CAISSONBOUW VOLKERAKDAM OVER KAASJESKRUID EN VIJFVINGERKRUID i COMPONIST OSCAR VAN HEMEL WORDT VIJFENZEVENTIG JAAR uit het I 1 vuistje I i Marijke g wil je Jj I een stuk kaas OVERPEINZINGEN UIT DE POLDER OP DE FIETS DE POLDER IN Gele roest V' HOOFD ERBIJ. KRUISING VRIJ!' VRIJDAG 28 JULI 1967 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT "Y^ILLEMSTAD Nog steeds zijn de sluiskolken leeg en nog steeds trekt de brug erover alleen maar wat kijkers. Toch zouden de binnenschippers van Antwerpen naar het noorden of omgekeerd bij Willemstad de Volkeraksluizen al kunnen bin nenvaren. Ze zijn op een en kel toetsje na kant en klaar. Alleen: waarom zou je je schip door een sluis sturen, als er vlak naast nog open water ligt om zonder enig oponthoud te passeren. Maar met die vrije doorvaart zal het binnen niet al te lange tijd hier toch voorgoed gedan zijn. Naast de sluis in het Volkerak krijgen namelijk der tien doorlaatcaissons van vrij vage contouren geleidelijk aan hun definitieve robuuste vorm. Die caissons (45 bij 15 bij 13 meter) zullen in het vroege voorjaar van 1969 het resterende sluitgat van 600 meter in de Volkerakdam afsluiten en de scheepvaart heel nadrukkelijk naar de nieuwe sluis verwijzen. Dan zal er ook een verbinding zijn ze- maakt tussen de Brabantse wal "en het zogenaamde Hellegatsplein, het verkecrseiland aan de voet van de Haringvlietbrug. Het sl ui zencomplex bij Willemstad wordt straks een vitale schakel in de nieuwe Sclielde-Rijnverbinding. De sluizen zijn op deze plaats nodig, aangezien de Volkerakdam in het kader vaat de deltawerken een soort van buffer wordt ln het stroomre- gïem van het noordelijk en het zui delijk deltabekken, namelijk tussen Haringvliet-Hollandsch Diep aan de ene kant en Volkerak-Oosterschelde aan de andere. Compleet met voor havens zijn de nieuwe sluizen van mond tot mond 4.5 km lang. Per dag zullen er 350 tot 400 schepen moeten worden geschut. De twee siuizen zullen per schutting .35 tot 40 schepen kunnen verwerken. Nadat «Ie deltadienst van rijkswater staat voor de wal van Willemstad zo goed als gereedgekomen was niet de nieuwe schutsluizen is men met mensen, materiaal en directieketen- park verhuisd naar het siuiseiland, waar dus nu de doorlaatcaissons wor den geconstrueerd. Op deze foto Is duidelijk te zien dat op de funderin gen de ene na de andere caisson van de. grond komt. Op het Helle gatsplein is het zandbed voor de weglus van het; He.llcgatsplein nnar de Volkerakdam al gestort (zie an dere luchtfoto). (Luchtfoto's Slagboom en l'eeters) (ADVERTENTIE) ^■RVOEDZAAM MAK#. ^hvk wifvzaaoA Oet is vandaag te warm en te drukkend om te wandelen en daarom gaat de poldertocht per fiets. Dit heeft zijn voorde len. omdat het overzicht over de gewassen, de eigen, die van nabije- en verre buren, vanaf de hogere waarnemingsplaats beter is. Het heeft ook zijn nadelen, omdat men door de be trekkelijke snelheid de planten wereld langs bermen en sloot kanten minder goed kan opmer ken. Dat is niet het geval met de soms minstens een meter ho ge planten van het kaasjes kruid, ook wel als de gewone malve aangeduid (Malva sil- vestris). Deze prijkt in zijn paarse pracht al direct aan de overkant, wanneer we het damhek uitfietsen. Het is een zeer fors exemplaar, net op de rand van het tallud gespaard door de cy cloonmaaier. die de wergberm heeft getracht te scheren. Het bermhooi is al geperst en verdwenen en de berm zelf lijkt veel op een gepluk te kip. Dit maakt het mooie kaasjes kruid. dat dit jaar zeer rijk bloeit, des te opvallender. Het moet een rij ke groeiplaats zijn, want vaak blij ven de exemplaren veel kleiner, wan neer ze op een armetieriger bodem staan. Dat is bij de eerstvolgende heul altijd het geval, waar een vind plaats op de grens van slootkant en melselwèrk zolang mij heugt te vin den is. Geen herverkaveling, geen maaimachine en geen spuitboom zelfs hebben een eind aan dit taaie leven van de vaak tweejarige plant, dir op veilige plaatsen zich ook wel als vaste plant nestelt, kunnen ma ken. Het zijn de vruchtjes die ons nis kinderen nl wisten te boeien: de kansjes. Ze zitten verpakt in de vljf- slippige groene kelkblaadjes, die nel over de bovenrand heenslaan en lij ken op 't eerste gezicht daarom kan- lig. Doch in feite heeft, het kaasje zelf de ronde vorm van de jonge graskaas. We aten ze als kinderen met genoegen; knabbelden ze omdat ze zo klein waren tussen de tanden die wij 's voormiddags deelachtig konden worden. Bn hoewel het niet zo is dat mijp collega's erg bedreven zijn in hun kennis van de wilde flora, behalve de geajkte onkruiden te vel de, de namen van de vuilte dus, kent toch iedereen wel het lcaasjeskruid. Het blad is mooi handlobbig, gemak kelijk te herkennen en te onthouden Vanwege de kaasvruchtjes. noemt law 2.mqiun-pmz ui jus|d ap uaui broodjeskruid, in Noord-Limburg heeft men het ook niet onterecht, over hemdknoopjes. Ln Walcheren zou men over Franse broodjes spre ken. Misschien kan men mij dit aan 't adres van de PZC bevestigen, (motto Polderbewoner). Voor mij zelf hecht ik nog een betekenis aan het gezicht van kaasjeskruid. Het is daar zoet in de polder en beslist niet brak of zilt. Intussen zijn we een steile oprit, een aprèl, genaderd en ik schaam mij op mijn leeftijd niet meer de laatste meters af te stappen. Dan kun je tenminste beter om je heen zien. want in en rond een coupure groeit meestal van alles. Dat gaat ook nu weer op. want aan distels en klap rozen geen gebrek. Doch wat is dat? Aardbeien, ver onderstelt mijn jongste zoon die mij vergezelt en narist me staat. Kom, zeg ik, aa.rbeien met gele bloemen, maar hij Is er niet zo ver naast. Integendeel, de planten staan naast elkaar In de flora en het aardbeiachtige blad, hoewel kleiner, is suggestief voor iemand die Juist in deze tijd dagelijks .bakker an' is om de .aerebe».W voor de tafel te plukken en ook wel eens bosaarbeitjes p- vonden heeft. Het blad is hand vormig samengesteld, vijftallig en heeft aan die zeer duidelijke en opvallende vorm, neem ik san, zijn naa.m te danken: vijfvinger- kruid Potentilla reptans). Reptans. dat wil zeggen een km- per. Hoe komt die plant hier, Mi' ik ze nooit eerder waarnam? In d* watersnood was deze coupure lelijke overloper als tussenscható tussen het volgelopen kleine bultcr- poldertje en de oude grote po'.der Kan het water van builen hier de za den hebben gedeponeerd? Waarom niet? De heldergele platte bloem pjes hebben de kleur van de boter bloem. Toch zijn het geen ranonkel- achtigen, zij horen tot de familie der roosachtigen, geslacht ganzwx Broertje en zusje met ons onvolpre zen zilverschoon, alleen niet welre kend, wel kruipend ook dus. hoew- wat minder dan de van onder zilver- bladige schone. En nu ik ai aan zilverdraden tussen het goud van de natuur ben aangeland is het lijd om tot een prozaïsch eind te komen n de beesten in de wei te gaan lelie"- want dat was ditmaal het doel vu de tocht. erder fietsende valt de weinig heldere kleur van sommige vut- tertarwevelden speciaal in het ox Er ligt. niet op de aren, het blad- en daarmede op de askfr als geheel een dode. een geel^- gestorven kleur. Het is de dit jw' zeer vroeg ingevallen en gevreesw gele roest, een zwam die het n® vroegtijdig doet afsterven en daar mee hel ademhalingsapparaat produktto-a/pparaat van het g»v aantast. Door de zachte winter heen veel roest kunnen overwinteren, dus n:et doodgevroren en heeft i- de kans gegrépen Het ene ras v zwaar ziek. een ander kan er eenw goed tegen. POLDERMA3 zou moeten vergelijken, de smaak kan ik niet nailer aanduiden, alleen maar als lekker fris. Voor het gevoel Is liet of men op een stukje nool knabbelt. Ik geloof niet clat er nog veel kinde ren in geïnteresseerd zijn; snoep goed is overvloediger tegenwoordig 'iar. de éne bokkiene' '.babbelaar i Kruispunten vormen zowel bin nen nis buiten de bebouwde kom de moest ernstige black spo» ln hel verkeer. Bijna (Ie helft van alle verkeersongevallen die in o» and plaatsvinden gebeurt name- ijk op kruisingen van wegen, up Ie rechte weg gebeuren 49,5 P»' ent van de ongevallen, op kru'»' Hinten 43,3 procent, in boekt» procent. Moer dan SO proe»' an de ongevallen op kruispuntfl indt plaats in de vorm van w»e ingen met een ander rijdend voertuig. Het totaal aantal onf! allen op kruispunten in JJ>6o J" Iroog 23.455. Hierbij vonden j- uensen de dood en werden 13 personen zwaar en 8298 lm' rowond. Het slaat, vrijwel vbs' dat. een groot deel van deze oni vallen op kruispunten wordt w I oorzaakt door overtreding vnn oorrangsregels en... "„opleid leid. De slogan van de'Cl' HOOFD ERBIJ KHUN*" KMI'. waarmede hel oor Veilig Verkeer drie mnandon voorlichting via pers, radio cn i evisie zal geven, I s I I z'n plaats. Fit de ongovnllcns listieken blijkt voorts dat W proeent: van alle kruispuiitonK* allen plaatsvindt binnen de bouwde kom cn 25,7 procent as» buiten. Toen wij ons in verbinding stel den met Oscar van Hemel om een afspraak te maken voor een interview ter gelegenheid van 3 augustus, was zijn reactie: ,Is dat nu wel nodig? Er zijn toch zeker belangrijker mensen om over te schrijven?' Daarover valt te discussiëren, maar het gebeurt niet elke dag, dat een vooraanstaand componist 75 jaar wordt. Eenmaal in gesprek met Van Hemel blijkt al snel, dat het een man is zonder eni ge pose. Ik heb geen moeite gedaan, een hul- digingscomitó te laten vormen. Al lereerst houd ik niet van die poes pas en bovendien gaat er veel kost bare tijd mee verloren. Die tijd heb ik hard nodig want ik ben met aller lei nieuwe dingen bezig en compo neer in een traag tempo. Het is bij mij een proces van vallen en op staan'. Oscar van Hemel werd te Antwer pen geboren, kwam als violist naar Nederland en begon te componeren toen hij enkele malen het concertge bouworkest onder Mengelberg had gehoord. ,Dat was tijdens de eerste wereldoorlog en in die tijd was een concert een geweldige belevenis. Wij waren toen misschien anders. Zekei- is, dat de muziek veel meer in de diepte werd beleefd. Voordeel van de tegenwoordige communicatiemedia is, dat de muziek op een geweldige manier in de breedte wordt onder gaan. Nadeel is, dat men niet meer de tijd neemt om bij de dingen, stil te staan". Het oeuvre van Van Hemel is veel omvattend en bepaald niet eenzijdig. Het bestaat uit werken voor orkest, kamerorkest, soloconcerten, zang met orkest, kamermuziek en éón opera. Deze werken zijn van 1933 of latere datum nadat Oscar van Hemel twee jaar bij Willem Pijper had gewerkt. Wat is er van de composities die u vóór 1931 schreef geworden ,Die heb ik teruggetrokken omdat ik gelukkig voldoende zelfkritiek heb om in te zien. dat die vroege stukken niet meer betekenden dan jeugdzon den. Dat is trouwens een kwestie die ik nog altijd als actueel ervaar'. .Als ik eens terugkijk op hetgeeai ik in de afgelopen jaren heb geschreven, dan zijn daar talloze werken bij die ik het liefst, met de mantel der ver getelheid zou willen bedekken. Wordt zo'n stuk weer uitgevoerd dan Jijkt het voor mijzelf nog even iets te be tekenen omdait het tenslotte bevredi ging geeft, je geesteskind te horen vertolken. Naderhand vraag ik me toch steecis weer af, of het niet an ders had gekund. Kortom, ik ben maar zelden tevreden'. Is er een bepaald werk, dat u zelf na aan hel hart ligt .Mijn 4e. 5e en 6e'strijkkwartet en hetklannetkwin-tet. Het moeilijkste is, dat er steeds perioden zijn waarin j'e evolueert. Als je eerlijk oordeelt is er vooral in je eigen werk bij het terugzien op zo'n periode veel passeé. Omdat k van nature alle nieuwe ontwikkelingen op de voel probeer te volgen, voel ik mij ook al hoor Ik qua leeftijd tot de oude re generatie nog helemaal een man van deze tijd'. .Wat denkt u van die evolutie zo als die zich momenteel voltrekt? .Op papier is het heel boeiend wat de avant-garde doet. maar dikwijls zo verstandelijk beredeneerd en met het accent op de intellectualiteit dat het volgen ei-van, zoals ik al zei, bij proberen blijft. Deze mensen schrij ven een voor ieder weer verschil lend geheimschrift dat ver van de traditionele notatie is verwijderd en dat maakt h et lezen van hun partitu ren voor een niet -ingewijde tot een moeilijke opgave'. Zijn er niettemin componisten van wie u gelooft dat zij van grote be tekenis zijn voor de evolutie in de muziek en van wie u gelooft dat zij niet alleen uit reealdtranlie. doch uit innerlijke noodzaak schrijven? .In deze eeuw zijn de grote vernieu wers Debussy en Webern geweest. Pijper was ook van grote betekenis en invloed. Wat ik het meest in hem bewonderde is zijm oprechtheid. Dat Is de belangrijkste reden geweest i ik mij onder zijn hoede heb ,Meer recent denk ik aan Pende- recki die echter in het oog van de jongeren een deserteur is vanwege zijn veelvuldig teruggrijpen op de traditie. In Nederland noem ik Ton de Leeuw die pionierswerk heeft ver richt omdat hij radicaal met het conventionele brak en dat zinvol en weldoordacht deed'. Vele werken van Oscar van Hemel zijn bekroond, zoals de Ballade voor Orkest, het Vioolconcert, Maria Mag- dalena, Herdemkingshymne. Piano kwartet en vierde strijkkwartet. Daaruit vloeiden verscheidene op drachten voort. ,In principe wordt elke opdracht aan vaard, al was het maar om geestelij ke zelftucht te cultiveren. Het komt meer dan eens voor, dat een compo sitie wordt gevraagd voor een ensem ble met beperkte mogelijkheden of t.er herdenking dan wel opluistering van een bepaalde gebeurtenis. In een dergelijk geval moet Ik me zelf geweld aandoen omdat ik n>: gewoon mijn gang kan gaan. gezond is zoiets en vooral leerzaiï want je leert flexibel te words' Wat zijn uw plannen voor de natrt toekomst ,ïk ben bezig met .About Gxnm* dia deU'arte' voor hobokwartet Kr. is een regeringsopdracht. De stel m) voor hierin de verschillende figure- uit de commedia dell'arte muzlksd gestalte te geven. Voorts wil ft vijf van de schilderijen van Jeiw Bosch in een muzikale impress: trachten te vatten, eventueel m projectie. Ik ben volkomen gebiolo geerd door Bosch en zijn gedurfd* genialiteit en gebruik dan ook e: o-eavanceerd idioom in deze comwS- tïe die door Hein Joi-dans en ït Brabants orkest ten doop zal wor den gehouden. Ik ben dankbaar, in een tijd te Ie» waarin alles mogelijk is en voel a ln het g-oheel met .oude garde' zo lang ik 'nog met beide benen ln ot stroom sta'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 24