Vakbonden teleurgesteld over
troonrede en miljoenennota
Ambtenarenkorps breidt met
2815 leden uit
Bestrijding mond
en klauwzeer gaat
boeren geld kosten
Waardering van
de werkgevers
Commentaar op de
miljoenennota
Kritiek
leiders
fracties
15
VERWACHTING:
LOONEISEN
ONDER STERKE
OPWAARTSE
DRUK
VEROUDERDE
KAZERNES
VERKOCHT
GRENS INKOMSTENBELASTING
VERHOOGD TOT ƒ15.000
VNW over troonrede
Klachtenprocedure
tegen politie
werkt bevredigend
HOGERE PREMIE
BIJ INVOERING
AWZ IN 1968
GAT IN DE
BEGROTING
Strenger regime
psychopaten in
strijd wetgeving
WEL NOTA IN
VOORBEREIDING
ALLEEN DEFENSIE DOET HET
MET MINDER BURGERPERSONEEL
Nieuw plan
voor civiele
verdediging
V/OENSDAG 20 SEPTEMBER 1967
PROVINCIALE ZEEUWSE COU RANT
POVER STUK VAAGHEDEN' - VISIE ONTBREEKT'
UTRECHT (ANP) Het over
legorgaan van de drie vakcen
trales is teleurgesteld dat het
zowel in de troonrede als in de
miljoenennota ontbreekt aan
een werkelijke visie van de re
gering op de aanpak van de
grote problemen, die om een op
lossing vragen. Met name de
troonrede is een pover stuk, dat
zich evenals de regeringsver
klaring van april van dit jaar
tot vaagheden beperkt.
Hoewel het overlegorgaan het stre
ven naar een geleidelijk evenwichts
herstel kan onderschrijven, is liet
van mening dat de regering ook dit
maal weer te veel voorrang geeft
aan het herstel van de betalingsba
lans en aan het evenwicht in het
overheidsbudget. Plet voor het twee
de achtereenvolgende jaar te ver
wachten aantal werklozen van ge
middeld 90.000, veroorzaakt een so
ciale en morele schade en een pro
ductieverlies, waartegen op de meest
krachtdadige wijze behoort te wor
den opgetreden. Ondanks het feit
dat de Nederlandse vakbeweging al
herhaaldelijk heeft aangedrongen op
een programma van geric.-te maat
regelen ter bestrijding van de werk
loosheid, wordt een dergelijk pro
gramma ook nu weer pijnlijk gemist,
aldus het overlegorgaan van de drie
vakcentrales.
Wankele basis'
Temeer is dit het geval nu de rege
ring haar verwachtingen baseert op
de wankele basis van de opleving in
Duitsland, waarvan nog lang niet
vaststaat dat deze zich inderdaad zal
voordoen. De regering had op zijn
minst de mogelijkheid moeten open
houden van een alternatief beleid
door een algemene inspuiting in ge
val de verwachte conjuncturele her
leving in het buitenland uitblijft.
Een gericht programma met name
van de investeringen in de probleem
gebieden, zou niet alleen de directe
nood verlichten, maar bovendien de
basis scheppen voor een meen- gezon
de ontwikkeling in de toekomst.
De vermindering van het aantal wo
ningwetwoningen schept integendeel
juist risico's voor de bouwbedrijvig-
fieid, die het zwaarst door de werk
loosheid wordt getroffen. Deze maat
regel noemt het overlegorgaan der
drie vakcentrales onaanvaardbaar,
omdat, geen enkele zekerheid bestaat
dat tijdig zal kunnen worden gerea
geerd op een achterblijven van de
particuliere bouw. Bovendien is bij
30JAAR RIJKSUITGAVEN
RIJKSUITGAVEN 1938-'68
beperking van de woningwetboüw en
uitbreiding van de particuliere bouw
het gevaar groot, dat het aantal wo
ningen met sociaal aanvaardbare hu
ren nog kleiner wordt. Het begro
tingsbeleid wil de inflatoire impulsen
vari de overheid beperken, maar dooi
de daarbij gehanteerde methode
wordt het gevaar van een nieuwe
prijs- en loonspiraal opgeroepen.
Bezitsverdeling
Premieheffing
In dit verband wijst htt overlegor
gaan op de premieheffing voor de
algemene wet bijzondere ziektekos
ten die in de miljoenennota op 0,2
proeent wordt gesteld, maar volgens
de laatste bekende gegevens een half
procent hoger wordt geraamd.
Voorts zullen de kosten van levens
onderhoud in 1968 alleen al door
overheidsmaatregelen met meer dan
2 procent stijgen. Dit zal de komende
loononderhandelingen onder zware
opwaartse druk plaatsen.
Het overlegorgaan heeft met genoe
gen kennis genomen van het voorne
men van de regering om het mini
muminkomen wettelijk te regelen.
Dit zal snel moeten gebeuren om te
voorkomen dat er op 1 januari 1968
een vacuüm ontstaat.
De verhoging van de bijdragen voor
het onderwijs, van kleuterschool tot
universiteit, leggen de zwaarste las
ten op de minst draagkrachtigen.
Het overlegorgaan vreest dat de ho
gere lesgelden remmend zullen wer
ken op de groei van het beroepson
derwijs en de leerlingstelsels, waar
aan juist in een tijd van toenemende
specialisatie in het bedrijfsleven
grote behoefte bestaat. Ook wordt
een remmende werking gevreesd op
de democratisering van het onder
wijs, die, gezien bijvoorbeeld de ver
wachte toeneming van het aantal
studenten eindelijk op gang lijkt te
zullen komen.
Het overlegorgaan onderschrijft het
regeringsstandpunt om te komen
tot een toeneming van de nationale
besparingen. Deze kan naar zijn me
ning evenwel alleen op aanvaard
bare wijze tot stand komen, indien
deze toeneming gepaard gaat met
een betere verdeling van het vermo-
gensbezit onder de bevolking. Het
overlegorgaan dringt er op aan dat
het bedrijfsleven de gelegenheid
krijgt om in samenhang met de aan
gekondigde planning van de over
heidsfinanciën, te komen tot een
planning van de kosten van de so
ciale verzekering, inclusief die van
de volksgezondheid.
De eerste stap die de regering heeft
gezet in de richting van de herzie
ning van het ondernemingsrecht,
stemt het overlegorgaan van de drie
vakcentrales tot voldoening. Het
overlegorgaan merkt hierbij echter
in verband met recente gebeurte
nissen op dat in een regeling van
de verslaggeving en het enquête
recht ook de grotere besloten naam
loze vennootschappen moeten wor
den betrokken.
Teleurstellend acht het overlegor
gaan de verhoging van de ontwikke
lingshulp, die minder dan de helft
bedraagt van het minimum dat de
nationale adviesraad heeft aanbevo
len, De aarzelende aanpak van deze
en andere structurele problemen
steekt wel sterk af tegen het vaste
voornemen van dit kabinet om nog
in deze kabinetsperiode te komen tot
de correctie van de loon- en inkoms
tenbelasting. Daarmee wordt een
bron van financiering voor noodza
kelijke uitgaven bij voorbaat afge
sloten.
Bovendien wordt kennelijk niet ge
dacht aan andere bronnen, die ge
vonden kunnen worden door invoe
ring van onder meer vermogens
winstbelasting en verhoging van suc
cessierechten, zoals in het gezamen
lijk program van actie van de drie
vakcentrales wordt bepleit.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Een aantal verouder
de kazernes en magazijncomplexen
van de landmacht, waaraan hoge on
derhoudskosten zijn verbonden, zijn
oi worden van de hand gedaan.
Bij deze kazernes zijn het kamp
Rooswijk in Velsen. de marktkazer-
ne in Geertruidenberg, de Oranje
Nassaukazerne in Bergen op Zoom
en kazerne Fort Dirkszoon Admiraal
in Den Helder.
LANDBOUW DIT JAAR
MINDER BEDEELD
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De boeren moe
ten gaan meebetalen aan 'e be
strijding van mond- en klauw
zeer. Dit wordt aangekondigd
in de miljoenennota.
Op de begroting van landbouw
en visserij voor 1968 zijn de
schadeloosstellingen en andere
uitgaven in verband met de be
strijding van veeziekten niette
min geraamd op 6 miljoen, het-
(Van onze parlementaire redacteur)
De verhoging van de. aanslaggrens voor de inkomstenbelasting, die
in de miljoenennota wordt aangekondigd, zal neerkomen op een
verhoging van de grens van 12,000 tot 15.000 gulden. Minister
Witteveen deelde dit mede op een persconferentie ter toelichting van
de rijksbegroting 1968.
Door deze grensverhoging zullen, zo deelde staatssecretaris dr
Grapperhaus mede, circa 400.000 belastingplichtigen niet meer onder
de inkomstenbelasting vallen. De verhoging van de aanslaggrens
kost de schatkist 30 miljoen per jaar.
geen 4,5 miljoen meer is 'lan
voor dit jaar.
De posten voor landbouw, tuinbouw
en veeteelt op de begroting belopen
zonder het Landbouwegalisatie-
fonds in totaal 182 miljoen. Dat
is slechts 17 miljoen boven de begro
ting van 1967. Dez- beperking van
de uitgavenstijging kon onder andere
worden bereikt door een grote af
remming van de personeelskosten.
Voor het Ontwikkelings- en Sane
ringsfonds voor de Landbouw Is 6
miljoen meer uitgetrokken dan dit
jaar, voor cultuurtechnische v,-erken
26 miljoen meer. Voor ruilverkavelin
gen is 154 miljoen beschikbaar. Het
programma van 55.000 hectare per
jaar kan daarmee worden uitge
voerd.
LEF
Het nadelig saldo van het Landbouw-
egalisatiefonds wordt voor het vol
gend jaar geschat op 175 miljoen
De raming voor het lopende jaar was
een tekort van 132 miljoen en het
vermoedelijk tekort bedraagt 220
miljoen.
Voor de consumentensubsidie op
brood was dit jaar 42 miljoen uitge
trokken. Dat bedrag kan 4 miljoen
lager worden doordat op 1 maart
1968 de consumentensubsidie op
broodgraan zal worden afgeschaft.
Visserij
Slot van pag. 13)
ven: dat het er, wat de g
betreft, in ons land niet zo heel veel
toe doet wie bestuurt. Het verschil
zit in een accent hier en een accent
daar. Het accent van het kabinet-De
Jong ligt op voorzichtigheid, ver
stande! ijkheid, redelijkheid en dus:
zuinigheid'.
Historisch
Hoewel volgens HET VADERLAND
in dê begroting getracht is de stij
ging van de uitgaven te. beperken
en m het achterblijven va.n de midde
len nog enige verbetering te bren
gen, is het begrotingstekort van his
torische ongekende hoogte bijna
zo groot als de hele defensiebegro
ting. De omvang van het tekort en
de wijze van financiering van de kas
uitgaven in 1967 en in 1968 zouden
zonder meer inflatoir genoemd mo
gen worden wanneer niet elementen
van onderbezetting in liet produktie-
apparaat U onderkennen waren, met
name in werkloosheid en korter wei-
ken. Direct als reflatoir kunnen
worden beschouwd de herstelde in
vesteringsaftrek en bepaalde uitga
ven ten behoeve van de industriële
herstructurering. Onder deze omstan
digheden is het blad geneigd de li
quiditeitscreatie als een element van
reflatie te zien, waardoor de econo
mische activiteit wordt vergroot. In
dit opzicht vertoont de begroting
overeenkomst met de begrotingen
van enkele omliggende landen.
Nuchter'
Als de nieuwe regeringscoalitie niets
meer kan dan wat men zo ongeveer
van een zakenkabinet kan verwach
ten is zij daarmee politiek veroor
deeld, aldus .Trouw'.
,Niet hoog gemikt'
Hoe dan ook: dit kabinet wekt geen
verwachtingen, aldus ,HET VRIJE
VOLK'. Troonrede en miljoenennota
ademen een geest van nuchterheid.
De regering mikt niet hoog. Zij is
gelukkig als zij in een vrij moeilijke
financiële situatie de staatsmachine
soepel kan laten draaien. En om
dat te bereiken zal zij in de komen
de jaren trachten de staatsuitgaven
wat terug te drukken door allerlei
besnoeiingen.
De gevolgen zijn nu a.l duidelijk.
Het jaar 1968 zal een jaar van ,pas
op dé plaats' worden. Zo min moge
lijk loonstijging. Wel een zekere be
lastingstijging. In het bijzonder van
de omzetbelasting en van gemeente
lijke belastingen. En stijging van
de. premies van een aantal verzeke
ringen.
De regering acht die pas op de plaats
noodzakelijk om aldus de ruimte te
scheppen voor meer besparingen. En,
die besparingen zijn weer nodig oni
het produktie-apparaat uit te breiden.
En dat is weer een voorwaarde voor
meer werkgelegenheid.
Tegen deze redenering op zich zelf
is weinig bezwaar te maken. Maar
fundamenteel is de vi-aag: wie wordt
de eigenaar van de aldus verkregen
besparingen De werknemers die
pas op de plaats moeten doen? De
regering laat deze strijd, die een
strijd om de bezits- en machtsver
houdingen in onze maatschappij gaat
worden, blijkbaar aan de worsteling
tussen werkgevers en werknemers
over.
DEN HAAG Van 1 januari tot
20 augustus 1967 zijn 25 klachten
over het optreden van dc politic bij
ordeverstoringen binnengekomen
één klacht werd ingetrokkken, vier
waren op de laatstgenoemde datum
nog in behandeling, vijftien gevallen
gaven geen grond voor enige maat
regel, vier klachten wel: in één ge
val strafvervolging, in één geval
een disciplinaire straf en in de an
dere twee gevallen werden de poli
tiemannen door hun superieuren
.ernstig onderhouden'.
Minister Polak maakt uit de opge
dane ervaringen op, dat de gevolgde
procedure ten aanzien van de kla
gers bevredigend kan werken, zo
wordt gezegd in een aanvulling op
de miljoenennota.
Hij deelt in de miljoenennota mee,
dat de belangstelling voor de op
leiding tot wachtmeester bij de
rijkspolitie is toegenomen. De sterk
te wordt volgend jaar dan ook ge
raamd op 7600 man, dat ls 250 man
meer dan dit jaar. Bij de gemeen
tepolitie in de grote steden is nog
een aanzienlijke onderbezetting.
Een onderzoek is gaande naar een
betere taakafbakening tussen de
rijks- en gemeentepolitie. Verder is
een tijdelijke wijziging van de poli
tiewet in de maak om ervoor te
zorgen, dat in afwachting van een
nieuwe politiewet (waar dit kabi
net niet meer aan toe komt) ge
meenten met rijkspolitie overgaan
tot het vormen van een korps ge
meentepolitie.
ONTWIKKELINGSWERK
DEN HAAG (ANP) -— In de giste
ren gehouden vergadering van het
algemeen bestuur van het Verbond
van Nederlandsche Werkgevers is
waardering geuit voor de open wijze,
waarop de regering de moeilijke toe
stand van 's lands financiën naar vo
ren heeft gebracht. Tegen deze ach
tergrond is het bestuur van het
VNW des te meer verheugd over de
uitbreiding van de overheidsbijdrage
in het zo belangrijke industriële
speur- en ontwikkelingswerk. Even
eens verheugend is de verklaring
van de regering, dat deze haar beleid
in de toekomst steeds meer zal ba
seren op meerjaren-plannen. Het be
drijfsleven is bereid de hiervoor
noodzakelijke medewerking te geven.
Het begin van een meerjaren-plan
ning voor de overheidsuitgaven is in
dit verband onmisbaar.
Het commentaar van de katholieke
en christelijke werkgeversbonden
werd aldus geformuleerd:
,Bij het formuleren van een voorlo
pig oordeel over het beleid van de
regering, zoals dat in de troonrede
en de miljoenennota naar voren
komt, dient uiteraard rekening te
worden gehouden met de ongunstige
budgetaire uitgangssituatie, waar
voor dit kabinet en zijn voorganger
zich geplaatst zagen. In tegenstelling
tot de indruk die de toelichtingen
wekken, geeft het totale begrotings
beeld aan, dat het vraagstuk van de
werkloosheid toch de aandacht krijgt
die door de omvang van het ver
schijnsel en door de gevolgen in so
ciaal en economisch opzicht voor
Regering zoekt
buiten randstad
bouwterrein
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG Minister Schut deelt
in zijn begroting voor volkshuisves
ting en ruimtelijke ordening mede,
dat onderzocht wordt thans of in en
kele gemeenten buiten de randstad
Holland geschikte bouwterreinen
verkregen kunnen worden voor ver
plaatsing van rijksdiensten en in
stellingen. In het meerjarenprogram
ma is ruimte gereserveerd voor de
financiering van deze aankopen.
mens, onderneming en samenleving
wordt gerechtvaardigd. Vanuit deze
begroting gaat immers op de con
junctuur een stimulerende werking
uit. De federatie acht het juist dat
een begin is gemaakt met het Btre-
ven naar beperking van uitgaven en
efficiëntere besteding van overheids
gelden. Dit opent mogelijkheden voor
urgente voorzieningen. Het stelt
evenwel teleur dat net aceent van
deze beperkingen op de toekomst
ligt, en dat de ruimte, die uit de op
zichzelf gewenste verschuiving in het
woningbouwprogramma van de wo
ningwet naar de particuliere sec
tor wordt gewonnen, niet via de
kapitaalmarkt voor de woningbouw
beschikbaar blijft. Het fiscale inves- «Lisbont
t.erinpshelp.id hevrerticH- niet fjelnk. tekosten zal naar begin 1968 worden
de sportvisserij e.i beroepsbinnenvis
serij. Het bedrag voor de hele visse
rij is 6 miljoen. Het nieuwe onder-
zoekvaa.rtuig voor de visserij zal be
gin 1968 in dienst worden gesteld.
verschoven. Aldus bijjkt uit de begro-
19«8 ven-
is niet in overeenstemming met de
verwachtingen dat de schorsini
de vervroegde afschrijving niet is op
geheven'.
Dit roept, aldus de federatie,
ciale zaken en volksgezondheid. Als ge-
volg van een vermindering van de aan-
vankeljjk voorgenomen rijksbijdrage in
de financiering van de nieuwe wet zal
een heffing van een premie van onge-
noodzakelijk zjjn.
veer 0.2 procent i
vraag op, of de regering wel vol- De uitgaven voor sociale voorzieningen
u vergen een bedrag van 2589 miljoen
doende oog heeft voor de moeilijke me|r dan voor J67 werd vastge«teld.
pusitie van vele ondernemingen en Deze stijging is hoofdzakelijk te wij ten
de gevolgen die daaruit op den duur aan een vermeerdering van de uitgaven
voor sociale zekerheid en voor maat
regelen in het belang van de werkge
legenheid, die met respectievelijk
1564 miljoen en 455 miljoen ruim
anderhalf maal zo hoog zijn geraamd-
investeringen, groei
gelegenheid voortvloeien.
werk-
(Vaai onze parlementaire
redacteur)
Minister Witteveen rekent ln
zjjn miljoenennota voor, dat de
begrotingsruimte voor 1968 met
123 miljoen is overschreden. De
minister herinnert eraan, dat in
de regeringsverklaring de trend
matige groei van de begrotings
ruimte is gesteld op 6 procent
der belastingopbrengsten, ver
hoogd met een zeker "bedrag we
gens de groei van de niet-belas-
tingmiddeleD.
Minister Witteveen erkende op
een persconferentie ter toelich
ting van de rijksbegroting op
een desbetreffende vraag, ,dat
je zou kunnen zeggen, dat er een
gat van 123 miljoen in de be
groting zit'. Hij voegde hier ech
ter aan toe, dat tegenover dit
bedrag duidelijk "beperkende
maatregelen voor de komende
jaren staan, waardoor de over
schrijding kan worden ingehaald.
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG De minister van
justitie zal een nota over de psycho
patenzorg' hij de tweede kamer in
dienen. Dit blijkt uit een aanvul
ling op de miljoenennota. Minister
Polak acht een veel strenger regime
ten aanzien van psychopaten, die ter
beschikking van ile regering zijn
gesteld, in strijd met de opzet, van
de wetgeving. Hij zal echter nauw
gezet letten op de. beveiliging van
ile maatschappij tegen psychopa
ten; dit naar aanleiding van enkele
recente zeer ernstige misdrijven
door zulke mensen.
Binnen enkele maanden gaat een
wetswijziging voor de voorlopige
hechtenis naar de kamer. Een wets
ontwerp tot verlenging van de ver
jaringstermijn van oorlogsmisdaden,
die 26 juli 3 971 zal tijdig aanhan
gig worden gemaakt.
De staatscommissie voor het burger
lijk wetboek zal vermoedelijk dit
najaar met de bestudering van een
voorontwerp voor herziening van hel
echtscheidingsrecht gereedkomen.
Een wetsontwerp zal echter in het
komende parlementaire jaar nog
niet worden ingediend.
Wel zal minister Polak op korte ter
mijn wetsontwerpen over de jaar
rekening van ondernemingen en tot
herziening van het enquêterecht bij
ondernemingen bij de kamer indie-
Het FINANCIËLE DAGBLAD prijst,
de begroting en de troonrede omdat
,de problemen va.n het regeer-proces
er ir. tegenstelling tot die van een
jaar geleden nuchter, onver
bloemd en bescheiden worden ge
steld'. De regering biedt ,een ver
trouwenwekkend programma tot
herstel va.n wat sedert 1963 onder
medeverantwoordelijkheid van poli
tieke partijen, vakbeweging en werk
gevers mis was gegaan'. .Natuur
lijk wist men dat het herstel niet in
een begrotingsjaar was te bereiken.
Misschien mag men de miljoenennota
kritiseren omdat de eerste stap naar
herstel toch nog te bescheiden is uit
gevallen'. Het blad besluit dat de re
gering erin is geslaagd rustig en
bescheiden de politici en het Neder
landse volle haar beleid te presente
ren. ,Het zal veel zelfbeheersing en
gezond verstand van de politici vra
gen om de regering het vertrouwen
te schenken. Een alternatief is er
overigens voor dit beleid nauwelijks
te vinden'.
VOOR ONTWIKKELINGSHULP 70 MAN
,Geen allure'
Als we deze troonrede beschouwen
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG De sterkte van het burgerlijke rijkspersoneel wordt
voor het dienstjaar 1968 geraamd op 142.146 man tegen 139.331 voor
schrijft .trouw, dan moeten we tot het dienstjaar 1967. Dit is een toeneming van 2 procent. Aldus meldt
de conclusie komen dat daaruit na- „;1
genoeg niets blijkt van een politiek de miljoenennota,
van enige allure, die de regering op
het oog heeft. Het departement van buitenland-
Het kabinet-Oals ts indertijd met een
politiek van allure gekomen. Maar se zaken geeit een groei te zien
DÏÏ'ÏT'reS, bijna 90 man. Hiervan is circa
dat men tot een andere regarings- 70 man bestemd VOOr de uitbrei-
combinatie is gekomen. Van het ka-
binet dat op die nieuwe combinatie dmg van het apparaat ten behoe-
stounde mocht verwacht worden dat i nntwikkplinP'Mniln
het met een nieuwe, politiek zou ko- ve van ae ontwiKKeiingsnuip.
men, die het dan zou uitvoeren. Maar Het personeel, vallende onder het de-
partement van justitie,
van financiën geeft een toename te
zien van 515 man. Deze uitbreiding
komt hoofdzakelijk voor rekening van
de inspecties van de belastingdienst
en van de landmeetkundige en ruil
verkavelingsdiensten.
Belastingen
er is van een eigen politiële gezicht
van dit kabinet nagenoeg geen spra
ke.
De zorg voor de financiën heeft de
regering geheel beheerst. Daarnaast
worden een aantal plannen verder
uitgewerkt, waar men te voren reeus
mee bezig was. En voorts wordt de
troonrede gekenmerkt door een over
vloed van gemeenplaatsen over al
lerlei zaken en vraagstukken, waar
men een positiekeuze zou mogen ver
wachten.
Deze. troonrede lijkt meer op een
werkstuk van een zakenkabinet, dan
op dat van een politiek kabinet. Dat
de regering nog niet kan wat zij zou
willen is haar niet kwalijk te ne
men. Ma.a.r dat zij niet duidelijk
maakt wat zij politiek voorstelt, zo
wel tegen de achtergrond van wat
liet kabinet-Ca.ls wilde, als tegen de
achtergrond va.n de duidelijk geble
ken onvrede met ons politiek bestel
van een groot deel van het electo
raat, is bijzonder teleurstellend.
neemt niet
toe en heeft vooral betrek
king op de jioditie, het gevangeniswe
zen en de kinderbescherming. De ja
renlange krapte op de arbeidsmarkt
is in het verleden er de oorzaak van
geweest, dat de personeelsbezetting,
aldus de miljoenennota, bij deze
diensten beneden de feitelijke behoef
te bleef. Bij de ramingen voor 1968
is rekening' gehouden niet de huidige
gunstige wervingsresultaten.
Onderwijs
De personeelsformaties van de ondei
het ministerie van onderwijs en we
tenschappen ressorterende diensten
vragen voor 1968 1.349 man meer
Hiervan vragen de rijksinstellingen
van wetenschappelijk onderwijs 1.163
man. De personeelsformatie ten de-
partemente zal met 150 man worden
uitgebreid, grotendeels ten gevolge
van de invoering van de wet voort
gezet onderwijs.
Het personeel van het departement
De sterke toeneming van de werk
zaamheden bij de inspecties van de
belastingdienst maakt meer perso
neel nodig, aldus de miljoenennota.
Ter illustratie wordt gemeld, dat het
aantal loonbelastingkaarten van 1965
tot 1967 is gestegen van 6.9 miljoen
tot 8,2 miljoen, welke toeneming zich
ook na 1967 zal voortzetten. Ook door
het verkeerd schatten in het verleden
van de gevolgen van verschuivingen
en reorganisaties dienen enkele cor
recties te worden gemaakt, met als
gevolg een stijging van circa 70 man.
Tenslotte vloeit een stijging van 100
man voort uit de toeneming van de
werkzaamheden ten behoeve van de
sociale verzekeringsfondsen.
Het accres van het personeel van de
landmeetkundige afdeling van het ka
daster met 177 man dient ter voorko
ming c q opheffing van achterstand.
Vertraging van de vaststelling van
de ruilverkavelingsrente zou tot een
middelenderving voor de staat leiden.
Bij verkeer en waterstaat neemt het
aantal personeelsleden toe met 613
man. Uitbreiding vindt in hoofdzaak
haar oorzaak in de groei van de
werkzaamheden en de voorbereiding
van nieuwe werken bij de rijkswater
staat.
De ontwikkeling van het luchtver
keer maakt het noodzakelijk, dat de
personeelsbezetting van de afdeling
luchtvaart beveiliging wordt uitge
breid. Voor 1968 wordt op een toe
neming van 40 man gerekend.
Het uitvoeren van een groothandels-
telling door het Centraal Bureau voor
de Statistiek vergt voor 1968 75 man
meer personeel bij het departement
van economische zaken.
INVESTERINGSAFTREK
GEBOUWEN HERSTELD
DEN HAAG (ANP) De minister
en de staatssecretaris van financiën
hebben bjj beschikking van 18 sep
tember, opgenomen in de staatscou
rant van gisteren (dinsdag), de in
vesteringsaftrek voor gebouwen met
ingang van 19 september 1967 her
steld. Deze aftrek was sedert 31 ja
nuari 1.964 geschorst..
Ter toelichting heeft het ministerie
van financiën nog het volgende mee
gedeeld: Het herstel van de investe
ringsaftrek voor gebouwen hangt sa
men niet het vooruitzicht van invoe-
ring per 1 januari 1969 van de om
zetbelasting over de toegevoegde
waarde. Onder het nieuwe stelsel var
omzetbelasting zullen de onderne
mers na een overgangstermijn
de omzetbelasting over hun investe
ringen geheel en onmiddellijk terug
ontvangen. Voor 1968 zou hiervan
een afwachtende houding van de on
dernemers ten aanzien van hun in
vesteringen het gevolg kunnen zijn.
In het bijzonder geldt dit voor inves
teringen in gebouwen omdat daarbij
elke fiscale stimulans om thans te
investeren ontbreekt. Om een tegen
wicht te geven tegen een dergelijke
conjuncturele ongunstige werking, is
thans de investeringsaftrek voor ge
bouwen met ingang van 19 septem
ber 1967 hersteld én heeft het kabi
net besloten de aldus in volle om
vang herstelde investeringsaftrek
trapsgewijs in te trekken al naar ge
lang de investeringen onder het nieu-
AJleen bij het departement van de
fensie is het mogeRjk het aantal bur
gerlijke ambtenaren voor 1968 met
circa 650 man ten opzichte van 1967
te verminderen.
DEN HAAG (ANP) De regering
heeft een nienw plan voor de civiele
verdediging voor de jaren 1968 tot
en met 1971 aanvaard, op basis van
de uitgangspunten van de plannen
voor 1966 t/ro 1968.
Overwegende, dat op dit terrein niet
meer kan worden gedaan dan de ge
volgen van een moderne oorlog zo
veel mogelijk beperken, worden de
eerder geldende prioriteiten onver
kort gehandhaafd. Zo blijft de in
spanning in belangrijke mate ge
richt op het treffen van voorzienin
gen ter beperking van de directe ge
volgen van aanvallen met kernwape
nen en het bestrijden van het gevaar
van radio-actieve neerslag.
Overwogen wordt te komen tot de
instelling van een interdepartemen
tale commissie, die tot taak zal krij
gen de regering te adviseren inzake
maatregelen en voorzieningen voor
dat deel van de bevolking, dat op
grond van de resultaten van een in
gestelde proef-inventarisatie, noch
in eigen huis. noch in bestaande gTO-
te gebouwen redelijke bescherming
tegen fall-out zal kunnen vinden.
we stelsel geleidelijk van omzetbe
lasting worden bevrijd.
Het herstel van de investeringsal
trek voor gebouwen geldt zowel vooi
de inkomstenbelasting als voor df
vennootschapsbelasting. De herstelde
faciliteit heeft betrekking op de aan
schaffing of de verbetering van ge
bouwen "waarvoor verplichtingen zijn
aangegaan, of voortbrengingskosten
zijn gemaakt op of na 19 september
1967.
MEER MAATREGELEN
TEGEN WERKLOOSHEID
DEN HAAG Een aantal
fractieleiders uit de tweede ka
mer heeft gistermiddag een
voorlopig commentaar op de
troonrede en de miljoenennota
gegeven, nadat minister Witte
veen met een korte toespraak
de met een oranje lint samenge
bonden stukken uit het traditio
nele .derde dinsdag'-koffertje
aan de kamer had aangeboden.
De fractieleiders van PvdA, AR,
CHU, D-66 en de CPN achten de be
strijding van de werkloosheid onvol
doende. Zij misten de aankondiging
fractieleider Biesheuvel zei onom
wonden, dat op korte termijn verdere
maatregelen moeten worden geno
men.
De fractievoorzitters van de rege
ringspartijen hebben waardering
voor die inhoud, terwijl de oppositie
van oordeel is dat in beide staats
stukken een .heleboel onuitgesproken
blijft, dat gezegd had moeten wor
den'. Zo kenschetste fractievoorzitter
drs J. M. den Uyl (pvda) de troon
rede. die z i vaag is en een bijzonder
stuk. In de troonrede
zijn mening elk per-
specciei.
Kritiek op de inhoud van de troonre
de kwam ook van fractievoorzitter
M. Bakker (cpn), die dit .een ver
haal vol mooie woorden' noemde.
Mr H. A. F. M. O. van Mierlo (d'66)
noemde de troonrede ,een vervelend
stuk'. Bijzondere kritiek uitte de heer
Van Mierlo op die passage uit de
troonrede, handelend over Vietnam.
Hij noemde deze passage .bijna een
overschrijding van het fatsoen', juist
gezien het recente debat in de tweede
kamer over Vietnam.
De heer H. J, Lanknorst (psp) on
derschreef deze kritiek op de troon
rede, er op wijzend dat het .instituut*
troonrede aan een bezinning moet
worden onderworpen.
Volgens de heer Jongeling (gpv) was
de troonrede ,lang en nogal vrijblij
vend'. een staatsstuk waarin hij een
krachtige, bezielde aanpak mist. Het
geheel is ais het weer vandaag, wat
motregenachtig, aldus de heer Jon
geling.
Sir B. M. Biesheuvel, de ARP-frac-
tievoorzitter, noemde de troonrede
,te veel een opsomming van departe
mentale voornemens en bezigheden'.
Een manco noemde hij het ontbreken
van een duidelijke visie van het ka
binet op de grote politieke en maat
schappelijke ontwikkelingen van deze
tijd, die in de jongste verkiezings
strijd zoveel stof deden opwaaien.
Mr E. H. Toxopeus (wd) noemde
de troonrede een concreet stuk. ,Ik
heb in het erleden wel minder con
crete troonredes gehoord'. De inhoud
van de rede noemde hij goed en nuch
ter, een inhoud die z i ,wel degelijk
een zicht geeft op alle wereldprobfe
men'.
De christelijk-historische fractielei
der J. T. Mellema noemde de troon
rede getuigend van realiteitszin. Ook
hij gebruikte in dit verband het
woord .nuchter'. ,Een stuk, uitgaande
van de situatie op dit moment'.