PROVIRCfALE ZEEUWSE COURANT WANDELING IN RUIMTE BEKORT NS maakte maidentrip' naar het Sloe Verbalisering bij aanrijdingen sterk vereenvoudigd Mutaties in China Vorster is premier van Zuid-Afrika ASTRONAUT GORDON SNELLER UITGEPUT DAN WAS VERWACHT Ster van Lin Piao rijst zeer snel In buitenland weinig enthousiasme Diagnose Zaak-Smallenbroek dient as dinsdag DERTIEN IS VORSTERS GELUKSGETAL ONTSLUITING TE LAND EN VIA HET WATER VOLTOOID' Sloelijn betekent redding van oude ringlijn Beveland 209e jaargang - no. 215 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 14 sept. 1966 Burgemeester op de vuist Pagina 3 itingon, Walilrial S8-60, tel. HOUSTON. Zo zul astronaut arbeid niet gaat draaien als gevolg Richard Oordon tijdens zijn ruimte- van het ontbrelcen van awntreh- wandeling' met de speciale atUoma- ki/ngskraehit en luchtweerstanvd: Al- tische rnoerslewtel werkjes verrleh- leen dit apparaatje heeft ongeveer ten. Dit instrument is zo geconstru- een miljoen gulden gekost, eerd, dat de ruimtevaarder bij zijn KAAP KENNEDY (AFP-RTR) Snelle uitputting is er gisteren de oorzaak van geweest dat de Amerikaanse ruimtevaarder Richard Gordon zijn verblijf buiten de .Gemini-ll' drastisch heeft moeten be korten. Spoedig nadat hij de cabine om 15.44 uur (Nederlandse tijd) had ver laten, deelde de 36-jarige marine-officier zijn commandant Conrad en de controle op aarde mee, dat hij wilde rusten; Conrad, de controle en televisiekijkers in de Verenigde Staten konden de zware, stotende ademhaling van de ruimtewandelaar horen. Het controlestation te Kaap Kennedy deelde mee dat Gordons hart slag was gestegen tot 162 per minuut. De hartslag van Conrad had toen een tempo van 120 slagen. Na zestien minuten was Gordon terug in de cabine, waar hij in het k geopende luik bleef staan om het stlHiSMttk. na een kwartier nog eens te pro- rjjMMHBBhtMii.!G>1i3 beren. Tijdens de eerste poging vv'^ rustte Gordon korte tijd op de JwHeIBIMi neus van de cabine, waar deze be vestigd is aan de ,Agena'-doelra- ket. ,Ik rijd als een cowboy', zo merkte hij op. By de tweede poging meldde Conrad aan de aarde: ,Blck heeft zoveel zweet in zjjn rechteroog dat hy niets kan zien'. Het venster in Gordons helm was geheel beslagen en 44 mimiten nadat de ruimtewandelaar zijn luik had geopend werd het experiment opgegeven en kreeg Gordon opdracht terug te keren. Tijdens zijd korte verblijf buiten de ca bine heeft Gordon kans gezien enkele van de voorgenomen handelingen uit te voeren. Zo overhandigde hij aan Oon- rad een instrument waarmee ruim test of werd opgevangen, dat op aarde zal wor den onderzocht. Ook maakte hij een 30 nieter lang koord, dat aan de doelraket bevestigd was, vast aan de Gemlni-ll'. Voorts bevestigde hij nog een camera op de huid van de cabine, waarmee zijn werkzaamheden zouden worden vastge legd. Er is van deze camera geen ge bruik gemaakt. Richard Gordon heeft geen gebruik gemaakt van zijn .ruimtepistool', waar mee hij zach door de ruimte zou bewe- in en ook de elektrische moer sleutel, e de reactie moet opvangen bij het vast- en losdraaien van moeren, werd niet gebruikt. KAAPSTAD, LONDEN (Rtr, AFP). Minister Balthazar J. Vorster is gisteren met algemene stemmen gekozen tot pre mier van Zuid-Afrika- Hij moorde premier Verwoerd Zijn verkiezing geschiedde op een bijeen komst van 163 leden der regerende na tionale partij, die daarvoor slechts vijf minuten nodig hadden. Schoeman, de minister van vervoer en de enige, die ook in aanmerking kwam om premier te worden, trok zich terug toen bleek, dat hij tegen Vorster geen kans had. Vorster verklaarde, dat hij de politieke koers van zijn vermoorde voorganger zal voortzetten. Hij hield een kort toespraak op de trap van het parlementsgebouw, waarvoor zich enkele duizenden mensen hadden verzameld. Talrijke politieman nen hielden een oogje in het zeil. De nieuwe premier riep op tot eenheid tus sen de Afrikaans- en Engelssprekende bevolkingsgroepen van Zuid-Afrika. La ten wij onze geschillen hebben, doch laat ons het land dienen als nooit tevo ren, zei hij. Vorster sprak eerst in het Afrikaans en vervolgens in het Engels. Meer rast MET INGANG VAN I JANUARI 1967 (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Met ingang van 1 januari 1967 zal de politie in het hele land bij aanijdingen volgens uniforme richtlijnen van de minister ran justitie gaan optreden. Er zijn voorschriften opgesteld in welke gevallen altijd proces-verbaal moet worden opgemaakt. Ook met be trekking tot het wel of niet verbaliseren in geval van aanrijding of geconstateerde strafbare feiten gaan voor het hele land dezelfde nor men gelden. Dood of enig beduidend lichamelijk letsel het gevolg is, Ben vermoeden bestaat van overtre ding van de artikelen 26 en/of 30 en/of 37 van de wegenverkeerswet (reap, rijden onder invloed, doorlijden na een aanrijding, joyriding) en/of wanneer een gestolen voertuig bij de aanrijding is betrokken, Naar het oordeel van de politie aan- HONGKONG (UPI) De Chine se communistische partij heeft een nieuw politiek bureau gekozen en vier trouwe partijgangers uit hun functie van vice-voorzitter onthe ven, aldus politiekewaarnemers. Op grond van berichten van het officiële Chinese persbureau Nieuw China zijn de waarnemers tot de slotsom gekomen dat de minister van defensie, Lin Piao, thans de enige vice-voorzitter van de partij is, hetgeen zijn opkomst als de vermoedelijke opvolger van de bejaarde voorzitter, Mao Tse-Toeng, onderstreept. De afgezette vice-voorzitters zijn pre mier Tsjoe En-Lai, president Lioe Sjao- Tsji, Tsy Teh en Tsjen Toen. Het verlies van deze hoge partijfunctie betekent voor president Lioe Sjao-Tsji beslist een politieke achteruitgang. Maar de waarnemers geloven niet dat Tsjoe En-Lai's reputatie erdoor is geschaad. Tsjoe wordt algemeen beschouwd als China's begaafdste staatsman en diplo maat. Sinds medio augustus had men reeds vermoed dat het centrale comité een nieuw politiek bureau had gekozen en mutaties in de topleiding van de partij had aangebracht tijdens zijn recente ple naire vergadering. genomen kan worden, dat de schade aan een auto minstens duizend gul den of aan een motor, scooter of brommer minstens tweehonderd gul den bedraagt, Bij de aanrijding een dienstvoertuig van rijks- of gemeentepolitie of een (Zie slot pag. 3 kol. 4) Kort voor Gordon de cabine verüet, was de tyd die hij in do ruimte zou door brengen vertengd van 107 tot 115 minu ten om hem meer rust te gunnen. Men had met de vermoeidheid rekening gehouden, maar men had niet verwacht dat hij reeds zo snel uitgeput zou ra ken. Uit vorige proefnemingen is gebleken dat het verrichten van werkzaamheden in de ruimte uitermate vermoeiend is. Ook Gordons voorgangera kregen een versnelde hartslag. transpireerden zwaar, en hadden te kampen met slecht zicht als gevolg van het beslaan van de vensters in de helm. 8EABR00K, Texas: mevrouw Jane Conrad mot haar 9-jarige zoon Tommy nu de succesvolle lancering van de Gemini 11. De ruimtevaarders kregen van de NASA 'nninnnnnnni,nnnnnnnnnnnnnnnn'nnnnnniiin twee uur om uit te rusten van de ver moeienissen. Na hun maaltyd zullen zij I zou Conrad de motor van de Agenaraket aan slapen. ontsteken om zich naar 1392 Ion hoogte 'andaag om 7.57 uur Nederlandse tydlte begeven. TERUGKEER GEMINI OP TV HILVERSUM (ANP). Nu de lancering van ruimtevaartuig Gemini-ll is geslaagd fa de terugkeer van de capsule op morgen (donderdag) vast gesteld. De Amerikaanse televisie verzorgt hiervan een rechtstreekse re portage, die via de communicatiesatelliet Early Bird naar Europa wordt gerelayeerd. Dexe reportage wordt door de NTS eveneens rechtstreeks overgenomen van 14-30 tot 15.30 uur op Nederland L Oude beleid wordt voortgezet gelden zal i uitgebreide Bö Teleurstelling De grote vraag ln de hoofdsteden van de wereld was gisteren ln hoe verre Vorsters verkiezing gevolgen zal hebben voor de politiek van Zuid- Afrika. Ih de Afrikaanse landen be staat onverholen teleurstelling. Zo schreef de onafhankelijke East Afri can Standard, een in Kenia verschij nend blad, in een hoofdartikel onder de kop .Zuidafrikaanse Hitier' dat Zuid-Afrika door Vorster als op volger van de vermoorde premier Verwoerd te kiezen de weg heeft fekozen van .suprematie van het lanke ras'. Volgens het blad zal .op het hele Afrikaanse continent moei lijk een man gevonden kunnen wor den die cr op rassengebied extreme denkbeelden op nahoudt, hardnekki ger naar dogmatische opvattingen handelt en zekerder is van de juist heid van zijn overtuigingen'. Zuid- Afrika zal eens ,de dag betreuren waarop deze weg werd gekozen om dat deze tot nog meer racistische onderdrukking zal leiden en onver mijdelijk zal uitlopen op een conflict'. De Keniase minister van defensie, dr Njogore Moengal, zei tot verslaggevers te hopen dat Vorster de apartheidspoli tiek zal opgeven .anders volgt alleen maar de ene ramp op de andere'. Rhodesië In Londen gaat de meeste aandacht uit naar de houding van de nieuwe Zuid afrikaanse premier jegens Rhodesië. Ge menebestkringen verwachten geen prin- JOHN VORSTER cipiële verandering in Zuid-Afrika's po litiek, zoals die was onder Verwoerd, die weigerde aan de sancties tegen het blanke minderheidsbewind van Ian Smith deel te nemen. Op de lange duur zouden evenwel wijzigingen in accent en tac tiek mogelijk zijn. Afgewacht dient te worden of Vorster het blanke bewind in Rhodesië openlij leer gaat steunen, al dus deze kringen. Het onafhankelijke Parij.se blad Le Monde ziet in Vorsters verkiezing ,een verharding van Pretoria's politiek', die een explosieve situatie binnen Zuid- Afrika dreigt te scheppen. De .Zuidafri kaanse steun aan Rhodesië zal' volgens het blad vermoedelijk een officiëler ka rakter krygen en van grotere omvang worden. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Oud-minister van binnenlandse zaken J. Smallen- broek zal dinsdagmorgen 20 sep tember tien uur terecht moeten staan voor het Haagse kantonge recht, zulks naar aanleiding van de door hem veroorzaakte aanrij ding op vrijdagavond 15 juli in de Haagse woonwijk .Marlot'. Volgens de gisteren uitgebrachte dag vaarding zal de heer Smallenbroek overtreding van artikel 25 van de we genverkeerswet ten laste worden ge legd. Daarop staat een maximumstraf van duizend gulden boete of drie maan den gevangenisstraf. KAAPSTAD (UPI). In Kaap stad wordt beweerd dat het ge luksgetal van de gisteren, 13 sep tember, tot premier van Zuid- Afrika benoemde B. J. Vorster 13 is. Hij Is het 18de kind en werd geboren op 18 december 1915. Hij heeft sinds 13 jaar zitting in het parlement terwijl hy als 13de op de lijst der kabinetsoudsten staat. Ir* de begrafenisstoet van zijn voorganger, de vermoorde dr Hen drik Verwoerd, reed zijn auto op de 13de plaats. Bij hét golfspel, dat naast politiek zijn grootste belangstelling heeft, is zijn strui kelblok 13. WLISSINGEN-OOST Eeii feesttreintje met autoritei ten eu genodigden aan boord heeft gisteren de eerste officiële rit gemaakt naar de Sloehaven. Het tochtje betekende zoveel als de ingebruikname van de in re cordtijd gereedgekomen spoor lijn naar en over de haven- en industrieterreinen in Vlissingen- Oost. De !yn is een aftakking van de oude ringlyn door de Zak van Zuid-Beve land. In totaal is er 9000 meter nieu we rails aangelegd, waarvan 6600 nieter in het industriegebied zelf. In de toekomst kan een verdere uitbrei ding van het aantal sporen worden verwacht, terwijl ook de spoorweg verbinding VlissingenVllssingen- Oost nog steeds op het programma j staat. Doel van de treinrit was gisteren I het zes hectare grote terrein van Bil- f liton M T, waarop gebouwen en g installaties in snel tempo van de g grond komen. Behalve twee personen- f rijtuigen itrelk het met de nation en Zeeuws» vlag getooide dieselloco motief j« namelijk ook een tankwagen met de eerste lading voor dit chemi- sohe bedrijf. En vandaar ook dat het (gratis) spoorkaartje, dat de inzit tenden van de feesttrein uitgereikt kregen, niet alleen melding maakte van de eerste trein Nieuwüorp-Vlis- singen-Oost, maar ook van de aan voer van de eerste wagen naar de Biilliton M T Corporation. En het was daarom dat de heer P. G. V. Heukenstfeldt Jansen, adjunct-direc teur van Billiton M T, na afloop van de treinrit, niet alleen sprak van een belangrijke dug voor de provincie Zeeland en de Nederlandse Spoorwe gen', maar ook van ,een feestdag voor Biilliton'. Ook Ze elands commissaris mr J. vhn Aartsen (voorlopte voorzitter van het havenschap Vlissingen io) toonde zich uitermate ingenomen met het gereedkomen van de Sloelijn. ,Voor wat de verbindingen betreft zijn we nu te land en ter zee voorzien', zei hij, wat er nu nog mankeert is een verbinding door de lucht..-.../ Dt aanleg van de spoorlijn naar het Zuid-Sloe is maar Juist op tijd geko men om het voortbestaan van al thans een deel van de uit 1927 da- Hier de trein, die gisteren de eerste officiële rit maakte naar de Sloe haven. Het betekende de ingebruik name van de spoorlijn naar en over de haven- en industrieterreinen in Vlisshtgen-Oont. (Foto PZC) torende 43 kilometer lange rirglijn door Zuid-Bevelfind te verzekeren. Mr J. P. A. van Ballengoojjen de Jong, chef exploitatie van het district zuidwest van de Nederlandse Spoor wegen, vertelde dat de ringlijn op de nominatie stond om na 1972 te wor den opgedoekt. In dat jaar loopt de concessie af. De betekenis van de ringspoorlijn, die tot 1932 gebruikt werd voor perso nenvervoer, is na de oorlog gestadig teruggelopen. Weliswaar is hij voor goederenvervoer nog steeds in ge bruik, -maar de frequentie daalt voortdurend. ,De Sloelijn betekent ln ieder geval de redding van het ge deelte Goes-Nieuwdorp', aldus de heer Van Ballengooijen de Jong die het overigens niet onwaarschijnlijk acht te dat het resterende deel nog eens een functie zou krijgen als onderdeel van een deltaspoorlijn of een verbin ding over/onder de Schelde. De heer Van Ballengooijen de Jong feliciteerde behalve provincie (,het stuwende initiatief van de vroegere commissaris De Casembroot') erTha- venschap io, ook het spoorwegbouw bedrijf ,die ongelooflijk snel een lijn hebben gelegd door deze rimboe'. De opdracht tot aanleg van de Sloelijn kwam in mei van dit jaar. De plan nen dateerden al van 1960. De eerste 2400 meter rails kon men aanleggen op een baanlichaam dat gereed was gemaakt door provinciale waterstaat. (Zie slot pag. 2 kol. 6) i Nederland een studiecom missie zó snel en zo degelijk hebben gewerkt als de .Com missie Nederlandse Scheeps bouw 1965'. Over het rapport van deze commissie hebben wij uitvoerig bericht in de PZC van gis teren. De commissie werkte inderdaad snel: op dertien september van het vorig jaar werd zij geïnstalleerd en eind juni jongstleden werd het rapport reeds af gesloten. En welk een degelijk rapport: er ligt nu een uitgebreid werkstuk op tafel, waaraan meer dan zestig deskun digen hebben meegewerkt, een vrijwel [sluitende verkenning van de huidige [situatie van de in moeilijkheden geraakte 'Nederlandse scheepsbouw. Een grondige .doorlichting met als resultaat een rönt genfoto, die een aantal nare defecten [scherp aantoont- Maar gelukkig, er is nog hoop voor de patiënt: ,Wij zijn [tot de overtuiging gekomen, dat er wel 'degelijk bestaans- en toekomstmogelijk- I heden voor de Nederlandse scheeps- [bouw zijn', aldus deelt de commissie mee. Hoe deze mogelijkheden zijn te verwezenlijken geeft zij eveneens aan iin een tiental zakelijk-geformuleerde aanbevelingen. Maar bij het lezen daar van is de "conclusie haast onvermijde lijk, dat de uitvoering in de praktijk niet over de hele linie eenvoudig zal zijn. Integendeel. de maatregelen, door de eommis- ie voorgesteld, zijn drie groepen betrokken: de scheepsbouw zelf, de overheid en tenslotte derden. Maar een groot deel van het maatregelenpakket vormt één geheel, de onderdelen zijn op elkaar afgestemd. Zo is er bijvoor beeld een nauwe samenhang tussen be paalde voorstellen, die de scheepsbouw zelf betreffen, en faciliteiten, welke van de overheid worden verwacht. Ook het onderwijs en kredietverlenende instan ties zijn in dit geheel opgenomen, zo dat voor de uitvoering van de aanbeve lingen er een nauwe samenwerking nodig is tussen alle sec toren, die bij dit pakket zijn betrok ken. Het vinden van deze samenwerking lijkt ons heel wat moeilijker dan het tot stand brengen van dit rapport. Voor het laatste heeft men genoeg aan een stel knappe figuren, wier werk aan de top bekwaam moet worden gecoördineerd, zoals kennelijk de werkwijze van deze commissie is ge weest. Voor het in de praktijk brengen van de conclusies evenwel is heel wat meer nodig: bereidheid met name tot een vérgaande samenwerking tussen concurrerende bedrijven, het opgeven van eigen belangen ter bereiking van een groter gemeenschappelijk belang. Voort3 zal in de overheidssfeer nodig zijn bijvoorbeeld het afwegen van even tuele faciliteiten voor de scheepsbouw tegen de belangen van andere bedrijfs takken- Dat alles moet met beleid en tact op gang worden gebracht. Aldus gezien is het rapport te vergelijken met een omvangrijke, kundig neergepen- seelde letter A, waarbij echter de rest van het alfabet nog moet volgen. Daar zal heel wat wijsheid, overleg en beleid voor nodig zijn. KTiemand, die dat beter heeft ingezien dan de commissie zelf. Nodig is w zegt het rapport .de bereidheid van allen, die bij de scheepsbouw zijn geïnteresseerd, hun medewerking te verlenen'. Om deze bereidheid te stimu leren wordt nu gesuggereerd een .col lege voor de scheepsbouw' in te stellen, terwyl daarnaast een mogelykheid van overleg in breder kring wordt voorge steld. Het komt er in feite op neer, dat het werk van de commissie moet wor- •rtgezel door een speciaal col lege, dat de suggesties die nu op tafel liggen, nader in praktyk dient te bren gen. Een zakelijk voorstel: het forme ren van een kleine groep, die de weg naai' de praktyk moet banen. Het is te hopen, dat de Nederlandse scheeps- bouwwereld daaraan alle medewerking geeft. Deze scheepsbouw heeft namelijk met de presentatie van dit rapport zichzelf een grote verplichting opge legd. Indien immers deze bedrijfstak (of belangrijke onderdelen daarvan) zelf in gebreke zou blijven als het gaat om de uitvoering van de aanbevelingen, dan zou hij aldus elk recht van spre ken verbeurên. De komende jaren zullen wat dat betreft een belangrijke toets steen vormen: is de scheepsbouw bereid alles te doen om zijn structuur te ver beteren? Of heeft de patiënt alleen maar meegewerkt aan het stellen van de diagnose? Op één punt heeft het rapport ons enigszins verbaasd, omdat het ons op dat bewuste punt niet in overeen stemming lijkt met de eigen aanbeve lingen. We bedoelen de interne .publie relations'. Er worden daarover belang- ekkende dingen gezegd, alsook over de .broodnodige' verbetering van het arbeidsklimaat. Vandaar wellicht, dat een samenvattende en goed geredigeerde brochure over het rapport is gemaakt voor de werknemers van de werven. Tot zover is alles in orde. Maar nu wordt in het rapport (overgenomen in de brochure voor de werknemers) ge suggereerd, dat tempo en werkwijze van bijvoorbeeld Zweedse en Japanse arbeiders hoger en beter zouden zijn dan de Nederlandse werkers. Als dat zou wezen, moet dat inderdaad dui delijk en scherp gezegd worden, voor zien van een onweerlegbare bewijsvoe ring. In het rapport echter is sprake van een opvatting, die niet exact en allerminst voldoende wordt gemotiveerd, maar voor een deel op ,een indruk' van de commissie blijkt te berusten. Naar ons gevoel zit hier een tegenstelling: enerzijds pleiten voor betere verhoudin gen, voor een beter arbeidsklimaat en een betere organisatie en planning, bewijs suggereren, dat in het buiten land harder wordt gewerkt. Uit een oogpunt van interne .public relations' zo duidelijk in het rapport voorgestaan had men een zorgvuldiger redactie van deze paragraaf mogen verwachten. Aan de andere kant: de voorzitter van de Algemene Nederlandse Metaal Be- drijfsbond zat in de commissie, hij zal het er dus wel mee eens zijn. Overigens gaat het hier om een detail: de eind indruk van dit rapport is, dat hier een knappe diagnose is gesteld. Nu wachten op de therapie. Koorddanser valt 20 meter diep AVIGNON (RTR) Een SO-jarige Duitse koorddanser te in Pertuis bij Avignon ran een op twintig meter hoog te gespannen draad te pletter gevallen. Hij liep over het koord schuin omhoog naar een kerktoren en had bijna het eind bereikt toen hij zijn evenwicht ver loor. Hij maakte deel uit van de ,Orso- la'-groep.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 1