KABINET ZET OVERLEG VOORT Proef maximumsnelheid op aantal autowegen Zeevaartscholieren betrekken nieuw EMS-internaat Belastingverlaging moeilijke zaak Nog een generaal dient ontslag in STAATSSECRETARIS HOEFNAGELS IN BIJEENKOMST MINISTERRAAD Ontslag stond al vast, ik had geen keus Met ingang van 1 september Fiscus wil na 1 september zestig miljoen Omheind complex in nieuwbouw van Vlissingen Weners bekennen bomaanslag op Alitaliagebouw 209e jaargang no. 197 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dlractlo N V B«h. Ml) «»r> «U Provincial» Zeeows» 9 Surest/*. Vlltslngen. VValilreal 38-60, lel. 2355 (b lel 2911 Zlerlkvee. red <a «dm lel 2094 Welde, B. des Ho»- en W. «e e*)tv. Hoofdredacteur. G. A- de Kok Abonnem.nitprll» 18 c 3647/3643), Middelburg, Markt 31, tel. 3841. (b.f.j. red. 2078/3169, adv. 237S) Gocj, Grol >M oei mm Minimum oer edv 18.23. Injex- mad 2«£ r tarief. Klein» ad» (max. 8 'egels) 35 eer Woensdag 24 aug. 1966 In Brouw kunnen de centjes weer rollen Pagina 2 MIAMI Een hevig noodweer dat over Miami trolc met windsnelhe den van oneer dan 100 km per uur i 25 mm, heeft overlast veroorzaakt. Op de foto een omgeblazen vlxeg- i tuig, dat zich weerspiegelt op het blankstaande vliegveld van Miami. (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG Het kabinet heeft gisteravond tot ongeveer half twaalf over de begroting vergaderd. Staatssecretaris Hoefnagels van financiën nam aan het beraad deel. Vrijdagmorgen om elf uur komen de ministers weer bijeen. De ministerraad werd gisteren voorafgegaan door een yergaderi ng van de REA (Raad voor Economische Aangelegenheden) uit het kabinet. Deze vergadering had ten doel de ministers, die lid zijn van de REA, kennis te doen nemen van de macro-economische ver kenning voor 1967 van het Centraal Planbureau, die jaarlijks tege lijk met de miljoenennota aan de tweede kamer wordt aangeboden. De president van de Nederlandse Bank en de directeur van het planbureau namen aan deze vergadering deel. Maandag reeds zou verschil van mening zijn ontstaan over de datum van ingang van de tweede fase van de verlaging der loon- en inkomstenbelasting. De staatssecretaris van financiën, dr W. L. G. S. Hoefnagels, die bekend staat als een vasthoudend man, wil de datum v ingang op 1 januari 1967 handhaven verzet zich tegen de ministers, die deze datum met enkele maanden willen uit stellen. Dr Hoefnagels zou zelfs ge dreigd hebben met aftreden als de mi nisterraad niet met zijn standpunt mee gaat. Het is terraad er it op te lossen. en een regenvi I daar ernstige i H. J. VAN DER MOLEN: (Van een onzer verslaggevers.) DEN HAAG. ,Ik moest wel akkoord gaan met mjjn ontslag. Er was Molen, oud-hoofdcommissaris van politie te Amsterdam in het tijdschrift voor de politie. ,In het gesprek dat ik tevoren met de directeur-generaal voor openbare orde en veiligheid heb gehad, was mij door deze reeds medegedeeld dat ik in ieder geval nit mijn functie zou worden ontheven, of ik er nu wel of niet mee ak koord zou gaan. Zo gezien bleef my op dat moment toch niets anders over dan te berusten in een vonnis dat achter mijn mg reeds was geveld', aldus de heer Vai der Molen. Op 11 juli van dit jaar, dus toen hij nog geen besluit had genomen of hij zich met het ontslag zou verenigen dan wel in beroep zou gaan, schreef hij dit in «en brief aan het blad. Hij schreef te vens uitsluitend in beroep te zullen gaan terwille van de rechtszekerheid van alle politiefunctionarissen. Blijkens het artikel in het tijdschrift voor de politie zou de heer Van der Molen volkomen onkundig zijn geweest van het feit dat burgemeester Van Hall ruim vijf jaar geleden ten departemente al be- zwaren tegen zijn beleid had geuit. Het ontslag heeft de heer Van der Mo len .hooglijk verbaasd', aangezien in de afgelopen tien jaar hij nooit zou hebben gemerkt dat er tussen de burgemeester en hem zulke ernstige controversen be stonden. PRIJSBINDING OLIE- EN KOLENKACHELS BLIJFT GEHANDHAAFD DEN HAAG (ANP). Blijkens pubii- katies in de staatscourant van 23 au gustus 1966 heeft du staatssecretaris van economische zaken beslissingen ge nomen inzake enkele verzoeken om ont heffing van het verbod van collectieve verticale prijsbinding. Het verzoek in zake de haarden- en kachelhandel werd, behalve voor een enkel punt, ingewil ligd, echter voor een beperkte tijdsduur, te weten tot en niet 31 december 1969. Volgens de herziene overeenkomst be treffende de haarden- en kachelhandel en twee hiermede samenhangende kor tingsregelingen 2ijn de detailhandelaren verplicht voor haarden en kachels, die bestemd zijn om met kolen of olie te worden gestookt, de prijzen te bereke nen, die hun leveranciers hebben vast gesteld. Tevens dienen de detailhande laren enige met deze verplichte prijs- handhaving verband houdende voor schriften na te komen. Voorts vloeit uit de regelingen voor verschillende han delsgeledingen de verplichting voort bij het aanbieden en leveren ten hoogste bepaalde kortingen te verlenen. Het verzoek Is tijdelijk ingewilligd, om dat, zolang de omschakeling op aard gas nog niet is voltooid, de handel en de industrie in het onzekere verkeren hoe ver de afzetmogelijkheden van kolen- en oliehaarden en -kachels zullen afnemen. In deze onzekerheid bestaat het gevaar voor onaanvaardbare concurrentie. NIEUWE ARRESTATIES ONDER AMBONEZEN GOUDA (ANP). De politie te Gouda heeft maandagavond laat drie Ambone zen gearresteerd in verband niet de brandstichting in de Indonesische am bassade, Het zijn een 19-jarige bank werker en een 25-jarige en een 16-jarige los-werkman allen uit Moordrecht. In totaal zijn nu 10 Ambonezen in het politiebureau voor verhoor ingesloten terwijl twee Ambonezen reeds in voor arrest zitten in het huis van bewaring. De Haagse politie had maandag een 19- jarige Ambonese leerling-tekenaar aan gehouden. De Ambonees, afkomstig uit Moordrecht, is overgebracht naar het hoofdbureau van politie in Den Haag. I (Van onze Haagse redactie) De minister van verkeer en water staat heeft, ten behoeve van het verdere onderzoek, dat twee jaar zal duren, naar het effect van snelheidsbegrenzingen op de ver keersveiligheid, met ingang van 1 september aanstaande voor een aantal wegvakken maximumsnel- heden vastgesteld. Op een tweetal autosnelwegen zal aan de bestuur ders worden geadviseerd hun snel heid tussen bepaalde waarden te kiezen. Verder zullen met ingang van 1 oktober nog nader vast te stellen maximumsnelheden van kracht worden op een achttal an dere wegvakken. Onderzoek naar effect van snelheidsbegrenzingen Geruchten Rijksweg nr 38: het wegvak tussen Em- meloord en Lemmer: 100 km per uur; Rijksweg nr 47: Zutphen-Winterswyk: 80 km per uur. Advies-snelheden De twee autosnelwegen, waarop door middel van blauwe borden met wit op schrift aan de bestuurders zal worden geadviseerd hun snelheid tussen be paalde waarden te kiezen zijn: Op rijksweg nr 2 (.Amsterdam-Utrecht). De bestuurders zal worden geadviseerd hun snelheid op deze weg te kiezen tussen 80 en 110 km per uur; Op rijksweg nr 15 op het wegvak tussen Hendrik Ido Ambacht en Schelluiden, zal geadviseerd worden een snelheid te kiezen tussen 70 en 110 km per uur. De adviessn.elheden zullen uitsluitend op deze twee autosnelwegen worden gege ven. Het toepassen van adviessnelheden op niet-autosnelwegen ontmoet namelijk bezwaar in verband met de aanwezig heid van gelijkvloerse kruisingen, van langzaam verkeer en dergelijke, waar-! door het aanhouden van een constante snelheid gevaar zou kunnen opleveren. de minister verwacht lang genoeg voldoende gegevens te verkrijgen, resultaten van dit onderzoek zullen in de naaste toekomst de basis moeten vormen voor het beleid, dat gevoerd moet worden met betrekking tot de vraag in welke gevallen een snelheids begrenzing zinvol is, en zo deze nodig is, welke vorm van begrenzing dan de voorkeur verdient en op welke waarde deze moet worden ingesteld. Het ten behoeve van dit onderzoek in- (Zie slot pag. 3 kol. 1 Vanaf 1 oktober Voor de volgende wegen zullen met in gang van 1 september aanstaande de daarbij aangegeven maxïmiimsnelhe- den gelden: Rijksweg nr 4: het wegvak tussen Am-1 sterdam en Burgerveen: 110 km per uur; Rijksweg nr 12: het wegvak tussen! Voorburg en Waddinxveen: 100 km per, uur; liet wegvalt tussen Maarsbergen De tijdsduur van het onderzoek be en Oosterbeek: 110 km per uur; draagt twee jaar. Deze periode is naar Met ingang van 1 oktober zullen nog nader vast te stellen maximum snelheden van kracht worden op de volgende acht andere wegvakken: Burgervaan-Voorburg; Beverwijk- Alkmaar; Afsluitdijk; De Klomp aansluiting rijksweg 12; Meppel - Heerenveen; Zwolle-Almelo; Bols- ward-Heerenveen en Nijmegen-Ven- (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Na 1 september zullen een 800.000 belastingplichtigen circa zestig miljoen gulden moeten opbrengen die zij anders pas in 1967 zouden hebben moeten betalen. Het ministerie van financiën ontkende met klem dat deze versnelde inning iets uitstaande heeft met een tekort aan li quide middelen. De maatregel geldt al leen voor degenen wier aangifte voor de inkomstenbelasting over 1965 door een belastingconsulent is verzorgd. De maatregel is tot stand gekomen ais ge volg van een afspraak met een groot aantal belastingadviseurs. In totaal worden er drie miljoen aangiftebiljetten voor de inkomstenbelasting 1965 ver wacht. Onder het vorige kabinet was de datum van 1 januari 1967 in de wet vastge legd en het kabinet-Cals deelde bij zijn optreden in de regeringsverklaring mede, dat het deze datum zou handha ven. Toen de toestand van rijksfinan ciën in zeer snel tempo verslechterde, doken er geruchten op, volgens welke het kabinet graag de datum van in gang van deze verlaging, waarmee een bedrag van circa 700 miljoen gulden op jaarbasis is gemoeid, wilde verschuiven. Drs Schmelzer, de voorzitter van de tweede-kamerfractie van de KVP, heeft daarop tijdens een KVP-partijraad met nadruk verklaard, dat zijn fractie de datum van 1 januari 1967 wil handha ven. Alleen onder zeer bijzondere om standigheden, bijvoorbeeld bij een of an dere nationale ramp, zou hiervan mo gen worden afgeweken. Dr Hoefnagels, die tot de KVP behoort, houdt vast aan de. wettelijk vastgelegde datum. In Den Haag wordt daarom de bijeenkomst van de ministerraad vrij dag met bijzondere belangstelling tege moet gezien. Ongeluk bij Asse Herrieschoppers CHAUFFEUR MAG NOOIT MEER RIJDEN BRUSSEL (RTR). De Belgische chauffeur die in april in Asse bg Brus sel in beschonken toestand tien kinderen op het. trottoir doodreed Ls gisteren door het hof van appel te Brussel tot 21 maanden gevangenisstraf en ontzegging van de rijbevoegdheid voor liet leven veroordeeld. De chauffeur, de 43-jarige E. B.. was door een lagere rechtbank veroordeeld tot 21 maanden gevangenisstraf, waar van drie voorwaardelijk, en ontzegging van de rijbevoegdheid voor twee jaar. Het ongeluk gebeurde toen de scholie ren, jongens van 7 en 8 jaar. bij een voetgangersoversteekplaats verkeersles kregen van hun onderwijzer. Oplegger rijdt café binnen ROSMALEN. (ANP) Een chauffeur is gistermiddag in Rosmalen met een op- legger geladen met stro, een café bin-1 nengerc.den en dicht bij de tapkast tot; stilstand gekomen. De man reed met een lading van twin tig ton stro van een fabriek in Rijssen' op de rijksweg NijmegenDen Bosch, toen uit de tegenovergestelde richting een melkwagen, gevolgd door een auto bus aankwam. De chaufeur van de autobus wilde de melkwagen passeren, maar ging snel weer achter de melkauto rijden, toen hij de oplegger met stro zag naderen. De chauffeur van de op legger week uit, raakte daarbij de macht over het stuur kwijt, ramde een naast de weg gelegen woonhuis en reed vervolgens het café-restaurant van vrouw SmitsVan den Elzen binnen. De chauffeur liep slechts lichte verwon dingen op. De schade aan de café inventaris en het gebouw was groot. Het verkeer op de weg Nijmegen-Den Bosch ondervond door het ongeluk enkele uren lang vertraging. RANGEERDER GEDCOD UTRECHT ANP). Bij het terug zetten van een goederentrein is gister middag omstreeks vi.jf uur de 6l-jarige ploegbaas van de Nederlandse Spoorwe gen T. van Steenie uit Amersfoort door de trein aangereden en op slag gedood. Het ongeiuk gebeurde op het spoorweg- complex in Amersfoort. OPPOSITIE TEGEN VON HASSEL Niet eens met activiteit van vakbonden BONN (DPA) De inspecteur an de Westduitse weermacht, ier-sterrengeneraal Heinz Trett ner, heeft om zijn ontslag ver zocht. Dit is gisteravond in Bonn bekendgemaakt. Naar het blad ,Münchner Merkur' bericht, zou het ontslagverzoek van Trettner al sinds twaalf au gustus op het ministerie van de fensie liggen. Op diezelfde datum diende ook de inspecteur van de luchtmacht, generaal Panitszki, zijn ontslag in. Beide zaken zou den echter geen verband met elkaar houden. Stond ,het geval-Panitszki' in verband met de Starfighter-affaire, generaal Trettners wens om heen te gaan zou in gegeven zjjn door zijn afkeer van vak bondsactiviteiten in de kazernes, waar- r minister Von Hassel toestemming heeft gegeven en omdat hij er niet in was geslaagd evenveel zeggenschap te krijgen als de staatssecretaris van de minister van defensie. Op grond var het besluit van Von Hassel vakbonds activiteiten in de kazernes toe te staan zouden de ontslagbrieven van nog meer hoge officieren onderweg zijn. Volgens een mededeling van het mini sterie van defensie heeft de 58-jarige Trettner zyn ontslagaanvrage op 21 au gustus ingediend. De generaal baseert zjjn verzoek op een besluit van minister Von Hassel, die op 9 augustus bekend liet maken dat hij de leden van de weer macht toestemming gaf zich te organl- De bond van overheidspersoneel mocht dientengevolge voorlichtingsmateriaal in de kazernes verspreiden. VLISSINGEN Driehonderd zeven en tachtig leerlingen van de De Ruyterschool betrekken deze week hun nieuwe internaat in plan Pauwenburg: 46 een gezinswoningen tussen Pierson- straat. Pauwenburgweg, Van Hogendorpweg en Ruys de Bee- renbrouckstraat, die de Stich ting Zeevaartschoolbelangen, zoals bekend februari jl voor twee a drie miljoen gulden kocht van de Maatschappij tot Stadsontwikkeling (EMS Dinsdag kwamen de eerste jon gens met hun ouders een kijkje nemen in hun nieuwe door een metershoge omheining afgeslo ten ,dorp'. Vandaag volgt dp rest. Dat dorp in de Zwolsmanhuizen, die behoren tot 103 woningen, die de EMS hier bouwde en waarvan er 98 aanvankelijk verscheidene maanden leegstonden, Ls overigens nog niet geheel gereed. Met man en macht wordt er nog gewerkt aan straten, aan tuintjes en aan het portiers huisje aan de Van Hogendorpweg bij de ingang van het in carré ge bouwde complex. Op .strategische' plaatsen wonen in dezelfde EMS- huizen twee officieren op het terrein van het internaat, dat is ingericht volgens een semi-campus idee. Bui ten het internaat wonen vijf boots lieden en nog een officier. Er zal 's nachts constant een bootsman aan wezig zijn ln het internaat. Met het ingebruiknemen van dit nieuwe in ternaat komt een eind aan een al dertig jaar bestaand plan voor een nieuwe behuizing van de scholieren. Het oude internaat, in het voormalige Gasthuis aan de Breewaterstraat is opgeheven en ook van de baan zijn de contractpensions. Er is één dé pendance aangehouden, voor onge veer tien jongens in de Wilhelmina- straat. De woningen van het inter naat zijn deze zomer met succes ver huurd a Het ligt. in de bedoeling aan de in gebruikneming van het internaat een officieel tintje te geven. Dat zal ge- 1 leuren als de geprojecteerde recre atieruimte gereed is, die achter de woningen komt. Men hoopt, dat daar aan nog dit jaar kan worden begon nen. In het a s cursusjaar uil men er in iedergeval gebruik van maken. De recreatiezaal komt te staan op een terrein van 4000 vier kante nieter, waar ook een sport veld zal worden aangelegd. Gezinnen Per woning zijn negen jongens on dergebracht. die een .gezin' vormen met als oudste in studiejaren een Het gezinshoofd heeft een assistent ter beschikking. Elke groep jongens houdt zijn eigen huis schoon, waarop door de officieren controle wordt uitgeoefend. De jon gens hebben de beschikking over een woonkamer van vier bij acht meter met twee taféls en negen stoelen. Verder is er een zitje met een bank voor vier jongens en vijf stoelen. De jongens beschikken voorts over drie slaapkamers voor respectievelijk vier. drie en twee bewoners. In de (Zie slot pag. 6 kol. 2) De jongens van de De Ruyterschool in Vlissingen hebben dinsdag bezit genomen van hun nieuwe internaat in de Zwolsmanhuizen. Zo ziet een woonkamer er in hun nieuwe ho rns' uit. (Foto PZCJ TÏÏtêM aan een Amsterdamse protest - I mars tegen het Amerikaanse j optreden in Vietnam achter fc slot en grendel gezet. De orga- nisatoren actiegroep .Viet nam' genaamd hadden namelijk geen toestemming gevraagd voor het houden van hun mars. Burgemeester Van Hall had niettemin tevoren doen weten, dat de betogers zonder meer een vergunning zouden krijgen zodra zij er om zouden vragen Zou deze toestemming niet worden gevraagd, dan zou hij de politie opdragen de betoging te verhinderen. Welnu, er werd geen vergunning ge vraagd met als gevolg dat er enige honderden arrestaties werden verricht. Waarom werd geen vergunning ge vraagd? Om .principiële redenen', zo als de organisatoren achteraf uiteen zetten. Het afhankelijk zijn van een vergunning beschouwen zij namelijk als een .beknotting van het recht op vrije meningsuiting'. Volgens de actiegroep zou het bovendien dubbelhartig zijn ge weest vergunning te vragen, bij weige ring zou men de tocht namelijk tóch hebben georganiseerd. Het aanvragen van toestemming zotf betekenen al dus het comité dat .wij het recht van de overheid erkennen beperkende rege len te stellen, die wél politieke, maar geen ordebewarende achtergronden heb ben'. Een merkwaardige argumentatie. Het recht ,op vrije meningsuiting' zoals het comité het formuleert betekent immers geenszins, dat daaraan geen grenzen zijn of kunnen worden ge steld. De politieverordening van vrijwel elke gemeente bijvoorbeeld geeft aller lei grenzen aan zonder dat deze bepa lingen ook maar even in strijd zijn met de grondwet Men kan namelijk niet zo maar optochten en be togingen gaan orga niseren omdat er een recht ,op vrije meningsuiting' zou bestaan: het zou op een mooie wanorde uitlopen. Het belang van de openbare orde. in het bijzonder dat van het hedendaags verkeer, dwingt tot het stellen van voorwaarden, tot spelregels opdat een chaos wordt voor komen. Tot die spelregels behoort in Amsterdam, dat men op grond van de politieverordening de burgemeester toe stemming verzoekt tot het houden van een demonstratie-optocht. De burgemees ter zal voordat hij daartoe vergun ning verleent willen weten bijvoor beeld welke route de organisatoren zich hadden gedacht. Hij kan dan de politie op de hoogte stellen, zodat verkeers maatregelen mogelijk zijn, hij kan zono dig een andere route voorschrijven. Dat is allemaal heel reëel en begrijpelijk en heeft niets te maken met fundamentele beperkingen op dat altijd weer opnieuw van stal gehaalde .recht op vrije me ningsuiting*. Ook bij ,net spel van staat' horen regels en aan die spelregels moet men zich houden: de Vietnam-bezwaar- den in Amsterdam zo goed als ieder ander. Het opvallende in deze affaire is nu vooral wij wezen er al op dat Amsterdams burgemeester bij voorbaat de demonstranten er op had gewezen, dat hij toestemming tot de betoging zou geven. Het leek er zelfs op alsof de heer Van Hall het comité min of meer smeekte een vergunning bij hem te ko men afhalen, dan zou de optocht vol strekt legaal verlopen. Desondanks zei de actiegroep: ,Nee, we doen het lekker zonder toestemming', een houding die. zij vervolgens motiveerde met allerlei drogredenen. Maar wat denken deze mensen nu eigenlijk? Dat de rest van Nederland nog werkelijk gelooft, dat het deze groep om de strijd in Vietnam gaat'.' Ach kom, het is nu wel gebleken: onder het mom van bezorgdheid en onder het voorwendsel dat het om het recht van meningsuiting gaat, wordt hier de Am sterdamse folklore van .agentje-pesten" bedreven. Indien het deze demonstran ten waarlijk heilige ernst was met hun bezorgdheid over hetgeen zich in Viet nam afspeelt, wanneer zij inderdaad de openbare mening in Nederland hadden willen bepalen bij deze oorlog in Azie, dan zouden zij de regels van het spel heus wel in acht hebben genomen, nauw keurig zelfs en zonder aarzelen. Omdat het doel (Vietnam) dat vergt- Maar in feite nemen deze lieden Vietnam niet ernstig, want zij hebben er voor gezorgd dat het grootste deel van het Nederland se volk schouderophalend aan hun de monstratie voorbij is gegaan. Het on sympathieke optreden van deze actie groep staat in schrille tegenstelling tot de bittere ernst van hetgeen in Vietnam gebeurt. Deze herrieschoppers uit Am sterdam behoeft niemand serieus te ne men. WENEN (UPI) Twee Weners, de 23-jarige Emanuel Kubart en de 32-jarige Hannes Falk, hebben bekend de bomaanslag op het Weense kantoor van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia te hebben gepleegd, zo heeft de Weense politie gisteren bekendge maakt. Kubart heeft bekend de bom zelf te hebben gemaakt en voor het kantoor te hebben geplaatst. De politie is ervan overtuigd dat de mannen de waarheid hebben gesproken. Beide mannen zijn in staat van beschuldiging gesteld wegens het ongeoorloofde bezit van explosieven en zullen aan de Weense criminele rechtbank worden voorgeleid. Hun hangt een gevangenisstraf variërend ■an rijf tot 20 jaar boven het hoofd. De aanslag vond zaterdagochtend orn 5 uur plaats. Het kantoor van de Alita lia staat aan de Ring tegenover de Weense staatsopera. De schade aan hel kantoor en het gebouw wordt geschat op 10 miljoen schiling. Kubart staat in Wenen bekend als een rechtse extremist en heeft voor een soortgelijke misdaad reeds een gevange nisstraf van 2 jaar uitgezeten. In zijn woning werden explosieven en een ver scheidenheid aan literatuur over dit on derwerp gevonden. Hij werd na een ver hoor in hechtenis genomen toen de poli tie erachter kwam dat zijn alibi vals was. Nadat Kubart had bekend werd ook Falk ingerekend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 1