Luchtmachtfotografen over op helikopters... VAN MOZAÏEK TOT KAART.... HAND- EN SPANDIENSTEN AAN WATERSTAAT, POLITIE, VERKEER Klant Onvolledig Zaterdag 6 januari 1968 zaterdagnummer DEELEN De zes Harvards van de fotovlucht op de luchtmacht-vliegbasis Deelen bij Arnhem zijn laatst •«n keer met veel ouderwets propellerlawaai opge stegen om te poseren. Het moest er eindelijk van ko men; er was geen uitstel meer mogelijk. De trouwe kistjes stammend uit de periode rond de laatste we reldoorlog komen binnenkort voorgoed aan de grond. De camera's worden eruit gesleurd en verhuizen met de fotografen naar de basis Ypenburg, waar Alouet- te-helikopters de dienst overnemen. Een afscheid dus van de Harvards. Om de gestroom lijnde luchtmacht van de toekomst toch ook nog de gelegenheid te geven met een glimlach terug te kijken op de historie van de pruttelaars in het wolkendek dus een prentje vaD de fotovliegtuigen in formatie. In het archief was zo'n negatief niet voorhanden. Want zoals negen van de tien beroepsfotografen bij een eigen jubileum tot de conclusie komen dat zij nergens een redelijk gelijkend zelfportret kunnen vinden, zo moest de fotovlucht van Deelen er ook echt op uit gestuurd worden om dat gelegenheidsplaatje te ma ken. Het is er nu, Toen we de vaalgroene barakken aan de baan van Deelen binenstapten om een praatje te maken met de commandant van de foto vlucht, kapitein J. de Witt (37) en fotograaf ser geant-majoor A. W. Kraak (36), stond ~de straks ongetwijfeld historische opname van het zestal in formatie bij de verhuisboel. De fotovlucht van de koninklijke luchtmacht in Dee len is zo'n typisch stukje van het militaire bedrijf dat met een vanzelfsprekende regelmaat hand- en spandiensten doet voor de civiele sector. Er komt op Deelen een telegram binnen van het bureau op de luchtmachtstaf in Den Haag. Een paar kaarteoördina- ten staan er op. Genoeg om het object, dat op de gevoelige plaat moet worden vastgelegd, te lokaliseren en een vluchtje voor te bereiden. Als het weer even meezit gebeurt dat zo snel mogelijk en prompt daarna levert de fotovlucht zijn produkt af. Soms komen de fotograaf en vlieger van een missie terug zonder dat ze er ook maar enige notie van hebben, waarvoor hun werk bestemd is. ,'t Zal wel voor rijkswaterstaat zijn', denkt Kraak hardop als hij een kaart voor de dag haalt met daarop als onder werpen voor een verticaalfoto aangegeven: Ellewouts- dijk en de haven van Hoedekenskerke. Op onze ver onderstelling dat het Iets te maken kan hebben met de voorbereidingen voor het tracé, dat moet worden uitgezet voor een vaste oeververbinding Westerschelde, reageert hij met een schouderophalen. voorbeeld van. Tegelijk met de hulpverlening versche nen ook de fotofliegtuigen boven het verwrongen stuk spoorbaan met daarop de verongelukte treinen. Natuurlijk zijn dit soort van .mysterieuze' opdrach ten uitzonderingen. Rijkswaterstaat is voor de kleine staf luchtfotografen op Deelen een nogal vaak terug kerende klant. In de archiefbunker is een uitgebreide en apart gehouden collectie opnamen over waterbouw. Eigenlijk begint die bij de ramp van 1953. In dat jaar werden alle dijkbreuken In het zuidwesten van het land gefotografeerd. Daarna waren het de deltawer ken. ,We hebben alle werken tot nu toe vóór en na de sluiting van een bepaalde stroomgeul genomen', somt Kraalt op terwijl hij achteloos een foto op tafel legt van het moment, waarop de laatste doorlaatcaisson in de dam door het Veerse Gat werd geplaatst. En niet te vergeten het fotoregistratiewerk van zee- en getij- stromingen. golfbeloop en nog veel meer. Iets anders: ,we hebben dit jaar voor oudheidkundig bodemonderzoek grafheuvels gefotografeerd, in de buurt van Eindhoven moesten we oude urnen hebben.' En dan de ramp met de windhoos van Tricht. Foto graaf Kraak vertelt graag over het interessante spoor, dat daar met de luchtcamera is gevolg. ,Het leek alsof een bulldozer er in een baan van vijftig meter alles aan kant had geschoven. Bomen, kassen, boerderijen. We hebben de verniellngsbaan in kaart geplot. Vooral voor de meteorologen was het leerzaam, onze foto's te bestuderen. Men heeft er zelfs de intensiteit van de kolk uit kunnen afleiden....' Als het om rampen gaat is de fotovlucht van Deelen eigenlijk operationeel. Zodra er iets gebeurt maakt een Harvard zich los van de baan om te gaan foto graferen. De treinramp bij Harmeien Is er een De opsomming is onvolledig. Kapitein De Witt en zijn mannen hebben nog heel wat meer contactpunten met de civiele sector. Ze helpen op de Veluwe bos branden lokaliseren. Ze assisteren de rijkspolitie bij regelen van het verkeer op overstelpend drukke wegen. Zo zijn er nog een handvol soorten van op drachten. Sinds 1954 hebben de Harvards hun 600 pk motoren al vaak op toeren gebracht om voor de meest uiteenlopende missies op weg te gaan. Maar nu is het op Deelen gebeurd. Op het moment dat wij dit schrijven is dit opvallende luchtmachtbedrijfje ver huisd naar Ypenburg. De Harvards zijn ln principe bestemd voor de schroothoop. Misschien weet de lucht macht er nog een nuttiger bestemming aan te geven: men overweegt namelijk enkele van deze toestellen beschikbaar te stellen voor het onderwijs. Leerlingen van een technische school zouden er met genoegen aan willen sleutelen. Op Ypenburg staan de Alouettes klaar. Het Is een overgang, maar het zal wel wennen. De fotovlucht stapt af van de gemoedelijke toestellen. Harvard: een naam, die historie heeft gemaakt. Ze dateert al van vóór de tweede wereldoorlog (1938). In totaal zijn er meer dan 10.000 gebouwd. In 1954 werd de produktie ge staakt. Drie jaar later werd een nieuwe versie, de Super T-6 ontworpen, die is voorzien van een Intrek baar neuswiel, een cockpit zonder stijlen en een krach tiger motor. De toestellen (spanwijdte ongeveer 13 meter, lengte 8.80 meter) konden een maximumsnel heid bereiken van ruim 300 km per uur Met de verhuizing volgt de fotovlucht van Deelen ln feite de weg van het bekende 306-fotoverkennings- squadron, dat op Deelen destijds was gestationeerd met RF-84 Thunderflash vliegtuigen en in 1963 ver trok naar de basis Twenthe om van daaruit te gaan opereren met de nieuwe F-104 Starfighter. Opnieuw wordt een stukje geschiedenis dichtgeslagen. De luchtmachtfoto- grafen beschikken over extravagante apparatuur: hier een Klinsch-camera, waarmee vergrotin gen en verkleiningen kunnen worden gemaakt. Het apparaat produceert negatieven van 80 bij 80 cm. Zeewater waaiert door een dijkgat de aolder binnen: een beeld uit 1953. De 'uchtfotograaf kon de waferstaatsman via zo'n opname in één oogopslag het >ffect van de bres laten zien. Voor sergeant-majoor A. W. Kraak een routinekarwei. Hij begint met de gebruikelijke voorbereiding van een fotovlucht, zoals er in de afgelopen jaren al duizen den zijn gemaakt. Carteringsxoerk: een van de belangrijkste elementen uit het werk van de luchtmachtfotografen. Kraak: JZo- dra er een kaart van de drukpers komt Is ie eigenlijk al weer verouderd'. Daarom maakt men vanuit de Harvard een nieuxce kaart. Een lappendeken of wat meer vaktechnisch: een mozaïek van detailopnamen, die in een reeks van tevoren uitgezette banen zijn genomen. Er wordt een film van 60 meter lengte in de ingebouwde camera van de Harvard gezet. Op het celluloid kunnen Z00 op namen van 22,5 cm in het vierkent worden gemaakt. ,Op een hoogte van zo 10.000 voet vliegen we met een snelheid van 180 km per uur over die banen', legt s-m Kraak uit. fiiafragma en tijd worden tevoren inge steld. Eigenlijk ia het een kwestie van instrument- vliegen. Ki)k, we kunnen met de hand afdrukken of de sluiter op automatisch instellen'. Onder het lichtkoepeltje hebben vlieger en fotograaf voor de zogenaamde verticaalfoto's maar betrekkelijk weinig uitzicht. Het is dus een kwestie van het vooraf- gemaakte vliegprogramma voor zo'n fotovlucht nauw keurig uitvoeren en goed reageren op over en weer gegeven aanwijzingen. ,Wat we nodig hebben ts een goed samenspel tussen vlieger en cameraman. Aj en toe is het eerst even ivennen aan elkaar. Na verloop van tijd levert dat overigens geen moeilijkheden meer op De vlucht over het stukje Veluwe, waar de artillerie wil gaan oefenen is een carteringsvlucht. Zodra de Harvard op de basis is teruggekeerd gaat. sergeant- majoor Kraak naar de sectie, waar hij zijn opnamen afwerkt. Dat is de gewoonte. Rij het cartertnasvierlc worden de verschillende verticaalopnamen volgens een systeem van overlapping tot een groot mozaïek aan elk aar geplakt en daarna wordt van de je zou kun nen zeggen collage een reproduktie gemaakt. In het atelier van de luchtfotografen van de luchtmacht staat daarvoor een camera van manshoge afmetingen (een Klinsch), die tegelijk als vergrotings- (en verklei- nigs-J apparaat kan worden gebruikt en daarbij nega tieven produceert van maar even 80 bij 80 cm. Vrij snel daarna ligt de nieuwe .kaart' met de natuurlijke markeringen op tafel. Carteringsxoerk ra een belangrijk onderdeel van net werk ran Doelens fotovlucht. Het wordt veel voor de landmacht gedaan. Daarnaast zijn er nog verschillen de andere typisch militaire facetten. Zo fotografeert dil unieke lucht macht bedrijf je bepaalde oefenterreinen, dit »p verschillende plaatsen in het land van boeren wor den gehuurd. En dat. gebeurt dan vóór en na de oefe ning. Op deze manier kan de schade exact worden vastgesteld. En die schade vergoedt zoals men weet het ministerie van defensie aan de betrokkenen. De fotografen klimmen ook in de kist om allerlei mili taire objecten te knippen, zoals depots. Dat moet dan met het oog op de hinderwet. Een modern arsenaal van fotografische apparatuur staat de luchtmachtafdeling ter beschikking. Daarbij zijn enkele mobiele eenheden. Want, hoe dan ook: ook deze fotografen moeten zo beweeglijk mogelijk zijn. (Van een onzer redacteuren DEELEN Gegeven: vier kaarfcoördinaten van een stukje Veluwe. De artillerie moet daar enkele weken later een oefening houden. Opdracht voor de foto vlucht Deelen van de koninklijke landmacht: breng het oefengebied binnen de uitgezette lijnen in beeld. Een mozoiekfoto von een itukje land on watei op do grens van Zuid-Holland en Zeeland: de kop van Gaeree mei bovenin dr bouwput van de Horingvlielspuisluizen en middenin hel Brouwer havense Gal (Grovelingon) mol nog juist rechtsonder een pun! van Schouwen en daarop de imolslad Brouwershaven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 13