EEN HUIS VOL MUZIEK THE GARANDS: GEEN BEROEPS DE MARKT VAN BIERVLIET IN 1900 WOENSDAG 20 SEPTEMBER 1967 ffiKïtfït ZEEUWSCH-VLAANDEREN VAN D'EE TOT HONTENISSE JAZZ - R&B - ZANG - BEAT - JAZZ - R&B JAZZ - R&B - ZANG - BEAT - JAZZ - R&B Elke stad, elk dorp, heeft zo zijn eigen centrum. Meestal wordt dit gevormd door een* plein, welk plein dan vaak Markt ge noemd wordt. Het is het cen trale punt van de samenleving. Zo ook in Biervliet. Stad van Willem Beukelszoon, De foto, ook alweer genomen door A. v. Overbeeke, toont een hoekje van dit marktplein om streeks 1901. Links staat de brood- a.n be schuitbakkerij van de familie Moggré. Een reeds lang be staande zaaktraditiegetrouw nog steeds familiebezit. De te genwoordige eigenaar drijft de ze zaak reeds 28 jaar, zijn vader daarvoor 30 jaar en weer daar voor zijn grootvader 25 jaar. Dit pand is in de loop der jaren meermalen verbouwd. Ook de haamsaanduiding is veranderd. Bakte vroeger nagenoeg elke bakker Brood en Beschuit, en dan nog met de hand, later ver anderde dat. Het .Beschuit' ver dween. Er werd niet meer met de hand gekneed. Vandaar dat toen de Machinale Bakkerijen verschenen. Nu wordt de zaak aangeduid met de naam: Brood- en Banketbakkerij. Het lage pand rechts van deze bakkerij bestaat nog steeds uit twee huisjes. Deze twee 'huis jes hebben verschillende bewo ners gekend, net als een duiven til. In het linkergedeelte woon den o a de ouders van Willem Moerdijk, Krijn Pladdet, Wan tje van de Hooft en is nu be woond door de wed. Visscher. In het rechtergedeelte woonde o a kleermaker Versprille, nu Ceesje Dieleman. In de tijd dat deze foto gemaakt is en ook jaren daarna, speelde het dorpsleven zich grotendeels af in café De Witte Leeuw. Ei genaar was toentertijd M v. d. Hooft, na diens overlijden werd de zaak voortgezet door zijn dochters Marie en Johanna. Na het overlijden van Marie zette Johanna (Wantje) de zaak voort tot 1954. Zij was toen 70 jaar. .Wantje' woont nu in De Vursche in Axel. Dit gebouw ziet u staan onder het torentje. In dit pand is nu een gedeelte van de meubelzaak van Verdeg- hcm ondergebracht. Zondags was dit café lekker verwarmd. Na kerktijd kwamen hier de r-k kerkgangers hun kopje kof fie drinken of een glaasje an der vocht. De landbouwersver eniging .Eigen Belang' had hier haar vergaderlokaal. In. dit ca fé werd o a besloten een aard appelbewaarplaats te laten bouwen in de Weststraat. Die renarts Van de Vijver heeft hier verschillende cursussen ge geven. Tijdens de tweede wereldoorlog werd op de bovenverdieping school gehouden door de heer J. Maas, hoofd der openbare lagere school. De eigenlijke school was n 1 door de Duitsers gevorderd. Zeer bekend was in die dagen en nog lang daarna "het huis rechts op de foto. Hierin woonde de heer Maarleveld, burgemees ter-secretaris van de gemeente Biervliet. Zeer velen uit die da gen hebben him geld aan hem toevertrouwd en zeer velen wa ren daardoor in staat om van hun moeizaam vergaard bezit een huisje te kopen. Een echte vader voor zijn gemeentenaren. Ruim 45 jaar heeft hij Biervliet gediend. Uit dankbaarheid is een straat in Biervliet naar hem vernoemd. Na zijn overlijden ging het huis over in handen van F. de Smit. Nu wordt het bewoond door W. de Jonge, poelier. Al deze huizen hebben gedaan teverwisselingen ondergaan. Let u eens speciaal op de ramen. Hoe hoger in aanzien, hoe gro ter weistandsgrens, hoe groter de ruiten en ramen zijn. Op de achtergrond het oude to rentje van de Ned. herv. kerk. Heden ten dage is de Markt nog altijd het hart van de gemeen te Biervliet. Hieraan staat toch het nieuwe raadhuis, de woning van de tegenwoordige burgerva der en niet te vergeten het standbeeld van Willem Beukels zoon. H. Prent. BESTE FANS, Ja. ja: ik weef. het wel, jullie zitten ahveer met smart te wachten op je eigen rubriek. Nou, hou je maar vast hoor. Ik heb van de weefc zitten praten met. Gerrit van Weeldeneen aardige kerel met helemaal niet zulk lang haar. Een beetje wel natuurlijk, maar daarvoor zit hij dan ook in een beatband: The Gara/nds. Bijna alle maal jongens uit West-Zeeuwsch-Vlaanderen: Wim Pol derman (ritmegitarist)Huub de Loos (drummer), Lui den Boussen (zanger), Carly Reubens (sologitarist en Gerrit (basgifarist. Drie jaar geleden vroeg het bestuur van de instuif in Oostburg of ze wilden spelen en toen heeft er niemand nee gezegd. Sinds een jaar of twee trekken ze er zelfstandig op uit en dat bevalt best. Gerrit: <,Soni3 treden we wel drie keer per week end op. In België veel en ook in Vlissingen en Middel burg. We hebben een autobusje. Makkelijk om de ver sterkers en al die toestanden te vervoeren.' Een kleine knaap uit I-Jzendijke, Wim de Bunder heet-ie, richtte voor .The Garands' een fanclub op. Die wil een paar keer een gratis bal geven voor leden en je kunt. ook re ductie krijgen voor avonden waarop Gerrits band speelt. Een tijdje geleden is het héle stel naar Hilver sum geweest om bij Phonogram proefopnamen te ma ken. Als het een beetje ivil komt er straks nog een plaat uit. ,Maar beroeps worden we nooit,' zegt Gerrit. ,We spelen voor de lol en hélemaal niet voor het geld Kijk, wij zien het zo: als iemand ons vraagt, dan be dienen we hem op z'n wenken. Al wil hij een wals ho ren, weet jé wel.' Maar goed, nu kun je wel niet voor de centen spelen, ze komen toch binnen. ,Tlie Garands' hebben een spaarpotje gevormd en dan kijken ze wel hoe het loopt. ,Als het erg lang duurt bij Phonogram zullen we het eens met een ander proberen, in België. We staan momenteel voor de moeilijk heid dat Carly, de sologitarist, elk ogenblik in dienst kan moeten. Nu proberen 'we het zo te versieren dat we via een platenmaatschappij uitstel krijgen.' Als dat lukt kunnen ze ook hun contracten) er zijn er al afge sloten voor december) nakomen, weet je wél. In ieder geval hoor je nog wel eens iets, réken daar maar op. Maar beroeps worden ze nooit. Dag, Joost. PS: Als jullie band nou ook eens in dit rubriekje wil komen dan moet je maar eens schrijven. Wij rukken dan subiet met pen en camera (en bloknoot) uit, weet je wél. Trouwens ook zangeressen en zangers zonder bandjes mogen best eens een briefje sturen naar de PZC in Terneuzen. Zet er dan wél even Joost? boven dan weten we waar de spullen naar toe moeten. TERNEUZEN Vera Mannaert (8 jaar) is een vinnig meisje met hele donkere ogen. Ze wil later in een drumband. Slagwerk. Eén keer per week zet ze het gebouw van de Terneuzense muziekschool aan de Dykstraat op stelten. Veertig minuten slaat ze dan, onder leiding van leraar J. Anthonisse uit Biervliet, heel hard en intens op de trommel. ,Een paar jaar geleden dacht-ik: ik wil best een cursus volgen. Eerst heb ik op notenles gezeten, maar dat ging vervelen. Misschien ga ik straks wel bij een drumband. Daar zit m'n vrijer ookEn daarmee is dan de ijver waarmee Vera zich aan haar muzikale taak wijdt goeddeels verklaard. ,De muziekschool': een instituut waar zo'n 600 kinderen uit Terneu zen en omgeving regelmatig mee te maken krijgen. Ze zoeken er heel bedeesd een weg tussen de piano- toetsen. leren noten, blazen op een hobo tot er écht geluid uitkomt of sjorren, iedere keer weer een beetje behendiger, de accordeon op schoot. Het huis aan de Dijkstraat, waar alle beroemde componisten vanaf een schilderij bovenaan de smalle trap op je neerkijken, is er één vol muziek. Directeur Anton van Prooij- en (na conservatorium (piano) nu een jaar in Zeeuwsch-Vlaanderen) ziet zijn werk zo: ,Een bestaand ge heel uitbouwen, muziek onder de mensen brengen en daarmee bijdra gen aan de culturele vorming.' Met zo'n 15 docenten brengt hij die stel regel dagelijks in praktijk. De stich ting .Terneuzense muziekschool', in de prille vijftiger jaren begonnen als een initiatief van de harmonie Ter- neuzen die op die manier jonge, vak bekwame muzikanten wilde kweken, groeide uit tot een uniek, breed-ge- oriërateerd .college', waar kinderen vanaf zes jaar alle (muzikale) kan ten uit kunnen. Algemeen muzikale vorming (3-jarige cursus voor leer lingen van de eerste klas lagere school), individueel instrumentaal onderwijs op vrijwel alle instrumen ten, instrumentaal onderwijs in groepsverband, ensembleklassen, vo caal en theoretisch onderwijs: zie daar het (blauwgedrukte) studiepro gramma in een notedop. De heer Van Prooijen zei het al: ,Ean bestaand geheel uitbouwen.' Tastbaar resultaat: een compositie klas, die over enkele weken van start gaat. Jongelui vanaf een jaar of veertien ontvangen er in groeps verband onderwijs ln vorm- en Har monieleer en analyse. Te zijner tijd hoopt de school de resultaten te pre senteren op een uitvoering, waarop kinderen eigen werk spelen. Van vi sie getuigt ook de vorming van een .cultuu.rgeschiedemsklas, die onder leiding staat van de directeur. ,He1 gaat hier om kinderen van een jaar of twaalf, dertien. Ze moeten in het bezit zijn va.n een tweede-graadsdi ploma voor een instrument. Om aan net examen voor de derde graad deel te nemen geldt het volgen van cul tuurgeschiedenis als een eis. Ik vind het trouwens zelf bijzonder plezierig om de leerlingen iets te vertellen over de achtergronden van verschil lende componisten, de tijd waarin ze leefden en andere cultuurvormen naar voren te halen.' De Terneuzen se school is een van de eerste die daarmee het onderwijs een wat bre dere basis meegeeft. ,Een huis vol muziek'... Wordt het feitelijk niet een te klein huis, daar aan de Dijk straat De heer Van Prooijen is een van de eersten om volmondig ,ja' te knikken, al blijft hij er zich terde- fe van bewust daarmee allerminst et probleem uit de wereld te heb bein geholpen. ,Onze lessen algemene muzikale vorming geven we momen teel in de Zuidlandschool, dat is al een hele ruimtebesparing. Vroeger zaten de groepen in ons gebouw. Overigens is het .gebouwenprobleem' niet zozeer een gebrek aan ruimte. Tot nu toe valt het best mee: we kunnen de leerlingen allemaal kwijt. Maar ja, hoe dan ook: het uitzien: op een nieuwe onderkomen ontbreekt voorlopig toch nog wel.' Ruime aandacht schenkt de school ook aan het musiceren in groepsver band. Een strijkorkest voor begin ners (af en toe aangevuld met ele mentaire blazers), een symfonie-or kest (voor gevorderde leerlingen, in samenwerking met het Petras Hon- diuslyceum) en binnenkort een bla zersensemble 'geven regelmatig acte de presence op uitvoeringen. Gemid deld zijn er zo'n tien per jaar, -n de eerste plaats bedoeld voor de ouders, die de vorderingen van hun zoon of dochter dan kunnen afwegen tc-gen de prestaties van andere muzikan- ten-m-de-dop. De stichting .Terneu zense muziekschool' is er, hoe kan het ook anders, voor de jeugd. Leef tijdsopbouw: tussen de zes en de twintig. Van Prooijen: ,Bij die AVM klassen mikken we bewust op kin deren van een eerste klas lagere school, ancler onderwijs wordt weer meer gericht op hogere leeftijden Nu houdt dat niet in dat volwasse nen niet meer bij ons terechtkunnen, maar zij betalen het lesgeld wel vol ledig zélf. Er ontstaat zonder meer dus al een selectie.' Muziekschool: wat valt er nog meer DIRECTE UR A. VAN PROOIJEN van te vertellen? Tussen Vera van 8 (die er onbewust, al doet ze het dan ook voor haar .vrijer", een stuk je mens-zijn leert) en Anton van Prooijen (de belichaming van leder een die jongelui dat elke dag bij brengt) staat misschien alleen nog de mening van een vader of moeder, in sommige gevallen het laatste duw tje in de richting Dijkstraat. Een vader ditmaal: ,Het fijne van de stichting? Dat iedereen muziek kan leren. Ik weet niet wat Terneuzen zou moeten doen zonder school. Mijn zoon wil nu toevallig verder in de muziek, maar ik stel me zo voor dat ouders die kinderen hebben met een andere belangstellingssfeer het toch fijn vinden dat er een muziekschool is waar hun kinderen een goede ont- spanningsmogelfijkheid eigen ge maakt wordt? En daarmee kunnen de mensen van de muziekschool het best doen. De muziekschool doet het trouwens ook best in Teraeuzen_, GEOFFREY MADGE GEEFT PIANOLES VERA MANNAERT: SLAGWERK VOOR EEN .VRIJER'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 27