BEZUINIGINGEN OP
LEGERKORPS
Veel doden bij
treinramp in
Oost-Duitsland
Zeelandbrug: meer vrachtverkeer, minder
personenauto's
Achttienhonderd
dienstplichtigen
minder in 1968
KONGO
IN
V-RAAD
DEMKA WERFT
WEER NIEUWE
WERKNEMERS
BESPARING BIJ DEFENSIE VAN 9 MILJOEN
Vluchtelingen
commissaris
Midden-Oosten
Labour-rebel
Konni Zilliacus
(72) overleden
Vandaag
in de
krent...
Vakbondsleider:
gebrek aan
inzicht directie'
BOTSING MET TANKAUTO
VEENBRAND
VERWOEST
NATUURGEBIED
Somber
perspectief
ONDERHANDELEN
VOOR EIND
VAN HET JAAR'
Opbrengst van 1,3
tot 1,4 miljoen
Raad Rotterdam
akkoord met
Rijnpoortplan
201e jaargang - no 157
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
1
Vrijdag 7 juli 1967
IWunilic door
Souburg
Pagina 2
in. 1.7S). .Brieven
,LANG LEVE
EOENG KARNO'
D-JAKAKTA (RTR) Honder
den Indonesiërs hebben woensdag
de gewezen president van Indo
nesië, Soekarno, een ovatie ge
bracht toen hij een onverwacht
bezoek bracht aan een voorstad
van Djakarta. Soekarno, die een
sporthemd droeg en sandalen,
reed in een auto van zijn zomer
paleis te Bogor naar Djakarta om
de werkzaamheden aan een nieuw
monument in ogenschouw te ne
men, dat door de Indonesische
luchtmacht wordt opgericht. Er
werd geroepen ,lang leve boeng
Rarno' toen een rij auto's bij het
monument in aanbouw stopte en
een grote verkeersopstopping ver
oorzaakte. Soekarno bracht 40
minuten op de plaats van de werk
zaamheden aan het monument
door en sprak met arbeiders en
omstanders.
NEW YORK (RTR) De Zweed Nils-
Goran Gussing zal als persoonlijk ver
tegenwoordiger van secretaris-generaal
Tliant van de VN een onderzoek bistel
len naar het lol van de oorlogsslacht
offers hi het Midden-Oosten. De Zweed
is tot nu toe onder meer werkzaam ge
weest in Griekenland als vertegenwoor
diger van de hoge commissie van de YN
voor de vluchtelingen.
LONDEN (RTR) Konni Zilliacus, die
deel heeft uitgemaakt van de linkervleu
gel van de fractie der Britse Labour-
nartij in het lagerhuis en dikwijls het
buitenlandse beleid van zijn eigen partij
heeft gegispt, is gisteren op de leeftijd
van 72 jaar in een Londens ziekenhuis
overleden.
Zilliacus heeft 19 jaar tot 1939 ge
werkt bij de afdeling voorlichting van
het secretariaat van de Volkenbond,
Na de oorlog vestigde hij in het lager
huis de aandacht op zich door zijn vele
wagen naar aanleiding van het buiten
landse beleid van de regering. Zijn op
vattingen werden echter'niet altijd door
de Labourpartij gedeeld. Hij stond ver
scheidene keren op zeer gespannen voet
met de leiding van de Labourpartij en is
een keer uit "de partij gestoten.
DEN HAAG -De generale staf heeft een bezuinigingsplan voor
het eerste legerkorps opgesteld, dat 1800 dienstplichtigen van de
lichtingen-1968 zal besparen. Dit betekent een bezuiniging op de per
soneelskosten van tenminste 9 miljoen gulden voor het komende
jaar. Daarbij komen besparingen van allerlei materiaal- en andere
kosten. Het plan moet nog op regeringsniveau worden behandeld.
Het zou vóór 1968 moeten worden uitgevoerd.
Bezuiniging
DEFENSIE tracht op alle fron
ten bezuinigingen door te voe
ren. De jongste voorstellen zijn
van do legerleiding cn betreffen
liet eerste legerkorps. Door ad
ministratieve veranderingen en
liet, laten vallen van overbodige
eenheden wordt oen besparing
van 1800 man of negen miljoen
gulden bereikt, (pngiïia 1).
Kongo
DE VEILIGHEIDSRAAD der
Verenigde Naties heeft na het
Midden-Oosten een nieuw pro
bleem te bespreken. De invasie
van huurlingen in het oosten van
Kongo. Gisteravond laat is de
raad op verzoek van Kongo in
spoedzitting bijeengekomen (pa
gina IJ.
Demka
VORIG JAAR ontsloeg Demka
Utrecht 1150 man. Nu wil het
bedrijf weer werknemers in
dienst nemen. Het gaat hier om
60 man voor de walserij, die vorig
jaar overbodig waren geworden,
(pagina 1).
Premies
nog hoger? De mogelijkheid wordt
niet uitgesloten geacht. I pagina
Tour
GEEL EN GROEN tvera het de
Fransman Riotte voor ogen, toen
hij nu de zevende etappe van de
Tour de Franco van zijn fiets
stapte: liij mag vandaag in beide
truien rijden, hoewel hij dat wel
uil z'n hoofd zal laten. Janssen
deed een vergeefse poging (pagi-
a'JJ.
Stroom
ZUIDZANDE zat gisteren vooi
een deel bijna twaalf uur zonder
stroom. Het gaf heel wat onge
mak. (pagina 2).
Munitie
REGELMATIG rijden munitie-
transporten door Souburg. Lopen
wij geen gevaar vragen de be
woners zich af. De commandant
maritieme middelen te Vlissingen
gaf zjjn visie, (pagina 2).
Binnen- en buitenlands
nieuws: pagina 1, 3 en 9.
Zeeuws nieuws: pagina 2, 4
en 5.
Sport: pagina 9.
Financieel nieuws: pagina 11
Rarlin on tv: pagina 7
KISANGANI EN
BOEKAVOE NU
BEZET
NEW YORK (AFP, AP, RTR) -
De verteg'enwoordiger van Kongo-
Kinsjasa heeft zich tot de Veilig
heidsraad gericht met het verzoek
een beroep op alle landen-leden
van de VN te doen om een einde
te maken aan de werving van
huurlingen wier actie bedoeld is
om de soevereiniteit van Kongo-
insjasa te schenden.
(Van onze
redactie)
De raad kwam gisteravond omstreeks
half elf Nederlandse tijd in spoedzitting
bijeen om de Wacht van de Kongolese
regering te behandelen over de agressie
tegen Kongo.
Volgens een communiqué van de ambas
sade van Kongo-Kinsjasa in Parijs
heeft een Belg, een zekere Gramme, de
leiding gehad van de landing op
vliegveld Kisangani van buitenlandse
huurlingen, die met twee niet-geldenti-
ficeerde vliegtuigen werden aangevoerd.
Gesteund door een groep buitenlandse
vrijwilligers die deel uitmaakte van het
Kongolese leger en onder leiding staat
van de Franse kolonel Bob Denard, vie
len zij stellingen van Kongolese militai
ren aan. Tezelfdertijd vielen buitenland
se kolonisten stellingen van het Kongo
lese lgr in Boekavoe aan en sleepten in
hun actie verscheidene Kongolezen mee,
die destijds van de Katangese gendar-
mrie deel hebben uitgemaakt.
Kongolese troepen zouden gisteren in
Boekavoe 200 vechtende blanke huurlin
gen en kolonisten hebben omsingeld. Dit
is van Kongolese militaire zijde meege
deeld.,
De VS hebben de acties van de door
huurlingen geleide opstandige troepen
in Kongo veroordeeld en steun aan dc
Kongolese regering toegezegd.
Het Amerikaanse ministerie van buiten
landse zaken heeft bekendgemaakt, dat
48 Amerikanen uit Boekavoe zijn geëva
cueerd. Volgens de woordvoerder van dit
ministerie is de situatie nog verward,
maar zjjn de opstandige troepen onder
leiding van buitenlandse huurlingen
blijkbaar in het bezit van Kisangani en
Boekavoe.
Een aantal eenheden, die nu onder de
twee divisies van het eerste legerkorps
ressorteren, zullen direct onder de staf
van het legerkorps worden geplaatst.
Doublures worden daardoor voorko
men.
De veranderingen betekenen, dat een
aantal beroepsmilitairen zal worden
overgeplaatst. Om hoeveel van hen het
gaat, is op dit moment niet te zeggen,
aldus een defensiewoordvoerder. Het
bezuinigingsplan is zodanig opgezet, dat
de gevechtskracht zo min mogelijk
wordt aangetast.
De veranderingen houden onder n
De zogenaamde treinbataljons
de divisies, waarin de brigadegenie, de
technische dienst, vervallen. Deze ta
ken worden door de logistieke eenheid
van het legerkorps overgenomen.
De twee bataljons 155 mm Houwit
sers van de divisie komen direct onder
de staf van het legerkorps. Hetzelfde
gebeurt met de twee afdelingen artil
lerie met atoomkoppen (8 mm Houwit
sers en Honest Johns), die onder het
legerkorps tot één afdeling worden sa
mengevoegd. De defensiewoordvoerder
kon niet meedelen, of dit een vermin-
MAAGDENBURG: minstens 79
passagiers zijn omgekomen bij een
explosie, welke volgde op een bot
sing tussen een trein en een tank
auto met benzine. Vier rijtuigen en
het stationsgebouiv werden door
liet. vuur aangetast. Redders moee
ten 5.'/ mensen met min of meer
ernstige verwondingen naar een
ziekenhuis brengen.
Eén geniebataljon wordt mobilisabel
gesteld. De dlenstplichtingen kunnen
naar huis gaan. Er blijven twee van
zulke bataljons over.
Andere onderdelen, die van elk van
de beide divisiestaven naar de staf van
het legerkorps worden overgebracht,
zijn een squadron lichte vliegtuigen,
een eskadron marechaussee en een ver-
bindings- en verkenningsbataljon.
Meer plannen
Het Iaat zich aanzien, dat voor de land
macht op de rijksbegroting 1968 niet
meer geld beschikbaar zal zijn rlan dit
jaar. De automatische kostenstijgingen,
onder andere de salarisverhogingen,
moeten dus door bezuinigingen worden
opgevangen.
Verdere bezuinigingen staan dan ook
voor de deur.
NA ONTSLAG VAN 1150 MAN
UTRECHT (ANP) De Konink
lijke Demka Staalfabrieken NV in
Utrecht, een dochteronderneming
van de Hoogovens, die eind vorig
jaar meer dan de helft (circa 1150
man) van de 2000 man tellende
personeel wegens een interne sa
nering heeft ontslagen, gaat weer
personeel werven.
De huidige marktsituatie en de orderpo-
sitio zijn thans zodanig, dat tot het ein
de van het jaar beide walserijen meer
dan volbezet zijn. De vooruitzichten op
langere termijn wettigen de verwach
ting «lat dit geen tijdelijke zaak betreft.
De directie heeft daarom besloten de
Domkuwalserij weer met een derde ploeg
tc bezetten. Het gaat daarbij om
uitbreiding van de werkgelegenheid
voor ongeveer 60 man.
De ondernemingsraad van Demka
gistermiddag van een en ander op de
hoogte gesteld. Later op de middag werd
ook op de aanplakborden in het bedrijf
bekend gemaakt, dat Demka weer een
beroep zal gaan doen op de arbeids
markt. Met de vakorganisaties en het
gewestelijk arbeidsbureau is over'--
Mededeling
De officiële mededeling van de Demka-
directie luidt als volgt: ,in november
jongstleden is besloten de speciaal-staal-
produktie niet voort te zetten. De afde
lingen die voornamelijk daarvoor werk
ten, zijn als gevolg hiervan gesloten.
Het werd onder meer verantwoord ge
acht. de staaf- en draadwalserij, mits
die in nauwe samenwerking met de
staaf- en draadwalserij van Hoogovens
kon werken, in stand te houden. Er is
toen besloten voor de belde walserijen de
verkoop en produktieplanning te inte
greren. Het resultaat van deze samen
werking is zeer bevredigend.
Op basis van de toen bekende markt-
(Zie slot pag. 3 kol. 6)
TIENTALLEN
KINDEREN
OMGEKOMEN
BERLIJN (AP) Een hevige
botsing tussen een passagierstrein
en een benzinewagen nabij Lan-
genweddingen, Oost-Duitsland,
heeft gisteren aan tenminste 79
mensen het leven gekost, terwijl
tientallen passagiers licht of
zwaar werden gewond. Dit heeft
het officiële Oostduitse persbu
reau ADN, meegedeeld.
ADN zei, dat zich onder de doden en
gewonden veel kinderen bevonden.
Een tankauto, geladen met 15.000 liter
benzine kwam in botsing met een pas
sagierstrein die van Maagdenburg
kwam. De botsing vond plaats op de
overweg Langenweddingen waar
spoorbomen niet gesloten waren,
auto ontplofte. De brandende benzine
verspreidde zich over de wagons van de
trein. De vlammen vraten ook het sta
tion aan, het perron en een seinhuis.
Het station brandde volkomen uit.
STEEXWIJKERWOLD (ANP) i
de directe omgeving van Steenwijker-
wold bij het dorp Scheerwolde in een
stuk woest natuurgebie<l, eigendom van
de staatsdomeinen, heeft woensdag en
gistermorgen een veenbrand gewoed,
waardoor ca zes ha natuurgebied is
verbrand.
De oorzaak van de brand is volgens de
politie van Steenwijkerwold nog niet
opgehelderd, maar is mogelijk ontstaan
doordat het grondwater "door de lang
durige droogte momenteel een laag peil
bereikt heeft en de bovenlaag kurk
droog is.
De brand in het loofhout en het veen
gaf een enorme rookontwilckeling waar
van in de vakantiekampen in de buurt
veel hinder werd ondervonden.
Schoolkinderen
De botsing vond gistermorgen om 8
uur plaats toen vele treinen gevuld
waren met schoolkinderen. De slacht
offers konden niet uit de brandende
trein komen, aldus werd van de zijde
van de politie verklaard.
In het eerste rijtuig van de trein zaten
kinderen die op een vakantiereisje naar
de Harz waren.
Een regeringscommissaris die een onder
zoek instelt naar de armp heeft mee
gedeeld, dat het bergingswerk gister
avond laat beëindigd werd.
Het is de zwaarste spoorwegramp
Oost-Duitsland na de tweede werelao
log.
Minister Bakker heeft er in
de eerste kamer geen
doekjes om gewonden: uit een
oogpunt van begrotingsbeleid
zal aan een verhoging van de
veertarieven voor de Wester-
schelde niet zijn te ontkomen.
De bewindsman zal binnenkort met ge
deputeerde staten van Zeeland overleg
plegen: een .verhoging binnen redelijke
grenzen' acht hij uit een oogpunt van
begrotingsbeleid noodzakelijk. Gedepu
teerden komen daardoor in een wat
moeilijk parket: zij zijn feitelijk gebon
den door een motie, die vorig jaar de
cember in de staten van Zeeland is aan
genomen. In die motie wei-den vijf pun
ten opgesomd, waarmee een verhoging
van de veertarieven in strijd werd ge
acht. Gedeputeerden waren het met dit
stuk volkomen eens en lieten dan ook
weten, dat de motie hun welkom was
als een ondersteuning van het eigen
standpunt. Strikt formeel zou men ove
rigens kunnen verdedigen, dat de redactie
van de motie niet zodanig is dat gede
puteerde staten bij voorbaat verplicht
zijn in het gesprek met de minister alle
voorstellen tot verhoging af te wijzen.
Zo bindend is het stuk nu ook weer niet
geformuleerd. De praktijk echter
gelet op de verhoudingen in de staten
zal er wel op neerkomen, dat het col
lege géén enkele definitieve stap zal
willen ondernemen voordat het de staten
heeft geraadpleegd. Er zal derhalve in
de toekomst gerekend kunnen worden
op voldoende openbare discussie over
dit onderwerp.
Die discussie zal zich als we het
goed zien afspelen op twee
niveaus. In de eerste plaats dus in de
staten van Zeeland, waar de menings
vorming een half jaar geleden uitmond
de in een met algemene stemmen aan
vaarde motie. Daarnaast kan er sprake
zijn van een kamerdebat en dat zal ver
moedelijk gebeuren bij de behandeling
van de 'begroting van verkeer en water
staat. Op deze begroting immers komt
een zeer belangrijk bedrag voor als uit
kering aan de provincie Zeeland: het
tekort dat de Westerscheldeveren jaar
lijks opleveren. Deze
tekorten vertonen een
stijgende lijn: uit een
recente begrotings
wijziging blijkt, dat
het tekort over 1966
lobaal 7,5 miljoen
edraagt, één miljoen
aanvankelijk had geraamd. Gelet op al
lerlei nieuwe voorzieningen in de nabije
toekomst (dubbeldekkers) valt niet. aan
te nemen dat het tekort de komende
jaren zal verminderen, integendeel. Van
daar waarschijnlijk, dat minister Bak
ker in zijn laatste mededeling aan de
eerste kamer als voornaamste motief
voor tariefsverhoging het .begrotingsbe
leid' opgeeft. Het bedrag gaai kennelijk
naar zijn mening té zwaar op het totale
budget drukken, zodat hij oók van de
veergebruikers een verhoogde bijdrage
wil eisen. In het totale beeld van het
budgettaire beleid, zoals dit door het
Japanner over
Vietnamstrijd:
TOKIO (Reuter) Morio Aoki,
de Japanse ambassadeur bij de
VN in Genève. voorziet,, dat vre
desonderhandelingen over Vietnam
gevoerd zullen worden tussen de
rechtstreeks betrokken landen in
het conflict vóór het einde van
het jaar. Dit meldt het Japanse
persbureau Kyodo.
De ambassadeur wees op Ge mogelijk
heid dat een derde land met Invloed
in Hanoi zich leent voor de organi
satie van dergelijke besprekingen, aldus
Kyodo.
Aoki zei de mogelijkheid te zien van
voorbereidende besprekingen als uit
vloeisel van de jongste oorlogsontwik
keling-en. Deze schijnen naar zijn me
ning erop te wijzen, dat zowel de VS
als Noord-Vietnam beseffen, dat -rij zich
in een slijtageoorlog bevinden.
,Dat de VS nog eens 70.000 man troe
pen in Vietnam in de strijd gaan w
pen is veelbetekenend. Met Hanoi
het in dit opzicht niet anders gesteld',
aldus zou Aoki gezegd hebben.
De ambassadeur is op het ogenblik met
vakantie in Japan.
VERGELEKEN MET EERSTE HALFJAAR 1966
COLIJNSPLAAT Sinds de
tariefswijziging van de Zeeland-
brug is het vrachtverkeer over
de brug sterk toegenomen. Voor
het lichte vrachtverkeer was dat
in het eerste halfjaar van 1967,
vergeleken met dezelfde periode
in 1966, een stijging van 16 pro
cent. Het zware vrachtverkeer
nam in intensiteit toe met bijna
vijftig procent. Het aantal per
sonenauto's, dat vanaf januari
tot jolï van dit jaar gebruik
maakte van de Zeelandbrug,
nam daarentegen af met bijna
dertienduizend eenheden ten op
zichte van vorig jaar. Een ver
gelijking van de geldbedragen,
die bij de tolhuisjes binnenkwa
men, geeft in het eerste halfjaar
van 1967 een stijging te zien in
vergelijking met dezelfde ter
mijn in 1966.
Een rekensom laat zien, dat de in
komsten in de eerste helft van het
vorig jaar ongeveer 1,3 miljoen gul
den bedroegen. In de eerste zes maan
den incasseerde de Provinciale Zeeuw
se Brug Maatschappij 1,4 miljoen
gulden. Deze stijging van de op
brengst is te verklaren uit de verho
ging van het tarief voor personen
auto's en de toename van vrachtver
keer. Sinds 1 januari zijn er zoals
bekend voor lichte vrachtwagens
10-rit.tenkaarten van 37,50. Het
normale tarief voor deze categorie
is 4,50. Voor zware vrachtwagens,
die voor één rit 6,betalen, kun
nen abonnementen voor 50,wor
den gekocht
Om gedetailleerde cijfers te geven:
In de eerste helft van 1966 kwamen
er 24.496 lichte vrachtauto's over de
brug. in dezelfde tijd in 1967: 28.488.
Bij het zware vrachtverkeer was er
een toename van 7-106 tot 10.566 een
heden in diezelfde perioden.
10-rittenkaarten
Nu kaarten met tien coupons zijn uit
gegeven, is ook te zien hoe de percen
tages liggen van het verkeer, dat re
gelmatig gebruik maakt van de Zee
landbrug en waarvoor de verbinding
dus van het meeste belang is. Veertig
procent van de lichte vrachtwagens
maakt gebruik van de 10-rittenkaar
ten. Bij de zware vrachtwagens is dat
ongeveer 33 procent, zo heeft direc
tieassistent van de PZEM, de heer
M. Klink uit Vlissingen berekend. Bij
de personenwagens ligt het percenta
ge .vaste bruggebruikers' wat lager.
Daar ligt het cijfer over een half
jaar gerekend tussen de 25 en de
30 procent. Als men de cijfers van
maand tot maand bekijkt, liggen de
percentages voor het personenver
voer uiteraard anders. In de maanden
januari, februari en maait zijn er
procentsgewijs meer mensen, die van
de rittenkaarten profiteren dan in de
daaropvolgende maanden. Vakantie
heeft dit jaar meer personenwagens
over de brug geleid, dan vorig jaar.
In de week waarin dit jaar het begin
van de bouwvakvakanties viel zijn
24.670 personenauto's over de brug
gekomen. Vorig jaar waren het er iii
dezelfde week 21.375. De heer Kliqk
meent, dat deze toename, die ook al
in de weken voor de bouwvak vakan
tie te bespeuren was vergeleken
bij vorig jaar te danken is aan hel
feit. dat meer Nederlandei's in het
land blijven, De reden daarvoor zijn
makkelijk aan te wijzen: de terug
gang in de economie-
factoren
En dat is meteen één van de facto
ren, die minder gunstig werkt voor
het totale aantal personenwagens,
«lat van januari tot eind juni «ie tol
huisjes passeerde. Als andere rede
nen voor de afname van de belang
stelling voor een ritje over «1e Zee
landbrug geeft de heer Klink:
het nieuwtje is er af: vorig jaar
wilde men over de Oosterschclde-
brug gereden hebben.
de aansluiting naar Rotterdam via
de Barendrechtse brug is voor ve
len nog niet aantrekkelijk genoeg
om de bruggenroute te nemen.
O de verhoging van de wegenbelas
ting.
de paas- en pinksterdagen vielen
vroeg in het jaar en liet weer was
op die dagen niet zo gunstig.
Evenals op het aantal personenauto's
hebben deze factoren ongunstig ge
werkt op het aantal autobussen met
toeristen. De precieze getallen voor
personenauto's zijn: in het eerste
halfjaar van 1966, 392.943 en in die
periode van dit jaar: 379.98S.
.Over het totaalbeeld', zegt de heer
Klink, ,ben ik persoonlijk niet onte
vreden. De verhoging van het tariei
voor personenauto's van 2,50 tot
3,en de toename van het vracht
verkeer maakt de teruggang van het
aantal personenauto's ten opzichte
van vorig jaar wel goed. En de cij
fers van «le 10-rittenkaarten, die aan
tonen, dat er van januari tot nu on
geveer 100.000 regelmatige brugge
bruikers zijn geweest, maken opnieuw
en ton overvloede duidelijk, dat de
Zeelandbrug voor Zeeland nodig is'.
Inmiddels wordt er nu zoveel moge
lijk naar gestreefd om met vier tol
huisjes dë .grote vakantiestroom'
snel «loor te laten.
dan men
huidige kabinet is aangekondigd, is
een begrijpelijk standpunt. Niette
begrijpelijk
een standpunt, dat getoetst moet worden
in de tweede kamer. Tn het verleden is
dit ook gebeurd, met als gevolg felle
debatten zowel in de tweede- als in de
eerste kamer. Het zal nu wel niet
anders zijn en vermoedelijk komen daar
bij alle bekende aspecten van deze kwes
tie weer naar voren: de achteruitstelling
van Zeeuwsch-Vlaanderen, de verhou
ding veren-wegen, de industriële ontwik
keling enzovoort. Zo langzamerhand is
over de naoorlogse tarievengeschiede-
een omvangrijk boek te schrijven.
door de
3e tarieven
inderdaad omhoog gaan. Eerst moet de
minister nog met gedeputeerden overleg
gen, gedeputeerden op him beurt zul
len vermoedelijk de staten willen raad-
jen, de kamer tenslotte zal ook nog
het een en ander willen zeggen over
bewuste post op de waterstaatsbe
groting. Wij vragen ons niettemin niet
zonder somberheid af in hoeverre ver
zet tegen de verhoging nog tot resulta
ten zal leiden. De minister is de sleutel
figuur in dit hele spel: het verleden
leert dat hij in deze tarievenzaak meest
al zijn zin krijgt. En zijn mening is
duidelijk: de tarieven moeten omhoog.
Zelfs al zouden gedeputeerden zich zon
der meer verzetten tegen elke verho
ging, ook al zouden zij daarbij de volle
dige steun van de staten krijgen, dan
n«>g is het alléén de minister, die in
eerste instantie vaststelt hoeveel het
rijk per jaar in het tekort bijdraagt.
Zouden gedeputeerde staten de tarieven
niet verhogen, ontstaat een verschil tus
sen de uitkering van het rijk en het
werkelijke tekort. Dit verschil moet toch
ergens vandaan komen? Moet het uit de
nrovinciale middelen worden betaald
Jat lijkt ons onmogelijk, tenzij men het
voorzien ingenpeil in andere sectoren van
het provinciale leven wil aantasten. En
dat wil niemand. Maar bovendien: is het
wel tactisch om als provincie zonder
meer een afwijzende houding aan te ne
men? Er zijn teveel raakvlakken met
het bewuste ministerie dan dat gedepu
teerden kunnen riskeren op voet van
oorlog met dit departement te verke
ren. Weliswaar benaderen we aldus deze
kwestie helemaal niet principieel, maar
het zou onjuist zijn de ogen t.e sluiten
voor gewone praktische verhoudingen.
En juist déérop gelet en daarmee be
doelen we óók de budgettaire situatie
van het kabinet-De Jong hebben we
weinig hoop op handhaving van de hui
dige toestand. Weliswaar zal in en bui
ten het parlement alles gedaan moeten
worden om verhoging van de tarieven te
voorkomen, maar of het zal lukken? Het
perspectief lijkt ons somber.
ROTTERDAM (ANP) De gemeente
raad van Rotterdam heeft zich gister
avond in principe akkoord verklaard
niet een voorstel van het college van
burgemeester en wethouders om aan de
Nieuwe Waterweg tussen Hoek van Hol
land en Maassluis een nieuwe grote ha
ven te gaan aanleggen, die speciaal ge
schikt zal zijn voor het ontvangen van
containerschepen, passagiersschepen en
veerschepen. Met het hele complex zal 'n
■bedrag van ruimb 170 miljoen gulden
jzyn gemoeid.
Burgemeester W. Thomassen die dit
I nieuwe en spectaculaire havenproject
Ivan Rotterdam in de raad verdedigde,
izei dat op zijn snelst over tweeënhalf
Ijaar met de aanleg van het nieuwe ha
vencomplex, het dé naam Rijnpoort zal
krijgen, kan worden begonnen.