Wagen met 40.000 liter gas ontploft
NEGEN DODEN, 34 GEWONDEN BIJ
EXPLOSIE IN
MARTELANGE
Tunnelbouw Oude Maas (Zeelandroute)
komt begin 1968 in het dok gereed
Nyma-1066 werknemers-vraagt
surséance van betaling aan
Eindelijk, maar..
..teleurstellend
Ziekenhuis in
Hanoi getroffen
Vandêtag
in d!@
krat rut...
Ramp
Samkalden
Verolme
Tunnel
Zwemmen
Museum
NIJMEEGSE SPINNERIJ IN MOEILIJKHEDEN
VERVANGING BARENDRECHTSE BRUG (DER ZUCHTEN
210e
jaargang - no. 196
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: N V Beh MIJ. «en de C V Provinciale Zeeuwse Courant: F. van de Velde, F. B. den Boe. en W de Pngter. Hooldredactcu. G. A. de Kolt. Abonnementsprijs 98 cent per week. 12,70 per kwartaal, franco per post f 13.45 per kwartaal. Losse nummers 20 cent.
3 Bureaus: Vliaslngen. Walstraal 58-60, lol. 5144 (b g g red, 3508, adv, 3647/3643), Middelburg, Marl.l 51, tel. 3841 (b g g red. 2078/3169, adv 2375) Goes. Grote Merkt 2, lel 6140 (b g g red. 7853, adv. 5213), Oostburg, tel. 2395. Terneuren, Nleuv/str. 22,
Dinsdag 22 augustus 1967
Kappersmuseum
Pagina 2
Giro 359300 P
Het langverwachte wetsont
werp voor het havenschap
Vlissingen ligt dar einde
lijk op tafel: gedeputeerde sta
ten hebben het aan provinciale
staten gezonden met het ver
zoek er akkoord mee te gaan.
Het ontwerp lijkt als twee druppels wa
ter op de regeling voor het havenschap
Delfzijl, hetgeen onmiddellijk de vraag
doet stellen; waarom moest het zo lang
duren voordat deze regeling op tafel
kwam? Er behoefde blijkbaar naar het
oordeel van de samenstellers aan het
voorbeeld Delfzijl niet zo heel veel te
worden veranderd, een dergelijk ontwerp
had echter op die manier al jaren gele
den ingediend kunnen worden. Zo ge
zien is het stuk een aanklacht tegen de
piepend-trage ambtelijke molens. Als er
nu iets totaal anders voor de draad zou
zijn gekomen, had men met de lange
wachttijd nog vrede gehad, maar nu
blijkt dat wachten voorbij te zijn gegaan
met bijvoorbeeld kissevitten over de
vraag of Middelburg al dan niet een
plaats in het bestuur behoorde te krij
gen. Resultaat: een compromis. Middel
burg krijgt een adviserende functie.
Dit klakkeloos overschrijven met
hier en daar een kleine verandering
van de wet voor Delfzijl is een
grote teleurstelling. Een teleurstelling
zal het met name zijn voor het bedrijfs
leven, waarvan het overigens te hopen is
dat het felle protesten zal aantekenen
tegen bepaalde onderdelen. Delfzijl kan
in dit opzicht een les zijn. In het noorden
zijn namelijk allerlei moeilijkheden ont
staan doordat het bedrijfsleven, dat
rechtstreeks te maken heeft met het
havenschap, geen enkele medezeggen
schap heeft. Er is zonder meer door de
overheden geredeneerd: wij betalen deze
zaak. niet het bedrijfsleven. Wie niet be
taalt krijgt ook geen bestuur. Als doekje
voor het bloeden werd toen een advies
raad Ingesteld waarin vertegenwoordi
gers van het bedrijfsleven wel zitting
mochten nemen. Die adviesraad is echter
niet bindend voorgeschreven, de raad
bestaat bij de gratie van het haven-
schapsbestuur op grond van de bepaling,
dat het bestuur .commissies van advies'
kan instellen. Het bedrijfsleven in Zee
land had gelet op de voortdurende
moeilijkheden in Delfzijl mogen ver
wachten dat men in ieder geval de raad
van advies dwingend zou hebben voorge
schreven. Welk een vergissing. In dit op
zicht is het wetje voor Delfzijl braaf en
zonder meer gekopieerd: er kunnen com
missies van advies komen, maar het
hoeft niet.
Waarom geen bindend voorgeschreven
adviesraad Terwijl in het verleden
in Zeeland daarop sterk is aange
drongen? De een of andere dorre figuur
op het departement van binnenlandse
zaken vond het juridisch niet nodig, zo
hebben we begrepen, het was voldoende
dat het bestuur alleen de bevoegdheid
kreeg een dergelijke commissie op te
richten. Met andere woorden: het be
drijfsleven is volko
men afhankelijk van
de goedheid van het
(bijna geheel) ambte
lijke bestuur. Bij de
verdediging van het
wetsontwerp zal wel worden meegedeeld,
dat dit bestuur direct zulk een advies
orgaan zal willen instellen, maar nog
maals: dat betekent afhankelijk zijn van
de goede wil, er is geen voorschrift. Als
die raad er niet komt, heeft het be
drijfsleven niets te reclameren. Op dit
stuk van zaken is dit ontwerp naar ons
gevoel onaanvaardbaar: de les van
Delfzijl is hier niet geleerd. Men heeft
daarginds spijt als haren op het hoofd
dat men destijds, bij de voorbereiding
van het wetsontwerp laks is geweest en
te laat op deze feilen in de regeling heeft
gewezen.
Het is een vreemde situatie: het be
drijfsleven, in het gebied van het
havenschap gevestigd, moet maar
afwachten of het mee mag doen als ad
viseur, de gemeente Middelburg bul
ten het gebied van het havenschap lig
gend krijgt zonder dat ze behoeft
mee te betalen een adviserende stem.
Het is ongelijk verdeeld in deze wereld.
Het is helemaal ongelijk verdeeld als
men tot de ontdekking komt. dat het
havenschap het geen zeggenschap bezit
tende bedrijfsleven wél kan belasten, niet
alleen via havengelden, maar ook door
een omslagbelasting over gebouwde en
ongebouwde eigendommen. De ingelan
den van een water-schap, die op dezelfde
manier waterschapslasten moeten beta
len, krijgen in hun doel corporatie stem
recht. het bedrijfsleven in het Sloege-
bied moet maar gelovig afwachten tot
het aan het bestuur behaagt een advies
commissie in het leven te roepen. Mid
delburg, dat niets betaalt, krijgt een ad
viesplaats in het bestuur, het bedrijfs
leven dat havengelden en eventueel een
omslagbelasting opbrengt, is afhankelijk
van de opvattingen in dat bestuur.
Wé hebben nog eens nagegaan hoe dat
elders is geregeld en daarbij als
voorbeeld Frankrijk genomen.
Daar is namelijk twee jaar geleden een
wet van kracht geworden, die het be
stuur van alle Franse handelshavens re
gelt. Er is daar nu een systeem gescha
pen van .autonome havens', een soort
havenschap dus. Dit havenschap wordt
bestuurd door een raad variërend van
achttien tot vierentwintig leden, waar
van een deel wordt benoemd door de ge
meenten uit het bewuste gebied, een deel
door de regering en een deel door het be
drijfsleven via ae kamers van koophan
del. Daar is het bedrijfsleven dus wel in
geschakeld bij het beheer. Terecht zo
zei men ons want ,de bestuursraad
stelt alle tarieven en omslagen vast. Al
licht dat de direct-betrokkenen daarover
meepraten'. Een paradoxale situatie:
een land waar de democratie niet zo
hoog genoteerd staat, schept voor zrjn
havens een regeling waar de belangheb
benden het recht van meebesturen krij
gen, liet land waar iedereen de mond vol
heeft over democratie, laat het aan het
bestuur over van de haven of het be
drijfsleven misschien eens mag advise
ren.
Is dit nu allemaal wel zo belangrijk?
Zal het bedrijfsleven nu wel zoveel in
kunnen brengen in het bestuur? Ja
wel. Bij een bestuur van vrijwel alleen
(ambtelijke en departementale) over
heidsvertegenwoordigers, zal bijvoor
beeld vrijwel vanzelfsprekend een zekere
neiging optreden tot het zich conforme
ren met een beleid op hoger niveau. Men
rekent bij voorbaat al met de opvatting
van een minister. Terwijl het denkbaar
is dat het bedrijfsleven over dezelfde
zaken heel anders denkt en ook wil dat
het havenschap in een dergelijk kwestie
een eigen mening huldigt. Dit ont
werp houdt echter het bedrijfsle
ven onmondig. Men zal zeggen
als er nu de verzekering komt in
Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1
MARTELANGE Een overzicht van
de grote brand in het Belgische plaats
je Martelange.
HANOI (AFP) Bü een bombarde
ment boven Noord-Vietnam is gisteren
een ziekenhuis, dat dicht bij de kathe
draal van Hanoi gelegen is, door een
bom getroffen. Een dokter en een zie
kenverpleger werden hierbij gedood,
drie anderen werden gewond. Het ge
troffen gebouw was juist in gebruik
genomen voor eerste hulp, er bevonden
zich geen zieken in. Aan het gebouw
werd aanzienlijke schade toegebracht.
DE KAMP met een gastankwa
gen in het Belgische plaatsje Mar-
telange heeft aan zeker 9 mensen
het leven gekost. Er zijn tot dus
ver 34 gewonden (pagina 1).
DR. SAMKALDEN is gisteren ge
ïnstalleerd als burgemeester vain
Amsterdam (pagina 3
VEROLME is met het oog op een
aantal grote orders, die het bedrijf
heeft gekregen, begonnen met een
campagne voor de aanwerving
van 2000 arbeiders (pagina 11).
DE TUNNEL onder de Oude
Maas, straks vitale schakel in de
route Zeeland-Rotterdam is vol
gend jaar april in het droge
van het bouwdok op lengte.
Nog een jaar later kan liet ver
keer er gebruik van maken
(pagina's 1 en 4).
DE RAAD vaai Middelburg heeft
er geen bezwaar tegen, aat het
zwembad op zondag (langer) ge
opend is. Er was een brief binnen
gekomen van de Nederlandse ver
eniging tot bevordering van de
zondagsrust en de zondagsheili
ging (pagina 5)
'A VLISSINGEN is maandag een
Kappersmuseum opengesteld. Het
is gevestigd in het burgerwees
huis en bevat, antiquiteiten en
snuisterijen, die op het kappers-
valt betrekking hebben.
(pagina Z).
Binnen- en buitenlands
nieuws: pagina 1, 3, 6 en 9.
Zeeuws nieuws: pagina 2, 4
en 5.
Financieel nieuws: pag. 11.
Radio en tv: pagina 7.
(Van een speciale verslaggever)
MARTELANGE Het plaatsje Martelange, op de grens van
Luxemburg en België, lijkt te zijn getroffen door een luchtbom
bardement. Om 12.20 uur gistermiddag sloeg het noodlot toe:
een Franse tankwagen geladen met 40.000 liter vloeibaar lpg-i
op weg van Maastricht naar Saint Nazaire, raasde op dat tijdstip
stuurloos de Rue de Bastogne af. Ooggetuigen zeggen dat de
chauffeur de macht over het stuur was kwijt geraakt als gevolg
van een inhaalmanoeuvre. In een hel van vlammen ontplofte de
tankwagen daarop tegen een muur van de brug, die Martelange
in tweeën deelt in een Belgische en een Luxemburgse helft. De
gevolgen waren ontzettend. Binnen een straal van een kilometer
werd het rustieke plaatsje plat gebrand als door een enorme vlam
menwerper. Een tiental inwoners en toeristen die op dat moment
in de Rue de Bastogne en op de brug of daar dicht in de nabijheid
wandelden werd meters weggeslagen en veranderden op slag in
lopende fakkels.
Van de negen tot nu getelde doden ver
brandde er een aantal ter plaatse le
vend. In enkele seconden tijas was het
centrum van Martelange veranderd in
een hel van vuur, die alles verzengde
wat op zyn weg kwam. Een twintigtal
halzen op de Belgische kant van het
Ardennendorp werd vernietigd. Op de
Luxemburgse kant teisterde de enorme
ontploffing het postkantoor, een oud,
niet meer in gebruik zjjud stationsge
bouw en een tankstation, dat op zyn
beurt ook weer ontplofte. Overal brand
den huizen, mensen liepen, voorzover ze
niet dodelijk gewond waren, radeloos
1 rona.
NOG GEEN
ONTSLAG
NIJMEGEN/AMSTERDAM (AN
P) Het bestuur van de kunst
zijdespinnerij Nyma NV te Nijme
gen deelt mede, dat de nog steeds
aanhoudende crisis op het gebied
van de textiel- en bandengarens
sedert kort is verscherpt en wel
enerzijds door verdergaande prijs
dalingen, anderzijds door voort
durende stijging der bedrijfslas
ten. Een en ander wordt nog ge
accentueerd door structurele wij
zigingen, die op de afzetmarkten
intreden.
Voor zo goed mogelyke bescherming
van de belangen van alle bij de on
derneming geïnteresseerden, is het
bestuur tot zijn leedwezen genood
zaakt over te gaan tot aanvrage van
surséance van betaling. Vakorganisa
ties en ondernemingsraad zyn inge
licht.
Het ligt in de bedoeling aandeelhouders
en certificaathouders op korte termijn
op te roepen voor een buitengewone al
gemene vergadering, waarin opening van
zaken zal worden gegeven.
Geen ontslagen
De aanvrage tot surceance betekent
niet dat zulks ook consequenties zal
hebben voor het personeelsbestand.
De directie hoopt juist de produktic
dankzij de te verlenen surcèance in
samenwerking met de bewindvoer
der ongestoord te kunnen voortzet
ten en het bedryf van een eventuele
ondergang te redden, want in
najaar wordt een opleving ver
wacht.
(Zie slot pag. 11 kol. 1)
NIEUW
telefoonnummer
P.Z.C.
Met ingang van gisteren 21
augustus heeft de Provinciale
Zeeuwse Courant een nieuw tele
foonnummer. De PZC en de c.v.
drukkerij Van de Velde jr, zijn
vanaf die datum te bereiken onder
nummer 5144 (Vlissingen, 01184,
zes lijnen).
Een bom
Een ooggetuige zegt: het was alsof er
een bom ontplofte. Het ging allemaal
bijzonder snel. Er was geen tijd om te
ontkomen. Onder de doden is de chauf
feur Charles Immhof, een Fransman,
van de tankwagen. De meeste slacht
offers verbrandden levend op straat of
in een auto die op dat ogenblik in de
directe omgeving was. Vier in Neder
land woonachtige Spanjaarden, het ge.
zin Montana Caldar uit Heemstede, in
een Austin Glider (kenteken GE 38-75)
werden op het moment van de ontplof-:
fing gedood. Hun geblakerde auto staat
aan de oever van de Sure met dezelfde
laag roet bedekt als de gebouwen in dei
omgeving en vele tientallen andere
auto's.
(Zie slot pag. 3 kol. 5)
Kleuter dood na
val van 6 meter
GRONINGEN (ANP) De tweejarige
Arjen Hogenkamp is gistermiddag in
een onbewaakt ogenblik uit een raam
van de slaapkamer van de ouderlyke
woning aan de Peizerweg in Groningen
gevallen. Het kind maakte een val van
zes meter. Ernstig gewond werd het
jongetje naar het academisch zieken
huis gebracht, waar het korte tijd later
overleed.
OPINIEPEILINGEN:
JOHNSON
STAAT LAAG
GENOTEERD
NEW YORK (AP) Bij
twee nieuwe Amerikaanse
opiniepeilingen is gebleken
dat president Johnson min
der populair is dan gouver
neur George Romney van
Michigan, en evenveel aan
hang heeft als een republi
keins verkiezingsduo be
staande uit gouverneur Nel
son Rockefeller van New
York en gouverneur Ronald
Reagan van Californië.
De nieuwste .Gallup poll', de eer
ste sinds de rassenonlusten, leert
dat de verhouding ten gunste van
Romney 49-41 procent is. terwijl
de overige tien procent geen me
ning had.
Een nieuw opinieonderzoek van
Louis Harris toont dat Rockefel-
ler-Reagan 50-50 gelijk staan met
een democratisch paar geleid door
Johnson. Harris verklaarde dat
slechts 33 procent van de onder
vraagden vond dat Johnson ver
trouwen inboezemde, terwijl 64
procent Rockefeller omschreef als
een .dynamische persoonlijkheid'.
Gallup maakte bekend dat de
winst van Romnev meer een ge
volg is van de dalende populariteit
van de president dan van grote
steun voor Romney.
EEN JAAR LATER
VRIJ VOOR HET
WEGVERKEER
(Van een onzer verslaggevers).
jgARENDRECHT Als tor-
pedoboten op de werf liggen
ongeveer een kilometer weste
lijk van de aftandse Baren-
drechtsebrug in een kunstmatig
poldertje nu al bijna drie ele
menten (115 meter lengte elk)
klaar voor de nieuwe verkeers-
tunnel onder de Oude Maas:
straks een vitale schakel in de
nieuwe zuid-noord route van
Zeeland naar Rotterdam.
De ruwbouw van die langgerek
te betonnen kokers is zo goed
als klaar. April volgend jaar zal
de tupnel in het droge van het
bouwdok op lengte zijn. Daarna
komt er water in het dok, de
elementen gaan drqven en wor
den óp hun plaats gezonken in
de rivier. Nog een jaar later zal
het verkeer vice versa er door
snellen.
Er is sinds het prille begin van de
werkzaamheden in de zomer van
1966 heel wat werk verzet, daar aan
de oever van de druk bevaren bin-
nenvaartroute tussen Dordrecht en
het Botlekgebied. Rijkswaterstaats-
directie sluizen en stuwen en de aan
nemerscombinatie Nestum II hebben
poot aan gespeeld met de bouw van
de totaal 1064 meter lange tunnel
tussen de Hoeksche Waard en IJssel-
monde, waar het enge obstakel van
de Barendrechtsebrug (anno 1887)
ongeveer tachtig keer op een dag het
wegverkeer op de scheepvaart (en
misschien nog wel vaker andersom)
moet laten wachten.
Ongeveer 3Vs jaar is er uitgetrokken
om dit kapitale kunstwerk van rond
53 miljoen te klaren. En het mag
gezegd worden: waterstaat en de
aannemer hebben het tempo er in
weten te houden. Een jaar nadat
vrachtauto's nog druk bezig waren
om het bouwdok op een diepte van
10 meter te brengen hebben we de
tunnel van straks al voor de helft van
de totale onder-water-afstand kun
nen doorwandelen. Natuurlijk, je
(Zie slot pag. 4 kol. 1
De zuidelijke tunnel
bij Heinenoord (naar
uit Laryd en Water').