Thant willigt eis Egypte in: VN-MILITAIREN UIT GRENSGEBIED Groeiend autobezit in Zeeland vergt grond, geld en nadere bestudering Toestand in het Midden-Oosten explosief Israël: geëigende maatregelen Ontslag dreigt voor 5000 man Vakbeweging komt met eigen plannen werkgelegenheid Vandaag in de krant... IN TILBURG Nagel blijft in PvdA-bestuur Over vormgeving is Duikboten: REGERING HOUDT VAST AAN STANDPUNT VAN VOORGANGERS Boeiend maar somber Hl VAN 5000 AUTO'S IN 1953 NAAR 40.000 THANS Langparkeerders in de steden: begin probleem 210e jaargang - no. 115 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISS1NGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Olnctla. H V 8.Ö. Mij. ran «CV Provinciate Ihiwb Couranti f. ran V.ld., r. I. Boor M W. 4* Ptffr. Hooldrad.ct.iu <J. A. 4» Kok. Ahenn.m.ntorIK (1 coal por wrak. 12,05 por 0 Suraouoi Vllnlngon, Walitrail 58-80. lol. 2155 (bag rad. 3508, adv. 1C47/1843). Mlddolburg. Morkl 51, M. 1841. (k g g rod. 2078/1189. odv. 2175). Cooi. Grolt M.rkt 2, lol. 8140 (b g taloloo» 2811- Zlorlkroo rad. lol 2754. odm lol. 2094. Adv orij. 15 cont por mm. Minimum por tdv. t 8.25. lagoo. mod. 2% v lorltf. Klolno odv (m«* 8 ragcl.) 15 conl p« ragol. (min. f 1.75; Vrijdag 19 mei 1967 Man en macht werkt aan de vracht Pagina 11 0 PZC, Middelburg. SAOEOI AR ABIE GAZA/BEIROET/TEL AVIV/NEW YORKNog voordat secretaris-generaal Thant gister avond in New York de Egyptische eis om de VN-vredestroepen van de Egyptisch-Israëlische grens terug te trekken formeel had ingewilligd, waren volgens Egyptische bronnen al VN-troepen op de terugtocht gegaan. Dit zou gebeurd zyn in de Sinaï- woestijn, waar de Indiase generaal I. Darjit Rikhye (gisteren in zijn VN-vliegtuig doelwit van vol gens VN-functionarissen Is raëlische straaljagers)), geïsoleer de posten opdracht gaf hun pa trouillegang te staken. Rikhye gaf deze opdracht ongeveer op het zelfde tijdstip als hij het VN-hoofd- kwartier in New York op de hoog te stelde van de naar een explosie groeiende situatie in het Midden- Oosten. Scandinaviërs Zijn bevel sproot kennelijk voort uit de overweging, dat de blauwgehelmde VN- mannen die zich aan de Egyptische kant van de grenslijn bevinden, daar slechts kunnen zijn met de toestemming van Cairo. Gisteravond was derhalve de woestijnmacht van 250 Scandinaviërs terug op de grote basis van de volke renorganisatie in de Gazalandengte «en strook voormalig Palestijns gebied VERONTSCHULDIGINGEN VAN ISRAEL (correspondent Robin Stafford) TEL AYTV, ISRAEL Israël heeft gisteravond officieel z\jn verontschuldigingen aangeboden ▼oor het luclitincident van giste ren, waarin liet vliegtuig van VN-generaal Rikhye binnen het bereik van Israëlische straalja- gerschoten kwam. De regering In Tel Avfv heeft daarbij echter ge steld, dat het toestel meer dan 80 kilometer binnen Israëlisch gebied vloog. Dit was, zo deelde een re geringswoordvoerder mede, de tweede maal In twee dagen dat een VN-vliegtuig onaangekondigd Doven Israëlisch grondgebied kwam. Medegedeeld werd dat het inci dent zich voordeed boven de Gn- za-landengte. Het VN-vliegtuig- zou niet hebben gereageerd op het verzoek van opgestegen Israëli sche vliegtuigen om zichzelf te Identificeren en deze toestellen te volgen. Daarop werden 15 tot 20 schoten afgegeven, echter zo danig dat er geen kans was het VN-toestel te raken, aldus de of ficiële woordvoerder. Aan de VN- rredesmacht werd het gebeurde gerapporteerd. Verzocht werd nog maals de grens niet te overschrij den dan na overleg vooraf. VN-militairen SECRETARIS-GENERAAL Oe Thant lieeft gisteren de Egyp tische eis aanvaard, de VN-mili- talren terug te trekken uit het Israëlisch-Egyptische grensge bied (pag. 1). Misverstand HET VEERSE MEER is een ge bied voor in hoofdzaak verblljfs- recreatie gebleken. Dit in tegen stelling tot Haagse stukken, die blijven spreken van een oord voor dagrecreatie (pag. 2). Cadeai HET CARILLON van de Lange Jan in Middelburg krijgt een nieuw speelwerk. Een cadeau van de Vitrite Works bij het 750-ja- rig bestaan van de stad (pag. 2). Besparingen NV V-VOORZITTER Kloos neeit verklaard, gedwongen besparin gen verantwoord te vinden (pag. 3). Beneluxtunnet KONINGIN JULIANA zal op 5 juni a s de Beneluxtuunel voor het verkeer openstellen (pag. 11). Binnen- en buitenlands nieuws op pagina 1, 3, 9 en 11; Zeeuws nieuws op pagina 2, 4. 5 en 13; Financieel en economisch nieuws op pagina 15; Radio en tv op pagina 7. dat door Egypte werd geannexeerd toen negentien jaar geleden de vijandelijkhe den tussen Egyptenaren en Israëli's uitbraken. Stellingen Meldingen, vanuit de Gaza-strip tot in Beiroet doorgedrongen, willen dat thans 16000 man Egyptische troepen stellingen hebben ingenomen aan wat (Zie slot pag. 11 kol. 4) UTRECHT-BRUSSEL (ANP, AP) De in Tilburg geconcentreerde wollen strijkgarenindustrie wordt met ondergang bedreigd als op korte termijn geen beschermende maatregelen worden genomen. Daardoor worden 5000 werkne mers (vrijwel het gehele arbeiders bestand in deze industrie) met ont slag bedreigd. Dit heeft de heer Th. de Jong, voor zitter van de NVV-textielbond .De Een dracht', donderdagochtend medegedeeld op de hoofdbesturenvergadering van het NW in Utrecht. De federatie van Nederlandse wolindu strieën (Fenewol) heeft kortgeleden de minister van economische zaken tele grafisch op de hoogte gesteld van de crisis ln de wollen strijkgarenindustrie en de dreigende sluiting. Zij heeft op korte termijn gevraagd om stimuleren de maatregelen. Inmiddels hebben werk gevers en werknemers een gesprek ge voerd met de minister van economische zaken. De moeiHjkheden van de wollen strijkgarenindustrie z|jn voornamelijk hot gevolg van het feit dat in Italië de bestaande EEG-wetgeving wordt ont doken. Ongelijke concurrentieverhou dingen zijn ontstaan door verlening van exportpremies tot 10 procent. De wol len strijkgarenindustrie ln Tilburg heeft sinds 1953 al vele slagen moeten incas seren. Het aantal bedrijven verminderde van 36 tot 12. Inmiddels heeft de Nederlandse rege ring. zoals gemeld, de EEG-commlssle toestemming verzocht om de eigen tex tielindustrie te beschermen door middel specifieke rechten. SINAI-WOE8TIJNEgyptische tanks trekken op door de Sinaï- woestijn om posities langs de grens van Israël in te nemen. Egyptisch-Israëlische grens: Nog wappert de vlag van de Verenigde Naties in de strook van Gaza. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Het partijbestuur van de PvdA heeft tijdens een gisteravond ge houden vergadering besloten het incident rond het 27-jarige hoofdbestuurslid Jan Nagel als afgedaan te beschouwen. PvdA-voorzitter Tans ht^ft onlangs nog hoofdbestuur behoorde af te treden diens op de Amsterdamse Westermarkt gemaakte opmerldng ,dat mensen dlc vinden dat 1 mei rood moet zjjn en niet oranje, op straat waren en niet bij de PvdA-manifestatie in liet Amsterdamse Concertgebouw'. In de gisteravond gehouden vergadering heeft, de heer Nagel verklaard dat zijn uitlatingen zijn misverstaan. Hij be treurde het dat zijn formuleringen daar kennelijk aanleiding toe hebben gegeven. De heer Nagel verzekerde dat het aller minst in zijn bedoeling heeft gelegen de organisatie van het 1 mei-feest van de PvdA in Amsterdam te diskwalificeren. Consequentie van talmende houding SER OPWINDING OVER STREEPJE TUSSEN WILLEM EN ALEXANDER PRINSJE HAD EEN STREEPJE VOOR UTRECHT (ANP) Het streep je tussen de voornamen van prins Willem-AIexander heeft vier Si 1_ 1 J i-chtse ouderparen bewogen tot s IlOF FlICtS DCKCIlCl brief aan of een gang naar de Het over legorgaan van de drie vakcentrales zal zelf plannen lanceren om de werkgelegenheid in ons land te sti muleren. Dit heeft de secretaris van het NW, de heer F. J. Wil- lems, donderdagochtend kondigd op de hoofdbesturenver- je tussen de voornamen van prins Willem-AIexander heeft vier Utrechtse ouderparen bewogen tot een brief aan of een gang naar de burgerlijke stand in Utrecht. Fo- si to's van de prinselijke geboorteakte S UTRECHT (ANP) hebben hen nogal opgewonden. omdat zij de namen van hun kin deren indertijd niet van een streep je hebben mogen voorzien. Het streepje is in Utrecht namelijk nooit eerder toegestaan en is op 5 april 1965 zelfs b(j beschikking van de arrondissementsrechtbank in Utrecht afgewezen.... Het hoofd van de burgerlijke stand in Utrecht, de heer R. Vleér, kwam daardoor bij het opmaken van de et geboorteakte van de prins in een sigadering van het NAT in Utrecht. Zndi-n hri ht>t 3 3 moeilijk parket. Zodra S streepje ontwaarde belde hij de 5 officier van justitie, mr W. H. 3 Overbeek, die zei dat het verbin- 3 dingstekentje tussen Willem en 5 Alexander maar moest blijven staan. 3 Op dat moment had het prinsje 3 dus kennelijk een streepje voor. S Maar zo is het niet gebleven, want S ouders die hun spruiten namen 3 willen geven als Jan-Willem en 3 Anne-Marie mogen vanaf 2 mei S die namen met streepje en al in 3 de stukken van de burgerlijke 3 stand laten opnemen. 3 S Anders ligt het voor kinderen die 3 eerder geboren zjjn en wier nainen 3 al zonder streepje In de archieven 3 van Utrechts burgerlijke stand 3 prijken. Veranderingen daarin zjjn 3 niet mogelijk, zonder en uitspraak van de rechtbank. jgi De vakbeweging beschouwt dit als enige consequentie van de talmende houding van de Sociaal Economische Raad. die! na twee interimrapporten waarschijnlijk niet bereid is tussentijds aan te geven hoe de werkgelegenheid kan worden be vorderd. Over de vormgeving van de plannen de vakbeweging is nog niets definitiefs bekend. Uitgangspunt bij de voorstellen zal zijn het in het actieprogram van de drie vakcentrales genoemde tripar- titenorgaan, gevormd door overheid, werkgevers en werknemers, dat door de voorzitter van het NW reeds raad voor de werkgelegenheid is genoemd. Dit ad viesorgaan zal regionale vertakkingen of een regionale onderbouw moeten hebben, zo meent de heer Willems. E Zie slot pag. 11 kol. 6) DEN HAAG (ANP) Op de schrifte lijke vragen van het tweede-kamerlid drs Den Uyl (pvda) inzake eventuele verlening van uitvoervergunningen bjj levering van duikboten aan Zuid-Afrika heeft oe minister-president, de heer P. de Jong als minister van buitenlandse zaken ad interim, mede namens de heer De Block, minister van economische za ken. medegedeeld, dat de regering vast houdt aan het standpunt dat door vorige kabinetten in deze kwestie is ingenomen. De heer De Jong verwijst in dit verband naar hetgeen de minister van buiten landse zaken tijdens de behandeling van de begroting van zijn departement Fn de cember jl in de tweede kamer ter zake heeft opgemerkt. De minister van buitenlandse zaken zal, zo deelt de heer De Jong verder mede, z(Jn toezegging gestand doen, gedaan bij de behandeling van de begroting van buitenlandse zaken op 28 december jl .dat hij bereid is om, zodra er een kwes tie komt van het verlenen van uitvoer vergunningen of wanneer er sprake is van een nieuwe situatie, de kamercom missie voor buitenlandse zaken In lichten'. TVAIDDELBURG Toen de verkeerspolitie in Den Haag onlangs eens naging, hoeveel automobilisten hun be zit 's nachts op straat gepar keerd laten staan, kwam men tot het opmerkelijke getal van tachtig procent. En er waren onmiddellijk wel ijverige statis tici te vinden, die enkele ver bijsterende cijfers op tafel gooi den: de geparkeerde wagens ne men 840.000 vierkante meter straatoppervlakte in beslag en in een rij gezet zouden zij een vierhonderdtwintig kilometer lange file vormen, bijna de af stand Amsterdam-Parijs. Hoewel men in Zeeland niet met dergelijke hoge cijfers hoeft te werken. (Den Haag telt op het ogenblik ongeveer 9(1.000 personen auto's, Zeeland 40.000) houdt de groei van liet autobezit verhoudings gewijs gelijke tred niet de landelijke aanwas. En het is een sterk pro gressieve groei. Het laatst bekende cijfer is dat van 1 augustus 1066: 34.892. Zestien jaar daarvoor, np 1 augustus 1958, werden in Zee- land 5464 personenauto's geteld. Dc landelijke cijfers van 1958 en 1966 zijn 187.600 en 1.502.200. De progressieve groei van het Zeeuwse bezit aan personenau to's komt het best tot niting als men de cijfers van de achterlig gende jaren onder elkaar plaatst (alles per 1 augustus) 1953 5.464 1960 12.745 1961 14.854 1962 16.723 1968 19.598 1964 23.748 1965 28.765 1966 34.392 Uitgaande van deze groei moet he: aantal personenauto's in Zeeland mo menteel dus ongeveer veertigduizend bedragen. Uit gegevens van het Cen traal Bureau voor de Statistiek blijkt voorts, dat in 1966 het .aantal inwo- ners per personenauto' in Zeeland gelijk was aan het landelijk cijfer van één auto op acht Inwoners. In 1965 lag dit met één op tien al ge lijk, in 1962 lag Zeeland met één op 17 iets achter bij het landelijke cij fer van één op 16 en in 1957 waren er in Zeeland verhoudingsgewijs méér auto's dan in overig Nederland, één op 28, bij een landelijk cijfer van één op 29. Nu het Zeeuwse totaal op rond 40.000 moet zijn gekomen, blijkt ook hier, dat ,de auto voor de deur' in sommig-e wijken een sta-in-de-weg begint te vormen, die vaak hinder oplevert voor een vlotte doorstroming van het ver keer. Gemeente en politie zijn dan genoodzaakt zich te bezinnen op maatregelen, waarbij de enig werkelijk afdoende oplossing, het scheppen van buiten de rijbanen gelegen parkeerruimte zelden tot de mogelijkheden behoort veel al is men aangewezen op de in stelling van een éénzijdig wacht- v er bod of, soms ook in combina tie met. de invoering van ëén- richtingverkeer. Het probleem speelt uiteraard vooral in de oudere woonwijken, waarbij dit ,oud' ook geldt voor woonwijken, die na de tweede wereldoorlog, zelfs tot tien jaar geleden werden ge bouwd. Alleen In de allerjongste stadsuitbreidingen is voldoende en tegen de achtergrond van de toe komstverwachtingen is ook dit .vol doende' al weer betrekkelijk re kening gehouden met het scheppen van parkeergelegenheid. Voorzie ningen, die uiteraard belangrijk kos tenverhogend werken, eenvoudig omdat men voor flats en woning groepen, waarbij parkeerhavens en (Zie slot pag. 2 kol. 2) et deze week openbaar ge- maakte eerste interimrap port van de commlssie-Ensche- dé over de zaak-Amsterdam is zowel boeiende als sombere t; .1 lectuur. Boeiend, omdat in de meer clan vierhonderd pagina's tellende bijlagen van het rapport tien tallen getuigenverklaringen zijn opgeno men van allerlei mensen, die bil de roe rige dagen van 13 en 14 juni 1966 waren betrokken. Zij hebben het allemaal mee gemaakt en vertellen er op hun eigen wijze over. De in hun verklaringen weer gegeven ervaringen zijn verstrekt van uit geheel verschillende gezichtshoeken, vanuit verschillende milieus ook. zodat zij met elkaar een bont en uitgebreid beeld opleveren van de Amsterdamse ge beurtenissen. Vele emoties zijn in deze stukken terug te vinden, nuchterheid, af keer, bewogenheid, rustige observatie, men herkent het alles bij lezing van de vele pagina's. Niettemin sombere lec tuur: men stuit al lezend op fouten en feilen bij verantwoordelijke figuren, er is sprake van kritiek en van verwijten over en weer. de hele (niet opgewekte) ïg van zaken in de hoofdstad is hier alle openheid zichtbaar geworden. Wanneer men als lezer zich een weg zoekt door dit uitgebreide document, daarbij voorzichtig pogend tot een oor deel te komen, beseft men tevens hoe makkelijk en eenvoudig het is achteraf te zeggen wéér en waarom het mis is gegaan Men stelle zichzelf eens voor op een verantwoordelijke plaats in het ra derwerk, dat daar Sn Amsterdam in be weging was gekomen: zou men zelf on der die omstandigheden wel feilloos heb ben gewerkt 7 Enige terughoudendheid het uitspreken van een oordeel is naar ..j gevoel na lezing van dit eerste rap port haast onvermijdelijk, om meer dan één reden. Er zijn twee vragen, waarop men als vanzelfsprekend een antwoord zoekt in dit uitgebreide boekwerk. Vraag één: is commissaris Van der Molen terecht ontslagen? Tweede vraag: was het juist de burgemeester eveneens naar huis te zenden? Na kennisneming van interim rapport en van de bijlagen komt het ons voor, dat beide vragen bevestigend moe ten worden beantwoord. De burgemees ter moge een man van grote verdiensten "n. op één bepaald stuk van zijn beleid eft hij toch wel tekort geschoten, na- jlMk ten aanzien van het politiebeleid. De m dit opzicht gemaakte fouten op 13 en 14 juni kunnen dan ook moeilijk worden beschouwd als toevalligheden, maar zijn veelmeer symptomatisch voor de instelling van de burgemeester ten aanzien van dit onderdeel van zijn taak. Er worden daarover verhelderende ver klaringen afgelegd in de bijlagen van het rapport met name door de Amsterdamse gemeentesecretaris. Hij zegt onder meer dit: .Voor politieaangelegenheden had de burgemeester niet veel begrip. En nog steeds - na tien jaar - zegt h(J niet des kundig te zijn in politieaangelegenheden. Hij had er in die jaren toch wel wat van kunnen leren'. Bovendien speelde in deze politiekwpstie de omstandigheid een be langrijke rol, dat de burgemeester en de hoofdcommissaris elkaar volstrekt niet begrepen. De gemeentesecretaris: .Span ningen waren er tussen hen niet. er was een volkomen kortsluiting'. Omdat nu de burgemeester zo weinig belangstelling had voor politieaangelegenheden liet hij in deze sector vee! over aan zijn chef kabinet, een oud-politieman. Nog een op merking van de gemeentesecretaris: .De chef-kabinet is een veel te belangrijke rol gaan spelen. Ik heb me wel eens de vraag gesteld of het juist was dat een oud-politieman chef van het kabinet van de burgemeester is'. De vraag stellen be tekent hier duidelijk de vraag beant woorden. Wanneer men voorts bedenkt, dat hoofdcommissaris-Van der Molen een oud-officier van de marechaussee was. een man die langs strikt-formele lijnen dacht, dan ligt een voortdurende kort sluiting voor de hand. De gemeentesecre taris zei' er van,De heer Van der Molen had met de vuist op het bureau van de burgemeester moeten slaan, doch dat doet een marechaussee-officier niet op het bureau van zijn chef'. Nee, hij wacht te keurig bevelen af. die niet kwamen. Men ziet: het Amsterdamse beeld krijgt door deze omstandigheden bepaalde trekken. Zij worden nog weer duidelijker wanneer men in aanmerking neemt, dat de heer Van Hall van origine geen beleidsman was. d.vr.z. niet afkomstig was uit de kringen van het openbaar bestuur. Hij kwam uit de bankwereld en was zakenman. Het bur gemeesterschap is echter iets geheel an ders. is als het ware een beroep uit een' andere wereld. Zoals ook de marechaus see-officier uit een andere wereld komt dan die van de .burgerpolitie'. Het Am sterdamse politiebeleid was dus in han den van twee figuren, die niet in het ge meentelijk beleid waren opgevoed en die bovendien geen contact met elkaar had den. Dat moest dus mislopen. Maar het zonderlinge (en tevens het gevaarlijke) was voorts nog. dat dit aan het burger lijk-politieapparaat vreemde duo-Van Hall-Van der Molen reeds het tweede in deze stijl was in Amsterdam. De voor ganger van Van Hall was immers de heer d'Ailly. eveneens een bankman, de voorganger van Van der Molen was de niet onvermaarde heer Kaasjager, óók al afkomstig van de ma rechaussee. Amster dams gemeentesecre taris - zijn verklaring behoort tot de opval- lendste uit het rap port - merkt daarover lakoniek op: .Het koppel D'Aillv-Kaasjager heeft echter de wind meegehad'. Is het wonder, dat we hierboven het woord .terughoudend heid' hebben gebruikt met betrekking tot ons oordeel over de Amsterdamse kwestie? Het gaat hier namelijk niet uitsluitend om Van Hall, noch om Van der Molen, het gaat hier om de gevolgen van een beleid, waarvoor men óók in Den Haag de verantwoordelijkheid draagt, een beleid van vele jaren, dat op de duur is misgegaan, namelijk toen de wind om sloeg om de beeldspraak van de gemeen tesecretaris maar eens te vervolgen) en het politiebeleid getoetst moest worden in een harde praktijk: de verkeerde koer» van jaren wreekte zich op dat ogenblik. Van der Molen moest weg. Van Hall eveneens - beide besluiten zijn in het licht van de actuele omstandigheden be grijpelijk en ook wel juist. Men moet nu eenmaal saneren in een zaak als deze. Wat ons echter niet duidelijk is gewor den, is het waarom van de gehaaste - om niet te zeggen: paniekerige - ontslagpro cedure met betrekking tot Amsterdams burgemeester. Aanvankelijk kreeg men de indruk, dat de regering geen moment verloren wilde laten gaan en dat de heer Van Hall onmiddellijk diende te ver dwijnen. Het werd weliswaar niet duide lijk waarom, maar de regering had ken nelijk reden voor deze haast. Zelfs de verschijning van het eerate interimrap- port-Enschedé kon niet worden afge wacht. Toen echter het ontslagbesluit verscheen, bleek de burgemeester pas op 1 juh weg te moeten. Met die haast (Voor vervolg zie pagina 3 eerste kolomX

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 1