Volksverhuizing uit de
randstad is ongewenst
Minder winst
bij de KLM
I
a
10
IE
ij
Sunil
Nettowinst bij
Philips daalde
Amsterdamse effectenbeurs
n
kritiek van prof. van embden op nota over
ruimtelijke ordening
Bedriegelijk beeld
Nederland in 2000
STICHTING NUW
DIRECTIE TOCH TEVREDEN
Gebeurtenissen in
de wereld hadden
invloed op cijfers
Thomson's: ook
in 1%7 een
lager dividend
Bij huurkoop
dekking voor
overlijdensrisico
Geen ontslag in
haven Amsterdam
Kappersacademie
Personeelsbestand
werd ingekrompen
Waar zijn onze schepen?
b"
5
m
u
H
D
VRIJDAG IS AUGUSTUS 1W7
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
(Van een onzer verslaggevers)
pjyjTT is het wenselijk dat in de
komende dertig, veertig jaar honderd
duizenden mensen uit de randstad ver
huizen naar Friesland, Groningen,
Overijssel, Zeeland en de IJsselmeer-
polders? Met andere woorden: is de
spreiding van de bevolking over Neder
land, die een kernpunt van de nota over
do ruimtelijke ordening is, gewenst?
prof ir. S. J. van Embden zegt als pla
noloog: ,nee'. En de stichting NUW
waarvan hij oprichter en secretaris is,
meent op economische gronden: .na
der onderzoek is nodig om te weten of
het antwoord ja of nee moet luiden'.
Deze kritiek op de nota zou, als zij door
de regering werd overgenomen, vrijwel
het hele beleid voor de ruimtelijke or.
denlng zoals dat in de nota is neerge
legd op losse schroeven zetten. Voor
naamste uitgangspunt van dat beleid tot
het magische jaar 2000 is de volksver
huizing van 1,75 miljoen mensen uit de
randstad naar het noorden (driekwart
milj. mensen), het oosten (een kwart:
miljoen), het zuidwesten (ook ':i kwart
miljoen) en de IJsselmeerpolders (een
half miljoen).
Waarom de regering een .gelijkmati
ger bevolkingsspreiding' nodig vindit,
wordt in de nota niet vermeld. Alleen
wordt gezegd dat het in de randstad
erg vol dreigt te worden. Prof. Van
Embden: ,In de nota wordt alleen ge
zegd dat de bevolkingsspreiding gesvena
is, Daar staan krachtige, goed gefun
deerde meningen tegenover'.
Hij zegt uitdrukkelijk sprekend als
planoloog: ,Wij zijn bezig een middel
matige provincie Nederland te schep
pen van een kleurloosheid en een ge
brek aan inspiratievermogen, die ik be-,
denkelijk vind. Leven in een echte we
reldstad, in contrast met een werkelijk
open ruimte, is veel boeiender dan in
een land dat helemaal is volgesmeerd
met bebouwing.
Waarom zou je bijvoorbeeld heel
Friesland vergiftigen zoals Zuid.Hol
land, waar je niet meer gaan kunt. Het
is onzinnig het hele land in dit opzicht
gelijk te willen trekken'.
Dit is zijn schrikbeeld: Nederland als
één samenklontering van steden en
stadjes, dorpen en dorpjes, afgewis
seld met vliegvelden, losse vorzame-
linkjcs huizen en netjes geschoffel
de en aangeharkte plukjes recreatie-
Iiark, doorsneden met wegen, kana-
Bn, spoorlijnen en hoogspanningslei.
dingen van Cadzand tot Uithul-
i, van Vaals tot Den Hel
der.
Geen rem
De nota wil niet alleen spreiding van
de bevolking, maar accepteert ook
epidemische toeneming van de versprei
de bebouwing en een fikse groei van
de dorpen. ,Aan de verstedelijking iegt
de nota nauwelijlcs een rem op', zegt hi
fie volksverhuizing uit het westen
(ADVERTENTIE)
Raad van bestuur
zeevaart over
kustvaartconflict
DEN HAAG (ANP) Naar aanleiding
van het verzoek dat de federatie van
werknemersorganisaties van zeevaren
don on 14 augustus schriftelijk aan de
raad van bestuur voor de zeevaart heeft
gedaan om het georganiseerde overleg
met de kustvaartreders te doen herstel
len, zulks in verband met het aflopen
van do collectieve arbeidsovereenkomst
op 31 augustus aanstaande, zegt de raad
van bestuur voor de zeevaart in een gis
teren uitgegeven communiqué het te
betieuren, dat men van werknemers.
zjjde de inhoud van de briet van 14
augustus openbaar heeft gemaakt op
een tijdstip, waarop de leden van de
raad van bestuur nog geen keunis had
den kunnen nemen van deze laatste
poging van de werknemersorganisaties.
De raa acht een dergelijke handelwijze
niet alleen ongepast, maar meent, dat
deze bovendien op ongewenste wijze
intern beraad doorkruist over mogelijk
heden tot hervatting van het georgani
seerd overleg ten behoeve van de kust
vaart.
De raad van bestuur blijft desondanks
bereid al het mogelijke te doen om
de betrokken oartijen tot elkaar te bren
gen en zal zich dan ook op de kortst
mogeljike termijn hierover beraden met
de vertegenwoordigers der bokle werk-
geo /rsvorbonden iri de kustvaart, aldus
het communiqué.
niet alleen onwenselijk, maar er <s ook
ernstige twijfel of dat betaalbaar is en
zo ja, of heit een verstandige economi
sche investering is', aldus prof Van
Embden. Ook dit zal moeten worden
onderzocht. De nota ruimtelijke orde
ning zegt er niets over.
Miljarden guldens zullen moeten wor
den geïnvesteerd. Het programma voor
verbetering van het industriële en woon
klimaat in het noorden tot 1973 zal a
een half miljard gulden kosten. Havens,
wegen, afvoer en zuivering van afval
water het is allemaal een kwestie
van vele tientallen miljoenen.
Bovendien: om ondernemers zover te
krijgen dat zij hun bedrijven vestigen
op andere plaatsen dan ze op basis van
het bedrijfsbelang zouden doen, zal hen
een aantrekkelijk financieel lokaas moe-
tein worden voorgehouden. Ook dat zal
scheppen geld kosten.
Regering
Het kabinet-De Jong heeft de hoofdlij,
nen van de nota ruimtelijke ordening,
die was ingediend door het kablnet-Cals,
van bevolking en werkgelegenheid over
het land' wordt tot die hoofdlijnen
rekend. De regering acht echter, w
schreef de minister van volkshuisve-
ting en ruimtelijke ordening, ir. W. F.
Schut, aa.n de kamer, ,op essentiële
onderdelen nog nader onderzoek nood
zakelijk'.
Het gaat daarbij met name om de kos
ten, de financiering en de fasering. Na.
dere studies dienen voorts te worden
verricht over een aantal statistische ge
gevens en voorspellingen, en over de
economische, sociale en culturele kan
ten van sommige denkbeelden uit de no
ta.
Aldus de regering, die dinsdag en
woensdag aanstaande in de tweede ka
nier bij het debat over de nota de ge-
gelegenheid krijgt zich hierover duide
lijker uit te spreken.
(Van een onzer verslaggevers)
DELFT Om weerwerk te ge
ven aan de overheid op het gebied
van de ruimtelijke ordening is ln
januari '65 de stichting NUW op
gericht. Initiatiefnemer was prof
ir. S. J. van Embden, planoloog
en hoogleraar in Delft. Hij ziet
de ruimtelijke ordening vaa ons
land als onderdeel van de ruimte-
glon in an urbanizing world (stlch
ting Noordzee-gebied in een ver-
Mede.oprichters waren mr G. E.
van Walsum, nu oud-burgemees
ter van Rotterdam, en de heer W.
Thomassen, zijn opvolger. Prof
Van Embden werd secretaris van
de .stuurgroep' van de NUW waar
in verder zitting hebben: prof ir.
W. de Bruyn, de architect E. F.
Groosman, dr G. Hendriks, ir. J.
A. Kuiper, ir. G. C. Lange, prof
dr P. Thoenes, prof ir. Jac. P.
Thijsse en ir. E. Kleijer.
De tweede nota over de ruimte
lijke ordening is bestudeerd door
een werkgroep onder voorzitter
schap van mr dr J. J. van der Lee
burgemeester van Dordrecht.
Prof Van Embden was hd van
deze werkgroep.
Een onzer verslaggevers had een
gesprek met hem, waarin de niet
malse kritiek van de NUW op de
nota ter sprake komt. De tweede
kamer houdt volgende week dins
dag en woensdag een debat over
DEN HAAG (ANP) Over het
kwartaal april tot en met juni
1967 (dit is het eerste kwartaal
van hel boekjaar 1967/1968) heeft
de KLM een winst behaald van
18,4 miljoen, tegen een winst van
33,0 miljoen over dezelfde pe
riode van 1966. De produktie in de
verslagperiode was 311,5 miljoen
tonkilometer, dat is 7 pet meer
dan het vorige jaar.
miljoen ton-kilometer bLeef, onder in
vloed van de' gebeurtenissen ln het
Midden-Oosten, tot 5 procent beperkt.
De bedrijfsinkomsten stegen hierdoor,
alsmede door de per 1 april 1967 inge
voerde tariefsverlagingen op de Noord-
ROTTERDAM (ANP) ,Wy gaan door
een aantal moeilijke jaren heen, maar
wy hebben vertrouwen, dat w(| daar
doorheen zullen komen', zo zei het be
stuur van Thomson's Verenigde Bedre
ven NV in Rotterdam hoofdzakelijk
stuwadoorsbedrjjf gisteren tot de
aandeelhouders, die bezwaren maakten
tegen het t erlagen van het dividend
van 10 tot f procent over het boekjaar
1966. Ook over 1967 is geen dividend
van 10 procent inogeiyk, aldus mr M. G.
de Bruin, commissaris van de vennoot
schap: .Thomson zal even de adem moe
ten inhouden'.
De moeilijkheden var» dit concern han
gen samen met de structurele veran
deringen die onder meer in de haven
van Rotterdam optreden. De tot dusver
ruikelijke stuwadoorswerkzaamhe-
zijn ondei meer als gevolg van
het containervervoer zo aan wijzi
gingen onderhevig, dat de nv het nodig
acht op andere terreinen knowJiow en
geld in te zetten. In procenten uitge
drukt is de omzet van het stuwadoors-
bedrijf overigens niet belangrijk terug
gelopen, vooral dankzij deelneming ra
Europe Container Terminus NV. De
grote stuwadoorsbedrijven hebben zich
in deze nv gezamenlijk ingezet voor
het verzorgen van de overslag van com-
overinvesbering te voorkomen, aldus mr
De Bruin. In Antwerpen is bij de stuwa
doorsbedrijvan het juiste inzicht sa
menwerking nog niet gegroeid, al
dus -Jeze commissaris. Uit Amsterdam
heeft Thomson's Verenigde Bedrijven
zich .weloverwogen' teruggetrokken, zo
werd summier meegedeeld naar
aanleiding van de recente verkoop va.ri
het meerderheidsbelang (circa 72 pro
cent) in de NV Amsterdamsch Haven-
oedrijf. In Hamburg wordt nog steeds
verlies geleden Over de orde van groot-
van dit verli&3 wenste men geen
mededelingen bi doen
De ontwikkeling in de Antwerpse ha
ven ziei Thomson met enige bezorgd
heid aan. ,Het is moeilijk om er tot
zakelijke samenwerking te komen'. Dit
heeft tot gevolg dat er reeds zeven
grote containerkranen zijn besteld, ter
wijl er nog geen enkele rederij is die
Antwerpen als eindbestemming heeft
gekozen. ,Er is nog niemand met vol
geladen containerschepen op Antwer
pen in de vaart', aldus mr De Bruin.
atlantische route, met slechts 7 pro
cent tot 220,2 miljoen. De bedrijfskos
ten bedroegen 199,9 miljoen, dat is
9 procent meer dan in de overeenkom
stige periode van het vorige boekjaar.
Op 8 mei werd het zeer moderne nieu
we centrum van de luchthaven bij Am
sterdam in gebruik genomen. In de
loop van dit kwartaal werden drie
straalvliegtuigen van het type Boeing
747, de Jiiigh capacity jet', besteld.
Deze vliegtuigen zullen in
uitvoering 38 passagiers in
klasse en 314 passagiers lm de
Klasse en daarenboven nog 25 ton vracht
kunnen vervoeren. De aflevering wordt
verwacht in de eerste helft van 1971,
If eerslag
Zoals de directie van de KLM reeds
heeft meegedeeld in de jaarvergadering
van aandeelhouders op 27 juli, komen
Li dez» cijfers typisch tot uiting de
ingrijpende «robeurbeniesem in de toter-
raatianiaJie politiek in het voorjaar. De
densten naar een aantal landen moes
ten worden gestaakt en de spanningen
in de wereld hadden tevens hun weer
slag op de toeristenstroom. Hierbij moet
ln aanmerking worden genomen, dat in
het eerste kwartaal van h -
jaar de resultaten extra gunstig wer.
den beïnvloed door een staking
dere luchtvaartmaatschappijen.
Ondanks een daling van liet resultaat,
vond de directie de gemaakte winst van
18,4 miljoen en de gestegen bedrijfs
inkomsten bemoedigen*
Schip vast onder
brug - treinverkeer
uur gestremd
UTRECHT (ANP) Het treinverkeer
tassen Den Haag en Leiden is gister
middag van 15.30 nur tot 16.30 uur ge
stremd geweest, omdat de treinen de
spoorbrug over de Oude Ryn niet kon
den gebruiken. Er was nameljjk
schip vastgelopen onder deze brug, de
Vinkburg. De reizigers zijn met bussen
vervoerd, terwijl de D-trelnen Parijs-
Amsterdam vv vla Harmeien werden
omgeleid.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam, 17 augustus.
Londen 10.01'/»10.02%. New York
3.59A3.ó9(j. Montreal 3.31|'t—
3.34H. Parijs 73,28%—73.33%. Brus
sel 7.24%—7.25. Frankfort 89.83%—
89.88'4. Stockholm 69.8569.90%.
Ztirich 82.9414—82.9914. Milaan
37.69%—57.74%. Kopenhagen 51.8014
—51.8514. Oslo 50.28%50.3314. We
nen 13.93%—13.94%. Lissabon
12.49'/.—12.51%.
UNILEVER ZEER VAST
Vanzelfsprekend heeft beursplein 5 donder
dag in het teken gestaaén van de gepubliceer
de 2e kwartaalcijfers, alsmede die over
le halfjaar 1967 van Unilever en Philips. Di
rect hierop aansluitend moet worden gecon
stateerd dat Unilever op circa 100 zeer va:
de markt lag tegen woensdag als slotprijs
96,90. Toen woensdag direct nabeurs de cijfers
van Unilever bekend werden steeg de prijs
van 97 tot 100,20. Gistermorgen voorb
werd als hoogste prijs 100,50 voor Unilever
betaald. De netto winst van het Unilever cor
cern over het le halfjaar bedraagt 356 mli
tegen 325 min over het le halfjaar 1966. Voor
Philips zijn deze cijfers resp. 141 min. tegen
157 min. Dë netto winst van Philips over
2e kwartaal 1967 geeft slechts een geringe da
ling te zien vergelken met die over het 2e
kwartaal 1966. Dit viel de beurs erg mee. In
verband hiermede steeg Philips op de v
beurs, toen de cijfers bekend werden,
101.50 tot 102,30.
Dit verhoogde niveau kon de officiële beurs
niet halen. Geopend werd op 101,20 waarna de
koers inzakte tot 100.50 door winstnemignen.
De handel in beide fondsen was zeer kalm
doch hierbij dient te worden aangetekend, dat
woensdag nabeurs en gistermorgen voorbeu:
in deze fondsen veel is omgegaan. Kon. Olie
verbeterde een halve gulden tot 135,60. AKU
vakte in van 55 tot 54,70 (55,40). Hoogovens
werd een halve gulden hoger op 91,50 geadvi-
De opnieuw hogere koersen in West-Duits-
land droegen tot de gunstige tendentie
de meeste internationale waarden In Am:
dam bij. De Nederlandse fondsen sloten
woensdag in Wallstreet hoger, waarvan Uni
lever met dollar op de gepubliceerde cij
fers, KLM was in New York een gulden lager.
Wallstreet sloot voor de eigen markt aan de
zwakke kant.
De cultures waren iets gemakkelijker. De
Seheepvaartwaarden vertoonden een licht-
verdeelde stemming met Holl. Amer. Lijn la
ger. doch Scheepvaart-unie hoger. De staats-
fondsenmarkt was prijshoudend zonder meer.
5 rentespaarbriefleningen van de BNG,
die vanaf woensdag verkrijgbaar waren te
gen 100 pet, zijn sterk overtekend. Er moet
dan ook een zeer aanzienlijke reductie op de
•ragen worden toegepast. Voor de in
schrijving op de 100 min 6)4 pet obligaties
de staatsmijnen tegen 99% pet bestond
grote belangstelling.
In het laatste beurshalfuur werd de handel dn
de Unileverhoek zeer ruim. Er gingen posten
/an 500 en 1000 stuks De vraag had verre
de overhand waardoor de koers opliep tot
100,50. De hoogste prijs van de dag. Ook voor
Philips nam de belangstelling toe. In deze
hoek steeg de prijs van 100,50 tot 101,70.
ANP-CBS BEURSINDICES.
15-8 16-8 17-8
Intern, concerns 424.6 423.6 427.9
Industrie 333.3 333.3 333.2
Scheepvaart 117.9 117,9 117.9
Bank- en verz. wezen 177.1177.1 178.1
l-Iandcl enz. 160.6 161.0 160.5
Algemeen
327.9 327.6 329.2
AMSTERDAM (ANP) Drie grote
huurkoopfinaneieringsmaatschappijen,
de Nederlandsche Middenstands Finan
ciering* Bank, de financieringsmaat
schappij .Mahnko' NV, en de .Finata'
Bank NV, hebben gezamenlijk besloten
voor de huurkoopkreilieten betreffende
gezinsgoederen en bromfietsen kwijt
schelding te verlenen by overlyden.
Deze uitbreiding van de service zal geen
kostenverhoging met zich meebrengen.
De vraag naar huurkoopkredieten in
grotere bedragen is met de toeneming
van de koopkracht eveneens gestegen.
Dit heeft het mogelijk gemaakt voor
kredieten boven 1000 de tarieven aan
merkelijk te verlagen, aldus een com
muniqué van genoemde maatschappijen.
AMSTERDAM (ANP) In de Amster
damse haven ligt de situatie beter dan
in de haven van Rotterdam, waar
zoals bekend 500 havenarbeiders
moeten afvloeien. Maatregelen, reeds
eerder genomen in de Amsterdamse
haven, hadden tot gevolg dat het be
stand van de arbeidsreserve van de
Stichting Samenwerkende Havenbedrij
ven onder de reglementaire sterkte lag.
De optredende overschotten zijn niet
verontrustend groot. Het nemen van
drastische maatregelen, zoals ln Rotter
dam is dan ook niet noodzakelijk.
(ADVERTENTIE)
Aanv. nieuwe cursus 2 okt. 1967
OMZET HOGER
EINDHOVEN (ANP) Uit de eerste
halfjaarcijfers van NV Philips blijkt
(lat de omzet ten opzichte van de over
eenkomstige periode in 1966 is toege
nomen van 3.651 miljoen tot 3.896
miljoen.
Het brutobedrljfsresultaat daalde ech
ter van f 382 miljoen tot 377 miljoen,
terwijl het negatieve saldo van overige
baten en lasten is gestegen van 81
mUjoen tot 103 miljoen, zodat een
lagere winst voor belasting resteert van
274 miljoen 301 miljoen). De be
lasting op do winst daalde daarentegen
van 144 miljoen tot 133 miljoen
waardoor de winst na belasting uit
komt op 141 miljoen 157 miljoen).
Na een vermeerdering van 7 miljoen
(nihil) uit ,niet. geconsolideerde deelne
mingen en minderheidsbelang van der.
den' komt de nettowinst over het eerste
halfjaai 1967 tenslotte lager uit dan
over het eerste halfjaai 1966 en wel op
118 miljoen (J 157 miljoen).
Bij de samenstelling vam de cijfers is
verhoudingsgewijze rekening gehouden
met een schatting vam de vooirziemim-
em, die, zoals gebruikelijk, aam het
einde van het boekjaar plaatsvinden,
aldus Philips. De voorraden bedragen
38 procent vam de omzet in de laatste
12 maanden, per einde juni 1966 was
het percentage 40.
De gemiddelde krediet termijn vam de
biteuren bedraagt 3,2 maand, per einde
juni 1966 was de termijn 3.1 maamd.
De liquide middelen bedragen 670 mil
joen gulden tegenover 658 miljoen gul
den per einde jural 1966.
Het aantal werknemers is sinds 1 janu
ari 1967 gedaald met 12.400.
In Nederland is er een daling met
3.700, de sta.no in Nederland per einde
juni 1967 bedraagt 82.300.
Ned 6# l
Ned 6B-2
Ned 66 8'/»
Nederi 64 5>4
Nederl 64 8
Nederi 58 4%
Nederl 5» 4%
Nederi 60% 4%
Nederl 59 4%
Nederl 60 4%
Nederl 61 4%
N Staff 47 3%
Ned 54/1-2 3*4»
Nederl 37 s
Grootb 46 8
N Doll 47 3
Ned (no e S
Ned 55 3%
Banken
SvNG 67 e
BvNG 58-59 4%
BvNG 58 8
BvNG 84 8
BvNG 4%
Mtdd CR 4»/«
Fr Gr Du 4%
FG DEVE SV»
West! NO 3'/.
Phil Sdi 4
Pgeri. 57 6
Pgein 51-52 4%
KLM 15 IS
KLM 20 4V.
Z-Holl 59 2% w>'/»
AKU Ir» 1 14 90
Gelder t 4'/« 88
Scbolt F 4% 91%
PREMIELENINGEN
ACTIEVE AANDELEN
A mat Rubb 62%
HVA Mlj ve
AKU (f oom
Dell Ml) c
Hoogoven» o
Philip» gb
Unilever c
Oordt Petr.
idem oref
Kon Petr.
HAL
KLM
KNSM
Stv
62% 63
121% 121
55.505 54.80
82 80.80
91 91.30
100.60 101,70
97.20 100.50
630% 633%
630% 632
92%5
112%
115%
189%
97%
89%
93%
A dam 51
A dam 56 1
A dam 56 Q
A'dam 5t
Breda '54
Dordr '56
Eindh 54
Ensch '54
D Haag 52 I
D Haag '52 D
R'dam '52 1
R'dam '52 D
R'dam '57
Utrecht '52
Z-Holl 57
Z-Holl 59
86%
86%
102'/»
86'/»
86%
Ntev Goudr, o
Ommeren c
Rott Lloyd
Seheepv Oa 145 145'/»
4IET-ACTIEVE AANDELEN
Belesglngsmljen
Alg FOs oez 1000 1000
Couvertc 1031 1029
Holland Fund 476 476
Inlerun) U*M 175.8C
Nefo 82.50 83
Robeco 216 215.9C
Unltae 200 200
V Bez 1894 404 404
Ëuropafond» 113.90 113.6C
Eurunlon 469 462
Valeurop 496 496
Banken enz
Alg Bank N 235% 236V»
Amrooank 49 49.3C
Holl Soc 452 450
Nat Ned 588 592
Ned Mldstb 87.50 88.20
Slavenburg 171% 171%
Handel, tndnslrie enz
Alb Hel)d 945 947
Amstel Br o 357 356
Am8t Ballast
Amst. Droogd
Beeren Trie.
Bensdorp Int
Bergh'e J A.
Berkel Pat
Blaauwhoed
Blijdenst -W
Bols
Bors Wehry e
Bredero't b
Brocades »t.
Buhrm. T
Bijenkort
Calvé e
Carp» Garant
Cent Suiker
Cur Hand Ml)
Oagra
Orie Hoefijzer»
Elsevier
Emba
Ford Ned.
Oazelie rl)».
Selder pap
Oeld rtelen»
list »pir
Orlnten v.d.
jruyter 8 cpr
Heineken
Hero Cons
Hoek'» Mach
Holee
Holl Betoo
Homburg
Hoogennoscb
Hoogenstr
1000 1000 b
427
193
443
internaUo
Kerne Corset
■C.N papier
KZ-Keilen e
■C. V TapUt
Papier
>lndeteve»-J
JJempf
j)in en Gel
Macintosh
Meel N B e
Mees Bouw
Mosa
Müller C*. ob
Naarden
N Dok Ml)
Ned exp pap
Ned Kabel
N Melk Unla
Van Nell»
Netara
Norlt
NIJverd-ten C
Oranjeboom
Overz Gas
Palthe
Philip» pref.
Pletersen Co.
Pont Soul
Ruhaak Co.
Rljn-Schelde
3CH Exp Mlj
«co cap Mlj ee 24
Sehokbetcm 210 t
Scholt Cert. 270
Scholt Honig 88
Simon da Wit 393
Stokvla 93%
St.ap Twente 69%
Swaay van
Tb Marljnen u7
Thorn. Drljv. 102.30
Thorn V B no
Udenboul 110%
UdI kap 159
Unilever e cp 98V*
Utr Asphalt 227
Ver Machine 177
Ver Touw 166' i
Vezelverw. 109;'
VlhamlJ 128%
Vredest R. 128
WalvUvrt 320
Wereldhaven
Weaaaneii S33
Wilton F 8r 174
Wyera In 382
Wljk tr Her 64'*
Zwse eonf 126 fc
Zwaoenb O. 178.50
Mtjobonw en pelrole
BUUton 2e r 116.20
BUITENL CERTIFICA'
Canada
101.80
109%
131%
120 1
Can Pac.
Int Nickel
Shell OU
Verenigde i
Motor*
Radiator*
70'/»
oieden; I gedaan e
- laten, a - 21.52 v
Beth! Steel
Columbia ga»
Gen. Electr
Jen Motor*
Kennecott
Pennaylv Rrd.
Rep. Steel
Jhell OU
iunr Mid
Texa» iristr, 1
Tidewater
In Pac Rr
•3.8. Steel
Woolwortb
96-49 ft 21—22 23
49%
68%
48%
(ADVERTENTIE)
VanderWERFF&HUBRECHT
Postbus 3446, Amsterdam-C
Telefoon: 020-222035'
Beursoverzicht no. 431
eNEDERHOSST - DAGRA
Blaauwhoed richt
drie dochters op
AMSTERDAM (ANP) Blaauwhoed
NV en de heer L. J. Sodderland, directie
lid van dit bedrijf, hebben drie exploi.
tatiemaatschappijen opgericht die luis
teren naar de namen ,Poorthoed' ,To-
renhoed' en .Molenhoed', zo blijkt uit
het bijvoegsel van de staatscourant.
De maatschappijen, die alle in Am
sterdam zijn gevestigd, hebben ten doel
de exploitatie van terreinen, gebouwen
en inrichtingen ten behoeve van han
del, industrie en verkeer.
Het maatschappelijk kapitaal bedraagt
voor elk vari het drietal 50.000,-, ver
deeld Ln 50 aandelen van ieder 1000,-.
Bij de oprichting zijn 10 aandelen ge
plaatst waarvan negen door Blaauwhoed'
en één door de heer Sodderland.
Uitvoer in juli
achteruit
DEN HAAG (ANP) Voigens'de door
het Centraal Bureau voor de Statistiek
samc'TPstpk'o voorlopige gegevens
droeg de waarde van de invoer In ju f
196c 235- min glu (vorige maand 46-.:
min gid) terwijl voor een waarde van
1939 min gid (vorige maand 2324 min
gid) werd uitgevoerd. De uitvoer be
droeg 83 pet van de invoer (vorige
maand 87 pet).
Wanneer men de in- en uitvoer in juli
1967 met die van de overeenkomende
maand van het voorafgaande jaar ver
gelijkt dan valt er een geringe dalinj
te constateren. De invoer liep met 8 m
gid; de uitvoer met 50 min gid terug.
Het invoersaldo bedroeg sedert het be
gin van het jaar 2600 min gid (januari-
Juli 1966: 3119 min gid).
f?rion 7V.p\
1
u
'L
1
gsiï
4
ii
li
1?
it)
ui20
P
=a
c!
13
rajió
30
31
1?
P
1
JO
Horizontaal: 1 vuurzee; 5 scheur;
in het onthalen; 11 geldstuk; 13
chelonderdeel; 15 Ver. Naties; 16 die-
ran; 17 delfstof; 18 familielid; 21 bij-
beldeel; 22 deel v. gelaat; 23 echtge
note; 24 Chin, munt; 26 waterpeil; 28
ijzerhoudende grond; 3D mager; 31 Am.
luchtv. mij; 32 Arabisch vorst; 34 li
chaamsdeel; 35 een keer; 38 met el
kaar; 3P bergweiden.
Verticaal; 1 plaats in Groningen; -I
handelsterm; 3 vochtig; 4 titel; 5 bij
voorbeeld; 6 soort papegaai; 7 graan
soort; 6 wijze; 10 stap; 12 eei
roeispaan; 31 binnenkant
hertensoort; 34 vestibule; 36 ongenoem
de; 37 riv. in N. Brabant.
De uitslag van de vorige puzzel la;
ABBEKERK 16 180 m ono
Gibraltar n Antwerpen
ABIDA 15 400 m no Beira
n Las Pairnas
ACILA 16 600 m zw
Dandiego n Cristobal
ALAMAK 16 90 m ozo Kp.
de Goede Hoop n Karachi
ALCOR 6 300 m z Beira n
Colombo
ALGORAB 17 te Bremen
ALHENA 16 v Buenos Aires
n Santos
ALKES 15 225 m zo Beira
n New York
ALKMAAR 17 te Benghazi
ALMKERK 16 te Durban
ALUDRA 16 v Abadan n
Karachi
AMELAND 17 te Pt. Cardon
AMPENAN 16 78 m zo
Ascunsion n New York
AMSTELHOEK 16 280 m z
Vacht Island n Brisbane
ANCO SPRAY p 16 Kp. de
Goede Hoop n Kandia
ANGOLAKUST 17 te
Freetown
ANNENKERK p 16 Dover n
Antwerpen.
ARGOS 16 v Lissabon n
Rotterdam
ASMIDISKE 15 465 m 'n
Beem n Salvador
ATTIS 15 340 m no Flores
n St. Croix
ATYS 16 te Heysham
AVEDRECHT 16 v Hamb.
n Bahrein
BARENDRECHT 16 v East
Londen n Mena, 18 te
Colombo verw.
BAWEAN 16 280 m z Muscat
n haveneiland
BILLITON 15 v Chalna n
Penang
BLITAR 16 220 m wtn Lude-
ortzbaai n Penang
BORNEO 16 280 m o Kp.
St -Marie n Penang
BOVENKERK 16 250 m zw
Walvisbaai n Genua
CALAMARES 15 150 m wzw
Puerto Rico n Golf Ilo
CALTEX ARNHEM 16 450
m o St -Helena n R'dam
CALTEX DELFZIJL 16 65 m
wmv Esbjerg n R'dam
CALTEX GORINCHEM 16 v
Isle of Grain n Imming-
ham
CALTEX LEIDEN 16 te
L. Marques
CALTEX MADRID 16 100 m
ono Socotra n Kaapstad
CALTEX ROTTERDAM 16
240 m z Monrovia n
Bahrain
CHEVAN THE HAGUE 16
110 m zw. Okinawa n
Bahrain
CAMEROENKUST 16 v
R'dam n Rouaan
CERES 16 v Guyaquil n
Callao
CHARIS 15 700 m o Bermu
da n Amsterdam
CONGOKUST 16 420 m zzw
Las Palmas n Antw.
CRANIA 15 300 m zw Ier
land n Liverpool
DAHLIA 16 25 m n Kreta n
La vera
DIAUEMA 17 te Bahrein
DILOMA 17 te R'dam
DOELWIJK 16 120 m ozo
Kaan Goede Hoop n Las
Palmas
DOBESTAD 16 te Kllllng-
ESSO CEN HAAG 16 130 m
wzw Freetown n R'dam
ESSO ROTTERDAM 16 v
New Vork n Aruba
FOREST LAKE n 16 East
London n Freetown
GAASTERDI.TK 17 te
GA 4STERLAND 17 te Porto
Aleere
GAROET 16 te Hamburg
GEESTLAND p 16 Azorën n
Barbados
GEESTSTAR p 16 Azoren n
Preston
GIESSE.N'KERK 16 v Mar
seille n Malta
GORREDIJK 15 530 m wzw
Land's End n New York
GROTEDIJK 15 600 m O Kp.
Race n R'dam
GROTEKERK 16 270 m
wnw Casablanca n
Durban
GULF HANSA 16 280 m zw
Walvisbaai n Whitegate
GULF HOLLANDER p 16
Comores n Perz. Golf
GULF ITALIAN 16 450 m
nw Perth n Mena
GULF SWEDE 16 110 m o
Lourenco Marques n
Thameshaven
HECTOR 16 125 m no
Alexandrlg
HEEMSKERK 16 375 rn o
Kaap Verdlsche eil. n Las
Palmas
HERCULES IS 540 m
Bermuda n Antw.
HERMES 15 300 m x Kp.
Race n Antwerpen
HILVERSUM 16 v Le Havre
n Bermudas
HOLENDRECHT 16 rede
Walvisbaai
HOLLANDSDIEP 16 240 m
ozo Saigon n Kobe
HOLLANDSDUIN 16 60 m
nw Kp. Wessel n
Singapore
ISIS 17 te New Orleans
JAMES BENEDICT 15 300
z Lower
JOHANNES FRANS 16 738
m w Las Palmas
KAP HOORN 15 90 m o
Kaap Guardafui
KABYLÏA 16 45 m o v
Gibraltar
KALYDON 16 450 m w v
Walvisbaai
KARA 16 210 m zw v Go*
KATELYSIA 17 te Durban
KATSEDIJK 17 v R'dam n
KÊIZERSWAARD 15 320 m
no v Porto Rlco
KHASIELLA 15 680 m wzw
Azoren n Stanlow
KOPIONELLA 16 v R'dam
n Llnhamn
KORATTA 16 40 m no v Kp.
St -Lucia
KORENDIJK 15 te Le
KOROVINA 16 370 m o v
Cevlon
KOSICIA 16 te Curacao
KOUDEKERK 16 300 m w v
Walvisbaai
KRERRTA 16 te R'dam
KRVPTOS 15 325 m w
Walvisbaai
KYT.IX 15 300 m o v Kp.
Kennedy
LARDERKERK 16 460 m
zzw v Las Palmas
LADON 15 100 m t v
LÉTDFRKFRK 16 400 m ozo
v Mombasa
MAASDAM 17 te R'dam
MARNELLOYD 15 500 m nw
v Guam
MF.DON 16 v Paramaribo n
Amsterdam
Mentor p 16 Gibraltar n
Malta
MPH.TVON n 16 Haïti n
Baltimore
MINOS 17 te Thessaloniki
MTRSTRSIPFTI.LOYD 16 360
MURTT.T.OVD 15 75 m ono
v Kaan Catouehe
NT.TKRRK 16 v East London
n Kaanstad
OPRA-vt «SPRINTER 17 te
ONDINA 16 80 m nw v Kp.
Leeuwin
OSIRIS 16 te Puerto Cabello
OSSENDRECHT 15 270 m n
v Fort Aleza
OUWERKERK 16 50 m nw
v Gibraltar
OVERIJSEL 16 v Bremer
haven n Antw.
PALAMEDES 17 te Laceiba
PERICLES 17 te Adam
P. G. THULIN 16 230 ro
wzw v Land's End
PHI LINE 15 60 m no v
East London
PRINS DER NEDERLAN
DEN 16 thv. Flores-Azo-
ren n Port of Spain
PRINS JOHAN WILLEM
FRISO 16 70 m nno v
Mallorca
PRINS WILLEM I IS 120 m
no v Belle Isle
PRINSES MARIA p 16
Anticsoti eil. n Londen
PURMEREND 16 300 m w v
Padang
ROTTE 16 1050 m ono v
Yokohama
RUYS 17 te Montevideo
SARPEDON 16 v Corinto n
Champerico
SCHOUWEN p 18 Aruba n
Cristobal
SENEGALKUST 16 te Ar.tw.
SEPIA 17 v Mena al Ahmadi
n R'dam
SUEDRECHT p 15 Soeloe
Archipel
SINON 16 te Paramaribo
SLOTERKERK 16 thv Da
kar n Kaapstad
SOCRATES 16 te Santo
Domingo
STAD DEN HAAG 15 300 rn
z v Santos
STAD MAASTRICHT 15 700
m no v Bermuda
STATENDAM 15 v South
ampton n New York
STEVEN 17 v Port Lincoln
n Wellington
STRAAT BALI 17 te
Singapore
STRAAT CLEMENT 16 300
m zw v Kp. Leeuwin
STRAAT LEMAIRE 17 te
Port Nelson
STRAAT RIO 15 50 m zw v
Sabang
STRAAT SINGAPORE 16 v
Mombasa n Tanga
STRAAT TORRES 16 660 m
nw v Mauritius
STRAAT VAN DIEMEN 19
v Durban n Lourenco
Marques
SUMATRA 16 620 m zzw v
Monrovia
THEANO 17 te R'dam
TJTLIWONG 16 950 m n v
Brisbane
ULYSSES 17 te A'dam
VAN RIEBEECK 16 280 m o
v Mukalla
VASUM 16 480 ra o V
Mombasa
VTDENA 16 500 m zzo v
Cocoseil.
VTTREA 17 te Augusta
VIVTPARA 16 1150 m z v
St.-Helena
VLIELAND 16 250 m n v
Socotra
VLTST 15 1800 m w v
Vancouver
WAARDRF.CHT 15 820 m no
v Cook Archipel
WESTERDOK 16 1260 m zw
WTELDRÉCHT 16 440 m zw
Abidjan
WOLTER STTM 15 520 m wnw
v Flores (Azoren)
WONOBATO 15 430 m zw v
San Diego
WONOSOBO 16 v Chitta-
gong n Penang
ZAANKERK 17 te Nitaxena
ZAFRA 76 v Bejaja n
HOOG EN LAAG WATER
19 augustus
Vlissingen
Ternezen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
uur meter
NAP
13-43 208
14.14 224
15-07 140
14.44 241
15.29 169
uur meter uur meter
NAP
7.53 178 20.18 211
8.23 191
8.21 138
8.52 206
8.52 162
20.48 224
20.55 163
21.18 237
21.10 188
ADVERTENTIE
gratis bij 2 gezinspakken
■i-