Wagen met 40.000 liter gas ontploft NEGEN DODEN, 34 GEWONDEN BIJ EXPLOSIE IN MARTELANGE Tunnelbouw Oude Maas (Zeelandroute) komt begin 1968 in het dok gereed Nyma-1066 werknemers-vraagt surséance van betaling aan Eindelijk, maar.. ..teleurstellend Ziekenhuis in Hanoi getroffen Vandêtag in d!@ krat rut... Ramp Samkalden Verolme Tunnel Zwemmen Museum NIJMEEGSE SPINNERIJ IN MOEILIJKHEDEN VERVANGING BARENDRECHTSE BRUG (DER ZUCHTEN 210e jaargang - no. 196 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie: N V Beh MIJ. «en de C V Provinciale Zeeuwse Courant: F. van de Velde, F. B. den Boe. en W de Pngter. Hooldredactcu. G. A. de Kolt. Abonnementsprijs 98 cent per week. 12,70 per kwartaal, franco per post f 13.45 per kwartaal. Losse nummers 20 cent. 3 Bureaus: Vliaslngen. Walstraal 58-60, lol. 5144 (b g g red, 3508, adv, 3647/3643), Middelburg, Marl.l 51, tel. 3841 (b g g red. 2078/3169, adv 2375) Goes. Grote Merkt 2, lel 6140 (b g g red. 7853, adv. 5213), Oostburg, tel. 2395. Terneuren, Nleuv/str. 22, Dinsdag 22 augustus 1967 Kappersmuseum Pagina 2 Giro 359300 P Het langverwachte wetsont werp voor het havenschap Vlissingen ligt dar einde lijk op tafel: gedeputeerde sta ten hebben het aan provinciale staten gezonden met het ver zoek er akkoord mee te gaan. Het ontwerp lijkt als twee druppels wa ter op de regeling voor het havenschap Delfzijl, hetgeen onmiddellijk de vraag doet stellen; waarom moest het zo lang duren voordat deze regeling op tafel kwam? Er behoefde blijkbaar naar het oordeel van de samenstellers aan het voorbeeld Delfzijl niet zo heel veel te worden veranderd, een dergelijk ontwerp had echter op die manier al jaren gele den ingediend kunnen worden. Zo ge zien is het stuk een aanklacht tegen de piepend-trage ambtelijke molens. Als er nu iets totaal anders voor de draad zou zijn gekomen, had men met de lange wachttijd nog vrede gehad, maar nu blijkt dat wachten voorbij te zijn gegaan met bijvoorbeeld kissevitten over de vraag of Middelburg al dan niet een plaats in het bestuur behoorde te krij gen. Resultaat: een compromis. Middel burg krijgt een adviserende functie. Dit klakkeloos overschrijven met hier en daar een kleine verandering van de wet voor Delfzijl is een grote teleurstelling. Een teleurstelling zal het met name zijn voor het bedrijfs leven, waarvan het overigens te hopen is dat het felle protesten zal aantekenen tegen bepaalde onderdelen. Delfzijl kan in dit opzicht een les zijn. In het noorden zijn namelijk allerlei moeilijkheden ont staan doordat het bedrijfsleven, dat rechtstreeks te maken heeft met het havenschap, geen enkele medezeggen schap heeft. Er is zonder meer door de overheden geredeneerd: wij betalen deze zaak. niet het bedrijfsleven. Wie niet be taalt krijgt ook geen bestuur. Als doekje voor het bloeden werd toen een advies raad Ingesteld waarin vertegenwoordi gers van het bedrijfsleven wel zitting mochten nemen. Die adviesraad is echter niet bindend voorgeschreven, de raad bestaat bij de gratie van het haven- schapsbestuur op grond van de bepaling, dat het bestuur .commissies van advies' kan instellen. Het bedrijfsleven in Zee land had gelet op de voortdurende moeilijkheden in Delfzijl mogen ver wachten dat men in ieder geval de raad van advies dwingend zou hebben voorge schreven. Welk een vergissing. In dit op zicht is het wetje voor Delfzijl braaf en zonder meer gekopieerd: er kunnen com missies van advies komen, maar het hoeft niet. Waarom geen bindend voorgeschreven adviesraad Terwijl in het verleden in Zeeland daarop sterk is aange drongen? De een of andere dorre figuur op het departement van binnenlandse zaken vond het juridisch niet nodig, zo hebben we begrepen, het was voldoende dat het bestuur alleen de bevoegdheid kreeg een dergelijke commissie op te richten. Met andere woorden: het be drijfsleven is volko men afhankelijk van de goedheid van het (bijna geheel) ambte lijke bestuur. Bij de verdediging van het wetsontwerp zal wel worden meegedeeld, dat dit bestuur direct zulk een advies orgaan zal willen instellen, maar nog maals: dat betekent afhankelijk zijn van de goede wil, er is geen voorschrift. Als die raad er niet komt, heeft het be drijfsleven niets te reclameren. Op dit stuk van zaken is dit ontwerp naar ons gevoel onaanvaardbaar: de les van Delfzijl is hier niet geleerd. Men heeft daarginds spijt als haren op het hoofd dat men destijds, bij de voorbereiding van het wetsontwerp laks is geweest en te laat op deze feilen in de regeling heeft gewezen. Het is een vreemde situatie: het be drijfsleven, in het gebied van het havenschap gevestigd, moet maar afwachten of het mee mag doen als ad viseur, de gemeente Middelburg bul ten het gebied van het havenschap lig gend krijgt zonder dat ze behoeft mee te betalen een adviserende stem. Het is ongelijk verdeeld in deze wereld. Het is helemaal ongelijk verdeeld als men tot de ontdekking komt. dat het havenschap het geen zeggenschap bezit tende bedrijfsleven wél kan belasten, niet alleen via havengelden, maar ook door een omslagbelasting over gebouwde en ongebouwde eigendommen. De ingelan den van een water-schap, die op dezelfde manier waterschapslasten moeten beta len, krijgen in hun doel corporatie stem recht. het bedrijfsleven in het Sloege- bied moet maar gelovig afwachten tot het aan het bestuur behaagt een advies commissie in het leven te roepen. Mid delburg, dat niets betaalt, krijgt een ad viesplaats in het bestuur, het bedrijfs leven dat havengelden en eventueel een omslagbelasting opbrengt, is afhankelijk van de opvattingen in dat bestuur. Wé hebben nog eens nagegaan hoe dat elders is geregeld en daarbij als voorbeeld Frankrijk genomen. Daar is namelijk twee jaar geleden een wet van kracht geworden, die het be stuur van alle Franse handelshavens re gelt. Er is daar nu een systeem gescha pen van .autonome havens', een soort havenschap dus. Dit havenschap wordt bestuurd door een raad variërend van achttien tot vierentwintig leden, waar van een deel wordt benoemd door de ge meenten uit het bewuste gebied, een deel door de regering en een deel door het be drijfsleven via ae kamers van koophan del. Daar is het bedrijfsleven dus wel in geschakeld bij het beheer. Terecht zo zei men ons want ,de bestuursraad stelt alle tarieven en omslagen vast. Al licht dat de direct-betrokkenen daarover meepraten'. Een paradoxale situatie: een land waar de democratie niet zo hoog genoteerd staat, schept voor zrjn havens een regeling waar de belangheb benden het recht van meebesturen krij gen, liet land waar iedereen de mond vol heeft over democratie, laat het aan het bestuur over van de haven of het be drijfsleven misschien eens mag advise ren. Is dit nu allemaal wel zo belangrijk? Zal het bedrijfsleven nu wel zoveel in kunnen brengen in het bestuur? Ja wel. Bij een bestuur van vrijwel alleen (ambtelijke en departementale) over heidsvertegenwoordigers, zal bijvoor beeld vrijwel vanzelfsprekend een zekere neiging optreden tot het zich conforme ren met een beleid op hoger niveau. Men rekent bij voorbaat al met de opvatting van een minister. Terwijl het denkbaar is dat het bedrijfsleven over dezelfde zaken heel anders denkt en ook wil dat het havenschap in een dergelijk kwestie een eigen mening huldigt. Dit ont werp houdt echter het bedrijfsle ven onmondig. Men zal zeggen als er nu de verzekering komt in Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1 MARTELANGE Een overzicht van de grote brand in het Belgische plaats je Martelange. HANOI (AFP) Bü een bombarde ment boven Noord-Vietnam is gisteren een ziekenhuis, dat dicht bij de kathe draal van Hanoi gelegen is, door een bom getroffen. Een dokter en een zie kenverpleger werden hierbij gedood, drie anderen werden gewond. Het ge troffen gebouw was juist in gebruik genomen voor eerste hulp, er bevonden zich geen zieken in. Aan het gebouw werd aanzienlijke schade toegebracht. DE KAMP met een gastankwa gen in het Belgische plaatsje Mar- telange heeft aan zeker 9 mensen het leven gekost. Er zijn tot dus ver 34 gewonden (pagina 1). DR. SAMKALDEN is gisteren ge ïnstalleerd als burgemeester vain Amsterdam (pagina 3 VEROLME is met het oog op een aantal grote orders, die het bedrijf heeft gekregen, begonnen met een campagne voor de aanwerving van 2000 arbeiders (pagina 11). DE TUNNEL onder de Oude Maas, straks vitale schakel in de route Zeeland-Rotterdam is vol gend jaar april in het droge van het bouwdok op lengte. Nog een jaar later kan liet ver keer er gebruik van maken (pagina's 1 en 4). DE RAAD vaai Middelburg heeft er geen bezwaar tegen, aat het zwembad op zondag (langer) ge opend is. Er was een brief binnen gekomen van de Nederlandse ver eniging tot bevordering van de zondagsrust en de zondagsheili ging (pagina 5) 'A VLISSINGEN is maandag een Kappersmuseum opengesteld. Het is gevestigd in het burgerwees huis en bevat, antiquiteiten en snuisterijen, die op het kappers- valt betrekking hebben. (pagina Z). Binnen- en buitenlands nieuws: pagina 1, 3, 6 en 9. Zeeuws nieuws: pagina 2, 4 en 5. Financieel nieuws: pag. 11. Radio en tv: pagina 7. (Van een speciale verslaggever) MARTELANGE Het plaatsje Martelange, op de grens van Luxemburg en België, lijkt te zijn getroffen door een luchtbom bardement. Om 12.20 uur gistermiddag sloeg het noodlot toe: een Franse tankwagen geladen met 40.000 liter vloeibaar lpg-i op weg van Maastricht naar Saint Nazaire, raasde op dat tijdstip stuurloos de Rue de Bastogne af. Ooggetuigen zeggen dat de chauffeur de macht over het stuur was kwijt geraakt als gevolg van een inhaalmanoeuvre. In een hel van vlammen ontplofte de tankwagen daarop tegen een muur van de brug, die Martelange in tweeën deelt in een Belgische en een Luxemburgse helft. De gevolgen waren ontzettend. Binnen een straal van een kilometer werd het rustieke plaatsje plat gebrand als door een enorme vlam menwerper. Een tiental inwoners en toeristen die op dat moment in de Rue de Bastogne en op de brug of daar dicht in de nabijheid wandelden werd meters weggeslagen en veranderden op slag in lopende fakkels. Van de negen tot nu getelde doden ver brandde er een aantal ter plaatse le vend. In enkele seconden tijas was het centrum van Martelange veranderd in een hel van vuur, die alles verzengde wat op zyn weg kwam. Een twintigtal halzen op de Belgische kant van het Ardennendorp werd vernietigd. Op de Luxemburgse kant teisterde de enorme ontploffing het postkantoor, een oud, niet meer in gebruik zjjud stationsge bouw en een tankstation, dat op zyn beurt ook weer ontplofte. Overal brand den huizen, mensen liepen, voorzover ze niet dodelijk gewond waren, radeloos 1 rona. NOG GEEN ONTSLAG NIJMEGEN/AMSTERDAM (AN P) Het bestuur van de kunst zijdespinnerij Nyma NV te Nijme gen deelt mede, dat de nog steeds aanhoudende crisis op het gebied van de textiel- en bandengarens sedert kort is verscherpt en wel enerzijds door verdergaande prijs dalingen, anderzijds door voort durende stijging der bedrijfslas ten. Een en ander wordt nog ge accentueerd door structurele wij zigingen, die op de afzetmarkten intreden. Voor zo goed mogelyke bescherming van de belangen van alle bij de on derneming geïnteresseerden, is het bestuur tot zijn leedwezen genood zaakt over te gaan tot aanvrage van surséance van betaling. Vakorganisa ties en ondernemingsraad zyn inge licht. Het ligt in de bedoeling aandeelhouders en certificaathouders op korte termijn op te roepen voor een buitengewone al gemene vergadering, waarin opening van zaken zal worden gegeven. Geen ontslagen De aanvrage tot surceance betekent niet dat zulks ook consequenties zal hebben voor het personeelsbestand. De directie hoopt juist de produktic dankzij de te verlenen surcèance in samenwerking met de bewindvoer der ongestoord te kunnen voortzet ten en het bedryf van een eventuele ondergang te redden, want in najaar wordt een opleving ver wacht. (Zie slot pag. 11 kol. 1) NIEUW telefoonnummer P.Z.C. Met ingang van gisteren 21 augustus heeft de Provinciale Zeeuwse Courant een nieuw tele foonnummer. De PZC en de c.v. drukkerij Van de Velde jr, zijn vanaf die datum te bereiken onder nummer 5144 (Vlissingen, 01184, zes lijnen). Een bom Een ooggetuige zegt: het was alsof er een bom ontplofte. Het ging allemaal bijzonder snel. Er was geen tijd om te ontkomen. Onder de doden is de chauf feur Charles Immhof, een Fransman, van de tankwagen. De meeste slacht offers verbrandden levend op straat of in een auto die op dat ogenblik in de directe omgeving was. Vier in Neder land woonachtige Spanjaarden, het ge. zin Montana Caldar uit Heemstede, in een Austin Glider (kenteken GE 38-75) werden op het moment van de ontplof-: fing gedood. Hun geblakerde auto staat aan de oever van de Sure met dezelfde laag roet bedekt als de gebouwen in dei omgeving en vele tientallen andere auto's. (Zie slot pag. 3 kol. 5) Kleuter dood na val van 6 meter GRONINGEN (ANP) De tweejarige Arjen Hogenkamp is gistermiddag in een onbewaakt ogenblik uit een raam van de slaapkamer van de ouderlyke woning aan de Peizerweg in Groningen gevallen. Het kind maakte een val van zes meter. Ernstig gewond werd het jongetje naar het academisch zieken huis gebracht, waar het korte tijd later overleed. OPINIEPEILINGEN: JOHNSON STAAT LAAG GENOTEERD NEW YORK (AP) Bij twee nieuwe Amerikaanse opiniepeilingen is gebleken dat president Johnson min der populair is dan gouver neur George Romney van Michigan, en evenveel aan hang heeft als een republi keins verkiezingsduo be staande uit gouverneur Nel son Rockefeller van New York en gouverneur Ronald Reagan van Californië. De nieuwste .Gallup poll', de eer ste sinds de rassenonlusten, leert dat de verhouding ten gunste van Romney 49-41 procent is. terwijl de overige tien procent geen me ning had. Een nieuw opinieonderzoek van Louis Harris toont dat Rockefel- ler-Reagan 50-50 gelijk staan met een democratisch paar geleid door Johnson. Harris verklaarde dat slechts 33 procent van de onder vraagden vond dat Johnson ver trouwen inboezemde, terwijl 64 procent Rockefeller omschreef als een .dynamische persoonlijkheid'. Gallup maakte bekend dat de winst van Romnev meer een ge volg is van de dalende populariteit van de president dan van grote steun voor Romney. EEN JAAR LATER VRIJ VOOR HET WEGVERKEER (Van een onzer verslaggevers). jgARENDRECHT Als tor- pedoboten op de werf liggen ongeveer een kilometer weste lijk van de aftandse Baren- drechtsebrug in een kunstmatig poldertje nu al bijna drie ele menten (115 meter lengte elk) klaar voor de nieuwe verkeers- tunnel onder de Oude Maas: straks een vitale schakel in de nieuwe zuid-noord route van Zeeland naar Rotterdam. De ruwbouw van die langgerek te betonnen kokers is zo goed als klaar. April volgend jaar zal de tupnel in het droge van het bouwdok op lengte zijn. Daarna komt er water in het dok, de elementen gaan drqven en wor den óp hun plaats gezonken in de rivier. Nog een jaar later zal het verkeer vice versa er door snellen. Er is sinds het prille begin van de werkzaamheden in de zomer van 1966 heel wat werk verzet, daar aan de oever van de druk bevaren bin- nenvaartroute tussen Dordrecht en het Botlekgebied. Rijkswaterstaats- directie sluizen en stuwen en de aan nemerscombinatie Nestum II hebben poot aan gespeeld met de bouw van de totaal 1064 meter lange tunnel tussen de Hoeksche Waard en IJssel- monde, waar het enge obstakel van de Barendrechtsebrug (anno 1887) ongeveer tachtig keer op een dag het wegverkeer op de scheepvaart (en misschien nog wel vaker andersom) moet laten wachten. Ongeveer 3Vs jaar is er uitgetrokken om dit kapitale kunstwerk van rond 53 miljoen te klaren. En het mag gezegd worden: waterstaat en de aannemer hebben het tempo er in weten te houden. Een jaar nadat vrachtauto's nog druk bezig waren om het bouwdok op een diepte van 10 meter te brengen hebben we de tunnel van straks al voor de helft van de totale onder-water-afstand kun nen doorwandelen. Natuurlijk, je (Zie slot pag. 4 kol. 1 De zuidelijke tunnel bij Heinenoord (naar uit Laryd en Water').

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 1