PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT LASTENVERZWARING IN 1967 Rijksuitgaven boven twintig miljard gulden Deltaplan in 1978 alleen ,rond' als waterstaat meer geld op tafel krijgt Accijns op benzine wordt Algemene verhoging van 4 cent per liter hoger omzetbelasting in 1968 Begrotingstekort f1176 miljoen Vijf doden bij ongeval Refriimlies NIEUW BERAAD OVER HET L00NBELEID motorrijtuigen Kenmerken beleid: soberheid en beperking minister J. G. Suurhoff in begroting: DELTAWERKEN IN 1967 MET 174 MILJOEN GENT-TERKEUZEN: f 50 MILJOEN SCHELDE-RIJN: NU f 15 MILJOEN De kapel van Cals WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE. BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 21 sept. 1966 o Zeeuw» Courant! ubd tla Wolds. P. I. dta Saw ox IN. t* P«®»ej. Moofdredottaun Q. A. da Koli to Abonnemenliprljo 80 cent p OORII p«d. JSOSj adv. S647/384S), MlddolbUm, Martit OH. tel. 3S41. (b.f.i. rad. 2070/3109, adv. 2373). Ooae, Crote Mi adv. s.as Intra, raad. Z'/a tirM. Klalna adv. (mm. 8 rtjsle) 13 eenl par ah, ƒ11,40 per kwartaal, franco p tel. «140 (b.8.8. rad. 7831, adv. (min. ƒ1,75). .Brieven bureau v. It maar. Qlro 359100 PZC, Mlddalbura. Eerste klappen gevallen.... Pagina 3 MINISTER-PRESIDENT CAES soberheid en beperking BENZINE 4 cent duurder DR VONDELING twintig miljard gepasseerd SMALLENBROEK NIET IN TWEEDE KAMER? DEN HAAG Naar wij uit wel ingelichte kringen vernemen is het onwaarschijnlijk dat oud-minister J. Smallenbroek (ar) de benoe ming tot lid van de tweede kamer zal aanvaarden. Door het bedan ken van de heer P. Chr. Elfferich is vorige week vrijdag in de twee de-kamerfractie van de AR een vacature ontstaan. Als eerste op de nominatie staat de heer Smal- lenbroek. Naar deze mededeelde had hij nog geen beslissing genomen. Ook kon hij ons niet. Wggen wanneer hij dat zou doen. Volgens de Kieswet heeft een kandidaat voor het lidmaatschap van de eerste of tweede Kamer vier wieken de tijd om zich te be zinnen. fc AR-icringen heeft men de laatste we ken druk op de heer Smallenbroek uit geoefend zich voorlopig van politiek op treden te onthouden. In een eerdere va cature binnen de tweede-kamerfractie h inmiddels voorzien door de beëdiging van mr w, R. van der Sluis, tot voor kort secretaris van de AR-partij. De heer Smallenbroek had laten weten dat hij voor een benoeming niet in aanmerking wilde komen. Sindsdien is echter de zaak die de heer Smallenbroek tot het indienen van zijn ontslag als minister van binnenlandse zaken bracht voor het kantongerecht in Den Haag geweest. Er gaan dus stem men op in politieke leringen die vinden dat er nu geen belemmering meer is voor de heer Smallenbroek een benoeming tot Kamerlid te aanvaarden. Deze worden echter in mindere mate gevonden onder! de partijgenoten van de ex-minister in de| tweede kamer. Hier is men zelfs van me ning dat hij er beter aan had gedaan on middellijk na het bekend worden van de vacature-Elffrich te laten weten niet, dus ongeacht de uitspraak van het kan tongerecht, in aanmerking te willen ko men. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Vondeling van financiën heeft in zijn gis teren verschenen miljoenennota (voor het eerst in de geschiedenis is het totaal der uitgaven geraamd boven de 20 miljard gulden, bij een tekort van 1.176 miljoen gulden) en het daarbij behorende dekkingsplan 1967 een reeks van lastenverzwaringen aangekondigd. Tot de hogere lasten, die het Nederlandse volk in 1967 en 1968 te dragen krijgt behoren de belastingmaatregelen van het dekkingsplan: 0 Verhoging van de benzineaccijns met 4 cent per liter en een overeenkomstige aanpassing van de dieselverhoging in de motor rijtuigenbelasting voor auto's, die niet op benzin© rijden. De totale opbrengst van de twee verhogingen, die alleen voor het jaar 1907 zullen gelden, wordt geraamd op 130 miljoen gulden. 0 Verhoging van de accijns op gasolie met 2,20 per 100 liter. De opbrengst wordt geraamd voor 1967 op 60 miljoen gulden. 0 Heffing van 20 opcenten op de omzetbelasting met uitzonde ring van de eerder verhoogde tarieven van 7, 10, 18 en 25 pet. De invoering van deze verhoging, die naar raming 680 miljoen gulden per jaar zal opbrengen, wordt gesteld op 1 januari 1968. Deze datum is gekozen om de prijsstijgende tendensen in 1967 te beper ken. a Verlenging met één jaar van "het 47ste punt van de vennoot- apsbelasting. Deze verlenging zal naar raming 43 miljoen gul den opbrengen. Een versnelling in het opleggen van nadere voorlopige aansla- gen in de inkomstenbelasting aan belastingplichtigen met een inko men groter dan 15.000, die hun aangifte doen voorbereiden door belastingconsulenten. De opbrengst in 1967 wordt hierdoor ver groot met 425 miljoen, waarvan als dekking wordt beschouwd een bedrag van 300 miljoen gulden. Voorts ligt het in het voornemen een aantal tarieven, retributies enz te verhogen. Dit geldt onder meer voor paspoortleges, loodsgelden, maxima van gerechtelijke boeten, octrooigel- den en keuringsgelden. Een groot deel van deze verhogingen betekent volgens minister Vondeling aanpas sing aan stjjgende kosten. Meer over de troon/rede, de miljoenen nota en verschillende begrotingen op de pagina's 11, IB, IS, 15 en 17. UTRECHT (ANP) Het be stuur van de stichting van de ar beid komt op 27 september weer bijeen, onder meer om van gedach ten te wisselen over de nieuwe loonpolitiek. Het is niet uitgesloten dat daarbij ook de kwestie van het spaarloon weer ter sprake komt. Op 26 augustus werd in het stich tingsbestuur voor de laatste maal over het nieuwe loonpolitieke sys teem gesproken. Partijen kwamen toen niet veel verder, mede in ver band met het feit dat van rege ringswege nog geen beleidslijn was aangegeven. Voorts wordt de Indiening oaaigelcon- dtgd van een wetsontwerp voor een speculatiewinstbelasting. Deze belas ting, die buiten het dekMagsplan Is gehouden, zal voor 1967 een geraam de opbrengst geven van 5 miljoen gulden. Ter voorkoming van ernstige vertra ging btj de uitvoering van het rijks- wegenbouwprogramma zal, ter ver sterking van het destijds daartoe in gestelde rijkswegenfonds, een wets ontwerp tot verdubbeling van de op centen op de motorrgtuiigenbelasting worden ingediend, waarvan de op brengst op 107 miljoen gulden wordt geschat. Andere ontvangsten Ook de niet-belastingontvangsten zullen tot de noodzakelijke midde lenvergroting bijdragen. Onder meer zullen enkele nieuwe maatregelen op het terrein van de volkshuisvesting worden getroffen, zoals: ■Het opleggera van een heffing op de huren van woningwetwoningen, die worden bewoond door personen uit de hogere Inkomensgroepen. De opbrengst hiervan wordt geschat op 70 miljoen gulden. Extra aflossingen van voorschot ten wegens overdracht van woning wetwoningen aan bewoners. Deze af lossingen worden geraamd op 4fl miljoen. Bijdragen in de financiering van woningwetwoningen door bepaalde bewoners. De opbrengst is geraamd op 15 miljoen. PTT Tot de niet-belastingontvangsten be hoort ook een verhoging van de uit keringen door de PTT aan het rijk met 66 miljoen. Deze verhoging is mogelijk door de PTT-baten in 1967 via aanpassing van de tarieven met 193 miljoen te verhogen met 193 miljoen. De rijksbegroting voor 1967 hondt voor het eerst ln de geschiedenis een geraamd totaal aan uitgaven in van boven de 20 miljard gulden. Wan neer rekening wordt gehouden met een aantal aanvullende posten, waar onder het dekkingsplan, komt het uitgaventotaal van de ontwerp-be- groting 1967 op 20 miljard, 152 mil joen gulden (20.152 miljoen) en nen de ontvangsten uit belast! en andere middelen tezamen woi gesteld op 18 miljard, 976 (18.976 miljoen), zodat het saldo 1 miljard, 176 miljoen (1J.76 miljoen) bedraagt. De ontwenp-rijksbegTotlng voor 1967 is, aldus de minister van financiën, dr A. Vondeling ln zijn miljoenen nota, gericht op een voortzetting van de uitvoering van het regeringspro gramma, hetgeen uitbreiding van be paalde overheidsvoorzieningen mee brengt. Daairbij is er evenwel reke ning mee gehouden, dat in de huidi ge economische situatie een minder snelle toeneming van de bestedingen wenselijk is dan in het recente.ver leden heeft plaatsgevonden. Het ka binet meent daarom bij de verwezen lijking van een aantal van zijn plan nen een wat kalmer tempo te moe ten volgen. Dit geldt onder meer voor het defensiebeleid, het woning bouwbeleid, waterbouwkundige wer ken en voor de afronding van het beleid ten aanzien van de sociale voorzieningen. De toeneming (in miljoenen) van de uitgaven ten opzichte van de oor spronkelijk vastgestelde begroting 1966, betreft de volgende doeleinden: Algemene salaris- en pensioenmaat regelen 690. Onderwijs en wetenschappen 490. Volkshuisvesting (vrijwel geheel wo ningwetvoorschotten) 320. Nationale schuld 190. Sociale voorzieningen 130. Landbouw en visserij 80 Verkeer en waterstaat 130. Overige doeleinden, per saldo 40. Totaal 2070. Beleid het rijksbegrotlngsbelc kenmerkt door soberheid en door be perking ten aanzien van nieuwe plan nen. De personeelsbezetting wordt, met slechi ROSMALEN (ANP) Een bus je met arbeiders, dat op de weg langs de Zuidwillemsvaart tussen Den Bosch en Veghel reed, is gis teren ter hoogte van de Dungense Brug in het kanaal gereden. Vijf mensen werden daarbij gedood, 2 werden zwaar gewond en 2 licht gewond. Twee van de omgekome nen waren wielrijders, een bejaard paar, dat in de richting van Den Bosch reed. CZie slot pag. 3 kol. 3) Foto: het zwaargehaven.de busje ■wordt uit het water getrokken. Van een 'onzer redacteuren DEN HAAG. Om het totale deltaplan in 1978 officieel nog steeds het streef jaar te kunnen afronden zal er per jaar aanzienlijk meer geld op tafel moeten komen dan de 174 mil joen, die op de begroting voor verkeer en waterstaat voor het komende dienstjaar vrij komen. Lukt dat niet, dan ,kan niet vorden gegarandeerd dat de door de deltacommissie aanbe volen veiligheid ook inderdaad omstreeks 1978 zal zijn tot stand gebracht', schrijft minis ter J. G. Suurhoff in zijn toe lichting op de begroting. Voor het eerst wordt aldius offici eel toegegeven dat het tijdschema van de deltawerken geen elasti- clteit meer heeft. De uitvoering van de verschillende projecten ge doogt geen verder uitstel. Om het tijdstip 1978 te .halen' zal voor- i zover thans valt te overzien tot dat jaar gemiddeld 200 mil joen in elke begroting moeten worden beschikbaar gesteld. De 174 miljoen voor 1967 gereser veerd is nog juist voldoende om de sluiting van de afdammingen van het Volkerak (1969), het Ha ringvliet (1970 en het Brouwers- haivense Gat 1971) te realiseren. De deltawerken tot afsluiting van Haringvliet en Volkeralc blijken heel wat duurder te worden dan aanvan kelijk was geraamd. Voor het Ha ringvliet komt men thans op de on derste regel aan een bedrag van ongeveer 640 miljoen. Daarvan zal pa 1966 nog 185 miljoen moeten worden verwerkt. Het Volkerak-del- taproject zal in totaal 240 miljoen gaan kosten. Daarvan moet nog 128 miljoen worden besteed. Zowel om financiële als om uitvoe ringstechnische redenen zullen Vol kerak en Haringvliet niet meer in de aanvankelijk geschematiseerde Ja ren 196(3 en 1969 kunnen worden af gesloten. De minister voegt er in de toelichting op zijn begroting aan toe dat deze latere sluitingen niet van Invloed zijn op de rest van het uit voeringsprogramma deltawerken. Het Brouwershavense Gat blijft voor 1971, de Oosterscheldedarn voor 1978 ge noteerd. Tenminste zoals in de aanhef gesteld wanneer er vol doende middelen worden beschikbaar gesteld. WERKHAVEN Als voorbereidingen van de werken tot afsluiting van de Oosterschelde zal een werkhaven (Schelphoek) worden aangelegd en ingericht. Deze werkhaven kan tevens dienst doen als basis voor het tydig treffen van voorzieningen langs de oevers van de Oosterschelde met het oog op een eventnele verhoogde stormaan val. Nu in het Brouwershavense Gat op een soort van plateneiiland twee dom- vaWlran zijn aangelegd zal het pro- (Zie slot pag. 4 kol. 1) Voor Zeeland bevat de begroting 1961 van verkeer en waterstaat de volgen de belangrijke onderdelen: Voor voortzetting van de werken tot verruiming van het kanaal Gent-Ter neuzen is andermaal een bedrag van 50 miljoen opgeno men. De werken vorderen in een zodanig tempo, dat het in uitzicht gestelde tijdstip van voltooiing eind 1968 zal kunnen worden aangehouden. Met België is over eengekomen dat -zal worden ge tracht om jaarlijks een hogere som dan deze 50 miljoen te venverken. België zal deze verho ging dan geheel voorfinancieren. Voor een begin .op karwei' met de aanleg van de nieuwe Schelde- RijnverbindLng wordit een bedrag van 6 miljoen gereserveerd. In 1966 zal het niet meer tot uit voering komen. De voorbereidin gen blijven beperkt tot onderzoe kingen en grondaankopen. Het programma voor 1967 vermeldt een investering van 15 miljoen. Het bedrag van 9 miljoen in de begroting, voor het lopende jaar uitgetrokken gevoegd bij de nieuwe reservering maakt het mogelijk in 1967 stevig van start te gaan. Wat de Schelde-Rijnver- binding betreft zal worden begon nen met de aanleg van enige hoogwaterkerende dijken langs de Wester- en Oosterschelde en langs de Eendracht. Bij Bath zal een werkhaven worden aangelegd De plannen voor het komende jaar vermelden verder: het maken van de bouwputten voor een schutslui- zencomplex en voor een uitwate ringssluis, alsmede van de grond werken voor de omleggingen van de rijksweg en de spoorlijn, die de nieuwe doorsteek in de Kreek- rakdam moet kruisen. rproonr 1 heb mrede en miljoenennota hebben dit jaar eigenlijk IQjapi iets triests, beide stukken zou rnen kunnen samenvatten met de zin: ,We willen wel, maa.r gggy we kunnen helaas niet'. In- derdaad een opvallend ken merk van het Calsiaanse beleid: er is door allerlei omstandigheden vrijwel geen ruimte om te regeren zoaLs de sterke mannen van weleer zich in hun prille dromen dat hadden voorgesteld. Daardoor heeft het kabinet-Cals iets weg van een zwaar-bezet koperorkest, dat ln een uiterst klein vertrek schallen de fanfares laat horen, terwijl deze mu ziek alleen maar geschikt is voor een enorme zaal of voor de openlucht. Maar er is helaas geen behoorlijke zaal be schikbaar, het regent bovendien uit een buiig economisch wolkendek je, zodat het openluchtconcert moest worden afgelast. En daar zit ze nu te blazen, de Calsiaan- se kapel, in het minimaal-kleine vertrek van de huidige mogelijkheden .De musici doen hun best om het nog enigszins te laten klinken, maar het lukt niet al te best. Jammer voor de blazers, zij had den zulke goede voornemens, ze hebben ze echter niet kunnen uitvoeren. Er is nog een uitdrukking, die men aJs samenvatting kan gebruiken bij het lezen van de stukken, ditmaal een aan duiding voor de regering zelf, namelijk het .nota-kabinet'. Er wordt over niet minder dan zeven nota's gesproken over allerlei onderdelen van het rege ringsbeleid, die ln de loop van het ko mende parlementaire jaar zullen worden ingediend. Het lijkt ons de vraag of dit nu een gelukkige vorm van regeren is: zowel de eerste kamer als de raad van state worden automatisch buiten spel gezet. Op zichzelf behoeft dat geen prak tisch bezwaar op te leveren beide colleges werken (met alle respect voor hun eerbiedwaardigheid zij dit opge merkt) nogal eens vertragend maar toch bestaan ze, zij vormen een staat kundige realiteit. De regering zet ze nu in feite op allerlei punten buiten spel. Als dat Inderdaad een praktijk gaat worden, dan zou men mis schien eens kunnen nieu we grondwet in te dienen, waarbij deze praktijk wordt gelegaliseerd door ophef fing bijvoorbeeld van beide hier genoem de colleges. Het is overigens al duide lijk gewonden, dat het kabinet-Cals geen enkele mogelijkheid meer ziet op het stuk van grondwetgeving enig initiatief nemen. Er zullen alleen enkele pogin gen worden gedaan de discussie over de verschenen .proeve' voor een Een .nota-belsid' betekent namelijk bet vastleggen van een bepaalde lijn voor nu en straits. Dat .straks* betekent óók de periode, waarin (na de verkie zingen van volgend jaar) een nieuwe re- j zal optreden. Daarmee is inder- een duidelijk kenmerk van deze regering aangegeven: zij bereidit een aantal maatregelen voor, waarvan de consequenties uiteindelijk voor rekening van een nieuw kabinet zullen komen. In bepaalde gevallen is dat weliswaar niet te vermijden een beleid moet zich ook op langere termijn richten maar er zijn nu toch wel diverse plannen aan de orde, waarvan dit kabinet kan zeggen: ,Na ons de uitvoering'. Bijvoorbeeld: de verschuiving van de defensielasten, de invoering van de omzetbelasting, eigen lijk ook de versnelde Inning van de in komstenbelasting. Het kabinet neemt inin of meer een hypotheek op zijn op volger: dat is het beeld van het Calsi- beleid. Uit het voorgaande komt één conclu sie onvermijdelijk naar voren: de regering-Cals handelt zo ambitieus om dat zij te weinig tijd heeft gehad. Daar om: nooit meer tijdens de parlementaire rit van kabinet veranderen, waarbij de signatuur zo nadrukkelijk als dit keer is gebeurd, wordt veranderd. Een kabinet moet vier jaar kunnen werken. Een tweede conclusie, die eveneens voor de hand ligt, betreft de komende verkiezin gen: het is in deze tijd niet meer moge lijk om zo-maar op partijen en hun pro gramma's te stemmen, men moet bij voorbaat als kiezer weten welk compro mis tussen de diverse programma's een kans krijgt bij een kabinetsformatie. Daarom zouden de politieke partijen er goed aan doen voor de verkiezing mee te delen met welke partners zij het land willen regeren. De recente regerings stukken tonen opnieuw aan hoe belang rijk het ls dat in dit opzicht een keus wordt gedaan. Dat moet men de mannen het kabinet-Cals tot him eer meege ven: zij durven te kiezen, zij trékken zelfs hun lijn door tot na hun bestaan. Welnu, die lijn (of een andere lijn) zal de inzet behoren te zijn van de verkie zingen Een laatste opmerking over enkele passages in de troonrede: in de eer- »laats de opmerkingen over de jeugd e vernieuwingsdrang. Eerlijk gezegd een nogal vage alinea, waaruit boven dien de conclusie kan worden getrok ken dat de regering alleen maar het oog op de jeugd heeft. Bij navraag bleek ons dat gedoeld wordt op de vernieuwings drang ln het algemeen. Het is heel mooi dat het kabinet-Cals deze woorden vanaf de troon heeft willen laten horen, maar men dient zich wel te realiseren, dat het praktisch nut vrijwel nihil is, zeker bij een kabinet ln zijn nadagen. Daardoor maakt deze vernieuwingspassage sterk de indruk, dat zij als een ethisch-getin- te slottirade moet fungeren, waarvan het wezenlijke effect rustig kan worden vergeten. Eigenlijk geldt dit ook de Viet- nam-opmerkingen in het begin: in we zen een bevestiging van een oud stand punt en bovendfen een conformeren aan de oficiële Amerikaanse opvatting. Noch de .vernieuwers' we denken daarbij bijvoorbeeld aan jongeren in politieke partijen noch de Vietnam-verontrus- ten zullen door beide pasages gesterkt zijn. Had men ze niet beter kunnen vegflaten KINDEREN VEROORZAAKTEN SPOORWEGONGELUK BENSHEEM (AFP) In verband met de treinontsporing die zich zaterdag heeft voorgedaan op de lijn Bensheim- Worms in de Westduitse deelstaat Hes- zijn twee jongens van respectievelijk >n en acht jaar aangehouden. Zij hadden ,voor e grap' stenen op de rails gelegd. By bet ongeluk kwam een vrouw om het leven en werden vijftien gewond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 1