Karei Doorman' begin 1967 terug in smaldeel Bogaers wil 12.500 woningwetwoningen-B Begrotingsbeeld samengevat Perscommentaren op troonrede en miljoenennota TOELICHTING BEGROTING DEFENSIE Sow jet-Unie blijft potentiële bedreiging Modeshow Nederland-Kattenburg 1 Rijk heeft voor 1967 geen geld nodig van open kapitaalmarkt Onteigeningswet wordt gewijzigd Produktie aan gebouwen van 6 miljard .Mineur' WOENSDAG 21 SEPTEMBER I960 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 ADVERTENTIE) (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG De veiligheid van het Atlantisch bondgenoot schap gebiedt dat de maritieme beveiliging onverminderd in stand wordt gehouden. Aldus begint de minister van defensie zijn inleiding op het marineon derdeel van de toelichting op zijn begroting-1967. De minister verklaart dat de zee- en lucht strijdkrachten van de Sowjet- Uni een blijvende potentiële be dreiging vormen van de vitale zeeverbindingen tussen West- Europa en Noord-Amerika en dat met name het aantal Sowjet- onderzeeboten met atoomkop- raketten voortdurend groeit. De minister onderscheidt in zijn pro gramma voor de koninklijke marine plannen op lange en op kox-te termijn. Tot: die op korte termijn behoort de wederopneming van hr ms vlieg kampschip Karei Doorman' na ver vanging van de stoom houders in be gin 1967 in het smaldeel. Van de zes fregatten van de .Van Speyk'-lclasse die in aanbouw zijn zullen er nog twee in 1966 hun proeftochten aan vangen. De proeftochten van de ove rige" vier worden in 1967 gehouden, in datzelfde jaar worden vier van de zes schepen aan de vloot toegevoegd. Voor deze fregatten is besloten de ,Wasp-helikopter aan te schaffen, een toestel met doelzoekende torpe do's. Twaalf van deze machines wor den in de komende maanden afgele verd. Met het beschikbaar komen van de nieuwe fregatten worden de zes van het ,Van Amstel'-type uit de sterkte genomen en aan de Ameri kaanse regering (van wie ze in bruikleen waren) teruggegeven. bouw van onderzeeboten met kern voortstuwing. Rakend aan dit plan op langere termijn deelt de minister mede dat over het verkrijgen van technische hulp bij de bouw ervan voortdurend overleg wordt gevoerd. De voorbereidingen voor de bouw van twee onderzeebootbestrijdingsfregat- ten, uitgerust met grond-lucht gelei de projectielen, maken goede vorde ringen. Nog in de loop van 1966 zal een deel van de benodigde appara tuur worden besteld terwijl de aan besteding van de schepen in 1968 zal kunnen geschieden, aldus de minis- De aanbesteding van de onderzee- bootbestrijdingsschooJ zal in de loop van 1967 plaatsvinden. Aan verbete ringen van schepen en bestaande ge bouwen wordt, zo verzekert de minis ter, aandacht geschonken. Met voldoening wijst de minister er op, dat sinds 1963 voor de dienst van het Loodswezen etc. vijf Ioodsafhaal- vaartulgen, 1 zeebetonningsvaartuig en 1 lichtschip gebouwd en in dienst gesteld zijn, terwijl thans wordt voor zien in de bouw van twee loodsvaar- tuigen, twee loodsafhaalvaartuigen, een zeebetonningsvaartuig en een hulpbetonningsvaartuig. 3PY DAYS TOONT IN SAMENV TRIUMPH HAPPY DAYS TOONT IN SAMENWERKING MET HAAR NAJAARSCOLLECTIE tltS füf HOFLEVERANCIER DE PREMIEPERCENTAGES Werknemers Woensdag 28 september te 20.30 uur Hotel De Korenbeurs, Grote Zaal. Toegangskaarten uitsluitend bij Nederland Kattenburg N.V., Lange Kerkstraat 27, Goes, tel. 5558. 1966 1967 1966 1967 Algemene oudei'domswet 8,7 9,2 Algemene weduwen- en wezenwet 1,5 1,5 Algemene kinderbijslagwet 2,1 'VSFS- Algemene wet zware genees kundige risico's 1,6 Ziekenfondswet 2,9 2,9 5,8 Wet op de arbeidsongeschikt heidsverzekering 1,85 1,85 stijging daling van van 1,05 0,05 W ex'kloosheidswet 0,5 0,5 0,5 0,5 Ziektewet 1 1,5 1 a 1,5 4,5 a 5,5 5,5 6 Interimwet invaliditetis- rentetrekkers 2.4 Ongevallenwet- 1,3 Kinderbijslagwet loontrekkers RH I Tr 3 3 Onderzeeboten De vloot beschikt thans, aldus de toe lichting, over vier drieciiinder onder zeeboten van Nederlands ontwerp en twee van Amerika geleende boten. Ter vervanging van deze laatste zjjn twee eencilinderboten in aanbouw. Op de begroting is een klein bedrag opgevoerd voor de voorbereidende werkzaamheden voor een eventuele HET DEKKW6SPI.AMuT967 de opbrengst ji, my, gulden Nieuwe wetten op i juli 1967 Sociale premies 1 procent omhoog voor werknemers (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De drie nieuwe so ciale wetten, die op 1 juli 1967 zul len worden ingevoerd, zullen <ie pre mielast voor de werknemers met on geveer één procent van zijn salaris doen stijgen. De premielast voor de werkgevers blijft ongeveer gelijk. Dit wordt meegedeeld in de miljoe nennota. De wetten waar het om gaat, zijn: De algemene wet zware genees kundige risico's (AWZ), waardoor alle Nederlanders, ongeacht hun in komen of vermogen, verzekerd zullen zijn tegen de geldelijke gevolgen van zware geneeskundige risico's, bijvoor beeld langdurige opname in een zie kenhuis. A De beperkte volksverzekering zie- ^lcenfondsen (BW), waarvoor een wetsontwerp dezer dagen bij de twee de kamer wordt ingediend, Deze ver plichte verzekering voor .lichte' ge neeskundige risico's beperkt zich tot alle Nederlanders (ook zelfstandige ondernemers) beneden een bepaalde De wet op de arbeidsongeschikt- heidsverzekering (WAO) en de daarbij aangepaste ziektewet. De aan spraken van loontrekkenden op loon dervingsvergoeding bij arbeidsonge schiktheid zullen ruimer worden.. De nieuwe wetten kosten de schat kist 125 miljoen gulden per jaar. IN ONS USND DE GROOTSTE STIJGING shjgmg kosfen v leyensonderhoud(l9S9=IOO) (Van onze parlementaire redacteur) Minister Vondeling is blykens de mil joenennota van oordeel, dat het be drag aan reserveringen op de voorïn- schrijfrekening toereikend zal zijn om de voor 1967 financieringsbehoefte van het rijk, die met inbegrip van het verwachte tekort van het gemeente fonds gesteld kan wortlén op 1,2 mil jard gulden te dekken. Het aanbod op de open kapitaalmarkt mede gevoed door rond 560 mil joen gulden aflossingen van het rijk op de binnenlandse gevestigde schuld kan daardoor, aldus de minister, wat de overheidsvraag betreft, in de eerste plaats beschikbaar blijven voor gemeenten en provincies. De minister voegt hier echter aan toe, dat daarnaast de wenselijkheid zich kan voordoen, dat het rijk in 1967 meer kapitaalmarktmiddelen tot zich trekt teneinde een in 1966 ongedekt gebleven tekort alsnog geheel of ten dele te financieren. De financieringsbehoefte van het rijk in 1966 is met inachtneming van het vermoedelijke tekort van het gemeen tefonds berekend op ruim 2.1 mil jard. In de behoefte van financie ringsmiddelen wordt tot een bedrag van ongeveer 1050 miljoen gulden voorzien door in de loop van het jaar beschikbaar komende reserveringen op de voorinschrijfrekeningen en voor 450 miljoen gulden door twee inmid dels geplaatste staatsleningen. Vermoedelijke Ontwerp- uitkomsten begroting 1966 1967 Gewone dienst Uitgaven Ontvangsten Buitengewone dienst Uitgaven Ontvangsten Gehele dienst Nadelig saldo In de bovenstaande opstelling voor 1967 de volgende posten: Uitgaven: Achterblijven van de kasuitgaven van defensie Definitieve regeling ziektekostenver zekering voor ambtenaren per 1 juli 1967 Wijziging pensioenverhaal Wijziging muntwet Wijziging militaire pensioenwet Verhoging van de bijdragen in de exploitatie van woningwetwoningen als gevolg van het voorgenomen uit stel tot 1 juli 1967 van de huur verhoging die per 1 januari 1967 zou ingaan Gevolgen van het in werking tre den van enkele nieuwe sociale wetten per 1 juli 1967 Reservering bezitsvormingsfonds (uit opbrengst Breedband-t.ransactie Voorzieningen ten behoeve van de uitbreiding van het gemeentelijk belastinggebied (in miljoenen guldens) 14.831 15.843 16.295 17.658 -F 1.464 1.815 4.028 4.299 432 665 3.596 18.859 16.727 3.634 20.142 18.323 2.132 1.819 geen rekening gehouden met Ontvangsten: Wijziging muntwet Opbrengst van heffingen en leningen met betrekking tot woningwetwo- Verfaging meentefond. aandeelpercentage ge- fonds in verband met ver schuiving van uitgaven van de ge meenten naar het rijk als gevolg van het in werking treden van enke le nieuwe sociale wetten per 1 juli 1967 Voorgestelde belastingwijzigingen (bruto 158 milj.) Verkleining van de achterstand bij het opleggen van nadere voorlopige aanslagen in de inkomstenbelasting (bruto 300 milj.) Vermindering van het tekort per saldo Nadelig saldo, rekening houdende met de aanvullende posten 1.176 immmnniiiiiifmnninnimiiiiiiminiiinnnniiimiiiiiiuiiiiiiiiiiiiii BOUWPROGRAMMA-1967: tADVERTENTIE Een bouwende belegging DEN HAAG Indiening van oen ontwerp van wet tot wijziging van de onteigeningswet kan op korte ter mijn worden verwacht. In de loop van het komende zittingsjaar zal wellicht hij de tweede kamer kunnen worden ingediend een wetsontwerp tut herziening van het echtschei dingsrecht. Ook een ontwerp van wet met betrekking tot de jaarverslag- goving zal bij de tweede kamer wor den aanhangig gemaakt. Een en ander wordt meegedeeld In de begroting 1967 van het ministerie van justitie. Uit de memorie van toelichting op deze begroting blijkt voorts, dat een nota zal worden sa mengesteld over een nieuwe struc tuur voor de kinderbescherming. Plaats en functie van. alle lrindor-- beschermingsorganen zuilen hierbij aan de orde komen. De bestrijding van de verkeerson veiligheid zal bijzondere aandacht krijgen. Een wijziging van de politie wet, in het bijzonder betrekking heb bend op de taaie van de politie, ten aanzien van het verkeer op de grote wegen buiten de bebouwde kommen, is in voorbereiding. Over het vraagstuk van de arbelds- beloning van gedetineerden wordt meegedeeld, dat een experiment met volwaardige lonen wordt voorbereid. De plannen voor een nieuwe gevan genis te Gouda en voor hulzen van bewaring; te Amsterdam, Zwolle, Arn hem, Maastricht en Dordrecht en voor een nieuwe psychiatrische ob servatiekliniek in Utrecht of omge ving zijn in voorbereiding. Het is de bedoeling de open gestichten te Hoorn en te Warnsveld te vervangen door geschiktere inrichtingen. Aangekondigd wordt een nota over het vraagstuk van de verpleging en behandeling van ter beschikking van de regering gostelden en waarin de mogelijkheden van een beleid in do toekomst zullen worden uitgestippeld. In de begroting vara het ministerie van justitie wordt aangekondigd, dat de ministers van justitie en va.n binnenlandse zaken de problemen van het huidige politiebestel gezamenlijk aan een nadere beschouwing zullen onderwerpen. Het ligt in de bedoeling het mobi lofoonnet van het korps rijkspolitie in het komende jaar uit te breiden met 50 vaste stations, 74 mobiele stations en 6 relaisstations. Ook het telexnet zal worden uitgebreid en alle districtsbureaus zullen er op worden aangesloten. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het bouwprogram ma-I 967, dat een aantal in aan bouw te nemen woningen van 117.500 tot 125.000 behelst, re kent met een produktie in de bouw nijverheid van 6 miljard gulden voor gebouwen en 2,3 miljard gul den voor weg- en waterbouw. Mi nister Bogaers schrijft in zijn toelich ting, dat het programma voor de gebouwen alleen kan worden ge haald als de moeilijkheden met de DEN HAAG (ANP). Politiek economisch zitten er ^volgens ,Het Vaderland' aan deze schijnbaar plau sibel lijkende rijksbegroting nogal wat haken en ogen. Het blad wil de betekenis van de conflictstof niet overdrijven, maar hoopt dat de rege ring er niet het probleem van uitbrei ding der recessieve verschijnselen bij krijgt. Aan de uitgavenkant is de re gering er betrekkelijk in geslaagd, op 11 procent na, de stijging der uitga ven in de hand te houden, maar het beleid aan de inkomstenkant is ge compliceerd, terwijl de ramingen van de baten het blad aan de hoge kant lijken. Broddelwerk' Het .FINANCIËLE DAGBLAD' wijst, er op dat de overheidsuitgaven nog steeds excessief zijn te noemen. De dekking uit nieuwe middelen noemt het blad broddelwerk, omdat 't kabi net de omzetbelasting niet mocht verhogen van de regeringsfracties. Het blad vervolgt: .hieruit volgt dat in de sector van de particuliere con sumptie, waarin overbesteding heerst ten gevolge van de opeenvolgende loonexcessen, niets gaat gebeuren'. De werkgevers zo besluit het blad kunnen in hun verantwoordelijk heid voor hun bedrijven, in geen en kel opzicht op dit kabinet relcenen. Integendeel, zij hebben er alles van te vrezen. ,0lio op de golven' ,DE GELDERLANDER' schrijft on der de titel ,Oiie op de golven?' on der anderen: men moet zeggen dat het icabinet-Cals een ernstige poging heeft gedaan zich het nodige aan te trekken van de golven van kritiek welke hel de laatste maanden over zich heeft afgeroepen. Het heeft er ook de consequenties uit getrokken. Zo de financieel-economische situatie de regering er al niet toe noopte om in belangrijke mate op haar ambitieus program terug te komen. Daarnaast, zo lean men stellen, heeft ook het po litiek klimaat er het zijne toe bijge dragen om met een werkprogram voor de komende parlementaire pe riode te komen, waarin een mate van realiteitsbesef aanwezig is. uit de verkiezingen, waar deze rege ringspartijen de kous op de kop kre gen, zo schrijft het blad. .Integendeel, de regering wil de politiek die ge richt is op belangen van enkele gro te monopolies en waaraan alle andere belangen ondergeschikt gemaakt worden op verscherpte wijze doorzet ten in de komende tijd. Alleen met dien verstande dat de huidige mil joenennota daartoe de aanloop is. De pil die nu nog is verguld was met de belastingverlaging en ingrijpende verslechteringen pas na de verkiezin gen in het voorjaar op het bord van de kiezer gedeponeerd zullen worden'. De voornaamste kritiek heeft De Waarheid op de loonpolitiek van de regering, ,waar is de vrije loonpoli tiek, die door de overgrote meerder heid van de bevolking als een eerste eis van rechtvaardigheid en ais enige acceptabele loonpolitiek wordt ge zien?' De Waarheid wijst het zoge naamde spaarloon af, omdat, zo wordt gezegd, dit bedoeld is als een surrogaat voor loonsverhoging. den, moet liefst maar voor een keer gelden. Dat is dan ook de bedoeling. Bij alle budgettaire vindingrijkheid xs er ook activiteit op ander gebied. Het regent nota's over allerlei interessan te ondex-werpen. En legislatief zit men ook niet stil. Het blijft een ken merk van dit kabinet, dat het in eik geval iets wil doen, al is het dan maar nota's samenstellen. Dat is dan voorshands een bezigheid die de uit gaven niet rechtsti'eeks omhoog duwt. Een van de niet-budgettaire punten uit de troonrede verdient bij zondere aandacht, n 1 de passage over de jeugdproblematiek. Het verdient waardeilng dat dit punt ter sprake is gebracht. Het lijkt ons overigens meer te zijn dan alleen jeugdproble matiek, tenzij men het begrip jeugd wil uitbreiden bij wijze van spreken tot de generaties die nog niet aan aow toe zijn, aldus de NRC. Lesje geleerd' De .HAAGSCHE COURANT' schrijft: ,Een jaar ouder en een tik keltje wijzer. Minister Vondeling heeft zijn lesje geleerd. Daardoor geeft de begroting 1967 blijk van een beter financieel beheer dan haar voorgangster. De kapitaalmarkt is de as waarom het uitgavenbeleid dient te draaien. Daarom is het goed dat ditmaal het begrotingstekort bin nen zodanige grenzen is gehouden dat geen beroep op de open kapitaal markt is vereist. De weg wordt vrij gehouden voor de gemeenten, die door het woningbouwprogramma van 125,000 in moeilijkheden waren ge raakt wegens de bijkomende finan cieringskosten. De verlaging van de woningbouw tot 117.500 woningen is een stap terug die de regering on gaarne zet. De toonbeweging zal be palen of de verwachtingen van de re gering ten aanzien van het uitgaven- peil in vervulling gaan. Voor de fi- Het .ROTTERDAMSCH NIEUWS BLAD' schryft over de troonrede: na het forse marslied van vorig jaar is deze troonrede maar een mineurig deuntje. In plaats van het overmoe dig tempo van toen markeert het stuk de pas op de plaats. De rege ring is bij het vaststellen van de be groting uitgegaan van een .sobere uitvoering van haar program', zo heet het. Het is geen te krasse teim voor het samenstel va.n plannen en voornemens, dat ons nu wordt voor gelegd. dige gelden voor haar wat afgeremde plannen te vinden. Om evenveel of iets minder woningen te bouwen dan in dit jaar zijn 300 min gulden meer nodig. De ontwikkelingshulp, die nu ook wat beter op gang komt, kan meer geld aan. Het onderwijs vraagt, ook al zou er niets meer gebeuren, veel meer geld. Dat geld is gevon den door een serie financiële maat regelen, die de kleine inkomens ont zien en de kosten van levensondex- houd niet veel zuil endoen stijgen. Maar daarmee sluit de zaak niet. De invoering van het sluitstuk van de sociale wetgeving, is uitgesteld. De huui-verhoging ook. En waar de ver snelde inning van de inkomstenbe lasting maar één keer extra geld in het laatje brengt en de belastingvex-- hoging voor benzine maar voor één jaar geldt evenals de verlenging van de verhoging van de vennoot schapsbelasting, moet er voor 1968 een andere dekking zijn. Want het staat nu al vast, dat de uitgaven zul len blijven stijgen, ook in 1968. Daar- om heeft de regering besloten nu al een wetsontwerp in te dienen, waar in een verhoging van de omzetbelas ting in 1968 wordt vastgelegd. Deze regering heeft koxt, te kort, tijd. Dat verklaart de haast waarmee zij aan het werk is getrokken en de grote hoeveelheid plannen en ontwerpen, die nu op tafel komen. rassends inhouden. Op de hoogte zijn de van de diverse bezwaren heeft het kabinet gezorgd voor een paar sterk defensieve stukken met ingebouwd verweer. Op deze manier krijgt de benauwende verstrengeling tussen kabinet en regeringspartijen een verschijnsel dat dezer dagen het mik punt is wel een zeer provocerend karakter. Een fors gat voor de fis cus van 1968 wordt gedicht door een forse verhoging van de omzetbelas ting per 1 januari 1968, voor welke vexïxoging reeds thans een wetsont werp wordt ingediend. Wij hebben het al eerder gezegd en we herhalen het nu: deze methode is niet fraai. Men kan wel zeggen, dat het volgen de kabinet verheugd zal zijn over de aangeboorde bron, maar de verkie zingen zijn reeds in het voorjaar van 1967. Zo sleeks men zijn neus wel erg diep in andersmans portefeuille. Het doet trouweixs ook allemaal zo gekunsteld, zo vingervlug aan. financiering niet toenemen en de nationale overbesteding geringer wordt. Op het programma staan weer 12.500 woningwetwoningen- B, waartegen in de tweede kamer vorig jaar ernstige bezwaren van de AR-fractie zijn ingebracht. Het womngbonwprogranxma gaat uit van 117.500 woningen (1966: 125.000). Dit aantal kan uitlopen tot 125.000 woningen als de economische situatie of het resultaat van de ko mende nationale spaaractie het toe laat. De verdeling van de woningen over de verschillende soorten wordt als volgt: Bij een totaal van 117.500 woning wetwoningen 57.500; gesubsïd. par ticuliere huurwoningen 14.500; ge- sub. partic. eigen won. 22.500: onge- sub. woningen 23.000: bij een totaal van 125.000 respectievelijk: 60.000: 16.000: 24.000; 25.000. B-woningen Bg de 57.500 woningwetwoningen zijn inbegrepen 12.500 woingwetwo- ningen-B (duurdere woningwetwo ningen). In het programma is de zo genaamde vrije-tijdsbouw buiten be schouwing gelaten. Het totale bedrag dat voor de woningbouw nodig zal zijn. bedraagt 3,2 miljard, dat is 53,8 procent van de totale bouwpro- duktie. Uit de schatkist zal 2 miljard gulden nodig zijn. Meevaller' ,Snrceance' Matte indrak' ,Jeagd' .Surrogaat' .DE WAARHEID' concludeert dat het kabinet-Cals in gx-ote lijnen de poli tiek voortzet van het afgelopen jaar. Door de regering zijn op geen enkele positieve manier de lessen getrokken De NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT' schryft dat wat het dek kingsplan betreft de korte levensduur van het kabinet een beetje een moei lijkheid is. Anderzijds is die korte le vensduur ook wel enigszins gunstig, want een zo ingewikkeld samenspel van maatregelen als nu is uitgevon- Volgens de TELEGRAAF/NIEUWS VAN DE DAG' ademt de troonrede 1967 een sfeer van benauwenis en gezien de huidige situatie niet ten on rechte. De nadruk wordt dan ook ge legd op de noodzaak van het sparen. Dat is weinig aanlokkelijk onder een regering die de inflatie zelf in de hand heeft gewerkt. Oolc de paragra fen die betrekking hebben op de de partementen buiten het sociaal-eco nomisch terrein maken een matte in druk. Het is een troosteloos gezicht het kabinet-Cals te zien uitstaren over de nog rokende puinhopen van de eens met zoveel zelfvertrouwen aan gekondigde ombuiging van het beleid en inhaal achtergebleven gemeen schapsvoorzieningen. Maast' ,HET ALGEMEEN HANDELS BLAD' vindt dat het meest in het oog lopende kenmerk van de plan nen van het kabinet-Cals voor het komende jaar is: voor ons de lusten, voor onze opvolgers de lasten. Het is duidelijk dat het ministersteam, dat dan de heer Cals cs gaat aflossen, van meet af aan in de positie ver keert, de pikzwartewas van zijn voorgangei's te moeten doen. Een dwangpositie dus, waaruit het toe komstige kabinet zich alleen zal kun nen redden ten koste van bijzonder onpopulaire maatregelen. Maatrege len bovendien, die gezien de ver- krapte loonsituatie in 1967 tot grote spanningen op het loonfront aanleiding zullen gaan geven. Door een wissel te trekken op de toekom stige werkkracht 'van het Nederland se volk en op toekomstige opbreng sten van Nedei'landse bodemschat ten, probeert het kabinet-Cals dit jaar een surséance van betaling te ontgaan. ,HET PAROOL' vindt dat er in de miljardermota, althans zo op papier, wel wat te waarderen valt. Voor wie, gezien de eindeloze touwtrekke- ï'ij erover, mocht hebben verwacht, dat er een barokke lappendeken van schijn zou komen, moet het stuk een meevaller zijn. De regering zet gelukkig haar op de uitbreiding van een aantal publieke voorzienin gen gerichte beleid voort. Maar zij doet dat nu met de voet op de rem, in een poging de economie naar het evenwicht terug te voeren. Het blad juicht vooral het plan toe, om die be- wonex's van woningwetwoningen die best heel wat meer huur zouden kun nen betalen, een heffing op te leggen. Hier wordt eindelijk eens een poging gedaan een in financieel opzicht bil lijker verdeling van de woonruimte te bevorderen. Weinig gelukkig noemt Het Parool de aangekondigde algemene verho ging van de omzetbelasting per 1 ja- nuai'i 1968. Een zwak punt acht Het Parool dat de handhaving van de be groting 1967 in zeer sterke mate afhankelijk is van wat er aan het loonfront te gebeuren staat. Hier zit de achilleshiel van de economische politiek voor het komende jaar. Sober' Vingervlug' .TROCJW' schrijft dat ook als het met het kabinet in het afgelopen parle mentaire jaar allemaal rozegeur en maneschijn geweest was, deze twee de troonrede niet zoveel nieuws zou hebben kunnen bevatten. Want die Opheffing Zuiderzeefonds DEN HAAG (ANP) Bij de tweede kamer is een wetsontwerp ingediend tot opheffing van het Zuiderzeefonds. Hoe wel nog niet alle werken voltooid zijn achten de ministers Suurhoff (verkeer en waterstaat). Verdam (binnenlandse zaken) en Vondeling (financiën) het ge wenst het Zuiderzeefonds reeds nu op te heffen. De gegevens over de Zuider zeewerken zullen worden verwerkt in de algemene rijksbegroting. De opheffing van het Zuiderzeefonds was reeds bij de behandeling van de begroting 1966 van dit fonds in de twee de kamer aangekondigd. tweede troonrede zou ook dan de laatste van dit kabinet voor de ver kiezingen zijn geweest en dan valt er niet veel meer in vooruitzicht te stellen. Het heeft dit kabinet, tegen de prognose van het Centraal Plan bureau in, financieel wel erg tegen fezeten. Maar afgezien daarvan eeft het, ondanks de kritiek van de oppositie, maar ook van bevriende zijde, te laat. het dreigende vastlopen van haar financieel beleid* door ge had. Zo werd het verwijt van een ,te-veel-in-eens-politiek' bewaarheid en zo is de essentie van deze troon rede praktisch een program tot het dichten van de gevallen gaten. De regering houdt ook vast aan haar oorspronkelijk program. Maar het is voorshands een .sobere uitvoering" geworden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 13