i
DE GROENE
G. M. POPPE ZONEN
DWARS
GEBAK-
Voor ieder bedrijfvoor elk transport
garandeert DAF goedkope kilometers
NEW YORKSE LUCHTHAVENS
DREIGEN TE VERSTIKKEN
4inrpmmTXi^
^Bcbbe
6
GROOTSTE TREKKRACHT
FORMIDABELE EIGENSCHAPPEN
BANDENSPECIALIST ROVERS
O
IVI
Q>
O
O
E
O»
a
z
VROUWEN EN
VECHTERSBAZEN
Geen plaats
voor vierde
airport
Extra opknapper
20 Goese woningen
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 7 OKTOBER '967
UW DEALER VOOR ZUID- EN NOORü-BEVELA.ND
AUTOMOBIEL BEDRIJF
ANJELIERSTRAAT 5-7 - TELEFOON01100-6810
Voor goede service en zorgvuldig onderhoud door geschoolde, monteurs en een ruin:
gesorteerd onderdelenmagazijn zorgen uw dealers.
UW DEALER VOOR WALCHEREN
GARAGE
VEERE- MARKT25 - TELEFOON 01181 -261 -340
mi SMAKELIJK
K 1" IU LUCHTIG
%hl «VOEDZAAM
NA7UURWIT
BOEREHBRUIN
DELTA BAKKERIJEN
WESTKAPELLE
Scheepswerf - AAachinefabriek
BRESKENS - telefoon (01172) 765
's avonds 477
KENNISMAKING
Bureau ,De Elf Provinciën' j
Scliotersingel 87, Haarlem
Telefoon 51894
Huwelijksbemiddeling
sinds 1950.
Detective-echtpaar De Vries'
(radio, pers en televisie)
Spreekuur: uitsluitend na
afspraak.
Vrijblijvend inlichtingen
in blanco couvert.
Huisbezoek door het
gehele land.
goede verzorging
SPIEGELS
MEUBEL- EN
ETALAGEGLAS
MIJNSBERGEN'S
Spiegelfabrieage
•«-H.-Hendriksk.str. 8,
telefoon 6608, Goes.
De gaskachel
voor KLEINE
woonkamers
Als U een kleine woonkamer
van zo'n 30 tot 40 m3 moet
verwarmen of een slaap-,
studeer-, kinderkamer of
winkel, geef dan niet meer
geld uit dan nodig is. Voor
f 269.- koopt de
Wordt complect met mag
netische ontsteking geleverd.
Ondanks de kleine afmetin
gen (maar 21 cm diep) heeft
de Teenager een capaciteit
van maar liefst 3500 kcal/u.
Goedgekeurd door het Gas-
instituut. Vlug bestellen is
nodigj omdat heel veel men
sen de Teenager nog voor het
stookseizoen willen hebben.
Doet u dat ook! Mocht uw
handelaar de Teenager niet
kunnen leveren (omdat hij
geen officiële Hoenson dea
ler is) stelt u zich dan met
ons in verbinding. Per keren
de post berichten wij n bij
welke officiële Hoenson dea
lers in uw woonplaats de
Teenager verkrijgbaar is.
Post deze coupon nog vandaag!
Aan Hoenson Amsterdam
Zend mij gratis de rijk ge- j j
illustreerde kleurenfolder
I over moderne aardgasver-
verwarming.
I Naam:I
Adres: j
J^Plaats:
J? TYPE QUADRANT
DE BAND MET DE
HOOGSTE NOKKEN
ALLEENDEALER VOOR ZEELAND:
SERVICEHAL - INDUSTRIETERREIN
's-GRAVENPOLDER - Telefoon 01103-481
NEEM
CHINA GARDEN
EEN
Weststraat 18,
ABONNEMENT
DOMBURG
OP
Tel. 01188-547.
DE
Wij zijn het gehele jaar ge
opend. Behalve op maandag
PZC
en dinsdag. Vanaf 1 april
1968 alle dagen geopend.
m
s ssras
L,
BBS
Ui
RALPH
en
DFL-MOD
m fipp namen met een wereld-
dLUÜU bekendheid in kostuums
en mantels.
REEDS VANAF 169,-
Voor uw bontmantels en betere dames,
confectie EERST KIJKEN BIJ
UW MODEHUIS
IN VLISSINGEN
N
3
Films in Zeeland
Gelukkig zijn niet alle vrouwen zoals
Siv, zal men ongetwijfeld denken na
liet zien van de film .Ik een vrouw',
dit tot en met woensdag in het City-
theater te Middelburg draait. Deze
Zweeds-Deense film verhaalt, namelijk
van het meisje Siv, dat als verpleeg
ster werkzaam is in het ziekenhuis en
zich onweerstaanbaar aangetrokken
voelt tot de mannen. Met haar conventi
onele verloofde Sven heeft zij herhaal
delijk ruzie. De verloving wordt dan
ook verbroken en één van de patiënten
in liet ziekenhuis, Heinz, maakt, haar
tot een vrouw. Maar als hij over trou
wen begint, wijst Siv dit af, zij wil
niemand toebehoren.
Heinz wordt gevolgd door de zeeman
Lars en de chirurg dr Dam. Met geen
van beiden komt net tot een huwelijk.
Dan ontmoet zij een vluchtige vriend
van vroeger. Erik. Hij dringt zich aan
haar op, maar plotseling wil hij weg.
Siv barst los in een hysterische lach-
dat hij bang is dat zij hem zal in
palmen en met hem zal willen trouwen.
1 Siv barst los in eenhysterischë iach-
bui...Siv wordt gespeeld door de debu-
i tante Essy Persson. Het verhaal is ge-
j haseerd op het boek van Siv Holm. In
de zondagmiddag matinee kan men in
City de film .Aeneas kampioen van
Trojc' zien, met in de hoofdrol Steve
I Reeves.
Vanavond en zondag kan rnen in het
I Alhambra-theater te Vlissingen Geor
ge Peppard en James Mason bewonde
ren in de film ,De adelaar van het
eskader", waarin luchtgevechten de
hoofdschotel vormen. Zondagmiddag
staat Alhambra open voor de liefheb
bers van een sensationele western. De
titel van deze film is .Guslinger'.
Wie niet in de gelegenheid is om
een bezoek aan Londen te brengen,
kan het tot en met maandag ook
doen met een kaartje voor het
Grand-theater te Goes, waai- men
de film .Avontuur in Soho, kan zien.
Een verlegen jongeman moet, onder
druk gezet door zijn vrienden, een
weddenschap aangaan dat het hem
zal lukken om het meisje van de
straat Cyrenne (Diana Cilento) in
te palmen 'en bij haar de nacht
door te brengen.
Tot verbazing van zijn vrienden neemt
het meisje de jongeman mee naar huis,
maar er is nog heel wat voor nodig
voordat de jongen zijn verlegenheid
heeft overwonnen. Om in de stemming-
te komen wordt vooraf de film .Mid
zomernacht in Zweden' gedraaid. In
kleuren.
Vandaag en morgen is er in het Grand-
theater te Goes ook plaats voor de
liefhebber van een flinke vechtpartij.
Hiervoor staan borg de heren Zorro
en Samson, de één behendig, de ander
oersterk. De film heet .Zorro contra
Samson'. Dat contra duurt evenwel tot
een moment waarop ze ontdekken dat
ze beiden voor hetzelfde ideaal vechten.
De strijd draait rond een koker waarin
het bericht zit van de overleden koning
van Nogara, waarin staat vermeld wie
van zijn twee nichten, Malva of Isabel
la. hem zal opvolgen. Malva vertegen
woordigt in deze film het kwade en
Isabella het goede en het goede zal
overwinnen.
De wolkenkrabbers op Manhat
tan schuiven als speelgoed voor
bij als het vliegtuig over de Hud-
sonrivier scheert om zijn positie
voor een landing op de John F.
Kennedy-luchthaven bij New
York in te nemen. Niet veel
luchtreizigers, die tijdens de na-
deringsvlucht nauwelijks een an
dertoestel in de lucht waarne
men, zullen zich realiseren dat
op de drie luchthavens bij New
York op de piektijden 225 vlieg
tuigen per uur arriveren en ver
trekken. Van de drie luchtha
vens is John F. Kennedy de druk
ste. De andere twee zijn La Guar-
die en Newark.
De autoriteiten verwachten, dat' de
luchthavens tegen 1970 gezamenlijk
300 vliegtuigen per uuir krijgen te
verwerkenDit betekent,, dat iedere
twaaJt seconden een vliegtuig arri
veert of vertrekt'. Vorig jaar pas
seerden 26 miljoen mensen de diie
luchthavens. Het zal niet lang meer
duren of er zullen op deze havens
100.000 passagiers per dag moeten
worden verwerkt. Dit brengt zowel
voor het verkeer in de lucht als voor
de aan- en afvoer op de grond ontzag
wekkende problemen met zich mee.
De Port of New York Authority
maakt zich terecht zorgen. Een van
de directeuren, Austin J. Tobin, ver
klaarde onlangs, dat een economische
ramp voor New York dreigt wanneer
niet binnenkort wordt begonnen met
de bouw van een vierde luchthaven.
De oplossing is echter niet zo een
voudig als het lijkt. Al meer dan tien
jaar lang zoekt de Port Authority
naar een geschikte plaats voor de
vierde luchthaven. Telkens stuitte zij
op bezwaren, zowel van de zijde van
plaatselijke autoriteiten als van de
bevolking. Voorgesteld is thans een
gebied in de staat New Jersey, na
melijk de Great Swamp of Morris
County.
Om politieke redenen is dit even
wel een vrijwel onhaalbare zaak. De
slaat noemde een terrein te Galvcr-
Lon als mogelijke oplossing, ver bui
ten de stad op Long Island. Er zijn
sterke argumenten voor en tegen.
Gezien de oppositie van de bevolking
is het niet waarschijnlijk, dat' Oal-
verton ooit een luchthaven zal wor
den,
Enkele maanden geleden stelde de
9taat New Jersey voor, de kleine
luchthaven Solberg-Hunterdon, 75 ki
lometer ten zuidwesten van Manhat
tan, als vierde internationale luchtha
ven te bestemmen. Dit voorstel werd
gedaan ondanks het pleidooi van gou
verneur Hughes tijdens zijn campag
ne om op deze plek nimmer een gro
te luchthaven te bouwen.
UITBREIDING JFK
Het enige voorstel dat thans kans
van slagen heeft, is een vergaande
uitbreiding van Kennedy Airport in
de Jamaica Bay. Door middel van
indamming zou ten zuiden van de
huidige luchthaven voldoende grond
beschikbaar kunnen komen voor de
aanleg van twee landingsbanen en
een tweede eindstation voor de af
handeling van de passagiers. De
kosten van een dergelijk project
•/.iji echter bijzonder hoog. Boven
dien zou hei een vogelreservaat
verstoren en is men het niet eens
over de vraag, of deze uitbreiding
wel afdoende is.
Het enige voordee is. dat' het Pro
ject binnen drie jaar zou kunnen wor
den uitgevoerd. Deze tijd is nauwe
lijks voldoende om een orisis te voor
komen. Het is echter de enige oplos
sing. die de stad New York op het
ogenblik heeft.
Dat de verwerking van het verkeer
op de drie Newyorkse lychthavens
zorgwekkende vormen kan aanne
men, blijkt vooral als de weersom
standigheden ongunstig zijn. Op 24
september 1965 bijvoorbeeld, de zoge
naamde „Black Friday", was het
weer niet slecht genoeg om de lucht
havens volledig te sluiten. Niettemin
werden talloze vliegtuigen naar an
dere steden verwezen. Op de grond
wachtten honderden toestellen om
Kennedy Airport ie verlaten. Soms
stonden 80 vliegtuigen achter elkaar
op de taxibanen, gereed voor vertrek.
Enkele hadden een vertraging van
vie: uur of zelfs langer
World Airlines is als eerste ter we
reld op Kennedy Airport begonnen
met de bouw van een station voor de
J umbo-vlieatuig
sche toestellen.
WERK VOOR VELEN
New York zal moeten opschieten
met het vinden van een oplossing.
Een belangrijk deel van haar eco
nomie is hiervan afhankelijk. Niet
alleen is een vlotte doorstroming j
van het luchtverkeer van belang
voor het economische leven van de
stad, maar ook zijn duizenden
werknemers en vele bedrijven af
hankelijk van de luchtvaartmaat
schappijen.
Meer dan 50.000 mensen, die hun
werk vinden op de luchthavens, ver
dienen gezamenlijk 1.800 miljoen gul
den per jaar, terwijl de bedragen die
de luchtvaartmaatschappijen in dit
gebied uitgeven aan speciale dienst-
verleningen en de levering van goe
deren genoemd bedrag vele malen te
boven gaan.
De uitbreiding met een vierde
luchthaven betekent meer werkgele-:
genheid voor de mensen en betere
zaken voor talloze andere bedrijven.
Kennedy Airport is het gemiddelde
oponthoud per vliegtuig gedurende de
piekuren thans negentien minuten.
Zelfs bij het mooiste weer kunnen
vertragingen van 40 minuten per
vliegtuig optreden. Als de situatie
blijft zoals deze tha/ns Is. zal elk
vliegtuig tegen' 1970 rekening moeten
houden met een gemiddelde vertra
ging van twee uur.
Geïrriteerde passagiers en hoge
kosten voor de luchtvaartmaatschap
pijen zijn de gevolgen van langduri
ge vertragingen. Voor enkele maat
schappijen betekent de vertraging
een verliespost van meer dan drie
miljoen gulden per jaar.
MILJOENEN MENSEN
De toeneming van hot luchtver
keer brengt niet alleen meer vlieg
tuigen in de lucht, maar ook tallo
ze passagiers «lie op de grond met
hun bagage moeten worden aan- en
afgevoerd. Dit aantal neemt on
voorstelbaar snel toe. In 1955 ver
werkten de drie luchthaven twaalf
miljoen passagiers. Tien jaar later
waren dit er 25,8 miljoen. Dit jaar
zullen bet er 34 miljoen zijn en de
verwachtingen voor 1975 gaan zelfs
de 65 miljoen te boven
De grote: wordende vliegtuigen
scheppen extra problemen. Het wordt
steeds moeiLijker, de grote aantallen
luchtreizigers, die tegelijk binnenko
men, vlot te verwerken. De verleng
de versie van de Douglas DC-8, die
een capaciteit heef', van meer dan
250 passagiers, vliegt reeds. Tegen
1970 komen daar de Jumbo.jets, zo
als de Boeing-747 en de Lookheeds
bij. Als enkele van deze monsters, die
500 tot 1.000 passagiers kunnen ver
voeren,. tegelijk op de luchthaven ar
riveren, is de stroom mensen mei.
hun duizenden stuks bagage niet
meer te overzien. Ongeveer terzelf
der tijd zullen de supersonische vlieg
tuigen hun intrede doen. Zij zullen
het verkeer een nieuwe impuls geven.
Hoe dit allemaal moet worden op
gevangen, is voor de autoriteiten nog
èen groot vraagteken. Het schrik
beeld van een complete chaos nadert
snel. De luchtvaartmaatschappijen,
die voor elkaar niet willen onder
doen, werken voorts aan de ontwik
keling van het luchtverkeer. De
Amerikaanse maatschappij Trans
J. F. Kennedy Airport. Iedere maat
schappij heeft een eigen stationsge
bouw op de luchthaven. Op de voor
grond Trans World Airlines, die als
eerste is begonnen met de uitbreiding
van haar station en vcrkeersplatform
voor Jumbo.jets en supersonische toe
stellen.
GOES Twintig woningwetwoningen
aan de Goese Westhavciidijk en Pieter
Jasperseplein zullen een extra opknap
beurt krijgen, als de ruad van Goes er?
mee akkoord gaat. In het verleden zijn
gebreken aan deze woningen eigen
dom van de gemeente geconstateerd.:
B en w stellen de raad voor ook de huur
van de opgeknapte woningen te verho
gen van 7,35 tot ,f 10 per week, eeiri
bedrag dat men .aanvaardbaar' vindt.
Het college wijst erop, dat de minister
meent, dat de woningen door extra!
voorzieningen te treffen weer in goed
bewoonbare staat gebracht kunnen wor
den. Het gaat met name om het maken
van waterclosets en portalen, de aan-!
leg van riolering en hel plaatsen van J
septic-tanks en het vernieuwen van zin
ken goten. B en w delen mee, dat na>
een bespreking tussen anbtcnaren vanl
de gemeente en de provinciale directie'
van de volkshuisvesting duidelijk is ge
worden, dat het rijksvoorschot zal wor-j
den bepaald op de kosten van de op-[
knapper.
Midden-Zeelandrit
op 14 oktober
GOES De MAC ,De Bevelanden' cn
de MAC .Scheldegouwen' organiseren
volgende week zaterdag 14 oktober j
voor detweede maal een Midden-
Zeelandrit'. Het gaat om een kaart-
leesrït, die in twee klassen is ver
deeld, een B-klas voor beginners, die 85
kilometer moeten rijden en een A-klas
voor gevorderden, die 125 kilometer j
rijden. Start en prijsuitreiking bij .De 1
Caisson' te Kapelle. De eerste deelne
mer* vertrekt om twee uur.