One man-show Ted de Braak
Catharina de Grote
WUisUy
In dienst
SIMCA
1301/1501
radio
hilversum-2
televisie
belgiE-ned.
Amsterdam
anders dan andere
Waf nu?
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
VRIJDAG 12 MEI 1967
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
ADVERTENTIE)
Glaasje Madeira'
tussen Toon en
Sammy
(Van onze radio- en t v-redactie)
Ted de Braak heeft vorig jaar
nogal wat geld verdiend met
z|jn plaatje ,Een glaasje Madeira',
dat weliswaar geen gouden tophit
werd, maar dat in elk geval we
een verkoopcijfer van 60.000 haalde.
En ook daarna is het hem goed ge
gaan. Werk in overvloed.
Tweemaal per week doet hij via
Hilversum 3 net programma van de
KRO „Dra'aijijofaraaiik". Eenmaal
per week staat hij ergens op een
middelbare school in Nederland te
zingen voor het KRO-radioprogram-
ma „Zingening". Elke veertien dagen
is hij vele uren in touw voor het tv-
programma ..Force Majeure" van de
NCRV. 's Avonds staat hij. bijna dag
in dag uit, op een feestavond, in
Noord-, Oost-, Zuid- of West-Neder
land. En daar tussendoor repeteert
hij, ergens in een hotel te Amster
dam, een avondvullende one man-
ADVERTENTIE)
HENXES
show. waarmee hij medio september
van start wil gaan.
„Want de een stopt zijn geld in zijn
hobby, of in een kroeg, maar ik wil
komen met een piekfijn amusements
programma, dat helemaal af moet
zijn. Van de belichting en de achter
doekjes tot de vorm van de entree
kaartjes." Vorig jaar. enkele weken
voor dat glaasje Madeira een plotse
linge hit werd, had hij zojuist zijn pa
pieren voor de werkloosheid- en
wachtgeldswet getekend.
Tussen iets in een Hilversumse stu
dio en een optreden in Vlissingen
door, heeft Ted de Braak een uur
over om over zijn plannen te praten.
Beter is het te zeggen: om over zijn
idealen te praten. Dat uur trekt hij er
overigens graag voor uit, want hij
weet dat hij publiciteit nodig heeft
om te zijner tijd de zalen vol te krij
gen. En hij vindt het niet nodig om
eerst in het klein te beginnen, zoals
Fons Jansen jarenlang heeft gedaan,
nauwelijks bekend, nauwelijks een re
gel in krant of tijdschrift.
Ted de Braak pakt het anders aan.
Hij heeft een manager, die tot taak
heeft hem de publiciteit binnen te
voeren. Tenslotte is hij geen beginner
meer. Hij loopt al zo'n twaalf jaar
mee. Ted de Braak is nu 32. En za
ken zijn zaken.
af kunnen gaan. maar voor iels meer
kan je meer mensen leveren, die dan
elk voor zich wel minder verdienen.
Voor het publiek is het echter beter.
Als je alléén werkt, moet je maar
zien wat voor soort pianist je op al
die avonden treft Het publiek had
verzorgde waar. Wij een rotinkomen.
Mijn vrouw en ik moesten vaak van
vijf piek in de week rondkomen. Dan
ging je maar vroeg naar bed."
„We hebben ook nog de kampen in
de Noord-Oostpolder gedaan in een
groep, waarin ook Kitty Courbois zat
Ja, die is daar begonnen. Nou,*dat
was het ook niet. Zo'n kampbaar zei
dan: „We zitten de hele dag al in de
modder en dan krijg je drie kerels in
zwarte maillots"."
(ADVERTENTIE)
Haal Henkes in huis!
Het verhaal van Ted de Braak kan
aan de kleine kant van het vader
landse amusement worden geschre
ven. „In dienst, een revuetje geschre-
nog. Ik ben zo'n man van opgelegde
witzen. Je wil de militairen in de zaal
in hun eigen taal aanspreken. Met
zo'n verhaal bijvoorbeeld over een of
ficier die een lucifer ziet liggen en
dan met typische militaire overdrij
ving zegt: „Wat doet die balk daar?"
Waarop de soldaat dan antwoordt:
„Ik weet het niet, maar Ik zal de ge
nie even opbellen"."
„Een gegarandeerde lacher. Maar
hogerop in het leger zeiden ze, da.t in
een programma voor militairen geen
moppen over het leger mogen voor
komen. Nou, na de dienst werd het
toen al gauw Triple Sec, een triootje
als Les Frères Jacques. Gespeelde
liedjes en zo, mime."
„Ik had natuurlijk voor 120 gulden
per avond alleen verenigingsavonden
Maak een proefrit bij:
GARAGEBEDRIJF
P. ELENBAAS
ZONEN
Achter de Kerk 22 a
Nieuw- en St.-Joosland
Telefoon 01182 - 331
woord, lezing. 7.15 Klavecimbelrecital
(gr.): klassieke muziek. 7.30 Nieuws.
7.32 Gewijde koorzang (opn.). 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn.
gevarieerd programma. (8.30-8.32
Nieuws. 9.35-9.40 Waterstanden
VRIJDAG 12 MEI
HILVERSUM I
402 m. 746 KHZ. 87.85 MHZ, KAN. 3
Middag:
12,00 Lichte grammofoonmuziek.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Va
riant: actualiteiten, reportages, be
richten en lichte muziek. 13.30 Ste
reo: lichte grammofoonmuziek. 13.45
Licht orgelspel. 14.05 Schoolradio.
14.25 Stereo: Promenadeorkest en
zangsolist: Franse amusementsmu
ziek, 15.10 Voordracht. 15,30 Stereo:
Viool en piano (opn.): moderne mu
ziek. 16.00 In 't zilver: programma
voor oudere luisteraars. 17.00 Stereo:
Lichte orkest (gr.). 17.30 Nederland
se militaire orkesten (gr.).
Avond:
18.00 Amusementsmuziek (gr.). 1S.55
Op het woord af, praatje. 19.00 Nws
en weeipraatje. 19.10 Radiokrant.
19.30 RVU: De tocht naar het abso
lute nulpunt, door prof. dr G. J. van
den Berg. NRU: 20.00 Grenspost: in
formatie voor en over vakantiegan
gers. 22.05 Parlementair weekover
zicht. 22.25 Humanistisch Verbond
kort commentaar, onder redactie van
en uitgesproken door Th. Polet. 22.30
Nieuws. 22.40 Volksmuziek. 23.00 De
blazers van het Radio Kamerorkest
klassieke muziek. 23 20 Radiorama
veertiendaags mini-magazine. 23.55
24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
VRIJDAG
HILVERSUM II
298 in. 1007 KHZ. 95.00 MHZ, KA
NAAL 27
Middag:
12.00 Promenadeorkest en solist: se-
mi-klassieke muziek. 12.27 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Overheidsvoorlichting: uitz. voor de
landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00
Nieuws. 13.10 Journaal. 13.30 Scha
keringen: cultureel programma in
woord en muziek.- 14.20 Showavond:
gevarieerd programma. VPRO: 15.30
Thuis: programma voor thuiszitten
den. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: A.
Radio Filharmonisch orkest en solis
te: moderne muziek; B. vocaal en
semble: moderne liederen. 17.00 Voor
de kinderen. 17.10 Stereo: Muzikale
aanwinsten. 17.45 Actualiteiten.
Avond:
IS.00 Nieuws. 18.15 Amerika in ter
mijnen, lezing. 18.20 Uitzending van
de Pacifistisch Socialistische Partij.
18.30 Jazz-rondo. 19.00 Ronduit: pro
gramma voor jonge mensen. 19.30 Le
zen en schrijven. 20.00 Nieuws. 20.05
Gewoon anders. 20.30 Licht instru
mentaal kwartet en zangsoliste. 20.45
Geloven met of zonder kerk, gesprek.
VARA: 21.00 Radiokamerorkest en
Radiokoor: moderne muziek. 22.10
Klein Radiokoor: oude gewijde mu
ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei
ten. 22.55 Stereo: Licht platenpro-
grarruna. 23.5524.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Lichte grammofoonmuziek. VP
RO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws.
8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.30
8.35 Van de voorpagina; 8.509.00
Wegwijs: tips voor trips en vakan
ties). 9.40 Stereo: Bath Festival Ka
merorkest en solisten (opn.): klassie
ke muziek. 10.00 Z.0.135: gevarieerd
programma. (11.00 Nieuws).
VRIJDAG
HILVERSUM Hl
240 m EN FM-KANAAL 43. 99.8
MHZ.
Middag:
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.02 Uit de
buitenlandse pers. 12.05 Een uurtje
Frans. 13.00 Nieuws. 13.02 Uit de
buitenlandse pers. 13.05 Gevarieerd
platenprogramma. 14.00 Nws. 14.02
Uit de buitenlandse pers. 14.05 2 x
Top 10. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02
Licht muziekprogramma (opn.). 16.00
Nieuws. 16.02 Oud plaatwerk. 16.30
Licht platenprogramma. 17.00 Nws.
17.02 Actualiteiten. 17.0518.00 Pop-
Party.
ZATERDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Klassieke
muziek (opn.). 10.00 Nieuws. 10.02
Operamuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Ge
varieerd muziekprogramma. 11.30 Le-
ger-des-Heilsmuziek.
21.50 uur:
,ONZE MAN IN WASHINGTON
22.15 uur:
(NTS) JOURNAAL
22.30 uur:
(TELEAC) KERNFYSICA
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
10 20 uur:
(NTS) SCHOOLTELEVISIE
Verkenningen in onze samenleving, les 4.
10.45 uur:
KUNST ZIEN
Les 4.
11.10 uur:
1)E FILM BIJ DE PEDAGOGISCHE VORMING
Deel 4.
11.35 uur:
RELIGIEUS ENGAGEMENT
Deel 2.
18.45 uur:
l'U'O DE CLOWN
18.50 uur:
NIEUWS
19.00 uur:
(AVRO) POl'EYE
Tekenfilm,
19.05 uur:
THETHl NDEEB1KDS
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(AVRO) TELE VIZIER
20.45 uur:
I)E DEAN MARTIN-SHOW
Met een aantal beroemde gasten.
21.25 uur:
VOOR DE VUIST WEG
Met Willem Duys
22.45 uur:
(NTS) JOURNAAL
KANAAL 2/10
14.05 uur:
SCHOOLTELEVISIE
Natuurkunde.
18.55 uur:
ZANDMAN N KTJ E
19.00 uur:
FOSTZEGKLKUBKIEK
Nieuws van de postzegel markt.
19.10 uur:
DOC U MEN XAIKK
De derde Belgen: documentaire over de Duitsspreken
de bevolking ln België.
19.45 uur:
ZOEKLICHT
Culturele actualiteiten.
19.55 uur:
DE WEERMAN
20.00 uur:
JOURNAAL EN WEERBERICHT
20.25 uur:
SPEELFILM: A TOWN LIKE ALICE
Een Engelse oorlogsfilm die zich grotendeels geduren
de de Japanse bezetting van Maleisië.
22.15 uur:
JOURNAAL
22.20 uur:
BALLET
De wonderbaarlijke mandarijn, op muziek van Bela
Bartok.
2u.i
(MS) JOURNAAL
20.05 uur:
(KRO) JUDASPENNING EN PAUWEVEREN
Liederen uit grootmoeders tijd worden gezongen door
Henrlëtte Klautz, met pianobegeleiding van Johan Ot-
ten.
20.30 uur:
LIMBURG HONDERD JAAR EN NU?
Eon documentaire schets over het verleden en de toe
komst van Limburg, op 11 mei 1967 honderd jaar
Nederlandse provincie.
21.00 uur:
BONANZA
Romantiek en avontuur in het wilde westen, afleve
ring 44: .Wraak'.
KiJSSEL (LILLE) KANAAL 12
12.30 Paris club: 13-00 Tele-midi, journaal; 14.14-15.'.
Schooltelevisie; 17.55 Schooltelevisie; 18.55 Voor de
jeugd; 19.25 Vervolgverhaal ,Zaal acht'; 19.40 Regiona
le actualiteiten; 20.00 Tele-soir, journaal; 20.20 Pano
rama: 21.30 Film; 23.00 Tele-nuit, journaal; 23.20 Mu
ziek.
BELGlë - FRANS KANAAL S EN 8
14.30 Schooltelevisie: aardrijkskunde; 18.30 Nieuws in
het kort; 18.35 Documentaire: De mesoscaaf van Jac
ques Piccard; 18.55 Affiches: vraaggesprekken met
kunstenaars; 19.25 Kleuterbedtijd: Grain de sable; 19.30
Feuilleton: De schone heks; 20.00 Journaal; 20.30 To
neel: Caviar ou Lentilles. Een tv-spel dat zich afspeelt
in de armenwijken van Napels: 22.35 Lectuur voor al
len: Overname van de Franse literaire rubriek; 23.20
Journaal.
pen Die werden alleen wakker als
wij ophielden. Het zat er gewoon niet
in. We zijn ermee gestopt. Na zes
jaar overigens."
„Ik ben in een nieuw trio gekomen
Dat noemden we „De kleine 3". Om
dat we allemaal nogal lang uitgeval- j
len zijn. Dat vonden we toen leuk.
zo'n naam. We konden in „Le Berry"
in Amsterdam komen. Daar hadden
we de vrije hand. Spelen, maar ook
mochten we de vloer op. Daar konden
we ons nummer maken. Daar kwam
het wel over."
„Die periode heeft drie jaar ge
duurd. De zaak zat $ltijd vol. We
gingen uit elkaar omdat eén van ons
èen vaste baan kon krijgen bij een
was tenslotte vijftisn jaar ouder. Ik
grammofoonplatenmaatschappij. Hij
was tenslotte vijftien jaar ouder. Ik
ben toen met een pianist in de Ca-
roussel op het Thorbeckeplein geko
men. Begin vorig jaar ben ik ermee
gestopt. Ik dacht „ik ben nu 30"."
„Het was elke avond drinken. Elke
dag moest je zo'n vijftien, twintig
pilsjes wegstouwen. Zonder drank j
kan je er niet tegen op, want ieder
een zit te drinken in zo'n café en ga
dan maar staan werken met een j
nuchter gezicht. Ik had mijn ww-pa-
pieren ul getekend. Toen ineens tikte
Madeira aan."
caballero
Ted de Braak kan niet helemaal
duidelijk maken wat hij in zijn one
man-show gaat doen. „Ik vind het
zo moeilijk namen te gebruiken,
want dan denken ze. dat je je met
die mensen vergelijkt. Het moet
iets worden tussen Toon Hermans
en Sammy Davis in. De spontani
teit van Toon, de swing van
Davis."
„Ik ben niet de man van het lite
raire cabaret. Een liedje moet ge
makkelijk te volgen zijn en het melo
dietje ook. Ik heb geen boodschap uit
te dragen. Wijze aingen zeggen kan
ik niet. Mijn moeder van 76 wel.
maar die heeft dan ook veel meege
maakt. Maar ik wil ook geen smart
lappen."
„Niets is makkelijker dan juist in
deze tijd een tekst te schrijven over
de werkloosheid. Maar dat is niet
echt. Het is trouwens zo: de mensen
moeten niet alleen komen voor de
teksten, doch ook voor de persoon die
ze doet."
„Als je de conferences van Buziau
alleen maar hoort, is het niks. Je
moest hem zien. Als het publiek her
kent dat ik er zelf zin in heb wat ik
sta te zingen of te spelen, dan is het
foed. Het is niet high-brow wat ik
oe. Ook niet plat."
„Het is amusement. Met net een
tikkeltje meer, want cynische dingen
ga ik niet uit de weg. Stukjes Allen
Poe bijvoorbeeld. Dingen k la Victor
Borge. Woordgoochelen over actuele
dingen. Bijvoorbeeld „Dit is een pro
gramma voor de strijdkrachten. Ter
land, ter zee en in de hal van het
Centraal Station". De dingen."
Toneelspeelster en TV-actrice Es van Rooden
35.STUKS f LBO-EEN LAURENS PRODUCT
De Braak wekt de indruk een vlotte
jongen te zijn en dat ook zelf te vin
den. Maar dat valt erg mee. Hij
werkt naar midden september toe
met alles wat hij in zijn artistieke
bagage meevoert
Hij typeert zichzelf met de uit
spraak: „Natuurlijk gaat het ook om
het geld verdienen. Maar ik bereid
dit serieus voor. Iedereen, die me
kan adviseren haal ik erbij. Ik ben
niet eigenwijs. Het moet in zijn soort
af zijn. Ik ben bezig Iets te onderne
men, wat ik al Jarenlang wil, ik heb
er het geld, dat ik verdiend heb voor
over, maar het is niet zo dat ik bij
voorbaat prijs en premie moet heb
ben."
3626. Onbewust van hetgeen zich al
lemaal aan de rand van het gasmeer
afspeelde, staarden Sandra, Buck en
de professor door een der observa-
tievenster3 naar de nevel die in tra
ge flarden om het schip dreef. San
dra verbrak het gespannen zwijgen.
.Gelukkig kan hij die verschrikkelij
ke machines niet over de ijskorst
hierheen voeren, want dan zakt de
hele troep er doorheen. Maar hoe
krijgen we hem weer veilig aan
boord? Zolang Arend in deze toe
stand verkeert, komt hij vast niet
terug'. .Daar ben ik niet zo zeker
van', meende Buck. ,Het lijkt mij.
dat hij juist wil proberen de naald
aan te vallen, om niet alleen het
schip, maar vermoedelijk ook óns in
zijn macht te krijgen. Dat idee lokt
me helemaal niet aan. Als gezag
voerder wil ik hem wel gehoorza-
maar als empereur Arend I
kan ik hem vast niet uitstaan! Wéftr naald maakte zich een veel te een- armee al een weg gezocht over de
zou onze gehypnotiseerde aanvoer- voudige voorstelling van zaken, want bodem van het meer en stond nu
der trouwens op dit moment uithan- hun vriendelijke vijand, of vijande- aan de voet van het schip,
gen'.'...' Het drietal aan boord van de lijke vriend, had zich met zijn robot-
Maar ook al vermoedt niemand in
Rusland op dit moment nog iets van
d- berichten die Frederik krijgt uit
de naaste omgeving van de grootvor
stin, dan geeft haar positie toch wel
voldoende aanleiding tot verkeerde
uitleggingen: ze heeft geld aangeno
men van WiUiains en ze is de minna
res van zijn vriend en beschermeling
Poniatowsky. Het één noch het ander
kan lang geheim blijven. In de tele
grammen van de Franse zaakgelas
tigde is al lang sprake van de uitwer
king van liet Engelse goud. Ponia-
towskv is weliswaar even zwijgzaam
als Saltykow loslippig was, maar wat
baat dat? En de Pool Poniatowsky is,
hoewel geheel en al in beslag geno
men door zijn hartstocht, toch geen
onpolitiek man. Hij haat zijn koning
August, hij intrigeert tegen hem, hij
maakt hen* belachelijk waar hij
maar kan. Daar August met Frederik
in oorlog is, hebben die gedragingen
het effect van indirecte sympathiebe
tuigingen jegens Frederik. Als zoda
nig worden ze vooral door Peter aan
gemerkt, die Poniatowsky daarom
een bijzonder warm hart toedraagt.
(Hoe zou het ook anders kunnen? Hij
houdt immers onvermijdelijk van alle
mannen die zijn vrouw beminnen en
geluk hebben bij haar!) Maai- niet al
leen Peter ziet in Poniatowsky een
verkapte vijand van de „goede zaak"
Feuilleton door Gina Kaus
zoals de oorlog, de alliantie tegen
Frederik van Pruisen wordt ge
noemd: Douglas klaagt erover naar
Parijs, uit Parijs schrijft Abbé Berni
naar Warschau, het Saksisch-Poolse
hof verzoekt het Russische de onrust
zaaiende jongeman naar huis te zen
den.
Elisabeth stuurt hem graag en snel
naar huis. „De slag is geleverd,"
juicht de Franse partij op de dag dat
Poniatowsky vertrekt.
Maar Catharina is niet meer de
zelfde die ze twee jaar geleden was.
Ze iaat zich Poniatowsky niet zo ge
makkelijk afnemen ais Saltykow des
tijds. Voor de eerste maal Iaat ze
Bestoesjew de macht van de toekom
stige keizerin gewaar worden, de kei
zerin die hij haar in zijn eigen belang
wil maken. Ze eist van hem dat hij
het Sakssisch-Poolse kabinet ertoe
brengt Poniatowsky naar Petersburg
terug te sturen met het officléle man
daat van een gezant. Bestoesjew doet
het node maar hij heeft geen keus.
Hij maakt graaf Bruehl in Warschau
duidelijk dat liet een grote fout zou
zijn om op dat ogenblik het grootvor
sten jk hof te ontstemmen aoor een
afwijzing. Drie maanden lang vecht
Bruehl tegen Bestoesjew, vecht de
hele alliantie tegen de wens van de
verliefde Catharina dan keert Po
niatowsky naar Petersburg terug met
de ministerportefeuille op zak en het
ordeteken van de Witte Adelaar op
zijn borst.
In de zomer van 1757 stuurt Rus-
lands bondgenoot Frankrijk een nieu
we gezant naar Petersburg, Marquis
L'Höpital. Aangezien men in Parijs
evenzeer op de hoogte is van Elisa
beths toenemende indolentie als van
Ca.tharina's stijgende invloed, heeft
men de markies op het hart gedrukt
„de keizerin welgevallig te zijn maar
zich tevens aan het jonge hof zo aan
genaam mogelijk te maken". Als
L'Höpital voor het eerst op het Zo
merpaleis komt, is het Catharina die
hem ontvangt; aan het hoofd van
vierhonderd feestelijk geklede dames
heet ze de Fransman welkom. Er
wordt nog zo lang mogelijk op Elisa
beth gewacht, maar tenslotte gaat
men toch zonder haar aan tafel en
wordt ook het bal zonder haar ge
opend. Het is een heldere Russische
nacht, de zaal moet kunstmatig ver
duisterd worden om te kunnen schit
teren in liet schijnsel van twaalfhon
derd kaarsen. Pas dan. in het gena
diger. mildere kaarslicht, verschijnt
Elisabeth, haar gezicht is nog altijd
verrukkelijk maar ditmaal veroorlo
ven Kaar opgezette benen haar geen
menuetje voor de nieuwe gast: na
een paar vriendelijke woorden trekt
ze zich op de galerij terug en kijkt
droevig naar het schitterende geaoe
waarvan zij zo vaak de zon en het
middelpunt is geweest.
L'Höpital is niet voor zijn dubbele
taak berekend. Al heel gauw staat hij
totaal onder invloed van de Sjoewa-
lows, wier Franse gezindheid al even
dwaas, aapachtig en overdreven is
als Peters bezetenheid voor alles wat
Pruisisch is. Peter beantwoordt L'Hö-
pitals pogingen om hem sympathie
voor Frankrijk bij te brengen met
hoongelach en Catharina boezemt
hem angst in. Hij ziet haar geheel
onder de invloed van Bestoesjew, Wil
liams en Poniatowsky, hij heeft niets
tot zijn beschikking dat hij tegenover
de invloed van dit drietal zou kunnen
stellen de invloed van macht, geld
en liefde en htj stelt er zich mee
tevreden zijn regering mee te delen
dat alle pogingen het jonge hof in te
palmen tevergeefs waren: „De groot
vorst is al evenzeer Pruis in hart en
nieren als de grootvorstin een onver
beterlijke Engelse is."
o o o
Eindelijk, augustus 1757, trekt het
Russische leger te velde. Kort daarop
neemt het de vesting Memel zonder
op belangrijke tegenstand te stuiten,
en op 17 augustus behaalt het in een
open veldslag bij Gross-Jaegerndorf
dè overwinning. In Petersburg, in
Wenen en in Versailles is men buiten
zichzelf van vreugde, men ziet het
Russische leger heel Oost-Pruisen al
onder de voet lopen om zich aan de
Silezische grens aan te sluiten bij de
troepen van Maria Theresia, men ziet
de overmoedige Pruisische parvenu
al als definitief verslagen, overwon
nen en te gronde gericht maar dan
gebeurt daar het onbegrijpelijke: in
plaats van zijn overwinning uit te bui
ten en zo snel mogelijk verder op te
rukken, treuzelt Apraxin eerst twee
weken lang op dezelfde plaats om
zich dan in geforceerde mars die veel
meer op een vlucht dan op een tacti
sche terugtocht lijkt, weer tot in de
vesting van Memel terug te trekken,
waarbij hij de dorpen achter zich in
brand steekt, zijn bagage vernietigt
en de kanonnen vernagelt.
(Wordt vervolgd).