Voorstel havenschap schiet in visie tekort' Nog geen antwoord vragen RW 58 Zeeland hoogtepunt 3-daags bezoek Luxemburgse vorsten Straks meer geld voor amouveren dan voor restaureren Bruggen kanaal Gent-Terneuzen RIJKSWEGACTIE: MEER DAN 5000 HAND TEKENINGEN B en w Vlissingen schrijven minister over rijksweg 58 Gunning werk aan ,De Eendracht' ALMANAK WEMELDINGE, VEERSE MEER, MIDDELBURG, SLOEGEBIED H. Mooibroek: kruisridder Stiptheidsactie Belgische douane tijdens weekeinde KAMER VAN KOOPHANDEL: DIRECTEUR SHV: AFGEWEKEN VAN WAT IN 1934 ALS NORMAAL WERD AANGENOMEN' verchromen VERNIKKELEN STRALEN METALLISEREN ELEC. VERZINKEN VRACHTAUTO MAAKT VOOR 2 TON BROKKEN Flessehalzen JONGEMAN (17) VERONGELUKT BIJ BOTSING TEGEN BOOM OCULZJS PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1?é7 DEN HAAG Minister Bakker van verkeer ea waterstaat lean binnen de gebruikelijke termijn geen antwoord ge ven op <kvragen van de Zeeuwse tweede-kamerleden drs VV. V. R. Du- sardurjn (kvp), J. A. van Bennekom (ar) en C. F. van der Peijl (chu) over een versnelde rijbaanverdubbeling van rqksweg 58. De kamerleden hadden voor de periode, waarin de rijbaanver dubbeling nog niet tot standis geko men, om speciale maatregelen, zoals in- haalverboden, meer uitwijkmogelijkhe den, waarschuwingsborden en ver scherpt politietoezicht gevraagd. Mede namens zijn ambtgenoot van jus titie deelde minister Bakker mee, dat het hem tot zijn leedwezen niet mogelijk was binnen de gebruikelijke termijn de vragen per brief van 16 augustus ge steld te beantwoorden. MIDDELBURG Dat de actie voor eei betere .rijksweg 58 op rolletjes loopt kan worden afgeleid uit het feit, dat we gis teren nog konden melden dat het aantal reacties de 3500 heeft bereikt. Thans zjjn er door de zesduizend handtekenin gen geteld. De initiatiefnemers van NOB en EVO hebben al veel reacties binnengekregen. Daarbij was er ook een van de stichting ,Weg', die zich hele maal achter de actie wilde opstellen. VLISSINGEN Het college van b en w heeft er in een brief aan de minister van verkeer en waterstaat met de mees te klem op aangedrongen de plannen met betrekking tot de rijksweg 58 te herzien en wel zodanig, dat tot versnel de uitvoering van de verbetering van de rijksweg wordt overgegaan. B en w van Vlissingen spreken ln de brief him ongerustheid er over uit, dat. gezien de huidige planning, nog tot in de zeventiger jaren op de nu reeds zo noodzakelijke modernisering van de voornaamste verbinding door Zeeland gewacht moet worden. ,Er kunnen zich immers omstandigheden voordoen, dat een eenmaal vastgesteld wegenbouw programma moet worden herzien op crie punten waar gegronde motieven daartoe nopen. Rijksweg 58 ls duide lijk zo'n geval. Het industrialisatiebe leid van de regering, hetwelk zich on der meer richt op het haven- en lndu- 1 Vlissingen-Oost maakt, ten- an de daaruit voortvloeiende ide bedrijvigheid en de daar mede gepaard gaande steeds toenemen de vergroting van 't vervoersaanbod, een herziening van het wegenbouwprogram ma met betrekking tot de verbetering van rijksweg 58 noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor de enorme trek van toeris ten vanuit eigen land, België en West- Duits Land naar Walcheren gedurende de laatste jaren. Een optimaal resul taat van dé investeringen, welke van overheidswege in verband hiermee wor den gedaan, zal eerst dan bereikt wor den, indien het wegenstelsel aanmerke lijk wordt verbeterd', aldus b en w van Vlissingen. Beroepsvervoer' over rijksweg 58 VLISSINGEN .Zeeland wil niet lan ger wachten op verbetering van rijks weg 58 tussen Korteven en Vlissingen'. Zo begint een artikel in het om de veer tien dagen verschijnende blad .Beroeps vervoer', het vakblad voor de transport ondernemer, van 8 september. Onder de titel .Trieste en verontrustende toe stand. excellentie...' schrijft het b-ad on der andere: .Voor het wegvervoer be tekent de ,58' een kruipweg'. Verder wordt er in het artikel aandacht be steed aan het rekest aan de minister, de brief van de samenwerkende Zeeuw se kamers van koophandel en fabrie ken aan de minister van verkeer en waterstaat en aan een brief, die even eens aan de minister is gericht, van het college van b en w te Goes. Met de Zeeuwen vraagt het blad zich af: .Wach ten tot 1975?' Rijkswaterstaat te Middelburg heeft volgens bestek Z. 1148 het maken van 2 kribben op de rechteroever van de .Eendracht' in de gemeente Sint-Phi- lipsland gegund aan Gebr. Van Oord NV te Werkendam voor 61.700,-. Leeuwse Wachten Al-s er in de wachtkamer van de dokter helemaal niets gezegd wordt, kan men altijd nog wat bladeren m oude jaargangen van JJe auto' of JJe waterkampioen' of men kan, als er wél wat ge zegd wordt, de finesses vernemen van de kwalen, die de mensen naar hier hebben gedreven. Gevaarlijke gesprekken, want er is onder het gehoor altijd wel iemand met een verwant, waar het ook zo mee begonnen is. Geluk kig maar, dat in een van de gro te Zeeuwse steden een arts een vierjarig dochtertje heeft, dat zo nu en dan, als de bewaking even verslapt, de wachtlcamer inglipt om daar de patiënten, vooruitlo pend op het consult allerlei vra gen te stellen, die, strikt medisch gezien, geen hout snijden, maar toch al enige rijping verraden. JJebt u uw been zeer gedaan f' vraagt ze bijvoorbeeld aan een dame, die, van enkel tot knie in de zwachtels, een zeer behoefti ge indruk maakt. En als die dame dan, wat nurks, blijf zwijgen, heeft ze altijd nog een woord van troost: .Helemaal niet erg hoor. Papa wrijft er een* over, geeft er een kusje op en weg is de pijn w (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM De derde dag van het bezoek van groother tog Jean van Luxemburg en diens echtgenote, Josephine Charlotte, zal zoals bekend bijna geheel gewijd zijn aan Zeeland. Vergezeld door in de eerste plaats prinses Fe itrix en prins Claus en voorts de mi nister van buitenlandse zaken, mr Luns, de commissaris van de koningin in Zeeland, mr J. van Aartsen en de kamerheer in buitengewone dienst van HM de Koningin, H. A. A. ba ron Collot d'Escury zal het groothertogelijk paar op die donderdag, 14 september, om kwart over tien per auto van af de vliegbasis Woensdrecht naar Zeeland vertrekken. Burgemeester C. N. F. van Sas zal het gezelschap in zijn eerste gemeente Wemeldinge verwel komen. Als alles volgens de plannen verloopt, zal dat om kwart voor elf gebeuren. Het bezoek aam Wemeldinge duurt niet lang, maar lang genoeg om me juffrouw L. de Bourgraaf gelegen heid te geven het groothertogelijk paar een fruitmand aan te bieden. Mejuffrouw J. Korstanje zal prinses Beatrix eveneens een fruitmand aan bieden en mevrouw G. van der Cir- gel herhaalt dat met een mand die bestemd is voor koningin Juliana. Na deze korte plechtigheid in on gedwongen sfeer' stappen de hoge gasten aan boord van de .Piet Hein'. De ,PIet Hein' zal onder escorte van de rijkspolitie te water uit We meldinge koers zetten naar Vesre. Er wordt niet rechtuit-rechiaan naar Veere gevaren, want men verwacht de Luxemburgse gasten Das tt een uur in de haven. ster A. de Kam zal het c daar welkom heten. Kin- klederdracht zullen bloe men aanbieden en het groothertoge lijk paar begeleiden naar het stad huis van Veere waar de auto's in middels weer gereed moeten staan om de gasten naar Middelburg te brengen. Het zwaarte- en hoogtepunt van het bezoek aan Zeeland ligt in de hoofd stad van de provincie, Middelburg. Hot gezelschap rijdt vanuit Veere on- middellijk naar de Abdij. Daar zal een erewacht van de COAK aange treden staan, alsmede het fanfare korps van de genie. De kapitein A. G. Brands zal dit geheel comman deren. De commissaris van de koningin, die zich zoals boven gemeld al in Woensdrecht bij het gezelschap heeft gevoegd, zal om vijf minuten voor nalf twee de bezoekers namens de Srovincie Zeeland welkom heten, 'a het spelen van de volltsüederen zal groothertog Jean de erewacht inspecteren. Onmiddellijk na de inspectie zullen de burgerlijke autoriteiten met bur gemeester mr J. Drijber als eerste door mr Van Aartsein aan het groot hertogelijk paar worden voorgesteld. Vervolgens keert het gezelschap de buitenlucht even de rug toe om r complex een geschenk aan te bieden en nog enkele autoriteiten voor te stellen. De hoge gasten zal worden verzocht hun handtekeningen te het Gulden Boek. Bij de fotogroothertog Jean en zijn echtgenote prinses Josephine Char lotte, die donderdag Zeeland zullen bezoeken, hier gefotografeerd met- vier van hun vijf kinderen. Het zijn van links naar rechts: prins Jan, prins Willem, prinses Marie Astrid en prinses Margaretha. De 12-jarige prins Henri ontbreekt op dit plaatje. Zoals bekend huwde groothertog Jean in 1953 met prinses Josephine- Charlotte van België. In 195.) werd prinses Marie-Astrid geboren, in 1955 prins Henri, de tweeling Jan- Margaretha dateert van 1957 en de jongste spruit, prins Willem 1963. Ringrijderij Om kwart voor twee begint ln de Adbrj de lunch, die wordt aangebo den 'door het provinciaal bestuur van Zeeland. Na het einde van de lunch (om kwart over drie) zal in een der zalen van de Abdij een korte uitleg over de deltawerken worden gege ven door ir Ph. Schuurman, namens de directeur-generaal van rijkswa terstaat, en door ir J. Volkers, hoofd ingenieur-directeur van de delta- Hoogtepunt van het bezoek aan Middelburg wordt ongetwijfeld de demonstratie van de Zeeuwse ringry- dersveroniging op het Ahdijpiein. Zestien ringrijders zullen aan dit festijn meedoen. Er zullen drie dailies worden uitgereikt. Om vier uur vertrekken de gasten naar het Sloe, waar ze een kwartier later door burgemeester mr B. Kolff van Vlissingen zullen worden ont vangen. Om half vijf zullen de helikopters nadat het gezelschap in het kort ingelicht zal zijn over de industriële ontwikkeling ln het Sloegebled de Vlisslngse grond verlaten om een tocht te maken over de Zeeuwse wa teren, langs de deltawerken, de ha venwerken van Europoort, de havens van Rotterdam, de waterkeringen te Krimpen aan de Lek. Gouda, Am sterdam en tenslotte Schiphol. Het Zeeuwse gedeelte van het staats bezoek zal dan ten einde zijn. Pleidooi voor behoud stedenschoon tijdens Heemschutdag Middelburg MIDDELBURG ,De kruisrid ders uit de dertiende eeuw heoben de grondslag gelegd voor o stad. Men moet vandaag soms meer dan kruisridders zijn om dat te behouden'. Dat waren de laatste woorden van een pleidooi, dat adjunct-directeur ri. Mooi broek van gemeentewerken vrij dagmiddag afstak voor behoud van de vele monumenten die Mid delburg rijk is. Hij deed dat ten aanhore van een uitgebreid ge zelschap deelnemers aan de Kc^m- schutdag in Zeeland. Er zat zoals gevat werd opgemerkt, muziek in deze inleiding, die werd gehouden in de schouwburgfoyer. De aan wezigen wisten dat deze uitlating voor tweeërlei uitleg vatbaar was want zij moesten gedurende het praatje van de heer Mooibroek oorgetuige zijn van een overigens voortreffelijk pianomuziekje dat in een aanpalende ruimte in de schouwburg voor de omlijsting van een modeshow moest zorgen, maar dat op sommige momenten het stemgeluid van de spveke' voor de Heemschutters' royaal overtroefde Van de ongeveer 1100 woonhuizen die, zo vertelde de heer Mooibroek, ln Mid delburg op de monumentenlijst staan is het merendeel aan restauratie toe. En hier ligt volgens spreker thans nood van de onde binnenstad. Het gaat hier om meest eenvoudige woonhuizen die dateren van 300 tot 400 jaar torusr. We hebben, zo vertelde de heer Mooi broek. berekend dat wil de restaura tie effect sorteren we minstens 25 woningen per jaar moeten aanpakken. Over een periode van 25 jaar komt dat neer op 625 panden. Dat betekent dat jaarlijks een en een kwart miljoen aan subsidies moet worden verleend. Dat lijkt een onhaalbare zaak maar de h^er Mooibroek ging daar nog even od in toen hij meedeelde dat voor sanering van enkele stadsgedeelten in toenemende mate grote bedragen ter beschikking worden gesteld. En deze bedragen zijn een veelvoud van de bedragen die voor restauratie worden uitgetrokken. ,De kaïns is groot dat het straks zover komt dat er wel geld beschikbaar is om onze monumenten te amouveren, maar niet om ze te restaureren. Dat zou bijzonder tragisch zijn', aldus de ad junct-directeur vain gemeentewerken. SAS VAN GENT-ZELZATE-BRUSSEL Het Belgische douanepersoneel dat gisteren en eergisteren heeft ge slaakt zal vandaag, (zaterdag) het werk weer opvatten, maar geduren de het weekeind de stiptheidsactie volhouden. De verboden staking van het lagere personeel (een vijftigtal stakers in Zelzato en Gent), die enkele be langrijke eisen van het .Eenheids- syndicaat van personeel van finan ciën' kracht moest bijzetten, was voortgekomen uit de stiptheidsactie die op 11 augusus werd Ingezet. Vrijdag heeft het leidinggevend douane personeel het werk aan de grens posten gedaan. Vrijdagmorgen was er voor het scheepvaartverkeer te Sas van Gent en Zelzate sprake van eni ge vertraging, doordat voor de sche pen die 's nachts in Terneuzen wer den geschut slechts weinig douane personeel beschikbaar was. Later op de dag was de toestand weer nor maal. In Zelzate verliep de door stroming zelfs vlotter dan normaal. Het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen ondervond geen hinder van de actie. De stiptheidsactie die vandaag weer begint zal vermoedelijk tot meer stagnatie leiden dan de staking heeft gedaan. De actie geldt zowel voor 't scheepvaart- als voor het wegver keer. Bij een drukke grenspost als Sluis kaïn de actie lange wachttij den veroorzaken. Naar verluidt zul len de ambtenaren maandag weer in staking gaan indien zij' door hun ac tie geen voldoening krijgen. De acties beginnen ongerustheid te ver oorzaken ln transportkringen. In Brussel legden donderdag de doua niers van de grote opslagplaats Turn en Taxis het werk neer. Ook op het vliegveld Zaventem en in de Ant werpse haven werd door douanebe ambten gestaakt. De voorzitter van de Brusselse syndl- kale kamer van vervoerders heeft ln een brief aan de minister van finan ciën gevraagd om snelle maatregelen tegen de stakers of overleg met hen, omdat handel en verkeer door de acties sterk worden belemmerd. De douaniers staken voor betere basis- lonen en ook, aldus een van hun zeg! lieden, omdat zij vrezen dat de vrij making van de handel door de EEG hen ln 1968 zonder werk zal doeD komen. MIDDELBURG De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden- en Noord-Zeeland vindt, dat de visie in liet voorstel voor een gemeenschappelijke regeling Havenschap Vlissingen tekort schiet. Aldus blijkt uit een brief aan het bestuur van de kamer aan de leden van provinciale staten. De kamer pleit onder meer voor N?n behcersin- voortzetten van de stuwadoorsactiviteiten van de NV Haven van het bedrijfsleven in de organisatie van het havenschap en voor het voortzetten van de stuwadoorsaktiviteiten van de NV Haven van Vlissingen. De kamer van koophandel zegt, dat gelet op de zeer lange lijd van voor bereiding van het voorstel en dl ontwikkeling in Zeeland in die perio de. het voorstel in visie te kort schiet. Wy denken hierby aan de betekenis van het Westerscheldebekken voor de \erdere oeonomïselio ontwikkeling In uw provincie. Met steels bene mende duidelijkheid is deze bete kenis gebleken. De goede toegankelijkheid van dit ge bied voor de zeevaart is de reden vooi de eerste aanzet vam nieuwe bedrijvig, held op belde oevers. Het is daarom voor de hand liggend om te streven naar één beheersinstelling voor de overheids taak ten aanzien van de behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de havens en de industrie- en handels- terreinen in het gehele Zeeuwse Wes- terscheldegebied. Wij menen dat het onderhavige voorstel gezien dient te worden als een voorloper voor een straks ln te stellen, Havenschap Wescerschel- de' dat: het. ganse bek!ten als één een heid zal beheren. Het nationale belang van dit gebied ls een extra reden om niet te denken aan twee havenschappen aan weerszijden vam één rivier', aldus de kamer van koophandel ln de brief de leden van provinciale staten. Bedrijfsleven Opvallend acht dc kamer In het voor stel het ontbreken van het hedrijfsle- ven als onmisbare factor In de organisa tie van het havenschap. ,Zonder ondernemingen werkzaam op en aan de Westersehelde zou de in stelling van een havenschap, niet veel zlu hebben. Thans echter is de me dewerking van het bedrijfsleven aan de functionering van het havenschap een facultatieve aangelegenheid. Te meer is dit bevreemdend omdat do overheidsgelden waarmede het haven schap zal werken voor ren zeer groot deel bijeengebracht zijn tengevolge van de economische activiteiten ln onderne mingsvorm. Naar onze mening ls het ongerijmd dat bij het beheer van het havenschap het regionale bedrijfsleven niet organisch Ls opgenomen. Bovendien beschikt het be drijfsleven over ervaring, die de harmo nische werking van liet havenschap slechts ten goede kan komen', aldus dc kamer van koophandel. Stuwadoorsfunctie De kamer van koophandel zegt vor der in de brief, dat het haar niet duidelijk ls geworden hoe de stuwa doorsfunctie, die thans, op zeer goe de wijze, door de NV Haven vam Vlissingen wordt vervuld, geconti nueerd kan worden'. ,Naar onze opvatting is dit een werk zaamheid die niet wezenlijk behoort tot het arbeidsterrein van een haven schap. De in de stuwadoorsafdeiing vam de nv aanwezige kennis, relaties er kunde dienen zonder verstoring of on derbreking hun werking te kurinen blij ven uitoefenen. Dit kan de resultaten van het havenschap alleen maar gun stig beïnvloeden. De in uw stukken' ge noemde liquidatie van deze nv waarin de kamer als vertegenwoordigster van het bedrijfsleven wel participeert, ls een tot nu toe voor ons onbekende dachte. Wij menen dat het op zijn olaats zal zijn wanneer duidelijk wordt op welke w(jze de stuwadoorsactivltelten van de nv, onafhankelijk van het havenschap, voortgezet zullen kunnen worden', zo zegt ae kamer tenslotte. Inmiddels bleek ons, dat ook by de schillende bedrijven, die belang heb ben bij het havenschap, de wens leeft Inspraak te hebben, bij voorkeur door een plaats la bet bestuur, waarbij dan als alternatief aan een adviesraad wordt gedacht. De voorzitter van de directie van de NV Koninklijke Maatschappij .De Schel de' te Vlissingen, de heer J. W. Hup- kes. wxs eveneens van mening, da* een behoorlijke inspraak van hel bedrijfs leven beslist noodzakelijk is. En bij de omschrijving .bedrijfsleven' dacht hij ook aan vertegenwoordigers van de werkne mers, waarvoor eveneens een plaats zou moeten worden ingeruimd. ,Het bedrijfsleven zou men bepaald een plaats in het bestuur moeten geven', aldus de heer Huplces, ,en voor do in spraak van werkgevers en werknemers zon nie„ ren grotere raad van advies moeten instellen, maar dan ook ecu rad van advies, die duidelijk omschre ven rechten, een bepaalde status heeft'. De heer Hupkes merkte tenslotte nog op, dat het Sloe bovendien een initiatief van het bedrijfsleven 1 Bij Hoechst Vlissingen zo nauw mogelijke samenwerking tus sen bedrijfsleven en overheid in het kader vam het havenschap zeer op prijs stiellen. Deze samenwerking zou dan moeten stoelen op de wet. Men is dan ook voorstander van een ln de wet voor- geschreven advies-orgaan met duidelijk omschreven taken. Daarnaast zou mei het bij Hoechst toejuichen, wanneer net bedrijfsleven in het algemeen aan het bestuur van het havenschap zou run nen meewerken. Voor Hoechst hoeft dit nog niet te betekenen, dat die bestuurs zetel zou worden bezet door de Sloe- bedlrijvem. Men denkt ln dit verband aan het bedrijfsleven in het algemeen, bijvoorbeeld een afvaardiging via de kamer van koophandel. In een ander bedrijf had men nog geen uitgesproken opinie, maar bleek men wel te denken in de richting van een bindend instellen van een "adviesrad, terwijl men een plaats in het bestuur uiteraard gunstig achtte voor het be drijfsleven. Inspraak De heer K. van Everdimgen, de direc teur van de Steenkolen Handels Ver eniging ln Vlissingen, wees er vooral op, dat in 1934, bij de oprichting van de NV Haven van Vlissingen bewust die bedrijven spoorwegen. Schel de, SHV en overheidsinstellingen die belang hadden hij een goed func tioneren van de haven, ïri de gele genheid zijn gesteld aandeelhouder ba worden. Nog altijd zijn gebruikers en belangneb- benden in de gelegenheid in de nv deel te nemen. Daarom toonde ooit hij zich voorstander van cem plaats in het be stuur voor het bedrijfsleven en indien dit niet mogelijk blijkt, een adviesraad, die eem garantie zal betekenen v- or .Inspraak'. ,In 1934', zo zei hij, ,was inspraak bedoeling, nu komt er een havenschap en wordt afgeweken van wat in 1934 als normaal werd aangenomen'. In verschillende punten bracht hij naar is ingericht. Deze strijd richt zich op een zo snel mogelijke restauratie van de slechte monumentale woonhuizen. Voorts gaat het erom daar waar sa nering nodig is deze zo te doen plaats vinden dat er evenwichtig geheel blijft bestaam. Daar waar de huidige maat schappij schaalvergroting met zich brengt, dient deze niet te resulteren in mammoetgebouwen in de stadskern. Voorts dient het verkeer zodanig te worden geregeld, dat deze invloed bij alle restauratie e>n saneringsplannen niet domineert. RAPPORT Over het laatste zei de heer Mooibroek in antwoord op vragen onder meer, dat er momenteel een rapport over de verkeerssituatie in studie is. Daarbij zal men er van uit gaan te proberen het verkeer zoveel mogelijk uit de bin nenstad te weren. Zeker de bussen, die- vooral op donderdag in tientallen (we hadden er wel eens 120) her en der in de stad parkeren. De heer Mooibroek vond het een gelukkige omstandigheid, dat Middelburg in het verleden vrif groot en royaal heeft opgezet, waar door op plaatsen als langs de kaaien parkeerruimte kan worden benut. Namens het gemeentebestuur werd d? bijeenkomst meegemaakt door wethou der mr J. J. vam der Weel. Na afloop werd een wandeling gemaakt door dc stad. In de loop van de avond vond een bezichtiging plaats van het stadhuis, Vandaag, zaterdag, maken de deelne mers aan de Heemschutdag oen excur sie naar Zeeuwsch-Vlaandoren. In het gemeentehuis van Sluis vindt omstreeks half twaalf vanmorgen een officiële ont vangst plaats. Tijdens deze bijeenkomst zal namens de Bond Heemschut de Heemschutoorkonde worden aangebo den. Verder staan bezoeken aan Sint- Anna ter Muiden en aam de hervormde kerk te Aardenburg op het program ma. Het college vam b en w zal ter begroeting aanwezig zijn. Tijdens een wandeling door Sluis verzorgt meester- beiaardler prof. E. Delmotte uit Oosten de een carillonconcert. (ADVERTENTIE) ECRUS OH Ë3 BUESKFNS Voor twee ton schade werd vrljdan-' dag op de Wouwsestraatweg te Ber^ op Zoom aangericht toen om&lreelaL uur A. P. uit Kapelle, bestuurder r". een vrachtauto met aanhangwagen gelukkig zonder lading van delta Goedheer uit Hansweert door onv«. klaarbare reden, vermoedelijk dooresi! seren, links bleef rijden en lensteil links van de weg schoot, Eerst deze combinatie een tankauto mt. hangtankwagen van de firma A. Slwj uit Geldrop. Deze was met een u s. losse stroop in de tanks van Sas v Gent komen rijden en ging m de ricïfc Roosendaal. Daarna ramde f- vrachtauto een truck met ople de firma Louwerse en de Prl deze botsing schoot de i het rijwielpad waar nien tussen een paar dikke kwam in de bermsloot te de wagen zich in de zijbern Hoewel er aan alle drie de v een enorme ravage werd niemand van d stig gewond. De chauffeur van's vrachtauto was naar Wijk aan Zee *i- weest waar hij een lading belonged, ren had gelost en nu zonder lading wee op weg naar Zeeland was. Het verkeer van en naar Bergen 05 Zoom ondervond op deze weg ve-' der maar de politie wist alles t..„ verwerken. Met een grote tankwapj werd de vrachtauto weggesleept. l>. aanhangwagen was eerder al afgeko> peld. De verkeerspolitie stelde een derzoek in. Slot van pagina 1 verbreedt zich na de brug. In coste. lijke richting, tot een dubbelbiuns- weg, duikt onder het spoorwegvia duct door em kruist de provinciale weg Terneuzein_Axel om bij de kraagbrug weer te versmallen tot een tweebaansweg. De opritten van de brug komen voor rekening vam rijkswatersaat en de 1960 meter weg van de Mr Haarmanweg tot aan de kraagbrug voor die van de pro vinciale waterstaat. De twee rijba nen hebben elk een breedte van 6 70 meter en de parallelwegen zijn 5 me ter breed. Verder liggen er fietspa den aan beide zijden "van de weg. De weg Terneuzen-Axel wordt in ver band met de kruising met de dubbel- baansweg over een lengte vam 690 meter omgelegd. Het is eem ruime kruising .nieuwe stijl' waardoor over steken van en invoegen op de dub- belbaansweg en de wegveriegglng De kosten van de 1960 meter dub- belbaansweg en de wegver'.egg ng bedragen in totaal 1.854.000. Het aannemingsbedrijf ELK uit Schoon- dijke voert het werk uit. De weg van de nieuwe kanaalbrug naar Perkpolder en het lu.nd van Hulst mag door zijn dubbelbaansaan- zet aantrekkelijleer geworden zijn, een snelle verbinding vormt hy ze ker nog niet. Zaamslag, compleet met busstation, Zaamslagveer en Stoppeldiikveer blijven de komende vyf jaar de flessenhalzen van de oost west verbinding. De weggedeelten tussen genoemde punten zijn in de loop van de zomer echter wel aan zienlijk verbeterd. In het nieuwe Zeeuwse secundaire wegenplan, dat momenteel ter inzage ligt, ls een nieuwe weg vam Driewegen (St..An na) naar Terhole geprojecteerd, die de Otheense kreek omzeilt en onder- langs Zaamslag loopt. Deze secun daire weg zal zich tertiair voortzet- ten met een nieuw aan te leggen verbinding tussen Terhole en Nieuw- Namen. Het tracée van de toekom stige weg Driewegen-Terhole ligt nog lm het gehel niet vast. Vooral de laaggelegen gronden aan het be gin van de" Otheense kreek zullen moeilijk te doorkruisen zijn. Op de westelijke oever van hot ka naal zal voorlopig niet veel verande ren. Rijkswaterstaat zorgt daar vooi aansluitingen op rijksweg dl en hel verkeer uit het oosten zul na het passeren van dc brug de rijksweg naar het noorden volgen tot vlak by Terneuzen en daarna afslaan ln de richting Hoek: de bekende weg dus. In hel oorspronkelijke plan van provinciale waterstaat was de aan leg van een nieuwe weg rcclitstrech van de brug naar Hoek opgenomen. De nieuwe wet uitkering wegta heeft dit plan echter doorkruist fo!- gens de wet moeten rijks- en secus. daire wegen, wegen zijn die een be langrijke verbinding vormen voor hel doorgaande verkeer met motorvoer tuigen. In beginsel zal zo'n weg niet door de bébouwde kom lopen, wat in dit geval aanvankelijk wel ln de w brug-Hoek is nu ov< u. naar het rijkswegenplan. waarin hij als een verkorting van de bestaande provinciale weg Schoondijke-Urtc- dyke-Hoek-Sluiskil is opgenomen. Van de nieuwe brug tot aan Schoon- dijke zal dus in de toekomst een rijksweg lopen die de kom van Hoek niet zal raker, en het tracée van és bestaande provinciale weg zal vol gen. Het doorgaande verkeer uit het westen zal de" Braakmanweg reeds vóór het benzinestation verlaten en dan rechttoe rechtaan naar de brug rijden. Het laatste gedeelte zal kost baar zijn door de ontetlgeaingen die nodig zullen zijn en mogelijk ook door de aanleg van een tunnel hal verwege. Om louter verkeerstechni sche redenen heeft de provinciale waterstaat aan de uitvoering van het wegenplan op de oostelijke oe ver prioriteit verleend. De kleine om rit die het verkeer straks op de wes telijke oever zal moeten maken weegt bij lange na niet op tegen de tijdrovende rit door Terneuzen. Ongeveer gelijk met <le brug Ie Sluiskil zal die te Sas van (lent ge reedkomen. Deze brug zal te zjjner tijd aansluiting geven op dc Trac- Inatweg die van Gent evenwijdig aan hel kanaal naar het noorden (devia te oeververbinding) zal lopen. Vnn de ingebruikname in december zal rijkswaterstaat een tijdelijke aan sluiting mot Westdorpe gereed heb ben. SINT-JANSTEEN Vrijdagmorgen is de 17-jarige J. vnn Delft uit Terhole om het leven gekomen toen hy in het buurtschap Drie Hoefijzers hij de ge meente Sint-Jansteen met zyn auto uit de boeht vloog en tegen een boom bot ste. De jongeman reed ln de richting Koe wacht. Het ongeluk is waarschijnlijk te wijten aan een te hoge snelheid. Voor dat de wagen tegen de boom tot stil- sens uit Sint-Janstccn verleende de eer ste hulp aan het zwaar gewonde slacht offer. Tijdens het vervoer naar het r-k Slnt-Llduinaziekenhuis te Hulst is de jongeman overleden. De heer Vnn Delft, die niet in het bezit was van een rij bewijs, had de auto Juist een opknap beurt gegeven om hem nog te kunnen verkopen voordat hij maandag vrijwillig In dienst zou treden. ADVERTENTIE UIBPN voorkomt DIEFSTAL EN INBRAAK Uniekalarm-app"araat voor iedereen <34 95 Voor de handel E. I'LOEM, Troelstralaan 55, Heemstede. Telefoon 02500- of 023-83019 HET WEER IN EUROPA Londen, licht bewolkt Brussel, licht bewolkt Nice, licht bewolkt Belgrado, onbewolkt Athene, onbewolkt Rome. onbewolkt Barc elona, licht bcwol Madrid, licht bewolkt Mnllorca. zwaar bcwol Lissabon, licht bewolk PLAATSELIJK ENIGE REGEN Geleidelijk meer bewolking met voorna melijk in het noorden en oosten van net land enige regen of enkele buien. Zwak ke tot matige wind tussen noord en noordoost. Dezelfde temperaturen nis vrijdag of iets lagere. ZON EN MAAN 10 september Zon op 06.05 onder 19,08 Maan op 14.26 onder 21.35 11 seotember Zon op 06.07 onder 19 06 Alaan op 15-45 onder 22.1.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 2