Begroting bijdrage tot herstel van evenwicht Sociaal-politiek klimaat is thans niet meer zo gunstig Sociaal- politiek beleid: 7 punten Klemmend protest NOB wegtransport MINISTER DR G. M. J. VELDKAMP MEENT: Kernonderzeeér en oefengelegenheid de Intensivering van >schaduwvlekken' samenwerking in 0p N A V O-verband' defensiebeleid Maatschappelijk overleg heeft aan betekenis ingeboet REGERING DISCRIMINEERT' Hoog nadelig saldo voor automobilist MILJOENENNOTA 5 ANWB: geen evenredige verdeling lasten Bezwaren tegen verhoging van omzetbelasting WOENSDAG 21 SEPTEMBER 19Ó6 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 DEN HAAG (ANP) De Neder landse regering zal haar beleid ge richt houden op voortzetting en in tensivering van de samenwerking In NAVO-verband volgens de tot dus verre steeds gehuldigde beginselen, aldus de memorie van toelichting op de begroting voor buitenlandse za ken voor 1967. Volgens de memorie betekent dat op politiek terrein dat de regering actief zal blyven deel nemen aan het bondgenootschappe- lyk overleg over internationale vraag stukken, waarmee het bondgenoot schap zich geconfronteerd ziet. De regering betreurt, aldus de me morie van toelichting, de beëindiging van Frankrijks deelneming aan het geïntegreerde westelijke defensiestel sel en dat niet slechts op militaire maar voor ook op politieke gronden. De politiek van het westen, ook te genover de communistische wereld, dreigt erdoor te worden verzwakt. De regering blijft voortdurend attent op mogelijkheden die zich kunnen voordoen voor een Nederlands initia tief om tot vrede in Vietnam te ko men, hetzij in het kader van de Ver enigde Naties, hetzij daarbuiten. Zo lang echter geen verandering komt in de houding van de Noordvietna- mese regering en de communistische landen de inmenging van de Ver enigde Naties blijven afwijzen, valt te vrezen dat de kansen voor zin volle vredespogingen gering blijven. De minister van buitenlandse zaken, mr J. M. A. H. Luns, wil aldus de memorie van toelichting, geen al te optimistische verwachtingen wekken ten aanzien van de mogelijkheden voor de toetreding van Groot-Brit- tannië tot de EEG in de naaste toe komt. DEN HAAG (ANP) In de memo rie van toelichting op de defensie begroting 1967 toont minister De Jong zich teleurgesteld over ,het moeizame verloop' van het overleg met Amerika over de technische hulp by de bouw van een onderzeeboot met kernvoortstuwing. Overigens merkt hy op, geenszins de hoop te hebben opgegeven dat dit overleg .alsnog tot een bevredigend resultaat zal leiden'. Dit overleg wordt in de begroting één van de schaduwvlekken op het defensiebeleid genoemd. Andere gro te problemen, die .ondanks alle daar aan gegeven aandacht en moeite' nog niet tot een oplossing konden worden gebracht, waren de oefennood van de koninklijke landmacht en de perso neelsvoorziening, in het bijzonder wat betreft de werving van voldoende vrijwillig dienend militair personeel. In de memorie van toelichting wordt meegedeeld, dat voor het oefenvraag stuk een nieuwe oplossing in studie is genomen. Gepoogd wordt om in ons land voor de oefeningen in groter verband de beschikking te krijgen over enkele .regionale' oefenterrei nen. Uitvoerig wordt in die toelichting stilgestaan bij de grondslagen van het defensiebeleid en geconcludeerd wordt, dat gestreefd zal worden naar nakoming van de in NAVO-verband aangegane defensieverplichtingen, naar deelneming aan de opbouw van de vredesinstrumenten van de Ver enigde Naties en naar medewerking aan de totstandkoming van maatre gelen tot wapenbeheersing en gelei delijke algemene ontwapening. Meegedeeld wordt, dat besprekingen gaande zijn om tot legering van een LONEN REEËL AANZIENLIJK GESTEGEN DEN HAAG (ANP) Uit de Ionn- structuurcnquéte van 1962. ingesteld door het CBS, en daarna gehouden halfjaarlijkse loononderzoeken blijkt zo staat in de memorie van toe lichting op de begroting van sociale zaken en volksgezondheid voor 1967 dat in de periode oktober 1961 tot oktober 1965 de gemiddeld ver diende bruto-weeklonen in de nijver heid voor meerderjarige mannelijke arbeiders jaarlijks met bijna 10 pro cent en voor meerderjaige vouwe- lljke arbeidskrachten met 12,4 pro cent zijn gestegen. In dezelfde peri ode zijn de Ionen ook reëel aanzien lijk gestegen: het gemiddelde bruto- weekloon ging voor alle nijverheids- arbeiders met 46,8 procent omhoog. In hetzelfde tijdvak steeg het index cijfer van de kosten van levenson derhoud met 15,7 procent Dit betekent dat er globaal geno men in 4 jaar tijd een reële loon stijging van 25 procent optrad. Een dergelijke aanzienlijke stijging is eerder nog niet voorgekomen. nog groter aantal legereenheden In Duitsland te komen. Over en weer zal de zogenoemde voorraadopleg in ons land en in West-Duitsland wor den vermeerderd. Het volgend jaar zal, zo biykt uit de toelichting, de eerste compagnie wor den geformeerd die een taak heeft in de bescherming tegen en de be strijding van de uitwerking van de nucleaire, bacteriologische en chemi sche middelen. Omstreeks 1 januari 1D67 zullen de 31ste en 33ste mobi lisabele Infanteriebrigades kunnen worden opgeheven, aangezien de taak van deze eenheden door Westduitse eenheden zullen worden overgeno men. De 32ste mobilisabele infante riebrigade zal vermoedelijk omstreeks 1 januari 1968 kunnen worden op geheven. In het tekort aan lichte tanks voor de verkenningseenheden zal worden voorzien door een modern type verkenningstank, die zo moge lijk In 1968 kunnen worden inge voerd. VAKCENTRALES MENEN: Tevens echter denkt hij aan het tot stand komen van een aantal over het land verspreide, goed toegeruste arbeidsrevalidatieafdelingen voor li chamelijk gehandicapten, alsmede test- en trainingsafdelingen voor geestelijk gehandicapten. Bovendien denkt de minister in dit verband aan de organisatie van een voldoende verscheidenheid in arbeidsmogelijk heden. DE INFLATIE... DEN HAAG (ANP) De vraag of het sociaal-politieke klimaat in ons land op dit ogenblik nog zo gunstig is te noemen als het tal van jaren is geweest, moet naar de mening van de minister van sociale zaken en volksgezondheid, dr G. M. J. Veldkamp ontken nend worden beantwoorden. Geleidelijk aan heeft het maatschap pelijk overleg in de onmiddellijk achter ons liggende jaren aan be tekenis ingeboet, aldus de bewindsman in de memorie van toe lichting op de begroting 1967 van zjjn departement. Tal van fac toren zijn daarop, volgens de minister, van invloed geweest, zoals gebleken moeilijkheden om op centraal niveau aan de kant van het bedrijfsleven verantwoordelijkheid te aanvaarden voor de loon vorming, die zich op bedrijfstak- en ondernemingsniveau afspeelt. ,Met name de gebleken onmogelijk heid om het loonsysteem te hanteren, waartoe met ingang van 1963 op voorstel van het bedrijfsleven was overgegaan, alsmede do tegenstelling met betrekking tot het doen van een nieuwe keuze, hebben veel afbreuk gedaan aan de betekenis van het overleg als katalyserende factor voor een goed sociaal klimaat. Ook het sa menspel van overheid en bedryfsleven heeft daardoor aan betekenis inge boet.' Moeilijkheden -De minister wijst voorts op de moei lijkheden, voortspruitende uit het vraagstuk georganiseerden- ongeor ganiseerden. Van de tegengestelde opvatting met betrekking tot 'n aan tal vraagstukken van maatschappe lijke structuur, zoals dat van de her ziening van de rechtsvorm van de onderneming en dat van de vermo- gensaanwasdeling, is naar de mening van de minister moeilijk te zeggen, of zij meer mede-oorzaak dan mede gevolg zijn van de gesigna leerde moeilijkheden. Minister Veld kamp meent, dat alles gedaan moet worden om tot een verbetering Vam het sociale klimaat te komen. Dit geldt zowel voor het bedrijfsleven als voor de overheid. Het zou de minister verheugen, wanneer het maatschap- Selijk overleg zowel ten opzichte van et bedrijfsleven als ten opzichte van het samenspel met de overheid zijn waarde zou kunnen herwinnen en het daardoor ook weer mogelijk zou wor den voor het bedrijfsleven meer ver antwoordelijkheid te aanvaarden, zo wel op centraal als op bedrijfstaks- niveau. Buitenlandse arbeiders Ten aanzien van gezondheidszorg, huisvesting, maatschappelijke aan passing en gezinshereniging van ln ons land werkzame buitenlandse ar beidskrachten wordt gestreefd naar de ontwikkeling van een gecoördi neerd beleid, waardoor gebleken te kortkomingen kunnen worden opge heven en moeilijkheden in de toe komst kunnen worden voorkomen. Bij de bepaling van het beleid moet worden overwogen aldus minister Veldkamp dat uit een economisch oogpunt de tewerkstelling van bui tenlandse arbeidskrachten gewenst is. Voor de emigratie naar de overzeese immigratielanden als geheel genomen geldt, dat in 1965 een lichte stijging van het aantal vertrekkenden viel waar te nemen, welke tendentie tot een bescheiden toeneming zich in het lopende jaar lijkt te handhaven. Dit geeft redelijke grond aan de verwachting dat de emigratie in 1967 geen wezenlijk ander beeld zal tonen. Aldus de memorie van toe lichting. De scholingsmogelijkheden aan de centra voor vakopleiding van vol wassenen zullen worden uitgebreid. De memorie van toelichting, zegt hierover, dat de scholingsfaciliteiten, welke tot dusver voornamelijk zijn afgestemd op de behoefte aan beoefe naren van de meest voorkomende be roepen in de bouwvak en metaal industrie, zullen worden aangevuld met opleidingen tot een aantal be roepen, welke van toenemende bete kenis worden door de technologische evolutie, die zich in de industrie vol trekt. Het betreft hier opleidingen die niet door ongeschoolden kunnen worden gevolgd, omdat reeds bij de aanvang een zekere kennis en ervaring by de cursisten aanwezig moeten zijn. Overheid TEGEN NIEUWE LASTEN VOOR WEGVERKEER Voor wat de overheid betreft staat de bewindsman op het standpunt, dat deze, waar zij in het kwalitatieve vlak kam bijdragen tot verbetering van het sociaal-politieke klimaat, al les moet doen om dit te bevorderen. In dit verband denkt minister Veld kamp aan de verwezenlijking van een goed systeem van loonvorming, na dat het desbetreffende SER-advies zal zijn uitgebracht en (eveneens na zodanige advisering) aan de ver sterking van de economische mede zeggenschap. Voorts noemt hij de verbetering van arbeidsomstandighe den en de bevordering van het tot stand komen van een eenvoudige en doorzichtige sociale wetgeving. Loonsverbeteringen DEN HAAG De NOB-wegtrans- port waarbij het merendeel van de Nederlandse wegvervoerondernemera ls aangesloten protesteert met de grootst mogelijke klem tegen de in de miljoenennota voor 1967 aange kondigde belastingplannen met be trekking tot wegverkeer en wegver voer, zo heeft zij het ANP laten we ten. Veruit het grootste deel, name lijk bijna 260 miljoen gulden, van de voor volgend jaar voorgestelde belastingverzwaringen zal moeten worden opgebracht door de gemo toriseerde weggebruikers, zo stelt de NOB-wegtanspot. De oganlsatie NOB-wegtransport. De organisatie acht dit des te onbillijker, omdat de gemotoriseerde weggebruikers ook zonder enigerlei belastingverhoging, Per 1 augustus J 1 waren voor bijna 1,7 miljoen werknemers, dit is het overgrote deel van het totale aan tal onder CAO of bindende loonrege ling vallenden, op 1 januari van dit jaar of later ingaande verbeteringen in de lonen en andere arbeidsvoor waarden goedgekeurd, zo deelt mi nister Veldkamp verder mede in de memorie v»„ toelichting. over benzineacciins Met deze verbeteringen was een loon- J kostenstijging gemoeid voor circa 8 procent. Hierbij tekent de memorie van toelichting echter aan, dat van dit percentage ruim 0,4 procent be trekking heeft op het inhalen van achterstanden als bedoeld in de alge mene aanwijzing aan het college van rijksbemiddelaars van 9 juni jongst leden. Van deze 0,4 procent kan over eenkomstig die aanwijzing 0,2 pro cent in '66 worden uitbetaald en mag het overige eerst in 1967 worden ge financierd. De loonkostenstijging voor 1966 bedroeg derhalve tot 1 augustus jongstleden bijna 7,8 procent. Gelijke beloning Grote vooruitgang Is de laatste jaren gehoekt op hot punt van de gelijke beloning van mannen en vrouwen, zo wordt geconstateerd in dc memorie van toelichting. In de jaren 1959 tot 1966 stegen de regelingslonen per uur voor de vrouwelijke handarbeiders in het particuliere bedijfsleven met 107 pocent, tegen een stijging van 74 procent voor do lonen van manne lijke handarbeiders. Sociale icerfcooorziening Tot de actuele beleidspunten op het terrein van de complementaire soci ale voorzieningen rekent minister Veldkamp in de eerste plaats het tot stand komen van de thans bij de twee de kamer in ontwerp aanhangige wet sociale werkvoorziening (wsw) zo schrijft hij in de memorie van toe lichting. Wanneer dit ontwerp kracht van wet zal hebben gekregen, zal daarmee de blijvende verantwoorde lijkheid van de overheid voor het zoveel mogelijk scheppen en in stand houden van voldoende en geschikte aangepaste werkgelegenheid buiten twijfel zijn gesteld. Nauwelijks minder belangrijk dan dit Wettelijke kader acht de bewindsman hot verwezenlijken van een organi satorisch kader, dat voldoende moge lijkheden en waarborgen biedt voor verdere ontplooiing van de sociale werkvoorziening naar de eisen en oehoeften van de tijd. Het eerste aspect van dit organisa torische kader betreft, zo schrijft de minister verder, de noodzakelijke be werktuiging van het uitvoeringsappa raat der sociale werkvoorziening. De minister denkt daarbij aan de werk- elding, waarin de noodzakelijke des- Kundigheden op bedrijfsmedisch, menskundig, technisch, bedrijfsecono misch en commercieel terrein niet mogen ontbreken. DEN HAAG (ANP) De RAI (Neder landse vereniging ,De rijwiel- en auto mobielindustrie) kan, uit wat in de jongste miljoenennota is gepubliceerd slechts concluderen, dat het verschil tussen wat «1e automobilist aan belas tingen moet opbrengen en wat voor hem aan wegen etc. door de overheid wordt uitgegeven, nog groter is ge worden; als gewoonlyk met een hoog nadelig saldo voor de automobilist. Dat de regering, ondanks de van veel zijden uitgeoefende felle kritiek op de in 1964 en 1965 aangekondigde belas tingverhogingen voor het wegverkeer, de benzineaccflns en de opcenten op de motorrijtuigenbelasting opnieuw heeft verhoogd, duidt erop, dat men in overheidskringen de sociale en eco nomische betekenis van de auto nog immer onderschat. Dit, terwijl met ruim anderhalf miljoen auto's bijna de helft der Nederlandse gezin nen gemotoriseerd is, aldus de RAI. Volgend jaar, zo zegt de RAI verder, zulen de automobilisten meer dan tien procent van de staatsinkomsten gaan opbrengen, namelijk een bedrag van meer dan twee miljard gulden aan motorrijtuigenbelasting en nog een half miljard aan het exorbitant hoge weeldetarief der omzetbelasting. Het mag verheugend zijn, aldus de RAI, dat de aangekondigde verdubbeling der opcenten door middel van het rijkswegenfonds direct aan de wegen, bouw ten goede komt; men mag zich toch niet ontveinzen dat het volgend jaar aan wegenaanleg te besteden be drag nog steeds te laag is om de achterstand op het gebied van de wegen niet groter te laten worden ln dit licht bezien is het onvoorstel baar dat de verhoging van de benzi- neacijns, waarvan de opbrengst ten goede komt aan de ook dit jaar weer sterk verhoogde algemene middelen, len Immers wordt slechts een bedrag aan aanleg en verbetering van wegen besteed, dat in geen enkele verhou ding staat tot de hoge lasten van het wegverkeer, aldus de RAI. aan verkeersbelastingen reeds aan zienlijk meer betalen dan er aan ver- keersvoorzleningen wordt uitgegeven. De NOB-wegtraasport becijfert dat er uit verkeersbelastingen dit jaar ongeveer 1626 miljoen guldens in de schatkist zullen vloeien. De uitgaven voor verkeersvoorzieningen becijfert ze op een miljard gulden. Deze wan verhouding, zo zegt de NOB, zal zich ook volgend jaar voordoen. Nog zon der verhoging van de verkeersbelas- tingen zal dan de totale opbrengst uit die belastingen (door het norma le accres) met 190 miljoen gulden stijgen tot 1816 miljoen gulden. Uit deze meerdere opbrengst kunnen de hogere rijksuitgaven voor verkeers voorzieningen reeds met groot gemak worden gefinancieerd, aldus het standpunt van de NOB. Zeer in het bijzonder protesteert de NOB-wegtramsport tegen het voor nemen om naast de verhoging van de benzine-accijns, met de daarbij be horende aanpassing van de .diesel verhoging', afzonderlijk ook nog eens de accijns op dieselolie met 2,2 cent per liter te verhogen. Deze maatre gel zou 60 miljoen gulden opleveren in 1967. Van dit bedrag zal ng.ar schatting 22 miljoen gulden door ge motoriseerde weggebruikers worden betaald. Die 22 miljoen zal bijna ge heel moeten komen van de houders van bedrijfsauto'z. De regering discrimineert: terwijl de regering eveneens de belastingen op hot wegvervoer nog verder opschroeft dan voor het gewone weg verkeer, geeft rij anderzijds de Ne derlandse spoorwegen een gift in eens van 35 miljoen, terwijl een onderzoek naar de oorzaak van de 5 tekorten van de NS, by verkeer en waterstaat praktisch nog moet be- glnnen. DEN HAAG (ANP) Wat betreft het voor 1967 te voe ren sociaal-politiek beleid denkt minister Veldkamp, zo blijkt uit de begroting 1967, aan: Ihet liberalisatie-streven in de loonpolitiek 2 het streven naar een flexibel arbeidsvoorzieningsbeleid 3 het steven naar uitbouw en af bouw van de sociale zeker heid; 4 de accentsverschuiving in het streven naar medezeggen schap en bezitsvorming; 5 de heroriëntering op de doel stelling der arbeidsbescher ming; 6 de verbreding van de .scope' van het volksgezondheidsbe leid; 7 vereenvoudiging, modernisering en codificatie van de sociale wetgeving. Aangaande de loonpolitiek staat de regering op het standpunt, dat van de loonontwikkeling in de hui dige conjuncturele situatie geen autonome inflatoire impuls mag uitgaan. .Hoewel de loonontwik keling niet alleen door de produc tiviteitsontwikkeling wordt be paald. is het duidelijk', aldus de memorie van toelichting, ,dat. mede uit een oogpunt van werk gelegenheid. het tempo van de loonstijging der laatste jaren niet kan worden gehandhaafd. De re gering heeft met belangstelling kennis genomen van de mening der werknemersorganisaties, dat het aanbeveling verdient in 1967 het voor directe besteding vatba re deel van de loonstijging te be perken en daarboven de mogelijk heid te geven tot loonstijgingen, die uitsluitend in de beléggings- sfeer gebracht mogen worden, waartoe zowel een bijdrage voer de .coming service' van de be- drijfs- en ondernemingspensioen fondsen als het zg. spaarloon in aanmerking zou kunnen komen.' DEN HAAG: Prinsjesdag. Ope ning van de staten-generaal. Overzicht van de Ridderzaal tij dens het voorlezen van de troon rede door H M de Koningin. derwijs, de ontwikkelingshulp en het verkeer. De te verwachten ontspan ning op de arbeidsmarkt maakt het echter noodzakelijk het regionale werkgelegenheidsbeleid te intensive ren, Tevens zal met deze omstandig heid rekening moeten worden gehou den bij het vaststellen van het toela tingsbeleid van buitenlandse arbeids krachten. De krapte op de kapitaalmarkt leidt reeds nu tot een vermindering van de activiteit op de bouwmarkt. Mede uit dien hoofde zal er eerder reden zijn voor een verhoging dan voor een ver mindering van het aantal in aan bouw te nemen woningwetwoningen. Bedacht moet worden dat een ver mindering van de bouwactiviteit ja renlang doorwerkt. De versnelde inning van belasting voor een bepaalde groep vermin dert één van de vele voordelen, die zelfstandigen op het terrein van de belastingheffing ten opzichte van vaste inkomenstrekkers ge nieten en kan dus, evenals de voorgestelde speculatie-winstbe lasting beschouwd worden als een positieve bijdrage tot verminde ring van bestaande discriminaties. De voorgestelde koppeling van het tarief voor overwerk aan de conjunc turele ontwikkeling wordt als onvol doende van de hand gewezen. Bijzon der teleurstellend is de voorgestelde verhoging van de omzetbelasting per 1 januari 1968. Het is zeer de vraag of in 1968 nog hetzelfde beleid ten aanzien van de bestedingen nodig is als in 1967. In de macro-economische verkenning wordt reeds gewezen op de mogelijkheid van een doorschieten door het evenwicht, waardoor een werkloosheid van boven de 2 procent zou ontstaan. Eveneens bestaan bezwaren tegen de aard van de. belastingmaatregel. De wyze waarop de verhoging wordt toe gepast verzwakt de soeiale structuur van de omzetbelasting. Gevreesd moet worden, dat door het vooruitlo pen op de verhoging en door allerlei afrondingen, de stijging van de kos ten van levensonderhoud aanzienlijk groter zal zyn dan rechtstreeks uit de verhoogde belasting zou volgen. Met instemming heeft het overlegor gaan kennis genomen van de passage in de troonrede, waarin wordt- ver klaard, dat de loonontwikkeling niet uitsluitend bepaald wordt door de groei van de arbeidsproduktiviteit. De verwachting ten aanzien van de exportstijging wijst uit, dat de Ne derlandse concurrentiepositie door de loonstijgingen van de laatste jaren niet is aangetast. Eveneens betuigt het overlegorgaan zijn instemming met de. aankondiging van een wijzi ging van de onteigeningswet waar door een betere regeling voor de ver deling van de Bchaarse grond tot stand kan komen. Tevens verwacht het overlegorgaan dat nog in het lo pende parlementaire jaar het sta kingsrecht wordt geregeld en een be gin wordt gemaakt met de herzie ning van de structuur van de onder neming. DEN HAAG (ANP) Zestig pro cent van de Nederlandse personen auto's is in het bezit van de groep met de lagere inkomens en juist daarom - zo zegt de ANWB in een commentaar op de miljoenennota ls het zo teleurstellend dat, juist nu de prijs van benzine door scherpe concurrentie dalende is, deze daling door de voorgestelde accijnsverhoging praktisch ongedaan zal worden ge maakt. De ANWB acht dit moeilijk verenig baar met de toch wel algemeen aan vaarde plaats die de personenauto in de Nederlandse samenleving inneemt. De bond acht het verheugend dat de regering niet heeft geaarzeld om meer geld te vragen voor het rijks wegenfonds waarvan de inkomsten te krap leken te zijn (een tekort van ongeveer 100 miljoen gulden). Te leurstellend daarentegen weer acht de bond het dat dit bedrag uilsluitend uit de verhoging van de motorrij tuigenbelasting moet komen. Bij de oprichting van het rijkswegen fonds kwam het er namelijk op neer, aldus de ANWB. dat de gelden voor dit fonds voor twee derde deel uit de algemene middelen kwamen en voor een derde deel uit een nieuwe belasting, namelijk de 65 opcenten op de motorrijtuigenbelasting. De bond zou het billijk hebben geacht, wanneer het huidige tekort ln een zelfde verhouding zou worden opge bracht door het rijk uit de algemene middelen en uit een verhoging van de opcenten op de motorrijtuigen belasting. De ANWB meent dat van '■•en even redige verdeling van de lasten .waar de regering naar streeft, geen sprake is. nu blijkt dat het wegverkeer van .het begrotingstekort van 718 mil joen gulden meer dan een derde deel (benzineaccijns 130 miljoen; ver hoging motorrijtuigenbelasting 107 miljoen) moet opbrengen. Bij deze becijfering is dan nog geen rekening gehouden met de 60 miljoen gulden die wordt verkregen door verhoging van de accijns op dieselolie en waar van toch ook een groot deel door het wegverkeer wordt betaald. UTRECHT (ANP). Het overleg orgaan van de drie vakcentrales, het NW, NKV en CNV meent, dat de begroting 1967 een belangrijke bij drage zal kunnen leveren tot het evenwichtsherstel van de Nederland se economie. Daarbij zal nauwkeurig in het oog moeten worden gehouden of de ontspanning niet te ver door schiet, waardoor de werkgelegenheid in gevaar zou worden gebracht. De belangrijkste positieve factor daarbij is, dat, op een enkele uitzondering na, geen afbreuk wordt gedaan aan de essentiële overheidszaken op het gebied van de woningbouw, het on-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 15