PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Slechts 1 overlevende bij ramp met U-boot GEMINI-11 PRECIES IN DOELGEBIED Werk genoeg voor Zeeuwse industrie THANT TREEDT TOCH AF Rotterdam schat tekort over 1967 op 86,5 miljoen Hai zou 20 man aan boord hebben gehad Veel arrestaties in Djibouti Op 2700 meter van vliegkampschip ,De Schelde' HIER EN DAAR EEN SCHREEUW OM PERSONEEL Personeel Vitrite Textiel Naar België Capitulatie D'ractlei NV Beh. MIJ. unn da C V Provinciale Zeeuwse Courenti P. van do Volda, P. 0. den Boot »n VI- do Poslor. Hoofdredaeleun G. A. do Kok A AbonnomonUprllo 8B com por woelt, 11,40 pot kwartaal, franco par port 11,63 por kwarttal. Losto nummert 20 ccnl. Bureau». Ulleslngon, Wolofraol S8-60, lei. 2355 (b.8.8. rod. 3308, adv. 3047/3643), Middelburg, Morkl SI, lol. 3G41. <b.fl.0. rod. 2078/3169, odv. 2375). Gom, Grolo Morkt 2, tol. 8140 (b.g.g. rod. 7853, ad». S21Ï), Ooitburs, tal. 2395. Torneuten, AreoMOlelr. 2, telefoon 2911. Zlorllisea, odmlnlnlrcllo telefoon 2094. A Adv. prijs 35 cont por mm. Minimum pot adv. f 3,28 Ins-rt. mod. 21/, E tarief. Kleine odv. (max. 8 regelo) 35 cant per regal, (mln. 1,75). Brieven bureel v. d. bled' 00 cent roatr. Giro 359300 PZC. Middelburg. 209e jaargang - no. 217 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 16 september 1966 Nieawe DAF in november op de weg Pagina 3 Discreet zoeken naar nieuwe roerganger' NEW YORK (RTR) Oe Thant heeft gisteren op een pers- lunch in New York verklaard dat hij zeker van plan is als se cretaris-generaal van de VN op 3 oktober af te treden. Hij ver zocht de leden van de VN te zoeken naar ,een nieuwe roer ganger' en dat discreet en zonder fanfare te doen. Thant had op 1 september bekendge maakt dat hij wilde aftreden. Sindsdien is voortdurend druk op hem uitgeoefend om aan te bly'ven. Nu zei hjj tegen zyn gehoor, onder wiel vele afgevaardigden van VN-landen, dat hij ,een soort schuldgevoel heeft omdat hij zich iet wat ongevoelig heeft getoond over zoveel vriendelijkheid'. ,Vele regeringsvertegenwoordigers heb ben mij gezegd dat zij niet aan de kwes tie van een geschikte opvolger willen denken. Men heeft mij gezegd dat mijn vertrek nu een grote crisis in de VN zal veroorzaken. Laat mij in alle nederig heid zeggen dat ik het met dergelijke beweringen niet eens ben. Het spreek woord zegt: ,Waar een wil is, is een weg'. Wanneer de leden de VN werkelijk willen zien uitgroeien tot een doeltref fende macht voor de vrede en vooruit gang, en de VN weer solvent willen ma ken, ervoor willen zorgen dat deze or- Kiisatle zo wordt gevormd dat zij be- grijk bijdraagt aan vermindering van alle spanningen en conflicten en de VN in staat stellen haar harmoniserende taak te vervullen zoals in het handvest ie voorzien, zal er een manier zijn waar op deze doeleinden kunnen worden be reikt. Met een nieuwe roerganger.' BOTTER© AM (ANP). Rotterdam wil in 1967 een bedrag van 764 miljoen nitgeven, dat is 136,5 miljoen meer dan In dit jaar. Dit staat in de toelichting op de begroting van Rotterdam die gisteren b gepubliceerd. De begroting heeft op het gewone budget een tekort aan van 86,5 miljoen (over 1966: 67 miljoen). De gestegen lonen en salarissen verkla ren sledlits ten dele het grote verschil In het budget ten opzichte vam 1966, aldus b en w. Een niet te onderschatten factor voor Rotterdam is de .onrustbarende ïttjging' van de rentevoet. Alleen reeds voor kasgeld en provisie bedraagt do last 23 miljoen meer dan vorig jaar. Het tekort op de begroting vervult bestuurders van de Maasstad met grote zorg. Z(j willen in de eerste plaats stre ven naar beperking van niet noodzake lijke uitgaven. Het afsnijden van taken achtliet college echter niet mogelijk. Wel streeft het naar versterking eigen inkomstenbronnen en wel vorm van de verhoging vatn tarieven: rtraatbelasting 6,4 miljoen, reinigings rechten 1 miljoen, precariorechten 1,7 miljoen, grafrechten 450.000 gulden, slecht- en veemarkttarieven 430.000 gul den. DE enige overlevende van de ramp met de Duitse onderzeeboot boots man Peter Silbernagel. De Ameriicaanse ruimtevaarders i Gordon (I) en Conrad aan boord 3 STOFFELIJK OVERSCHOT VAN ZES MANNEN IS GEBORGEN HAMBURG (UPI, AFP, DPA, Reuter) De enige overlevende van de ramp met de Duitse U- boot Hai, de 23-jarige bootsman Peter Silbernagel uit Kaiserslau- tern, is gistermiddag door een Ne derlandse helikopter opgepikt van de Engelse trawler St.-Martin en naar de Westduïtse luchtmachtba- te Wïttmundhafen overge bracht. Ie gisterochtend vroeg door de St.-Martin was gered nadat hü meer dan 12 uur in het water had ge legen, kwam onmiddellijk onder dok- terbehandellng. Hjj werd overgebracht naar het staatsziekenhuis te Sander- busch by Wilhelmshaven. De man is uit geput. Silbernagel, aldus een communiqué van het Westduïtse ministerie van defensie, zei dat de ,Hai' op 14 september streeks 18.00 ten 2iuiden van de Dog- gersbank zonk, De Hai kreeg veel water in de achtersteven en de machinekamer binnen, waarop de commandant zijn be manning opdracht gaf het schip te verlaten. .Silbernagel zei dat hij ongeveer acht tot elf van zijn kameraden het schip zag verlaten', aldus het communiqué. De ramp voltrok zich midden op de Noordzee ongeveer 200 mijl van New Gastle tijdens een hevige storm. Volgens Silbernagel bevond de onder zeeboot zich aan de oppervlakte toen dé ramp gebeurde en bevonden zich acht of negen bemanningsleden aan dek. Intussen zijn de stoffelijke overschot ten van zes. bemanningsleden uit zet opgehaald. Maar vérdere reddings pogingen worden zeer bemoeilijkt door de hevige wanden en ruwe zee. Men vreest dan ook dat de overige bemanningsleden er zouden er in totaal 20 zijn geweest, Silbernagel inbegrepen zijn verdronken. Silbernagel vertelde dat de romp van de Hai tijdens de storm barstte en het water de machinekamer binnenstroom de. De kapitein gaf de bemanningsleden bevel hun reddingsgordels om te doen en het schip te verlaten, maar de mees ten bevonden zich nog in het binnenste van de onderzeeboot die snel zonk tot een diepte van bijna 50 meter. VIER KINDEREN VERDRONKEN ZWIJNDRECHT (ANP) De 3-jarige Benno Bink uit Zwijndreeht is ln een langs de Nijhoffstraat te Zwijndreeht lopende sloot verdronken. Voorbijgan gers zagen zijn stoffelijk overschot in de sloot drijven. Een politieagent paste nog mond op mondbeademing toe, maar zonder resultaat. LEIDERDORP (ANP). Bij het spelen aan de Rijn in Leiderdorp is gisteravond de achtjarige Jan Diseraad in het water gevallen en verdronken. Eerst na een kwartier werd door twee speelkameraad jes de politie gealarmeerd. WORMERVEER (ANP). Bij het spe len op een houten vlot, in gebruik bij werkzaamheden aan de brug over de wa tering in de provinciale weg Zaandam- AUcmnair is de 5-jarige Gerrit Kan uit Wormerveer in het water geraakt en verdronken. Het stoffelijk overschot werd door de politie opgehaald onder de brug in de provinciale weg en overge bracht naar het gemeentelijk ziekenhuis Wormerveer. STADSKANNAL (ANP). In Bellimg- wolde is bij de Veenddepsebrug de 3- jarige Hanske Nobbe met zijn fietsje in het water geraakt en verdronken. Om drie uur werd het knaapje vermist. Te gen zes uur werd het fietsje in het riet gevonden en even later het jongetje. Silbernagel zei dat hij met drie andere collega's aan een reddingsljjn vastzat. Toen hij merkte dat zijn lotgenoten het bewustzijn hadden verloren, maak te hjj zich los en ging zwemmen wat hij 12 nur lang heeft gedaan- Een andere groep bemanningsleden, (Zie slot pag3 kol. 3) DUITSER VERDUISTERDE BIJNA EEN MILJOEN HAMBURG (DPA). Een 39-jarige beambte van een financiële staatsinstel ling in Hamburg heeft bekend sinds 1Ü64 doo>r middel van valse handtekeningen èen bedrag van meer dan 900.000 gulden te hebben verduisterd. De politie heeft vooralsnog ongeveer 200.000 gulden van het. verduisterde geld kunnen achterha len Noodtoestand in Serawak LONDEN (RTR). De Maleisische re gering heeft woensdagavond met het oog op de verscherping van de politieke crisis in Serawak op Borneo de noodtoe stand afgekondigd. De crisis is ontstaan door onenigheid in de Alliantiepartij en is erger geworden doordat Dato Stephen Kalong Ningkan heeft geweigerd af te treden ails voornaamste minister. Pre mier Raohman van Maleisië heeft hem ontslagen. Vorige week echter bepaalde het hooggerechtshof te Serawak dat het ontslag ongrondwettig was en werd Dato Ningkan in zijn functie hersteld. Hij wil algemene verkiezingen houden, maar de man die door Koeala Loempoer aJs zijn opvolger was benoemd, Penghoeloe Slim, wil de zaak uitgemaakt zien door de Negriraad, de algemene vergadering van de staat. DJIBOUTI (RTR). In Djiboeti, hoofdstad van Frans Somaliland, zijn sinds de onlusten van woensdag onge veer 2500 mensen aangehouden. Er zal een nauwkeurig onderzoek worden inge steld naar hun identiteit. Wie uit het buitenland afkomstig bljjkt te zijn zal worden uitgewezen. Er zyn tot dusver al 330 mensen over de grens gezet. Het was gisteren in Djiboeti rustig, maar politie en militairen bleven waak zaam. De toestand is er gespannen ge weest sinds het bezoek van president De Gaulle vorige maand, toen de eerste jrote onaf hank elijkheidsbetog in gen wer- len gehouden. Er vielen toen vier doden en 70 gewonden. Astronauten in uitnemende conditie AAN BOORD USS GUAM (UPI) De Amerikaanse astronauten Charles Conrad en Richard F. Gordon heb ben gisteren hun geslaagde vlucht door de ruimte be ëindigd met een logboek vol records. Hun landing in de Atlanti sche Oceaan na een vlucht van drie dagen wordt de best geslaagde tot dusver ge noemd. De Gemlnl-ll kwam om 09.59 uur (14.59 uur onze tjjd) in de Atlan tische Oceaan neer, 71 uur en 17 minuten na de lancering vanaf Kaap Kennedy, ongeveer 700 mijl in het oosten gelegen. De Gemi ni 11 kwam neer op ongeveer 2700 meter van het vliegkaim- schip voor helikopters, het USS Guam. De met de berging belaste ploegen braken eveens een record toen zjj Conrad en Gordon binnen 24 minuten na hun landing, aan boord brachten. De nieuwe rulmtevaartkaanpioe- nen liepen trots over het dek van de Guam, him marinepetten en zonnebrillen op en een brede grijns op het gelaat. .Deze ouwe wereld ziet er vanaf het dek van dit vliegkampschip goed uit', zei Gordon. ,Het uitzicht vanuit het ruimtevaartuig was fantastisch', zei zijn maat. Vervolgens bega/ven zij zich naar Ie ziekenboeg voor een eerste fy siek onderzoek. Vandaag keren lij naar Kaap Kennedy terug om de Geminileiding een volledig ver slag van him vlucht te geven. Zon dag of maandag zullen zij weer thuis zijn. Conditie Uit het eerste medische onderzoek bleek dat beide piloten in uitne mende conditie zijn. ,Zij hadden een uitstekende vlucht', zei dr George E. Mtiller, hoofd van het programma beman de ruimtevluchten op een perscon ferentie in het ruLrntevaartcen- tnim te Houston. ,Alle doelen van de missie en meer werden bereikt', zei hij. Muller onthulde ook dat de astro nauten James A. Lovell en Edwin Aldrln vam de Gemini 12 vier dag gen in plaats van drie zullen vlie gen. Deze laatste vlucht van het Geminiprogramma zal begin no vember worden uitgevoerd. Hangende aan een grote parachute zweeft de capsule van de Gemini 11, met aan boord de Amerikaanse as tronauten C onrad en Gordon boven de Atlantische Oceaan. VLISSINGEN Zeshonderd man kunnen we er zo bij heb benDat zegt een woordvoer der van de NV Koninklijke Maatschappij ,De Schelde' in Vlissingen. Die uitlating is in twee betekenissen symptoma tisch voor de (grote) Zeeuwse industrie: de zin verraadt niet alleen een tekort aau perso neel, maar ook werk genoeg! Door een enquête bij een aan tal industrieën in deze provin cie hebben we getracht een mo mentopname (e maken van de stand van zaken in de Zeeuwse iudustrie. Conclusie: van een economische teruggang bij de bedrijven in deze provincie is geen sprake, de orderporte feuilles zijn van redelijk tot uit stekend gevuld, maar hier en daar is sprake van personeels tekort. Het rapport van de Commissie Ne derlandse Scheepsbouw dinsdag hebben daarover uitvoerige publika- ties in dit blad gestaan heeft wel aangetoond dat onze vaderlandse scheepsbouw al enkele jaren geen gelijke tred houdt met de ontwikke ling in andere landen. Malaise dus. Dat neemt niet weg, dat bij de NV Koninklijke Maatschappij ,De Schel de' zo vertelde men ons bij deze werf de scheepsorderportefeuille nog goed gevuld is: twee tankers, drie fregatten (bezig met de af bouw), nog een tanker, twee visserij- fabrieksschepen. Bovendien een blij vende, toenemende drukte op de re- paratiewerven in Vlissingen-Oost. Maar vooral de portefeuille met ke telopdrachten wekt ontzag: vorige week nog werd hekend dat ,De Schel de', zoals bekend lid van de R(jn- Scheldcgroep, «[idracht heeft gekre gen voor do levering van twee Schel- de-CE stoomketelinstallaties voor de uitbreiding van de centrale Waal haven van het gemeente-energiebe drijf in Rotterdam. Deze opdracht van meer dan veertig miljoen gulden is de grootste ketelopdracht die ooit door een Nederlands elektriciteits bedrijf werd geplaatst. De order is ook uniek voor Nederland omdat nooit tevoren hier te lande ketels met een dergelijk vermogen werden besteld. Er zitten overigens nog meer opdrachten in deze portefeuille. Dan zjjn er nog de orders voor voortstu wingsinstallaties. En ook de lïcht- metaalafdeling met name alumi- niumgevels heeft vverlc genoeg: ,Als we meer mensen hadden kon die afdeling groter worden.' Mensen... Daar zit men bij ,De Schelde' om te springen: .Zeshonderd man kunnen we er zo bij hebben'. Ziet men b(j deze scheepswerf en machinefabriek het op gang komen van bedrijven als Hoechst en Billiton die toch ook werknemers nodig hebben dan niet met enige angst tegemoet? Integendeel: ,De Schelde' rekent erop, dat deze uitbreiding van de industrialisatie meer mensen naar Zeeland, met name Walcheren, zal trekken. ,Het verloop zal dan onge twijfeld groter zijn, zoals reeds lang hi andere delen van het land, maar het zal dan niettemin gemakkelijker z(jn personeel aan te trekken.' Bij de Vitrite ln Middelburg was het commentaar kort en bondig, maar duidelijk: er is geen sprake van teruggang en het aantal orders ligt boven het niveau van vorig jaar. Bij deze industrie, waar nu bijna 700 werknemers zijn, rekent men op een lichte stijging van het perso- neèlsaantal. Hoewel er in de gehele textielbran che een lichte achteruitgang te be speuren ia, merkt men daar bij Priems Kledingindustrie in St.-Maar- tensdijk niets van. .Sinds we op 1957 hier zijn begonnen, hebben we nog nooit voorraad moeten maken. We zijn altijd volgeboekt, ook nu. Tot volgend jaar juni zrjn we al uit verkocht. Er zijn zelfs zoveel orders, dat we moeten quoteren: onze klan ten kunnen niet zoveel kostuums krijgen als ze zelf willen', aldus de heer Priem, die 160 werknemers in dienst heeft en die er meer kan ge bruiken. Zyn bedrijf zal een enorme uit breiding ondergaan, maar juist het personeelstekort maakt het onmogelijk die uitbreiding in feite een tweede fabriek op Tholen te realiseren. Die fabriek voor 500 werknemers wordt in Roeselaere (bij Kortryk) ge plaatst. Reeds twee jaar is men met dit plan bezig. Volgend jaar augustus zal de produktie begin nen. Waarom niet op Tholên .Waar haal ik hier de mensen vandaan', aldus de heer Priem.... Zie slot pag. 2 kol. 6) wat werk kan worden bespaard. Zoals men weet komen de nieuwe maatregelen er op neer, dat alleen proces-verbaal wordt opgemaakt als er sprake la van aanzienlijk letsel of van schade van tenminste duizend gulden of tweehon derd gulden voor (zoals het in het amb telijk proza heet .tweewielig motorrij tuig'. Het betekent in feite, dat voor .blikschade' geen verbaal meer wordt opgemaakt, zij het dat in bijzondere, nader aangegeven gevallen dit nog wel zal geschieden. Toch is er weinig reden om de voor schriften alleen maar met gejuich binnen te halen. Bij justitie heeft men enigszins de neiging die indruk kre gen wij althans een beetje nadrukke- kelijk hoera te roepen. Voorts viel ons uit de teneur van de voorlichting op, dat men ten departemente er min of meer van uitgaat, dat het oude systeem in wezen neerkomt op een (overbodige) vorm van service-verlening aan het pu bliek: het vastleggen namelijk van de gang van zaken bij een aanrijding ten bate vooral van de gedupeerde. Maar is dat zo? Indien de huidige regeling in de praktijk inderdaad zo wordt opge vat, lijkt ons er sprake te zijn van een onjuiste accentverschuiving. Immers, niet het verlenen van service behoort voorop te staan, maar het vastleggen van een strafbaar feit- Elke aanrijding, hoe gering ook, is name- tot een verkeersovertreding. r-nmapieei gezien speelt daarbij geen enkele rol. dat er in vele gevallen geen sprake is van een ernstig delict. Het gaat hier uitsluitend om de strafwaardigheid van het bewuste feit, welke strafwaardig heid in het proces-verbaal wordt ge constateerd. De service-verlening in de civiele sector is daarbij een al aan niet plezierig nevenverschijnsel. Nog weer korter gezegd: in de eerste plaats is bij deze zaken de strafrechtelijke hand having van de verkeersveiligheid in het geding, niet een vorm van dienstverle ning door de politie in een civiele pro cedure. Wanneer men nu deze dienst verlening afschaft, dan moet men er wel rekening mee houden, dat het in feite om een veel belangrijker zaak gaat, namelijk de handhaving van de verkeers veiligheid. Er is nu meegedeeld, dat een politie ambtenaar van geval tot geval op grond van zijn ervaring en inzicht ia verkeerszaken moet beoordelen of een aanrijding is veroorzaakt door een ernstige verkeersfout of niet. Hij zal daartoe een lijst met voorbeelden ,op globale wijze eii met oordeels des onder scheids' moeten hanteren, om vervol gens te besluiten of hij al dan niet pro ces-verbaal zal opmaken. Dat komt er dus op neer, dat de politie een veel grotere verantwoordelijkheid dan op dit ogenblik krijgt. Het gevaar van .me ten met twee maten' is in dit opzicht niet denkbeeldig, de kansen daartoe zijn door de nieuwe regels aanzienlijk ver groot. Zo zal een politieman in een drukke situatie vermoedelijk eerder ge neigd zijn een verkeersovertreding te laten passeren dan in een minder lastige toestand. De .globale wijze van hanteren' en ,het oordeel des onderscheids* bij de politie zouden bij een aanrijding met bijvoorbeeld negenhonderd gulden schade tijdens het spitsuur in Rotterdam wel eens van aanzienlijk ruimer strekking kunnen zijn dan bijvoorbeeld bij een zelfde geval 's morgens om half elf op een B-weg ergens in een Zeeuwse ge meente- Gevolg: in Rotterdam doorrijden maar, op de B-weg een proces-verbaaL Een ander voorbeeld van een gevaren zone: de gerichte acties. Zo i» deze week bekendgemaakt, dat van 19 tot 23 september in het bijzonder zal worden gelet op de inhalers, hetgeen verband houdt met het thema: .Achter vrij, voor vrij, dan pas inhalen' van het Verbond voor Veilig Verkeer. Nu zijn er deskundigen, die het standpunt huldi gen, dat dergelijke acties in de toekomst steeds meer moeten worden uitgevoerd. Welnu, dat kan na 1 januari tot de volgende situatie leiden: in het kader van een op één overtreding gerichte actie worden reeksen processen-verbaal opgemaakt zonder dat er ook maar even snrake is van een aanrijding of van enige schade, tezelfder tijd echter gaat iemand die een aanrijding heeft veroorzaakt met zeg achthonderd gul den schade, geheel vrijuit. Onvermijde lijk komt in een dergelijke situatie de vraag van het meten met twee maten naar voren. Waarom zo zal het pu bliek niet ten onrechte willen weten in het ene geval wél een strafrechtelijk gevolg en in het andere geval (met aan zienlijke schade) niet? In het algemeen genomen lijkt ons (bij alle organisatorische verbeteringen, die de maatregelen voor de politie met zich mee zullen brengen) dit niet onbe langrijke punt de strafrechtelijke handhaving van de verkeersveiligheid in de knel te kunnen komen. Vanzelf sprekend zal men vrij snel. zowel bij politie als publiek, aan de nieuwe voor schriften gewend zijn, maar er kunnen na één januari, hoe dan ook, onbevredi gende situaties ontstaan. Bovendien |3 het uitgangspunt van de nieuwe regeling ondanks alle mooie woorden weinig fraai: het is de erkenning dat men eigenlijk moet capituleren voor ver- keerschaotisc'ne toestanden. En dat is een weinig gelukkige zaak. Kind gegrepen door trein WOUW (ANP). Gistermiddag om streeks half vijf is op een overweg in de Noordbrabantse gemeente Wouw, ge legen aan de spoorlijn Bergen op Zoom» Roosendaal, liet negenjarige meisje M. C. E. Verdonck uit Wouw, door een per sonentrein gegrepen en op slag gedood. Dc trein had door dit ongeluk ongeveer een uur vertraging Kinderen gered uit te water geraakte auto BREUKELEN (ANP). ln Breukelen is gistermorgen de onderwijzer J. H. L. met vier kinderen, ca te zijn geslipt met zijn auto in een kanaal gereden. De auto kwam op zijn kop in het water terecht en verdween later geheel onder de op pervlakte. Slechts met de grootste moei te slaagde de heer L. erin de deur van de auto te openen en de kinderen een voor een aan omstanders op de kant af te geven. ftantlij i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 1