Thant willigt eis Egypte in:
VN-MILITAIREN UIT GRENSGEBIED
Groeiend autobezit in Zeeland vergt
grond, geld en nadere bestudering
Toestand in het Midden-Oosten explosief
Israël: geëigende maatregelen
Ontslag
dreigt
voor
5000 man
Vakbeweging komt
met eigen plannen
werkgelegenheid
Vandaag
in de
krant...
IN
TILBURG
Nagel blijft in
PvdA-bestuur
Over vormgeving is
Duikboten:
REGERING HOUDT
VAST AAN
STANDPUNT VAN
VOORGANGERS
Boeiend maar
somber
Hl
VAN 5000 AUTO'S IN 1953 NAAR 40.000 THANS
Langparkeerders
in de steden:
begin probleem
210e jaargang - no. 115
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISS1NGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Olnctla. H V 8.Ö. Mij. ran «CV Provinciate Ihiwb Couranti f. ran V.ld., r. I. Boor M W. 4* Ptffr. Hooldrad.ct.iu <J. A. 4» Kok. Ahenn.m.ntorIK (1 coal por wrak. 12,05 por
0 Suraouoi Vllnlngon, Walitrail 58-80. lol. 2155 (bag rad. 3508, adv. 1C47/1843). Mlddolburg. Morkl 51, M. 1841. (k g g rod. 2078/1189. odv. 2175). Cooi. Grolt M.rkt 2, lol. 8140 (b g
taloloo» 2811- Zlorlkroo rad. lol 2754. odm lol. 2094. Adv orij. 15 cont por mm. Minimum por tdv. t 8.25. lagoo. mod. 2% v lorltf. Klolno odv (m«* 8 ragcl.) 15 conl p« ragol. (min. f 1.75;
Vrijdag 19 mei 1967
Man en macht
werkt aan de
vracht
Pagina 11
0 PZC, Middelburg.
SAOEOI
AR ABIE
GAZA/BEIROET/TEL AVIV/NEW YORKNog voordat secretaris-generaal Thant gister
avond in New York de Egyptische eis om de VN-vredestroepen van de Egyptisch-Israëlische grens
terug te trekken formeel had ingewilligd, waren volgens Egyptische bronnen al VN-troepen op de
terugtocht gegaan.
Dit zou gebeurd zyn in de Sinaï-
woestijn, waar de Indiase generaal
I. Darjit Rikhye (gisteren in zijn
VN-vliegtuig doelwit van vol
gens VN-functionarissen Is
raëlische straaljagers)), geïsoleer
de posten opdracht gaf hun pa
trouillegang te staken. Rikhye gaf
deze opdracht ongeveer op het
zelfde tijdstip als hij het VN-hoofd-
kwartier in New York op de hoog
te stelde van de naar een explosie
groeiende situatie in het Midden-
Oosten.
Scandinaviërs
Zijn bevel sproot kennelijk voort uit de
overweging, dat de blauwgehelmde VN-
mannen die zich aan de Egyptische kant
van de grenslijn bevinden, daar slechts
kunnen zijn met de toestemming van
Cairo. Gisteravond was derhalve de
woestijnmacht van 250 Scandinaviërs
terug op de grote basis van de volke
renorganisatie in de Gazalandengte
«en strook voormalig Palestijns gebied
VERONTSCHULDIGINGEN
VAN ISRAEL
(correspondent Robin Stafford)
TEL AYTV, ISRAEL Israël
heeft gisteravond officieel z\jn
verontschuldigingen aangeboden
▼oor het luclitincident van giste
ren, waarin liet vliegtuig van
VN-generaal Rikhye binnen het
bereik van Israëlische straalja-
gerschoten kwam. De regering In
Tel Avfv heeft daarbij echter ge
steld, dat het toestel meer dan 80
kilometer binnen Israëlisch gebied
vloog. Dit was, zo deelde een re
geringswoordvoerder mede, de
tweede maal In twee dagen dat
een VN-vliegtuig onaangekondigd
Doven Israëlisch grondgebied
kwam.
Medegedeeld werd dat het inci
dent zich voordeed boven de Gn-
za-landengte. Het VN-vliegtuig-
zou niet hebben gereageerd op het
verzoek van opgestegen Israëli
sche vliegtuigen om zichzelf te
Identificeren en deze toestellen
te volgen. Daarop werden 15 tot
20 schoten afgegeven, echter zo
danig dat er geen kans was het
VN-toestel te raken, aldus de of
ficiële woordvoerder. Aan de VN-
rredesmacht werd het gebeurde
gerapporteerd. Verzocht werd nog
maals de grens niet te overschrij
den dan na overleg vooraf.
VN-militairen
SECRETARIS-GENERAAL Oe
Thant lieeft gisteren de Egyp
tische eis aanvaard, de VN-mili-
talren terug te trekken uit het
Israëlisch-Egyptische grensge
bied (pag. 1).
Misverstand
HET VEERSE MEER is een ge
bied voor in hoofdzaak verblljfs-
recreatie gebleken. Dit in tegen
stelling tot Haagse stukken, die
blijven spreken van een oord voor
dagrecreatie (pag. 2).
Cadeai
HET CARILLON van de Lange
Jan in Middelburg krijgt een
nieuw speelwerk. Een cadeau van
de Vitrite Works bij het 750-ja-
rig bestaan van de stad (pag. 2).
Besparingen
NV V-VOORZITTER Kloos neeit
verklaard, gedwongen besparin
gen verantwoord te vinden (pag.
3).
Beneluxtunnet
KONINGIN JULIANA zal op 5
juni a s de Beneluxtuunel voor het
verkeer openstellen (pag. 11).
Binnen- en buitenlands
nieuws op pagina 1, 3, 9 en
11;
Zeeuws nieuws op pagina 2,
4. 5 en 13;
Financieel en economisch
nieuws op pagina 15;
Radio en tv op pagina 7.
dat door Egypte werd geannexeerd toen
negentien jaar geleden de vijandelijkhe
den tussen Egyptenaren en Israëli's
uitbraken.
Stellingen
Meldingen, vanuit de Gaza-strip tot
in Beiroet doorgedrongen, willen dat
thans 16000 man Egyptische troepen
stellingen hebben ingenomen aan wat
(Zie slot pag. 11 kol. 4)
UTRECHT-BRUSSEL (ANP, AP)
De in Tilburg geconcentreerde
wollen strijkgarenindustrie wordt
met ondergang bedreigd als op
korte termijn geen beschermende
maatregelen worden genomen.
Daardoor worden 5000 werkne
mers (vrijwel het gehele arbeiders
bestand in deze industrie) met ont
slag bedreigd.
Dit heeft de heer Th. de Jong, voor
zitter van de NVV-textielbond .De Een
dracht', donderdagochtend medegedeeld
op de hoofdbesturenvergadering van het
NW in Utrecht.
De federatie van Nederlandse wolindu
strieën (Fenewol) heeft kortgeleden de
minister van economische zaken tele
grafisch op de hoogte gesteld van de
crisis ln de wollen strijkgarenindustrie
en de dreigende sluiting. Zij heeft op
korte termijn gevraagd om stimuleren
de maatregelen. Inmiddels hebben werk
gevers en werknemers een gesprek ge
voerd met de minister van economische
zaken. De moeiHjkheden van de wollen
strijkgarenindustrie z|jn voornamelijk
hot gevolg van het feit dat in Italië
de bestaande EEG-wetgeving wordt ont
doken. Ongelijke concurrentieverhou
dingen zijn ontstaan door verlening van
exportpremies tot 10 procent. De wol
len strijkgarenindustrie ln Tilburg heeft
sinds 1953 al vele slagen moeten incas
seren. Het aantal bedrijven verminderde
van 36 tot 12.
Inmiddels heeft de Nederlandse rege
ring. zoals gemeld, de EEG-commlssle
toestemming verzocht om de eigen tex
tielindustrie te beschermen door middel
specifieke rechten.
SINAI-WOE8TIJNEgyptische
tanks trekken op door de Sinaï-
woestijn om posities langs de grens
van Israël in te nemen.
Egyptisch-Israëlische grens: Nog
wappert de vlag van de Verenigde
Naties in de strook van Gaza.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG Het partijbestuur van de
PvdA heeft tijdens een gisteravond ge
houden vergadering besloten het incident
rond het 27-jarige hoofdbestuurslid Jan
Nagel als afgedaan te beschouwen.
PvdA-voorzitter Tans ht^ft onlangs nog
hoofdbestuur behoorde af te treden
diens op de Amsterdamse Westermarkt
gemaakte opmerldng ,dat mensen dlc
vinden dat 1 mei rood moet zjjn en niet
oranje, op straat waren en niet bij de
PvdA-manifestatie in liet Amsterdamse
Concertgebouw'.
In de gisteravond gehouden vergadering
heeft, de heer Nagel verklaard dat zijn
uitlatingen zijn misverstaan. Hij be
treurde het dat zijn formuleringen daar
kennelijk aanleiding toe hebben gegeven.
De heer Nagel verzekerde dat het aller
minst in zijn bedoeling heeft gelegen de
organisatie van het 1 mei-feest van de
PvdA in Amsterdam te diskwalificeren.
Consequentie van talmende houding SER
OPWINDING OVER
STREEPJE TUSSEN
WILLEM EN ALEXANDER
PRINSJE HAD
EEN STREEPJE
VOOR
UTRECHT (ANP) Het streep
je tussen de voornamen van prins
Willem-AIexander heeft vier Si 1_ 1 J
i-chtse ouderparen bewogen tot s IlOF FlICtS DCKCIlCl
brief aan of een gang naar de
Het over
legorgaan van de drie vakcentrales
zal zelf plannen lanceren om de
werkgelegenheid in ons land te sti
muleren. Dit heeft de secretaris
van het NW, de heer F. J. Wil-
lems, donderdagochtend
kondigd op de hoofdbesturenver-
je tussen de voornamen van prins
Willem-AIexander heeft vier
Utrechtse ouderparen bewogen tot
een brief aan of een gang naar de
burgerlijke stand in Utrecht. Fo- si
to's van de prinselijke geboorteakte S UTRECHT (ANP)
hebben hen nogal opgewonden.
omdat zij de namen van hun kin
deren indertijd niet van een streep
je hebben mogen voorzien. Het
streepje is in Utrecht namelijk
nooit eerder toegestaan en is op 5
april 1965 zelfs b(j beschikking
van de arrondissementsrechtbank
in Utrecht afgewezen....
Het hoofd van de burgerlijke stand
in Utrecht, de heer R. Vleér, kwam
daardoor bij het opmaken van de et
geboorteakte van de prins in een sigadering van het NAT in Utrecht.
Zndi-n hri ht>t 3
3 moeilijk parket. Zodra
S streepje ontwaarde belde hij de
5 officier van justitie, mr W. H.
3 Overbeek, die zei dat het verbin-
3 dingstekentje tussen Willem en
5 Alexander maar moest blijven
staan.
3 Op dat moment had het prinsje
3 dus kennelijk een streepje voor.
S Maar zo is het niet gebleven, want
S ouders die hun spruiten namen
3 willen geven als Jan-Willem en
3 Anne-Marie mogen vanaf 2 mei
S die namen met streepje en al in
3 de stukken van de burgerlijke
3 stand laten opnemen.
3
S Anders ligt het voor kinderen die
3 eerder geboren zjjn en wier nainen
3 al zonder streepje In de archieven
3 van Utrechts burgerlijke stand
3 prijken. Veranderingen daarin zjjn
3 niet mogelijk, zonder en uitspraak
van de rechtbank. jgi
De vakbeweging beschouwt dit als enige
consequentie van de talmende houding
van de Sociaal Economische Raad. die!
na twee interimrapporten waarschijnlijk
niet bereid is tussentijds aan te geven
hoe de werkgelegenheid kan worden be
vorderd.
Over de vormgeving van de plannen
de vakbeweging is nog niets definitiefs
bekend. Uitgangspunt bij de voorstellen
zal zijn het in het actieprogram van
de drie vakcentrales genoemde tripar-
titenorgaan, gevormd door overheid,
werkgevers en werknemers, dat door de
voorzitter van het NW reeds raad voor
de werkgelegenheid is genoemd. Dit ad
viesorgaan zal regionale vertakkingen
of een regionale onderbouw moeten
hebben, zo meent de heer Willems. E
Zie slot pag. 11 kol. 6)
DEN HAAG (ANP) Op de schrifte
lijke vragen van het tweede-kamerlid
drs Den Uyl (pvda) inzake eventuele
verlening van uitvoervergunningen bjj
levering van duikboten aan Zuid-Afrika
heeft oe minister-president, de heer P.
de Jong als minister van buitenlandse
zaken ad interim, mede namens de heer
De Block, minister van economische za
ken. medegedeeld, dat de regering vast
houdt aan het standpunt dat door vorige
kabinetten in deze kwestie is ingenomen.
De heer De Jong verwijst in dit verband
naar hetgeen de minister van buiten
landse zaken tijdens de behandeling van
de begroting van zijn departement Fn de
cember jl in de tweede kamer ter zake
heeft opgemerkt.
De minister van buitenlandse zaken zal,
zo deelt de heer De Jong verder mede,
z(Jn toezegging gestand doen, gedaan bij
de behandeling van de begroting van
buitenlandse zaken op 28 december jl
.dat hij bereid is om, zodra er een kwes
tie komt van het verlenen van uitvoer
vergunningen of wanneer er sprake is
van een nieuwe situatie, de kamercom
missie voor buitenlandse zaken In
lichten'.
TVAIDDELBURG Toen de
verkeerspolitie in Den
Haag onlangs eens naging,
hoeveel automobilisten hun be
zit 's nachts op straat gepar
keerd laten staan, kwam men
tot het opmerkelijke getal van
tachtig procent. En er waren
onmiddellijk wel ijverige statis
tici te vinden, die enkele ver
bijsterende cijfers op tafel gooi
den: de geparkeerde wagens ne
men 840.000 vierkante meter
straatoppervlakte in beslag en
in een rij gezet zouden zij een
vierhonderdtwintig kilometer
lange file vormen, bijna de af
stand Amsterdam-Parijs.
Hoewel men in Zeeland niet met
dergelijke hoge cijfers hoeft te
werken. (Den Haag telt op het
ogenblik ongeveer 9(1.000 personen
auto's, Zeeland 40.000) houdt de
groei van liet autobezit verhoudings
gewijs gelijke tred niet de landelijke
aanwas. En het is een sterk pro
gressieve groei. Het laatst bekende
cijfer is dat van 1 augustus
1066: 34.892. Zestien jaar daarvoor,
np 1 augustus 1958, werden in Zee-
land 5464 personenauto's geteld. Dc
landelijke cijfers van 1958 en 1966
zijn 187.600 en 1.502.200.
De progressieve groei van het
Zeeuwse bezit aan personenau
to's komt het best tot niting als
men de cijfers van de achterlig
gende jaren onder elkaar plaatst
(alles per 1 augustus)
1953
5.464
1960
12.745
1961
14.854
1962
16.723
1968
19.598
1964
23.748
1965
28.765
1966
34.392
Uitgaande van deze groei moet he:
aantal personenauto's in Zeeland mo
menteel dus ongeveer veertigduizend
bedragen. Uit gegevens van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek blijkt
voorts, dat in 1966 het .aantal inwo-
ners per personenauto' in Zeeland
gelijk was aan het landelijk cijfer
van één auto op acht Inwoners. In
1965 lag dit met één op tien al ge
lijk, in 1962 lag Zeeland met één op
17 iets achter bij het landelijke cij
fer van één op 16 en in 1957 waren
er in Zeeland verhoudingsgewijs
méér auto's dan in overig Nederland,
één op 28, bij een landelijk cijfer
van één op 29.
Nu het Zeeuwse totaal op rond
40.000 moet zijn gekomen, blijkt
ook hier, dat ,de auto voor de
deur' in sommig-e wijken een
sta-in-de-weg begint te vormen,
die vaak hinder oplevert voor een
vlotte doorstroming van het ver
keer. Gemeente en politie zijn
dan genoodzaakt zich te bezinnen
op maatregelen, waarbij de enig
werkelijk afdoende oplossing, het
scheppen van buiten de rijbanen
gelegen parkeerruimte zelden tot
de mogelijkheden behoort veel
al is men aangewezen op de in
stelling van een éénzijdig wacht-
v er bod of, soms ook in combina
tie met. de invoering van ëén-
richtingverkeer.
Het probleem speelt uiteraard vooral
in de oudere woonwijken, waarbij
dit ,oud' ook geldt voor woonwijken,
die na de tweede wereldoorlog, zelfs
tot tien jaar geleden werden ge
bouwd. Alleen In de allerjongste
stadsuitbreidingen is voldoende
en tegen de achtergrond van de toe
komstverwachtingen is ook dit .vol
doende' al weer betrekkelijk re
kening gehouden met het scheppen
van parkeergelegenheid. Voorzie
ningen, die uiteraard belangrijk kos
tenverhogend werken, eenvoudig
omdat men voor flats en woning
groepen, waarbij parkeerhavens en
(Zie slot pag. 2 kol. 2)
et deze week openbaar ge-
maakte eerste interimrap
port van de commlssie-Ensche-
dé over de zaak-Amsterdam is
zowel boeiende als sombere
t; .1 lectuur. Boeiend, omdat in de
meer clan vierhonderd pagina's
tellende bijlagen van het rapport tien
tallen getuigenverklaringen zijn opgeno
men van allerlei mensen, die bil de roe
rige dagen van 13 en 14 juni 1966 waren
betrokken. Zij hebben het allemaal mee
gemaakt en vertellen er op hun eigen
wijze over. De in hun verklaringen weer
gegeven ervaringen zijn verstrekt van
uit geheel verschillende gezichtshoeken,
vanuit verschillende milieus ook. zodat
zij met elkaar een bont en uitgebreid
beeld opleveren van de Amsterdamse ge
beurtenissen. Vele emoties zijn in deze
stukken terug te vinden, nuchterheid, af
keer, bewogenheid, rustige observatie,
men herkent het alles bij lezing van de
vele pagina's. Niettemin sombere lec
tuur: men stuit al lezend op fouten en
feilen bij verantwoordelijke figuren, er
is sprake van kritiek en van verwijten
over en weer. de hele (niet opgewekte)
ïg van zaken in de hoofdstad is hier
alle openheid zichtbaar geworden.
Wanneer men als lezer zich een weg
zoekt door dit uitgebreide document,
daarbij voorzichtig pogend tot een oor
deel te komen, beseft men tevens hoe
makkelijk en eenvoudig het is achteraf
te zeggen wéér en waarom het mis is
gegaan Men stelle zichzelf eens voor op
een verantwoordelijke plaats in het ra
derwerk, dat daar Sn Amsterdam in be
weging was gekomen: zou men zelf on
der die omstandigheden wel feilloos heb
ben gewerkt 7 Enige terughoudendheid
het uitspreken van een oordeel is naar
..j gevoel na lezing van dit eerste rap
port haast onvermijdelijk, om meer dan
één reden.
Er zijn twee vragen, waarop men als
vanzelfsprekend een antwoord zoekt
in dit uitgebreide boekwerk. Vraag één:
is commissaris Van der Molen terecht
ontslagen? Tweede vraag: was het juist
de burgemeester eveneens naar huis te
zenden? Na kennisneming van interim
rapport en van de bijlagen komt het ons
voor, dat beide vragen bevestigend moe
ten worden beantwoord. De burgemees
ter moge een man van grote verdiensten
"n. op één bepaald stuk van zijn beleid
eft hij toch wel tekort geschoten, na-
jlMk ten aanzien van het politiebeleid.
De m dit opzicht gemaakte fouten op
13 en 14 juni kunnen dan ook moeilijk
worden beschouwd als toevalligheden,
maar zijn veelmeer symptomatisch voor
de instelling van de burgemeester ten
aanzien van dit onderdeel van zijn taak.
Er worden daarover verhelderende ver
klaringen afgelegd in de bijlagen van het
rapport met name door de Amsterdamse
gemeentesecretaris. Hij zegt onder meer
dit: .Voor politieaangelegenheden had de
burgemeester niet veel begrip. En nog
steeds - na tien jaar - zegt h(J niet des
kundig te zijn in politieaangelegenheden.
Hij had er in die jaren toch wel wat van
kunnen leren'. Bovendien speelde in deze
politiekwpstie de omstandigheid een be
langrijke rol, dat de burgemeester en de
hoofdcommissaris elkaar volstrekt niet
begrepen. De gemeentesecretaris: .Span
ningen waren er tussen hen niet. er was
een volkomen kortsluiting'. Omdat nu de
burgemeester zo weinig belangstelling
had voor politieaangelegenheden liet hij
in deze sector vee! over aan zijn chef
kabinet, een oud-politieman. Nog een op
merking van de gemeentesecretaris: .De
chef-kabinet is een veel te belangrijke
rol gaan spelen. Ik heb me wel eens de
vraag gesteld of het juist was dat een
oud-politieman chef van het kabinet van
de burgemeester is'. De vraag stellen be
tekent hier duidelijk de vraag beant
woorden. Wanneer men voorts bedenkt,
dat hoofdcommissaris-Van der Molen een
oud-officier van de marechaussee was.
een man die langs strikt-formele lijnen
dacht, dan ligt een voortdurende kort
sluiting voor de hand. De gemeentesecre
taris zei' er van,De heer Van der Molen
had met de vuist op het bureau van de
burgemeester moeten slaan, doch dat
doet een marechaussee-officier niet op
het bureau van zijn chef'. Nee, hij wacht
te keurig bevelen af. die niet kwamen.
Men ziet: het Amsterdamse beeld
krijgt door deze omstandigheden
bepaalde trekken. Zij worden nog
weer duidelijker wanneer men in
aanmerking neemt, dat de heer Van Hall
van origine geen beleidsman was. d.vr.z.
niet afkomstig was uit de kringen van
het openbaar bestuur. Hij kwam uit de
bankwereld en was zakenman. Het bur
gemeesterschap is echter iets geheel an
ders. is als het ware een beroep uit een'
andere wereld. Zoals ook de marechaus
see-officier uit een andere wereld komt
dan die van de .burgerpolitie'. Het Am
sterdamse politiebeleid was dus in han
den van twee figuren, die niet in het ge
meentelijk beleid waren opgevoed en die
bovendien geen contact met elkaar had
den. Dat moest dus mislopen. Maar het
zonderlinge (en tevens het gevaarlijke)
was voorts nog. dat dit aan het burger
lijk-politieapparaat vreemde duo-Van
Hall-Van der Molen reeds het tweede in
deze stijl was in Amsterdam. De voor
ganger van Van Hall was immers de
heer d'Ailly. eveneens een bankman, de
voorganger van Van der Molen was de
niet onvermaarde heer Kaasjager, óók al
afkomstig van de ma
rechaussee. Amster
dams gemeentesecre
taris - zijn verklaring
behoort tot de opval-
lendste uit het rap
port - merkt daarover lakoniek op: .Het
koppel D'Aillv-Kaasjager heeft echter
de wind meegehad'. Is het wonder, dat
we hierboven het woord .terughoudend
heid' hebben gebruikt met betrekking
tot ons oordeel over de Amsterdamse
kwestie? Het gaat hier namelijk niet
uitsluitend om Van Hall, noch om Van
der Molen, het gaat hier om de gevolgen
van een beleid, waarvoor men óók in Den
Haag de verantwoordelijkheid draagt,
een beleid van vele jaren, dat op de duur
is misgegaan, namelijk toen de wind om
sloeg om de beeldspraak van de gemeen
tesecretaris maar eens te vervolgen) en
het politiebeleid getoetst moest worden
in een harde praktijk: de verkeerde koer»
van jaren wreekte zich op dat ogenblik.
Van der Molen moest weg. Van Hall
eveneens - beide besluiten zijn in het
licht van de actuele omstandigheden be
grijpelijk en ook wel juist. Men moet nu
eenmaal saneren in een zaak als deze.
Wat ons echter niet duidelijk is gewor
den, is het waarom van de gehaaste - om
niet te zeggen: paniekerige - ontslagpro
cedure met betrekking tot Amsterdams
burgemeester. Aanvankelijk kreeg men
de indruk, dat de regering geen moment
verloren wilde laten gaan en dat de
heer Van Hall onmiddellijk diende te ver
dwijnen. Het werd weliswaar niet duide
lijk waarom, maar de regering had ken
nelijk reden voor deze haast. Zelfs de
verschijning van het eerate interimrap-
port-Enschedé kon niet worden afge
wacht. Toen echter het ontslagbesluit
verscheen, bleek de burgemeester pas
op 1 juh weg te moeten. Met die haast
(Voor vervolg zie pagina 3
eerste kolomX