KINDERZIEKTEN' VAN SCHIPHOL KOSTEN KAPITALEN Thant vreest wereldoorlog Computer van de vrachtloods maakt kostbare fouten EXPEDITEURS WACHTEN AL DAGEN OP VRACHTDIE ZOEK IS GERAAKT 2i"™?rsri» ïïïïÏÏ'E.--. ""IT voot h« 4 JAAR: BEATNIKS ONGEVAARLIJK OORLOGSPINKSTERDAGEN VAN 1940 VIELEN TWEE DAGEN VROEGER BLOEMENGROET? FILATELISTISCH EVENEMENT IN AMSTERDAM CONCLUSIE NA ONDERZOEK VAN Tweede incident tussen Russen en Amerikanen VER7INKEN VRIJDAG 12 MEI 1967 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 SCHIPHOL (ANP) Vier dagen is het nieuwe Schiphol in gebruik en zoals te verwachten was zijn de kinderziekten niet uitgebleven. Ze hebben bij de handel en bij het personeel heel wat er gernis opgewekt en wat erger is, ze kosten kapitalen. In de gigantische, volautomatische vrachtloods heerste gisteren complete chaos in het KLM-gedeel- te, dat verreweg het grootste deel van de loods beslaat. Hoe vernuftig de ontwerpers hier ook hun systeem hebben ontworpen, kleine technische fouten in de computer, die alles behoort te regelen, hebben geleid tot een chaos van pakketten, waar sinterklaas zelfs geen wijs meer uit zou weten. Een van de kostbaarste gevolgen is geweest, dat ettelijke vliegtuigen met een. leeg vrachtruim moesten vertrekken. Ook duizenden eendagskuikens zijn er. da dupe van geworden. Bij vergissing verzeilden zij per automatisch transport karretje in de metershoge staeker-stei- lage, van waaruit men ze alleen kan verlossen door een druk op een knop in de computer. Maar aaugezien niemand wist dat ze er stonden ging het er voor de diertjes' naar uitzien, dat ze na hun eerste dag; op deze aardbodem niet veel andere da- .We zitten hier jen meer zouden meemaken. Hun afwezigheid werd echter door de RLM opgemerkt en na enig rekenwerk wist men hen per computer uit de stel- lags te bevrijden en naar liet eveneens in het vrachtgebouw gevestigde dieren hotel te brengen. Enkele uren later wa ren ze in verschillende zendingen door de lucht naar hun bestemming op ter worden geopend en de enige ver koeling die men krijgen kan is door! deze ramen via openstaande tussen deuren tegen elkaar te laten tochten, maar dan wapperen de brieve) documenten van de bureaus. Het heeft niets te maken met dou ane-terrein, dat uiteraard niet voor iedereen toegankelijk is. Het is al leen een financiële kwestie. Broeikas ,Dat neemt niet weg-', aldus een van de expediteurs, .dat een volle dag vertra- Lagos vele diertjes bij aankomst de geest 2 den hebben gegeven. Wachten Het nieuwe Schiphol heeft namelijk als I geheel geen hoofdingang meer. Iedereen kan er binnenrijden. Wil men echter op het dak van de pieren genieten van het uitzicht, wil men en kopje koffie gaan een enorme broeikas drinken in de grote restaurants, dan van ruim 100 kantoren', aldus het perso-] moet men 50 cent betalen om die te necl van een der expediteurs, die er van. bereiken en dat geldt ook voor het per- de NV Luchthaven voor 160 gulden perjsoneel. Teneinde hieraan strikt de hand jaar per vierkante meter kantoorruimte'te houden zijn alle deuren naar het be- heeft gehurd. ,De luchthaven gaat ove nen aanbrengen, die ons alleen ai 1400 gulden gaan kosten (we moeten ze nemen trouwens), maar intussen smel ten we hier weg. Het is trouwens zeer de vraag of de gordijnen als we die straks hebben de warmte in de komende zomer buiten zullen houden. De lucht haven had hier voor air-conditioning moeten zorgen, maar typisch Hollands: daar was nou net niet genoeg geld voor. Wij zitten hier op het westen en krij- taalde gedeelte op slot gedaan. Het ge volg is een lange ellende voor allerlei werkers, die telkens als in een doolhof lijkheden krijgen als ze de doorlaatpos ten willen passeren omdat ze beroepshal ve in het betaalde gedeelte moeten zijn. Geen toiletten Een ander nadeel is. dat bijvoorbeeld J161 einde in het publieke gedeelte van dé vertrek- k?nt<>^?,' "P I hal geil toiletten zijn aangebracht. At- zuiden zijn helemaal de sigaarhalers. die geen zin hebben 50 cent te SS. JZÏ: kt J J betalen, kurnen dus de toiletten ln de dras deelde bezweet mede. dat hij met1 bMaalde „lmte„ bij de restaurant») personeel, dat in de vertrekhal werk- •armtc van 40 graden moest verduren, omdat de bureaus nu eenmaal tegen de ramen aan zijn geplaatst (ook al we gens de telefoonaansluitingen), zodat men in het felle zonlicht zit te werken. Als de zon wat daalt is er in deze kan-' toren helemaal geen schaduw' meer te vinden. zaam is. Met houten bordjes, die in flagrante stijl vloeken met het overi gens zo moderne interieur, wordt men Gemopper In vergelijking met het vrachtgebouw is de situatie in het stationsgebouw veel beter. Hier is goede air-conditioning en hier zijn langzamerhand de meeste af delingen, maatschappijen en firma's al thans van een eerste telefoonaansluiting voorzien. Maar toch wordt ook in dit ge bouw erg gemopperd. Er Is namelijk een soort .ijzeren gordijn neergelaten, dat alleen kan worden gepasseerd op een aantal doorlaatposten tegen betaling van; 50 cent. Dat geldt voor hoog en laag 1 voor personeel, reizigers en publiek Andere expediteurs wachten al da gen op Inkomende vracht, die zoek is. De ontvangers klagen steen en been. De vracht moet veilig op geborgen staan in de hoge stacker- stellage. maar niemand weet in welk van de 1300 gele wagentjes en ga er dan maar eens naar zoeken. .We hebben ook wel pech', aldus een KLM-employé, .want er is uitgerekend nu een record-aanbod aan vracht, voor al inkomend. Dat komt natuurlijk om dat we in Nederland al die feestdagen achter elkaar vri) zijn geweest Toen is de vracht hier opgestapeld'. Zelf zoeken De eerste twee dagen had de KLM nog hoop de zaak zelf te kunnen klaren, maar gisteren heeft men de wanhopig wordende expediteurs die uren, ja dagen met vrachtauto's stonden te wachten, toestemming verleend zelf in de enorme hal naar de lading te gaan speuren. Al les wat sinds woensdag aan vracht arri- reert werd gisteren op de ouderwetse manier afgehandeld, dus zonder tussen komst van het automatische stacker-sy- steem. Het gevolg was. dat een zee van pakjes en pakketten ln een van de hoe ken van de loods ontstond, waarin aller lei chauffeurs en expediteurs naarstig liepen te grasduinen om de eigen vracht te vinden. Hoe de douane in deze chaos precies toezicht wist te houden, was niet helemaal duidelijk. 3et zijn kinderziekten', aldus de KLMl vele klanten woedend. Nog kwader wor- j PARIJS (AFP) Het anarchisme van de .beatniks' iè maar een houding die zij zich geven, het zijn in feite ach terlijke kinderen die niet gevaarlijk zijn voor de maatschap pij. In tegenstelling tot de Provo's, die zich al herhaaldelijk aan gewelddaden hebben schuldig ge maakt. ien naar een smalle diensttrap:bruik van maakt. Dat kunnen wij hun de hoger gelegen verdiepingjdaar verbieden.' leidt, waar de buitenlandse maatschap-1 \Vat blijft het personeel van de buiten pijen kantoren hebben gehuurd. Daar jandsc firma's en de andere huurders ln maakt dan iedereen van de aanwezige toiletten gebruik. Geen kantine Van hun kant zijn de buitenlandse lucht vaartmaatschappijen op deze tweede Ver dieping dubbel ongelukkig met het feit, zij zelf niet kunnen beschikken over kantine. Er is een prachtige, royale uiterst goedkope kantine die geëx ploiteerd wordt door de KLM, maai sinds woensdag wordt de ingang be waakt door een lid van de KLM-bedrijfs- bevelliging, die uitsluitend KLM-perso- neel toelaat Precies hetzelfde is het geval grote vrachtgebouw. Daar hebben de ve le expediteurs echter de mogelijkheid gebruik te maken van een wat duurdere particuliere instelling, genaamd .kof fie service', die op de begane grond een veredelde broodjeswinkel heeft geves tigd. Van KLM-zijde wijst men er op, dat de beide kantines veel geld kosten en dat zij uiteraard in de eerste plaats bestemd zijn voor het eigen personeel. De KLM heeft thans de buitenlandse maatschap pijen en de expediteurs per rondschrij ven laten weten, dat ook zij in de KLM- kantines toegang kunnen krijgen tegen een vastrecht-betaling van 300 gulden per jaar per persoon. Dit is over het al gemeen zacht uitgedrukt - niet in goede aarde gevallen. .wij overwegen thans de KLM met ge lijke munt terug te betalen', aldus de SAS. ,Wij hebben in Kopenhagen een kantine, waar het KLM-personeel ge- het stationsgebouw nu voor mogelijk heid over? Een slechte kop koffie kun nen zij uit enkele automaten halen en zij kunnen uiteraard naar het grote res taurant. ,I)e wijde wereld' gaan, maar dan moeten ze er wel 50 cent voor over hebben om eerst het .Ijzeren gordijn' te passeren en daarna het geduld opbren gen om op de. bediening te wachten. F)e KLM-persdlenst heeft meegedeeld, dat er in de kantines koffie voor een dubbeltje en belegde broodjes voor een kwartje worden verkocht, prijzen die deze kantines uiteraard verliesgevend maken. Per eigen personeelslid zo heeft de KLM uitgerekend legt zy 300 gul den per jaar toe. Daarom wordt dit thans eveneens geëist van personeel andere maatschappijen, indien het van deze kantines wil profiteren. Soms boven 30 graden (ADVERTENTIE) Bel (01180)-3661-5253 .'/pfcerij M. H. Dekker Afdeling hloemsierkunt Middelburg Uw hloemensupermarkt Normaal voor midden mei: 15 a 16 graden Hetgeen Pasen, Hemelvaartsdag en Pinksteren dit Jaar met elknar ge meen hebben is dat ze op een zeer] vroege datum vallen. In de laatste 30 jaar was het in 1951 een dag vroeger, in 1940 twee dagen vroeger Pinksteren dan dit jaar. Vooral de zeer vroege pinksterdagen van 1940 zal onze middelbare en oudere gene-1 ratie zich nog levendig herinneren. Vrijdags voor Pinksteren (10 mei) trokken de Duitse legers Nederland! binnen en op de pinksterdagen werd hevig gevochten. Die vrijdag 10 mei was een stralende lentedag maar de pinksterdagen waren bijzonder koud.: Op de eerste pinksterdag meldde Winsterswijk zware nachtvorst en overdag werd niet meer dan 10 11 Saden gemeten. De Duitse meteoro- og die Hitler had geadviseerd 30 mei te kiezen had niet verwacht dat het weer kort daarna zo ongunstig zou worden. Een heel enkel leeft Nedei boven 30 graden moet stijgen. In de laatste 30 jaar gebeurde dit in 1911 toen op 28 en 29 mei 28 tot 33 graden werd geme ten en in 1953 toen opj 25 mei Pink steren in Limburg 31 graden haalde. Het is in ons land maar hoogst zei zekerheid. hoe het weer precies gaat worden. Een voorbeeld was berin mei. Woensdag 3 mei nog gure ha gel- en natte sneeuwbuien waarbij net kwik midden op de dag tot 5 graden daalde, twee dagen later zui denwind met in Utrecht en Limburg een maximum van 23 graden, t Leek wel Amerikaans Normaal voor midden mei is een temperatuur van 14 tot 16 graden, elke graad die het meer wordt is een meevaller. WOLLENSTOFFENFABRIEK DICHT - 32 ONTSLAGEN HELMOND (ANP) Op korte termijn NV Wollens tof feu fabriek Prinzen an Glabbeek in Helmond worden I gesloten. De produktie van dit bedrijf zal worden overgebracht naar bet moe- IN 1944 33 GRADEN derbedrijf de NV Koninklijke Textiel- ls Pinksteren dit jaar vroeg, laat isfabriek J. A. Ra> makers en Co te Hei- het op bijvoorbeeld 11 en 12 juni de mond, dit teneinde een meer efficiënte laatst mogelijke datum. Toch zijn de ~11~il" die i geko- I ipdodu» Z dat het artikelen pakket ten fabriek zal ordei funi Met 1940 I Sedert januari bestaat bij Prinzen v..„ Glabbeek ai iJ.—t erktljdverkor- 1951 en 1948 behoort deze Pinksteren tot de vroegsten. In 1940 was, zoals opgemerkt, Pinksteren veel te koud, in 1951 eveneens maar in 1948 toen 15 en 16 mei de pinksterdagen wa ren werden maxima boven 25 C (Maastricht éelfs 27 graden) geme ten. Na 1960 hebben wij geen opvallend warme pinksterdagen meer gekre- 7»*™,,™ d'. „S -ordt or - I slagen, maar bij het moederbedrijf te werk wordt gesteld, staat het niet vast, of ze in dezélfde functie zullen worden gehandhaafd. Voor hen zijn door de vakbond loon garanties verkregen, ten einde de overgang van het ene naar het andere bedrijf zo soepel mogelijk te doen verlopen. ting. De sluiting van de fabriek betekent geen ontslag voor het gehele uit 132 leden be staande personeel. Aan vijftien man nelijke en zeventien vrouwelijke werk nemers is ontslag aangezegd. Voor hen is in samenwerking met de textielvak- bond een bevredigende afvloeiingsrege ling getroffen. In Helmond en omgeving wond gevolgd door on- i POLITIEPREFECTUUR VAN PARIJS GERUST naar het naast de i'lit u daar geen hun telefoon. Gaat hoge kantoorgebouw df Vrachtloods staat toe, dan weer een nieuwe puzzel adressenbnrd aanwezig en <!o por! er behoort te zitten is nergens te vinden. Bij de AMRO-bank aan de andere kant naast de liften, die slecht werken, wordt men gek van de mensen, die vragen waar de firma's zitten. Niemand weet precies op welke etage. De enige red ding brengt dan een In onbeholpen hand schrift samengestelde lijst met namen en etages, die onder de balie van de afwezige portier ligt. De concurrentie Alleen bii de •- vr de KLM in een ander deel van de grote vracht- S |?ods iiepen dc 'ke:. .i.iijk goed.'S Daar zit aerogronddienst, die het vracht- 3? verroer onder andere regelt voor en-;5 xele buitenlandse maatschappijen. zo-]ï als de Lufthansa en Pan American 5 world Airways. Men dient daarbij ech-i^ ter wel te bedenken, dat het vracht-1 aanbod van Aerogrond veel minder tier Latin te vinden zijn, komen voor een groot deel uit het bui tenland 509 Fransen op 491 vreemdelingen). De buitenlanders ko men uit 33 landen, in verhouding tot het be volkingsaantal zijn Scandinavië en Neder land de grootste reser voirs van .beatniks'. Onder de duizend on dervraagden telde men 79 Duitsers, 45 Engel sen, 7o Zweden, 46 De nen en 44 Nederlanders. Houdt men rekening met de grote afstand die zij hebben moeten afleggen dan zijn de ■diappijen de vracht afhandelt. Tot deze gevolgtrek king is de poiitieprefec- tuur van Parijs geko men na een uitgebreid onderzoek naar het verschijnsel .beatnik', dut vier jaar heeft ge vergd. De jonge zwervers me? smerige haren en vuile broek, die op mooie da gen aan de boorden van ae Seine bij het Quar- Amerikanen ook sterk vertegenwoordigd: 34 van de duizend. Het merendeel van de .beatniks' zijn jongens, 818 tegen 183 meisjes. Zy zijn gemiddeld 19 tot 20 jaar oud en ko men uit alle lagen van de maatschappij. Velen komen uit arbeidersge zinnen <20 procent), ook uit ainbtenarenge- zinnen is 20 proeent af komstig. Er zjjn slechts weinig boerenzonen ge teld, 4 procent. Van 9 procent blHken de ouders gescheiden te rijn- In tegenstelling tot de gangbare mening blij ken de .beatniks geen wonderen van geleerd heid te zijn. Zestig pro cent heeft slechts lage re school gehad, 12 pro cent heeft enige tijd middelbare scholing gevolgd. Slechts een van de duizend had een einddiploma gymna sium. Op de vraag waarom zij tot dit leven geko men zijn gaf 38 pro cent op dat zij zich niet konden aanpassen aan In Amsterdam is pis ter en de post zegelexpositie, de- Amphilex ge opend. Foto: Na de opening ontving de mi nister van de directeur-generaal van de PTT, prof. dr G. H. Bast, een blok met de speciale Amphilex 67 zegels. wilde goedkoop reizen, 12 procent heeft de vrijheid lief, tien pro cent gaf als reden een pseudo-politieke ideo logie op en 15 procent zei dat zij .beatnik' zijn omdat ,het nu een maal de mode is' of uit kameraa dschap. Benauwd Mosselzaadvisserij Groningse wad In het bericht over de mosselzaadvisse rij op de Wadden opgenomen in ons nummer van donderdag is een on juistheid geslopen. De mosselzaadvisse rij wordt na aanstaande zaterdag niet een hele week stopgezet, doch slechts gedurende de pinksterdagen. Vanaf 16 mei tot 26 mei kan er mosselzaad wor den gevist op het Groninger Wad. WASHINGTON (RTB) Het Ameri kaanse departement van defensie deelt mee, dat de Amerikaanse torpedoboot- Jager Walker gisteren weer in aanra king is geweest met een Russische soort genoot. De schepen schampten langs elkaar en de schade was onbetekenend. Woensdag heeft zich in de Japanse Zee. waar de Walker op oefening is, een soortgelijk incident voorgedaan. De Russische oorlogsbodem slaat waar schijnlijk de oefening gade. De manoeuvres, waaraan nog andere Amerikaanse oorlogsschepen deelne men. zyn gericht op" de bestrijding van onderzeeboten. Slot van Dag. IJ ogenblik dat een einde kan maken aan de militaire escalatie en dat kan lelden tot een oplossing door onderhandeling. :ijn eerde- IR LARDINOIS ACHTER VEEARTSENIJKUNDIGE DIENST UTRECHT (ANP) ln de eerste open bare spreekbeurt die hij als minister van xt j landbouw vervulde heeft ir P. J. Lar- N oord-Vietnam, ,Er kunnen enige rl- dinois gistermiddag de veeartsenijkun- sico's ln zitten', zei hij. ,Maar het ternatief zit vol dodelijke Het bombarderen van Noor_ heeft de gewenste resultaten geleverd... ik zou mijn oproep willen heru„»r dige dienst verdedigd tegen de aanval- drjke gevaren, len die daarop de laatste tijd gericht Noord-Vietnam zyn. Bij de mond- en klauwzeerbestrij- uitaten niet op- ding hebben de veeartsenijkundige dienst 'eeartsenijkundige r jij deze bestrijding I erhalen voor een stopzetting van de trokken diensten volgen- ir Lardinois 3 eersfe geprojecteerde i lóvlucht voor 'een model van ae ruimtecapsule. Vlnr: Walter Cun- ningham, Doun F. Eisele en com- mandant Walter Af. Schirra, Hij zei van mening te zijn dat 2 de vredesplannen nu dood zijn. beide partijen heeft de voorstellen zon der reserve aanvaard en hij is van me ning dat zyn plannen niet langer over-1 In de voorstellen van Thant werd aange- jonderhandelingen .binnen enkele weken k'aTreren'dacht' d ^'m rilVtV.-^Vv^ gun. drongen op een stopzetting van de Ame- 1 Jull®n beginnen' als Amerika de bom-.stig aiieen zei hij hier r.og niet cL rikaanse bombardementen op Noord-bardementen stopzet. Hij zei, dat dit zijn dag te kurken pr>jz<m voor he- avond Vietnam, een vermindering in fasen van persoonlijke opvatting was en dat hij niet lomdat hij aan de kamercommissies voor de militaire operaties door beide partyendoor Hanoi gemachtigd werd zich tot landbouw en s<je Vietcong aan de Iets te verplichten. bombardementen die alleen de voor- keer op keer voortreffelijk werk ver waarden kan scheppen voor onder-richt. Als minister aanvaardde hij er handelingen.' j ten volle de verantwoordelijkheid voor. Itm Over de rol van de veeartsenijkundige te k1en,nen diens? in de .hormonenkwestie' bij de ionaernnnfieliTiP'PTi hinnpn pnVr.:.-. :..iJ Wat de ergernis van het personeel aan gaat, in het 9-verdieplngen hoge, strak en modern opgei rokken kantoorgebouw naast de vrachtloods puffen de b'enauw- fle werkers nu al mei losgemaakte boor- aeknoopjes en dassen van de hitte. In dit half glazen gebouw zijn de kantorer weliswaar met "een riant uitzicht over de hele Haarlem niermeerpolder ge douwd, maar door de grote ramen valt de^zonnewarmte onbarmhartig naar bin- De plafonds zijn laag en ei air-conditioning. De ramen slechts óp een kier vi (ADVERTENTIE) VERCHROMEN VERNIKKELEN STRALEN METALLISEREN ELEC. Postbus 4 - Tel. 01172 - 851 deelneming vredesonderhandelingen. Het latere plan, dat 14 maart Ingediend werd, drong aan op een bestand gevolgd door inleidende besprekingen die tot doel hadden de conferentie van Genève van 1954 weer byeen te roepen. Bombardementen Thant zei, dat hij nu alleen maar ae dringt op een stopzetting van Amerikaanse bombardementen (ADVERTENTIE.) Op een vraag of hij instemde met de op- toegezegd, vattingen van dr Martin Luther King jr I ®?enlztf°.d".,k bezette Brusselse agen- en anderen die kort geleden bij de Ver- ?a -hoe.ft ,h!l d'e toezegging echter pas enigde Naties gedemonstreerd hebben te- G' d0€2}-., gen de Amerikaanse politiek in Vietnam! 'Imfst|r Lardinois die m l trecht sprak zei Thant: voor de algemene vergadering van de Coöperetïeve Centrale Raiffeisenbank, p., was dankbaar voor de opmerkingn die ri ntnnp de voorzitter van het landbouwschap, i UUbU»lCjde heer c G A Mertens vorige week naar aanleiding van de kritiek op de .Zonder de minste neiging mijn neus teveeartsenijkundige dienst heeft ge steken ln de binnenlandse aangelegenhe-j maakt den van lidstaten, moet ik zeggen, dat.... Nu Nederland al vier ik tot op grote hoogte het eens ben 'eken vrij mond- en klauwzeer hoopte de filosofie van dr Martin Luther King, minister, dat de door andere landen Ik stem in met zijn opvatting en zijn toegepaste invoerbelemmeringen voor benadering van het conflict in Vietnam'. Nederlands vlees spoedig ongedaan zul- icn worden gemaakt Ten aanzien van ons voornaamste ex port gebied voor kalveren de minister doelde hier op Italië zitten we nog in het slop. Maar. aldus ir Lardinois. we zitten op dit gebied beslist niet stiL *.uee! zal hij niet aarzelen met sub- >hij aoeide hierop exportrestitu- op de uitvoer naar derde landen, ns vlees wel toelaten. DE JONGE KINDERKLEDING SPECIALIST De dood op de weg BORGHAREN (ANP) Langs de Maas ln Borgharen is om half één don derdagmiddag de zesjarige Jos Peeren boom uit Borgharen onder het achter wiel van een melkwagen terecht geko men. nadat hij van de wagen was ge vallen, waar hij even tevoren op wasi geklommen. De jongen was op slag dood. BERGEN AAN ZEE i ANP i - Don derdagmiddag is in Bergen aan Zee c'.e 27-jarige J. Wiersma uit Amsterdam om het leven gekomen toen hij met dc bestelauto die hij bestuurde over de kop sloeg. Hy was op slag dood. Zijn bij rijder, de heer N. J. Tijms uit Heilo. liep "■n gebroken pols op. De 18-jarlge mej C. Tenhaaf uit Allt- i'ir die meegelift was, moest evenals Ie heer Tijms naar het centraal zieken- is worden vervoerd. Vier jongemannen die ook van Bergen ui Zee waren meegelift liepen minder M-nstige verwor dingen op en konden loar ae p duie .-orden verbonden. De. bestelauto werd geheel vernield. sidles f ADVERTENTIE) Omring u met levende lentevreugde!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 13