PRIJSOPGAVE VOOR
ONDERDELEN VAN
TANKS GEVRAAGD
,Wij
hebben recht op vrije veren'
Bij Nederlandse bedrijven
Kabinet
beslist
midden
1968
Motie-Aarden over
defensie verworpen
Bijna honderd doden
door aardschokken
Vandaag
in de
krant...
Twee AR-leden
stemden voor
Bij roofoverval
270 mille buit
Personeelsraad NS
uit kritiek op
directiebeleid
MAMO BR0S10
WAARSCHUWT
VOOR MOBIELE
SOWJET-MACHT
Verdediging van
de eersle linie
Zeeuws-Vlaamse kamer van koophandel vindt:
210e jaargang - no. 292
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
P:nsdag 12 december '67
adv. 2375). Goes. Grol
Hel Nauw te nauw
voor tanker
Pagina 2
r r«gol{mio. 1.75). .Brieven bureau v. c
EERSTE ,CONCORDE' IS NU KLAAR
ANTWERPEN:
Indiër verdween
met 9 miljoen
aan diamanten
BRUSSEL (ANP) In de Antwerpse
diamantwereld is enige beroering ont
staan door het plotseling vertrek van
een Indiër, met vrouw en kinderen en
met een partij nog niet betaalde diaman
ten ter waarde van 9 miljoen gulden, 2»
is maandag uit Antwerpen gemeld.
In gerechtelijke kringen zou overigens
verklaard zijn, dat er geen aanklacht
tegen de man is ingediend
Men herinnert in die verband aan een
soortgelijke affaire, enige maanden ge
leden. Toen vertrok plotseling een Ja
panner met een niet betaalde partij dia
manten ter waarde van 7.5 miljoen gul
den. Ook toen werd geen aanklacht in
gediend. Wel werd een delegatie van
Antwerpse diamantairs naar Tokio ge
zonden, doch hoc die zaak verder is af
gelopen, is niet bekend geworden.
Tanks
DEFENSIE heelt, een aantal Ne
derlandse bedrijven gevraagd om
een prijsopgave voor de vervaar
diging van onderdelen van nieuw
aan te schaffen tanks voor de
landmacht. Midden 1968 zal het
kabinet beslissen welke tanks
zullen worden gekocht (pag. 1).
Concorde
DE CONCORDE, het Brits-Franse
supersonische verkeersvliegtuig is
gisteren officieel getoond (pag. 1
en 3).
Bisamleger
HET LEGER van bisamratten
rukt snel op te snel (pag. 2).
Veertarieven
DE TARIEFSVERHOGING voor
de Zeeuwse provinciale veren
heeft de kritiek losgemaakt in
Zccuwsoh- Vlaanderen, zowel als
op Zuid-Beveland en Walcheren,
met name in de kamers van koop
handel en kringen van het be-
roepsgoedcrenvervoer (pag. 1 en
4).
Korter dienen
Binnen- en buitenlands
nieuws: pagina 1, 3 en 9;
Zeeuws nieuws: pag. 2, 4 en
5;
Radio- en tv: pag. 7
Sport: pag. 4;
Financieel nieuws: pag. 13;
naar wil streven, een deel van de hon
derden miljoenen ten goede te doen ko
men aan de werkgelegenheid in Neder
land.
Bedrijven
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG Vooruitlopend op de goedkeuring van de defen
siebegroting in de maandag gehouden vergadering van de tweede
kamer, heeft de staatssecretaris voor landmachtzaken, Haex, be
gin van deze maand verscheidene Nederlandse bedrijven ge
vraagd om prijsopgaven voor vervaardiging van onderdelen van
een nieuwe gevechtstank voor de Koninklijke Landmacht.
Verwacht wordt, dat midden 1968
het kabinet zal beslissen welke
nieuwe tank in de jaren zeventig
de verouderde Centurion-tanks zal
vervangen. Tot de kanshebbers
worden gerekend: de Duitse Leo-
pard-taniï, de Britse Chieftain en
ook nog de in ontwikkeling zijnde
Amerikaanse main battle tank
mbt 70.
700 miljoen
Aangezien verwacht wordt dat van de
ongeveer 650 bij de KL in gebruik zijnde
Centurions alleen die, ingedeeld bij de
parate eenheden van de landmacht-divi
sies door een nieuwe tank zullen worden
vervangen, zullen waarschijnlijk tussen
de 500 en 550 tanks worden besteld.
Daarmee kan een bedrag van ongeveer
700 miljoen gulden zijn gemoeid. Uit de
uitnodiging van defensie aan een aantal
Nederlandse bedrijven om prijsopgave
voor de vervaardiging van onderdelen
van de nieuwe tank kan worden afge
leid, dat het kabinet er in ieder geval
Tot de uitgenodigde bedrijven beho
ren DAF, Wilton-Fjjenoord, de
NDSM, Philips en enkele kleinere
bedrijven die gespecialiseerde onder
delen zouden kunnen maken. Eerder
waren deze bedrijven door defensie
er reeds op opmerkzaam gemaakt,
welke tanks voor aankoop ten be
hoeve van de Koninklijke Landmacht
in aanmerking komen, zodat de be
trokken bedrjjven zich reeds konden
oriënteren omtrent de mogelijkheid
van vervaardiging van onderdelen
van die tanks tegen redelijk concur
rerende pryzen.
Sommige bedrijven zijn alleen uitgeno
digd om prijsopgave te doen voor onder
delen van de Duitse Leopard-tank, het
geen aanleiding gaf tot het gerucht dat
defensie reeds ten gunste van de Duitse
tank zou hebben beslist. Volgens de
woordvoerder van defensie is die keuze
Zie slot pag. 3 kot. 4)
SCHWEIZERHOSPITAAL
WORDT MET
SLUITING BEDREIGD
LONDEN (AP) Het ziekenhuis vs
wijlen dr Albert Schweizer in de Afri
kaanse wildernis zal volgens de .Sunday
Times' misschien binnenkort worden ge
sloten wegens geldgebrek.
De opvolger van Schweizer, dr Walter
Munz, heeft aan de vrees hiervoor ui
ting gegeven in een persgesprek met
de verslaggeefster van de .Times,' Linda
Blandford. Munz een 34-jarige Zwitser
bevindt zich te Londen om geld bijeen
te brengen. Hij wees op de toegenomen
kosten van vliegbenodigheden en bederf-
lijke medicijnen voor het ziekenhuis te
Lambarene in Gabon en die van de mo-
demiseringsplannen na de dood van
Schweizer in 1965. Het Schweizer-zie-
kenhuis wordt door particulieren li
stand gehouden, maar de meeste schen
kers behoorden tot de generatie van
Schweizer en sterven geleidelijk uit.
Een Engelse commissie voor het bijeen
brengen van gelden heeft in 1965 naast
het huidige ziekenhuis een terrein van
30 hectaren gekocht, maar er is een
bedrag van 800.000 pond sterling
(1.920.000 dollar) nodig voor uitbrei
ding van de bestaande diensten en tot
heden is slechts 6000 pond (14.400 dol
lar) bijeengebracht.
NEDERLAAG VOOR RADICALEN
DEN HAAG De tweede kamer
heeft maandagmiddag met 73 te
gen 52 stemmen de motie-Aarden
verworpen om op de defensiebe
groting 38 miljoen gulden te be
zuinigen ten gunste van ontwikke
lingshulp. De motie was donder
dag ingediend door vier KVP-ra-
dicalen. Bij de stemming kregen
deze radicalen, mejuffrouw Kessel
en de heren Aarden, mr Van
Doorn en P. J. Janssen, steun van
twee anti-revolutionairen, de he
ren Van Bennekom en Boersma.
Voor de motie stemden verder
PvdA, D '66, PSP en de CPN.
KVP-fractieleider Schmelzer
klaarde, dat zijn fractie als geheel blijft
staan op bet standpunt dat een krach
tige voortzetting van het efficiency-
beleid, ook bij defensie, gewenst is. De
overgrote meerderheid van zijn fractie
was er niet in geslaagd op dit moment
hem in dit stadium bruikbare middelen
te geven om verder te bezuinigen. Daar
om was de overgrote meerderheid van
de KVF-fractie tegen de motie van de
KVP'er Aarden.
Drs Den Uyl (pvda) stelde, dat de
regering te enen male in gebreke is
gebleven om aan te tonen dat ver
laging van de defensieuitgaven zo
als gevraagd in de motie, afbreuk
zou doen aan de gevechtskracht en
de NAVO-verplichtingen zou aantas
ten. Daarom steunde zijn fractie de
(Zie slot pag. 3 kol. 5)
TOULOUSE Het eerste su
personische passagiersvliegtuig,
de dankzij gezamenlijke Frans-
Britse inspanning gereedgekomen
Concords' is uit de proefhangar
gerold, en aan de luchtvaartauto
riteiten en de pers getoond (zie
ook pag. 3).
Esjkol naar VS
SAN ANTONIO, TEXAS (RTR) Pre
mier Levi Esjkol van Israël zal ln fe
bruari op uitnodiging van Johnson naar
Washington komen voor een particulier
bezoek aan de Amerikaanse president.
Dit heeft de perssecretaris van het Witte
Huis. George Christian, maandag mee
gedeeld. Het voorgenomen bezoek staat
m verband met een actie voor Israëlische
st aatsobl igati es.
FRANKFORT (DPA) Vier of vijf
gemaskerde mannen hebben maandag in
de parkeergarage van een warenhuis
in frankfort drie banklopers overvallen
en zich op een geraffineerde manier uit
de voeten gemaakt met 270.000 gulden.
Twee banklopers werden neergeslagen,
waarbij een van hen ernstige verwon
dingen opliep. De derde liet het koffer
tje met geld vallen en rende weg om de
portier te waarschuwen. De overvallers
reden met een gereedstaand busje naar
de eerste verdieping van de garage,
waar ze de wagen in brand staken. Een
verstikkende rook vulde het gebouw,
terwijl het personeel van het warenhuis
naar de brandende auto rende en de
brandweer alarmeerde. De overvallers
maakten van de verwarring gebruik om
onopgemerkt de benen te nemen.
UTRECHT (ANP) De personeels
raad van de Nederlandse Spoorwegen,
waarin vertegenwoordigers van de er
kende vakorganisaties zitting hebben,
vindt, blijkens een maandag uitgegeven
communiqué, dat de maatregelen die de
NS-directie heeft aangekondigd om eni
ge verbetering te brengen in de ernsti
ge financiële situatie, geen duidelijk en
concreet plan inhouden om de exploita
tie weer een gezonde basis te verschaf-
In het communiqué zegt de personeels
raad voorts dat ook de aard en de om-
g van de sociale consequenties niet
duidelijk zijn. Daardoor is het in feite
niet mogelijk een sluitend complex van
passende maatregelen op te stellen om
de sociale gevolgen op verantwoorde
wijze op te vangen. De raad vindt het
onjuist dat niet tijdig gelegenheid be
stond om vóór de afkondiging var
maatregelen daarover overleg te ple
gen. De personeelsraad heeft de directie
van NS nu gevraagd ,t korte termijn
een inzicht te verschaffen in en te over
leggen over haar plannen met betrek
king tot de taak en de omvang van het
bedrijf, de maatregelen die nodig zijn
en de periodes en etappes die ze daarbij
in acht wil nemen.' Daarna aldus
het communiqué zouden in overleg
tussen directie en personeelsraad de aan
vullende maatregelen getroffen moeten
worden, die leiden tot een verantwoorde
oplossing van de sociale problemen.
AAN WESTKUST VAN INDIA:
NIEUW DELHI (DPA/AFP) Enkele zware aardschokken heb
ben maandag grote gebieden aan de westkust van India getroffen.
Tegen het invallen van de duisternis waren bijna honderd doden ge
borgen. Sommige berichten spreken van tweeduizend gewonden.
Het centrum van de eerste en hevigste schokken lag bij de Westindiase stad
Koyna Nagar, ten zuiden van Bombay. Meer dan negentig procent van alle ge
bouwen ging hier tegen de grond. Bijna alle vijfduizend inwoners zijn daardoor
dakloos geworden.
Het reddingswerk concentreert zich vooral op Koyna en omgeving. Men onder
vindt daarbij moeilijkheden doordat de verbindingen met de stad grotendeels
verbroken zijn. De stad ligt aan een reusachtige stuwdam in de Koyna. Het
kunstwerk heeft de aardschokken goed doorstaan en is volledig intact gebleven.
Ook in Bombay stortten enkele huizen in. De stad, die door de krachtcentrale
in Koyna van elektriciteit wordt voorzien, zat maandag zonder stroom.
Aan vooravond
N AV O-overleg
D"
zin, waarin het sterkst de
verontwaardiging over de
aangekondigde tariefsver
hoging op de Westerschelde-
veren doortrilt, komt van de
beroepsvervoerders: .Welk een
rechtsongelijkheid Sn de rechts
staat Nederland: de Zeeuwse weggebrui
kers moeten belasting betalen omdat de
rivier de Westerschelde door hun pro
vincie stroomt". Een zin temidden van
vele andere, komende van allerlei kan
ten: de protesten tegen de verhoging
beginnen een springvloed van veront
waardiging te vormen, verontwaardiging
over deze onrechtvaardig en onjuist ge
achte tariefsverhoging. In deze stroom
van protesten zij komen zowel uit
politieke kring als uit hel bedrijfsleven
worden bezwaren van principiële en
praktische aard aangevoerd. Wij willen
er een aantal aan een nadere beschou
wing onderwerpen.
(li de eerste plaats het principiële argu-
1 ment: de veren zijn onvermijdelijk, er
móet gebruik van worden gemaakt
door diegenen die de Westerschelde over
willen. Daarmee hangt een tweede argu
ment samen: de veren behoren niet te
worden beschouwd als een vervoersbe
drijf, maar als een verlengstuk van de
weg. met andere woorden .vrije veren".
In principe een juist betoog. Daarbij
moet worden opgemerkt, dat de onver
mijdelijkheid van de veren met name
Zeeuwsc'n-Vlaanderen in een opvallende
uitzonderingspositie brengt: over de
■eg kan men het slechts via België be-
eiken. Uit de gehele geschiedenis van
de veren op de Westerschelde sinds het
bestaan van het koninkrijk blijkt boven
dien, dat de rijksoverheid rekening heeft
gehouden met deze uitzonderingspositie,
tenslotte in 1945 uit
mondend in .vrije ve
ren'. De toenmalige
minister stelde daar
bij, dat de verbindin
gen ,als een landsbe
lang" moesten worden beschouwd en
daarom kosteloos zouden zijn. Het ge
bruik van het woord .landsbelang' wij at
nadrukkelijk op de uitzonderingspositie
van Zeeuwsc'n-Vlaanderen: het moest
kosteloos kunnen worden bereikt. De
praktijk is echter geweest, dat vanaf
1949 voortdurend werd gepoogd om die
beslissing uit 1945 in te trekken, met als
gevolg dat in 1958 het laatste restant
van de vrije veren verdween: Zeeland
bezweek voor de pressie, opdat er geen
chaos zou ontstaan op de veren door het
ontbreken van goed materieel. Het prin
cipe .verlengstuk van de weg' (eventueel
aangevuld met .uitzonderingspositie
Zeeuwsch-Vlaanderen') blijft echter on
verminderd van kracht- Het is dan ook
juist, dat daarop in allerlei betogen
wordt gewezenmen zou het eens kun
nen vergeten.
ant lijn
BRUSSEL (AP) Secretaris-generaal c
Manlio Brosio van de Noordatlantische c
Verdragsorganisatie heeft maandag-
avond de waarschuwing uitgesproken, i
dat de Russische militaire macht In be-
langryke mate wordt opgevoerd met
nieuwe mobiele eenheden die overal ter j
wereld kannen toeslaan.
de vooravond van besprekingen r
tussen de ministers van defens'ie en bui
tenlandse zaken van de 15 NAVO-lan-
den, wees Brosio met name op de toe- I
nemende Russische macht in de Middel- 1
landse Zee, die deel uitmaakt van het v
gebied dat de NAVO-la.nden verdediging; k0nuiode verh°gi.
hebben toeo-ezee-d - reacties (kamer van koophandel Midden-
neooen toe0ezego. Zeeland) wordt er namelijk op gewezen
iJIStriITnPnt Mat de .budgetaire reden' geheel wille-
keurig is: de exploitatiekosten van vele
BROSIO maakte in zijn gesprek met de I kunst-werken ten behoeve van het weg-
pers de volgende opmerkingen in ver- verkeer zijn gestegen, maar er is des
band met de betrekkingen tussen oost ondanks niets bekend van instelling of
en west: verhoging van tarieven voor rijkstun-
De militaire begroting van de Sow-jnels, -bruggen of -wegen. Een volkomen
jet-Unie voor 1968 is de hoogste uit de juist betoog. Waarom moet nu uit ge re-
geschieden is; jkend de gebruiker van de niet te vermij-
er zyn bewijzen van de aanwezig- den Westerscheldeveren extra worden
heid van nieuwe mobiele wapens, die belast? Om het citaat uit de aanvang
zich overal ter wereld kunnen doen gel- nog eens te herhalen: welk een rechts-
den. Aangenomen wordt dat hiermeeongelijkheid in de rechtsstaat Nederland,
diegkampschepen, duikboten, vliegtui-
(en en intercontinentale raketten wor-
len bedoeld. voorgaande heeft ook het ar-
Brosio merkte op dat deze groeiende ^1 gument te maken, dat met name
Russische kracht een belangrijk instru- de vervoerders naar voren hebben
ment zou kunnen zijn om Russische po- gebracht. Hunbednjven met name moe-
litïeke standpunten kracht bij u in- te0. de 'a"t stalen De onsrelijkhetd
ten 1 J springt hier nog meer in het oog nu de
rijksoverheid ondanks haar moeilijke
begrotingspositie besloten heeft steun
te verlenen aan de Nederlandse Spoor
wegen. De beroepsvervoerders hebben
reden om met grote argwaan deze steun-
verlening te bekijken, de Zeeuwse be-
i roepsvervoerders kunnen aan deze arg-
i waan nog een behoorlijke dosis verbitte-
|ring toevoegen: zij moeten via de toch
'al dure veren (wachttijden) nu nog eens
1 extrageld opbrengen en aldus indirect
meehelpen een concurrerend bedrijf te
steunen. Zeker, we weten dat deze voor
stelling van zaken een vereenvoudiging
inhoudt, die niet verantwoord is, maar
het is hoe dan ook niet te ontkennen,
dat de beroepsvervoerder het hier gesig
naleerde vervoersbeleid van één en de
zelfde minister als een groot stuk on
billijkheid ervaart.
(Zie slot pag. 9 kol. 7)
MANLIO BROSIO
FINANCIËN OP
ANDERE WIJZE
ZIEN TE VINDEN
TERNEUZEN De veren over
de Westerschelde zijn een stuk
varende rijksweg. Daarvan
moeten de kosten door de rijks
overheid worden gedragen. Dat
is gewoon een consequentie van
het aanvaarden van Zeeuwsch-
Vlaanderen als Nederlands
grondgebied. Als dat niet ge
beurt wordt er gewoonweg ge
discrimineerd. In deze zin heeft
de Zeeuws-Vlaamse kamer
van koophandel zich gistermid
dag uitgelaten over verhoging
van de veertarieven over de
Westerschelde. In feite, zo stel
de de kamer vast, heeft
Zeeuwsch-Vlaanderen nog
steeds recht op vrije veren-
Door het invoeren van tarieven
is in 1958 een stap op de ver
keerde weg gezet. Een tweede
stap in die richting is onaan
vaardbaar. Als provinciale sta
ten aanvaarden, dat voor de
veerdiensten een bepaald bedrag
niet door de minister wordt ge
fourneerd, dan zal men dat be
drag moeten vinden zonder ta
riefsverhoging en zonder aan
tasting van het dienstbetoon.
Tot de formulering van een stand
punt Inzake verhoging van de veer
tarieven kwam de Zeeuws-Vlaamse
kamer van koophandel gisteren na
een discussie van anderhalf uur in
een buitengewone vergadering. ,We
willen ons standpunt duidelijk maken
vóór de behandeling van deze zaak
door provinciale staten', aldus voor
zitter ir R. H. van Krevelen. In een
uitvoerige toelichting stelde h(j, dat
het de taak van de overheid is er
voor te zorgen dat het economisch
verkeer zich op normale wyz© kan
blijven bewegen. Eiders gebeurt dat
door de bouw van bruggen, tunnels,
klaverbladen en aanleg van nieuwe
of bredere wegen. ,Ik kan daarom
überhaupt niet inzien waarom er
veertarieven zyn', aldus dé heer Van
Krevelen, die het argument dat er
zonder tarieven sprake zou z(Jn van
gratis vervoer, als verouderd en ach
terhaald kwalificeerde.
De heer Van Krevelen legde er sterk
de nadruk op, dat er
Zeeland en Zeeuwsch-Vlaanderen
sprake is van een economisch volko
men inconsequent overheidsbeleid.
.Enerzijds bevordert men de indus
trialisatie, anderzijds valt men over
1,3 miljoen die dan opgebracht moe
ten worden door hetzelfde bedrijfsle
ven dat men poogt te entameren'. In
het vervolg van zijn betoog vroeg
h(j zich af of het niet mogelijk is de
exploitatie van de veren efficiënter
te laten verlopen, of het provinciaal
bestuur werkelijk niet in staat is
een bedrag van 1,3 miljoen of een
gedeelte ervan op andere wijze te
fourneren en of de voorgestelde nieu
we tariefsopbouw nu wel de meest
juiste is. Ten aanzien van dit laatste
deed hij de suggestie de tarieven voor
het economisch vervoer (dus vracht
vervoer) en van de meervaarten-
kaarten niet te verhogen, maar wél
de tarieven van het incidenteel ver
voer. Voorts stelde hij de kamer voor,
de overheid duidelijk te maken dat er
in de toekomst geen verdere verho
gingen meer mogen volgen. ,We moe
ten van nu af aan juist gaan denken
aan afbraak van de tarieven'.
Achtergesteld
Tegen de suggesties van de heer Van
Krevelen ten aanzien van de tariefs
opbouw bleken nogal wat bedenkin
gen te bestaan. ,Als we voorstellen
gaan doen over incidentele verhogin
gen gaan we stilzwijgend akkoord
met herziening van de tarieven', zei
de heer H. Pallada. Hij maakte
daarop duidelijk tegen iedere verho
ging te zijn. ,We zijn door die tarie
ven al achtergesteld bij overig Ne
derland. Dat is discriminatie? Eén
keer zyn we met de rug tegen de
muur gedrukt en dat mag nooit weer
gebeuren". Ook de heren J. Carels en
D. Biesbroeclt zeiden in een later
stadium tegen incidentele verhogin-
gen te zijn. Daarmee zou namelijk
het toeristisch verkeer worden be
last, voor beide heren een onaan
vaardbare zaak.
De heer J. F. van de Voorde zei van
oordeel te zijn dat de vestzak-broek
zak-politiek van de overheid («ener
zijds pompt men geld in Zeeland om
de infrastructuur te verbeteren, aan
de andere kant pompt men er 1,3
miljoen uit') bepaald niet bevorder
lijk is voor de eenwording van de
provincie. ,AIs deze verhoging door
gaat zal Zeeuwsch-Vlaanderen zicli
net als voor de oorlog weer veel meer
op België gaan oriënteren. De Euro-
markt met zijn gelijke prijzen zal
deze tendens alleen maar bevorderen*
De heer A. J. Verbrugge zei van
oordeel te zijn dat er een beroep
moet worden gedaan op de Zeeuwse
kamerleden en"via hen op de politieke
partijen om verhoging van de tarie
ven te voorkomen. ,De Schelde is
toch al een handicap. Die mag niet
nog groter worden gemaakt', betoog
de hij. Volgens de heer Verbrugge
komen de veertarieven een kleine
vervoersondernemer al gauw op
1000 per jaar. Het zal verder uiterst
moeilijk zijn een eventuele verhoging
aan de opdrachtgever door te bere
kenen. Het woord .discriminatie' viel
ook in het betoog van de heer F. de
Vos, die de kamer voorrekende dat
de veerdiensten de ondernemer nu
reeds op een bedrag tussen 2,10 en
5,50 per kilometer komen te staan
voor de overtocht van vijf kilometer.
Voorzitter Van Krevelen vatte het
standpunt van de kamer van koop
handel tenslotte zo samen: de kamer
heeft geen enkele waardering voor de
door de rijksoverheid gevoerde poli
tiek ten aanzien van de kosten van
de veerdiensten. Het provinciaal be
stuur zal als men er zich bij neer
legt dat de rijksbijdrage lager wordt
financiële middelen moeten zien te
vinden, zonder verhoging van de veer
tarieven. Mogelyk kan dat gebeuren
door de veerdiensten efficiënter in
te richten, maar het mag niet ten
koste gaan van het dienstbetoon.
Dit standpunt zal kenbaar worden ge
maakt in een brief aan het provin
ciaal bestuur, de Zeeuwse kamerle
den en aan de vaste tweede-kamer-
commissie voor verkeer en water
staat. Tevens zal worden duidelijk
gemaakt Jat van nu af aan aan
passing van de tarieven alleen nog
maar omlaag zal mogen geschieden.
ontwikke
lingsgebied en moet op allerlei ma
nieren worden geholpen om een zo goed
mogelijke infrastructuur te krijgen, ont
vangt daarvoor uit de .broekzak' bijdra
gen van de overheid. Tegelijkertijd ech
ter wordt op een belangrijk (en wij her
halen: op een onvermijdelijk) stuk infra
structuur de veren een extra-belas
ting van de gebruikers gevergd, bestemd
voor de vestzak van diezelfde overheid.
Dit argument is in deze kolom reeds
meermalen gebruikt. Het heeft uiteraard
ook nog te maken met het principiële
motief, dat de veren beschouwd moeten
worden als verlengstuk van de weg. In
een gewest als Zeeland, waarvan de
rijksoverheid bij herhaling heeft gezegd,
dat het voor de toekomst van het gehele
land een belangrijke functie moet ver
vullen, moet een 'zo goed mogelyk ver-
bindingennet ontstaan. Dat betekent dat
;zo spoedig mogelijk moet worden ge
streefd naar een vaste verbinding door
I of over de Westerschelde, dat betekent
I echter tegelijkertijd dat in de periode
I daarvoor goedkope en optimaal funge
rende veerdiensten nodig zijn. Wannéér
het rijk uit de .broekzak' steun aan de
ontwikkeling geeft, moet het die ont
wikkeling niet belemmeren door heffin
gen voor" de .vestzak'.
TWij laten opzettelijk bezwaren tegen
de opbouw van de nieuw voorge
stelde tarieven buiten beschouwing:
izij zijn weliswaar volstrekt juist, maar
houden tegelijkertijd een terugtrekking
op een tweede linie in. Waarom bij voor
baat al zinspelen op een compromis? De
reeks argumenten, die de afgelopen da
gen naar buiten is gekomen, is naar ons
gevoel indringend, duidelijk en vooral
toereikend voor de verdediging van de
eerste linie. Een verdediging, als volgt
samen te vatten: waarom moeten de
Zeeuwse weggebruikers extra-belasting
betalen omdat toevallig de Westerschelde
dóór hun provincie stroomt? ,Welk een
rechtsongelijkheid ln de rechtsstaat Ne
derland