BEZUINIGINGEN OP LEGERKORPS Veel doden bij treinramp in Oost-Duitsland Zeelandbrug: meer vrachtverkeer, minder personenauto's Achttienhonderd dienstplichtigen minder in 1968 KONGO IN V-RAAD DEMKA WERFT WEER NIEUWE WERKNEMERS BESPARING BIJ DEFENSIE VAN 9 MILJOEN Vluchtelingen commissaris Midden-Oosten Labour-rebel Konni Zilliacus (72) overleden Vandaag in de krent... Vakbondsleider: gebrek aan inzicht directie' BOTSING MET TANKAUTO VEENBRAND VERWOEST NATUURGEBIED Somber perspectief ONDERHANDELEN VOOR EIND VAN HET JAAR' Opbrengst van 1,3 tot 1,4 miljoen Raad Rotterdam akkoord met Rijnpoortplan 201e jaargang - no 157 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN 1 Vrijdag 7 juli 1967 IWunilic door Souburg Pagina 2 in. 1.7S). .Brieven ,LANG LEVE EOENG KARNO' D-JAKAKTA (RTR) Honder den Indonesiërs hebben woensdag de gewezen president van Indo nesië, Soekarno, een ovatie ge bracht toen hij een onverwacht bezoek bracht aan een voorstad van Djakarta. Soekarno, die een sporthemd droeg en sandalen, reed in een auto van zijn zomer paleis te Bogor naar Djakarta om de werkzaamheden aan een nieuw monument in ogenschouw te ne men, dat door de Indonesische luchtmacht wordt opgericht. Er werd geroepen ,lang leve boeng Rarno' toen een rij auto's bij het monument in aanbouw stopte en een grote verkeersopstopping ver oorzaakte. Soekarno bracht 40 minuten op de plaats van de werk zaamheden aan het monument door en sprak met arbeiders en omstanders. NEW YORK (RTR) De Zweed Nils- Goran Gussing zal als persoonlijk ver tegenwoordiger van secretaris-generaal Tliant van de VN een onderzoek bistel len naar het lol van de oorlogsslacht offers hi het Midden-Oosten. De Zweed is tot nu toe onder meer werkzaam ge weest in Griekenland als vertegenwoor diger van de hoge commissie van de YN voor de vluchtelingen. LONDEN (RTR) Konni Zilliacus, die deel heeft uitgemaakt van de linkervleu gel van de fractie der Britse Labour- nartij in het lagerhuis en dikwijls het buitenlandse beleid van zijn eigen partij heeft gegispt, is gisteren op de leeftijd van 72 jaar in een Londens ziekenhuis overleden. Zilliacus heeft 19 jaar tot 1939 ge werkt bij de afdeling voorlichting van het secretariaat van de Volkenbond, Na de oorlog vestigde hij in het lager huis de aandacht op zich door zijn vele wagen naar aanleiding van het buiten landse beleid van de regering. Zijn op vattingen werden echter'niet altijd door de Labourpartij gedeeld. Hij stond ver scheidene keren op zeer gespannen voet met de leiding van de Labourpartij en is een keer uit "de partij gestoten. DEN HAAG -De generale staf heeft een bezuinigingsplan voor het eerste legerkorps opgesteld, dat 1800 dienstplichtigen van de lichtingen-1968 zal besparen. Dit betekent een bezuiniging op de per soneelskosten van tenminste 9 miljoen gulden voor het komende jaar. Daarbij komen besparingen van allerlei materiaal- en andere kosten. Het plan moet nog op regeringsniveau worden behandeld. Het zou vóór 1968 moeten worden uitgevoerd. Bezuiniging DEFENSIE tracht op alle fron ten bezuinigingen door te voe ren. De jongste voorstellen zijn van do legerleiding cn betreffen liet eerste legerkorps. Door ad ministratieve veranderingen en liet, laten vallen van overbodige eenheden wordt oen besparing van 1800 man of negen miljoen gulden bereikt, (pngiïia 1). Kongo DE VEILIGHEIDSRAAD der Verenigde Naties heeft na het Midden-Oosten een nieuw pro bleem te bespreken. De invasie van huurlingen in het oosten van Kongo. Gisteravond laat is de raad op verzoek van Kongo in spoedzitting bijeengekomen (pa gina IJ. Demka VORIG JAAR ontsloeg Demka Utrecht 1150 man. Nu wil het bedrijf weer werknemers in dienst nemen. Het gaat hier om 60 man voor de walserij, die vorig jaar overbodig waren geworden, (pagina 1). Premies nog hoger? De mogelijkheid wordt niet uitgesloten geacht. I pagina Tour GEEL EN GROEN tvera het de Fransman Riotte voor ogen, toen hij nu de zevende etappe van de Tour de Franco van zijn fiets stapte: liij mag vandaag in beide truien rijden, hoewel hij dat wel uil z'n hoofd zal laten. Janssen deed een vergeefse poging (pagi- a'JJ. Stroom ZUIDZANDE zat gisteren vooi een deel bijna twaalf uur zonder stroom. Het gaf heel wat onge mak. (pagina 2). Munitie REGELMATIG rijden munitie- transporten door Souburg. Lopen wij geen gevaar vragen de be woners zich af. De commandant maritieme middelen te Vlissingen gaf zjjn visie, (pagina 2). Binnen- en buitenlands nieuws: pagina 1, 3 en 9. Zeeuws nieuws: pagina 2, 4 en 5. Sport: pagina 9. Financieel nieuws: pagina 11 Rarlin on tv: pagina 7 KISANGANI EN BOEKAVOE NU BEZET NEW YORK (AFP, AP, RTR) - De verteg'enwoordiger van Kongo- Kinsjasa heeft zich tot de Veilig heidsraad gericht met het verzoek een beroep op alle landen-leden van de VN te doen om een einde te maken aan de werving van huurlingen wier actie bedoeld is om de soevereiniteit van Kongo- insjasa te schenden. (Van onze redactie) De raad kwam gisteravond omstreeks half elf Nederlandse tijd in spoedzitting bijeen om de Wacht van de Kongolese regering te behandelen over de agressie tegen Kongo. Volgens een communiqué van de ambas sade van Kongo-Kinsjasa in Parijs heeft een Belg, een zekere Gramme, de leiding gehad van de landing op vliegveld Kisangani van buitenlandse huurlingen, die met twee niet-geldenti- ficeerde vliegtuigen werden aangevoerd. Gesteund door een groep buitenlandse vrijwilligers die deel uitmaakte van het Kongolese leger en onder leiding staat van de Franse kolonel Bob Denard, vie len zij stellingen van Kongolese militai ren aan. Tezelfdertijd vielen buitenland se kolonisten stellingen van het Kongo lese lgr in Boekavoe aan en sleepten in hun actie verscheidene Kongolezen mee, die destijds van de Katangese gendar- mrie deel hebben uitgemaakt. Kongolese troepen zouden gisteren in Boekavoe 200 vechtende blanke huurlin gen en kolonisten hebben omsingeld. Dit is van Kongolese militaire zijde meege deeld., De VS hebben de acties van de door huurlingen geleide opstandige troepen in Kongo veroordeeld en steun aan dc Kongolese regering toegezegd. Het Amerikaanse ministerie van buiten landse zaken heeft bekendgemaakt, dat 48 Amerikanen uit Boekavoe zijn geëva cueerd. Volgens de woordvoerder van dit ministerie is de situatie nog verward, maar zjjn de opstandige troepen onder leiding van buitenlandse huurlingen blijkbaar in het bezit van Kisangani en Boekavoe. Een aantal eenheden, die nu onder de twee divisies van het eerste legerkorps ressorteren, zullen direct onder de staf van het legerkorps worden geplaatst. Doublures worden daardoor voorko men. De veranderingen betekenen, dat een aantal beroepsmilitairen zal worden overgeplaatst. Om hoeveel van hen het gaat, is op dit moment niet te zeggen, aldus een defensiewoordvoerder. Het bezuinigingsplan is zodanig opgezet, dat de gevechtskracht zo min mogelijk wordt aangetast. De veranderingen houden onder n De zogenaamde treinbataljons de divisies, waarin de brigadegenie, de technische dienst, vervallen. Deze ta ken worden door de logistieke eenheid van het legerkorps overgenomen. De twee bataljons 155 mm Houwit sers van de divisie komen direct onder de staf van het legerkorps. Hetzelfde gebeurt met de twee afdelingen artil lerie met atoomkoppen (8 mm Houwit sers en Honest Johns), die onder het legerkorps tot één afdeling worden sa mengevoegd. De defensiewoordvoerder kon niet meedelen, of dit een vermin- MAAGDENBURG: minstens 79 passagiers zijn omgekomen bij een explosie, welke volgde op een bot sing tussen een trein en een tank auto met benzine. Vier rijtuigen en het stationsgebouiv werden door liet. vuur aangetast. Redders moee ten 5.'/ mensen met min of meer ernstige verwondingen naar een ziekenhuis brengen. Eén geniebataljon wordt mobilisabel gesteld. De dlenstplichtingen kunnen naar huis gaan. Er blijven twee van zulke bataljons over. Andere onderdelen, die van elk van de beide divisiestaven naar de staf van het legerkorps worden overgebracht, zijn een squadron lichte vliegtuigen, een eskadron marechaussee en een ver- bindings- en verkenningsbataljon. Meer plannen Het Iaat zich aanzien, dat voor de land macht op de rijksbegroting 1968 niet meer geld beschikbaar zal zijn rlan dit jaar. De automatische kostenstijgingen, onder andere de salarisverhogingen, moeten dus door bezuinigingen worden opgevangen. Verdere bezuinigingen staan dan ook voor de deur. NA ONTSLAG VAN 1150 MAN UTRECHT (ANP) De Konink lijke Demka Staalfabrieken NV in Utrecht, een dochteronderneming van de Hoogovens, die eind vorig jaar meer dan de helft (circa 1150 man) van de 2000 man tellende personeel wegens een interne sa nering heeft ontslagen, gaat weer personeel werven. De huidige marktsituatie en de orderpo- sitio zijn thans zodanig, dat tot het ein de van het jaar beide walserijen meer dan volbezet zijn. De vooruitzichten op langere termijn wettigen de verwach ting «lat dit geen tijdelijke zaak betreft. De directie heeft daarom besloten de Domkuwalserij weer met een derde ploeg tc bezetten. Het gaat daarbij om uitbreiding van de werkgelegenheid voor ongeveer 60 man. De ondernemingsraad van Demka gistermiddag van een en ander op de hoogte gesteld. Later op de middag werd ook op de aanplakborden in het bedrijf bekend gemaakt, dat Demka weer een beroep zal gaan doen op de arbeids markt. Met de vakorganisaties en het gewestelijk arbeidsbureau is over'-- Mededeling De officiële mededeling van de Demka- directie luidt als volgt: ,in november jongstleden is besloten de speciaal-staal- produktie niet voort te zetten. De afde lingen die voornamelijk daarvoor werk ten, zijn als gevolg hiervan gesloten. Het werd onder meer verantwoord ge acht. de staaf- en draadwalserij, mits die in nauwe samenwerking met de staaf- en draadwalserij van Hoogovens kon werken, in stand te houden. Er is toen besloten voor de belde walserijen de verkoop en produktieplanning te inte greren. Het resultaat van deze samen werking is zeer bevredigend. Op basis van de toen bekende markt- (Zie slot pag. 3 kol. 6) TIENTALLEN KINDEREN OMGEKOMEN BERLIJN (AP) Een hevige botsing tussen een passagierstrein en een benzinewagen nabij Lan- genweddingen, Oost-Duitsland, heeft gisteren aan tenminste 79 mensen het leven gekost, terwijl tientallen passagiers licht of zwaar werden gewond. Dit heeft het officiële Oostduitse persbu reau ADN, meegedeeld. ADN zei, dat zich onder de doden en gewonden veel kinderen bevonden. Een tankauto, geladen met 15.000 liter benzine kwam in botsing met een pas sagierstrein die van Maagdenburg kwam. De botsing vond plaats op de overweg Langenweddingen waar spoorbomen niet gesloten waren, auto ontplofte. De brandende benzine verspreidde zich over de wagons van de trein. De vlammen vraten ook het sta tion aan, het perron en een seinhuis. Het station brandde volkomen uit. STEEXWIJKERWOLD (ANP) i de directe omgeving van Steenwijker- wold bij het dorp Scheerwolde in een stuk woest natuurgebie<l, eigendom van de staatsdomeinen, heeft woensdag en gistermorgen een veenbrand gewoed, waardoor ca zes ha natuurgebied is verbrand. De oorzaak van de brand is volgens de politie van Steenwijkerwold nog niet opgehelderd, maar is mogelijk ontstaan doordat het grondwater "door de lang durige droogte momenteel een laag peil bereikt heeft en de bovenlaag kurk droog is. De brand in het loofhout en het veen gaf een enorme rookontwilckeling waar van in de vakantiekampen in de buurt veel hinder werd ondervonden. Schoolkinderen De botsing vond gistermorgen om 8 uur plaats toen vele treinen gevuld waren met schoolkinderen. De slacht offers konden niet uit de brandende trein komen, aldus werd van de zijde van de politie verklaard. In het eerste rijtuig van de trein zaten kinderen die op een vakantiereisje naar de Harz waren. Een regeringscommissaris die een onder zoek instelt naar de armp heeft mee gedeeld, dat het bergingswerk gister avond laat beëindigd werd. Het is de zwaarste spoorwegramp Oost-Duitsland na de tweede werelao log. Minister Bakker heeft er in de eerste kamer geen doekjes om gewonden: uit een oogpunt van begrotingsbeleid zal aan een verhoging van de veertarieven voor de Wester- schelde niet zijn te ontkomen. De bewindsman zal binnenkort met ge deputeerde staten van Zeeland overleg plegen: een .verhoging binnen redelijke grenzen' acht hij uit een oogpunt van begrotingsbeleid noodzakelijk. Gedepu teerden komen daardoor in een wat moeilijk parket: zij zijn feitelijk gebon den door een motie, die vorig jaar de cember in de staten van Zeeland is aan genomen. In die motie wei-den vijf pun ten opgesomd, waarmee een verhoging van de veertarieven in strijd werd ge acht. Gedeputeerden waren het met dit stuk volkomen eens en lieten dan ook weten, dat de motie hun welkom was als een ondersteuning van het eigen standpunt. Strikt formeel zou men ove rigens kunnen verdedigen, dat de redactie van de motie niet zodanig is dat gede puteerde staten bij voorbaat verplicht zijn in het gesprek met de minister alle voorstellen tot verhoging af te wijzen. Zo bindend is het stuk nu ook weer niet geformuleerd. De praktijk echter gelet op de verhoudingen in de staten zal er wel op neerkomen, dat het col lege géén enkele definitieve stap zal willen ondernemen voordat het de staten heeft geraadpleegd. Er zal derhalve in de toekomst gerekend kunnen worden op voldoende openbare discussie over dit onderwerp. Die discussie zal zich als we het goed zien afspelen op twee niveaus. In de eerste plaats dus in de staten van Zeeland, waar de menings vorming een half jaar geleden uitmond de in een met algemene stemmen aan vaarde motie. Daarnaast kan er sprake zijn van een kamerdebat en dat zal ver moedelijk gebeuren bij de behandeling van de 'begroting van verkeer en water staat. Op deze begroting immers komt een zeer belangrijk bedrag voor als uit kering aan de provincie Zeeland: het tekort dat de Westerscheldeveren jaar lijks opleveren. Deze tekorten vertonen een stijgende lijn: uit een recente begrotings wijziging blijkt, dat het tekort over 1966 lobaal 7,5 miljoen edraagt, één miljoen aanvankelijk had geraamd. Gelet op al lerlei nieuwe voorzieningen in de nabije toekomst (dubbeldekkers) valt niet. aan te nemen dat het tekort de komende jaren zal verminderen, integendeel. Van daar waarschijnlijk, dat minister Bak ker in zijn laatste mededeling aan de eerste kamer als voornaamste motief voor tariefsverhoging het .begrotingsbe leid' opgeeft. Het bedrag gaai kennelijk naar zijn mening té zwaar op het totale budget drukken, zodat hij oók van de veergebruikers een verhoogde bijdrage wil eisen. In het totale beeld van het budgettaire beleid, zoals dit door het Japanner over Vietnamstrijd: TOKIO (Reuter) Morio Aoki, de Japanse ambassadeur bij de VN in Genève. voorziet,, dat vre desonderhandelingen over Vietnam gevoerd zullen worden tussen de rechtstreeks betrokken landen in het conflict vóór het einde van het jaar. Dit meldt het Japanse persbureau Kyodo. De ambassadeur wees op Ge mogelijk heid dat een derde land met Invloed in Hanoi zich leent voor de organi satie van dergelijke besprekingen, aldus Kyodo. Aoki zei de mogelijkheid te zien van voorbereidende besprekingen als uit vloeisel van de jongste oorlogsontwik keling-en. Deze schijnen naar zijn me ning erop te wijzen, dat zowel de VS als Noord-Vietnam beseffen, dat -rij zich in een slijtageoorlog bevinden. ,Dat de VS nog eens 70.000 man troe pen in Vietnam in de strijd gaan w pen is veelbetekenend. Met Hanoi het in dit opzicht niet anders gesteld', aldus zou Aoki gezegd hebben. De ambassadeur is op het ogenblik met vakantie in Japan. VERGELEKEN MET EERSTE HALFJAAR 1966 COLIJNSPLAAT Sinds de tariefswijziging van de Zeeland- brug is het vrachtverkeer over de brug sterk toegenomen. Voor het lichte vrachtverkeer was dat in het eerste halfjaar van 1967, vergeleken met dezelfde periode in 1966, een stijging van 16 pro cent. Het zware vrachtverkeer nam in intensiteit toe met bijna vijftig procent. Het aantal per sonenauto's, dat vanaf januari tot jolï van dit jaar gebruik maakte van de Zeelandbrug, nam daarentegen af met bijna dertienduizend eenheden ten op zichte van vorig jaar. Een ver gelijking van de geldbedragen, die bij de tolhuisjes binnenkwa men, geeft in het eerste halfjaar van 1967 een stijging te zien in vergelijking met dezelfde ter mijn in 1966. Een rekensom laat zien, dat de in komsten in de eerste helft van het vorig jaar ongeveer 1,3 miljoen gul den bedroegen. In de eerste zes maan den incasseerde de Provinciale Zeeuw se Brug Maatschappij 1,4 miljoen gulden. Deze stijging van de op brengst is te verklaren uit de verho ging van het tarief voor personen auto's en de toename van vrachtver keer. Sinds 1 januari zijn er zoals bekend voor lichte vrachtwagens 10-rit.tenkaarten van 37,50. Het normale tarief voor deze categorie is 4,50. Voor zware vrachtwagens, die voor één rit 6,betalen, kun nen abonnementen voor 50,wor den gekocht Om gedetailleerde cijfers te geven: In de eerste helft van 1966 kwamen er 24.496 lichte vrachtauto's over de brug. in dezelfde tijd in 1967: 28.488. Bij het zware vrachtverkeer was er een toename van 7-106 tot 10.566 een heden in diezelfde perioden. 10-rittenkaarten Nu kaarten met tien coupons zijn uit gegeven, is ook te zien hoe de percen tages liggen van het verkeer, dat re gelmatig gebruik maakt van de Zee landbrug en waarvoor de verbinding dus van het meeste belang is. Veertig procent van de lichte vrachtwagens maakt gebruik van de 10-rittenkaar ten. Bij de zware vrachtwagens is dat ongeveer 33 procent, zo heeft direc tieassistent van de PZEM, de heer M. Klink uit Vlissingen berekend. Bij de personenwagens ligt het percenta ge .vaste bruggebruikers' wat lager. Daar ligt het cijfer over een half jaar gerekend tussen de 25 en de 30 procent. Als men de cijfers van maand tot maand bekijkt, liggen de percentages voor het personenver voer uiteraard anders. In de maanden januari, februari en maait zijn er procentsgewijs meer mensen, die van de rittenkaarten profiteren dan in de daaropvolgende maanden. Vakantie heeft dit jaar meer personenwagens over de brug geleid, dan vorig jaar. In de week waarin dit jaar het begin van de bouwvakvakanties viel zijn 24.670 personenauto's over de brug gekomen. Vorig jaar waren het er iii dezelfde week 21.375. De heer Kliqk meent, dat deze toename, die ook al in de weken voor de bouwvak vakan tie te bespeuren was vergeleken bij vorig jaar te danken is aan hel feit. dat meer Nederlandei's in het land blijven, De reden daarvoor zijn makkelijk aan te wijzen: de terug gang in de economie- factoren En dat is meteen één van de facto ren, die minder gunstig werkt voor het totale aantal personenwagens, «lat van januari tot eind juni «ie tol huisjes passeerde. Als andere rede nen voor de afname van de belang stelling voor een ritje over «1e Zee landbrug geeft de heer Klink: het nieuwtje is er af: vorig jaar wilde men over de Oosterschclde- brug gereden hebben. de aansluiting naar Rotterdam via de Barendrechtse brug is voor ve len nog niet aantrekkelijk genoeg om de bruggenroute te nemen. O de verhoging van de wegenbelas ting. de paas- en pinksterdagen vielen vroeg in het jaar en liet weer was op die dagen niet zo gunstig. Evenals op het aantal personenauto's hebben deze factoren ongunstig ge werkt op het aantal autobussen met toeristen. De precieze getallen voor personenauto's zijn: in het eerste halfjaar van 1966, 392.943 en in die periode van dit jaar: 379.98S. .Over het totaalbeeld', zegt de heer Klink, ,ben ik persoonlijk niet onte vreden. De verhoging van het tariei voor personenauto's van 2,50 tot 3,en de toename van het vracht verkeer maakt de teruggang van het aantal personenauto's ten opzichte van vorig jaar wel goed. En de cij fers van «le 10-rittenkaarten, die aan tonen, dat er van januari tot nu on geveer 100.000 regelmatige brugge bruikers zijn geweest, maken opnieuw en ton overvloede duidelijk, dat de Zeelandbrug voor Zeeland nodig is'. Inmiddels wordt er nu zoveel moge lijk naar gestreefd om met vier tol huisjes dë .grote vakantiestroom' snel «loor te laten. dan men huidige kabinet is aangekondigd, is een begrijpelijk standpunt. Niette begrijpelijk een standpunt, dat getoetst moet worden in de tweede kamer. Tn het verleden is dit ook gebeurd, met als gevolg felle debatten zowel in de tweede- als in de eerste kamer. Het zal nu wel niet anders zijn en vermoedelijk komen daar bij alle bekende aspecten van deze kwes tie weer naar voren: de achteruitstelling van Zeeuwsch-Vlaanderen, de verhou ding veren-wegen, de industriële ontwik keling enzovoort. Zo langzamerhand is over de naoorlogse tarievengeschiede- een omvangrijk boek te schrijven. door de 3e tarieven inderdaad omhoog gaan. Eerst moet de minister nog met gedeputeerden overleg gen, gedeputeerden op him beurt zul len vermoedelijk de staten willen raad- jen, de kamer tenslotte zal ook nog het een en ander willen zeggen over bewuste post op de waterstaatsbe groting. Wij vragen ons niettemin niet zonder somberheid af in hoeverre ver zet tegen de verhoging nog tot resulta ten zal leiden. De minister is de sleutel figuur in dit hele spel: het verleden leert dat hij in deze tarievenzaak meest al zijn zin krijgt. En zijn mening is duidelijk: de tarieven moeten omhoog. Zelfs al zouden gedeputeerden zich zon der meer verzetten tegen elke verho ging, ook al zouden zij daarbij de volle dige steun van de staten krijgen, dan n«>g is het alléén de minister, die in eerste instantie vaststelt hoeveel het rijk per jaar in het tekort bijdraagt. Zouden gedeputeerde staten de tarieven niet verhogen, ontstaat een verschil tus sen de uitkering van het rijk en het werkelijke tekort. Dit verschil moet toch ergens vandaan komen? Moet het uit de nrovinciale middelen worden betaald Jat lijkt ons onmogelijk, tenzij men het voorzien ingenpeil in andere sectoren van het provinciale leven wil aantasten. En dat wil niemand. Maar bovendien: is het wel tactisch om als provincie zonder meer een afwijzende houding aan te ne men? Er zijn teveel raakvlakken met het bewuste ministerie dan dat gedepu teerden kunnen riskeren op voet van oorlog met dit departement te verke ren. Weliswaar benaderen we aldus deze kwestie helemaal niet principieel, maar het zou onjuist zijn de ogen t.e sluiten voor gewone praktische verhoudingen. En juist déérop gelet en daarmee be doelen we óók de budgettaire situatie van het kabinet-De Jong hebben we weinig hoop op handhaving van de hui dige toestand. Weliswaar zal in en bui ten het parlement alles gedaan moeten worden om verhoging van de tarieven te voorkomen, maar of het zal lukken? Het perspectief lijkt ons somber. ROTTERDAM (ANP) De gemeente raad van Rotterdam heeft zich gister avond in principe akkoord verklaard niet een voorstel van het college van burgemeester en wethouders om aan de Nieuwe Waterweg tussen Hoek van Hol land en Maassluis een nieuwe grote ha ven te gaan aanleggen, die speciaal ge schikt zal zijn voor het ontvangen van containerschepen, passagiersschepen en veerschepen. Met het hele complex zal 'n ■bedrag van ruimb 170 miljoen gulden jzyn gemoeid. Burgemeester W. Thomassen die dit I nieuwe en spectaculaire havenproject Ivan Rotterdam in de raad verdedigde, izei dat op zijn snelst over tweeënhalf Ijaar met de aanleg van het nieuwe ha vencomplex, het dé naam Rijnpoort zal krijgen, kan worden begonnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 1