f
KOSMONAUT KOMAROV BIJ LANDING
VS bommen op
vliegvelden in
Noord-Vietnam
OMGEKOMEN
Poel-Heinkenszand"in najaar stemmen
Soyoez-l-cabine stort op aardkorst te pletter
Komarov wilde niet ontslagen
worden
AANTAL MIGS
VERNIETIGD
Vandaag
in de
krant...
RUILVERKAVEUNG VERSNELD VOORBEREID
Niet moeilijker
Bezwaren vooral
in groep van
verpachtende
eigenaren
Nieuwe ivaler-
wegenkweslies
«7
210e jaargang - no. 97
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Dinsdag 25 april 1967
Pittig stukje
stereometrie
Pagina 3
r £|.-.-t-V *mr=-
j I fVÊ l A A
t Y*-
Indonesische studenten, gewapend met stokken, ijzeren staven enz.
trekken door de Chinese wijk tijdens hevige anti-Chinese relletjes.
Ten minste acht Chinezen hebben ernstige verwondingen opgelopen.
LUCHTOORLOG UITGEBREID
iviOSKOU (DPA, RTR, ANP)
Voor het eerst in de geschiedenis
van de ruimtevaart heeft een mens
een vlucht door de kosmos met
zijn leven betaald. De Russische
kosmonaut kolonel Vladimir Ko-
marov stortte gisteren met zijn
ruimteschip Soyoez-1 te pletter na
dat op zeven kilometer hoogte de
koorden van het valscherm, waar
aan de cabine neer had moeten ko
men, in elkaar verward waren ge
raakt.
De Russische radio en televisie maak
ten de tragische afloop van de vlucht
gistermiddag om 15.17 uur Nederlandse
tyd in een speciaal bulletin bekend, bij
na twaalf uur na het laatste bericht
over het verloop van de vlucht, waarin
gezegd werd dat Komarov het goed
maakte. De sterrenwacht Boehum had
voor het laatst tussen 04.11 en 04.15 uur
signalen van het ruimteschip opgevan
gen.
In Moskou bracht het bericht van Ko-
marovs dood grote verslagenheid te
weeg. Wel was er in de loop van de dag
door het uitblijven van nieuws al enige
bezorgdheid ontstaan, maar men wei
gerde na de succesvolle ruimtereizen
van elf kosmonauten te geloven, dat
er nu iets mis was gegaan. Toen bleek
dat dit inderdaad het geval was hoorde
men op straat de mensen elkaar het
nieuws toeroepen: ,Hjj moet dood zijn.
Ja, ze hebben het net omgeroepen. Ze
spelen al treurmuziek', zo klonk overal.
SAIGON (AFP, RTR, ANP. AP)
Vliegtuigen van de Amerikaanse
luchtmacht en de marine hebben
gisteren voor de eerste maal in de
Vietnamese oorlog Noordvietna-
mese vliegvelden aangevallen
waar straaljagers van het
Russische type ,Mig' zijn
gestationeerd. Naar een Ameri
kaanse woordvoerder in Saigon
meedeelde, werden geparkeerde
toestellen en installaties op de
Ramp
RUSLAND rouwt om do dood van
Wladimir Komarov, de kosmo
naut dio door oen ongeval l>y de
landing van zijn ruimtevaartuig
om hot leven kwam (pag 1).
Rijksweg-58
HET VOLGENDE wegvak van
de nieuwe dubbelbaans rijksweg-
58 (dat bezuiden Goes, bjjna 13
kilometer) zal, wanneer alles mee
loopt, synchroon met de ruilver
kaveling .De Poel-Heinkenszand'
worden uitgevoerd. Dat betekent:
in 1968 begin van de bouw van
de viaducten, in 1969 begin van
de aanleg van de weg. (pag 2).
Nachtvorst
FLINK WAT SCHADE als ge
volg van de nachtvorst van zon
dag op maandag aan de Zeeuwse
fruitbomen. Op sommige plaatsen
werden schattingen gemaakt tot
80 procent (pag 2).
Dit is uw leven
HOOFDPERSOON van het VA
RA-radioprogrumma ,Dit is uw
leven' op 1 mei aanstaande zal
mevrouw E. van den Broecke-de
Man uit Aardenburg zijn. Gisteren
zijn de opnamen gemaakt (pag 2).
Athene
EEN GESPANNEN rust heerst
in Athene, waar de nieuwe pre
mier gisteren verklaarde dat ko
ning Constanten de zitting zal lei
den van het nieuwe kabinet (pag
3).
Drakensteyn
PROF. PLATE heeft gisteravond
bekend gemaakt dat de geboorte
op Drakensteyn deze week kan
worden verwacht (pag 3).
Staking
BIJ DE NV LUMAX in Utrecht
is een staking uitgebroken naar
aanleiding van een conflict tus
sen directie en bestuur. B(j hel
geschil is ook NKV-voorzitter
Mertens betrokken (pag 9).
Binnen- en buitenlands
nieuws op pagina 1, 3 en 9;
Zeeuws nieuws op pagina 2,
4 en 5:
Financieel en economisch
nieuws op pagina 13
Radio en tv op pagina 7.
vliegvelden Hoa Lac en Kep (resp.
30 kilometer ten westen en 60 kilo
meter ten noordoosten van Hanoi)
met splinterbommen bestookt door
.Phantom'-jachtbommenwerpers
van de luchtmacht en .Skyhewks
en .Intruders' van de zevende
vloot.
Op de basis Hoa Lac zouden 19 of 20
.Migs' en op het vliegveld Kep negen
Migs gestationeerd zijn. De woordvoer
der deelde niet mee of en hoeveel toe
stellen waren geraakt, maar de vliegers
zeiden dat hun opdracht succesvol was
verlopen.
Uitbreiding
De Amerikanen hadden tot nog toen
nagelaten de bases te bestoken van
de toestellen waardoor zij bij hun
aanvallen op Noord-Vietnam regel
matig werden aangevallen. Naar ver
luidde. achtte zij dit enerzijds niet di
rect noodzakelijk daar zij de heer
schappij in de lucht bezitten, terwijl
de Verenigde Staten anderzijds ver
dere uitbreiding van de strijd willen
voorkomen.
Begin februari werd van Amerikaanse
zijde het totaal aantal Migs in Noord-
Vietnam tussen de 120 en 150 geschat,
waarvan 20 tot het moderne type ,Mlg
21' zouden behoren. Bij luchtgevechten
is een aantal van deze toestellen n
geschoten.
McNamara
Drie weken geleden zei de Amerikaanse
minister van defensie, Mch'amara, op
een persconferentie dat hij niet zou toe
geven aan de els, de luchtoorlog boven
Noord-Vietnam uit te breiden met bom
bardementen op bases van Mig-straal
jagers. De \'S willen uitbreiding van de
oorlog vermijden, streven naar beperktei
politieke doeleinden in Vietnam na en
willen het leven van Amerikaanse pilo
ten sparen, zo zei hjj naar aanleiding
van een verklaring van senator Sy
mington, dat het niet bombarderen van
Noordvietnamese vliegvelden oorzaak
was dat Amerikaanse vliegtuigen verlo
ren zijn gegaan en piloten zijn gewond:
door luchtgevechten met Migs.
MOSKOU: In Rusland heerst grote verslagenheid over de
dood van de Russische ruimtevaarder Komarov. Op de foto
luisteren een aantal inwoners van Moskou naar een auto
radio om het laatste nieuws te horen over de zo ongelukkig
verlopen ruimtevlucht.
Schietstoel
Volgens de laatste officiële medede
lingen over de vlucht die om 04.12
uur Nederlandse t(jd werd uitgegeven,
had het ruimtevaartcentrum te Bai-
konoer in Kazakstan om 02.50 uur
verbinding gehad met Komarov. die
toen 25 uur en 15 minuten in de
ruimte vertoefde. Vermoedelijk niet
lang daarna is het ruimteschip ver
ongelukt, en wel boven het weste
lijk deel van de Sowjet-Unie. In de
Russische hoofdstad was eerder aan
genomen dat in de vroege ochtend
een tweede ruimtevaartuig gelan
ceerd zou worden. Een van de onbe
antwoorde vragen is nog, of de
Soyoez 1 over een schietstoel be
schikte en zo ja, waarom Komarov
daar dan geen gebruik van heeft ge
maakt.
Moeilijke landing
Komarov was in de nacht van zater
dag op zondag met de als .reusachtig'
betitelde Soyoez-1 de ruimte ingescho
ten, Oorspronkelijk had men verwacht
dat spoedig een tweede ruimteschip
mogelijk met verscheidene kosmonauten
zou volgen. Het persbureau Tass
meldde echter dat Komarov na de uit
voering van het vluchtprogram verzocht
was. de tocht te beëindigen en naar de
aarde terug te keren. Na de nodige
voorbereidingen was het ruimteschip de
moeilijkste fase van de landingsmanoeu
vre, de terugkeer in de atmosfeer, goed
doorgekomen. Toen zich echter op zeven
kilometer hoogte de hoofdparachute
ontvouwde waren de draden in elkaar
verward geraakt waardoor de Soyoez 1
met grote snelheid op de aarde toeraas
de en te pletter sloeg.
Proef
Het ongeluk met de Soyoez-1 is een des
te ernstiger slag voor" de Russische
ruimtevaart daar het hier om een proef
neming ging met het eerste type van
een nieuwe generatie van ruimteschepen.
Weliswaar had de kosmonaut tijdens de
meer dan vierentwintig uur durende
vlucht volgens Tass de belangrijkste
systemen van de nieuwe cabine beproefd
eh wetenschappelijke experimenten ver
richt. maar er zijn waarschijnlijk waar
devolle gegevens vooral filmmate
riaal verloren gegaan. Er zijn offi
cieel geen bijzonderheden over het nieu
we ruimtevaartuig verstrekt, maar in
Moskou was vernomen dat het een on
bekend groot model was, ongeveer van
de afmetingen van een flinke vracht
auto. De Russische ruimtevaartinge
nieurs moeten daarvoor ook een bijzon
der sterk valscherm ontworpen hebben
Zie slot pag. 3 kol 2)
ARTSEN ONTDEKTEN ONREGELMATIGE HARTSLAG
MOSKOU (AP) Wladimir
M. Komarov, die gisteren om
gekomen is toen zijn ruimte
schip Soyoez 1 neerstortte, is
eens bijna uit het Russiche.
ruimtevaartprogramma ge
zet. Vijf jaar geleden hadden
doktoren Komarov verteld
dat zij een onregelmatigheid
in zijn hartslag hadden ge
constateerd. Komarov, die
toen 35 jaar was en één van
de oudste kosmonauten, ver
zette zich met kracht tegen
ontslag. Aan zijn training
werden beperkingen opgelegd
maar onderhand probeerde
probeerde Komarov te bewij
zen dat hij helemaal gezond
was en ten slotte beslisten de
specialisten dat zijn hart nor
maal was.
Hij werd op de ruimtevlucht ver
gezeld door een geleerde en een
dokter.
Komarov begon evenals de meeste
ruimtevaarders als jachtpiloot.
Reeds als jongen was vliegen zijn
droom geweest. Toen hij 15 jaar
oud was kwam hij in 1942 op een
speciale school van de luchtmacht
in Moskou. Dat was toen een
groot gedeelte van de Sowjet-Unie
door nazi-legers werd bezet. Ge
zien zijn leeftijd duurde het nog
drie jaar voordat zijn opleiding als
jachtvlieger begon. Hij werd be
kend als een koelbloedig piloot.
Na de oorlog werd Komarov als
één van de eersten voor het kos
monautenprogramma gekozen.
Dat was voordat het westen het
vermoeden had dat de Sowjet-
Unie bezig was met de verkenning
van de ruimte. Hij kreeg de ver
eiste technische opleiding op een
militaire academie, waar hij in
1959 zijn graad als Ingenieur be
haalde.
Na de geslaagde vlucht van de
Woschod in 1964 heeft Komarov
evenals verscheidene andere kos
monauten door de wereld gereisd
als een good-will ambassadeur.
Daarna verdween hij weer uit de
publiciteit waarin hij gisteren te
rugkeerde met de lancering van
de Sovoez-l. Volgens Russische
verslagen had hij bij verscheidene
proeven bewezen de beste te zijn
en werd hij daarom als eerste kos
monaut uitverkoren een tweede
ruimtereis te maken. Op de fo
to's kon men de kosmonaut zien
wandelen met zijn knappe vrouw
en hun 9-jaar oude dochter. Hij
had ook een zoon van 15 jaar.
Komarov was thuis weggegaan
zonder zijn vrouw in te lichten
over het nieuwe ruimteavontuur
dat hem wachtte. De kosmonauten
moeten een volledig stilzwijgen
over hun komende vluchten be
waren. Mevrouw Komarov zei
zondag: .ik zou willen dat hij het
programma volledig uitvoert en
dat hij natuurlijk veilig naar de
aarde terugkeert. Wij wachten
natuurlijk met spanning op hem'.
Foto: een archief opname van Ko
marov met zijn vrouw en zijn
dochtertje Irina.
GOES Het is te vernachten,
dat. dc versnelde aanloop' voor
de ruilverkaveling ,De Poel-
Heinkenszand' (7000 hectare)
dit najaar zal resulteren in de
stemming van grondeigenaren
in het gebied. Nn de voorberei
dingscommissie anderhalf jaar
aan het werk is, ligt er een rap
port op tafel met een overzicht
van de plannen in het ruüverka-
velingsblok. De centrale cultuur
technische commissie heeft er
zijn goedkeuring aan gegeven en
an de hand van dit .inventarisa
tie-rapport' zullen gedeputeerde
staten beslissen of de stemming
doorgaat. Zoals de situatie nu is,
'al dat het geval z'yn.
Rond de voorbereidingen voor dit
forse Bcveiandse ruilverkavelingsob-
Jeet hebben zich de afgelopen maan
den enkele moeilijkheden voorgedaan.
In de eerste plaats is er de versnelde
procedure voor liet project, vooral
met het oog or» de aanleg van het
nieuwe stuk rijksweg 58 ten zuiden
van Goes en de aanleg van het laat
ste stuk provinciale Sloeweg: bij bei
de wegen is spoed nodig. Dan liggen
de -niilverkavelingsplannen met na
me by de groen van eigenaren-ver
pachters moeilijk.
Zij vrezen, dat de verkavelingsrente
niet geheel op de pachtprijs kan wor
den gelegd. De kosten voor deze in
grijpende Bevelandse ruilverkaveling
zijn namelijk hoog: zo'n 42 mil
joen, of 6000 per ha: gemiddeld
belopen de kosten van een dergelijk
project 3000 per ha. Van de opper
vlakte in het ruilverkavelingsblok
,De Poel-Heinkenszand (cn het wes
telijk deel van de Goese Polder) is
55 procent in handen van verpach
tende eigenaren. Wel spelen daarbij
in diverse gevallen familierelaties
mee.
Met het oog op de bezwaren, die in
deze kring van belanghebbenden nog
leven tegen de plannen, organiseert
de voorbereidingscommissie opnieuw
een .voorlichtingstournee'. Op dins
dag 23 mei wordt in het Goese land
bouwcentrum een bijeenkomst ge
houden, waarvoor alle e.igenaren-ver-
pachters uit het gebied worden uitge
nodigd; verder worden voorlichtings
dagen gehouden in de plaatsen, waar
daaraan nog behoefte bestaat.
Voorzitter D. J. Dees uit 's-Graven-
polder van de voorbereidingscommis
sie: ,Uit de reacties in de streek
hebben wij niet de indruk gekregen,
dat de moeilijkheden groter zijn dan
bij andere ruilverkavelingsprojecten.
We zijn ons er wel van bewust, dat
ook hier moeilijke kanten zitten.
Maar men moet wel bedenken: als
cle ruilverkaveling wordt afgestemd,
dan blijft de aanleg van een nieuw
stuk rijksweg, een stuk provinciale
weg, ontsluiting van de landerijen
en de afwatering van de streek toch
urgent: die zaken moeten er komen.
Als het allemaal buiten ruiiverkave-
lingsverband moet gebeuren, zijn de
"'kheden veel geringer.
eigenaren de kosten
dragen en die zullen belangrijk ho
ger zijn dan bij een ruilverkaveling'.
Nu de eerste .voorlichtingsronde'
de voorbije winter gehouden ach
ter de rug is en or ongeveer 1200
eigenaren en gebruikers "in het ruil
verkavelingsblok over de plannen zijn
geïnformeerd, concludeert voorzitter
Dees: .Mijn algemene indruk was, dat
er een levendige belangstelling be
stond en dat veel eigenaren eh ge
bruikers het nut van een dergelijke
ingreep toch wel inzien'.
ALs de ruilverkaveling van de 700(1
ha ,De Poel-Heinkenszand' dit najaar
doorgaat, zal liet gebied grondig op
de schop worden genomen. Acht tot
negen jaar is daarvoor uitgetrokken.
In die tyd wordt de ontsluiting ver
beterd. wordt er gezorgd voor een
deugdelijke ontwatering" en worden
waar mogelijk de percelen sa
mengevoegd en vergroot.
Wat de aanleg en de verbetering van
talrijke landwegen door het gebied
betreft: het wegenplan voorziet in
een betere ontsluiting van de gron
den en de landerijen dan tot nu toe. i
Daarnaast krijgt ook een betere ont
sluiting naar de gemeenten in het
blok waar nodig een accent.
Ir W. A. van Meegen. van de cul-
tuurtechnische dienst: ,Er liggen in
de streek veel wegen, maar ae kwa
liteit is vaak slecht en in vele geval
len liggen ze ook op de verkeerde
plaatsen'. Als het wegenplan in ruil-
verkavelingsverband zal zijn uitge
voerd, is de lengte van het wegennet I
van 284 kilometer tot 220 kilometer
teruggebracht, maar zal een grotere
oppervlakte in beslag nemen
Een van de belangrijkste punten van
het ruilverkavelingsprogramma geldt
de ontwatering en de waterbeheer-
(Zie slot pag2 kol. 4)
VAAA/ Qchepen Van Daele uit
wW ij Gent heeft zaterdag in
Yerseke betoogd, dat het
fc-ryafl van belang voor zijn stad is een
duwvaartverbinding naar het
g^TlJ noorden te krijgen. Het Kanaal
door Zuid-Beveland is in zijn
huidige vorm daarvoor niet geschikt en
dus zullen voorzieningen nodig zijn. Twee
mogelijkheden opperde de Gentse sche
pen: op korte termijn verruiming van
net Kanaal door Zuid-Beveland, voort»
een tijdige aanleg van het zeevaartkanaal
bij Waarde naar het Reimerswaalplan.
Br is evenwel nog een derde mogelijk
heid, waarop eenter de schepen niet
heeft gedoeld, namelijk het graven van
een kanaal volgens artikel 39 van het
Schelde-Rijnakkoord. Uit de stukken
met name van de parlementaire behan
deling in Nederland van dit akkoord
blijkt dat juist België de mogelijkheid
van dit kanaal heeft willen openhouden.
Het betoog van de heer Van den Daele
was zaterdag kennelijk voor Den Haag
bestemd, het had echter op Brussel ge
richt moeten zijn.
Artikel 39 van het ScheMe-Rijntraktaat
voorziet in een kanaal, lopend van
een punt ten zuiden van de nieuw
aan te leggen sluizen bij de Oosterschel-
de (Kreefcrakdam) naar de West er-
schelde, gemakshalve ook wel eens aan
geduid als het .zrjkanaal naar Bath'. Vol
gens het bewuste artikel heeft Neder
land het recht dit kanaal aan te leggen,
waarbij echter België kan verzoeken bet
In dat geval aan de duwvaart aan te pas
sen. België kan eveneens om aanleg van
het kanaal vragen, maar in beide geval
len moeten de door dit land verlangde
werken aan Nederland worden betaald
indien dit daarom verzoekt. In de prak
tijk komt het er op neer dat de aanleg
van het kanaal uitsluitend een Belgische
aangelegenheid is. Het is namelijk een
wat vreemde historie, de geschiedenis
van dit artikel 39. Aanvankelijk wilde
eerst Nederland de mogelijkheid voor
een dergelijk zijkanaal van de Schelde-
Rtjnverbimnng naar de Westerschelde
openhouden, dit met het oog op het toen
malige Brabantse Kreekrakplan. Ook
België was wel voor dit eventuele zij
kanaal te vinden gelet met name op die
belangen van Gent. Het bleek echter al
spoedig, dat een kanaalmonding in de
buurt van Bath onge
wenste complicacies
sou veroorzaken voor
de zeevaart op Ant
werpen, zodat een
ïventueel kanaal vrij
ver naar het westen zou moeten worden
gelegd. Bovendien wijzigden zich de Ne
derlandse inzichten inzake de ontwikke
ling van het bewuste gebied: het Kreek
rakplan ging van de baan om plaats te
maken voor net Reimerswaalplan. En in
het kader van dit laatste project was
geen zij kanaal nodig, maar paste een
zeekanaal by Waarde. Vandaar dat de
Nederlandse regering by de onderhande
lingen met België over de Schelde-Rijn-
verbinding liet weten geen belangstelling
meer voor het zij kanaal te hebben. Bel
gië bleef echter prijs stellen op de moge-
Irjkheid tot aanleg en daarom werd ar
tikel 39 in het traktaat opgenomen: een
soort optie, geldig voor de periode tot de
ingebruikstelling van de nieuwe Schelde-
Rijnverbinding. Deze periode kan zono
dig worden verlengd.
Voor Gent is er derhalve een duidelijke
mogelijkheid de regering in Brussel
te verzoeken er voor te zorgen, dat
het zijkanaal naar Bath of verder zal
worden aangelegd. Deze mogelijkheid
ligt immers m het Schelde-Rijnakkoord
besloten en de opneming daarvan in het
Schelde-Ryntraktaat ls door België met
het oog op de Gentse belangen gevraagd.
Feit is evenwel, dat de kosten van het
zij kanaal in dat geval helemaal voor re
kening van de Belgische staat zullen ko
men. Heeft de Gentse schepen daarom
melijk Gent doen profiteren van het voor
Nederlandse rekening eventueel aan te
leggen kanaal by Waarde? Of wil hij
Nederland de kosten van een aanpassing
voor de duwvaart van het Kanaal door
Zuid-Beveland laten betalen? Nederland
behoeft zich echter formeel niets aan ta
trekken van Gentse belangen. Weliswaar
zou het Gent kennelijk goed uitkomen,
dat één van de twee nier genoemde Ne
derlandse projecten snel zou worden uit
gevoerd, maar er is nu eenmaal artikel
39 van het Schelde-Rijnakkoord. Met
andere woorden: als Gent op korte ter-
myn een duwvaartverbinding met het
noorden wil hebben, dan behoort het zich
in eerste instantie tot Brussel te wenden.
Overigens is het de vraag of men er in
Nederland goed aan zou doen deze
kwestie zo iormeel te stellen als hier
is geschetst. Er is ook nog zoiets al»
Benelux. In dit verband moet op de
merkwaardige ontwikkeling worden ge
wezen, dat alle waterwegenkwesties de
laatste jaren tussen beide landen via
traktaten zijn opgelost (Stop van Ter-
naayen. kanaal Gent-Temeuzèn, Schelde-
Rijnkanaal), maar dat inmiddels weer
een reeks nieuwe vraagstukken is ont
staan. Geen geschilpunten by voorbaat,
maar wel een reeks van objecten, waar
over overleg tussen Nederland en Belgié
noodzakeiyk zal worden. Bijvoorbeeld
het hier besproken onderwerp: de duw
vaartverbinding van Gent naar het noor
den met daarbij de vraag welke schakel
moet worden gekozen, het Kanaal door
Zuid-Beveland, het eventueel aan te leg-
Sen Reimerswaalkanaal bij Waarde of
e verbinding op grond van artikel 39.
Een tweede punt: ae aanleg van het zee
vaartkanaal Antwerpen-Baalhoek, waar
voor men in Antwerpen zo is geporteerd.
Een derde punt: de douw van een tweede
zeesluis in Terneuzen ten dienste van
Gent, waarover schepen Van den Daele
het eveneens In Yerseke had. De vraag
is. dunkt ons, gerechtvaardigd of het
niet verstandig zou zijn dit hele complex
als één geheel te zien. Van Nederlandse
kant zou men er dan eens van moeten
uitgaan, dat hier niet alleen sprake is
van Belgische belangen, maar ook van
Nederlandse. We behoeven hier slechts
de kanaalzone, de landbouw en de indus
triële ontwikkeling in bepaalde delen van
Zeeland te noemen: zc hebben er alle
maal mee te maken. Deze nieuwe water
wegenkwesties zijn nauw met elkaar
verweven, de een is niet los te zien van
de ander. Daarom zal men er goed aan
doen dit complex als één geheel te be
handelen. In Bcneluxgeest.
ONRUST IN SPANJE
MADRID (AFI») Hei Spaanse ka
binet heeft besloten voor de provincie
Biscaje in hel noordoosten van het
land voor drie maanden een gedeeltelij
ke noodtoestand af te kondigen. In dit
gebied heerst arbeidsonrust die zich uit
in een reeks stakingen in Bilbao en om
geving. De autoriteiten zouden verer
gering van de toestand op 1 mei vrezen.
Generaal Franco heeft een bezoek aan
Andalusië dat aanvankelijk drie weken
zou duren, bekort tot één week. Zater
dag arriveerde hij in Sevilla, de eerst»
stad die hij op zijn reis aandoet.