LOODSEN WILLEN EIGEN INBRENG Verslag explosief gas op Weste VLISSINGER J. M. BANNINK: Commissies Activiteiten Verantwoor delijkheid SLECHTS 625 ABONNEES ÉDERLANDSE LOODS': PB OÏERCASWEBLAGAA). e haveningang mï ta „Muamosras 1 ^iizen te smal aexaco-steiger' belemn .cheepvaait^miyvertui Vijf jaar geleien haalden het handjevol Nederlandse loodsen - hun aantal ligt nu rond de 650 - weken lang de voorpagina's van de dagbladen door een wel overwogen stiptheidsactie, gekoppeld aan een drin gend verzoek tot verbetering van hun salarispositie. Sinds die tijd is dit korps van louter specialisten herhaaldelijk in het nieuws geweest, maar nog nooit zoveel als de laatste twee jaren. Geen bevolkings groep in Nederland van deze omvang komt zo vaak en op zulk een spectaculaire wijze in het nieuws als jnist deze loodsen. De laatste twee jaar hebben zij de gemeenschap nadrukkelijk attent gemaakt op hun aanwezigheid, hun speciale kennis van nautische problemen en hun bereidheid anderen van die kennis le laten profileren. De loodsen zijn een kleine, strijd bare groep, boordevol ideeën en idealen; een speci fieke inbreng eigenlijk in het geheel van de ontwik keling, die zich thans op scheepvaartgebied in en rond de havengebieden voltrekt. Het medium, waar mee de Nederlandse loodsen aan de weg timmeren is het orgaan van de vereniging ,De Nederlandse Loods' (oplage 625 exemplorn), en tweemaandelijk se periodiek, die in korte tijd een gezaghebbende stem heeft verworven op nautisch gebied. De man- op-de-achtergrond is de Vlissingse loods J. M. Ban- nink, een fors gebouwde veertiger, het type van de rustige zeeman. Hij is de man, die - gesteund door een aantal collega's - als eindredacteur van ,De Ne derlandse Loods' de koers uitzet. Een opvallende koers, want vele malen hebben de dagbladen artike len of gedeelten van artikelen uit ,De Nederlandse Loods' overgenomen. Een kleine bloemlezing van de headlines* Vlissingse loods pleit üoot oliehauen in het Gat van Ossenisse 'Haven van Everingen vervolg opZaid-Sloe ,D« Nederlandse loodswil helikopterhtdp ,Texaco-steiger' belemmert scheepvaart: niet overtuigend ,De Nederlandse loods' over radarketen Westerschelde Schelde is gevaarlijkste rivier van West-Europa Overslag uiterst explosief gas op Westerschelde Nieuwe haveningang Temeuzen te smal ^Artikelen uit het vakblad van de loodsen z||n aangehaald in Engelse en Duitse kran ten, hun schrijvers zijn geciteerd in tal van andere bladen, periodieken en kronie ken, ,Het is prachtig, dat we dit hebben be reikt', is de reactie van eindredacteur Ban- nink. ,De bedoeling heeft bij ons "oorge- zeten meer waardering te oogsten voor het werk van de loodsen. Ook te zorgen, dat de loodsen meer worden gekend in allerlei zaken, waarmee zij door hun be roep nauw zijn betrokken. De loodsen wil len met een eigen inbreng een bijdrage leveren aan de thans aan de gang zijnde ontwikkeling op scheepvaart- en havenln- dustrlegebled.' De heer Bannink en zjjn medewerkers gaan moeilijkheden niet uit de weg On omwonden komen zij voor hun standpunt uit. Soms doen zij voor bepaalde instan ties heel vervelende uitspraken; een andere keer weer komen zij met belangwekkende onthullingen over zaken, die veler Delang- stelllng hebben. Om een voorbeeld ie noe men: In het oktobernummer werd ont huld, dat twee gastankers op 12 augustus van dat jaar op de rede van Terneuzen uiterst explosief gas in eikaars ruimen hadden overgepompt, een bezigheid, zo vlakbij woon- en recreatiegebieden, die niet van gevaar was ontbloot. Dit .explosieve' artikel van de heer Bannink (,ik heb het overslaan zelf gezien' over een zaak, waar van in w|Jdere kring niets bekend was, bracht zelfs een kamerlid in het geweer, die vragen stelde aan het ministerscomitè van de Benelux Economische Unie. Alle dagbladen citeerden meteen het artikel van de heer Bannink. Nog vers In liet geheugen ligt een beschou wing in ,l)e Nederlandse Loods', waarin op deskundige wjjze werd gesteld, dat de Ingang van de nieuwe haven in Terneu zen te smal is. In dit artikel werd een beschuldigende vinger uitgestoken naar rijkswaterstaat. Zonder omslag van woor den stelde de schrijver, dat er niet één nautische commissie zou z|jn. die deze ha veningang zou goedkeuren. Zijn conclusie was: b|j hot uitdenken cn uitwerken van de plannen zijn niet de juiste mensen be trokken geweest. Duidelijker kan de kri tiek aan het adres van rijkswaterstaat niet. Weliswaar heeft rijkswaterstaat een tweetal loodsen om advies gevraagd, aldus de lieer Bannink, maar dit advies legde waterstaat nnast zich neer, zonder de lood sen of hun vereniging hierover ook maar één enkele indicatie te geven. Dit soort dingen steekt de loodsen. Het zou zo ge makkelijk anders kunnen. Over de verhou ding van ,De Nederlandse Loods1 met rijks waterstaat zegt loods Bannink dan ook: ,Die is nog niet, zoals w|j graag zouden zien.' De loodsen hebben overigens hier en daar toch al een zekere inspraak in zaken, die hen nauw raken. Sinds In 1965 in ver schillende districten loodstechnische com missies z|jn opgericht er is ook een dergelijke commissie in Zeeland, die in Vlissingen zetelt is er een kentering te bespeuren. .Gevraagd en ongevraagd geeft de commissie advies', aldus de heer Bannink. Vele van de initiatieven van de commissie monden uit in artikelen voor ,De Nederlandse Loods', stuk voor stuk goed gedocumenteerde verhalen, die met de nodige zorgvuldigheid zijn opgestëld. Als er bijvoorbeeld in een krantebericht van de zijde van rijkswaterstaat wordt gesteld, dat de overslag van explosief gas op de Westerschelde op twe§ tot drie ki lometer afstand van Terneuzen plaats vond, haalt de heer Bannink slechts de schouders op. In zijn artikel sprak hij van 1500 meter. ,Dat is ook de juiste afstand', beklemtoont hij. ,Wij loodsen, die het nog waar moeten maken, dat wij een waardevolle inbreng hebben, kunnen ons niet veroorloven op zo'n essentieel punt fouten te maken. Als er 1500 meter staat, dan ls het ook anderhalve kilometer, en geen twee of drie kilometer. Reken maar!' De heer Bannink. die in zijn werk voor het loodsenvakblad met raad eD daad ter zijde wordt gestaan door zijn collega en vriend J. W. A. Deynen uit Vlissingen. houdt regelmatig contact met de beide andere redacteuren van het blad, respec tievelijk de heren H. Stallinga uit Delf zijl en J. Bruynzeel uit Schiedam. Geen artikel wordt afgedrukt voordat de drie man tellende redactie er zich akkoord mee heeft verklaard. In de regel stuurt de heer Bannink de kopij per brief naar zijn col lega's. Redactievergaderingen houden we niet. Voor de heer Bannink is het van veel belang, dat hij voor vele artikelen en beschouwingen kan terugvallen op het Loodsen Documentatiecentrum, dat van de grond af door de heer Deynen Is opge bouwd en waarvan de loodsen en andere geïnteresseerden uit het gehele land ge bruik maken. Alles wat er op nautisch gebied verschijnt, komt bij de heer Deynen terecht, die het codeert, catalogiseert en administreert. Bij zijn onderzoekingswerk stuit hij soms op buitengewoon interes sante zaken, zoals enige tijd geleden, toen hij een publikatie onder ogen kreeg van het Institute of Navigation in Londen. Het re sultaat was een door vele kranten over genomen artikel in ,De Nederlandse Loods over de wereldscheepsongevallenlijst. Daar uit bleek, dat de Westerschelde te boek staat als 's werelds gevaarlijkste rivier, de rivier dus met de meeste scheepsonge vallen. Het is opvallend, dat vele van de beschou wingen, die in ,De Nederlandse Loods' ver schijnen. aan Zeeland zijn gewijd. De heer Bannink heeft er deze verklaring voor: ,Het is ontegenzeggelijk een feit. dat de Vlissingse en Terneuzense loodsen (hun aantal bedraagt ruim 160 op een totaal van 640 loodsen in Nederland, waarvan er ruim 510 zijn aangesloten bij de vereniging De Nederlandse Loods, die op haar beurt via de centrale van rijkspersoneel b|j het ambtenarencentrum ls aangesloten, waar bij nog kan worden opgemerkt dat de ver. ,De Nederlandse Loods' deel uitmaakt van de (European Maritime Pilots' As sociation) zich het actiefst tonen. Bewijzen? ,K|jk alleen maar naar de loods technische commissie, die uit Vlissingse en Terneuzense loodsen is samengesteld. Legio zijn de adviezen, die zij hebben ge geven en nog geven." De heer Bannink toont een overzicht van alle activiteiten, waaruit onder meer blijkt, dat desgevraagd aan een particuliere fir ma een advies werd uitgebracht over de bevaarbaarheid van het kanaal door Wal cheren. Zó ver reikt de service van de commissie. Soms neemt de vereniging ,De Nederlandse Loods' zelf het initiatief en verzoekt zij de commissie haar rapport uit te brengen over een bepaalde zaak. Zo is enige tijd geleden aan de commissie gevraagd haar bevindingen te rapporteren over de nautische situatie van de Zeeland- brug. Dit onderzoek vroeg de vereniging naar aanleiding van een aantal aanvarin gen van schepen met de brug. Welnu, het rapport is binnen en de resultaten van de commissie zullen binnenkort in het vereni gingsorgaan worden gepubliceerd. De commissie bestrijkt ook andere terrei nen. Zo is bijvoorbeeld namens de vereni ging een rapport uitgebracht aan het Ne derlandse loodswezen over de Inrichting en uitrusting van twee nieuwe boten voor het loodswezen in Vlissingen. Dit rapport werd ongevraagd aangeboden compleet met tekeningen van Duitse loodsboten in dank aanvaard door het loodswezen en de adviezen goeddeels overgenomen. Der gelijke successen stimuleren de vereniging, de loodstechnische commissie en de redac teuren van het vakblad op de ingeslagen weg voort te gaan. Hebben de superieuren van loods Bannink hem weieens moeilijkheden In de weg ge legd In verband met z|jn publikaties ln het verenigingsorgaan van de loodsen? ,In de beginperiode, zo'n jaar of acht, ne gen geleden gebeurde het weieens, dat je een of andere opmerking van de zijde van de directie kreeg*, zegt de heer Banninlc, ,maar de laatste jaren hebben we nooit meer commentaar gekregen. De directie laat ons volkomen onze gang gaan.' .Trou wens'. zo voegt hij eraan toe: .Ik verwacht ook niet anders. We leven immers in een land, waar vrijheid van drukpers is!' Opvallend ls, dat het loodswezen weieens geassocieerd wordt met de artikelen in .De Nederlandse Loods'. Niet zelden wor den Inlichtingen over het vakblad aan het loodswezen gevraagd, hoewel dat er geheel buiten staat. In zo'n geval wordt degene, die inlichtingen vraagt, altijd naar de heer Bannink verwezen. .De vind het een ple zierige gang van zaken', merkt de heer Bannink op. ,Ik kan gerust zeggen, dat ik op deze w|jze een loyale medewerking verkrijg van het loodswezen.' .Méér nog kunnen de loodsen loyale mede werking en erkenning gebruiken van In stanties, die beslissingen moeten nemen over zaken, die ook de loods nauw raken. .We willen onze eigen inbreng hebben', benadrukt de heer Bannink nog eens met klem. .Op het gebied van havenaanleg, havenindustrieterreinen voor de zeevaart. aanlegsteigers, bruggen, noem maar op Nauwgezet volgen de loodsen de huidige ontwikkeling in de scheepvaart. Er komen steeds grotere tankers, het vervoer van gas, olie en chemicaliën neemt hand over hand toe. Daarmee ook de verantwoordelijkheid van de loods. H|j voelt zich niet, zoals vroeger, verantwoordelijk voor schip eD bemanning alleen; hij moet ook terdege re kening houden met zijn omgeving. Immers, een tankschip, geladen met olie. gas of chemicaliën kan bij de geringste onachtzaamheid van de loods 'n ramp ver oorzaken, waarvan de gevolgen niet zijn te overzien. De heer Deynen van het lood- sendocumentatlecentrum. drukte zich daar over als volgt uit: ,Wij willen niet de put gaan dempen als het kalf verdronken is. Wij willen voorkomen, dat het kalf ver drinkt.' Een beeldspraak, die op de dag van van daag een harde realiteit is. Daarom vech ten de Nederlandse loodsen, aangevoerd vooral door hun Zeeuwse collega's, voor er kenning, voor waardering en voor in spraak. Immers, z|j zijn de specialisten, die gevaarlijke rivieren als de Wester schelde, de Nieuwe Waterweg enz. als geen ander kennen. Juist de rivieren, waarop en waaraan grote dingen gebeu ren en staan te gebeuren. De loodsen wil len erb|j *l|n. De thans 42-jarige J. M. Bannink uit Vlissingen is al 12 jaar loods. Hij is afkomstig uit Gelderland en sinds 1954 woont hij in Vlissin gen. Toen in augustus 1958 de vereniging ,De Nederlandse Loods' werd opgericht, werd de heer Bannink redacteur van deze perio diek, die iedere drie maanden in de vorm van een gestencild blaadje werd uitgegeven. Eindredacteur was de toenmalige voorzitter van de vereniging, de Rotterdamse loods C. W. Bernhard, terwijl de Delfzijlse loods H. Stallinga, evenals de heer Bannink, in de redac tie was opgenomen. In mei 1964 volgde de heer Bannink zijn Rot terdamse collega Bernhard op als eindredacteur. Kort daarvoor was.het stencil vervangen door een gedrukte tekst. Sinds 1 januari 1966 verschijnt het blad om de twee maanden. Alle leden van de vereniging ,De Nederlandse Loods' ontvangen hun vakorgaan gratis thuis. Daarnaast is er een aantal mensen uit regerings- en scheepvaartkringen, dat het loodsenvakblad ont vangt. Een klein, overigens groeiend aantal betalende abonnees brengt de oplage op ongeveer 625 exemplaren. De inhoud van het blad bestaat in hoofdzaak uit beschouwende artikelen, waarvan er vele onder ogen van miljoenen mensen ko men, doordat tal van kranten deze artikelen geheel of gedeeltelijk overnemen. Het verenigingsnieuws neemt slechts een bescheiden plaats in; het is zelfs al voorgekomen, dat dit nieuws door middel van een inlegvel de abonnees bereikte. Het loodsenvakblad is met zijn oplage van 625 exemplaren één van de kleinste in ons land, maar de stem, die het laat horen wint iedere twee maanden aan betekenis. tTataie kttceyvihr. Vf [«»- vui TtTO.uto tri W,. .-i.7?.' onmbnï GEVAARLIJKH - gjGOEST®' Igg J£P£N VAK 50.000 7 ON: GHIZES1HIÏM© J)e Nederlandse Loods': twijfei aan w jpekn andere '^dkoming cslk-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 15