VAN HEYST IS NIET TE REDDEN
Ontslag voor
381 mensen
in Den Haag
SCHEEPSBOUW NIET DEZIEKE
OUDE MAN' YAN BEDRIJFSLEVEN
Verlies half miljoen per maand
CAIRO
MELDT
DOOD
VAN
AMER
Bonn wil
topgesprek
van ,zes'
Vandaag
in de
krant...
REGEN DEED VIETNAM-,ZIT-IN'
AMSTERDAM IN T WATER VALLEN
Bloemen, muziek
koffie en soep
Maarschalk
beroofde zich
van het leven
President-directeur J. W. Hupkes K.M. ,De Schelde' optimistisch:
SCHELDE:
DRIE- TOT
VIJFHONDERD
MAN NODIG
Nota (I)
Nota (II)
210e jaargang no. 218
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Zaterdag 16 sept. 1967
Omweg voor
de wet
Pagina 2
Directie, N V Boh. MIJ. nnmCV Provlr
0 Bureaun Vllnlngen. Walitraat 58-60,
telefoon 2911 Zlerlktee. red tel 2754.
/316® adv. 2375),
'adrfsZia), 'ooaibunrtel. 23SS. Temtuien, Nleuwltr. 22.
eau V. d. blad' 50 cent meer. Ciio 359300 PZC. Middelburg.
LEIDING' KEERDE MEER WINST UIT DAN WERD GEMAAKT
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De vestiging te Wierden (Overijsel) van het Haagse
bedrijf J. B. van Heijst en Zonen NV blijft doordraaiener kan bijna
vorden gegarandeerd, dat daar ook geen ontslagen zullen vallen. In
bet Haagse bedrijf echter hebben de bewindvoerders, mr M. P.
Bloemsma en dr ir J. G. Schlingemann, met toestemming van de rech-
ler-commissaris, besloten tot een gedeeltelijke sluiting. Als gevolg
laarvan zijn 381 (van de 611) werknemers gistermiddag ontslagen.
Het blijft verder, volgens mr Bloemsma, niet tot de onmogelijkheden
behoren, dat (voorlopige) surseance van betaling wordt vervangen
loor een faillissement.
OEN HAAG In het gebouw van
j. B. van Heijst en Zonen NV is
vrijdagmiddag door de beivindvoer-
ier mr M. P. Bloemsma aan het
sersoneel van het bedrijf medege
deeld hoe de toekomst voor hen er
uitziet.
Oud-SS'er kreeg
6,5 jaar
SITTTGART (DPA) In Stuttgart
is Vrijdag de 54-jarige chemicus dr
Albert Widmann, die in liet .gaswagen'-
proces heeft terechtgestaan wegens me
deplichtigheid aan moord, tot zes en
een half jaar gevangenisstraf veroor
deeld. Widmann werd schuldig bevon
den aan medeplichtigheid aan moord in
meer dan 4.000 gevallen bij verschillen
de gelegenheden.
Widnian is voornamelijk verantwoorde
lijk voor de ontwikkeling van en rij
dende gaskamer, een moordwerktuig,
en voor het uitkiezen en analyseren
van het dodelijke gas, waarmee tallozen
de SS-troepen zijn vermoord.
Van Heyst
DE RADIATOREN FABRIEK
Van Heyst in Don Haag is niet
meer te redden. Deze mededeling
van de bewindvoerders betekent
dat ruim driehonderd mensen zul
len worden ontslagen. Tijdens de
bijeenkomst gistermiddag in het
bedrijf kwamen onthullende fei
ten aan het licht, (pagina 1).
Egypte
RADIO CAIRO verspreidde gis
teravond het schokkende bericht
dat Nassers vroegere vertrou
wensman maarschalk Abdel Ha-
kim Amer zich van het leven
heeft beroofd. De maarschalk was
na de zesdaagse oorlog in ongena
de gevallen. Een poging Nasser
uit te schakelen was hem deze
week mislukt (pagina 1).
Bankroof
EEN KORDATE bankemployé
verijdelde gisteren in Utrecht een
bankroof door met de rovers op
de vuist te gaan (paginal).
Parkeergeld
DE TELDERSSTICHTING, het
wetenschappelijk bureau van de
WD meent een oplossing te heb
ben gevonden voor het verkeers
problemen in de grote steden.
Voorgesteld wordt onder meer een
gevarieerd tarief voor rijden en
parkeren (pagina 7).
ONDER PLASTIC VOOR CONSULAAT
Omweg
ENGELSE journalisten en een te
levisie-equipe stapten in Vlissin-
gen ann wal: zij wilden, afkom
stig van radio Caroline, niet
rechtstreeks naar Engeland om
dat dan de kans van arrestatie
zou bestaan (pagina 2).
Present
ZEELAND presenteert zich in
Antwerpen op een groot mossel-
feest in ,De Harmonie'
(pagina. 4).
en in liet
PAGINA 11: Jeroen Bosch, zijn
werk, zijn expositie; Hendrik -An-
Messen 75 jaar; letterkundige
kroniek van Hans Warren.
PAGINA IS: ,In Zeeland zijn wan
toestanden met particuliere be
jaardentehuizen ondenkbaar', al
dus de inspectrice bejaardenzorg
in Zeeland, mej IV. J. H. Westera.
PAGINA 15: 50 jaar Bond tegen
het vloeken; Geweldloze weer
baarheid; Stemmen uit de ker
ken.
Binnen- en buitenlands
nieuws: pagina 1, 3 en 7
Zeeuws nieuws: pagina
2, 4 en 5
Sport: pagina 6
Financieel nieuws: pagina 9
Radio en tv: pagina 17
(Van onze Amsterdamse redacteur).
AMSTERDAM Aan de hekken
van het Amerikaanse consu
laat in de hoofdstad werden
gisteren lange lappen doorzich
tig plastic gehangen, waaron
der enkele tientallen jongelui
beschutting zochten tegen de
monotoon neervallende regen:
er bleef door slecht weer maar
weinig over van de aanvanke
lijk zo grote belangstelling
voor de dertigurige ,sit-in', die
hier wordt georganiseerd door
de actiegroep Vietnam.
zitten, als de toegang maar wordt
open gelaten, zodat onze bezoekers er
geen hinder van ondervinden'.
Artiesten
i Nachts zouden de betogers onder meer
bezoek krijgen van allerlei artiesten,
die na hun werk van plan waren nog
even langs te komen voor een extra
optreden. De regen scheen dit onmo
gelijk te makem De jongelui hadden
al de grootste moeite om hun ver
lichting brandend te Konden. De sit-in
moet duren tot vanmiddag vier uur.
Dan arriveert hier de maandelijkse
.stille tocht' van de actiegroep Viet
nam door Amsterdam. De deelnemers
aan de sit-in zullen dan opstaan, zichj
bij de lopende betogers voegen en
meegaan naar een slotbijeenkomst in
Krascatï.
Het voortzetten van het bedrijf te
Wierden (250 werknemers) is te
danken aan de Nederlandsche
Dok- en Scheepsbouw Maatschap
pij te Amsterdam. De NDSM heeft
zo deelde mr Bloemsma gister
middag tijdens een persconferen-
AMSTERDAM Op initiatief van
de actiegroep Vietnam wordt voor
het Amerikaanse consulaat-gene
raal aan het Museumplein een sit-
down-demonstratie annex love-in
gehouden.
èlnemers plaats op de
stoep voor het consulaat aan het Mu
seumplein, schuin tegenover de Con
certgebouw. In de middag werd bij
het plantsoen een grote bungalowtent
neergezet van waaruit de .verzorging'
werd geregeld: koffie, later soep, toen
weer koffie, gisteravond laat opnieuw
soep. Ondertussen speelde een gram
mofoon op batterijen voortdurend de
nieuwste hits. De deelnemers reikten
aan vele voorbijgangers honderden
pamfletten uit, waaraan volgens
de nieuwste gebruiken bloemen
waren gehecht. De tekst van het pro
pagandamateriaal ving aan met zin:
,Er groeien geen bloemen meer in
Vietnam'.
Orde lijk
Deze door de politie met enige zorg tege-
moetgeziene demonstratie verliep
uiterst ordelijk. Twee agenten (door
middel van een wallde-talkie verbon
den met het hoofdbureau) liepen pa
trouille voor het gebouw, waar binnen
overigens normaal werd gewerkt. De
pas nieuwe Amerikaanse consul, de
lieer Harold Howland, liet weten geen
last te ondervinden va.n het gebeuren:
.Zij mogen daar van mij best blijven
tie in Den Haag mede, dat het be
drijf niet overgenomen, maar wél
mogelijk gemaakt dat het werk
normaal doorgaat: ,niet voor van-
g of morgen, maar naar ik
hoop voor de komende honderd
jaar. Het is uiteindelijk de bedoe
ling Wierden los te maken van het
Haagse bedrijf en als een geheel
af te stoten'.
In het Haagse bedrijf is er voor de af
deling stalen vamen nog voor ander
half jaar werk, derhalve ook voor 85
werknemers: de mogelijkheid wordt na
gegaan die afdeling als een zelfstandi
ge eenheid voort te laten bestae.n en
onder te brengen in een ander verband
en onder beter beleid. Voor de radiato
renafdeling is voor 2 tot 3 weken or
ders aanwezig en blijven 115 werkne
mers aan de slag: het zal van nieuwe
orders afhangen of het werk na die
periode kan worden voortgezet. Voor
administratieve werkzaamheden wor
den voorlopig 31 werkkrachten gehand
haafd: 230 van de 611 werknemers.
Redenen
Als redenen voor het gedeeltelijk slui
ten van het bedrijf in Den Haag voer
de mr Bloemsma aan:
Er is geen geld.
Zou er geld zijn. dan js voortzetting
niet verantwoord, omdat er met een
verlies van een half miljoen per
maand wordt gewerkt oftewel 6 mil-!
joen per jaar.
Bij voortzetting van het bedrijf zou
een volledige sanering noodzakelijk
zijn, welke een investering vraagt
van ten minste 16 miljoen gulden:
niemand is bereid dat bedrag in de
zaak te steken.
Chaotisch
Beide bewindvoerdei-s troffen 7 i
tember het bedrijf in een chaotis
toestand aan. ,Ook i.n 1965 werd met
verlies gewerkt. Er is geen sprake
van winst in de financiële bescnei-
CZie slot pag. 3 kol. 4)
CAIRO (AFP) Naar Radio
Cairo gisteravond meldde heeft
maarschalk Abdel Hakim Amer,
de gewezen plaatsvervangend op
perbevelhebber van de Egyptische
strijdkrachten, zelfmoord ge
pleegd.
Amer was onlangs gearresteerd op be
schuldiging van organisatie van een
komplot tegen president Nasser, een van
zijn beste vrienden. Hij was in ongenade
gevallen na de oorlog tegen Israël, waar
in de Egyptische strijdkrachten een ver
pletterende nederlaag leden. Amer had.
volgens een mededeling van het minis
terie van nationale oriëntatie, grote hoe
veelheden giftige stoffen ingenomen. On
danks alle pogingen om zijn leven te red
den is hij aan de gevolgen daarvan over
leden. Volgens mededeling van het mi
nisterie had Amer woensdag vergif in
genomen toen hij thuis ter ondervraging
bezocht werd door de opperbevelhebber
der strijdkrachten, generaal Machmoud
Fawzy, en generaal Abdel Moheim Ri-
aad. Hij werd onmiddellijk naar een
rusthuis te Gizen vervoerd, waar zijn
maag werd leeggepompt, maar stierf
donderdag aan het innemen van een
tweede dosis vergif.
Komplot
Amer was een van de ongeveer 50 per
sonen die kort voor het vertelt van
president Nasser naar de Arabische top
conferentie in Khartoem gearresteerd
werden in verband met een komplot van
ontslagen militaire leiders, te trachten
met geweld weer aan de macht te komen
en Amer op zijn post als plaatsven
gend opperbevelhebber te herstellen.
Het dagblad ,A1 Achram' maakte op 4
september voor het eerst melding van
het militaire komplot. Er zou geen
sprake zijn geweest van een actie tegen
Nasser zelf, maar bij weigering van de
president om mee te werken zou Amer
in eigen persoon een pantserbigade naar
Oaïro hebben g-eieid om de actie kracht
bij te zetten, aldus .Al Achram'.
VLISSINGEN ,Neen, ik ben
niet pessimistisch over de toe
komst van ons bedrijf. En wat
de scheepsbouwaf deling be
treft: op dat stuk van zaken
is er reden tot een gematigd
Optimisme'.
Dit verklaarde de heer J. W. Hup
kes, voorzitter van de directie van
de Koninklijke Maatschappij De
Schelde in een vraaggesprek met
de redactie van ons blad. Aan
leiding tot het gesprek was de
(wat men zou kunnen noemen)
.slechte beeldvorming' in Neder-
lnnd over de scheepsbouw. Sinds
de verschijning van liet rnpport-
Keyzer is de indruk gewekt
dat de scheepsbouwsector in Ne
derland zo'n beetje de zieke, ou
de man' van de nationale indus
trie Is. Vandaar onze vraag aan
de heer Hupkes: ziet het er slecht
uit met de toekomst van de
scheepsbouw?
De heer Hupkes: ,Ik moet met
klem opkomen tegen dat beeld
van de zieke, oude man'. Er is
namelijk geen enkele reden toe.
Wat ons bedrijf aangaat: wij
zijn niet ziek, integendeel, ik zie
de toekomst dan ook niet som
ber in. Zoals zoveel bedrijven
bevinden wij ons in een tijd van
overgang, we moeten van ons
conventionele denken af, maar
daar zijn we druk mee u-.zig en
ik heb de overtuiging, dat het
ook lukt'.
Waar is het .gematigd optimisme'
van de heer Hupkes op gebaseerd?
Hij zet het zakelijk en systematisch
uiteen:
IEr is sprake van een groeien-
de markt, er behoeft geen
angst te bestaan voor een onvol
doende ontwikkeling van de
vraag.
2 Er is voorts sprake van een
ontwikkeling, waartegen het
bedrijf volledig is opgewassen, na
melijk de seriebouw van schepen,
daarnaast is er vraag naar .moei
lijke' schepen.
Wat punt 1 betreft: ,In de bouw van
serieschepen hebben we te maken
met een grote besparing van de
vaste kosten. Als u nagaat, dat het
ontwerpen en het vervaardigen van
werktekeningen van een beetje ge
compliceerd vrachtschip toch altijd
nog in de buurt van een anderhalf
miljoen gulden ligt, dan betekent het
bouwen van drie gelijke schepen
een grote besparing. Ik mag zeggen
dat wij de techniek van de seriebouw
beheersen. Wij hebben dan ook als
enige werf in Nederland grote series
gelijke schepen gebouwd'.
Toelichting bij punt 2: .Wij hebben
grote ervaring met moeilijke sche
pen. Denkt u maar aan de Russische
visschepen. Op die markt is echter
minder concurrentie, de bouw is
sterk op kwaliteit en op specifieke
eisen gericht. Op dit gebied is er
voor ons bedrijf zonder meer per
spectief'.
Er zijn echter meer overwegingen,
die de heer Hupkes doen spreken
over .gematigd optimisme'. Met na
druk noemt hij in dit opzicht de
scheepsreparatieafdeling van het be
drijf. ,Het bestaan van deze afdeling
komt de flexabiliteit van ons bedrijf
ten goede. Is het erg druk bij de re
paratie. dan schakelen we mensen
uit de nieuwbouw naar de reparatie
over. het omgekeerde komt ook
Vraag:
et rapport Key-
ivordt min of meer betoogd,
dat reparatie en nieuwbouw zo
verschillend z\jn, dat men ze maar
boter kan scheiden. Bent u het
daarmee dan niet eens?'
Antwoord: ,Nee. Nieuwbouw en
reparatie zijn eikaars comple
ment. Het repareren van schepen
ïs niet zo maar het heel maken
van iets wat kapot is, nee het is
ook het opsporen van het waarom
van het defect. Waarom is dit of
dat kapotgegaan. Dat is een vorm
van research, die ten goede komt
aan de produktie. De reparatie-
afdeling heeft ook behoefte aan
een goedwerkeude nieuwbouw.
Wanneer het gaat om grote stuk
ken, b v een nieuw voorschip of
een dekhuis'.
Een gunstig aspect voor de K.M. .De
Schelde' is voorts de veelzijdigheid
van het bedrijf. ,We hebben onze
machinebouw, voor een deel gekop
peld aan de bouw van schepen, voorts
is er de produktie van turbinetand-
wielkasten, ook weer een specialiteit
gebaseerd op belangrijke technische
kennis, de ketelbouw is eveneens een
sector van groot gewicht, we hebben
de afdeling lichtmetaal (voortgeko
men uit onze vroegere vliegtuig
bouw), kortom ons bedrijf is zeer
veelzijdig samengesteld, hetgeen de
resultaten gunstig beïnvloedt'.
Betekent- deze niet-ongunstige situa
tie nu. dat er opnieuw mensen moe
ten worden aangetrokken?
De heer Hupkes: ,Ja zeker. Daaraan
is niet te ontkomen. We denken in
dit verband aan een drie- tot vijfhon
derd mensen'.
Zal de automatisering in de toe
komst leiden tot een vermindering
van het aantal mensen? ,Dat hoeft
helemaal niet. Men kan denken aan
vergroting van de produktie bij een
gelijkblijvend personeelsbestand'.
Ln het geheel van deze factoren
speelt ook de fusie van Schelde, Rot
terdamse Droogdok en Thomassen
tot de Rijn-Scheldegroep een belang-
ïrjke rol. ,In de eerste plaats hebben
we een groter reservoir aan kennis
gekregen. Bij de RDM is men gespe
cialiseerd in apparatenbouw voor de
chemische en petrochemische indus
trie, waarbij wij van onze kant weer
voor een aanvulling kunnen zorgen.
Onze kennis in concernverband heb
ben wij in dit verband bijeengebracht
in een eigen maatschappij de .Delta-
engineering NV'. In de tweede plaats
is een verdergaande uitwisseling en
specialisatie binnen de eigen groep
nogelijk'.
Zie slot pag. 6 kol. 1)
M"!
inister Bakker heeft de
kamer een nota over de
verkeersveiligheid aange-
boden en daarin allerlei maat-
regelen aangegeven, die kun-
f?r.T M nen dienen tot verhoging van
'£=^3' de veiligheid op de weg. Met
dit stuk heeft de bewindsman wat de
publieke opinie betreft kennelijk voor
een schot in de roos gezorgd: de nota is
over het algemeen goed ontvangen en
er is nog maar weinig kritiek. Gelukkig
maar: er staat nogal wat op het spel
en het zou teleurstellend zijn wanneer
een eerste officiële stuk over deze pro
blematiek slecht ontvangen zou worden.
Wét er op het spel staat blijkt uit enkele
cijfers uit de nota: 'oijna drieduizend
doden per jaar, een toeneming van het
aantal ongevallen met gemiddeld negen
procent per jaar. de jaarlijkse economi
sche schade wordt geschat op een mil
jard gulden. Geen probleem, waaraan
men aan voorbij kan gaan: er moet in
derdaad veel gedaan worden. Het is in
dit licht gezien gunstig, dat de nota zo
goed is ontvangen althans in allerlei
beschouwingen en voorlopige commen
taren.
ie nota heeft echter een keerzijde, een
kant waarop naar ons gevoel even
nadrukkelijk moet worden
D
ftantlijH
deerd als op het problcem-verkeersonvei-
ligheid zelf. Namelijk deze keerzijde:
deze nota kan pas effect krijgen als ze
wordt omgezet in een duidelijk en mar
kant beleid. De nota moet .vertaald' wor
den in beleidsdaden. Beleidsdaden op
allerlei terrein: wetgeving, ministeriële
besluiten, maar vooral ook de zorg voor
een goede, aan de eisen des tijds aange
paste Infrastructuur, dat wil zeggen
nieuwe en goede wegen. In deze pro
vincie met een volstrekt onvoldoende
rijksweg 58 weet men maar al te
goed hoe belangrijk een aan de ontwik
kelingen aangepaste wegenaanleg is. Die
aanpassing is er ech
ter op dit ogenblik
niet, in Zeeland niet
en in bepaalde andere
delen van het land
evenmin. Er is in feite
te weinig geld beschikbaar. Daarom:
als de nota in de praktijk moet worden
gebracht (met andere woorden, als de
wegenbouw moet worden geïntensi
veerd i dan zal er veel geld nodig zijn.
Het Nederlandse volk zal er goed aan
doen zich te realiseren dat het zélf dit
geld zal moeten opbrengen. Men kan bij
de regering wel met allerlei eisen komen,
eisen op uiteenlopend gebied, maar zij
kunnen alleen worden ingewilligd als er
geld is.
Wil men de nota inderdaad omzetten
in beleidsdaden. dan zal dat finan
ciële offers vragen. Maar als het
Nederlandse volk niet bereid is die offers
te brengen, hoe dan? Daarover zwijgt
de nota. Zal de komende rijksbegroting
zij wordt volgende week dinsdag
ingediend daarop een antwoord ge
ven? Vermoedelijk niet. Eens echter zal
het antwoord gegeven moeten worden,
wil deze nota niet voor een belangrijk
deel een stuk theorie blijven.
Er is één detail uit de nota. waarop
wij de aandacht willen vestigen om
dat de afgelopen weken in Zeeland
enkele ongevallen zijn gebeurd, die met
dit punt te maken hebben. De minister
wil scooter- en motorrijders verplichten
een valhelm te dragen, zo blijkt uit zijn
nota. Vraag: waarom deze verplichting
niet uitgebreid tot bronifietsrijders Re
cente ongelukken in deze provincie met
bromfietsen hebben ernstige gevolgen
gehad: er was sprake van dodelijke af
loop, er was voorts sprake van ernstig
hersenletsel. Wanneer betrokkenen een
helm zouden hebben gedragen zou ver
moedelijk het resultaat minder tragisch
zijn geweest. Daarom zou ook voor
bromfietsen het verplicht dragen van een
helm zeker overwogen moeten worden.
Zo zijn er nog meer detailopmerkingen
te maken, bijvoorbeeld: waarom geen
alcoholverbod voor deelnemers aan snel
verkeer In de komende maanden zal de
nota vermoedelijk in allerlei kringen
wel grondig wórden doorgelicht, een
goede voorbereiding tot de parlementaire
discussie. Maar als deze discussie een
maal rond het Binnenhof aan de orde zal
zijn gekomen, dan zal men twee vragen
niet kunnen omzeilen. Ten eerste: hoeveel
gaat het kosten? En voorts: hebben we
heeft het Nederlandse volk het er
voor over? Ook als het offers zou vra
gen,..
BONN (AFP) Bondskanselier
Kiesinger heeft zijn staatssecre
taris van buitenlandse zaken.
Rolf Lahr, opdracht gegeven op
de komende EEG-ministersconfe-
rentie, die op 24 en 25 oktober in
Brussel wordt gehouden, de kwes
tie van een topconferentie van de
.zes' te berde te brengen, zo is
uit officieuze kringen in Bonn ver
nomen.
Kiesinger had in mei van dit jaar in
Rome "geregelde bijeenkomsten van re
geringsleiders en staatshoofden voor
gesteld om de buitenlandse politiek van
de EEG-landen te harmoniseren en tot
een sterkere politieke samenwerking te
komen. Tot dusver is dat nog niet ge
beurd.
Vijf Oostduitse
jongens naar
westen gevlucht
WEST-BERLIJN (RTR) Vijf Oost
duitse jongens, vier van veertien en
een van dertien jaar, zijn donderdag
avond te Eiskeller, een westelijke en
clave in het Oostduitse district Span-
dau, naar West-Berlijn gevlucht. Zij
liepen alleen schrammen van net prik
keldraad op. De jongens zijn allen uit
hetzelfde grensdorp afkomstig. Wan
neer hun ouders hen opeisen zullen zij
weer naar Oost-Duïtsland terug moeten,
tenzij zij familieleden in het westen
hebben, waarbij zij kunnen intrekken.