Karei Doorman' begin
1967 terug in smaldeel
Bogaers wil 12.500
woningwetwoningen-B
Begrotingsbeeld
samengevat
Perscommentaren op troonrede en miljoenennota
TOELICHTING BEGROTING DEFENSIE
Sow jet-Unie blijft
potentiële
bedreiging
Modeshow
Nederland-Kattenburg
1
Rijk heeft voor
1967 geen geld
nodig van open
kapitaalmarkt
Onteigeningswet
wordt gewijzigd
Produktie aan
gebouwen van
6 miljard
.Mineur'
WOENSDAG 21 SEPTEMBER I960
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
ADVERTENTIE)
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG De veiligheid
van het Atlantisch bondgenoot
schap gebiedt dat de maritieme
beveiliging onverminderd in
stand wordt gehouden. Aldus
begint de minister van defensie
zijn inleiding op het marineon
derdeel van de toelichting op
zijn begroting-1967. De minister
verklaart dat de zee- en lucht
strijdkrachten van de Sowjet-
Uni een blijvende potentiële be
dreiging vormen van de vitale
zeeverbindingen tussen West-
Europa en Noord-Amerika en
dat met name het aantal Sowjet-
onderzeeboten met atoomkop-
raketten voortdurend groeit.
De minister onderscheidt in zijn pro
gramma voor de koninklijke marine
plannen op lange en op kox-te termijn.
Tot: die op korte termijn behoort de
wederopneming van hr ms vlieg
kampschip Karei Doorman' na ver
vanging van de stoom houders in be
gin 1967 in het smaldeel. Van de zes
fregatten van de .Van Speyk'-lclasse
die in aanbouw zijn zullen er nog
twee in 1966 hun proeftochten aan
vangen. De proeftochten van de ove
rige" vier worden in 1967 gehouden, in
datzelfde jaar worden vier van de zes
schepen aan de vloot toegevoegd.
Voor deze fregatten is besloten de
,Wasp-helikopter aan te schaffen,
een toestel met doelzoekende torpe
do's. Twaalf van deze machines wor
den in de komende maanden afgele
verd. Met het beschikbaar komen van
de nieuwe fregatten worden de zes
van het ,Van Amstel'-type uit de
sterkte genomen en aan de Ameri
kaanse regering (van wie ze in
bruikleen waren) teruggegeven.
bouw van onderzeeboten met kern
voortstuwing. Rakend aan dit plan
op langere termijn deelt de minister
mede dat over het verkrijgen van
technische hulp bij de bouw ervan
voortdurend overleg wordt gevoerd.
De voorbereidingen voor de bouw van
twee onderzeebootbestrijdingsfregat-
ten, uitgerust met grond-lucht gelei
de projectielen, maken goede vorde
ringen. Nog in de loop van 1966 zal
een deel van de benodigde appara
tuur worden besteld terwijl de aan
besteding van de schepen in 1968 zal
kunnen geschieden, aldus de minis-
De aanbesteding van de onderzee-
bootbestrijdingsschooJ zal in de loop
van 1967 plaatsvinden. Aan verbete
ringen van schepen en bestaande ge
bouwen wordt, zo verzekert de minis
ter, aandacht geschonken.
Met voldoening wijst de minister er
op, dat sinds 1963 voor de dienst van
het Loodswezen etc. vijf Ioodsafhaal-
vaartulgen, 1 zeebetonningsvaartuig
en 1 lichtschip gebouwd en in dienst
gesteld zijn, terwijl thans wordt voor
zien in de bouw van twee loodsvaar-
tuigen, twee loodsafhaalvaartuigen,
een zeebetonningsvaartuig en een
hulpbetonningsvaartuig.
3PY DAYS TOONT IN SAMENV
TRIUMPH HAPPY DAYS TOONT IN SAMENWERKING MET
HAAR NAJAARSCOLLECTIE
tltS
füf
HOFLEVERANCIER
DE PREMIEPERCENTAGES
Werknemers
Woensdag 28 september te 20.30 uur
Hotel De Korenbeurs, Grote Zaal.
Toegangskaarten uitsluitend bij
Nederland Kattenburg N.V., Lange Kerkstraat 27,
Goes, tel. 5558.
1966
1967
1966
1967
Algemene oudei'domswet
8,7
9,2
Algemene weduwen- en wezenwet
1,5
1,5
Algemene kinderbijslagwet
2,1
'VSFS-
Algemene wet zware genees
kundige risico's
1,6
Ziekenfondswet
2,9
2,9
5,8
Wet op de arbeidsongeschikt
heidsverzekering
1,85
1,85
stijging
daling
van
van
1,05
0,05
W ex'kloosheidswet
0,5
0,5
0,5
0,5
Ziektewet 1
1,5
1 a 1,5
4,5 a 5,5
5,5 6
Interimwet invaliditetis-
rentetrekkers
2.4
Ongevallenwet-
1,3
Kinderbijslagwet loontrekkers
RH
I Tr
3
3
Onderzeeboten
De vloot beschikt thans, aldus de toe
lichting, over vier drieciiinder onder
zeeboten van Nederlands ontwerp en
twee van Amerika geleende boten.
Ter vervanging van deze laatste zjjn
twee eencilinderboten in aanbouw.
Op de begroting is een klein bedrag
opgevoerd voor de voorbereidende
werkzaamheden voor een eventuele
HET DEKKW6SPI.AMuT967
de opbrengst ji, my, gulden
Nieuwe wetten
op i juli 1967
Sociale premies
1 procent omhoog
voor werknemers
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De drie nieuwe so
ciale wetten, die op 1 juli 1967 zul
len worden ingevoerd, zullen <ie pre
mielast voor de werknemers met on
geveer één procent van zijn salaris
doen stijgen. De premielast voor de
werkgevers blijft ongeveer gelijk.
Dit wordt meegedeeld in de miljoe
nennota.
De wetten waar het om gaat, zijn:
De algemene wet zware genees
kundige risico's (AWZ), waardoor
alle Nederlanders, ongeacht hun in
komen of vermogen, verzekerd zullen
zijn tegen de geldelijke gevolgen van
zware geneeskundige risico's, bijvoor
beeld langdurige opname in een zie
kenhuis.
A De beperkte volksverzekering zie-
^lcenfondsen (BW), waarvoor een
wetsontwerp dezer dagen bij de twee
de kamer wordt ingediend, Deze ver
plichte verzekering voor .lichte' ge
neeskundige risico's beperkt zich tot
alle Nederlanders (ook zelfstandige
ondernemers) beneden een bepaalde
De wet op de arbeidsongeschikt-
heidsverzekering (WAO) en de
daarbij aangepaste ziektewet. De aan
spraken van loontrekkenden op loon
dervingsvergoeding bij arbeidsonge
schiktheid zullen ruimer worden..
De nieuwe wetten kosten de schat
kist 125 miljoen gulden per jaar.
IN ONS USND DE GROOTSTE STIJGING
shjgmg kosfen v leyensonderhoud(l9S9=IOO)
(Van onze parlementaire redacteur)
Minister Vondeling is blykens de mil
joenennota van oordeel, dat het be
drag aan reserveringen op de voorïn-
schrijfrekening toereikend zal zijn om
de voor 1967 financieringsbehoefte
van het rijk, die met inbegrip van het
verwachte tekort van het gemeente
fonds gesteld kan wortlén op 1,2 mil
jard gulden te dekken.
Het aanbod op de open kapitaalmarkt
mede gevoed door rond 560 mil
joen gulden aflossingen van het rijk
op de binnenlandse gevestigde schuld
kan daardoor, aldus de minister,
wat de overheidsvraag betreft, in de
eerste plaats beschikbaar blijven voor
gemeenten en provincies.
De minister voegt hier echter aan toe,
dat daarnaast de wenselijkheid zich
kan voordoen, dat het rijk in 1967
meer kapitaalmarktmiddelen tot zich
trekt teneinde een in 1966 ongedekt
gebleven tekort alsnog geheel of ten
dele te financieren.
De financieringsbehoefte van het rijk
in 1966 is met inachtneming van het
vermoedelijke tekort van het gemeen
tefonds berekend op ruim 2.1 mil
jard. In de behoefte van financie
ringsmiddelen wordt tot een bedrag
van ongeveer 1050 miljoen gulden
voorzien door in de loop van het jaar
beschikbaar komende reserveringen
op de voorinschrijfrekeningen en voor
450 miljoen gulden door twee inmid
dels geplaatste staatsleningen.
Vermoedelijke Ontwerp-
uitkomsten begroting
1966 1967
Gewone dienst
Uitgaven
Ontvangsten
Buitengewone dienst
Uitgaven
Ontvangsten
Gehele dienst
Nadelig saldo
In de bovenstaande opstelling voor 1967
de volgende posten:
Uitgaven:
Achterblijven van de kasuitgaven
van defensie
Definitieve regeling ziektekostenver
zekering voor ambtenaren per 1 juli
1967
Wijziging pensioenverhaal
Wijziging muntwet
Wijziging militaire pensioenwet
Verhoging van de bijdragen in de
exploitatie van woningwetwoningen
als gevolg van het voorgenomen uit
stel tot 1 juli 1967 van de huur
verhoging die per 1 januari 1967 zou
ingaan
Gevolgen van het in werking tre
den van enkele nieuwe sociale wetten
per 1 juli 1967
Reservering bezitsvormingsfonds (uit
opbrengst Breedband-t.ransactie
Voorzieningen ten behoeve van de
uitbreiding van het gemeentelijk
belastinggebied
(in miljoenen
guldens)
14.831
15.843
16.295
17.658
-F 1.464
1.815
4.028
4.299
432
665
3.596
18.859
16.727
3.634
20.142
18.323
2.132 1.819
geen rekening gehouden met
Ontvangsten:
Wijziging muntwet
Opbrengst van heffingen en leningen
met betrekking tot woningwetwo-
Verfaging
meentefond.
aandeelpercentage ge-
fonds in verband met ver
schuiving van uitgaven van de ge
meenten naar het rijk als gevolg
van het in werking treden van enke
le nieuwe sociale wetten per 1 juli
1967
Voorgestelde belastingwijzigingen
(bruto 158 milj.)
Verkleining van de achterstand bij
het opleggen van nadere voorlopige
aanslagen in de inkomstenbelasting
(bruto 300 milj.)
Vermindering van het tekort per saldo
Nadelig saldo, rekening houdende met de aanvullende posten 1.176
immmnniiiiiifmnninnimiiiiiiminiiinnnniiimiiiiiiuiiiiiiiiiiiiii
BOUWPROGRAMMA-1967:
tADVERTENTIE
Een bouwende
belegging
DEN HAAG Indiening van oen
ontwerp van wet tot wijziging van
de onteigeningswet kan op korte ter
mijn worden verwacht. In de loop
van het komende zittingsjaar zal
wellicht hij de tweede kamer kunnen
worden ingediend een wetsontwerp
tut herziening van het echtschei
dingsrecht. Ook een ontwerp van wet
met betrekking tot de jaarverslag-
goving zal bij de tweede kamer wor
den aanhangig gemaakt.
Een en ander wordt meegedeeld In
de begroting 1967 van het ministerie
van justitie. Uit de memorie van
toelichting op deze begroting blijkt
voorts, dat een nota zal worden sa
mengesteld over een nieuwe struc
tuur voor de kinderbescherming.
Plaats en functie van. alle lrindor--
beschermingsorganen zuilen hierbij
aan de orde komen.
De bestrijding van de verkeerson
veiligheid zal bijzondere aandacht
krijgen. Een wijziging van de politie
wet, in het bijzonder betrekking heb
bend op de taaie van de politie, ten
aanzien van het verkeer op de grote
wegen buiten de bebouwde kommen,
is in voorbereiding.
Over het vraagstuk van de arbelds-
beloning van gedetineerden wordt
meegedeeld, dat een experiment met
volwaardige lonen wordt voorbereid.
De plannen voor een nieuwe gevan
genis te Gouda en voor hulzen van
bewaring; te Amsterdam, Zwolle, Arn
hem, Maastricht en Dordrecht en
voor een nieuwe psychiatrische ob
servatiekliniek in Utrecht of omge
ving zijn in voorbereiding. Het is de
bedoeling de open gestichten te
Hoorn en te Warnsveld te vervangen
door geschiktere inrichtingen.
Aangekondigd wordt een nota over
het vraagstuk van de verpleging en
behandeling van ter beschikking van
de regering gostelden en waarin de
mogelijkheden van een beleid in do
toekomst zullen worden uitgestippeld.
In de begroting vara het ministerie
van justitie wordt aangekondigd,
dat de ministers van justitie en va.n
binnenlandse zaken de problemen van
het huidige politiebestel gezamenlijk
aan een nadere beschouwing zullen
onderwerpen.
Het ligt in de bedoeling het mobi
lofoonnet van het korps rijkspolitie
in het komende jaar uit te breiden
met 50 vaste stations, 74 mobiele
stations en 6 relaisstations. Ook het
telexnet zal worden uitgebreid en
alle districtsbureaus zullen er op
worden aangesloten.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het bouwprogram
ma-I 967, dat een aantal in aan
bouw te nemen woningen van
117.500 tot 125.000 behelst, re
kent met een produktie in de bouw
nijverheid van 6 miljard gulden
voor gebouwen en 2,3 miljard gul
den voor weg- en waterbouw. Mi
nister Bogaers schrijft in zijn toelich
ting, dat het programma voor de
gebouwen alleen kan worden ge
haald als de moeilijkheden met de
DEN HAAG (ANP). Politiek
economisch zitten er ^volgens ,Het
Vaderland' aan deze schijnbaar plau
sibel lijkende rijksbegroting nogal
wat haken en ogen. Het blad wil de
betekenis van de conflictstof niet
overdrijven, maar hoopt dat de rege
ring er niet het probleem van uitbrei
ding der recessieve verschijnselen bij
krijgt. Aan de uitgavenkant is de re
gering er betrekkelijk in geslaagd, op
11 procent na, de stijging der uitga
ven in de hand te houden, maar het
beleid aan de inkomstenkant is ge
compliceerd, terwijl de ramingen van
de baten het blad aan de hoge kant
lijken.
Broddelwerk'
Het .FINANCIËLE DAGBLAD' wijst,
er op dat de overheidsuitgaven nog
steeds excessief zijn te noemen. De
dekking uit nieuwe middelen noemt
het blad broddelwerk, omdat 't kabi
net de omzetbelasting niet mocht
verhogen van de regeringsfracties.
Het blad vervolgt: .hieruit volgt dat
in de sector van de particuliere con
sumptie, waarin overbesteding heerst
ten gevolge van de opeenvolgende
loonexcessen, niets gaat gebeuren'.
De werkgevers zo besluit het blad
kunnen in hun verantwoordelijk
heid voor hun bedrijven, in geen en
kel opzicht op dit kabinet relcenen.
Integendeel, zij hebben er alles van te
vrezen.
,0lio op de golven'
,DE GELDERLANDER' schrijft on
der de titel ,Oiie op de golven?' on
der anderen: men moet zeggen dat
het icabinet-Cals een ernstige poging
heeft gedaan zich het nodige aan te
trekken van de golven van kritiek
welke hel de laatste maanden over
zich heeft afgeroepen. Het heeft er
ook de consequenties uit getrokken.
Zo de financieel-economische situatie
de regering er al niet toe noopte om
in belangrijke mate op haar ambitieus
program terug te komen. Daarnaast,
zo lean men stellen, heeft ook het po
litiek klimaat er het zijne toe bijge
dragen om met een werkprogram
voor de komende parlementaire pe
riode te komen, waarin een mate van
realiteitsbesef aanwezig is.
uit de verkiezingen, waar deze rege
ringspartijen de kous op de kop kre
gen, zo schrijft het blad. .Integendeel,
de regering wil de politiek die ge
richt is op belangen van enkele gro
te monopolies en waaraan alle andere
belangen ondergeschikt gemaakt
worden op verscherpte wijze doorzet
ten in de komende tijd. Alleen met
dien verstande dat de huidige mil
joenennota daartoe de aanloop is. De
pil die nu nog is verguld was met de
belastingverlaging en ingrijpende
verslechteringen pas na de verkiezin
gen in het voorjaar op het bord van
de kiezer gedeponeerd zullen worden'.
De voornaamste kritiek heeft De
Waarheid op de loonpolitiek van de
regering, ,waar is de vrije loonpoli
tiek, die door de overgrote meerder
heid van de bevolking als een eerste
eis van rechtvaardigheid en ais enige
acceptabele loonpolitiek wordt ge
zien?' De Waarheid wijst het zoge
naamde spaarloon af, omdat, zo
wordt gezegd, dit bedoeld is als een
surrogaat voor loonsverhoging.
den, moet liefst maar voor een keer
gelden. Dat is dan ook de bedoeling.
Bij alle budgettaire vindingrijkheid xs
er ook activiteit op ander gebied. Het
regent nota's over allerlei interessan
te ondex-werpen. En legislatief zit
men ook niet stil. Het blijft een ken
merk van dit kabinet, dat het in eik
geval iets wil doen, al is het dan
maar nota's samenstellen. Dat is dan
voorshands een bezigheid die de uit
gaven niet rechtsti'eeks omhoog
duwt. Een van de niet-budgettaire
punten uit de troonrede verdient bij
zondere aandacht, n 1 de passage over
de jeugdproblematiek. Het verdient
waardeilng dat dit punt ter sprake
is gebracht. Het lijkt ons overigens
meer te zijn dan alleen jeugdproble
matiek, tenzij men het begrip jeugd
wil uitbreiden bij wijze van spreken
tot de generaties die nog niet aan
aow toe zijn, aldus de NRC.
Lesje geleerd'
De .HAAGSCHE COURANT'
schrijft: ,Een jaar ouder en een tik
keltje wijzer. Minister Vondeling
heeft zijn lesje geleerd. Daardoor
geeft de begroting 1967 blijk van een
beter financieel beheer dan haar
voorgangster. De kapitaalmarkt is
de as waarom het uitgavenbeleid
dient te draaien. Daarom is het goed
dat ditmaal het begrotingstekort bin
nen zodanige grenzen is gehouden
dat geen beroep op de open kapitaal
markt is vereist. De weg wordt vrij
gehouden voor de gemeenten, die
door het woningbouwprogramma van
125,000 in moeilijkheden waren ge
raakt wegens de bijkomende finan
cieringskosten. De verlaging van de
woningbouw tot 117.500 woningen is
een stap terug die de regering on
gaarne zet. De toonbeweging zal be
palen of de verwachtingen van de re
gering ten aanzien van het uitgaven-
peil in vervulling gaan. Voor de fi-
Het .ROTTERDAMSCH NIEUWS
BLAD' schryft over de troonrede: na
het forse marslied van vorig jaar is
deze troonrede maar een mineurig
deuntje. In plaats van het overmoe
dig tempo van toen markeert het
stuk de pas op de plaats. De rege
ring is bij het vaststellen van de be
groting uitgegaan van een .sobere
uitvoering van haar program', zo
heet het. Het is geen te krasse teim
voor het samenstel va.n plannen en
voornemens, dat ons nu wordt voor
gelegd.
dige gelden voor haar wat afgeremde
plannen te vinden. Om evenveel of
iets minder woningen te bouwen dan
in dit jaar zijn 300 min gulden meer
nodig. De ontwikkelingshulp, die nu
ook wat beter op gang komt, kan
meer geld aan. Het onderwijs vraagt,
ook al zou er niets meer gebeuren,
veel meer geld. Dat geld is gevon
den door een serie financiële maat
regelen, die de kleine inkomens ont
zien en de kosten van levensondex-
houd niet veel zuil endoen stijgen.
Maar daarmee sluit de zaak niet. De
invoering van het sluitstuk van de
sociale wetgeving, is uitgesteld. De
huui-verhoging ook. En waar de ver
snelde inning van de inkomstenbe
lasting maar één keer extra geld in
het laatje brengt en de belastingvex--
hoging voor benzine maar voor één
jaar geldt evenals de verlenging
van de verhoging van de vennoot
schapsbelasting, moet er voor 1968
een andere dekking zijn. Want het
staat nu al vast, dat de uitgaven zul
len blijven stijgen, ook in 1968. Daar-
om heeft de regering besloten nu al
een wetsontwerp in te dienen, waar
in een verhoging van de omzetbelas
ting in 1968 wordt vastgelegd. Deze
regering heeft koxt, te kort, tijd. Dat
verklaart de haast waarmee zij aan
het werk is getrokken en de grote
hoeveelheid plannen en ontwerpen,
die nu op tafel komen.
rassends inhouden. Op de hoogte zijn
de van de diverse bezwaren heeft het
kabinet gezorgd voor een paar sterk
defensieve stukken met ingebouwd
verweer. Op deze manier krijgt de
benauwende verstrengeling tussen
kabinet en regeringspartijen een
verschijnsel dat dezer dagen het mik
punt is wel een zeer provocerend
karakter. Een fors gat voor de fis
cus van 1968 wordt gedicht door een
forse verhoging van de omzetbelas
ting per 1 januari 1968, voor welke
vexïxoging reeds thans een wetsont
werp wordt ingediend. Wij hebben
het al eerder gezegd en we herhalen
het nu: deze methode is niet fraai.
Men kan wel zeggen, dat het volgen
de kabinet verheugd zal zijn over de
aangeboorde bron, maar de verkie
zingen zijn reeds in het voorjaar van
1967. Zo sleeks men zijn neus wel
erg diep in andersmans portefeuille.
Het doet trouweixs ook allemaal zo
gekunsteld, zo vingervlug aan.
financiering niet toenemen en de
nationale overbesteding geringer
wordt. Op het programma staan
weer 12.500 woningwetwoningen-
B, waartegen in de tweede kamer
vorig jaar ernstige bezwaren van
de AR-fractie zijn ingebracht.
Het womngbonwprogranxma gaat
uit van 117.500 woningen (1966:
125.000). Dit aantal kan uitlopen tot
125.000 woningen als de economische
situatie of het resultaat van de ko
mende nationale spaaractie het toe
laat.
De verdeling van de woningen over
de verschillende soorten wordt als
volgt:
Bij een totaal van 117.500 woning
wetwoningen 57.500; gesubsïd. par
ticuliere huurwoningen 14.500; ge-
sub. partic. eigen won. 22.500: onge-
sub. woningen 23.000: bij een totaal
van 125.000 respectievelijk: 60.000:
16.000: 24.000; 25.000.
B-woningen
Bg de 57.500 woningwetwoningen
zijn inbegrepen 12.500 woingwetwo-
ningen-B (duurdere woningwetwo
ningen). In het programma is de zo
genaamde vrije-tijdsbouw buiten be
schouwing gelaten. Het totale bedrag
dat voor de woningbouw nodig zal
zijn. bedraagt 3,2 miljard, dat is
53,8 procent van de totale bouwpro-
duktie. Uit de schatkist zal 2 miljard
gulden nodig zijn.
Meevaller'
,Snrceance'
Matte indrak'
,Jeagd'
.Surrogaat'
.DE WAARHEID' concludeert dat het
kabinet-Cals in gx-ote lijnen de poli
tiek voortzet van het afgelopen jaar.
Door de regering zijn op geen enkele
positieve manier de lessen getrokken
De NIEUWE ROTTERDAMSE
COURANT' schryft dat wat het dek
kingsplan betreft de korte levensduur
van het kabinet een beetje een moei
lijkheid is. Anderzijds is die korte le
vensduur ook wel enigszins gunstig,
want een zo ingewikkeld samenspel
van maatregelen als nu is uitgevon-
Volgens de TELEGRAAF/NIEUWS
VAN DE DAG' ademt de troonrede
1967 een sfeer van benauwenis en
gezien de huidige situatie niet ten on
rechte. De nadruk wordt dan ook ge
legd op de noodzaak van het sparen.
Dat is weinig aanlokkelijk onder een
regering die de inflatie zelf in de
hand heeft gewerkt. Oolc de paragra
fen die betrekking hebben op de de
partementen buiten het sociaal-eco
nomisch terrein maken een matte in
druk.
Het is een troosteloos gezicht het
kabinet-Cals te zien uitstaren over
de nog rokende puinhopen van de
eens met zoveel zelfvertrouwen aan
gekondigde ombuiging van het beleid
en inhaal achtergebleven gemeen
schapsvoorzieningen.
Maast'
,HET ALGEMEEN HANDELS
BLAD' vindt dat het meest in het
oog lopende kenmerk van de plan
nen van het kabinet-Cals voor het
komende jaar is: voor ons de lusten,
voor onze opvolgers de lasten. Het is
duidelijk dat het ministersteam, dat
dan de heer Cals cs gaat aflossen,
van meet af aan in de positie ver
keert, de pikzwartewas van zijn
voorgangei's te moeten doen. Een
dwangpositie dus, waaruit het toe
komstige kabinet zich alleen zal kun
nen redden ten koste van bijzonder
onpopulaire maatregelen. Maatrege
len bovendien, die gezien de ver-
krapte loonsituatie in 1967 tot
grote spanningen op het loonfront
aanleiding zullen gaan geven. Door
een wissel te trekken op de toekom
stige werkkracht 'van het Nederland
se volk en op toekomstige opbreng
sten van Nedei'landse bodemschat
ten, probeert het kabinet-Cals dit
jaar een surséance van betaling te
ontgaan.
,HET PAROOL' vindt dat er in de
miljardermota, althans zo op papier,
wel wat te waarderen valt. Voor
wie, gezien de eindeloze touwtrekke-
ï'ij erover, mocht hebben verwacht,
dat er een barokke lappendeken van
schijn zou komen, moet het stuk een
meevaller zijn. De regering zet
gelukkig haar op de uitbreiding
van een aantal publieke voorzienin
gen gerichte beleid voort. Maar zij
doet dat nu met de voet op de rem,
in een poging de economie naar het
evenwicht terug te voeren. Het blad
juicht vooral het plan toe, om die be-
wonex's van woningwetwoningen die
best heel wat meer huur zouden kun
nen betalen, een heffing op te leggen.
Hier wordt eindelijk eens een poging
gedaan een in financieel opzicht bil
lijker verdeling van de woonruimte
te bevorderen.
Weinig gelukkig noemt Het Parool
de aangekondigde algemene verho
ging van de omzetbelasting per 1 ja-
nuai'i 1968. Een zwak punt acht Het
Parool dat de handhaving van de be
groting 1967 in zeer sterke mate
afhankelijk is van wat er aan het
loonfront te gebeuren staat. Hier zit
de achilleshiel van de economische
politiek voor het komende jaar.
Sober'
Vingervlug'
.TROCJW' schrijft dat ook als het met
het kabinet in het afgelopen parle
mentaire jaar allemaal rozegeur en
maneschijn geweest was, deze twee
de troonrede niet zoveel nieuws zou
hebben kunnen bevatten. Want die
Opheffing
Zuiderzeefonds
DEN HAAG (ANP) Bij de tweede
kamer is een wetsontwerp ingediend tot
opheffing van het Zuiderzeefonds. Hoe
wel nog niet alle werken voltooid zijn
achten de ministers Suurhoff (verkeer
en waterstaat). Verdam (binnenlandse
zaken) en Vondeling (financiën) het ge
wenst het Zuiderzeefonds reeds nu op
te heffen. De gegevens over de Zuider
zeewerken zullen worden verwerkt in
de algemene rijksbegroting.
De opheffing van het Zuiderzeefonds
was reeds bij de behandeling van de
begroting 1966 van dit fonds in de twee
de kamer aangekondigd.
tweede troonrede zou ook dan de
laatste van dit kabinet voor de ver
kiezingen zijn geweest en dan valt
er niet veel meer in vooruitzicht te
stellen. Het heeft dit kabinet, tegen
de prognose van het Centraal Plan
bureau in, financieel wel erg tegen
fezeten. Maar afgezien daarvan
eeft het, ondanks de kritiek van de
oppositie, maar ook van bevriende
zijde, te laat. het dreigende vastlopen
van haar financieel beleid* door ge
had. Zo werd het verwijt van een
,te-veel-in-eens-politiek' bewaarheid
en zo is de essentie van deze troon
rede praktisch een program tot het
dichten van de gevallen gaten. De
regering houdt ook vast aan haar
oorspronkelijk program. Maar het is
voorshands een .sobere uitvoering"
geworden.