EXPO 67 STARTKLAAR BLOKKENDOOS HABITAT HET HERKENNINGSTEKEN HET EERST PAVILJOEN KLAAR KONINGIN OPENT OP 18 MEI HET CANADAB0EK zaterdagnummér (Van onze speciale verslaggever) De lente laat op zich wachten dit voorjaar in Cana da. Rond Montreal is de grond nog stijf bevroren overal ligt sneeuw: een tegenvaller voor de organi satoren van Expo '67. Weliswaar zijn alle paviljoens ondanks de strenge winter op tijd afgebouwd (in gigantische .tenten' van plastic, op temperatuur gehouden met hete luchtkanonnen), maar door de aanhoudende kou dreigt nu achterstand te ontstaan bij de landschap pelijke vormgeving: de computers van het controle- centrum hebben al meermalen alarm geslagen. Er staan bijvoorbeeld 20.000 bomen te wachten op in planting, en 150.000 heesters. Ook maakt men zich bezorgd over een half miljoen bollen. In de St.-Laurensrivier is het (js inmiddels gebro ken, maar de schotsen vormen grote wallen rondom beide eilanden waarop de wereldtentoonstelling is gesitueerd. Deze plaatsbepaling biedt unieke voorde len wat betreft de bereikbaarheid. Het kiezen daar van had indertijd een merkwaardige consequentie. Canada moest als het op één na grootste land van de wereld (zes miljoen vierkante kilometer) kunstma tig enkele hectaren grondgebied fabriceren. Maar aangezien Montreal toch van plan was te beginnen met de aanleg van een metro, combineerde men een en ander: de uitgegraven aarde werd gebruikt voor vergroting van een bestaand recreatie-eiland en de aanleg, ernaast, van 'n tweede waarin kanalen en vijvers zijn uitgespaard, die zodra het gaat dooien water zullen krijgen dat enkele dagen voor de offi ciële opening met kleurstof lichtblauw wordt ge maakt... Expo '67 is vrijwel startklaar. Men is nu met man en macht bezig aan de in richting, die gereed moet zijn op 28 april. Dagelijks worden vele honderden kisten uitgepakt van de duizenden die zijn aangevoerd uit de diverse wereld delen met daarin de meest spreken de voorbeelden van wat er op aarde aan .superlatieven' is geproduceerd. Overigens krijgen deze attributen meestal niet veel meer dan een garne rende functie, bij wijze van illustratie: de belangrijkste .boodschappen' zullen worden overgebracht via de meest mo derne technieken op het vlak der zoge noemde audiovisuele middelen. Geen der (72) inzendende naties durft hier een presentatie te maken zonder show effecten met behulp van beeld en geluid, zodat de miljoenen bezoekers vooral prikkende ogen en tuitende oren zul len oplopen. Hun voeten zullen er in tegenstelling tot vorige manifestaties van dit karak ter veel beter afkomen: er hoeft weinig te worden gelopen. Vanaf de vaste wal waar ae hoofdingang is geves tigd, met daarachter de speciale tele visiestudio, een theater, plus enkele al gemene paviljoens kan men gratis in speciale exprestreinen (capaciteit: 30.000 passagiers per uur) over de brug rijden naar beide eilanden. Daar kan op diverse punten worden overgestapt in een monorail, die weer verbinding ^eeft naar vijf circuits van deze .mimrail' zelfde systeem, op kleinere schaal en volautomatisch. Verder zijn er boot- verbindingen, zelfs ook luchtkussen- vaartuigen. Het pretcentrum beschikt tenslotte nog over eigen kabelbanen. Het hart van de tentoonstelling is bo vendien per ondergrondse verbonden met de stad, verbazingwekkend dicht bij: de imposante contouren ervan fun geren als permanent decor voor Expo '67. Sinds de expo van Brussel in 1958 is er geen wereldtentoonstelling gehou den, aie het predikaat .eerste klas' kreeg van de internationale organisa tie te Parijs. De world's fair van New York in 1964 en 1965 werd niet als zo danig erkend er deden ook maar weinig landen aan mee, het was vooral een commerciële onderneming die wel iswaar veel publiek heeft getrokken (to taal 50 miljoen bezoekers) maar toch op een financieel debacle uitliep: er werd te weinig besteed, wat weer een gevolg bleek van de hoge toegangsprij zen voor elk paviljoen afzonderlijk. VERLIES Ook de expo van Canada gaat veel geld kosten en verlies opleveren. Er is meer dan een miljard dollar mee gemoeid, als men de extra-voorzieningen als we genaanleg en dergelijke meerekent. De federale regering verwacht evenwel, dat deze bestedingen op langere termijn bezien vele voordelen zullen opleveren en draagt daarom ook een belangrijk deel van het tekort voorlopig geta xeerd op 80 miljoen dollar. Hoewel Canada zich tijdig kandidaat had gesteld, was aanvankelijk deze wereldtentoonstelling toegewezen aan Rusland. De USSR wenste zich met de organisatie ervan te belasten ter gele genheid van de vijfigste verjaardag der revolutie. Twee jaar na deze direct ge accepteerde aanmelding werd een gro te internationale jaarbeurs gehouden in Moskou. De Russische bezoekers daar van toonden toen zoveel belangstelling voor de westerse inzendingen, dat er een lichte paniek ontstond op het Krem lin. De Sowjet-machthebbers besloten di rect af te zien van een mogelijk nog erger .vervolg' en schrapten ,om technische redenen' hun inschrijving voor de expo. Waarna meteen Canada aan bod kwam: ter viering van het hon derdjarig bestaan der confederatie. De regering in Ottawa stichtte snel een organisatie-maatschappij waarin ook wordt deelgenomen door de staat Que bec en de stad Montreal. In 1963 kon worden gestart met de voorbereidende werkzaamheden. Dat gang uiteraard ge paard met enig officieel vertoon. Deze gelegenheid werd echter ook aangegre pen door politieke terroristen, die bom aanslagen pleegden als gevolg waarvan twee willekeurige mensen het leven ver loren. Aldus vroeg een ondergrondse organisatie van seperatisten internatio- Na berechting der snel opg ders bleef het verder stil aan dit front de strijdbijl zou begraven blijven tot na expo '67. Niettemin daverde onlangs opnieuw de knal van een explosie door Montreal. Maar dit keer bleek het een aanslag te zijn, die aandacht vroeg voor een probleem van externe aard. Cubaan se vluchtelingen maakten aldus bezwaar tegen het veilen in Canada van door het Castro-bewind geconfisceerde bezit tingen. Aangekondigd werd, dat ook bommen zullen worden gebruikt ,ter ver nietiging" van het Cubaanse paviljoen op expo. Uiteraard wordt dit gebouw een merkwaardige blokkendoos thans terdege bewaakt. Hetzelfde geldt voor de deelneming van Joegoslavië. Voor malige onderdanen van dit land heb ben ook reeds meegedeeld met geweld te zullen optreden als deze inzending wordt .gehandhaafd', hoewel toch alge meen bekend is dat het organiserende land alle door hen erkende staten moet toelaten: in dit geval dus ook Cuba en Joegoslavië, maar niet de DDR noch communistisch China. De Canadese .mountles' het wereld beroemde .bereden korps' van vroeger, thans onder meer belast met veilig heidstaken maken zich zorgen over het aangekondigde bezoek van Tito. De datum ervan wordt geheim gehouden en staat dan ook niet op de officiële lijst van verwachte staatshoofden minstens 25 presidenten en vorsten, on der wie zoals reeds bekend ook koningin Juliana. Het zal overigens tij dens hun visites drukker zijn dan nor maal op expo '67. Men verwacht per gewone dag minimaal 150.000 bezoekers en maximaal zelfs 300.000, en dat ondanks de veelverbreide mening dat wereldtentoonstellingen ondingen zijn plus ouderwets nu er Immers televisie bestaat... 30 MILJOEN Bij de foto: Overzicht Verreweg de meeste bezoekers zullen afkomstig zijn uit de Verenigde Staten. Tenslotte ligt de Amerikaanse grens op amper 50 km van Montreal. Het is niet meer dan een dag rijden, per auto uit New York. Uit allerlei peilingen is be rekend, dat in elk geval ruim dertig miljoen entreebiljetten (in de vorm van een paspoort) zullen worden verkocht, maar mogelijk ook het dubbele hiervan het totaal aantal bezoekers blijft be neden deze cijfers aangezien velen drie of vier keer worden verwacht: het is onmogelijk alles op één dag te zien, en tenslotte duurt de wereldtentoonstel ling zes maanden. leerde maquette van het ez po terrein te Montreal, aangelegd op twee ei landen in de St.-Law rence rivier. Enige de tails: de bol middenop het tweede eiland be hoort tot het Ameri kaanse paviljoen; over de brug kijkt het paviljoen van de Sow jet-Unie er op uit. Het tentvormige paviljoen rechts-midden is dat van Weet-Duits land. (Van onze speciale verslaggever) Iedereen kent de Eiffeltoren van Parijs en het Ato- minra even bniten Brussel. Ook de Expo '67 in Mon treal heeft zo'n architecturale uitschieter. Dat is .Habitat', een bizarre blokkendoos van beton neer gezet enkele honderden meters achter de hoofdin gang van de wereldtentoonstelling, langs een haven pier. Deze .mogelijke oplossing' van het woon probleem In een wereld die snel verste delijkt, ls ontwikkeld door de uit Israël afkomstige bouwmeester Mosje Safdie. Het bestuur van de wereldtentoonstel ling gaf deze 29-jarige ingenieur op dracht te experimenteren met zowel uiterlijke vormen als innerlijke toepas singen. H(j diende daarbij wel in het oog te houden, dat zijn ontwerp moest kunnen worden uitgevoerd door'middel van een industrieel produktiesysteem. Uitgangspunt van Mosje Safdie: ,Ik wil een gebouw maken, dat alle voor delen biedt van het wonen in een wille keurig grote stad, zonder de nadelen van het gebrek aan privacy en het ont beren van eigen plek voor recreatie'. Zo kwam hij op het; idee aparte wonin gen zodanig op elkaar te stapelen, dat niemand inkijk zou hebben bij de buren, terwijl toch elk huls over een terrastuin beschikt. Het revolutionaire resultaat van deze visie is een piramidevormig bouwwerk met grote gaten erin, die worden overbrugd door .hangende stra ten', een unieke aanblik, gedurfd maar ook speels, utopiaans. IN HET GROOT De op elkaar gestapelde huizen bestaan uit kubussen van beton, die ter plaatse werden geprefabriceerd om vervolgens door enorme kranen op hun plaats te worden getild waarna verdere mon tage volgt. Het project omvat 354 blok ken (85 ton per stuk) waaruit 158 flats zijn samengesteld in totaal twaalf verdiepingen hoog. De kosten bedragen bijna 50 miljoen gulden; economisch dus volstrekt onverantwoord. Volgens Mosje Safdie zou financieel pas voordeel ontstaan Indien hij met dezelfde mallen zo'n 40.000 kubussen had mogen maken. Als architect hoopt hij natuurlijk, dat zijn experlmant later in deze geest zal worden afgemaakt. Er is ruimte genoeg, terwijl dan tevens de aanvullende accommodatie moet vol gen in de vorm van winkelcentra, zie kenhuizen, theaters, postkantoren, ga rages. In .Habitat', zoals dat nu tot stand is gebracht voor de wereldtentoonstelling, zullen voornamelijk personeelsleden worden gehuisvest: mensen van de maatschappij die de organisatie op zich heeft genomen van de paviljoens der afzonderlijke landen. Enkele tientallen woningen zullen echter worden inge richt om de bezoekers een idee te ge ven, hoe het dagelijks leven kan zijn in zo'n bouwwerk. Na Expo 67 zal .Habitat' op coöperatieve basis worden geëxploteerd. Uiteraard bereikt men de bovenver diepingen per lift. Daarbij kiest elke be woner zijn eigen .straat": geen gallerei met allemaal deuren naast elkaar, maar heuse wandelgangen. Deze zweven als het ware in de open lucht en zijn over dekt met plastic koepels. Aparte .aftak kingen' leiden naar elke afzonderlijke ingang, soms enkele treden naar boven, dan weer omlaag, want niet alle wo ningen van een verdieping liggen op gelijk niveau. Er is keus uit woningen met twee, drie, vier of vijf kamers. Heel bijzonder daarin zijn de sanitaire cellen: vlerkante vertrekken van fiber- glasplastic (anti-slip), uit één stuk ge goten en op de begane grond in een betonkubus gemonteerd compleet met alle leidingen en kranen, voorzien van badkuip, wastafel, douche. Deze werk wijze bespaart honderden manuren aan tegelzetters- en loodgieterswerk. TERRASTUIN Alle hulskamers geven vla schuifdeuren toegang tot een terrastuin van circa vyf bij tien meter, ommuurd en dus onge vaarlijk voor Jonge kinderen. Uit het terras kijkt men nergens op anderen, maar kan men wel genieten van het uitzicht naar de haven of het silhouet van Montreal. Overigens is de ligging van de terrassen zo gekozen, dat er zoveel mogelijk zon is. Vervolgens de keukens. Zij zijn klein, maar tot op de centimeter uitgekiend. Alles Is natuurlijk ingebouwd: koelkast met apart diepvriesvak, afwasmachine, fornuis en oven met grill erboven, aan rechten en spoelbakken van roestvrij staal. In een soort kast apart is een volautomatische wasmachine gemon teerd. Het apparaat kan door middel van een luchtkussen worden opgetild, waarna het met één pink kan worden verschoven. Heel .Habitat' is uitgerust met een bijzonder centraal systeem voor ver warming of koeling. Waterradiatoren zijn ingebouwd tussen vloer en zolde ring. Via ventilatoren kan men in ieder vertrek zelf de gewenste tempera tuur instellen. Automatisch worden alle straten en stoepen steeds sneeuwvrij gehouden, terwijl iedere tuin kan wor den aangesloten op het sproeisysteem. Kortom: .Habitat' is een stad, die zijn bewoners alle genoegens verschaft van het buitenleven, maar ook de beschut ting biedt der samenleving. Bij de fotoJlabitat 67', een der spectaculairste onderdelen van de wereldtentoonstelling te Montreal. Deze blokkendoos van de Israëlische bouwmeester Mosje Safdie biedt eventueel een oplos sing van het woonprobleem tw een wereld, die in steeds sneller tempo één grote stad wordt Drie paviljoens van Expo '67 in Montreal vallen op door hun bijzondere constructie en de daarbij aangepaste architectuur. Hel zijn: Amerika, met een kolossale bol, de Duitse ,tent' en het rechthoekige cocon-frame van Nederland.Het Nederlandse paviljoen heelt steeds op kop gelegen. Het was als eerste klaar wat de bouw betreft en deze voorsprong is ook bij de in- richting gehandhaafd. Hot door Joop Geesink ultgoxondon toam staat al op hot punt torug te koren. Alle modellen en mciquettos zijn gemon teerd, do llcheffecton en het geluld werken synchroon, do projectors staan voor gebruik gereed. Er moet alleen hier en daar wat wordon bijgoverfd en over sommige wandtekslen pleegt de leiding nog overleg met Den Haag. In Den Haag lotoit het bestuur van de drie jaar geloden in het levon geroepen .Stichting Wereldtentoonstelling Montreal 1967, afdeling Noderland' met als commissaris-generaal de oud-minister van defensie, Ir S. H. Visser. Op voorstel van de regering stelde het parlement destijds ten behoeve van de Inzending één gulden per inwoner twaalf miljoen dus ter beschikking. In verhouding is dat meer don landen als Zweden en België. Toch kon men van dit bedrag lang niet alles doen wat op de verlanglijst was gezet. Canado is duur. Er gaan meer don drio gulden in één dollar en de prijzen stijgen ook daar, terwijl hel budgol niet wordt vergroot. Er moest dan ook voortdurend wordon geschrapt in de begrotingen Onlangs nog ging er een stroep door hel plan voor enkele culturele manifestaties. Maar volgens .bedrijfsleider' J. A. van Alphen zijn het geen .ribbon uit ons lijf. ,Door wijs beleid kunnen wij met ons gold net uitkomen', zegt doze lijdelijk uit de buitenlandse dienst .geleende' attaché, die op dit vlak indertijd nogal wat ervaring heeft verworven tijdens dc Expo 58 voortvarend Eijkelenboom en Middelhoek, kregen opdracht hiervoor een paviljoen to ontwerpen, een zo opvallend mogelijk bouwwerk uiteraard on liefst ook weer gemakkelijk te demonteren. Na zes maanden moet het Immers worden afgobroken. Zij kwamen tot een heel nieuwo constructie, uniek In de bouwwereld, waar toch heus wel ook op dit gebied veel wordt gepresteerd. Hun uitgangspunt: een doorzichtig frame zo stevig te maken, dot het interieur eraan kan worden gehangen. Hieruit kwam hel ontwerp voort van een .ruimtelijke bouwsteen' kubussen gemonteerd van aluminiumbljzen, elk drie voet lang (de .meest menselijke maat'). Zo kwam het team tot de cocon. Het eigen lijke paviljoen werd ingesponnen, maar men verkreeg toch een dynamisch element doordat do talloze pijpen visueel ten opzichte van elkaar verschuiven ols men erlangs loopt. Na enig zoeken haast in het wilde weg were. ter plaatse een firma gevonden, die bereid en in staat bleek om de vereiste 50.000 buizen te produceren. Het ruimtelijke .space-frame' bleek een succes. Vooral ook omdat het mogelijk bleek hierin een aantrekkelijke looproute via verschillende ruimten tot stand te brengen. deltagebied Een groot voordoel ook finoncieel was de voortvarend heid aan het begin. Reeds in maart 1964 koos ir Visser samen mot stichtingsdirecteur mr M. F. F A. dc Neréc tol Babberich een gunstige plek op het eerste eiland van Expo 67. Als mccsi .Hollandse' omgeving kwam in aanmerking de enigo hoek met aan beide kanten water. Voor de hoofdingang een kunstmatig meer. en zijdelings met hel machtige uitzicht over do Sl-lau- rensrivier naar do wolkenkrabbers van Montreal. Do oppervlakte van het Noderlandse paviljoen bedraagt 3500 vlerkante meter, legen destijds 25.000 vierkante meter op de Fxoo van 8russal. Twee architecten uit Rottordam, de heren langs de route, die geheel is .gekanaliseerd* vla ongeli|kvlo*rse kruisingen, roltrappen en kronkelwegen. De middenmoot van de Nederlandse inzending (heden, hoogte punt) vormt een besloten geheel. Ramen zouden de aandacht maar afleiden. Een maximale expressie wordt hier gegeven aan do problemen van het dichtstbevolkte land ter wereld: ruimte lijke ordening, urbanisatie, industriële expansie. Joop Gcesink begint bij onze telecommunicatie, springt over naar de Wereldomroep en landt via Schiphol vervolgens bij de wand van Amsterdam. Daar komt burgemeester Van Hall per bandrecorder aan de telefoon. Hierna een ingenieuze ,spil' om de voortstuwing der kijkersstroom te bevorderen. Op een cirkelvormig scherm, dat horizontaal is gemonteerd in een soort ton, wordt een film geprojecteerd van ons land uit de lucht gezien. De beelden beginnen daarbij te draalen, zodat men wel moet meelopen om hot te kunnen blijven volgen. En ongemerkt staan de bezoekers dan ineens bij de volgende maquette: een model met bewegende schepen op schaal van Rottordams Europoort. Hiema moet een scheepsdek worden be klommen voor de volgende film, over de waterwegen met de daaraon gelegen industrieën. Besloten werd, dat Nederland zich aan Canada en de wereld zou presenteren als deltagebied. Toch worden alle bezoekers direct na binnenkomst verrast met een .klassieke presentatie': molens, trapgevels, klederdrachten en klompen kortom Mar ken en Volendam. Joop Geesink hoeft zich als Nederlandse Walt Disney helemaal uitgeleefd op deze scène. Hij laai ei ook meeuwen krijsen en draaiorgels klinken: de .image' van ons land in Amerika. Direct achter dit beeld volgt een ontnuchterende realiteit: de deltawerken van waterstaat. Hier krijgen de bezoekers een andere kijk op en achter onze di|ken. Zij zien wat er allemoat nodig is om het ingewikkelde stelsel van polders en gemalen Ie beheersen. Bij de indeling van het Nederlandse poviljocn werd uitgegaan van een spiraalvorm met drie lussen, die elk een eigen fragment vertellen von hel verhaal van ons verleden, heden en toekomst. Het is trouwens telkens ook speels door elkaar gemengd. Dot bleek bij de entree, maar ook verder angstwekkend met raam, waarachter dat gigantische uitzicht. Toch zal men zich daarvan moeten losrukken om achter zich he beeldschone bor duurwerk te bewonderen van Cecile Dreesmann uit Amsterdam. Zij portretteerde in silhouetvorm een hele stamboom van het koninklijk huis. Alle panelen zijn reeds opgehangen. Naast prin ses Beatrix werd een (plaats(je) opengehouden. Nog voor de opening hoopt men daar de baby van de prinses te kunnen ulaatsen. In dezelfde ruimte prijkt nog een .spijkerpaneel', gemaakt door do In Montreal wonende, uit Twente afkomstige schilderes Bé van der Heiden. Beneden is een fraaie ontvang zaal ingericht door de Amsterdamse binnenhuisarchitect Kor Aldershoff. Ook hier hangt werk van jonge kustenaars, doeken met de signatuur von Struycken, Dekkers, Koetsier, kristallen unica van Copier, een plastiek van Pieters. Als .aanhangsel' van het paviljoen is nog een cultureel centrum gemaakt, waar wissel tentoonstellingen worden gehouden. Om te beginnen zal er ker kelijke kunst te zien zijn, afkomstig uit Utrecht. Ook worden hier voorworpen getoond voor de diverse erediensten, van zo wel rooms-katholieken, hervormden als joden. Een oecumenisch initiatief. gidsen Tenslotte hal 3 met om te beginnen een beeld van de over- bovolking op de wand, waarop met lichtsignalen wordt aan gegeven hoe de cijfers versprongen aan het begin van deze eeuw, het huidige tempo en de angstwekkende snelheid die zal worden bereikt in het jaar 2000. Hier ook de culturele muur, half rond, die werd volgetekend door de cartoonist Op land. Fotograaf Cas Oorthuys kwam een foiocompositie aan brengen van de werkende mens. Dit alles wordt uiteindelijk afqesloten met dal nu al beroemde reuzeboek: Merci Canada Thank you Canada. Hiermee wil Joop Geesink namens Nederland op kingsize-formaat de dank vertolken jegens de bevrijders van toen. Op pagina's van 2,5 bij 3,5 meter worden enkele tientallen herinneringen geplakt die zijn gekozen uit de honderden documenten (foto's, brieven, tekeningen, teksten), waarmee spontaan werd gereageerd op het verzoek hiervoor in te zenden. Koningin Juliana zal het nu nog hermetisch gesloten werk ope nen, in aanwezigheid van vijf bekroonde medewerkers: A. Speel man uit Harmeien, mevrouw B. C. de Haas-Boekbinder uit Hou ten, H. van Douwe uil Zutfcn, mevrouw C. Heelsum-Beuckens uit Bussum en T. Veen sr uit Amsterdam. Bij deze gelegenheid ver schijnt ook het gelijknamige pocketbook, waarin een veel ruimere keus uit het aldus binnengekomen materiaal staat afgedrukt met aanvullende bijdragen van onder meer Simon Carmiggelt, Vasalis, Evert Werkman en Wim Alings. Er zullen twee versies op de markt komen: Frans en Engels. De baten zijn bestemd voor het Nederlands Oorlogsgrovencomilé. uitzicht Na de rondgang is het dan t Deze en dergelijke schatten zullen vrijwel dag en nacht onder toezicht slaan van speciaal hiervoor opgeleide jongedames, stu denten uit Nederland. Er zijn twee groepen geselecteerd, elk voor een verblijf van drie maanden in Canada. De training is nog in volle gang. De meisjes moeten straks in drie talen antwoord kunnen geven op ook ondenkbare vragen over Ne derland. Enkele mannelijke gidsen zullen deze gastvrouwen assisteren als het gaat om technische zaken. Onder het overkragende stuk van het paviljoen is een open ruimte: daar zal het permanent markt zijn in kleurige kro- men wordt voorlichtingsmateriaal verstrekt over zowel economi sche als meer toeristische aspecten van ons land. Hiervoor staal de KLM onder meer enkele stewardessen af. Boven hun hoofden klingelt af en toe het speciaal voor deze gelegenheid gegoten mini-carillon. Aanvankelijk heeft het in de bedoeling gelegen, dat elke willekeurige voorbijganger zich op het hamerklaviei cou mogen uitleven. Hiervan is later afgezien: de reparatiekos ten liggen nogal hoog. Een automatisch speelwerk zal er nu vooi zorgen, dat enkele goed in het gehoor liggende songs worden geklepeld. Geen specifiek Nederlandse liedjes, want die kenl men uiteraord niet in Canada. Hoogstens: .Tulips from Amster dam'. Toch zol of en toe iemand speciaal daarbij de oren spitsen: één der weinige landgenoten dus, die het zich kOnnen veroor loven een bezoek te brengen aan deze verre wereldtentoonstel ling. Er zijn niettemin meer dan honderd chartervluchten aange kondigd, doch deze zijn voornamelijk bestemd voor ouders van emigranten. Zij combineren dan een bezoek oon hun kinderen met enkele dagen Expo. Er zijn daarnaast Ité-orrongementen van Canodian Pacific en KLM, die ruim tweeduizend gulden kosten (voor zestien dagen) (Van onze speciale verslaggever De N ederlartd.se dag op Expo 67 is 18 mei- Dan komen koningin Juliana en prins Bern- hard naar Montreal om het Nederlandse pa viljoen te bezichtigen, waarbij zij ook offi cieel het boek zuller openen dat herinnert aan de bevrijding van Nederland door de Ca nadezen. Maar eerst, om half elf 's morgens, is er een kleine ceremonie op het Plein der Volkeren van Expo 67. Daar worden alle nationale dagen ingeleid met muzikale manifestaties en het optreden van folkloristische groepen. Namens Nederland verschipien hier de vendel- zwaaiers van Babberich en het mannenkoor Sint Pancratius uit Heerlen. Op deze begroetingsplaats zullen die dag ook draaiorgels staan en kramen waar niet alleen haring wordt verkocht maar ook toe ristisch materiaal uitgedeeld. Verderop in de haven loeien dan de scheepsfluiten van twee Nederlandse onder zeeboot jagers, die een be zoek brengen aan Montreal. Het programma van koningin en prins heeft het karakter gekregen van een staatsïebe- zoek. Er is dus maar weinig of geen tijd om rustig rond te kijken. Vandaar dal beiden er behoefte aan hebben na afloop nog enkele dagen privé te blijven zonder protocol, en naar zij hopen bovendien onopgemerkt. Wat de Nederlandse paviljoens betreft: dat M voorlopig hun eerste adempauze tijdens de reeks van recepties, die al begint direct na aankomst in Ottawa. De volgende dag al gaat de reis naar Montreal. Daar speelt die avond het Concertgebouworkest. Voordien houdt prins Bernhard nog een rede voor de internationale kamer van koophandel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 19