WIM VAN EST: M iOS EN KERSTBOMEN NEEM LIEVER EEN AUTO ZESTIG MILIOEN VERBETERINGSGELD al 75laar r tHoogeHuys Zaterdag 17 december 1966 mm orde komen 'is de oost-west-verbinding op Xoord- Beveland. Met de uitvoering van het eerste ge deelte is men reeds begonnen. Op Zuid-Beve land wordt de aanleg van het tweede gedeelte van de Sloeweg ter hand genomen. Dit stuk loopt min of meer synchroon met de herverkave ling De Pol. Een van de problemen hier zijn de vier viaducten bij 's-Heer-Arendskerke die in één AUTO EN VERKEER kilometer weg komen. Verder is van groot be- lang de verdeelweg door de Zak van Zuid-Be- veland, die over 's-Heerezihoek, Ovezande, 's-Gra- venpolder en Biezehnge komt te lopen. De weg Goes-'s-Gravenpolder is gereed, terwijl de weg van Rilland naar Bath een opknapbeurt heeft gehad. In het vijfjarenplan zijn ook de aanleg van twee viaducten bij de Zandkreekdam opge nomen. Ze kennen me nog oueral. Deze week kwam ik met een vrachtwagen kerstbomen in Den Haag en ik liep even een café binnen om een kop koffie te drinken. De mensen keken op en vroegen: ben jij niet de IJzeren? Dat overkomt me zo vaak. Als ik ergens de weg vraag, zie je op het ge zicht van de mensen dat ze me herkennen. Soms brengen ze me onmiddellijk thuis en meestal vragen ze of ik niet die bekende wielrenner ben. Dat voordeel heb ik uit de sport overge houden. Het is gemakkelijk bij het aanknopen van relaties en vooral in België, waar ik veel zaken doe, maak je weer nieuwe vrienden. Daar vergeten ze een coureur zeker niet snel en ik geloof dat de wielerprestaties toch flink hebben geholpen bij het opbouwen van een merkwaar dige broodwinning. Ik doe in mos en in kerstbomen.' Dat verhaal kan men in de eerste woken van december niet zonder moeite toegelicht krijgen. De man, die tijdens zijn wielercarriére al een legendarische figuur werd, werkt in die periode ,dag en nacht'. Met twin tig arbeiders wroet hij duizenden kerstbomen uit de gronden rond Apel doorn, in de Peel en in de grensstrook van Zundert. Dit jaar was het al een bijzonder moeilijk karwei vanwege de zware regens, die overigens ook de boom pjes te vroeg deden .bruinen' in de onderste takkenlaag. Na het rooien gaat de massa op de vrachtwagen richting Rotterdam en Den Haag. Daar wachten de weder verkopers. die de bomen bjj vijfhon derd of duizend tegelijk kopen van Wim van Est, die men destijds in de burgermanlschar-ij de bijnaam van .IJzeren Willem' schonk. De collega's in de wielersport noemden hem ove rigens ,D'n Dikke' en voor zjjn broer Piet ook een renner van faam - had men de betiteling ,D'n Blauwe' gevonden omdat hij watrossig van haar was. GEEN FRITES Willem van Est heeft in het voorjaar van 1965 zijn racefiets opgeborgen Hij was toen 42 jaar en de tijd van triomfen in monsterraces als Bor deaux-Parijs (die hij driemaal won), heldendaden in de Ronde van Frank rijk en in vele zware klassiekers was afgesloten. Bij dal naderend einde van zijn wielerloopbaan had Wim van Est eerst gepoogin de buitenwijken van Breda een friteszaak tot bloei te brengen. Maar de mooie naam .Bordeaux-Panis' bleek niet voldoen de om dit etablissement rendabel te maken, (ADVERTENTIE, Van Est is daarop met vrouw en drie dochters teruggekeerd naar Sint- Willebrord. Hier. op 'L Heike, betrok hij een solide burgerhuis dat hij begin 1965 had Van Est de sport reeds als een b'jbaantje moeten ne men. Het toeval had gewild dat men hem eens had gevraagd of hij nieL aan mos wist te komen voor bloe misterijen in de omgeving van Gent. Tijdens zijn gloriejaren mocht Van Est tal van grootgrondbezitters (die hem met Fausto Coppi op de jacht vroegen) tot zijn vrienden rekenen en nu klopte hij daar niet vergeefs aan met het verzoek of hij mosgrond kon steken. Hier en daar leverde dat moeilijkheden op omdat de deskun digen niet zeker weten of het zuive ren van de grond we' zo goed is voor boom en plant. Niettemin bleef er voor Van Est voldoende werkterrein over en sedert 1965 heeft hij zich toe gelegd op de levering van mos en grond uit dennenbossen voor bloemis terijen. die onder meer voor de aza- leakweek dat ,spul' gebruiken. In 3nel tempo moest Van Est, die bij het zware werk nog steeds het hardst aanpakt, personeel aannemen om het arbeidsintensieve karwei te klaren. Hjj moest een klein machinepark aanschaffen voor het vervoer en zo werd hij voor het goed tot hem toordrong een zelfstandige die iet mocht klagen. VERDER In t Zo. al weikend in de bossen, ont stond eigenlijk automatisch het plan om ook kerstboomen te rooien. Wim van Est, die over arbeiders be schikte en vervoermiddelen had, wil de meer. Hij kocht zelf in de zomer maanden percelen boompjes. Eerst in 1964 op kleine schaal in de om geving van Apeldoorn. Een jaar later waren het er al 25.000 en dit jaar hij nog niet aan een schatting LEVENSVERZEKERING SCHADEVERZEKERING In de eerste weken van december, in de'l)jd van Sinterklaas, gaat het kapmes erin en dan begint voor Van Est een tijd van onafgebroken zwoe gen. 's Ochtends voor dag en dauw van huis om te dooien, te laden, te vervoeren en te verkopen. De weken voor Kerstmis treft men hem zelden of nooit vóór twee uur 's nachts thuis. ,lk ben', zo vertelde hij terwijl hij zijn brede duim achter een te wijd geworden broekriem stale, ,in een paar weken zeker zeven kilo afgeval len'. Toch heeft hij nu plezier in zijn werk gekregen. ,Als ik hard werk, vergeet ik de racefiets', vertelt hij. Want, Wim van Est heeft zich slechts met veel .hartzeer' van de sport kun nen losrukken. ,In het begin was ik er echt kapot van', zegt hij, .rnaar nu ben ik er wel overheen. Bij het werk heb ik geen tijd om eraan te denken. Al leen, als ik naar een wedstrijd ga, dan heb ik 't nog beroerd. Dan moet het me nog altijd wat'. ,DE VAL' .Weet je wat de mensen het sterkst is bijgebleven De val van de Aubis- que in 1951. Ik had toen als eerste Nederlander reeds Bordeaux-Parijs gewonnen en in de Ronde van Frank rijk veroverde ik daarna de gele trui, weer voor het eerst in de Nederland se wielergeschiedenis. Een dag later, in de etappe naar Dax, vloog ik uit de bocht en stortte 70 meter het ravijn in. Ze hebben me toen met veel moeite naar boven ge haald'. Toen ik Pellenaars daar zag huilen, moest ik mijn traantjes aan de ge scheurde trui afvegen. Toch heb ik onmiddellijk om ->en fiets gevraagd. Want, ik wilde verder, zie-je. Maar dat mocht niet omdat ze dachten dal ik wel de nodige fracturen moest hebben. In Tarbes zette de dokter grote ogen op, want hij kon niets vin den en daarop ben ik naar huis ge gaan. Weet je wie ooit de mooiste be schrijving van dat drama heeft ge geven? Dat was Gé Peters. Die zei, toen hij afstapte om naar beneden te kijken waar ik in de struiken hing: met zijn gele trui is hij een mooie boterbloem... Ja, nu kun je erom lachen, maar toen ik naar beneden rolde met mijn ogen dicht dacht ik: nou ga ik naar Sinte Petrus...'. .Enfin, dat is allemaal voorbij. Het moest er toch eens van komen. Spijt van mijn wielerloopbaan heb ik nooit gehad. Man, het was een prachtige tijd. We hadden veel plezier vooral met Wout Wagtmans, want die kon het goed versieren Tegenwoordig vind ik er niet zo veel meer aan. Ze komen allemaal tegelijk naar de fi nish. Vroeger knokten we de gehele wedstrijd door Maar ja. ik kan lie' de jongens niet kwalijk nemen. Als ze de centen zo kunnen verdienen, dan hebben ze hel. heel wat gemakkelijker dan in onze dagen. Of ze bet lang volhouden Dat is weer een andere zaak' WALCHEREN THOLEN/SCHOUWEN Op Tholen moet in verband met de Schelde-Rljn- verbinding, waarbij de brug over <le Bendracht wordt verlegd, een nieuwe aansluiting naar deze brug worden gemaakt. Op Schouwen zal de rond weg van Noordgouwe, die een onderdeel vormt var. de weg Zierikzee-Brouwershaven. worden verbeterd. Niet in het vijfjarenplan opgenomen :s de verbeter.ng van de weg Haanurtede-Burgh. Men wil dit, werk echter toch uitvoeren. Z.-VLAANDEREN Wat Zeeuwsch-Viaanderen betreft, een belang rijk project is hier dc nieuwe weg van Kraag- brug naar de nieuwe brug over het kanaal Ter- neuzen-Gent. Men wil op vrij korte termijn met deze aanleg beginnen. Later zal deze weg wor den doorgetrokken naar Hoek, waarbij het tracé om Hoek heen komt te lopen- Wanneer men mo. menteel van de Braakman naar Hoek rijdt komt men vlak voor Hoek op een wegdek dat vol z:t met putten. Dit gedeelte zal in de toekomst in verband met de omleiding van de weg naar de brug. worden afgesloten. De nieuwe weg over de brug is van groot belang voor Temeuzen. Het doorgaande verkeer kan de plaats in de toekomst mijden. Het wordt een dubbelbaansweg, met over een groot gedeelte aan weerszijden een parallel weg. Een urgente verbetering .s de weg Oost- burg-Zuidzande, waarvoor men momenteel bezig is met de onteigeningsprocedure om de gronden te verwerven. Verder staan onder meer op het programma de weg Derde Verkorting-Dneschou- wen-Zwartehoek, Chnge-Nieuw-Namen In het vijfjarenplan is onder andere opgenomen de verbetering van de weg Serooskerke-Veerse Gatdam. Deze weg zal in wezen hqt tracé wor den van de nieuwe rijksweg, die in de toekomst over de dammen zal lopen. Op Walcheren heeft men dan ook nog te maken met het probleem van de dubbelstad Vlissingen-Middelburg. Een n.oeilijk probleem, want hierbij zijn betrokken de wegen Vlissingen-Middelburg, Vlissingen-Kou- kerke-Middelburg. Middelburg-Zuid-Sloe en de Sloeweg. De doortrekking van de Sloeweg naar Vlissingen is niet in het vijfjarenplan begrepen, evenmin als de weg Vlissingen-Middelburg. Wel in het plan zijn opgenomen de wegen Vlissingen- Koudekerke en Middelburg-Zuid-Sloe, Van de bestaande wegen op Walcheren hebben al een opknapbeurt gehad Domburg-Westkapelle en Zoutelande-Westkapelle. Aan de weg Seroosker- ke-Oostkapelle is men .bezig, terwijl in het ka der van het vijfjarenplan nog aan de beurt komt Middelburg-Veere. Aan de kanaalweg in Middel burg is men nog met de verbetering bezig. BEVELAND Een van de belangrijkste wegen die in het kader van het vijfjarenplan op de Bevelanden aan de RAMBLER-RENAULT-'6 7 De Rconbler-RenmOts 1967 zijn gebaseerd op do geheel nieuw ontworpen Rambler Rebel van hei American Motors concern. De carrosserie van dit nieuwe Rambler type kreeg een vlotter rn mo derner uiterlijk aspect de wielbasis werd met 6 cm vergroot tot lt.90 m, terwijl de wagen van bumper gemeten precies 5 meter lang is (voorheen .',.95 m) De Rambler-Renault range omvat naast een ti de ars hardtop, die door zijn prestaties en lijn een echte Gran Tiirismo allure heeft, doch daarnaast het voordeel biedt van Amerikaanse' ruimte. De nieuwe Rambler-Renaults zijn niet alleen voorzien van het reeds in 196S door American Motors geïntroduceerde dubbele remsysteern, met gescheiden circuits, schijfremmen op de voorwielen en servobekrachtiging voor een gemakkelijke bediening, maar bezitten tevens een solide zelfdragende carrosserie. Overeenkomstig de huidige veiligheidsnormen in de VS is een energie-absorberende stuurkolom gemonteerd, die bij een botsing telescopisch vervormt Dashboard en interieur zijn zwaar gecapitonneerd. Bovendien werd een totaal nieuwe achtcrascon- structie ontwikkeld met schroefveren en vier gelei de-ar men, waardoor het mogelijk is geworden een soepele en comfortabele vering te realiseren, terwijlwegligging en koersstabiliteit. ook op slechte weg dekken verbeterd zijn. Ook de vergroting van de spoorbreedte draagt hiertoe bij. De Rambler- Renault modellen 1967 worden geleverd met een sterkere motor dan voorheen. De gemonteerde 6- cittnder in lijn behoort met zijn overvierkante bo- ring-slag verhouding, 7 x gelagerde krukas en wig vormige verbrandingsruimten tot de modernste in zijn soort. De cilinderinhoud bedraagt .i.h hier en het. maximum vermogen 155 pk bij 1,1,00 omw. per min.. Dank zij gewijzigde transmissie verhoudingen wordt een zelfde rijsnelheid bereikt bij een lager motortoerental. De topsnelheid ligt bij de jr,o 'km per uur. De wagen is vanaf januari leverbaar. INFRARODE WAARSCHUWER Klektronica-ingenieurs in Del ruil hebben, vol gens mededeling van John Farese, een functio naris van de .Radio Corporation of America', een apparaat geconstrueerd dat voor de automo bilist een hulp kan zijn om aanrijding met een voorligger te voorkomen. Dit apparaat zendt nnmelijk een onzichtbare infrarode straal uit die tegen een eventueel voor hem rijdende auto weerkaatst en een waarsehuwingssignaal doet weerklinken of oplichten zodra de onderlinge afstand in verband met de relatieve snelheid te klein wordt. Eventueel zouden de remmen van ile nchterste auto dan nog automatisch in werking gesteld kunnen worden wanneer de bestuurder zelf niet zou reageren. Het apparaat zou ook op schepen In vliegtuigen en ruimtevoertuigen gebruikt kunnen worden. VLISSINGEN Zestig miljoen gulden. Dit is het bedragdat provinciale water staat van Zeeland in vijf jaar nodig denkt te hebben voor de aanleg van nieuwe en verbetering van bestaande wegen. Die aanleg en verbetering geschiedde in het kader van een vijfjarenplan waarmee in 1965 een begin is gemaakt en dat voor 1970 beëindigd moet zijn. Met dit vijfjarenplan is een planning op langere termijn ont staan dan in de vroegere twee jarenplannen mogelijk was. In het jongste nummer van het BOVAG-blad, het officiële orgaan van de Bond van automobiel-, garage- en aanverwante bedrijven, is een ingezonden medede ling' opgenomen als reactie op de recente serie advertenties van de Nederlandse spoorwegen, waarin de NS de ongemakken en de gevaren van het autorijden ex tra onderstreept om de weggebruikers er toe te bewegen de trein te nemen. In de afgelopen maanden zijn in de Nederlandse dagbladen acht verschillende adver tenties van de NS verschenen. Boven de .tegen-advertentie' m het BOVAG-blad staat: .in de rij staan, kaartjes kopen, soms af gesnauwd worden. Ja. zo is dat met de trein'. De verdere tekst van de advertentie luidt: .met koffers zeulen. Hollen. Of wachten. Koude voeten op het tochtperron Dienstmededeling: treintje komt een kwartiertje later. Wachten. Dringen, ellebogenwerk, tenen trappen, plaatsje zoeken. Op de tocht zitten, in de kou of in de broeihitte. Hangt van uw medereizigers af. Die kunt u niet uitkiezen. Of: staanplaats, voor twee-personen- retour eerste klas 53,50. Dat is de trein. Aan sluiting missen, verkeerd overstappen, kou kleu men. Bespreking afbreken, order missen, of spoortreintje missen. Boemelen, overstappen, uitstappen. Fietsje pakken en in de regen, met koffer achterop, drijfnat thuiskomen. Daten we effe wel wezen, zo is dat toch vaak. met zo n trein. Blijf eigen baas. Heb uw vrijheid lief'. De advertentie besluit met: ,neem liever de auto'. Deze .tegen-advertentie' is afkomstig van een BOVAGlid. Hij heeft zijn bond ook een ingezon den brief gestuurd, waarin hij onder meer schrijft dat de teksten van de NS-advertenties. onfris' zijn, omdat ze geschreven zijn in de geest van ,alv vader vanavond niet meer thuiskomt, dan :s dat zijn eigen schuld. Had ie maar niet met de auto moeten gaan'. Volgens hem kan men het vrijheidslievende Ne derlandse volk niet voorschrijven welk vervoer middel het moet kiezen. Het openbaar vervoer zal het autobezit nooit kunnen afremmen. Nog sterker, door een dergelijke propaganda zal het alleen maar toenemen, aldus de schrijver. Hij is voorts van oordeel, dat er meer voorzienin gen voor het wegverkeer m Nederland moeten komen. .Dan', zo zegt hij, .kunnen alle verkeers obstakels zoals trams, grote stadsbussen, over wegen, kostbare stations en dure treinen gelei delijk aan verdwijnen. Want die raken vanzelf uit de tijd. Ieder gezin wil een auto' Hij zegt tenlotte, dat er in de Nederlandse dagbladen voor antitrein-advertenties tekst ge noeg is. maar, zo voegt hij hier aan toe, daar zijn wij, automobilisten, te fatsoenlijk voor'. Overigens zal de in het BOVAG-blad afgedrukte advertentie niet aan de dagbladen worden aan geboden. .We zijn helemaal niet tegen de auto. maar hebben slechts tegen de problemen op de weg geageerd. De auto heeft ongetwijfeld veie plus punten. Deze worden echter door het huidige overbelaste wegennet, het toenemende verkeer van de ingewikkelde verkeerssituatie teniet ge. daan'. Dit is het commentaar van de heer D Otten. hoofd van de afdeling propaganda van de Neder landse Spoorwegen, op de in het orgaan van de Bond van Automobiel-, Garage- en aanverwante bedrijven opgenomen .ingezonden advertentie'., waarin de nadelen van het reizen per trein wor den vermeld en wordt aanbevolen de auto te nemen. Deze reactie was weer het gevolg van een recente serie advertenties van de NS, die volgens de BOV AG en de RAI afbreuk zouden doen aan de auto. ,Op deze reactie hebben we zitten wachten', aldus de heer Otten, ,want het is begrijpelijk dat de garagisten na de minder goede autoverkopen .dit jaar in de pen klimmen wanneer zij menen, dat hun belegde boterham in gevaar dreigt te ko men'. Hij is echter van oordeel, dat de in het BOVAG-blad vermelde advertentietekst, waarin onder meer wordt gesteld dat men voor een tweepersonen-retour eerste klas ad 58,50 slechts een staanplaats krijgt toebedeeld, meer een reis ervaring van de schrijver is. ,Een treinreis van 58,50 voor twee personen eerste klas kan', volgens de heer Otten. .gelden voor de afstand Haarlem-Maastricht'. Dat men dan het hele tra ject geen zitplaats kan krijgen, gaat er bij hem niet in. Laat de inzender eens op een normale dag de trein nemen. Hij za! tot andere gedachten komen, zo voegt hij hieraan toe .Nogmaals', zo zegt de heer Otten. .we zijn niet tegen de auto. Integendeel. Uit een enquete onder een aantal reizigers is bovendien nog gebleken, dat 40 pro cent van de reizigers, die eerste klas reizen, over een auto beschikken Bij de tweede klas reizigers heeft 31 procent dagelijks een auto ter beschikking'. De kilometer-vreter! De man die wellicht te veel van zichzelf vergt, maar zeker niet van z'n kostbare automotor. Daar heeft hij Shell Super motorolie voor gekozen. Dè olie voor alle typen auto's - voor alle temperaturen - voor alle rij-stijlen - voor alle rij-omstandïgheden. Onder alle omstandigheden garandeert Shell Super motorolie maximale motorbescherming! Shell Super motorolie - voor smering in veelvoud! SHELL BIEDT MÉÉR! De noodzaak om verder vooruit te kijken ont stond door de uitvoering van het deltaplan. Door •Je verbindingen via de Oosterscheldebrug, Gre- vehngendam en Haringvhetbrug stond men voor de eis ten noorden van de Westerschei de nieuwe wegen aan te leggen. In Zeeuwsch-Viaanderen was de industrièie ontwikkeling een van de over wegingen en verder de verbreding van het ka naal Terneuzen-Gent en ook de dubbeldekkers op de dienst Kruimngen-Perkpolder speelden een rol. Wat die veerdiensten betreft, de dubbeldek kers zullen een grote verkeersinjectie voor de wegen betekenen en daarom moeten er maat regelen worden getroffen. Ook kwalitatief wor den er nieuwe e.sen gesteld. Dit alles heeft bij de provinciale waterstaat tot een verhoogde actie- tiviteit op het gebied van de wegenbouw geleid. Er heeft bij de provinciale waterstaat een perso neelsuitbreiding plaatsgehad en tevens een spe cialisatie. dit in verband met de hogere eisen onder andere kunstwerken in de wegen, ver- keersonderzoek en niet te vergeten de nieuwe wet uitkering wegen, die een grote administra tieve rompslomp met zich meebrengt, maar waarvan men overigens voor wat betreft de pro vinciale waterstaat maar weinig verwacht i Zes- lig miljoen gulden is er dus volgens de raming met dit vijfjarenplan gemoeid. Hiervoor zal on. geveer 50 kilometer nieuwe weg worden ge maakt. terwijl ongeveer eenzelfde aantal kilo meters bestaande weg zullen worden verbeterd Een deel is al gerealiseerd, om een voorbeeld te noemen: de wegen naar de Oosterschelde brug. 4-' Al KMA AR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 19