f KOSMONAUT KOMAROV BIJ LANDING VS bommen op vliegvelden in Noord-Vietnam OMGEKOMEN Poel-Heinkenszand"in najaar stemmen Soyoez-l-cabine stort op aardkorst te pletter Komarov wilde niet ontslagen worden AANTAL MIGS VERNIETIGD Vandaag in de krant... RUILVERKAVEUNG VERSNELD VOORBEREID Niet moeilijker Bezwaren vooral in groep van verpachtende eigenaren Nieuwe ivaler- wegenkweslies «7 210e jaargang - no. 97 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dinsdag 25 april 1967 Pittig stukje stereometrie Pagina 3 r £|.-.-t-V *mr=- j I fVÊ l A A t Y*- Indonesische studenten, gewapend met stokken, ijzeren staven enz. trekken door de Chinese wijk tijdens hevige anti-Chinese relletjes. Ten minste acht Chinezen hebben ernstige verwondingen opgelopen. LUCHTOORLOG UITGEBREID iviOSKOU (DPA, RTR, ANP) Voor het eerst in de geschiedenis van de ruimtevaart heeft een mens een vlucht door de kosmos met zijn leven betaald. De Russische kosmonaut kolonel Vladimir Ko- marov stortte gisteren met zijn ruimteschip Soyoez-1 te pletter na dat op zeven kilometer hoogte de koorden van het valscherm, waar aan de cabine neer had moeten ko men, in elkaar verward waren ge raakt. De Russische radio en televisie maak ten de tragische afloop van de vlucht gistermiddag om 15.17 uur Nederlandse tyd in een speciaal bulletin bekend, bij na twaalf uur na het laatste bericht over het verloop van de vlucht, waarin gezegd werd dat Komarov het goed maakte. De sterrenwacht Boehum had voor het laatst tussen 04.11 en 04.15 uur signalen van het ruimteschip opgevan gen. In Moskou bracht het bericht van Ko- marovs dood grote verslagenheid te weeg. Wel was er in de loop van de dag door het uitblijven van nieuws al enige bezorgdheid ontstaan, maar men wei gerde na de succesvolle ruimtereizen van elf kosmonauten te geloven, dat er nu iets mis was gegaan. Toen bleek dat dit inderdaad het geval was hoorde men op straat de mensen elkaar het nieuws toeroepen: ,Hjj moet dood zijn. Ja, ze hebben het net omgeroepen. Ze spelen al treurmuziek', zo klonk overal. SAIGON (AFP, RTR, ANP. AP) Vliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht en de marine hebben gisteren voor de eerste maal in de Vietnamese oorlog Noordvietna- mese vliegvelden aangevallen waar straaljagers van het Russische type ,Mig' zijn gestationeerd. Naar een Ameri kaanse woordvoerder in Saigon meedeelde, werden geparkeerde toestellen en installaties op de Ramp RUSLAND rouwt om do dood van Wladimir Komarov, de kosmo naut dio door oen ongeval l>y de landing van zijn ruimtevaartuig om hot leven kwam (pag 1). Rijksweg-58 HET VOLGENDE wegvak van de nieuwe dubbelbaans rijksweg- 58 (dat bezuiden Goes, bjjna 13 kilometer) zal, wanneer alles mee loopt, synchroon met de ruilver kaveling .De Poel-Heinkenszand' worden uitgevoerd. Dat betekent: in 1968 begin van de bouw van de viaducten, in 1969 begin van de aanleg van de weg. (pag 2). Nachtvorst FLINK WAT SCHADE als ge volg van de nachtvorst van zon dag op maandag aan de Zeeuwse fruitbomen. Op sommige plaatsen werden schattingen gemaakt tot 80 procent (pag 2). Dit is uw leven HOOFDPERSOON van het VA RA-radioprogrumma ,Dit is uw leven' op 1 mei aanstaande zal mevrouw E. van den Broecke-de Man uit Aardenburg zijn. Gisteren zijn de opnamen gemaakt (pag 2). Athene EEN GESPANNEN rust heerst in Athene, waar de nieuwe pre mier gisteren verklaarde dat ko ning Constanten de zitting zal lei den van het nieuwe kabinet (pag 3). Drakensteyn PROF. PLATE heeft gisteravond bekend gemaakt dat de geboorte op Drakensteyn deze week kan worden verwacht (pag 3). Staking BIJ DE NV LUMAX in Utrecht is een staking uitgebroken naar aanleiding van een conflict tus sen directie en bestuur. B(j hel geschil is ook NKV-voorzitter Mertens betrokken (pag 9). Binnen- en buitenlands nieuws op pagina 1, 3 en 9; Zeeuws nieuws op pagina 2, 4 en 5: Financieel en economisch nieuws op pagina 13 Radio en tv op pagina 7. vliegvelden Hoa Lac en Kep (resp. 30 kilometer ten westen en 60 kilo meter ten noordoosten van Hanoi) met splinterbommen bestookt door .Phantom'-jachtbommenwerpers van de luchtmacht en .Skyhewks en .Intruders' van de zevende vloot. Op de basis Hoa Lac zouden 19 of 20 .Migs' en op het vliegveld Kep negen Migs gestationeerd zijn. De woordvoer der deelde niet mee of en hoeveel toe stellen waren geraakt, maar de vliegers zeiden dat hun opdracht succesvol was verlopen. Uitbreiding De Amerikanen hadden tot nog toen nagelaten de bases te bestoken van de toestellen waardoor zij bij hun aanvallen op Noord-Vietnam regel matig werden aangevallen. Naar ver luidde. achtte zij dit enerzijds niet di rect noodzakelijk daar zij de heer schappij in de lucht bezitten, terwijl de Verenigde Staten anderzijds ver dere uitbreiding van de strijd willen voorkomen. Begin februari werd van Amerikaanse zijde het totaal aantal Migs in Noord- Vietnam tussen de 120 en 150 geschat, waarvan 20 tot het moderne type ,Mlg 21' zouden behoren. Bij luchtgevechten is een aantal van deze toestellen n geschoten. McNamara Drie weken geleden zei de Amerikaanse minister van defensie, Mch'amara, op een persconferentie dat hij niet zou toe geven aan de els, de luchtoorlog boven Noord-Vietnam uit te breiden met bom bardementen op bases van Mig-straal jagers. De \'S willen uitbreiding van de oorlog vermijden, streven naar beperktei politieke doeleinden in Vietnam na en willen het leven van Amerikaanse pilo ten sparen, zo zei hjj naar aanleiding van een verklaring van senator Sy mington, dat het niet bombarderen van Noordvietnamese vliegvelden oorzaak was dat Amerikaanse vliegtuigen verlo ren zijn gegaan en piloten zijn gewond: door luchtgevechten met Migs. MOSKOU: In Rusland heerst grote verslagenheid over de dood van de Russische ruimtevaarder Komarov. Op de foto luisteren een aantal inwoners van Moskou naar een auto radio om het laatste nieuws te horen over de zo ongelukkig verlopen ruimtevlucht. Schietstoel Volgens de laatste officiële medede lingen over de vlucht die om 04.12 uur Nederlandse t(jd werd uitgegeven, had het ruimtevaartcentrum te Bai- konoer in Kazakstan om 02.50 uur verbinding gehad met Komarov. die toen 25 uur en 15 minuten in de ruimte vertoefde. Vermoedelijk niet lang daarna is het ruimteschip ver ongelukt, en wel boven het weste lijk deel van de Sowjet-Unie. In de Russische hoofdstad was eerder aan genomen dat in de vroege ochtend een tweede ruimtevaartuig gelan ceerd zou worden. Een van de onbe antwoorde vragen is nog, of de Soyoez 1 over een schietstoel be schikte en zo ja, waarom Komarov daar dan geen gebruik van heeft ge maakt. Moeilijke landing Komarov was in de nacht van zater dag op zondag met de als .reusachtig' betitelde Soyoez-1 de ruimte ingescho ten, Oorspronkelijk had men verwacht dat spoedig een tweede ruimteschip mogelijk met verscheidene kosmonauten zou volgen. Het persbureau Tass meldde echter dat Komarov na de uit voering van het vluchtprogram verzocht was. de tocht te beëindigen en naar de aarde terug te keren. Na de nodige voorbereidingen was het ruimteschip de moeilijkste fase van de landingsmanoeu vre, de terugkeer in de atmosfeer, goed doorgekomen. Toen zich echter op zeven kilometer hoogte de hoofdparachute ontvouwde waren de draden in elkaar verward geraakt waardoor de Soyoez 1 met grote snelheid op de aarde toeraas de en te pletter sloeg. Proef Het ongeluk met de Soyoez-1 is een des te ernstiger slag voor" de Russische ruimtevaart daar het hier om een proef neming ging met het eerste type van een nieuwe generatie van ruimteschepen. Weliswaar had de kosmonaut tijdens de meer dan vierentwintig uur durende vlucht volgens Tass de belangrijkste systemen van de nieuwe cabine beproefd eh wetenschappelijke experimenten ver richt. maar er zijn waarschijnlijk waar devolle gegevens vooral filmmate riaal verloren gegaan. Er zijn offi cieel geen bijzonderheden over het nieu we ruimtevaartuig verstrekt, maar in Moskou was vernomen dat het een on bekend groot model was, ongeveer van de afmetingen van een flinke vracht auto. De Russische ruimtevaartinge nieurs moeten daarvoor ook een bijzon der sterk valscherm ontworpen hebben Zie slot pag. 3 kol 2) ARTSEN ONTDEKTEN ONREGELMATIGE HARTSLAG MOSKOU (AP) Wladimir M. Komarov, die gisteren om gekomen is toen zijn ruimte schip Soyoez 1 neerstortte, is eens bijna uit het Russiche. ruimtevaartprogramma ge zet. Vijf jaar geleden hadden doktoren Komarov verteld dat zij een onregelmatigheid in zijn hartslag hadden ge constateerd. Komarov, die toen 35 jaar was en één van de oudste kosmonauten, ver zette zich met kracht tegen ontslag. Aan zijn training werden beperkingen opgelegd maar onderhand probeerde probeerde Komarov te bewij zen dat hij helemaal gezond was en ten slotte beslisten de specialisten dat zijn hart nor maal was. Hij werd op de ruimtevlucht ver gezeld door een geleerde en een dokter. Komarov begon evenals de meeste ruimtevaarders als jachtpiloot. Reeds als jongen was vliegen zijn droom geweest. Toen hij 15 jaar oud was kwam hij in 1942 op een speciale school van de luchtmacht in Moskou. Dat was toen een groot gedeelte van de Sowjet-Unie door nazi-legers werd bezet. Ge zien zijn leeftijd duurde het nog drie jaar voordat zijn opleiding als jachtvlieger begon. Hij werd be kend als een koelbloedig piloot. Na de oorlog werd Komarov als één van de eersten voor het kos monautenprogramma gekozen. Dat was voordat het westen het vermoeden had dat de Sowjet- Unie bezig was met de verkenning van de ruimte. Hij kreeg de ver eiste technische opleiding op een militaire academie, waar hij in 1959 zijn graad als Ingenieur be haalde. Na de geslaagde vlucht van de Woschod in 1964 heeft Komarov evenals verscheidene andere kos monauten door de wereld gereisd als een good-will ambassadeur. Daarna verdween hij weer uit de publiciteit waarin hij gisteren te rugkeerde met de lancering van de Sovoez-l. Volgens Russische verslagen had hij bij verscheidene proeven bewezen de beste te zijn en werd hij daarom als eerste kos monaut uitverkoren een tweede ruimtereis te maken. Op de fo to's kon men de kosmonaut zien wandelen met zijn knappe vrouw en hun 9-jaar oude dochter. Hij had ook een zoon van 15 jaar. Komarov was thuis weggegaan zonder zijn vrouw in te lichten over het nieuwe ruimteavontuur dat hem wachtte. De kosmonauten moeten een volledig stilzwijgen over hun komende vluchten be waren. Mevrouw Komarov zei zondag: .ik zou willen dat hij het programma volledig uitvoert en dat hij natuurlijk veilig naar de aarde terugkeert. Wij wachten natuurlijk met spanning op hem'. Foto: een archief opname van Ko marov met zijn vrouw en zijn dochtertje Irina. GOES Het is te vernachten, dat. dc versnelde aanloop' voor de ruilverkaveling ,De Poel- Heinkenszand' (7000 hectare) dit najaar zal resulteren in de stemming van grondeigenaren in het gebied. Nn de voorberei dingscommissie anderhalf jaar aan het werk is, ligt er een rap port op tafel met een overzicht van de plannen in het ruüverka- velingsblok. De centrale cultuur technische commissie heeft er zijn goedkeuring aan gegeven en an de hand van dit .inventarisa tie-rapport' zullen gedeputeerde staten beslissen of de stemming doorgaat. Zoals de situatie nu is, 'al dat het geval z'yn. Rond de voorbereidingen voor dit forse Bcveiandse ruilverkavelingsob- Jeet hebben zich de afgelopen maan den enkele moeilijkheden voorgedaan. In de eerste plaats is er de versnelde procedure voor liet project, vooral met het oog or» de aanleg van het nieuwe stuk rijksweg 58 ten zuiden van Goes en de aanleg van het laat ste stuk provinciale Sloeweg: bij bei de wegen is spoed nodig. Dan liggen de -niilverkavelingsplannen met na me by de groen van eigenaren-ver pachters moeilijk. Zij vrezen, dat de verkavelingsrente niet geheel op de pachtprijs kan wor den gelegd. De kosten voor deze in grijpende Bevelandse ruilverkaveling zijn namelijk hoog: zo'n 42 mil joen, of 6000 per ha: gemiddeld belopen de kosten van een dergelijk project 3000 per ha. Van de opper vlakte in het ruilverkavelingsblok ,De Poel-Heinkenszand (cn het wes telijk deel van de Goese Polder) is 55 procent in handen van verpach tende eigenaren. Wel spelen daarbij in diverse gevallen familierelaties mee. Met het oog op de bezwaren, die in deze kring van belanghebbenden nog leven tegen de plannen, organiseert de voorbereidingscommissie opnieuw een .voorlichtingstournee'. Op dins dag 23 mei wordt in het Goese land bouwcentrum een bijeenkomst ge houden, waarvoor alle e.igenaren-ver- pachters uit het gebied worden uitge nodigd; verder worden voorlichtings dagen gehouden in de plaatsen, waar daaraan nog behoefte bestaat. Voorzitter D. J. Dees uit 's-Graven- polder van de voorbereidingscommis sie: ,Uit de reacties in de streek hebben wij niet de indruk gekregen, dat de moeilijkheden groter zijn dan bij andere ruilverkavelingsprojecten. We zijn ons er wel van bewust, dat ook hier moeilijke kanten zitten. Maar men moet wel bedenken: als cle ruilverkaveling wordt afgestemd, dan blijft de aanleg van een nieuw stuk rijksweg, een stuk provinciale weg, ontsluiting van de landerijen en de afwatering van de streek toch urgent: die zaken moeten er komen. Als het allemaal buiten ruiiverkave- lingsverband moet gebeuren, zijn de "'kheden veel geringer. eigenaren de kosten dragen en die zullen belangrijk ho ger zijn dan bij een ruilverkaveling'. Nu de eerste .voorlichtingsronde' de voorbije winter gehouden ach ter de rug is en or ongeveer 1200 eigenaren en gebruikers "in het ruil verkavelingsblok over de plannen zijn geïnformeerd, concludeert voorzitter Dees: .Mijn algemene indruk was, dat er een levendige belangstelling be stond en dat veel eigenaren eh ge bruikers het nut van een dergelijke ingreep toch wel inzien'. ALs de ruilverkaveling van de 700(1 ha ,De Poel-Heinkenszand' dit najaar doorgaat, zal liet gebied grondig op de schop worden genomen. Acht tot negen jaar is daarvoor uitgetrokken. In die tyd wordt de ontsluiting ver beterd. wordt er gezorgd voor een deugdelijke ontwatering" en worden waar mogelijk de percelen sa mengevoegd en vergroot. Wat de aanleg en de verbetering van talrijke landwegen door het gebied betreft: het wegenplan voorziet in een betere ontsluiting van de gron den en de landerijen dan tot nu toe. i Daarnaast krijgt ook een betere ont sluiting naar de gemeenten in het blok waar nodig een accent. Ir W. A. van Meegen. van de cul- tuurtechnische dienst: ,Er liggen in de streek veel wegen, maar ae kwa liteit is vaak slecht en in vele geval len liggen ze ook op de verkeerde plaatsen'. Als het wegenplan in ruil- verkavelingsverband zal zijn uitge voerd, is de lengte van het wegennet I van 284 kilometer tot 220 kilometer teruggebracht, maar zal een grotere oppervlakte in beslag nemen Een van de belangrijkste punten van het ruilverkavelingsprogramma geldt de ontwatering en de waterbeheer- (Zie slot pag2 kol. 4) VAAA/ Qchepen Van Daele uit wW ij Gent heeft zaterdag in Yerseke betoogd, dat het fc-ryafl van belang voor zijn stad is een duwvaartverbinding naar het g^TlJ noorden te krijgen. Het Kanaal door Zuid-Beveland is in zijn huidige vorm daarvoor niet geschikt en dus zullen voorzieningen nodig zijn. Twee mogelijkheden opperde de Gentse sche pen: op korte termijn verruiming van net Kanaal door Zuid-Beveland, voort» een tijdige aanleg van het zeevaartkanaal bij Waarde naar het Reimerswaalplan. Br is evenwel nog een derde mogelijk heid, waarop eenter de schepen niet heeft gedoeld, namelijk het graven van een kanaal volgens artikel 39 van het Schelde-Rijnakkoord. Uit de stukken met name van de parlementaire behan deling in Nederland van dit akkoord blijkt dat juist België de mogelijkheid van dit kanaal heeft willen openhouden. Het betoog van de heer Van den Daele was zaterdag kennelijk voor Den Haag bestemd, het had echter op Brussel ge richt moeten zijn. Artikel 39 van het ScheMe-Rijntraktaat voorziet in een kanaal, lopend van een punt ten zuiden van de nieuw aan te leggen sluizen bij de Oosterschel- de (Kreefcrakdam) naar de West er- schelde, gemakshalve ook wel eens aan geduid als het .zrjkanaal naar Bath'. Vol gens het bewuste artikel heeft Neder land het recht dit kanaal aan te leggen, waarbij echter België kan verzoeken bet In dat geval aan de duwvaart aan te pas sen. België kan eveneens om aanleg van het kanaal vragen, maar in beide geval len moeten de door dit land verlangde werken aan Nederland worden betaald indien dit daarom verzoekt. In de prak tijk komt het er op neer dat de aanleg van het kanaal uitsluitend een Belgische aangelegenheid is. Het is namelijk een wat vreemde historie, de geschiedenis van dit artikel 39. Aanvankelijk wilde eerst Nederland de mogelijkheid voor een dergelijk zijkanaal van de Schelde- Rtjnverbimnng naar de Westerschelde openhouden, dit met het oog op het toen malige Brabantse Kreekrakplan. Ook België was wel voor dit eventuele zij kanaal te vinden gelet met name op die belangen van Gent. Het bleek echter al spoedig, dat een kanaalmonding in de buurt van Bath onge wenste complicacies sou veroorzaken voor de zeevaart op Ant werpen, zodat een ïventueel kanaal vrij ver naar het westen zou moeten worden gelegd. Bovendien wijzigden zich de Ne derlandse inzichten inzake de ontwikke ling van het bewuste gebied: het Kreek rakplan ging van de baan om plaats te maken voor net Reimerswaalplan. En in het kader van dit laatste project was geen zij kanaal nodig, maar paste een zeekanaal by Waarde. Vandaar dat de Nederlandse regering by de onderhande lingen met België over de Schelde-Rijn- verbinding liet weten geen belangstelling meer voor het zij kanaal te hebben. Bel gië bleef echter prijs stellen op de moge- Irjkheid tot aanleg en daarom werd ar tikel 39 in het traktaat opgenomen: een soort optie, geldig voor de periode tot de ingebruikstelling van de nieuwe Schelde- Rijnverbinding. Deze periode kan zono dig worden verlengd. Voor Gent is er derhalve een duidelijke mogelijkheid de regering in Brussel te verzoeken er voor te zorgen, dat het zijkanaal naar Bath of verder zal worden aangelegd. Deze mogelijkheid ligt immers m het Schelde-Rijnakkoord besloten en de opneming daarvan in het Schelde-Ryntraktaat ls door België met het oog op de Gentse belangen gevraagd. Feit is evenwel, dat de kosten van het zij kanaal in dat geval helemaal voor re kening van de Belgische staat zullen ko men. Heeft de Gentse schepen daarom melijk Gent doen profiteren van het voor Nederlandse rekening eventueel aan te leggen kanaal by Waarde? Of wil hij Nederland de kosten van een aanpassing voor de duwvaart van het Kanaal door Zuid-Beveland laten betalen? Nederland behoeft zich echter formeel niets aan ta trekken van Gentse belangen. Weliswaar zou het Gent kennelijk goed uitkomen, dat één van de twee nier genoemde Ne derlandse projecten snel zou worden uit gevoerd, maar er is nu eenmaal artikel 39 van het Schelde-Rijnakkoord. Met andere woorden: als Gent op korte ter- myn een duwvaartverbinding met het noorden wil hebben, dan behoort het zich in eerste instantie tot Brussel te wenden. Overigens is het de vraag of men er in Nederland goed aan zou doen deze kwestie zo iormeel te stellen als hier is geschetst. Er is ook nog zoiets al» Benelux. In dit verband moet op de merkwaardige ontwikkeling worden ge wezen, dat alle waterwegenkwesties de laatste jaren tussen beide landen via traktaten zijn opgelost (Stop van Ter- naayen. kanaal Gent-Temeuzèn, Schelde- Rijnkanaal), maar dat inmiddels weer een reeks nieuwe vraagstukken is ont staan. Geen geschilpunten by voorbaat, maar wel een reeks van objecten, waar over overleg tussen Nederland en Belgié noodzakeiyk zal worden. Bijvoorbeeld het hier besproken onderwerp: de duw vaartverbinding van Gent naar het noor den met daarbij de vraag welke schakel moet worden gekozen, het Kanaal door Zuid-Beveland, het eventueel aan te leg- Sen Reimerswaalkanaal bij Waarde of e verbinding op grond van artikel 39. Een tweede punt: ae aanleg van het zee vaartkanaal Antwerpen-Baalhoek, waar voor men in Antwerpen zo is geporteerd. Een derde punt: de douw van een tweede zeesluis in Terneuzen ten dienste van Gent, waarover schepen Van den Daele het eveneens In Yerseke had. De vraag is. dunkt ons, gerechtvaardigd of het niet verstandig zou zijn dit hele complex als één geheel te zien. Van Nederlandse kant zou men er dan eens van moeten uitgaan, dat hier niet alleen sprake is van Belgische belangen, maar ook van Nederlandse. We behoeven hier slechts de kanaalzone, de landbouw en de indus triële ontwikkeling in bepaalde delen van Zeeland te noemen: zc hebben er alle maal mee te maken. Deze nieuwe water wegenkwesties zijn nauw met elkaar verweven, de een is niet los te zien van de ander. Daarom zal men er goed aan doen dit complex als één geheel te be handelen. In Bcneluxgeest. ONRUST IN SPANJE MADRID (AFI») Hei Spaanse ka binet heeft besloten voor de provincie Biscaje in hel noordoosten van het land voor drie maanden een gedeeltelij ke noodtoestand af te kondigen. In dit gebied heerst arbeidsonrust die zich uit in een reeks stakingen in Bilbao en om geving. De autoriteiten zouden verer gering van de toestand op 1 mei vrezen. Generaal Franco heeft een bezoek aan Andalusië dat aanvankelijk drie weken zou duren, bekort tot één week. Zater dag arriveerde hij in Sevilla, de eerst» stad die hij op zijn reis aandoet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 1