PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Nota verkeersveiligheid:
MINISTER WENST ONDERZOEK
NAAR NUT VAN DE ADEMPROEF
Verdachten in
roofmoord
Berghem gepakt
Staten staan gereserveerd tegenover
het Reimerswaalplan
Verplichte keuring
veiligheidsgordels
Bouw twee nieuwe
marine-fregatten
vertraagd
Vandaag
in de
krant...
Verkeersveiligheid
Vietnam
Stembus
Vrije huren
Amerikaan in
Oost-Duitsland
gearresteerd
LIET .GRAPJAS'
FIN ZINKEN?
VLUCHTPOGING
VIA ANTWERPEN
NOTA VOOR
KENNISGEVING
ANGEN0MEN
Linker
oever
Wijs besluit
D
Matig debat
no. 216
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 14 sept. 1967
Dlrertloi M V B
von do Voids, F. B. don Boer on W. do Panter. Hoofdredacteur G. A. do Kok. Abonnement.
1508, adv. 3647/3843), Middelburg, Markt St, tel. 3841. (big rod. 2078/3169, adv. 2373).
prijs 35 cent por mm. Minimum per adv. 8,23. Ina«- mod. 2l'z x tarlel. Kleino odv (max. 8 rei
DEN HAAG (ANP) De minister van verkeer en waterstaat A. J.
Bakker heeft in de nota verkeersveiligheid die aan de leden van de
itaten-generaal is aangeboden, een aantal punten opgesomd, waarop
hij zoveel als in zijn vermogen ligt, zijn beleid zal richten. Zo staat in
he uitwerking van deze punten onder meer, dat de minister zich voor
stelt om over het rijden onder invloed van alcohol met alle daarbij be
trokkenen overleg te plegen over de vraag of de in Groot-Brittannië
voorgestelde regeling ook in ons land toepassing zou kunnen vinden.
Deze regeling houdt in, dat bestuurders onderworpen kunnen worden
aan een ademproef waarvan de uitslag maatgevend is voor het al dan
niet toepassen van een bloedproef of een urineproef. In de bijdragen
die de nota vergezellen staat dat het vaststellen van een maximum
alcoholgehalte, waarboven de kans op verkeersongevallen niet meer
te tolereren is, ten behoeve van de wetshandhaving en het verkeers
toezicht uitermate nuttig zou zijn. Er zijn aanwijzingen dat deze grens
ligt bij een alcoholgehalte van het bloed van gemiddeld 0,8 pro mille.
Verder is het beleid van de minis
ter erop gericht het in de ver-
keerswetgeving opnemen van zo
doelmatig mogelijke voorschriften
ten aanzien van het voertuig en
wat betreft dit onderwerp zal de
aandacht in eerste instantie wor
den gericht op.
t Het verplicht stellen van de aan
wezigheid van een voldoend aantal
doelmatige bevestigingspunten voor
veiUgheidsgordels in nieuw af te
leveren auto's (gewacht moet nog
worden op internationale overeen
stemming ten aanzien van de daar
aan te stellen eisen).
I Het vervolgens voor deze auto's
verplicht steUen van de aanwezig
heid van veiligheldsgordels, die aan
de te stellen eisen voldoen.
Het verplicht stellen van een perio
dieke keuring cq van een aan con
trole onderworpen onderhoud van
auto's en het treffen van ccn rege
ling omtrent de w|jze waarop de
keuring dan wel het onderhoud moet
geschieden (periodieke keuring Is
reeds verplicht voor autobussen en
huurauto's).
Het stellen van eisen, waaraan re
flecterende nummerborden op mo
torvoertuigen moeten voldoen om
to mogen worden gevoerd en het ge
leidelijk invoeren van de verplich
ting tot het voeren daarvan en
IN DE NOTA verkeersveiligheid
die by do siaten-generaal is in
gediend kondigt minister Bakker
van verkeer en waterstaat aan
dat hij de mogelijkheid van een
ademproef naar Brits voorbeeld
wil laten onderzoeken. Ook een
verplichte keuring en verplichte
veiligheidsgordels worden door de
minister overwogen. Pagina 1.
BEN FILIPPIJNSE journalist
heeft op een rondreis door Noord-
Vletnam gesproken met een lei
der vam het nationale bevrijdings
front. In dit gesprek werd hem
duidelijk gemaakt dat deze geen
communistisch bewind voor Z.-
Vletnam wenst, maar een neutraal
bewind dat beter geschikt is voor
dit land. Pagina 14.
DOW
ZAL DE rijksoverheid Dow Che
mical toestaan uit, te breiden in
westeljjlce richting? Deze vraag
beschouwt gedeputeerde Schorer
nis een toetssteen voor de indus
triële ontwikkeling. Pagina 11.
MEER DAN 700 Phillpsinensen
in Terneuze» gingen woensdag
naar de stembus voor het kiezen
van een nieuwe ondernemings
raad. Pagina 2.
OP DRIE PLAATSEN In Zeeland
kwam woensdag de liberalisatie
van de huren ter sprake en daar
bij werd ongerustheid tot uitdruk
king gebracht. Pagina 2.
Binnen- en buitenlands
nieuws: pagina 1, 3 en 14
Zeeuws nieuws: pagina 2,
5, 9, 11 en 13
Sport: pagina 9
Financieel nieuws:
pagina 17
Radio en tv: pagina 7
het deelnemen aan internationaal
overleg (Benelux, EEG, CEMT,
ECE) om gemeenschappelijk zoveel
mogel|jk positieve invloed uit te
oefenen op de eisen die uit veilig
heidsoverwegingen worden gesteld
aan de bouw en de inrichting
op de markt te brengen voerhiigen.
Wegaanpassing
Andere punten waarop het beleid van
de minister zich zal richten zijn: hel
verlichten vam de taak van de wegge
bruikers door aanpassing van de weg
met zijn directe omgeving aan de mo
gelijkheden en beperkingen van de
mens. In hoofdzaak gaat het hier om
het scheppen van veilige weg- en
keerssitua.t.les door: de aanleg van
autosnelwegen, de aanleg van andere
wegen en de reconstructie van bestaan
de wegen, waarbij zoveel mogelijk eer.
scheiding van verkeerssoorten plaats-
(Zie slot pag3 hoL 6)
FRANSE FISCUS
GEEFT KORTING
PARIJS (RTR) De Franse regering
heeft de belastingbetalers woensdag
onverwachte bonus gegeven door
bekend te maken dat personen die dit
jaar 1000 frank of minder belasting be
talen een korting krijgen van 100 fr.
Naar de minister van voorlichting, Ge
orges Gorse, meedeelde gaat de kor
ting onmiddellijk in en geldt zij voor de
belastingaanslagen van 1967.
Na afloop van een kabinetsvergadering
deelde hij verder mede dat de begroting
van Frankrijk voor 198 een tekort
te zien zal geven van 1789 miljoen
frank.
Aan het eind van het jaar zal de be
groting van 1967 een tekort hebben
van ongeveer zeven miljard frank.
In het tekort voor dit jaar zijn de ver
liezen van ongeveer drie miljard frank
op de sociale diensten opgenomen. Het
overige deel van het tekort vloeit voort
uit leningen van de staat aan Industrië
le bedrijven en uit een vermindering van
de belastingontvangsten.
SOCIALE PREMIES HALF
PROCENT OMHOOG?
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De Sociale Verzekerings
bank werkt momenteel aan een voorstel
om de premies voor AOW, AWW
kinderbijslag per 1 januari a s met r
een half procent te verhogen. Minister
Roolvink heeft op dit punt, zo blijkt ook
nit de in voorbereiding zjjnde memorie
van toelichting op zijn begroting, nog
geen beslissing genomen.
Naar vernomen wordt, komt de SVB met
de huidige ter beschikking staande mid
delen niet uit. Momenteel bedraagt de
premie voor de drie genoemde volksver
zekeringen 12,3 procent.
Ook aan een stijging van de premie voor
het ziekenfonds zal, zo wordt vernomen,
niet zijn te ontkomen. Minister Veld
kamp heeft de premie laatstelijk vastge
steld op 6,8 procent. Verwacht wordt dat
hier uiteindelijk toch zoals indertijd
al voorgesteld rond 7 procent uit de
bus zal komen.
BONN (RTR) Een docent van de
Amerikaanse Columbia-universiteit, de
30-jarige Ronald Wiedenhoel't, is vorige
week in Oost-Duitsland aangehouden, zo
deelde een woordvoerder van de Ameri
kaanse ambassade in Bonn woensdag
mee. H|j kon geen verdere bijzonder
heden geven.
Door sterk gestegen kosten
IN NIEUWE ONTWERPEN
RUIMTE VOOR 1 TAAK
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De bouw van twee
onderzeebootbestrijdingsfregatten
voor de Koninklijke Marine, die
volgens plan in 1968 zou worden
aanbesteed, zal voornamelijk we
gens de inmiddels hoog opgelopen
kosten vertraging ondervinden.
Het bureau scheepsbouw van de
marine heeft nieuwe ontwerpen
in studie om de bouwkosten aan
zienlijk te laten dalen.
De twee fregatten, ontworpen voor een
tonnage van ongeveer vierduizend ton,
zouden een gecombineerde taak krjjgen,
nanieljjk luchtverdediging- en onderzee-
bootbestrijding, waarvoor zij zouden wor
den uitgerust met een grond-lucht ge
leide wapensysteem, voor luchtverdedi
ging op grote afstand zou de voorkeur
worden gegeven voor Amerikaanse Tar-
tar.raketten.
Aanvankelijk was voor deze fregatten
een bedrag van 120 miljoen begroot per
schip. Door het verstrijken van de tijd
liepen de bouwkosten steeds meer op en
bedragen thans rond 240 miljoen gul
den per stuk. De marineleiding acht .480
miljoen gulden voor twee nieuwe sche
pen in een periode van algemene bezui
niging niet langer een verantwoorde uit
gave.
Bij het bureau scheepsbouw is thans een
ingrijpende wijziging van de twee fre
gatten in studie, waarbij uitgangspunt
is een vermindering van de tonnage. In
dat geval zal een van de twee taken van
de fregatten moeten komen te verval
len. In marinekringen wordt aangeno
men, dat luchtverdediging op grote af
stand prioriteit zal krijgen.
Naar het zich laat aanzien wordt er bij
de marine rekening meegehouden dat de
aanbesteding van beide fregaten niet in
1968 zal geschieden, maar in 1969.
HONGKONG Radio Sjanghai
heeft de in beslagneming belcend-
gernaa.kt van het gebomo van de
Britse diplomatieke missie (2e v r),
hier op een archieffoto uit dit jaar.
Het gebouw is gisteren met een pu
blieke jovèrnemings-plechtigheid' in
beslag genomen.
DUBLIN (REUTER De Britse op-
6porings- en reddingsdienst houdt reke
ning met de mogelijkheid dat de radio
melding volgens welke een Fins schip
.dinsdagnacht ten zuidwesten van
Ierland In zinkende toestand verkeerde
op ,een kwalijke grap' berust.
Vijf radiostations vingen het noodsein
op en de Nederlandse sleepboot
.Utrecht' en het hospitaalkerkschip
,De Hoop' spoedden zich naar de plaats
van het vermeende ongeluk, maar men
vond geen in nood verkerend schip. De
.Utrecht' vond wel een Spaans vissers
schip dat voor anker lag. De Nederland
se zeesleper is daarop naar Penzance
teruggekeerd.
In het noodsein werd gemeld dat het
Finse schip .Laregansea' na een aanva
ring zinkende was, maar deze naam
komt in de naamlijst van schepen niet
voor.
WOONWAGENBEWONER BIJ
RUZIE DOODGESCHOPT
ROLDE (ANP) In een café in Rolde,
is dinsdagavond de 32-jarige woonwa
genbewoner Martinus Wolters tijdens een
vechtpartij gedood. Volgens de politie is
de man letterlijk doodgeschopt. Twee
familieleden van het slachtoffer, resp. 35
en 33 jaar, z|jn aangehouden.
De ruzie, die al geruime tijd bestaat
tussen de uitgebreide familie Wolters,
waarvan de ene tak in het woonwagen
kamp in Hoogeveen woont, terwijl de
andere helft onderdak vindt in het kamp
te Assen, laaide na een bezoek aan de
kermis in Rolde, in een café aldaar hoog
op. Volgens de politie was er tevoren
een grote hoeveelheid alcohol genuttigd.
Toen de politiein de grote cafézaal,
waar ongeveer 800 mensen zaten, arri
veerde, trof zij ,een grote vechtende me
nigte' aan. De woonwagenbewoner M.
Wolters lag op de grond. Volgens een
lezing van de politie gingen omstanders
door de man te trappen en te schoppen.
Hij is ter plaatse overleden. Twee fami
lieleden van het slachtoffer zijn in het
café gearresteerd. Geen van beiden heeft
toegegeven het slachtoffer te hebben ge
schopt.
NA TIP UIT ST. WILLEBRORD
(Van een onzer redacteuren).
De twee verdachten in de roof
moord op de 63-jarige mevrouw C.
Gijsbers-Ploegmakers in Berg
hem bij Oss, de 26-jarige A. J. M.
K. uit Wychen en de 29-jarige J.
E. E., die goede relaties heeft ge
had met een dochter van de ver
moorde vrouw en die als hoofdda
der wordt aangemerkt zijn giste
ren in Antwerpen aangehouden.
E. werd gepakt op aanwijzingen van
Antwerpenaren die zijn foto op de tv
hadden gezien. De politie arresteerde
hem op een punt waar hij met een vrouw
een afspraak had, gisteravond om 9 uur.
K. werd aangehouden in een hotelletje.
Hij had een bedrag van 1200 gulden bij
zich. Ook vond men op hem een reguutje
waarop h|j maandagavond in Oss een
koffer met kleren in het bagagedepot
heeft afgegeven. Dit is waarschijnlijk
niet lang voor de roofmoord gebeurd.
Daarna zijn de belde mannen naar het
huis van de weduwe gegaan. Z|j zijn
onderweg het is ongeveer een kwar
tier lopen door getuigen gezien. Na de
moord hebben zij een taxi naar
hoven genomen.
Contactadres
gegaan,
u w en teven
ren kochten. Het tweetal had daar
namelijk enkele contactadressen waar
men meende te doen te hebben met
enkele inbrekers. Men voorzag hen
dus van het nodige en hielp hen over
de grens te komen, Toen men er de
volgende dag achter kwam dat de
beide mannen een roofmoord hadden
bedreven bleek m enbereid de politie
inlichtingen te verschaffen.
Dinsdagmorgen zijn beide verdachten
met een auto naar Essen bij Roosendaal
gegaan. E. stapte in de grensplaats uit
en ging verdér per trein naar Antwer
pen. K. die waarschijnlijk niet over gel
dige papieren beschikte werd door een
man met zijn auto ongemerkt over de
grens gebracht. In Antwerpen zouden
beide mannen elkaar weer treffen. Uit
de getuigenverklaringen blijkt dat men
van plan was aan te monsteren. In ver
band daarmee werden woensdagmorgen
alle monsteringsbureaus geblokkeerd.
Trouwplannen
Inmiddels is meer bekend geworden ovei
de relatie tussen E. en de familie Gijs-
l>ers. E., die overigens getrouwd is er
kinderen heeft, heeft enige t|jd verkering
gehad met de dochter van het slachtof
fer. Ongeveer anderhalf jaar geleden
kwam hieraan een einde, ondanks het
feit dat er zelfs trouwplannen zijn ge
weest. De naam E. heeft in Den Bosch
een gunstige klank, terwijl ook zijn
vrouw gunstig bekend staat. Voor de
beide mannen hun gruwelijke daad gin
gen uitvoeren hebben z|j zich er nog van
overtuigd dat het meisje niet thuis was.
Zij z|jn namelijk beiden op het busstation
waar zij werkt gaan kijken. E. zelf heeft
diverse keren gevangen gezeten. De laat
ste keer werd'hij op 23 juli 1967 uit de
gevangenis te Arnhem ontslagen.
MIDDELBURG Provinciale
staten van Zeeland staan gere
serveerd tegenover het Rei
merswaalplan, een miljarden
vergend (eventueel) toekomstig
zeehaven- en industriegebied in
het oostelijk deel van de Ooster-
schelde. Dat bleek tijdens de
statenvergadering van gister
middag toen de staten niet
wensten akkoord tc gaan met
het voorstel van gs om ,in te
stemmen' met een nota over dit
plan, ,vvaarna', zoals gedepu
teerden schreven, .verder kan
worden gewerkt en in overleg
kan worden getreden met de re
gering over de medewerking
van het rijk en de deelneming
van het rijk in het te vormen
havenschap'. Een groot deel
van de staten voelde er niets
voor gs officieel te machtigen
in overleg te treden met het
rijk. Niettemin wilde men een
verdere discussie over dit plan
niet blokkeren en daarom von
den de fractievoorzitters tijdens
een kort beraad gedurende een
schorsing een aardig compro
mis: met algemene stemmen
werd besloten de nota voor ken
nisgeving aan te nemen, ,We
laten gedeputeerden dus volko
men vrij om met de regering in
overleg te treden', zei de heer
J. A. van Bennekom (ar).
Het bezwaar van een groot deel van
de staten kwam met name naar vo
ren in een korte discussie tussen de
heren C. F. van der Peijl (c-hu) en
W. C. A. M. van Dongen (kvp). De
heer Van der Peijl had gesteld dat
op papier weliswaar niet meer ge
vraagd wordt dan in overleg te mo
gen treden met het rijk, maar dat een
dergelijk principebesluit toch verdere
consequenties zou hebben: .Doen we
het dan wordt het Reimerswaalplan
opgenomen in streekplannen, dan
wordt bestuurlijk en planologisch al
met het Reimerswaalplan rekening
gehouden'.
,Neen', zei de heer Van Dongen, ,nan
de Hand van de wet ruimtelijke or
dening zijn tussentijdse herzieningen
van streekplannen mogelijk'. De heer
Van der Pe|jl pareerde: ,Als wij nu
een principebesluit nemen en als het
Reimerswaalplan in een streekplan
wordt opgenomen, dan is dat een
vast gegeven. Dan gaat het een eigen
leven leiden'. En het was juist deze
niin-of-meer-voldongenlieid die een
groot deel van de staten vreesden.
De eerste woordvoerder over dit on
derwerp, de heer Van der Peijl, her
innerde er aan al in de begrotings-
zitting van december 1963 een aan
tal bezwaren tegen het Reimerswaal
plan te hebben opgesomd. ,En die
gelden nog onverkort', aldus de
CHU-fractievoorzitter. En hij stelde:
,Er ontbreken nog te veel details. De
lasten en baten zijn nauwelijks be
kend'. Hij wees er op dat de werk
groep ontwikkeling Westerschelde-
bekken er destijds al op gewezen
heeft dat Vlissïngen-Oost en de ka
naalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen
in de eerste plaats de .overflow' van
Rotterdam moeten opvangen. ,En bij
het Reimerswaalplan is er nog geen
sprake van een industrieel klimaat',
aldus de heer Van der Peijl die er
voor waarschuwde te strijden op twee
fronten.
Met klem wees hij ook op de grote
bezwaren die uit de kring van de
(Zie slot pag. 11 kol. 5)
-
,e staten van Zeeland hebben
rnerswaal opgelost. Men zal zich
herinneren waar het hier om
ging: gedeputeerde staten had
den eind mei bij de staten een
nota ingediend over het plan Reimers-
waal en daarbij voorgesteld met deze
nota in te stemmen, waarna het college
(samen met dat van Noord-Brabant) in
overleg met de regering zou kunnen tre
den over medewerking van het rijk en
over de deelneming van het rijk in een
nog op te richten havenschap-Reimers-
waal. Er was gisteren echter een sterke
stroming in de staten merkbaar om dit
voorstel te verwerpen: de tegenstanders
waren bang dat zij met aanvaarding een
principebesluit ten gunste van het Rei
merswaalplan zouden nemen en daarvoor
voelden zij niets. Naar hun mening
een mening die ook wij delen waren
er op dit ogenblik nog zoveel vraagpun
ten, dat men de tijd nog niet aangebro
ken achtte om een dergelijk instemmend
besluit te nemen. Bovendien was er een
vrijwel algemeen gevoelen: er moet géén
kanaal bij Waarde komen, laat men
eventueel het kanaa-l door Zuid-Beveland
maar aanpassen. Het was echter tevens
duidelijk, dat gedeputeerden uit tacti
sche overwegingen wilden verhinderen
dat de nota zonder meer zou worden
afgestemd. Gevolg: een gedeputeerde,
die het stuk bij de verdediging zo rela
tiveerde, dat men zich langzamerhand
ging afvragen waarom het college het
zelfs maar had ingediend. Fractievoor
zitter Van Bennekom van de AR ver
zocht daarop schorsing voor korte tijd,
opdat men zich nog eens zou kunnen be
raden. Daarop kwam de elegante oplos
sing: de fractievoorzitters waren het er
eens over geworden, dat zij de nota voor
kennisgeving zouden aannemen. Het
stuk was daarmee niet verworpen, ge
deputeerden hadden toch het gevoelen
van de staten kunnen peilen en de sta
ten op hun beurt hadden zich op geen
enkele wijze vastgelegd. Het college ging
uiteraard met deze- gang van zaken
zonder meer akkoord en daarmee was
het Reimerswaaldebat tot een voorlopig
einde gekomen.
De consequenties zijn duidelijk: gede
puteerden worden niet belemmerd in
het voortzetten van hun overleg met
welke instantie dan ook inzake het Rei
merswaalplan, tegelijkertijd is komen
vast te staan, dat de staten van Zeeland
de uiteindelijke beslissing aan zich heb
ben gehouden. Een beslissing, waarvoor
zij echter nu de tijd nog niet gekomen
achten. We geloven, dait alle partijen
zich gelukkig kunnen prijzen met deze
gang "van zaken, er is mets geblokkeerd,
er is evenmin iets beslist. Provinciale
staten hebben in
feite het college mee
gedeeld: ,Op U rust
nu de bewijslast. In
dien U meent dat er
een Reimerswaalplan
moet komen, moet U dit op toereikende
gronden aantonen. Die gronden hebben
wij in de huidige nota niet gevonden,
maar het kan best zijn dat na intensie
vere studie en overleg inderdaad tot dit
plan zal moeten worden besloten. Tot
zolang nemen wij geen beslissing'. Een
wijs besluit.
Eerlijk gezegd is het debat In de staten
over de structuurschets 1967 ons gis
teren tegengevallen. Wat gebeurde
er? De meeste statenleden hielden zich
bezig met allerlei details zonder toe te
komen aan een principiële benadering
van de hier aan de orde zijnde stof. Naar
één spreker hebben wij echter geboeid
zitten luisteren: naar fractievoorzitter
J. A. van Bennekom van de Antirevolu
tionairen. Zijn betoog was helder en
systematisch van indeling, hetgeen helaas
niet van alle sprekers kon worden ge
zegd. Maar bovendien en dat was
naar ons gevoel nog het belangrijkste
probeerde statenlid Van Bennekom tot
een werkelijke gedachtenwisseling met
het college te komen. Zo had hij het over
het .vergeten hoofdstuk', waarmee h|j
met name de sociale paragraaf bedoelde
en hij stelde in dit verband, dat de
schets een te eenzijdig economische in
slag had. Overigens leek het ons twijfel
achtig of zijn suggesties te dien aanzien
kunnen worden opgevolgd: als we hem
goed hebben begrepen vroeg hij het col
lege met een nogal eindeloos-lijkende rij
instellingen en instanties contact op te
nemen opdat juist ook de sociale kant
van Zeelands ontwikkeling uit de verf
zou komen. We geloven niet, dat deze
weg moet worden ingeslagen. Wel mag
men hopen, dat organisaties op dit ter
rein zélf aan het studeren gaan: waarom
zouden de kerken de structuurschets en
de eventuele gevolgen daarvan niet in
eigen kring bestuderen en het resultaat
daarvan naar buiten brengen? Zo ook
de culturele raad, jeugdorganisaties enz.
Er is daarvan al een voorbeeld: het
landbouwschap heeft immers de hand
schoen wel opgenomen! De gewestelijke
raad van deze Instelling heeft een we
zenlijke bijdrage tot de discussie gele
verd mee een eigen nota. Deze opmer
kingen doen evenwel niets af aan onze
overtuiging, dat de heer Van Bennekom
de beste bijdrage tot het debat van gis
teren heeft geleverd.
Gedeputeerde Schorer gaf vanachter
de tafel goed partij: kern van zijn
antwoord aan de heer Van Benne
kom was, dat er helemaal geen hoofd
stuk was vergeten. De schets is niet
meer dan een begin, het is een onvolledig
stuk en zal voortdurend moeten worden
aangevuld, zo stelde hij. Daarop be
rustte kennelijk het misverstand als
men althans dit woord wil gebruiken
tussen de gedeputeerde en zijn opponent:
de laatste beschouwde de schets als een
.afgerond boekwerk' en meende dat er
hoofdstukken in waren vergeten, de eer
ste daarentegen dacht helemaal niet aan
een afgei-ond geheel maar zag de schets
als zou men kunnen zeggen het
begin van een .losbladige uitgave'. Er
moeten nog heel wat afleveringen ko
men. Overigens: op gedeputeerden rust
nu na het betoog van de heer Schorer de
verplichting om .als tijd en stonde daar
zijn' voor de volgende afleringen te zor-
Het debat was onbevredigend, het
einde laboreerde daar helemaal aan.
Er werd namelijk niet gerepliceerd
om des tijdswille. De commissaris der
koningin stelde in dit verband, dat de
hier behandelde zaken bij de komende
begrotingsdebatten weer wel opnieuw
aan de orde zouden kunnen komen. Ook
hij was kennelijk niet erg gelukkig met
het geforceerde slot. De verwijzing naar
de begrotingsbehandeling zorgde echter
tevens voor een kenschetsing van het
discussiekarakter van gisteren: een de
tailbehandeling, geen principiële benade
ring van een stuk ruimtelijk beleid.
Jammer.