One man-show Ted de Braak Catharina de Grote WUisUy In dienst SIMCA 1301/1501 radio hilversum-2 televisie belgiE-ned. Amsterdam anders dan andere Waf nu? PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer VRIJDAG 12 MEI 1967 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 ADVERTENTIE) Glaasje Madeira' tussen Toon en Sammy (Van onze radio- en t v-redactie) Ted de Braak heeft vorig jaar nogal wat geld verdiend met z|jn plaatje ,Een glaasje Madeira', dat weliswaar geen gouden tophit werd, maar dat in elk geval we een verkoopcijfer van 60.000 haalde. En ook daarna is het hem goed ge gaan. Werk in overvloed. Tweemaal per week doet hij via Hilversum 3 net programma van de KRO „Dra'aijijofaraaiik". Eenmaal per week staat hij ergens op een middelbare school in Nederland te zingen voor het KRO-radioprogram- ma „Zingening". Elke veertien dagen is hij vele uren in touw voor het tv- programma ..Force Majeure" van de NCRV. 's Avonds staat hij. bijna dag in dag uit, op een feestavond, in Noord-, Oost-, Zuid- of West-Neder land. En daar tussendoor repeteert hij, ergens in een hotel te Amster dam, een avondvullende one man- ADVERTENTIE) HENXES show. waarmee hij medio september van start wil gaan. „Want de een stopt zijn geld in zijn hobby, of in een kroeg, maar ik wil komen met een piekfijn amusements programma, dat helemaal af moet zijn. Van de belichting en de achter doekjes tot de vorm van de entree kaartjes." Vorig jaar. enkele weken voor dat glaasje Madeira een plotse linge hit werd, had hij zojuist zijn pa pieren voor de werkloosheid- en wachtgeldswet getekend. Tussen iets in een Hilversumse stu dio en een optreden in Vlissingen door, heeft Ted de Braak een uur over om over zijn plannen te praten. Beter is het te zeggen: om over zijn idealen te praten. Dat uur trekt hij er overigens graag voor uit, want hij weet dat hij publiciteit nodig heeft om te zijner tijd de zalen vol te krij gen. En hij vindt het niet nodig om eerst in het klein te beginnen, zoals Fons Jansen jarenlang heeft gedaan, nauwelijks bekend, nauwelijks een re gel in krant of tijdschrift. Ted de Braak pakt het anders aan. Hij heeft een manager, die tot taak heeft hem de publiciteit binnen te voeren. Tenslotte is hij geen beginner meer. Hij loopt al zo'n twaalf jaar mee. Ted de Braak is nu 32. En za ken zijn zaken. af kunnen gaan. maar voor iels meer kan je meer mensen leveren, die dan elk voor zich wel minder verdienen. Voor het publiek is het echter beter. Als je alléén werkt, moet je maar zien wat voor soort pianist je op al die avonden treft Het publiek had verzorgde waar. Wij een rotinkomen. Mijn vrouw en ik moesten vaak van vijf piek in de week rondkomen. Dan ging je maar vroeg naar bed." „We hebben ook nog de kampen in de Noord-Oostpolder gedaan in een groep, waarin ook Kitty Courbois zat Ja, die is daar begonnen. Nou,*dat was het ook niet. Zo'n kampbaar zei dan: „We zitten de hele dag al in de modder en dan krijg je drie kerels in zwarte maillots"." (ADVERTENTIE) Haal Henkes in huis! Het verhaal van Ted de Braak kan aan de kleine kant van het vader landse amusement worden geschre ven. „In dienst, een revuetje geschre- nog. Ik ben zo'n man van opgelegde witzen. Je wil de militairen in de zaal in hun eigen taal aanspreken. Met zo'n verhaal bijvoorbeeld over een of ficier die een lucifer ziet liggen en dan met typische militaire overdrij ving zegt: „Wat doet die balk daar?" Waarop de soldaat dan antwoordt: „Ik weet het niet, maar Ik zal de ge nie even opbellen"." „Een gegarandeerde lacher. Maar hogerop in het leger zeiden ze, da.t in een programma voor militairen geen moppen over het leger mogen voor komen. Nou, na de dienst werd het toen al gauw Triple Sec, een triootje als Les Frères Jacques. Gespeelde liedjes en zo, mime." „Ik had natuurlijk voor 120 gulden per avond alleen verenigingsavonden Maak een proefrit bij: GARAGEBEDRIJF P. ELENBAAS ZONEN Achter de Kerk 22 a Nieuw- en St.-Joosland Telefoon 01182 - 331 woord, lezing. 7.15 Klavecimbelrecital (gr.): klassieke muziek. 7.30 Nieuws. 7.32 Gewijde koorzang (opn.). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn. gevarieerd programma. (8.30-8.32 Nieuws. 9.35-9.40 Waterstanden VRIJDAG 12 MEI HILVERSUM I 402 m. 746 KHZ. 87.85 MHZ, KAN. 3 Middag: 12,00 Lichte grammofoonmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Va riant: actualiteiten, reportages, be richten en lichte muziek. 13.30 Ste reo: lichte grammofoonmuziek. 13.45 Licht orgelspel. 14.05 Schoolradio. 14.25 Stereo: Promenadeorkest en zangsolist: Franse amusementsmu ziek, 15.10 Voordracht. 15,30 Stereo: Viool en piano (opn.): moderne mu ziek. 16.00 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 17.00 Stereo: Lichte orkest (gr.). 17.30 Nederland se militaire orkesten (gr.). Avond: 18.00 Amusementsmuziek (gr.). 1S.55 Op het woord af, praatje. 19.00 Nws en weeipraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 RVU: De tocht naar het abso lute nulpunt, door prof. dr G. J. van den Berg. NRU: 20.00 Grenspost: in formatie voor en over vakantiegan gers. 22.05 Parlementair weekover zicht. 22.25 Humanistisch Verbond kort commentaar, onder redactie van en uitgesproken door Th. Polet. 22.30 Nieuws. 22.40 Volksmuziek. 23.00 De blazers van het Radio Kamerorkest klassieke muziek. 23 20 Radiorama veertiendaags mini-magazine. 23.55 24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende VRIJDAG HILVERSUM II 298 in. 1007 KHZ. 95.00 MHZ, KA NAAL 27 Middag: 12.00 Promenadeorkest en solist: se- mi-klassieke muziek. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: uitz. voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal. 13.30 Scha keringen: cultureel programma in woord en muziek.- 14.20 Showavond: gevarieerd programma. VPRO: 15.30 Thuis: programma voor thuiszitten den. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: A. Radio Filharmonisch orkest en solis te: moderne muziek; B. vocaal en semble: moderne liederen. 17.00 Voor de kinderen. 17.10 Stereo: Muzikale aanwinsten. 17.45 Actualiteiten. Avond: IS.00 Nieuws. 18.15 Amerika in ter mijnen, lezing. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. 18.30 Jazz-rondo. 19.00 Ronduit: pro gramma voor jonge mensen. 19.30 Le zen en schrijven. 20.00 Nieuws. 20.05 Gewoon anders. 20.30 Licht instru mentaal kwartet en zangsoliste. 20.45 Geloven met of zonder kerk, gesprek. VARA: 21.00 Radiokamerorkest en Radiokoor: moderne muziek. 22.10 Klein Radiokoor: oude gewijde mu ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei ten. 22.55 Stereo: Licht platenpro- grarruna. 23.5524.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. VP RO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.30 8.35 Van de voorpagina; 8.509.00 Wegwijs: tips voor trips en vakan ties). 9.40 Stereo: Bath Festival Ka merorkest en solisten (opn.): klassie ke muziek. 10.00 Z.0.135: gevarieerd programma. (11.00 Nieuws). VRIJDAG HILVERSUM Hl 240 m EN FM-KANAAL 43. 99.8 MHZ. Middag: VPRO: 12.00 Nieuws. 12.02 Uit de buitenlandse pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nieuws. 13.02 Uit de buitenlandse pers. 13.05 Gevarieerd platenprogramma. 14.00 Nws. 14.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2 x Top 10. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Licht muziekprogramma (opn.). 16.00 Nieuws. 16.02 Oud plaatwerk. 16.30 Licht platenprogramma. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.0518.00 Pop- Party. ZATERDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Klassieke muziek (opn.). 10.00 Nieuws. 10.02 Operamuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Ge varieerd muziekprogramma. 11.30 Le- ger-des-Heilsmuziek. 21.50 uur: ,ONZE MAN IN WASHINGTON 22.15 uur: (NTS) JOURNAAL 22.30 uur: (TELEAC) KERNFYSICA NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 10 20 uur: (NTS) SCHOOLTELEVISIE Verkenningen in onze samenleving, les 4. 10.45 uur: KUNST ZIEN Les 4. 11.10 uur: 1)E FILM BIJ DE PEDAGOGISCHE VORMING Deel 4. 11.35 uur: RELIGIEUS ENGAGEMENT Deel 2. 18.45 uur: l'U'O DE CLOWN 18.50 uur: NIEUWS 19.00 uur: (AVRO) POl'EYE Tekenfilm, 19.05 uur: THETHl NDEEB1KDS 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (AVRO) TELE VIZIER 20.45 uur: I)E DEAN MARTIN-SHOW Met een aantal beroemde gasten. 21.25 uur: VOOR DE VUIST WEG Met Willem Duys 22.45 uur: (NTS) JOURNAAL KANAAL 2/10 14.05 uur: SCHOOLTELEVISIE Natuurkunde. 18.55 uur: ZANDMAN N KTJ E 19.00 uur: FOSTZEGKLKUBKIEK Nieuws van de postzegel markt. 19.10 uur: DOC U MEN XAIKK De derde Belgen: documentaire over de Duitsspreken de bevolking ln België. 19.45 uur: ZOEKLICHT Culturele actualiteiten. 19.55 uur: DE WEERMAN 20.00 uur: JOURNAAL EN WEERBERICHT 20.25 uur: SPEELFILM: A TOWN LIKE ALICE Een Engelse oorlogsfilm die zich grotendeels geduren de de Japanse bezetting van Maleisië. 22.15 uur: JOURNAAL 22.20 uur: BALLET De wonderbaarlijke mandarijn, op muziek van Bela Bartok. 2u.i (MS) JOURNAAL 20.05 uur: (KRO) JUDASPENNING EN PAUWEVEREN Liederen uit grootmoeders tijd worden gezongen door Henrlëtte Klautz, met pianobegeleiding van Johan Ot- ten. 20.30 uur: LIMBURG HONDERD JAAR EN NU? Eon documentaire schets over het verleden en de toe komst van Limburg, op 11 mei 1967 honderd jaar Nederlandse provincie. 21.00 uur: BONANZA Romantiek en avontuur in het wilde westen, afleve ring 44: .Wraak'. KiJSSEL (LILLE) KANAAL 12 12.30 Paris club: 13-00 Tele-midi, journaal; 14.14-15.'. Schooltelevisie; 17.55 Schooltelevisie; 18.55 Voor de jeugd; 19.25 Vervolgverhaal ,Zaal acht'; 19.40 Regiona le actualiteiten; 20.00 Tele-soir, journaal; 20.20 Pano rama: 21.30 Film; 23.00 Tele-nuit, journaal; 23.20 Mu ziek. BELGlë - FRANS KANAAL S EN 8 14.30 Schooltelevisie: aardrijkskunde; 18.30 Nieuws in het kort; 18.35 Documentaire: De mesoscaaf van Jac ques Piccard; 18.55 Affiches: vraaggesprekken met kunstenaars; 19.25 Kleuterbedtijd: Grain de sable; 19.30 Feuilleton: De schone heks; 20.00 Journaal; 20.30 To neel: Caviar ou Lentilles. Een tv-spel dat zich afspeelt in de armenwijken van Napels: 22.35 Lectuur voor al len: Overname van de Franse literaire rubriek; 23.20 Journaal. pen Die werden alleen wakker als wij ophielden. Het zat er gewoon niet in. We zijn ermee gestopt. Na zes jaar overigens." „Ik ben in een nieuw trio gekomen Dat noemden we „De kleine 3". Om dat we allemaal nogal lang uitgeval- j len zijn. Dat vonden we toen leuk. zo'n naam. We konden in „Le Berry" in Amsterdam komen. Daar hadden we de vrije hand. Spelen, maar ook mochten we de vloer op. Daar konden we ons nummer maken. Daar kwam het wel over." „Die periode heeft drie jaar ge duurd. De zaak zat $ltijd vol. We gingen uit elkaar omdat eén van ons èen vaste baan kon krijgen bij een was tenslotte vijftisn jaar ouder. Ik grammofoonplatenmaatschappij. Hij was tenslotte vijftien jaar ouder. Ik ben toen met een pianist in de Ca- roussel op het Thorbeckeplein geko men. Begin vorig jaar ben ik ermee gestopt. Ik dacht „ik ben nu 30"." „Het was elke avond drinken. Elke dag moest je zo'n vijftien, twintig pilsjes wegstouwen. Zonder drank j kan je er niet tegen op, want ieder een zit te drinken in zo'n café en ga dan maar staan werken met een j nuchter gezicht. Ik had mijn ww-pa- pieren ul getekend. Toen ineens tikte Madeira aan." caballero Ted de Braak kan niet helemaal duidelijk maken wat hij in zijn one man-show gaat doen. „Ik vind het zo moeilijk namen te gebruiken, want dan denken ze. dat je je met die mensen vergelijkt. Het moet iets worden tussen Toon Hermans en Sammy Davis in. De spontani teit van Toon, de swing van Davis." „Ik ben niet de man van het lite raire cabaret. Een liedje moet ge makkelijk te volgen zijn en het melo dietje ook. Ik heb geen boodschap uit te dragen. Wijze aingen zeggen kan ik niet. Mijn moeder van 76 wel. maar die heeft dan ook veel meege maakt. Maar ik wil ook geen smart lappen." „Niets is makkelijker dan juist in deze tijd een tekst te schrijven over de werkloosheid. Maar dat is niet echt. Het is trouwens zo: de mensen moeten niet alleen komen voor de teksten, doch ook voor de persoon die ze doet." „Als je de conferences van Buziau alleen maar hoort, is het niks. Je moest hem zien. Als het publiek her kent dat ik er zelf zin in heb wat ik sta te zingen of te spelen, dan is het foed. Het is niet high-brow wat ik oe. Ook niet plat." „Het is amusement. Met net een tikkeltje meer, want cynische dingen ga ik niet uit de weg. Stukjes Allen Poe bijvoorbeeld. Dingen k la Victor Borge. Woordgoochelen over actuele dingen. Bijvoorbeeld „Dit is een pro gramma voor de strijdkrachten. Ter land, ter zee en in de hal van het Centraal Station". De dingen." Toneelspeelster en TV-actrice Es van Rooden 35.STUKS f LBO-EEN LAURENS PRODUCT De Braak wekt de indruk een vlotte jongen te zijn en dat ook zelf te vin den. Maar dat valt erg mee. Hij werkt naar midden september toe met alles wat hij in zijn artistieke bagage meevoert Hij typeert zichzelf met de uit spraak: „Natuurlijk gaat het ook om het geld verdienen. Maar ik bereid dit serieus voor. Iedereen, die me kan adviseren haal ik erbij. Ik ben niet eigenwijs. Het moet in zijn soort af zijn. Ik ben bezig Iets te onderne men, wat ik al Jarenlang wil, ik heb er het geld, dat ik verdiend heb voor over, maar het is niet zo dat ik bij voorbaat prijs en premie moet heb ben." 3626. Onbewust van hetgeen zich al lemaal aan de rand van het gasmeer afspeelde, staarden Sandra, Buck en de professor door een der observa- tievenster3 naar de nevel die in tra ge flarden om het schip dreef. San dra verbrak het gespannen zwijgen. .Gelukkig kan hij die verschrikkelij ke machines niet over de ijskorst hierheen voeren, want dan zakt de hele troep er doorheen. Maar hoe krijgen we hem weer veilig aan boord? Zolang Arend in deze toe stand verkeert, komt hij vast niet terug'. .Daar ben ik niet zo zeker van', meende Buck. ,Het lijkt mij. dat hij juist wil proberen de naald aan te vallen, om niet alleen het schip, maar vermoedelijk ook óns in zijn macht te krijgen. Dat idee lokt me helemaal niet aan. Als gezag voerder wil ik hem wel gehoorza- maar als empereur Arend I kan ik hem vast niet uitstaan! Wéftr naald maakte zich een veel te een- armee al een weg gezocht over de zou onze gehypnotiseerde aanvoer- voudige voorstelling van zaken, want bodem van het meer en stond nu der trouwens op dit moment uithan- hun vriendelijke vijand, of vijande- aan de voet van het schip, gen'.'...' Het drietal aan boord van de lijke vriend, had zich met zijn robot- Maar ook al vermoedt niemand in Rusland op dit moment nog iets van d- berichten die Frederik krijgt uit de naaste omgeving van de grootvor stin, dan geeft haar positie toch wel voldoende aanleiding tot verkeerde uitleggingen: ze heeft geld aangeno men van WiUiains en ze is de minna res van zijn vriend en beschermeling Poniatowsky. Het één noch het ander kan lang geheim blijven. In de tele grammen van de Franse zaakgelas tigde is al lang sprake van de uitwer king van liet Engelse goud. Ponia- towskv is weliswaar even zwijgzaam als Saltykow loslippig was, maar wat baat dat? En de Pool Poniatowsky is, hoewel geheel en al in beslag geno men door zijn hartstocht, toch geen onpolitiek man. Hij haat zijn koning August, hij intrigeert tegen hem, hij maakt hen* belachelijk waar hij maar kan. Daar August met Frederik in oorlog is, hebben die gedragingen het effect van indirecte sympathiebe tuigingen jegens Frederik. Als zoda nig worden ze vooral door Peter aan gemerkt, die Poniatowsky daarom een bijzonder warm hart toedraagt. (Hoe zou het ook anders kunnen? Hij houdt immers onvermijdelijk van alle mannen die zijn vrouw beminnen en geluk hebben bij haar!) Maai- niet al leen Peter ziet in Poniatowsky een verkapte vijand van de „goede zaak" Feuilleton door Gina Kaus zoals de oorlog, de alliantie tegen Frederik van Pruisen wordt ge noemd: Douglas klaagt erover naar Parijs, uit Parijs schrijft Abbé Berni naar Warschau, het Saksisch-Poolse hof verzoekt het Russische de onrust zaaiende jongeman naar huis te zen den. Elisabeth stuurt hem graag en snel naar huis. „De slag is geleverd," juicht de Franse partij op de dag dat Poniatowsky vertrekt. Maar Catharina is niet meer de zelfde die ze twee jaar geleden was. Ze iaat zich Poniatowsky niet zo ge makkelijk afnemen ais Saltykow des tijds. Voor de eerste maal Iaat ze Bestoesjew de macht van de toekom stige keizerin gewaar worden, de kei zerin die hij haar in zijn eigen belang wil maken. Ze eist van hem dat hij het Sakssisch-Poolse kabinet ertoe brengt Poniatowsky naar Petersburg terug te sturen met het officléle man daat van een gezant. Bestoesjew doet het node maar hij heeft geen keus. Hij maakt graaf Bruehl in Warschau duidelijk dat liet een grote fout zou zijn om op dat ogenblik het grootvor sten jk hof te ontstemmen aoor een afwijzing. Drie maanden lang vecht Bruehl tegen Bestoesjew, vecht de hele alliantie tegen de wens van de verliefde Catharina dan keert Po niatowsky naar Petersburg terug met de ministerportefeuille op zak en het ordeteken van de Witte Adelaar op zijn borst. In de zomer van 1757 stuurt Rus- lands bondgenoot Frankrijk een nieu we gezant naar Petersburg, Marquis L'Höpital. Aangezien men in Parijs evenzeer op de hoogte is van Elisa beths toenemende indolentie als van Ca.tharina's stijgende invloed, heeft men de markies op het hart gedrukt „de keizerin welgevallig te zijn maar zich tevens aan het jonge hof zo aan genaam mogelijk te maken". Als L'Höpital voor het eerst op het Zo merpaleis komt, is het Catharina die hem ontvangt; aan het hoofd van vierhonderd feestelijk geklede dames heet ze de Fransman welkom. Er wordt nog zo lang mogelijk op Elisa beth gewacht, maar tenslotte gaat men toch zonder haar aan tafel en wordt ook het bal zonder haar ge opend. Het is een heldere Russische nacht, de zaal moet kunstmatig ver duisterd worden om te kunnen schit teren in liet schijnsel van twaalfhon derd kaarsen. Pas dan. in het gena diger. mildere kaarslicht, verschijnt Elisabeth, haar gezicht is nog altijd verrukkelijk maar ditmaal veroorlo ven Kaar opgezette benen haar geen menuetje voor de nieuwe gast: na een paar vriendelijke woorden trekt ze zich op de galerij terug en kijkt droevig naar het schitterende geaoe waarvan zij zo vaak de zon en het middelpunt is geweest. L'Höpital is niet voor zijn dubbele taak berekend. Al heel gauw staat hij totaal onder invloed van de Sjoewa- lows, wier Franse gezindheid al even dwaas, aapachtig en overdreven is als Peters bezetenheid voor alles wat Pruisisch is. Peter beantwoordt L'Hö- pitals pogingen om hem sympathie voor Frankrijk bij te brengen met hoongelach en Catharina boezemt hem angst in. Hij ziet haar geheel onder de invloed van Bestoesjew, Wil liams en Poniatowsky, hij heeft niets tot zijn beschikking dat hij tegenover de invloed van dit drietal zou kunnen stellen de invloed van macht, geld en liefde en htj stelt er zich mee tevreden zijn regering mee te delen dat alle pogingen het jonge hof in te palmen tevergeefs waren: „De groot vorst is al evenzeer Pruis in hart en nieren als de grootvorstin een onver beterlijke Engelse is." o o o Eindelijk, augustus 1757, trekt het Russische leger te velde. Kort daarop neemt het de vesting Memel zonder op belangrijke tegenstand te stuiten, en op 17 augustus behaalt het in een open veldslag bij Gross-Jaegerndorf dè overwinning. In Petersburg, in Wenen en in Versailles is men buiten zichzelf van vreugde, men ziet het Russische leger heel Oost-Pruisen al onder de voet lopen om zich aan de Silezische grens aan te sluiten bij de troepen van Maria Theresia, men ziet de overmoedige Pruisische parvenu al als definitief verslagen, overwon nen en te gronde gericht maar dan gebeurt daar het onbegrijpelijke: in plaats van zijn overwinning uit te bui ten en zo snel mogelijk verder op te rukken, treuzelt Apraxin eerst twee weken lang op dezelfde plaats om zich dan in geforceerde mars die veel meer op een vlucht dan op een tacti sche terugtocht lijkt, weer tot in de vesting van Memel terug te trekken, waarbij hij de dorpen achter zich in brand steekt, zijn bagage vernietigt en de kanonnen vernagelt. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 7