PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Nota verkeersveiligheid: MINISTER WENST ONDERZOEK NAAR NUT VAN DE ADEMPROEF Verdachten in roofmoord Berghem gepakt Staten staan gereserveerd tegenover het Reimerswaalplan Verplichte keuring veiligheidsgordels Bouw twee nieuwe marine-fregatten vertraagd Vandaag in de krant... Verkeersveiligheid Vietnam Stembus Vrije huren Amerikaan in Oost-Duitsland gearresteerd LIET .GRAPJAS' FIN ZINKEN? VLUCHTPOGING VIA ANTWERPEN NOTA VOOR KENNISGEVING ANGEN0MEN Linker oever Wijs besluit D Matig debat no. 216 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Donderdag 14 sept. 1967 Dlrertloi M V B von do Voids, F. B. don Boer on W. do Panter. Hoofdredacteur G. A. do Kok. Abonnement. 1508, adv. 3647/3843), Middelburg, Markt St, tel. 3841. (big rod. 2078/3169, adv. 2373). prijs 35 cent por mm. Minimum per adv. 8,23. Ina«- mod. 2l'z x tarlel. Kleino odv (max. 8 rei DEN HAAG (ANP) De minister van verkeer en waterstaat A. J. Bakker heeft in de nota verkeersveiligheid die aan de leden van de itaten-generaal is aangeboden, een aantal punten opgesomd, waarop hij zoveel als in zijn vermogen ligt, zijn beleid zal richten. Zo staat in he uitwerking van deze punten onder meer, dat de minister zich voor stelt om over het rijden onder invloed van alcohol met alle daarbij be trokkenen overleg te plegen over de vraag of de in Groot-Brittannië voorgestelde regeling ook in ons land toepassing zou kunnen vinden. Deze regeling houdt in, dat bestuurders onderworpen kunnen worden aan een ademproef waarvan de uitslag maatgevend is voor het al dan niet toepassen van een bloedproef of een urineproef. In de bijdragen die de nota vergezellen staat dat het vaststellen van een maximum alcoholgehalte, waarboven de kans op verkeersongevallen niet meer te tolereren is, ten behoeve van de wetshandhaving en het verkeers toezicht uitermate nuttig zou zijn. Er zijn aanwijzingen dat deze grens ligt bij een alcoholgehalte van het bloed van gemiddeld 0,8 pro mille. Verder is het beleid van de minis ter erop gericht het in de ver- keerswetgeving opnemen van zo doelmatig mogelijke voorschriften ten aanzien van het voertuig en wat betreft dit onderwerp zal de aandacht in eerste instantie wor den gericht op. t Het verplicht stellen van de aan wezigheid van een voldoend aantal doelmatige bevestigingspunten voor veiUgheidsgordels in nieuw af te leveren auto's (gewacht moet nog worden op internationale overeen stemming ten aanzien van de daar aan te stellen eisen). I Het vervolgens voor deze auto's verplicht steUen van de aanwezig heid van veiligheldsgordels, die aan de te stellen eisen voldoen. Het verplicht stellen van een perio dieke keuring cq van een aan con trole onderworpen onderhoud van auto's en het treffen van ccn rege ling omtrent de w|jze waarop de keuring dan wel het onderhoud moet geschieden (periodieke keuring Is reeds verplicht voor autobussen en huurauto's). Het stellen van eisen, waaraan re flecterende nummerborden op mo torvoertuigen moeten voldoen om to mogen worden gevoerd en het ge leidelijk invoeren van de verplich ting tot het voeren daarvan en IN DE NOTA verkeersveiligheid die by do siaten-generaal is in gediend kondigt minister Bakker van verkeer en waterstaat aan dat hij de mogelijkheid van een ademproef naar Brits voorbeeld wil laten onderzoeken. Ook een verplichte keuring en verplichte veiligheidsgordels worden door de minister overwogen. Pagina 1. BEN FILIPPIJNSE journalist heeft op een rondreis door Noord- Vletnam gesproken met een lei der vam het nationale bevrijdings front. In dit gesprek werd hem duidelijk gemaakt dat deze geen communistisch bewind voor Z.- Vletnam wenst, maar een neutraal bewind dat beter geschikt is voor dit land. Pagina 14. DOW ZAL DE rijksoverheid Dow Che mical toestaan uit, te breiden in westeljjlce richting? Deze vraag beschouwt gedeputeerde Schorer nis een toetssteen voor de indus triële ontwikkeling. Pagina 11. MEER DAN 700 Phillpsinensen in Terneuze» gingen woensdag naar de stembus voor het kiezen van een nieuwe ondernemings raad. Pagina 2. OP DRIE PLAATSEN In Zeeland kwam woensdag de liberalisatie van de huren ter sprake en daar bij werd ongerustheid tot uitdruk king gebracht. Pagina 2. Binnen- en buitenlands nieuws: pagina 1, 3 en 14 Zeeuws nieuws: pagina 2, 5, 9, 11 en 13 Sport: pagina 9 Financieel nieuws: pagina 17 Radio en tv: pagina 7 het deelnemen aan internationaal overleg (Benelux, EEG, CEMT, ECE) om gemeenschappelijk zoveel mogel|jk positieve invloed uit te oefenen op de eisen die uit veilig heidsoverwegingen worden gesteld aan de bouw en de inrichting op de markt te brengen voerhiigen. Wegaanpassing Andere punten waarop het beleid van de minister zich zal richten zijn: hel verlichten vam de taak van de wegge bruikers door aanpassing van de weg met zijn directe omgeving aan de mo gelijkheden en beperkingen van de mens. In hoofdzaak gaat het hier om het scheppen van veilige weg- en keerssitua.t.les door: de aanleg van autosnelwegen, de aanleg van andere wegen en de reconstructie van bestaan de wegen, waarbij zoveel mogelijk eer. scheiding van verkeerssoorten plaats- (Zie slot pag3 hoL 6) FRANSE FISCUS GEEFT KORTING PARIJS (RTR) De Franse regering heeft de belastingbetalers woensdag onverwachte bonus gegeven door bekend te maken dat personen die dit jaar 1000 frank of minder belasting be talen een korting krijgen van 100 fr. Naar de minister van voorlichting, Ge orges Gorse, meedeelde gaat de kor ting onmiddellijk in en geldt zij voor de belastingaanslagen van 1967. Na afloop van een kabinetsvergadering deelde hij verder mede dat de begroting van Frankrijk voor 198 een tekort te zien zal geven van 1789 miljoen frank. Aan het eind van het jaar zal de be groting van 1967 een tekort hebben van ongeveer zeven miljard frank. In het tekort voor dit jaar zijn de ver liezen van ongeveer drie miljard frank op de sociale diensten opgenomen. Het overige deel van het tekort vloeit voort uit leningen van de staat aan Industrië le bedrijven en uit een vermindering van de belastingontvangsten. SOCIALE PREMIES HALF PROCENT OMHOOG? (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG De Sociale Verzekerings bank werkt momenteel aan een voorstel om de premies voor AOW, AWW kinderbijslag per 1 januari a s met r een half procent te verhogen. Minister Roolvink heeft op dit punt, zo blijkt ook nit de in voorbereiding zjjnde memorie van toelichting op zijn begroting, nog geen beslissing genomen. Naar vernomen wordt, komt de SVB met de huidige ter beschikking staande mid delen niet uit. Momenteel bedraagt de premie voor de drie genoemde volksver zekeringen 12,3 procent. Ook aan een stijging van de premie voor het ziekenfonds zal, zo wordt vernomen, niet zijn te ontkomen. Minister Veld kamp heeft de premie laatstelijk vastge steld op 6,8 procent. Verwacht wordt dat hier uiteindelijk toch zoals indertijd al voorgesteld rond 7 procent uit de bus zal komen. BONN (RTR) Een docent van de Amerikaanse Columbia-universiteit, de 30-jarige Ronald Wiedenhoel't, is vorige week in Oost-Duitsland aangehouden, zo deelde een woordvoerder van de Ameri kaanse ambassade in Bonn woensdag mee. H|j kon geen verdere bijzonder heden geven. Door sterk gestegen kosten IN NIEUWE ONTWERPEN RUIMTE VOOR 1 TAAK (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG De bouw van twee onderzeebootbestrijdingsfregatten voor de Koninklijke Marine, die volgens plan in 1968 zou worden aanbesteed, zal voornamelijk we gens de inmiddels hoog opgelopen kosten vertraging ondervinden. Het bureau scheepsbouw van de marine heeft nieuwe ontwerpen in studie om de bouwkosten aan zienlijk te laten dalen. De twee fregatten, ontworpen voor een tonnage van ongeveer vierduizend ton, zouden een gecombineerde taak krjjgen, nanieljjk luchtverdediging- en onderzee- bootbestrijding, waarvoor zij zouden wor den uitgerust met een grond-lucht ge leide wapensysteem, voor luchtverdedi ging op grote afstand zou de voorkeur worden gegeven voor Amerikaanse Tar- tar.raketten. Aanvankelijk was voor deze fregatten een bedrag van 120 miljoen begroot per schip. Door het verstrijken van de tijd liepen de bouwkosten steeds meer op en bedragen thans rond 240 miljoen gul den per stuk. De marineleiding acht .480 miljoen gulden voor twee nieuwe sche pen in een periode van algemene bezui niging niet langer een verantwoorde uit gave. Bij het bureau scheepsbouw is thans een ingrijpende wijziging van de twee fre gatten in studie, waarbij uitgangspunt is een vermindering van de tonnage. In dat geval zal een van de twee taken van de fregatten moeten komen te verval len. In marinekringen wordt aangeno men, dat luchtverdediging op grote af stand prioriteit zal krijgen. Naar het zich laat aanzien wordt er bij de marine rekening meegehouden dat de aanbesteding van beide fregaten niet in 1968 zal geschieden, maar in 1969. HONGKONG Radio Sjanghai heeft de in beslagneming belcend- gernaa.kt van het gebomo van de Britse diplomatieke missie (2e v r), hier op een archieffoto uit dit jaar. Het gebouw is gisteren met een pu blieke jovèrnemings-plechtigheid' in beslag genomen. DUBLIN (REUTER De Britse op- 6porings- en reddingsdienst houdt reke ning met de mogelijkheid dat de radio melding volgens welke een Fins schip .dinsdagnacht ten zuidwesten van Ierland In zinkende toestand verkeerde op ,een kwalijke grap' berust. Vijf radiostations vingen het noodsein op en de Nederlandse sleepboot .Utrecht' en het hospitaalkerkschip ,De Hoop' spoedden zich naar de plaats van het vermeende ongeluk, maar men vond geen in nood verkerend schip. De .Utrecht' vond wel een Spaans vissers schip dat voor anker lag. De Nederland se zeesleper is daarop naar Penzance teruggekeerd. In het noodsein werd gemeld dat het Finse schip .Laregansea' na een aanva ring zinkende was, maar deze naam komt in de naamlijst van schepen niet voor. WOONWAGENBEWONER BIJ RUZIE DOODGESCHOPT ROLDE (ANP) In een café in Rolde, is dinsdagavond de 32-jarige woonwa genbewoner Martinus Wolters tijdens een vechtpartij gedood. Volgens de politie is de man letterlijk doodgeschopt. Twee familieleden van het slachtoffer, resp. 35 en 33 jaar, z|jn aangehouden. De ruzie, die al geruime tijd bestaat tussen de uitgebreide familie Wolters, waarvan de ene tak in het woonwagen kamp in Hoogeveen woont, terwijl de andere helft onderdak vindt in het kamp te Assen, laaide na een bezoek aan de kermis in Rolde, in een café aldaar hoog op. Volgens de politie was er tevoren een grote hoeveelheid alcohol genuttigd. Toen de politiein de grote cafézaal, waar ongeveer 800 mensen zaten, arri veerde, trof zij ,een grote vechtende me nigte' aan. De woonwagenbewoner M. Wolters lag op de grond. Volgens een lezing van de politie gingen omstanders door de man te trappen en te schoppen. Hij is ter plaatse overleden. Twee fami lieleden van het slachtoffer zijn in het café gearresteerd. Geen van beiden heeft toegegeven het slachtoffer te hebben ge schopt. NA TIP UIT ST. WILLEBRORD (Van een onzer redacteuren). De twee verdachten in de roof moord op de 63-jarige mevrouw C. Gijsbers-Ploegmakers in Berg hem bij Oss, de 26-jarige A. J. M. K. uit Wychen en de 29-jarige J. E. E., die goede relaties heeft ge had met een dochter van de ver moorde vrouw en die als hoofdda der wordt aangemerkt zijn giste ren in Antwerpen aangehouden. E. werd gepakt op aanwijzingen van Antwerpenaren die zijn foto op de tv hadden gezien. De politie arresteerde hem op een punt waar hij met een vrouw een afspraak had, gisteravond om 9 uur. K. werd aangehouden in een hotelletje. Hij had een bedrag van 1200 gulden bij zich. Ook vond men op hem een reguutje waarop h|j maandagavond in Oss een koffer met kleren in het bagagedepot heeft afgegeven. Dit is waarschijnlijk niet lang voor de roofmoord gebeurd. Daarna zijn de belde mannen naar het huis van de weduwe gegaan. Z|j zijn onderweg het is ongeveer een kwar tier lopen door getuigen gezien. Na de moord hebben zij een taxi naar hoven genomen. Contactadres gegaan, u w en teven ren kochten. Het tweetal had daar namelijk enkele contactadressen waar men meende te doen te hebben met enkele inbrekers. Men voorzag hen dus van het nodige en hielp hen over de grens te komen, Toen men er de volgende dag achter kwam dat de beide mannen een roofmoord hadden bedreven bleek m enbereid de politie inlichtingen te verschaffen. Dinsdagmorgen zijn beide verdachten met een auto naar Essen bij Roosendaal gegaan. E. stapte in de grensplaats uit en ging verdér per trein naar Antwer pen. K. die waarschijnlijk niet over gel dige papieren beschikte werd door een man met zijn auto ongemerkt over de grens gebracht. In Antwerpen zouden beide mannen elkaar weer treffen. Uit de getuigenverklaringen blijkt dat men van plan was aan te monsteren. In ver band daarmee werden woensdagmorgen alle monsteringsbureaus geblokkeerd. Trouwplannen Inmiddels is meer bekend geworden ovei de relatie tussen E. en de familie Gijs- l>ers. E., die overigens getrouwd is er kinderen heeft, heeft enige t|jd verkering gehad met de dochter van het slachtof fer. Ongeveer anderhalf jaar geleden kwam hieraan een einde, ondanks het feit dat er zelfs trouwplannen zijn ge weest. De naam E. heeft in Den Bosch een gunstige klank, terwijl ook zijn vrouw gunstig bekend staat. Voor de beide mannen hun gruwelijke daad gin gen uitvoeren hebben z|j zich er nog van overtuigd dat het meisje niet thuis was. Zij z|jn namelijk beiden op het busstation waar zij werkt gaan kijken. E. zelf heeft diverse keren gevangen gezeten. De laat ste keer werd'hij op 23 juli 1967 uit de gevangenis te Arnhem ontslagen. MIDDELBURG Provinciale staten van Zeeland staan gere serveerd tegenover het Rei merswaalplan, een miljarden vergend (eventueel) toekomstig zeehaven- en industriegebied in het oostelijk deel van de Ooster- schelde. Dat bleek tijdens de statenvergadering van gister middag toen de staten niet wensten akkoord tc gaan met het voorstel van gs om ,in te stemmen' met een nota over dit plan, ,vvaarna', zoals gedepu teerden schreven, .verder kan worden gewerkt en in overleg kan worden getreden met de re gering over de medewerking van het rijk en de deelneming van het rijk in het te vormen havenschap'. Een groot deel van de staten voelde er niets voor gs officieel te machtigen in overleg te treden met het rijk. Niettemin wilde men een verdere discussie over dit plan niet blokkeren en daarom von den de fractievoorzitters tijdens een kort beraad gedurende een schorsing een aardig compro mis: met algemene stemmen werd besloten de nota voor ken nisgeving aan te nemen, ,We laten gedeputeerden dus volko men vrij om met de regering in overleg te treden', zei de heer J. A. van Bennekom (ar). Het bezwaar van een groot deel van de staten kwam met name naar vo ren in een korte discussie tussen de heren C. F. van der Peijl (c-hu) en W. C. A. M. van Dongen (kvp). De heer Van der Peijl had gesteld dat op papier weliswaar niet meer ge vraagd wordt dan in overleg te mo gen treden met het rijk, maar dat een dergelijk principebesluit toch verdere consequenties zou hebben: .Doen we het dan wordt het Reimerswaalplan opgenomen in streekplannen, dan wordt bestuurlijk en planologisch al met het Reimerswaalplan rekening gehouden'. ,Neen', zei de heer Van Dongen, ,nan de Hand van de wet ruimtelijke or dening zijn tussentijdse herzieningen van streekplannen mogelijk'. De heer Van der Pe|jl pareerde: ,Als wij nu een principebesluit nemen en als het Reimerswaalplan in een streekplan wordt opgenomen, dan is dat een vast gegeven. Dan gaat het een eigen leven leiden'. En het was juist deze niin-of-meer-voldongenlieid die een groot deel van de staten vreesden. De eerste woordvoerder over dit on derwerp, de heer Van der Peijl, her innerde er aan al in de begrotings- zitting van december 1963 een aan tal bezwaren tegen het Reimerswaal plan te hebben opgesomd. ,En die gelden nog onverkort', aldus de CHU-fractievoorzitter. En hij stelde: ,Er ontbreken nog te veel details. De lasten en baten zijn nauwelijks be kend'. Hij wees er op dat de werk groep ontwikkeling Westerschelde- bekken er destijds al op gewezen heeft dat Vlissïngen-Oost en de ka naalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen in de eerste plaats de .overflow' van Rotterdam moeten opvangen. ,En bij het Reimerswaalplan is er nog geen sprake van een industrieel klimaat', aldus de heer Van der Peijl die er voor waarschuwde te strijden op twee fronten. Met klem wees hij ook op de grote bezwaren die uit de kring van de (Zie slot pag. 11 kol. 5) - ,e staten van Zeeland hebben rnerswaal opgelost. Men zal zich herinneren waar het hier om ging: gedeputeerde staten had den eind mei bij de staten een nota ingediend over het plan Reimers- waal en daarbij voorgesteld met deze nota in te stemmen, waarna het college (samen met dat van Noord-Brabant) in overleg met de regering zou kunnen tre den over medewerking van het rijk en over de deelneming van het rijk in een nog op te richten havenschap-Reimers- waal. Er was gisteren echter een sterke stroming in de staten merkbaar om dit voorstel te verwerpen: de tegenstanders waren bang dat zij met aanvaarding een principebesluit ten gunste van het Rei merswaalplan zouden nemen en daarvoor voelden zij niets. Naar hun mening een mening die ook wij delen waren er op dit ogenblik nog zoveel vraagpun ten, dat men de tijd nog niet aangebro ken achtte om een dergelijk instemmend besluit te nemen. Bovendien was er een vrijwel algemeen gevoelen: er moet géén kanaal bij Waarde komen, laat men eventueel het kanaa-l door Zuid-Beveland maar aanpassen. Het was echter tevens duidelijk, dat gedeputeerden uit tacti sche overwegingen wilden verhinderen dat de nota zonder meer zou worden afgestemd. Gevolg: een gedeputeerde, die het stuk bij de verdediging zo rela tiveerde, dat men zich langzamerhand ging afvragen waarom het college het zelfs maar had ingediend. Fractievoor zitter Van Bennekom van de AR ver zocht daarop schorsing voor korte tijd, opdat men zich nog eens zou kunnen be raden. Daarop kwam de elegante oplos sing: de fractievoorzitters waren het er eens over geworden, dat zij de nota voor kennisgeving zouden aannemen. Het stuk was daarmee niet verworpen, ge deputeerden hadden toch het gevoelen van de staten kunnen peilen en de sta ten op hun beurt hadden zich op geen enkele wijze vastgelegd. Het college ging uiteraard met deze- gang van zaken zonder meer akkoord en daarmee was het Reimerswaaldebat tot een voorlopig einde gekomen. De consequenties zijn duidelijk: gede puteerden worden niet belemmerd in het voortzetten van hun overleg met welke instantie dan ook inzake het Rei merswaalplan, tegelijkertijd is komen vast te staan, dat de staten van Zeeland de uiteindelijke beslissing aan zich heb ben gehouden. Een beslissing, waarvoor zij echter nu de tijd nog niet gekomen achten. We geloven, dait alle partijen zich gelukkig kunnen prijzen met deze gang "van zaken, er is mets geblokkeerd, er is evenmin iets beslist. Provinciale staten hebben in feite het college mee gedeeld: ,Op U rust nu de bewijslast. In dien U meent dat er een Reimerswaalplan moet komen, moet U dit op toereikende gronden aantonen. Die gronden hebben wij in de huidige nota niet gevonden, maar het kan best zijn dat na intensie vere studie en overleg inderdaad tot dit plan zal moeten worden besloten. Tot zolang nemen wij geen beslissing'. Een wijs besluit. Eerlijk gezegd is het debat In de staten over de structuurschets 1967 ons gis teren tegengevallen. Wat gebeurde er? De meeste statenleden hielden zich bezig met allerlei details zonder toe te komen aan een principiële benadering van de hier aan de orde zijnde stof. Naar één spreker hebben wij echter geboeid zitten luisteren: naar fractievoorzitter J. A. van Bennekom van de Antirevolu tionairen. Zijn betoog was helder en systematisch van indeling, hetgeen helaas niet van alle sprekers kon worden ge zegd. Maar bovendien en dat was naar ons gevoel nog het belangrijkste probeerde statenlid Van Bennekom tot een werkelijke gedachtenwisseling met het college te komen. Zo had hij het over het .vergeten hoofdstuk', waarmee h|j met name de sociale paragraaf bedoelde en hij stelde in dit verband, dat de schets een te eenzijdig economische in slag had. Overigens leek het ons twijfel achtig of zijn suggesties te dien aanzien kunnen worden opgevolgd: als we hem goed hebben begrepen vroeg hij het col lege met een nogal eindeloos-lijkende rij instellingen en instanties contact op te nemen opdat juist ook de sociale kant van Zeelands ontwikkeling uit de verf zou komen. We geloven niet, dat deze weg moet worden ingeslagen. Wel mag men hopen, dat organisaties op dit ter rein zélf aan het studeren gaan: waarom zouden de kerken de structuurschets en de eventuele gevolgen daarvan niet in eigen kring bestuderen en het resultaat daarvan naar buiten brengen? Zo ook de culturele raad, jeugdorganisaties enz. Er is daarvan al een voorbeeld: het landbouwschap heeft immers de hand schoen wel opgenomen! De gewestelijke raad van deze Instelling heeft een we zenlijke bijdrage tot de discussie gele verd mee een eigen nota. Deze opmer kingen doen evenwel niets af aan onze overtuiging, dat de heer Van Bennekom de beste bijdrage tot het debat van gis teren heeft geleverd. Gedeputeerde Schorer gaf vanachter de tafel goed partij: kern van zijn antwoord aan de heer Van Benne kom was, dat er helemaal geen hoofd stuk was vergeten. De schets is niet meer dan een begin, het is een onvolledig stuk en zal voortdurend moeten worden aangevuld, zo stelde hij. Daarop be rustte kennelijk het misverstand als men althans dit woord wil gebruiken tussen de gedeputeerde en zijn opponent: de laatste beschouwde de schets als een .afgerond boekwerk' en meende dat er hoofdstukken in waren vergeten, de eer ste daarentegen dacht helemaal niet aan een afgei-ond geheel maar zag de schets als zou men kunnen zeggen het begin van een .losbladige uitgave'. Er moeten nog heel wat afleveringen ko men. Overigens: op gedeputeerden rust nu na het betoog van de heer Schorer de verplichting om .als tijd en stonde daar zijn' voor de volgende afleringen te zor- Het debat was onbevredigend, het einde laboreerde daar helemaal aan. Er werd namelijk niet gerepliceerd om des tijdswille. De commissaris der koningin stelde in dit verband, dat de hier behandelde zaken bij de komende begrotingsdebatten weer wel opnieuw aan de orde zouden kunnen komen. Ook hij was kennelijk niet erg gelukkig met het geforceerde slot. De verwijzing naar de begrotingsbehandeling zorgde echter tevens voor een kenschetsing van het discussiekarakter van gisteren: een de tailbehandeling, geen principiële benade ring van een stuk ruimtelijk beleid. Jammer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 1