Opruiming in Zeeland worde! Rapport zeehavens is thans officieel Bedenk, dat landbouw bij het spuiten in glazen kooi zit' Inventarisatie zeehavengebieden tot 2000 4 -B M h d iii i j GEBREK AAN ZELFBEHEER SING' OVERLEG ORGAAN MOET NOG VEEL STUDIES MAKEN OPSOMMING VAN GEMISTE KANSEN Beperken Maar de chemische bestrijding is niet meer weg te denken PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 6 JANUARI 1968 (ADVERTENTIE!) Den Bosch, Schapenmarkt 17 Tel. 04100-37115 1 Breda Eindsn-aat 14 Tel. 01600-31064 1 Tilburg Heuvelstraat 44 Tel. "04256-31620 Den Bosch, Schapenmarkt 17 Tel. 04100-37125 Breda Eindstraat 14 Tel. 01600-31064 .Tilburg Heuvelstraat 44 Tel. 04250-31420 KLACHT IN KAMER VAN KOOPHANDEL VLISSINGEN De winteropruiming staat voor de deur. Achttien januari be gint de uitverkoop. e.ln jaar weer uieu- gen de kranten de dag daarop een foto tan r.jen waehtenue «auiies voor waike.s ln de grote steden. De consument kykt blykuaar uit naar die uitverkopen. De winkelier óók. In ue vergauering van woensdag jl van de kanjer van koophandel en fabrieken ln .«lulden- en Nooru-/-ce.and ueett dc heer W. P. J. Baars uit Middelburg een klacht ter tafel georacüt. riy inoenu. dat bij de detaiiuandel in Zeeland een ge brok aan zelfbeheersing by het nakom., van de wet op de uitverkopen was tc constateren. De klacht van de he Baars werd van verschillende kanten ui de kamer beaamd. Wat is er aan de hand by de uitverkoop in Zeeland? De heer W. P. J. Baars: ,Er is een wet op de uitverkopen in Nederland. Zolang die wet er is, moet men er zich aan hou den. Er zijn zaken die dat niet doen. Sommigen doen al na Kerstmis voorko men of er bij hen wordt opgeruimd. Ik noem dat geen fair play. En omdat het de taak van de kamer van koophandel als overkoepelend orgaan van het bedrijfsleven is. hierop te letten, heb ik dit naar voren gebracht in de verga dering van de kamer'. De wet De wet op de uitverkopen bepaalt dat de wlnteropi uuning op de derae donder dag van di ma-iiu januari begint. Een week vóór die datum mogen de zaken bun vaste klanten aanbiedingen in de zogenaamde voorverkoop doen. Die voor verkoop mag niet publiekelijk worden aangekondigd, dat moet per brief ge beuren. Dezelfde wet bepaalt ook dat in de zes weken, voorafgaande aan een uitver koop geen speciale aanbiedingen gedaan mogen worden die het publiek de ïndrus zou kunnen geven dat er opgeruimd wordt. De firma's die elke week een speciale aanbieding' hebben, mogen die reeks voortzetten in deze zogenaamde .stille tijd'. Alleen ln de laatste week is ook dat verboden. De wet op de uitverkopen verbiedt voorts in deze zes stille weken etalages op een afwijkende wijze in te richten, zodat de indruk gewekt wordt dat de opruiming al aan de gang is. Er wordt de hand mee gelicht. De heer Baars zegt het, verschillende voorzitters van middenstandsverenigin gen geven het voetstoots toe: .Er zijn er altijd een paar die het proberen'. Er is een economische controledienst, voor de provincie Zeeland, gezeteld in 's-Hertogenbosch. Deze dienst let er op of zaken in deze te ver gaan er eventueel wordt geverbaliseerd. De heer Baars: ,De economische con troledienst doet veel te weinig. Som mige zaken zijn in flagrante strijd met de wet. Mijn eigen opvatting, of een zakenman moet worden geremd of niet, doet nu helemaal aiet ter zake. De middenstand zelf heeft indertijd (1956) op die wet aangedrongen, dan moeten ze nu eerlijk zijn en er zich aan houden. Ik zou willen dat over treders een flinke boete kregen. Geen vijfhonderd, maar vijftienduizend gul den. De eerste keer voorwaardelijk, maar bij de tweede overtreding ook werkelijk betalen. Met die verwar ring in de uitverkooptijd is niemand gebaat'. De secretaris van de kamer van koop handel en fabrieken in Midden- er Noord-Zeeland, mr W. M. Ottcn, is niet van mening dat in deze kwestie een taak voor de KvK ligt: ,De Nederland se samenleving is gericht op de drie deling van macht: er zijn mensen die de wetten maken, die ze uitvoeren, en die de uitvoering controleren De kamer van koophandel bemoeit zich op enkele gebieden met de uitvoering van een aan- il wetten (ook deze wet op de uitver kopen), niet met de naleving ervan. Dat is de taak van de economische con trol 'enst. De kritiek van de heer W. P. J. Baars was niet gericht op de uit voering van de wet. maar op het teit dat sommige zakenlieden buiten de officiële kanten van de uitvoering van de wet om. tegen verlaagde prijzen hun artikelen proberen kwijt te raken. De K v K is niet de eerste die volgens het ordepa troon van onze samenleving dat kan en moet tegengaan, dat is de economische controledienst. Ik weet niet wat de ka mer zal doen, maar misschien kan men, vanuit een heel andere benadering, met de winkeliers samen de zaak bespreken en zo tot een besluit komen. Deze maand nog is de volgende bestuursvergadering, waar de kwestie aan de orde komt'. Alleen attenderen De voorzitter van de Goese midden-1 standscentrale, de neer A. D. Kampman zei desgevraagd: .Het is inderdaad zo| dat de zaken elkaar steeds voor wallen zijn. Sommige zaken beginnen al eind december met de voorverkoop -ian vas te klanten, en de een volgt de onder. Ik vind het niet juist dat ze al beginnen voor het zover is. Wij hebben er ais GMC geen vat op, we kunnen ze alleen waarschuwen en zeggen .beperk het. het is in uw eigen nadeel'. Daarentegen betekent de opruiming vaak ook een sti mulering van de verkoop. Een moeilijke kwestie'. De heer J. A van der Plank die voor zitter is van de middenslandsvereniging in Terneuzen kent het kwaad van de .opruimingsrage' ook. ,Het is meer een Individuele handeling van enkele zaken mensen en dat is uiteraard onjuist. Ik ben er geen voorstander van dat men dit .onder de toonbank door' doet. De indi viduele middenstander zou meer zelfbe heersing op moeten brengen', aldus de heer Van der Plank. ,Er is een drang de uitverkoop te be spoedigen van de kant van de consu ment' Een uitspraak van de voorzitter' van de Middelburgse middenstandsver eniging. de heer A. Imanse. .Ik vond die klacht van de heer Baars nogal kras. ik weet niet of het wel zo erg Is In janua ri gaan de zaken de balans opmaken Wat dan voor de uitverkoop in aanmer king komt wordt vast apart gelegd, dat weten de klanten ook. En als er mensen naar vragen, wordt het voor de winke lier erg moeilijk om .nee' te z-sgen Er bestaat dus een drang van de consu ment. Middels vakpers wordt er wel op geattendeerd wat wel en wat niet mag,. en de evoiicr.:.-,ehe controledienst gaa. op af. Er zijn inderdaad wel advertenties waarvan ik zeg: ,Kan dat nou of niet?' Maar er was tot nu toe geen duidelijk geval dat men duidelijk over de schreef ging'. In v'hsslngen was de heer D. A. Kor- stanje de spreekbuis van de midden- stand.-,vereniging. ,In het algemeen is men na een succesvol jaar minder ge neigd voor te lopen op een opruiming dan anders. Ergens is het niet goed te keuren omdat men degene die het niet doet, benadeeld. Maar je hebt enige tijd nodig met voorbereidingen. Men kan niet op de avond van de 17de zeggen: .mor gen beginnen we met die opruiming', zo simpel ligt het niet. Ik ben het ten dele eens met die kritiek van de heer Baars: gelijke monniken, gelijke kappen. Die wettelijke regeling is er om oneerlijke Advertenties uit de stille weken': ,mag het oj mag het niet'. concurrentie tegen te gaan. Als er de hand mee wordt gelicht, betreur ik dat'. En evenals zijn collega's bemerkt hij tenslotte: ,We kunnen er als -nidden- standsvereniging niets aan doen. Als we zo iemand tegen komen, zullen we hem er op attenderen en waarschuwen; het is niet onze taak ze strafrechtelijk te vervolgen'. De economische controledienst zegt: .Wij zijn actief en we zullen onze activi teiten vergroten waar dat nodig is Daarvoor staan wij open voor inlichtin gen en aanwijzingen van consument en middenstanders zelf. En verder: ,Er is in Zeeland geen alarmerende toestand te melden'. (Slot van pag. 1) programma moeten worden opge steld, dat niet alleen aangeeft hoe de zeehavenontwibkeling kan worden gerealiseerd, maar dat ook aandacht besteedt aan alle voorzieningen, die daarmee in de meest ruime zin ver band houden'. De realisatie van dit programma wordt urgent genoemd met het oog op de ernstige structu rele zwakheden van onze economie, die op liet ogenblik aan het licht ko men. Wat betreft de projecties op langere termijn (2000) i3 het bestuur van het overlegorgaan zich bewust van de onzekerheden, die daaraan verbon den zijn. Daarom wordt gepleit voor een zogenaamde .revolving planning", een planning waarbij taakstelling en perspectief regelmatig, minstens iede re vijf jaar. in het licht van de ont wikkeling en van verder onderzoek worden herzien. TAAK De taakstelling van 7000 ha bruto terreinuitbreiding tot 1980 komt in concreto volgens het rapport op het volgende neer: 1. een zeer krachtige aanzet van zeehavenactiviteiten in Zeeland (4000 ha), verdeeld over de rech ter Scheldeoever (2000 ha) en de linker Scheldeoever (eveneens 2000 ha); 2. een verdere uitbreiding van het areaal in Rijnmond, die gevonden zal moeten worden in een vergro ting van de goedgekeurde Maas vlakte met 800 ha bruto; 3. inrichting van terreinen op de zuidelijke oever van het Hol- landsch Diep voor afgeleide in dustrieën. Wanneer deze taakstelling kan wor den gerealiseerd is een selectieve uit gifte-politiek in het Rotterdamse ha vengebied mogelijk zonder dat be langrijke projecten voor Nederland verloren behoeven te gaan. In Rijn mond kan de uitbreiding van het zee havenareaal dan geschat worden op totaal circa 3000 ha. ,Het eiland Voorae en Putten zal ongerept moe ten blijven', stelt het rapport thans zeer nadrukkelijk vast. En als het dan gaal om terreinen voor indus trieën. die alleen tot stand kunnen komen in de nabijheid van een groot chemisch industrieel centrum zal na der moeten worden bestudeerd óf en waar daartoe elders mogelijkheden kunnen worden gevonden. Een belangrijke conclusie van het In de andere havens bulten die var Rotterdam dienen volgens het al gemeen bestuur overeenkomstig de assortimentsprognoses terreinen in gereedheid te worden gebracht en ontworpen. In vele gevallen blijkt namelijk de vestigingsplaats .verwis selbaar' te zijn, zoals bv door ICI, Hoechst, Dow, Mobil Oil en Bayer (Antwerpen). Door de aanleg van pijpleidingen kan die verwisselbaar- held nog worden vergroot. In zjjn to taliteit dient de havenaccommodatie in zuidwest Nederland dan ook zo wel kwantitatief als kwalitatief de aanvragen naar vestigingsplaatsen te kunnen bevredigen. BUITENLAND In het rapport wordt nog opgemerkt, dat de zeehavenontwikkeling in het deltagebied niet los kan worden ge zien van ontwikkelingen in het bui tenland. De onderlinge concurrentie voorwaarden spelen een grote rol. Gewaarschuwd wordt voor de kwets baarheid van de Nederlandse positie. Zij noodzaakt ertoe het haven beleid met inachtneming van de veie belan gen, die daarbij op het spel slaan, met durf en fantasie voort te zet ten. Het overlegorgaan wil daaraan zijn bijdrage leveren. De te projecte ren havenontwikkeling in hel delta gebied kan worden belemmerd door een politiek van kunstmatige mede dinging van andere havengebieden. rapport is ook nog deze: .Vooral ln verband met agglomeratie-effecten is het noodzakelijk ln snel tempo grote stedelijke concentraties ;n het zuide- .ijk dee! van het deltagebied tot stand te brengen'. ÉÉN GEHEEL Duidelijk laat het rapport uitkomen dat het Scheldebekken en het Rot terdamse territoir als één groot ha vengebied moeten worden beschouwd, waarbinnen alle soorten havengebie den tot ontwikkeling kunnen komen. De haven van Rotterdam zal voor het deltagebied de belangrijkste mo tor vormen en meer en meer een centrumfunctie gaan vervullen. Het zal de belangrijkste stukgoed- en massahaven blijven. Industriële ves tigingen moeten in deze haven be perkt blijven tot die op zeer grote schepen zijn aangewezen en op be drijven die naar bedrijfseconomisch .nzich» in de onmiddellijke nabijhc van de eerste moeten worden ond gebracht. MIDDELBURG Om het ope rationele ontwikkelingsprogram ma, dat het bestuur van het Overlegorgaan Zeehavenont wikkeling voor ogen staat tc kunnen opstellen, zal nog pen groot aantal studies moeten worden verricht. En daarbij zul len de sociaal-economische en ruimtelijke consequenties moe ten zijn doordacht en zoveel mo-'S gelijk kwantitatief bepaald. MIDDELBURG Het rapport o de zeehavenontwikkeling heeft aan gehecht een bijlage meegekregen, waarvan één pagina de titel kan krijgen .opsomming van gemiste kansen'. En dat slaat dan op Inves teringen in de industrievestiging, die aan zuidwest-Nederland (en In het bijzonder Rotterdam) de neus zyn voorbijgegaan. Samen wordt de ne gatieve waarde van die kansen ge schat op een bedrag dat aanmerke lijk hoven 5 miljard gulden ligt. Een analyse van deze gemiste kan sen geeft een indruk van de oorza ken daarvan. Tot verlies van indu strievestiging heeft in de meeste ge vallen een of meer van deze oorza ken geleid: 1. in het buitenland kon gebruik worden gemaakt van goedkope financieringsmethoden 2. grond kon ten gevolge van rijks subsidie goedkoper in het buiten land worden verkregen; 3. het buitenland gaf meer belas tingfaciliteiten; 4. in Nederland moest men te lang wachten op een rijksgoedkeuring voor de bouw; 5. lokaae gebrek aan gerede terrei nen; 6. lokale arbeidersschaarate; 7. gebrek aan goede huurwoningen voor de staf. onvoldoende oplei dingsfaciliteiten voor kinderen en gebrek aan geschikte kantoor ruimte. Het rapport stelt dit vast: .Het del tagebied ligt tussen de invloedssferen van Rotterdam aan de ene kant en Antwerpen en Gent aan de andere. De voorwaarden, waaronder de Bel gische havens concurreren met die van het deltagebied zijn vooral door de interventie van de centrale over heid daar aanmerkelijk gunstiger. Daardoor zijn kansen voor Neder land gemist. Er wordt niet gezegd dat al deze kansen in Nederland hadden moeten worden benut, maar wel dat de omstandigheden de vrij heid van handelen aanzienlijk hebben belemmerd'. Moraal: het is onder deze omstan digheden noodzakelijk dat in zuid west-Nederland een sterk ge meenschappelijk havenbeleid tot stand komt. IR HEUVER TOT ZEEUWSE SPUITDAG-BEZOEKERS: GOES ,Er worden in de landbouw steeds meer chemische bestrij dingsmiddelen gebruikt, er wordt van bepaalde zijde ook steeds meer tegen geageerd. Als er vogelsterfte is in het oosten van het land, wordt er gezegdde schuld van de boer, ook al wist niemand iets af van de mogelijke gevolgen. Zodra er in Rotterdam bij een ongeluk bestrijdingsmiddelen in het water terecht komen, wordt de landbouw »rop aan gekeken. Zowel de boer als de loonspuiter moet bedenken, dat de landbouw met de chemische onkruidbestrijding in een glazen kooi zit'. Dat heeft ir M. H. Heuver, rijkslandbouwconsulent voor plantenziekten vrijdag voorgehouden aan de honderden bezoekers van de .Zeeuwse Spuitdag' in de Goese Prins Van Oranje'. Ir Heuver plaatste zijn waarschu wing aan het begin van een betoog, waarin hij de nieuwe bestrijdings middelen voor het komende seizoen hesprak. Hij haakte er mee in op een opmerking uit het openings woord van voorzitter J. Weststrate, die stelde: .Ondanks de soms heftige kritiek op chemische bestrijding, kunnen we deze methode eenvoudig niet meer wegdenken. De arbeids- schaarste en vooral de hoge perso neelskosten leiden er toe dat de ze vorm van bestrijding nog steeds meer toepassing vindt'. De heer Weststrate was zich ervan bewust, dat met deze uitbreiding van het gebruik van chemische middelen in de landbouw de kans op gevaren en mislukking eveneens toeneemt. .Na tuurlijk stellen we de gevaren voor mens en dier bij een onnodig overma tig gebruik ervan voorop. Een onoor deelkundig gebruik kan echter ook lei den tot minder gunstige financiële uit- Agrarisch Zeeland boeren, loon- spuiters en ook de handel was weer massaal naar Goes gekomen om zich daar over het gebruik en de toepassing van verschillende ou de en pas verschenen middelen te laten voorlichten door deskundigen om zoals voorzitter Weststra te zei ,zo de gevaren tot een mi nimam te beperken. Daarbij werd nog eens onderstreept hoe belangrijk het is om de .juiste weg zo dicht mo gelijk te benaderen' door het zoe ken naar en proberen van nieuwe middelen en methoden. git zaken roni strijding in de landbouw onder het mot to: .Actualiteiten uit '67 en '68'. Hij maakte gewag van de resultaten, die zijn opgedaan bij de proeven met nieu we middelen in het kader van de ziek tebestrijding. met name wat betreft de bonen, uien en aardappelen. Hij gaf de bezoekers niet alleen een inzicht in de werking van de verschillende mid-1 delen, maar leverde er ook ,de gebruiks-l aanwijzing" bij. Verder ging ir Heuver d eopvolger van ir De Bruin uitvoerig in op del mogelijkheden van chemische onkruid bestrijding bij verschillende gewassen. Zo behandelde hij onder meer de bie ten .resultaten bij de vroege, voch tige zaai iels beter dan Wj de late - zaai' het vlas, de uien en de gra nen. In zijn betoog stond hij stil bil het klein hoefblad, .dat de bietenteelt knap in de weg staat' en gaf de be zoekers het advies dit onkruid te spui- ten in de graanstoppel en in de granen en de bestrijding hardnekkig vol te hou- den. .omdat we er niet in één keer vanaf zullen zijn'. Ook voor de duist achtte hij eei noodzakelijk. In de middaguren kregen de honder den spuitdag-gangers een specialistisch onderwerp voorgeschoteld.Bladluizen in de landbouw', een zaak die zoal» voorzitter Weststrate zei .gezien de ervaringen in het afgelopen jaar de aandacht stellig verdient*. Inleider was dr f). Hille Ris Lambers, entomoloog in Bennekom. Ook van zijn kant hoor den de bezoekers een aantal wenken en suggesties rond de bestrijding. Zowel 's morgens als 's middags was er gelegenheid vragen te stellen. Met name na de lezing van ir Heuver werd daarvan druk gebruik gemaakt. De rijkslandbouwconsulent voor de Zeeuw se eilanden, ir M. A. van de Beek gaf aan het slot van de spuitdag 1968 een korte samenvatting en sprak een slot woord. Zoals gebruikelijk werd deze bijeenkomst ook ditmaal georganiseerd door de rijkslandbouwvoorlichtings- dienst in Zeeland en de Zeeuwse afde ling van de bond van agrarische loon bedrijven. I Nieuwe predikant voor Kamperland KAMPERLAND Zondag 14 Januari 1968 zal ds H. K. Poelman uit Berlikum zijn intrede doen als predikant van de geref. kerk te Kamperland. In de mor gendienst zal hij bevestigd worden door ds W. Jansen uit Goes In de namld- dagdienst zal ds Poelman zijn intrede doen. Deze dienst begint om 5 uur. De belangrijkste studies zyn: een nauwkeurige studie per pro- jekt van de technische en wa terstaatkundige aspecten, met een raming der investeringen tegenover de te verwachten so ciaal-economische opbrengsten; verdere onderzoekingen wat be treft de te verwachten bevol kingsontwikkeling en daarmee verband houdende voorzieningen: studie van de ruimtelijke vorm-15 geving der geprogrammeerde 5 zeehavenontwikkeling en de ver- stedeiyking, die daarmee ee- paard gaat (inclusief milleube- S scherming); g onderzoek van de consequenties S voor verkeer en vervoer overig weg, rail en water; onderzoek van de noodzakelijke 15 luchtvaar?f.jcilitcit'»n en de ves- Ugingsplaatscisen van lucht- vaartterreinen getoetst aan de i planologische mogelijkheden. IJl is een kaart gevoegd, waarop de belangrijkste zeehavenprojecten globaal zyn weergegeven. En dat komt dan op het volgende neer: 1.de .goedgekeurde' Maasvlakte. 2200 ha bruto, zal ln 1970 al ge deeltelijk gereed zyn en daarna kunnen worden voltooid. Bereik baar voor schepen groter dan 200 000 ton; 2. de .verlengde' Maasvlakte voor de kust van Voorne en Putten kan worden vergroot, met naar schatting byna 4000 ha bruto. Deze havens zullen dezelfde mo gelijkheden hebben als de .goed gekeurde' Maasvlakte; 3. Vlisslngen-Oost kan zeker ruim 6000 ha bruto opleveren. Verde re vergroting ïyfct technisch mo gelijk. Deze havens zullen in >eglnsel bereikbaar zyn voor cnepen tot 65.000 ton. indien de laar voor noodzakeiyke werken n de Schelde en bil de toegang daarvan worden uitgevoerd, is een iets grotere toegankelijkheid (80.000 ton) zeker mogelijk. Dit betekent niet. dat het aantal schepen dat ontvangeu kan wor den veel groter zal zijn. maar wel, dat de manoeuvreerbaar heid (onafhankelijkheid van het gety) groter wordt. Dit voordeel zal tegen de kosten der werken moeter worden afgewogen; 4. Zeeuwsch-Vlaanderen. Het ge bied rond Terneuzen kan zeker met circa 2000 ton bruto worden uitgebreid. De kanaalzone is be reikbaar voor schepen tot 50.000 ton. Dit wordt in de toekomst 60.000 ton. In beginsel lijkt het mogelijk ten oosten van Terneu zen tussen de Griete en Osse- nisse een gebied van circa 2500 ha bruto voor zeehavens vry te maken, welke evenals Viissin- gen-Oost bereikbaar zouden zijn voor schepen tot 65.000 ton; 5. Reimerswaal: rekening houdend met een afsluiting van de Oos- terscheldf omstreeks 1978 kan met de voorbereidende werk zaamheden van het Relmers- waalproject op een zodanig tijd stip worden begonnen, dat beide projecten synchroon verlopen, zodat kort na de afsluiting de eerste terreinen van het Rei- merswaalplan in gebruik wor den genomen. Het project zal in beginsel zeker 4000 ha bruto kunnen jpleveren. De bevaar baarheid van de scheepvaartver binding van Reimerswaal met de Westerschelde, die een essentieel onderdeel is van het Reimers- waalpian, zal geiyk moeten zijn aan die van de aansluitende vaarweg op de Westerschelde; 6. kleinere terreinen. De Rotter damse gemeenteraad heeft in be ginsel een plan (Rynpoorti ten noorden van de Nieuwe Water weg goedgekeurd. Het betreft een betrekkelijk klein haven complex van circa 250 ha netto, bestemd ais passagiersterminal, container en .roll on - roll off haven. De andere terreinen, hoofdzakelijk voor kleinere sche pen, zijn in en by de volgende gebieden en steden gelegen: rechtsteden; zuideïyke oever van het Hollands Diep ten wes- AW7W£K7>1f/V Een situatieschets van dr tweede werk/laren voor de bouw van dam door de O outer scheldedie ui de loop van dit jaar voor de wal van Noord-Beveland in de buurt van Wissckerke sal worden aan gelegd. ten van (Rood Vaart. DinteimondTheodorushaven Moerdykbruggen rt. Dongemond en Theodorushaven bij Bergen op Zoom; Middelburg (kanaal door Walcheren; uit breidingsmogelijkheden bij Bres- kens ln totaal betreft het hier een zeehavcnareaai van circa 2000 ha bruto. 7. wanneer besloten zou worden tot een directe kanaalverbin ding van Antwerpen met de Westerschelde. bestaan er, naast de op de kaart aangegeven pro jecten, nog mogelijkheden in het Land van Saef tinge In Z. Vlaanderen het betreft hier een gebieo op Nederlands territoir in de orde van grootte van 6000 ha bruto.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 4