NEDERLAND: EEN ANDER KLIMAAT BIDDEN Zaterdag 13 januari 1968 Mevrouw Neve-Menu: democratisch De eerste dag hielden de niet-theologen leken'bescheidenlijk een tafel vrij voor de bisschoppen en overige hooggezetenen toen de maaltijd voor de deelnemers aan het pastoraal concilie in Noordwijkerhout zou beginnen. Maar dat was maar één keer. Bij de volgende maaltijd zat alles door elkaar, de bisschoppen ongedwongen tussen het ,volk Gods'. (Vroeg het door de bis schoppen benoemd concilielid Jules de Corte later in de vergadering: ,Wat zijn dan de andere mensen?'). Alleen de pauselijke pro-nuntius mgr Angelo Felici een diplomatiek vertegenwoordiger van Rome in Den Haag) zocht de eetzaal van de bisschoppen. De Romeinse visie op het eten van rooms-katho- lieken in ons land verschilt kennelijk nog enigszins met de gedachte daar over in de Nederlandse kerkprovincie. Of zoals rector P. J. W. Boeren van het Janseniuslyceum in Hulst het noemt: ,dat vond ik machtig. Daaruit bleek de hele mentaliteitsverandering in de Nederlandse kerk'. Mevrouw J. Neve- Menu, tandartsvrouw uit Sint-Jansteen zegt: ,De strak geordende hiërarchi sche structuur is er uit in Nederland. De bisschoppen waren niet in het paars maar in het zwart. Ook dat is een typering'. De bisschoppen winnen meer en meer aan ge zag naarmate ze zich minder daarop beroepen (want het gezag la ln discussie) en meer luis teren naar de mede-kerkleden, naar de andere kerken en de buitenkerkelijken. Het bleek ook weer duidelijk op het pastoraal concilie, dat 108 bisschoppen en .leken', deskundigen en waarnemers uit andere kerken naar Noord wijkerhout haalde. Daarbij waren uit het Zeeuwse deel van het bisdom Breda mevrouw Neve-Menu en de heer Boeren. Dat pastoraal beraad ,kan een uiterst kostbare Informatie bron zijn', zei kardinaal AlfrlnR bij de opening. Verder: ,Ik bedoel te zeggen dat dit concilie niet gezien kan worden als een parlement dat beslissingen neemt, die bisschoppen hebben uit te voeren. Maar anderzijds neem ik aan dat dit pastoraal beraad conclusies naar voren brengt die de bisschoppen gezien hun eigen verantwoordelijkheid ln grote bereidwilligheid tot uitvoering willen brengen'. De bisschoppen blijken meer en meer bereid of men het al niet wist hun gezag uit te oefenen op de w|jze van de dialoog. ,En daarmee maakten zij op dit pastoraal concilie als het ware ook aan schouwelijk op welke wijze een gezagscrisis kan worden overwonnen', aldus prof. Bronk- horst. Rector Boeren: ,Toen mgr Moors van Roermond sprak over het stuk over het gezag was dat wel een .ouderwetse aanval', maar hij won aan gezag door zijn eerlijkheid'. Hoe kwamen mevrouw Neve-Menu en de heer Boeren op het pastoraal concilie? Hulst heeft, zoals men weet, een dekenaal be raad, een beieidsberaad. De heer Boeren is voorzitter. Van het dekenaal beraad uit gingen vertegenwoordigers naar het pastoraal be raad ln et Disdom Breda, het diocesaan be raad dat het eerste in Nederland was. En vla die vergadering kwamen zij ln Noordwijker hout. Totaal gingen daarheen uit het bisdom zeven leken en drie priesters. Waarom niet meer uit Zeeland. Het dekenaat Hulst Is natuurlijk wel een .zwaartepunt' van het rooms-katholiclsme in Zeeland, maar waar bleven bijvoorbeeld Walcheren en Beveland Rector Boeren meent, dat het vooral ligt aan het dekenaal beraad ln Hulst, waarmee men al vroeg bezig .was en al goede ervaringen heeft. ,Ze kenden ons misschien. Mevrouw Ne ve heeft zich onderschelden door haar Ijveren voor de radiocursus van aalmoezenier Huy- bregts over de nieuwe catechismus. We zijn belden echt niet deskundiger dan anderen ln Zeeland'. De priesters uit het bisdom, die naar Noord wijkerhout zijn geweest komen niet uit de parochiële zielzorg. Hoofdredacteur Frans Ou- dejans van het bisdomsblad Onderweg wees er onlangs op, dat er ook een slechte priester- spreiding was over het hele bisdom. Dat lag echter aan de keuze van het diocesaan pasto raal beraad. ,Een slechte afvaardiging Is het overigens ln geen geval. En ook zy weet zich voor de taak gesteld, te spreken namens een héél bisdom en zich daartegenover te verant woorden', zo schreef Oudejans. (Wees mgr Ernst er onlangs in Vlissingen niet op dat het Zeeuwse deel van het bisdom Breda er hele maal bljhoort?) Wat vinden de Zeeuwse con ciliedeelnemers ervan Zowel rector Boeren als mevrouw Neve achten het niet zó erg, dat er geen parochiepriesters uit het bisdom naar het pastoraal concilie z|jn geweest. Priesters kunnen op alle niveaus werkzaam z|jn. Het nieuwe priesterbeeld is geheel verschillend van het oude, h|J kan wer ken onder arbeiders, ln het maatschappelijk of P. J. W. Boeren: humor bevrijdend Kardinaal AUrink: Rome is een gecompliceerde zaak Jules de Corte: volk Gods? vormingswerk. Er zijn vele taken voor hen, meer nog dan er in de parochie mogelijk kun nen liggen. Er is inspraak geweest b|j het noemen van wat men verwachtte van een nieuwe bisschop van Breda, evenals die er was bij die voor een deken ln Hulst en ln West-Brabant. Over inspraak is ook gepraat op het pastoraal concilie. Vinden de belde Zeeuwsvlamingen de Inspraak zoalB die momenteel functioneert vol doende? Mevrouw Neve-Menu: ,Ja. De mensen hebben er voor de rest toch nog te weinig zicht op. Ik geloof niet, dat we een priester of een bis schop zouden kunnen kiezen'. Lyceumdirec teur Boeren: ,Neem eens die moeilijkheden rond de burgemeestersbenoemingen. Ze hebben zich er niets, maar dan ook niets van aange trokken. Al die zogenaamde inspraak van ge meenteraden, waar bleef die? Vlissingen bij voorbeeld, Maastricht, Amsterdam. Aan de andere kant, het feit, dat gemeenteraden be kend laten worden dat zij niet geporteerd zijn voor een bepaalde burgemeester legt zo'n nieuwe burgemeester wel verplichtingen op. De R-K Kerk is momenteel b|j die benoemin gen democratischer dan de burgerlijke maat schappij'. Op het ogenblik zouden ln Rome op het bureau van de Romeinse congregatie van de geloofs leer ruim 20.000 aanvragen van priesters lig gen, die willen trouwen en dispensatie vragen van het huwelijksverbod. Het aantal uitgetre den priesters over de hele wereld is zeker het dubbele. Dat verplichte celibaat. Wat vinden mevrouw Neve en de heer Boeren daarvan Het celibaat moet 'os komen van het ambt. maar of er alleen maar gehuwde priesters moeten komen?' zegt rector Boeren. .Het moet een vrije keuze zijn, er z|jn banen voor pries ters. waarbij hun gehuwd z|jn beslist goed kan doen. Priester-arbeiders, priesters voor zee varenden. Dat doet hen niet meer belanden in een uitzonderingspositie'. Mevrouw Neve Is het volkomen met hem eens. Zou z(j de vrouw van een priester willen zyn? Er komt geen definitief antwoord op. Wel: .Het kan een verbetering zijn voor een pries ter, het klimaat van een gezin, maar het hangt helemaal af van de persoon wat dat betreft'. En de hulshoudster op de pastorie. Wat vinden ze daarvan? De leraar: ,Dte is een noodzakelijk kwaad. Tegen een gehuwde priester op een gewone parochie hoeft niet het minste bezwaar te be staan Maar: als op het ogenblik priesters mochten trouwen dan zouden ze allen onmid dellijk noodlijdend zijn. Ik zag die mannen graag eerder volwaardig mannenwerk doen, niet alleen biecht horen, lof houden, en derge lijke. Er is het gevaar dat ze door dit soort werk onwezenlijke mensen worden. Er is véél meer te doen voor priesters. Huisbezoek en ziekenbezoek, dat kunnen vrouwen ook doen, dacht ik'. Terug naar het concilie. Is zo'n vergadering niet te veel een papierwinkel. Wat kan daar van terecht komen op het plaatselijke vlak? Mevrouw Neve: ,We z|jn echt overladen met papieren, maar dat is een gevolg van de de mocratie. Iedereen kon wijzigingen indienen op en praten over alles. Iedereen kwam aan het woord. Het is één van de nadelen, maar boven dien vóórdelen van de democratie'. Rector Boeren: ,Er kan echt praktisch verder gewerkt worden. De bisschoppen weten zich gesteund door de resoluties die zijn aangeno men, zélf stemden ze ook mee (en vóór). Ze weten nu in ieder geval, dat er wordt meege leefd en wat gevraagd wordt. Er waren na tuurlijk de eerste ziekten van zo'n concilie. Te veel en te lang praten misschien. Het was wel eens Irritant, maar bovendien hartverhef fend'. En de taal. Ook voor .leken' begrijpelijk? Niet te theologisch, te vaktechnisch? De twee Zeeuwse rooms-katholieken geven toe, dat daaraan nog wel iets was te doen. Het rapport over het gezag van de commissie Loeff feitelijk inderhaast tot conciliestuk gepromoveerd, aanvankelijk alleen bedoeld voor de bisschoppen krijgt daarom een lees baarder uittreksel. Vooral de jongeren snak ten op het concilie af en toe naar gewoon Nederlands, naar een hanteerbare taaL Maar deskundige formuleringen kunnen heel belang rijk z|jn als uitgangspunt. En dat daarbij .Rome' (.Rome is een zeer gecompliceerde zaak', zei kardinaal AJfrink) op de achter grond meespeelt mag worden verondersteld. Tot slot rector Boeren: ,De humor was zo bevrijdend op dit pastoraal concilie. Je had niet de indruk dat als een protestant aan het woord was er iemand uit ,een andere wereld' sprak?' En mevrouw Neve: .Die men taliteitsverandering is belangrijker dan een structuurverandering'. Kardinaal Ottaviani, ,de waakhond van het Vaticaan', 77 jaar oud. is, zoals men heeft gelezen, afgetreden en voor zijn belangrijke functie bij de curie is reeds een ander benoemd, de aartsbisschop van Zagreb. Dit bericht kwam zeer kort na de sluiting van de eerste officiële zit ting van het pastoraal concilie van de Nederlandse r-k kerkprovincie. In zijn program ,de lachende kerk' vertelde Fons Jansen van deze Ottovïani, die tot de meest behoudensgezinde leden van de curie in Rome behoorde dat, wanneer men hem vroeg hoe oud hij was, hij steevast antwoordde: 40 jaar. Als de vrager opmerkte dat dit niet mogelijk was, kreeg hij te horen: je kunt toch niet ieder jaar op dezelfde vraag een ander antwoord geven. Zijn devies was dan ook: .semper idem', altijd hetzelfde. Dat aftreden van Ottaviani heeft na tuurlijk niets te maken met het Ne derlandse concilie, maar toch la er in breder verband een zekere samenhang, want het gaat er om dat men in de R-K Kerk op het ogenblik weet dat men op dezelfde vragen menigmaal wél een ander antwoord móet geven. In de Nederlandse kerkprovincie beseft men dit ter dege. Je leest er wel eens iets over dat men er hier meer van door drongen Is dan in andere kerkprovin cies waaruit deze wereldkerk is sa mengesteld. De vorige week is dan het pastoraal concilie (beraad) in ons land gehou den. Volgens de berichten was daar voor een grote binnenlandse en buiten landse belangstelling. Zelfs op het con gres van de Communistische Partij Ne derland hebben ze er al bij voorbaat over gesproken. Dit is het eerste con cilie in een kerkprovincie, nadat door het tweede Vacitaans concilie daarop was gewezen als een van de mogelijk heden om de gedachten van die grote bijeenkomst in Rome verder uit te wer ken. Ruim twee Jaar geleden kondig den de bisschoppen aan dat er in ons land ,op korte termijn' een provinciaal concilie bijeengeroepen zou worden en kort daarop werd door hem een voorbereidingscommissie benoemd, waarvan de te vroeg gestorven bis schop van Breda, mgr De Vet de man was, die hier leiding moest geven. Ruim een jaar geleden werd dit pasto raal concilie, zoals het Inmiddels ge doopt was, in de zeven bisschoppelijke kerken plechtiglijk geopend. Kort te voren was er een werknota versche nen over de opbouw, enzovoort van zulk een concilie, welke nota later aan allerlei veranderingen onderhevig ls geweest. Wie moesten deel uitmaken van dit concilie en op welke wijze moesten ze worden gekozen?, be noemd? Een hele vraag in een kerk waar men nu niet direct aan kerkelijke verkiezingen gewoon ls. In januari van het vorige jaar werd in Rotterdam een vergadering bijeengeroepen, welke meer een formeel karakter had en waar een zeventiental commissies zijn benoemd die rapporten zouden moeten voorbereiden, welke dan op het con cilie zelf in behandeling zouden ko men. Nadien is het ontwerp-statuut voor het reeds begonnen concilie we derom veranderd, aangepast en verbe terd, opdat het waarlijk zou wezen een gezamenlijk beraad van zoveel moge- jk alle lagen waaruit de R-K Kerk in ons land Destaat. Wie enigszins be kend is met de gang van zaken in een synode van een protestantse kerk ln ons land, waar men ook veel met com missies werkt en deskundigen aantrekt, ruikt hier dezelfde sfeer. Alleen is het verschil dat de kerken van de synodes hieraan reeds lang gewend zijn en de kerk van de concilies dit alles als iets geheel nieuws moet ondergaan. Eeu wen lang heeft men hier Immers ge leefd in de traditie van de hiërarchie. De parochianen behoefden zelf niet te denken; er werd voor hen gedacht. Dan wordt het geen gemakkelijke zaak. Het pastorale concilie is dan gehouden van 3-5 januari. In de dagbladen is er voldoende aandacht aan geschonken, zodat ieder op de hoogte kan zijn van het vrij magere resultaat. Feitelijk was het enige agendapunt het rapport: ge- zagsopvatting en gezagsbeleving, maar dit rapport is van de tafel geveegd als onbruikbaar. Wel is er een nieuwe commissie benoemd, die, uitgaande van het besproken rapport en de ge maakte opmerkingen, een nieuw rap port moet opstellen waarin moet wor den aangewerkt op een zekere sprei ding van het kerkelijk gezag. Het was misschien beter geweest dat een ander rapport het eerst in bespreking was genomen, maar die»van de zestien an dere commissies hadden hun eindfase nog niet bereikt. Dat men met dit rap port over de kerkelijke gezagsverhou dingen heeft durven starten, getuigt van de moed waarmede men het aan vaard heeft dat ook de eigen kerk in een andere tijd is beland. Het is nog slechts ruim tien jaar geleden dat hel zogenaamde mandement werd uitge geven als een herderliik schrijven van de gezamenlijke bisschoppen, waarte gen toen heel wat verzet is losgebro ken. De bespreking van een rapport over het kerkelijk gezag geeft aan dat de R-K Kerk in ons land een andere koers gaat varen wat betreft het amb telijk gezag, ook al is de waarschu wende stem gehoord dat een concilie feen parlement is waar beslissingen nnnen worden genomen. De oogst van dit concilie is, dat er een aantal resoluties, stellingen, zijn aangenomen, waarmee men verder wil gaan. Daaronder zijn er enkele inte ressante. JDe gezagsdragers plegen niet alleen overleg met de gelovigen, maar schakelen ook deskundigen in voor ad viezen, die zij niet zonder motivering naast zich neerleggen'. ,In iedere pa rochie moet door verkiezingen een pa rochieraad worden opgericht'. .Aanbe volen wordt om bij ae aanstelling van op alle gezagsdragers deel te nemen aan de gewone zielzorg, bijvoorbeeld in ge spreksgroepen'. Doch een resolutie is slechts een resolutie. Men kan er iets mee doen, maar men kan deze ook naast zich neerleggen. Doch in het al gemeen gesproken geven zij toch wel aan in welke richting men gedacht heeft dat het ambtelijk gezag zich zal moeten ontwikkelen en dit geeft toch wel een koerswijziging aan, zowel in een bisdom alsook in een parochie. De directe oogst van deze eerste zitting van het pastoraal concilie mag dan niet groot zijn, dat wil allerminst zeg gen dat wij deze gebeurtenissen niet van het grootste belang achten. De R-K Kerk in ons land heeft nu een or gaan van beraad gekregen, een soort synode, waar openlijk gezegd kan worden wat er ln de kerk leeft. De bis schoppen die deze ontwikkeling ten zeerste hebben bevorderd, zullen in hun episcopale praktijk, alleen en geza menlijk, hiermee rekening moeten hou den. Het betekent toch iets dat dit con cilie werd voorgezeten door een leek en dat de bisschoppen als gewone le den aan deze vergadering deelnamen, zij het dan ook dat zij op de eerste rij werden gezet. En toen de mannelijke voorzitter verhinderd was om de ver gadering te dirigeren, werd zijn plaats ingenomen door een vrouwelijke vice- STEMMEN UIT DE KERKEN voorzitter. Alle titulatuur, waaraan de R-K Kerk nog al rijk is, werd aldaar afgeschaft. I«iereen was meneer en mevrouw. Bij de bisschoppen werd het .meneer de bisschop'. Het betekent toch wel iets dat heel zo'n vergade ring er getuige van was (en wij via de pers) dat twee bisschoppen het niet met elkaar eens bleken te zijn en dat de verhouding tot Rome zo openlijk ter sprake kwam als hier gebeurd is. ,Hoe zeggen we daar wat ons bezielt. Er heerst daar een ander kerkelijk leef klimaat dan hier'. Al kreeg dan het voorstel een delegatie naar Rome te sturen geen meerderheid van stem men, de gedachte alleen al is beteke nisvol. Het zegt ook weer iets dat het priestercelibaat hier zo aan de orde kon komen, ook al ging men er niet verder op in, aangezien in Rome hier over de beslissingen moeten vallen. Merlcwaardig was ook wel dat nie mand minder dan prof. Van Holk, de waarnemer van de Remonstrantse Broederschap meende een waarschu wend woord te moeten laten horen toen de tongen al te zeer los zaten: .Het rapport (namelijk over het gezag) is iets te optimistisch. U komt uit een wereld waar te veel van bovenaf werd geregeld: ik uit één waar dit te wei nig gebeurde. Onze ervaring is. dat te veel vrijheid de gelijkheid én de broe derschap ondermijnt'. En professor v. d. Woude (Gereformeerde Kerken) voegde er aan toe: .Het ambt heeft ook een gezag dat niet aan de per soon van de ambtsdrager, maar aan Christus is ontleend'. In de R-K Kerk stuit men telkens weer op de verhou ding tot Rome en de conservatieve theologen aldaar. Het gezanik over de r-k nieuwe catechismus hangt velen de keel uit (intussen hebben de zes kardinalen die het boek zouden onder zoeken op dwalingen, de nieuwe cate chismus goedgekeurd). De tiid van Ottaviani is voorbij en ook de tiid van het onfeilbare weten. In de toekomst zal dit wel blijken. H. TER OVERDENKING Luc. 11 2-4 Waarom leert Jezus om toch, alt Hij hel heeft over hel bidden, eerst vragen om de heiliging van de naam van zijn vader en de komst van zijn koninkrijk, vóórdat wij met onze voor de hand liggende persoonlijke vragen bij Hem aankomen? It dat om ont te leren onze eigen vragen achter te stellen bij de grote dingen von God? Voor een deel: ja. Maar er zijn meer redenen, Alle dingen, die wij werkelijk nodig hebben, zijn opgenomen in de heiliging van Gods naam en de komst van zijn rijk, zoals de genezing van ziekte, de overwinning van de dood, de komst van vrede en gerechtigheid. Slechts als deze zaken een bijzondere persoonlijke toespitsing krijgen, bijvoorbeeld in de zorg voor hel dagelijks brood, is het zinvol, dit nog eens afzonderlijk onder woorden Ie brengen. Belangrijker is dat Jezus zijn gemeente oproept Ie roepen om de heiliging van Gods naam én de komst van het rijk. Om het erg vereenvoudigd te zeggen: door het gebed moeten wij als gemeente van Christus bij de vader onderstrepen dat het belangrijk is dol hij de grote, goede, rechtvaardige God blijkt te zijn, en dot zijn plannen uitgevoerd worden. Ten diepte hierom verricht de kerk hoar voorbeden, bijvoorbeeld voor zieken, moar ook voor de volkerent God moet de ware God van gerechtigheid en liefde blijken te zijn. In 1968 zal de bede om heiliging von Gods naam een bijzondere toespitsing krijgen in het gebed van Christus' gemeente dat er vrede kome, dat de rassentegenstellingen verdwijnen, cfat er echte gerechtigheid zij. Maar daarvoor hebben wij dan ook te slaan, in die zin, dat wij die vrede, die gerechtigheid waarmee Gods naam geheiligd en zijn rijk voorbereid wordt von harte hebben te begeren; afziende van een onvruchtbaar verheerlijken van het verleden, dat zo dikwijls ten onrechte christelijk geacht wordt. Bidden is vooral: vragen om de heiliging van Gods naam, dat wil zeggen beseffen dal zijn majesteit en gerechtigheid niet voldoende erkend worden, en mei heel de ziel begeren dat God zich openbaart als de God waarop zijn gemeente hoopt. HAAMSTEDE G. HUIZING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 21