i
B
GREET SCHERMENHORN: enige vrouw
in Nederland met vliegbrevet
Opgave vakantieadres
Adverteer
in de PZC
TOTALE OPRUIMING
Kantoormachinehandel J. A. BIESBROECK
6
VROUW IN DE LUCHT
Pas geslaagd
OP WARME DAGER SPEELT
VOCHTIGHEIDSGRAAD ROL
zeeuwse mmmim unie nv
een KANTOORBEDIENDE (vrl.) f
wegens VERBOUWING
alle kantoorbenodigdheden:
Te koop
BETONNEN GARAGES
S. G. TRILBET0N
RIBBENS
verfhandel nv
EEN JONGEMAN
RIBBENS VERFHANDEL NV
EEN HANDIGE JUFFROUW
OF JONGEMAN,
WONINGINRICHTING
LEENH0UTS
KNIPPEN EN NAAIEN
UW VERZEKERING
VARIOS
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1957
(Van een onzer verslaggevers
jgij het gewestelijk arbeidsbu
reau heb ik een half jaar als
vlieger ingeschreven gestaan.
Toen ik me daar vorig jaar no
vember zonder werk meldde
schreven ze het zonder blikken
of blozen neer. Ze knipperden
zelfs niet met de ogen. Alleen
vroegen ze wat nu de vrouwelijke
vorm van vliegen is. Ik heb toen
gezegd: Laat u maar staan'.
Ook nu nog weet 29-jarige Greet
Schermerhorn uit Barsingerhorn niet
of zij van beroep vliegeres of vliege-
rin of vliegster is. Vliegenierster is
zo'n lelijk woord en uit de tijd en
aviatrice lijkt natuurlijk helemaal ner
gens op. Pilote zou wellicht wat zijn.
maar het blijft een omvliegen van de
moeilijkheid dat we hier nog geen
ingeburgerde vrouwelijke vorm voor
vlieger hebben. Een veelbetekenend
gemis.
Ér mogen dan al legio vrouwen achter
het stuur van grote bestel- en vracht
wagens zitten en leden van het zwakk
geslacht mogen ook al autobussen
besturen, achter de knuppel van een
echte' kist in de lucht is hier nog
maar een bizar, bijna onaanvaardbaar
verschijnsel. Oj ja. vrouwelijke sport
vliegers zijn er genoeg, doch zoek eens
een vrouw die in Nederland bij een
luchtvaartmaatschappij haar 'brood
met alles erop en eraan verdient als
vlieger
In Engeland is de strijd reeds gewon
nen; daar zijn nu vier vrouwelijke
vliegers. In de Verenigde Staten weet
men uiteraard ook van wanten en de
vrouwelijke gezagvoerders uit Oosteu-
ropese landen, die zo nu en dan op
Schiphol landen, begrijpen niet waar
om zij altijd zo verbaasd worden
aangestaard.
Brevet
Eigenlijk is het hele verhaal van
Greet Schermerhorn doortrokken met
ellendige brokken discriminatie. Dat
heeft zij juist het afgelopen jaar zeer
sterk aan den lijve ondervonden. Die
strijd is gestreden volgens het stra
mien van haar Engelse collega's en
de overwinning lijkt nu nabij.
Omdat Greet Schermerhorn het B3-
brevet als verkeersvlieger heeft ver
worven cn omdat, zij nu ook inder
daad een baan heeft gevonden als
vlieger, wil zij eindelijk wel praten.
Is haar vader soms ook In het vak?
Helemaal niet, die is handelaar in
landbouwgereedschappen. De sfeer van
Barsingerhorn en die van het vliegen
liggen zelfs mijlenver uit elkaar, maar
Greet moet zeggen dat haar familie
er niet de minste moeite mee heeft
gehad die afstand in recordtijd af 'te
leggen.
Haar vader en enkele anderen zijn
zelfs al met haar mee de lucht in ge
weest en natuurlijk stond de complete
familie te kijken toen zij geregeld
vanuit Texel vlieguren maakte. Heel
Barsingerhorn is uitgetrokken als zij
boven bekend gebied haar rondjes
maakte. Alleen moeder heeft er wel
eens bezwaar tegen gehad dat zij de
beroepsvliegerij inging, doch toen
Greet haar vertelde dat de sportvliege-
rij niet te betalen was, had ze er vre
de mee.
De mulo heeft zij doorlopen en daar
na het lyceum. Vervolgens werd het
twee jaar op kantoor werken, een half
jaar Engeland, weer twee jaar op kan
toor op het reactorcentrum in Petten
met daarachter aan een jaar Frank
rijk.
Stewardess had zij eigenlijk willen
worden en dat zat er al van jongsaf
in, zij heeft trouwens alle boeken van
Vir ily gelezen. Na Frankrijk kon zij
inderdaad bij de KLM terecht en toen
ze dan ook de lucht inging, meende
zij het wel te hebben gevonden. Maar
in de cockpit bleek het nog veel mooi
er en vooral aan die goede, oude Dako
ta verloor ze op slag haar hart.
Ouder dan zij
In 1961 kreeg Greet Schermerhorn
haar eerste lesvluchten op de Dakota
en liaar ideaal is nu om zelf nog eens
zo'n kist te mogen vliegen. .Hij ram
melt en trilt en je komt er stokdoof
uit,' zegt zij, ,maar het idee dat hij
een jaar voor ik ben geboren al werd
gebouwd en nog steeds vliegt, vind
ik fascinerend'. Door de Dakota was
zij .verkocht'.
Het waren evenwel juist de magere
jaren van de KLM. Na twee jaar
vliegen verdiende mej'uffrouw Scher
merhorn nog steeds minder dan zij op
kantoor had gehaald. Tot de situatie
veranderde en de KLM weer te kust
en te keur haar personeel uit honder
den gegadigden kon uitzoeken.
Greet waagde de financiële sprong
met haar ogen dicht en begon in 1964
met sportvliegen tegen een tarief van
zo'n zeventig gulden per uur. In juli
1965 haalde zij het sportbrevet, maar
tegelijk was ze al bezig met het theo
retisch gedeelte van het B3-brevet.
waarmee zij tot 2.000 kilogram alles
zou mogen vliegen: vracht, passagiers,
slepen, spuiten. In februari 1965
slaagde zij voor het eerste gedeelte,
een jaar later voor het tweede. Toen
werd het een kwestie van uren ma
ken, uren maken, uren maken. Twee
honderd hac1. zij er voor haar B3-brevet
nodig en elk uur kostte haar, die in
middels na de maximum-diensttijd van
vijf jaar. als stewardess in november
werkloos was geworden, steeds maar
weer die zeventig gulden.
Dat uren maken is volgens mejuff.
Schermerhorn het grote struikelblok
voor iedereen. Zij kon tot nu toe tot
150 uren komen, dank zij een lening
waardoor zij veertien dagen een Piper
Cub kon huren en daarmee omstreeks
Pinksteren vijftig uur aan het totaal
kón toevoegen.
De rijksluchtvaartdienst verleende
haar bovendien vijftig uur ontheffing,
zodat zij eindelijk voor het examen
kon opgaan. Zij gaat door. Wat wil
je?
Zij staat nog helemaal aan het beg:
zegt ze, hoewel ze toch al op het
niveau van een driebander is aange
land. Maar de Dakota wil ze toch nog
halen, voor hij uitsterft. Daarna kan
zij overstappen op de Friendship, die
natuurlijk veel beter is.
niet allemaal voor staaltjes
kunnen vertellen. Zij heeft bijvoor
beeld nog geprobeerd bij de luchtkar-
tering te komen, maar ze had weer
geen kans.
,En ja hoor, ik kon best op de rijks
luchtvaartschool komen. Maar dan
moest ik wel 174.000 gulden meene
men, zei de directeur. Zoveel legt het
rijk namelijk per leerling op de op
leiding toeEen enorm stuk dis
criminatie, héMaar ik denk dat
die directeur het ook als grapje be
doeld heeft hoor....'
Concert in
Retranchement
Het mueziekgezclschap Apollo/Ons Ge
noegen zal zondagavond 6 augustus een
concert geven op de Markt te Retran-
door de gemeente.
Kampioenschieting
in Aardenburg
De handboogmaatschappij St. Sebas-
tiaan te Aardenburg organiseerde 7
puntenschietingen op de staande wip
voor het kampioenschap voor 1967. In
1966 werd de heer H. van Iwaarden
kampioen. Voor 1967 moest hij de eer
laten aan de heer P. Blondeel met 42
punten. 2e H. van Iwaarden, 39 p; 3e
H. de Rijcke, 35 p; 4e J. van Iwaarden,
33 p; 5e Iz. Puyenbroek 31 p; 6e Rob
de Rijcke, 30 p; 9e J. Heijboer, 22 p;
10 Jos de Rijcke, 20 p. De nummers
I, 2 en 3 ontvingen elk een beker.
De vereniging van postduivenhouders
Sleepwerk
Mejuffrouw Schermerhorn heeft nu
een baan als vlieger. Niet voor vast,
free lance. In ieder geval heeft zij
deze zomer elk weekeind wel sleep
werk voor Skylight en dan lopen de
uren plezierig op. Voor het Bl-brevet
heeft zij er 1200 nodig, maar ze hoeft
ze nu niet meer zelf te betalen, ze
gaat er zelfs mee verdienen. In drie
jaar heeft ze toch al 10.000 gulden
geïnvesteerd en dat is voor een B3-
brevet. zelfs weinig.
Nee, zij is niet de eerste die het
commerciële brevet heeft, maar toch
wel de enige in ons land. Omstreeks
1954 heeft Liane Latour haar examens
gedaan en ze had Plesman volledig
achter zich. Maar de vliegervereni
ging heeft het toen tegengehouden en
daarom is zij naar Australië gegaan
waar zij nu nog vliegt.
En dan moet ei1 in de oorlog nog
mevrouw Veldhuyzen van Zanten zijn
die zelfs bommenwerpers vloog, maar
niemand die er iets van weet. In En
geland zijn twintig vrouwelijke piloten
met een commercaeel brevet. De vier
die bij een maatschappij wei-ken zijn
of weduwe of getrouwd.
,Het klinkt gek, maar hoe ouder je
bent, hoe beter. Dat boezemt meer ver
trouwen in. Als je drie- vierentwintig
bent, zeggen ze gauw: te jong of die
gaat toch gauw trouwen en dan zijn
we haar kwijt. Dat laatste is wel het
eindeloze argument, maar als Martin's
Air Charter heel veel investeert in een
jongen die na een half jaar zegt: ik
ga naar Südflug, dan doen ze er ook
niets aan'.
Mejuffrouw Schermerhorn heeft drie
maanden in Alaska gevlogen toen zij
daar voor de KLM was gestationeerd
en zij heeft daar een vlucht van 800
kilometer met twee tussenlandingen
gedaan. Zij heeft ook nog geprobeerd
de brevetten in Cairo te halen omdat
het vliegen daar veel goedkoper was,
maar toen de BVD eerst haar hele
doopceel moest lichten en ze moest
worden gekeurd in een Egyptisch zie
kenhuis, vond ze het toch allemaal
maar te eng en zag zij er van af.
Vorig jaar zomer is mejuffrouw Sche
merhorn gaan solliciteren. Zij werd
overal bijzonder vriendelijk ontvangen.
Alleen een grote industriële onderne
ming schreef terug, dat zij, ongeacht
haar capaciteiten, als vlieger beslist
niet in aanmerking zou komèn. Om dat
.vrouwen niet gewenst' heeft zij zich
enorm kwaad gemaakt, vooral toen zij
later hoorde dat een man was aange
nomen die minder ver was dan zij.
Ach wat Greet Schermerhorn daar
Zomer-zuchten
Julimaand gaf
weinig regen
De 3
van 1967 heeft al vele
.zuchten' veroorzaakt. Echte zomer-
zuchten, als gevolg van het af en toe
drukkend warme weer. Daarby speelt
niet in de eerste plaats de tempera
tuur de hoofdrol maar de vochtig
heidsgraad van de lucht.
De periode van de .hondsdagen' staat
er voor bekend dat het weer vaak
drukkend warm is. De bacteriën en
schimmels voelen zich er bijzonder
lekker by. het aantal liters zuu
worden melk is op zulke dagen
zienly'k.
De mens voelt zich minder fit. Een
temperatuur van 30 tot 35 graden
in Spanje of Italië is veel beter te
verwerken dan de 30 graden in ons
land-
Onder zulke omstandigheden ligt het
vochtgehalte van de lucht te hoog.
Duidelijk zien wy dit bij de z.g. natte
bol temperaturen zoals die op alle
weerstations worden vastgesteld.
Geeft de temperatuur 30 graden en
de geventileerde thermometer waar
van de kwikbol is natgemaakt (z-g.
natte bol) zakt maar 6 a 8 gr. dan
is deze lucht veel te vochtig. In
droge lucht koelt de natte thermo
meter veel sterker af. Zo ook ons li
chaam. Het kan bij 30 graden hele
maal niet warm aanvoelen wanneer
er wat wind staat en de lucht (50 a
60 is vrij droog. Het vocht dat wij
transpireren verdampt snel, onttrekt
tevens warmte van ons lichaam, kort
om wij voelen ons kip-lekker'. De
eerste augustusdagen waren druk
kend bij een vochtgehalte van ruim
70 overdag. Wy raken ons vocht
door verdamping nauwelijks kwijt,
hetgeen ons moe, loom en lusteloos
maakt. Het is deze vochtigheidsfac
tor die op warme zomerdagen in ons
land met zijn dikwijls hoge vocht
gehalte (zeeklimaat) zo'n belangrijke
rol speelt.
De julimaand gaf op de meeste
plaatsen in ons land heel weinig
vocht. Normaal 75 a 85 mm neer
slag waar de meeste plaatsen be
neden bleven. In onze omgeving viel
te Kapelle 70, Sint-Maartensdyk 65,
Axel 62, Sas van Gent 56. Borssele
44, Renesse 42, Cadzand 40, Seroos-
kerke (W) 36, Wolphaartsdijk 31,
Ritthem 29, Vllssingen 28, Westka-
pelle 26.
Druk bezoek aan
zwembad Sas van Gent
In de maand juli 1967 hebben 28.914 be-
zoekers het zwembad te Sas van Gent
bezocht. Dit bracht het totaal aantal
bezoekers per 31 juli 1967 op 56.091. Op
dinsdag 18 juli noteerde men de druk
ste dag met 1688 bezoekers. Bijna de
helft van de maand waren er meer
dan duizend bezoekers per dag. De
hoogste temperatuur van het water
werd gemeten op 19 en 20 juli. Toen
was het water 24 graden. Af en toe
noteerde men een temperatuur van 30
graden buiten het water. Wanneer het
weer zo blijft aanhouden, dan zal de
mijlpaal van 75.000 bezoekers spoe.
dig bereikt worden.
Oefenwedstrijden
voor HVV '24
Het bestuur van de voetbalvereniging
HVV '24 heeft voor haar eerste elf
tal een aantal oefenwedstrijden vast
gesteld. Reeds vorige week zijn de spe.
Iers met de training begonnen en ,de
opkomst was zeer goed. Het oefenpro-
gr&mma ziet er als volgt uit: op 8
augustus wordt er aangetreden tegen,
de Klauwaerts uit Kemseke te België
waar HW '24 reeds eerder een ge.
duchte tegenstander aan heeft gehad,
op 13 augustus ontmoet met Gerda uit
Sint-Niklaas, dat te vergelijken is met
een tweede divisieclub uit Nederland,
verder op 20 augustus tegen IJzendij-
ke, terwijl men op 27 augustus deel
neemt aan het toernooi van Robur te
Goes.
Wij verzoeken onze abonnees dringend hun vakantie-adres tien dagen van
tevoren uitsluitend schriftelijk via onderstaande bon aan onze afde
ling abonnementen in te zenden.
Ter voorkoming van onjuiste adressering kunnen opdrachten per telefoon
NIET ïd behandeling worden genomen.
AAN DE AFDELING ABONNEMENTEN
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT,
MIDDELBURG
MARKT 51,
Naam:
Huidig adres:
Plaats:
Week- of kwartaalabonnee
Thans bezorging per post/bezorger.
VAKANTIE-ADRES
Hotel/pension enz.:
Land:
(eventueel district of provincie vermelden)
van
t/m
Per luchtpost-niet per luchtpost.
Voor vakantie-adressen ln Zuid-Europa of buiten Europa verdient toezen
ding per luchtpost aanbeveling.
Portokosten buitenland: 2,per week
Portokosten buiten Europa en luchtpost volgens PTT-tarief.
Mr F. J. Haarmanweg 5 - TERNEUZEN - Telefoon 01150 - 3641
VRAAGT OP KORTE TERMIJN
goed kunnende typen en enige kantoorerva.ring ^5
Geboden wordt:
goede beloning
goede sociale voorzieningen en prettige werkkring
Sollicitaties te richten aan bovengenoemd adres, zowel mondeling
als schriftelijk.
Getrouwd:
Drs A. N. P. J. DE HULLU
INEKE BRUYNOOGE
Oostburg, 3 augustus 1967
W.
installaties - pijpleidingen
vraagt
Ie pjjpfitters
pijpfitters
lassers
Industrieterrein,
Hoek Ambachten,
N ijverheidstraat,
TERNEUZEN
Telefoon 01150-3636
Deze aanbiedingen zijn
van kracht zolang
de voorraad strekt
OLYMPIA SCHRIJFMACHINE van 260,-
VOOR 225,- en nog 10 pot. korting.
SWISSA SCHRIJFMACHINES van 385,- 10 pet. korting
10 SPECIALE AANBIEDINGEN VAN 240,-
ADDO-X TELMACHINES van f 425,-
voor 390,- en nog 10 pet. korting
ADDO-X REKENAUTOMATEN van 1090,-
voor f 990,- en nog 10 pet. korting.
Verschillende merken KOFFERSCHRIJFMACHINES met 10 en 30 pet.
korting en verder 2e hands SCHRIJFMACHINES vanaf 45,-
Speciale cpiantumprijzen op Ie kwaliteit INKTLINTEN, per stuk f 2,45,
per dozjjn 18,-
Op alle overige artikelen, tijdens de uitverkoop, KORTING 1
Gentseslraat 23-25 - Telefoon (01140) 2080 - Hulst
vanaf 825,—
Bergruimten vanaf 450, Schuttingen per vlerk,
meter 9,59, Betonramen 141 x 75 cm 12,50.
Uitgewaaaen grtadtegel», zeer moot. Trottoirtegels
in diverse maten en opslultbandjes.
SAS VAN GENT
19 ef Zandetr. 108. Tel. 01187-919
s
vraagt op korte termijn
VOOR OPLEIDING TOT
VERTEGENWOORDIGER
in de doe-het-zelf-sector voor het
rayon Zeeuwsch-Vlaanderen.
WIJ VRAGEN
leeftijd 2125 jaar
mulo-opleiding of gelijkwaardig
vakkennis is niet vereist
rijbewijs B-E
Voor een actief persoon, die zich t!
ons team thuisvoelt, liggen er bij ons
goede toekomstmogelijkheden.
Schriftelijke sollicitaties richten aan
GEVRAAGD
i.v.m. vertrek naar het buitenland van tegenwoordige
die de dienstplicht heeft vervuld.
De werkzaamheden zullen zijn:
het ontvangen van cliënten en relaties, het bedienen van
het telefoonverkeer, correspondentie in de moderne talen,
facturering en enige eenvoudige administratieve werk
zaamheden.
Salariëring naar kunnen.
Hen, die zich hiervoor geschikt achten, verzoeken wij
een uitvoerige sollicitatiebrief te richten aan:
DORPSPLEIN 15-33 - SCHOONDIJKE
MODEVAKSCHOOL
IDA DE LEEUW VAN REES
In september begi
weer de cursussen
voor eigen gebruik, coupeuse en coupeuse
lerares.
Deze cursussen zijn zowel voor beginners als
voor gevorderden. Er worden morgen-, mid
dag- en avondcursussen gegeven.
Opgave en inlichtingen
MEVROUW LANTSHEER, Madame Curiestraat 7, tele
foon 01150 - 2181 (achter de sportvelden), TERNEUZEN
De Onderlinge Glasverzekering
TERNEUZEN
VOORDELIGE PREMIE
s
S Markt 3 TERNEUZEN - Telefoon 01150-8893
Elektrisch
Lssgereedsc'iap
en Electroden
WesterweeVx Ijzerhandel
A»u«rtmt 191 - Tana*»m - Tal«f. OilSQtüftS