i DE GROENE G. M. POPPE ZONEN DWARS GEBAK- Voor ieder bedrijfvoor elk transport garandeert DAF goedkope kilometers NEW YORKSE LUCHTHAVENS DREIGEN TE VERSTIKKEN 4inrpmmTXi^ ^Bcbbe 6 GROOTSTE TREKKRACHT FORMIDABELE EIGENSCHAPPEN BANDENSPECIALIST ROVERS O IVI Q> O O E O» a z VROUWEN EN VECHTERSBAZEN Geen plaats voor vierde airport Extra opknapper 20 Goese woningen PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 7 OKTOBER '967 UW DEALER VOOR ZUID- EN NOORü-BEVELA.ND AUTOMOBIEL BEDRIJF ANJELIERSTRAAT 5-7 - TELEFOON01100-6810 Voor goede service en zorgvuldig onderhoud door geschoolde, monteurs en een ruin: gesorteerd onderdelenmagazijn zorgen uw dealers. UW DEALER VOOR WALCHEREN GARAGE VEERE- MARKT25 - TELEFOON 01181 -261 -340 mi SMAKELIJK K 1" IU LUCHTIG %hl «VOEDZAAM NA7UURWIT BOEREHBRUIN DELTA BAKKERIJEN WESTKAPELLE Scheepswerf - AAachinefabriek BRESKENS - telefoon (01172) 765 's avonds 477 KENNISMAKING Bureau ,De Elf Provinciën' j Scliotersingel 87, Haarlem Telefoon 51894 Huwelijksbemiddeling sinds 1950. Detective-echtpaar De Vries' (radio, pers en televisie) Spreekuur: uitsluitend na afspraak. Vrijblijvend inlichtingen in blanco couvert. Huisbezoek door het gehele land. goede verzorging SPIEGELS MEUBEL- EN ETALAGEGLAS MIJNSBERGEN'S Spiegelfabrieage •«-H.-Hendriksk.str. 8, telefoon 6608, Goes. De gaskachel voor KLEINE woonkamers Als U een kleine woonkamer van zo'n 30 tot 40 m3 moet verwarmen of een slaap-, studeer-, kinderkamer of winkel, geef dan niet meer geld uit dan nodig is. Voor f 269.- koopt de Wordt complect met mag netische ontsteking geleverd. Ondanks de kleine afmetin gen (maar 21 cm diep) heeft de Teenager een capaciteit van maar liefst 3500 kcal/u. Goedgekeurd door het Gas- instituut. Vlug bestellen is nodigj omdat heel veel men sen de Teenager nog voor het stookseizoen willen hebben. Doet u dat ook! Mocht uw handelaar de Teenager niet kunnen leveren (omdat hij geen officiële Hoenson dea ler is) stelt u zich dan met ons in verbinding. Per keren de post berichten wij n bij welke officiële Hoenson dea lers in uw woonplaats de Teenager verkrijgbaar is. Post deze coupon nog vandaag! Aan Hoenson Amsterdam Zend mij gratis de rijk ge- j j illustreerde kleurenfolder I over moderne aardgasver- verwarming. I Naam:I Adres: j J^Plaats: J? TYPE QUADRANT DE BAND MET DE HOOGSTE NOKKEN ALLEENDEALER VOOR ZEELAND: SERVICEHAL - INDUSTRIETERREIN 's-GRAVENPOLDER - Telefoon 01103-481 NEEM CHINA GARDEN EEN Weststraat 18, ABONNEMENT DOMBURG OP Tel. 01188-547. DE Wij zijn het gehele jaar ge opend. Behalve op maandag PZC en dinsdag. Vanaf 1 april 1968 alle dagen geopend. m s ssras L, BBS Ui RALPH en DFL-MOD m fipp namen met een wereld- dLUÜU bekendheid in kostuums en mantels. REEDS VANAF 169,- Voor uw bontmantels en betere dames, confectie EERST KIJKEN BIJ UW MODEHUIS IN VLISSINGEN N 3 Films in Zeeland Gelukkig zijn niet alle vrouwen zoals Siv, zal men ongetwijfeld denken na liet zien van de film .Ik een vrouw', dit tot en met woensdag in het City- theater te Middelburg draait. Deze Zweeds-Deense film verhaalt, namelijk van het meisje Siv, dat als verpleeg ster werkzaam is in het ziekenhuis en zich onweerstaanbaar aangetrokken voelt tot de mannen. Met haar conventi onele verloofde Sven heeft zij herhaal delijk ruzie. De verloving wordt dan ook verbroken en één van de patiënten in liet ziekenhuis, Heinz, maakt, haar tot een vrouw. Maar als hij over trou wen begint, wijst Siv dit af, zij wil niemand toebehoren. Heinz wordt gevolgd door de zeeman Lars en de chirurg dr Dam. Met geen van beiden komt net tot een huwelijk. Dan ontmoet zij een vluchtige vriend van vroeger. Erik. Hij dringt zich aan haar op, maar plotseling wil hij weg. Siv barst los in een hysterische lach- dat hij bang is dat zij hem zal in palmen en met hem zal willen trouwen. 1 Siv barst los in eenhysterischë iach- bui...Siv wordt gespeeld door de debu- i tante Essy Persson. Het verhaal is ge- j haseerd op het boek van Siv Holm. In de zondagmiddag matinee kan men in City de film .Aeneas kampioen van Trojc' zien, met in de hoofdrol Steve I Reeves. Vanavond en zondag kan rnen in het I Alhambra-theater te Vlissingen Geor ge Peppard en James Mason bewonde ren in de film ,De adelaar van het eskader", waarin luchtgevechten de hoofdschotel vormen. Zondagmiddag staat Alhambra open voor de liefheb bers van een sensationele western. De titel van deze film is .Guslinger'. Wie niet in de gelegenheid is om een bezoek aan Londen te brengen, kan het tot en met maandag ook doen met een kaartje voor het Grand-theater te Goes, waai- men de film .Avontuur in Soho, kan zien. Een verlegen jongeman moet, onder druk gezet door zijn vrienden, een weddenschap aangaan dat het hem zal lukken om het meisje van de straat Cyrenne (Diana Cilento) in te palmen 'en bij haar de nacht door te brengen. Tot verbazing van zijn vrienden neemt het meisje de jongeman mee naar huis, maar er is nog heel wat voor nodig voordat de jongen zijn verlegenheid heeft overwonnen. Om in de stemming- te komen wordt vooraf de film .Mid zomernacht in Zweden' gedraaid. In kleuren. Vandaag en morgen is er in het Grand- theater te Goes ook plaats voor de liefhebber van een flinke vechtpartij. Hiervoor staan borg de heren Zorro en Samson, de één behendig, de ander oersterk. De film heet .Zorro contra Samson'. Dat contra duurt evenwel tot een moment waarop ze ontdekken dat ze beiden voor hetzelfde ideaal vechten. De strijd draait rond een koker waarin het bericht zit van de overleden koning van Nogara, waarin staat vermeld wie van zijn twee nichten, Malva of Isabel la. hem zal opvolgen. Malva vertegen woordigt in deze film het kwade en Isabella het goede en het goede zal overwinnen. De wolkenkrabbers op Manhat tan schuiven als speelgoed voor bij als het vliegtuig over de Hud- sonrivier scheert om zijn positie voor een landing op de John F. Kennedy-luchthaven bij New York in te nemen. Niet veel luchtreizigers, die tijdens de na- deringsvlucht nauwelijks een an dertoestel in de lucht waarne men, zullen zich realiseren dat op de drie luchthavens bij New York op de piektijden 225 vlieg tuigen per uur arriveren en ver trekken. Van de drie luchtha vens is John F. Kennedy de druk ste. De andere twee zijn La Guar- die en Newark. De autoriteiten verwachten, dat' de luchthavens tegen 1970 gezamenlijk 300 vliegtuigen per uuir krijgen te verwerkenDit betekent,, dat iedere twaaJt seconden een vliegtuig arri veert of vertrekt'. Vorig jaar pas seerden 26 miljoen mensen de diie luchthavens. Het zal niet lang meer duren of er zullen op deze havens 100.000 passagiers per dag moeten worden verwerkt. Dit brengt zowel voor het verkeer in de lucht als voor de aan- en afvoer op de grond ontzag wekkende problemen met zich mee. De Port of New York Authority maakt zich terecht zorgen. Een van de directeuren, Austin J. Tobin, ver klaarde onlangs, dat een economische ramp voor New York dreigt wanneer niet binnenkort wordt begonnen met de bouw van een vierde luchthaven. De oplossing is echter niet zo een voudig als het lijkt. Al meer dan tien jaar lang zoekt de Port Authority naar een geschikte plaats voor de vierde luchthaven. Telkens stuitte zij op bezwaren, zowel van de zijde van plaatselijke autoriteiten als van de bevolking. Voorgesteld is thans een gebied in de staat New Jersey, na melijk de Great Swamp of Morris County. Om politieke redenen is dit even wel een vrijwel onhaalbare zaak. De slaat noemde een terrein te Galvcr- Lon als mogelijke oplossing, ver bui ten de stad op Long Island. Er zijn sterke argumenten voor en tegen. Gezien de oppositie van de bevolking is het niet waarschijnlijk, dat' Oal- verton ooit een luchthaven zal wor den, Enkele maanden geleden stelde de 9taat New Jersey voor, de kleine luchthaven Solberg-Hunterdon, 75 ki lometer ten zuidwesten van Manhat tan, als vierde internationale luchtha ven te bestemmen. Dit voorstel werd gedaan ondanks het pleidooi van gou verneur Hughes tijdens zijn campag ne om op deze plek nimmer een gro te luchthaven te bouwen. UITBREIDING JFK Het enige voorstel dat thans kans van slagen heeft, is een vergaande uitbreiding van Kennedy Airport in de Jamaica Bay. Door middel van indamming zou ten zuiden van de huidige luchthaven voldoende grond beschikbaar kunnen komen voor de aanleg van twee landingsbanen en een tweede eindstation voor de af handeling van de passagiers. De kosten van een dergelijk project •/.iji echter bijzonder hoog. Boven dien zou hei een vogelreservaat verstoren en is men het niet eens over de vraag, of deze uitbreiding wel afdoende is. Het enige voordee is. dat' het Pro ject binnen drie jaar zou kunnen wor den uitgevoerd. Deze tijd is nauwe lijks voldoende om een orisis te voor komen. Het is echter de enige oplos sing. die de stad New York op het ogenblik heeft. Dat de verwerking van het verkeer op de drie Newyorkse lychthavens zorgwekkende vormen kan aanne men, blijkt vooral als de weersom standigheden ongunstig zijn. Op 24 september 1965 bijvoorbeeld, de zoge naamde „Black Friday", was het weer niet slecht genoeg om de lucht havens volledig te sluiten. Niettemin werden talloze vliegtuigen naar an dere steden verwezen. Op de grond wachtten honderden toestellen om Kennedy Airport ie verlaten. Soms stonden 80 vliegtuigen achter elkaar op de taxibanen, gereed voor vertrek. Enkele hadden een vertraging van vie: uur of zelfs langer World Airlines is als eerste ter we reld op Kennedy Airport begonnen met de bouw van een station voor de J umbo-vlieatuig sche toestellen. WERK VOOR VELEN New York zal moeten opschieten met het vinden van een oplossing. Een belangrijk deel van haar eco nomie is hiervan afhankelijk. Niet alleen is een vlotte doorstroming j van het luchtverkeer van belang voor het economische leven van de stad, maar ook zijn duizenden werknemers en vele bedrijven af hankelijk van de luchtvaartmaat schappijen. Meer dan 50.000 mensen, die hun werk vinden op de luchthavens, ver dienen gezamenlijk 1.800 miljoen gul den per jaar, terwijl de bedragen die de luchtvaartmaatschappijen in dit gebied uitgeven aan speciale dienst- verleningen en de levering van goe deren genoemd bedrag vele malen te boven gaan. De uitbreiding met een vierde luchthaven betekent meer werkgele-: genheid voor de mensen en betere zaken voor talloze andere bedrijven. Kennedy Airport is het gemiddelde oponthoud per vliegtuig gedurende de piekuren thans negentien minuten. Zelfs bij het mooiste weer kunnen vertragingen van 40 minuten per vliegtuig optreden. Als de situatie blijft zoals deze tha/ns Is. zal elk vliegtuig tegen' 1970 rekening moeten houden met een gemiddelde vertra ging van twee uur. Geïrriteerde passagiers en hoge kosten voor de luchtvaartmaatschap pijen zijn de gevolgen van langduri ge vertragingen. Voor enkele maat schappijen betekent de vertraging een verliespost van meer dan drie miljoen gulden per jaar. MILJOENEN MENSEN De toeneming van hot luchtver keer brengt niet alleen meer vlieg tuigen in de lucht, maar ook tallo ze passagiers «lie op de grond met hun bagage moeten worden aan- en afgevoerd. Dit aantal neemt on voorstelbaar snel toe. In 1955 ver werkten de drie luchthaven twaalf miljoen passagiers. Tien jaar later waren dit er 25,8 miljoen. Dit jaar zullen bet er 34 miljoen zijn en de verwachtingen voor 1975 gaan zelfs de 65 miljoen te boven De grote: wordende vliegtuigen scheppen extra problemen. Het wordt steeds moeiLijker, de grote aantallen luchtreizigers, die tegelijk binnenko men, vlot te verwerken. De verleng de versie van de Douglas DC-8, die een capaciteit heef', van meer dan 250 passagiers, vliegt reeds. Tegen 1970 komen daar de Jumbo.jets, zo als de Boeing-747 en de Lookheeds bij. Als enkele van deze monsters, die 500 tot 1.000 passagiers kunnen ver voeren,. tegelijk op de luchthaven ar riveren, is de stroom mensen mei. hun duizenden stuks bagage niet meer te overzien. Ongeveer terzelf der tijd zullen de supersonische vlieg tuigen hun intrede doen. Zij zullen het verkeer een nieuwe impuls geven. Hoe dit allemaal moet worden op gevangen, is voor de autoriteiten nog èen groot vraagteken. Het schrik beeld van een complete chaos nadert snel. De luchtvaartmaatschappijen, die voor elkaar niet willen onder doen, werken voorts aan de ontwik keling van het luchtverkeer. De Amerikaanse maatschappij Trans J. F. Kennedy Airport. Iedere maat schappij heeft een eigen stationsge bouw op de luchthaven. Op de voor grond Trans World Airlines, die als eerste is begonnen met de uitbreiding van haar station en vcrkeersplatform voor Jumbo.jets en supersonische toe stellen. GOES Twintig woningwetwoningen aan de Goese Westhavciidijk en Pieter Jasperseplein zullen een extra opknap beurt krijgen, als de ruad van Goes er? mee akkoord gaat. In het verleden zijn gebreken aan deze woningen eigen dom van de gemeente geconstateerd.: B en w stellen de raad voor ook de huur van de opgeknapte woningen te verho gen van 7,35 tot ,f 10 per week, eeiri bedrag dat men .aanvaardbaar' vindt. Het college wijst erop, dat de minister meent, dat de woningen door extra! voorzieningen te treffen weer in goed bewoonbare staat gebracht kunnen wor den. Het gaat met name om het maken van waterclosets en portalen, de aan-! leg van riolering en hel plaatsen van J septic-tanks en het vernieuwen van zin ken goten. B en w delen mee, dat na> een bespreking tussen anbtcnaren vanl de gemeente en de provinciale directie' van de volkshuisvesting duidelijk is ge worden, dat het rijksvoorschot zal wor-j den bepaald op de kosten van de op-[ knapper. Midden-Zeelandrit op 14 oktober GOES De MAC ,De Bevelanden' cn de MAC .Scheldegouwen' organiseren volgende week zaterdag 14 oktober j voor detweede maal een Midden- Zeelandrit'. Het gaat om een kaart- leesrït, die in twee klassen is ver deeld, een B-klas voor beginners, die 85 kilometer moeten rijden en een A-klas voor gevorderden, die 125 kilometer j rijden. Start en prijsuitreiking bij .De 1 Caisson' te Kapelle. De eerste deelne mer* vertrekt om twee uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 6