PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT RUS MAAKTE JACHT OP MILITAIRE OMGEVING DEN HAAG met GEHEIMEN IN Mogelijk verband spionagezaak Rinaldi Elektriciteit kost in Zeeland wat meer en soms veel meer Wilde tonelen bij arrestatie in Amsterdamse straat Dode en gewonden op bewaakte overweg Vandaag in de krant... GLOEKHOV LEIDDE EEN KALM EN TERUGGETROKKEN BESTAAN Neem liever de trein ACTIECOMITÉ IN TWENTE TEGEN ONTSLAGEN IN DE TEXTIEL ,MIDDENPRIJS' DANKZIJ NACHTSTR00M VIIEGRAMP IN ALGERIJE - 35 DODEN Minder nadelig 210e jaargang - no. 86 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN •I) .«b «CV ProYinci *n. Walrtn.l 56-60. l n*. f»d NI 3754, <4 ZHIKH Ceunnlt f. ni V.H., r. «MI »M> m W. 4* 3355 |b f f red 1506. >d>. 1647/1641). Mldd.lkurt, Merkt II. M. 1141. NI. 3094. 0 Adv »rü. 13 (Ml «r mm. Ml «Imam >r Uv. f f.ai. In*«. m.d 113). ^)ottburt.*NI. 2395 Tvmum, NWawjtr. 23. blad' 50 «nt maar. Giro 159100 PZC. Mlddelbur» Donderdag 13 april 1967 BW bleef het goud? Pagina 11 (Van onze verslaggevers) AMSTERDAM-DEN HAAG De poging tegen beloning of beloften' militaire geheimen te be machtigen is de 46-jarige V. A. Gloukhov, hoofd vertegenwoordiger van de Russische luchtvaart maatschappij Aeroflot, gisteren noodlottig gewor den. Op straat, voor zijn woning aan de Amster damse Moreelsestraat 17, werd hij na een heftige, meer dan een kwartier durende worsteling door drie rijksrechercheurs overmeesterd, terwijl de Amsterdamse politie, die nergens van op de hoogte was, verbijsterd toekeek. Na Cyprus, Parijs en Brussel is nu ook in Am sterdam een Aeroflotvertegenwoordiger gearres teerd verdacht van spionage. Of er verband be staat tussen deze zaak en de affaire-Rinaldi kon mr W. J. Kolkert, de officier van justitie in Den Haag, waar de Rus gistermiddag na verhoord te zijn werd ingesloten, .vooralsnog' niet meedelen. De Rus wordt verdacht van .mis lukte uitlokking tot het uitleveren van staatsgeheimen', hetgeen over treding van artikel 134 bis, of ar tikel 98 van het wetboek van straf recht betekent. Op het eerste arti kel staat een gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaar en op het an dere van ten hoogste zes jaar Ar tikel 134 is nog nooit in ons land toegepast. Naar wij vernemen heeft Gloukhov enige tijd geleden vriendschappelijke relaties aangeknoopt met een Nederlander .uit de omgeving van Den Haag', vermoede lijk een inwoner van Wassenaar, by wie hy dikwijls op bezoek kwam en borrel tjes dronk. Het werd al gauw duide- Geheimzinnigheid Over de identiteit van deze Nederlan der hangt een waas van geheimzin nigheid. Alleen is bekend dat hij geen rijksambtenaar was. Gloukhov kwam niet in zijn kwaliteit als vertegen woordiger van de Russische lucht vaartmaatschappij bij zijn .vriend' op bezoek. Toen de .vriend' begreep waarom het de Rus was te doen. lichtte hij .Haagse autoriteiten' in. Volgens ingewijden van Nederlandse veiligheidsdiensten is het ongebruike lijk Iemand te arresteren op de gege vens van één man. Het is dus waar schijnlijk dat er een verband bestaat tussen deze zaak en andere spionage- affalres. met name de zaak-Rlnaldi. (Zie slot pag. 11 kol. 3) Arrestatie UK AANHOUDING VAN de ver- tegenwoordigi-r van de Russische jiichtvaarfmnntschappy Aeroflot in Amsterdam heeft gisteren gro te consternatie gewekt in de rus tige Moreelsestraat. pagina Olie DE RAMP MET de Torrey Ca nyon heeft aangetoond dat maar weinig nodig is voor een ramp zalige verontreiniging der stran den. Hoe men in nutuurbescher- merskringen over deze zaak denkt, leest u op pagina 3. Sahara DE SLOTREPORTAGE van onze speciale verslaggever over de laat ste etappe van de zcihoagenraee door de Sahara.... pagina Containers CONTAINERS veroveren de wc- reldscheepvaart. Op een tentoon stelling in Götcborg Is dat duide- l()k te zien... pnginn 13 Contingent VOOR ZEELAND dit jaar 750 woningwetwoningen. Het provin ciaal bestuur heeft ze verdeeld. Overigens: 230 ervan waren vorig jaar al op voorschot uitgegeven. (I'nginn 2). Voordrachten de schooueügd van Zeeland heeft weer een dagje voordragen achter de rug. In de Vlissingse rhbs werd gisteren de traditionele declamatiewedstrijd gehouden. (Pagina 2). -elicitaties GELUKWENSEN voor het prin senkind Kunnen in het provincie huis te Middelburg in het felicita- tieregis'.er worden geschreven: zo dra hét bericht afkomt zal het worden neergelegd... (Pagina SJ. Binnen- en buitenlands nieuws: pagina's 1, 3 en 11. Zeeuws nieuws: pagina's 2. 5, 9 en 13. Sport: pagina 17. Financieel nieuws: pagina 19 Radio- en televisieprogram ma's: pagina 7. Culturele agenda: pagina 15. BUREN VERTELLEN: (Van een o r redacteuren) Op een steenworp afstand van het Amsterdamse concertgebouw, in de opvallend rustige Moreelsestraat woonde tot gistermorgen half tien een grote, stille man met zyn vrouw, een jonge assistent en diens echtge note. Sindsdien hebben niet alleen de buren maar ook de gehele wereld pers zijn naam gespeld: V. A. Gloek- hov, hoofdvertegenwoordiger voor Nederland van de Russische lucht vaartmaatschappij Aeroflot. De kleine Russische handelsattaché, die 's avonds op bezoek gaat weet ons na afloop te vertellen aat mevrouw Gloekhov volkomen overstuur Is ge raakt door de gebeurtenissen en aat zy niemand van de pers wenst te ont vangen. Reeds eerder op de avond heeft een fotograaf door de brieven bus geroepen of mevrouw belang stelling heeft voor de foto's die 's morgens van de sensationele ar restatie zyn gemaakt. Mevrouw Gloekhov achter in de gang tegen de muur gedrukt roept in het En gels terug dat zy de foto's wel wil hebben, maar dat zij toch niet open kan doen. Het laatste beeld wat de buren van de grote, stille man opvangen ls ach ter In de zwarte Ford Zephyr waar de zich fel verzettende Rus rugge lings wordt ingeworpen door drie leden van de ryksrecherche. De melkhandelaar V. A. Gloekhov zit gevangen in Den Haag op verdenking van mislukte uitlokking tot het uitleveren van staatsgeheimen. Twee jaar geleden kwam hij naar Nederland. De eerste Amsterdammer die met hem ken nis maakte was de uit Schagen af komstige 55-jarige melkhandelaar J. K. Molenaar, een vlotte prater, die gistermorgen de rechercheurs on hun nek sprong omdat hy meende aat er sprake was van een ontvoering. Molenaar beschrijft Gloekhov als een rustig mens, aangenaam in de om gang. Tydens de eerste ontmoeting is er even een conflict omdat de Rus sische vertegenwoordiger niet weet dat voor flesjes in Nederland statie geld moet worden betaald. Hij voelt zich bedrogen en roept geëmotioneerd dat hy een stukje in de Prawda zal schryven. De laconieke Westfries die Molenaar altijd gebleven is, weet de man te kalmeren met de opmerking dat hy al jaren levert voor het Rus sische handelskantoor aan het Mu seumplein. Gloekhov wil het goed maken en nodigt de melkhandelaar en diens zoon Jaap uit de volgende dag een glaasje wodka by hem te ko men drinken. Het gesprek wordt in gebroken Engels gevoerd, maar dit verhindert niet dat de vrede getekend wordt. Sindsdien blijft Gloekhov een trouwe klant van Molenaar. Bestelanlo Het is de melkhandelaar opgevallen dat in die tijd dagen achtereen een bestelauto wordt geparkeerd schuin tegenover de winkel, 's Morgens om acht uur staat die wagen er al. Er zitten twee mannen in. Tot 's avonds laat turen zij in de richting van de Van Baerlestraat. Iedere dag op nieuw wordt de auto op dezelfde plaats geparkeerd. De mannen in de auto wekten niet de indruk dat zy belangstelling hadden voor de Rus sen. Iedere dag rijdt Gloekhov in zijn blauwe twee-liter Taunus naar Schip hol, waar Hollandse collega's hem kenschetsen als een rustige, intelli gente man. In hel sobere kantoor la ae Moreelsestraat zit Gloedkov vaak tot diep in de nacht te werken. Er komen geregela Russen op bezoek. Soms zitten er twaalf mensen in huls, andere keren zijn het er drie. De naaste buurman, kunstschilder Stier- hout en zyn gezin hebben steeds een prettige omgang gehad met de Rus sen die in de loop der jaren het huis hebben bewoond. Om de twee jaar keert de bestaande bezetting naar Moskou terug en wordt, deze door een nieuwe vervangen. Met Gloekhov en zyn assistent V. Roelev is er daar entegen nooit sprake geweest van contact. Mevrouw Stierhout schetst hem als een stille man, die het vol gens haar achter de ellebogen heeft. Oktober vorig jaar ziet haar dan 17- jarige dochter beneden in de tuin de Russen verdacht rondscharrelen. Vanaf het balkon ontdekt zy dat de heren bezig zijn fotonegatieven te verbranden. De rossig-blonde Rus heeft een zoon van vijftien jaar die eenmaal met vakantie uit Moskou is overgekomen. IJsjes Iemand die de Russische familie ook goed kent is de zestienjarige Rudi Key, een liefhebber van vliegtuig platen. Vanwege die hobby komt hy spoedig in contact met de Russen die hem helpen zyn verzameling ver der uit te bouwen. Toch is Rudi van mening, dat Gloekhov een sluwe man is die vragen over Rusland pro beert te ontwijken. De Russen zijn royaal met snoep, geld voor y'sjes en kaartjes voor Russische manifesta ties. Rudi zegt: ,ik vind het wel fyn dat er hier Iets gebeurt. Het is altyd zo stil in deze straat'. |n september van het vorig jaar begonnen de Neder landse Spoorwegen een ad vertentiecampagne, waarin de automobilist rechtstreeks werd aangesproken Motto van de campagne: .Neem liever de AI spoedig bleek echter dat de bijvoorbeeld waren héél kwaad, zy von den dat de advertenties er op uit waren om de auto in diskrediet te brengen ten voordele van de trein. De advertentie teksten werden te agressief en te scherp geacht en er werd zelfs gesproken over unfaire methoden. Opmerkingen al* .tendentieuze voorstelling van zaken' en .waarom alleen de positieve kanten van de trein?' waren niet van de lucht. Eer lijk gezegd waren dat nogal overdreven AMSTERDAM: in de Moreelse straat (15) te Amsterdam is gister ochtend de hoofdvertegenwoordiger van Aeroflot de heer V. A. Glouk hov gearresteerd. Bomen niet gesloten In de advertenties stond immers geen onvertogen woord, slechts was op een handige manier het gemak van trein reizen gezet tegenover bepaalde zwarig heden van het autorijden. De N S hebben het er echter niet bij laten zitten: het bedrijf heeft nu een kleine brochure het licht doen zien onder de titel ,de trein genomen, voorzien van een lnleidln waarin het doel van de campagne wordt uiteengezet, terwyi voorts een reek* perscommentaren over deze kwestie is opgenomen. Een leuk Idee, aardig uit gewerkt, goed van vormgeving, een drukwerkje waaruit blijkt dat de N S behalve snel en veilig ook slagvaardig zijn. Wat was nu de bedoeling van de cam pagne? De Spoorwegen zetten het in net boekje als volgt uiteen: .Simpel: de automobilist de voordelen, die de spoorweg biedt. duideUjk maken. Hem bewust maken, dat de pluspunten die de auto heeft door het huidige wegen net en het toenemende verkeer, in tal van gevallen weer teniet worden gedaan. De automobilist dus vertellen, dat er méér wegen zijn dan auto wegen. Soms zelfs betere en het ls ge heel aan de automo bilist uit te maken welke weg, in zyn geval, de beste is'. Mooi gezegd, we ne men aan dat iedere automobilist op grond van allerlei overwegingen inder daad zelf wel in staat is een beslissing te nemen en een keuze te maken, die goed voor hem is. Maar de Spoorwegen moeten toch niet vergeten dat net nemen van de beslissing niet alleen gaat om de nadelen van het autorijden, maar ook ft Alt lijn om hetgeen de trein 3e reiziger kan bieden. En nu gebiedt de eerlijkheid te en. dat de" reiziger daarover niet tevreden kan zyh. Zo zien sommige treinen op de binnen landse lijnen er zonder meer af schuwelijk uit. In de eerste klas- wagons zijn de kussens soms van een nare kleur, omdat het oorspronkeiyke groen ls vermengd met allerlei vuil en daardoor omgezet is in een groezelig grijs. Op de tafels vindt men vaak vieze aan gedroogde kringen van gla zen en flesjes. Vooral de eerste treinen zijn in de winter vaak akelig koud: als er eens moeilijkheden optreden worden de reizigers maar incidenteel, onvol ledig of nelemaal niet ingelicht. We zyn eens met een laatste trein uit Rot terdam gekomen, die steeds meer ver traging opliep, maar niemand kon pre cies vertellen wat er nu precies aan het handje was. Bij de luchtvaart zal men er steeds naar streven in zulke seval- len de passagiers volledig in tv lich ten. Op stations hoort meri wel door de luidsprekers vermelden dat een bepaalde Ti *i treln vertraging heeft, maar over de Extra Hl1 oorzaak wordt niet gerept. In de res tauratiewagen krijgt men wel eens de I indruk, dat er leden van het bedie- 1 nend personeel zijn. die hooguit een- n. ™J™al P" h.amlm wiim. Zo |De overweg is gelegen in de spoorlijn hj I Arnhem - Zuphen. Doordat de bomenL_. r r»"" '"""I reizen per trein niet altijd tot een n.et»»ren gestolen, reden een personen-S!te,|,'!j;™,v;4aM°™"Sr»":iat,rac'le »Pzlcllt mak"> man openden na het passeren van de j t-v e Spoorwegen hebben gelyk. dat zij sneltrein de bomen, met het fatale ge-j ]J de aandacht proberen te trekken van de lange-afstands-automobi- I olitie en spoorwegrecherche stellen een -- - - - onderzoek in. Tegc-n de overwegw ach tera is proces-verbaal opgemaakt. LOCOMOTIEF MAAKTE EEN EXTRA RIT VELP (ANP) Op de overwegj in de Kerkstraat in Velp is gister middag omstreeks twee uur nadat de overwegwachter de bo men niet had neergelaten een ernstig ongeluk gebeurd. Eén per soon kwam om het leven, één werd zwaar en een ander licht gewond. ziekenhuis in "Velp overgebracht. De twee meisj'e die op de fiets waren, werden eveneens geraakt door de lo comotief. Een van hen, de 16-jarige Hillegonda Visser, moest licht ge wond in een ziekenhuis worden op- Het andere meisje, de 18- e zijn v.. huis worden gebracht. Zowel de scoo terrijder die werd gedood, als de gewonden, woonden in Velp. De locomotief waarmee het fatale geluk gebeurde, maakte een extra rit.! Juist voor hy de overweg bereikte, was j 'z auto, scooter en twee fietsende meis- Z gloukhov jes normaal de overweg op, juist op het tijdstip dat een losse locomotief nader de. De locomotief kwam zowel met de scooter als de auto in botsing. De scooterrijder, de 24-jarige kan toorbediende H. J. van Oosterhout, werd gedood. De bestuurder van de auto, de 61-jarige heer H. ENSCHEDE (ANP) In Twente ls opgericht een actiecomité tegen de ontslagen in de textielindustrie. Ruim 70 inwoners van Twente zullen ln een manifest de bevolking oproepen om deel te nemen aan een demonstra tie ln Enschede op zaterdag 22 april. De demonstratie zal worden gehou den onder de leuze ,geen ontslagen maar werk'. Het comité, onder voor zitterschap van de heer J. Alink, verlangt van de regering doeltreffende maatregelen, opdat de werkgelegenheid voor allen wordt gegarandeerd, zowel in de textielindustrie als ln de andere bedrijfstakken. POWELL HERKOZEN ALS AFGEVAARDIGDE HARLEM list. Dat is niet alleen een voordeel voor de Spoorwegen zelf, ook voor die auto mobilist is het gemakkelijk en voor de overblijvende autorijders op de weg be tekent het een wagen minder. Er is geen enkele reden om over een dergelijke camoagne ontsteld te zijn of zich ge prikkeld te voelen, zoals dat sommige hoge auto-autoriteiten nogal demonstra- tief bleken te zijn Maar als de Spoor- NEW-YORK (AFP/REUTER - De ne- St™™?' i ren, dan behoort dat samen te gaan 5rrpi Clayton Powell K optimale senrtce-verieninn ln d.nwlnp met een groter meerderhe.il de ,re]n Coupf> d)e ,icht schoo„ dan ooit tevoren herkozen al, at5evnnr- zB„ anbakken die ook eens tussen de digdevan Harlem in het huis van afge-i ritten worden geleegd, in alle compar- vaardlgden. timenten bekoorlijke prullenbakken, kort- Powell, die vorige maand door het huis orn een betere voorziening ten aanzien werd afgezet, behaalde 27.900 stemmen. vafJ ET0?1 aantal kleinigheden, die tegen 4.091 voor de republikeinse Lucille 1 5?®*- ^,'taar. r^ifen veraangenamen. Pickett Williams en de conservatieve i»'e™r.™»l. Ij predikant Ervin Yarlin beiden negers. [Ondanks de grote voorsprong op "zijn tegenstanders behaalde Powell nog nooit 11 zo weinig stemmen, daar ongeveer de Op internationale lijnen treft men vaak personeel aan. dat ook tijdens de rit er voor zorgt, dat de zaak schoon blijft. In Nederland echter maakt een trein dikwijls de indruk alsof het schoonma ken Is overgelaten aan een paar man- a „,r. j i - - Keil is overgelaten aan ecu uaar man- S helft der kiezers verstek liet gaan. Vo-.„„ aan h„ gwjtere werk UU ng jaar kreeg Powell 45.000 stemmen. toekomen, een natte doek hier en daar. een bezem en verder niet. .Neem liever de trein', iawel. maar dan ook een trein, die ln elk opzicht honderd procent is Een campagne daarvoor is even hard nodig als een actie om de auto thuis te laten. Na dit voorbeeld dat in deze tijd van vele ontslagen heel goed realiteit kan zijn is het wel duideiyk dat de consumentenbond oniangs moest mee delen .opnieuw tot de conclusie te zijn gekomen dat de consument in Neder- and voor zyn elektriciteitsgebruik zeer 'erschillende tarieven in rekening wor den gebracht die by een geiyk gebruik sterk uiteenlopende jaarbedragen ople- •eren'. Doordat niet alleen de kilowattuur- prys maar ook het vastrecht per geval verschilt is het een weinig doorzichtige zaak. De consumenten bond vraagt zich af of de tyd niet ls aangebroken voor grotere unifor miteit, Daarby wordt gewezen op het heldere gastarief van de Stich ting Regionale Organen Gasvoorzle- ning. de vraag I.wat kost onze elektriciteit?' uitgegaan in Almelo 65 gulden moest neer- Van vier denkbeeldige verbruikersge- vallen. Er bleken enorme verschllle- tc zijn. Voor eenzelfde verbruik vroe het éne bedrijf soms tweemaal zovei als het andere... Het eerste geval: een geeln van vier MIDDELBURG Het kan een deze dagen best gebeurd zijn of jgaan gebeuren: een ontslagen tex- I tielarbeider van Bendien uit Alme lo vindt werk in Vlissingen, Ter- I neuzen of Middelburg. Stel dat die man een gezin van vier personen heeft en per jaar 600 kilQtvactuur aan elektriciteit gebruikt. Dan zal hy na verloop van tyd tot de ver bluffende ontdekking komen dat hij voor die 600 kWu hier in Zee land 105 gulden moet betalen ter personen in een arbeiderswoning met een oppervlakte van 65 vierkante meter, zonder boiler, zonder elektrisch fornuis en zonder accumulerende warmtebron. De aanwezige elektrische apparatuur bestaat uit lampen, eenvoudige huis houdelijke toestellen zoals stofzuiger en 8traalkachel. Jaarverbruik 600 kWu. leggen. Een voor de Almelose migrant' nadelig verschil van 40 gulden En daarvoor wordt per jaar dan betaald: ln Almelo 65 gulden, in Leeu warden 75 gulden, in Coevorden 82 gulden, ln Deventer 81 gulden, op enkele Waddeneilanden 87 gulden, ln Zaandam 76 gulden, ln Roosendnal 81 gulden, ln Tilburg 88 gulden, in Gelderland (PGEM) 75 gulden, daarentegen be talen de afnemers van het GEB (ge- ken van een gezin dat 2800 k\Vu per jaar gebruikt en dat wel gebruik kan maken van nachtstroomtariei. Hiervoor, moet aan de PZEM dan ongeveer 7,5 j cent per kWu betaald worden. En dat ligt vrywel gelijk met de meeste andere] I bedrijven in Nederland, hoewel er ookl meenteiyk elektrisch bedrijf) in Arnhem hier we<,r verschillen bestaan. Zo be- 88 gulden. Aan de top staan in deze taalt men met name in de dichtbevolkte I SS ALGIERS ,AP. - Een viermt.- PZEM geidt hetzelfde tanef) en Heer- meor. torig Algerijns verkeersvliegtuig 7 ij j is dinsdagavond neergestort bij V CCl duurder l^manr^set op 730 km ten zui den van Algiers. 35 personen kwa- - - 2jjn vjer lig uit. Maar in de praktijk zyn de is in Zeeland wel duurder uit. Dat overlevenden, verschillen veel minder nadelig voor'blijkt uit een derde denkbeeldig geval Hf,{ uas e„„ foestP| xan Air Al-erie de Zeeuwse verbruikers. Drs J. K. de dat ook in het onderzoek van de con- Het stortte neer toen het zou eaan" lan- sum ent en bond is opgenomen: een gezin TamanrassPt PPn vfucht Van dat 1800 kWu per jaar gebruikt e.i;üjanPt naar Algiers. Onder de passa dat dus met van het nachtstroomtarief,r:,-,rs va_ ,,p; koestel waren achttien ma,ken In gK«aa bl'.jkt 1 Zwitserse toeristen en tenminste ren het PZEM-tarief weer dicht by de top:[,-ransman houdelijke aansluitingen en het gemid-lte liggen In Zeeland betaalt men aa:i oP v:er 'EPU-ondpn waaronder twee delde verbruik is 1470 kWu per jaar.'dirca H.5 cent per kWu. De PLEM Zwitser- zijn me. ce CaravcUe van •ooral voor onze afnemers die ge- iLiniburgi vraagt^ Speent - n de PNEM Air Algerie naar Algiers overgebracht. kJHVolgens een rog onbevestigd bericht is de rechtervleugel van het neergestorte Jong. economisch adjunct-directeur van PZEM, zegt er dit van: ,Een geval dit gezin komt slechts 600 kWu Haag brulk kunnen maken van het nacht- (Brabant) 10 cent Daarneteg* stroomtarief bijvoorbeeld door het voorbeeld een ver;.ruiker in bezit van een boiler is het verschil slechts 7 cent kwyt. veel kleiner. Dan zit de PZEM met zyn Ooit liet vierde denkbeeldige geval t tarieven in een zeer grote middengroep'. brengt de PZEM weer bij de zeer t Dat wordt ook wel "door het onderzoek! grote middengroep: een gezin dat st0 ongeluk met een toestel van Air dLIcon'um,eJnten,bond bewez.en- 2° /7' ,int q L-i o) Algerie sedert 1962, toen de maatschap- is er bjjvoorbeeld ook een geval beke- (Zie tlot pag. if ROl. 2) ipjj werd opgericht. igtuig tegen een heuveltop geslagen net dalen op het vliegveld, r toen brand uitgebroken. Het is 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 1