VERKEND,
VEROVERD,
BEKEND,
rSJ^plaal
Mobil
AGENT OF TORERO
TANK&
spaar
I Mobil
mm
Kappersacademie
miniaturen
uem
sfËlHïS
Zaterdag 17 december 1966
zaterdagnummer
ander te vertellen in deze kwestie. Ja,
ze zien ook wel in dat het zo niet langer
kan. Trouwens, voor de spoorwegen is
het ook ongernaikkelijk. De treinen lo
pen steeds vertraging op, doordat de
spoorbaan niet tijdig kan worden vrij
gemaakt door het autoverkeer'
Momenteel is de gemeente met een
firma in bespreking, die de verkeers
lichten zou moeten leveren. Het is een
kwestie van wel enkele tienduizenden
guldens. Het is nog niet helemaal dui
delijk in hoeverre de raad krediet zal
kunnen verlenen. De lichten zullen ge
deeltelijk op grond van de spoorwegen
en rijkswaterstaat komen te staan.
Er wordt dus aan gewerkt om de situa
tie te verbeteren. Inmiddels mogen de
automobilisten, de voetgangers en de
politiemannen hopen, dat er geen onge
lukken gebeuren. De agenten zullen nog
een tijdje "s avonds tegen het schemer
donker het verkeer regelen en denken:
,ik regel het verkeer, maar het is de
vraag of ze me zien kunnen'. En de
weggebruikers: ,Ja, er staat een agent,
maar het is de vraag of de anderen
hem zien
1 ROTTERDAM
Aanvang nieuwe cursus 2 januari 1967.
Hanny de Vos, Coudorpsedijk 47, Nieuwdorp heeft een tientje
verdiend. Zij was een van de zeer velen, die wisten, dat de
prijsplaat van vorige week in de gemeente Borssele was ge
maakt. Jammer voor al die anderen, maar we hebben nu een
maal maar één tientje weg te geven. De aanhouder wint, zullen
we maar denken.
We verwachten voor de prijsplaat van vandaag dan ook weer stapels brief
kaarten met goede oplossingen Het adres is nog steeds: Redactie PZC, Wol
straat, Vlissingen- Graag voor woensdag op de bus gooien. De PTT heeft
het toch al zo druk. Bij de volgende prijsplaat uiordt de uitslag bekend
gemaakt.
(ADVERTENTIE)
Let op de Mobn-verkóoppunten
met het "Tank en Spaar"-affiche.
Geleidelijk aan hoeft niets meer met nadruk gezegd
te worden.
Het gebiea is verkend, veroverd, bekend.
Nadrukkelijke mededelingen omtrent verkenning en
verovering kunnen achterwege blijven.
Echter: ei wordt niet gezwegen.
De kunst van schilder P. Meeuwse zwijgt niet. Op de
zolder van een her-gewaardeerd herenhuis in de Mid
delburgse Molstraat zeggen honderden bladen de re
gels, die horen bij de weg expeditie-verkenning-
verovering-bezit. Op de zolder groeien honderden
beelden naar het totaalbeeld, de absolute wereld van
Meeuwse. schilder.
De wereld van schilder Meeuwse gaat voor iedereen,
die zien wil, open achter de deur in de Molstraat
waai in het kleine zijraam een kaartje .permanente
expositie' staat. Het huis geeft zichzelf terug aan de
mensen dip binnenkomen. Het zijn er niet zoveel. Wie
weet tenslotte wat er achter het kaartje zit. ,Er
komen meer buitenlanders dan Middelburgers bin
nenstappen', zegt Meeuwse zonder daarmee duidelijk
op een zekere exclusiviteit te willen wijzen. Exclu
sief is het naar de letter wel degelijk, zeker voor
Middelburgse. Zeeuwse begrippen. Een permanente
tentoonstelling achter een privé-gevel is tenslotte
niet iets wat je in elke straat tegenkomt. Voor dat
weinige bezoek heeft Meeuwse weinig woorden.
.Ieder die wil komen kijken, kan komen kijken. Ik
maak geen reclame. Treed weinig met mijn werk
naar buiten. Kan toch niet aan de deur gaan staan
van .mensen kom nou toch eens binnen. Ik ben eigen
lijk al ontzettend blij met een enkel mens, die er iets
van begrijpt, voelt waar het naar op weg is'.
Er zijn mensen geweest, die er iets van begrepen.
Meeuwses werk hangt zonder expositie buiten de
eigen deur -- heel ver van die eigen deur: Parijs,
Londen New York, Turkije, Cuba, Nieuw-Zeeland.
Middelburg, Zeeland kent het nauwelijks. Exclusief?
Kunstenaarsschap, exclusiviteit en jonker Sandberg.
danig flirtende comparanten in die kunstwereld, die
nog net van ons is, brachten de bladen van Meeuwse
naar New York. Grand old man Sandberg zag en
oordeelde- de bladen van Meeuwse kwamen in zijn
verzameling. In Middelburg groeide een nieuwe ver
zameling. Op weg naar het einde, het gebied dat .be
kend' heet.
De bladen worden opengeslagen. De weg is vrij. Felle
series brpekbare platen: rondom het papier is een
wereld in wording. Het begin, de nadrukkelijke lijn,
de gestalte. Meeuwse tekent schilderijen, toetst schil
derijen. Er ontstaat een beweging, een stroom, een
ontwikkeling.
Geleidelijk aan hoeft niets meer met nadruk gezegd
te worden.
Het gebied is verkend, veroverd, bekend.
Nadrukkelijke mededelingen omtrent verkenning en
verovering kunnen achterwege blijven.
Echter: er wordt niet gezwegen.
Stilte moet kunnen spreken. Versobering van midde
len maakt die stilte. Waar de felle nadrukkelijke lijn
langzaam vervaagt gaat het schilderij zijn kracht aan
het verzwegene ontlenen. Op elk blad papier ontstaat
dat fragiele, ongrijpbaar sterke dat elementair is voor
bijvoorbeeld osterse poëzie, voor bijvoorbeeld de
schilderkunst van Meeuwse.
Meeuwse maakt een ideaalbeeld, haast klassiek of
zeker klassiek. In de honderden bladen groeit De
Jongen naar zijn totaal-beeld. Van de volmaakte
vorm naar het transparante. Van de volmaakte vorm
naar de enkelvoudige lijn. Meeuwse schildert van
zichzelf naar zichzelf. Een prettig sterk bewustzijn.
Een prettig sterke wereld.
De bladen zijn weer (even) dichtgeslagen. Ze wach
ten in de Molstraat.
In de verte lijkt de politieman, die op rijksweg 58 bij Ockenburgh in Goes het verkeer staat te regelen,
een beetje op een stierenvechter. Zijn attributen mogen dan verschillend zijn, het risico, dat hij loopt
door een auto te worden meegesleurd is haast even groot als de mogelijkheid, dat de torero door de stier
op de horens genomen wordt. In de arena van de stierenvechter is er meestal maar één tegenstander
tegelijk, de politieman wordt omringd door metalen beesten, die hij niet eens als tegenstander kan be
schouwen, maar die zo snel mogelijk over het kruispunt geloodst moeten worden.
In het .water en de modder, benzinedamp van optrekkende auto's inademend
loopt de man in de witte jas het verkeer te regelen. Het is mistig en donker. De
combinatie van het neonlie-ht rond het kruispunt, de bundels uit de autokoplampen
de weerschijn op het natte plaveisel en vooral de lichte mist maakt een spook
achtige schim van hem. Hij laat de kruising vrijmaken en geeft een stopteken
aan de voorste wagen, die in de richting van Middelburg gaat.
De bestuurder ziet hem niet ziet hem
plotseling wel en is dan aJ dicht gena
derd. De agent moet haastig zijn arm
intrekken om niet te worden geraakt.
Een voetganger, die redelijkerwijs mag
verwachten dat hij kan oversteken, moet
haastig opzijspringen om niet overre
den te worden. Hij vertrouwde op het
teken van de politieman en zou dat
ook moeten kunnen, maar de automo
bilist zag het teken te laat of hele
maal met. wat hem eigenlijk nauwe
lijks kwalijk te nemen is, want bij
avond is de agent pas laat of soms
helemaal niet te zien.
Het is nóg niet gebeurd, maar het kan
ook zó: een vrachtwagenbestuurder ziet
plotseling een witgejaste man voor zich
ODduiken, die hem beduidt te stoppen.
Om een aanrijding te voorkomen remt
de man achter het stuur. De oplegger
achter zijn wagen schijft over het nat
te, gladde wegdek en slaat de agent
tegen het plaveisel. De grootte van de
krantekop zal in verhouding staan tot
de ernst van de verwondingen.
Het lijkt overdreven voorgesteld.
Adjudant Th. Peeman van de Goese
politie vindt de situatie levensgevaarlijk
en acht ongelukken zoals deze zeker niet
uitgesloten. ,De weg daar is veel te
smal', zegt hij. ,De mannen moeten heen
ïr lopen omdat de kruising niet
gaat de regeling natuurlijk
soepel. Bij de overweg (bij
de weg driebaans en daar
ruimte, maar bij O eken-
de auto's rakelings langs
heen. En de toegestane
it tot vijftig kilometer per
De kruising bij Ockenburgh is niet het
enige verguisde punt van de traverse
dooi Goes. De kruising bij de Dam en
de Westwal zijn ook gevaarLijk, zowel
voor de mannen, die het verkeer moeten
regelen als voor de weggebruikers en de
voetgangers. Vorige week werd de heer
M. M. Bartelse uit Goes aangereden op
de voetgangersoversteekplaats in Goes.
Hij overleed enkele dagen later in het
ziekenhuis. Deze week kreeg mevrouw
Rejack uit Goes eenzelfde ongeluk op
dezelfde plaats. Zij werd ernstig gewond
haaks is en' de vrac htwagens niet door
kunnen rijden als zij blijven staan. Door-
ven staan, gaat de
i plaats kunnen blij-
i dat je door kunt
- moet je toch n
een voetganger.
aankomen, ook door de slechte verlich
ting'.
Aan de verbetering van de verlichting
wordt momenteel gewerkt. Het kruis
punt bij Ockenburg staat al jaren op
de verkeerslijst als een urgent geval.
Een verhoging midden op het kruis
punt, waardoor de verkeersregelaar dui
delijker te zien zou zijn, is geen oplos
sing; De agent moet kunnen lopen om
grotere auto's door te kunnen laten. De
verlichting verbeteren zou misschien
iets helpen, maar de ruimte blijft te
klein en als het glad is blijft de man,
die het verkeer regelt gevaar lopen.
Verkeerslichten zouden afdoende zijn
volgens deskundigen,
.We onderkennen het gevaar', zegt bur
gemeester mr F, G. A. Huber van
Goes. ,De moeilijkheid is, dat een aan
tal formaliteiten moet worden afge
werkt, voor de verkeerslichten er zijn.
Bij schemer is het inderdaad een ono
verzichtelijke situajtie. Zowel voor de
agent, die het verkeer moet regelen als
voor de weggebruikers is het zonder
meer gevaarlijk. De grootste moeilijk
heid is: financiën. Rijkswaterstaat en
de spoorwegen hebben ook het één en