Bedrijfsleven 1967-1968
In Midden-Zeeland
Kamer v. koophandel
pleit voor koopavond
winkel in Zeeland
Geen grote besluitvaardigheid
havenschap Vlissingen-Oost
10
In verschillende
takken grotere
concurrentie
Detailhandel in
Zeeland verliest
zelfbeheersing in
de uitverkooptijd
Zeeuwen treinden
in 1967 minder
Afweging
Havenschap
Sloekanaal
Wegen-brug
Capaciteit
,Vast' tracé
Toerisme
Pechiney
Veertarieven
Bestuur Kamer
van Koophandel
te Goes herkozen
.NABETRACH
TING' VEER
TARIEVEN IN
DE KAMER VAN
KOOPHANDEL
Onderhoud Kanaal
door Walcheren
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 4 JANUARI 1968
Overzicht kamer van koophandel
MIDDELBURG Traditiege
trouw heeft de heer C. A. Kamrae-
raad, de voorzitter van de kamer
van koophandel en fabrieken voor
Midden-Zeeland, bij zijn
jaarsrede weer een uitgebreid
overzicht samengesteld van het
bedrijfsleven in het gebied van de
kamer gedurende 1967. Voor ver
schillende takken van handel, nij
verheid en vervoer was tevens et
verwachting voor 1968 vermeld.
Gunstige berichten kwamen er in de
industriële sector uit de scheepsbouw
en aanverwante bedrijven en de sector
aluminiumproaukten Door de gespan
nen arbeidsmarkt op Walcheren"en Z.-
Beveland hebben pogingen om nieuw
personeel aan te trekken slechts een
beperkt succes gehad.
De omvang van de orderportefeuille
in aanmerking nemend zullen de be
drijfsafdelingen in 196S volledi;
zet zijn. Voor het hele bedrijf zijn
verdere groeikansen aanwezig, met
name in de sectoren ketel bouw
scheepsreparatie en aluminiumpro-
dukten voor bouwnijverheid. De ver
dere ontwikkeling van het scheeps
bouwbedrijf dient in toenemende ma
te te worden gezien in samenhang
met de ontwikkeling van het helé
Rrjn-Scheldeconcern.
Eind 1967 was de orderportefeuille in
de lampvoetenindustrie beter gevuld
dan op het overeenkomstige tijdstip
ln 1966. Gemeend wordt, dat de terug
gang van 15 procent in 1968 zal kun
nen worden goedgemaakt, hoewel daar
mee de capaciteit niet benut kan wor
den.
De elektrïciteitsproduktie en -inkoop
kende een forse groei, vooral door
de sterke toeneming van het indu
striële gebruik in het afgelopen jaar.
Ook de gasverkoop stijgt snel, voor
al als gevolg van de ontwikkeling
van de ruimteverwarming en het ge
bruik van aardgas voor industrigle
doeleinden.
Niettegenstaande het feit, dat de zo
mer- en wintercollecties in de kinder-
confectiesector goed werden ontvangen,
bleven de kwantiteiten en de prijzen
in 1967 beneden de verwachtingen. Het
is bijzonder moeilijk op dit moment iets
te kunnen meedelen over 1968.
In de ijzergieterij zjjn de verwachtin
gen in het algemeen voor 1968 niet
zo hoog gespannen, maar door steeds
meer specialisatie in het produktiepro-
gramma kan ook gedurende het nieuwe
jaar een redelijke werkbezettïng ver
wacht worden. De dieselmotorenfabriek
hoopt, dat de verbetering van de con
currentiepositie een positief effect zal
hebben op de orderportefeuille.
In de groente- en fruitconservenindu-
strie zijn de verwachtingen voor 1968
niet pessimistisch, voor de fabricage
van veiligheidsartikelen zal 1968 weer
gunstig zijn, terwijl voor 1968 een he
vige concurrentie op de buitenlandse
markten wordt venvacht.
Ondanks de steeds toenemende con
currentie en de hevige druk op de prij
zen is het voor de fabricage van bak
kerijgrondstoffen mogelijk geweest de
positie op de markt te behouden en
on sommige punten zelfs te verstevi
gen. In de banketfabricagesector wordt
voor 1968 een toenemende afzet ver
wacht, zeker op de exportmarkten.
In de betonindnstrie- en -mortelcen
trales in 1967 ruim van opdrachten
voorzien wordt 1968 met groot ver
trouwen tegemoet gezien. In de chemi
sche lijmindustrie wordt een gelijkblij
vend resultaat verwacht, in de mossel-
conservenindnstrie een redelijk seizoen
resultaat en in de pearlessenceproduk-
tie voor 1968 een export op hoog niveau.
AMBACHT
Wat het ambacht betreft zjjn de som
bere verwachtingen, die velen koester
den voor het bouwbedrijf in 1967 ge
heel bewaarheid. De positie van de on
dernemingen in de grond-, water- en
wegenbouw is door het geringe aantal
opdrachten zorgelijk. Voorts wordt mel
ding gemaakt van de snelle toeneming
van de beunliazerjj, die thans ook in de
niemvbouwsector voorkomt.
Over het geheel genomen wordt ver
wacht dat 1968 nog ongunstiger
zjjn dan 1967.
Gunstige berichten kwamen er van het
centrale-verwarniingsbedrijf en het
loodgietersbedrijf. De verwachtingen in
de smederijsector zijn voor 1968 niet
hoog gespannen; meer orders uit Zee
land kunnen de drukkerijbedrijven wat
betere vooruitzichten geven.
GROOTHANDEL
In de groothandel in oude metalen
zijn de omzetten in ijzerschroot en
in non-ferrometalen qua gewicht op
nieuw gestegen. Door de wat on
gunstige ontwikkeling van de koers-
beweging van het koper zijn bepaalde
tot hu toe gunstige contracten op
lange termijn min of meer in hun
tegendeel gekeerd, althans een be
langrijk gedeelte ervan leidde niet
meer tot winsten. Uit dien hoofde
is het resultaat dan ook lager dan
1966, maar indien men deze' factor
zou elimineren dan is de stijgende
kostenfactor weer door de stijgende
omzet ruimschoots opgevangen
Ook wordt nog meegedeld, dat van d oor
spronkelijk aangev. orvcn 15 Spaanse
arbeiders er uiteindelijk een kern van
vier man is overgebleven, die tot de
vaste kern gerekend kunnen worden.
De vestiging van een Amsterdamse
füiaalottderneming in een aantal
Zeeuwse plaatsen heeft in de groot
handel in levensmiddelen (en daar
niet alleen) de tongen in beweging
gezet. Het valt nog niet te overzien
of deze onderneming zieh een vaste
plaats zal veroveren in het koop-
patroon van de Zeeuwse consnment.
Voorts wordt, in deze sector nog op
gemerkt. dat de groothandel in le
vensmiddelen bij een gespannen con
currentie en stijgende kosten 'iet
roer stevig in handen zal moeten
houden.
Gunstige berichten kwamen uit de
bouwmaterialenhandel, de handel in
landbouwwerktuigen, de farmaceutische
groothandel, de handel in huishoudelijke
artikelen en de groothandel in dranken.
Minder prettige berichten komen er -'an
de kant van de aardanpelhandel. De
oogstvooruitziehten 1967 zijn weinig
hoopvol en daar in heel Europa een
grote en goede on-rat is gegroeid zal
het voor vele bdrijven extra moeilijk
worden zich te h-- 'h-ven Dit geldt
vooral voor de .middelbedrijven". waar
Immers de hoge kosten van lonen enz
en de onvoldoende mechanisatie nun
woordje meespreken. Vooral door uit
breken en nieuwe dreiging van
het mond- en klauwzeer was het voor
de veehandel ook maar een rnatig jaar
DETAILHANDEL
De detailhandel heeft over het geheel
genomen een relatief bevredigend jaar
afgesloten. Oorzaken: de vrij normale
arbeidsmarkt en de goede zomer. Als
de industrialisatie zich kan voortzet
ten is er ook voor 1968 weinig onge
rustheid, hoewel het aandeel van de
vaste kosten scherp ln het oog ge
houden moet worden.
HORECA
Het afgelopen jaar is voor de Zeeuwse
hotellerie een jaar geweest met zeer
uiteenlopende resultaten. Door een toe
vallig samenvallen van de mooiweer-
periode met de top van het vakantie
seizoen zijn deze resultaten nog enigs
zins geflatteerd.
De conclusie voor 1968 moet zjjn: Ten
einde betere resultaten te verkrjjgen
zal in vele gevallen een keus moeten
worden gemaakt tussen verhoging van
de prijzen of vermindering van het dien
stenpakket. Deze beslising kan voor
vele. bedrjjven vérstrekkende gevolgen
hebben.
bedrijven en
te komen. Als compensatie tegen
over de buitenlandse concurrentie en
het wisselvallige klimaat zou een
inventarisatie van de Zeeuwse toeris
tische bezienswaardigheden en evene
menten in één programma aan de
toerist ter hand moeten worden ge
steld.
De natuurlijke gegevens moeten beter
uitgebuit worden, terwijl vooral de ont
wikkeling rond de huidige wet op
kansspelen nauwlettend dient te worden
gevolgd, aangezien dit bijvoorbeeld in
België voor de hotellerie tot hoogst in
teressante resultaten heeft geleld, voor
al ln het winterseizoen.
VERKEER
In de verkeerssector wordt over het
beroepsgoederenvervoer gemeld, dat door
de scherpe onderlinge concurrentie de
kostenstijgingen over het algemeen niet
voldoende gevolgd worden door tariefs
verhogingen. Gevresd moet worden,
voor een voortgaande verslechtering
van de rentabiliteit van de bedrijven
en voor minimale winstmarges Uit
drukkelijk wordt gesteld, dat de weinig
rooskleurige situatie in het wegvervoer
niet te wijten is aan overcapaciteit.
Met scherpe concurrentie hebben ook
het geregeld vervoer en het Benelux-
vervoer te maken.
Mede tengevolge van de tariefsverho
gingen in 1966 en 1967 daalde de
vervoersomvang op de lijndiensten
van het geregeld personenvervoer in
de eerste acht maanden van 1967
ten opzichte van dezelfde periode in
1966 met ruim 10 procent.
Sedert september jongstleden valt even
wel een licht herstel te constateren,
zodat verwacht mag worden, dat uï-
etndelijk in 1967 circa 8,5 procent min
der reizigers zijn vervoerd dan in 1966.
De opbrengst van de lijndiensten zal
daardoor sïechts 8 procent hoger zijn
don in 1966. In hoofdzaak door minder
buitenlands .toerwerk' zal de toerpro-
duktie financieel ongeveer 15 procent
en wat aantal kilometers betreft circa
20 procent beneden de cijfers over 1966
liggen.
Aangezien ook kt 1968 weer kosten
stijgingen zullen optreden zal
GOES ,In de detailhandel Is
een gebrek aan zelfbeheersing te
constateren by liet nakomen van
de bepalingen van de wet op de
uitverkopen'. Met de winteroprui
ming weer voor de deur heeft de
heer VV. P. J. Baars uit Middel
burg deze klacht woensdag in
Goe„ op de bestuurstafel van de
kamer van koophandel en fabrie
ken voor midden- en noordyZee-
land gedeponeerd.
Het komt namelijk steeds meer en
vaker voor dat detailhandelaren
in Zeeland vroeger met de uitver
koop beginnen dan wettelijk is
toegestaan. ,Er komt een steeds
verder gaande inbreuk op de wet'
stelde cïe heer Baars vast. ,We
zijn er in hoge mate mee gebaat
dat verwarring, vooral ten opzich
te van de consument wordt voor
komen Verwarring is namelijk
voor geen van ons bevorderlijk
De detailhandel doet er goed aan,
dit duidelijk voor ogen te nouden'.
Van verschillende kanten in de
kamer werd de klacht van deze
Middelburgse vertegenwoordiger
uit de sector detailhandel neaamd.
Kamervoorzitter C. A. Kamme-
raad zegde dan ook toe, deze
kwestie in het bestuur nog nader
te zullen bezien.
MIDDELBURG De NS hebben in de
eerste acht maanden van 1967 minder
treinreizigers vervoerd dan in dezelfde
periode in 1966, Van de stations langs
de Zeeuwse lijn vertrokken in die pe
riode in 1967 circa I.S85.000 reizigers
(vorig jaar 1.394.000), waarvan uit Mid
delburg 337.000 (vorig jaar 341.000).
- - Ook het goederenvervoer was dit jaar
verdere verhoging van de tarieven niet iets geringer. Exclusief stukgoed kwam
te ontkomen zijn. Het is een dringende! op de Zeeuwse stations dit jaar aan bijna
noodzaak, dat van overheidswege vol-j 95.000 ton (vorig jaar ruim 109.000
doende maatregelen op wettelijk, ver- ton) en er ging weg ruim 76.000 ton
keerstechnisch en fiscnal terrein wor- (vorig jaar ruim 81.000 ton),
den genomen om het streekvervoer de1 Deze cijfers kwamen naar voren in het
nodige faciliteiten en steun te verle-i overzicht van de kamer van koophandel
nen en daardoor te bevorderen. voor Midden-Zeeland.
STANDPUNT RAPPORT
WINKELSLUITING
VRIJE KEUS VAN
HALVE DAGSLUITING
OOK NIET IDEAAL
GOES Positief vóór een koopavond
tot half tien per week: dat is liet stand
punt van de kamer van koophandel en
fabrieken voor midden- en noord-Zee
land. Enkele maanden geleden heeft de
kamer in een besloten zitting over dit
en andere facetten uit het rapport van
de commissie winkelsluiting gesproken
en thans is de opvatting van de Zeeuw
se kamer in een brief aan het bestuui
can de landelijke vereniging van kamers
van koophandel geformuleerd. In de
nieuwjaarszitting vande kamer, gister-
'gen te Goes, heeft de secretaris, mi
M. Otten, deze brief voorgelezen.
Een aantal leden van de kamer, zo oleek
uit de conclusies, wilde aan een koop
avond de voorwaarde verbinden van een
winkelsluiting op zaterdagmiddag na
Het rapport van de commissie winkel
sluiting is een zaak, die tot controver
siële opvattingen aanleiding heeft gege
ven. In de kamer van koophandel voor
de Zeeuwse eilanden is dat ook geble
ken. Vandaar dat de landelijke vereni
ging van kamers van koophandel er op
24 januari aanstaande nog een speciale
vergadering aan wijdt. De heren C. Ver
ton en P. H. Roovers zullen namens de
Zeeuwse kamer die vergadering bijwo
nen. Uit de brief van de kamer kwamen
gisteren nog de volgende conclusies naar
1 handhaving van de zondagssluiting
vond algemene instemming;
Slot van pag. 1
terschelde geprojecteerde kern
energiecentrale kan dan deze
stroomafnemers blijven bedienen,
meende de heer Kammeraad.
Over de verwerking van de Bel
gische belangen in de ontwikkeling
van het Westerscheldegebied was er
voor de kamervoorzitter, zo liet hij
weten, niet zoveel te zeggen. Wel
meende hij, dat .zolang er nog geen
gelijkwaardigheid is ln de Belgische
en de Nederlandse offertes aan ge
gadigden voor een vestiging van een
bedrijf, er weinig heil te verwach-
persconferenties'.
Duidelijk is echter volgens de ka
mervoorzitter wel, dat de gemeen
schappelijke interesse van België en
Nederland bij de vaart op de Wes-
terschelde een verdere afweging
van beider economische belangen bij
het oevergebruik vraagt. Voor de
integratie van de Belgische belangen
in het Westerscheldegebied zou de
harmonisatie van de wederzijdse ves
tigingsvoorwaarden een goede bij
drage kunnen zijn, meende de heer
Kammeraad.
Hoewel het wetsontwerp voor het
havenschap Vlissingen-Oost eindelijk
verschenen is leek het de kamervoor
zitter nog geruime tijd te duren
voordat de wet in het staatsblad zal
staan. De uitspraak van de Zeeuwse
staten om het bedrijfsleven bij de
gereglementeerde werking van het
havenschap te betrekken achtte hij
een aanzienlijke verbetering.
.Minder Ingenomen ben ik', aldns
de heer Kammeraad, ,met de nog
steeds onzekere toekomstige po
sitie van de NV Haven van Vlls-
singen in de havenontwikkeling
van het Sloegebied'. Hij vervolg
de: ,het lijkt mij, dat de be
stuurders van het havenschap de
waarde var» deze onderneming
voor de zelfstandige ontwikkeling
\an economische activiteiten ln
Vlissingen-Oost nog onvoldoende
onderkennen. De moeilijke en
trage besluitvorming over de aan
leg van een ioskade lijkt mij
niet het gevolg van een juist be
grip voor de hieraan verbonden
belangen'.
,De indruk, die nog steeds door dit
havenschap wordt gemaakt is er
nlel één van grote besluitvaardig
heid', vond de kamervoorzitter. Van
groot belang achtte hij, dat de ver
houding tussen het havenschap en
de NV Haven van Vlisslngen zo
spoedig mogelijk geregeld wordt,
opdat daarna het beheer van de
havengebieden op beide Schelde-oe-
vers in één havenschap voor het ge
hele Westerscheldebekken kan wor
den ondergebracht. ,Voor 'n passend
gebruik van de specifieke mogelijk
heden van beide oevers is er geen
betere organisatie', aldus de indruk
van de heer Kammeraad.
dit kanaal. Dit lijkt mij niet gun
stig voor de indruk, die de buiten
wereld hiervan krijgt. Indien de me
ning bestaat, dat de aanleg van dit
kanaal afhankelijk is van de aard
van de bedrijven die zich ln Vlis
singen-Oost vestigen, laat men dit
dan duidelijk stellen'.
Het zon volgens de kamervoor
zitter zeer goed knnnen, dat
naarmate grotere geneigdheid
getoond wordt om dit kanaal te
graven de vestiging van be
drijven, die het nodig hebben, be
vorderd wordt.
De heer Kammeraad stelde verder,
dat de Zeeuwse haven- en industrie-
activiteiten ook afhankelijk zijn van
de capaciteit van de Volkerakslul-
zen, Hij wees op de lange wacht
tijden en verzekerde, dat het ver
loop ervan met grote aandacht ge
volgd zal worden. De capaciteit van
de sluizen dient volgens de voorzit
ter zodanig te zijn, dat het groei
ende scheepvaartverkeer vlot ver
werkt kan worden.
Ook het verkeer kreeg in deze
nieuwjaarsrede ruim aandacht, uiter
aard daarbij rijksweg 58. De heer
Kammeraad vond, dat door de snel
heidsbeperking tot 80 km de vei
ligheid zeker vergToot is. ,Met on
geduld blijven wij echter uitzien
naar verdere versnellingen van de
aanleg van het nieuwe tracé', ver-
zékerde hij.
De heer Kammeraad achtte ook het
toenemende gebruik van de Zeeland-
brug verheugend, speciaal van het
vrachtvervoer. Dat de expoloitatie
financieel nog niet rendabel is, vond
hij niet zo verontrustend.
De kamervoorzitter zei hierover:
bedacht moet namelijk worden,
dat elk goed ontworpen en tijdig
Sebouwd kunstwerk een aanloop-
jd nodig heeft om verkeerseco-
nomLsch aan zijn optimale waar
de te komen. Ik krijg wel eens
de Indruk, dat de met de Zee
landroute te behalen tijdwinst
nog onvoldoende gewaardeerd
wordt'. Bevordering van de be
kendheid van de brug achtte, hij
een zeer nuttige bezigheid.
De heer Kammeraad signaleerde
voorts, dat aan de vernieuwing en
verbetering van het provinciaal we
gennet met voortvarendheid ge
werkt ls en wordt. Wanneer vol
gens de voorzitter op evenredige
wijze ook de minder goede wegen
van lagere orde ter hand worden
genomen zal het Interne Zeeuwse
net weinig te wensen overlaten.
Een aantal van deze wegen van la
gere orde op Walcheren en Zuid-Be
veland is dringend aan herstel of
verbetering toe, verzekerde hij.
het exploitatietekort een belang
rijk aspect van de begroting van
verkeer en waterstaat is vind
ik zeer ernstig. Dat de staten
er niet voor voelden om deze
lastenverzwaring voor Zeeuwse
rekening te nemen aeht. ik vol
komen juist. Het bedrag van
1,3 miljoen is bovendien 5 pro
cent van de Zeeuwse begroting
voor 1968, maar het is niet veel
meer dan 1 promiie van de be
groting van verkeer en water
staat voor dit jaar'.
Onafhankelijk van de problematiek
van de veertarieven zag de kamer
voorzitter de noodzaak tot vergro
ting van de capaciteit van het veer
Vlissingen-Breskens, dat thans dicht
bij zijn optimale verwerkingsmoge
lijkheid is. Hij herinnerde er aan,
dat in het ontwerp-streekplan Mid
den-Zeeland een nieuwe Vlissingse
veerhaven ten oosten van de huidige
is geprojecteerd, waardoor er meer
auto's opgesteld kunnen worden.
,Dooh het is', zo verklaarde de ka
mervoorzitter, ,meer het varend
deel van deze oeververbinding, dat
het eerst uitbreiding behoeft. Gelet
op de groei van het verkeer lijkt
het mij, dat de tijd coor het bestel
len van dubbeldeksboten, ook voor
dit veer, reeds nu is aangebroken.
Wanneer hierover niet spoedig een
besluit wordt genomen vrees ik, dat
ook hier kostbare wachttijden zullen
ontstaan'.
De heer Kammeraad verzekerde ver
volgens met grote belangstelling
uit te zien naar de aanwijzing van
het tracé voor de vaste oeverver
binding tussen Zuid-Beveland en
Zeeuwsch-Vlaanderen. De ontwikke-
dle nog nodig is voor het bouwen
van deze verbinding. Vooral voor
dienstverlenende instellingen zal dit
gebied dan een aantrekkelijke ves
tigingsplaats zijn. Ook releveerde
de heer Kammeraad de groeiende
belangstelling voor bet ln het Noord-
sloe geprojecteerde vliegveld, waar
over hij overigens meer wilde ver
nemen dan thans bekend is.
Over de werkgelegenheid in het
gebied van de kamer was de
Keer Kammeraad gematigd op
timistisch. Hij meende, dat aan
onderzoek naar de toekomstige
behoefte aan geschoolde arbeid
en de voorlichting hierover nog
wel het een en ander te verbete-
Over de vestiging van het Pechl-
nayconcern sprekend, leek het de
kamervoorzitter toe, dat de regering
bij dit soort van zeer delicate ves
tigingen zich in het verleden wat
te veel heeft vastgelegd, óf dat zij
zich toen te veel heeft laten be
ïnvloeden door omstandigheden van
het ogenblik. ,Het openhouden van
de vrijwel unieke ontwikkelingsmo
gelijkheden aan onze zeekust ver
eist. toeh de eerste zorg en aandacht.
Tot nu toe kan ik de gang van
zaken bij deze vestigingsaanvrage
waarderen noch begrijpen', aldus de
heer Kammeraad.
Het Sloekanaal komt, zo liet de
voorzitter weten, wel in de toelich
ting op het slreekplanontwerp voor
Midden-Zeeland voor, maar niet als
aanduiding op de kaart, .Hierdoor
ontstaat', aldus de heer Kammeraad,
.een onzekerheid over de houding
van de overheid ten opzichte van
Gen enkel °;oed woord had de
kamervoorzitter over voor de ver
hoging van de veertarieven over
de Westerschelde. ,Dat de Wes-
terschelde ons niet alleen goede
kansen biedt maar ook econo
misch nadeel kan bezorgen lijkt
de minister van verkeer en wa
terstaat het Zeeuwse bedrijfsle
ven en In het bijzonder de be
roepsvervoerders wel duidelijk te
willen maken', verklaarde de
heer Kammeraad.
De nationale vervoersorganisaties
maken onder andere veroorzaakt
door de concurrentie, geen florissan
te ontwikkeling mee, door de hogere
veertarieven komt daar nog eens
een bijzondere en onontkoombare
post bij.
De Zeeuwse, vervoerders moeten
voor een belangrijk deel van hun
werk gebruik maken van de ve
ren en moeten dus ook deze apar
te bedrijfslast dragen. ,Het is en
blijft voor Zeeland een aangele
genheid met een nare smaak', al
dus de heer Kammeraad, die ver
volgde: .Vooral de motivering,
dat de mindere rijksbijdrage in
Wijzer.d op de grote groei, die het
toerisme de laatste jaren doorge
maakt heeft, verklaarde de kamer
voorzitter al enige tijd niet gerust
te zijn over de verdere ontwikke
ling. ,Naar mijn idee is te weinig
bekend over de aard en de invloed
van de groei van het toerisme, en
daardoor weten wij te weinig over
de maatregelen, die op de langere
duur het meeste effect zullen neb
ben'.
Hij herinnerde daarbij aan eer.
uitspraak van staatssecretaris
Van Son va.n economische zaken:
.er zijn weinig terreinen waar
zoveel vanuit een amateuristische
gezichtshoek wordt benaderd en
de noodzaak van vakmanschap
wordt onderschat', die volgens
de kamervoorzitter in sterke ma
te voor Zeeland geldt.
,Ik wil beslist niet <te indruk wek
ken', zei de heer Kammeraad, ,dat
de ondernemers of de gemeenten of
de VVV's zich niet Inspannen, inte
gendeel, maar Ik geloof wel, dat.
meer onderzoek en meer coördinatie
dringend gewenst is alvorens be
langrijke investeringen worden ge
daan. Dit geldt voor de diverse soor
ten van recreatie en recreatievoor
zieningen. Speciaal zou lk willen
aanbevelen een onderzoek in te stel
len naar die voorwaarden, waaron
der het toeristenseizoen verlengd kan
worden'. i
Ir J. P. Berdenis van Berlekom ant
woordde de kamervoorzitter op zijn
nieuwjaarsrede. Hij stelde daarbij
vast dat het Westerscheldebekken
,een kans uit duizenden' is voor de
ontwikkeling van Zeeland, een ont
wikkeling in een enorm economisch
geheel van Europese allure. In dit
verband zag hij graag de havenge
bieden Vlissingen-Oost en Terneuzen
onder beheer van één havenschap.
Verder sprak de heer Berdenis van
Berlekom de hoop nit dat in de ko
mende havennota van het provinciaal
bestuur ,een aanbeveling voor bet
Reimerswaalplan zal ontbreken'. Hij
vond het ,een krampachtig plan, niet
te vergelijken met wat in het Wester
scheldebekken aan de hand is'. Vol
gens de heer Berdenis van Berlekom
is het zaak, alle kraclften te concen
treren.
Over de plannen voor een vaste oe
ververbinding Westerschelde zei hij
nog, dat het particulier initiatief niet
bij voorbaat moet worden uitgesloten.
De aanleg van een vliegveld in het
Noord-Sloe achtte hij een uitermate
belangrijke stap voor de verdere ont
wikkeling van Zeeland. ,De admini
stratieve voorbereiding loopt naar een
goed einde. Het wachten is nu op de
financiën. Een belangrijke bijdrage
van het bedrijfsleven kunnen en mo
gen we daarbij toch wel verwachten'.
2 bij het voorstel om het dagelijks slui
tingstijdstip op 18.30 uur (half ze
ven 's avonds) te stellen tekende een
aantal leden van de kamer aan, dat
dit weerstand zou kunnen wekken
bij de werknemers als gevolg van de
onaantrekkelijke werktijden,
daaruit voortvloeien;
3 vrije keus van de ondernemer bij het
bepalen van de halve dag per week,
waarop de winkel gesloten zal zijn
was voor een aantal leden van de ka
mer een even onaantrekkelijke pro
positie als de huidige branchegewijze
sluiting; deze leden stelden zich op
het standpunt dat de reglementering'
vanuit een ander standpunt zou moe
ten komen, zij vonden een uniforme
halve dag-sluiting bevorderlijk vooi
de instelling van de vijfdaagse werk
week voor het winkelpersoneel.
Voor het overige is de kamer van koop
handel van mening dat de gedwongen
vakantieregeling moet komen te verval
len. Er was algemene instemming over
het standpunt dat er een welomschreven
regeling moet komen voor de uitzonde
ringen op de winkelsluitingswet zoals
in de sinterklaas- en kersttijd. En daar
voor wil men dan waarborgen van de
zijde van de kamer van koophandel. Ver
der was men de mening toegedaan dat
de arbeidsvoorwaarden voor het win
kelpersoneel ook in de toekomst los van
de winkelsluitingswet moeten worden
bepaald.
Als algemene conclusie heeft het be
stuur van de kamer van koophandel nog
aan de brief toegevoegd dat onge
lijkheid van arbeidsvoorwaarden voor
aan de ene kant personeel van indus
trieën en kantoren en aan de andere
kant winkelpersoneel moeilijkheden kan
veroorzaken voor de arbeidsvoorziening
in de detailhandel.
GOES. De kamer van koophandel
en fabrieken in Midden- en Noord-Zeeland
heeft het bestuur gistermorgen in zjjn
geheel herkozen. De heer C. A. Kamme
raad zal opnieuw als voorzitter funge
ren. Als ondervoorzitter treden weer op
de heren C. Hoek (werknemers) te Goes,
K. van Everdingen te Vlisslngen en
C. F. van der Peijl te Kloetinge.
Drie nieuwe leden zijn tot de kamer
toegetreden: de heren J. Merison te
Kloetinge (groothandel en tussenperso
nen), P. H. A. Roovers te Middelburg
(detailhandel) en F. van de Velde te
Vlissingen (ambacht).
Niet in de kamer keren terug de heren
J. Balkenende te Kapelle en L. J. van
't Westende te Middelburg. Voorzitter
C. A. Kammeraad sprak tijdens d« lunch
woorden van dank en waardering voor
het werk, dat zij in het belang van de
kamer van koophandel hebben gedaan.
De heer Balkenende treedt terug omdat
de vereniging van handelaren in granen
en zaden inmiddels is opgeheven.
GOES. Er is woensdagmorgen in de
vergadering van de kamer van koop
handel en fabrieken voor Midden- en
Noord-Zeeland nog een soort van (nabe
trachting' gekomen op de bewogen kwes
tie van de verhoging veertarieven op
de Westerschelde. De nieuwe vertegen
woordiger uit de sectie groothandel en
tussenpersonen, d" heer J. Merison nit
Kloetinge, kwam ermee bij de rond
vraag. Hij betitelde de behandeling van
deze zaak in de tweede kamer als een
.schertsvertoning' en vroeg het bestuur
van de kamer om er alsnog alles aan
te_ (loen, wanneer er nog maar een
minimaal kansje zou zijn.
De heer C. F. van der Peijl gaf hierop
ten antwoord dat er een theoretische
mogelijkheid is om de zaak nogmaals
aan te snijden bij de behandeling van
de begroting 1968 van verkeer en water
staat in februari, maar hij geloofde dat
het allemaal nog maar weinig zal uit
halen Overigens corrigeerde hij de heer
Merison op het punt van de stemmen
verhouding in de kamer rondom de mo
tie-Westerhout en verder gaf hij nog
een uiteenzetting van de argumenten
die minister Bakker en de kamerleden
over en weer hadden aangevoerd. ,Er 13
altijd nog een mogelijkheid om een be
roep te doen op de eerste kamer', op
perde de heer \£an der Peijl tenslotte
nog.
De heer J. H. Roose bracht de rechts
positie van de provinciale stoomboot
diensten in Zeeland in deze zaak nog
in het geding. ,Als de rollen nu eens
omgedraaid werden: rijksveren met een
provinciale bijdrage in plaats van pro
vinciale veren met een rijkstegemoet
koming in de kosten, zou de zaak
dan niet anders gelegen hebben?' vroeg
hij zich af.
Daarop reageerde de heer Van der
Peijl: ,Dan geef je als provincie allea
uit handen. Nu hebben gs in ieder ge
val nog alle zeggenschap over het func
tioneren van de dienst'. Van de heer R.
J. van Strien kwam nog de suggestie
om de kamer van koophandel te laten
horen bij het vaststellen van de nieuwe
tarieven. Hij speelde met de gedachte
wat meer te schuiven met enkele-reis-
kaarten en retourkaarten en verder zag
hij graag wat meer differentiatie In de
tarieven voor vaste en incidentele ge
bruikers. Van de zijde van het bestuur
van de kamer kwam nog de opmerking
dat de nieuwe verhouding in de tarier-
opzet wel goed ligt en de heer C. Hoek
waarschuwde voor discriminatie in de
tarieven ten opzichte van de gebruikers.
Met de opmerking van de heer Van der
Peijl: ,Er is gesteld in de kamer dat de
zwaarste last niet bij het bedrijfsleven
moet liggen', werd deze nabeschouwing
op de tarievenzaak afgesloten.
MIDDELBURG Rijlcswaterstaat di
rectie Zeeland heeft gisteren te Mid
delburg aanbesteed het onderhoud van
het Kanaal door Walcheren.
De inschrijving luidt hiervan aldus: K.
W. Dekker te Veere 283.000; Leen-
houts aannemersbedrijf te Sluis 291.800
en C. v. d, Klippe te Vlissingen 297.000.
Heden overleed onverwacht onze geliefde vader,
behuwd- en grootvader
CORNEUS VAN NOPPEN
weduwnaar van Adriana Wielemaker
in de ouderdom van 83 jaar.
Uit aller naam,
Fam. Van Noppen.
Koudelcerke, 3 januari 1968.
Dorpsplein 22.
^£^ëTmoêdïg^gêdragë!Hïjdën^?toïïny!^rote"
droefheid van my heengegaan, mijn lieve man
JOHANNES BOUCHERIE
op de leeftijd van 63 jaar.
Het leven is de krijgsbanier tot in Gods
hand te dragen.
Boucherie-In den Bosch.
Vlissingen, 3 januari 1968.
Kasteelstraat 59.
De rouwdienst zal worden gehouden in het wijk-
gebouw van het Oranje Groene Kruis, Bonedljke-
straat 155, op zaterdag 6 januari des voormid
dags 9.15 uur.
Liever geen bezoek. Geen bloemen.
Heden werd plotseling van ons weggenomen onze
lieve, zorgzame man, vader, zoon, schoonzoon,
behuwd- en grootvader, de heer
PETRUS PIETER VAN FRAAIJENHOVE
echtgenoot van S. W. van Hoeve,
en eerder van C. Dekker,
op de leeftijd van 60 jaar.
Axel: S. W. van Fraaljenhove-van Hoeve
Terneuzen: M. A. Dleleman- van Fraayenhove
M. Dieleman
Carla
Maarten
Kats: E. S. van der Maa»-
van Fraaljenhove
H. C. van der Maas
Jacco
Axel: G. van Fraayenhove
Axel: P. B. van Hoeve
E. van Hoeve-van Fraayenhove
Axel, 2 januari 1968
Beoostenblljsestraat 4
De teraardebestelling zal plaatshebben vanaf het
verenigingsgebouw der geref. kerk, Kerkdreef,
op zaterdag 6 januari te 2 uur.
Geen bloemen
Op 1 januari 1968
overleed onze vriend,
jeugdleider, lid en ve
teraan van VCK
MARINE'S JOOSSE
Wy allen zullen hem
in onze herinnering be
waren als een actief en
toegewijd mens, die
veel overhad voor de
vereniging als geheel
en voor alle leden per-
soonlljk.
Koudekerke,
januari 1968
Heden overleed onze
zuster, behuwdzuster
en tante
LEUNTJE
HOSSELAAR
weduwe van E. Smit,
op de leeftyd van 64
jaar.
Namens de familie,
L. Bosselaar
De teraardebestelling
zal plaatshebben vrij
dag 5 januari. Vertrek
van Bouwen Ewout-
straat 10 om 1<».00 uur.
Op 2 januari nam God
uit ons midden weg,
ons zeer gewaardeerde
lid, mevrouw
J. DE JONG-BIKKER
NCVB, afdeling
Middelburg 't Zand
Heden overleed, tot
ons leedwezen, onze ge
liefde nicht
geboren Van Lindonk,
op de leeftyd van 68
jaar.
D. G. C. Hooftman-
C. Hooftman- van
Moolenbroek
Enige kennisgeving
t
Heden ls geheel onver
wacht van ons heenge
gaan, myn geliefde
man, onze lieve vader
en opa
PIETER JACOBUS
DE SMIT
Uit aller naam,
M. de Smit-Visser
De overledene ligt op
gebaard in de rouwka
mer van het St-Joseph-
ziekenhuis.
De gezongen uitvaart
dienst zal plaatshebben
op vrijdag 5 januari,
om 10.30 uur, in de pa
rochiekerk te Vlissin
gen, gevolgd door de
begrafenis op het r k
kerkhof aldaar.
Heden overleed, tot
onze diepe droefheid,
onze lieve vriendin, tan-
in de ouderdom van 72
jaar.
Haar opgewekt karak
ter en warme genegen
heid zullen wy nooit
vergeten.
Anno Koree
Rinske Koree-
Lollcema
Geke en Jan
Rennie
Harry
Froukje
Anjum (Friesland)
Yerseke, 30 dec. 1967.
Heden overleed, na een
langdurig lyden, onze
broer en zwager
FRANS VERWEI
op de leeftyd van ruim
66 jaar.
Kortgene:
F. Valkier-Verwei
Ch. Valkier
M. Vetwei
L. Verwei-Bouwense
C. Verwei
A. C. Verwei-Wolse
J. Verwei
P. Verwei-Kramer
Kortgene, 2 jan. 1968
Met droefheid geven
wij kennis dat onver
wacht uit ons gezin
van ons heenging onze
lieve moeder en oma
LENA GEELHOED
weduwe van
Johannes A. Boot
in de ouderdom van 84
jaar.
F. M. P. Boot
A. E. Boot
van Splunder
Hanneke
Francisca
Burgh, 3 januari 1968.
Hogeweg 25.
De begrafenis zal
Êlaatshebben maandag
januari vanaf de
.Koebel' te Burgh des
namiddags 14.00 uur.
Zacht en kalm Is nog
onverwacht van ons
heengegaan onze lieve
zuster, schoonzuster en
tante
NEELTJE LIST
in de ouderdom van 79
jaar.
Uit aller naam,
C. List.
Vlissingen,
3 januari 1968.
Coosje Buskenstr. 56.
De overledene ls opge
baard ln de rouwka
mer van het St.-Jo-
sephziekenhuis.
Bezoekuren van 10 30-
11.30 uur en van 16.00-
17.00 uur.
De teraardebestelling
zal plaatshebben za
terdag 6 januari om
11.00 uur op de alge
mene begraafplaats.
Voor uw familieberichten
de PZC