De onbekende stuntman
L
radio
televisli
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
kinderen'
1947 DINSDAG S DECEMBER 1947 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7
£)e aanzienlijkste portie voer voor het kijkkastje levert waar
schijnlijk wel de western. Jong en oud kan zich bijna dagelijks
een indigestie eten aan de Bonanza's, de Rawhides, de Virginians
en hoe al die apotheosen van romantiek, heldenmoed, schiet-, ren
en valpartijen meer heten mogen. Zó verzadigd kan de tv-kijker
zich niet voelen of een lekker wild-westverhaal wil er alijd nog wel
in.
Geen wonder dan, dat de vervaardiging van dit soort televisie-
entertainment uitgroeide tot een industrie. Met de doelmatigheid
en de snelheid van een feilloos werkende fabriek produceert Hol
lywood dit veelgevraagde en uitermate winstgevende artikel. En
zoals bij ieder goed georganiseerde massaproduktie gaat het er
in de eerste plaats om, zo vlug en zo goedkoop mogelijk te werken.
Tot dat doel heeft zich een efficiëncy ontwikkeld, waar de arge
loze kijker geen flauw vermoeden van heeft.
De meeste Westerns worden in de
zelfde omgeving opgenomen: een
imposant stuk wildnatuur, 120 km
van Hollywood verwijderd, waar let
terlijk alle gebruikelijke ingrediën
ten (rotskloven, bossen, bergbeken,
prairievlakten, enz.voorhanden
zijn. Een voortreffelijk geschoold
team technici, zorgt er voor, dat
de toeschouwer dank zij een
telkens wisselende camera-instelling
van deze altijd eendere lokatle
niets merkt.
Om toch maar vooral kostbare tijd
te besparen, beschikken twee pro
ducenten zelfs over een zogenaam
de .draaistraat'. Alle voorgevels heb
ben twee kanten - het kantoor van
de sheriff aan de ene, de onvermij
delijke nachtclub aan de andere zij
de—een druk op de knop en hét
geval draait soepel om zijn eis als
het geheime paneel in een griezel
de tijd behoren de figuranten, die
in de Westerns vrijwel allen be
roepswaaghalzen. .stuntmannen'
zijn. De verbluffende wijze, waarop
met deze lieden gegoocheld wordt
vlak voor de neus van de geachte
kijker, gaat iedere voorstelling te
boven. De stuntman in het Wilde
Westen moet niet alleen een vol
leerd acrobaat zijn, maar tevens
een kampioen in razend vlugge ge
daanteverwisseling.
Om de kosten te drukken treden
deze figuranten in vele vermom-
enlge ogenblikken later als vreed
zame passagiers uit het lokaaltrein
tje de bloeddorstige indianen van
zo even zijn de stoere cowboys van
straks. Het is een kwestie van blik
semsnel verkleden en grimeren.
Eventuele hiaten worden aan de
montagetafel handig weggewerkt.
Nergens wordt van de figuratie zo
veel gevergd nergens ook speelt
zij zulk een overwegende (zij het
nauwelijks opgemerkte) rol al* in
de Western. Want belangrijker dan
«Ie sterren van het drama Is hier
de naamloze menigte, anders ge
zegd: het korps der stuntmannen.
Het legioen der onbekenden.
De tv-kijker, die met een gematigd
onverschillig oog deze lieden, door
pijlen of kogels getroffen, in volle
ren van hun paarden zien storten,
dan wel bij de bestorming van ver
sterkingen met ladders en al in de
diepte verdwijnen, beseft maar al te
weinig wat zulke prestaties voor
het drama-in-kwestie betekenen en
wat er aan oefening en risico mee
gepaard gaat. Het is namelijk on
juist te menen, dat dergelijke hals
brekende toeren zonder gevaar zou
den zijn en zo maar door de eerste
de beste figurant kunnen worden
volbracht. Nee achter de gespeel
de heldhaftigheid der sterren, staat
de werkelijke courage (gesteund
door een geduchte training) van de
stuntmannen.
Zij vormen een wereldje op zich
zelf met zijn eigen ere-code, tradi
ties en vakbekwaamheid. Wat daar
bij opvalt is de geringe mededeel
zaamheid der gildebroeders. Een
ongeschreven wet gebiedt een ab
solute stilzwijgendheid over de in
terne zaken van het metier en dit
is waarschijnlijk de oorzaak, dat
over deze anonymi zo weinig bij
de buitenwereld bekend werd.
Slechts met de grootste moeite is
het hier en daar een enkeling ge
lukt tot de geheimen van deze
zwijgzame gemeenschap door te
dringen. En het is met name de
journalist Andrew Peters, die in
zijn studie .Playing' with Danger'
DINSDAG 5 DECEMBER
402 M- 746 KHZ. 87.85 MHZ, KA-
N'AAL 27.
Middag:
12.00 Stereo: Viool en piano: mo
derne en klassieke muziek. 12.27 Me
dedelingen voor land- en tuinbouw.
12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzen
ding voor de landbouw. 12.40 Sport-
revue. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal.
NRU: 13.30 De lichte muze belicht
(opn.). 14.25 Rostrum of composers:
internationaal forum: hedendEiagse
muziek. AVRO: 15.00 Mag ik mij
even voorstellen? Mijn naam is
Cox!, detective-hoorspel. 15.40 Inlei
ding tot muziekbegrip, muzikale le
zing. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Gi
taarrecital: oude en moderne mu
ziek. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Lich
te grammofoonmuziek voor tieners.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten.
18.25 Stereo: Kinderkoor en instru
mentaal ensemble: Slnt-Nlcolaaslled-
Jes. 19.00 Sinterklaas op het Kroe-
poek-eiland, zangspel, uitgevoerd
door AVRO's Kinderkoor met licht
Instrumentaal ensemble. 19.30 Nws.
19.35 Marsepeinen Edlsons: licht
programma. 21.00 Sinterklaas toen
en nu, programma voor bejaarden.
22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten.
NRU: 22.55 Muziek van deze eeuw
(opn.) 23.55-24.00 Nieuws.
WOENSDAG
Morgen
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30
-7.35 Van de voorpagina). VPRO:
7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws.
8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte gram
mofoonmuziek. (8.30-8.35 Van alle
markten thuis, praatje voor de huis
vrouw). 9.00 Stereo: Klassieke gram.
mofoonmuziek. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Belaardconcert: volks
liedjes.
DINSDAG
298 M. 1007 KHZ. 95.00 MHZ, KA
NAAL S.
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevarieerd programma. (Ongeveer
12.23 Voor de landbouwers. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actuali
teiten). 14.05 Stereo: Metropole or
kest: amusementsmuziek. 14.30 Piz
zicato: muzikaal middag magazine.
(16.00-16.02 Nieuws). 17.00 Over
heidsvoorlichting: De Nanzie-verha-
len in de Nederlandse Antillen. Spre
ker: Henk Dennert. 17.10 Voor de
kinderen.
Avond:
18.00 Stereo: Pianoduo: moderne mu
ziek. 18.10 Kinderkoor: Sinterklaas
liedjes. 18.20 Uitzending van de Boe
renpartij. 18.30 Nieuws. 18.45 Actua
liteiten. 19.05 Licht ensemble en so
listen. 19.40 Conciliepostbus. 19.45
Zoekend geloven: godsdienstige -vor
ming in deze tijd. 20.00 Radio-Klaas
'67amusementsprogramma. 22.30
Nieuws. 22.40 Overweging) 23.55 -
24.00 Nieuws.
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Klassieke grammo
foonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.32 Ac
tualiteiten. 7.45 Pianorecital: moder
ne muziek (gr). 8.00 Nieuws. TROS:
8.10 Lichte grammofoonmuziek en
praatje. 8.30 Nieuws. 8.32 Actuali
teiten. 8.35 Stereo: Lichte grammo
foonmuziek. 9.15 Volksmuziek uit
de Sowjet-Unie (deel H). 9.45 Voor
de kleintjes. 10.00 Moderne muziek
(gr). 10.30 Voor de vrouw. 11.00
Nieuws. 11.02 Piekuur: amusements-
proeramma. 11.50 Actualiteiten.
DINSDAG
240 M. EN FM-KANAAL 43, 99.8
MHZ.
Middag:
12.00 Nieuws. 12.02 Zorro: program
ma voor tieners. 13.00 Nieuws. 13.02
Gevarieerd platenprogramma. (14.00
Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.02 Er-Jee-
Em-Drie. 16.00 Nieuws. 16.02 Mix.
(17.00 Nieuws). 17.30-18.00 Sinter
klaasprogramma
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte vo
cale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.02
Mengel muze: nieuwe langspeelplaten.
NRU: 11.00 Nieuws. 11.02 Operette
klanken.
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
16.00 uur:
(NTS) SINTERKLAAS IS JARIG.
Hij viert zijn feest in de slotzaal van kasteel Radboud
In Medemblik. Het kasteel is dit jaar zijn tijdelijk
hoofdkwartier. Het kasteel is versierd met kinderte
keningen. De oproep van de sint na zijn aankomst in
Nederland heeft enkele honderdduizenden tekeningen
opgeleverd. Zelfs uit België kwamen twee postzakken
vol. Een feest heeft een gastvrouw nodig. Het is
Mies Bouwman.
18.55 uur:
(NTS) PIPO DE CLOWN
19.00 uur:
NIEUWS IN HET KORT.
19.07 uur:
(NCRV) TWIEN (KLEUR).
De gekleurde Twlen-ultzending telt twee .evenemen
ten.' Wally Tax, de zanger van de Outsiders, wordt
ontdaan van zijn meterlange haardos. Uit Engeland
is de Ierse folkzanger David McWiliiams overgeko
men, die in Engeland wordt gepousseerd als de
nieuwste sound van deze tijd. Een grootscheepse
reclamecampagne met onder andere slogans op alle
Londense bussen, heeft echter nog niet veel gedaan.
In Nederland ia David McWiliiams met zijn .The days
of Pearly Spencer" op de top-40-lijst gekomen.
20.00 uur:
JEREMY, JACK EN DE BONESTAAK (KLEUR)
Een musicalfilm voor de jeugd, gemaakt door Gene
Kelly met hemzelf in de hoofdrol.
21.20 uur:
80MS GEBEURT 'T.
Vorig jaar, een dag voor Kerstmis, werd Leo Moens
documentaire .Desondanks uitgezonden. Dit is de her
haling van een fragment ui het programma. Een ou=
dere vrouw vertelt haar ervaring over een avond,
die eenzaam zou moeten zijn.
21.15 uur:
SPEELFILM.
Op bezoek bij de Amsterdamse kunstschilder Jan
Stekelenburg, die een huis vol mechanisch speelgoed
heeft. Er zijn veel antieke curiositeiten bij, de buit
van jarenlang verzamelen en ruilen, in Nederland, zo
wel aLs ln het buitenland.
21.45 uur:
VARIéTé VAN PEKING
Vorig jaar heeft de opera van Peking een tournee door
Nederland gemaakt. De NCRV heeft toen al fragmen
ten uit het programma laten zien. De opnamen worden
nu uitgezonden onder de titel .Variété uit Peking', want
de aanduiding opera Is misleidend, Chinese opera is
een mengvorm van pantomime, acrobatiek, goochelen
Het is spectaculair theater, dat alleen opgebracht
kan worden door artiesten, die jarenlang getraind zijn
en die meestal de zoveelste generatie vormen van
groepen opera-artiesten.
22.15 uur:
Er zal driedimensionale televisie rijn. In de keuken
wordt het eten per computer bereid. Robots doen het
huiselijk werk. Er zullen ook nieuwe woonvormen
rijn. De mensen zullen samenwonen ln, nu nog on
denkbare grote woonblokken. Maar elke raat in zo'n
bijenkorf zal een stukje privacy bieden. Het door
Moshe Safdie voor de Expo in Montreal ontworpen
wooncomplex .Habitat 67' is een voorbeeld van het
begin van de nieuwe bouwvormen.
20.00 uur:
JOURNAAL.
20.20 uur:
DUBBELSPION (KLEUR).
Scott en Robinson werken voor de verandering eens
een tijdje op de vissersvloot van een Griekse emigrant
in Los Angeles. Zeelucht is gezond, ook voor spionnen.
Maar dan verschijnt Lisa, beslist geen lelijk meisje,
in het leven van hun werkgever, die haar als postorder-
bruidje in Griekenland had besteld. Het is een schat
van een meisje, de onschuld zelve, tenminste.... In haar
bagage wordt een microfilm gevonden.
21.10 uur:
THE GOOD OLD DAYS.
Variété in oude stijl van het Variety Theatre ln
Leeds. Met acrobatiek op het slappe koord, een stunte
lende goochelaar, een zangeres, een Ierse komiek, enz.
22.00 uur:
TWEEDUUSTER.
Aan de klachtenbalie van een groot warenhuis komt
een dame, die zich beklaagt over de behandeling die
ze heeft ondervonden van een verkoopster op de negen
de verdieping, maar het warenhuis telt geen negen
verdiepingen. De achtste etage is de hoogste. Toch
is de dame zeer zeker van haar zaak.
22.30 uur:
JOURNAAL.
BELGIË-NED.
18.55 uur:
ZA NDMANNETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
verdovende middelen.
19.35 uur:
KWART-EEFJE
Rubriek voor de vrouw met als onderwerpen sinter
klaasfeest, recepten en gerins- en bejaardenhelpsters.
20.00 uur:
JOURNAAL.
20.25 uur:
DOCUMENTAIRE.
Werkloos door de computer.
20.55 uur:
TV-SPEL: DE VADER.
Een dramatisch stuk van de Zweedse auteur August
Strindberg over de echtelijke problemen van een rit
meester wat betreft de opvoeding van dochter Bertha
22.30 uur:
MEDIUM: CULTURELE ACTUALITEITEN.
23.00 uur:
JOURNAAL.
18.55
(NTS) PIPO DE CLOWN
19.00 uur:
NIEUWS IN HET KORT.
19.03 uur:
KEES BRUSSE.
presenteert .dag dinsdag'.
19.30 uur:
DE 2.1STE EEUW.
Vandaag: de
de 21ste eeuw ln rijn huis.
BELGlë FRANS KANAAL 3 EN 8
18.25 Nieuws; 18.30 Schooltelevisie; 18.55 Gastpro-
gramma; 19.25 Kleuterbedtijd; 19.30 De schepselen
van de goede God; 20.00 Journaal; 20.30 Amusements
programma: 21.30 Martelaars van de liefde; 22.40 Truc
filmpje; 23.00 Journaal.
FRANKRIJK - RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12
9.00 Schooltv: 12.30 Paris club, magazine; 13.00 Tele-
midi, journaal; 18.25 Schooltv; 18.55 45 seconden;
19.20 Het huis van Toutou; 19.25 Regionaal journaal:
19.40 L'ane culotte; 20.00 Tele-soir, journaal: 20.50
Compagnons, tv-spel; 22.10 Muziek voor u; 23.05 Aan
u het oordeel; 23.35 Tele-nuit, journaal.
(ADVERTENTIE)
Soho-kwartier is liet agentschap ge
vestigd van captain Jock Easlon,
een gewezen officier, die aan de
filmindustrie van Europa en Ameri
ka figuranten levert voor alle soor
ten hachelijke karweitjes.
Zijn mensen zijn merendeels oud
militairen. Want de ervaring heeft
geleerd, dat slechts personen, die
niet alleen de nodige fysieke ge
schiktheid bezitten, maar bo
vendien strikt naar de letter weten
te gehoorzamen, voor het vak
bruikbaar zijn.
Het is namelijk niet voldoende luk
raak van een paard te vallen of
zich uit een boom te laten schieten
zonder de nek te breken dit moet
ook nog natuurgetrouw en (vooral)
streng volgens de aanwijzingen van
regisseur en cameraman geschieden.
Al deze schijnbaar toevallige acci
denten dienen op het nauwkeurig
vastgestelde tijdstip te gebeuren en
mogen onder geen beding buiten
het cameraveld vallen.
ENTEREN VAN EEN TREIN
...maand lang dagelijks oefenen...
Ook bij de wildste rultercharge
sneuvelt iedere getroffene op de
juiste plaats en op het vooraf be
paalde moment. Wee de lichtvaar
dige, die in het enthousiasme van
het ogenblik zijn eigen stervensuur
zou willen uitkiezen...hij wordt on
verbiddelijk van de lijst der vak
lieden geschrapt.
Een van de befaamdste leden van
dit keurkorps is de oud-marinier
de confraters over 's mans legen
darisch geworden prestatie om met
een vaartje van 40 km per uur rijn
motor tegen een boom te pletter te
rijden. Tweemaal moest de opname
•■•.orden herhaald. En voor beide
krachttoeren ontving de waaghals
25 dollar. Dat was in zijn jonge ja
ren later zou een reprise niet
nodig zijn geweest. De ervaren
stuntman neemt nimmer risico en
weet zijn manoeuvre tot op een frac
tie van een seconde te berekenen,
zulks vanwege het altijd in tijdnood
verkerende werkschema, maar te
vens om het nooit afwezige levens
gevaar tot een minimum te beper
ken. Achter elk experiment immers
hoe zorgvuldig en vakkundig ook
voorbereid - loert het spooksel, dat
.toeval' heet en dat onder alle om
standigheden de even onberekenbare
als kwaadaardige vijand van de
stuntman blijft.
Paddy Hayes is de specialist, die
loze zekerheid weet klaar te spelen,
onverschillig of hij als Griekse krij
ger van de Trojaanse vestingmuren
duikt, dan wel als gewonde apache
in een diep ravijn moet tuimelen.
Toch had het noodlot hem bijna te
grazen toen hij ln ,The Grimson
Pirate' uit de top van een bezaans
mast werd geslingerd. De bedoe
ling was. dat hij in zee terecht zou
komen, maar op het kritieke mo
ment bleek de golfslag niet sterk
genoeg de mast helde onvoldoen
de over en Hayes viel op het dek
in plaats van in het water. Wonder
boven wonder kwam hij er met een
paar gebroken ribben af.
Daar het om een val van 75 voet
ging en Hayes 1 dollar per voet be
rekent. werd de grap. die hem bijna
zijn hachje kostte, met zegge en
schrijve 75 dollar gehonoreerd.
ook de wouw
Uiteraard is het Rtuntmanswerk
mannen-, om niet te zeggen kerels-
werk. Toch blijkt het zwakke ge
slacht niet geheel van de broeder
schap uitgesloten. Een veelbeloven
de kracht is de zeventienjarige mis*
Margaret Mawer, die reeds nu als
.the finest stuntwoman in the bu
siness' staat aangeschreven.
Zij laat zich door de glazen obsta
kels werpen met een gratie en over
tuiging, die vergrijsde vaklieden
met respect vervullen, ook al dient
genoteerd te worden, dat het
meestal om ,gias' van gesmolten
suiker of toffee gaat.
Ten besluite: Niemand zal willen
volhouden, dat het werk der stunt
mannen tot het schoonste of ver
heffendste behoort in de show-bu
siness. Maar het spektakelstuk, en
met name de Western, blijkt nu
eenmaal in een dringende behoefte
van de tv-programma's over de hele
wereld te voorzien. En het is zonder
de medewrking van deze kera-fi-
guratie eenvoudig niet denkbaar,
aarom leek het niet oninteressant
om naast de gefingeerde heldenda
den der heren Cartwright c.s. ook
eens de schijnwerper te richten op
het merkwaardige legioen der onbe
kenden en hun werkelijke flirtation
met de dood!
3800. Onderweg naar de vliegbasis,
maakte vooral professor Dubois me
nige dubbelzinnige opmerking over
het voorjaar, de vogeltjes enzovoorts.
Maar Jane en Buck reageerden nau
welijks op die plagerijen. Toen Arend
de wagen de parkeerplaats van Tar
mac opdraaide, hadden zij al enkele
interessante plannetjes gemaakt, die
van grote invloed op hun toekomst
zouden blijken te rijn. ,Ik breng Jane
even in mijn oude draaidoos naar
de stad, lui!' deelde Buck laconiek
mee. .Tenminste als je 't aandurft,
Jane. De vering is niet zo best als
die van Arends slee, maar ze heeft
me nog nooit in de steek gelaten.'
Je hebt natuurlijk wel kans. dat de
benzinetank straks ergens op 'n stil
landweggetje leegraakt', merkte de
professor droogjes op. .Je bent dus
eens. Kort daarop reed het nieuwe
paar met veel motorlawaai de poort
uit. ,En met deze schone belofte voor
de toekomst eindigt o
avontuur", mompelde Arend, .en lk
heb zo'n idee, dat wij 't op de volgen-
DOOR
ROMER GODDEN
Vertaling: Frêdérique van Schouwen
19
„Maar hoe zit het met jou?" had
Rob gevraagd toen hij met zijn werk
begon. „Wat ga jij nu doen als je
urenlang alleen bent?"
„Wat je zei dat ik moest doen," zei
Fanny. .Niets'.
Al die tijd had ze Rob niet kunnen
bijhouden; ze kon maar niet over
haar moeheid heenkomen. „Nu ja. ik
ben ook sinds Kerstmis al aan het
pakken geweest." had ze kunnen zeg
gen. Eerst moesten de kinderen haar
school en pakte ik voor het laatst hun
koffers. Ik wist het, zij niet. Toen op
Stebbings, terwijl Gwyneth de enige
wist die begreep waarom. „Stebbings
opgeven? Voor een flat in Londen?
Fanny, je bent niet wijs," hadden
Margot en Anthea uitgeroepen. Nu
wisten ze wat er achter Fanny's rus
tige woorden stak, toen ze zei: „Hel
zal gemakkelijker zijn voor Darrell."
Toen in Schotland om tante Isabels
cottage te sluiten, dat vaalgrijze ste
nen huisje met zijn donkere taxisha
gen. Wonderlijk dat het allemaal te
gelijk gekomen was, dacht Fanny,
het huis van tante Isabel waar ik als
kind gewoond had en dat tot mijn
huwelijk mijn thuis was geweest;
Stebbings en de kinderen. Ik pakte
mijn hele leven in. Geen wonder dat
ik doodmoe ben.
Rob was ontzet geweest dat ze zo
mager was. „Ik was ontzet dat jij zo
mager was," zei Fanny.
,Ik ben altijd mager geweest. Jij
hoort mollig te zijD en i k heb geen
donkere kringen onder mijn ogen."
Elke ochtend voordat hij aan het
werk ging, sleepte Rob een ligstoel
en kussens naar het terras en Fanny
bracht de ochtenduren daar door, in
de zon liggend en, dacht Fanny, weer
aaneengroeiend, zoals iemand dat
kan doen onverschillig hoe hij uiteen
gereten werd.
Toen Renato hen die eerste avond
in de tuin had achtergelaten, was
Fanny over het gras gelopen en had
met verbazing een van de oude olijf
bomen aangeraakt. De wortels van de
boom hadden in het gras aardhopen
opgeworpen; halverwege was hij ge
spleten. hij wrong zich in vreemde
kronkels en daar waar hij hol was,
zag de stam er droog en wit uit,
maar de boom droeg nog altijd zijn
kroon van bladeren die dan eens
groen, dan zilverig in de wind wieg
den, bladeren waar zij van was gaan
houden. De oude boom zou jaar op
(aar olijven geven in stilte vrucht
dragend en ik ga zo tekeer, dacht
Fanny.
De enige geluiden die hier te horen
waren, kwamen van het meer en
geen enkel geluid had iets met Fanny
le maken. Riemen doken in het water
als Mario met zijn boot uitvoer, nat
te kleren kletsten op houten wasbor
den van het eigen strand van de villa
of van dat van het hotel, als Giulietts
of de vrouwen van het dorp of die uit'
het hotel de was deden. „We hebben
maar weinig wasserijen in Italië,"
had Renato haar verteld. Af en toe
was er het gesputter van een buiten
boordmotor het fellere gebrom van
een motorboot en zo om het uur het
verre ronken van de stoomboten 'die
van Riva naar Limone en van Limo-
ae naar Malcesine voeren. Soms
klonken er stemmen.
Op Stebbings moest Fanny zich met
alles bemoeien. Hier begreep ze niet
eens wat er gezegd werd en bemoeide
ze zich met niets. Zij bestelde geen
vlees of melk. Celestina deed het
huishouden. Het rumoer van de weg
was ver weg, hoewel Rob klaagde dat
er te veel auto's waren. De bus toe
terde om de vier uur zijn twee no
ten, maar Fanny hoefde die bus nooit
te halen.
's Morgens, 's middags en des
avonds hoorde ze, als het niet te hard
waaide, de klokken. Als ze midden op
de dag luidden, zond Celestina Giu-
lietta om voor Fanny's lunch de ste
nen tafel te dekken. De roze stenen
bank stond om twaalf uur midden in
de zon. Vaak bracht Celestina zelf de
koffie en bleef wat staan praten in
haar gebroken Duits-Engelse taaltje,
doorspekt met veel Italiaans en ge
barentaal. Fanny had heel wat over
Celestina en haar familie te weten
kunnen komen, over haar leven in de
oorlog en haar huwelijk, maar Ce-
lestina's woorden gingen haar ene
oor in en het andere uit. Wat had
Fanny met Celestina te maken!
Na de lunch deed ze een dutje, dik
wijls op het gras onder de cipressen,
die boven het strand van de villa een
tweede omsloten tuin vormden. Dan
lag ze te luisteren naar het kabbelen
van de golven totdat ze in slaap viel.
„Je ziet eruit of je in geen maan
den geslapen hebt," zei Rob tegen
Fanny.
„Dat heb ik ook niet."
„Nu kun je slapen."
Ze kon maar niet genoeg slapen;
er waren zoveel nachten geweest op
Stebbings of in het huisje van tante
Isabel waar ze in haar oude kamer
tje had lopen ijsberen, of in hotels
in Londen niet had kunnen slapen
omdat het er zo bedompt was en
Fanny sliep of ze verdoofd was.
Als" ze wakker werd, ging ze er
vaak met de auto op uit. Het was een
nieuwe verrukking. Robs Mercedes
te besturen na al die jaren in de oude
Rover In het begin was Rob bezorgd
geweest. „Zul je er wel aan denken
rechts te rijden? En Italianen rijden
hard," maar Fanny had gelachen.
„Ik heb meer dan mijn halve leven
voor chauffeur gespeeld."
„Veel te lang," zei Rob. Het was
een nieuwe ervaring voor Fanny niet
te mogen rijden als ze moe was.
Gedurende die middagen reed ze
naar Riva naar de stomerij, de
tintoria waar een reeks jonge
meisjes aan hun strijkplanken ston
den, gereed om de kleren op te per
sen, terwijl de klant erop wachtte.
Ze reed naar Malcesine om kranten
te kopen of voor Rob naar het post
kantoor te gaan en de mensen wisten
weldra wie zij was en groetten haar,
maar als ze kinderen zag die op de
piazza speelden of kleuters die de
duiven voerden op de trappen van de
kerk, liep ze er haastig langs.
Soms reed ze verder om het meer
heen, langs de stadjes met hun ha
ventjes en hun roze huizen, hun olij
ven, cipressen en oleanders, hun
kraampjes met sinaasappelen en ci
troenen: langs Torri, Bardolino met
zijn wijngaarden, Lazise met zijn ro
de, oude kasteel, Garda, zoveel klei
ner dan je verwachtte voor een stad
die haar naam aan het meer had ge
geven en door naar Peschieri.
„Zou Je Verona niet willen zien,
Mantua of Cremona?" vroeg Rob
soms, maar het was of Fanny a»n
het meer vastzat: zij had het gevoel
dat zij de betovering van hun geluk
zou verbreken als ze uit het gezicht
van het blauwe water ging en waar
ze ook de middag had "doorgebracht,
altijd was ze op tijd terug voor Rob
en altijd sloeg haar hart wat vlugger
als ze de laatste bocht van de weg
langs het meer nam en de cipressen
van de villa zag, de lichten aan in de
keuken en in Robs raam erboven. Ze
reed het hek binnen, liet de wagen
staan voor Mario die hem in de gara
ge zou zetten en ging stilletjes naar
haar kamer om te baden, zich te ver
kleden en in de zitkamer of op het
terras te wachten tot Rob beneden
kwam.
Dat was het uur waarvan ze het
meest hield, als ze samen met hem
in de schemering zat of wandelde,
wanneer de bergen aan de overkant
donker werden en scherp tegen de
hemel afstaken.
Wolken die
roze tintte,
het meer dat zijn
het mat zilver was. Af
een licht, rood of groen, van een pas
serende stoomboot. En altijd was er
die ene ster precies aan de overkant
alsof die daar hing voor de villa. „De
avondster," zei Fanny, maar ze be
schouwde hem als hun ster. De ster
scheen zo fel dat hij een lichtpijl over
het watei wierp tot bijna aan hun
voeten, maar hij zakte altijd met bui
tengewone snelheid achter de berg.
Dan verschenen de bekende kralen-
lichtjes langs de kust en in trossen op
de bergen. „Tijd om naar binnen te
gaan," zei Rob dan. „Ik ben uitge
hongerd en ik snak naar een
drankje."
(wordt vervolgd)
de ondergaande
weerspiegelden zie
t zijn kleur verloor i
zon
zich in
totdat
SPECIALIST IN DE.. BETERE DAf/ES EN HERENCÖNEECTIÉ
HULST TERNEUZEN GOES
we zijn totaal over
stuur carol.londos
praat of wij al
eigenaar is
at is hij
niet en wordt
hij nooit.
f let op
[carol,daar
L KOMT HU
k aan!