Vakbonden teleurgesteld over troonrede en miljoenennota Ambtenarenkorps breidt met 2815 leden uit Bestrijding mond en klauwzeer gaat boeren geld kosten Waardering van de werkgevers Commentaar op de miljoenennota Kritiek leiders fracties 15 VERWACHTING: LOONEISEN ONDER STERKE OPWAARTSE DRUK VEROUDERDE KAZERNES VERKOCHT GRENS INKOMSTENBELASTING VERHOOGD TOT ƒ15.000 VNW over troonrede Klachtenprocedure tegen politie werkt bevredigend HOGERE PREMIE BIJ INVOERING AWZ IN 1968 GAT IN DE BEGROTING Strenger regime psychopaten in strijd wetgeving WEL NOTA IN VOORBEREIDING ALLEEN DEFENSIE DOET HET MET MINDER BURGERPERSONEEL Nieuw plan voor civiele verdediging V/OENSDAG 20 SEPTEMBER 1967 PROVINCIALE ZEEUWSE COU RANT POVER STUK VAAGHEDEN' - VISIE ONTBREEKT' UTRECHT (ANP) Het over legorgaan van de drie vakcen trales is teleurgesteld dat het zowel in de troonrede als in de miljoenennota ontbreekt aan een werkelijke visie van de re gering op de aanpak van de grote problemen, die om een op lossing vragen. Met name de troonrede is een pover stuk, dat zich evenals de regeringsver klaring van april van dit jaar tot vaagheden beperkt. Hoewel het overlegorgaan het stre ven naar een geleidelijk evenwichts herstel kan onderschrijven, is liet van mening dat de regering ook dit maal weer te veel voorrang geeft aan het herstel van de betalingsba lans en aan het evenwicht in het overheidsbudget. Plet voor het twee de achtereenvolgende jaar te ver wachten aantal werklozen van ge middeld 90.000, veroorzaakt een so ciale en morele schade en een pro ductieverlies, waartegen op de meest krachtdadige wijze behoort te wor den opgetreden. Ondanks het feit dat de Nederlandse vakbeweging al herhaaldelijk heeft aangedrongen op een programma van geric.-te maat regelen ter bestrijding van de werk loosheid, wordt een dergelijk pro gramma ook nu weer pijnlijk gemist, aldus het overlegorgaan van de drie vakcentrales. Wankele basis' Temeer is dit het geval nu de rege ring haar verwachtingen baseert op de wankele basis van de opleving in Duitsland, waarvan nog lang niet vaststaat dat deze zich inderdaad zal voordoen. De regering had op zijn minst de mogelijkheid moeten open houden van een alternatief beleid door een algemene inspuiting in ge val de verwachte conjuncturele her leving in het buitenland uitblijft. Een gericht programma met name van de investeringen in de probleem gebieden, zou niet alleen de directe nood verlichten, maar bovendien de basis scheppen voor een meen- gezon de ontwikkeling in de toekomst. De vermindering van het aantal wo ningwetwoningen schept integendeel juist risico's voor de bouwbedrijvig- fieid, die het zwaarst door de werk loosheid wordt getroffen. Deze maat regel noemt het overlegorgaan der drie vakcentrales onaanvaardbaar, omdat, geen enkele zekerheid bestaat dat tijdig zal kunnen worden gerea geerd op een achterblijven van de particuliere bouw. Bovendien is bij 30JAAR RIJKSUITGAVEN RIJKSUITGAVEN 1938-'68 beperking van de woningwetboüw en uitbreiding van de particuliere bouw het gevaar groot, dat het aantal wo ningen met sociaal aanvaardbare hu ren nog kleiner wordt. Het begro tingsbeleid wil de inflatoire impulsen vari de overheid beperken, maar dooi de daarbij gehanteerde methode wordt het gevaar van een nieuwe prijs- en loonspiraal opgeroepen. Bezitsverdeling Premieheffing In dit verband wijst htt overlegor gaan op de premieheffing voor de algemene wet bijzondere ziektekos ten die in de miljoenennota op 0,2 proeent wordt gesteld, maar volgens de laatste bekende gegevens een half procent hoger wordt geraamd. Voorts zullen de kosten van levens onderhoud in 1968 alleen al door overheidsmaatregelen met meer dan 2 procent stijgen. Dit zal de komende loononderhandelingen onder zware opwaartse druk plaatsen. Het overlegorgaan heeft met genoe gen kennis genomen van het voorne men van de regering om het mini muminkomen wettelijk te regelen. Dit zal snel moeten gebeuren om te voorkomen dat er op 1 januari 1968 een vacuüm ontstaat. De verhoging van de bijdragen voor het onderwijs, van kleuterschool tot universiteit, leggen de zwaarste las ten op de minst draagkrachtigen. Het overlegorgaan vreest dat de ho gere lesgelden remmend zullen wer ken op de groei van het beroepson derwijs en de leerlingstelsels, waar aan juist in een tijd van toenemende specialisatie in het bedrijfsleven grote behoefte bestaat. Ook wordt een remmende werking gevreesd op de democratisering van het onder wijs, die, gezien bijvoorbeeld de ver wachte toeneming van het aantal studenten eindelijk op gang lijkt te zullen komen. Het overlegorgaan onderschrijft het regeringsstandpunt om te komen tot een toeneming van de nationale besparingen. Deze kan naar zijn me ning evenwel alleen op aanvaard bare wijze tot stand komen, indien deze toeneming gepaard gaat met een betere verdeling van het vermo- gensbezit onder de bevolking. Het overlegorgaan dringt er op aan dat het bedrijfsleven de gelegenheid krijgt om in samenhang met de aan gekondigde planning van de over heidsfinanciën, te komen tot een planning van de kosten van de so ciale verzekering, inclusief die van de volksgezondheid. De eerste stap die de regering heeft gezet in de richting van de herzie ning van het ondernemingsrecht, stemt het overlegorgaan van de drie vakcentrales tot voldoening. Het overlegorgaan merkt hierbij echter in verband met recente gebeurte nissen op dat in een regeling van de verslaggeving en het enquête recht ook de grotere besloten naam loze vennootschappen moeten wor den betrokken. Teleurstellend acht het overlegor gaan de verhoging van de ontwikke lingshulp, die minder dan de helft bedraagt van het minimum dat de nationale adviesraad heeft aanbevo len, De aarzelende aanpak van deze en andere structurele problemen steekt wel sterk af tegen het vaste voornemen van dit kabinet om nog in deze kabinetsperiode te komen tot de correctie van de loon- en inkoms tenbelasting. Daarmee wordt een bron van financiering voor noodza kelijke uitgaven bij voorbaat afge sloten. Bovendien wordt kennelijk niet ge dacht aan andere bronnen, die ge vonden kunnen worden door invoe ring van onder meer vermogens winstbelasting en verhoging van suc cessierechten, zoals in het gezamen lijk program van actie van de drie vakcentrales wordt bepleit. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Een aantal verouder de kazernes en magazijncomplexen van de landmacht, waaraan hoge on derhoudskosten zijn verbonden, zijn oi worden van de hand gedaan. Bij deze kazernes zijn het kamp Rooswijk in Velsen. de marktkazer- ne in Geertruidenberg, de Oranje Nassaukazerne in Bergen op Zoom en kazerne Fort Dirkszoon Admiraal in Den Helder. LANDBOUW DIT JAAR MINDER BEDEELD (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De boeren moe ten gaan meebetalen aan 'e be strijding van mond- en klauw zeer. Dit wordt aangekondigd in de miljoenennota. Op de begroting van landbouw en visserij voor 1968 zijn de schadeloosstellingen en andere uitgaven in verband met de be strijding van veeziekten niette min geraamd op 6 miljoen, het- (Van onze parlementaire redacteur) De verhoging van de. aanslaggrens voor de inkomstenbelasting, die in de miljoenennota wordt aangekondigd, zal neerkomen op een verhoging van de grens van 12,000 tot 15.000 gulden. Minister Witteveen deelde dit mede op een persconferentie ter toelichting van de rijksbegroting 1968. Door deze grensverhoging zullen, zo deelde staatssecretaris dr Grapperhaus mede, circa 400.000 belastingplichtigen niet meer onder de inkomstenbelasting vallen. De verhoging van de aanslaggrens kost de schatkist 30 miljoen per jaar. geen 4,5 miljoen meer is 'lan voor dit jaar. De posten voor landbouw, tuinbouw en veeteelt op de begroting belopen zonder het Landbouwegalisatie- fonds in totaal 182 miljoen. Dat is slechts 17 miljoen boven de begro ting van 1967. Dez- beperking van de uitgavenstijging kon onder andere worden bereikt door een grote af remming van de personeelskosten. Voor het Ontwikkelings- en Sane ringsfonds voor de Landbouw Is 6 miljoen meer uitgetrokken dan dit jaar, voor cultuurtechnische v,-erken 26 miljoen meer. Voor ruilverkavelin gen is 154 miljoen beschikbaar. Het programma van 55.000 hectare per jaar kan daarmee worden uitge voerd. LEF Het nadelig saldo van het Landbouw- egalisatiefonds wordt voor het vol gend jaar geschat op 175 miljoen De raming voor het lopende jaar was een tekort van 132 miljoen en het vermoedelijk tekort bedraagt 220 miljoen. Voor de consumentensubsidie op brood was dit jaar 42 miljoen uitge trokken. Dat bedrag kan 4 miljoen lager worden doordat op 1 maart 1968 de consumentensubsidie op broodgraan zal worden afgeschaft. Visserij Slot van pag. 13) ven: dat het er, wat de g betreft, in ons land niet zo heel veel toe doet wie bestuurt. Het verschil zit in een accent hier en een accent daar. Het accent van het kabinet-De Jong ligt op voorzichtigheid, ver stande! ijkheid, redelijkheid en dus: zuinigheid'. Historisch Hoewel volgens HET VADERLAND in dê begroting getracht is de stij ging van de uitgaven te. beperken en m het achterblijven va.n de midde len nog enige verbetering te bren gen, is het begrotingstekort van his torische ongekende hoogte bijna zo groot als de hele defensiebegro ting. De omvang van het tekort en de wijze van financiering van de kas uitgaven in 1967 en in 1968 zouden zonder meer inflatoir genoemd mo gen worden wanneer niet elementen van onderbezetting in liet produktie- apparaat U onderkennen waren, met name in werkloosheid en korter wei- ken. Direct als reflatoir kunnen worden beschouwd de herstelde in vesteringsaftrek en bepaalde uitga ven ten behoeve van de industriële herstructurering. Onder deze omstan digheden is het blad geneigd de li quiditeitscreatie als een element van reflatie te zien, waardoor de econo mische activiteit wordt vergroot. In dit opzicht vertoont de begroting overeenkomst met de begrotingen van enkele omliggende landen. Nuchter' Als de nieuwe regeringscoalitie niets meer kan dan wat men zo ongeveer van een zakenkabinet kan verwach ten is zij daarmee politiek veroor deeld, aldus .Trouw'. ,Niet hoog gemikt' Hoe dan ook: dit kabinet wekt geen verwachtingen, aldus ,HET VRIJE VOLK'. Troonrede en miljoenennota ademen een geest van nuchterheid. De regering mikt niet hoog. Zij is gelukkig als zij in een vrij moeilijke financiële situatie de staatsmachine soepel kan laten draaien. En om dat te bereiken zal zij in de komen de jaren trachten de staatsuitgaven wat terug te drukken door allerlei besnoeiingen. De gevolgen zijn nu a.l duidelijk. Het jaar 1968 zal een jaar van ,pas op dé plaats' worden. Zo min moge lijk loonstijging. Wel een zekere be lastingstijging. In het bijzonder van de omzetbelasting en van gemeente lijke belastingen. En stijging van de. premies van een aantal verzeke ringen. De regering acht die pas op de plaats noodzakelijk om aldus de ruimte te scheppen voor meer besparingen. En, die besparingen zijn weer nodig oni het produktie-apparaat uit te breiden. En dat is weer een voorwaarde voor meer werkgelegenheid. Tegen deze redenering op zich zelf is weinig bezwaar te maken. Maar fundamenteel is de vi-aag: wie wordt de eigenaar van de aldus verkregen besparingen De werknemers die pas op de plaats moeten doen? De regering laat deze strijd, die een strijd om de bezits- en machtsver houdingen in onze maatschappij gaat worden, blijkbaar aan de worsteling tussen werkgevers en werknemers over. DEN HAAG Van 1 januari tot 20 augustus 1967 zijn 25 klachten over het optreden van dc politic bij ordeverstoringen binnengekomen één klacht werd ingetrokkken, vier waren op de laatstgenoemde datum nog in behandeling, vijftien gevallen gaven geen grond voor enige maat regel, vier klachten wel: in één ge val strafvervolging, in één geval een disciplinaire straf en in de an dere twee gevallen werden de poli tiemannen door hun superieuren .ernstig onderhouden'. Minister Polak maakt uit de opge dane ervaringen op, dat de gevolgde procedure ten aanzien van de kla gers bevredigend kan werken, zo wordt gezegd in een aanvulling op de miljoenennota. Hij deelt in de miljoenennota mee, dat de belangstelling voor de op leiding tot wachtmeester bij de rijkspolitie is toegenomen. De sterk te wordt volgend jaar dan ook ge raamd op 7600 man, dat ls 250 man meer dan dit jaar. Bij de gemeen tepolitie in de grote steden is nog een aanzienlijke onderbezetting. Een onderzoek is gaande naar een betere taakafbakening tussen de rijks- en gemeentepolitie. Verder is een tijdelijke wijziging van de poli tiewet in de maak om ervoor te zorgen, dat in afwachting van een nieuwe politiewet (waar dit kabi net niet meer aan toe komt) ge meenten met rijkspolitie overgaan tot het vormen van een korps ge meentepolitie. ONTWIKKELINGSWERK DEN HAAG (ANP) -— In de giste ren gehouden vergadering van het algemeen bestuur van het Verbond van Nederlandsche Werkgevers is waardering geuit voor de open wijze, waarop de regering de moeilijke toe stand van 's lands financiën naar vo ren heeft gebracht. Tegen deze ach tergrond is het bestuur van het VNW des te meer verheugd over de uitbreiding van de overheidsbijdrage in het zo belangrijke industriële speur- en ontwikkelingswerk. Even eens verheugend is de verklaring van de regering, dat deze haar beleid in de toekomst steeds meer zal ba seren op meerjaren-plannen. Het be drijfsleven is bereid de hiervoor noodzakelijke medewerking te geven. Het begin van een meerjaren-plan ning voor de overheidsuitgaven is in dit verband onmisbaar. Het commentaar van de katholieke en christelijke werkgeversbonden werd aldus geformuleerd: ,Bij het formuleren van een voorlo pig oordeel over het beleid van de regering, zoals dat in de troonrede en de miljoenennota naar voren komt, dient uiteraard rekening te worden gehouden met de ongunstige budgetaire uitgangssituatie, waar voor dit kabinet en zijn voorganger zich geplaatst zagen. In tegenstelling tot de indruk die de toelichtingen wekken, geeft het totale begrotings beeld aan, dat het vraagstuk van de werkloosheid toch de aandacht krijgt die door de omvang van het ver schijnsel en door de gevolgen in so ciaal en economisch opzicht voor Regering zoekt buiten randstad bouwterrein (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Minister Schut deelt in zijn begroting voor volkshuisves ting en ruimtelijke ordening mede, dat onderzocht wordt thans of in en kele gemeenten buiten de randstad Holland geschikte bouwterreinen verkregen kunnen worden voor ver plaatsing van rijksdiensten en in stellingen. In het meerjarenprogram ma is ruimte gereserveerd voor de financiering van deze aankopen. mens, onderneming en samenleving wordt gerechtvaardigd. Vanuit deze begroting gaat immers op de con junctuur een stimulerende werking uit. De federatie acht het juist dat een begin is gemaakt met het Btre- ven naar beperking van uitgaven en efficiëntere besteding van overheids gelden. Dit opent mogelijkheden voor urgente voorzieningen. Het stelt evenwel teleur dat net aceent van deze beperkingen op de toekomst ligt, en dat de ruimte, die uit de op zichzelf gewenste verschuiving in het woningbouwprogramma van de wo ningwet naar de particuliere sec tor wordt gewonnen, niet via de kapitaalmarkt voor de woningbouw beschikbaar blijft. Het fiscale inves- «Lisbont t.erinpshelp.id hevrerticH- niet fjelnk. tekosten zal naar begin 1968 worden de sportvisserij e.i beroepsbinnenvis serij. Het bedrag voor de hele visse rij is 6 miljoen. Het nieuwe onder- zoekvaa.rtuig voor de visserij zal be gin 1968 in dienst worden gesteld. verschoven. Aldus bijjkt uit de begro- 19«8 ven- is niet in overeenstemming met de verwachtingen dat de schorsini de vervroegde afschrijving niet is op geheven'. Dit roept, aldus de federatie, ciale zaken en volksgezondheid. Als ge- volg van een vermindering van de aan- vankeljjk voorgenomen rijksbijdrage in de financiering van de nieuwe wet zal een heffing van een premie van onge- noodzakelijk zjjn. veer 0.2 procent i vraag op, of de regering wel vol- De uitgaven voor sociale voorzieningen u vergen een bedrag van 2589 miljoen doende oog heeft voor de moeilijke me|r dan voor J67 werd vastge«teld. pusitie van vele ondernemingen en Deze stijging is hoofdzakelijk te wij ten de gevolgen die daaruit op den duur aan een vermeerdering van de uitgaven voor sociale zekerheid en voor maat regelen in het belang van de werkge legenheid, die met respectievelijk 1564 miljoen en 455 miljoen ruim anderhalf maal zo hoog zijn geraamd- investeringen, groei gelegenheid voortvloeien. werk- (Vaai onze parlementaire redacteur) Minister Witteveen rekent ln zjjn miljoenennota voor, dat de begrotingsruimte voor 1968 met 123 miljoen is overschreden. De minister herinnert eraan, dat in de regeringsverklaring de trend matige groei van de begrotings ruimte is gesteld op 6 procent der belastingopbrengsten, ver hoogd met een zeker "bedrag we gens de groei van de niet-belas- tingmiddeleD. Minister Witteveen erkende op een persconferentie ter toelich ting van de rijksbegroting op een desbetreffende vraag, ,dat je zou kunnen zeggen, dat er een gat van 123 miljoen in de be groting zit'. Hij voegde hier ech ter aan toe, dat tegenover dit bedrag duidelijk "beperkende maatregelen voor de komende jaren staan, waardoor de over schrijding kan worden ingehaald. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De minister van justitie zal een nota over de psycho patenzorg' hij de tweede kamer in dienen. Dit blijkt uit een aanvul ling op de miljoenennota. Minister Polak acht een veel strenger regime ten aanzien van psychopaten, die ter beschikking van ile regering zijn gesteld, in strijd met de opzet, van de wetgeving. Hij zal echter nauw gezet letten op de. beveiliging van ile maatschappij tegen psychopa ten; dit naar aanleiding van enkele recente zeer ernstige misdrijven door zulke mensen. Binnen enkele maanden gaat een wetswijziging voor de voorlopige hechtenis naar de kamer. Een wets ontwerp tot verlenging van de ver jaringstermijn van oorlogsmisdaden, die 26 juli 3 971 zal tijdig aanhan gig worden gemaakt. De staatscommissie voor het burger lijk wetboek zal vermoedelijk dit najaar met de bestudering van een voorontwerp voor herziening van hel echtscheidingsrecht gereedkomen. Een wetsontwerp zal echter in het komende parlementaire jaar nog niet worden ingediend. Wel zal minister Polak op korte ter mijn wetsontwerpen over de jaar rekening van ondernemingen en tot herziening van het enquêterecht bij ondernemingen bij de kamer indie- Het FINANCIËLE DAGBLAD prijst, de begroting en de troonrede omdat ,de problemen va.n het regeer-proces er ir. tegenstelling tot die van een jaar geleden nuchter, onver bloemd en bescheiden worden ge steld'. De regering biedt ,een ver trouwenwekkend programma tot herstel va.n wat sedert 1963 onder medeverantwoordelijkheid van poli tieke partijen, vakbeweging en werk gevers mis was gegaan'. .Natuur lijk wist men dat het herstel niet in een begrotingsjaar was te bereiken. Misschien mag men de miljoenennota kritiseren omdat de eerste stap naar herstel toch nog te bescheiden is uit gevallen'. Het blad besluit dat de re gering erin is geslaagd rustig en bescheiden de politici en het Neder landse volle haar beleid te presente ren. ,Het zal veel zelfbeheersing en gezond verstand van de politici vra gen om de regering het vertrouwen te schenken. Een alternatief is er overigens voor dit beleid nauwelijks te vinden'. VOOR ONTWIKKELINGSHULP 70 MAN ,Geen allure' Als we deze troonrede beschouwen (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG De sterkte van het burgerlijke rijkspersoneel wordt voor het dienstjaar 1968 geraamd op 142.146 man tegen 139.331 voor schrijft .trouw, dan moeten we tot het dienstjaar 1967. Dit is een toeneming van 2 procent. Aldus meldt de conclusie komen dat daaruit na- „;1 genoeg niets blijkt van een politiek de miljoenennota, van enige allure, die de regering op het oog heeft. Het departement van buitenland- Het kabinet-Oals ts indertijd met een politiek van allure gekomen. Maar se zaken geeit een groei te zien DÏÏ'ÏT'reS, bijna 90 man. Hiervan is circa dat men tot een andere regarings- 70 man bestemd VOOr de uitbrei- combinatie is gekomen. Van het ka- binet dat op die nieuwe combinatie dmg van het apparaat ten behoe- stounde mocht verwacht worden dat i nntwikkplinP'Mniln het met een nieuwe, politiek zou ko- ve van ae ontwiKKeiingsnuip. men, die het dan zou uitvoeren. Maar Het personeel, vallende onder het de- partement van justitie, van financiën geeft een toename te zien van 515 man. Deze uitbreiding komt hoofdzakelijk voor rekening van de inspecties van de belastingdienst en van de landmeetkundige en ruil verkavelingsdiensten. Belastingen er is van een eigen politiële gezicht van dit kabinet nagenoeg geen spra ke. De zorg voor de financiën heeft de regering geheel beheerst. Daarnaast worden een aantal plannen verder uitgewerkt, waar men te voren reeus mee bezig was. En voorts wordt de troonrede gekenmerkt door een over vloed van gemeenplaatsen over al lerlei zaken en vraagstukken, waar men een positiekeuze zou mogen ver wachten. Deze. troonrede lijkt meer op een werkstuk van een zakenkabinet, dan op dat van een politiek kabinet. Dat de regering nog niet kan wat zij zou willen is haar niet kwalijk te ne men. Ma.a.r dat zij niet duidelijk maakt wat zij politiek voorstelt, zo wel tegen de achtergrond van wat liet kabinet-Ca.ls wilde, als tegen de achtergrond va.n de duidelijk geble ken onvrede met ons politiek bestel van een groot deel van het electo raat, is bijzonder teleurstellend. neemt niet toe en heeft vooral betrek king op de jioditie, het gevangeniswe zen en de kinderbescherming. De ja renlange krapte op de arbeidsmarkt is in het verleden er de oorzaak van geweest, dat de personeelsbezetting, aldus de miljoenennota, bij deze diensten beneden de feitelijke behoef te bleef. Bij de ramingen voor 1968 is rekening' gehouden niet de huidige gunstige wervingsresultaten. Onderwijs De personeelsformaties van de ondei het ministerie van onderwijs en we tenschappen ressorterende diensten vragen voor 1968 1.349 man meer Hiervan vragen de rijksinstellingen van wetenschappelijk onderwijs 1.163 man. De personeelsformatie ten de- partemente zal met 150 man worden uitgebreid, grotendeels ten gevolge van de invoering van de wet voort gezet onderwijs. Het personeel van het departement De sterke toeneming van de werk zaamheden bij de inspecties van de belastingdienst maakt meer perso neel nodig, aldus de miljoenennota. Ter illustratie wordt gemeld, dat het aantal loonbelastingkaarten van 1965 tot 1967 is gestegen van 6.9 miljoen tot 8,2 miljoen, welke toeneming zich ook na 1967 zal voortzetten. Ook door het verkeerd schatten in het verleden van de gevolgen van verschuivingen en reorganisaties dienen enkele cor recties te worden gemaakt, met als gevolg een stijging van circa 70 man. Tenslotte vloeit een stijging van 100 man voort uit de toeneming van de werkzaamheden ten behoeve van de sociale verzekeringsfondsen. Het accres van het personeel van de landmeetkundige afdeling van het ka daster met 177 man dient ter voorko ming c q opheffing van achterstand. Vertraging van de vaststelling van de ruilverkavelingsrente zou tot een middelenderving voor de staat leiden. Bij verkeer en waterstaat neemt het aantal personeelsleden toe met 613 man. Uitbreiding vindt in hoofdzaak haar oorzaak in de groei van de werkzaamheden en de voorbereiding van nieuwe werken bij de rijkswater staat. De ontwikkeling van het luchtver keer maakt het noodzakelijk, dat de personeelsbezetting van de afdeling luchtvaart beveiliging wordt uitge breid. Voor 1968 wordt op een toe neming van 40 man gerekend. Het uitvoeren van een groothandels- telling door het Centraal Bureau voor de Statistiek vergt voor 1968 75 man meer personeel bij het departement van economische zaken. INVESTERINGSAFTREK GEBOUWEN HERSTELD DEN HAAG (ANP) De minister en de staatssecretaris van financiën hebben bjj beschikking van 18 sep tember, opgenomen in de staatscou rant van gisteren (dinsdag), de in vesteringsaftrek voor gebouwen met ingang van 19 september 1967 her steld. Deze aftrek was sedert 31 ja nuari 1.964 geschorst.. Ter toelichting heeft het ministerie van financiën nog het volgende mee gedeeld: Het herstel van de investe ringsaftrek voor gebouwen hangt sa men niet het vooruitzicht van invoe- ring per 1 januari 1969 van de om zetbelasting over de toegevoegde waarde. Onder het nieuwe stelsel var omzetbelasting zullen de onderne mers na een overgangstermijn de omzetbelasting over hun investe ringen geheel en onmiddellijk terug ontvangen. Voor 1968 zou hiervan een afwachtende houding van de on dernemers ten aanzien van hun in vesteringen het gevolg kunnen zijn. In het bijzonder geldt dit voor inves teringen in gebouwen omdat daarbij elke fiscale stimulans om thans te investeren ontbreekt. Om een tegen wicht te geven tegen een dergelijke conjuncturele ongunstige werking, is thans de investeringsaftrek voor ge bouwen met ingang van 19 septem ber 1967 hersteld én heeft het kabi net besloten de aldus in volle om vang herstelde investeringsaftrek trapsgewijs in te trekken al naar ge lang de investeringen onder het nieu- AJleen bij het departement van de fensie is het mogeRjk het aantal bur gerlijke ambtenaren voor 1968 met circa 650 man ten opzichte van 1967 te verminderen. DEN HAAG (ANP) De regering heeft een nienw plan voor de civiele verdediging voor de jaren 1968 tot en met 1971 aanvaard, op basis van de uitgangspunten van de plannen voor 1966 t/ro 1968. Overwegende, dat op dit terrein niet meer kan worden gedaan dan de ge volgen van een moderne oorlog zo veel mogelijk beperken, worden de eerder geldende prioriteiten onver kort gehandhaafd. Zo blijft de in spanning in belangrijke mate ge richt op het treffen van voorzienin gen ter beperking van de directe ge volgen van aanvallen met kernwape nen en het bestrijden van het gevaar van radio-actieve neerslag. Overwogen wordt te komen tot de instelling van een interdepartemen tale commissie, die tot taak zal krij gen de regering te adviseren inzake maatregelen en voorzieningen voor dat deel van de bevolking, dat op grond van de resultaten van een in gestelde proef-inventarisatie, noch in eigen huis. noch in bestaande gTO- te gebouwen redelijke bescherming tegen fall-out zal kunnen vinden. we stelsel geleidelijk van omzetbe lasting worden bevrijd. Het herstel van de investeringsal trek voor gebouwen geldt zowel vooi de inkomstenbelasting als voor df vennootschapsbelasting. De herstelde faciliteit heeft betrekking op de aan schaffing of de verbetering van ge bouwen "waarvoor verplichtingen zijn aangegaan, of voortbrengingskosten zijn gemaakt op of na 19 september 1967. MEER MAATREGELEN TEGEN WERKLOOSHEID DEN HAAG Een aantal fractieleiders uit de tweede ka mer heeft gistermiddag een voorlopig commentaar op de troonrede en de miljoenennota gegeven, nadat minister Witte veen met een korte toespraak de met een oranje lint samenge bonden stukken uit het traditio nele .derde dinsdag'-koffertje aan de kamer had aangeboden. De fractieleiders van PvdA, AR, CHU, D-66 en de CPN achten de be strijding van de werkloosheid onvol doende. Zij misten de aankondiging fractieleider Biesheuvel zei onom wonden, dat op korte termijn verdere maatregelen moeten worden geno men. De fractievoorzitters van de rege ringspartijen hebben waardering voor die inhoud, terwijl de oppositie van oordeel is dat in beide staats stukken een .heleboel onuitgesproken blijft, dat gezegd had moeten wor den'. Zo kenschetste fractievoorzitter drs J. M. den Uyl (pvda) de troon rede. die z i vaag is en een bijzonder stuk. In de troonrede zijn mening elk per- specciei. Kritiek op de inhoud van de troonre de kwam ook van fractievoorzitter M. Bakker (cpn), die dit .een ver haal vol mooie woorden' noemde. Mr H. A. F. M. O. van Mierlo (d'66) noemde de troonrede ,een vervelend stuk'. Bijzondere kritiek uitte de heer Van Mierlo op die passage uit de troonrede, handelend over Vietnam. Hij noemde deze passage .bijna een overschrijding van het fatsoen', juist gezien het recente debat in de tweede kamer over Vietnam. De heer H. J, Lanknorst (psp) on derschreef deze kritiek op de troon rede, er op wijzend dat het .instituut* troonrede aan een bezinning moet worden onderworpen. Volgens de heer Jongeling (gpv) was de troonrede ,lang en nogal vrijblij vend'. een staatsstuk waarin hij een krachtige, bezielde aanpak mist. Het geheel is ais het weer vandaag, wat motregenachtig, aldus de heer Jon geling. Sir B. M. Biesheuvel, de ARP-frac- tievoorzitter, noemde de troonrede ,te veel een opsomming van departe mentale voornemens en bezigheden'. Een manco noemde hij het ontbreken van een duidelijke visie van het ka binet op de grote politieke en maat schappelijke ontwikkelingen van deze tijd, die in de jongste verkiezings strijd zoveel stof deden opwaaien. Mr E. H. Toxopeus (wd) noemde de troonrede een concreet stuk. ,Ik heb in het erleden wel minder con crete troonredes gehoord'. De inhoud van de rede noemde hij goed en nuch ter, een inhoud die z i ,wel degelijk een zicht geeft op alle wereldprobfe men'. De christelijk-historische fractielei der J. T. Mellema noemde de troon rede getuigend van realiteitszin. Ook hij gebruikte in dit verband het woord .nuchter'. ,Een stuk, uitgaande van de situatie op dit moment'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 15