsbezettin^ schijnt de kostendruk eerder weer iets minder geworden te zijn. Zo steeg hot consumptieprijspeil in de gemeenschap afgezien van seizoenschommelingen in oktober-november niet of nauwe lijks. In Duitsland bijvoorbeeld was het prijsindexcijfer van het levensonder houd zonder seizoengevoelige produk- ten stabiel, terwijl ook in België de stijging van het indexcijfer der klein handelsprijzen van oktober op novem ber, althans voor een deel, uit seizoen factoren kan worden verklaard. In Nederland en Italië is het prijsin dexcijfer van het levensonderhoud na uitschakeling van seizoenmatige >asls- facoren eveneens vrijwel ongewijzigd gebleven Een uitzondering op deze al gemeen heersende trend vormt echter Frankrijk waar het stijgingstempo van het prijspeil aan het begin van het derde kwartaal wederom aanzienlijk is toegenomen. Ook hier echter gaven minder de endogene stimuleringskrach ten de doorslag dan wel de autonome verhoging van door de staat gecontro leerde prijzen en tarieven, zoals voor dagbladen en spoorwegvervoer, aldus dit overzicht. ANP-CBS BEURSTNDTCES. Industrie Scheepvaart Bank- en v Handel enz. Algemeen 514.3 352.8 107.7 182,7 165.7 371.6 518.9 519,0 351.4 349.6 108.0 108,4 182,3 182.1 165.7 165.4 372,9 372.3 TEXTIELFABRIEK SLUIT OLDENZAAL (ANP) De textielfa briek de NV koninklijke Oldenzaalse stoomweverij voorheen J. H. Molken- boer Jr te Oldenzaal zal worden geslo ten. Het bedrijf maakt deel uit van de KNTU; het concern streeft ernaar het personeel van deze firma, circa 150 mensen, ten dele onder te brengen in Haaksbergen, waarheen het Oldenzaal se bedrijf verplaatst zal worden, er voor het overige op te nemen in an dere sectoren van de KNTU. Kuikenbroederij gaat dicht HAMERS VELD (ANP) Een van de oudste kuikenbroederiien van ons land, Schimmels Broederij NV te Barneveld, waarvan het aandelenpakket enkele Ja ren geleden over ging in handen van Cobb-Hamersveld NV te Hamersveld, een gemeenschappelijke onderneming van de Europese Pluimvee-unie NV en het Amerikaanse bedrijf Cobb Bree ding Corporation, wordt opgeheven. De 14 werknemers van Schimmels Broederij NV hebben per 30 april aan staande ontslag gekregen. Overleg met het gewestelijk arbeidsbureau heeft er nog toe kunnen leiden dat de ont slagen werknemers elders werk kunnen vinden. (ADVERTENTIE) Brandend maagzuur, druk' op de maag, opgeblazen gevoel? helpen direkt! ACTIEVE AANDELEN Ned. 66-1-7 Ned. 66-2-7 Ned 66 6% Neder] 64 5% Neder] 64 5 Neder] 58 4% Neder] 59 4% Neder) 60% 4% Neder] 59 4% Neder] 60 4% Neder] 61 4% N Staff 47 3% Ned 54/1-2 3% Nederl 37 3 Grootb 46 3 N Doll 47 3 Ned 55-2 3% BvNG 58-59 4% BvNG 58 5 BvNG 64 5 BvNG 67 6% Mldd Cr 62 4% Fr Gr Du 4% FG DEVE 3% West NO 3% Phil 3dr 4 Pgem 57 6 Pgem 51-52 4% KLM 15 15 KLM 20 4% AKU kv 4 Gelder z 4% Scholt F 4% 84% 84% 71% 77 83% 82% 86% 81% Amst Rubb HVA Mij ver AKU 1/ nom) Dell MIJ c Hoogovens c Philips gb Unilever c Zout-Org Dordt Petr Idem pref Kon Petr HAL KLM KNSM Ned Stv Nlev Goudr c Ommeren c Rott Lloyd Scheepv Un 61% 61 120% 120% 72.60 73.301 88.30 86 70* 121.50 122 125.50 125.601 113.70 112.70 159 159 692 691% 691 690% 15380 153.70» 79%! 80 123% 123% 167% 167% 138 144% 128% 129% MET-ACTIEVE AANDELEN Belegglngsmljen 1062 1060 1000 Alg Fds bez Converto Holland Fund Interunl Nefo Robeco Unltas V Bez 1894 Europafonds Eurunion 10 Valeurop 493 185.50 491 PREMIELENINGEN Alkmaar 74 A'dam 56 1 A'dam 56 II A'dam 56 III Breda 54 Dordt 56 Eindh 54 Ensch 54 D Haag 52 I D Haag 52 II R'daro 52 I R'daro 52 II R'dam 57 Utrecht 52 Z-Holl 57 Z-Holl 59 77% 80% 86% 85* 72% 73% Alg Bank N Amrobank Hol] Soc Nat Ned Ned Midstb Slavenburg Banken enz. 226% 47 80 527 606 88.50 Handel, Industrie i 1303 87% 88 85% 85% 91% 91% 90% 91 103 1 102* 87% 88% 91 91% Alb Heijn Amstel Br e Amst Ballast Amst Droogd Beeren Trie Bensdorp tnt Bergh's J A Berkel Pat Blaauwhoed Blijdenst W Bols Bors Wehry Bredero's b Buhrm T Bijenkorf e Calvé c Carps Garant Cent Suiker Cur Hand MIJ Dagra Drie Hoefijzers Elsevier Emba Fokker Ford Ned GazeUe rijw Gelder v pap Geld Melens Gist Brocades Grinten v d Gruyter 8 cpr Helneken Hero Cons Hoek ét Mach Holec Holl Beton Homburg Hoogenbosch Hoogenstr Indoheem Interlas Interna tlo Kemo Corset K N papier K V Tapijt K papier Llndetevet-J LIJempf Lijm en Gel Macintosh Meel N B e Mees Bouw Moea MUller Ca nb Naarden N Dok MIJ Ned exp pap Ned Kabel N Melk Unie Van NeUe Ketam Norit Nljverd-ten C Oranjeboom Overz Gas Palthe Philips Pietersen Co Pont Hout Ruhaak Co Rijn-Schelda Sch Exp MIJ Sch Exp MIJ M 793 Sc hok beton Scholt Cert Scholt Honig Slmon da Wit Stokvis St sp Twente Swaay van Tb Marljnen Thom Drljv Thorn V B Udenhout Unl Kap Unilever 6 cp Utr Asphalt Ver Machine Ver Touw Vezelverw VlhamlJ Vredest R Walvisvet Wereldhaven 138 137% 110 50 108.20 97 97% 290 b 292 114% 113% 185 133% Wilton r Br Wijk Sc Her Zwse eonf Can Pac 57% 57% Int Nickel 119% 120 Shell Oil 33% 34% 105 1 104 1 245 b 250 b 270% 273 298 294% 282 262 359% 357 141% 141% 177.20 176 89 88 b 463 464% 98.60 63 63 gem bez 125.10 124.90 177% 176 162 159% 204 205% 29.80 29.70 Verenigde Am Motors Am Radiators Am Smelt Am tel St tel Anaconda Allchls Top Bethl Steel Columbia gaa Gen Electr Gen Motors Kennecott Pennsylv Rrd Rep Steel Shell OU Studebaker Sunr Mid Texas Instr Tidewater Un Pac Rr US Steel Wool worth 12% 34% 73% M% 45% 30% 38% 41% 35% 43% 56% 43 b 65% 68% 40% Verklaring; 1 - gedaan en bieden; I gedaan en laten, b bieden; I laten; SIM van <«-<9 gr 2122.23. (ADVERTENTIE) Even puzzelen BlalKElala BBBBUklUBBB -"saaiBia^iasir smuhUdsmrm HBIMflHglBl'SB iillklIIIBk UB^gnkiB^ias Horizontaal: 1 roofvogel; 5 meisje ln ondertrouw; 10 wreed keizer; 11 melk- klier; 12 zangnoot; 13 voorzetsel; lf mijns inziens; 16 ten afscheid; 17 doj op zuigfles; 20 snijmiddel; 23 voorbij. 24 bekende motorraces; 26 rund; 27 klein kind; 28 lidwoord; 29 numero; 30 brand- resten; 32 familielid; 34 zwemvogel; 35 smet; 38 met name; 39 reeds; 40 berg ruimte; 41 stad van Abraham; 43 meis jesnaam; 45 kleur; 47 loterjj; 48 plaats. Verticaal: 1 meisjesnaam; 2 tocht; bijwoord; 4 specerij; 6 interplanetair verkeer: 7 groente; 8 een kleinigheid: 9 spoedig; 14 rivier in Friesland; 18 rivier ln Italië; 19 direct; 21 eerste termijn; 22 bewijsbriefje; 25 sluw dier; 30 reeds; 31 getfl: 33 rivier ln Noord- Brabant; 34 in het jaar; 36 laatstleden; 37 dichterlijke inspiratie; 38 zot; 42 op stootje; 44 bijbeldeel; 46 onderofficier. DEN HAAG (ANP) Tijdens de eer ste periodieke bespreking in het nieuwe jaar tussen de minister van landbouw en het landbouwschap deelde de minister mede, dat het politiek emeningsverschil in de EEG tot nog toe geen vertraging in de behandeling der EEG-landbouw- vraagstukken ten gevolge heeft gehad. De minister stelde zich op het standpunt dat aan de verplichtingen moet worden voldaan, welke men in de EEG op zich heeft genomen. Dit betreft in de eerste plaats de landbouwintegratie en de tot standkoming van de douane-unie. De Nederlandse regering wenst de gang e oplossing van de vorige puzzel is: van zaken in de EEG niet te bevriezen. Met het oog op het te voeren suikerbe leid verzocht de minister het landbouw schap om advies over de keuze tussen de twee systemen (mengsysteem en con- tlgenteringscontracten) die de EEG-re- fellng biedt. Het landbouwschap zegde it advies op de kortst mogelijke termijn toe. Het landbouwschap stelde voo; mededingingsbeleid in de EEG aan dei orde. De minister achtte het gewenst af te wachten wat de Europese com missie zal gaan doen op grond van de enquête die zij heeft gehouden i nationale subsidies in de onderscheidene lid-staten. Voor het ontwikkelings- en sanerings fonds vroeg het landbouwschap, naast voldoende gelden om aan de verplich tingen voor de sanering te voldoen, bij zondere aandacht voor het ontwikke- iingsgedeelte. Voorts vroeg het landbouwschap de mi nister te willen overwegen of de over heid de kosten kan gaan medefinancie ren van enkele taken welke door de overheid aan het landbouwschap zijn toevertrouwd. Het gaat hierbij onder andere om de uitvoering van de wet erkenning tuinbouw en ae financiering van de bestrijding van de aardappel moeheid. De minister kon tijdens de gedachten- wisseling over deze punten geen enkele toezegging doen. (ADVERTENTIE) OLIFANT LIGT LEKKER IN DE MOND! Al bij 't bestellen. Zeg het maar eens: „'n Jonge Olifant!'* of: ,,'n Oude Olifant!" En dan natuurlijk ook bij liet drinkenl Proost! ABBEKERK 17 te Antw. ACMAEA 17 v PU Cardon n Miranda ACTEON pass 17 Kp Ska gen n Limhamn ADULTS 17 dw Majorca n Las Palmas ALCOR 16 te Amsterdam ALGORAB 17 v Salvador n Las Palmas AMERSKERK 17 te Zanzi bar AMMON 17 v Georgetown n Paramaribo AMPENAN 18 v Singapore ANGOLAKUST 17 60 m zw Ouessant n Amsterdam ARCA 17 v Hongkong n ARcWf^DES 17 te Ant- 4 ARE.^DSKERK 18 te Port Elizabeth ARGOS 18 y Hamburg n Roterdam ATTIS 18 te Trinidad AVEDRECHT 17 135 m no East Londen n Kalund- borg BALI 17 v Singapore n Sorong BANDA 17 v Pto Somoza BOISSEVAIN 147 te Manilla BORNEO 17 55 m zw Casquets n Sorong BOVENKERK 17 30 m zo Zanzibar n Rotterdam CALTEX AMSTERDAM 17 360 m z Socotra n Bahrein CALTEX ARNHEM 17 300 m no Azoren n Pto Spain CALTEX DELFZIJL 17 v Dagenham n Roterdam CALTEX EINDHOVEN 17 210 m nw Sint Vincent cv n Bahrein CALTEX GORINCHEM 17 te Aarhus CALTEX LEIDEN 17 te Pe- CALT£Dt MADRID pasa 17 Durban n Kaapstad CALTEX NEDERLAND 17 240 m nno Kp Flnlsterre n Sidon CAMEROENKUST 17 v Brighton n Port of Spain CAMPHUYS 18 te Abadan CANDIDE 17 60 m Borllr.gs n Civitavecchia CARTAGO 17 te Golfito COCCINELLE 16 v Casa blanca n Brest CRANIA 18 te Curacao DELTA DRECHT 16 te Amsterdam DIADEMA pass 17 Kaap stad n Mena al Ahmadi D".OMA 17 210 m zw Cal- cutu n Singapore DUIVENDRECHT 17 te Dairen EEMHAVEN 17 te Le Havre ENGELINA BROERE 17 te Grangemouth ESSO ROTTERDAM 17 450 m no Belra n Bahrein GAASTERDIJK 17 v Hous ton n Galveston GAASTERLAND 17 te Rio Grande do Sul GANYMEDES 17 Callao GRAVELAND 17 v Rio de Janeiro n Santos GROTEDLJK 16 te Rotter- GULF HANSA 17 450 m wnw Walvlabay n Gulf- GULF HOLLANDER 17 300 m z Socotra n Mena al Ahmadi GULF SWEDE 17 80 m to Mlnlkoi n Whangarel HEEMSKERK 18 te Rotter- HELVETIA S 17 5 m *w Dongeneas n Solves borg HILVERSUM 18 te Miami HOOGKERK 17 te Lome ISIS 18 te WillemaUd INCA 17 60 m z Kp Flnlster re n Casablanca ITTURSUM 17 v Hamburg n Antwerpen JOHANNES FRANS 17 800 m zzo Paramaribo n New York KAAP HOORN 17 te Kp Grlz Net KALYDON 17 te Saigon KATENDRECHT 17 te Co lombo KATWIJK 18 te New York KEIZERSWAARD 18 te Rotterdam KELLETIA 17 te Thames- KEMPHAAN 19 te Anna ba KOPIONELLA 17 r Willem stad n Stanlow KORATIA 17 165 m w Little Quoin n Durban KORENDIJK 17 te Vera Cruz KORENIA 17 v Camranh- bay n Singapore KOROVINA 16 v New York n Pu Cardon KOSICIA 17 te Santoe KOUDEKERK 17 500 ra to Ceylon n Amsterdam KREON 18 te Paramaribo KRYPTOS 17 te MalU LAARDERKERK 18 te Gdansk LEKHAVEN 17 v Rlogrande n Pto Alegre LELY 17 te Guernsey LEUVELLOYD 20 te Auck land verw LIBERIAKUST 17 te La go MARATHON 18 te Hamburg MARVA 17 pass Terschel ling MATARAM 19 v Bilbao n Amsterdam MEDON 18 te Maracahibo MERCURIUS 18 te Curacao MERWEHAVEN 17 v Brest n Rouaan MEMNON 17 v Amsterdam n Wesi-Indlë MISSISSIPP1LLOYD 17 te Chitugong MOERDIJK 18 v. Rotterdam n Londen NA ESS COURIER 17 80 m o Sabang n Ras Tanura NEDER EEMS 17 te Dam- NEDER RIJN pass 17 Mada gaskar n Singapore NUSAKAN 17 te Dungeness OMMENKERK 18 te Basrah ONDINA 17 40 m zo Nashl- ra n Mena al Ahmadi OVERIJSEL 17 28 m zo Almeria n Roterdam PEPERKUST 18 te Caphaitien PERICLES 18 te Callao PHI LI DORA 17 v Mena al Ahmadi n Singapore POELDIJK 17 480 m wzw Flores n Miami PRINS ALEXANDER 18 te PRINS DER NEDERLAN DEN 17 Gonaives n Southampton PRINSES MARGRIET 17 te Curacao PURMEREND 17 380 m nno Mombasa n Mombasa RANDFONTEIN 17 te Rot- RONDO 17 145 m zzo Kara- chin Karachi ROTTE 17 v Tacoma n Longview ROTTERDAM 17 te New York SARPEDON 17 te R'dam SCHELDELLOYD 17 v Penang n Hamburg SCHOUWEN 18 te Miyako SENEGALKUST 18 v d Elbe SEROOSKERK 17 Lourenco Marques n Durban SINOUTSKERK 17 e Antw. n Bremershaven S1NON 16 te R'dam SOLON 17 v Kingston n Savannah STAD DEN HAAG pass 17 St-Vincent n R'dam STAD MAASTRICHT 17 8 m nnw Kp St-Vlncent STEEN KERK 18 n Melbourne STENTOR 18 te Rhodos STRAAT FREMANTLE 17 190 m nw Walvisbaai n Abidjan STRAAT MAGELHAEN Yokohama 10 36 z 40.43 o n Lourenco Marques SUMATRA 17 100 m zo Shanghai n A'dam TH A LET AS 17 te A'dam THEMIS 17 v Houston n New Orleans TJINEGARA 27 V Melbourne n Risdon TUBAL 17 120 m nw Monrovia n A'dam UTRECHT 17 te Colombo VAN RIEBEECK 17 te Dar es Salaam VASUM 17 v Hovic n Pu Cardon WALCHEREN 17 v Rio de Janeiro n St-Vincent WESTERDOK 27 20 m zw Dover n Antwerpen WESTERTOREN 17 te Bangkok WIELDRECHT 17 120 m zo Kaapstad te Swansea WONO^ARI 17 te Antw. ZARIA 18 te Amuaybay ZUIDERXERK 17 te Port Elizabeth 20 januari Vlisaingen Ter-neuzen Zierikzee HOOG EN LAAG WATER NAP Wemeldlnge 6.14 140 6.00 238 6.42 168 uur meter 17.19 211 17.52 226 18.42 158 18.26 241 18.54 184 uur meter 11.38 218 12.10 232 12.03 172 0.07 210 0.04 149

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 11