Vliegveld Beek is niet in
smokkelaffaires betrokken
Bijdrage voor doorwerken in
,bouw' tijdens winterweer
heetman Ij
375
Ligging geeft
aanleiding tot
speculaties
KRITIEK OP
DE KAMER
OOK DIT SEIZOEN:
PRACHTIGE
AUTO-
KAART
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1967
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
BESCHULDIGINGEN OP NIETS GEBASEERD
BEEK (ZL) Is het waar dat
vliegveld Beek een knooppunt
voor internationale smokkelaf
faires is, of is het alleen maar
bet gevolg van een fabeltje dat
op onbekende wijze de wereld
is ingeholpen?
Vaak komt vliegveld Beek door
onbekende redenen in de inter
nationale publiciteit. Van echte
smokkel is op dit vliegveld be
slist nooit sprake geweest, hoe
gunstig deze vlieghaven ook ge
legen is ten opzichte van onze
buurlanden Duitsland en
worden naar Marokko en van daar
uit naar Midden-Afrika. Uit omge
keerde richting worden tientallen ki
lo's hashiseh mee teruggenomen.
Gedurende de wintermaanden zou
den een of twee keer per week in
de middernachtelijke uren lichte
eenmotorige vliegtuigtypes op het
dan onverlichte en verlaten vlieg
veld dalen om na korte tijd weer
op te stijgen en in de duisternis
te verdwijnen, richting Duitsland.
Zijn deze verhalen waar? Alleen
de mensen die er dagelijks met hun
neus bovenop zitten kunnen zoiets
beamen of ontkennen.
Het vliegveld heeft een luchtvaart
mij, de Limburg Air bestaande uit
vier mensen: stationmanager J. H.
Madiol, een grondstewardess, een
platformemployé en een algemeen
assistent.
Uit oorlog
Toch komt vliegveld Beek onophou
delijk in opspraak door vermoe
dens van regeringen of functionaris
sen, die menen dat vliegveld Beek
de aangewezen plaats is die men
van duistere smokkelpraktijken en
andere ontoelaatbare toestanden
kan verdenken.
Een aantal jaren geleden was dit
het geval met de beruchte smoltkel-
affaire ,Conny'. Vrachtladingen wa
pens zouden vanuit Praag via Beek
worden doorgesmokkeld naar de
binnenlanden van Afrika. Het bleek
dat het allemaal veronderstellingen
waren: Beek had er part noch deel
aan. Beek was er schuldloos bij be
trokken geraakt.
Tijdens het bewind van ex-presldent
Tsjombe van Katanga werd ver
teld dat eventuele ontvoeringen van
af het vliegveld Beek zouden ge
beuren. Het waren volkomen ver
zonnen smoesjes plus een politieke
uitvlucht van de president zelf. Wel
was dit alles weer typerend voor
de ongunstige internationale bekend
heid, die deze kleine luchthaven ge
niet.
Hoe komt het dat men tegen de
ze vlieghaven zo dikwijls verden
kingen koestert Waarschijnlijk
doordat deze kleinste luchthaven
van ons land in een zo ver afgele
gen uithoek ligt. Opnieuw doen nu
geruchten de ronde, dat Beek als
tussenstation van een internationaal
bestaande smokkelroute fungeert.
Uit het belangrijke Krupp-staalge-
bled in Duitsland zouden kleinde la
dingen wapens via een aantal Euro
pese landen verder getransporteerd
De heer Madiol, die de belangrijkste
coördinerende functie op het vlieg
veld heeft, vertelt ons: ,Het vlieg
veld stamt uit de oorlogstijd en werd
aangelegd door de Canadezen om
te dienen als militaire basis. Nu is
Beek een belangrijk vliegveld op de
aanvliegroute voor transitoverkeer
en ook een vertrekpunt voor veel toe
ristische reizen naar elders in Euro
pa. Enige tijd geleden was er spra
ke van dat het vliegveld voortaan
gemeden zou worden door de KLM
wegens gebrek aan accommodatie
en naderingshulpmiddelen, die niet
voldoende zouden zijn. Gelukkig gaan
deze plannen niet door en zijn er be
langrijke verbeteringen op komst
voor het kleine vliegveld. Deze ver
beteringen zullen een betere toe
komst en een nog drukker gebruik
van de luchthaven garanderen'.
,Tot op heden moeten de vliegtui
gen afstemmen op onze twee radio
bakens, terwijl alle andore vliegvel
den de beschikking hebben over de
moderne ILS-lnstallatie (Indicator
Landing System) en het VASI-sy-
steem (Visual Approach System In
dicator), die belde onontbeerlijk zijn
voor een perfecte landing tijdens
minder gunstige weersomstandighe
den. Alle afhandelingen krijgen wij
per telex door. Daarnaast gebeuren
er pertinent geen vreemde dingen.
Dat zou moeilijk kunnen, want het
zou direct ontdekt worden door de
beheerder van het motel, de man
nen van de Meteo of de inwoners van
het dorpje Ulestraten, dat vlakby
ligt'.
De Limburg Air-man Madiol ver
telt verder: .Per 1 november kan
er voorlopig geen vliegtuig meer
landen omdat de hoofdbaan van
een nieuwe toplaag wordt voorzien
en de twee systemen worden aange
legd. Alleen de sportvliegerij kan
doorgang blijven vinden. Twee vlieg-
scholen Icarus en Aero Limburg
die een goede reputatie genieten,
ook bij de buurlanden, zijn hier
gestationeerd. Chef-vliegtuiginstruc-
*1 heeft indertijd prins
gen gegeven'.
Een van de mannen van de Meteo
vertelt ons: ,A1 jaren doe ik hier
dienst, afwiselend dag of nacht,
maar enig onraad heb ik van mijn
leven nog niet bespeurd en ik moet
er werkelijk om lachen, als ik die
verhalen hoor. Het is allemaal zo
onlogisch. Zou er inderdaad ge
smokkeld worden dan bestaan er
wel kortere en betere wegen dan
via Beek. Bovendien aan ae over
kant van het vliegveld staat een
broodfabriek, waar ook dag en
nacht mensen bezig zijn. Als die
mensen vliegtuigen in het holst van
de nacht horen en schijnwerpers
aan en uit zien flitsen dan loopt di
rect de hele fabriek uit, want
iets gebeurt niet elke dag'.
De verkeersleiding zit een aantal
trapjes hoger boven de Meteoruim-
te en heeft een wijds uitzicht over
het hele veld. Niet alleen vliegtui
gen worden naar binnen en naar
bulten geloodst, maar ook bevoegde
fietsers die het vliegveld willen
oversteken krijgen door middel van
een groene lamp een teken dat de
kust veilig is.
Regelmatig komen vliegtuigen van
bekende maatschappijen als Chan
nel Airways, Brittannia en Martin
Air Holland aanvliegen. De tijden
van aankomst en vertrek zijn wis-
selvalig.
Het zijn waarschijnlijk Juist de rust
en de weinig frequente vluchten die
de buitenstaander misschien doet
vermoeden dat Beek wel eens
eldorado van smokkelarijen kan
Nieuw bestuur
volksonderwijs
De afdeling Terneuzen van de vereni
ging Volksonderwijs heeft een nieuw
bestuur. Het bestaat uit voorzitter K.
Post, secretaris H. Kole, penningmees
ter P. Hamelink en de leden J. Vlas
blom, C. Udo en mevrouw H. Rooden-
burg. De bestuursverkiezing vormde een
onderdeel van de afdelingsvergadering
in de aula van de Tamarinaeschool.
Voorzitter J. Vanvugt sprak er een
welkomstwoord. Het bestuur heeft nog
een vacature opengehouden: die wil
men te zijner tijd bezetten met een
leerkracht uit het kleuteronderwijs. Na
afwikkeling van het huishoudelijk ge
deelte van de vergadering kwamen er
nog diverse onderwijsproblemen ter
sprake.
Verkoop woonhuis
werd aangehouden
Notaris J. J. van den Ende te Zierik-
zee heeft woensdagmiddag in het ,Huis
van Nassau' te Zierikzee getracht in
het openbaar te verkopen het woonhuis
met tuin aan de Oude Haven 42. Als
hoogste bieder meldde zich de heer A.
L. Klompe te Zierikzee met een be
drag van 12.500,-. De koop werd voor
alt bedrag aangehouden.
(ADVERTENTIE)
OP HET PUNT VAN KLEUR
ZIJN WIJ BIJZONDER KIESKEURIG
li? li iiiiI
Kleur is namelijk In hoge mate prijsbepaiend.
De mooiste - en dus kostbaarste - brillant is
kleurloos, als helder bronwater. De meeste
stenen hebben echter een van de 10 gradaties
tussen kleurloos en lichtgeel. Daarom beschik
ken wij over een speciale testapparatuur en
uiterst waardevolle „Master Stones" die ons
in staat stellen de subtielste kleurverschillen
te registreren. Elke brillant krijgt dan ook een
zeer scherpe kleurbeoordeling die wij, mèt
exacte gegevens omtrent slijpvorm, gewicht,
zuiverheid en fluorescentie, vastleggen in het
Heetman-certifïcaat. Dit voor Nederland unieke
dokument geeft u door zijn volledigheid en
strenge objectiviteit volstrekte zekerheid om
trent de waarde van uw brillant.,
EDELSTEENKUNDIGE F.GA. DIAMANTEXPERT G.IA
ROTTERDAM - LIJNBAAN 92 - TELEFOON 118670
FILIAAL: OOSTZEEDIJK 155-157 - TELEFOON 122344
zijn. Heel spuedig wordt een ver
onderstelling als werkelijkheid aan
genomen. Maar alle toespelingen be
rusten op fantasie, zo verzekert
Op de foto: Het vliegveld Beek
in vogelvlucht.
(Foto KLM Aerocarto).
A PVRR.TRNTIF.
Dealer voor Middelburg en omgeving:
Fa. J. KON RAAD ZN
Domburgs Schuitvlot 23, tel. 2510
Dealer voor Vhssingen en omgeving:
DE GOUDEN NAGEL
Walstraat 106, tel. 2691
Dealer voor Goes en omgeving:
Fa. J. BOER ZN
Ganzepoorstraat 24. tel. 5860
Dealer voor W.-Zeeuwsch-Vlaanderen:
Fa. W. DE SCHRIJVER
Oostburg, Markt 9, tel. 2694
Dealer voor O.-Zeeuwsch-Vlaanderen:
Fa. KONRAAD ZN
Axel, Stationsstraat 19, tel. 1392
Dealer voor Schouwen-Duiveland:
A, TIMMERMAN GZN, NV
Dam 2-11, Zierikzee, tel. 01110-2787
(ADVERTENTIE)
Tob niet langer.
Ruil uw oude naaimachine in.
Schaf u de
moderne Pfaff aan.
Bij" aankoop van een Pfaff zigzag-machine
kan immers in de meeste gevallen uw
oude naaimachine, ongeacht welk merk, worden
ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid eens
in een Pfaff-zaak.
ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN
PFAFF NAAIMACHINES W. RIKKEN NV
Bergen op Zoom: Kortemeestraat 17, tol. 01640-5878
Terneuzen: Nieuwediepstraat 23, tel. 01150-2294
Breda: Lange Brugstraat 30, tel. 01600-31745
Eindhoven: Willemstraat 21, telefoon 040-22570
Roosendaal: Nieuwe Markt 48, teL 01650-5546
Verder verkrijgbaar bij:
A. C. Bastiaanse, Papegaaistraat 4, Goes
G. Hemelaar, Nleuwendljk 29, Vllssingen
G. Hemelaar, Langevlele 52, Middelburg
H. A. de Breuck, E. F. van Waesberghestraat 16, Hulst
Ik vrees dat onze kantlijnschrijver,
met wie ik het overigens, al dan
niet hartroerend, meestal eens ben,
zich thans door zijn emoties op hol
heeft laten nemen. Hij zegt wel
dat hij enige treinreizigers op een
soort banale kritiek op het parlemen
betrapt heeft en daarna bedacht hoe
de plotselinge dood van het kamerlid
Van de Gevel daarmee in schrille
tegenstelling staat, maar ik geloof
dat het met hem andersom gegaan
is. Eerst was hij ontroerd over dit
tragisch sterfgeval en pas daarne,
ln het kader van dit gebeuren, on
dervond hij het gesprek van de be
trokken personen als hinderlijk laag
bij de gronds.
Om het eens heel oneerbiedig uit
te drukken: kan de kamer het hel
pen als een van haar leden ter plaat
se komt te overlijden? Moet dan
plotseling het kamerlidmaatschap als
een hinderlijke last worden be
schouwd? De heer Van de Gevel is,
om de geijkte term te gebruiken, ,in
het harnas' gestorven en dat had, om
zo te zeggen, even goed elders kun
nen gebeuren. Trouwens, la dit voor
val wel zo tragisch? Is het niet juist
een benijdenswaardige dood, zo mid
den uit het werk en het opkomen
voor de belangen van een bevolkings
groep weggerukt te worden
Deze laatste overweging brengt me
terug naar het kritiserend paar rei
zigers: zouden zij juist dit voorbeeld
niet aangrijpen als dat van een ka
merlid die hart voor de zaak had?
Of ze al dan niet met kennis van
zaken hebben gesproken, vind ik
overigens niet zon belangrijke kwes
tie. Integendeel, als ze inderdaad een
goedgefundeerde kritiek op de gang
van zaken hadden geleverd, dan zou
ik zeggen: gauw met die mensen naar
de kamer om degene te vervangen
die daar al zo lang zitten zonder
een mond open te aoen, omdat de
zaak feitelijk boven hun petje gaat
Het is nu eenmaal een niet te loo
chenen feit: volksvertegenwoordigers
zijn verantwoording schuldig ook,
ja juist tegenover hen die ,er niets
meer van begrijpen' en die vinden dat
hun .goeie geld in het water wordt
gegooid'. Men móg eenvoudig deze
lieden geen kans geven als kriti-
kasters op te treden. Terwille van
de regering, die de parlementariërs
op de vingers moeten kunnen tikken.
Terwille van het volk.
Terwille van de democratie, een
woord dat nog altijd .volksregering*
betekent.
Dr D. A. de Graaf
STILSTAND WERK
LATER
MERKBAAR
IN HUREN
ROTTERDAM/VLISSINGEN -
De Stichting Verletbestrijding
Bouwnijverheid te Rotterdam
heeft voor de komende winter
een regeling ontworpen om het
doorwerken op de bouwplaatsen
onder minder gunstige weers
omstandigheden te bevorderen.
Aannemers en andere bouwon
dernemers, kunnen een finan
ciële bijdrage krijgen als zij doel
treffende maatregelen nemen
om bij sneeuw, vorst of ander
ongunstig weer door te werken.
Dankzij een dergelijke regeling
kon in de vorige winter meer
dan 2 miljoen mandagen wor
den doorgewerkt onder minder
gunstige weersomstandigheden.
Deze mandagen zouden anders
voor de bouwproduktie verloren
zijn gegaan. En de betrokken
werknemers zouden voor het
merendeel uitkeringen hebben
ontvangen uit het risicofonds
vooi de bouwnijverheid.
De bijdragen in de kosten van het
doorwerken onder ongunstige weers
omstandigheden worden verstrekt
aan aannemers, zowel aan bouwon
dernemers, die een werk op eigen
initiatief uitvoeren. De financiering
van de verletbestrijdingsregeling is
de afgelopen vier jaar geschied door
de Stichting Verletbestnjding Bouw
nijverheid en het schildersbedrijf en
van het ministerie van volkshuis
vesting en ruimtelijke ordening. Ook
nu weer kunnen aanvragen om de
zogenaamde doorwerktoeslag wor
den ingediend bij de Stichting Ver
letbestrijding Bouwnijverheid in Rot
terdam.
Men berekent de doorwerktoeslag
ln principe naar het aantal werkne
mers, dat op de bouwplaats van het
.doorwerkproject1 aan de arbeid deel
neemt. Men gaat dan uit van een
basisbijdrage per werknemer. Daar
bij komt nog een bijdrage voor elke
vrijwillige of verplichte doorwerk
dag. te vermenigvuldigen met een
factor, die de stand van het werk
weergeeft
projecten bijvoorbeeld is de basis
bijdrage 260 en de bijdrage per
doorwerkdag per man 5,50. Voor
bedrijfsgebouwen en overige ge
bouwen zijn deze bijdragen iets
lager. De vermenigvuldigingsfac
tor voor ruwbouw is vastgesteld
op 1,8, voor afbouw op 0,8 en
voor afbouw ln centraal verwarm
de ruimten op 0,4. Bij de vaststel
ling van de financiële bijdragen
is er voorts van uitgegaan dat de
opdrachtgever deze bedragen zal
verhogen. Men denkt dan aan een
verhoging van 15 procent bij wo
ningen, 50 procent bij bedrijfs
gebouwen en 25 procent by overi
ge gebouwen, alle categorieën de
zogenaamd» palenprojecten inbe
grepen.
De doorwerkperiode op een door
werkproject moet minstens drie
maanden duren. Voor palenprojecten
en partieel aanbestede werken
dient de doorwerkperiode zes we
ken te zfln.
Milb
oenen
In 1963 is de verletbestrijdingsre
geling tot stand gekomen na over
leg tussen het toengeheten ministe
rie van volkshuisvesting en bouw
nijverheid en de organisaties in de
bouwnijverheid. Men wilde hiermee
een definitieve vorm geven aan de
algemeen levende wens de bouwnij
verheid meer onafhankelijk te maken
van weersinvloeden.
Het is duidelijk dat stilstand van
de (woning) bomvproduktie om meer
dan één reden ongewenst is. Niet
alleen het later gereedkomen van
de te bouwen projecten speelt een
rol. T\jdcns strenge winters raken
de kassei van de risicofondsen, waar
uit de .uitgevroren' of .uitgesneeuw-
de' werknemers 100 procent van hun
cao-dagloon trekken, uitgeput. Het
gevolg is dan een premieverhoging
voor de werkgevers. (De premie voor
het risicofonds in de bouwnijverheid
bedraagt momenteel 10 procent van
de loonsom, te betalen door de werk
gever). Deze verhoging vindt men
tater in de bouwkosten, en dus ook
ln huren weer terug. Strenge winters
zijn dan ook voor de risicofondsen
een ramp.
In de winter van 1962-1963 moest
195 miljoen worden uitgekeerd, in
1963-1964 95 miljoen, in 1964-1965
74 miljoen en in 1965-1966 120 mil
joen. Er was dan in het laatstge
noemde Jaar ook een ernstig tekort
van wel 80 miljoen ontstaan,, dat
weer enigszins terugliep door de
zachte winter van 1966-1967 (uit
kering: 22 miljoen). Maar premie
verhoging kon toen niet uitblijvr
Inkomensderving
Een langdurige stilstand van het
werk in .de bouw' heeft ook zijn
nadelen voor de werknemers ln cfie
sector. Ofschoon er een uitkering
van 100 procent over het dagloon is
als-men tenminste gedurende het
boekjaar 120 dagen in de bouwnij
verheid heeft gewerkt, anders ver
valt men tot de ww-uïtkering
betekent dit voor de meeste bouw
vakkers een inkomensvermindering
van enige tientallen guldens per
week. Verschillende emolumenten die
nog by het cao-loon komen worden
namelijk niet uitbetaald. .Menig
bouwvakker vraagt dan ook na korte
tyd van gedwongen vakantie tijdens
de winter weer aan zijn patroon of
er toch maar niet gewerkt ban wor
den', vertelde de heer B. Wink, di
strictsbestuurder van de Algemene
Nederlandse Bouwbedrijfsbond in
Zeeland.
Al met al reden te over om tijdens
de winter in het bouwbedrijf zoveel
mogeiyk door te werken. Ook van
de zyde van de risicofondsen wordt
daarop aangedrongen. Voor de werk
gevers in de bouw zqn daarom een
aantal lichte maatregelen zelfs ver
plicht gesteld, terwijl er by een
aanvraag van een werkgever aan
het risicofonds om het werk wegens
de weersomstandigheden te mogen
stoppen, onmiddellijk controle komt.
,De formule: ,olat bij één graad onder
nul', gaat dan ook vandaag de dag
niet meer op', vernamen wij var. dé
heer Suurmond, verbonden aan de
Stichting Verlet bestryding Bouwnij
verheid; een zelfstandig orgaan, in
het leven geroepen door het be
drijfsleven en bestuurd door werk
gevers- en werknemersvertegenwoor
digers. De SVB zal om de bouw
ondernemingen in de gelegenheid te
stellen tijdig maatregelen te nemen,
onder andere door middel van telefo
nische .bouwweerberlchten" bekend
maken of er voor de volgende dag
een normale werkdag, een verplichte,
of een vrywillige doonverkdag te
verwachten is. De televisie (Tefeac)
blijkt voor de SVB een geschikt
middel voor instructie over bouw
methoden tydens de winter te zijn.
aan de geacht eden ia van Rehabcam
ln de bijbci. Rehabeam. d.e -vrat
de raad der ouderen vroeg. maar
zich daarna v.endde tot de jongt-ren
en dc raad der ouderen verwierp.
1>H had tot gevolg dat tien van de
twaalf stammen van het volk van
lsra<
hij i
dan zit er
ren. (dal
en
men ovcr-
i hei streven der j
JONGEREN PRATEN MET
HERVORMDE KERK
In de PZC van zaterdag 11 novem
ber las ik in het artikel .Stemmen
uit de kerken' onder het opschrift
.Jongeren praten met hervormde
kerken'. Uit het gelezene conclu
deer Ik, dat de schrijver van dit
artikel meer is afgestemd op ker
kelijke eenheid dan op christeiyke
eenheid. Eerst schrijft hij over de
jongeren, die, zoals we wel meer
kunnen lezen, zowel kerkelijk ais po
litiek naar hun mening een zoge
naamde vooruitstrevende koers wil-
nict
enkel
dwu.ijihc-i'd .ui juist" revolutionaire
stellingen, al meent schrijver van
niet Wc zouden hierover v.-cl kun
nen zeggen: leder voelt hier voor
verandering en betreurt hel dag
aan dag: hunkert naar hetgeen
g'cens zien zal, wenst .enig t geen
hij eens zag. Terwijl Lulher ln zijn
lied nns leest: Houdt Christus Zij
ne kerk ln stand, zo mag de hel
vrij woeden, enz. Dus hieruit kun
nen wij wel opmaken dat de kerk
er ni'-l is om de «me verandering
na de andere in te voeren. Dit is
enkel maar kwakzalverij, of we nu
ln het jaar 15, 16, 17. 18 of 1967
leven. II: heb eens een predikant op
de kansel zich zo horen uitdrukken:
e. zoveel Kop-fabrikaut in dc
godsdienst in plaats van een zaak
de.-; harten'. Dit kunnen we hier
in verschillende facetten ook be-
merken. Het zijn maar «tellingen
'oij die jongeren, voorkomend uit
het vê.'st '.nel. ni'-l uit het hart Het
is ln feite een drang om zoveel als
het huri maar mogelijk is op een ver
wijfde godsdienstige wijze de grond
slagen der kerk te ondermijnen. Zij
zich meer op het uiterlijke wezen
der kerk, dan op het Innerlijke. Ze
zouden willen, dat bijvoorbeeld een
kerkeroadvergadering werd geleid
door een gewoon lidmaat van de
kerk in plaats van een predikant of
ouderling. Alsof een kerk niets an
ders is dan een vereniging! Dan
wordt voorts nog geschreven over
de avondmaalsviering. De schrijver
schrijft onder meer .de vraag is op
velerlei wijze gesteld oi een
avondmaalsviering in wezen iets an
ders. is dan een kerkdienst'. Dan
is mijn antwoord in dezen: .Ja,
dat is iets anders al Is het dat we
menigmaal, voornamelijk in de oe
cumenische beweging kunnen lezen,
dat het heilige sacrament als zo
danig wordt gebruikt. Alsof het een
toenaderingssysteem ls om tot een
heid te geraken. De kerkdienst kan
en mag' door ieder bezocht wor
den, hetzij ongelovig of gelovig.
Jezus vergelijkt de kerk met een
dorsvloer, waar koren maar ook
kaf op te vinden is. Het avond
maal echter mag enkel en alleen
worden gevierd door ware gelovi
gen. Dus niet door degenen die me
nen te geloven, omdat ze godsdien
stig opgevoed zijn en gedoopt en
belijdenis hebben gedaan, doch die
door een waarachtig geloof, door
Gods Geest in Christus lngeiyfd
steelt men het brood der geestelij
ke kinderen Gods.
C. Klelnepler
Wolphaartsdljk
Lotto en toto
In de PZC van 7 november 1967,
schrijft u ln de kolom: .Besprekin
gen over de sporttoto' over het kans
spel: de Duitse Lotto.
Het Is allang duidelijk, dat de .gro
te heren' ln Nederland nu eindelijk
eens ln gaan zien dat het met on
ze sporttoto de verkeerde kant uit
gaat.
Eerst zei men het niet en deed
men tegen beter weten ln of er
niets aan de hand was.
Nu wil men er ,iets' aan gaan doen,
maar dat wil niet zeggen, dat u
hierover verkeerde dingen ln do
krant gaat zetten.
U zet nlerin: In dat verband wordt
ook gewezen op de onlangs inge
voerde toeslag van een dubbeltje
voor deelname aan de Lotto, om
daarmee de Olympische Spelen 1972
in München te financieren.
Dc wil u er op wijzen, dat niemand,
die met een groen doorspeelformu
lier ln de Duitse Lotto meedoet, ook
maar één cent meer moet betalen
voor de Olympische Spelen ln 1972.
Integendeel, men doet geheel gra
tis aan deze loterij mee en heeft
daarbij de kans zelfs heel wat ex
tra's in de wacht te slepen.
Derhalve blijven die .dubbeltjes*
toch in Nederland wat misschien
een geruststelling is voor bepaalde
Nederlanders.
H. Cijvat
Tramstraat 32
Koudekerken
(ADVERTENTIE)
VAN NEDERLAND
(Zolang de J
voorraad strekt!)!
VALMA WASH AND SHINE
voor de snelle was- en glans
beurt. Uw auto schoon en glan
zend, zonder spuiten, zonder
zemen. Roestwerendl
ROYALE PLASTIC FLACON
voldoende voor 20 wasbeurten
MET SPECIAALSPONS