REGEN
EN
TOONDAG
KOEIEN
OOK VOETGANGERS
MOGEN GEZIEN WORDEN
NIEUWE SIMCA
TILBURY
SPETTEREN
VERLOTING
Radicaal
Vrijheid
Vechtjas
Zaterdag 18 november 1967
zaterdagnummer
Het regenachtige, koude en mistige weer en de koeien
van speculaas zijn de twee nog overgebleven ingre
diënten van de toondagen die tot voor enkele tien
tallen jaren geleden de maand november in Goes
markeerden. De toondagen waren hoogtepunten in
het jaar. Er waren officieel drie toondagen, op drie
achtereenvolgende dinsdagen op de Goese Beesten
markt. Maar officieus waren er vier, vertelde me
vrouw Sinke van de Westsingel in Goes: .De laatste
dinsdag van oktober begon het eigenlijk al. Dan was
het blinde toondag, tenminste zo noemden ze dat
vroeger'En hoewel mevrouw Sinke nooit veel tijd
heeft gehad om tijdens een toondag naar de Beesten
markt te gaan, weet ze er alles van. Dat vertelden de
mannen wel, die met haar erwtensoep de kou en de
mist verdreven. ,lk had altijd de hele dag erwtensoep
klaar staan, want de mannen konden natuurlijk niet
gewoon komen eten. Die moesten elkaar aflossen,
omdat er altijd iemand bij de beesten moest blijven'.
De foto's laten de Beestenmarkt van verschillende zijden zien, zoals dit plein was in de
tijd, dat er nog toondagen waren. De foto's werden beschikbaar gesteld door het Docu
mentatiecentrum Zeeuws Deltagebied. De rijen stenen paaltjes, die nu verdwenen zijn,
loerden door stangen met elkaar verbonden en op die manier kon er enige ordening in de
koeien worden gebracht.
Dat was nog in de tijd, dat haar
man tot over zijn oren in de vee
handel zat, eerst als commissionair
en later als zelfstandig veehande
laar met eigen stal en weiland. Hij
weet dan ook tot in de finesses
wat een toondag nu eigenlijk wel
was. Inderdaad: was. Want ondanks
pogingen om de toondagen in de ja
ren vijftig nieuw leven in te blazen,
is er niet meer van overgebleven
dan het slechte weer en de toondag-
koeien van speculaas. En ook die
hebben al een groot deel van hun
populariteit verloren. In de etalages
van de Goese bakkers nemen ze
maar een heel bescheiden plaatsje
in. En vroeger was een toondag zon
der zo'n toondagkoe niet af. De moe
ders kochten voor al hun kinderen
zo'n stuk speculaas, in de vorm van
een koe gebakken, met in suiker de
voornaam van het kind er op ge
spoten. De prijzen varieerden van
een cent tot een gulden!
De heer Sinke heeft twee zoons, die
veehandelaar zijn en dat zal wel de
reden zijn, dat hij nog alles van
zijn negotie af weet. Hij is lange
tijd commissionair geweest voor
Blokpoel uit Goes. En op die toonda
gen kwamen juist de veehandelaren 't
mestvee op de Goese Beestenmarkt
te koop aanbieden aan de boeren:
.Officieel was het drie maar in wer
kelijkheid vier dinsdagen. Er werd
alleen maar mager vee aangevoerd.
Natuurlijk was ér ook weieens een
boer, die een kalfvaars of een vare
koe naar de toondag bracht, maar in
hoofdzaak waren het toch de koop
lieden, zoals Blokpoel uit Goes, Jan
Huige uit Nieuwdorp, Willems uit
Roosendaal, Jan Bruijnzeel uit Vla-
ke, Koster uit Yerseke, Nagelkerke
uit Lewedorp, de gebroeders Mange,
Leen uit Goes en Jaap uit Schore.
Op de Vlasmarkt was er dan altijd
handel in varkens en schapen, maar
de hoofdzaak was echt koeien'.
En dan kwamen op die dinsdag de
boeren naar de stad. De meesten
kwamen met een tilbury, maar er
warén ook boeren, die steevast te
voet kwamen, zoals Kees van 't
Westeinde uit Borssele. En de vee
handelaren moesten dan maar zor
gen, dat de beesten in Goes kwamen.
Dat ging tot de dertiger jaren ook
meestal te voet, zoals de heer Sinke
ver telt:,Dan stond de Beestenmarkt
vol en al die beesten waren, uiteraard
met begeleiding, naar Goes komen
lopen. Later zijn er natuurlijk vee
wagens gekomen. Daar zijn mannen
als Willem van der Endt, Jan van
Liere, Willem Rijn en Kees West
dorp mee begonnen. Maar daarvooi
ging het allemaal te voet. Soms
met een hele groep tegelijk. Dan ge
beurde het wel, dat je koeien moest
wegbrengen naar een boer ergens bij
Rilland. En dan moest je er niet
van staan te kijken, dat je maar
net met de laatste trein terug kon
naar Goes. Er gingen vroeger ook
altijd nogal wat beesten naar Bors-
De vrouwen, die er zich waagden,
moesten hun rokken goed bij elkaar
pakken en optillen, want zo 's mid
dags hadden de koeien al heel wat
visitekaartjes gedeponeerd. De heer
Sinke: ,De stront spetterde natuur
lijk tot tegen de huizen op. Dat
heb je altijd met koeien. Ga maar
eens in een stal achter de beesten
staan!'
Tijdens die laatste toondag was er
op de Grote Markt een complete
kermis. De heer De Graaf, die jaren
lang in Goes een schildersbedrijf
heeft gehad en nu in het rusthuis
Randwijk' woont: ,De gewone ker
mis was in Goes altijd van de laat
ste dinsdag in september tot de
eerste dinsdag in oktober. Maar
op die kermis tijdens de toondag
sele. Die waren dan gekocht door
mensen uit Zeeuwsch-Vlaanderen of
door Belgen. Die beesten werden dan
bij de steiger van Borssele op de
boot gezet om naar de overkant te
wórden gebracht. Maar voor je bij
die steiger was, moest je eerst een
kilometertje of wat stappen. En
koeien willen echt niet altijd zo
hard als je wel zou willen....'
Mevrouw Sinke wist nog wel te
vertellen, dat zo'n zestig jaar gele
den de koeien naar Goes werden
gebracht. Als ze uit de richting
Wolphaartsdijk kwamen moesten ze
over de 's-Heer-Hendrikskinderen-
dijk en de Westsingel, omdat de
Middelburgse straat er toen nog niet
was. Het was dan altijd een fraai
schouwspel, als enkele tientallen
koeien, die van al die uren lopen
ook wel dorst hadden gekregen, de
Westvest inliepen, om hun kelen wat
te spoelen.
De laatste toondag was de beste.
Dan stond de Beestenmarkt stamp
vol. Mensen en dieren door elkaar.
was het minstens zo druk. Natuurlijk
was het wel in de eerste plaats voor
de boerenmensen. Er was van alles
op die kermis: een stoomcarroussel,
vlammendansers, schommels, kaar-
tenlegsters, schiettenten, affijn
noem maar op. En op de avond van
de laatste toondag werd er natuur
lijk weieens gevochten. Ik geloof,
dat er dan oude vetes werden uit
gevochten. Als je een borreltje op
hebt vallen er nu eenmaal eerder
klappen dan wanneer de mensen
nuchter zijn'. De heer Kant, die ook
in .Randwijk' woont, maar die het
grootste deel van zijn leven een boe
renbedrijf bij Kloetinge heeft ge
had: ,Ik had zelf geen vee, maar
toch ging ik altijd naar de toondag.
Dat deed je nu eenmaal. Wij boe
ren gingen dinsdags omdat het dan
markt en beurs was toch al vaak
naar Goes, maar als het toondag was,
ging je zeker. Het was dan drukker
als bij de gewone kermis. De toon-
dagkermis begon 's zaterdags al en
dinsdags was het weer afgelopen'.
Voor de Goesenaren hadden die toon
dagen ook minder prettige kanten.
Zoals voor die vrouw, die aan de
Beestenmarkt woonde en verzuimd
had een raam aan de straatkant
te sluiten. Een koe weet nu een
maal weinig af van mijn en dijn en
had voor alle zekerheid de begonia's
in de vensterbank maar opgegeten...
De Vlasmarkt, tussen de Grote
Markt en de Beestenmarkt, was be
halve van schapen ook altijd voor
zien van enkele kraampjes, waar
gegeten kon worden. Schuling stond
er met z'n gerookte paling en Be-
zooijen met z'n wafelkraam en dan
natuurlijk de poffertjeskraam.
Een van de hoogtepunten van de
laatste toondag was de paardenver-
loting. Al weken van tevoren wer
den er loten van een gulden per
stuk verkocht. Dat deden de paar
denhandelaars en het gebeurde ook
wel in cafés. De mannen, die voor
de oorlog, de verloting van een paard
en een veulen verzorgden waren
Viergever uit Goes, Jaap van 't
Westeinde uit de Van Citterspolder
bij 's-Heer-Arendskerke, Kees Ge
luk uit Kruiningen, Siem van Hoeve
uit Goes en Ko de Coninck uit Goes,
om er maar een paar te noemen. Bij
.Moeder Lu.yck', zoals het toenma
lige café .Bellevue' op het hoekje
van de Opril van de Beestenmarkt
werd genoemd of in hotel ,De Koop
handel' van Blanker op de Vlas
markt was het meestal trekking.
Een van de aantrekkelijkste zaken
op de kermis was de glijbaan, die
als een kurketrekker rond een hoge
mast was gemonteerd. Mevrouw Sin
ke voelt nog aan haar ellebogen als
ze er aan denkt: ,Ze drukten alle
maal hun ellebogen tegen de randen,
omdat ze anders te hard zouden
gaan. Dan was het net alsof je je
huid verbrandde. Uiteraard klonk
er van onder de overkapping van
de glijbaan het nodige gegil, als
meisjes zich in een overmoedige
lachbui naar beneden lieten slieren.
De heer Sinke denkt er het zijne
van: ,Ze zeggen tegenwoordig wel
eens iets van de kleding met al
die minirokjes, maar het was toen
nog wel wat anders. Toen droegen
de meisies in dracht geeneens een
broek. En je kunt van een minirokje
zegger wat je wilt, maar ze hebben
er in ieder geval fatsoenlijk een
broek onder aan'
LfsJMia-
De rubriekschrijver Flex in .Trouw
(prot. christelijkover progressie
ven, vernieuwers, vooruitstrevende!!
en radicalen:
Arme echte radicalen. Met veel
moeite hadden ze een naam gevon
den om zich tc onderscheiden. Dit
ter wille van de politieke duidelijk
heid. En nu is iedereen opeens radi
caal. Sinds zaterdag breek je je
nek over de radicalen in dit land.
Maandag nog vroeg ik: .ook al radi
caal?' Maar ik schei er mee uit.
Iedereen is het. Gretig heeft heel
politiek Nederland zich met deze
aanduiding getooid sinds het Sche-
vcningse congres een succes bleek.
Was het een sof geworden, dan had
je het aantal radicalen stellig in
één autobus naar het politieke kerk
hof kunnen vervoeren. Het had ge
gonsd van commentaren waarin uit
gelegd werd dat deze politieke dwa
zen iets wilden wat vierkant inging
tegen de wensen der partijen, de wil
van het volk, de eisen der democra
tie, het landsbelang, de beginselen,
de traditie en de eisen des tijds. En
dat had stellig de politieke duide
lijkheid bevorderd. Maar een ramp
voor de duidelijkheid is, dat het con
gres een klaterend succes werd.
Want nu is iederéén opeens radicaal.
Ze worden er gewoon verlegen van,
de radicale jongeren, van al die
vriendelijke, welwillende, waarde
rende woorden, waaronder ze wor
den bedolven.
Maar hun naam zijn ze kwijt. Arme
radicalen. Suf hebben ze zich ge
piekerd om een naam te vinden, die
politiek nog niet versleten was in
Nederland. De naam .progressief' is
zelfs niet eens aan de orde geweest.
Iedereen in dit land is progressief.
Het begrip .vooruitstrevend' is ook
van de tafel geveegd. Wie in dit
land is niet .vooruitstrevend' Dat
zij voor .politieke vernieuwing' wa
ren, heeft men hen nauwelijks horen
betogen. Ook daar is iedereen al
voor. Tenslotte vond men in een
vergeten hoekje in het politieke
woordenboek het begrip .radicaal'
nog liggen. Vooruit dan maar, zucht
te men. Laten we ons radicaal noe
men. We moeten toch een naam
hebben
Arme echte radicalen. Nauwelijks
hadden zij zich aan het volk ver
toond. of ze werden alweer onher
kenbaar omdat Jan en alleman zich
meteen met het predikaat .radi
caal' tooide. Maandenlang spraken
zij over een .scheiding der geesten
opdat er duidelijkheid zou komen
voor de kiezer. Maar alle geesten
zijn thans radicaal; dus zijn we wee.i
even ver. Het politieke 'bedrijf in
Nederland bestaat voor een flink
stuk uit het omsollen met de taal.
Elk woord, elk begrip, elke aandui
ding wordt uitgehold, opnieuw ge
ïnterpreteerd en onder een ander
licht gesteld. Na deze behandeling
weet niemand meer wat er ondei
moet worden verstaan. En nadat het
kiezersvolk in verwarring is ge-
oracht, kan men weer zijn gang
gaan. Welke gang? Dat is bijna
niet meer in woorden uit te drukken.
Elk woord kan immers anders wor
den verstaan? Politiek is in Neder
land de kunst geworden om twee
mensen, die het tegengestelde wil
len, samen een uitspraak te laten
doen, die de suggestie van eensge
zindheid wekt en die beide partijen
in de overtuiging laat duidelijk te
zijn geweest.
,Het Algemeen Handelsblad' (lib.)
prijst de Engelse premier Harold
Wilson, omdat hij niet van ophou
den weet als het er om gaat En
geland binnen de EEG le brengen.
Het blaa schrijft:
.Wanneer de Fransen de voordeur
naar de Europese markt voor zijn
neus dichtsmijten komt Wilson langs
een achterdeurtje weer binnen. Als
men Engeland verhindert een vol
waardig lid van de EEG te wor
den, dan maar een technologische
Westeuropese Unie waarvan Groot-
Brittannië de spil uitmaakt.
Overigens is dit niet het enige front,
waarop de Britse premier strijd
moet voeren. Het pond is weer in
de gevarenzone geraakt. Als reeds
zovele malen in het verleden zijn
buitenlandse hulptroepen aangerukt
om de stormaanvallen op de Brit
se valuta te weerstaan. Dit biedt
echter maar tijdelijk soelaas. Want
de oorzaak van de kwaal ligt vee!
dieper.
Er dient een fundamentele wijzi
ging te komen in de mentaliteit, die
men dikwijls in Britse onderne
mingskringen aantreft. Het beleid
is veelal niet afgestemd op de nieu
we tijd, de communicatie met de
werknemers is gebrekkig en de ou
tillage in de fabrieken vaak ver
ouderd.
Wij geloven niet dat de Engelse
arbeider minder actief is dan zijn
collega in andere Europese landen
Dit is ook de ervaring van Ameri
kaanse ondernemers in Groot-Brit-
tannië, die heel goed te spreken zijn
over de werklust der Britten. De
Amerikaanse aanpak is echter mo
dern; men legt de mensen het hoe
en waarom er wordt gewerkt uit,
kortom men kweekt begrip voor
de job, die moet worden verricht.
In zuiver Britse ondernemingen ge
looft men het vaak wel. Het resul
taat is stakingen, die de zwakke eco
nomie nog verder ontredderen. De
weerslag vondt men in de zojuist
publiceerde cijfers van de handels
balans van oktober, die een record
tekort van 107 miljoen pond aan
geeft.
Men mag hopen dat Wilson en de
zijnen door hun inspirerend voor
beeld hun landgenoten tot strijdlust
zullen weten te brengen. Het is triest
te zien hoe Engeland, dat In 1940-
1945 de grootste offers bracht in de
strijd tegen Hitier, zich het minst
van alle Westeuropese landen van
de oorlogsgevolgen heeft kunnen
herstellen. In die jaren bleef het
overeind. Moge het ook thans als
overwinnaar uit de economische slag
te voorschijn komen'.
.Het Binnenhof r-kJ verwijt de
KNVB zwakte en arrogantie in ver
band met de bondsbeslïssing scheids
rechter F. Derks uit Breda te straf
fen, omdat hij in een televisie-uit
zending had verklaard, dat. de be
slissing Piet Keizer in de wedstrijd
Xederlanil - Joegoslavië uit het vela
te sturen, juist is geweest. Het blad
zegt daarover
.Dat mag met van de KNVB. Per
brief zijn de scheidsrechters daarop
gewezen voor de aanvang van de
competitie. Maar de heer Derks
was niet in functie. Hem werd
zijn mening gevraagd als vrij man.
die toevallig ook (een goed) scheids
rechter is. Waar blijft men indien
allerlei instanties gaan bepalen dat
men zijn mening niet mag verkon
digen, ook als die niet zo vleiend
voor de instantie zou zijn? Indien
er geen pertinente schade aan de
belangen van die instantie wordt toe
gebracht en dat was niet het
geval moet men vrij zijn een
mening te verkondigen. Het getuigt
van zwakte en arrogantie indien
de KNVB bindende voorschriften
geeft op een terrein dat de mense
lijke vrijheid raakt'.
In het verkeer speelt het .gezien worden' een
belangrijke rol. En dat geldt niet alleen voor
automobilisten.
Ook de fietsers, bromfietsers en voetgan
gers zullen hieraan voor hun eigen veiligheid
dagelijks moeten denken.
De tekorten, vooral aan de fietsverlichting,
zwakke voorlampen, slippende dynamo's en
donkere achterlichtjes zijn opvallend groot. Bij
een onlangs gehouden steekproef door het ver
bond voor veilig verkeer bleek dat een op de
vijf fietsers met ondeugdelijke of geheel geen
verlichting rijdt. Kennelijk denkt men dat
men hen toch wel opmerkt, ook al doet de voor
geschreven verlichting het niet. Een goede kop
lamp en een duidelijk achterlicht is ook voor
fietsers en bromfietsers een wettelijke verplich
ting.
Om de kans op .gezien worden' nog te vergroten
adviseert het verbond voor veilig verkeer de
fietsers en bromfietsers zich 's avonds bij voor
keur niet in donkere kledij op spaarzaam ver
lichte wegen te begeven. Lichte kleding is ver
keer s) veiliger en staat zeker zo hip.
Loopt u 's avonds of 's nachts met uw fiets
aan de hand buiten de bebouwde kom, dan de
rechterzijde van de weg houden. Anders ziet het
achteropkomende verkeer uw rode reflector aan
de verkeerde kant. Zelf loopt u natuurlijk aan
de veilige binnenkant.
En tot slot de voetganger Ook voor hem
is het zaak in het donkere winterverkeer gezien
te worden. Lichte kleding Ls ook hier een veilige
voorzorgsmaatregel, evenals het links van de
weg lopen als om een of andere reden geen
gebruik kan worden gemaakt van het trottoir
of fietspad. Loop het verkeer tegemoet, zodat
u tijdig kunt uitwijken.
Zorg dat u gezien wordt
Bij een onlangs door het verbond voor veilig
verkeer gehouden onderzoek, waarbij speciale
aandacht werd besteed aan de fietsen, bleek dat
één op de vijf fietsers zich in het verkeer be
geeft met ondeugdelijke of geheel geen
verlichting.
Van zeer veel belang voor het welslagen van
deze actie acht het verbond de medewerking
van een groot aantal garage- en servicebedrij
ven in ons land, die op de verlichtingsactie zul
len inhaken door o m gratis verlichtingscontro
les te houden. Ook van de zijde van de rijwiel-
verlichtingindustrie is steun toegezegd.
Ten behoeve van de voorlichting werden een
tweetal tv-spots, 10.000 affiches, 20.000 raam
biljetten, 350.000 transfers en een zogenaamde
wandkrant voor openbare gebouwen, perso-
neelskantines, wachtkamers enz., vervaardigd.
DUITSER WINKELT GRAAG PER AUTO
Ruim 60 procent van de Duitse autobezitters gebruikt op werkdagen hun
auto om ermee te gaan winkelen. Op zaterdag is dit percentage zelfs 90 pro
cent. Deze cijfers zijn ontleend aan een enquête, die een Duitse werkgroep
van het midden- en grootbedrijf in de detailhandel heeft gehouden onder
ruim 1,00.000 personen in een groot aantal Westduitse steden. Het is geble
ken, dat verkeerscongesties en parkeerproblemen de autobezitters in het
geheel niet weerhouden om in de spitsuren per auto boodschappen te gaan
doen. Van het openbaar vervoer wordt op werkdagen door slechts 30-35
procent van de winkelende klanten gebruik gemaakt. In kleinere steden
zelfs maar 30 procent, üit de enquête is voorts gebleken, dat m de grote ste
den 13 procent van de winkelbezoekers te voet de magazijnen bezoekt, in
steden met 250.000 a 500.000 inwoners circa 26 procent en in steden met
minder dan 50.000 inwoners ongeveer 1,0 procent. Volgens de werkgroep
blijlct wit dit onderzoek duidelijk, dat in de winkelwijken in de centra van
grote steden grote aandacht moet worden geschonken aan de behoeften van
de gemotoriseerde klanten.
NIEUW 4-CILINDER DATSUN CEDRIC 2000
De vier-cilinder Datsun 2000 heeft een nieuwe gemoderniseerde krachtbron
gekregen. Deze meest economische-uitvoering uit de Datsun 2000 serie is nu
uitgerust met een nieuwe 4-cilinder motor met een 5x gelagerde krukas. De
nieuwe Datsun 2000 4-cilinder heeft voorts enkele wijzigingen aan in- en ex
terieur ondergaan. Zo zijn de brede achterlichten van de Datsun 6-eilinder
de luxe ook op dit type aangebracht, terwijl de geheel nieuwe binnenbekle-
ding in contrasterende kleuren werd uitgevoerd. De nieuwe Datsun 4-cilinder
wordt in dezelfde kleuren gebracht als de 6-cilinder de luxe.
OPKl APBARE TRAPPERS
Op een tweewielertentoonstelling in Essen was een van de nieuwtjes an
ders dan de tot dusverre bekende constructie een stel zeer zorgvuldig ge
construeerde opklapbare fietstrappers. Vooral voor vouwfietsen zijn opklap
bare trappers een gewenste aanvulling, terwijl toepassing bij gewone fietsen
uit oogpunt van ruimtebesparing bij het wegzetten belangrijk kan zijn.
FIETSENTENTOONSTELLINGEN 1968
In de loop van het komende jaar zullen in verschillende landen weer fietsen-
tentoonstellingen worden gehouden, waarbij de nieuwste modellen en snufjes
zullen worden getoond.
Tot nu toe zijn de volgende plaatsen en data bekend: Brussel (17 tot en met
28 januari); Amsterdam (RAI 26 februari tot en met 4 maart); Wenen (10
tot 17 maart); Belgrado (20 tot en met 28 april); Barcelona (20 tot en met
30 april); Keulen (7 tot en met 10 september) en Parijs (5 tot en met 15 ok
tober).
DE INVLOED
VAN DE SNELHEID
OP AUTOBANDEN
Bij een gemiddelde snelheid van 60kn
per uur stelt men de levensduur van
een vrachtautoband op 100.
Afwijkingen van deze snelheid geven
het onderstaande beeld:
BELGIË OVER
13 JAAR
ÉÉN AUTOFILE
Volgens Belgische verkeersdeskun-
digen zal in 1980 het Belgische auto
park 3,5 miljoen wagens tellen
(thans 1.980.000 auto's). Indien al
deze auto's tegelijk de weg op zou
den gaan, dan zouden op de Belgi
sche wegen van het begin tot het
eind vijf files auto's naast elkaar
moeten rijden. Bumper aan bum
per zouden de auto's een file vor
men van 15.750 kilometer lang.
uwe Simca 1100, die leerbaar is in
\it voeringen, waarvan de basis-typ
in Nederland 1100 Sedan genoemd
erland tiOO Coach genoemd: combinatie
?.rland 1100 Tourist genoemd: bestel-
2-
Dït is t
groot a
zijn: 4-c
dears, it
wagen
wagen, in Nederland 1100 Commercia Igenoemd. De
motor heeft 4 cilinders in lijn; cilinderinhoud 1.118
cm-S. Het vermogen is 53 of 56 DIN pk bij 5.800 omw-
min., al naar gelang de uitvoering. De compressie-
verhouding is S£:l en .9,6:1, naar gelang uitvoering.
Het cilinderblok is van gietijzer op nikkel chroom
koper basis; de gegoten aluminium cilinderkop bevat
verbrandingskamers in icigvorm. De kleppen zijn in de
cilinderkop geplaatst en worden bediend door tuime
laars, klepstelen en stoters, in- en uitlaat verschillend
uitgevoerd. De krukas is 5 maal gelagerd. De koeling
geschiedt door water circulatie, De versnellingsbak be
zit 4 gesynchroniseerde versnellingen volgens Porsche
systeem en is uitgevoerd met vloerschakeling. Op ver
zoek kan de semi-automatische Ferodotransmissie wor
den geleverd. Bij de wielophanging zijn Torsiestaven
»ii dubbelwerkende telescoopschokbre teers toegepast.
De voor- en achtertrein zijn uitgerust met een stabili
satorstang, de vier wielen zijn onafhankelijk geveerd.
De stuurinrichting is uitgevoerd mei een tandheugel;
stuurhuis en stuunciel zijn door middel van een flexi
bele koppeling met elkaar verbonden. De Simca 1100
heeft schijfremmen op de voorwielende achterwielen
zijn uitgerust met trommelremmen. De inhoud van /ie
benzinetank is 41 liter. De wagen heeft geen enkel
smeerpunt. De achterbank kan in alle types worden
weggekanteld. waardoor de inwendige ruimte van de
wagen m belangrijke mate toeneemt. Bij de luxere
modellen zijn de voorzittingen als slaapstoel uitge
voerd. De totale lengte van de wagen bedraagt 3,944
meter bij-een wielbasis van 2,52 meter; de totale breed
te ts 1,558 meter. Het ledig gewicht rijklaar bedraagt
naar gelang de uitvoering: 870, 890 of 90'i i.g.