KERK OP DE CAMPING VOORZICHTIG BEGIN OP EILAND THOLEN betadine jodium DE EUROPESE BISSCHOPPENCONFERENTIE ZATERDAG 22 JULI 1967 Kerk op de camping: dat zijn die twintig Tholenaren, die twee aan twee met lectuur de campings op hun eiland afgaan. Dat zijn die jongeren, die op één van de Noordbevelandse stranden met kinderen spelletjes doen. Dat zijn die paar enthousiastelin gen, die paraat zijn in een grote tent ergens in West-Zeeuwsch- Vlaanderen. Dat zijn ook die jongeren, die met een lectuurkiosk bezig zijn ergens in de Schouwse Westhoek, of die jonge men sen in één van de Walcherse badplaatsen. Kerk op de camping, dat is de kerk, dat zijn veelal de kerken samen, die de toeristen in Zeeland opzoeken. Die diensten willen bewijzen. Dat kan eenvoudigweg al de dienst zijn van een folder geven met daarop de plaatsen en tijden van de kerkdiensten. Dat kan ook verder gaan: met recreatieve voorzieningen voor de badgasten, zoals kampvuren, boeken uitlenen, kinderspelen organiseren. Kerk en recreatie kan ook betekenen dagsluitingen op campings, of zoals men dat bij de rk-toeristeiizielzorg in Zeeland vindt naar de toerist in de recreatiecentra, de badplaatsen gaan en daar (open) toeristenkerken bouwen. Het onderwerp kerk en recreatie is al niet nieuw meer in Zeeland. AJ enkele jaren geleden zijn de eerste ideeën daarover geuit en al enkele jaren zijn op diverse plaatsen één en ander gedaan om de dienst van de kerk aan de toerist gestalte te ge ven. Nu zijn op diverse plaatsen itn Zeeland interkerkelijke commissies, die zich ermee bezighouden. Jonge ren, scholieren en studenten afkom stig uit diverse plaatsen in Zee land en vooral van buiten Zeeland, zetten hun beste beentje een paar weken voor om als christen, met steun en namens de kerken de toe risten te confronteren met ook een stuk kerkelijke arbeid. Dat stuit, waarbij de kerk ook dienstverlenend is en gewoon met de mensem mee gaat op vakantie. Dat aspect van het meegaan op vakantie komt in ternationaal duidelijk tot uitdruk king waar men in enkele Zeeuwse badplaatsen ook Duitse predikanten aantreft van de Evangelische Kerk. Sommige Zeeuwse kerkgemeenten zorgen voor tweetalige kerkdiensten. Klein duimpje Achter de duinen in Kamperland, een zomerse avond, een uur of zeven. Tientallen caravans en tenten staan kris kras door elkaar op zand en helm. Op stretchers en luchtbedden loeristen die genieten van de nog steeds stralende zon. Kinderen rennen rond. Achter de dijk bij deze cam ping een grote tent met stoelen en banken, een podium, een piano, een platendraaier. Een stel jonge men sen, onderwijzers en onderwijzeres sen organiseert. Leiding: Piet Geelhoed, protest songzanger studieonderwijaer, en thousiast voor het stramdpastoraat. Deze avond is er heel wat te doen, op een strand en bij een camping, waar overdag zand en zee de hoofd rol spelen. Deze avond: stramdrecre- atie voor jong en oud. Er worden platen gedraaid, dit keer licht klas siek, vorige avond beat. In de tent hangt nog een papier, dat herinnert aan een opdracht: .Breng een man iminste 90 kilo Wie hezorct i tenminste 90 kilo. Wie ons de dikste'. Een opdracht van vanavond zal voor de volwassenen worden om raadsleden te vimden. Zo komt er ook contact van de toeris ten met de dorpelingen. Ander baantje is: luchtbedden ver zamelen en zo hoog mogelijk opsta pelen. Van her en der .vordeii de luchtbedden aangesleept. Sommige deelnemers gaan stuk voor stuk de caravans en tenten af. Dc jeugd doet van alles. Bijvoorbeeld in ploegjes straadfiguren maken: klein duimp je, een heel klein mannetje wordt dat met enorme laarzen aan. Het materiaal: alles wat aam het 9tramd gevonden wordt, wier, schelpen, stuk ken hout. Weekprogramma in dit stramdpastoraat tussen dijk en zee: maandag film, woensdag volksdan sen, donderdag diverse puzzels, vrij dag bonte avond, zaterdag discobal. Bovendien is er 's morgens twee uur spel voor de kinderen op het strand. Br 3taat een interkerkelijke commis sie hervormd-gereformeerd achter dit werk. Vraag de toeristen hoe ze het vin den: een rooms-ka.tholieke kantoor bediende uit Eindhoven: ,er moet iets zijn, juist voor de kinderen en juist ook 's avonds. Goed werk, bij veel campings zijn speeltuinen. Hier is niets, maar dat geeft niet. We zijn blij, dal ze onze kinderen zo leuk bezighouden. Is dit een inter kerkelijke club? Kam mij met sche len. er wordt tenminste iels gedaan. Kan mij werkelijk niet schelen door wie het wordt gedaan'. Niks Twee onderwijzeresjes, allebei twin tig jaar. Thea uit Mijdrecht en Jet ty uit Rhêonen. zitten in het team jongeren. Eon team van vijf meisjes en maar twee jongens: .jongens gaan liever m de vakantie in een fabriek werken om er driehonderd gulden mee te verdienen', zegt één van de vrouwelijke teamleden. De meisjes maken elk twee tot drie weken deel uit van dit team. Waarom: Thea: .voor mij zowel vakantie als een goed werk doen. Ik vind hot fijn om met kinderen te werken'. Jetty: .noem het ook een beetje praktisch christendom. In de kerk zitten heeft niets mei praktisch christendom te maken. Dit wel: men sen bezig houden, dienstverlenend staan, zo moeten de kerken voor dc mensen zorgen'. Thea is hervormd en Jettv is gereformeerd. Andere op- mrking van Kees (19). leerling christelijke kweek m Dordrecht, woont in Breda, .je krijgt op deze manier ervaring in hel omgaan mei ,d't is toch typisch prak tisch christendom'. Ki-itrivek Ls er ook: twee jongens, uit Schijndel, .Peter (17) en Ad (16) vinden er allemaal niet veel aan: ,voor ons is er niks te doen. Vorig jaar was er een beatavond, maar kwam zo'n stuk evan gelie. Dat hoort toch niet bij elkaar' b&n en bijbel?' Peter vindt, dat hij a genoeg voor zijn (r-k) kerk doet rf.kD zondags collecteert in drie kerkdiaisten. Hij begrijpt niet hele maal. dat de teamleden enthousiast kunnen zijn en kunnen praten over dienstverlening van de kerk. Aan dc andeie kamt: hij gunt graag ieder HJn plezier, vindt Het wel 'aardig, zulke dingen vooral voor de Kinderen worden georganiseerd. Maai ook hier die kritische opmer- khi .kerlten? Oh. interesseert mij nien wie liet doet. Waarom de ker- waarom niet iemand andera rvan toch net zo goed?' Nog een paai- activiteiten Westen- schouwen bijvoorbeeld heeft een ac tief convent voor strandpastoraat. Een kiosk is te vinden op een groot parkeerterrein. Men kan er alle mo gelijke inlichtingen krijgen, er zijn boeken en tijdschriften, de busdien sten staan aangegeven en. aankon digingen van diverse evenementen. Voor de toerisbenkmderen wordt van alles georganiseerd: st randfiguren maken, een songfestival in de grote tent achter het parkeerterrein, volksdansen in de avonduren. Teamleden zijn een theologisch stu dent van de Amsterdamse gemeen te universiteit, kweekscholieren en een uts'er. Supervisie hebben de pre dikanten Flink en Roodenburg. Voor de volwassen kampeerders zijn onder andere volleybalcompetities. De teamleden komen uit Amsterdam, Rotterdam. Meppel en Woerden. Hondertwintig kinderen en mis schien zijn het er intussen al weer meer geworden komen regelma tig meedoen aan de kinderspelen. Om nog even op Schouwen te blij ven: in Renesse heeft de hervormde kerk een heel zo mei-programma ge maakt. Den-gelijke programma's heb ben ook vele andere kerken elders in Zeeland. Zoals op Walcheren in Domburg en in Oostlcapelle. We ne men Renesse als voorbeeld: het be gon al in juni: orgelconcerten, dan in juli: zomeravondstilte, samenzang, filmavond, orgelconcert. In augustus: zomeravondstilte, int. zangdieusten. met medewerking van een 100 perso nen tellend koor uit Wuppertal en de combo .Christy Five' uit Utrecht. Samendoen In West-Zeeuwsch-Vlaanderen wer ken alle kerken samen in de inter kerkelijke recreatiiiecommissie, een actief gezelschap, dat in samenwer king met de Bijbel Kiosk Vereni ging die ook elders in Zeeland samenwerkt met de kerken en het materiaal levert heel wat zaken onderneemt. In Nieuwvliet en Bres- kens - Nieuwe Sluis staat een tent op twee campings. Daar werkt een groep jonge mensen van de BKV namens de West Zeeuws-Vlaamse kerken, doopsgezind, gereformeerd, hervormd, luthers, vrije evangelisch en rooms-katholiek. Wat er verder zijn: een bibliotheek, orgelconcerten, communitystaging. Er worden folders verspreid met uit voerige informatie over alle kerk diensten in heel West-Zeeuwsch- Vlaanderen erop. Medewerkers en medewerksters komen uit Old en- zaal, Baarn, Zutphen, Beverwijk. Den Haag, Baarn, Bilthoven. Predikanten, geestelijken en Hede- nesse-stafleden doen mee aam dag openingen op de campings. Het. eiland Tholen deelt mee in de ontwikkeling van het toerisme in Zeeland. Er zijn nu acht campings en er is de nieuwe jachthaven in Sint-Annaland. Eén camping heeji plaats voor honderd caravans en ten ten, de andere gelegenheden zijn wat kleiner. Maarer is al een flink brok toerisme op Tholen, watersport- recreatie. Wat. doen de vele kerken op Tholen met die recreatie, met de recreatiezoekenden? Bijna alle her vormde (gereformeerde bondsge meenten op het eiland (alleen die van St.-Maartensdijk niet) en alle gereformeerde kérken hebben de koppen bij elkaar gestoken. Resul taat: evangélisa.tiearbeid op de cam pings. Maar ook: een eerste vorm van samenwerking tussen twee ker ken, waarvan de kerkeraden over tuigd werden van huil plicht de ker ken op de één of andere manier aan wezig te laten zijn op de campings en in de jachthaven Door twintig vrijwilligers, half om half hervormd en gereformeerd, die twee aan twee de campings afgaan, liefst steeds een hervormde en een gereformeerde samen. Ze doen dat in de weekeinden, delen lectuur uit en folders. Verder staan op de com pin as borden met. de kerkdiensten verm&d van alle kerken op het eiland, uus ook van die kerken, die niet mee doen met het werk. En, om te be ginnen, er staat direct over de brug aan de ingang van de stad Tholen dsn bord. met: ,De Prot. Kerk van Tholen heet u van harte welkom'. Merkwaardig: een felgeel bord en dat waar zoals uit een en quête gebleken is omstreeks ne gentig procent van de Tholengangers in de toerlstentijd rooms-katholiek is. En geel hoort met wit. tot dc pauselijke kleuren. Overigens: hel is niet meer dan een misschien wat merkwaardige samenloop van om standigheden. Geel is in ieder geval een kleur die duidelijk opvalt eu dat heeft- het bord wel nodig, want het staat iets bezijden de weg op een werkplaats met als entourage een oude tractor, een jachtje in re visie en nog wat andere spulletjes. Dit. bord: er werd aan meebetaald door de hervormden en de gerefor meerden en de gereformeerde ge meente in Tholen. De rest van de evungelisatiearbeid: de borden op de campings met de kerkdiensten van hervormden, gereformeerden, ge reformeerde gemeente, christelijk ge reformeerden en oud-gereformeerden erop, wordt gedragen door de Thool- se hervormde en gereformeerde ker keraden minus de hervormde kerke- raad van Sint-Maartensdijk. Dan is er liet campingbetoek, alleen zater dags. Ze komen met bladende Eli- sabethbode, Echo, Goede Tijding en Open Poort. Wie nemen die bladen in ontvangst: overwegend rooms-ka- tholielce Brabanders 'en Limburgers en verder de ongaveer zes procent hervormden onder de toeristen cu de rest, die of bij andere kerken behoort of onkerkelijk is. Van de teams kunnen de toeristen ook een foldertje krijgen met een situatie schets van Tholen en een ivellcomst- tekst aan de andere leant. ,llet is niet gemakkelijk om zich in een onbekende of minder be kende streek te oriënteren. Wellicht kunnen wc u hier enigszins bij van dienst :ijn door middel van deze eenvoudige situatieschets aan de voor kant van deze folder. Wc hopen dat u spoedig wegwijs zult zijn op ons eiland cii de mooiste eu beste plekjes aan rIe zeedijken of in het eiland zult vinden.' De foldertekst vervolgt dan: Tevens willen we n graag nog attent maken op oen andore, veel betere en vooral, zeer betrouwbare Reisgids. We bedoelen hier het. oude t*/i actuele boek de bijbel. Het is onze eerlijke en diepe overtuiging, dat in deze .reisgids' voor het leven juist ook voor de moderne en intens levemde mens van de twintigste eeuw de weg te vinden is tot wezenlijke re creatie herscheppingDe tekst wijst vervolgens op Jezus Christus, op de bevrijdende boodschap van de bijbel en de protestantse kerk van Tholen wenst tot. slot prettige eai blijde dagen aan of op het water toe, met- vooral veel zon en weinig re gen'. Vorig jaar is op zeer bescheiden schaal begonnen met deze evangeli- satiearbeid. Doel: ,niet zieltjes winnen, negentig procent van de toeristen is boven dien rooms-katholiek. We willen een getuigenis geven van de boodschap van Christus. We willen graag met de mensen spreken op de campings. Vier man per zaterdagde ene ploeg doet vier campings en de ander vijf recreatiecentra. Dus nogal druk, aan een persoonlijk gesprek kom- je eigen lijk niet toe'. Aan het woord is de heer B. Baijense, lid van de her vormde kerketraad in de stad Tho len, één van het groepje mensen, dat zich beijvert om de toerist op déze manier op te vangen. Winter 1965-1966 ging er een brie) van de gereformeerde merkeraad de ■stad Tholen uit naar de andere ker ken om tot een samenspreking over de evungelisatiearbeid te komen. De samenwerking ging door, hoewel er 'nier en daar niet even gunstige re acties waren. Bij het eerste con tact waron hervormden, gereformeerden en leden van de gereformeerde ge meente aanwezig. Aan de gerefor meerde evangelisatiecommissie wer den enkele hervormde ouderltngen toegavoegd, later stapte ook onder wijzer J.P.M. Nijman namens de her vormde jeugdbeweging stad Tholen in de kring. De eerste reacties kwa men, zo vertelt Nijman, vooral van de jongeren. Er werd voorzichtig be gonnen vorig jaar en in de afgelopen winter werd. contact gezocht metalle gereformeerde en hervormde kerke raden o phet eiland. Wie niet zijn gevraagd: Kerkelijk Leven' in Tho len en ,Rehoboth' in Sint-Maartens dijk, de groepen hervormden, die geen contact hebben met. de gere formeerde bondsgemeenten en waar van in Tholen een buitengewone wijkgemeente in wording is. Nijman: ,er is in principe besloten alleen dc gereformeerde bond en de gerefor meerde kerken erin te betrekken, de commissie is op gereformeerde grondslag'. De organisatoren hebben hoop de christelijk gereformeerden en de gereformeerde gemeenten op het eiland in het werk te betrek ken. Er zijn goede en slechte reac ties geweest:. Do campinghouders zijn blij met het werk. Er zijn er zelfs, die vinden, dat er ook wel dagslui tingen kunnen worden gehouden op de campings. Een erg negatieve reac tie kwam op een gegeven moment van Sint-Annaland. Maar die werd plotseling goedgemaakt door een par ticuliere gift van een onbekende: J00 voor het evangelisatiewerk. Volgend jaar komt er misschien man kracht uit. Sint-Annaland. En met zo'n gift. is men wel blij: de ZOO bladen, diet gratis in de week einden worden verstrekt, kosten zo'n 500 per jaar. ,We moeten de kerk niet: naar het. strand brengen, zeg gen ze in Sint-Maartensdijk. De meesten zeggen: de kerk staat en de klok luidt, dus de mensen we ten waar ze moeten zijn, maar het gaat om dienstverlening. De mensen crossen anders maar wat rond, maar nu komen ze zelf al vragen om ons .planneke'. ons foldertjezegt dc heer Baijense. Maar van het één kom je op 'I, ander. Nijman tot slot: .de kerkdiensten hier zijn nog niet zo ingesteld op mensen met vakantie. In de ogen van vele mensen zijn de kerkdiensten wat. saai, niet zo aan trekkelijk. En dat moet. dus verande- De echte i.die met but! Dat hebben we dus ook weer beleefd in ons land. dat uit nage noeg alle Europese landen rooms-katholieke bisschoppen bijeen zijn gekomen om zich gezamelijk te beraden over de weg die hun kerk in de toekomst zal moeten bewandelen. Een bijzondere bij komstigheid was dat dit Europese bisschoppelijke beraad plaats vond juist nadat er hier weer het een en ander te doen was ge weest over de laatste encycliek van de bisschop van Rome als hoofd van heel zijn kerk, welke ging over het celibaat. Voor zo ver we de gedachtenwisseling in artikelen en ingezonden stuk ken hebben kunnen volgen, ging het bij het verzet tegen deze encycliek er voor een groot deel om dat ze op ouderwetse wijze was klaar gemaakt, zonder dat ook maar een poging is gedaan de bisschoppen, in welke vorm dan ook, er bij te betrekken. Op het laatste concilie is het afgeweerd dat er over werd gesproken. Dat zou later komen. Regeert de paus als eerste onder zijn ge lijken, te samen met de bisschoppen de kerk, of regeert hij deze tenslotte alleen Toen dit punt op het 2e Vaticaans concilie ter sprake werd gebracht, kwam er ineens leven in de brouwerij en bleek dat dit niet een vraag was die alleen in ons land leefde (kardinaal Alfrink bracht ze het eerst ter sprake) maar in zeer vele landen waar de R.-K.-Kerk haar parochies heeft. In hoever draagt een plaatselijke kerk', om het woord van kardinaal Al frink te gebruiken en waarmee hij heel de Nederlandse kerkpro vincie aanduidde, medeverantwoordelijkheid voor de gehele kerk? Zo langzamerhand weten we het nu wel dat in bepaalde landen en ook in bepaalde knngen van het Vaticaan de overtuiging groeit dat ons land ,een vruchtbare voedingsbo dem is voor ketterijen en rebellie' en dat de Nederlandse rooms-katho- lïeken worden gezien als de provo's van hun kerk, zoals we het eens za gen omschreven. Juist daarom was het misschien wel goed dat de Ne derlandse bisschoppen de gastheren wai-en om dit Europese gezelschap uit 18 landen samengestroomd, te ontvangen. Oorspronkelijk had het centrale on derwerp van deze bisschoppenconfe rentie zullen luiden: gezag en vrij heid. De Volkskrant bericht dat dit voorzichtigheidshalve was veranderd in: gezag en gehoorzaamheid. Eigen lijk is dit precies hetzelfde, alleen het is een benadering van een andere kant. Het ging in wezen om een ab solute gehoorzaamheid en daarvan stond reeds tevoren %-ast, gezien de besprekigen op het laatstgehouden concilie, dat deze niet meer zo abso luut kan worden opgevat als dit vroe ger wel eens werd verondersteld. Het blijft dan altijd een lastige vraag hoever die gehoorzaamheid dan moet gaan. Is het woord van de paus het laatste woord, zoals menigeen aan nam na het eerste Vaticaans concilie van 1870. Nu weten we wel dat dit alleen gold voor wat hij ,ex cathedra' als hoofd van de R-K Kerk sprak, maar wanneer we in een r-k ency clopedie lezen welke waarde er aan een encycliek moet worden toege kend. dan is ook hier niet veel ruimte voor andere gedachten. Waar blijft net pauselijk gezag als iedereen in de kerk zijn eigen mening daar tegen over kan stellen en hetzelfde geldt voor- hef gezag der bisschoppen. Het onderwerp waarmee de bisschoppen in Noordwijkerhout zijn bezig geweest, was ln ieder geval actueel en het stootte door tot op de grond van de gedachten waarmee vele room s-k atholieken, tot in Spanje toe. worstelen. Op dit bisschoppelijk beraad is een van de inleiders geweest mgr Carlo Colombo, die we zagen aangeduid als ,de persoonlijke theoloog van de paus'. Het is met een zekere span ning geweest dat de bisschoppen hebben geluisterd naar wat deze. hun Italiaanse collega, te berde zou bren gen en wanneer er nadien een zekere teleurstelling zich van hen meester maakte, is deze er geweest omdat de gedachten welke hij ontvouwde, meer aansloten bij het eerste das bij het tweede Vaticaans concilie. Toen we op de avond van de dag w- op hij sprak een samenvatting van zijn woorden hoorden in een KRO- RKK-ultzending, was onze eerste ge dachte: dat zullen de bisschoppen niet meer nemen: daarvoor is er te veel losgewoeld in de R-K Kerk. .Ieder wettig gezag in de kerk komt rechtstreeks van God en niet vanuit de gelovige gemeenschap. Daarom kunnen de wijze waarop de kerkelij ke gezagsdragers hun gezag uitoe fenen en de draagwijdte van dat gezag niet' door de gelovige gemeen schap worden vastgesteld'. Zulk een gemeenschap kan zich niet beroepen op een goddelijk recht om ,ecn be paalde wijze va.n gezagsuitoefening te eisen'. Met andere woorden: zij hebben tenslotte gehoorzaam te zijn. .Ln de kerk hebben met ailen dezelf de bevoegdheid te oordelen over de bovennatuurlijke waarheden en mid delen waaroor het rijk Gods wort bevestigd.' Al sprak hij voorts nog over de .dialoog tussen gezagsdrager en onderdanen', welke hij zelfs nood zakelijk noemde, toch eindigde hij daarna weer met de vermaning dat het niet voldoende is waneer on derdanen .de bevelen van het gezag nakomen', maar het is noodzakelijk .dat zij dit op zo volmaakt moge lijke wijze doen'. Noch priesterraden, noch pastorale raden zijn .voorge schreven door goddelijk recht'. Daarvoor had kardinaal Alfrink - zijn stelling verdedigd, met ar gumenten geput uit documenten van het tweede Vaticaans concilie dat .het goed recht van de plaatselijke kerk is om binnen het grote geheel van de wereldkerk zichzelf te zijn'. Volgens hem heeft het concilie een einde gemaakt aan ,de wijdversprei de gewoonte om de plaatselijke kerk allereerst te zien en te beleven als slechts een deel van de éne over heel de wereld verspreide en door de op volgers van Petrus centraal geleide katholieke geloofsgemeenschap'. Vol gens hem moeten we geen .eenzijdige overtrokken betekenis toekennen aan de zogenaamde wereldkerk ten koste van de eigen fundamentele betekenis der plaatselijke kei-ken'. Het ,kerk- mysterie' zal zich ontplooien in een rijke verscheidenheid van .plaatselijk verschil lende belevingen'. Deze veel vormigheid zal geen schade doen zo verzekerde hij aan de eenheid, .omdat zij in dienst staat van het leven der kerk'. Hier hebben we de twee standpun ten tegenover elkaar en wanneer we horen van kritiek op bepaalde dingen die in Rome worden gedaan en gezegd, is deze altijd terug te voeren tot de standpunten die op de conferentie van de bisschoppen naar voren kwamen. Er Is nu eenmaal een crisis van het gezag in de R-k Kerk en nog niet zolang geleden heb ben we er iets over gezegd dat deze crisis een stukje is van die. welke tegenwoordig openbaar wordt wan neer het gaat over alle gezag. Er bestaat nogal wat onbehagen over de gevestigde orde. Steeds meer mensen gaan dit gezag als een druk. als een rem gevoelen, althans net gezag dat alleen maar decreteert. Dat men in de kerk van Rome daai-van meer last heeft dan in de kerken die uit het protestantisme zijn voortgeko men. is een bijna vanzelfsprekende zaak. In deze laatste kerken la men er reeds lang aan gewend dat leder STEMMEN UIT DE KERKEN zijn eigen mening zegt. Het hangt ook samen met de opbouw van de kerken, die bij de meeste protestantse van onderop is geschied. In Je R-K Kerk poogt men r.u deze Europese bisschoppelijke besprekingen hebben ons geleerd dat dit niet alleen in ons land gebeurt dc-or priester raden en pastorale raden, aan welke laatste, behalve priesters ook reli gieuzen en leken deelnemen, een spreken der kerk van onderop mo gelijk te maken, zodat een steeds bredere laag meedenkt over de weg die de kerk" heeft te gaan. Deze ra den zullen ce steunpilaren moeten zijn van het bisschoppelijk gezag en via de bisschoppen van het pause lijk gezag. Daar is men in Rome blijkbaar nog niet aan toe. niettegen staande het tweede Vaticaans conci lie- De gelovige onderdanen zijn onaf hankelijk geworden van hun kerk. Dit is gekomen door de secularise ring van het openbare leven. De bo= terham staat voor de gewone man niet meer dii-ect op het spel als hij een ketterij tot uitdrukking brengt of tegen het zogenaamde kerkelijke recht ingaat. De ambtsdragers zijn in dezen nog het meest kwetsbaar, maar ook hier groeit het besef dat zij niet direct dé hand op de mond behoeven te leggen wanneer men in Rome de wenkbrauwen fronst. In grote lijnen blijft er natuurlijk nog veel van de vroegere kenmerken van het kerkelijk leiderschap dat autori tair was. De ontwikkeling is niet meer te stuiten en van het droom beeld dat mgr Colombo op de bis schoppenconferentie heeft ontvouwd, kan men wel zeggen dat het defini tief tot de verleden tijd behoort. ,0NZE VADER' GEEF ONS HEDEN ONS DAGELIJKS BROOD fMATTH 5:11 J Hoevelen bidden elke. dag het ,Onze Vader', voordat zij de maaltijd be ginnen Hoevele malen wordt dit gebed per dag bij andere gelegenheden uilgesproken? Het is natuurlijk nooit mogelijk dit in statistisch cijfer materiaal vast te leggen. Is het u overigens wel eens opgevallen, dat men dit gebed nooit alleen kan bidden, maar alleen in gemeenschap met anderen? We roepen God aan en zeggen: ONZE Vader, die in de hemelen is. En bij de voortgang van liet gebed bidden we: Geef ONS heden ONS dagelijks brood. Als iemand alleen, of zoals we dit dan wel zeggen: in de stilte van de binnenkamer de woorden van het ,Onze Vader' voor zichzelf bidt, dan kan het niet anders, of hij .moet zich op dat ogenblik verbonden weten met allen, die van Jezus geleerd hebben God op deze wijze aan te roepen. Jezus heeft oms zo geleerd te bidden, niet opdat we het kla.kkeloos en onoverdacht of uit domme gewoonte zouden doen. Willen we waarlijk bidden, dan zullen we het overwogen en oprecht.moeten doen. Stel u nu voor twee mensen, die overwogen en oprecht vragen: Geef ons heden ons dagelijks brood. En zie, dan behaagt het de Here God het bord van de een te voorzien van een stapel boterhammen, die meer dan vol doende is, maar het bord van de ander laat de Here God leeg. De twee mensen hebben samen gebeden. Nu zullen ze ook samen delen. Voor beide is er voldoende. God heeft hun gezamenlijk gebed verhoord. Oprecht gebeden is het .Onze Vader' een moeilijk gebed. We bidden in verbondenheid met anderen over de gehele wereld. Dan moeten we wel bedenken, dal wij meer dan voldoende ontvangen cn anderen gebrek hebben aan het aliemodigste. Hebben we wel oprecht gebeden, als we daaraan niets of veel te weinig doen Nu moeten we er vooral niet mee ophouden het .Onze Vader' te bidden of mee te bidden, als anderen in gebed voorgaan. Wij moeten al biddend leren wat de goede wil van God is voor alle mensen en al biddend leren ons naar die goede wil van God te richten. Heinkenszand, H. Kwakkelstein

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 13