Voorstel havenschap
schiet in visie tekort'
Nog geen
antwoord
vragen
RW 58
Zeeland hoogtepunt 3-daags
bezoek Luxemburgse vorsten
Straks meer geld
voor amouveren dan
voor restaureren
Bruggen kanaal
Gent-Terneuzen
RIJKSWEGACTIE:
MEER DAN 5000
HAND
TEKENINGEN
B en w Vlissingen
schrijven minister
over rijksweg 58
Gunning werk aan
,De Eendracht'
ALMANAK
WEMELDINGE,
VEERSE MEER,
MIDDELBURG,
SLOEGEBIED
H. Mooibroek:
kruisridder
Stiptheidsactie
Belgische douane
tijdens weekeinde
KAMER VAN KOOPHANDEL:
DIRECTEUR SHV: AFGEWEKEN
VAN WAT IN 1934 ALS
NORMAAL WERD AANGENOMEN'
verchromen
VERNIKKELEN
STRALEN
METALLISEREN
ELEC.
VERZINKEN
VRACHTAUTO
MAAKT VOOR
2 TON BROKKEN
Flessehalzen
JONGEMAN (17)
VERONGELUKT
BIJ BOTSING
TEGEN BOOM
OCULZJS
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1?é7
DEN HAAG Minister Bakker van
verkeer ea waterstaat lean binnen de
gebruikelijke termijn geen antwoord ge
ven op <kvragen van de Zeeuwse
tweede-kamerleden drs VV. V. R. Du-
sardurjn (kvp), J. A. van Bennekom
(ar) en C. F. van der Peijl (chu) over
een versnelde rijbaanverdubbeling van
rqksweg 58. De kamerleden hadden
voor de periode, waarin de rijbaanver
dubbeling nog niet tot standis geko
men, om speciale maatregelen, zoals in-
haalverboden, meer uitwijkmogelijkhe
den, waarschuwingsborden en ver
scherpt politietoezicht gevraagd.
Mede namens zijn ambtgenoot van jus
titie deelde minister Bakker mee, dat het
hem tot zijn leedwezen niet mogelijk
was binnen de gebruikelijke termijn de
vragen per brief van 16 augustus ge
steld te beantwoorden.
MIDDELBURG Dat de actie voor eei
betere .rijksweg 58 op rolletjes loopt kan
worden afgeleid uit het feit, dat we gis
teren nog konden melden dat het aantal
reacties de 3500 heeft bereikt. Thans
zjjn er door de zesduizend handtekenin
gen geteld. De initiatiefnemers van
NOB en EVO hebben al veel reacties
binnengekregen. Daarbij was er ook
een van de stichting ,Weg', die zich hele
maal achter de actie wilde opstellen.
VLISSINGEN Het college van b en
w heeft er in een brief aan de minister
van verkeer en waterstaat met de mees
te klem op aangedrongen de plannen
met betrekking tot de rijksweg 58 te
herzien en wel zodanig, dat tot versnel
de uitvoering van de verbetering van
de rijksweg wordt overgegaan.
B en w van Vlissingen spreken ln de
brief him ongerustheid er over uit, dat.
gezien de huidige planning, nog tot in
de zeventiger jaren op de nu reeds zo
noodzakelijke modernisering van de
voornaamste verbinding door Zeeland
gewacht moet worden. ,Er kunnen zich
immers omstandigheden voordoen, dat
een eenmaal vastgesteld wegenbouw
programma moet worden herzien op
crie punten waar gegronde motieven
daartoe nopen. Rijksweg 58 ls duide
lijk zo'n geval. Het industrialisatiebe
leid van de regering, hetwelk zich on
der meer richt op het haven- en lndu-
1 Vlissingen-Oost maakt, ten-
an de daaruit voortvloeiende
ide bedrijvigheid en de daar
mede gepaard gaande steeds toenemen
de vergroting van 't vervoersaanbod, een
herziening van het wegenbouwprogram
ma met betrekking tot de verbetering
van rijksweg 58 noodzakelijk. Hetzelfde
geldt voor de enorme trek van toeris
ten vanuit eigen land, België en West-
Duits Land naar Walcheren gedurende
de laatste jaren. Een optimaal resul
taat van dé investeringen, welke van
overheidswege in verband hiermee wor
den gedaan, zal eerst dan bereikt wor
den, indien het wegenstelsel aanmerke
lijk wordt verbeterd', aldus b en w
van Vlissingen.
Beroepsvervoer'
over rijksweg 58
VLISSINGEN .Zeeland wil niet lan
ger wachten op verbetering van rijks
weg 58 tussen Korteven en Vlissingen'.
Zo begint een artikel in het om de veer
tien dagen verschijnende blad .Beroeps
vervoer', het vakblad voor de transport
ondernemer, van 8 september. Onder
de titel .Trieste en verontrustende toe
stand. excellentie...' schrijft het b-ad on
der andere: .Voor het wegvervoer be
tekent de ,58' een kruipweg'. Verder
wordt er in het artikel aandacht be
steed aan het rekest aan de minister,
de brief van de samenwerkende Zeeuw
se kamers van koophandel en fabrie
ken aan de minister van verkeer en
waterstaat en aan een brief, die even
eens aan de minister is gericht, van het
college van b en w te Goes. Met de
Zeeuwen vraagt het blad zich af: .Wach
ten tot 1975?'
Rijkswaterstaat te Middelburg heeft
volgens bestek Z. 1148 het maken van
2 kribben op de rechteroever van de
.Eendracht' in de gemeente Sint-Phi-
lipsland gegund aan Gebr. Van Oord
NV te Werkendam voor 61.700,-.
Leeuwse
Wachten
Al-s er in de wachtkamer van de
dokter helemaal niets gezegd
wordt, kan men altijd nog wat
bladeren m oude jaargangen van
JJe auto' of JJe waterkampioen'
of men kan, als er wél wat ge
zegd wordt, de finesses vernemen
van de kwalen, die de mensen naar
hier hebben gedreven.
Gevaarlijke gesprekken, want
er is onder het gehoor altijd wel
iemand met een verwant, waar het
ook zo mee begonnen is. Geluk
kig maar, dat in een van de gro
te Zeeuwse steden een arts een
vierjarig dochtertje heeft, dat zo
nu en dan, als de bewaking even
verslapt, de wachtlcamer inglipt
om daar de patiënten, vooruitlo
pend op het consult allerlei vra
gen te stellen, die, strikt medisch
gezien, geen hout snijden, maar
toch al enige rijping verraden.
JJebt u uw been zeer gedaan f'
vraagt ze bijvoorbeeld aan een
dame, die, van enkel tot knie in
de zwachtels, een zeer behoefti
ge indruk maakt. En als die dame
dan, wat nurks, blijf zwijgen,
heeft ze altijd nog een woord van
troost: .Helemaal niet erg hoor.
Papa wrijft er een* over, geeft er
een kusje op en weg is de pijn w
(Van een onzer redacteuren)
AMSTERDAM De derde dag
van het bezoek van groother
tog Jean van Luxemburg en
diens echtgenote, Josephine
Charlotte, zal zoals bekend
bijna geheel gewijd zijn aan
Zeeland. Vergezeld door in de
eerste plaats prinses Fe itrix
en prins Claus en voorts de mi
nister van buitenlandse zaken,
mr Luns, de commissaris van
de koningin in Zeeland, mr J.
van Aartsen en de kamerheer
in buitengewone dienst van
HM de Koningin, H. A. A. ba
ron Collot d'Escury zal het
groothertogelijk paar op die
donderdag, 14 september, om
kwart over tien per auto van
af de vliegbasis Woensdrecht
naar Zeeland vertrekken.
Burgemeester C. N. F. van Sas
zal het gezelschap in zijn eerste
gemeente Wemeldinge verwel
komen.
Als alles volgens de plannen
verloopt, zal dat om kwart voor
elf gebeuren.
Het bezoek aam Wemeldinge duurt
niet lang, maar lang genoeg om me
juffrouw L. de Bourgraaf gelegen
heid te geven het groothertogelijk
paar een fruitmand aan te bieden.
Mejuffrouw J. Korstanje zal prinses
Beatrix eveneens een fruitmand aan
bieden en mevrouw G. van der Cir-
gel herhaalt dat met een mand die
bestemd is voor koningin Juliana.
Na deze korte plechtigheid in on
gedwongen sfeer' stappen de hoge
gasten aan boord van de .Piet Hein'.
De ,PIet Hein' zal onder escorte
van de rijkspolitie te water uit We
meldinge koers zetten naar Vesre.
Er wordt niet rechtuit-rechiaan naar
Veere gevaren, want men verwacht
de Luxemburgse gasten Das tt
een uur in de haven.
ster A. de Kam zal het
c daar welkom heten. Kin-
klederdracht zullen bloe
men aanbieden en het groothertoge
lijk paar begeleiden naar het stad
huis van Veere waar de auto's in
middels weer gereed moeten staan
om de gasten naar Middelburg te
brengen.
Het zwaarte- en hoogtepunt van het
bezoek aan Zeeland ligt in de hoofd
stad van de provincie, Middelburg.
Hot gezelschap rijdt vanuit Veere on-
middellijk naar de Abdij. Daar zal
een erewacht van de COAK aange
treden staan, alsmede het fanfare
korps van de genie. De kapitein A.
G. Brands zal dit geheel comman
deren.
De commissaris van de koningin,
die zich zoals boven gemeld al in
Woensdrecht bij het gezelschap heeft
gevoegd, zal om vijf minuten voor
nalf twee de bezoekers namens de
Srovincie Zeeland welkom heten,
'a het spelen van de volltsüederen
zal groothertog Jean de erewacht
inspecteren.
Onmiddellijk na de inspectie zullen
de burgerlijke autoriteiten met bur
gemeester mr J. Drijber als eerste
door mr Van Aartsein aan het groot
hertogelijk paar worden voorgesteld.
Vervolgens keert het gezelschap de
buitenlucht even de rug toe om r
complex een geschenk aan te bieden
en nog enkele autoriteiten voor te
stellen.
De hoge gasten zal worden verzocht
hun handtekeningen te
het Gulden Boek.
Bij de fotogroothertog Jean en zijn
echtgenote prinses Josephine Char
lotte, die donderdag Zeeland zullen
bezoeken, hier gefotografeerd met-
vier van hun vijf kinderen. Het zijn
van links naar rechts: prins Jan,
prins Willem, prinses Marie Astrid
en prinses Margaretha. De 12-jarige
prins Henri ontbreekt op dit plaatje.
Zoals bekend huwde groothertog
Jean in 1953 met prinses Josephine-
Charlotte van België. In 195.) werd
prinses Marie-Astrid geboren, in
1955 prins Henri, de tweeling Jan-
Margaretha dateert van 1957 en de
jongste spruit, prins Willem
1963.
Ringrijderij
Om kwart voor twee begint ln de
Adbrj de lunch, die wordt aangebo
den 'door het provinciaal bestuur van
Zeeland.
Na het einde van de lunch (om
kwart over drie) zal in een der
zalen van de Abdij een korte uitleg
over de deltawerken worden gege
ven door ir Ph. Schuurman, namens
de directeur-generaal van rijkswa
terstaat, en door ir J. Volkers, hoofd
ingenieur-directeur van de delta-
Hoogtepunt van het bezoek aan
Middelburg wordt ongetwijfeld de
demonstratie van de Zeeuwse ringry-
dersveroniging op het Ahdijpiein.
Zestien ringrijders zullen aan dit
festijn meedoen. Er zullen drie
dailies worden uitgereikt.
Om vier uur vertrekken de gasten
naar het Sloe, waar ze een kwartier
later door burgemeester mr B. Kolff
van Vlissingen zullen worden ont
vangen.
Om half vijf zullen de helikopters
nadat het gezelschap in het kort
ingelicht zal zijn over de industriële
ontwikkeling ln het Sloegebled
de Vlisslngse grond verlaten om een
tocht te maken over de Zeeuwse wa
teren, langs de deltawerken, de ha
venwerken van Europoort, de havens
van Rotterdam, de waterkeringen te
Krimpen aan de Lek. Gouda, Am
sterdam en tenslotte Schiphol.
Het Zeeuwse gedeelte van het staats
bezoek zal dan ten einde zijn.
Pleidooi voor behoud stedenschoon
tijdens Heemschutdag Middelburg
MIDDELBURG ,De kruisrid
ders uit de dertiende eeuw heoben
de grondslag gelegd voor o
stad. Men moet vandaag soms
meer dan kruisridders zijn om
dat te behouden'. Dat waren de
laatste woorden van een pleidooi,
dat adjunct-directeur ri. Mooi
broek van gemeentewerken vrij
dagmiddag afstak voor behoud
van de vele monumenten die Mid
delburg rijk is. Hij deed dat ten
aanhore van een uitgebreid ge
zelschap deelnemers aan de Kc^m-
schutdag in Zeeland. Er zat zoals
gevat werd opgemerkt, muziek in
deze inleiding, die werd gehouden
in de schouwburgfoyer. De aan
wezigen wisten dat deze uitlating
voor tweeërlei uitleg vatbaar was
want zij moesten gedurende het
praatje van de heer Mooibroek
oorgetuige zijn van een overigens
voortreffelijk pianomuziekje dat
in een aanpalende ruimte in de
schouwburg voor de omlijsting
van een modeshow moest zorgen,
maar dat op sommige momenten
het stemgeluid van de spveke'
voor de Heemschutters' royaal
overtroefde
Van de ongeveer 1100 woonhuizen die,
zo vertelde de heer Mooibroek, ln Mid
delburg op de monumentenlijst staan
is het merendeel aan restauratie toe.
En hier ligt volgens spreker thans
nood van de onde binnenstad. Het gaat
hier om meest eenvoudige woonhuizen
die dateren van 300 tot 400 jaar torusr.
We hebben, zo vertelde de heer Mooi
broek. berekend dat wil de restaura
tie effect sorteren we minstens 25
woningen per jaar moeten aanpakken.
Over een periode van 25 jaar komt dat
neer op 625 panden. Dat betekent dat
jaarlijks een en een kwart miljoen aan
subsidies moet worden verleend. Dat
lijkt een onhaalbare zaak maar de h^er
Mooibroek ging daar nog even od in
toen hij meedeelde dat voor sanering
van enkele stadsgedeelten in toenemende
mate grote bedragen ter beschikking
worden gesteld.
En deze bedragen zijn een veelvoud
van de bedragen die voor restauratie
worden uitgetrokken. ,De kaïns is
groot dat het straks zover komt dat
er wel geld beschikbaar is om onze
monumenten te amouveren, maar
niet om ze te restaureren. Dat zou
bijzonder tragisch zijn', aldus de ad
junct-directeur vain gemeentewerken.
SAS VAN GENT-ZELZATE-BRUSSEL
Het Belgische douanepersoneel
dat gisteren en eergisteren heeft ge
slaakt zal vandaag, (zaterdag) het
werk weer opvatten, maar geduren
de het weekeind de stiptheidsactie
volhouden.
De verboden staking van het lagere
personeel (een vijftigtal stakers in
Zelzato en Gent), die enkele be
langrijke eisen van het .Eenheids-
syndicaat van personeel van finan
ciën' kracht moest bijzetten, was
voortgekomen uit de stiptheidsactie
die op 11 augusus werd Ingezet.
Vrijdag heeft het leidinggevend douane
personeel het werk aan de grens
posten gedaan. Vrijdagmorgen was er
voor het scheepvaartverkeer te Sas
van Gent en Zelzate sprake van eni
ge vertraging, doordat voor de sche
pen die 's nachts in Terneuzen wer
den geschut slechts weinig douane
personeel beschikbaar was. Later op
de dag was de toestand weer nor
maal. In Zelzate verliep de door
stroming zelfs vlotter dan normaal.
Het scheepvaartverkeer van en naar
Antwerpen ondervond geen hinder
van de actie.
De stiptheidsactie die vandaag weer
begint zal vermoedelijk tot meer
stagnatie leiden dan de staking heeft
gedaan. De actie geldt zowel voor 't
scheepvaart- als voor het wegver
keer. Bij een drukke grenspost als
Sluis kaïn de actie lange wachttij
den veroorzaken. Naar verluidt zul
len de ambtenaren maandag weer in
staking gaan indien zij' door hun ac
tie geen voldoening krijgen.
De acties beginnen ongerustheid te ver
oorzaken ln transportkringen. In
Brussel legden donderdag de doua
niers van de grote opslagplaats Turn
en Taxis het werk neer. Ook op het
vliegveld Zaventem en in de Ant
werpse haven werd door douanebe
ambten gestaakt.
De voorzitter van de Brusselse syndl-
kale kamer van vervoerders heeft ln
een brief aan de minister van finan
ciën gevraagd om snelle maatregelen
tegen de stakers of overleg met hen,
omdat handel en verkeer door de
acties sterk worden belemmerd.
De douaniers staken voor betere basis-
lonen en ook, aldus een van hun zeg!
lieden, omdat zij vrezen dat de vrij
making van de handel door de EEG
hen ln 1968 zonder werk zal doeD
komen.
MIDDELBURG De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Midden- en Noord-Zeeland vindt, dat de visie in liet voorstel voor een
gemeenschappelijke regeling Havenschap Vlissingen tekort schiet.
Aldus blijkt uit een brief aan het bestuur van de kamer aan de leden
van provinciale staten. De kamer pleit onder meer voor N?n behcersin-
voortzetten van de stuwadoorsactiviteiten van de NV Haven van
het bedrijfsleven in de organisatie van het havenschap en voor het
voortzetten van de stuwadoorsaktiviteiten van de NV Haven van
Vlissingen.
De kamer van koophandel zegt, dat
gelet op de zeer lange lijd van voor
bereiding van het voorstel en dl
ontwikkeling in Zeeland in die perio
de. het voorstel in visie te kort schiet.
Wy denken hierby aan de betekenis
van het Westerscheldebekken voor
de \erdere oeonomïselio ontwikkeling
In uw provincie. Met steels bene
mende duidelijkheid is deze bete
kenis gebleken.
De goede toegankelijkheid van dit ge
bied voor de zeevaart is de reden vooi
de eerste aanzet vam nieuwe bedrijvig,
held op belde oevers. Het is daarom
voor de hand liggend om te streven naar
één beheersinstelling voor de overheids
taak ten aanzien van de behartiging van
de gemeenschappelijke belangen van
de havens en de industrie- en handels-
terreinen in het gehele Zeeuwse Wes-
terscheldegebied. Wij menen dat het
onderhavige voorstel gezien dient te
worden als een voorloper voor een straks
ln te stellen, Havenschap Wescerschel-
de' dat: het. ganse bek!ten als één een
heid zal beheren. Het nationale belang
van dit gebied ls een extra reden om
niet te denken aan twee havenschappen
aan weerszijden vam één rivier', aldus
de kamer van koophandel ln de brief
de leden van provinciale staten.
Bedrijfsleven
Opvallend acht dc kamer In het voor
stel het ontbreken van het hedrijfsle-
ven als onmisbare factor In de organisa
tie van het havenschap.
,Zonder ondernemingen werkzaam op
en aan de Westersehelde zou de in
stelling van een havenschap, niet veel
zlu hebben. Thans echter is de me
dewerking van het bedrijfsleven aan
de functionering van het havenschap
een facultatieve aangelegenheid. Te
meer is dit bevreemdend omdat do
overheidsgelden waarmede het haven
schap zal werken voor ren zeer groot
deel bijeengebracht zijn tengevolge van
de economische activiteiten ln onderne
mingsvorm.
Naar onze mening ls het ongerijmd dat
bij het beheer van het havenschap het
regionale bedrijfsleven niet organisch Ls
opgenomen. Bovendien beschikt het be
drijfsleven over ervaring, die de harmo
nische werking van liet havenschap
slechts ten goede kan komen', aldus dc
kamer van koophandel.
Stuwadoorsfunctie
De kamer van koophandel zegt vor
der in de brief, dat het haar niet
duidelijk ls geworden hoe de stuwa
doorsfunctie, die thans, op zeer goe
de wijze, door de NV Haven vam
Vlissingen wordt vervuld, geconti
nueerd kan worden'.
,Naar onze opvatting is dit een werk
zaamheid die niet wezenlijk behoort
tot het arbeidsterrein van een haven
schap. De in de stuwadoorsafdeiing vam
de nv aanwezige kennis, relaties er
kunde dienen zonder verstoring of on
derbreking hun werking te kurinen blij
ven uitoefenen. Dit kan de resultaten
van het havenschap alleen maar gun
stig beïnvloeden. De in uw stukken' ge
noemde liquidatie van deze nv waarin
de kamer als vertegenwoordigster van
het bedrijfsleven wel participeert, ls
een tot nu toe voor ons onbekende
dachte.
Wij menen dat het op zijn olaats zal
zijn wanneer duidelijk wordt op welke
w(jze de stuwadoorsactivltelten van de
nv, onafhankelijk van het havenschap,
voortgezet zullen kunnen worden', zo
zegt ae kamer tenslotte.
Inmiddels bleek ons, dat ook by de
schillende bedrijven, die belang heb
ben bij het havenschap, de wens leeft
Inspraak te hebben, bij voorkeur door
een plaats la bet bestuur, waarbij dan
als alternatief aan een adviesraad wordt
gedacht.
De voorzitter van de directie van de
NV Koninklijke Maatschappij .De Schel
de' te Vlissingen, de heer J. W. Hup-
kes. wxs eveneens van mening, da* een
behoorlijke inspraak van hel bedrijfs
leven beslist noodzakelijk is. En bij de
omschrijving .bedrijfsleven' dacht hij ook
aan vertegenwoordigers van de werkne
mers, waarvoor eveneens een plaats zou
moeten worden ingeruimd.
,Het bedrijfsleven zou men bepaald een
plaats in het bestuur moeten geven',
aldus de heer Huplces, ,en voor do in
spraak van werkgevers en werknemers
zon nie„ ren grotere raad van advies
moeten instellen, maar dan ook ecu
rad van advies, die duidelijk omschre
ven rechten, een bepaalde status heeft'.
De heer Hupkes merkte tenslotte nog
op, dat het Sloe bovendien een initiatief
van het bedrijfsleven 1
Bij Hoechst Vlissingen
zo nauw mogelijke samenwerking tus
sen bedrijfsleven en overheid in het
kader vam het havenschap zeer op prijs
stiellen. Deze samenwerking zou dan
moeten stoelen op de wet. Men is dan
ook voorstander van een ln de wet voor-
geschreven advies-orgaan met duidelijk
omschreven taken. Daarnaast zou mei
het bij Hoechst toejuichen, wanneer net
bedrijfsleven in het algemeen aan het
bestuur van het havenschap zou run
nen meewerken. Voor Hoechst hoeft dit
nog niet te betekenen, dat die bestuurs
zetel zou worden bezet door de Sloe-
bedlrijvem. Men denkt ln dit verband
aan het bedrijfsleven in het algemeen,
bijvoorbeeld een afvaardiging via de
kamer van koophandel.
In een ander bedrijf had men nog geen
uitgesproken opinie, maar bleek men
wel te denken in de richting van een
bindend instellen van een "adviesrad,
terwijl men een plaats in het bestuur
uiteraard gunstig achtte voor het be
drijfsleven.
Inspraak
De heer K. van Everdimgen, de direc
teur van de Steenkolen Handels Ver
eniging ln Vlissingen, wees er vooral
op, dat in 1934, bij de oprichting van
de NV Haven van Vlissingen bewust
die bedrijven spoorwegen. Schel
de, SHV en overheidsinstellingen
die belang hadden hij een goed func
tioneren van de haven, ïri de gele
genheid zijn gesteld aandeelhouder
ba worden.
Nog altijd zijn gebruikers en belangneb-
benden in de gelegenheid in de nv deel
te nemen. Daarom toonde ooit hij zich
voorstander van cem plaats in het be
stuur voor het bedrijfsleven en indien
dit niet mogelijk blijkt, een adviesraad,
die eem garantie zal betekenen v- or
.Inspraak'.
,In 1934', zo zei hij, ,was inspraak
bedoeling, nu komt er een havenschap
en wordt afgeweken van wat in 1934
als normaal werd aangenomen'.
In verschillende punten bracht hij naar
is ingericht. Deze strijd richt zich op
een zo snel mogelijke restauratie van
de slechte monumentale woonhuizen.
Voorts gaat het erom daar waar sa
nering nodig is deze zo te doen plaats
vinden dat er evenwichtig geheel blijft
bestaam. Daar waar de huidige maat
schappij schaalvergroting met zich
brengt, dient deze niet te resulteren
in mammoetgebouwen in de stadskern.
Voorts dient het verkeer zodanig te
worden geregeld, dat deze invloed bij
alle restauratie e>n saneringsplannen
niet domineert.
RAPPORT
Over het laatste zei de heer Mooibroek
in antwoord op vragen onder meer,
dat er momenteel een rapport over de
verkeerssituatie in studie is. Daarbij
zal men er van uit gaan te proberen
het verkeer zoveel mogelijk uit de bin
nenstad te weren. Zeker de bussen, die-
vooral op donderdag in tientallen (we
hadden er wel eens 120) her en der
in de stad parkeren. De heer Mooibroek
vond het een gelukkige omstandigheid,
dat Middelburg in het verleden vrif
groot en royaal heeft opgezet, waar
door op plaatsen als langs de kaaien
parkeerruimte kan worden benut.
Namens het gemeentebestuur werd d?
bijeenkomst meegemaakt door wethou
der mr J. J. vam der Weel. Na afloop
werd een wandeling gemaakt door dc
stad. In de loop van de avond vond een
bezichtiging plaats van het stadhuis,
Vandaag, zaterdag, maken de deelne
mers aan de Heemschutdag oen excur
sie naar Zeeuwsch-Vlaandoren. In het
gemeentehuis van Sluis vindt omstreeks
half twaalf vanmorgen een officiële ont
vangst plaats. Tijdens deze bijeenkomst
zal namens de Bond Heemschut de
Heemschutoorkonde worden aangebo
den. Verder staan bezoeken aan Sint-
Anna ter Muiden en aam de hervormde
kerk te Aardenburg op het program
ma. Het college vam b en w zal ter
begroeting aanwezig zijn. Tijdens een
wandeling door Sluis verzorgt meester-
beiaardler prof. E. Delmotte uit Oosten
de een carillonconcert.
(ADVERTENTIE)
ECRUS OH
Ë3 BUESKFNS
Voor twee ton schade werd vrljdan-'
dag op de Wouwsestraatweg te Ber^
op Zoom aangericht toen om&lreelaL
uur A. P. uit Kapelle, bestuurder r".
een vrachtauto met aanhangwagen
gelukkig zonder lading van delta
Goedheer uit Hansweert door onv«.
klaarbare reden, vermoedelijk dooresi!
seren, links bleef rijden en lensteil
links van de weg schoot, Eerst
deze combinatie een tankauto mt.
hangtankwagen van de firma A. Slwj
uit Geldrop. Deze was met een u s.
losse stroop in de tanks van Sas v
Gent komen rijden en ging m de ricïfc
Roosendaal. Daarna ramde f-
vrachtauto een truck met ople
de firma Louwerse en de Prl
deze botsing schoot de i
het rijwielpad waar nien
tussen een paar dikke
kwam in de bermsloot te
de wagen zich in de zijbern
Hoewel er aan alle drie de v
een enorme ravage
werd niemand van d
stig gewond. De chauffeur van's
vrachtauto was naar Wijk aan Zee *i-
weest waar hij een lading belonged,
ren had gelost en nu zonder lading wee
op weg naar Zeeland was.
Het verkeer van en naar Bergen 05
Zoom ondervond op deze weg ve-'
der maar de politie wist alles t..„
verwerken. Met een grote tankwapj
werd de vrachtauto weggesleept. l>.
aanhangwagen was eerder al afgeko>
peld. De verkeerspolitie stelde een
derzoek in.
Slot van pagina 1
verbreedt zich na de brug. In coste.
lijke richting, tot een dubbelbiuns-
weg, duikt onder het spoorwegvia
duct door em kruist de provinciale
weg Terneuzein_Axel om bij de
kraagbrug weer te versmallen tot
een tweebaansweg. De opritten van
de brug komen voor rekening vam
rijkswatersaat en de 1960 meter
weg van de Mr Haarmanweg tot aan
de kraagbrug voor die van de pro
vinciale waterstaat. De twee rijba
nen hebben elk een breedte van 6 70
meter en de parallelwegen zijn 5 me
ter breed. Verder liggen er fietspa
den aan beide zijden "van de weg. De
weg Terneuzen-Axel wordt in ver
band met de kruising met de dubbel-
baansweg over een lengte vam 690
meter omgelegd. Het is eem ruime
kruising .nieuwe stijl' waardoor over
steken van en invoegen op de dub-
belbaansweg en de wegveriegglng
De kosten van de 1960 meter dub-
belbaansweg en de wegver'.egg ng
bedragen in totaal 1.854.000. Het
aannemingsbedrijf ELK uit Schoon-
dijke voert het werk uit.
De weg van de nieuwe kanaalbrug
naar Perkpolder en het lu.nd van
Hulst mag door zijn dubbelbaansaan-
zet aantrekkelijleer geworden zijn,
een snelle verbinding vormt hy ze
ker nog niet. Zaamslag, compleet
met busstation, Zaamslagveer en
Stoppeldiikveer blijven de komende
vyf jaar de flessenhalzen van de oost
west verbinding. De weggedeelten
tussen genoemde punten zijn in de
loop van de zomer echter wel aan
zienlijk verbeterd. In het nieuwe
Zeeuwse secundaire wegenplan, dat
momenteel ter inzage ligt, ls een
nieuwe weg vam Driewegen (St..An
na) naar Terhole geprojecteerd, die
de Otheense kreek omzeilt en onder-
langs Zaamslag loopt. Deze secun
daire weg zal zich tertiair voortzet-
ten met een nieuw aan te leggen
verbinding tussen Terhole en Nieuw-
Namen. Het tracée van de toekom
stige weg Driewegen-Terhole ligt
nog lm het gehel niet vast. Vooral
de laaggelegen gronden aan het be
gin van de" Otheense kreek zullen
moeilijk te doorkruisen zijn.
Op de westelijke oever van hot ka
naal zal voorlopig niet veel verande
ren. Rijkswaterstaat zorgt daar vooi
aansluitingen op rijksweg dl en hel
verkeer uit het oosten zul na het
passeren van dc brug de rijksweg
naar het noorden volgen tot vlak by
Terneuzen en daarna afslaan ln de
richting Hoek: de bekende weg dus.
In hel oorspronkelijke plan van
provinciale waterstaat was de aan
leg van een nieuwe weg rcclitstrech
van de brug naar Hoek opgenomen.
De nieuwe wet uitkering wegta
heeft dit plan echter doorkruist fo!-
gens de wet moeten rijks- en secus.
daire wegen, wegen zijn die een be
langrijke verbinding vormen voor hel
doorgaande verkeer met motorvoer
tuigen. In beginsel zal zo'n weg niet
door de bébouwde kom lopen, wat
in dit geval aanvankelijk wel ln de
w brug-Hoek is nu ov< u.
naar het rijkswegenplan. waarin hij
als een verkorting van de bestaande
provinciale weg Schoondijke-Urtc-
dyke-Hoek-Sluiskil is opgenomen.
Van de nieuwe brug tot aan Schoon-
dijke zal dus in de toekomst een
rijksweg lopen die de kom van Hoek
niet zal raker, en het tracée van és
bestaande provinciale weg zal vol
gen. Het doorgaande verkeer uit het
westen zal de" Braakmanweg reeds
vóór het benzinestation verlaten en
dan rechttoe rechtaan naar de brug
rijden. Het laatste gedeelte zal kost
baar zijn door de ontetlgeaingen die
nodig zullen zijn en mogelijk ook
door de aanleg van een tunnel hal
verwege. Om louter verkeerstechni
sche redenen heeft de provinciale
waterstaat aan de uitvoering van
het wegenplan op de oostelijke oe
ver prioriteit verleend. De kleine om
rit die het verkeer straks op de wes
telijke oever zal moeten maken
weegt bij lange na niet op tegen de
tijdrovende rit door Terneuzen.
Ongeveer gelijk met <le brug Ie
Sluiskil zal die te Sas van (lent ge
reedkomen. Deze brug zal te zjjner
tijd aansluiting geven op dc Trac-
Inatweg die van Gent evenwijdig aan
hel kanaal naar het noorden (devia
te oeververbinding) zal lopen. Vnn
de ingebruikname in december zal
rijkswaterstaat een tijdelijke aan
sluiting mot Westdorpe gereed heb
ben.
SINT-JANSTEEN Vrijdagmorgen is
de 17-jarige J. vnn Delft uit Terhole
om het leven gekomen toen hy in het
buurtschap Drie Hoefijzers hij de ge
meente Sint-Jansteen met zyn auto uit
de boeht vloog en tegen een boom bot
ste.
De jongeman reed ln de richting Koe
wacht. Het ongeluk is waarschijnlijk te
wijten aan een te hoge snelheid. Voor
dat de wagen tegen de boom tot stil-
sens uit Sint-Janstccn verleende de eer
ste hulp aan het zwaar gewonde slacht
offer. Tijdens het vervoer naar het r-k
Slnt-Llduinaziekenhuis te Hulst is de
jongeman overleden. De heer Vnn Delft,
die niet in het bezit was van een rij
bewijs, had de auto Juist een opknap
beurt gegeven om hem nog te kunnen
verkopen voordat hij maandag vrijwillig
In dienst zou treden.
ADVERTENTIE
UIBPN
voorkomt
DIEFSTAL EN INBRAAK
Uniekalarm-app"araat voor
iedereen <34 95
Voor de handel E. I'LOEM,
Troelstralaan 55, Heemstede.
Telefoon 02500- of 023-83019
HET WEER IN EUROPA
Londen, licht bewolkt
Brussel, licht bewolkt
Nice, licht bewolkt
Belgrado, onbewolkt
Athene, onbewolkt
Rome. onbewolkt
Barc elona, licht bcwol
Madrid, licht bewolkt
Mnllorca. zwaar bcwol
Lissabon, licht bewolk
PLAATSELIJK ENIGE REGEN
Geleidelijk meer bewolking met voorna
melijk in het noorden en oosten van net
land enige regen of enkele buien. Zwak
ke tot matige wind tussen noord en
noordoost. Dezelfde temperaturen nis
vrijdag of iets lagere.
ZON EN MAAN
10 september
Zon op 06.05 onder 19,08
Maan op 14.26 onder 21.35
11 seotember
Zon op 06.07 onder 19 06
Alaan op 15-45 onder 22.1.