KINDERZIEKTEN' VAN SCHIPHOL
KOSTEN KAPITALEN
Thant vreest
wereldoorlog
Computer van de vrachtloods maakt kostbare fouten
EXPEDITEURS WACHTEN AL DAGEN OP VRACHTDIE ZOEK IS GERAAKT
2i"™?rsri» ïïïïÏÏ'E.--. ""IT voot h«
4 JAAR: BEATNIKS ONGEVAARLIJK
OORLOGSPINKSTERDAGEN VAN 1940
VIELEN TWEE DAGEN VROEGER
BLOEMENGROET?
FILATELISTISCH EVENEMENT IN
AMSTERDAM
CONCLUSIE NA ONDERZOEK VAN
Tweede incident
tussen Russen
en Amerikanen
VER7INKEN
VRIJDAG 12 MEI 1967
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
SCHIPHOL (ANP) Vier dagen is het nieuwe Schiphol in gebruik en zoals te verwachten was
zijn de kinderziekten niet uitgebleven. Ze hebben bij de handel en bij het personeel heel wat er
gernis opgewekt en wat erger is, ze kosten kapitalen.
In de gigantische, volautomatische vrachtloods heerste gisteren complete chaos in het KLM-gedeel-
te, dat verreweg het grootste deel van de loods beslaat. Hoe vernuftig de ontwerpers hier ook hun
systeem hebben ontworpen, kleine technische fouten in de computer, die alles behoort te regelen,
hebben geleid tot een chaos van pakketten, waar sinterklaas zelfs geen wijs meer uit zou weten. Een
van de kostbaarste gevolgen is geweest, dat ettelijke vliegtuigen met een. leeg vrachtruim moesten
vertrekken.
Ook duizenden eendagskuikens zijn er.
da dupe van geworden. Bij vergissing
verzeilden zij per automatisch transport
karretje in de metershoge staeker-stei-
lage, van waaruit men ze alleen kan
verlossen door een druk op een knop
in de computer.
Maar aaugezien niemand wist dat ze er
stonden ging het er voor de diertjes'
naar uitzien, dat ze na hun eerste dag;
op deze aardbodem niet veel andere da- .We zitten hier
jen meer zouden meemaken.
Hun afwezigheid werd echter door de
RLM opgemerkt en na enig rekenwerk
wist men hen per computer uit de stel-
lags te bevrijden en naar liet eveneens
in het vrachtgebouw gevestigde dieren
hotel te brengen. Enkele uren later wa
ren ze in verschillende zendingen door
de lucht naar hun bestemming op
ter worden geopend en de enige ver
koeling die men krijgen kan is door!
deze ramen via openstaande tussen
deuren tegen elkaar te laten tochten,
maar dan wapperen de brieve)
documenten van de bureaus.
Het heeft niets te maken met dou
ane-terrein, dat uiteraard niet voor
iedereen toegankelijk is. Het is al
leen een financiële kwestie.
Broeikas
,Dat neemt niet weg-', aldus een van de
expediteurs, .dat een volle dag vertra-
Lagos
vele diertjes bij aankomst de geest 2
den hebben gegeven.
Wachten
Het nieuwe Schiphol heeft namelijk als
I geheel geen hoofdingang meer. Iedereen
kan er binnenrijden. Wil men echter op
het dak van de pieren genieten van het
uitzicht, wil men en kopje koffie gaan
een enorme broeikas drinken in de grote restaurants, dan
van ruim 100 kantoren', aldus het perso-] moet men 50 cent betalen om die te
necl van een der expediteurs, die er van. bereiken en dat geldt ook voor het per-
de NV Luchthaven voor 160 gulden perjsoneel. Teneinde hieraan strikt de hand
jaar per vierkante meter kantoorruimte'te houden zijn alle deuren naar het be-
heeft gehurd. ,De luchthaven gaat ove
nen aanbrengen, die ons alleen ai
1400 gulden gaan kosten (we moeten ze
nemen trouwens), maar intussen smel
ten we hier weg. Het is trouwens zeer
de vraag of de gordijnen als we die
straks hebben de warmte in de komende
zomer buiten zullen houden. De lucht
haven had hier voor air-conditioning
moeten zorgen, maar typisch Hollands:
daar was nou net niet genoeg geld voor.
Wij zitten hier op het westen en krij-
taalde gedeelte op slot gedaan. Het ge
volg is een lange ellende voor allerlei
werkers, die telkens als in een doolhof
lijkheden krijgen als ze de doorlaatpos
ten willen passeren omdat ze beroepshal
ve in het betaalde gedeelte moeten zijn.
Geen toiletten
Een ander nadeel is. dat bijvoorbeeld
J161 einde in het publieke gedeelte van dé vertrek-
k?nt<>^?,' "P I hal geil toiletten zijn aangebracht. At-
zuiden zijn helemaal de sigaarhalers. die geen zin hebben 50 cent te
SS. JZÏ: kt J J betalen, kurnen dus de toiletten ln de
dras deelde bezweet mede. dat hij met1 bMaalde „lmte„ bij de restaurant»)
personeel, dat in de vertrekhal werk-
•armtc van 40 graden moest verduren,
omdat de bureaus nu eenmaal tegen de
ramen aan zijn geplaatst (ook al we
gens de telefoonaansluitingen), zodat
men in het felle zonlicht zit te werken.
Als de zon wat daalt is er in deze kan-'
toren helemaal geen schaduw' meer te
vinden.
zaam is. Met houten bordjes, die in
flagrante stijl vloeken met het overi
gens zo moderne interieur, wordt men
Gemopper
In vergelijking met het vrachtgebouw is
de situatie in het stationsgebouw veel
beter. Hier is goede air-conditioning en
hier zijn langzamerhand de meeste af
delingen, maatschappijen en firma's al
thans van een eerste telefoonaansluiting
voorzien. Maar toch wordt ook in dit ge
bouw erg gemopperd.
Er Is namelijk een soort .ijzeren
gordijn neergelaten, dat alleen kan
worden gepasseerd op een aantal
doorlaatposten tegen betaling van;
50 cent. Dat geldt voor hoog en laag 1
voor personeel, reizigers en publiek
Andere expediteurs wachten al da
gen op Inkomende vracht, die zoek
is. De ontvangers klagen steen
en been. De vracht moet veilig op
geborgen staan in de hoge stacker-
stellage. maar niemand weet in welk
van de 1300 gele wagentjes en ga er
dan maar eens naar zoeken.
.We hebben ook wel pech', aldus een
KLM-employé, .want er is uitgerekend
nu een record-aanbod aan vracht, voor
al inkomend. Dat komt natuurlijk om
dat we in Nederland al die feestdagen
achter elkaar vri) zijn geweest Toen
is de vracht hier opgestapeld'.
Zelf zoeken
De eerste twee dagen had de KLM nog
hoop de zaak zelf te kunnen klaren,
maar gisteren heeft men de wanhopig
wordende expediteurs die uren, ja dagen
met vrachtauto's stonden te wachten,
toestemming verleend zelf in de enorme
hal naar de lading te gaan speuren. Al
les wat sinds woensdag aan vracht arri-
reert werd gisteren op de ouderwetse
manier afgehandeld, dus zonder tussen
komst van het automatische stacker-sy-
steem. Het gevolg was. dat een zee van
pakjes en pakketten ln een van de hoe
ken van de loods ontstond, waarin aller
lei chauffeurs en expediteurs naarstig
liepen te grasduinen om de eigen vracht
te vinden. Hoe de douane in deze
chaos precies toezicht wist te houden,
was niet helemaal duidelijk.
3et zijn kinderziekten', aldus de KLMl
vele klanten woedend. Nog kwader wor- j
PARIJS (AFP)
Het anarchisme van
de .beatniks' iè
maar een houding
die zij zich geven,
het zijn in feite ach
terlijke kinderen die
niet gevaarlijk zijn
voor de maatschap
pij. In tegenstelling
tot de Provo's, die
zich al herhaaldelijk
aan gewelddaden
hebben schuldig ge
maakt.
ien naar een smalle diensttrap:bruik van maakt. Dat kunnen wij hun
de hoger gelegen verdiepingjdaar verbieden.'
leidt, waar de buitenlandse maatschap-1 \Vat blijft het personeel van de buiten
pijen kantoren hebben gehuurd. Daar jandsc firma's en de andere huurders ln
maakt dan iedereen van de aanwezige
toiletten gebruik.
Geen kantine
Van hun kant zijn de buitenlandse lucht
vaartmaatschappijen op deze tweede Ver
dieping dubbel ongelukkig met het feit,
zij zelf niet kunnen beschikken over
kantine. Er is een prachtige, royale
uiterst goedkope kantine die geëx
ploiteerd wordt door de KLM, maai
sinds woensdag wordt de ingang be
waakt door een lid van de KLM-bedrijfs-
bevelliging, die uitsluitend KLM-perso-
neel toelaat
Precies hetzelfde is het geval
grote vrachtgebouw. Daar hebben de ve
le expediteurs echter de mogelijkheid
gebruik te maken van een wat duurdere
particuliere instelling, genaamd .kof
fie service', die op de begane grond een
veredelde broodjeswinkel heeft geves
tigd.
Van KLM-zijde wijst men er op, dat de
beide kantines veel geld kosten en dat
zij uiteraard in de eerste plaats bestemd
zijn voor het eigen personeel. De KLM
heeft thans de buitenlandse maatschap
pijen en de expediteurs per rondschrij
ven laten weten, dat ook zij in de KLM-
kantines toegang kunnen krijgen tegen
een vastrecht-betaling van 300 gulden
per jaar per persoon. Dit is over het al
gemeen zacht uitgedrukt - niet in
goede aarde gevallen.
.wij overwegen thans de KLM met ge
lijke munt terug te betalen', aldus de
SAS. ,Wij hebben in Kopenhagen een
kantine, waar het KLM-personeel ge-
het stationsgebouw nu voor mogelijk
heid over? Een slechte kop koffie kun
nen zij uit enkele automaten halen en
zij kunnen uiteraard naar het grote res
taurant. ,I)e wijde wereld' gaan, maar
dan moeten ze er wel 50 cent voor over
hebben om eerst het .Ijzeren gordijn' te
passeren en daarna het geduld opbren
gen om op de. bediening te wachten.
F)e KLM-persdlenst heeft meegedeeld,
dat er in de kantines koffie voor een
dubbeltje en belegde broodjes voor een
kwartje worden verkocht, prijzen die
deze kantines uiteraard verliesgevend
maken.
Per eigen personeelslid zo heeft de
KLM uitgerekend legt zy 300 gul
den per jaar toe. Daarom wordt dit
thans eveneens geëist van personeel
andere maatschappijen, indien het
van deze kantines wil profiteren.
Soms boven 30 graden
(ADVERTENTIE)
Bel (01180)-3661-5253
.'/pfcerij M. H. Dekker
Afdeling hloemsierkunt Middelburg
Uw hloemensupermarkt
Normaal voor
midden mei:
15 a 16 graden
Hetgeen Pasen, Hemelvaartsdag en
Pinksteren dit Jaar met elknar ge
meen hebben is dat ze op een zeer]
vroege datum vallen. In de laatste
30 jaar was het in 1951 een dag
vroeger, in 1940 twee dagen vroeger
Pinksteren dan dit jaar. Vooral de
zeer vroege pinksterdagen van 1940
zal onze middelbare en oudere gene-1
ratie zich nog levendig herinneren.
Vrijdags voor Pinksteren (10 mei)
trokken de Duitse legers Nederland!
binnen en op de pinksterdagen werd
hevig gevochten. Die vrijdag 10 mei
was een stralende lentedag maar de
pinksterdagen waren bijzonder koud.:
Op de eerste pinksterdag meldde
Winsterswijk zware nachtvorst en
overdag werd niet meer dan 10 11
Saden gemeten. De Duitse meteoro-
og die Hitler had geadviseerd 30
mei te kiezen had niet verwacht dat
het weer kort daarna zo ongunstig
zou worden.
Een heel enkel
leeft Nedei
boven 30 graden
moet stijgen. In de laatste 30 jaar
gebeurde dit in 1911 toen op 28 en
29 mei 28 tot 33 graden werd geme
ten en in 1953 toen opj 25 mei Pink
steren in Limburg 31 graden haalde.
Het is in ons land maar hoogst zei
zekerheid. hoe het weer precies gaat
worden. Een voorbeeld was berin
mei. Woensdag 3 mei nog gure ha
gel- en natte sneeuwbuien waarbij
net kwik midden op de dag tot 5
graden daalde, twee dagen later zui
denwind met in Utrecht en Limburg
een maximum van 23 graden, t
Leek wel Amerikaans Normaal voor
midden mei is een temperatuur van
14 tot 16 graden, elke graad die het
meer wordt is een meevaller.
WOLLENSTOFFENFABRIEK
DICHT - 32 ONTSLAGEN
HELMOND (ANP) Op korte termijn
NV Wollens tof feu fabriek Prinzen
an Glabbeek in Helmond worden
I gesloten. De produktie van dit bedrijf
zal worden overgebracht naar bet moe-
IN 1944 33 GRADEN derbedrijf de NV Koninklijke Textiel-
ls Pinksteren dit jaar vroeg, laat isfabriek J. A. Ra> makers en Co te Hei-
het op bijvoorbeeld 11 en 12 juni de mond, dit teneinde een meer efficiënte
laatst mogelijke datum. Toch zijn de ~11~il"
die i
geko-
I ipdodu»
Z dat het artikelen pakket
ten fabriek zal
ordei
funi Met 1940 I Sedert januari bestaat bij Prinzen
v..„ Glabbeek ai iJ.—t
erktljdverkor-
1951 en 1948 behoort deze Pinksteren
tot de vroegsten. In 1940 was, zoals
opgemerkt, Pinksteren veel te koud,
in 1951 eveneens maar in 1948 toen
15 en 16 mei de pinksterdagen wa
ren werden maxima boven 25 C
(Maastricht éelfs 27 graden) geme
ten.
Na 1960 hebben wij geen opvallend
warme pinksterdagen meer gekre-
7»*™,,™ d'. „S -ordt or -
I slagen, maar bij het moederbedrijf te
werk wordt gesteld, staat het niet vast,
of ze in dezélfde functie zullen worden
gehandhaafd. Voor hen zijn door de
vakbond loon garanties verkregen, ten
einde de overgang van het ene naar het
andere bedrijf zo soepel mogelijk te
doen verlopen.
ting.
De sluiting van de fabriek betekent geen
ontslag voor het gehele uit 132 leden be
staande personeel. Aan vijftien man
nelijke en zeventien vrouwelijke werk
nemers is ontslag aangezegd. Voor hen
is in samenwerking met de textielvak-
bond een bevredigende afvloeiingsrege
ling getroffen. In Helmond en omgeving
wond gevolgd door on- i
POLITIEPREFECTUUR VAN PARIJS GERUST
naar het
naast de
i'lit u daar
geen
hun telefoon. Gaat
hoge kantoorgebouw df
Vrachtloods staat toe, dan
weer een nieuwe puzzel
adressenbnrd aanwezig en <!o por!
er behoort te zitten is nergens te vinden.
Bij de AMRO-bank aan de andere kant
naast de liften, die slecht werken, wordt
men gek van de mensen, die vragen
waar de firma's zitten. Niemand weet
precies op welke etage. De enige red
ding brengt dan een In onbeholpen hand
schrift samengestelde lijst met namen
en etages, die onder de balie van de
afwezige portier ligt.
De concurrentie
Alleen bii de •- vr de KLM
in een ander deel van de grote vracht- S
|?ods iiepen dc 'ke:. .i.iijk goed.'S
Daar zit aerogronddienst, die het vracht- 3?
verroer onder andere regelt voor en-;5
xele buitenlandse maatschappijen. zo-]ï
als de Lufthansa en Pan American 5
world Airways. Men dient daarbij ech-i^
ter wel te bedenken, dat het vracht-1
aanbod van Aerogrond veel minder
tier Latin te vinden
zijn, komen voor een
groot deel uit het bui
tenland 509 Fransen
op 491 vreemdelingen).
De buitenlanders ko
men uit 33 landen, in
verhouding tot het be
volkingsaantal zijn
Scandinavië en Neder
land de grootste reser
voirs van .beatniks'.
Onder de duizend on
dervraagden telde men
79 Duitsers, 45 Engel
sen, 7o Zweden, 46 De
nen en 44 Nederlanders.
Houdt men rekening
met de grote afstand
die zij hebben moeten
afleggen dan zijn de
■diappijen de vracht afhandelt.
Tot deze gevolgtrek
king is de poiitieprefec-
tuur van Parijs geko
men na een uitgebreid
onderzoek naar het
verschijnsel .beatnik',
dut vier jaar heeft ge
vergd.
De jonge zwervers me?
smerige haren en vuile
broek, die op mooie da
gen aan de boorden van
ae Seine bij het Quar-
Amerikanen ook sterk
vertegenwoordigd: 34
van de duizend.
Het merendeel van de
.beatniks' zijn jongens,
818 tegen 183 meisjes.
Zy zijn gemiddeld 19
tot 20 jaar oud en ko
men uit alle lagen van
de maatschappij. Velen
komen uit arbeidersge
zinnen <20 procent),
ook uit ainbtenarenge-
zinnen is 20 proeent af
komstig. Er zjjn slechts
weinig boerenzonen ge
teld, 4 procent. Van 9
procent blHken de
ouders gescheiden te
rijn-
In tegenstelling tot de
gangbare mening blij
ken de .beatniks geen
wonderen van geleerd
heid te zijn. Zestig pro
cent heeft slechts lage
re school gehad, 12 pro
cent heeft enige tijd
middelbare scholing
gevolgd. Slechts een
van de duizend had een
einddiploma gymna
sium.
Op de vraag waarom
zij tot dit leven geko
men zijn gaf 38 pro
cent op dat zij zich niet
konden aanpassen aan
In Amsterdam is pis ter en de post
zegelexpositie, de- Amphilex ge
opend.
Foto: Na de opening ontving de mi
nister van de directeur-generaal van
de PTT, prof. dr G. H. Bast, een
blok met de speciale Amphilex 67
zegels.
wilde goedkoop reizen,
12 procent heeft de
vrijheid lief, tien pro
cent gaf als reden een
pseudo-politieke ideo
logie op en 15 procent
zei dat zij .beatnik'
zijn omdat ,het nu een
maal de mode is' of uit
kameraa dschap.
Benauwd
Mosselzaadvisserij
Groningse wad
In het bericht over de mosselzaadvisse
rij op de Wadden opgenomen in ons
nummer van donderdag is een on
juistheid geslopen. De mosselzaadvisse
rij wordt na aanstaande zaterdag niet
een hele week stopgezet, doch slechts
gedurende de pinksterdagen. Vanaf 16
mei tot 26 mei kan er mosselzaad wor
den gevist op het Groninger Wad.
WASHINGTON (RTB) Het Ameri
kaanse departement van defensie deelt
mee, dat de Amerikaanse torpedoboot-
Jager Walker gisteren weer in aanra
king is geweest met een Russische soort
genoot. De schepen schampten langs
elkaar en de schade was onbetekenend.
Woensdag heeft zich in de Japanse Zee.
waar de Walker op oefening is, een
soortgelijk incident voorgedaan. De
Russische oorlogsbodem slaat waar
schijnlijk de oefening gade.
De manoeuvres, waaraan nog andere
Amerikaanse oorlogsschepen deelne
men. zyn gericht op" de bestrijding van
onderzeeboten.
Slot van Dag. IJ
ogenblik dat een einde kan maken aan
de militaire escalatie en dat kan lelden
tot een oplossing door onderhandeling.
:ijn eerde-
IR LARDINOIS ACHTER
VEEARTSENIJKUNDIGE
DIENST
UTRECHT (ANP) ln de eerste open
bare spreekbeurt die hij als minister van
xt j landbouw vervulde heeft ir P. J. Lar-
N oord-Vietnam, ,Er kunnen enige rl- dinois gistermiddag de veeartsenijkun-
sico's ln zitten', zei hij. ,Maar het
ternatief zit vol dodelijke
Het bombarderen van Noor_
heeft de gewenste resultaten
geleverd... ik zou mijn oproep willen
heru„»r
dige dienst verdedigd tegen de aanval-
drjke gevaren, len die daarop de laatste tijd gericht
Noord-Vietnam zyn. Bij de mond- en klauwzeerbestrij-
uitaten niet op- ding hebben de veeartsenijkundige dienst
'eeartsenijkundige
r jij deze bestrijding I
erhalen voor een stopzetting van de trokken diensten volgen- ir Lardinois
3 eersfe geprojecteerde i
lóvlucht voor 'een model van ae
ruimtecapsule. Vlnr: Walter Cun-
ningham, Doun F. Eisele en com-
mandant Walter Af. Schirra,
Hij zei van mening te zijn dat 2
de vredesplannen nu dood zijn.
beide partijen heeft de voorstellen zon
der reserve aanvaard en hij is van me
ning dat zyn plannen niet langer over-1
In de voorstellen van Thant werd aange- jonderhandelingen .binnen enkele weken k'aTreren'dacht' d ^'m rilVtV.-^Vv^ gun.
drongen op een stopzetting van de Ame- 1 Jull®n beginnen' als Amerika de bom-.stig aiieen zei hij hier r.og niet cL
rikaanse bombardementen op Noord-bardementen stopzet. Hij zei, dat dit zijn dag te kurken pr>jz<m voor he- avond
Vietnam, een vermindering in fasen van persoonlijke opvatting was en dat hij niet lomdat hij aan de kamercommissies voor
de militaire operaties door beide partyendoor Hanoi gemachtigd werd zich tot landbouw en
s<je Vietcong aan de Iets te verplichten.
bombardementen die alleen de voor- keer op keer voortreffelijk werk ver
waarden kan scheppen voor onder-richt. Als minister aanvaardde hij er
handelingen.' j ten volle de verantwoordelijkheid voor.
Itm Over de rol van de veeartsenijkundige
te k1en,nen diens? in de .hormonenkwestie' bij de
ionaernnnfieliTiP'PTi hinnpn pnVr.:.-. :..iJ
Wat de ergernis van het personeel aan
gaat, in het 9-verdieplngen hoge, strak
en modern opgei rokken kantoorgebouw
naast de vrachtloods puffen de b'enauw-
fle werkers nu al mei losgemaakte boor-
aeknoopjes en dassen van de hitte. In
dit half glazen gebouw zijn de kantorer
weliswaar met "een riant uitzicht over
de hele Haarlem niermeerpolder ge
douwd, maar door de grote ramen valt
de^zonnewarmte onbarmhartig naar bin-
De plafonds zijn laag en ei
air-conditioning. De ramen
slechts óp een kier vi
(ADVERTENTIE)
VERCHROMEN
VERNIKKELEN
STRALEN
METALLISEREN
ELEC.
Postbus 4 - Tel. 01172 - 851
deelneming
vredesonderhandelingen.
Het latere plan, dat 14 maart Ingediend
werd, drong aan op een bestand gevolgd
door inleidende besprekingen die tot doel
hadden de conferentie van Genève van
1954 weer byeen te roepen.
Bombardementen
Thant zei, dat hij nu alleen maar ae
dringt op een stopzetting van
Amerikaanse bombardementen
(ADVERTENTIE.)
Op een vraag of hij instemde met de op- toegezegd,
vattingen van dr Martin Luther King jr I ®?enlztf°.d".,k bezette Brusselse agen-
en anderen die kort geleden bij de Ver- ?a -hoe.ft ,h!l d'e toezegging echter pas
enigde Naties gedemonstreerd hebben te- G' d0€2}-.,
gen de Amerikaanse politiek in Vietnam! 'Imfst|r Lardinois die m l trecht sprak
zei Thant: voor de algemene vergadering van de
Coöperetïeve Centrale Raiffeisenbank,
p., was dankbaar voor de opmerkingn die
ri ntnnp de voorzitter van het landbouwschap,
i UUbU»lCjde heer c G A Mertens vorige week
naar aanleiding van de kritiek op de
.Zonder de minste neiging mijn neus teveeartsenijkundige dienst heeft ge
steken ln de binnenlandse aangelegenhe-j maakt
den van lidstaten, moet ik zeggen, dat.... Nu Nederland al vier
ik tot op grote hoogte het eens ben
'eken vrij
mond- en klauwzeer hoopte
de filosofie van dr Martin Luther King, minister, dat de door andere landen
Ik stem in met zijn opvatting en zijn toegepaste invoerbelemmeringen voor
benadering van het conflict in Vietnam'. Nederlands vlees spoedig ongedaan zul-
icn worden gemaakt
Ten aanzien van ons voornaamste ex
port gebied voor kalveren de minister
doelde hier op Italië zitten we nog
in het slop. Maar. aldus ir Lardinois.
we zitten op dit gebied beslist niet stiL
*.uee! zal hij niet aarzelen met sub-
>hij aoeide hierop exportrestitu-
op de uitvoer naar derde landen,
ns vlees wel toelaten.
DE JONGE
KINDERKLEDING SPECIALIST
De dood op de weg
BORGHAREN (ANP) Langs de
Maas ln Borgharen is om half één don
derdagmiddag de zesjarige Jos Peeren
boom uit Borgharen onder het achter
wiel van een melkwagen terecht geko
men. nadat hij van de wagen was ge
vallen, waar hij even tevoren op wasi
geklommen. De jongen was op slag
dood.
BERGEN AAN ZEE i ANP i - Don
derdagmiddag is in Bergen aan Zee c'.e
27-jarige J. Wiersma uit Amsterdam
om het leven gekomen toen hij met dc
bestelauto die hij bestuurde over de kop
sloeg. Hy was op slag dood. Zijn bij
rijder, de heer N. J. Tijms uit Heilo. liep
"■n gebroken pols op.
De 18-jarlge mej C. Tenhaaf uit Allt-
i'ir die meegelift was, moest evenals
Ie heer Tijms naar het centraal zieken-
is worden vervoerd.
Vier jongemannen die ook van Bergen
ui Zee waren meegelift liepen minder
M-nstige verwor dingen op en konden
loar ae p duie .-orden verbonden. De.
bestelauto werd geheel vernield.
sidles
f ADVERTENTIE)
Omring u met levende lentevreugde!