Begroting bijdrage tot
herstel van evenwicht
Sociaal-politiek klimaat is
thans niet meer zo gunstig
Sociaal-
politiek
beleid:
7 punten
Klemmend protest
NOB wegtransport
MINISTER DR G. M. J. VELDKAMP MEENT:
Kernonderzeeér en
oefengelegenheid de
Intensivering van >schaduwvlekken'
samenwerking in 0p
N A V O-verband' defensiebeleid
Maatschappelijk
overleg heeft
aan betekenis
ingeboet
REGERING
DISCRIMINEERT'
Hoog nadelig saldo
voor automobilist
MILJOENENNOTA 5
ANWB: geen
evenredige
verdeling lasten
Bezwaren tegen
verhoging van
omzetbelasting
WOENSDAG 21 SEPTEMBER 19Ó6
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
DEN HAAG (ANP) De Neder
landse regering zal haar beleid ge
richt houden op voortzetting en in
tensivering van de samenwerking In
NAVO-verband volgens de tot dus
verre steeds gehuldigde beginselen,
aldus de memorie van toelichting op
de begroting voor buitenlandse za
ken voor 1967. Volgens de memorie
betekent dat op politiek terrein dat
de regering actief zal blyven deel
nemen aan het bondgenootschappe-
lyk overleg over internationale vraag
stukken, waarmee het bondgenoot
schap zich geconfronteerd ziet.
De regering betreurt, aldus de me
morie van toelichting, de beëindiging
van Frankrijks deelneming aan het
geïntegreerde westelijke defensiestel
sel en dat niet slechts op militaire
maar voor ook op politieke gronden.
De politiek van het westen, ook te
genover de communistische wereld,
dreigt erdoor te worden verzwakt.
De regering blijft voortdurend attent
op mogelijkheden die zich kunnen
voordoen voor een Nederlands initia
tief om tot vrede in Vietnam te ko
men, hetzij in het kader van de Ver
enigde Naties, hetzij daarbuiten. Zo
lang echter geen verandering komt
in de houding van de Noordvietna-
mese regering en de communistische
landen de inmenging van de Ver
enigde Naties blijven afwijzen, valt
te vrezen dat de kansen voor zin
volle vredespogingen gering blijven.
De minister van buitenlandse zaken,
mr J. M. A. H. Luns, wil aldus de
memorie van toelichting, geen al te
optimistische verwachtingen wekken
ten aanzien van de mogelijkheden
voor de toetreding van Groot-Brit-
tannië tot de EEG in de naaste toe
komt.
DEN HAAG (ANP) In de memo
rie van toelichting op de defensie
begroting 1967 toont minister De
Jong zich teleurgesteld over ,het
moeizame verloop' van het overleg
met Amerika over de technische hulp
by de bouw van een onderzeeboot
met kernvoortstuwing. Overigens
merkt hy op, geenszins de hoop te
hebben opgegeven dat dit overleg
.alsnog tot een bevredigend resultaat
zal leiden'.
Dit overleg wordt in de begroting
één van de schaduwvlekken op het
defensiebeleid genoemd. Andere gro
te problemen, die .ondanks alle daar
aan gegeven aandacht en moeite' nog
niet tot een oplossing konden worden
gebracht, waren de oefennood van de
koninklijke landmacht en de perso
neelsvoorziening, in het bijzonder wat
betreft de werving van voldoende
vrijwillig dienend militair personeel.
In de memorie van toelichting wordt
meegedeeld, dat voor het oefenvraag
stuk een nieuwe oplossing in studie
is genomen. Gepoogd wordt om in ons
land voor de oefeningen in groter
verband de beschikking te krijgen
over enkele .regionale' oefenterrei
nen.
Uitvoerig wordt in die toelichting
stilgestaan bij de grondslagen van het
defensiebeleid en geconcludeerd
wordt, dat gestreefd zal worden naar
nakoming van de in NAVO-verband
aangegane defensieverplichtingen,
naar deelneming aan de opbouw van
de vredesinstrumenten van de Ver
enigde Naties en naar medewerking
aan de totstandkoming van maatre
gelen tot wapenbeheersing en gelei
delijke algemene ontwapening.
Meegedeeld wordt, dat besprekingen
gaande zijn om tot legering van een
LONEN REEËL
AANZIENLIJK
GESTEGEN
DEN HAAG (ANP) Uit de Ionn-
structuurcnquéte van 1962. ingesteld
door het CBS, en daarna gehouden
halfjaarlijkse loononderzoeken blijkt
zo staat in de memorie van toe
lichting op de begroting van sociale
zaken en volksgezondheid voor 1967
dat in de periode oktober 1961
tot oktober 1965 de gemiddeld ver
diende bruto-weeklonen in de nijver
heid voor meerderjarige mannelijke
arbeiders jaarlijks met bijna 10 pro
cent en voor meerderjaige vouwe-
lljke arbeidskrachten met 12,4 pro
cent zijn gestegen. In dezelfde peri
ode zijn de Ionen ook reëel aanzien
lijk gestegen: het gemiddelde bruto-
weekloon ging voor alle nijverheids-
arbeiders met 46,8 procent omhoog.
In hetzelfde tijdvak steeg het index
cijfer van de kosten van levenson
derhoud met 15,7 procent
Dit betekent dat er globaal geno
men in 4 jaar tijd een reële loon
stijging van 25 procent optrad. Een
dergelijke aanzienlijke stijging is
eerder nog niet voorgekomen.
nog groter aantal legereenheden In
Duitsland te komen. Over en weer
zal de zogenoemde voorraadopleg in
ons land en in West-Duitsland wor
den vermeerderd.
Het volgend jaar zal, zo biykt uit de
toelichting, de eerste compagnie wor
den geformeerd die een taak heeft
in de bescherming tegen en de be
strijding van de uitwerking van de
nucleaire, bacteriologische en chemi
sche middelen. Omstreeks 1 januari
1D67 zullen de 31ste en 33ste mobi
lisabele Infanteriebrigades kunnen
worden opgeheven, aangezien de taak
van deze eenheden door Westduitse
eenheden zullen worden overgeno
men. De 32ste mobilisabele infante
riebrigade zal vermoedelijk omstreeks
1 januari 1968 kunnen worden op
geheven. In het tekort aan lichte
tanks voor de verkenningseenheden
zal worden voorzien door een modern
type verkenningstank, die zo moge
lijk In 1968 kunnen worden inge
voerd.
VAKCENTRALES MENEN:
Tevens echter denkt hij aan het tot
stand komen van een aantal over
het land verspreide, goed toegeruste
arbeidsrevalidatieafdelingen voor li
chamelijk gehandicapten, alsmede
test- en trainingsafdelingen voor
geestelijk gehandicapten. Bovendien
denkt de minister in dit verband aan
de organisatie van een voldoende
verscheidenheid in arbeidsmogelijk
heden.
DE INFLATIE...
DEN HAAG (ANP) De vraag of het sociaal-politieke klimaat
in ons land op dit ogenblik nog zo gunstig is te noemen als het
tal van jaren is geweest, moet naar de mening van de minister van
sociale zaken en volksgezondheid, dr G. M. J. Veldkamp ontken
nend worden beantwoorden. Geleidelijk aan heeft het maatschap
pelijk overleg in de onmiddellijk achter ons liggende jaren aan be
tekenis ingeboet, aldus de bewindsman in de memorie van toe
lichting op de begroting 1967 van zjjn departement. Tal van fac
toren zijn daarop, volgens de minister, van invloed geweest, zoals
gebleken moeilijkheden om op centraal niveau aan de kant van
het bedrijfsleven verantwoordelijkheid te aanvaarden voor de loon
vorming, die zich op bedrijfstak- en ondernemingsniveau afspeelt.
,Met name de gebleken onmogelijk
heid om het loonsysteem te hanteren,
waartoe met ingang van 1963 op
voorstel van het bedrijfsleven was
overgegaan, alsmede do tegenstelling
met betrekking tot het doen van een
nieuwe keuze, hebben veel afbreuk
gedaan aan de betekenis van het
overleg als katalyserende factor voor
een goed sociaal klimaat. Ook het sa
menspel van overheid en bedryfsleven
heeft daardoor aan betekenis inge
boet.'
Moeilijkheden
-De minister wijst voorts op de moei
lijkheden, voortspruitende uit het
vraagstuk georganiseerden- ongeor
ganiseerden. Van de tegengestelde
opvatting met betrekking tot 'n aan
tal vraagstukken van maatschappe
lijke structuur, zoals dat van de her
ziening van de rechtsvorm van de
onderneming en dat van de vermo-
gensaanwasdeling, is naar de mening
van de minister moeilijk te zeggen,
of zij meer mede-oorzaak dan mede
gevolg zijn van de gesigna
leerde moeilijkheden. Minister Veld
kamp meent, dat alles gedaan moet
worden om tot een verbetering Vam
het sociale klimaat te komen. Dit
geldt zowel voor het bedrijfsleven als
voor de overheid. Het zou de minister
verheugen, wanneer het maatschap-
Selijk overleg zowel ten opzichte van
et bedrijfsleven als ten opzichte van
het samenspel met de overheid zijn
waarde zou kunnen herwinnen en het
daardoor ook weer mogelijk zou wor
den voor het bedrijfsleven meer ver
antwoordelijkheid te aanvaarden, zo
wel op centraal als op bedrijfstaks-
niveau.
Buitenlandse arbeiders
Ten aanzien van gezondheidszorg,
huisvesting, maatschappelijke aan
passing en gezinshereniging van ln
ons land werkzame buitenlandse ar
beidskrachten wordt gestreefd naar
de ontwikkeling van een gecoördi
neerd beleid, waardoor gebleken te
kortkomingen kunnen worden opge
heven en moeilijkheden in de toe
komst kunnen worden voorkomen.
Bij de bepaling van het beleid moet
worden overwogen aldus minister
Veldkamp dat uit een economisch
oogpunt de tewerkstelling van bui
tenlandse arbeidskrachten gewenst
is.
Voor de emigratie naar de overzeese
immigratielanden als geheel genomen
geldt, dat in 1965 een lichte stijging
van het aantal vertrekkenden viel
waar te nemen, welke tendentie tot
een bescheiden toeneming zich in het
lopende jaar lijkt te handhaven. Dit
geeft redelijke grond aan de
verwachting dat de emigratie in
1967 geen wezenlijk ander beeld zal
tonen. Aldus de memorie van toe
lichting.
De scholingsmogelijkheden aan de
centra voor vakopleiding van vol
wassenen zullen worden uitgebreid.
De memorie van toelichting, zegt
hierover, dat de scholingsfaciliteiten,
welke tot dusver voornamelijk zijn
afgestemd op de behoefte aan beoefe
naren van de meest voorkomende be
roepen in de bouwvak en metaal
industrie, zullen worden aangevuld
met opleidingen tot een aantal be
roepen, welke van toenemende bete
kenis worden door de technologische
evolutie, die zich in de industrie vol
trekt.
Het betreft hier opleidingen die niet
door ongeschoolden kunnen worden
gevolgd, omdat reeds bij de aanvang
een zekere kennis en ervaring by de
cursisten aanwezig moeten zijn.
Overheid
TEGEN NIEUWE LASTEN VOOR WEGVERKEER
Voor wat de overheid betreft staat
de bewindsman op het standpunt, dat
deze, waar zij in het kwalitatieve
vlak kam bijdragen tot verbetering
van het sociaal-politieke klimaat, al
les moet doen om dit te bevorderen.
In dit verband denkt minister Veld
kamp aan de verwezenlijking van een
goed systeem van loonvorming, na
dat het desbetreffende SER-advies
zal zijn uitgebracht en (eveneens na
zodanige advisering) aan de ver
sterking van de economische mede
zeggenschap. Voorts noemt hij de
verbetering van arbeidsomstandighe
den en de bevordering van het tot
stand komen van een eenvoudige en
doorzichtige sociale wetgeving.
Loonsverbeteringen
DEN HAAG De NOB-wegtrans-
port waarbij het merendeel van de
Nederlandse wegvervoerondernemera
ls aangesloten protesteert met de
grootst mogelijke klem tegen de in
de miljoenennota voor 1967 aange
kondigde belastingplannen met be
trekking tot wegverkeer en wegver
voer, zo heeft zij het ANP laten we
ten. Veruit het grootste deel, name
lijk bijna 260 miljoen gulden, van
de voor volgend jaar voorgestelde
belastingverzwaringen zal moeten
worden opgebracht door de gemo
toriseerde weggebruikers, zo stelt de
NOB-wegtanspot. De oganlsatie
NOB-wegtransport. De organisatie
acht dit des te onbillijker, omdat de
gemotoriseerde weggebruikers ook
zonder enigerlei belastingverhoging,
Per 1 augustus J 1 waren voor bijna
1,7 miljoen werknemers, dit is het
overgrote deel van het totale aan
tal onder CAO of bindende loonrege
ling vallenden, op 1 januari van dit
jaar of later ingaande verbeteringen
in de lonen en andere arbeidsvoor
waarden goedgekeurd, zo deelt mi
nister Veldkamp verder mede in de
memorie v»„ toelichting. over benzineacciins
Met deze verbeteringen was een loon- J
kostenstijging gemoeid voor circa 8
procent. Hierbij tekent de memorie
van toelichting echter aan, dat van
dit percentage ruim 0,4 procent be
trekking heeft op het inhalen van
achterstanden als bedoeld in de alge
mene aanwijzing aan het college van
rijksbemiddelaars van 9 juni jongst
leden. Van deze 0,4 procent kan over
eenkomstig die aanwijzing 0,2 pro
cent in '66 worden uitbetaald en mag
het overige eerst in 1967 worden ge
financierd. De loonkostenstijging voor
1966 bedroeg derhalve tot 1 augustus
jongstleden bijna 7,8 procent.
Gelijke beloning
Grote vooruitgang Is de laatste jaren
gehoekt op hot punt van de gelijke
beloning van mannen en vrouwen, zo
wordt geconstateerd in dc memorie
van toelichting. In de jaren 1959 tot
1966 stegen de regelingslonen per uur
voor de vrouwelijke handarbeiders
in het particuliere bedijfsleven met
107 pocent, tegen een stijging van
74 procent voor do lonen van manne
lijke handarbeiders.
Sociale icerfcooorziening
Tot de actuele beleidspunten op het
terrein van de complementaire soci
ale voorzieningen rekent minister
Veldkamp in de eerste plaats het tot
stand komen van de thans bij de twee
de kamer in ontwerp aanhangige wet
sociale werkvoorziening (wsw) zo
schrijft hij in de memorie van toe
lichting. Wanneer dit ontwerp kracht
van wet zal hebben gekregen, zal
daarmee de blijvende verantwoorde
lijkheid van de overheid voor het
zoveel mogelijk scheppen en in stand
houden van voldoende en geschikte
aangepaste werkgelegenheid buiten
twijfel zijn gesteld.
Nauwelijks minder belangrijk dan dit
Wettelijke kader acht de bewindsman
hot verwezenlijken van een organi
satorisch kader, dat voldoende moge
lijkheden en waarborgen biedt voor
verdere ontplooiing van de sociale
werkvoorziening naar de eisen en
oehoeften van de tijd.
Het eerste aspect van dit organisa
torische kader betreft, zo schrijft de
minister verder, de noodzakelijke be
werktuiging van het uitvoeringsappa
raat der sociale werkvoorziening. De
minister denkt daarbij aan de werk-
elding, waarin de noodzakelijke des-
Kundigheden op bedrijfsmedisch,
menskundig, technisch, bedrijfsecono
misch en commercieel terrein niet
mogen ontbreken.
DEN HAAG (ANP) De RAI (Neder
landse vereniging ,De rijwiel- en auto
mobielindustrie) kan, uit wat in de
jongste miljoenennota is gepubliceerd
slechts concluderen, dat het verschil
tussen wat «1e automobilist aan belas
tingen moet opbrengen en wat voor
hem aan wegen etc. door de overheid
wordt uitgegeven, nog groter is ge
worden; als gewoonlyk met een hoog
nadelig saldo voor de automobilist.
Dat de regering, ondanks de van veel
zijden uitgeoefende felle kritiek op de
in 1964 en 1965 aangekondigde belas
tingverhogingen voor het wegverkeer,
de benzineaccflns en de opcenten op
de motorrijtuigenbelasting opnieuw
heeft verhoogd, duidt erop, dat men
in overheidskringen de sociale en eco
nomische betekenis van de auto nog
immer onderschat. Dit, terwijl
met ruim anderhalf miljoen auto's
bijna de helft der Nederlandse gezin
nen gemotoriseerd is, aldus de RAI.
Volgend jaar, zo zegt de RAI verder,
zulen de automobilisten meer dan tien
procent van de staatsinkomsten gaan
opbrengen, namelijk een bedrag van
meer dan twee miljard gulden aan
motorrijtuigenbelasting en nog een
half miljard aan het exorbitant hoge
weeldetarief der omzetbelasting. Het
mag verheugend zijn, aldus de RAI,
dat de aangekondigde verdubbeling
der opcenten door middel van het
rijkswegenfonds direct aan de wegen,
bouw ten goede komt; men mag zich
toch niet ontveinzen dat het volgend
jaar aan wegenaanleg te besteden be
drag nog steeds te laag is om de
achterstand op het gebied van de
wegen niet groter te laten worden
ln dit licht bezien is het onvoorstel
baar dat de verhoging van de benzi-
neacijns, waarvan de opbrengst ten
goede komt aan de ook dit jaar weer
sterk verhoogde algemene middelen,
len Immers wordt slechts een bedrag
aan aanleg en verbetering van wegen
besteed, dat in geen enkele verhou
ding staat tot de hoge lasten van het
wegverkeer, aldus de RAI.
aan verkeersbelastingen reeds aan
zienlijk meer betalen dan er aan ver-
keersvoorzleningen wordt uitgegeven.
De NOB-wegtraasport becijfert dat
er uit verkeersbelastingen dit jaar
ongeveer 1626 miljoen guldens in de
schatkist zullen vloeien. De uitgaven
voor verkeersvoorzieningen becijfert
ze op een miljard gulden. Deze wan
verhouding, zo zegt de NOB, zal zich
ook volgend jaar voordoen. Nog zon
der verhoging van de verkeersbelas-
tingen zal dan de totale opbrengst
uit die belastingen (door het norma
le accres) met 190 miljoen gulden
stijgen tot 1816 miljoen gulden. Uit
deze meerdere opbrengst kunnen de
hogere rijksuitgaven voor verkeers
voorzieningen reeds met groot gemak
worden gefinancieerd, aldus het
standpunt van de NOB.
Zeer in het bijzonder protesteert
de NOB-wegtramsport tegen het voor
nemen om naast de verhoging van de
benzine-accijns, met de daarbij be
horende aanpassing van de .diesel
verhoging', afzonderlijk ook nog eens
de accijns op dieselolie met 2,2 cent
per liter te verhogen. Deze maatre
gel zou 60 miljoen gulden opleveren
in 1967. Van dit bedrag zal ng.ar
schatting 22 miljoen gulden door ge
motoriseerde weggebruikers worden
betaald. Die 22 miljoen zal bijna ge
heel moeten komen van de houders
van bedrijfsauto'z.
De regering discrimineert: terwijl de
regering eveneens de belastingen op
hot wegvervoer nog verder
opschroeft dan voor het gewone weg
verkeer, geeft rij anderzijds de Ne
derlandse spoorwegen een gift in
eens van 35 miljoen, terwijl een
onderzoek naar de oorzaak van de 5
tekorten van de NS, by verkeer en
waterstaat praktisch nog moet be-
glnnen.
DEN HAAG (ANP) Wat
betreft het voor 1967 te voe
ren sociaal-politiek beleid
denkt minister Veldkamp, zo
blijkt uit de begroting 1967,
aan:
Ihet liberalisatie-streven in de
loonpolitiek
2 het streven naar een flexibel
arbeidsvoorzieningsbeleid
3 het steven naar uitbouw en af
bouw van de sociale zeker
heid;
4 de accentsverschuiving in het
streven naar medezeggen
schap en bezitsvorming;
5 de heroriëntering op de doel
stelling der arbeidsbescher
ming;
6 de verbreding van de .scope'
van het volksgezondheidsbe
leid;
7 vereenvoudiging, modernisering
en codificatie van de sociale
wetgeving.
Aangaande de loonpolitiek staat
de regering op het standpunt, dat
van de loonontwikkeling in de hui
dige conjuncturele situatie geen
autonome inflatoire impuls mag
uitgaan. .Hoewel de loonontwik
keling niet alleen door de produc
tiviteitsontwikkeling wordt be
paald. is het duidelijk', aldus de
memorie van toelichting, ,dat.
mede uit een oogpunt van werk
gelegenheid. het tempo van de
loonstijging der laatste jaren niet
kan worden gehandhaafd. De re
gering heeft met belangstelling
kennis genomen van de mening
der werknemersorganisaties, dat
het aanbeveling verdient in 1967
het voor directe besteding vatba
re deel van de loonstijging te be
perken en daarboven de mogelijk
heid te geven tot loonstijgingen,
die uitsluitend in de beléggings-
sfeer gebracht mogen worden,
waartoe zowel een bijdrage voer
de .coming service' van de be-
drijfs- en ondernemingspensioen
fondsen als het zg. spaarloon in
aanmerking zou kunnen komen.'
DEN HAAG: Prinsjesdag. Ope
ning van de staten-generaal.
Overzicht van de Ridderzaal tij
dens het voorlezen van de troon
rede door H M de Koningin.
derwijs, de ontwikkelingshulp en het
verkeer. De te verwachten ontspan
ning op de arbeidsmarkt maakt het
echter noodzakelijk het regionale
werkgelegenheidsbeleid te intensive
ren, Tevens zal met deze omstandig
heid rekening moeten worden gehou
den bij het vaststellen van het toela
tingsbeleid van buitenlandse arbeids
krachten.
De krapte op de kapitaalmarkt leidt
reeds nu tot een vermindering van de
activiteit op de bouwmarkt. Mede uit
dien hoofde zal er eerder reden zijn
voor een verhoging dan voor een ver
mindering van het aantal in aan
bouw te nemen woningwetwoningen.
Bedacht moet worden dat een ver
mindering van de bouwactiviteit ja
renlang doorwerkt.
De versnelde inning van belasting
voor een bepaalde groep vermin
dert één van de vele voordelen, die
zelfstandigen op het terrein van
de belastingheffing ten opzichte
van vaste inkomenstrekkers ge
nieten en kan dus, evenals de
voorgestelde speculatie-winstbe
lasting beschouwd worden als een
positieve bijdrage tot verminde
ring van bestaande discriminaties.
De voorgestelde koppeling van het
tarief voor overwerk aan de conjunc
turele ontwikkeling wordt als onvol
doende van de hand gewezen. Bijzon
der teleurstellend is de voorgestelde
verhoging van de omzetbelasting per
1 januari 1968. Het is zeer de vraag
of in 1968 nog hetzelfde beleid ten
aanzien van de bestedingen nodig is
als in 1967. In de macro-economische
verkenning wordt reeds gewezen op
de mogelijkheid van een doorschieten
door het evenwicht, waardoor een
werkloosheid van boven de 2 procent
zou ontstaan.
Eveneens bestaan bezwaren tegen de
aard van de. belastingmaatregel. De
wyze waarop de verhoging wordt toe
gepast verzwakt de soeiale structuur
van de omzetbelasting. Gevreesd
moet worden, dat door het vooruitlo
pen op de verhoging en door allerlei
afrondingen, de stijging van de kos
ten van levensonderhoud aanzienlijk
groter zal zyn dan rechtstreeks uit
de verhoogde belasting zou volgen.
Met instemming heeft het overlegor
gaan kennis genomen van de passage
in de troonrede, waarin wordt- ver
klaard, dat de loonontwikkeling niet
uitsluitend bepaald wordt door de
groei van de arbeidsproduktiviteit.
De verwachting ten aanzien van de
exportstijging wijst uit, dat de Ne
derlandse concurrentiepositie door de
loonstijgingen van de laatste jaren
niet is aangetast. Eveneens betuigt
het overlegorgaan zijn instemming
met de. aankondiging van een wijzi
ging van de onteigeningswet waar
door een betere regeling voor de ver
deling van de Bchaarse grond tot
stand kan komen. Tevens verwacht
het overlegorgaan dat nog in het lo
pende parlementaire jaar het sta
kingsrecht wordt geregeld en een be
gin wordt gemaakt met de herzie
ning van de structuur van de onder
neming.
DEN HAAG (ANP) Zestig pro
cent van de Nederlandse personen
auto's is in het bezit van de groep
met de lagere inkomens en juist
daarom - zo zegt de ANWB in een
commentaar op de miljoenennota
ls het zo teleurstellend dat, juist nu
de prijs van benzine door scherpe
concurrentie dalende is, deze daling
door de voorgestelde accijnsverhoging
praktisch ongedaan zal worden ge
maakt.
De ANWB acht dit moeilijk verenig
baar met de toch wel algemeen aan
vaarde plaats die de personenauto in
de Nederlandse samenleving inneemt.
De bond acht het verheugend dat de
regering niet heeft geaarzeld om
meer geld te vragen voor het rijks
wegenfonds waarvan de inkomsten
te krap leken te zijn (een tekort van
ongeveer 100 miljoen gulden). Te
leurstellend daarentegen weer acht
de bond het dat dit bedrag uilsluitend
uit de verhoging van de motorrij
tuigenbelasting moet komen.
Bij de oprichting van het rijkswegen
fonds kwam het er namelijk op neer,
aldus de ANWB. dat de gelden voor
dit fonds voor twee derde deel uit
de algemene middelen kwamen en
voor een derde deel uit een nieuwe
belasting, namelijk de 65 opcenten
op de motorrijtuigenbelasting. De
bond zou het billijk hebben geacht,
wanneer het huidige tekort ln een
zelfde verhouding zou worden opge
bracht door het rijk uit de algemene
middelen en uit een verhoging van
de opcenten op de motorrijtuigen
belasting.
De ANWB meent dat van '■•en even
redige verdeling van de lasten .waar
de regering naar streeft, geen sprake
is. nu blijkt dat het wegverkeer van
.het begrotingstekort van 718 mil
joen gulden meer dan een derde deel
(benzineaccijns 130 miljoen; ver
hoging motorrijtuigenbelasting 107
miljoen) moet opbrengen. Bij deze
becijfering is dan nog geen rekening
gehouden met de 60 miljoen gulden
die wordt verkregen door verhoging
van de accijns op dieselolie en waar
van toch ook een groot deel door het
wegverkeer wordt betaald.
UTRECHT (ANP). Het overleg
orgaan van de drie vakcentrales, het
NW, NKV en CNV meent, dat de
begroting 1967 een belangrijke bij
drage zal kunnen leveren tot het
evenwichtsherstel van de Nederland
se economie. Daarbij zal nauwkeurig
in het oog moeten worden gehouden
of de ontspanning niet te ver door
schiet, waardoor de werkgelegenheid
in gevaar zou worden gebracht. De
belangrijkste positieve factor daarbij
is, dat, op een enkele uitzondering
na, geen afbreuk wordt gedaan aan
de essentiële overheidszaken op het
gebied van de woningbouw, het on-