VERKEND, VEROVERD, BEKEND, rSJ^plaal Mobil AGENT OF TORERO TANK& spaar I Mobil mm Kappersacademie miniaturen uem sfËlHïS Zaterdag 17 december 1966 zaterdagnummer ander te vertellen in deze kwestie. Ja, ze zien ook wel in dat het zo niet langer kan. Trouwens, voor de spoorwegen is het ook ongernaikkelijk. De treinen lo pen steeds vertraging op, doordat de spoorbaan niet tijdig kan worden vrij gemaakt door het autoverkeer' Momenteel is de gemeente met een firma in bespreking, die de verkeers lichten zou moeten leveren. Het is een kwestie van wel enkele tienduizenden guldens. Het is nog niet helemaal dui delijk in hoeverre de raad krediet zal kunnen verlenen. De lichten zullen ge deeltelijk op grond van de spoorwegen en rijkswaterstaat komen te staan. Er wordt dus aan gewerkt om de situa tie te verbeteren. Inmiddels mogen de automobilisten, de voetgangers en de politiemannen hopen, dat er geen onge lukken gebeuren. De agenten zullen nog een tijdje "s avonds tegen het schemer donker het verkeer regelen en denken: ,ik regel het verkeer, maar het is de vraag of ze me zien kunnen'. En de weggebruikers: ,Ja, er staat een agent, maar het is de vraag of de anderen hem zien 1 ROTTERDAM Aanvang nieuwe cursus 2 januari 1967. Hanny de Vos, Coudorpsedijk 47, Nieuwdorp heeft een tientje verdiend. Zij was een van de zeer velen, die wisten, dat de prijsplaat van vorige week in de gemeente Borssele was ge maakt. Jammer voor al die anderen, maar we hebben nu een maal maar één tientje weg te geven. De aanhouder wint, zullen we maar denken. We verwachten voor de prijsplaat van vandaag dan ook weer stapels brief kaarten met goede oplossingen Het adres is nog steeds: Redactie PZC, Wol straat, Vlissingen- Graag voor woensdag op de bus gooien. De PTT heeft het toch al zo druk. Bij de volgende prijsplaat uiordt de uitslag bekend gemaakt. (ADVERTENTIE) Let op de Mobn-verkóoppunten met het "Tank en Spaar"-affiche. Geleidelijk aan hoeft niets meer met nadruk gezegd te worden. Het gebiea is verkend, veroverd, bekend. Nadrukkelijke mededelingen omtrent verkenning en verovering kunnen achterwege blijven. Echter: ei wordt niet gezwegen. De kunst van schilder P. Meeuwse zwijgt niet. Op de zolder van een her-gewaardeerd herenhuis in de Mid delburgse Molstraat zeggen honderden bladen de re gels, die horen bij de weg expeditie-verkenning- verovering-bezit. Op de zolder groeien honderden beelden naar het totaalbeeld, de absolute wereld van Meeuwse. schilder. De wereld van schilder Meeuwse gaat voor iedereen, die zien wil, open achter de deur in de Molstraat waai in het kleine zijraam een kaartje .permanente expositie' staat. Het huis geeft zichzelf terug aan de mensen dip binnenkomen. Het zijn er niet zoveel. Wie weet tenslotte wat er achter het kaartje zit. ,Er komen meer buitenlanders dan Middelburgers bin nenstappen', zegt Meeuwse zonder daarmee duidelijk op een zekere exclusiviteit te willen wijzen. Exclu sief is het naar de letter wel degelijk, zeker voor Middelburgse. Zeeuwse begrippen. Een permanente tentoonstelling achter een privé-gevel is tenslotte niet iets wat je in elke straat tegenkomt. Voor dat weinige bezoek heeft Meeuwse weinig woorden. .Ieder die wil komen kijken, kan komen kijken. Ik maak geen reclame. Treed weinig met mijn werk naar buiten. Kan toch niet aan de deur gaan staan van .mensen kom nou toch eens binnen. Ik ben eigen lijk al ontzettend blij met een enkel mens, die er iets van begrijpt, voelt waar het naar op weg is'. Er zijn mensen geweest, die er iets van begrepen. Meeuwses werk hangt zonder expositie buiten de eigen deur -- heel ver van die eigen deur: Parijs, Londen New York, Turkije, Cuba, Nieuw-Zeeland. Middelburg, Zeeland kent het nauwelijks. Exclusief? Kunstenaarsschap, exclusiviteit en jonker Sandberg. danig flirtende comparanten in die kunstwereld, die nog net van ons is, brachten de bladen van Meeuwse naar New York. Grand old man Sandberg zag en oordeelde- de bladen van Meeuwse kwamen in zijn verzameling. In Middelburg groeide een nieuwe ver zameling. Op weg naar het einde, het gebied dat .be kend' heet. De bladen worden opengeslagen. De weg is vrij. Felle series brpekbare platen: rondom het papier is een wereld in wording. Het begin, de nadrukkelijke lijn, de gestalte. Meeuwse tekent schilderijen, toetst schil derijen. Er ontstaat een beweging, een stroom, een ontwikkeling. Geleidelijk aan hoeft niets meer met nadruk gezegd te worden. Het gebied is verkend, veroverd, bekend. Nadrukkelijke mededelingen omtrent verkenning en verovering kunnen achterwege blijven. Echter: er wordt niet gezwegen. Stilte moet kunnen spreken. Versobering van midde len maakt die stilte. Waar de felle nadrukkelijke lijn langzaam vervaagt gaat het schilderij zijn kracht aan het verzwegene ontlenen. Op elk blad papier ontstaat dat fragiele, ongrijpbaar sterke dat elementair is voor bijvoorbeeld osterse poëzie, voor bijvoorbeeld de schilderkunst van Meeuwse. Meeuwse maakt een ideaalbeeld, haast klassiek of zeker klassiek. In de honderden bladen groeit De Jongen naar zijn totaal-beeld. Van de volmaakte vorm naar het transparante. Van de volmaakte vorm naar de enkelvoudige lijn. Meeuwse schildert van zichzelf naar zichzelf. Een prettig sterk bewustzijn. Een prettig sterke wereld. De bladen zijn weer (even) dichtgeslagen. Ze wach ten in de Molstraat. In de verte lijkt de politieman, die op rijksweg 58 bij Ockenburgh in Goes het verkeer staat te regelen, een beetje op een stierenvechter. Zijn attributen mogen dan verschillend zijn, het risico, dat hij loopt door een auto te worden meegesleurd is haast even groot als de mogelijkheid, dat de torero door de stier op de horens genomen wordt. In de arena van de stierenvechter is er meestal maar één tegenstander tegelijk, de politieman wordt omringd door metalen beesten, die hij niet eens als tegenstander kan be schouwen, maar die zo snel mogelijk over het kruispunt geloodst moeten worden. In het .water en de modder, benzinedamp van optrekkende auto's inademend loopt de man in de witte jas het verkeer te regelen. Het is mistig en donker. De combinatie van het neonlie-ht rond het kruispunt, de bundels uit de autokoplampen de weerschijn op het natte plaveisel en vooral de lichte mist maakt een spook achtige schim van hem. Hij laat de kruising vrijmaken en geeft een stopteken aan de voorste wagen, die in de richting van Middelburg gaat. De bestuurder ziet hem niet ziet hem plotseling wel en is dan aJ dicht gena derd. De agent moet haastig zijn arm intrekken om niet te worden geraakt. Een voetganger, die redelijkerwijs mag verwachten dat hij kan oversteken, moet haastig opzijspringen om niet overre den te worden. Hij vertrouwde op het teken van de politieman en zou dat ook moeten kunnen, maar de automo bilist zag het teken te laat of hele maal met. wat hem eigenlijk nauwe lijks kwalijk te nemen is, want bij avond is de agent pas laat of soms helemaal niet te zien. Het is nóg niet gebeurd, maar het kan ook zó: een vrachtwagenbestuurder ziet plotseling een witgejaste man voor zich ODduiken, die hem beduidt te stoppen. Om een aanrijding te voorkomen remt de man achter het stuur. De oplegger achter zijn wagen schijft over het nat te, gladde wegdek en slaat de agent tegen het plaveisel. De grootte van de krantekop zal in verhouding staan tot de ernst van de verwondingen. Het lijkt overdreven voorgesteld. Adjudant Th. Peeman van de Goese politie vindt de situatie levensgevaarlijk en acht ongelukken zoals deze zeker niet uitgesloten. ,De weg daar is veel te smal', zegt hij. ,De mannen moeten heen ïr lopen omdat de kruising niet gaat de regeling natuurlijk soepel. Bij de overweg (bij de weg driebaans en daar ruimte, maar bij O eken- de auto's rakelings langs heen. En de toegestane it tot vijftig kilometer per De kruising bij Ockenburgh is niet het enige verguisde punt van de traverse dooi Goes. De kruising bij de Dam en de Westwal zijn ook gevaarLijk, zowel voor de mannen, die het verkeer moeten regelen als voor de weggebruikers en de voetgangers. Vorige week werd de heer M. M. Bartelse uit Goes aangereden op de voetgangersoversteekplaats in Goes. Hij overleed enkele dagen later in het ziekenhuis. Deze week kreeg mevrouw Rejack uit Goes eenzelfde ongeluk op dezelfde plaats. Zij werd ernstig gewond haaks is en' de vrac htwagens niet door kunnen rijden als zij blijven staan. Door- ven staan, gaat de i plaats kunnen blij- i dat je door kunt - moet je toch n een voetganger. aankomen, ook door de slechte verlich ting'. Aan de verbetering van de verlichting wordt momenteel gewerkt. Het kruis punt bij Ockenburg staat al jaren op de verkeerslijst als een urgent geval. Een verhoging midden op het kruis punt, waardoor de verkeersregelaar dui delijker te zien zou zijn, is geen oplos sing; De agent moet kunnen lopen om grotere auto's door te kunnen laten. De verlichting verbeteren zou misschien iets helpen, maar de ruimte blijft te klein en als het glad is blijft de man, die het verkeer regelt gevaar lopen. Verkeerslichten zouden afdoende zijn volgens deskundigen, .We onderkennen het gevaar', zegt bur gemeester mr F, G. A. Huber van Goes. ,De moeilijkheid is, dat een aan tal formaliteiten moet worden afge werkt, voor de verkeerslichten er zijn. Bij schemer is het inderdaad een ono verzichtelijke situajtie. Zowel voor de agent, die het verkeer moet regelen als voor de weggebruikers is het zonder meer gevaarlijk. De grootste moeilijk heid is: financiën. Rijkswaterstaat en de spoorwegen hebben ook het één en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 17