PRIJSOPGAVE VOOR ONDERDELEN VAN TANKS GEVRAAGD ,Wij hebben recht op vrije veren' Bij Nederlandse bedrijven Kabinet beslist midden 1968 Motie-Aarden over defensie verworpen Bijna honderd doden door aardschokken Vandaag in de krant... Twee AR-leden stemden voor Bij roofoverval 270 mille buit Personeelsraad NS uit kritiek op directiebeleid MAMO BR0S10 WAARSCHUWT VOOR MOBIELE SOWJET-MACHT Verdediging van de eersle linie Zeeuws-Vlaamse kamer van koophandel vindt: 210e jaargang - no. 292 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN P:nsdag 12 december '67 adv. 2375). Goes. Grol Hel Nauw te nauw voor tanker Pagina 2 r r«gol{mio. 1.75). .Brieven bureau v. c EERSTE ,CONCORDE' IS NU KLAAR ANTWERPEN: Indiër verdween met 9 miljoen aan diamanten BRUSSEL (ANP) In de Antwerpse diamantwereld is enige beroering ont staan door het plotseling vertrek van een Indiër, met vrouw en kinderen en met een partij nog niet betaalde diaman ten ter waarde van 9 miljoen gulden, 2» is maandag uit Antwerpen gemeld. In gerechtelijke kringen zou overigens verklaard zijn, dat er geen aanklacht tegen de man is ingediend Men herinnert in die verband aan een soortgelijke affaire, enige maanden ge leden. Toen vertrok plotseling een Ja panner met een niet betaalde partij dia manten ter waarde van 7.5 miljoen gul den. Ook toen werd geen aanklacht in gediend. Wel werd een delegatie van Antwerpse diamantairs naar Tokio ge zonden, doch hoc die zaak verder is af gelopen, is niet bekend geworden. Tanks DEFENSIE heelt, een aantal Ne derlandse bedrijven gevraagd om een prijsopgave voor de vervaar diging van onderdelen van nieuw aan te schaffen tanks voor de landmacht. Midden 1968 zal het kabinet beslissen welke tanks zullen worden gekocht (pag. 1). Concorde DE CONCORDE, het Brits-Franse supersonische verkeersvliegtuig is gisteren officieel getoond (pag. 1 en 3). Bisamleger HET LEGER van bisamratten rukt snel op te snel (pag. 2). Veertarieven DE TARIEFSVERHOGING voor de Zeeuwse provinciale veren heeft de kritiek losgemaakt in Zccuwsoh- Vlaanderen, zowel als op Zuid-Beveland en Walcheren, met name in de kamers van koop handel en kringen van het be- roepsgoedcrenvervoer (pag. 1 en 4). Korter dienen Binnen- en buitenlands nieuws: pagina 1, 3 en 9; Zeeuws nieuws: pag. 2, 4 en 5; Radio- en tv: pag. 7 Sport: pag. 4; Financieel nieuws: pag. 13; naar wil streven, een deel van de hon derden miljoenen ten goede te doen ko men aan de werkgelegenheid in Neder land. Bedrijven (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Vooruitlopend op de goedkeuring van de defen siebegroting in de maandag gehouden vergadering van de tweede kamer, heeft de staatssecretaris voor landmachtzaken, Haex, be gin van deze maand verscheidene Nederlandse bedrijven ge vraagd om prijsopgaven voor vervaardiging van onderdelen van een nieuwe gevechtstank voor de Koninklijke Landmacht. Verwacht wordt, dat midden 1968 het kabinet zal beslissen welke nieuwe tank in de jaren zeventig de verouderde Centurion-tanks zal vervangen. Tot de kanshebbers worden gerekend: de Duitse Leo- pard-taniï, de Britse Chieftain en ook nog de in ontwikkeling zijnde Amerikaanse main battle tank mbt 70. 700 miljoen Aangezien verwacht wordt dat van de ongeveer 650 bij de KL in gebruik zijnde Centurions alleen die, ingedeeld bij de parate eenheden van de landmacht-divi sies door een nieuwe tank zullen worden vervangen, zullen waarschijnlijk tussen de 500 en 550 tanks worden besteld. Daarmee kan een bedrag van ongeveer 700 miljoen gulden zijn gemoeid. Uit de uitnodiging van defensie aan een aantal Nederlandse bedrijven om prijsopgave voor de vervaardiging van onderdelen van de nieuwe tank kan worden afge leid, dat het kabinet er in ieder geval Tot de uitgenodigde bedrijven beho ren DAF, Wilton-Fjjenoord, de NDSM, Philips en enkele kleinere bedrijven die gespecialiseerde onder delen zouden kunnen maken. Eerder waren deze bedrijven door defensie er reeds op opmerkzaam gemaakt, welke tanks voor aankoop ten be hoeve van de Koninklijke Landmacht in aanmerking komen, zodat de be trokken bedrjjven zich reeds konden oriënteren omtrent de mogelijkheid van vervaardiging van onderdelen van die tanks tegen redelijk concur rerende pryzen. Sommige bedrijven zijn alleen uitgeno digd om prijsopgave te doen voor onder delen van de Duitse Leopard-tank, het geen aanleiding gaf tot het gerucht dat defensie reeds ten gunste van de Duitse tank zou hebben beslist. Volgens de woordvoerder van defensie is die keuze Zie slot pag. 3 kot. 4) SCHWEIZERHOSPITAAL WORDT MET SLUITING BEDREIGD LONDEN (AP) Het ziekenhuis vs wijlen dr Albert Schweizer in de Afri kaanse wildernis zal volgens de .Sunday Times' misschien binnenkort worden ge sloten wegens geldgebrek. De opvolger van Schweizer, dr Walter Munz, heeft aan de vrees hiervoor ui ting gegeven in een persgesprek met de verslaggeefster van de .Times,' Linda Blandford. Munz een 34-jarige Zwitser bevindt zich te Londen om geld bijeen te brengen. Hij wees op de toegenomen kosten van vliegbenodigheden en bederf- lijke medicijnen voor het ziekenhuis te Lambarene in Gabon en die van de mo- demiseringsplannen na de dood van Schweizer in 1965. Het Schweizer-zie- kenhuis wordt door particulieren li stand gehouden, maar de meeste schen kers behoorden tot de generatie van Schweizer en sterven geleidelijk uit. Een Engelse commissie voor het bijeen brengen van gelden heeft in 1965 naast het huidige ziekenhuis een terrein van 30 hectaren gekocht, maar er is een bedrag van 800.000 pond sterling (1.920.000 dollar) nodig voor uitbrei ding van de bestaande diensten en tot heden is slechts 6000 pond (14.400 dol lar) bijeengebracht. NEDERLAAG VOOR RADICALEN DEN HAAG De tweede kamer heeft maandagmiddag met 73 te gen 52 stemmen de motie-Aarden verworpen om op de defensiebe groting 38 miljoen gulden te be zuinigen ten gunste van ontwikke lingshulp. De motie was donder dag ingediend door vier KVP-ra- dicalen. Bij de stemming kregen deze radicalen, mejuffrouw Kessel en de heren Aarden, mr Van Doorn en P. J. Janssen, steun van twee anti-revolutionairen, de he ren Van Bennekom en Boersma. Voor de motie stemden verder PvdA, D '66, PSP en de CPN. KVP-fractieleider Schmelzer klaarde, dat zijn fractie als geheel blijft staan op bet standpunt dat een krach tige voortzetting van het efficiency- beleid, ook bij defensie, gewenst is. De overgrote meerderheid van zijn fractie was er niet in geslaagd op dit moment hem in dit stadium bruikbare middelen te geven om verder te bezuinigen. Daar om was de overgrote meerderheid van de KVF-fractie tegen de motie van de KVP'er Aarden. Drs Den Uyl (pvda) stelde, dat de regering te enen male in gebreke is gebleven om aan te tonen dat ver laging van de defensieuitgaven zo als gevraagd in de motie, afbreuk zou doen aan de gevechtskracht en de NAVO-verplichtingen zou aantas ten. Daarom steunde zijn fractie de (Zie slot pag. 3 kol. 5) TOULOUSE Het eerste su personische passagiersvliegtuig, de dankzij gezamenlijke Frans- Britse inspanning gereedgekomen Concords' is uit de proefhangar gerold, en aan de luchtvaartauto riteiten en de pers getoond (zie ook pag. 3). Esjkol naar VS SAN ANTONIO, TEXAS (RTR) Pre mier Levi Esjkol van Israël zal ln fe bruari op uitnodiging van Johnson naar Washington komen voor een particulier bezoek aan de Amerikaanse president. Dit heeft de perssecretaris van het Witte Huis. George Christian, maandag mee gedeeld. Het voorgenomen bezoek staat m verband met een actie voor Israëlische st aatsobl igati es. FRANKFORT (DPA) Vier of vijf gemaskerde mannen hebben maandag in de parkeergarage van een warenhuis in frankfort drie banklopers overvallen en zich op een geraffineerde manier uit de voeten gemaakt met 270.000 gulden. Twee banklopers werden neergeslagen, waarbij een van hen ernstige verwon dingen opliep. De derde liet het koffer tje met geld vallen en rende weg om de portier te waarschuwen. De overvallers reden met een gereedstaand busje naar de eerste verdieping van de garage, waar ze de wagen in brand staken. Een verstikkende rook vulde het gebouw, terwijl het personeel van het warenhuis naar de brandende auto rende en de brandweer alarmeerde. De overvallers maakten van de verwarring gebruik om onopgemerkt de benen te nemen. UTRECHT (ANP) De personeels raad van de Nederlandse Spoorwegen, waarin vertegenwoordigers van de er kende vakorganisaties zitting hebben, vindt, blijkens een maandag uitgegeven communiqué, dat de maatregelen die de NS-directie heeft aangekondigd om eni ge verbetering te brengen in de ernsti ge financiële situatie, geen duidelijk en concreet plan inhouden om de exploita tie weer een gezonde basis te verschaf- In het communiqué zegt de personeels raad voorts dat ook de aard en de om- g van de sociale consequenties niet duidelijk zijn. Daardoor is het in feite niet mogelijk een sluitend complex van passende maatregelen op te stellen om de sociale gevolgen op verantwoorde wijze op te vangen. De raad vindt het onjuist dat niet tijdig gelegenheid be stond om vóór de afkondiging var maatregelen daarover overleg te ple gen. De personeelsraad heeft de directie van NS nu gevraagd ,t korte termijn een inzicht te verschaffen in en te over leggen over haar plannen met betrek king tot de taak en de omvang van het bedrijf, de maatregelen die nodig zijn en de periodes en etappes die ze daarbij in acht wil nemen.' Daarna aldus het communiqué zouden in overleg tussen directie en personeelsraad de aan vullende maatregelen getroffen moeten worden, die leiden tot een verantwoorde oplossing van de sociale problemen. AAN WESTKUST VAN INDIA: NIEUW DELHI (DPA/AFP) Enkele zware aardschokken heb ben maandag grote gebieden aan de westkust van India getroffen. Tegen het invallen van de duisternis waren bijna honderd doden ge borgen. Sommige berichten spreken van tweeduizend gewonden. Het centrum van de eerste en hevigste schokken lag bij de Westindiase stad Koyna Nagar, ten zuiden van Bombay. Meer dan negentig procent van alle ge bouwen ging hier tegen de grond. Bijna alle vijfduizend inwoners zijn daardoor dakloos geworden. Het reddingswerk concentreert zich vooral op Koyna en omgeving. Men onder vindt daarbij moeilijkheden doordat de verbindingen met de stad grotendeels verbroken zijn. De stad ligt aan een reusachtige stuwdam in de Koyna. Het kunstwerk heeft de aardschokken goed doorstaan en is volledig intact gebleven. Ook in Bombay stortten enkele huizen in. De stad, die door de krachtcentrale in Koyna van elektriciteit wordt voorzien, zat maandag zonder stroom. Aan vooravond N AV O-overleg D" zin, waarin het sterkst de verontwaardiging over de aangekondigde tariefsver hoging op de Westerschelde- veren doortrilt, komt van de beroepsvervoerders: .Welk een rechtsongelijkheid Sn de rechts staat Nederland: de Zeeuwse weggebrui kers moeten belasting betalen omdat de rivier de Westerschelde door hun pro vincie stroomt". Een zin temidden van vele andere, komende van allerlei kan ten: de protesten tegen de verhoging beginnen een springvloed van veront waardiging te vormen, verontwaardiging over deze onrechtvaardig en onjuist ge achte tariefsverhoging. In deze stroom van protesten zij komen zowel uit politieke kring als uit hel bedrijfsleven worden bezwaren van principiële en praktische aard aangevoerd. Wij willen er een aantal aan een nadere beschou wing onderwerpen. (li de eerste plaats het principiële argu- 1 ment: de veren zijn onvermijdelijk, er móet gebruik van worden gemaakt door diegenen die de Westerschelde over willen. Daarmee hangt een tweede argu ment samen: de veren behoren niet te worden beschouwd als een vervoersbe drijf, maar als een verlengstuk van de weg. met andere woorden .vrije veren". In principe een juist betoog. Daarbij moet worden opgemerkt, dat de onver mijdelijkheid van de veren met name Zeeuwsc'n-Vlaanderen in een opvallende uitzonderingspositie brengt: over de ■eg kan men het slechts via België be- eiken. Uit de gehele geschiedenis van de veren op de Westerschelde sinds het bestaan van het koninkrijk blijkt boven dien, dat de rijksoverheid rekening heeft gehouden met deze uitzonderingspositie, tenslotte in 1945 uit mondend in .vrije ve ren'. De toenmalige minister stelde daar bij, dat de verbindin gen ,als een landsbe lang" moesten worden beschouwd en daarom kosteloos zouden zijn. Het ge bruik van het woord .landsbelang' wij at nadrukkelijk op de uitzonderingspositie van Zeeuwsc'n-Vlaanderen: het moest kosteloos kunnen worden bereikt. De praktijk is echter geweest, dat vanaf 1949 voortdurend werd gepoogd om die beslissing uit 1945 in te trekken, met als gevolg dat in 1958 het laatste restant van de vrije veren verdween: Zeeland bezweek voor de pressie, opdat er geen chaos zou ontstaan op de veren door het ontbreken van goed materieel. Het prin cipe .verlengstuk van de weg' (eventueel aangevuld met .uitzonderingspositie Zeeuwsch-Vlaanderen') blijft echter on verminderd van kracht- Het is dan ook juist, dat daarop in allerlei betogen wordt gewezenmen zou het eens kun nen vergeten. ant lijn BRUSSEL (AP) Secretaris-generaal c Manlio Brosio van de Noordatlantische c Verdragsorganisatie heeft maandag- avond de waarschuwing uitgesproken, i dat de Russische militaire macht In be- langryke mate wordt opgevoerd met nieuwe mobiele eenheden die overal ter j wereld kannen toeslaan. de vooravond van besprekingen r tussen de ministers van defens'ie en bui tenlandse zaken van de 15 NAVO-lan- den, wees Brosio met name op de toe- I nemende Russische macht in de Middel- 1 landse Zee, die deel uitmaakt van het v gebied dat de NAVO-la.nden verdediging; k0nuiode verh°gi. hebben toeo-ezee-d - reacties (kamer van koophandel Midden- neooen toe0ezego. Zeeland) wordt er namelijk op gewezen iJIStriITnPnt Mat de .budgetaire reden' geheel wille- keurig is: de exploitatiekosten van vele BROSIO maakte in zijn gesprek met de I kunst-werken ten behoeve van het weg- pers de volgende opmerkingen in ver- verkeer zijn gestegen, maar er is des band met de betrekkingen tussen oost ondanks niets bekend van instelling of en west: verhoging van tarieven voor rijkstun- De militaire begroting van de Sow-jnels, -bruggen of -wegen. Een volkomen jet-Unie voor 1968 is de hoogste uit de juist betoog. Waarom moet nu uit ge re- geschieden is; jkend de gebruiker van de niet te vermij- er zyn bewijzen van de aanwezig- den Westerscheldeveren extra worden heid van nieuwe mobiele wapens, die belast? Om het citaat uit de aanvang zich overal ter wereld kunnen doen gel- nog eens te herhalen: welk een rechts- den. Aangenomen wordt dat hiermeeongelijkheid in de rechtsstaat Nederland, diegkampschepen, duikboten, vliegtui- (en en intercontinentale raketten wor- len bedoeld. voorgaande heeft ook het ar- Brosio merkte op dat deze groeiende ^1 gument te maken, dat met name Russische kracht een belangrijk instru- de vervoerders naar voren hebben ment zou kunnen zijn om Russische po- gebracht. Hunbednjven met name moe- litïeke standpunten kracht bij u in- te0. de 'a"t stalen De onsrelijkhetd ten 1 J springt hier nog meer in het oog nu de rijksoverheid ondanks haar moeilijke begrotingspositie besloten heeft steun te verlenen aan de Nederlandse Spoor wegen. De beroepsvervoerders hebben reden om met grote argwaan deze steun- verlening te bekijken, de Zeeuwse be- i roepsvervoerders kunnen aan deze arg- i waan nog een behoorlijke dosis verbitte- |ring toevoegen: zij moeten via de toch 'al dure veren (wachttijden) nu nog eens 1 extrageld opbrengen en aldus indirect meehelpen een concurrerend bedrijf te steunen. Zeker, we weten dat deze voor stelling van zaken een vereenvoudiging inhoudt, die niet verantwoord is, maar het is hoe dan ook niet te ontkennen, dat de beroepsvervoerder het hier gesig naleerde vervoersbeleid van één en de zelfde minister als een groot stuk on billijkheid ervaart. (Zie slot pag. 9 kol. 7) MANLIO BROSIO FINANCIËN OP ANDERE WIJZE ZIEN TE VINDEN TERNEUZEN De veren over de Westerschelde zijn een stuk varende rijksweg. Daarvan moeten de kosten door de rijks overheid worden gedragen. Dat is gewoon een consequentie van het aanvaarden van Zeeuwsch- Vlaanderen als Nederlands grondgebied. Als dat niet ge beurt wordt er gewoonweg ge discrimineerd. In deze zin heeft de Zeeuws-Vlaamse kamer van koophandel zich gistermid dag uitgelaten over verhoging van de veertarieven over de Westerschelde. In feite, zo stel de de kamer vast, heeft Zeeuwsch-Vlaanderen nog steeds recht op vrije veren- Door het invoeren van tarieven is in 1958 een stap op de ver keerde weg gezet. Een tweede stap in die richting is onaan vaardbaar. Als provinciale sta ten aanvaarden, dat voor de veerdiensten een bepaald bedrag niet door de minister wordt ge fourneerd, dan zal men dat be drag moeten vinden zonder ta riefsverhoging en zonder aan tasting van het dienstbetoon. Tot de formulering van een stand punt Inzake verhoging van de veer tarieven kwam de Zeeuws-Vlaamse kamer van koophandel gisteren na een discussie van anderhalf uur in een buitengewone vergadering. ,We willen ons standpunt duidelijk maken vóór de behandeling van deze zaak door provinciale staten', aldus voor zitter ir R. H. van Krevelen. In een uitvoerige toelichting stelde h(j, dat het de taak van de overheid is er voor te zorgen dat het economisch verkeer zich op normale wyz© kan blijven bewegen. Eiders gebeurt dat door de bouw van bruggen, tunnels, klaverbladen en aanleg van nieuwe of bredere wegen. ,Ik kan daarom überhaupt niet inzien waarom er veertarieven zyn', aldus dé heer Van Krevelen, die het argument dat er zonder tarieven sprake zou z(Jn van gratis vervoer, als verouderd en ach terhaald kwalificeerde. De heer Van Krevelen legde er sterk de nadruk op, dat er Zeeland en Zeeuwsch-Vlaanderen sprake is van een economisch volko men inconsequent overheidsbeleid. .Enerzijds bevordert men de indus trialisatie, anderzijds valt men over 1,3 miljoen die dan opgebracht moe ten worden door hetzelfde bedrijfsle ven dat men poogt te entameren'. In het vervolg van zijn betoog vroeg h(j zich af of het niet mogelijk is de exploitatie van de veren efficiënter te laten verlopen, of het provinciaal bestuur werkelijk niet in staat is een bedrag van 1,3 miljoen of een gedeelte ervan op andere wijze te fourneren en of de voorgestelde nieu we tariefsopbouw nu wel de meest juiste is. Ten aanzien van dit laatste deed hij de suggestie de tarieven voor het economisch vervoer (dus vracht vervoer) en van de meervaarten- kaarten niet te verhogen, maar wél de tarieven van het incidenteel ver voer. Voorts stelde hij de kamer voor, de overheid duidelijk te maken dat er in de toekomst geen verdere verho gingen meer mogen volgen. ,We moe ten van nu af aan juist gaan denken aan afbraak van de tarieven'. Achtergesteld Tegen de suggesties van de heer Van Krevelen ten aanzien van de tariefs opbouw bleken nogal wat bedenkin gen te bestaan. ,Als we voorstellen gaan doen over incidentele verhogin gen gaan we stilzwijgend akkoord met herziening van de tarieven', zei de heer H. Pallada. Hij maakte daarop duidelijk tegen iedere verho ging te zijn. ,We zijn door die tarie ven al achtergesteld bij overig Ne derland. Dat is discriminatie? Eén keer zyn we met de rug tegen de muur gedrukt en dat mag nooit weer gebeuren". Ook de heren J. Carels en D. Biesbroeclt zeiden in een later stadium tegen incidentele verhogin- gen te zijn. Daarmee zou namelijk het toeristisch verkeer worden be last, voor beide heren een onaan vaardbare zaak. De heer J. F. van de Voorde zei van oordeel te zijn dat de vestzak-broek zak-politiek van de overheid («ener zijds pompt men geld in Zeeland om de infrastructuur te verbeteren, aan de andere kant pompt men er 1,3 miljoen uit') bepaald niet bevorder lijk is voor de eenwording van de provincie. ,AIs deze verhoging door gaat zal Zeeuwsch-Vlaanderen zicli net als voor de oorlog weer veel meer op België gaan oriënteren. De Euro- markt met zijn gelijke prijzen zal deze tendens alleen maar bevorderen* De heer A. J. Verbrugge zei van oordeel te zijn dat er een beroep moet worden gedaan op de Zeeuwse kamerleden en"via hen op de politieke partijen om verhoging van de tarie ven te voorkomen. ,De Schelde is toch al een handicap. Die mag niet nog groter worden gemaakt', betoog de hij. Volgens de heer Verbrugge komen de veertarieven een kleine vervoersondernemer al gauw op 1000 per jaar. Het zal verder uiterst moeilijk zijn een eventuele verhoging aan de opdrachtgever door te bere kenen. Het woord .discriminatie' viel ook in het betoog van de heer F. de Vos, die de kamer voorrekende dat de veerdiensten de ondernemer nu reeds op een bedrag tussen 2,10 en 5,50 per kilometer komen te staan voor de overtocht van vijf kilometer. Voorzitter Van Krevelen vatte het standpunt van de kamer van koop handel tenslotte zo samen: de kamer heeft geen enkele waardering voor de door de rijksoverheid gevoerde poli tiek ten aanzien van de kosten van de veerdiensten. Het provinciaal be stuur zal als men er zich bij neer legt dat de rijksbijdrage lager wordt financiële middelen moeten zien te vinden, zonder verhoging van de veer tarieven. Mogelyk kan dat gebeuren door de veerdiensten efficiënter in te richten, maar het mag niet ten koste gaan van het dienstbetoon. Dit standpunt zal kenbaar worden ge maakt in een brief aan het provin ciaal bestuur, de Zeeuwse kamerle den en aan de vaste tweede-kamer- commissie voor verkeer en water staat. Tevens zal worden duidelijk gemaakt Jat van nu af aan aan passing van de tarieven alleen nog maar omlaag zal mogen geschieden. ontwikke lingsgebied en moet op allerlei ma nieren worden geholpen om een zo goed mogelijke infrastructuur te krijgen, ont vangt daarvoor uit de .broekzak' bijdra gen van de overheid. Tegelijkertijd ech ter wordt op een belangrijk (en wij her halen: op een onvermijdelijk) stuk infra structuur de veren een extra-belas ting van de gebruikers gevergd, bestemd voor de vestzak van diezelfde overheid. Dit argument is in deze kolom reeds meermalen gebruikt. Het heeft uiteraard ook nog te maken met het principiële motief, dat de veren beschouwd moeten worden als verlengstuk van de weg. In een gewest als Zeeland, waarvan de rijksoverheid bij herhaling heeft gezegd, dat het voor de toekomst van het gehele land een belangrijke functie moet ver vullen, moet een 'zo goed mogelyk ver- bindingennet ontstaan. Dat betekent dat ;zo spoedig mogelijk moet worden ge streefd naar een vaste verbinding door I of over de Westerschelde, dat betekent I echter tegelijkertijd dat in de periode I daarvoor goedkope en optimaal funge rende veerdiensten nodig zijn. Wannéér het rijk uit de .broekzak' steun aan de ontwikkeling geeft, moet het die ont wikkeling niet belemmeren door heffin gen voor" de .vestzak'. TWij laten opzettelijk bezwaren tegen de opbouw van de nieuw voorge stelde tarieven buiten beschouwing: izij zijn weliswaar volstrekt juist, maar houden tegelijkertijd een terugtrekking op een tweede linie in. Waarom bij voor baat al zinspelen op een compromis? De reeks argumenten, die de afgelopen da gen naar buiten is gekomen, is naar ons gevoel indringend, duidelijk en vooral toereikend voor de verdediging van de eerste linie. Een verdediging, als volgt samen te vatten: waarom moeten de Zeeuwse weggebruikers extra-belasting betalen omdat toevallig de Westerschelde dóór hun provincie stroomt? ,Welk een rechtsongelijkheid ln de rechtsstaat Ne derland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 1