Nare verhoudingen in
Baarland duren voort
,Twee stroppen om
de hals van Gent'
Jpllllp
2
Apart
ALMANAK
Geen garantie
Onderbezet'
Verzorgingstehuis
voor bejaarden
in Veere
COASTER VAST IN BURGHSLUIS
DOOR LAGE WATERSTAND
ONGEVAL BIJ
POTJES:
250 BOETE
BETONNEN ROEIBOOT UIT SAS
PRONKSTUK BETOND AG 1967
STAGNATIE
OPVEREN
DOOR MIST
INSTEEKHAVEN MIDDELBURG GERUISLOOS IN GEBRUIK
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 24 NOVEMBER 194) VRIJDA
BURGEMEESTER EN RAAD CONTRA AMBTENAAR
.AMBTENAAR ZIJN
EN BOUWER GAAT
NIET SAMEN'
BAARLAND Opnieuw is de ge
meente Baarland in 't nieuws. Op
nieuw gaat het om moeilijkheden,
die zich afspelen in het gemeente
huis en opnieuw zijn de ambtenaar
I. A. van Royen Baarlands oudste
raadslid H. de Vriend en burge
meester W. N. van Liere erbij be
trokken. Concrete aanleiding .tot
de recente gebeurtenissen: de uit
gifte van grond op het tweede deel
van het recreatiegebied .Schelde-
Oord', waar al vijftig zomerwo-
ninkjes staan en waar er nu acht
enveertig bijgebouwd kunnen wor
den.
B en w voelen voor eenzelfde aanpak
als op het eerste gedeelte van ,Schel-
de-Oord'. Tot 15 september 1967 kun
nen aanvragen voor een perceeltje
grond op het terrein bij de gemeente
worden ingediend. Er komt een ad
vertentie in een landelijk blad. waar
in op deze mogelijkheid wordt geat
tendeerd. De gemeente krijgt aan
vragen voor perceeltjes, daarbij zyn
drie gegadigden voor alle 48 stukjes
grond. Een van die gegadigden is de
heer I. A. van Royen, die zijn verzoek
aan de burgemeester overhandigde
en te horen krijgt, ,dat er wel mets
van zou kunnen komen, omdat je
toch niet tegelijk ambtenaar en bouw
ondernemer kunt zijn'.
In augustus krijgt de heer De Vriend
in antwoord op een vraag ln die rich
ting van burgemeester Van Liere de
toezegging, dat de raad mag meebe
slissen in de verdeling van de per
ceeltjes op het tweede terrein. Eind
september is er een bijeenkomst van
de raad door de heer Van Royen
als een besloten vergadering en door
de burgemeester als een oriënterende
bespreking zonder notulen of pre
sentiegeld aangeduid waarin de
uitgifte van de grond in erfpacht
wordt besproken. Begin oktober be
sluit de raad zonder discussie in een
openbare vergadering b en w te
machtigen de percelen uit te geven
en (vorige week vrijdag) deelde het
college de raad mee hoe de stukjes
grond waren toegewezen.
In die tussentijd gebeurde er echter een
en ander. De heer Van Royen ver
klaarde in een gesprek met het dag
blad ,De Stem', dat Baarland door
zijn plannen niet te accepteren .af
ziet van 90.000'. Zijn bedoeling was
zo zei hij de huisjes gezamen
lijk te laten bouwen, wat naar zijn
mening goedkoper zal z(jn dan apar
te bouw, maar de gebouwtjes daarna
wel afzonderlijk te verkopen. Van de
.winst' zouden recreatieve voorzie
ningen op het terrèin bekostigd kun
nen worden, zo was zijn visie. De heer
Van Royen: ,Ik wil bij die plannen
de gemeente betrekken, ik zou in
m'n vrije tijd en op zaterdagen de
zaak kunnen uitwerken en contacten
leggen met gegadigden en zomer-
1968 zouden alle 48 huisjes er kun
nen staan'.
De raad voelde weinig voor de aanpak,
zoals de heer Van Royen die als par
ticulier, niet als ambtenaar voorstel
de en in de jongste vergadering trok
ken met name de heer H. de Vriend
ADVERTENTIE
In geval van storing, is voor de
abonnees op onze servicedienst
dit weekend beschikbaar: de heer
J. Kusse, Sloehavenstraat 5, Nw.-
en St.-Joosland. Tel. 01182-506.
Leeuwse
Prachtig
Als men een of andere particulier
uit de zeventiende eeuxo de won
deren van onze tijd zou kunnen
laten zien, zou hij hoogstwaar
schijnlijk het meest verbaasd zijn
over onze autowegen. Niet om de
vooruitgang, maar om het merk
waardige feit, dat hierop alsmaar
mensjes in blikken doosjes langs
elkaar schuiven. Allemaal mensen
met een doel. En dat doel heiligt
een verplaatsing. A moet naar B
en B moet nagr A. Het zou dus
eenvoudiger zijn, als A zijn taak
in A had en B in B. Zó slecht
hebben wij de zaken geordend. Het
valt ons alleen niet meer op.
Op rijksweg 58 door Zeeland
moesten zoveel mensen van A
naar B en van B naar A, dat
deze weg op de toekomst vooruit
liep: het werd te vol. Men zal dus
het aantal auto's moeten inkrim
pen of de weg breder maken.
Men kiest voor het laatste. Voor
lopig is dat een oplossing.
Weer daarop vooruitlopend is een
andere goede maatregel ge
nomen: een snelheidsbeperking tot
tachtig kilometer per uur. Ver
standig, want boven die snelheid
verliest men een groot deel van de
controle ovèr dat blikken doosje.
De politie ziet er secherp op toe.
De fabrikanten van die blikken
doosjes werken precies een an
dere richting uit. Ook hier zijn
de zaken slecht geordend.
Een goede maatregel, die snel
heidsbeperking. Een Goesenaar,
die deze week een bejaarde dame
met de rust van tachtig kilome
ter naar Middelburg reed, wees
haar er onderweg nog eens op:
Tachtig is prachtig'.
Ja', zei zex maar 'k was toch
maar liever dertig'.
Ze zag het verband niet zo goed.
Zelfs de communicatie is slecht
geordend,. Maar hier was het niet-
zo storend.
en burgemeester Van Liere flink van
leer tegen de .bemoeizucht en de
heerszucht' van de ambtenaar. Bur
gemeester Van Liere thans: ,Er wa
ren nog twee gegadigden voor alle
perceeltjes, een aannemer uit Dru-
nen en iemand uit Emmeloord. Maar
we voelden er niet voor, het gehele
terrein aan één persoon uit te geven.
Met die advertentie dachten we men
sen te trekken voor één of twee per
ceeltjes. Het gaat er bij ons om dat
de woninkjes zo gauw mogelijk uit
de grond komen en bewoond kunnen
worden. Ik denk, dat Van Royen
moeite zou hebben ze alle 48 aan de
man te brengen, dat het een geval
van jaren zou zijn geworden. Bij zo
iets heb ik liever te doen met men
sen, die zelf bouwen of die deskun
dige zijn op dit gebied. Het extra
geld zou wel van pas komen, maar
om een bedrag van 90.000 zoals
de heer Van Royen zei, zou het be
slist niet gaan. Ik neem hem niet
kwalijk, dat hij met dat plan geko
men is, ik neem hem wel kwalijk, dat
hij met allerlei opmerkingen b en w
in een kwaad daglicht heeft gesteld'.
Het raadslid H. de Vriend (77) vindt,
,dat de heer Van Royen b en w ken
nelijk niet capabel acht voor de uit
gifte van het tweede terrein'. Over
zijn plannen zegt hij: ,Een ambtenaar
mag geen bijbanen hebben, als het
gemeentewerk daaronder moet lijden.
Maar hij heeft aangedrongen, en is
de raadsleden afgegaan om zijn zin
door te drijven. Van Royen kan nooit
garanderen, dat de 48 perceeltjes
voor het nieuwe zomerseizoen ge
bouwd zullen zijn. Hij zou zes ton
nodig hebben gehad. Als we dat had
den gedaan gs had het nooit goed
gekeurd. Toch is hij ermee doorge
gaan. hij is een onhandelbaar en
heerszuchtig man, die zich burge
meester voelt en niet voor onderge
schikte kan spelen'.
Naar de mening van de heer De Vriend
zouden de plannen van de heer Van
Royen voor een deel in gemeente-
tijd afgewerkt moeten worden. ,Dat
is niet te tolereren, er is al een grote
achterstand in het werk en hij zit:
altijd privé te werken. Er worden
allerlei dingen niet op tijd verstuurd.
Nee, als Van Royen die huizen had
moeten bouwen, had het de gemeente
een ton gekost', aldus de heer De
Vriend, die in ,ScheIde-Oord', zijn
hobby heeft.
,Per se niet waar', is de reactie van de
heer Van Royen op het verwijt, dat
hij in gemeentetijd prlvé-zaken af
handelt. Hij erkent, dat er een ach
terstand is op de secretarie en toont
de notulen van de begrotingsvergade
ring van februari 1966 die onder lei
ding stond van toen wethouder
De Vriend. In die vergadering ma
ken b en w gewag van de achter
stand ter secretarie vanwege de vele
nieuwe administratieve werkzaam
heden en vragen clementie aan de
raad voor de ambtenaren, ,die met
anderhalve man onderbezet zijn'. Er
wordt gesproken over de mogelijkheid
om samen met Oudelande een n'
we functionaris aan te nemen.
Wat zijn plannen voor .Schelde-Oord'
betreft: de heer Van Royen zegt er
over. dat ze zijn ingegeven door het
ook in de raad geuite verlan
gen om speculatie op het terrein te
gen te gaan. Over het verwijt van de
heer De Vriend, dat hij .bemoeizuch
tig' is: .Zijn bemoeizucht is groter
dan de mijne. Het valt niet mee om
op een schip met twee kapiteins te
werken. Zo'n situatie is weinig ple
zierig'.
Ook burgemeester Van Liere vindt, dat
in Baarland weinig plezierigs ge
beurt: ,11c loop er niet hele dagen
over te mokken, maar een goede ver
houding is allemachtig' ver te zoe
ken. In Oudelande is het gezellig,
daar drink je je koffie bij elkaar. In
Baarland moet je jezelf altijd in acht
nemen. De verhouding is kapot. Ik
voorzie ook geen verbetering, tot de
herindeling zal het zo wel door
gaan...'
Het is niet de eerste keer, dat er m___
lijkheden zijn in Baarland, waarhij
ook de naam van de heer Van Royen
wordt genoemd. Wanneer men over
deze zaak spreekt met de inwoners
van het Bevelandse dorp, dan blijkt
al spoedig, dat men er liever niet
over praat. De gemeenschap is klein,
de een of andere .onvertogen opmer
king', kan al gauw verkeerd wor
den geïnterpreteerd of zelfs nadeel'
opleveren voor de betrokkene...
(ADVERTENTIE
BELGISCHE TV IN HAVEN SERIE:
.ZEEBRUGGE: HAVEN
DER GEMISTE KANSEN*
VLISSINGEN .Beigïë's tweede
havenstad Gent heeft twee stroppen
om de hals: 1. aan het eind van het
kanaal naar de Westersehelde bij Ter-
neuzen straks een nieuwe Bluis die
schepen tot maar 50.000 ton kan door
laten en 2. by Zelzate een tunnel on
der hetzelfde kanaal voor het verkeer
van de grote weg Antwerpen-zeekust,
die zo hoog is gelegd, dat er nooit een
schip boven een laadvermogen van
60.000 ton overheen zal kunnen'. De
titel van het onderdeel ,Gent' in de
tweede aflevering van de Belgische
televisieserie van Maurice de Wilde
over ,De anatomie van België' sprak
gisteravond daarom voor zich: ,Geen
mammoets voor Genf
De samensteller van deze goed gedo
cumenteerde reeks programma's over
de Belgische havens trok gisteravond
een paar conclusies, die nu niet be
paald vleiend waren voor al wie in
dit land havenpolitiek bedrijft. Met
de camera op Gent gericht stelde hij
vast dat de toekomst van deze haven
is belast met twee hypotheken: er
zijn 9 miljard Belgische franken be
steed aan verbreding van het kanaal
Gent-Terneuzen en de bouw van een
nieuwe sluis te Terneuzen, terwijl de
evolutie van de tonnenmaat niet is bij
gehouden. Gent heeft een nieuwe sluis
nodig van 100.000 ton, terwijl die var
50,000 nog niet klaar is. Tweede aan
val van de commentator: er zijn fou
ten gemaakt bij het bouwen 'van de
verkeerstunnel te Zelzate, want Gent
zit door die tunnel vast.
Met cijfers en statistieken tekende
Maurice de Wilde de positie van de
haven van Gent, waarvan de ontwik
keling vele jaren heeft gestagneerd
en diè nu door een vestiging van het
Amerikaanse olieconcern Texaco en
het staalbedrijf Sldmar ,als een bruid
in de morgen een lang gekoesterde
droom' afwacht, zoals hij het wat ba
rok formuleerde.
VASTLOPEN
In gesprekken met de gouverneur
voor Oost-Vlaanderen, de heer P. de
Kinder, de voorzitter van de Belgische
redersvereniging, de heer G. Dufour,
en de secretaris-generaal van Sidmar,
de heer G. Regnier, wisselde de inter
viewer van gedachten over de vraag
of door deze .stroppen om de hals
van Gent' de ontwikkeling van de
havenstad op de lange duur niet op
nieuw zal vastlopen. De geïnterview
den lieten zich niet tot scherpe uit
spraken verleiden. Ze volstonden met
op te merken ,dat Gent voorlopig wel
vooruit kan' en dat men de snelle
groei van de tonnenmaat in de scheep
vaart niet helemaal had kunnen voor
zien. Later haalde Maurice de Wilde
nog Nederlandse voorbeelden van
.vooruitziend havenbeleid' aan: IJmui-
den en Rotterdam, waar men wel on
middellijk heeft gereageerd op de
groei van de tonnenmaat, zowel in de
tankvaart als in de aanvoer van ert
sen. De samensteller bleef volhouden
dat vooral in de ertsaanvoer moet
worden gerekend met een optimale
tonnenmaat van 80.000 tot 85.000.
ZEEBRUGGE
dat er studies zullen moeten komen
naar de mogelijkheden van de haven
van Zeebrugge. ,Wé moeten gemiste
kansen goedmaken in de mate, waar
in dat nu nog mogelijk is'. Zoals ge
zegd: do tweede aflevering vandeze
Belgische tv-serie over de havens
trok vergelijkingen met Nederlandse
havens en gaf blijk van een bijzonder
kritische instelling ten opzichte van
wat België voor Gent en Zeebrugge
heeft gedaan.
Voorafgaand aan het programma
deelde de omroepster mee, dat Ant-
werpens gemeentebestuur bezwaren
had geuit tegen het standpunt van de
BRT over de ontwikkelingen in deze
stad, zoals dat vorige week naar vo
ren was gekomen.
Na afloop van de serie krijgt het
Antwerpse gemeentebestuur gele
genheid voor een wederwoord. De
derde uitzending in de reeks is
volgeDde week donderdag.
HET HUIS VAN
ST. ELOY
Juwelen en
gouden sieraden
J. van der Loo
Juwelier
Lijnbaan 69 Rotterdam
Pestvogel
in Oostburg
OOSTBURG Leerlingen van c(e
openbare lagere school te Oost
burg namen donderdag een vroe
ge voorbode van de winter vjaar.
Ze ontdekten in een bessestruik
in een tuin vlak bij de school een
eenzame pestvogel, die de enkele
rode besjes die daar kennelijk op
zijn verschijning hingen te wach
ten, voor hun trouwhartigheid be
loonde door ze simpeltjes op te
eten. De onderwijzers zouden hun
goede naam oneer hebben aange
daan als ze er niet meteen een
instructief lesje in pest- en andere
zeldzaam voorkomende vogels te
genaan gegooid hadden. Het is
gebeurd. En nu maar hopen dat
één pestvogel nog geen winter
maakt.
VEERE In het bestemmingsplan Cla-
rissenpolder te Veere zal een bejaar-
denpensiontehuis .van de grond ko
men. Het is een project dat wordt
aangepakt door een speciale stichting
waarin zowel de gereformeerden als
de hervormden en liet bestuur van
het Godshuis participeren. Het initia
tief is destijds uitgegaan van de ge
reformeerde stichting, die het plan
had opgevat om naast een tehuis in
Middelburg een tehuis te bouwen op
het platteland.
Het tehuis in Veere krijgt een capaciteit
van honderd bedden. Er zijn ook een
aantal flatjes gepland- Het Godshuis
in, - Veere, kan profiteren, van de
nieuwbouwplannen want dit gebouw
moet worden, gesloten .omdat het niet
meer, aan ,de eisen voldoet-.. De, uit
voering van de nieuwbouwplannen
van de gereformeerde stichting in
Middelburg zijn momenteel in volle
gang. Het project komt van de grond
in het Breewegplan. Daar bouwt de
aannemerscombinatie MACO haar
ontwerp van Ir Dekker van het ar
chitectenbureau Rothuizen en
Hooft.
Met de bouw is vier miljoen gulden ge
moeid. Er komt een tehuis van hon
derd bedden en zestien flatjes. De
pensionprijs bedraagt ongeveer
6350 per jaar, de huur van de flats
zal ongeveer 175,per maand
gaan bedragen. Het verzorgingshuis
in Veere, waarin de gereformeerde
stichting voor bejaardenzorg ook
aandeel heeft wordt gebouwd r
ontwerp van het architectenbureau
Steen en Tuinhof. Het wordt een
complex van twee bouwlagen.
BURGHSLUIS De nu al enige dagen heersende oostenwind, gepaard
gaande aun een afnemende maan deed het water in de Oosterschelde flink
zakken en bij hoog water bleef het een stuk onder het normale peil. Dit
had tot gevolg dat ook in de havens het water lager bleef. In Burghsluis
had hier de coaster .Hollandia' uit Rotterdam hinder van. Het schip werd
door de fa Gebr. Landegent uit Haamstede geladen met tarwe bestemd
voor Ierland. Woensdagavond zou het schip vertrekken maar het water
bleef te laag zodat een volgend hoog tij afgewacht moest worden. Gister
avond was het schip echter nog steeds niet vertrokken.
Kustvaartuig in
aanvaring met
Iaadinstallatie
in Wemeldinge
WEMELDINGE Hef, Deense kust
vaartuig ,Sisu\ dat met een lading- mos
selen van Denemarken op weg was naai
Wemeldinge, is bij het afmeren te We
meldinge in aanvaring gekomen met een
graanlaadinstallatie van de coöp. Zeeuw
se aan- en verkoopvereniging. De in
stallatie werd aanzïenljjk beschadigd.
Do schade wordt geraamd op 15.00(1
gulden. De ,Sisu' bleef onbeschadigd.
Man na ongeval
in Sas van Gent
overleden
SAS VAN GENT De 23-jarige Jan
Taal uit Huybergen, die zaterdag 18
november 's ochtends om half zeven met-
zijn auto in de Zandstraat te Sas van
Gent tegen een boom reed, is donder
dag om half zes in de namiddag aar
zijn verwondingen overleden.
Het slachtoffer liep bij het ongeval eer.
bovenbeenfractuur op. De laatste dagen
deden zich echter ernstige complicaties
voor. In de loop van gistermiddag is het
slachtoffer aan de gevolgen ervan in het
Sint-Elisabethsziekenhuis te Sluiskil be
zweken. De heer Taal was gehuwd en
kortgeleden van Bergen op Zoom naar
Huybergen verhuisd.
Kantongerecht Oostburg
OOSTBURG Op 16 juni van dit jaar
vielen by een botsing op het kruispunt
by Potjes (kruising provinciale wegen
Groede-SIuis en Cadzand-Oostburg)
twee doden te betreuren. De Vlissfn-
ger A. W. F. F. moest zich donderdag
hiervoor verantwoorden voor het kan
tongerecht te Oostburg. Hy werd ver
oordeeld tot een boete van 250. Hij
wilde op de bewuste dag, rydende in de
richting Sluis, op het Icruispunt linksaf
slaan. Zjjn tegenligger had, volgens de
verdachte, zijn richtingaanwijzer naar
rechts uitstaan, wat voor liera aanlei
ding was om links voor te sorteren om
direct achter de ander aan te kunnen
draaien. De tegenligger sloeg evenwel
niet rechtsaf en de twee auto's kwamen
in een frontale botsing.
Wachtmeester M. K. van de rijkspolitie
te Aardenburg getuigde dat het uitstaan
van de richtingaanwijzer niet was ko
men vast te staan. Wel stond het hen-
eitje naar rechts, maar dat kon ooit
tijdens of na het ongeval zijn gebeurd.
De officier zei in zijnrequisitoir dat een
geroutineerde rijder erop bedacht moet
zijn dat een pijl bjj vergissing uit kan
staan, zeker wanneer iemand met grote
snelheid over een weg nadert. Vast
stond en dat werd ook niet bestre
den dat de auto van de Vii3singer
over het midden van de weg was geko
men. De officier van justitie, mr Th.
Lebret, eiste 250 en drie maanden ont
zegging uit de rybevoegdheid. De ver
dediger, mr H. A. R. de Mul, vond de
boete redelyk, maar de ontzegging uit
de rijbevoegdheid ging hem te ver. Er
was geen drank in het spel en de ver
dachte kon evenmin worden aangemerkt
als een wegpiraat bovendien zou hij zon
der rijbewijs zijn beroep niet kunnen
uitoefenen. Gezien de twijfel rond het
wel dan niet uitstaan van de richting
aanwijzer liet de kantonrechter, mr C.
JM. van Hees, de ontzegging verval
len, maar handhaafde de boete van
250.
V oetgangerstunnel
op Veerse Gatdam
Provinciale waterstaat in Zeeland heeft
net, aan'e!pren van een parkeerterrein
en het maken van een voetgangerstun-
nel op de Veersegatdam in de gemeente
Veere gegund aan de laagste inschrij
ver, het aannemingsbedrijf Schouwen-
Duiveland NV te Zierikzee voor de som
van 234.100.
Spaanse matroos
bedreigde collega's
met messen
WEMELDINGE Dc dertigjarige
Spaanse matroos A. M„ opvarende van
het te Wemeldinge in lossing liggende
Deen.se kustvaartuig ,Sisu' maakte don
derdagmiddag aan boord amok. Met
messen bedreigde hij de bemanning en
hij wilde tenslotte de hand aan ziehzelf
slaan.
De bemanning kon hem overmeesteren
en wist hem in bedwang te houden tot
de arts A. J. Eckhardt uit Wemeldinge
hem enige Injecties tot kalmering kon,
geven. De Spanjaard werd per ambu
lance naar het ziekenhuis St. Joanna te
Goes overgebracht.
.Eeuwfeest van
gewapend beton'
VLISSINGEN Op do donder
dag in de Amsterdamse RAI ge
houden ,betondag 1967', ter gele
genheid van het veertigjarig be
staan van de Betonvereniging en
het eeuwfeest van het gewapend
beton, was een in Sas van Gent
gemaakte roeiboot van gewapend
beton een hoogtepunt. Deze roei
boot is de eerste toepassing van
gewapend beton in Nederland.
In 1867 ontwikkelde de Franse
tuinman Monier zijn idee voor het
maken van ,cement-ijzer'. Reeds
vanaf 1880 leverde de firma ge
broeders Picha te Gent artikelen
van gewapend beton. Deze firma
ging in de tachtiger jaren ook zelf
artikelen van het toen nog jonge
procédé vervaardigen.
Hierbij heeft mr L. Stevens, oud-
burgemeester van Sas van Gent
een zeer grote rol gespeeld. Nadat
hij in contact was gekomen met
de gebroeders Picha brachten zij
een bezoek aan de wereldtentoon
stelling te Antwerpen in 1879,
waar artikelen van gewapend be
ton waren geëxposeerd. Wat zij
daar zagen werd in eerste instan
tie in Gent in prakijlc gebracht. De
produktie bleef niet tot Gent be
perkt, want'de contacten tussen
mr Stevens en de gebroeders Pi
cha leidden ertoe, dat, nu 80 jaar
geleden,,, de roeiboot .Zeemeeuw'
m Sas van Gent vafi gewapend
beton werd vervaardigd. De eerste
toepassing van gewapend beton in
Nederland!
De samenwerking werd voortge
zet en in 1888 werd de firma Pi-
cha-Stevens opgericht met mr L.
Stevens als directeur. Op do
Zeeuwsche Nijverheidstentoonstel
ling in de maanden mei en juni
1889 in Middelburg toonde de jon
ge firma daar een groot aantal
artikelen onder meer een regen-
AMSTERDAM De tachtigjari
ge .Zeemeeuw' trok op de Beton
de1967' uiteraard de belangstel
ling van de heren (vlnr) Stanis
laus (3)f), Henri (68) en Frantz
Stevens (75), respectievelijk klein
zoon en zoons van de bouwer', mr
L. Stevens uit Sas van Gent.
bak, een dakbedekking en uiter
aard de .Zeemeeuw'. De jury was
zo onder de indruk van het gewa
pende beton, dat de inzending van
de firma Stevens-Picha na proef
nemingen met algemene stemmen
de hoogste ondrescheiding kreeg.
De .Zeemeeuw' werd pas vorig
jaar terug gevonden in een vij
ver van ,Artis' in Amsterdam,
waar de unieke roeiboot bijna
dagelijks werd gebruikt bij het
verzorgen van aalscholvers, pe
likanen en andere watervogels.
Het bleelc, dat de .Zeemeeuw'
al vanaf 1941 in ,Artis' lag,
zonder dat men er zich daar
van bewust was, welk een cu
riositeit het bootje is. De .Zee
meeuw' is 4.20 meter lang. 1.40
meter breed en 60 cm hoog.
De ontwikkeling van het gewa
pend beton werd door het werk
van jhr ir R. R. L. de Muralt uit
'Zierikzee belangryk versneld. Ir
De Muralt, die zich in 1903 in
Zierikzee vestigde, ontwikkelde in
korte tijd een aantal belangryke
ideeën voor de toepassing van ge
wapend beton in de natte water
bouw!.
Niet alleen hét waterschap
.Schouwen', maar in geheel Ne
derland en ook op vele plaatsen in
het buitenland zijn de vindingen
van deze waterbouwkundige toe
gepast. De voornaamste construc
ties van ir De Muralt zijn de balk-
betonglooiing (dijk- of duinglooi
ing), de spijkerglooiing, de dijk
verhoging (de bekende muurtjes),
de zeehoofden (strand- en zee-
dammen) en de zinkwerken van
gewapend beton.
VLISSINGEN De bootdiensten ov~
de Westersehelde hebben gisteravond
veel hinder ondervonden van de mist.
Op de dienst Vlissingen-Breskens
moesten om tien voor acht 's avonds <le
vaarten worden gestaakt. Om twaalf
uur werd vanuit Vlissingén nog een
retourvaart gemaakt.
Op het traject Terneuzen-Hoedckens-
kerke werd de dienst 's avonds om ne
gen uur gestaakt, 's Morgens waren de
•aarten van kwart voor acht en tien uur
/an uit Terneuzen uitgevallen.
Op de dienst Kruiningen-Perkpolder
moesten 's morgens drie en 's avonds
twee reizen vervallen. Om tien voor half
elf 's avonds kon de dienst weer wor
den hervat.
-
'V-V.;. ',L
Drs H. G. v. d. Doel
promoveert in
Amsterdam
ZIERIKZEE Volgende week dins
dagmiddag (28 november) zal de uit
Zierikzee afkomstige Neerlandicus drs H
G. van den Doel (30), thans docent aan
de universiteit van Amsterdam ter
verkrijging van de graad van doctor in
de letteren in het openbaar verdedigen
zijn academisch proefschrift onder de
titel ,Daar moet veel strijds gestreden
zijn'. De promotie is in de tijdelijke aula
van dezelfde universieit in de Lutherse
kerk aan het Singel.
Het proefschrift van de promovendus
behandelt het leven van de Nederlandse
theoloog-dichter Dirk Rafaelsz Camp-
huysen (1586-1627). Als promotor zal
optreden prof dr G. Stuiveling. Het
proefschrift is uitgegeven bij J. A.
Boom en oon te Meppel. Drs Van den
Doel doorliep aan het Professor Zee
manlyceum te Zierikzee de gymnasium
afdeling en studeerde daarna Neder
landse letteren aan de universiteit van
Amsterdam. Voordat hij in zijn huidige
functie aan deze universiteit werd be
noemd was hij enkele jaren leraar Ne
derlands aan het Amsterdamse Bar-
laeusgymnasium.
Examens
Mevrouw W. P. Pleunis-Duijvestein te
Zaamslag slaagde te Utrecht voor de
vakbekwaamheidsproef voor de klein
handel in sterke drank.
(ADVERTENTIE)
Zeebrugge kreeg ln dit tweede tele
visieprogramma van de BRT-VIaams
de naam haven der gemiste kansen'
mee. .Zeebrugge, de enige Belgische
haven direct aan zee, die heel wat
meer mogelijkheden blijkt te bezitten
dan de Belgen zelf ooit hebben ver
moed'. Voorbeelden: het autoferry-
verkeer naar Engeland, de aanvoer
van olie (voor Texaco) en het contai
nerverkeer Zeebnigge-Harwicli.
Met de directeur-generaal van de ha
ven Brugge-Zeebrugge, de heer L. Ver
boven, was de heer De Wilde het eens,
MIDDELBURG Bedrijvigheid
rondom liet complex van de che
mische fabriek .Hercules' te Mid
delburg wijst erop, dat het he
ilryf over een paar weken met de
produktie van DMT gaat starten.
In «Ie nieuwe insteekhaven, die is
ontstaan als gevolg van de rea
lisering van vërniimïngswerken in
het Arnekanaal arriveerden don
derdagmorgen de eerste schepen
met grondstoffen. De Engelse
Middelburg en niet een ander
coaster bracht paraxyleen naar
schip werd metylalcohol aange
voerd. De schepen meerden af aan
de eigen aanlegsteiger, vanwaar
de grondstoffen via de leidingen
onder de spoorlijn door werden
overgepompt in do enorme opslag
tanks op het terrein van Hercu-
WEINIG VERANDERING.
Zwaar bewolkt met plaatsclyk mist.
Overwegend zwakke wind tussen oost
en zuid. Weinig verandering in tempera
tuur.
ZON EN MAAN
25 november
Zon op 08.15 onder 16.33
Maan op onder 14.15