Opruiming in Zeeland
worde!
Rapport zeehavens
is thans officieel
Bedenk, dat landbouw bij het
spuiten in glazen kooi zit'
Inventarisatie zeehavengebieden tot 2000
4
-B
M h d iii i j
GEBREK AAN
ZELFBEHEER
SING'
OVERLEG
ORGAAN MOET
NOG VEEL
STUDIES MAKEN
OPSOMMING
VAN GEMISTE
KANSEN
Beperken
Maar de chemische
bestrijding is niet
meer weg te denken
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 6 JANUARI 1968
(ADVERTENTIE!)
Den Bosch, Schapenmarkt 17 Tel. 04100-37115 1
Breda Eindsn-aat 14 Tel. 01600-31064 1
Tilburg Heuvelstraat 44 Tel. "04256-31620
Den Bosch, Schapenmarkt 17 Tel. 04100-37125
Breda Eindstraat 14 Tel. 01600-31064
.Tilburg Heuvelstraat 44 Tel. 04250-31420
KLACHT IN KAMER
VAN KOOPHANDEL
VLISSINGEN De winteropruiming
staat voor de deur. Achttien januari be
gint de uitverkoop. e.ln jaar weer uieu-
gen de kranten de dag daarop een foto
tan r.jen waehtenue «auiies voor waike.s
ln de grote steden. De consument kykt
blykuaar uit naar die uitverkopen. De
winkelier óók.
In ue vergauering van woensdag jl van
de kanjer van koophandel en fabrieken
ln .«lulden- en Nooru-/-ce.and ueett dc
heer W. P. J. Baars uit Middelburg een
klacht ter tafel georacüt. riy inoenu.
dat bij de detaiiuandel in Zeeland een ge
brok aan zelfbeheersing by het nakom.,
van de wet op de uitverkopen was tc
constateren. De klacht van de he
Baars werd van verschillende kanten ui
de kamer beaamd.
Wat is er aan de hand by de uitverkoop
in Zeeland?
De heer W. P. J. Baars: ,Er is een wet
op de uitverkopen in Nederland. Zolang
die wet er is, moet men er zich aan hou
den. Er zijn zaken die dat niet doen.
Sommigen doen al na Kerstmis voorko
men of er bij hen wordt opgeruimd. Ik
noem dat geen fair play. En omdat het
de taak van de kamer van koophandel
als overkoepelend orgaan van het
bedrijfsleven is. hierop te letten, heb
ik dit naar voren gebracht in de verga
dering van de kamer'.
De wet
De wet op de uitverkopen bepaalt dat
de wlnteropi uuning op de derae donder
dag van di ma-iiu januari begint. Een
week vóór die datum mogen de zaken
bun vaste klanten aanbiedingen in de
zogenaamde voorverkoop doen. Die voor
verkoop mag niet publiekelijk worden
aangekondigd, dat moet per brief ge
beuren.
Dezelfde wet bepaalt ook dat in de zes
weken, voorafgaande aan een uitver
koop geen speciale aanbiedingen gedaan
mogen worden die het publiek de ïndrus
zou kunnen geven dat er opgeruimd
wordt. De firma's die elke week een
speciale aanbieding' hebben, mogen die
reeks voortzetten in deze zogenaamde
.stille tijd'. Alleen ln de laatste week is
ook dat verboden.
De wet op de uitverkopen verbiedt
voorts in deze zes stille weken etalages
op een afwijkende wijze in te richten,
zodat de indruk gewekt wordt dat de
opruiming al aan de gang is.
Er wordt de hand mee gelicht.
De heer Baars zegt het, verschillende
voorzitters van middenstandsverenigin
gen geven het voetstoots toe: .Er zijn
er altijd een paar die het proberen'.
Er is een economische controledienst,
voor de provincie Zeeland, gezeteld in
's-Hertogenbosch. Deze dienst let er
op of zaken in deze te ver gaan er
eventueel wordt geverbaliseerd.
De heer Baars: ,De economische con
troledienst doet veel te weinig. Som
mige zaken zijn in flagrante strijd
met de wet. Mijn eigen opvatting, of
een zakenman moet worden geremd
of niet, doet nu helemaal aiet ter
zake.
De middenstand zelf heeft indertijd
(1956) op die wet aangedrongen, dan
moeten ze nu eerlijk zijn en er zich
aan houden. Ik zou willen dat over
treders een flinke boete kregen. Geen
vijfhonderd, maar vijftienduizend gul
den. De eerste keer voorwaardelijk,
maar bij de tweede overtreding ook
werkelijk betalen. Met die verwar
ring in de uitverkooptijd is niemand
gebaat'.
De secretaris van de kamer van koop
handel en fabrieken in Midden- er
Noord-Zeeland, mr W. M. Ottcn, is niet
van mening dat in deze kwestie een
taak voor de KvK ligt: ,De Nederland
se samenleving is gericht op de drie
deling van macht: er zijn mensen die de
wetten maken, die ze uitvoeren, en die
de uitvoering controleren De kamer
van koophandel bemoeit zich op enkele
gebieden met de uitvoering van een aan-
il wetten (ook deze wet op de uitver
kopen), niet met de naleving ervan.
Dat is de taak van de economische con
trol 'enst. De kritiek van de heer W.
P. J. Baars was niet gericht op de uit
voering van de wet. maar op het teit dat
sommige zakenlieden buiten de officiële
kanten van de uitvoering van de wet om.
tegen verlaagde prijzen hun artikelen
proberen kwijt te raken. De K v K is
niet de eerste die volgens het ordepa
troon van onze samenleving dat kan en
moet tegengaan, dat is de economische
controledienst. Ik weet niet wat de ka
mer zal doen, maar misschien kan men,
vanuit een heel andere benadering, met
de winkeliers samen de zaak bespreken
en zo tot een besluit komen. Deze maand
nog is de volgende bestuursvergadering,
waar de kwestie aan de orde komt'.
Alleen attenderen
De voorzitter van de Goese midden-1
standscentrale, de neer A. D. Kampman
zei desgevraagd: .Het is inderdaad zo|
dat de zaken elkaar steeds voor wallen
zijn. Sommige zaken beginnen al eind
december met de voorverkoop -ian vas
te klanten, en de een volgt de onder.
Ik vind het niet juist dat ze al beginnen
voor het zover is. Wij hebben er ais
GMC geen vat op, we kunnen ze alleen
waarschuwen en zeggen .beperk het.
het is in uw eigen nadeel'. Daarentegen
betekent de opruiming vaak ook een sti
mulering van de verkoop. Een moeilijke
kwestie'.
De heer J. A van der Plank die voor
zitter is van de middenslandsvereniging
in Terneuzen kent het kwaad van de
.opruimingsrage' ook. ,Het is meer een
Individuele handeling van enkele zaken
mensen en dat is uiteraard onjuist. Ik
ben er geen voorstander van dat men dit
.onder de toonbank door' doet. De indi
viduele middenstander zou meer zelfbe
heersing op moeten brengen', aldus de
heer Van der Plank.
,Er is een drang de uitverkoop te be
spoedigen van de kant van de consu
ment' Een uitspraak van de voorzitter'
van de Middelburgse middenstandsver
eniging. de heer A. Imanse. .Ik vond die
klacht van de heer Baars nogal kras. ik
weet niet of het wel zo erg Is In janua
ri gaan de zaken de balans opmaken
Wat dan voor de uitverkoop in aanmer
king komt wordt vast apart gelegd, dat
weten de klanten ook. En als er mensen
naar vragen, wordt het voor de winke
lier erg moeilijk om .nee' te z-sgen Er
bestaat dus een drang van de consu
ment. Middels vakpers wordt er wel op
geattendeerd wat wel en wat niet mag,.
en de evoiicr.:.-,ehe controledienst gaa.
op af. Er zijn inderdaad wel advertenties
waarvan ik zeg: ,Kan dat nou of niet?'
Maar er was tot nu toe geen duidelijk
geval dat men duidelijk over de schreef
ging'.
In v'hsslngen was de heer D. A. Kor-
stanje de spreekbuis van de midden-
stand.-,vereniging. ,In het algemeen is
men na een succesvol jaar minder ge
neigd voor te lopen op een opruiming
dan anders. Ergens is het niet goed te
keuren omdat men degene die het niet
doet, benadeeld. Maar je hebt enige tijd
nodig met voorbereidingen. Men kan niet
op de avond van de 17de zeggen: .mor
gen beginnen we met die opruiming', zo
simpel ligt het niet. Ik ben het ten dele
eens met die kritiek van de heer Baars:
gelijke monniken, gelijke kappen. Die
wettelijke regeling is er om oneerlijke
Advertenties uit de stille weken':
,mag het oj mag het niet'.
concurrentie tegen te gaan. Als er de
hand mee wordt gelicht, betreur ik dat'.
En evenals zijn collega's bemerkt hij
tenslotte: ,We kunnen er als -nidden-
standsvereniging niets aan doen. Als we
zo iemand tegen komen, zullen we hem
er op attenderen en waarschuwen; het
is niet onze taak ze strafrechtelijk te
vervolgen'.
De economische controledienst zegt:
.Wij zijn actief en we zullen onze activi
teiten vergroten waar dat nodig is
Daarvoor staan wij open voor inlichtin
gen en aanwijzingen van consument en
middenstanders zelf. En verder: ,Er is
in Zeeland geen alarmerende toestand
te melden'.
(Slot van pag. 1)
programma moeten worden opge
steld, dat niet alleen aangeeft hoe
de zeehavenontwibkeling kan worden
gerealiseerd, maar dat ook aandacht
besteedt aan alle voorzieningen, die
daarmee in de meest ruime zin ver
band houden'. De realisatie van dit
programma wordt urgent genoemd
met het oog op de ernstige structu
rele zwakheden van onze economie,
die op liet ogenblik aan het licht ko
men.
Wat betreft de projecties op langere
termijn (2000) i3 het bestuur van
het overlegorgaan zich bewust van de
onzekerheden, die daaraan verbon
den zijn. Daarom wordt gepleit voor
een zogenaamde .revolving planning",
een planning waarbij taakstelling en
perspectief regelmatig, minstens iede
re vijf jaar. in het licht van de ont
wikkeling en van verder onderzoek
worden herzien.
TAAK
De taakstelling van 7000 ha bruto
terreinuitbreiding tot 1980 komt in
concreto volgens het rapport op het
volgende neer:
1. een zeer krachtige aanzet van
zeehavenactiviteiten in Zeeland
(4000 ha), verdeeld over de rech
ter Scheldeoever (2000 ha) en de
linker Scheldeoever (eveneens
2000 ha);
2. een verdere uitbreiding van het
areaal in Rijnmond, die gevonden
zal moeten worden in een vergro
ting van de goedgekeurde Maas
vlakte met 800 ha bruto;
3. inrichting van terreinen op de
zuidelijke oever van het Hol-
landsch Diep voor afgeleide in
dustrieën.
Wanneer deze taakstelling kan wor
den gerealiseerd is een selectieve uit
gifte-politiek in het Rotterdamse ha
vengebied mogelijk zonder dat be
langrijke projecten voor Nederland
verloren behoeven te gaan. In Rijn
mond kan de uitbreiding van het zee
havenareaal dan geschat worden op
totaal circa 3000 ha. ,Het eiland
Voorae en Putten zal ongerept moe
ten blijven', stelt het rapport thans
zeer nadrukkelijk vast. En als het
dan gaal om terreinen voor indus
trieën. die alleen tot stand kunnen
komen in de nabijheid van een groot
chemisch industrieel centrum zal na
der moeten worden bestudeerd óf en
waar daartoe elders mogelijkheden
kunnen worden gevonden.
Een belangrijke conclusie van het
In de andere havens bulten die var
Rotterdam dienen volgens het al
gemeen bestuur overeenkomstig de
assortimentsprognoses terreinen in
gereedheid te worden gebracht en
ontworpen. In vele gevallen blijkt
namelijk de vestigingsplaats .verwis
selbaar' te zijn, zoals bv door ICI,
Hoechst, Dow, Mobil Oil en Bayer
(Antwerpen). Door de aanleg van
pijpleidingen kan die verwisselbaar-
held nog worden vergroot. In zjjn to
taliteit dient de havenaccommodatie
in zuidwest Nederland dan ook zo
wel kwantitatief als kwalitatief de
aanvragen naar vestigingsplaatsen te
kunnen bevredigen.
BUITENLAND
In het rapport wordt nog opgemerkt,
dat de zeehavenontwikkeling in het
deltagebied niet los kan worden ge
zien van ontwikkelingen in het bui
tenland. De onderlinge concurrentie
voorwaarden spelen een grote rol.
Gewaarschuwd wordt voor de kwets
baarheid van de Nederlandse positie.
Zij noodzaakt ertoe het haven beleid
met inachtneming van de veie belan
gen, die daarbij op het spel slaan,
met durf en fantasie voort te zet
ten. Het overlegorgaan wil daaraan
zijn bijdrage leveren. De te projecte
ren havenontwikkeling in hel delta
gebied kan worden belemmerd door
een politiek van kunstmatige mede
dinging van andere havengebieden.
rapport is ook nog deze: .Vooral ln
verband met agglomeratie-effecten is
het noodzakelijk ln snel tempo grote
stedelijke concentraties ;n het zuide-
.ijk dee! van het deltagebied tot stand
te brengen'.
ÉÉN GEHEEL
Duidelijk laat het rapport uitkomen
dat het Scheldebekken en het Rot
terdamse territoir als één groot ha
vengebied moeten worden beschouwd,
waarbinnen alle soorten havengebie
den tot ontwikkeling kunnen komen.
De haven van Rotterdam zal voor
het deltagebied de belangrijkste mo
tor vormen en meer en meer een
centrumfunctie gaan vervullen. Het
zal de belangrijkste stukgoed- en
massahaven blijven. Industriële ves
tigingen moeten in deze haven be
perkt blijven tot die op zeer grote
schepen zijn aangewezen en op be
drijven die naar bedrijfseconomisch
.nzich» in de onmiddellijke nabijhc
van de eerste moeten worden ond
gebracht.
MIDDELBURG Om het ope
rationele ontwikkelingsprogram
ma, dat het bestuur van het
Overlegorgaan Zeehavenont
wikkeling voor ogen staat tc
kunnen opstellen, zal nog pen
groot aantal studies moeten
worden verricht. En daarbij zul
len de sociaal-economische en
ruimtelijke consequenties moe
ten zijn doordacht en zoveel mo-'S
gelijk kwantitatief bepaald.
MIDDELBURG Het rapport o
de zeehavenontwikkeling heeft aan
gehecht een bijlage meegekregen,
waarvan één pagina de titel kan
krijgen .opsomming van gemiste
kansen'. En dat slaat dan op Inves
teringen in de industrievestiging, die
aan zuidwest-Nederland (en In het
bijzonder Rotterdam) de neus zyn
voorbijgegaan. Samen wordt de ne
gatieve waarde van die kansen ge
schat op een bedrag dat aanmerke
lijk hoven 5 miljard gulden ligt.
Een analyse van deze gemiste kan
sen geeft een indruk van de oorza
ken daarvan. Tot verlies van indu
strievestiging heeft in de meeste ge
vallen een of meer van deze oorza
ken geleid:
1. in het buitenland kon gebruik
worden gemaakt van goedkope
financieringsmethoden
2. grond kon ten gevolge van rijks
subsidie goedkoper in het buiten
land worden verkregen;
3. het buitenland gaf meer belas
tingfaciliteiten;
4. in Nederland moest men te lang
wachten op een rijksgoedkeuring
voor de bouw;
5. lokaae gebrek aan gerede terrei
nen;
6. lokale arbeidersschaarate;
7. gebrek aan goede huurwoningen
voor de staf. onvoldoende oplei
dingsfaciliteiten voor kinderen en
gebrek aan geschikte kantoor
ruimte.
Het rapport stelt dit vast: .Het del
tagebied ligt tussen de invloedssferen
van Rotterdam aan de ene kant en
Antwerpen en Gent aan de andere.
De voorwaarden, waaronder de Bel
gische havens concurreren met die
van het deltagebied zijn vooral door
de interventie van de centrale over
heid daar aanmerkelijk gunstiger.
Daardoor zijn kansen voor Neder
land gemist. Er wordt niet gezegd
dat al deze kansen in Nederland
hadden moeten worden benut, maar
wel dat de omstandigheden de vrij
heid van handelen aanzienlijk hebben
belemmerd'.
Moraal: het is onder deze omstan
digheden noodzakelijk dat in zuid
west-Nederland een sterk ge
meenschappelijk havenbeleid tot
stand komt.
IR HEUVER TOT ZEEUWSE SPUITDAG-BEZOEKERS:
GOES ,Er worden in de landbouw steeds meer chemische bestrij
dingsmiddelen gebruikt, er wordt van bepaalde zijde ook steeds meer
tegen geageerd. Als er vogelsterfte is in het oosten van het land,
wordt er gezegdde schuld van de boer, ook al wist niemand iets af
van de mogelijke gevolgen. Zodra er in Rotterdam bij een ongeluk
bestrijdingsmiddelen in het water terecht komen, wordt de landbouw
»rop aan gekeken. Zowel de boer als de loonspuiter moet bedenken,
dat de landbouw met de chemische onkruidbestrijding in een glazen
kooi zit'. Dat heeft ir M. H. Heuver, rijkslandbouwconsulent voor
plantenziekten vrijdag voorgehouden aan de honderden bezoekers
van de .Zeeuwse Spuitdag' in de Goese Prins Van Oranje'.
Ir Heuver plaatste zijn waarschu
wing aan het begin van een betoog,
waarin hij de nieuwe bestrijdings
middelen voor het komende seizoen
hesprak. Hij haakte er mee in op
een opmerking uit het openings
woord van voorzitter J. Weststrate,
die stelde: .Ondanks de soms heftige
kritiek op chemische bestrijding,
kunnen we deze methode eenvoudig
niet meer wegdenken. De arbeids-
schaarste en vooral de hoge perso
neelskosten leiden er toe dat de
ze vorm van bestrijding nog steeds
meer toepassing vindt'.
De heer Weststrate was zich ervan
bewust, dat met deze uitbreiding van
het gebruik van chemische middelen in
de landbouw de kans op gevaren en
mislukking eveneens toeneemt. .Na
tuurlijk stellen we de gevaren voor
mens en dier bij een onnodig overma
tig gebruik ervan voorop. Een onoor
deelkundig gebruik kan echter ook lei
den tot minder gunstige financiële uit-
Agrarisch Zeeland boeren, loon-
spuiters en ook de handel was
weer massaal naar Goes gekomen
om zich daar over het gebruik en
de toepassing van verschillende ou
de en pas verschenen middelen te
laten voorlichten door deskundigen
om zoals voorzitter Weststra
te zei ,zo de gevaren tot een mi
nimam te beperken. Daarbij werd
nog eens onderstreept hoe belangrijk
het is om de .juiste weg zo dicht mo
gelijk te benaderen' door het zoe
ken naar en proberen van nieuwe
middelen en methoden.
git
zaken roni
strijding in de landbouw onder het mot
to: .Actualiteiten uit '67 en '68'. Hij
maakte gewag van de resultaten, die
zijn opgedaan bij de proeven met nieu
we middelen in het kader van de ziek
tebestrijding. met name wat betreft de
bonen, uien en aardappelen. Hij gaf
de bezoekers niet alleen een inzicht in
de werking van de verschillende mid-1
delen, maar leverde er ook ,de gebruiks-l
aanwijzing" bij.
Verder ging ir Heuver d eopvolger
van ir De Bruin uitvoerig in op del
mogelijkheden van chemische onkruid
bestrijding bij verschillende gewassen.
Zo behandelde hij onder meer de bie
ten .resultaten bij de vroege, voch
tige zaai iels beter dan Wj de late -
zaai' het vlas, de uien en de gra
nen. In zijn betoog stond hij stil bil
het klein hoefblad, .dat de bietenteelt
knap in de weg staat' en gaf de be
zoekers het advies dit onkruid te spui-
ten in de graanstoppel en in de granen
en de bestrijding hardnekkig vol te hou-
den. .omdat we er niet in één keer
vanaf zullen zijn'. Ook voor de duist
achtte hij eei
noodzakelijk.
In de middaguren kregen de honder
den spuitdag-gangers een specialistisch
onderwerp voorgeschoteld.Bladluizen
in de landbouw', een zaak die zoal»
voorzitter Weststrate zei .gezien de
ervaringen in het afgelopen jaar de
aandacht stellig verdient*. Inleider was
dr f). Hille Ris Lambers, entomoloog
in Bennekom. Ook van zijn kant hoor
den de bezoekers een aantal wenken
en suggesties rond de bestrijding.
Zowel 's morgens als 's middags was
er gelegenheid vragen te stellen. Met
name na de lezing van ir Heuver werd
daarvan druk gebruik gemaakt. De
rijkslandbouwconsulent voor de Zeeuw
se eilanden, ir M. A. van de Beek gaf
aan het slot van de spuitdag 1968 een
korte samenvatting en sprak een slot
woord. Zoals gebruikelijk werd deze
bijeenkomst ook ditmaal georganiseerd
door de rijkslandbouwvoorlichtings-
dienst in Zeeland en de Zeeuwse afde
ling van de bond van agrarische loon
bedrijven.
I
Nieuwe predikant
voor Kamperland
KAMPERLAND Zondag 14 Januari
1968 zal ds H. K. Poelman uit Berlikum
zijn intrede doen als predikant van de
geref. kerk te Kamperland. In de mor
gendienst zal hij bevestigd worden door
ds W. Jansen uit Goes In de namld-
dagdienst zal ds Poelman zijn intrede
doen. Deze dienst begint om 5 uur.
De belangrijkste studies zyn:
een nauwkeurige studie per pro-
jekt van de technische en wa
terstaatkundige aspecten, met
een raming der investeringen
tegenover de te verwachten so
ciaal-economische opbrengsten;
verdere onderzoekingen wat be
treft de te verwachten bevol
kingsontwikkeling en daarmee
verband houdende voorzieningen:
studie van de ruimtelijke vorm-15
geving der geprogrammeerde 5
zeehavenontwikkeling en de ver-
stedeiyking, die daarmee ee-
paard gaat (inclusief milleube- S
scherming); g
onderzoek van de consequenties S
voor verkeer en vervoer overig
weg, rail en water;
onderzoek van de noodzakelijke 15
luchtvaar?f.jcilitcit'»n en de ves-
Ugingsplaatscisen van lucht-
vaartterreinen getoetst aan de i
planologische mogelijkheden. IJl
is een kaart gevoegd, waarop de
belangrijkste zeehavenprojecten
globaal zyn weergegeven. En dat
komt dan op het volgende neer:
1.de .goedgekeurde' Maasvlakte.
2200 ha bruto, zal ln 1970 al ge
deeltelijk gereed zyn en daarna
kunnen worden voltooid. Bereik
baar voor schepen groter dan
200 000 ton;
2. de .verlengde' Maasvlakte voor
de kust van Voorne en Putten
kan worden vergroot, met naar
schatting byna 4000 ha bruto.
Deze havens zullen dezelfde mo
gelijkheden hebben als de .goed
gekeurde' Maasvlakte;
3. Vlisslngen-Oost kan zeker ruim
6000 ha bruto opleveren. Verde
re vergroting ïyfct technisch mo
gelijk. Deze havens zullen in
>eglnsel bereikbaar zyn voor
cnepen tot 65.000 ton. indien de
laar voor noodzakeiyke werken
n de Schelde en bil de toegang
daarvan worden uitgevoerd, is
een iets grotere toegankelijkheid
(80.000 ton) zeker mogelijk. Dit
betekent niet. dat het aantal
schepen dat ontvangeu kan wor
den veel groter zal zijn. maar
wel, dat de manoeuvreerbaar
heid (onafhankelijkheid van het
gety) groter wordt. Dit voordeel
zal tegen de kosten der werken
moeter worden afgewogen;
4. Zeeuwsch-Vlaanderen. Het ge
bied rond Terneuzen kan zeker
met circa 2000 ton bruto worden
uitgebreid. De kanaalzone is be
reikbaar voor schepen tot 50.000
ton. Dit wordt in de toekomst
60.000 ton. In beginsel lijkt het
mogelijk ten oosten van Terneu
zen tussen de Griete en Osse-
nisse een gebied van circa 2500
ha bruto voor zeehavens vry te
maken, welke evenals Viissin-
gen-Oost bereikbaar zouden zijn
voor schepen tot 65.000 ton;
5. Reimerswaal: rekening houdend
met een afsluiting van de Oos-
terscheldf omstreeks 1978 kan
met de voorbereidende werk
zaamheden van het Relmers-
waalproject op een zodanig tijd
stip worden begonnen, dat beide
projecten synchroon verlopen,
zodat kort na de afsluiting de
eerste terreinen van het Rei-
merswaalplan in gebruik wor
den genomen. Het project zal
in beginsel zeker 4000 ha bruto
kunnen jpleveren. De bevaar
baarheid van de scheepvaartver
binding van Reimerswaal met de
Westerschelde, die een essentieel
onderdeel is van het Reimers-
waalpian, zal geiyk moeten zijn
aan die van de aansluitende
vaarweg op de Westerschelde;
6. kleinere terreinen. De Rotter
damse gemeenteraad heeft in be
ginsel een plan (Rynpoorti ten
noorden van de Nieuwe Water
weg goedgekeurd. Het betreft
een betrekkelijk klein haven
complex van circa 250 ha netto,
bestemd ais passagiersterminal,
container en .roll on - roll off
haven. De andere terreinen,
hoofdzakelijk voor kleinere sche
pen, zijn in en by de volgende
gebieden en steden gelegen:
rechtsteden; zuideïyke oever
van het Hollands Diep ten wes-
AW7W£K7>1f/V
Een situatieschets van dr tweede
werk/laren voor de bouw van
dam door de O outer scheldedie ui
de loop van dit jaar voor de wal
van Noord-Beveland in de buurt
van Wissckerke sal worden aan
gelegd.
ten van
(Rood Vaart.
DinteimondTheodorushaven
Moerdykbruggen
rt. Dongemond en
Theodorushaven
bij Bergen op Zoom; Middelburg
(kanaal door Walcheren; uit
breidingsmogelijkheden bij Bres-
kens ln totaal betreft het hier
een zeehavcnareaai van circa
2000 ha bruto.
7. wanneer besloten zou worden
tot een directe kanaalverbin
ding van Antwerpen met de
Westerschelde. bestaan er, naast
de op de kaart aangegeven pro
jecten, nog mogelijkheden in het
Land van Saef tinge In Z.
Vlaanderen het betreft hier een
gebieo op Nederlands territoir in
de orde van grootte van 6000 ha
bruto.