i B GREET SCHERMENHORN: enige vrouw in Nederland met vliegbrevet Opgave vakantieadres Adverteer in de PZC TOTALE OPRUIMING Kantoormachinehandel J. A. BIESBROECK 6 VROUW IN DE LUCHT Pas geslaagd OP WARME DAGER SPEELT VOCHTIGHEIDSGRAAD ROL zeeuwse mmmim unie nv een KANTOORBEDIENDE (vrl.) f wegens VERBOUWING alle kantoorbenodigdheden: Te koop BETONNEN GARAGES S. G. TRILBET0N RIBBENS verfhandel nv EEN JONGEMAN RIBBENS VERFHANDEL NV EEN HANDIGE JUFFROUW OF JONGEMAN, WONINGINRICHTING LEENH0UTS KNIPPEN EN NAAIEN UW VERZEKERING VARIOS PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1957 (Van een onzer verslaggevers jgij het gewestelijk arbeidsbu reau heb ik een half jaar als vlieger ingeschreven gestaan. Toen ik me daar vorig jaar no vember zonder werk meldde schreven ze het zonder blikken of blozen neer. Ze knipperden zelfs niet met de ogen. Alleen vroegen ze wat nu de vrouwelijke vorm van vliegen is. Ik heb toen gezegd: Laat u maar staan'. Ook nu nog weet 29-jarige Greet Schermerhorn uit Barsingerhorn niet of zij van beroep vliegeres of vliege- rin of vliegster is. Vliegenierster is zo'n lelijk woord en uit de tijd en aviatrice lijkt natuurlijk helemaal ner gens op. Pilote zou wellicht wat zijn. maar het blijft een omvliegen van de moeilijkheid dat we hier nog geen ingeburgerde vrouwelijke vorm voor vlieger hebben. Een veelbetekenend gemis. Ér mogen dan al legio vrouwen achter het stuur van grote bestel- en vracht wagens zitten en leden van het zwakk geslacht mogen ook al autobussen besturen, achter de knuppel van een echte' kist in de lucht is hier nog maar een bizar, bijna onaanvaardbaar verschijnsel. Oj ja. vrouwelijke sport vliegers zijn er genoeg, doch zoek eens een vrouw die in Nederland bij een luchtvaartmaatschappij haar 'brood met alles erop en eraan verdient als vlieger In Engeland is de strijd reeds gewon nen; daar zijn nu vier vrouwelijke vliegers. In de Verenigde Staten weet men uiteraard ook van wanten en de vrouwelijke gezagvoerders uit Oosteu- ropese landen, die zo nu en dan op Schiphol landen, begrijpen niet waar om zij altijd zo verbaasd worden aangestaard. Brevet Eigenlijk is het hele verhaal van Greet Schermerhorn doortrokken met ellendige brokken discriminatie. Dat heeft zij juist het afgelopen jaar zeer sterk aan den lijve ondervonden. Die strijd is gestreden volgens het stra mien van haar Engelse collega's en de overwinning lijkt nu nabij. Omdat Greet Schermerhorn het B3- brevet als verkeersvlieger heeft ver worven cn omdat, zij nu ook inder daad een baan heeft gevonden als vlieger, wil zij eindelijk wel praten. Is haar vader soms ook In het vak? Helemaal niet, die is handelaar in landbouwgereedschappen. De sfeer van Barsingerhorn en die van het vliegen liggen zelfs mijlenver uit elkaar, maar Greet moet zeggen dat haar familie er niet de minste moeite mee heeft gehad die afstand in recordtijd af 'te leggen. Haar vader en enkele anderen zijn zelfs al met haar mee de lucht in ge weest en natuurlijk stond de complete familie te kijken toen zij geregeld vanuit Texel vlieguren maakte. Heel Barsingerhorn is uitgetrokken als zij boven bekend gebied haar rondjes maakte. Alleen moeder heeft er wel eens bezwaar tegen gehad dat zij de beroepsvliegerij inging, doch toen Greet haar vertelde dat de sportvliege- rij niet te betalen was, had ze er vre de mee. De mulo heeft zij doorlopen en daar na het lyceum. Vervolgens werd het twee jaar op kantoor werken, een half jaar Engeland, weer twee jaar op kan toor op het reactorcentrum in Petten met daarachter aan een jaar Frank rijk. Stewardess had zij eigenlijk willen worden en dat zat er al van jongsaf in, zij heeft trouwens alle boeken van Vir ily gelezen. Na Frankrijk kon zij inderdaad bij de KLM terecht en toen ze dan ook de lucht inging, meende zij het wel te hebben gevonden. Maar in de cockpit bleek het nog veel mooi er en vooral aan die goede, oude Dako ta verloor ze op slag haar hart. Ouder dan zij In 1961 kreeg Greet Schermerhorn haar eerste lesvluchten op de Dakota en liaar ideaal is nu om zelf nog eens zo'n kist te mogen vliegen. .Hij ram melt en trilt en je komt er stokdoof uit,' zegt zij, ,maar het idee dat hij een jaar voor ik ben geboren al werd gebouwd en nog steeds vliegt, vind ik fascinerend'. Door de Dakota was zij .verkocht'. Het waren evenwel juist de magere jaren van de KLM. Na twee jaar vliegen verdiende mej'uffrouw Scher merhorn nog steeds minder dan zij op kantoor had gehaald. Tot de situatie veranderde en de KLM weer te kust en te keur haar personeel uit honder den gegadigden kon uitzoeken. Greet waagde de financiële sprong met haar ogen dicht en begon in 1964 met sportvliegen tegen een tarief van zo'n zeventig gulden per uur. In juli 1965 haalde zij het sportbrevet, maar tegelijk was ze al bezig met het theo retisch gedeelte van het B3-brevet. waarmee zij tot 2.000 kilogram alles zou mogen vliegen: vracht, passagiers, slepen, spuiten. In februari 1965 slaagde zij voor het eerste gedeelte, een jaar later voor het tweede. Toen werd het een kwestie van uren ma ken, uren maken, uren maken. Twee honderd hac1. zij er voor haar B3-brevet nodig en elk uur kostte haar, die in middels na de maximum-diensttijd van vijf jaar. als stewardess in november werkloos was geworden, steeds maar weer die zeventig gulden. Dat uren maken is volgens mejuff. Schermerhorn het grote struikelblok voor iedereen. Zij kon tot nu toe tot 150 uren komen, dank zij een lening waardoor zij veertien dagen een Piper Cub kon huren en daarmee omstreeks Pinksteren vijftig uur aan het totaal kón toevoegen. De rijksluchtvaartdienst verleende haar bovendien vijftig uur ontheffing, zodat zij eindelijk voor het examen kon opgaan. Zij gaat door. Wat wil je? Zij staat nog helemaal aan het beg: zegt ze, hoewel ze toch al op het niveau van een driebander is aange land. Maar de Dakota wil ze toch nog halen, voor hij uitsterft. Daarna kan zij overstappen op de Friendship, die natuurlijk veel beter is. niet allemaal voor staaltjes kunnen vertellen. Zij heeft bijvoor beeld nog geprobeerd bij de luchtkar- tering te komen, maar ze had weer geen kans. ,En ja hoor, ik kon best op de rijks luchtvaartschool komen. Maar dan moest ik wel 174.000 gulden meene men, zei de directeur. Zoveel legt het rijk namelijk per leerling op de op leiding toeEen enorm stuk dis criminatie, héMaar ik denk dat die directeur het ook als grapje be doeld heeft hoor....' Concert in Retranchement Het mueziekgezclschap Apollo/Ons Ge noegen zal zondagavond 6 augustus een concert geven op de Markt te Retran- door de gemeente. Kampioenschieting in Aardenburg De handboogmaatschappij St. Sebas- tiaan te Aardenburg organiseerde 7 puntenschietingen op de staande wip voor het kampioenschap voor 1967. In 1966 werd de heer H. van Iwaarden kampioen. Voor 1967 moest hij de eer laten aan de heer P. Blondeel met 42 punten. 2e H. van Iwaarden, 39 p; 3e H. de Rijcke, 35 p; 4e J. van Iwaarden, 33 p; 5e Iz. Puyenbroek 31 p; 6e Rob de Rijcke, 30 p; 9e J. Heijboer, 22 p; 10 Jos de Rijcke, 20 p. De nummers I, 2 en 3 ontvingen elk een beker. De vereniging van postduivenhouders Sleepwerk Mejuffrouw Schermerhorn heeft nu een baan als vlieger. Niet voor vast, free lance. In ieder geval heeft zij deze zomer elk weekeind wel sleep werk voor Skylight en dan lopen de uren plezierig op. Voor het Bl-brevet heeft zij er 1200 nodig, maar ze hoeft ze nu niet meer zelf te betalen, ze gaat er zelfs mee verdienen. In drie jaar heeft ze toch al 10.000 gulden geïnvesteerd en dat is voor een B3- brevet. zelfs weinig. Nee, zij is niet de eerste die het commerciële brevet heeft, maar toch wel de enige in ons land. Omstreeks 1954 heeft Liane Latour haar examens gedaan en ze had Plesman volledig achter zich. Maar de vliegervereni ging heeft het toen tegengehouden en daarom is zij naar Australië gegaan waar zij nu nog vliegt. En dan moet ei1 in de oorlog nog mevrouw Veldhuyzen van Zanten zijn die zelfs bommenwerpers vloog, maar niemand die er iets van weet. In En geland zijn twintig vrouwelijke piloten met een commercaeel brevet. De vier die bij een maatschappij wei-ken zijn of weduwe of getrouwd. ,Het klinkt gek, maar hoe ouder je bent, hoe beter. Dat boezemt meer ver trouwen in. Als je drie- vierentwintig bent, zeggen ze gauw: te jong of die gaat toch gauw trouwen en dan zijn we haar kwijt. Dat laatste is wel het eindeloze argument, maar als Martin's Air Charter heel veel investeert in een jongen die na een half jaar zegt: ik ga naar Südflug, dan doen ze er ook niets aan'. Mejuffrouw Schermerhorn heeft drie maanden in Alaska gevlogen toen zij daar voor de KLM was gestationeerd en zij heeft daar een vlucht van 800 kilometer met twee tussenlandingen gedaan. Zij heeft ook nog geprobeerd de brevetten in Cairo te halen omdat het vliegen daar veel goedkoper was, maar toen de BVD eerst haar hele doopceel moest lichten en ze moest worden gekeurd in een Egyptisch zie kenhuis, vond ze het toch allemaal maar te eng en zag zij er van af. Vorig jaar zomer is mejuffrouw Sche merhorn gaan solliciteren. Zij werd overal bijzonder vriendelijk ontvangen. Alleen een grote industriële onderne ming schreef terug, dat zij, ongeacht haar capaciteiten, als vlieger beslist niet in aanmerking zou komèn. Om dat .vrouwen niet gewenst' heeft zij zich enorm kwaad gemaakt, vooral toen zij later hoorde dat een man was aange nomen die minder ver was dan zij. Ach wat Greet Schermerhorn daar Zomer-zuchten Julimaand gaf weinig regen De 3 van 1967 heeft al vele .zuchten' veroorzaakt. Echte zomer- zuchten, als gevolg van het af en toe drukkend warme weer. Daarby speelt niet in de eerste plaats de tempera tuur de hoofdrol maar de vochtig heidsgraad van de lucht. De periode van de .hondsdagen' staat er voor bekend dat het weer vaak drukkend warm is. De bacteriën en schimmels voelen zich er bijzonder lekker by. het aantal liters zuu worden melk is op zulke dagen zienly'k. De mens voelt zich minder fit. Een temperatuur van 30 tot 35 graden in Spanje of Italië is veel beter te verwerken dan de 30 graden in ons land- Onder zulke omstandigheden ligt het vochtgehalte van de lucht te hoog. Duidelijk zien wy dit bij de z.g. natte bol temperaturen zoals die op alle weerstations worden vastgesteld. Geeft de temperatuur 30 graden en de geventileerde thermometer waar van de kwikbol is natgemaakt (z-g. natte bol) zakt maar 6 a 8 gr. dan is deze lucht veel te vochtig. In droge lucht koelt de natte thermo meter veel sterker af. Zo ook ons li chaam. Het kan bij 30 graden hele maal niet warm aanvoelen wanneer er wat wind staat en de lucht (50 a 60 is vrij droog. Het vocht dat wij transpireren verdampt snel, onttrekt tevens warmte van ons lichaam, kort om wij voelen ons kip-lekker'. De eerste augustusdagen waren druk kend bij een vochtgehalte van ruim 70 overdag. Wy raken ons vocht door verdamping nauwelijks kwijt, hetgeen ons moe, loom en lusteloos maakt. Het is deze vochtigheidsfac tor die op warme zomerdagen in ons land met zijn dikwijls hoge vocht gehalte (zeeklimaat) zo'n belangrijke rol speelt. De julimaand gaf op de meeste plaatsen in ons land heel weinig vocht. Normaal 75 a 85 mm neer slag waar de meeste plaatsen be neden bleven. In onze omgeving viel te Kapelle 70, Sint-Maartensdyk 65, Axel 62, Sas van Gent 56. Borssele 44, Renesse 42, Cadzand 40, Seroos- kerke (W) 36, Wolphaartsdijk 31, Ritthem 29, Vllssingen 28, Westka- pelle 26. Druk bezoek aan zwembad Sas van Gent In de maand juli 1967 hebben 28.914 be- zoekers het zwembad te Sas van Gent bezocht. Dit bracht het totaal aantal bezoekers per 31 juli 1967 op 56.091. Op dinsdag 18 juli noteerde men de druk ste dag met 1688 bezoekers. Bijna de helft van de maand waren er meer dan duizend bezoekers per dag. De hoogste temperatuur van het water werd gemeten op 19 en 20 juli. Toen was het water 24 graden. Af en toe noteerde men een temperatuur van 30 graden buiten het water. Wanneer het weer zo blijft aanhouden, dan zal de mijlpaal van 75.000 bezoekers spoe. dig bereikt worden. Oefenwedstrijden voor HVV '24 Het bestuur van de voetbalvereniging HVV '24 heeft voor haar eerste elf tal een aantal oefenwedstrijden vast gesteld. Reeds vorige week zijn de spe. Iers met de training begonnen en ,de opkomst was zeer goed. Het oefenpro- gr&mma ziet er als volgt uit: op 8 augustus wordt er aangetreden tegen, de Klauwaerts uit Kemseke te België waar HW '24 reeds eerder een ge. duchte tegenstander aan heeft gehad, op 13 augustus ontmoet met Gerda uit Sint-Niklaas, dat te vergelijken is met een tweede divisieclub uit Nederland, verder op 20 augustus tegen IJzendij- ke, terwijl men op 27 augustus deel neemt aan het toernooi van Robur te Goes. Wij verzoeken onze abonnees dringend hun vakantie-adres tien dagen van tevoren uitsluitend schriftelijk via onderstaande bon aan onze afde ling abonnementen in te zenden. Ter voorkoming van onjuiste adressering kunnen opdrachten per telefoon NIET ïd behandeling worden genomen. AAN DE AFDELING ABONNEMENTEN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT, MIDDELBURG MARKT 51, Naam: Huidig adres: Plaats: Week- of kwartaalabonnee Thans bezorging per post/bezorger. VAKANTIE-ADRES Hotel/pension enz.: Land: (eventueel district of provincie vermelden) van t/m Per luchtpost-niet per luchtpost. Voor vakantie-adressen ln Zuid-Europa of buiten Europa verdient toezen ding per luchtpost aanbeveling. Portokosten buitenland: 2,per week Portokosten buiten Europa en luchtpost volgens PTT-tarief. Mr F. J. Haarmanweg 5 - TERNEUZEN - Telefoon 01150 - 3641 VRAAGT OP KORTE TERMIJN goed kunnende typen en enige kantoorerva.ring ^5 Geboden wordt: goede beloning goede sociale voorzieningen en prettige werkkring Sollicitaties te richten aan bovengenoemd adres, zowel mondeling als schriftelijk. Getrouwd: Drs A. N. P. J. DE HULLU INEKE BRUYNOOGE Oostburg, 3 augustus 1967 W. installaties - pijpleidingen vraagt Ie pjjpfitters pijpfitters lassers Industrieterrein, Hoek Ambachten, N ijverheidstraat, TERNEUZEN Telefoon 01150-3636 Deze aanbiedingen zijn van kracht zolang de voorraad strekt OLYMPIA SCHRIJFMACHINE van 260,- VOOR 225,- en nog 10 pot. korting. SWISSA SCHRIJFMACHINES van 385,- 10 pet. korting 10 SPECIALE AANBIEDINGEN VAN 240,- ADDO-X TELMACHINES van f 425,- voor 390,- en nog 10 pet. korting ADDO-X REKENAUTOMATEN van 1090,- voor f 990,- en nog 10 pet. korting. Verschillende merken KOFFERSCHRIJFMACHINES met 10 en 30 pet. korting en verder 2e hands SCHRIJFMACHINES vanaf 45,- Speciale cpiantumprijzen op Ie kwaliteit INKTLINTEN, per stuk f 2,45, per dozjjn 18,- Op alle overige artikelen, tijdens de uitverkoop, KORTING 1 Gentseslraat 23-25 - Telefoon (01140) 2080 - Hulst vanaf 825,— Bergruimten vanaf 450, Schuttingen per vlerk, meter 9,59, Betonramen 141 x 75 cm 12,50. Uitgewaaaen grtadtegel», zeer moot. Trottoirtegels in diverse maten en opslultbandjes. SAS VAN GENT 19 ef Zandetr. 108. Tel. 01187-919 s vraagt op korte termijn VOOR OPLEIDING TOT VERTEGENWOORDIGER in de doe-het-zelf-sector voor het rayon Zeeuwsch-Vlaanderen. WIJ VRAGEN leeftijd 2125 jaar mulo-opleiding of gelijkwaardig vakkennis is niet vereist rijbewijs B-E Voor een actief persoon, die zich t! ons team thuisvoelt, liggen er bij ons goede toekomstmogelijkheden. Schriftelijke sollicitaties richten aan GEVRAAGD i.v.m. vertrek naar het buitenland van tegenwoordige die de dienstplicht heeft vervuld. De werkzaamheden zullen zijn: het ontvangen van cliënten en relaties, het bedienen van het telefoonverkeer, correspondentie in de moderne talen, facturering en enige eenvoudige administratieve werk zaamheden. Salariëring naar kunnen. Hen, die zich hiervoor geschikt achten, verzoeken wij een uitvoerige sollicitatiebrief te richten aan: DORPSPLEIN 15-33 - SCHOONDIJKE MODEVAKSCHOOL IDA DE LEEUW VAN REES In september begi weer de cursussen voor eigen gebruik, coupeuse en coupeuse lerares. Deze cursussen zijn zowel voor beginners als voor gevorderden. Er worden morgen-, mid dag- en avondcursussen gegeven. Opgave en inlichtingen MEVROUW LANTSHEER, Madame Curiestraat 7, tele foon 01150 - 2181 (achter de sportvelden), TERNEUZEN De Onderlinge Glasverzekering TERNEUZEN VOORDELIGE PREMIE s S Markt 3 TERNEUZEN - Telefoon 01150-8893 Elektrisch Lssgereedsc'iap en Electroden WesterweeVx Ijzerhandel A»u«rtmt 191 - Tana*»m - Tal«f. OilSQtüftS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 24