VAN HEYST IS NIET TE REDDEN Ontslag voor 381 mensen in Den Haag SCHEEPSBOUW NIET DEZIEKE OUDE MAN' YAN BEDRIJFSLEVEN Verlies half miljoen per maand CAIRO MELDT DOOD VAN AMER Bonn wil topgesprek van ,zes' Vandaag in de krant... REGEN DEED VIETNAM-,ZIT-IN' AMSTERDAM IN T WATER VALLEN Bloemen, muziek koffie en soep Maarschalk beroofde zich van het leven President-directeur J. W. Hupkes K.M. ,De Schelde' optimistisch: SCHELDE: DRIE- TOT VIJFHONDERD MAN NODIG Nota (I) Nota (II) 210e jaargang no. 218 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Zaterdag 16 sept. 1967 Omweg voor de wet Pagina 2 Directie, N V Boh. MIJ. nnmCV Provlr 0 Bureaun Vllnlngen. Walitraat 58-60, telefoon 2911 Zlerlktee. red tel 2754. /316® adv. 2375), 'adrfsZia), 'ooaibunrtel. 23SS. Temtuien, Nleuwltr. 22. eau V. d. blad' 50 cent meer. Ciio 359300 PZC. Middelburg. LEIDING' KEERDE MEER WINST UIT DAN WERD GEMAAKT (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG De vestiging te Wierden (Overijsel) van het Haagse bedrijf J. B. van Heijst en Zonen NV blijft doordraaiener kan bijna vorden gegarandeerd, dat daar ook geen ontslagen zullen vallen. In bet Haagse bedrijf echter hebben de bewindvoerders, mr M. P. Bloemsma en dr ir J. G. Schlingemann, met toestemming van de rech- ler-commissaris, besloten tot een gedeeltelijke sluiting. Als gevolg laarvan zijn 381 (van de 611) werknemers gistermiddag ontslagen. Het blijft verder, volgens mr Bloemsma, niet tot de onmogelijkheden behoren, dat (voorlopige) surseance van betaling wordt vervangen loor een faillissement. OEN HAAG In het gebouw van j. B. van Heijst en Zonen NV is vrijdagmiddag door de beivindvoer- ier mr M. P. Bloemsma aan het sersoneel van het bedrijf medege deeld hoe de toekomst voor hen er uitziet. Oud-SS'er kreeg 6,5 jaar SITTTGART (DPA) In Stuttgart is Vrijdag de 54-jarige chemicus dr Albert Widmann, die in liet .gaswagen'- proces heeft terechtgestaan wegens me deplichtigheid aan moord, tot zes en een half jaar gevangenisstraf veroor deeld. Widmann werd schuldig bevon den aan medeplichtigheid aan moord in meer dan 4.000 gevallen bij verschillen de gelegenheden. Widnian is voornamelijk verantwoorde lijk voor de ontwikkeling van en rij dende gaskamer, een moordwerktuig, en voor het uitkiezen en analyseren van het dodelijke gas, waarmee tallozen de SS-troepen zijn vermoord. Van Heyst DE RADIATOREN FABRIEK Van Heyst in Don Haag is niet meer te redden. Deze mededeling van de bewindvoerders betekent dat ruim driehonderd mensen zul len worden ontslagen. Tijdens de bijeenkomst gistermiddag in het bedrijf kwamen onthullende fei ten aan het licht, (pagina 1). Egypte RADIO CAIRO verspreidde gis teravond het schokkende bericht dat Nassers vroegere vertrou wensman maarschalk Abdel Ha- kim Amer zich van het leven heeft beroofd. De maarschalk was na de zesdaagse oorlog in ongena de gevallen. Een poging Nasser uit te schakelen was hem deze week mislukt (pagina 1). Bankroof EEN KORDATE bankemployé verijdelde gisteren in Utrecht een bankroof door met de rovers op de vuist te gaan (paginal). Parkeergeld DE TELDERSSTICHTING, het wetenschappelijk bureau van de WD meent een oplossing te heb ben gevonden voor het verkeers problemen in de grote steden. Voorgesteld wordt onder meer een gevarieerd tarief voor rijden en parkeren (pagina 7). ONDER PLASTIC VOOR CONSULAAT Omweg ENGELSE journalisten en een te levisie-equipe stapten in Vlissin- gen ann wal: zij wilden, afkom stig van radio Caroline, niet rechtstreeks naar Engeland om dat dan de kans van arrestatie zou bestaan (pagina 2). Present ZEELAND presenteert zich in Antwerpen op een groot mossel- feest in ,De Harmonie' (pagina. 4). en in liet PAGINA 11: Jeroen Bosch, zijn werk, zijn expositie; Hendrik -An- Messen 75 jaar; letterkundige kroniek van Hans Warren. PAGINA IS: ,In Zeeland zijn wan toestanden met particuliere be jaardentehuizen ondenkbaar', al dus de inspectrice bejaardenzorg in Zeeland, mej IV. J. H. Westera. PAGINA 15: 50 jaar Bond tegen het vloeken; Geweldloze weer baarheid; Stemmen uit de ker ken. Binnen- en buitenlands nieuws: pagina 1, 3 en 7 Zeeuws nieuws: pagina 2, 4 en 5 Sport: pagina 6 Financieel nieuws: pagina 9 Radio en tv: pagina 17 (Van onze Amsterdamse redacteur). AMSTERDAM Aan de hekken van het Amerikaanse consu laat in de hoofdstad werden gisteren lange lappen doorzich tig plastic gehangen, waaron der enkele tientallen jongelui beschutting zochten tegen de monotoon neervallende regen: er bleef door slecht weer maar weinig over van de aanvanke lijk zo grote belangstelling voor de dertigurige ,sit-in', die hier wordt georganiseerd door de actiegroep Vietnam. zitten, als de toegang maar wordt open gelaten, zodat onze bezoekers er geen hinder van ondervinden'. Artiesten i Nachts zouden de betogers onder meer bezoek krijgen van allerlei artiesten, die na hun werk van plan waren nog even langs te komen voor een extra optreden. De regen scheen dit onmo gelijk te makem De jongelui hadden al de grootste moeite om hun ver lichting brandend te Konden. De sit-in moet duren tot vanmiddag vier uur. Dan arriveert hier de maandelijkse .stille tocht' van de actiegroep Viet nam door Amsterdam. De deelnemers aan de sit-in zullen dan opstaan, zichj bij de lopende betogers voegen en meegaan naar een slotbijeenkomst in Krascatï. Het voortzetten van het bedrijf te Wierden (250 werknemers) is te danken aan de Nederlandsche Dok- en Scheepsbouw Maatschap pij te Amsterdam. De NDSM heeft zo deelde mr Bloemsma gister middag tijdens een persconferen- AMSTERDAM Op initiatief van de actiegroep Vietnam wordt voor het Amerikaanse consulaat-gene raal aan het Museumplein een sit- down-demonstratie annex love-in gehouden. èlnemers plaats op de stoep voor het consulaat aan het Mu seumplein, schuin tegenover de Con certgebouw. In de middag werd bij het plantsoen een grote bungalowtent neergezet van waaruit de .verzorging' werd geregeld: koffie, later soep, toen weer koffie, gisteravond laat opnieuw soep. Ondertussen speelde een gram mofoon op batterijen voortdurend de nieuwste hits. De deelnemers reikten aan vele voorbijgangers honderden pamfletten uit, waaraan volgens de nieuwste gebruiken bloemen waren gehecht. De tekst van het pro pagandamateriaal ving aan met zin: ,Er groeien geen bloemen meer in Vietnam'. Orde lijk Deze door de politie met enige zorg tege- moetgeziene demonstratie verliep uiterst ordelijk. Twee agenten (door middel van een wallde-talkie verbon den met het hoofdbureau) liepen pa trouille voor het gebouw, waar binnen overigens normaal werd gewerkt. De pas nieuwe Amerikaanse consul, de lieer Harold Howland, liet weten geen last te ondervinden va.n het gebeuren: .Zij mogen daar van mij best blijven tie in Den Haag mede, dat het be drijf niet overgenomen, maar wél mogelijk gemaakt dat het werk normaal doorgaat: ,niet voor van- g of morgen, maar naar ik hoop voor de komende honderd jaar. Het is uiteindelijk de bedoe ling Wierden los te maken van het Haagse bedrijf en als een geheel af te stoten'. In het Haagse bedrijf is er voor de af deling stalen vamen nog voor ander half jaar werk, derhalve ook voor 85 werknemers: de mogelijkheid wordt na gegaan die afdeling als een zelfstandi ge eenheid voort te laten bestae.n en onder te brengen in een ander verband en onder beter beleid. Voor de radiato renafdeling is voor 2 tot 3 weken or ders aanwezig en blijven 115 werkne mers aan de slag: het zal van nieuwe orders afhangen of het werk na die periode kan worden voortgezet. Voor administratieve werkzaamheden wor den voorlopig 31 werkkrachten gehand haafd: 230 van de 611 werknemers. Redenen Als redenen voor het gedeeltelijk slui ten van het bedrijf in Den Haag voer de mr Bloemsma aan: Er is geen geld. Zou er geld zijn. dan js voortzetting niet verantwoord, omdat er met een verlies van een half miljoen per maand wordt gewerkt oftewel 6 mil-! joen per jaar. Bij voortzetting van het bedrijf zou een volledige sanering noodzakelijk zijn, welke een investering vraagt van ten minste 16 miljoen gulden: niemand is bereid dat bedrag in de zaak te steken. Chaotisch Beide bewindvoerdei-s troffen 7 i tember het bedrijf in een chaotis toestand aan. ,Ook i.n 1965 werd met verlies gewerkt. Er is geen sprake van winst in de financiële bescnei- CZie slot pag. 3 kol. 4) CAIRO (AFP) Naar Radio Cairo gisteravond meldde heeft maarschalk Abdel Hakim Amer, de gewezen plaatsvervangend op perbevelhebber van de Egyptische strijdkrachten, zelfmoord ge pleegd. Amer was onlangs gearresteerd op be schuldiging van organisatie van een komplot tegen president Nasser, een van zijn beste vrienden. Hij was in ongenade gevallen na de oorlog tegen Israël, waar in de Egyptische strijdkrachten een ver pletterende nederlaag leden. Amer had. volgens een mededeling van het minis terie van nationale oriëntatie, grote hoe veelheden giftige stoffen ingenomen. On danks alle pogingen om zijn leven te red den is hij aan de gevolgen daarvan over leden. Volgens mededeling van het mi nisterie had Amer woensdag vergif in genomen toen hij thuis ter ondervraging bezocht werd door de opperbevelhebber der strijdkrachten, generaal Machmoud Fawzy, en generaal Abdel Moheim Ri- aad. Hij werd onmiddellijk naar een rusthuis te Gizen vervoerd, waar zijn maag werd leeggepompt, maar stierf donderdag aan het innemen van een tweede dosis vergif. Komplot Amer was een van de ongeveer 50 per sonen die kort voor het vertelt van president Nasser naar de Arabische top conferentie in Khartoem gearresteerd werden in verband met een komplot van ontslagen militaire leiders, te trachten met geweld weer aan de macht te komen en Amer op zijn post als plaatsven gend opperbevelhebber te herstellen. Het dagblad ,A1 Achram' maakte op 4 september voor het eerst melding van het militaire komplot. Er zou geen sprake zijn geweest van een actie tegen Nasser zelf, maar bij weigering van de president om mee te werken zou Amer in eigen persoon een pantserbigade naar Oaïro hebben g-eieid om de actie kracht bij te zetten, aldus .Al Achram'. VLISSINGEN ,Neen, ik ben niet pessimistisch over de toe komst van ons bedrijf. En wat de scheepsbouwaf deling be treft: op dat stuk van zaken is er reden tot een gematigd Optimisme'. Dit verklaarde de heer J. W. Hup kes, voorzitter van de directie van de Koninklijke Maatschappij De Schelde in een vraaggesprek met de redactie van ons blad. Aan leiding tot het gesprek was de (wat men zou kunnen noemen) .slechte beeldvorming' in Neder- lnnd over de scheepsbouw. Sinds de verschijning van liet rnpport- Keyzer is de indruk gewekt dat de scheepsbouwsector in Ne derland zo'n beetje de zieke, ou de man' van de nationale indus trie Is. Vandaar onze vraag aan de heer Hupkes: ziet het er slecht uit met de toekomst van de scheepsbouw? De heer Hupkes: ,Ik moet met klem opkomen tegen dat beeld van de zieke, oude man'. Er is namelijk geen enkele reden toe. Wat ons bedrijf aangaat: wij zijn niet ziek, integendeel, ik zie de toekomst dan ook niet som ber in. Zoals zoveel bedrijven bevinden wij ons in een tijd van overgang, we moeten van ons conventionele denken af, maar daar zijn we druk mee u-.zig en ik heb de overtuiging, dat het ook lukt'. Waar is het .gematigd optimisme' van de heer Hupkes op gebaseerd? Hij zet het zakelijk en systematisch uiteen: IEr is sprake van een groeien- de markt, er behoeft geen angst te bestaan voor een onvol doende ontwikkeling van de vraag. 2 Er is voorts sprake van een ontwikkeling, waartegen het bedrijf volledig is opgewassen, na melijk de seriebouw van schepen, daarnaast is er vraag naar .moei lijke' schepen. Wat punt 1 betreft: ,In de bouw van serieschepen hebben we te maken met een grote besparing van de vaste kosten. Als u nagaat, dat het ontwerpen en het vervaardigen van werktekeningen van een beetje ge compliceerd vrachtschip toch altijd nog in de buurt van een anderhalf miljoen gulden ligt, dan betekent het bouwen van drie gelijke schepen een grote besparing. Ik mag zeggen dat wij de techniek van de seriebouw beheersen. Wij hebben dan ook als enige werf in Nederland grote series gelijke schepen gebouwd'. Toelichting bij punt 2: .Wij hebben grote ervaring met moeilijke sche pen. Denkt u maar aan de Russische visschepen. Op die markt is echter minder concurrentie, de bouw is sterk op kwaliteit en op specifieke eisen gericht. Op dit gebied is er voor ons bedrijf zonder meer per spectief'. Er zijn echter meer overwegingen, die de heer Hupkes doen spreken over .gematigd optimisme'. Met na druk noemt hij in dit opzicht de scheepsreparatieafdeling van het be drijf. ,Het bestaan van deze afdeling komt de flexabiliteit van ons bedrijf ten goede. Is het erg druk bij de re paratie. dan schakelen we mensen uit de nieuwbouw naar de reparatie over. het omgekeerde komt ook Vraag: et rapport Key- ivordt min of meer betoogd, dat reparatie en nieuwbouw zo verschillend z\jn, dat men ze maar boter kan scheiden. Bent u het daarmee dan niet eens?' Antwoord: ,Nee. Nieuwbouw en reparatie zijn eikaars comple ment. Het repareren van schepen ïs niet zo maar het heel maken van iets wat kapot is, nee het is ook het opsporen van het waarom van het defect. Waarom is dit of dat kapotgegaan. Dat is een vorm van research, die ten goede komt aan de produktie. De reparatie- afdeling heeft ook behoefte aan een goedwerkeude nieuwbouw. Wanneer het gaat om grote stuk ken, b v een nieuw voorschip of een dekhuis'. Een gunstig aspect voor de K.M. .De Schelde' is voorts de veelzijdigheid van het bedrijf. ,We hebben onze machinebouw, voor een deel gekop peld aan de bouw van schepen, voorts is er de produktie van turbinetand- wielkasten, ook weer een specialiteit gebaseerd op belangrijke technische kennis, de ketelbouw is eveneens een sector van groot gewicht, we hebben de afdeling lichtmetaal (voortgeko men uit onze vroegere vliegtuig bouw), kortom ons bedrijf is zeer veelzijdig samengesteld, hetgeen de resultaten gunstig beïnvloedt'. Betekent- deze niet-ongunstige situa tie nu. dat er opnieuw mensen moe ten worden aangetrokken? De heer Hupkes: ,Ja zeker. Daaraan is niet te ontkomen. We denken in dit verband aan een drie- tot vijfhon derd mensen'. Zal de automatisering in de toe komst leiden tot een vermindering van het aantal mensen? ,Dat hoeft helemaal niet. Men kan denken aan vergroting van de produktie bij een gelijkblijvend personeelsbestand'. Ln het geheel van deze factoren speelt ook de fusie van Schelde, Rot terdamse Droogdok en Thomassen tot de Rijn-Scheldegroep een belang- ïrjke rol. ,In de eerste plaats hebben we een groter reservoir aan kennis gekregen. Bij de RDM is men gespe cialiseerd in apparatenbouw voor de chemische en petrochemische indus trie, waarbij wij van onze kant weer voor een aanvulling kunnen zorgen. Onze kennis in concernverband heb ben wij in dit verband bijeengebracht in een eigen maatschappij de .Delta- engineering NV'. In de tweede plaats is een verdergaande uitwisseling en specialisatie binnen de eigen groep nogelijk'. Zie slot pag. 6 kol. 1) M"! inister Bakker heeft de kamer een nota over de verkeersveiligheid aange- boden en daarin allerlei maat- regelen aangegeven, die kun- f?r.T M nen dienen tot verhoging van '£=^3' de veiligheid op de weg. Met dit stuk heeft de bewindsman wat de publieke opinie betreft kennelijk voor een schot in de roos gezorgd: de nota is over het algemeen goed ontvangen en er is nog maar weinig kritiek. Gelukkig maar: er staat nogal wat op het spel en het zou teleurstellend zijn wanneer een eerste officiële stuk over deze pro blematiek slecht ontvangen zou worden. Wét er op het spel staat blijkt uit enkele cijfers uit de nota: 'oijna drieduizend doden per jaar, een toeneming van het aantal ongevallen met gemiddeld negen procent per jaar. de jaarlijkse economi sche schade wordt geschat op een mil jard gulden. Geen probleem, waaraan men aan voorbij kan gaan: er moet in derdaad veel gedaan worden. Het is in dit licht gezien gunstig, dat de nota zo goed is ontvangen althans in allerlei beschouwingen en voorlopige commen taren. ie nota heeft echter een keerzijde, een kant waarop naar ons gevoel even nadrukkelijk moet worden D ftantlijH deerd als op het problcem-verkeersonvei- ligheid zelf. Namelijk deze keerzijde: deze nota kan pas effect krijgen als ze wordt omgezet in een duidelijk en mar kant beleid. De nota moet .vertaald' wor den in beleidsdaden. Beleidsdaden op allerlei terrein: wetgeving, ministeriële besluiten, maar vooral ook de zorg voor een goede, aan de eisen des tijds aange paste Infrastructuur, dat wil zeggen nieuwe en goede wegen. In deze pro vincie met een volstrekt onvoldoende rijksweg 58 weet men maar al te goed hoe belangrijk een aan de ontwik kelingen aangepaste wegenaanleg is. Die aanpassing is er ech ter op dit ogenblik niet, in Zeeland niet en in bepaalde andere delen van het land evenmin. Er is in feite te weinig geld beschikbaar. Daarom: als de nota in de praktijk moet worden gebracht (met andere woorden, als de wegenbouw moet worden geïntensi veerd i dan zal er veel geld nodig zijn. Het Nederlandse volk zal er goed aan doen zich te realiseren dat het zélf dit geld zal moeten opbrengen. Men kan bij de regering wel met allerlei eisen komen, eisen op uiteenlopend gebied, maar zij kunnen alleen worden ingewilligd als er geld is. Wil men de nota inderdaad omzetten in beleidsdaden. dan zal dat finan ciële offers vragen. Maar als het Nederlandse volk niet bereid is die offers te brengen, hoe dan? Daarover zwijgt de nota. Zal de komende rijksbegroting zij wordt volgende week dinsdag ingediend daarop een antwoord ge ven? Vermoedelijk niet. Eens echter zal het antwoord gegeven moeten worden, wil deze nota niet voor een belangrijk deel een stuk theorie blijven. Er is één detail uit de nota. waarop wij de aandacht willen vestigen om dat de afgelopen weken in Zeeland enkele ongevallen zijn gebeurd, die met dit punt te maken hebben. De minister wil scooter- en motorrijders verplichten een valhelm te dragen, zo blijkt uit zijn nota. Vraag: waarom deze verplichting niet uitgebreid tot bronifietsrijders Re cente ongelukken in deze provincie met bromfietsen hebben ernstige gevolgen gehad: er was sprake van dodelijke af loop, er was voorts sprake van ernstig hersenletsel. Wanneer betrokkenen een helm zouden hebben gedragen zou ver moedelijk het resultaat minder tragisch zijn geweest. Daarom zou ook voor bromfietsen het verplicht dragen van een helm zeker overwogen moeten worden. Zo zijn er nog meer detailopmerkingen te maken, bijvoorbeeld: waarom geen alcoholverbod voor deelnemers aan snel verkeer In de komende maanden zal de nota vermoedelijk in allerlei kringen wel grondig wórden doorgelicht, een goede voorbereiding tot de parlementaire discussie. Maar als deze discussie een maal rond het Binnenhof aan de orde zal zijn gekomen, dan zal men twee vragen niet kunnen omzeilen. Ten eerste: hoeveel gaat het kosten? En voorts: hebben we heeft het Nederlandse volk het er voor over? Ook als het offers zou vra gen,.. BONN (AFP) Bondskanselier Kiesinger heeft zijn staatssecre taris van buitenlandse zaken. Rolf Lahr, opdracht gegeven op de komende EEG-ministersconfe- rentie, die op 24 en 25 oktober in Brussel wordt gehouden, de kwes tie van een topconferentie van de .zes' te berde te brengen, zo is uit officieuze kringen in Bonn ver nomen. Kiesinger had in mei van dit jaar in Rome "geregelde bijeenkomsten van re geringsleiders en staatshoofden voor gesteld om de buitenlandse politiek van de EEG-landen te harmoniseren en tot een sterkere politieke samenwerking te komen. Tot dusver is dat nog niet ge beurd. Vijf Oostduitse jongens naar westen gevlucht WEST-BERLIJN (RTR) Vijf Oost duitse jongens, vier van veertien en een van dertien jaar, zijn donderdag avond te Eiskeller, een westelijke en clave in het Oostduitse district Span- dau, naar West-Berlijn gevlucht. Zij liepen alleen schrammen van net prik keldraad op. De jongens zijn allen uit hetzelfde grensdorp afkomstig. Wan neer hun ouders hen opeisen zullen zij weer naar Oost-Duïtsland terug moeten, tenzij zij familieleden in het westen hebben, waarbij zij kunnen intrekken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 1