Vaart is er opnieuw
uit op het Damrak
^«0 Sxj
Positie van KLM
is thans gunstig
PUZZEL- rubriek
Amsterdamse effectenbeurs
BEURS-WEEKOVERZICHT
Vraag naar 7 pet
leninge
n
KANSEN VOOR AMSTERDAM
ALS TERMINALHAVEN
Grafische export
steeg 18 pet
NA VIER MOEILIJKE JAREN
Waar zijn onze schepen?
ZATER?'G 17 DECEMBER 1966
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
(Door onze economische medewerker)
DEN HAAG. De vaart die de
vorige week onze beurs plotseling
weer midden in de aandacht
bracht, behoort tot het verleden.
Het is nog maar een geluk dat er
geen daling is gekomen en dat er
min of meer op de plaats rust
wordt gemaakt, dus op het niveau
dat midden vorige week werd be-
reikt.
Echt vertrouwen in de naaste toekomst
is er dan ook nog niet. Technische oor
zaken hebben voor de stoot naar boven
gezorgd. Dat vertrouwen kan pas ko
men als de berichten over de slechte
gang van zaken in verschillende be
drijfstakken maar vooral de bedrijfs
sluitingen en de arbeidsontslagen tot het
verleden behoren. Voorts zal de belegger
wachten op een regeringsbeleid dat
meer met zijn belangen rekening houdt.
En in de derde plaats op een daling
van de rente op obligaties, althans op
een daling van het rendement.
Wij kunnen niet zeggen dat het zover al
is. Maar toch zijn er wel aanwijzingen,
dat er aan het hoge rendement ge
knabbeld wordt. De staatsfondsenmarkt
is vast gestemd. De notering voor de
7 proeenÉ staatslening schommelt rond
om de 101 Geen wonder dat de
beurs een grote belangstelling voor de
nieuwe 7 procent staatslening verwacht.
Op 20 december kunnen de liefhebbers
tegen 100 inschrijven. Het ministerie
van financiën is zelfs van plan na de
inschrijving de toewijzing te bestuderen,
opdat bij grote overtekening ook klei
nere kantoren die ingeschreven hebben,
aan hun trekken zullen komen.
Nu al enkele maanden worden er tus
sentijdse berichten gegeven door de
bedrijven. De tendens is hierbij dui
delijk. Een minderheid van de bedrij
ven heeft het slechter gedaan, zodat
daiir het dividend wel aangetast zal
worden. Maar in de meerderheid der
gevallen is er geen verslechtering
soms zelfs een verbetering. In al d<
gevallen mag dus op minstens een
dividendhaving gerekend worden.
Daten wij er direct bij vertellen
dat dit niet betekent dat dit onver
anderd o dividend ook werkelijk uit
betaald zal worden. Dat hangt van
de situatie over 4 of 5 maanden af, In de scheepvaarthoek is de stemming
waarbij de liquiditeitspositie een be-meegevallen, al uitte dat zich slechts
langrijke rol zal spelen. in koersverhogingen van enkele punten.
Bij de internationale concerns was er'Het onveranderd gehouden dividend van
nogal wat beweging. Koninklijke steeg1 de HAL leverde donderdag aan dit fonds
eerst en daalde daarna. Donderdag kon-1 2% punt winst op tot 99%. Een
den wij lezen, dat koninklijke althans duw naar beneden kreeg dinsdag Mij.
volgens een woordvoerder niet veel Zeeland met een verlies van 25 punten
last heeft van het stopzetten van het;tot 200, Het was bovendien nog een
olievervoer naar Tripoli door Syrië. De laatkoers, zodat er niet eens kopers
beurs kijkt het voorlopig maar aan.u-aren.
Philips noteerde maandag ex 1.50! Bij de banken viel maandag een koers-
tussentijds dividend 80,- waarna het;winst van 6 punten voor Algemene
slot gisteren op 77,30 kwam. AKUIbank Nederland op tot 253%, Waarna
Ier dinsdag nog eens 4 punten bij kwa-
jmen. Die maandag profiteerde ook d«
de drie rayonfabrieken dicht zou gaan.j Hollandse Sociëteit voor levensverzeke-
Een woordvoerder ontkende dat hiervan ringen van de stemming met een koers-
op korte termijn sprake zou zijn. Een winst van 15 punten tot 445.
feit is natuurlijk wel dat het met de In de lokale sector waren er nogal wat
rayon niet zo goed gaat en dat het I uitschieters naar beide kanten,
aandeel van rayon in de winst van de Het was al met al weer een --
AKU achteruit "loopt. Het lijkt dus niet markt deze week waarin de aandelen,! elSriei'nren'
onmogelijk dat die sluiting op een dag vooral de internationale, onder druky™e eerglst*£n op)iepen tot pari-koers en
zelfs iets er bovenuit gingen. Onder de in
ternationals noteerden Hoogovens ex 6 pet
in dividend. Philips verloor twee gulden, ook
Unilever. Kon. Olie en AKU waren zwak.
vooral doordat alle Nederlandse fondsen ln
Amerika lager noteerden.
Onder de cultures was het Deli die de ge
hele middag In open hoek verhandeld werd
en in alle zeven tijdvakken tot notering
kwam. De scheepvaarthoek trok de aan-'
dacht door de vaste stemming voor HAL.
terwijl ook KNSM tot boven 84 opliep. Alles
bijeen had de afgelopen beursweek een ver
deeld verloop. De internationals kwamen
merendeels op wat lager niveau. Zo waren
AKU per saldo meer dan twee gulden la
ger, maar bleven Hoogitvcns, het interimdi
vidend in aanmerking nemend, vrijwel gelijk.
Philips echter verloor bijna 3gulden. Uni
lever was circa twee gulden lager en voor
Olies bedroeg het verlies 1% 2 gulden.
Van de cultures was Dell flauw, zoals hier
voor vermeid, maar was HVA aan de vaste
kant. De scheepvaart kon goed meekomen
en sloot de week af op een niveau, dat ver
scheidene punten hoger lag dan een week
geleden. Voorts waren bankaandelen de hele
week gevraagd.
In de staatsfondsenhoek was gistermiddag
weer enige bedrijvigheid. De stemming was
aan de vaste kant vooral voor de 4"* pet
obligaties. De 7 pet Nederland noteerde 102.
Het gesprek van de dag in de staatsfondsen-
hoek blijft de komende inschrijving op de
nieuwe 7 pot lening.
AMSTERDAM (ANP) ,Er zijn geen
uitgewerkte statistische gegevens nodig
om te constateren dat het verkeer over
de Amsterdamse haven in het afgelopen
laar niet de gToei heeft vertoond die
>ij de bevolltings- en welvaartsvergro
ting in ons deel van Europa behoort.
Het stukgoedverkeer op de basis der
vaste scheepvaartverbindingen ligt ge
vaarlijk dicht bij de grens waar de
agglomeratiefactor zijn zuigkracht ver
liest.' Het massagoedverkeer, gehandi
capt door een achterlandverbinding die
de duwvaart belemmert, dreigt in som- nodig is.
mige sectoren zijn elan te verliezen.
Ware het dat wij onze hoop uitsluitend
moesten vestigen op het inhalen van de
achterstand op die gebieden dan is onze
toekomst niet zonder
Meer goederen in
Rotterdamse haven
ROTTERDAM (ANP) Het goede
renverkeer over zee van en naar Rot
terdam is in de eerste tien maanden
van dit jaar met acht procent t
mean De aanvoer steeg met zes pro
cent, de afvoer met derbien procent.
De goederenbeweging per zeeschl-
eteog van 101 miljoen ton tot 108,.
miljoen. Het vervoer per binnenschip
neemt ln de Rotterdamse haven nog
sfceedd een grote plaats in, het steeg
met drie procent tot 36,9 miljoen ton.
Veel geringer is het aandeel van de
spoorwegen met 1,2 mffljoen ton (-vier
procent) en van het vrachtautoverkeer
met 2,5 miljoen ton (+11 procent). Het
olievervoer per pijpleiding gaat een
steeds toenemende rol spelen. Het steeg
in de eerste tien maanden van 196
(t o v die periode in het vorige jaar)
van 8,3 tot 9.9 miljoen ton, een toe
neming van achtbien procent).
Barneveldse Courant
zal vijfmaal in de
week verschijnen
BARNEVELD (ANP) De directie
van do Barneveldse Courant in Barne-
veld heeft besloten haar driemaal in de
week verschijnende nieuwsblad belang
rijk te gaan uitbreiden. Dit streekblad
met zijn bladen De Nieuwe Holevoet en
De Nieuwe Lunterso Courant zal met
ingang van 1 januari 1967 vijfmaal in
de wft-ek gaan verschijnen, namelijk op
iedere werkdag, behalve zaterdags. Het
nieuwsblad, dat het karakter gaat krij
gen van een bescheiden dagblad, heeft
de afgelopen jaren een aanzienlijke
stijging van hot aantal abonnees ge
itend. Do oplage overschreed dit jaar
de 8000 en is nu op weg naar de 9000.
Over de opzet van de krant zegt de di
rectie het volgende: ,Er zal niet worden
gestreefd naar een zo dik mogelijke
krant; liet gnat ln de eerste plaats om
nieuwheriohten, maar daarnaast zal ook
aandacht besteed worden aan onderhou
dende artikelen'.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam. 16 december.
Londen 10.08%—10.09 New York
3.61A—3.6IH: Montreal 3.337,—
3.34'/,; Parijs 72 93—72 98; Brussel
7.22-*—7.22".; Frankfort 91.02—
91.07; Stockholm 69.85—€9 90; Zu
rich 83.62%83.67 Milaan 57.90'A
—57 95%; Kopenhagen 52.36—52 41
Oslo 56.337,-50.58";; Wenen 13.98'
13.997.; Lissabon 12,58-%—12.60".
VERDEELD
Hoewel de effectenbeurs gistermiddag wat de
handel betreft, weinig om het lijf had. ver
toonde de markt toch enige bijzondere aspec
ten. In de aandelen sector was dit Delt-
maatschappij, die op het zeer ongunstige be
richt omtrent de resultaten van 10CG een
ongewoon scherpe daling ondergingen. Don
derdag nog f 69. liepen zij gisteren terug
tot f 58, om licht te herstellen tot f 61. Men
was ter beurze weinig te spreken over dit
plotselinge rampbericht» dat uiteraard ver
kopers in de toch al weinig opgewekte
markt lokte.
Ook van de kant van PhlUps een minder
opgewekt geluld: in één der bedrijven gaat
men korter werken Hier stond tegenover
dat Ir Philips ln zijn kerstboodschap zijn
onduidelijke vertrouwen uitspreek'. In de blijvende groei
drijven en distributiecentra. De nieuwe
structuurfase, aldus de heer Brouwer
vraagt een nieuwe havenconceptie, ge
heel afwijkend van de verkeershaven-
fase. In die nieuwe structuur zal in
Amsterdam een veel groter areaal no
dig zijn dan waarover men thans be
schikt. Nadat in de toekomst haven
terreinen eerst zuidelijk en daarna nor-
delijk van het Noordzeekanaal in ge
bruik zullen zijn genomen, zal blijken
dat voor een werkelijk succes in de
nieuwe structuur een veel groter areaal
Dit verklaarde de voorzitter van de ver
eniging ,De Amsterdamse Haven', drs
H. W. J. Brouwer aan het traditionele
diner van het Amsterdamse havengilde.
En toch ligt juist in deze situatie de
kiem van grote mogelijkheden, zo meen
de de heer Brouwer. De geschiedenis
toont vele voorbeelden hoe in tijden
van maatschappelijke dynamiek de laat-
sten de eersten kunnen worden, in cul
turele en sociale maar vooral ook ir
economische zin.
Kansen voor Amsterdam zag hij zich
aftekenen als terminalhaven, of verede-
lingshaven. Deze havens zijn gezocht
als vestigingsplaats voor veredeimgsbe-
Waar het gaat om het creëren van
grote oppervlakten voor de vestiging
van havenindustrieën en veredel ings-
bedrijven heeft geen haven in West-Eu
ropa gunstiger mogelijkheden dan Am
sterdam indien de vaargeul voor zee
schepen wordt doorgetrokken naar de
maagdelijke uitgestrektheid der IJssel-
meerpolders die zullen ontstaan direct
ten oosten van de stad, opdat daar over
10 20 jaren de massale vestigingsont
wikkeling kan worden voortgezet die
de expanderende wereld alsdan, juist in
de Westeuropese terminalhavens, no
dig zal hebben. Zo meende drs Brouwer.
AMSTERDAM (ANP) De omzet tn
de boek- en diepdruk voor 1966 wordt
getaxeerd op 1,2 miljard gulden, het
geen een stijging van circa v^ftiem pro
cent betekent ten opzichte van 1965. De
grafische export wordt voor dit jaar
geraamd op 225 miljoen gulden, dat is
circa achttien procent meer dan in 1965
In de boek- en diepdruk werken in
1966; 36,000 personen in de chemigra-
fie 1800 en in de grafische industrie in
totaal 51.000. De personeelsuitbreiding
was ln de boek- en diepdruk zowel als
in de hele grafische Industrie ln verge
lijking met 1965 circa 3 procent (van
1964 op 1965 was dit 1,7 procent). De
situatie iin de grafische industrie is zo,
dat de vraag naar werknemers groter
is dan het aanbod, vooral wat de ge
schoolde arbeidskrachten betreft. Een
en ander werd bekend gemaakt tijdens
de presentatie van het kerstnummer
van het drukkersweekblad ,Het Teken'
in Amsterdam.
DIVIDENDEN
AMSTERDAM (ANP) Het bestuur
van de NV Maatschappij tot exploitatie
van Rheinische Kohlensaure Werke
deelt mode dat aan de algemene ver
gadering van aandeelhouders on 28 de
cember voorgesteld zal worden over
1965 een onveranderd dividend van
procent uit te keren.
ARNHEM (ANP) De Algemene
Kunstzijde Unie NV (AKU) keert over
1966 een onveranderd interimdividend
van 1,20 (zes procent) uit op gewone
aandelen, zo wordt in een communiqué
medegedeeld. De datum van betaalbaar
stelling zal op de gebruikelijke wijze
bekend gemaakt worden.
(ADVERTENTIE)
87%
Intern. concernB
Industrie
Scheepvaart
Bank- en verz.w.
Handel enz.
Algemeen
358.3
264.7
106.2
148.9
*15.9
271.0
148.4
135.3
269.5
(ADVERTENTIE)
GEMEENSCHAPPELIJKE
AANDELENBELEGGING
In méér dan 200 sesalscteerdo'Nedorlandse en
■■aaaaaaaaea Amerikaanse ondernemingen
PARTICIPATIEBEWUZEN A.F.
geven juist nu, bij huidig laag
koersniveau, een aantrekke
lijk rendement.
Inlichtingen bij alle commis
sionairs en bankiers, ook via
postbus 3700, Amsterdam.
In 10 jaar bijna
miljard in
nieuwe vliegtuigen
AMSTERDAM (ANP). ,De positie
van de KLM is op dit moment zonder
meer gunstig"Dit verklaarde de presi
dent-directeur van de KLM, dr G. van
der Wall aan een diner van het Amster
damse havengilde. In technisch opzicht
heeft de KLM steeds een goede reputatie
geliad. Gerekend naar de produktie be
hoort zjj tot de twaalf grootste lucht
vaartmaatschappijen ter wereld, als men
de domes tic-maatschappijen meetelt.
Neemt men uitsluitend het internationa
le vervoer in acht, dan mag men de
KLM tot de vijf grootste rekenen. Ook
financieel heeft de KLM het in de loop
der jaren niet slecht gedaan, zij het dat
een complex van algemene en bijzondere
oorzaken de maatschappij in 1961 en
volgende jaren diep in het verlies bracht-
Een situatie, die vier jaar heeft ge
duurd. De KLM heeft zich daar nu weer
boven uit weten te werken. Thans is zij
alweer in het bezit van een eigen ver
mogen van 310 min. Een eigen vermo
gen, dat anderhalf jaar terug geheel
verdwenen, ja zelfs per 1 april 1965 nog
7 min negatief was.
OBLIGATIES
Staatsleningen enz
Netf. 66 7 101%
Ned. '66 6V» 97
NederL 64 5%
Neder* 64 5
Neder 1 S3 4%
Nederl 59 4%
NederL 60% 4% 84"-'
Nederl 59 4V* 857.
Nederl 60 4 83
Nederl 61 4% 83
N. Staff 47 3% 68'
Ned 54/1-2 3% 74
Nederl. 37 3 80'.
Grootb 46 3 79'
N Doll 47 3 87":
Ned. Inv 1.3 97ft
Ned. '55 3% 73%
Banken enz.
BvNG '57 4 95
BvNG 53-59 4% 83J,
BvNG S8 5 86%
BvNG 64 5 £5'
BvNG 4% 87%
BvNG 5? 6 150
Mldd CR 47. SMV.b
Fr. Gr Du 4% 82
FG DEVS 3W
Wes'J NO VA 71 b
PhU 5dr 4 82
Pgera "57 6 937»
Pgero SI-52 4%
KLM 15 15 89%
KLM 20 J. 4Y. 90".
Z-Holl 59 2% 85%
AKU kv 4% 88's
Gelder z 4V, 847.
Schol! F 4% 91
ACTIEVE AANDELEN
A mat Rubb 63'/«*
HVA MIJ
AKU t
Deh Mi)
51.60
Hoogovena o
Philips gb
Unilever c
Dordt Petr.
idem pref.
Kon Petr.
HAL
KLM
KNSM
Kon Pak et
Ned Stv
Nlev Gouar. c
Ommeren c
Rott Uoyd
Scheepv Un.
79.50
278
585
326.40 325 70J
99 >/-A 101 f
377 362
107
81 %S
130%
PREMIE
NIET-ACTIEVE AAN'IJ
Beleg gin gsm: jen
Alg Fca bez. 943
Converto 949
Holland Fund 383
Interim! 160
Nefo 7150
Robeco 192.40
Unit as 399
V Bez- 1894 90
Europafoods
Eurunloa
Valeurop
Banken e
A-lg. Bank N. 2
Amrobank
HoU Soc.
Nat. Ned. 4
Ned. Midstb.
Slavenburg 1
103.40 102.60
554 554
255%
49.60
Alkmaar
A'dam '51
A'daro '56 1
A'dam '56 n
A'dam '56 lil
Breda '51
Dordr '56
Eindh '54
Ensch '54
D Haag '52 1
D. Haag '52 Q
R'daro '52 1
R'dam 52 11
R'dara '57
Utrecht '52
Z-Holl '57
Z-HoU '59
Verklaring:
Handel, Industrie enz.
Alb. Heljn 729 72
Amstel Br. o 315 3C
Amst Ballast 302
Amst Droogd.
Bee ren Trie. 37 2
Bensdorp int. 372 1 3
Bergh'8 J. A. 225 22
Berkel Pat 185 IE
Blaauwhoed 357 3£
Blljdenst -W. 70% 7
Bols 163 IE
Bora Wehry e 72 7
Bredero's b 293 29
Brocades st. 640 b 65
Buhrm T. 470 4(
Bijenkort e
Calve c
Carp? Gurenf
Cent Suiker
60 Cur Band mij
Dagra
Drie Hoefijzer»
Elsevier
Eroba
Fokker
Fora Ned
Gazelle rljw
Gelder v pap
Geld rielenr
Gist splr
Gruytei 6 epr
Hemelt en
Hero Cons
Hoek'9 Mach.
Holec
HoU Beton
Homburg
Eoogentioscb
Koogenstr.
Indoheero
Interna Uo
Kerno Corset
K.N papter
KZ-Ket)o» c
K. V lapijl
L Papier
Llnde'eves-J.
Lijemn»
Lijm en Get
Macintosh
Meel N B c
Mees Bouw
1 Mosa
MQIIer Co. nb
Naarden
N Dok MIJ.
Ned exp pap
Ned Kabel
N Melk Unie
Van Nelle
Ne tam
Norit
Nijverd -ten C.
1 Oranjeboom
Overz Gas
Pal the
PhiUps pret.
PieterseD Co.
Pon' Hout
Ruhaak Co
Rijn-Schelde
SCB Exp Ml1
Schokbeton
Schoit Hon g
Siroon Je Wit
Sio*vi»
Stap l'wcnto
Swaa) van
Tb Manjoen
ThoCD Drtjv.
Thom V B.
Udcnhoot
Unilever e cp
Union
Utr Aaph»n
Ver Machine
Ver louw
Vezeiverw
VthamlJ
Vrede?' K.
397
Wyer» In
Wijk «f Her
Zw*e conf
Zwanenh O
BUITEN!. CERTIFICATEN
253
Can. Pac 56%
Int Nickel 94
Shell OU 21%
Verenigde Stateo
'054 Am Smelt
10 1 Am tel ft lel
9 Anaconda
5 Altchia Top
5 Bedil Steel
5 Columbia gas
1 Gen Elect/
Gen Motors
Kcnnecoti
Pennaylv Rrd.
Rep Steel
Shell Oil
80 1 Sunr Mld
37 Texas Instr
23 Tidewater
Un Pac Kr.
89,80
74
34.50
05%
69%
37%
52% b
162%
155
161
U.S
Woolworth
- Laten, d 21 52. van 66-69 gr 21-22.23.
(ADVERTENTIE)
ROTTFnOAM Weena 10 (Hilton F
De Sowjet-Unle stuurt twee uitgaven van
Miguel de Cervantes' .Don Quichot' naar het
gemeentehui! van Barcelona, waar men dan
de beschikking zal hebben over alle uitga
ven ln het buitenland van de beroemde ro
man. De Russische schenking Is gedaan op
een verzoek van het gemeentebestuur van
Barcelona in Juni. Van de tv/ee uitgaven is
er één ln het Russisch, de andere in het
Oekraïnsch.
HORIZONTAAL
1 sprakeloos, verbijsterd; 4 schildvl. In
sect; 6 hoge berg; 9 gewiekst; 12 be
langrijke gebeurtenis in iemands leven;
16 soort papagaal; 17 voorzetsel; 18
muzieknoot; 19 20 shilling (afk.); 20
de lezer heil, afk.; 21 getand werktuig;
23 blijvende vijandschap; 25 zonder vast
gestelde dag (sine die), afk.; 26 na
kroost; 27 -boom; zevenboom; 29 ge
sloten; 30 dessert; 32 voorzetsel; 33
Portug. munteenh. afk.; 34 meisjes
naam; 36 rivier in Italië; 38 onder an
dere, afk.; 39 gravin van Holland; 41
Hoe de KLM uit de moeilijkheden, die in
het begin van de zestiger jaren ontston
den, is gekomen blijkt uit enkele cijfers.
Het personeelsbestand is met 5000 man.u„v, -- -
verminderd, De vloot daalde van bijna i windas; 42 paard; 44 achter; 45 elem.
100 eenheden in 1958 tot 39 eenheden in Selenium, afk.; 46 insect; 48 heilige,
1966. Daarentegen steeg de produktie afk.; 49 kleine baarsachtige vis; 51 zie
van 1958 tot en met 1965 met ruim 100144; 53_ boom; 54 knaagdier; 56 kleef-
procent. De inkomsten namen in diezelf-'stof; 57 dyne, afk; 58 heldendicht; 6C
de periode toe van 496 tot 736 min gul- volksoverlevering; 62 polit, richting in
den. Dit alles, terwijl de IATA-tarieven1 Nederland, afk.; 64 ijzerh. .grond; 66
met gemiddeld 20 pet op de Noord- At-|muz.noot; 67 voorlopig (ad interim)
lantlsche route zelfs met 25 pet, daalden.68 °or"-, voorvoegsel, 69 gew-
De loonkosten per employé stegen vanig|nd SC"®US.; J- beve^'
ƒ10.500 tot ƒ18.500 in 1966. j'5 rund; 76 bij voortduring.
Derhalve een daling van het aantal
vliegtuigen met 60 procent en van de
tarieven met ongeveer 25 procent.
Een produktiestijgL-g van 100 pet en
een toeneming van de inkomsten met
50 procent.
De loonkosten stegen met ca 80 pro
cent.
Hierdoor was het mogelijk, dat de KLM
in de periode 1961-1966 kans heeft ge
zien 511 min gulden, ruim een half mil
jard dus, te investeren in vliegtuigen
en andere bedrijfsmiddelen. En dit gro
tendeels met eigen middelen.
Modernisering vloot
V
Nieuwe boten voor
reddingswezen
Voor de jaren 67-70 heeft de KLM plan
nen om nog eens 350 min gulden te be
leggen in nieuwe vliegtuigen. In de pe
riode 1961-'70 zal de KLM dan een be
drag van 860 min gulden in hoofdzaak
aan de modernisering van de vloot heb- De oplossing van de puzzel van vrij-
VERTICAAL
1 individu; 2 uitroep van blijde verras
sing; 3 muz.noot; 4 tijdelijk, afk.; 5
Duitse munteenh., afk.; 6 aangenomen
hoogtmerk, afk.; 7 stuk weefsel; 8 be
hoorlijk; 9 produkt v .d. levr.; 10 Alj.
>rt Ondern., afk.; 11 uit Ierland;
lagziek; 14 bestemming; 15 li
mited, afk.; 21 niet gebonden; 22 huis
dier; 23 op grote afstand; 24 wandver
siering; 2S praal; 31 gebint; 33 gissen;
34 buurman van Engeland; 35 soort bijl;
37 bloedverwant; 38 100 gram; 39 li
chaamsdeel; 40 zangstem; 43 onheil
spellend; 47 buitensporig; 48 in-: toe
komstig; 49 zie 49 horiz.; 50 zangvo
gel; 52 Engels bier; 54 open binnen
plaats (Z.-Ned.); 55 akelig; 57 niet
snugger; 59 voor-: voorvoegsel; 61 je-
nevr (Eng.); 63 kraakbeenvis; 65 ei
tjes v.e. kikker; 68 zie 68 horiz.; 70
elem. Tantaüum. afk.; 71 warmerk;
72 riviertje in Friesland; 73 elem. Stan-
ben besteed.
In elk geval kan de financiële situatie
thans wel gezonder worden genoemd en
wJte'sS^'en'zuld-lloUanitehfïS: dat te niet alleen een gelukkifre omstan-
uin<+ Mnkfcschannii heeft, aan de werfdigheid, maar zelfs een noodzakelijke
Gebrs. Niestern Scheepswerven NV invoorwaarde met het oog op de verdere
Delf7ïii nndracht ireeovcn voor de bouwiontwikkeling in de luchtvaart, welke na
"an riv^ zeUrichtfndr mXrïIdding- 1970 opnieuw grote investeringen zal
boten van het type .Carlof en aan de'vergen Vorming van reserves om deze
firma Gebrs. TAat cv in Katwijk aan ontwikkeling goed te kunnen opvangen.
Z« de opdracht voor de bomv van een|s derhalve een eerste vereiste. Tot de
honten niotorstrandreddinghoot. I «jd «"ncraono
De bouwkosten van deze boten zullen vliegtuigen zal de KLM een vloot hebben
■orden bekostigd uit een kapitaal, dat van 10 rflegtulgen, bestaande uit 6 UC-
dag luidt:
de reddingmaatschapplj sinds de laat
ste wereldoorlog in blote eigendom had.
Door het overlijden van de vruchtge
bruikster is dit kapitaal thans vrijge
komen. De reddingmaatschappij heeft
de erfenis ontvangen onder de voor
waarde. dat hiervan nieuwe reddingbo
ten worden gebouwd. De zelfrichtende
boten zijn bestemd voor station IJmui-
den. ter vervanging van de .Neeltje Ja-
coba', en station Den Helder ter ver
vanging van de Prins Hendrik'. De
.Neeltje Jacoba' en de .Insulinde' zullen
worden verkocht, de .Prins Hendrik' zal
als reserveboot dienst gaan doen. De
houten motorstrandreddingboot zal de
laatste stalen motorstrandreddingboot
als reserveboot gaan vervangen. Belde
grote boten zullen in 3968 worden op
geleverd de motorstrandreddingboot
eind 1967.
I DC-
Deze vloot, die dus even gToot is in aan- j
tal als de huidige, zal echter in staat
zijn 70 proeent meer te produceren en
is dus voldoende om de te verwachten
ervoersgroei tot 1970 op te vangen.
(ADVERTENTIE)
AAGTEKERK 15 pass Kaap
Guardaful n Penang
ABBEKERK 14 v Bangkok
n Hongkong
ABIDA 15 pass Napels n
Lybië
ACMAEA 15 te Soederhamn
ALDABI 15 ta Santos
ALKMAAR 15 te Rotterdam
ALKES 15 te Koeweit
ALUDRA 14 te Djeddah
AMSTELMOLEN 14 pass
Los Angeles n Kaohs
AMSTELMEER 15 Colombo
ANCO SPRAY 15 pass
Lands End n Liverpool
ANDIJK 14 v Algiers n
Le Havre
ARCHIMEDES 14 te R'dam
ATYS 14 v Azoren n
Curacao
AVERDIJK 15 te Savannah
BARENDRECHT 15 te Port
Said verw
BENGALEN 16 te Lyttleton
verw.
BENGKALIS 17 te Djibouti
BLITAF. 15 te Port
Elizabeth
BORNEO 15 rede tg Mani
CALTEX AMSTERDAM 15
thv Malta n Bahrein
CALTEX ARNHEM 15 pass
Kaap Vincent n Port
Said
CALTEX ROTTERDAM 15
te Rotterdam
CAMITIA 14 pass Terceira
n Curacao
CHIRON 14 pass San
Miguel n Amsterdam
CRANIA 14 pass Bermuda
n Engeland
DAHOMEYKUST 14 pass
Kaap Vincent n A'dam
DORDRECHT 14 pass
Lanösend n Batton
DUIVEND RECHT 15 te
New Orleans verw
EEMLAXD 14 v Santos n
Porto Alegre
ECHO 14 v Kielerkanaal n
Algiers
FOREST LAKE 14 v
Azoren n Kopenhagen
FREETOWN 15 Puerta del
Gada
FRIESLAND 14 pass Texel
n Stettin
GAASTERDIJK 14 pass
Ierland n New York
GAROET 15 te Amsterdam
GREBBEDIJK 15 te New
York
GULF HANSA 14 v
Azoren n Portland
GULF HOLLANDER 14 v
Dakar te Portland
HATHOR 15 te Rotterdam
HEEMSKERK 14 pass Kaap
Finisterre n Marseille
JAMES BENEDICT 16 v
Hamburg n Buchanan
JASON 14 v Baltimore n
New York
KALYDON 15 te Dublin
KAMPERDIJK 13 v Los
Charles n New Orleans
KARA 15 v Linhamm n
Rotterdam
KARIMUN 14 te Rotterdam
KATELYSIA 15 te
Southend
KONINGSWAARD 15 v
Funta Cardon n Martias
de Galvez
KERMIA 15 v Danang n
Nhatrang
KHASSIELLA 16 te
Llandaray
KLOOSTERDIJK 14 pass
Flores n Miami
KORENIA 14 pass Bombay
n Perzische Golf
KOSSMATELLA 16 v
Rotterdam n Stanlow
LADON 15 pass Suriname
lichtschip n Europa
LIMBURG 15 v Chalna n
Pufchet
LEI DER KERK 15 pass
Straat v Messina n Port
Said
MARON 15 v Hamburg n
Antwerpen
MEERDRECHT 14 pass
Quessant n Riverplace
MEMNON 14 pass Landsend
n Bridgetown
MINOS 15 thv Berlenga n
Cartagena
MOERDIJK 17 te Los
Angeles verw
MUNTTOREN 15 v
Philldora
MUSILLOYD 16 te New
York verw
MtSSISSIPPILLOYD 15 v
Lourenco Marques n
Durban
NOORDWIJK 14 v Bergen
n Massachusets
NIJKERK 14 pass Ascension
n Kaapstad
OLDEKERK 15 se Lourenco
Marques verw
ONDINA 15 te Umrnsaid
PALAMEDES 15 te Antw
PEPERKUST 15 v Abidjan
n Takoradi
PG THULIN 15 Natal n
Sao Vinante
PHILINE 14 pass Bonny n
Trammere
PRESIDENT WILLIAM VS
TUBMAN 14 pass Azoren n
Hamburg
PRINS WILLEM GEORGE
FREDERIK 14 v Antw n
Londen
PRINS ALEXANDER 15 v
Antwerpen te Roterdam
PRINS CASIMIR 15 te Bei
roet
PRINS MAURITS 14 pass
Kaap Race n Le Havre
PRINS WILLEM II 15 v
Londenderry n
Famagusea
SAPPEDON 14 te Antw
SOESTDIJK 14 pass
Flores n Antwerpen
SEINELLOYD 14 pass
Lourenco Marques n
Papeete
SINON 15 v Paramaribo n
Madeira
SL1EDRECHT 14 v Londen
n Norfolk
STAD DELFT 15 pass
Midway n Panama
STAD MAASTRICHT 13 V
Baltimore n Zuid-Slavië
STENTOR 15 v Rotterdam
n Hamburg
STRAAT FRANKLIN 15 te
Durban
STRAAT MOZAMBIQUE 15
te Durban
STRAAT RIO 15 v Santos
n Rlo de Janeiro
STRAAT TORRES 14 V
Durban n Melbourne
TAMARA 15 te Mena verw
THERON 15 te Willemstad
TJIPANAS 15 te Port
Gen til
TJITJALEN'GKA 15 te
Kaapstad
UTRECHT 15 pass Algiers
n Gibraltar
VASUM 14 pass Hawaii n
Yokohama
WIELDRECHT 14 pass Las
Palmas n Londen
WONORATO 15 te Le
WONOSOBO 14 te A'dara
ZWARTE ZEE 15 te
Baltimore
WITTE ZEE 14 v Malta
n R'-ieka
OOSTZEE 15 te Lagos
HOOG EN LAAG WATER
18 december
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
19 december
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
6.46 1.58
7.12 1.74
7.50 1.10
uur mtr
18.32 1.75
19.01 1.91
19.37 1.41
19.36 2.09
20.00 1.67
19.26 1.62
19.55 1.78
20.27 1.34
20.28 1.97
20.50 1.57
12.33
0.24
0.56
0.58
1.00
1.85
1.61
1.20
1.76
1.39
0.44 1.43
1.10 1.55
1.44 1JL2
1.42 1.70
1.47 1.30
NAP
uur mtr
12.00 1.97
13.18 1.57
13.31 2J.0
13.24 1.79
14.21 2.01
14.17 1.71