Vliegveld Beek is niet in smokkelaffaires betrokken Bijdrage voor doorwerken in ,bouw' tijdens winterweer heetman Ij 375 Ligging geeft aanleiding tot speculaties KRITIEK OP DE KAMER OOK DIT SEIZOEN: PRACHTIGE AUTO- KAART VRIJDAG 24 NOVEMBER 1967 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 BESCHULDIGINGEN OP NIETS GEBASEERD BEEK (ZL) Is het waar dat vliegveld Beek een knooppunt voor internationale smokkelaf faires is, of is het alleen maar bet gevolg van een fabeltje dat op onbekende wijze de wereld is ingeholpen? Vaak komt vliegveld Beek door onbekende redenen in de inter nationale publiciteit. Van echte smokkel is op dit vliegveld be slist nooit sprake geweest, hoe gunstig deze vlieghaven ook ge legen is ten opzichte van onze buurlanden Duitsland en worden naar Marokko en van daar uit naar Midden-Afrika. Uit omge keerde richting worden tientallen ki lo's hashiseh mee teruggenomen. Gedurende de wintermaanden zou den een of twee keer per week in de middernachtelijke uren lichte eenmotorige vliegtuigtypes op het dan onverlichte en verlaten vlieg veld dalen om na korte tijd weer op te stijgen en in de duisternis te verdwijnen, richting Duitsland. Zijn deze verhalen waar? Alleen de mensen die er dagelijks met hun neus bovenop zitten kunnen zoiets beamen of ontkennen. Het vliegveld heeft een luchtvaart mij, de Limburg Air bestaande uit vier mensen: stationmanager J. H. Madiol, een grondstewardess, een platformemployé en een algemeen assistent. Uit oorlog Toch komt vliegveld Beek onophou delijk in opspraak door vermoe dens van regeringen of functionaris sen, die menen dat vliegveld Beek de aangewezen plaats is die men van duistere smokkelpraktijken en andere ontoelaatbare toestanden kan verdenken. Een aantal jaren geleden was dit het geval met de beruchte smoltkel- affaire ,Conny'. Vrachtladingen wa pens zouden vanuit Praag via Beek worden doorgesmokkeld naar de binnenlanden van Afrika. Het bleek dat het allemaal veronderstellingen waren: Beek had er part noch deel aan. Beek was er schuldloos bij be trokken geraakt. Tijdens het bewind van ex-presldent Tsjombe van Katanga werd ver teld dat eventuele ontvoeringen van af het vliegveld Beek zouden ge beuren. Het waren volkomen ver zonnen smoesjes plus een politieke uitvlucht van de president zelf. Wel was dit alles weer typerend voor de ongunstige internationale bekend heid, die deze kleine luchthaven ge niet. Hoe komt het dat men tegen de ze vlieghaven zo dikwijls verden kingen koestert Waarschijnlijk doordat deze kleinste luchthaven van ons land in een zo ver afgele gen uithoek ligt. Opnieuw doen nu geruchten de ronde, dat Beek als tussenstation van een internationaal bestaande smokkelroute fungeert. Uit het belangrijke Krupp-staalge- bled in Duitsland zouden kleinde la dingen wapens via een aantal Euro pese landen verder getransporteerd De heer Madiol, die de belangrijkste coördinerende functie op het vlieg veld heeft, vertelt ons: ,Het vlieg veld stamt uit de oorlogstijd en werd aangelegd door de Canadezen om te dienen als militaire basis. Nu is Beek een belangrijk vliegveld op de aanvliegroute voor transitoverkeer en ook een vertrekpunt voor veel toe ristische reizen naar elders in Euro pa. Enige tijd geleden was er spra ke van dat het vliegveld voortaan gemeden zou worden door de KLM wegens gebrek aan accommodatie en naderingshulpmiddelen, die niet voldoende zouden zijn. Gelukkig gaan deze plannen niet door en zijn er be langrijke verbeteringen op komst voor het kleine vliegveld. Deze ver beteringen zullen een betere toe komst en een nog drukker gebruik van de luchthaven garanderen'. ,Tot op heden moeten de vliegtui gen afstemmen op onze twee radio bakens, terwijl alle andore vliegvel den de beschikking hebben over de moderne ILS-lnstallatie (Indicator Landing System) en het VASI-sy- steem (Visual Approach System In dicator), die belde onontbeerlijk zijn voor een perfecte landing tijdens minder gunstige weersomstandighe den. Alle afhandelingen krijgen wij per telex door. Daarnaast gebeuren er pertinent geen vreemde dingen. Dat zou moeilijk kunnen, want het zou direct ontdekt worden door de beheerder van het motel, de man nen van de Meteo of de inwoners van het dorpje Ulestraten, dat vlakby ligt'. De Limburg Air-man Madiol ver telt verder: .Per 1 november kan er voorlopig geen vliegtuig meer landen omdat de hoofdbaan van een nieuwe toplaag wordt voorzien en de twee systemen worden aange legd. Alleen de sportvliegerij kan doorgang blijven vinden. Twee vlieg- scholen Icarus en Aero Limburg die een goede reputatie genieten, ook bij de buurlanden, zijn hier gestationeerd. Chef-vliegtuiginstruc- *1 heeft indertijd prins gen gegeven'. Een van de mannen van de Meteo vertelt ons: ,A1 jaren doe ik hier dienst, afwiselend dag of nacht, maar enig onraad heb ik van mijn leven nog niet bespeurd en ik moet er werkelijk om lachen, als ik die verhalen hoor. Het is allemaal zo onlogisch. Zou er inderdaad ge smokkeld worden dan bestaan er wel kortere en betere wegen dan via Beek. Bovendien aan ae over kant van het vliegveld staat een broodfabriek, waar ook dag en nacht mensen bezig zijn. Als die mensen vliegtuigen in het holst van de nacht horen en schijnwerpers aan en uit zien flitsen dan loopt di rect de hele fabriek uit, want iets gebeurt niet elke dag'. De verkeersleiding zit een aantal trapjes hoger boven de Meteoruim- te en heeft een wijds uitzicht over het hele veld. Niet alleen vliegtui gen worden naar binnen en naar bulten geloodst, maar ook bevoegde fietsers die het vliegveld willen oversteken krijgen door middel van een groene lamp een teken dat de kust veilig is. Regelmatig komen vliegtuigen van bekende maatschappijen als Chan nel Airways, Brittannia en Martin Air Holland aanvliegen. De tijden van aankomst en vertrek zijn wis- selvalig. Het zijn waarschijnlijk Juist de rust en de weinig frequente vluchten die de buitenstaander misschien doet vermoeden dat Beek wel eens eldorado van smokkelarijen kan Nieuw bestuur volksonderwijs De afdeling Terneuzen van de vereni ging Volksonderwijs heeft een nieuw bestuur. Het bestaat uit voorzitter K. Post, secretaris H. Kole, penningmees ter P. Hamelink en de leden J. Vlas blom, C. Udo en mevrouw H. Rooden- burg. De bestuursverkiezing vormde een onderdeel van de afdelingsvergadering in de aula van de Tamarinaeschool. Voorzitter J. Vanvugt sprak er een welkomstwoord. Het bestuur heeft nog een vacature opengehouden: die wil men te zijner tijd bezetten met een leerkracht uit het kleuteronderwijs. Na afwikkeling van het huishoudelijk ge deelte van de vergadering kwamen er nog diverse onderwijsproblemen ter sprake. Verkoop woonhuis werd aangehouden Notaris J. J. van den Ende te Zierik- zee heeft woensdagmiddag in het ,Huis van Nassau' te Zierikzee getracht in het openbaar te verkopen het woonhuis met tuin aan de Oude Haven 42. Als hoogste bieder meldde zich de heer A. L. Klompe te Zierikzee met een be drag van 12.500,-. De koop werd voor alt bedrag aangehouden. (ADVERTENTIE) OP HET PUNT VAN KLEUR ZIJN WIJ BIJZONDER KIESKEURIG li? li iiiiI Kleur is namelijk In hoge mate prijsbepaiend. De mooiste - en dus kostbaarste - brillant is kleurloos, als helder bronwater. De meeste stenen hebben echter een van de 10 gradaties tussen kleurloos en lichtgeel. Daarom beschik ken wij over een speciale testapparatuur en uiterst waardevolle „Master Stones" die ons in staat stellen de subtielste kleurverschillen te registreren. Elke brillant krijgt dan ook een zeer scherpe kleurbeoordeling die wij, mèt exacte gegevens omtrent slijpvorm, gewicht, zuiverheid en fluorescentie, vastleggen in het Heetman-certifïcaat. Dit voor Nederland unieke dokument geeft u door zijn volledigheid en strenge objectiviteit volstrekte zekerheid om trent de waarde van uw brillant., EDELSTEENKUNDIGE F.GA. DIAMANTEXPERT G.IA ROTTERDAM - LIJNBAAN 92 - TELEFOON 118670 FILIAAL: OOSTZEEDIJK 155-157 - TELEFOON 122344 zijn. Heel spuedig wordt een ver onderstelling als werkelijkheid aan genomen. Maar alle toespelingen be rusten op fantasie, zo verzekert Op de foto: Het vliegveld Beek in vogelvlucht. (Foto KLM Aerocarto). A PVRR.TRNTIF. Dealer voor Middelburg en omgeving: Fa. J. KON RAAD ZN Domburgs Schuitvlot 23, tel. 2510 Dealer voor Vhssingen en omgeving: DE GOUDEN NAGEL Walstraat 106, tel. 2691 Dealer voor Goes en omgeving: Fa. J. BOER ZN Ganzepoorstraat 24. tel. 5860 Dealer voor W.-Zeeuwsch-Vlaanderen: Fa. W. DE SCHRIJVER Oostburg, Markt 9, tel. 2694 Dealer voor O.-Zeeuwsch-Vlaanderen: Fa. KONRAAD ZN Axel, Stationsstraat 19, tel. 1392 Dealer voor Schouwen-Duiveland: A, TIMMERMAN GZN, NV Dam 2-11, Zierikzee, tel. 01110-2787 (ADVERTENTIE) Tob niet langer. Ruil uw oude naaimachine in. Schaf u de moderne Pfaff aan. Bij" aankoop van een Pfaff zigzag-machine kan immers in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht welk merk, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid eens in een Pfaff-zaak. ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN PFAFF NAAIMACHINES W. RIKKEN NV Bergen op Zoom: Kortemeestraat 17, tol. 01640-5878 Terneuzen: Nieuwediepstraat 23, tel. 01150-2294 Breda: Lange Brugstraat 30, tel. 01600-31745 Eindhoven: Willemstraat 21, telefoon 040-22570 Roosendaal: Nieuwe Markt 48, teL 01650-5546 Verder verkrijgbaar bij: A. C. Bastiaanse, Papegaaistraat 4, Goes G. Hemelaar, Nleuwendljk 29, Vllssingen G. Hemelaar, Langevlele 52, Middelburg H. A. de Breuck, E. F. van Waesberghestraat 16, Hulst Ik vrees dat onze kantlijnschrijver, met wie ik het overigens, al dan niet hartroerend, meestal eens ben, zich thans door zijn emoties op hol heeft laten nemen. Hij zegt wel dat hij enige treinreizigers op een soort banale kritiek op het parlemen betrapt heeft en daarna bedacht hoe de plotselinge dood van het kamerlid Van de Gevel daarmee in schrille tegenstelling staat, maar ik geloof dat het met hem andersom gegaan is. Eerst was hij ontroerd over dit tragisch sterfgeval en pas daarne, ln het kader van dit gebeuren, on dervond hij het gesprek van de be trokken personen als hinderlijk laag bij de gronds. Om het eens heel oneerbiedig uit te drukken: kan de kamer het hel pen als een van haar leden ter plaat se komt te overlijden? Moet dan plotseling het kamerlidmaatschap als een hinderlijke last worden be schouwd? De heer Van de Gevel is, om de geijkte term te gebruiken, ,in het harnas' gestorven en dat had, om zo te zeggen, even goed elders kun nen gebeuren. Trouwens, la dit voor val wel zo tragisch? Is het niet juist een benijdenswaardige dood, zo mid den uit het werk en het opkomen voor de belangen van een bevolkings groep weggerukt te worden Deze laatste overweging brengt me terug naar het kritiserend paar rei zigers: zouden zij juist dit voorbeeld niet aangrijpen als dat van een ka merlid die hart voor de zaak had? Of ze al dan niet met kennis van zaken hebben gesproken, vind ik overigens niet zon belangrijke kwes tie. Integendeel, als ze inderdaad een goedgefundeerde kritiek op de gang van zaken hadden geleverd, dan zou ik zeggen: gauw met die mensen naar de kamer om degene te vervangen die daar al zo lang zitten zonder een mond open te aoen, omdat de zaak feitelijk boven hun petje gaat Het is nu eenmaal een niet te loo chenen feit: volksvertegenwoordigers zijn verantwoording schuldig ook, ja juist tegenover hen die ,er niets meer van begrijpen' en die vinden dat hun .goeie geld in het water wordt gegooid'. Men móg eenvoudig deze lieden geen kans geven als kriti- kasters op te treden. Terwille van de regering, die de parlementariërs op de vingers moeten kunnen tikken. Terwille van het volk. Terwille van de democratie, een woord dat nog altijd .volksregering* betekent. Dr D. A. de Graaf STILSTAND WERK LATER MERKBAAR IN HUREN ROTTERDAM/VLISSINGEN - De Stichting Verletbestrijding Bouwnijverheid te Rotterdam heeft voor de komende winter een regeling ontworpen om het doorwerken op de bouwplaatsen onder minder gunstige weers omstandigheden te bevorderen. Aannemers en andere bouwon dernemers, kunnen een finan ciële bijdrage krijgen als zij doel treffende maatregelen nemen om bij sneeuw, vorst of ander ongunstig weer door te werken. Dankzij een dergelijke regeling kon in de vorige winter meer dan 2 miljoen mandagen wor den doorgewerkt onder minder gunstige weersomstandigheden. Deze mandagen zouden anders voor de bouwproduktie verloren zijn gegaan. En de betrokken werknemers zouden voor het merendeel uitkeringen hebben ontvangen uit het risicofonds vooi de bouwnijverheid. De bijdragen in de kosten van het doorwerken onder ongunstige weers omstandigheden worden verstrekt aan aannemers, zowel aan bouwon dernemers, die een werk op eigen initiatief uitvoeren. De financiering van de verletbestrijdingsregeling is de afgelopen vier jaar geschied door de Stichting Verletbestnjding Bouw nijverheid en het schildersbedrijf en van het ministerie van volkshuis vesting en ruimtelijke ordening. Ook nu weer kunnen aanvragen om de zogenaamde doorwerktoeslag wor den ingediend bij de Stichting Ver letbestrijding Bouwnijverheid in Rot terdam. Men berekent de doorwerktoeslag ln principe naar het aantal werkne mers, dat op de bouwplaats van het .doorwerkproject1 aan de arbeid deel neemt. Men gaat dan uit van een basisbijdrage per werknemer. Daar bij komt nog een bijdrage voor elke vrijwillige of verplichte doorwerk dag. te vermenigvuldigen met een factor, die de stand van het werk weergeeft projecten bijvoorbeeld is de basis bijdrage 260 en de bijdrage per doorwerkdag per man 5,50. Voor bedrijfsgebouwen en overige ge bouwen zijn deze bijdragen iets lager. De vermenigvuldigingsfac tor voor ruwbouw is vastgesteld op 1,8, voor afbouw op 0,8 en voor afbouw ln centraal verwarm de ruimten op 0,4. Bij de vaststel ling van de financiële bijdragen is er voorts van uitgegaan dat de opdrachtgever deze bedragen zal verhogen. Men denkt dan aan een verhoging van 15 procent bij wo ningen, 50 procent bij bedrijfs gebouwen en 25 procent by overi ge gebouwen, alle categorieën de zogenaamd» palenprojecten inbe grepen. De doorwerkperiode op een door werkproject moet minstens drie maanden duren. Voor palenprojecten en partieel aanbestede werken dient de doorwerkperiode zes we ken te zfln. Milb oenen In 1963 is de verletbestrijdingsre geling tot stand gekomen na over leg tussen het toengeheten ministe rie van volkshuisvesting en bouw nijverheid en de organisaties in de bouwnijverheid. Men wilde hiermee een definitieve vorm geven aan de algemeen levende wens de bouwnij verheid meer onafhankelijk te maken van weersinvloeden. Het is duidelijk dat stilstand van de (woning) bomvproduktie om meer dan één reden ongewenst is. Niet alleen het later gereedkomen van de te bouwen projecten speelt een rol. T\jdcns strenge winters raken de kassei van de risicofondsen, waar uit de .uitgevroren' of .uitgesneeuw- de' werknemers 100 procent van hun cao-dagloon trekken, uitgeput. Het gevolg is dan een premieverhoging voor de werkgevers. (De premie voor het risicofonds in de bouwnijverheid bedraagt momenteel 10 procent van de loonsom, te betalen door de werk gever). Deze verhoging vindt men tater in de bouwkosten, en dus ook ln huren weer terug. Strenge winters zijn dan ook voor de risicofondsen een ramp. In de winter van 1962-1963 moest 195 miljoen worden uitgekeerd, in 1963-1964 95 miljoen, in 1964-1965 74 miljoen en in 1965-1966 120 mil joen. Er was dan in het laatstge noemde Jaar ook een ernstig tekort van wel 80 miljoen ontstaan,, dat weer enigszins terugliep door de zachte winter van 1966-1967 (uit kering: 22 miljoen). Maar premie verhoging kon toen niet uitblijvr Inkomensderving Een langdurige stilstand van het werk in .de bouw' heeft ook zijn nadelen voor de werknemers ln cfie sector. Ofschoon er een uitkering van 100 procent over het dagloon is als-men tenminste gedurende het boekjaar 120 dagen in de bouwnij verheid heeft gewerkt, anders ver valt men tot de ww-uïtkering betekent dit voor de meeste bouw vakkers een inkomensvermindering van enige tientallen guldens per week. Verschillende emolumenten die nog by het cao-loon komen worden namelijk niet uitbetaald. .Menig bouwvakker vraagt dan ook na korte tyd van gedwongen vakantie tijdens de winter weer aan zijn patroon of er toch maar niet gewerkt ban wor den', vertelde de heer B. Wink, di strictsbestuurder van de Algemene Nederlandse Bouwbedrijfsbond in Zeeland. Al met al reden te over om tijdens de winter in het bouwbedrijf zoveel mogeiyk door te werken. Ook van de zyde van de risicofondsen wordt daarop aangedrongen. Voor de werk gevers in de bouw zqn daarom een aantal lichte maatregelen zelfs ver plicht gesteld, terwijl er by een aanvraag van een werkgever aan het risicofonds om het werk wegens de weersomstandigheden te mogen stoppen, onmiddellijk controle komt. ,De formule: ,olat bij één graad onder nul', gaat dan ook vandaag de dag niet meer op', vernamen wij var. dé heer Suurmond, verbonden aan de Stichting Verlet bestryding Bouwnij verheid; een zelfstandig orgaan, in het leven geroepen door het be drijfsleven en bestuurd door werk gevers- en werknemersvertegenwoor digers. De SVB zal om de bouw ondernemingen in de gelegenheid te stellen tijdig maatregelen te nemen, onder andere door middel van telefo nische .bouwweerberlchten" bekend maken of er voor de volgende dag een normale werkdag, een verplichte, of een vrywillige doonverkdag te verwachten is. De televisie (Tefeac) blijkt voor de SVB een geschikt middel voor instructie over bouw methoden tydens de winter te zijn. aan de geacht eden ia van Rehabcam ln de bijbci. Rehabeam. d.e -vrat de raad der ouderen vroeg. maar zich daarna v.endde tot de jongt-ren en dc raad der ouderen verwierp. 1>H had tot gevolg dat tien van de twaalf stammen van het volk van lsra< hij i dan zit er ren. (dal en men ovcr- i hei streven der j JONGEREN PRATEN MET HERVORMDE KERK In de PZC van zaterdag 11 novem ber las ik in het artikel .Stemmen uit de kerken' onder het opschrift .Jongeren praten met hervormde kerken'. Uit het gelezene conclu deer Ik, dat de schrijver van dit artikel meer is afgestemd op ker kelijke eenheid dan op christeiyke eenheid. Eerst schrijft hij over de jongeren, die, zoals we wel meer kunnen lezen, zowel kerkelijk ais po litiek naar hun mening een zoge naamde vooruitstrevende koers wil- nict enkel dwu.ijihc-i'd .ui juist" revolutionaire stellingen, al meent schrijver van niet Wc zouden hierover v.-cl kun nen zeggen: leder voelt hier voor verandering en betreurt hel dag aan dag: hunkert naar hetgeen g'cens zien zal, wenst .enig t geen hij eens zag. Terwijl Lulher ln zijn lied nns leest: Houdt Christus Zij ne kerk ln stand, zo mag de hel vrij woeden, enz. Dus hieruit kun nen wij wel opmaken dat de kerk er ni'-l is om de «me verandering na de andere in te voeren. Dit is enkel maar kwakzalverij, of we nu ln het jaar 15, 16, 17. 18 of 1967 leven. II: heb eens een predikant op de kansel zich zo horen uitdrukken: e. zoveel Kop-fabrikaut in dc godsdienst in plaats van een zaak de.-; harten'. Dit kunnen we hier in verschillende facetten ook be- merken. Het zijn maar «tellingen 'oij die jongeren, voorkomend uit het vê.'st '.nel. ni'-l uit het hart Het is ln feite een drang om zoveel als het huri maar mogelijk is op een ver wijfde godsdienstige wijze de grond slagen der kerk te ondermijnen. Zij zich meer op het uiterlijke wezen der kerk, dan op het Innerlijke. Ze zouden willen, dat bijvoorbeeld een kerkeroadvergadering werd geleid door een gewoon lidmaat van de kerk in plaats van een predikant of ouderling. Alsof een kerk niets an ders is dan een vereniging! Dan wordt voorts nog geschreven over de avondmaalsviering. De schrijver schrijft onder meer .de vraag is op velerlei wijze gesteld oi een avondmaalsviering in wezen iets an ders. is dan een kerkdienst'. Dan is mijn antwoord in dezen: .Ja, dat is iets anders al Is het dat we menigmaal, voornamelijk in de oe cumenische beweging kunnen lezen, dat het heilige sacrament als zo danig wordt gebruikt. Alsof het een toenaderingssysteem ls om tot een heid te geraken. De kerkdienst kan en mag' door ieder bezocht wor den, hetzij ongelovig of gelovig. Jezus vergelijkt de kerk met een dorsvloer, waar koren maar ook kaf op te vinden is. Het avond maal echter mag enkel en alleen worden gevierd door ware gelovi gen. Dus niet door degenen die me nen te geloven, omdat ze godsdien stig opgevoed zijn en gedoopt en belijdenis hebben gedaan, doch die door een waarachtig geloof, door Gods Geest in Christus lngeiyfd steelt men het brood der geestelij ke kinderen Gods. C. Klelnepler Wolphaartsdljk Lotto en toto In de PZC van 7 november 1967, schrijft u ln de kolom: .Besprekin gen over de sporttoto' over het kans spel: de Duitse Lotto. Het Is allang duidelijk, dat de .gro te heren' ln Nederland nu eindelijk eens ln gaan zien dat het met on ze sporttoto de verkeerde kant uit gaat. Eerst zei men het niet en deed men tegen beter weten ln of er niets aan de hand was. Nu wil men er ,iets' aan gaan doen, maar dat wil niet zeggen, dat u hierover verkeerde dingen ln do krant gaat zetten. U zet nlerin: In dat verband wordt ook gewezen op de onlangs inge voerde toeslag van een dubbeltje voor deelname aan de Lotto, om daarmee de Olympische Spelen 1972 in München te financieren. Dc wil u er op wijzen, dat niemand, die met een groen doorspeelformu lier ln de Duitse Lotto meedoet, ook maar één cent meer moet betalen voor de Olympische Spelen ln 1972. Integendeel, men doet geheel gra tis aan deze loterij mee en heeft daarbij de kans zelfs heel wat ex tra's in de wacht te slepen. Derhalve blijven die .dubbeltjes* toch in Nederland wat misschien een geruststelling is voor bepaalde Nederlanders. H. Cijvat Tramstraat 32 Koudekerken (ADVERTENTIE) VAN NEDERLAND (Zolang de J voorraad strekt!)! VALMA WASH AND SHINE voor de snelle was- en glans beurt. Uw auto schoon en glan zend, zonder spuiten, zonder zemen. Roestwerendl ROYALE PLASTIC FLACON voldoende voor 20 wasbeurten MET SPECIAALSPONS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 13