FORMATEUR SCHMELZER VAT OPDRACHT RUIM OP Het recreatie-verkeer ondermijnt de wegen van het wegschap Walcheren Lijmen ligt niet de voor hand Marokkaan Dlimi naar Parijs voor proces-Ben Barka In Peru zeker 97 doden VANDAAG GESPREK MET VAN DER PLOEG (KVP) EN ROOLVINK (AR) ADAMS DIENDE Vandaag in krant... Duidelijke toeloop naar de PvdA Door aardschok IN WEST-DUITSLAND REEDS OVERAANBOD WERKKRACHTEN Veertarieven PROF GIELEN BEDANKT VOOR KVP GEVAAR VOOR ONGELUKKEN NIET DENKBEELDIG BEHEERDERS ZAGEN HET AL IN 1959 AANKOMEN 209e jaargang - no. 245 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vlljjlngcn, Wolstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g red. 3508, adv. 3647/3643), Middelburg, Markt 51, 'tel. 3841. (b.g'. 911. Zlerikzee, odmlnlatratlo telefoon 2094 0 Adv, pn|s 35 cent por mm. Minimum per adv. 5,2S. Ingex. med. IJ.<j t 2, iel' 6140 (b.g.g egel. (min. ƒ1,75). Woensdag 19 okt. 1966 Werkspoor bouwt PZEM-waterfabriek Pagina 2 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - Drs W. K. N. Schmelzer, fractievoorzitter van de KVP, die gisteren van de ko ningin de opdracht kreeg een ka binet te vormen, vat zijn op dracht ruim op. De tekst van de opdracht laat de mogelijkheid open, dat niet tot kamerontbin ding of vervroegde verkiezingen behoeft te worden overgegaan, aldus verklaarde de formateur gisteravond op een persconferen tie. Zoals in brede kring werd verwacht, heeft de koningin gisteren de heer Schmelzer ontvangen en hem, aldus het officiële communiqué van het kabinet der koningin, opgedragen een kabinet te vormen. Volgens gewoonte heeft de heer Schmelzer de koningin verzocht de ze opdracht in beraad te~ mogen houden. De formateur zal zo spoedig mogelijk mededelen, of liij deze opdracht kan aanvaarden. In het bevestigende geval zal hij tevens berichten of het door hem te vormen kabinet zich mede tot taak stelt de bevordering van vervroegde ver kiezingen en mitsdien de ontbinding van de tweede kamer der staten-generaal op korte termyn, zo luidt het commu niqué. Bij Cals Gistermiddag had drs Schmelzer al onderhoud met de demissionaire minis ter-president, mr Cals. Dit gesprek vond plaats op het kabinet van de minister president en duurde van kwart over drie tot ongeveer kwart voor vijf. Vol gens drs Schmelzer ging dit onderhoud over de vraag welke belangrijke aange legenheden op korte termijn moeten worden afgedaan. Ben Barka IN DE AFFAJLRE-Ben Barka heeft zich gisteravond een opzien barende ontwikkeling voorgedaan. In Marokko werd officieel bekend gemaakt, dat de onderdirecteur van de Marokkaanse veiligheids politie, Dliiiii die samen met minister van binnenlandse zaken generaal Oufkir als de hoofdschul dige wordt gezien zich naar Parys had begeven om zich te verantwoorden voor de rechtbank, die zich daar al enige weken be zig houdt met ontvoering en ver moedelijke moord op do Marok kaanse oppositieleider Mehdi Ben Barka (pag 1). Formateur KONINGIN JULIANA heeft gis teren de fractievoorzitter van de KVP, drs Schmelzer opgedragen een kabinet te vormen. De forma teur heeft, volgens gewoonte, de koningin verzocht de opdracht im beraad te mogen houden. Op een persconferentie verklaarde drs Sohmelzer gisteravond zijn op dracht ruim op te vatten. Van daag ontvangt hij de heren Van der Ploeg (plaatsvervangend voor zitter KVP-fraotle) en Roolviink (fractievoorzitter van de AR), (pag 1 en 3). Flatjes aan zee ER KOMEN weer mogelijkheden voor liefhebbers van een flatje aan de Vlissingse boulevard. Het ga pende gat m de bebouwing ter hoogte van het Leugenaarshoofd zal worden opgevuld met blok ken nieuwe flats, compleet met riant uitzicht op zee. (pag 2). .Weinig verdienen....' ,HARD WERKEN en te weinig verdienen'. Daarop baseren de Zeeuwse huisartsen hun standpunt ten opzichte van de onderhande lingen over verhoging van de ho noraria, zoals ze worden gevoerd tussen de Landelijke Huisartsen- vereniging en de ziekenfondsen. De Zeeuwse artsen staan volko men achter do onderhandelingen. Ze hebben dat, met een motie la ten weten. Waarom die motie? Him mottoven op pag 2. Vanmorgen om half twaalf ontvangt de formateur de waarnemend voorzitter van de KVP-fractie, de heer C. J. van der Ploeg en om drie uur vanmiddag do fractievoorzitter van de AR, de heer B. Roolvink. Dat de heer Schmelzer het eerst met de van deze fracties besprekingen voert, houdt naar zyn me ning verband met het feit, dat deze fracties in hun zakelijke benadering van problematiek de meeste verwant- ip vertonen. de KVP-fractle is er zorg over de uitgavenstijging, terwijl bij de AR-frac- tie vooral de dekking zwaar weegt. Bij beide fracties is er zorg over de vraag ■r een voldoende evenwichtige dek king is voor nu en in de toekomst Over verdere stappen wilde de formateur op dit ogenblik geen mededelingen doen. De heer Van der Ploeg zou gisteravond al door de formateur zijn ontvangen ware het niet, dat htj momenteel in Straatsburg een vergadering bijwoont van het Europese parlement. De tekst van de opdracht heeft een dy namisch karakter, betoogde drs Schmel- (Zie slot pag. 3 kol. 5) DEN HAAG: lelzer begon werkzaamheden formateur di ns dag mi dc Dynamisch AMSTERDAM (ANP) Op het par tijbureau van de Party van de Arbeid In Amsterdam worden thans veel reac ties ontvangen op de recente politieke gebeurtenissen. Uit die reacties spreekt ,een duidelijke verontwaardiging over de gang van za ken en onbegrip over het feit, dat een goed kabinet werd naar huis gezonden'. In ontvangen brieven wordt het betreurd dat het kabinet-Cals ,een kabinet met een eigen visie', het verder regeren Is onmogelijk gemaakt. In .een flink aantal gevallen' culmineert deze verontwaar diging in een aanmelding tot lid van de ze party. Er is sprake, zo is desge vraagd meegedeeld, van een duidelijke toeloop van nieuwe leden. Het nieuws bracht een hevige beroering in de rechtbank te Parijs teweeg. Wan neer Dlimi voor de rechter verschijnt, zal hij worden gearresteerd. In het pro- zou vanochtend uitspraak worden Officiële mededeling uit Marokko: RABAT, PARIJS (UPI, RTR, AFP) Ahmed Dlimi, onder-direc teur van de Marrokkaanse veiligheidspolitie, is per vliegtuig van Ra bat naar Parijs gereisd om zich bij de Franse politie aan te geven als de verantwoordelijke man voor de ontvoering van de Marokkaanse linkse oppositieleider Mehdi Ben Barka, aldus een communiqué van het Marokkaanse koninklijke paleis en de Marokkaanse radio. Zou aandeel in affaire geheim hebben gehouden Het Franse ministerie van binnenland se zaken zei dat Dlimi, voor zover men weet, zich nog niet bij de Franse o held heeft gemeld. De Marokkaanse bassade in Parys wist gisteravond ook niet waar hij was. Uit Rabat is ge meld dat Dlimi gisterochtend vroeg uit Parys met zijn vrouw heeft getelefo neerd. Brief Kolonel Dlimi heeft volgens het Marok kaanse persbureau MAP een brief voor koning Hassan n achtergelaten, waarin hij de hoop uitspreekt dat zijn overgave aan de Franse politie ,het prestige van Marokko en zijn soeverein' zal redden. In het proces over de ontvoering van Ben Barka. te Parijs zijn kolonel Dlimi en zijn chef, minister van binnenlandse zaken generaal Mohammed Oufkir, door de openbare aanklager genoemd als de mannen achter de schermen bij de ont voering van en de vermoedelijke moord op de 45-jarige Ben Barka. Marokko heeft altyd ontkend iets met de ontvoering te maken hebben gehad. Uit de brief van Dlimi zou echter kunnen worden opgemaakt dat liy zyn aandeel in de ontvoering voor de koning en Oufkir verborgen heeft gehouden. ONTSLAGAANVRAGE IN DEN HAAG (ANP) Bij de eerste ka mer is een brief binnengekomen van ir H. Adams, waarin hy ontslag vraagt als lid van deze kamer. Ir Adams, die de Boerenpartij vertegenwoordigde, kwam in het middelpunt van de belangstelling I te staan, toen hy tijdens een vergadering van de eerste kamer op 20 september door het WD-lid ir J. Baas werd be schuldigd van nattonaal-soeialistische ideeën in de tweede wereldoorlog. De heer Adams reageerde op deze beschul diging door de lieer Baas, in de koffie kamer van het senaatsgebouw, het scheldwoord .proleet' toe te voegen, waarop de heer Baas hem een vuistslag toediende. Op 7 oktober deed de heer Koekoek, voorzitter van de Boerenpartij, medede ling van het voornemen van de heer Adams om zich als kamerlid terug te trekken. Over de inhoud van de brief, waarin de heer Adams mededeling doet van zijn ontslagaanvraag, zijn geen bij zonderheden bekendgemaakt. LIMA, BOGOTA (AFP, RTR) De aardbeving die maandag avond het Peruaanse kustgebied heeft geteisterd over een afstand van 300 kilometer vanaf Lima, heeft volgens de tot dusver bin nengekomen berichten zeker 97 doden geëist. Maar men vreest, dat dit getal ruimschoots zal wor den overtroffen. De verbindingen tussen Lima en de andere steden is verbroken. Tweeduizend mensen zijn gewond en talrijke vermist. Vloedgolf Het epicentrum zou tussen de plaatsen Huacho en Chancay liggen. Bovendien hebben tientallen kleine plaatsen aan de kust geleden van de vloedgolf die door de beving werd teweeggebracht. Te Callao, Huarmey en Barranca hebben golven van vyftig meter vaartuigen op genomen. gebouwen verwoest en straten overstroomd. De Panamerikaanse weg is door grondverschuivingen op vijftig kilometer afstand van Lima vernield. Er is een noodcomité gevormd, dat der leiding staat van de president. Het leger heeft tenten opgeslagen voor dak lozen. Ook Columbia getroffen. Onder de bewoners van hoge gebouwen in het centrum brak paniek uit. Byzonderheden over eventuele slachtoffers en de omvang van schade ontbreken nog. ALARMEREND RAPPORT VAKBONDEN: KEULEN (DPA) Het beeld van de arbeidsmarkt in West-Duits- land is totaal veranderd, zo stelt het Wirtschaftswissenschaftliche Institut der Gewerkschaften (WWI) in Keulen in het gisteren door dit economisch instituut van de Westduitse vakbonden gepubli ceerd rapport over de conjuncturele ontwikkeling in West-Duits- land. Volgens het rapport is er al lang geen sprake meer van een onverzadigbare vraag naar arbeidskrachten, maar is een overaanbod ontstaan en betreft het hier niet meer een zuiver normaiisatieproces, maar een totale ommekeer, die voor het eind van dit jaar nog duidelykeir naar voren zal komen. Volgens het rapport heeft de industrie minder arbeidskrachten nodig dam een jaar geleden, maar werden vrijgekomen arbeidskrachten tot dusverre opge nomen door de niet-industriële bedrijven. Naar het WWI voorspelt, zal het aantal buitenlandse arbeidskrachten in West-Duitsland, dat omstreeks het midden van dit jaar met 1,3 miljoen man zijn hoogste stand bereikte, reeds tegen het eind van dit jaar aanzienlijk zijn gedaald. Oorzaak van deze ommekeer op de arbeidsmarkt noemt het WWI, dat de con- juoturele situatie in West-Duitsland steeds slechter blijft worden. Zonder de krachtige buitenlandse vraag zou de industrie nu al bijna zonder enige uit zondering in een recessie verzeild zyn geraakt, zo staat in het rapport. Mr J. Cals: LANGE KABINETSCRISIS IS ONVERANTWOORD DEN HAAG De demissionaire minister-president, mr J. Cals, acht een lange duur van de kabi netscrisis onverantwoord, omdat binnenkort over enkele belang rijke zaken moet worden beslist, waaronder de zeer moeilijke kwestie van het loonbeleid. Het kabinet heeft geen verantwoor ding voor kamerontbinding wil len nemen, omdat het dan nog drie maanden tot de verktezin- §en zou moeten regeren zon- er voldoende vertrouwen van de meerderheid der tweede kamer. Het kabinet zou dan onvoldoende gezag hebben voor de zware be slissingen die voor de deur staan. ,Dit is de enige reden waarom wij de koningin niet hebben ge vraagd om kamerontbinding', zo zei mr Cals gisteravond in een tv- gesprek uit het perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Mr Cals wilde zich niet uitlaten over de vraag van KRO-inter- viewer Ad Langebent, of hij een mogelijkheid zag, de breuk tus sen kabinet en kamermeerderheid te lijmen in de zin, dat het kabi net tot de verkiezingen zou aan blijven. IiVP-voorzitter mr Aalherse zei in de tv-uitzending, dat de demis sionaire ministers zeker op kandi datenlijsten van de KVP zouden kunnen komen, ais zij daar zelf geen bezwaar tegen hadden. De heer Cals was dat niet duidelyk, maar hij wilde er voor de televisie niet over discussiëren. Wei ver klaarde hij, te hopen dat de per soonlijke verhoudingen met party genoten niet door de gebeurtenis sen zouden worden bedorven. Ongelukkig ,Ik geloof, dat er geen ongeluk kiger moment voor een kabinets crisis zou kunnen zijn', aldus mr Cals. Er is volgens hem geen sprake van mede-schuld van de Partij van de Arbeid-fractie in de tweede kamer aan de crisis. Het standpunt van het kabinet over de motie-Schmélzer, die tot de val van het kabinet leidde, stond vast voordat de Partij van de Arbeid- fractieleider Nederhorst zich er over had uitgesproken. Teleurgesteld Mr Cals toonde zich bijzonder te leurgesteld over de houding van de KVP-fractie. De situatie is on duidelijk. De motie-Schmelzer zag hij als een uiting van gebrek aan vertrouwen; de fractie ziet het echter niet zo. ,De heer Schmelzer heeft beleid, wy zouden dam de zingen kunnen ingaan met de leuze; ,Voor Cals stem Schmel zer", zei hij ironisch. Hartverwarmend Mr Cals vertelde, dat in zyn gezin diepe teleurstelling heerste na de val van het kabinet. Hy had ech ter ook zeker tweehonderd brieven met .hartverwarmende reacties' ontvangen, ook van kopstukken uit de KVP. Drie anonieme brie ven bevatten opmerkingen als, fyn dat je uit het Catshuis moet'. Ook had hg een lijst met honderd handtekeningen gekregen met de vraag, of hij voorzitter wilde wor den van een nieuwe partij. Hij vond het benauwend dat een aan tal briefschrijvers zich byzonder fel tegen de KVP-fractie keerde. Partijvoorzitter mr Aalberse ver klaarde, dat nog maar moet blij ken in hoeverre men in de achter ban van de KVP-fractie, met na me in NKV-kringen, het oneens is met het beleid van de tweede-ka merfractie. Vrees voor de verkie zingen had hy in het geheel niet. \JJLbf Clnds en'ee tfla hangt een ver- »W o hoging van de tarieven Ivoor de Westerschelde in de lucht: de minister heeft al- thans het provinciaal bestuur een verhoging in overweging gegeven. Dat kan de minister doen omdat het rijk de tekorten in deze veerdiensten bijpast, waarbij het om be dragen gaat waarover wel even mag worden gepraat. Voor de oorlog was het tekort nog geen twee ton. in 1959 was het echter al opgelopen tot 3.2 miljoen gulden, dit jaar zullen de veren aan het rijk ruim zes miljoen gulden kosten en voor 1987 is zeven miljoen geraamd. Het is niet onbegrijpelijk, dat een minister mede met het oog op allerlei uitbreidin gen van de veerdiensten in de toekomst zich afvraagt of dit zo kan doorgaan, het is verklaarbaar dat een bewindsman aan het provinciaal bestuur een brief schryft en daarbij een tariefsverhoging in overweging geeft. Begrijpelijk en ver klaarbaar vanachter het bureau van de minister. Of men in Zeeland zelf nu een zelfde houding moet aannemen is een tweede. Het lijkt ons redelijk te pogen een mogelijk standpunt te benaderen. We hebben er geen behoefte aan om vandaag nog weer eens de hele verengeschiedenis op te halen, een historie met vrije veren na de oorlog, met invoering van tarieven op het mo ment dat de'outillage aanzienlijk werd verbeterd, een historie ook met felle pro testen voornamelijk uit Zeeuwsch-Vlaan deren. Het ïykt ons zinvoller om op dit ogenblik niet onmiddeliyk klaar te staan met allerlei exclamaties, die het in het verleden weliswaar altijd goed hebben gedaan, maar waarmee in de praktijk van het beleid heel weinig wordt opge schoten. We denken in dit verband aan uitroepen als .Zeeuwsch-Vlaanderen wordt weer kind van de rekening, het hangt er weer maar by, over verhoging valt met ons niet te praten want wij heb ben recht op vrije veren', kortom de be kende slogans, die ook in 1958 het kritieke jaar van de loslating als geheel van de vrije veren niets hebben uit gewerkt. Met nadruk zouden wij willen pleiten voor een rustige en vooral zake lijke benadering van dit probleem, waar bij de emoties zo al niet kunnen verdwij nen, dan toch in elk geval kunnen wor den bedwongen. Op deze wijze willen ook wij onze poging tot een standpuntbena dering ondernemen. Er zijn allerlei uitgangspunten moge- Ujk. Zo kan men betogen dat deze verenkwestie benaderd moet worden vanuit het standpunt, dat de verbindin gen over de Westerschelde behoren tot de .gewone", de vanzelfsprekende infra structuur, zoals ook de rijkswegen daar toe worden gerekend. In dat geval moet er op worden gewezen, dat het rijk op dit ogenblik overal in den lande uiterst kostbare kunstwerken laat aanleggen belangryke tunnelverbindingen bijvoor beeld die zonder meer ten dienste van de weggebruiker staan. Velsertunnel, Coentunnel, noem ze maar op, ze worden of zijn aangelegd en men kan er koste loos gebruik van maken. Wie zich op dit standpunt stelt, komt vervolgens onver mijdelijk met de vraag: waarom zou men nu met een verhoging van de veertarie ven akkoord gaan, terwyi elders in den landé andere en betere verbindingen worden aangélegd die kosteloos ter be schikking van de weggebruiker komen? Wie zich derhalve stelt op het standpunt van ,het rijk dient ook in Zeeland zoals overal te zorgen voor een goed rijksverbindingennet' zal daarmee tevens een naar het ons voorkomt hechte basis hebben om verhoging van veertarieven af te v"" NIJMEGEN (ANP) De Nijmeegse hoogleraar (en oud-minister van onder wijs) prof J. J. Gielen deelde het ANP mee, dat. hij heeft bedankt voor zijn lid maatschap van de KVP. Dit, zo ver klaart hy, naar aanleiding van de hou ding van de tweede-kamerfraette de KVP jegens het kabinet-Cals en ae daarop door de party gegeve ntoelich- ting. MIDDELBURG Het r tïe-verlreer van het s t recrea tie-verkeer van het afgelo pen seizoen heeft opnieuw een stempel gedrukt op het Wal- cherse wegennet. Een reeks van wegen van het wegschap Walcheren vertoont duidelijke sporen van een overbelasting, waardoor de conditie met het jaar verslechtert. De wegen die een verharding hebben van drie meter worden te breed be reden. Dat heeft de vorming van gevaarlijke putten langs de ran den tot gevolg. Het storten van puin is een lapmid del gebleken. Verbreding van de we gen tot vier meter geeft ook geen op lossing want een inspectietocht, door de Walcberse dreven maakte duide lyk dat dergeiyke wegen die in ver band met het busverkeer deze breed te kregen dezelfde verschynselen ver tonen. Voorbeelden van aangetaste wegen zijn op Walcheren gemakkelijk te vmden. Ga maar kijken in de buurt van de duinovergangen of berijd de wegen maar, die leiden naar kam- peercentra. De Duinweg van Bigge- kerke naar Valkenisse is er één van. Geen wonder dat men zich beklaagt over de toestand van deze weg. Maar er zyn méér van soortgeiyke wegen te vinden. De Munnikweg by Oostka- Sclle druk bereden als gevolg van e trek naar Vrouwenpolder en verder de Kleine Kadetvveg, de Ver lengde Dishoekseweg en de Duinweg te Oostkapelle, om maar even een paar namen te noemen. Het Wegschap Walcheren heeft het jaren geleden al zien aankomen. Van daar de geboorte destijds in 1959 van een rapport waarin werd aan gedrongen op een verbetering van belangrijke wegen richting kust. In dit plan was ook de aanleg van een aantal parkeerterreinen voorzien. Financieel is het idee van een weg- verbetering a la Fort den Haakweg moeilijk te realiseren. De verbetering van de Fort den Haakweg kostte per strekkende meter 350,Goed, men krygt wel incoret-subsidie maar dan biyft er toch altyd nog vijftig procent over voor rekening van het wegschap. En die last kan het wegschap niet dragen. Hoe groot de stroom auto's is, die in de zomer van de aanvoerwegen naar de kust gebruikt maakt, Is vorig jaar nog vastgelegd iu een telling. Daar bij kwam vast te staan dat de nog maar globaal verbeterde Joosseweg by Wetkapelle op 15 augustus door 1279 auto's werd benut. De Verlengde Dlshoekse weg noteerde op die dag 2277 auto's. Op een gewone door-de- weekse-dag in. juli werden 1290 per sonenauto's op deze weg geteld. De Duinweg te Oostkapelle werd vo rig jaar op pinkstermaandag door 1341 auto's bereden. Vyf jaar geleden waren het op die dag op diezelfde weg 730 auto's. Cijfers die voor zich spreken. Maar nu heeft men ook we gen, die voor zich spreken. De Duin weg te Oostkapelle is er een voor beeld van. Ook elders komt men weg- vakken tegen, die bepaald levensge vaarlijk kunnen zijn onder de omstan digheid dat bijvoorbeeld een brom fietser wordt verblind door een tegen ligger. waardoor deze op de stukge reden rand van de weg terecht komt. De gevolgen kunnen fataal zijn. En ieder seizoen worden de wegen meer ondermijnd. In het verleden is al getracht deze wegen van het wegschap Walcheren op het tertiair wegenplan te krijgen. Dat zou het voordeel hebben gegeven, dat de provincie uit het tertiair we genfonds een subsidie zou hebben kunnen verlenen. Dat is echter niet doorgegaan. Kwartaire wegen Thans is er mede als gevolg van het aannemen van de wet financiering wegen een nieuwe bron aangeboord. Aan de hand van deze nieuwe wet worden kwartaire wegen ingesteld. Het streven is er nu op gericht be trokken wegen van het wegschap Walcheren op het kwartaire wegen net te krijgen. Dan zouden weer mo- gclykheden voor subsidieverlening om de hoek komen kijken en zou het mogelijk zijn om de wegen aan te passen aan de normen die men aan kwartaire wegen stellen mag. Maar het zit het wegschap niet mee. (Zie slot pag. 5 kol. 6) Een tweede uitgangspunt: Zeeland is ontwikkelingsgebied, waarbij vooral heit stelsel van verbindingen een noodzakelijke voorwaarde is om deze ontwikkeling zo goed mogelijk te doen slagen. Het rijk legt grote bedragen aan de industrialisatiepolitiek ten koste, zo dat moet worden gestreefd naar een optimaal rendement. Met andere woor den: het gaat niet aan om met veel geld een gebied tot ontwikkeling te brengen en tegelijkertyd deze ontwikkeling af te remmen door een op een uiterst belang rijke, ja zelfs vitale verbinding hogere tarieven te vragen. Daarbij moet boven dien in aanmerking worden genomen, dat elders in het gebied een belangryke weg verbinding reeds hoog is belast; Ooster- scheldebrug en Hanngvlietbrug, zodat het rechtstreekse wegverkeer tussen bij voorbeeld Rotterdam en Zeeuwsch- Vlaanderen wel helemaal voor zware lasten komt te staan. Daarbij moet voorts in aanmerking worden genomen, dat de noordelijke en de zuidelijke oever van de Westerschelde steeds meer één econo misch geheel gaan vormen op de jongstleden gehouden havendag is vooral daarop gewezen. Een vergelyking met een andere economische eenheid: in Rotter dam wordt ook geen geld gevraagd voor de Brienenoordbrug of voor de tunnel om van de noordelijke naar de zuidelijke Maasoever te gaan. Waarom dan wel in het overeenkomstige gebied rond de Westerschelde Een laatste punt in deze overwegingenreeks; de toeneming van de exploitatielasten is niet uitsluitend te wijten aan de algemene kostenstijging in Nederland, maar is vooral een gevolg van het veel intensievere verkeer Het tekort van zes miljoen van 1966 is dan ook helèmaal niet te vergelijken met het tekort van drie miljoen uit 1959: er wordt nu veel meer overgezet. Samen vattend wie zich op het standpunt stelt, dat het Westerscheldebekken ontwikke lingsgebied is en bovendien één econo mische eenheid vormt, behoort een ver hoging van de veertarieven af te wijzen. By deze beide uitgangspunten willen we nog één factor noemen, die in beide gevallen in de argumentatie kan worden opgenomen. De factor na melijk, dat het wegverkeer de laatste jaren veel zwaarder Ls belast in het alge meen dan vroeger: men denke aan de opcenten voor het wegenfonds, men den ke aan de verhoging van de benzine- opcenten. Ook zonder verhoging van de veergelden brengt de weggebruiker een belangrijk bedrag in de rijkskas ten bate van de infrastructuur in Nederland. Waarom nu van de gebruiker van de Zeeuwse veren een extra-bijdrage te vra gen? Hier zou een nadelige uitzonde ringspositie worden geschapen, die des te meer klemt waar het hier om een ontwikkelingsgebied gaat. Men ziet: redelijke en zakelijke argu menten te over om een verhoging van de veertarieven volstrekt af te wyzen. Het heeft ons en vermoedelijk [een ieder in Zeeland deugd gedaan dat het college van gedeputeerde staten (dat is althans naar buiten gekomen) zich terughoudend toont ten aanzien van dit netelige probleem. De vraag is ech ter; is daarmee de zaak afgedaan? Na tuurlijk niet. De minister (of zijn ambts opvolger) heeft geld nodig en is op zoek inaar bronnen. De Westerscheldeveren I kosten steeds meer en de tarieven zijn sinds 1960 niet wezenlijk veranderd. Met I (Voor vervolg zie pagina 3 eerste kolom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 1