Volksverhuizing uit de randstad is ongewenst Minder winst bij de KLM I a 10 IE ij Sunil Nettowinst bij Philips daalde Amsterdamse effectenbeurs n kritiek van prof. van embden op nota over ruimtelijke ordening Bedriegelijk beeld Nederland in 2000 STICHTING NUW DIRECTIE TOCH TEVREDEN Gebeurtenissen in de wereld hadden invloed op cijfers Thomson's: ook in 1%7 een lager dividend Bij huurkoop dekking voor overlijdensrisico Geen ontslag in haven Amsterdam Kappersacademie Personeelsbestand werd ingekrompen Waar zijn onze schepen? b" 5 m u H D VRIJDAG IS AUGUSTUS 1W7 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 (Van een onzer verslaggevers) pjyjTT is het wenselijk dat in de komende dertig, veertig jaar honderd duizenden mensen uit de randstad ver huizen naar Friesland, Groningen, Overijssel, Zeeland en de IJsselmeer- polders? Met andere woorden: is de spreiding van de bevolking over Neder land, die een kernpunt van de nota over do ruimtelijke ordening is, gewenst? prof ir. S. J. van Embden zegt als pla noloog: ,nee'. En de stichting NUW waarvan hij oprichter en secretaris is, meent op economische gronden: .na der onderzoek is nodig om te weten of het antwoord ja of nee moet luiden'. Deze kritiek op de nota zou, als zij door de regering werd overgenomen, vrijwel het hele beleid voor de ruimtelijke or. denlng zoals dat in de nota is neerge legd op losse schroeven zetten. Voor naamste uitgangspunt van dat beleid tot het magische jaar 2000 is de volksver huizing van 1,75 miljoen mensen uit de randstad naar het noorden (driekwart milj. mensen), het oosten (een kwart: miljoen), het zuidwesten (ook ':i kwart miljoen) en de IJsselmeerpolders (een half miljoen). Waarom de regering een .gelijkmati ger bevolkingsspreiding' nodig vindit, wordt in de nota niet vermeld. Alleen wordt gezegd dat het in de randstad erg vol dreigt te worden. Prof. Van Embden: ,In de nota wordt alleen ge zegd dat de bevolkingsspreiding gesvena is, Daar staan krachtige, goed gefun deerde meningen tegenover'. Hij zegt uitdrukkelijk sprekend als planoloog: ,Wij zijn bezig een middel matige provincie Nederland te schep pen van een kleurloosheid en een ge brek aan inspiratievermogen, die ik be-, denkelijk vind. Leven in een echte we reldstad, in contrast met een werkelijk open ruimte, is veel boeiender dan in een land dat helemaal is volgesmeerd met bebouwing. Waarom zou je bijvoorbeeld heel Friesland vergiftigen zoals Zuid.Hol land, waar je niet meer gaan kunt. Het is onzinnig het hele land in dit opzicht gelijk te willen trekken'. Dit is zijn schrikbeeld: Nederland als één samenklontering van steden en stadjes, dorpen en dorpjes, afgewis seld met vliegvelden, losse vorzame- linkjcs huizen en netjes geschoffel de en aangeharkte plukjes recreatie- Iiark, doorsneden met wegen, kana- Bn, spoorlijnen en hoogspanningslei. dingen van Cadzand tot Uithul- i, van Vaals tot Den Hel der. Geen rem De nota wil niet alleen spreiding van de bevolking, maar accepteert ook epidemische toeneming van de versprei de bebouwing en een fikse groei van de dorpen. ,Aan de verstedelijking iegt de nota nauwelijlcs een rem op', zegt hi fie volksverhuizing uit het westen (ADVERTENTIE) Raad van bestuur zeevaart over kustvaartconflict DEN HAAG (ANP) Naar aanleiding van het verzoek dat de federatie van werknemersorganisaties van zeevaren don on 14 augustus schriftelijk aan de raad van bestuur voor de zeevaart heeft gedaan om het georganiseerde overleg met de kustvaartreders te doen herstel len, zulks in verband met het aflopen van do collectieve arbeidsovereenkomst op 31 augustus aanstaande, zegt de raad van bestuur voor de zeevaart in een gis teren uitgegeven communiqué het te betieuren, dat men van werknemers. zjjde de inhoud van de briet van 14 augustus openbaar heeft gemaakt op een tijdstip, waarop de leden van de raad van bestuur nog geen keunis had den kunnen nemen van deze laatste poging van de werknemersorganisaties. De raa acht een dergelijke handelwijze niet alleen ongepast, maar meent, dat deze bovendien op ongewenste wijze intern beraad doorkruist over mogelijk heden tot hervatting van het georgani seerd overleg ten behoeve van de kust vaart. De raad van bestuur blijft desondanks bereid al het mogelijke te doen om de betrokken oartijen tot elkaar te bren gen en zal zich dan ook op de kortst mogeljike termijn hierover beraden met de vertegenwoordigers der bokle werk- geo /rsvorbonden iri de kustvaart, aldus het communiqué. niet alleen onwenselijk, maar er <s ook ernstige twijfel of dat betaalbaar is en zo ja, of heit een verstandige economi sche investering is', aldus prof Van Embden. Ook dit zal moeten worden onderzocht. De nota ruimtelijke orde ning zegt er niets over. Miljarden guldens zullen moeten wor den geïnvesteerd. Het programma voor verbetering van het industriële en woon klimaat in het noorden tot 1973 zal a een half miljard gulden kosten. Havens, wegen, afvoer en zuivering van afval water het is allemaal een kwestie van vele tientallen miljoenen. Bovendien: om ondernemers zover te krijgen dat zij hun bedrijven vestigen op andere plaatsen dan ze op basis van het bedrijfsbelang zouden doen, zal hen een aantrekkelijk financieel lokaas moe- tein worden voorgehouden. Ook dat zal scheppen geld kosten. Regering Het kabinet-De Jong heeft de hoofdlij, nen van de nota ruimtelijke ordening, die was ingediend door het kablnet-Cals, van bevolking en werkgelegenheid over het land' wordt tot die hoofdlijnen rekend. De regering acht echter, w schreef de minister van volkshuisve- ting en ruimtelijke ordening, ir. W. F. Schut, aa.n de kamer, ,op essentiële onderdelen nog nader onderzoek nood zakelijk'. Het gaat daarbij met name om de kos ten, de financiering en de fasering. Na. dere studies dienen voorts te worden verricht over een aantal statistische ge gevens en voorspellingen, en over de economische, sociale en culturele kan ten van sommige denkbeelden uit de no ta. Aldus de regering, die dinsdag en woensdag aanstaande in de tweede ka nier bij het debat over de nota de ge- gelegenheid krijgt zich hierover duide lijker uit te spreken. (Van een onzer verslaggevers) DELFT Om weerwerk te ge ven aan de overheid op het gebied van de ruimtelijke ordening is ln januari '65 de stichting NUW op gericht. Initiatiefnemer was prof ir. S. J. van Embden, planoloog en hoogleraar in Delft. Hij ziet de ruimtelijke ordening vaa ons land als onderdeel van de ruimte- glon in an urbanizing world (stlch ting Noordzee-gebied in een ver- Mede.oprichters waren mr G. E. van Walsum, nu oud-burgemees ter van Rotterdam, en de heer W. Thomassen, zijn opvolger. Prof Van Embden werd secretaris van de .stuurgroep' van de NUW waar in verder zitting hebben: prof ir. W. de Bruyn, de architect E. F. Groosman, dr G. Hendriks, ir. J. A. Kuiper, ir. G. C. Lange, prof dr P. Thoenes, prof ir. Jac. P. Thijsse en ir. E. Kleijer. De tweede nota over de ruimte lijke ordening is bestudeerd door een werkgroep onder voorzitter schap van mr dr J. J. van der Lee burgemeester van Dordrecht. Prof Van Embden was hd van deze werkgroep. Een onzer verslaggevers had een gesprek met hem, waarin de niet malse kritiek van de NUW op de nota ter sprake komt. De tweede kamer houdt volgende week dins dag en woensdag een debat over DEN HAAG (ANP) Over het kwartaal april tot en met juni 1967 (dit is het eerste kwartaal van hel boekjaar 1967/1968) heeft de KLM een winst behaald van 18,4 miljoen, tegen een winst van 33,0 miljoen over dezelfde pe riode van 1966. De produktie in de verslagperiode was 311,5 miljoen tonkilometer, dat is 7 pet meer dan het vorige jaar. miljoen ton-kilometer bLeef, onder in vloed van de' gebeurtenissen ln het Midden-Oosten, tot 5 procent beperkt. De bedrijfsinkomsten stegen hierdoor, alsmede door de per 1 april 1967 inge voerde tariefsverlagingen op de Noord- ROTTERDAM (ANP) ,Wy gaan door een aantal moeilijke jaren heen, maar wy hebben vertrouwen, dat w(| daar doorheen zullen komen', zo zei het be stuur van Thomson's Verenigde Bedre ven NV in Rotterdam hoofdzakelijk stuwadoorsbedrjjf gisteren tot de aandeelhouders, die bezwaren maakten tegen het t erlagen van het dividend van 10 tot f procent over het boekjaar 1966. Ook over 1967 is geen dividend van 10 procent inogeiyk, aldus mr M. G. de Bruin, commissaris van de vennoot schap: .Thomson zal even de adem moe ten inhouden'. De moeilijkheden var» dit concern han gen samen met de structurele veran deringen die onder meer in de haven van Rotterdam optreden. De tot dusver ruikelijke stuwadoorswerkzaamhe- zijn ondei meer als gevolg van het containervervoer zo aan wijzi gingen onderhevig, dat de nv het nodig acht op andere terreinen knowJiow en geld in te zetten. In procenten uitge drukt is de omzet van het stuwadoors- bedrijf overigens niet belangrijk terug gelopen, vooral dankzij deelneming ra Europe Container Terminus NV. De grote stuwadoorsbedrijven hebben zich in deze nv gezamenlijk ingezet voor het verzorgen van de overslag van com- overinvesbering te voorkomen, aldus mr De Bruin. In Antwerpen is bij de stuwa doorsbedrijvan het juiste inzicht sa menwerking nog niet gegroeid, al dus -Jeze commissaris. Uit Amsterdam heeft Thomson's Verenigde Bedrijven zich .weloverwogen' teruggetrokken, zo werd summier meegedeeld naar aanleiding van de recente verkoop va.ri het meerderheidsbelang (circa 72 pro cent) in de NV Amsterdamsch Haven- oedrijf. In Hamburg wordt nog steeds verlies geleden Over de orde van groot- van dit verli&3 wenste men geen mededelingen bi doen De ontwikkeling in de Antwerpse ha ven ziei Thomson met enige bezorgd heid aan. ,Het is moeilijk om er tot zakelijke samenwerking te komen'. Dit heeft tot gevolg dat er reeds zeven grote containerkranen zijn besteld, ter wijl er nog geen enkele rederij is die Antwerpen als eindbestemming heeft gekozen. ,Er is nog niemand met vol geladen containerschepen op Antwer pen in de vaart', aldus mr De Bruin. atlantische route, met slechts 7 pro cent tot 220,2 miljoen. De bedrijfskos ten bedroegen 199,9 miljoen, dat is 9 procent meer dan in de overeenkom stige periode van het vorige boekjaar. Op 8 mei werd het zeer moderne nieu we centrum van de luchthaven bij Am sterdam in gebruik genomen. In de loop van dit kwartaal werden drie straalvliegtuigen van het type Boeing 747, de Jiiigh capacity jet', besteld. Deze vliegtuigen zullen in uitvoering 38 passagiers in klasse en 314 passagiers lm de Klasse en daarenboven nog 25 ton vracht kunnen vervoeren. De aflevering wordt verwacht in de eerste helft van 1971, If eerslag Zoals de directie van de KLM reeds heeft meegedeeld in de jaarvergadering van aandeelhouders op 27 juli, komen Li dez» cijfers typisch tot uiting de ingrijpende «robeurbeniesem in de toter- raatianiaJie politiek in het voorjaar. De densten naar een aantal landen moes ten worden gestaakt en de spanningen in de wereld hadden tevens hun weer slag op de toeristenstroom. Hierbij moet ln aanmerking worden genomen, dat in het eerste kwartaal van h - jaar de resultaten extra gunstig wer. den beïnvloed door een staking dere luchtvaartmaatschappijen. Ondanks een daling van liet resultaat, vond de directie de gemaakte winst van 18,4 miljoen en de gestegen bedrijfs inkomsten bemoedigen* Schip vast onder brug - treinverkeer uur gestremd UTRECHT (ANP) Het treinverkeer tassen Den Haag en Leiden is gister middag van 15.30 nur tot 16.30 uur ge stremd geweest, omdat de treinen de spoorbrug over de Oude Ryn niet kon den gebruiken. Er was nameljjk schip vastgelopen onder deze brug, de Vinkburg. De reizigers zijn met bussen vervoerd, terwijl de D-trelnen Parijs- Amsterdam vv vla Harmeien werden omgeleid. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam, 17 augustus. Londen 10.01'/»10.02%. New York 3.59A3.ó9(j. Montreal 3.31|'t— 3.34H. Parijs 73,28%—73.33%. Brus sel 7.24%—7.25. Frankfort 89.83%— 89.88'4. Stockholm 69.8569.90%. Ztirich 82.9414—82.9914. Milaan 37.69%—57.74%. Kopenhagen 51.8014 —51.8514. Oslo 50.28%50.3314. We nen 13.93%—13.94%. Lissabon 12.49'/.—12.51%. UNILEVER ZEER VAST Vanzelfsprekend heeft beursplein 5 donder dag in het teken gestaaén van de gepubliceer de 2e kwartaalcijfers, alsmede die over le halfjaar 1967 van Unilever en Philips. Di rect hierop aansluitend moet worden gecon stateerd dat Unilever op circa 100 zeer va: de markt lag tegen woensdag als slotprijs 96,90. Toen woensdag direct nabeurs de cijfers van Unilever bekend werden steeg de prijs van 97 tot 100,20. Gistermorgen voorb werd als hoogste prijs 100,50 voor Unilever betaald. De netto winst van het Unilever cor cern over het le halfjaar bedraagt 356 mli tegen 325 min over het le halfjaar 1966. Voor Philips zijn deze cijfers resp. 141 min. tegen 157 min. Dë netto winst van Philips over 2e kwartaal 1967 geeft slechts een geringe da ling te zien vergelken met die over het 2e kwartaal 1966. Dit viel de beurs erg mee. In verband hiermede steeg Philips op de v beurs, toen de cijfers bekend werden, 101.50 tot 102,30. Dit verhoogde niveau kon de officiële beurs niet halen. Geopend werd op 101,20 waarna de koers inzakte tot 100.50 door winstnemignen. De handel in beide fondsen was zeer kalm doch hierbij dient te worden aangetekend, dat woensdag nabeurs en gistermorgen voorbeu: in deze fondsen veel is omgegaan. Kon. Olie verbeterde een halve gulden tot 135,60. AKU vakte in van 55 tot 54,70 (55,40). Hoogovens werd een halve gulden hoger op 91,50 geadvi- De opnieuw hogere koersen in West-Duits- land droegen tot de gunstige tendentie de meeste internationale waarden In Am: dam bij. De Nederlandse fondsen sloten woensdag in Wallstreet hoger, waarvan Uni lever met dollar op de gepubliceerde cij fers, KLM was in New York een gulden lager. Wallstreet sloot voor de eigen markt aan de zwakke kant. De cultures waren iets gemakkelijker. De Seheepvaartwaarden vertoonden een licht- verdeelde stemming met Holl. Amer. Lijn la ger. doch Scheepvaart-unie hoger. De staats- fondsenmarkt was prijshoudend zonder meer. 5 rentespaarbriefleningen van de BNG, die vanaf woensdag verkrijgbaar waren te gen 100 pet, zijn sterk overtekend. Er moet dan ook een zeer aanzienlijke reductie op de •ragen worden toegepast. Voor de in schrijving op de 100 min 6)4 pet obligaties de staatsmijnen tegen 99% pet bestond grote belangstelling. In het laatste beurshalfuur werd de handel dn de Unileverhoek zeer ruim. Er gingen posten /an 500 en 1000 stuks De vraag had verre de overhand waardoor de koers opliep tot 100,50. De hoogste prijs van de dag. Ook voor Philips nam de belangstelling toe. In deze hoek steeg de prijs van 100,50 tot 101,70. ANP-CBS BEURSINDICES. 15-8 16-8 17-8 Intern, concerns 424.6 423.6 427.9 Industrie 333.3 333.3 333.2 Scheepvaart 117.9 117,9 117.9 Bank- en verz. wezen 177.1177.1 178.1 l-Iandcl enz. 160.6 161.0 160.5 Algemeen 327.9 327.6 329.2 AMSTERDAM (ANP) Drie grote huurkoopfinaneieringsmaatschappijen, de Nederlandsche Middenstands Finan ciering* Bank, de financieringsmaat schappij .Mahnko' NV, en de .Finata' Bank NV, hebben gezamenlijk besloten voor de huurkoopkreilieten betreffende gezinsgoederen en bromfietsen kwijt schelding te verlenen by overlyden. Deze uitbreiding van de service zal geen kostenverhoging met zich meebrengen. De vraag naar huurkoopkredieten in grotere bedragen is met de toeneming van de koopkracht eveneens gestegen. Dit heeft het mogelijk gemaakt voor kredieten boven 1000 de tarieven aan merkelijk te verlagen, aldus een com muniqué van genoemde maatschappijen. AMSTERDAM (ANP) In de Amster damse haven ligt de situatie beter dan in de haven van Rotterdam, waar zoals bekend 500 havenarbeiders moeten afvloeien. Maatregelen, reeds eerder genomen in de Amsterdamse haven, hadden tot gevolg dat het be stand van de arbeidsreserve van de Stichting Samenwerkende Havenbedrij ven onder de reglementaire sterkte lag. De optredende overschotten zijn niet verontrustend groot. Het nemen van drastische maatregelen, zoals ln Rotter dam is dan ook niet noodzakelijk. (ADVERTENTIE) Aanv. nieuwe cursus 2 okt. 1967 OMZET HOGER EINDHOVEN (ANP) Uit de eerste halfjaarcijfers van NV Philips blijkt (lat de omzet ten opzichte van de over eenkomstige periode in 1966 is toege nomen van 3.651 miljoen tot 3.896 miljoen. Het brutobedrljfsresultaat daalde ech ter van f 382 miljoen tot 377 miljoen, terwijl het negatieve saldo van overige baten en lasten is gestegen van 81 mUjoen tot 103 miljoen, zodat een lagere winst voor belasting resteert van 274 miljoen 301 miljoen). De be lasting op do winst daalde daarentegen van 144 miljoen tot 133 miljoen waardoor de winst na belasting uit komt op 141 miljoen 157 miljoen). Na een vermeerdering van 7 miljoen (nihil) uit ,niet. geconsolideerde deelne mingen en minderheidsbelang van der. den' komt de nettowinst over het eerste halfjaai 1967 tenslotte lager uit dan over het eerste halfjaai 1966 en wel op 118 miljoen (J 157 miljoen). Bij de samenstelling vam de cijfers is verhoudingsgewijze rekening gehouden met een schatting vam de vooirziemim- em, die, zoals gebruikelijk, aam het einde van het boekjaar plaatsvinden, aldus Philips. De voorraden bedragen 38 procent vam de omzet in de laatste 12 maanden, per einde juni 1966 was het percentage 40. De gemiddelde krediet termijn vam de biteuren bedraagt 3,2 maand, per einde juni 1966 was de termijn 3.1 maamd. De liquide middelen bedragen 670 mil joen gulden tegenover 658 miljoen gul den per einde jural 1966. Het aantal werknemers is sinds 1 janu ari 1967 gedaald met 12.400. In Nederland is er een daling met 3.700, de sta.no in Nederland per einde juni 1967 bedraagt 82.300. Ned 6# l Ned 6B-2 Ned 66 8'/» Nederi 64 5>4 Nederl 64 8 Nederi 58 4% Nederl 5» 4% Nederi 60% 4% Nederl 59 4% Nederl 60 4% Nederl 61 4% N Staff 47 3% Ned 54/1-2 3*4» Nederl 37 s Grootb 46 8 N Doll 47 3 Ned (no e S Ned 55 3% Banken SvNG 67 e BvNG 58-59 4% BvNG 58 8 BvNG 84 8 BvNG 4% Mtdd CR 4»/« Fr Gr Du 4% FG DEVE SV» West! NO 3'/. Phil Sdi 4 Pgeri. 57 6 Pgein 51-52 4% KLM 15 IS KLM 20 4V. Z-Holl 59 2% w>'/» AKU Ir» 1 14 90 Gelder t 4'/« 88 Scbolt F 4% 91% PREMIELENINGEN ACTIEVE AANDELEN A mat Rubb 62% HVA Mlj ve AKU (f oom Dell Ml) c Hoogoven» o Philip» gb Unilever c Oordt Petr. idem oref Kon Petr. HAL KLM KNSM Stv 62% 63 121% 121 55.505 54.80 82 80.80 91 91.30 100.60 101,70 97.20 100.50 630% 633% 630% 632 92%5 112% 115% 189% 97% 89% 93% A dam 51 A dam 56 1 A dam 56 Q A'dam 5t Breda '54 Dordr '56 Eindh 54 Ensch '54 D Haag 52 I D Haag '52 D R'dam '52 1 R'dam '52 D R'dam '57 Utrecht '52 Z-Holl 57 Z-Holl 59 86% 86% 102'/» 86'/» 86% Ntev Goudr, o Ommeren c Rott Lloyd Seheepv Oa 145 145'/» 4IET-ACTIEVE AANDELEN Belesglngsmljen Alg FOs oez 1000 1000 Couvertc 1031 1029 Holland Fund 476 476 Inlerun) U*M 175.8C Nefo 82.50 83 Robeco 216 215.9C Unltae 200 200 V Bez 1894 404 404 Ëuropafond» 113.90 113.6C Eurunlon 469 462 Valeurop 496 496 Banken enz Alg Bank N 235% 236V» Amrooank 49 49.3C Holl Soc 452 450 Nat Ned 588 592 Ned Mldstb 87.50 88.20 Slavenburg 171% 171% Handel, tndnslrie enz Alb Hel)d 945 947 Amstel Br o 357 356 Am8t Ballast Amst. Droogd Beeren Trie. Bensdorp Int Bergh'e J A. Berkel Pat Blaauwhoed Blijdenst -W Bols Bors Wehry e Bredero't b Brocades »t. Buhrm. T Bijenkort Calvé e Carp» Garant Cent Suiker Cur Hand Ml) Oagra Orie Hoefijzer» Elsevier Emba Ford Ned. Oazelie rl)». Selder pap Oeld rtelen» list »pir Orlnten v.d. jruyter 8 cpr Heineken Hero Cons Hoek'» Mach Holee Holl Betoo Homburg Hoogennoscb Hoogenstr 1000 1000 b 427 193 443 internaUo Kerne Corset ■C.N papier KZ-Keilen e ■C. V TapUt Papier >lndeteve»-J JJempf j)in en Gel Macintosh Meel N B e Mees Bouw Mosa Müller C*. ob Naarden N Dok Ml) Ned exp pap Ned Kabel N Melk Unla Van Nell» Netara Norlt NIJverd-ten C Oranjeboom Overz Gas Palthe Philip» pref. Pletersen Co. Pont Soul Ruhaak Co. Rljn-Schelde 3CH Exp Mlj «co cap Mlj ee 24 Sehokbetcm 210 t Scholt Cert. 270 Scholt Honig 88 Simon da Wit 393 Stokvla 93% St.ap Twente 69% Swaay van Tb Marljnen u7 Thorn. Drljv. 102.30 Thorn V B no Udenboul 110% UdI kap 159 Unilever e cp 98V* Utr Asphalt 227 Ver Machine 177 Ver Touw 166' i Vezelverw. 109;' VlhamlJ 128% Vredest R. 128 WalvUvrt 320 Wereldhaven Weaaaneii S33 Wilton F 8r 174 Wyera In 382 Wljk tr Her 64'* Zwse eonf 126 fc Zwaoenb O. 178.50 Mtjobonw en pelrole BUUton 2e r 116.20 BUITENL CERTIFICA' Canada 101.80 109% 131% 120 1 Can Pac. Int Nickel Shell OU Verenigde i Motor* Radiator* 70'/» oieden; I gedaan e - laten, a - 21.52 v Beth! Steel Columbia ga» Gen. Electr Jen Motor* Kennecott Pennaylv Rrd. Rep. Steel Jhell OU iunr Mid Texa» iristr, 1 Tidewater In Pac Rr •3.8. Steel Woolwortb 96-49 ft 21—22 23 49% 68% 48% (ADVERTENTIE) VanderWERFF&HUBRECHT Postbus 3446, Amsterdam-C Telefoon: 020-222035' Beursoverzicht no. 431 eNEDERHOSST - DAGRA Blaauwhoed richt drie dochters op AMSTERDAM (ANP) Blaauwhoed NV en de heer L. J. Sodderland, directie lid van dit bedrijf, hebben drie exploi. tatiemaatschappijen opgericht die luis teren naar de namen ,Poorthoed' ,To- renhoed' en .Molenhoed', zo blijkt uit het bijvoegsel van de staatscourant. De maatschappijen, die alle in Am sterdam zijn gevestigd, hebben ten doel de exploitatie van terreinen, gebouwen en inrichtingen ten behoeve van han del, industrie en verkeer. Het maatschappelijk kapitaal bedraagt voor elk vari het drietal 50.000,-, ver deeld Ln 50 aandelen van ieder 1000,-. Bij de oprichting zijn 10 aandelen ge plaatst waarvan negen door Blaauwhoed' en één door de heer Sodderland. Uitvoer in juli achteruit DEN HAAG (ANP) Voigens'de door het Centraal Bureau voor de Statistiek samc'TPstpk'o voorlopige gegevens droeg de waarde van de invoer In ju f 196c 235- min glu (vorige maand 46-.: min gid) terwijl voor een waarde van 1939 min gid (vorige maand 2324 min gid) werd uitgevoerd. De uitvoer be droeg 83 pet van de invoer (vorige maand 87 pet). Wanneer men de in- en uitvoer in juli 1967 met die van de overeenkomende maand van het voorafgaande jaar ver gelijkt dan valt er een geringe dalinj te constateren. De invoer liep met 8 m gid; de uitvoer met 50 min gid terug. Het invoersaldo bedroeg sedert het be gin van het jaar 2600 min gid (januari- Juli 1966: 3119 min gid). f?rion 7V.p\ 1 u 'L 1 gsiï 4 ii li 1? it) ui20 P =a c! 13 rajió 30 31 1? P 1 JO Horizontaal: 1 vuurzee; 5 scheur; in het onthalen; 11 geldstuk; 13 chelonderdeel; 15 Ver. Naties; 16 die- ran; 17 delfstof; 18 familielid; 21 bij- beldeel; 22 deel v. gelaat; 23 echtge note; 24 Chin, munt; 26 waterpeil; 28 ijzerhoudende grond; 3D mager; 31 Am. luchtv. mij; 32 Arabisch vorst; 34 li chaamsdeel; 35 een keer; 38 met el kaar; 3P bergweiden. Verticaal; 1 plaats in Groningen; -I handelsterm; 3 vochtig; 4 titel; 5 bij voorbeeld; 6 soort papegaai; 7 graan soort; 6 wijze; 10 stap; 12 eei roeispaan; 31 binnenkant hertensoort; 34 vestibule; 36 ongenoem de; 37 riv. in N. Brabant. De uitslag van de vorige puzzel la; ABBEKERK 16 180 m ono Gibraltar n Antwerpen ABIDA 15 400 m no Beira n Las Pairnas ACILA 16 600 m zw Dandiego n Cristobal ALAMAK 16 90 m ozo Kp. de Goede Hoop n Karachi ALCOR 6 300 m z Beira n Colombo ALGORAB 17 te Bremen ALHENA 16 v Buenos Aires n Santos ALKES 15 225 m zo Beira n New York ALKMAAR 17 te Benghazi ALMKERK 16 te Durban ALUDRA 16 v Abadan n Karachi AMELAND 17 te Pt. Cardon AMPENAN 16 78 m zo Ascunsion n New York AMSTELHOEK 16 280 m z Vacht Island n Brisbane ANCO SPRAY p 16 Kp. de Goede Hoop n Kandia ANGOLAKUST 17 te Freetown ANNENKERK p 16 Dover n Antwerpen. ARGOS 16 v Lissabon n Rotterdam ASMIDISKE 15 465 m 'n Beem n Salvador ATTIS 15 340 m no Flores n St. Croix ATYS 16 te Heysham AVEDRECHT 16 v Hamb. n Bahrein BARENDRECHT 16 v East Londen n Mena, 18 te Colombo verw. BAWEAN 16 280 m z Muscat n haveneiland BILLITON 15 v Chalna n Penang BLITAR 16 220 m wtn Lude- ortzbaai n Penang BORNEO 16 280 m o Kp. St -Marie n Penang BOVENKERK 16 250 m zw Walvisbaai n Genua CALAMARES 15 150 m wzw Puerto Rico n Golf Ilo CALTEX ARNHEM 16 450 m o St -Helena n R'dam CALTEX DELFZIJL 16 65 m wmv Esbjerg n R'dam CALTEX GORINCHEM 16 v Isle of Grain n Imming- ham CALTEX LEIDEN 16 te L. Marques CALTEX MADRID 16 100 m ono Socotra n Kaapstad CALTEX ROTTERDAM 16 240 m z Monrovia n Bahrain CHEVAN THE HAGUE 16 110 m zw. Okinawa n Bahrain CAMEROENKUST 16 v R'dam n Rouaan CERES 16 v Guyaquil n Callao CHARIS 15 700 m o Bermu da n Amsterdam CONGOKUST 16 420 m zzw Las Palmas n Antw. CRANIA 15 300 m zw Ier land n Liverpool DAHLIA 16 25 m n Kreta n La vera DIAUEMA 17 te Bahrein DILOMA 17 te R'dam DOELWIJK 16 120 m ozo Kaan Goede Hoop n Las Palmas DOBESTAD 16 te Kllllng- ESSO CEN HAAG 16 130 m wzw Freetown n R'dam ESSO ROTTERDAM 16 v New Vork n Aruba FOREST LAKE n 16 East London n Freetown GAASTERDI.TK 17 te GA 4STERLAND 17 te Porto Aleere GAROET 16 te Hamburg GEESTLAND p 16 Azorën n Barbados GEESTSTAR p 16 Azoren n Preston GIESSE.N'KERK 16 v Mar seille n Malta GORREDIJK 15 530 m wzw Land's End n New York GROTEDIJK 15 600 m O Kp. Race n R'dam GROTEKERK 16 270 m wnw Casablanca n Durban GULF HANSA 16 280 m zw Walvisbaai n Whitegate GULF HOLLANDER p 16 Comores n Perz. Golf GULF ITALIAN 16 450 m nw Perth n Mena GULF SWEDE 16 110 m o Lourenco Marques n Thameshaven HECTOR 16 125 m no Alexandrlg HEEMSKERK 16 375 rn o Kaap Verdlsche eil. n Las Palmas HERCULES IS 540 m Bermuda n Antw. HERMES 15 300 m x Kp. Race n Antwerpen HILVERSUM 16 v Le Havre n Bermudas HOLENDRECHT 16 rede Walvisbaai HOLLANDSDIEP 16 240 m ozo Saigon n Kobe HOLLANDSDUIN 16 60 m nw Kp. Wessel n Singapore ISIS 17 te New Orleans JAMES BENEDICT 15 300 z Lower JOHANNES FRANS 16 738 m w Las Palmas KAP HOORN 15 90 m o Kaap Guardafui KABYLÏA 16 45 m o v Gibraltar KALYDON 16 450 m w v Walvisbaai KARA 16 210 m zw v Go* KATELYSIA 17 te Durban KATSEDIJK 17 v R'dam n KÊIZERSWAARD 15 320 m no v Porto Rlco KHASIELLA 15 680 m wzw Azoren n Stanlow KOPIONELLA 16 v R'dam n Llnhamn KORATTA 16 40 m no v Kp. St -Lucia KORENDIJK 15 te Le KOROVINA 16 370 m o v Cevlon KOSICIA 16 te Curacao KOUDEKERK 16 300 m w v Walvisbaai KRERRTA 16 te R'dam KRVPTOS 15 325 m w Walvisbaai KYT.IX 15 300 m o v Kp. Kennedy LARDERKERK 16 460 m zzw v Las Palmas LADON 15 100 m t v LÉTDFRKFRK 16 400 m ozo v Mombasa MAASDAM 17 te R'dam MARNELLOYD 15 500 m nw v Guam MF.DON 16 v Paramaribo n Amsterdam Mentor p 16 Gibraltar n Malta MPH.TVON n 16 Haïti n Baltimore MINOS 17 te Thessaloniki MTRSTRSIPFTI.LOYD 16 360 MURTT.T.OVD 15 75 m ono v Kaan Catouehe NT.TKRRK 16 v East London n Kaanstad OPRA-vt «SPRINTER 17 te ONDINA 16 80 m nw v Kp. Leeuwin OSIRIS 16 te Puerto Cabello OSSENDRECHT 15 270 m n v Fort Aleza OUWERKERK 16 50 m nw v Gibraltar OVERIJSEL 16 v Bremer haven n Antw. PALAMEDES 17 te Laceiba PERICLES 17 te Adam P. G. THULIN 16 230 ro wzw v Land's End PHI LINE 15 60 m no v East London PRINS DER NEDERLAN DEN 16 thv. Flores-Azo- ren n Port of Spain PRINS JOHAN WILLEM FRISO 16 70 m nno v Mallorca PRINS WILLEM I IS 120 m no v Belle Isle PRINSES MARIA p 16 Anticsoti eil. n Londen PURMEREND 16 300 m w v Padang ROTTE 16 1050 m ono v Yokohama RUYS 17 te Montevideo SARPEDON 16 v Corinto n Champerico SCHOUWEN p 18 Aruba n Cristobal SENEGALKUST 16 te Ar.tw. SEPIA 17 v Mena al Ahmadi n R'dam SUEDRECHT p 15 Soeloe Archipel SINON 16 te Paramaribo SLOTERKERK 16 thv Da kar n Kaapstad SOCRATES 16 te Santo Domingo STAD DEN HAAG 15 300 rn z v Santos STAD MAASTRICHT 15 700 m no v Bermuda STATENDAM 15 v South ampton n New York STEVEN 17 v Port Lincoln n Wellington STRAAT BALI 17 te Singapore STRAAT CLEMENT 16 300 m zw v Kp. Leeuwin STRAAT LEMAIRE 17 te Port Nelson STRAAT RIO 15 50 m zw v Sabang STRAAT SINGAPORE 16 v Mombasa n Tanga STRAAT TORRES 16 660 m nw v Mauritius STRAAT VAN DIEMEN 19 v Durban n Lourenco Marques SUMATRA 16 620 m zzw v Monrovia THEANO 17 te R'dam TJTLIWONG 16 950 m n v Brisbane ULYSSES 17 te A'dam VAN RIEBEECK 16 280 m o v Mukalla VASUM 16 480 ra o V Mombasa VTDENA 16 500 m zzo v Cocoseil. VTTREA 17 te Augusta VIVTPARA 16 1150 m z v St.-Helena VLIELAND 16 250 m n v Socotra VLTST 15 1800 m w v Vancouver WAARDRF.CHT 15 820 m no v Cook Archipel WESTERDOK 16 1260 m zw WTELDRÉCHT 16 440 m zw Abidjan WOLTER STTM 15 520 m wnw v Flores (Azoren) WONOBATO 15 430 m zw v San Diego WONOSOBO 16 v Chitta- gong n Penang ZAANKERK 17 te Nitaxena ZAFRA 76 v Bejaja n HOOG EN LAAG WATER 19 augustus Vlissingen Ternezen Zierikzee Hansweert Wemeldinge uur meter NAP 13-43 208 14.14 224 15-07 140 14.44 241 15.29 169 uur meter uur meter NAP 7.53 178 20.18 211 8.23 191 8.21 138 8.52 206 8.52 162 20.48 224 20.55 163 21.18 237 21.10 188 ADVERTENTIE gratis bij 2 gezinspakken ■i-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 13