FORMATEUR SCHMELZER
VAT OPDRACHT RUIM OP
Het recreatie-verkeer ondermijnt de
wegen van het wegschap Walcheren
Lijmen
ligt niet
de
voor
hand
Marokkaan Dlimi
naar Parijs voor
proces-Ben Barka
In Peru
zeker
97 doden
VANDAAG GESPREK MET VAN DER PLOEG (KVP) EN ROOLVINK (AR) ADAMS DIENDE
Vandaag
in
krant...
Duidelijke toeloop
naar de PvdA
Door aardschok
IN WEST-DUITSLAND REEDS
OVERAANBOD WERKKRACHTEN
Veertarieven
PROF GIELEN
BEDANKT VOOR
KVP
GEVAAR VOOR ONGELUKKEN NIET DENKBEELDIG
BEHEERDERS
ZAGEN HET
AL IN 1959
AANKOMEN
209e jaargang - no. 245
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vlljjlngcn, Wolstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g red. 3508, adv. 3647/3643), Middelburg, Markt 51, 'tel. 3841. (b.g'.
911. Zlerikzee, odmlnlatratlo telefoon 2094 0 Adv, pn|s 35 cent por mm. Minimum per adv. 5,2S. Ingex. med. IJ.<j
t 2, iel' 6140 (b.g.g
egel. (min. ƒ1,75).
Woensdag 19 okt. 1966
Werkspoor bouwt
PZEM-waterfabriek
Pagina 2
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG - Drs W. K. N.
Schmelzer, fractievoorzitter van
de KVP, die gisteren van de ko
ningin de opdracht kreeg een ka
binet te vormen, vat zijn op
dracht ruim op. De tekst van de
opdracht laat de mogelijkheid
open, dat niet tot kamerontbin
ding of vervroegde verkiezingen
behoeft te worden overgegaan,
aldus verklaarde de formateur
gisteravond op een persconferen
tie.
Zoals in brede kring werd verwacht,
heeft de koningin gisteren de heer
Schmelzer ontvangen en hem, aldus het
officiële communiqué van het kabinet
der koningin, opgedragen een kabinet
te vormen. Volgens gewoonte heeft de
heer Schmelzer de koningin verzocht de
ze opdracht in beraad te~ mogen houden.
De formateur zal zo spoedig mogelijk
mededelen, of liij deze opdracht kan
aanvaarden. In het bevestigende geval
zal hij tevens berichten of het door hem
te vormen kabinet zich mede tot taak
stelt de bevordering van vervroegde ver
kiezingen en mitsdien de ontbinding van
de tweede kamer der staten-generaal
op korte termyn, zo luidt het commu
niqué.
Bij Cals
Gistermiddag had drs Schmelzer al
onderhoud met de demissionaire minis
ter-president, mr Cals. Dit gesprek vond
plaats op het kabinet van de minister
president en duurde van kwart over
drie tot ongeveer kwart voor vijf. Vol
gens drs Schmelzer ging dit onderhoud
over de vraag welke belangrijke aange
legenheden op korte termijn moeten
worden afgedaan.
Ben Barka
IN DE AFFAJLRE-Ben Barka
heeft zich gisteravond een opzien
barende ontwikkeling voorgedaan.
In Marokko werd officieel bekend
gemaakt, dat de onderdirecteur
van de Marokkaanse veiligheids
politie, Dliiiii die samen met
minister van binnenlandse zaken
generaal Oufkir als de hoofdschul
dige wordt gezien zich naar
Parys had begeven om zich te
verantwoorden voor de rechtbank,
die zich daar al enige weken be
zig houdt met ontvoering en ver
moedelijke moord op do Marok
kaanse oppositieleider Mehdi Ben
Barka (pag 1).
Formateur
KONINGIN JULIANA heeft gis
teren de fractievoorzitter van de
KVP, drs Schmelzer opgedragen
een kabinet te vormen. De forma
teur heeft, volgens gewoonte, de
koningin verzocht de opdracht im
beraad te mogen houden. Op een
persconferentie verklaarde drs
Sohmelzer gisteravond zijn op
dracht ruim op te vatten. Van
daag ontvangt hij de heren Van
der Ploeg (plaatsvervangend voor
zitter KVP-fraotle) en Roolviink
(fractievoorzitter van de AR),
(pag 1 en 3).
Flatjes aan zee
ER KOMEN weer mogelijkheden
voor liefhebbers van een flatje aan
de Vlissingse boulevard. Het ga
pende gat m de bebouwing ter
hoogte van het Leugenaarshoofd
zal worden opgevuld met blok
ken nieuwe flats, compleet met
riant uitzicht op zee. (pag 2).
.Weinig verdienen....'
,HARD WERKEN en te weinig
verdienen'. Daarop baseren de
Zeeuwse huisartsen hun standpunt
ten opzichte van de onderhande
lingen over verhoging van de ho
noraria, zoals ze worden gevoerd
tussen de Landelijke Huisartsen-
vereniging en de ziekenfondsen.
De Zeeuwse artsen staan volko
men achter do onderhandelingen.
Ze hebben dat, met een motie la
ten weten. Waarom die motie?
Him mottoven op pag 2.
Vanmorgen om half twaalf ontvangt
de formateur de waarnemend voorzitter
van de KVP-fractie, de heer C. J. van
der Ploeg en om drie uur vanmiddag do
fractievoorzitter van de AR, de heer
B. Roolvink. Dat de heer Schmelzer het
eerst met de van deze fracties
besprekingen voert, houdt naar zyn me
ning verband met het feit, dat deze
fracties in hun zakelijke benadering van
problematiek de meeste verwant-
ip vertonen.
de KVP-fractle is er zorg over de
uitgavenstijging, terwijl bij de AR-frac-
tie vooral de dekking zwaar weegt. Bij
beide fracties is er zorg over de vraag
■r een voldoende evenwichtige dek
king is voor nu en in de toekomst Over
verdere stappen wilde de formateur op
dit ogenblik geen mededelingen doen.
De heer Van der Ploeg zou gisteravond
al door de formateur zijn ontvangen
ware het niet, dat htj momenteel in
Straatsburg een vergadering bijwoont
van het Europese parlement.
De tekst van de opdracht heeft een dy
namisch karakter, betoogde drs Schmel-
(Zie slot pag. 3 kol. 5)
DEN HAAG:
lelzer begon
werkzaamheden
formateur
di ns dag mi dc
Dynamisch
AMSTERDAM (ANP) Op het par
tijbureau van de Party van de Arbeid
In Amsterdam worden thans veel reac
ties ontvangen op de recente politieke
gebeurtenissen.
Uit die reacties spreekt ,een duidelijke
verontwaardiging over de gang van za
ken en onbegrip over het feit, dat een
goed kabinet werd naar huis gezonden'.
In ontvangen brieven wordt het betreurd
dat het kabinet-Cals ,een kabinet met
een eigen visie', het verder regeren Is
onmogelijk gemaakt. In .een flink aantal
gevallen' culmineert deze verontwaar
diging in een aanmelding tot lid van de
ze party. Er is sprake, zo is desge
vraagd meegedeeld, van een duidelijke
toeloop van nieuwe leden.
Het nieuws bracht een hevige beroering
in de rechtbank te Parijs teweeg. Wan
neer Dlimi voor de rechter verschijnt,
zal hij worden gearresteerd. In het pro-
zou vanochtend uitspraak worden
Officiële mededeling uit Marokko:
RABAT, PARIJS (UPI, RTR, AFP) Ahmed Dlimi, onder-direc
teur van de Marrokkaanse veiligheidspolitie, is per vliegtuig van Ra
bat naar Parijs gereisd om zich bij de Franse politie aan te geven als
de verantwoordelijke man voor de ontvoering van de Marokkaanse
linkse oppositieleider Mehdi Ben Barka, aldus een communiqué van
het Marokkaanse koninklijke paleis en de Marokkaanse radio.
Zou aandeel in
affaire geheim
hebben gehouden
Het Franse ministerie van binnenland
se zaken zei dat Dlimi, voor zover men
weet, zich nog niet bij de Franse o
held heeft gemeld. De Marokkaanse
bassade in Parys wist gisteravond ook
niet waar hij was. Uit Rabat is ge
meld dat Dlimi gisterochtend vroeg uit
Parys met zijn vrouw heeft getelefo
neerd.
Brief
Kolonel Dlimi heeft volgens het Marok
kaanse persbureau MAP een brief voor
koning Hassan n achtergelaten, waarin
hij de hoop uitspreekt dat zijn overgave
aan de Franse politie ,het prestige van
Marokko en zijn soeverein' zal redden.
In het proces over de ontvoering van
Ben Barka. te Parijs zijn kolonel Dlimi
en zijn chef, minister van binnenlandse
zaken generaal Mohammed Oufkir, door
de openbare aanklager genoemd als de
mannen achter de schermen bij de ont
voering van en de vermoedelijke moord
op de 45-jarige Ben Barka.
Marokko heeft altyd ontkend iets
met de ontvoering te maken hebben
gehad. Uit de brief van Dlimi zou
echter kunnen worden opgemaakt
dat liy zyn aandeel in de ontvoering
voor de koning en Oufkir verborgen
heeft gehouden.
ONTSLAGAANVRAGE IN
DEN HAAG (ANP) Bij de eerste ka
mer is een brief binnengekomen van ir
H. Adams, waarin hy ontslag vraagt als
lid van deze kamer. Ir Adams, die de
Boerenpartij vertegenwoordigde, kwam
in het middelpunt van de belangstelling I
te staan, toen hy tijdens een vergadering
van de eerste kamer op 20 september
door het WD-lid ir J. Baas werd be
schuldigd van nattonaal-soeialistische
ideeën in de tweede wereldoorlog. De
heer Adams reageerde op deze beschul
diging door de lieer Baas, in de koffie
kamer van het senaatsgebouw, het
scheldwoord .proleet' toe te voegen,
waarop de heer Baas hem een vuistslag
toediende.
Op 7 oktober deed de heer Koekoek,
voorzitter van de Boerenpartij, medede
ling van het voornemen van de heer
Adams om zich als kamerlid terug te
trekken. Over de inhoud van de brief,
waarin de heer Adams mededeling doet
van zijn ontslagaanvraag, zijn geen bij
zonderheden bekendgemaakt.
LIMA, BOGOTA (AFP, RTR)
De aardbeving die maandag
avond het Peruaanse kustgebied
heeft geteisterd over een afstand
van 300 kilometer vanaf Lima,
heeft volgens de tot dusver bin
nengekomen berichten zeker 97
doden geëist. Maar men vreest,
dat dit getal ruimschoots zal wor
den overtroffen. De verbindingen
tussen Lima en de andere steden
is verbroken. Tweeduizend mensen
zijn gewond en talrijke vermist.
Vloedgolf
Het epicentrum zou tussen de plaatsen
Huacho en Chancay liggen. Bovendien
hebben tientallen kleine plaatsen aan de
kust geleden van de vloedgolf die door
de beving werd teweeggebracht. Te
Callao, Huarmey en Barranca hebben
golven van vyftig meter vaartuigen op
genomen. gebouwen verwoest en straten
overstroomd. De Panamerikaanse weg
is door grondverschuivingen op vijftig
kilometer afstand van Lima vernield.
Er is een noodcomité gevormd, dat
der leiding staat van de president. Het
leger heeft tenten opgeslagen voor dak
lozen.
Ook Columbia
getroffen. Onder de bewoners van hoge
gebouwen in het centrum brak paniek
uit. Byzonderheden over eventuele
slachtoffers en de omvang van
schade ontbreken nog.
ALARMEREND RAPPORT VAKBONDEN:
KEULEN (DPA) Het beeld van de arbeidsmarkt in West-Duits-
land is totaal veranderd, zo stelt het Wirtschaftswissenschaftliche
Institut der Gewerkschaften (WWI) in Keulen in het gisteren door
dit economisch instituut van de Westduitse vakbonden gepubli
ceerd rapport over de conjuncturele ontwikkeling in West-Duits-
land.
Volgens het rapport is er al lang geen sprake meer van een onverzadigbare
vraag naar arbeidskrachten, maar is een overaanbod ontstaan en betreft het
hier niet meer een zuiver normaiisatieproces, maar een totale ommekeer,
die voor het eind van dit jaar nog duidelykeir naar voren zal komen.
Volgens het rapport heeft de industrie minder arbeidskrachten nodig dam een
jaar geleden, maar werden vrijgekomen arbeidskrachten tot dusverre opge
nomen door de niet-industriële bedrijven. Naar het WWI voorspelt, zal het
aantal buitenlandse arbeidskrachten in West-Duitsland, dat omstreeks het
midden van dit jaar met 1,3 miljoen man zijn hoogste stand bereikte, reeds
tegen het eind van dit jaar aanzienlijk zijn gedaald.
Oorzaak van deze ommekeer op de arbeidsmarkt noemt het WWI, dat de con-
juoturele situatie in West-Duitsland steeds slechter blijft worden. Zonder de
krachtige buitenlandse vraag zou de industrie nu al bijna zonder enige uit
zondering in een recessie verzeild zyn geraakt, zo staat in het rapport.
Mr J. Cals:
LANGE KABINETSCRISIS
IS ONVERANTWOORD
DEN HAAG De demissionaire
minister-president, mr J. Cals,
acht een lange duur van de kabi
netscrisis onverantwoord, omdat
binnenkort over enkele belang
rijke zaken moet worden beslist,
waaronder de zeer moeilijke
kwestie van het loonbeleid. Het
kabinet heeft geen verantwoor
ding voor kamerontbinding wil
len nemen, omdat het dan nog
drie maanden tot de verktezin-
§en zou moeten regeren zon-
er voldoende vertrouwen van de
meerderheid der tweede kamer.
Het kabinet zou dan onvoldoende
gezag hebben voor de zware be
slissingen die voor de deur staan.
,Dit is de enige reden waarom
wij de koningin niet hebben ge
vraagd om kamerontbinding', zo
zei mr Cals gisteravond in een tv-
gesprek uit het perscentrum
Nieuwspoort in Den Haag.
Mr Cals wilde zich niet uitlaten
over de vraag van KRO-inter-
viewer Ad Langebent, of hij een
mogelijkheid zag, de breuk tus
sen kabinet en kamermeerderheid
te lijmen in de zin, dat het kabi
net tot de verkiezingen zou aan
blijven.
IiVP-voorzitter mr Aalherse zei
in de tv-uitzending, dat de demis
sionaire ministers zeker op kandi
datenlijsten van de KVP zouden
kunnen komen, ais zij daar zelf
geen bezwaar tegen hadden. De
heer Cals was dat niet duidelyk,
maar hij wilde er voor de televisie
niet over discussiëren. Wei ver
klaarde hij, te hopen dat de per
soonlijke verhoudingen met party
genoten niet door de gebeurtenis
sen zouden worden bedorven.
Ongelukkig
,Ik geloof, dat er geen ongeluk
kiger moment voor een kabinets
crisis zou kunnen zijn', aldus mr
Cals. Er is volgens hem geen
sprake van mede-schuld van de
Partij van de Arbeid-fractie in de
tweede kamer aan de crisis. Het
standpunt van het kabinet over
de motie-Schmélzer, die tot de val
van het kabinet leidde, stond vast
voordat de Partij van de Arbeid-
fractieleider Nederhorst zich er
over had uitgesproken.
Teleurgesteld
Mr Cals toonde zich bijzonder te
leurgesteld over de houding van
de KVP-fractie. De situatie is on
duidelijk. De motie-Schmelzer
zag hij als een uiting van gebrek
aan vertrouwen; de fractie ziet
het echter niet zo.
,De heer Schmelzer heeft
beleid, wy zouden dam de
zingen kunnen ingaan met de
leuze; ,Voor Cals stem Schmel
zer", zei hij ironisch.
Hartverwarmend
Mr Cals vertelde, dat in zyn gezin
diepe teleurstelling heerste na de
val van het kabinet. Hy had ech
ter ook zeker tweehonderd brieven
met .hartverwarmende reacties'
ontvangen, ook van kopstukken
uit de KVP. Drie anonieme brie
ven bevatten opmerkingen als, fyn
dat je uit het Catshuis moet'.
Ook had hg een lijst met honderd
handtekeningen gekregen met de
vraag, of hij voorzitter wilde wor
den van een nieuwe partij. Hij
vond het benauwend dat een aan
tal briefschrijvers zich byzonder
fel tegen de KVP-fractie keerde.
Partijvoorzitter mr Aalberse ver
klaarde, dat nog maar moet blij
ken in hoeverre men in de achter
ban van de KVP-fractie, met na
me in NKV-kringen, het oneens is
met het beleid van de tweede-ka
merfractie. Vrees voor de verkie
zingen had hy in het geheel niet.
\JJLbf Clnds en'ee tfla hangt een ver-
»W o hoging van de tarieven
Ivoor de Westerschelde in
de lucht: de minister heeft al-
thans het provinciaal bestuur
een verhoging in overweging
gegeven. Dat kan de minister
doen omdat het rijk de tekorten in deze
veerdiensten bijpast, waarbij het om be
dragen gaat waarover wel even mag
worden gepraat. Voor de oorlog was het
tekort nog geen twee ton. in 1959 was
het echter al opgelopen tot 3.2 miljoen
gulden, dit jaar zullen de veren aan het
rijk ruim zes miljoen gulden kosten en
voor 1987 is zeven miljoen geraamd. Het
is niet onbegrijpelijk, dat een minister
mede met het oog op allerlei uitbreidin
gen van de veerdiensten in de toekomst
zich afvraagt of dit zo kan doorgaan,
het is verklaarbaar dat een bewindsman
aan het provinciaal bestuur een brief
schryft en daarbij een tariefsverhoging
in overweging geeft. Begrijpelijk en ver
klaarbaar vanachter het bureau van de
minister. Of men in Zeeland zelf nu een
zelfde houding moet aannemen is een
tweede. Het lijkt ons redelijk te pogen
een mogelijk standpunt te benaderen.
We hebben er geen behoefte aan om
vandaag nog weer eens de hele
verengeschiedenis op te halen, een
historie met vrije veren na de oorlog,
met invoering van tarieven op het mo
ment dat de'outillage aanzienlijk werd
verbeterd, een historie ook met felle pro
testen voornamelijk uit Zeeuwsch-Vlaan
deren. Het ïykt ons zinvoller om op dit
ogenblik niet onmiddeliyk klaar te staan
met allerlei exclamaties, die het in het
verleden weliswaar altijd goed hebben
gedaan, maar waarmee in de praktijk
van het beleid heel weinig wordt opge
schoten. We denken in dit verband aan
uitroepen als .Zeeuwsch-Vlaanderen
wordt weer kind van de rekening, het
hangt er weer maar by, over verhoging
valt met ons niet te praten want wij heb
ben recht op vrije veren', kortom de be
kende slogans, die ook in 1958 het
kritieke jaar van de loslating als geheel
van de vrije veren niets hebben uit
gewerkt. Met nadruk zouden wij willen
pleiten voor een rustige en vooral zake
lijke benadering van dit probleem, waar
bij de emoties zo al niet kunnen verdwij
nen, dan toch in elk geval kunnen wor
den bedwongen. Op deze wijze willen ook
wij onze poging tot een standpuntbena
dering ondernemen.
Er zijn allerlei uitgangspunten moge-
Ujk. Zo kan men betogen dat deze
verenkwestie benaderd moet worden
vanuit het standpunt, dat de verbindin
gen over de Westerschelde behoren tot
de .gewone", de vanzelfsprekende infra
structuur, zoals ook de rijkswegen daar
toe worden gerekend. In dat geval moet
er op worden gewezen, dat het rijk op
dit ogenblik overal in den lande uiterst
kostbare kunstwerken laat aanleggen
belangryke tunnelverbindingen bijvoor
beeld die zonder meer ten dienste van
de weggebruiker staan. Velsertunnel,
Coentunnel, noem ze maar op, ze worden
of zijn aangelegd en men kan er koste
loos gebruik van maken. Wie zich op dit
standpunt stelt, komt vervolgens onver
mijdelijk met de vraag: waarom zou men
nu met een verhoging van de veertarie
ven akkoord gaan, terwyi elders in den
landé andere en betere verbindingen
worden aangélegd die kosteloos ter be
schikking van de weggebruiker komen?
Wie zich derhalve stelt op het standpunt
van ,het rijk dient ook in Zeeland
zoals overal te zorgen voor een goed
rijksverbindingennet' zal daarmee tevens
een naar het ons voorkomt hechte basis
hebben om verhoging van veertarieven
af te v""
NIJMEGEN (ANP) De Nijmeegse
hoogleraar (en oud-minister van onder
wijs) prof J. J. Gielen deelde het ANP
mee, dat. hij heeft bedankt voor zijn lid
maatschap van de KVP. Dit, zo ver
klaart hy, naar aanleiding van de hou
ding van de tweede-kamerfraette
de KVP jegens het kabinet-Cals en ae
daarop door de party gegeve ntoelich-
ting.
MIDDELBURG Het r
tïe-verlreer van het s
t recrea
tie-verkeer van het afgelo
pen seizoen heeft opnieuw een
stempel gedrukt op het Wal-
cherse wegennet. Een reeks
van wegen van het wegschap
Walcheren vertoont duidelijke
sporen van een overbelasting,
waardoor de conditie met het
jaar verslechtert. De wegen
die een verharding hebben van
drie meter worden te breed be
reden. Dat heeft de vorming van
gevaarlijke putten langs de ran
den tot gevolg.
Het storten van puin is een lapmid
del gebleken. Verbreding van de we
gen tot vier meter geeft ook geen op
lossing want een inspectietocht, door
de Walcberse dreven maakte duide
lyk dat dergeiyke wegen die in ver
band met het busverkeer deze breed
te kregen dezelfde verschynselen ver
tonen.
Voorbeelden van aangetaste wegen
zijn op Walcheren gemakkelijk te
vmden. Ga maar kijken in de buurt
van de duinovergangen of berijd de
wegen maar, die leiden naar kam-
peercentra. De Duinweg van Bigge-
kerke naar Valkenisse is er één van.
Geen wonder dat men zich beklaagt
over de toestand van deze weg. Maar
er zyn méér van soortgeiyke wegen
te vinden. De Munnikweg by Oostka-
Sclle druk bereden als gevolg van
e trek naar Vrouwenpolder en
verder de Kleine Kadetvveg, de Ver
lengde Dishoekseweg en de Duinweg
te Oostkapelle, om maar even een
paar namen te noemen.
Het Wegschap Walcheren heeft het
jaren geleden al zien aankomen. Van
daar de geboorte destijds in 1959
van een rapport waarin werd aan
gedrongen op een verbetering van
belangrijke wegen richting kust.
In dit plan was ook de aanleg van
een aantal parkeerterreinen voorzien.
Financieel is het idee van een weg-
verbetering a la Fort den Haakweg
moeilijk te realiseren. De verbetering
van de Fort den Haakweg kostte per
strekkende meter 350,Goed, men
krygt wel incoret-subsidie maar dan
biyft er toch altyd nog vijftig procent
over voor rekening van het wegschap.
En die last kan het wegschap niet
dragen.
Hoe groot de stroom auto's is, die in
de zomer van de aanvoerwegen naar
de kust gebruikt maakt, Is vorig jaar
nog vastgelegd iu een telling. Daar
bij kwam vast te staan dat de nog
maar globaal verbeterde Joosseweg
by Wetkapelle op 15 augustus door
1279 auto's werd benut. De Verlengde
Dlshoekse weg noteerde op die dag
2277 auto's. Op een gewone door-de-
weekse-dag in. juli werden 1290 per
sonenauto's op deze weg geteld.
De Duinweg te Oostkapelle werd vo
rig jaar op pinkstermaandag door
1341 auto's bereden. Vyf jaar geleden
waren het op die dag op diezelfde
weg 730 auto's. Cijfers die voor zich
spreken. Maar nu heeft men ook we
gen, die voor zich spreken. De Duin
weg te Oostkapelle is er een voor
beeld van. Ook elders komt men weg-
vakken tegen, die bepaald levensge
vaarlijk kunnen zijn onder de omstan
digheid dat bijvoorbeeld een brom
fietser wordt verblind door een tegen
ligger. waardoor deze op de stukge
reden rand van de weg terecht komt.
De gevolgen kunnen fataal zijn. En
ieder seizoen worden de wegen meer
ondermijnd.
In het verleden is al getracht deze
wegen van het wegschap Walcheren
op het tertiair wegenplan te krijgen.
Dat zou het voordeel hebben gegeven,
dat de provincie uit het tertiair we
genfonds een subsidie zou hebben
kunnen verlenen. Dat is echter niet
doorgegaan.
Kwartaire wegen
Thans is er mede als gevolg van het
aannemen van de wet financiering
wegen een nieuwe bron aangeboord.
Aan de hand van deze nieuwe wet
worden kwartaire wegen ingesteld.
Het streven is er nu op gericht be
trokken wegen van het wegschap
Walcheren op het kwartaire wegen
net te krijgen. Dan zouden weer mo-
gclykheden voor subsidieverlening
om de hoek komen kijken en zou het
mogelijk zijn om de wegen aan te
passen aan de normen die men aan
kwartaire wegen stellen mag.
Maar het zit het wegschap niet mee.
(Zie slot pag. 5 kol. 6)
Een tweede uitgangspunt: Zeeland is
ontwikkelingsgebied, waarbij vooral
heit stelsel van verbindingen een
noodzakelijke voorwaarde is om deze
ontwikkeling zo goed mogelijk te doen
slagen. Het rijk legt grote bedragen aan
de industrialisatiepolitiek ten koste, zo
dat moet worden gestreefd naar een
optimaal rendement. Met andere woor
den: het gaat niet aan om met veel geld
een gebied tot ontwikkeling te brengen
en tegelijkertyd deze ontwikkeling af te
remmen door een op een uiterst belang
rijke, ja zelfs vitale verbinding hogere
tarieven te vragen. Daarbij moet boven
dien in aanmerking worden genomen, dat
elders in het gebied een belangryke weg
verbinding reeds hoog is belast; Ooster-
scheldebrug en Hanngvlietbrug, zodat
het rechtstreekse wegverkeer tussen bij
voorbeeld Rotterdam en Zeeuwsch-
Vlaanderen wel helemaal voor zware
lasten komt te staan. Daarbij moet voorts
in aanmerking worden genomen, dat de
noordelijke en de zuidelijke oever van de
Westerschelde steeds meer één econo
misch geheel gaan
vormen op de
jongstleden gehouden
havendag is vooral
daarop gewezen. Een
vergelyking met een
andere economische eenheid: in Rotter
dam wordt ook geen geld gevraagd voor
de Brienenoordbrug of voor de tunnel
om van de noordelijke naar de zuidelijke
Maasoever te gaan. Waarom dan wel
in het overeenkomstige gebied rond de
Westerschelde Een laatste punt in deze
overwegingenreeks; de toeneming van
de exploitatielasten is niet uitsluitend te
wijten aan de algemene kostenstijging
in Nederland, maar is vooral een gevolg
van het veel intensievere verkeer Het
tekort van zes miljoen van 1966 is dan
ook helèmaal niet te vergelijken met het
tekort van drie miljoen uit 1959: er
wordt nu veel meer overgezet. Samen
vattend wie zich op het standpunt stelt,
dat het Westerscheldebekken ontwikke
lingsgebied is en bovendien één econo
mische eenheid vormt, behoort een ver
hoging van de veertarieven af te wijzen.
By deze beide uitgangspunten willen
we nog één factor noemen, die in
beide gevallen in de argumentatie
kan worden opgenomen. De factor na
melijk, dat het wegverkeer de laatste
jaren veel zwaarder Ls belast in het alge
meen dan vroeger: men denke aan de
opcenten voor het wegenfonds, men den
ke aan de verhoging van de benzine-
opcenten. Ook zonder verhoging van de
veergelden brengt de weggebruiker een
belangrijk bedrag in de rijkskas ten bate
van de infrastructuur in Nederland.
Waarom nu van de gebruiker van de
Zeeuwse veren een extra-bijdrage te vra
gen? Hier zou een nadelige uitzonde
ringspositie worden geschapen, die des
te meer klemt waar het hier om een
ontwikkelingsgebied gaat.
Men ziet: redelijke en zakelijke argu
menten te over om een verhoging
van de veertarieven volstrekt af te
wyzen. Het heeft ons en vermoedelijk
[een ieder in Zeeland deugd gedaan
dat het college van gedeputeerde staten
(dat is althans naar buiten gekomen)
zich terughoudend toont ten aanzien van
dit netelige probleem. De vraag is ech
ter; is daarmee de zaak afgedaan? Na
tuurlijk niet. De minister (of zijn ambts
opvolger) heeft geld nodig en is op zoek
inaar bronnen. De Westerscheldeveren
I kosten steeds meer en de tarieven zijn
sinds 1960 niet wezenlijk veranderd. Met
I (Voor vervolg zie pagina 3
eerste kolom