KABINET ZET OVERLEG VOORT
Proef maximumsnelheid
op aantal autowegen
Zeevaartscholieren betrekken nieuw
EMS-internaat
Belastingverlaging
moeilijke zaak
Nog een generaal
dient ontslag in
STAATSSECRETARIS HOEFNAGELS IN BIJEENKOMST MINISTERRAAD
Ontslag stond al
vast, ik had
geen keus
Met ingang van
1 september
Fiscus wil na
1 september
zestig miljoen
Omheind complex
in nieuwbouw
van Vlissingen
Weners bekennen
bomaanslag op
Alitaliagebouw
209e jaargang no. 197
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Dlractlo N V B«h. Ml) «»r> «U Provincial» Zeeows»
9 Surest/*. Vlltslngen. VValilreal 38-60, lel. 2355 (b
lel 2911 Zlerlkvee. red <a «dm lel 2094
Welde, B. des Ho»- en W. «e e*)tv. Hoofdredacteur. G. A- de Kok Abonnem.nitprll» 18 c
3647/3643), Middelburg, Markt 31, tel. 3841. (b.f.j. red. 2078/3169, adv. 237S) Gocj, Grol
>M oei mm Minimum oer edv 18.23. Injex- mad 2«£ r tarief. Klein» ad» (max. 8 'egels) 35 eer
Woensdag 24 aug. 1966
In Brouw kunnen
de centjes
weer rollen
Pagina 2
MIAMI Een hevig noodweer dat
over Miami trolc met windsnelhe
den van oneer dan 100 km per uur
i 25 mm, heeft
overlast veroorzaakt.
Op de foto een omgeblazen vlxeg-
i tuig, dat zich weerspiegelt op het
blankstaande vliegveld van Miami.
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG Het kabinet heeft gisteravond tot ongeveer half
twaalf over de begroting vergaderd. Staatssecretaris Hoefnagels van
financiën nam aan het beraad deel. Vrijdagmorgen om elf uur komen
de ministers weer bijeen.
De ministerraad werd gisteren voorafgegaan door een yergaderi ng
van de REA (Raad voor Economische Aangelegenheden) uit het
kabinet. Deze vergadering had ten doel de ministers, die lid zijn
van de REA, kennis te doen nemen van de macro-economische ver
kenning voor 1967 van het Centraal Planbureau, die jaarlijks tege
lijk met de miljoenennota aan de tweede kamer wordt aangeboden.
De president van de Nederlandse Bank en de directeur van het
planbureau namen aan deze vergadering deel.
Maandag reeds zou verschil van mening
zijn ontstaan over de datum van ingang
van de tweede fase van de verlaging
der loon- en inkomstenbelasting. De
staatssecretaris van financiën, dr W. L.
G. S. Hoefnagels, die bekend staat als
een vasthoudend man, wil de datum v
ingang op 1 januari 1967 handhaven
verzet zich tegen de ministers, die deze
datum met enkele maanden willen uit
stellen. Dr Hoefnagels zou zelfs ge
dreigd hebben met aftreden als de mi
nisterraad niet met zijn standpunt mee
gaat. Het is
terraad er it
op te lossen.
en een regenvi
I daar ernstige i
H. J. VAN DER MOLEN:
(Van een onzer verslaggevers.)
DEN HAAG. ,Ik moest wel akkoord
gaan met mjjn ontslag. Er was
Molen, oud-hoofdcommissaris van politie
te Amsterdam in het tijdschrift voor de
politie. ,In het gesprek dat ik tevoren
met de directeur-generaal voor openbare
orde en veiligheid heb gehad, was mij
door deze reeds medegedeeld dat ik in
ieder geval nit mijn functie zou worden
ontheven, of ik er nu wel of niet mee ak
koord zou gaan. Zo gezien bleef my op
dat moment toch niets anders over dan
te berusten in een vonnis dat achter mijn
mg reeds was geveld', aldus de heer Vai
der Molen.
Op 11 juli van dit jaar, dus toen hij nog
geen besluit had genomen of hij zich
met het ontslag zou verenigen dan wel
in beroep zou gaan, schreef hij dit in
«en brief aan het blad. Hij schreef te
vens uitsluitend in beroep te zullen gaan
terwille van de rechtszekerheid van alle
politiefunctionarissen.
Blijkens het artikel in het tijdschrift voor
de politie zou de heer Van der Molen
volkomen onkundig zijn geweest van het
feit dat burgemeester Van Hall ruim
vijf jaar geleden ten departemente al be-
zwaren tegen zijn beleid had geuit.
Het ontslag heeft de heer Van der Mo
len .hooglijk verbaasd', aangezien in de
afgelopen tien jaar hij nooit zou hebben
gemerkt dat er tussen de burgemeester
en hem zulke ernstige controversen be
stonden.
PRIJSBINDING OLIE-
EN KOLENKACHELS
BLIJFT GEHANDHAAFD
DEN HAAG (ANP). Blijkens pubii-
katies in de staatscourant van 23 au
gustus 1966 heeft du staatssecretaris
van economische zaken beslissingen ge
nomen inzake enkele verzoeken om ont
heffing van het verbod van collectieve
verticale prijsbinding. Het verzoek in
zake de haarden- en kachelhandel werd,
behalve voor een enkel punt, ingewil
ligd, echter voor een beperkte tijdsduur,
te weten tot en niet 31 december 1969.
Volgens de herziene overeenkomst be
treffende de haarden- en kachelhandel
en twee hiermede samenhangende kor
tingsregelingen 2ijn de detailhandelaren
verplicht voor haarden en kachels, die
bestemd zijn om met kolen of olie te
worden gestookt, de prijzen te bereke
nen, die hun leveranciers hebben vast
gesteld. Tevens dienen de detailhande
laren enige met deze verplichte prijs-
handhaving verband houdende voor
schriften na te komen. Voorts vloeit uit
de regelingen voor verschillende han
delsgeledingen de verplichting voort bij
het aanbieden en leveren ten hoogste
bepaalde kortingen te verlenen.
Het verzoek Is tijdelijk ingewilligd, om
dat, zolang de omschakeling op aard
gas nog niet is voltooid, de handel en de
industrie in het onzekere verkeren hoe
ver de afzetmogelijkheden van kolen- en
oliehaarden en -kachels zullen afnemen.
In deze onzekerheid bestaat het gevaar
voor onaanvaardbare concurrentie.
NIEUWE ARRESTATIES
ONDER AMBONEZEN
GOUDA (ANP). De politie te Gouda
heeft maandagavond laat drie Ambone
zen gearresteerd in verband niet de
brandstichting in de Indonesische am
bassade, Het zijn een 19-jarige bank
werker en een 25-jarige en een 16-jarige
los-werkman allen uit Moordrecht.
In totaal zijn nu 10 Ambonezen in het
politiebureau voor verhoor ingesloten
terwijl twee Ambonezen reeds in voor
arrest zitten in het huis van bewaring.
De Haagse politie had maandag een 19-
jarige Ambonese leerling-tekenaar aan
gehouden. De Ambonees, afkomstig uit
Moordrecht, is overgebracht naar het
hoofdbureau van politie in Den Haag. I
(Van onze Haagse redactie)
De minister van verkeer en water
staat heeft, ten behoeve van het
verdere onderzoek, dat twee jaar
zal duren, naar het effect van
snelheidsbegrenzingen op de ver
keersveiligheid, met ingang van
1 september aanstaande voor een
aantal wegvakken maximumsnel-
heden vastgesteld. Op een tweetal
autosnelwegen zal aan de bestuur
ders worden geadviseerd hun snel
heid tussen bepaalde waarden te
kiezen. Verder zullen met ingang
van 1 oktober nog nader vast te
stellen maximumsnelheden van
kracht worden op een achttal an
dere wegvakken.
Onderzoek naar effect van snelheidsbegrenzingen
Geruchten
Rijksweg nr 38: het wegvak tussen Em-
meloord en Lemmer: 100 km per uur;
Rijksweg nr 47: Zutphen-Winterswyk:
80 km per uur.
Advies-snelheden
De twee autosnelwegen, waarop door
middel van blauwe borden met wit op
schrift aan de bestuurders zal worden
geadviseerd hun snelheid tussen be
paalde waarden te kiezen zijn:
Op rijksweg nr 2 (.Amsterdam-Utrecht).
De bestuurders zal worden geadviseerd
hun snelheid op deze weg te kiezen
tussen 80 en 110 km per uur;
Op rijksweg nr 15 op het wegvak tussen
Hendrik Ido Ambacht en Schelluiden,
zal geadviseerd worden een snelheid te
kiezen tussen 70 en 110 km per uur.
De adviessn.elheden zullen uitsluitend op
deze twee autosnelwegen worden gege
ven. Het toepassen van adviessnelheden
op niet-autosnelwegen ontmoet namelijk
bezwaar in verband met de aanwezig
heid van gelijkvloerse kruisingen, van
langzaam verkeer en dergelijke, waar-!
door het aanhouden van een constante
snelheid gevaar zou kunnen opleveren.
de minister verwacht lang genoeg
voldoende gegevens te verkrijgen,
resultaten van dit onderzoek zullen in
de naaste toekomst de basis moeten
vormen voor het beleid, dat gevoerd
moet worden met betrekking tot de
vraag in welke gevallen een snelheids
begrenzing zinvol is, en zo deze nodig
is, welke vorm van begrenzing dan de
voorkeur verdient en op welke waarde
deze moet worden ingesteld.
Het ten behoeve van dit onderzoek in-
(Zie slot pag. 3 kol. 1
Vanaf 1 oktober
Voor de volgende wegen zullen met in
gang van 1 september aanstaande de
daarbij aangegeven maxïmiimsnelhe-
den gelden:
Rijksweg nr 4: het wegvak tussen Am-1
sterdam en Burgerveen: 110 km per
uur;
Rijksweg nr 12: het wegvak tussen!
Voorburg en Waddinxveen: 100 km per,
uur; liet wegvalt tussen Maarsbergen De tijdsduur van het onderzoek be
en Oosterbeek: 110 km per uur; draagt twee jaar. Deze periode is naar
Met ingang van 1 oktober zullen
nog nader vast te stellen maximum
snelheden van kracht worden op de
volgende acht andere wegvakken:
Burgervaan-Voorburg; Beverwijk-
Alkmaar; Afsluitdijk; De Klomp
aansluiting rijksweg 12; Meppel -
Heerenveen; Zwolle-Almelo; Bols-
ward-Heerenveen en Nijmegen-Ven-
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG. Na 1 september zullen
een 800.000 belastingplichtigen circa
zestig miljoen gulden moeten opbrengen
die zij anders pas in 1967 zouden hebben
moeten betalen.
Het ministerie van financiën ontkende
met klem dat deze versnelde inning iets
uitstaande heeft met een tekort aan li
quide middelen. De maatregel geldt al
leen voor degenen wier aangifte voor de
inkomstenbelasting over 1965 door een
belastingconsulent is verzorgd. De
maatregel is tot stand gekomen ais ge
volg van een afspraak met een groot
aantal belastingadviseurs. In totaal
worden er drie miljoen aangiftebiljetten
voor de inkomstenbelasting 1965 ver
wacht.
Onder het vorige kabinet was de datum
van 1 januari 1967 in de wet vastge
legd en het kabinet-Cals deelde bij zijn
optreden in de regeringsverklaring
mede, dat het deze datum zou handha
ven. Toen de toestand van rijksfinan
ciën in zeer snel tempo verslechterde,
doken er geruchten op, volgens welke
het kabinet graag de datum van in
gang van deze verlaging, waarmee een
bedrag van circa 700 miljoen gulden op
jaarbasis is gemoeid, wilde verschuiven.
Drs Schmelzer, de voorzitter van de
tweede-kamerfractie van de KVP, heeft
daarop tijdens een KVP-partijraad met
nadruk verklaard, dat zijn fractie de
datum van 1 januari 1967 wil handha
ven. Alleen onder zeer bijzondere om
standigheden, bijvoorbeeld bij een of an
dere nationale ramp, zou hiervan mo
gen worden afgeweken.
Dr Hoefnagels, die tot de KVP behoort,
houdt vast aan de. wettelijk vastgelegde
datum. In Den Haag wordt daarom de
bijeenkomst van de ministerraad vrij
dag met bijzondere belangstelling tege
moet gezien.
Ongeluk bij Asse Herrieschoppers
CHAUFFEUR
MAG NOOIT
MEER RIJDEN
BRUSSEL (RTR). De Belgische
chauffeur die in april in Asse bg Brus
sel in beschonken toestand tien kinderen
op het. trottoir doodreed Ls gisteren door
het hof van appel te Brussel tot 21
maanden gevangenisstraf en ontzegging
van de rijbevoegdheid voor liet leven
veroordeeld.
De chauffeur, de 43-jarige E. B.. was
door een lagere rechtbank veroordeeld
tot 21 maanden gevangenisstraf, waar
van drie voorwaardelijk, en ontzegging
van de rijbevoegdheid voor twee jaar.
Het ongeluk gebeurde toen de scholie
ren, jongens van 7 en 8 jaar. bij een
voetgangersoversteekplaats verkeersles
kregen van hun onderwijzer.
Oplegger rijdt
café binnen
ROSMALEN. (ANP) Een chauffeur
is gistermiddag in Rosmalen met een op-
legger geladen met stro, een café bin-1
nengerc.den en dicht bij de tapkast tot;
stilstand gekomen.
De man reed met een lading van twin
tig ton stro van een fabriek in Rijssen'
op de rijksweg NijmegenDen Bosch,
toen uit de tegenovergestelde richting
een melkwagen, gevolgd door een auto
bus aankwam. De chaufeur van de
autobus wilde de melkwagen passeren,
maar ging snel weer achter de melkauto
rijden, toen hij de oplegger met stro
zag naderen. De chauffeur van de op
legger week uit, raakte daarbij de
macht over het stuur kwijt, ramde een
naast de weg gelegen woonhuis en reed
vervolgens het café-restaurant van
vrouw SmitsVan den Elzen binnen.
De chauffeur liep slechts lichte verwon
dingen op. De schade aan de café
inventaris en het gebouw was groot. Het
verkeer op de weg Nijmegen-Den Bosch
ondervond door het ongeluk enkele uren
lang vertraging.
RANGEERDER GEDCOD
UTRECHT ANP). Bij het terug
zetten van een goederentrein is gister
middag omstreeks vi.jf uur de 6l-jarige
ploegbaas van de Nederlandse Spoorwe
gen T. van Steenie uit Amersfoort door
de trein aangereden en op slag gedood.
Het ongeiuk gebeurde op het spoorweg-
complex in Amersfoort.
OPPOSITIE TEGEN VON HASSEL
Niet eens met
activiteit van
vakbonden
BONN (DPA) De inspecteur
an de Westduitse weermacht,
ier-sterrengeneraal Heinz Trett
ner, heeft om zijn ontslag ver
zocht. Dit is gisteravond in Bonn
bekendgemaakt.
Naar het blad ,Münchner Merkur'
bericht, zou het ontslagverzoek
van Trettner al sinds twaalf au
gustus op het ministerie van de
fensie liggen. Op diezelfde datum
diende ook de inspecteur van de
luchtmacht, generaal Panitszki,
zijn ontslag in. Beide zaken zou
den echter geen verband met
elkaar houden.
Stond ,het geval-Panitszki' in verband
met de Starfighter-affaire, generaal
Trettners wens om heen te gaan zou in
gegeven zjjn door zijn afkeer van vak
bondsactiviteiten in de kazernes, waar-
r minister Von Hassel toestemming
heeft gegeven en omdat hij er niet in
was geslaagd evenveel zeggenschap te
krijgen als de staatssecretaris van de
minister van defensie. Op grond var
het besluit van Von Hassel vakbonds
activiteiten in de kazernes toe te staan
zouden de ontslagbrieven van nog meer
hoge officieren onderweg zijn.
Volgens een mededeling van het mini
sterie van defensie heeft de 58-jarige
Trettner zyn ontslagaanvrage op 21 au
gustus ingediend. De generaal baseert
zjjn verzoek op een besluit van minister
Von Hassel, die op 9 augustus bekend
liet maken dat hij de leden van de weer
macht toestemming gaf zich te organl-
De bond van overheidspersoneel mocht
dientengevolge voorlichtingsmateriaal in
de kazernes verspreiden.
VLISSINGEN Driehonderd
zeven en tachtig leerlingen van
de De Ruyterschool betrekken
deze week hun nieuwe internaat
in plan Pauwenburg: 46 een
gezinswoningen tussen Pierson-
straat. Pauwenburgweg, Van
Hogendorpweg en Ruys de Bee-
renbrouckstraat, die de Stich
ting Zeevaartschoolbelangen,
zoals bekend februari jl voor
twee a drie miljoen gulden
kocht van de Maatschappij tot
Stadsontwikkeling (EMS
Dinsdag kwamen de eerste jon
gens met hun ouders een kijkje
nemen in hun nieuwe door een
metershoge omheining afgeslo
ten ,dorp'. Vandaag volgt dp
rest.
Dat dorp in de Zwolsmanhuizen, die
behoren tot 103 woningen, die de
EMS hier bouwde en waarvan er 98
aanvankelijk verscheidene maanden
leegstonden, Ls overigens nog niet
geheel gereed. Met man en macht
wordt er nog gewerkt aan straten,
aan tuintjes en aan het portiers
huisje aan de Van Hogendorpweg
bij de ingang van het in carré ge
bouwde complex. Op .strategische'
plaatsen wonen in dezelfde EMS-
huizen twee officieren op het terrein
van het internaat, dat is ingericht
volgens een semi-campus idee. Bui
ten het internaat wonen vijf boots
lieden en nog een officier. Er zal
's nachts constant een bootsman aan
wezig zijn ln het internaat. Met het
ingebruiknemen van dit nieuwe in
ternaat komt een eind aan een al
dertig jaar bestaand plan voor een
nieuwe behuizing van de scholieren.
Het oude internaat, in het voormalige
Gasthuis aan de Breewaterstraat is
opgeheven en ook van de baan zijn
de contractpensions. Er is één dé
pendance aangehouden, voor onge
veer tien jongens in de Wilhelmina-
straat. De woningen van het inter
naat zijn deze zomer met succes ver
huurd a
Het ligt. in de bedoeling aan de in
gebruikneming van het internaat een
officieel tintje te geven. Dat zal ge-
1 leuren als de geprojecteerde recre
atieruimte gereed is, die achter de
woningen komt. Men hoopt, dat daar
aan nog dit jaar kan worden begon
nen. In het a s cursusjaar uil
men er in iedergeval gebruik van
maken. De recreatiezaal komt te
staan op een terrein van 4000 vier
kante nieter, waar ook een sport
veld zal worden aangelegd.
Gezinnen
Per woning zijn negen jongens on
dergebracht. die een .gezin' vormen
met als oudste in studiejaren een
Het gezinshoofd heeft
een assistent ter beschikking. Elke
groep jongens houdt zijn eigen huis
schoon, waarop door de officieren
controle wordt uitgeoefend. De jon
gens hebben de beschikking over een
woonkamer van vier bij acht meter
met twee taféls en negen stoelen.
Verder is er een zitje met een bank
voor vier jongens en vijf stoelen. De
jongens beschikken voorts over drie
slaapkamers voor respectievelijk
vier. drie en twee bewoners. In de
(Zie slot pag. 6 kol. 2)
De jongens van de De Ruyterschool
in Vlissingen hebben dinsdag bezit
genomen van hun nieuwe internaat
in de Zwolsmanhuizen. Zo ziet een
woonkamer er in hun nieuwe ho
rns' uit.
(Foto PZCJ
TÏÏtêM aan een Amsterdamse protest -
I mars tegen het Amerikaanse
j optreden in Vietnam achter
fc slot en grendel gezet. De orga-
nisatoren actiegroep .Viet
nam' genaamd hadden namelijk geen
toestemming gevraagd voor het houden
van hun mars. Burgemeester Van Hall
had niettemin tevoren doen weten, dat
de betogers zonder meer een vergunning
zouden krijgen zodra zij er om zouden
vragen Zou deze toestemming niet
worden gevraagd, dan zou hij de politie
opdragen de betoging te verhinderen.
Welnu, er werd geen vergunning ge
vraagd met als gevolg dat er enige
honderden arrestaties werden verricht.
Waarom werd geen vergunning ge
vraagd? Om .principiële redenen', zo
als de organisatoren achteraf uiteen
zetten. Het afhankelijk zijn van een
vergunning beschouwen zij namelijk als
een .beknotting van het recht op vrije
meningsuiting'. Volgens de actiegroep
zou het bovendien dubbelhartig zijn ge
weest vergunning te vragen, bij weige
ring zou men de tocht namelijk tóch
hebben georganiseerd. Het aanvragen
van toestemming zotf betekenen al
dus het comité dat .wij het recht van
de overheid erkennen beperkende rege
len te stellen, die wél politieke, maar
geen ordebewarende achtergronden heb
ben'. Een merkwaardige argumentatie.
Het recht ,op vrije meningsuiting'
zoals het comité het formuleert
betekent immers geenszins, dat daaraan
geen grenzen zijn of kunnen worden ge
steld. De politieverordening van vrijwel
elke gemeente bijvoorbeeld geeft aller
lei grenzen aan zonder dat deze bepa
lingen ook maar
even in strijd zijn
met de grondwet Men
kan namelijk niet zo
maar optochten en be
togingen gaan orga
niseren omdat er een recht ,op vrije
meningsuiting' zou bestaan: het zou op
een mooie wanorde uitlopen. Het belang
van de openbare orde. in het bijzonder
dat van het hedendaags verkeer, dwingt
tot het stellen van voorwaarden, tot
spelregels opdat een chaos wordt voor
komen. Tot die spelregels behoort in
Amsterdam, dat men op grond van de
politieverordening de burgemeester toe
stemming verzoekt tot het houden van
een demonstratie-optocht. De burgemees
ter zal voordat hij daartoe vergun
ning verleent willen weten bijvoor
beeld welke route de organisatoren zich
hadden gedacht. Hij kan dan de politie
op de hoogte stellen, zodat verkeers
maatregelen mogelijk zijn, hij kan zono
dig een andere route voorschrijven. Dat
is allemaal heel reëel en begrijpelijk en
heeft niets te maken met fundamentele
beperkingen op dat altijd weer opnieuw
van stal gehaalde .recht op vrije me
ningsuiting*. Ook bij ,net spel van staat'
horen regels en aan die spelregels moet
men zich houden: de Vietnam-bezwaar-
den in Amsterdam zo goed als ieder
ander.
Het opvallende in deze affaire is nu
vooral wij wezen er al op dat
Amsterdams burgemeester bij voorbaat
de demonstranten er op had gewezen,
dat hij toestemming tot de betoging zou
geven. Het leek er zelfs op alsof de heer
Van Hall het comité min of meer
smeekte een vergunning bij hem te ko
men afhalen, dan zou de optocht vol
strekt legaal verlopen. Desondanks zei
de actiegroep: ,Nee, we doen het lekker
zonder toestemming', een houding die.
zij vervolgens motiveerde met allerlei
drogredenen. Maar wat denken deze
mensen nu eigenlijk? Dat de rest van
Nederland nog werkelijk gelooft, dat het
deze groep om de strijd in Vietnam gaat'.'
Ach kom, het is nu wel gebleken: onder
het mom van bezorgdheid en onder het
voorwendsel dat het om het recht van
meningsuiting gaat, wordt hier de Am
sterdamse folklore van .agentje-pesten"
bedreven. Indien het deze demonstran
ten waarlijk heilige ernst was met hun
bezorgdheid over hetgeen zich in Viet
nam afspeelt, wanneer zij inderdaad de
openbare mening in Nederland hadden
willen bepalen bij deze oorlog in Azie,
dan zouden zij de regels van het spel
heus wel in acht hebben genomen, nauw
keurig zelfs en zonder aarzelen. Omdat
het doel (Vietnam) dat vergt- Maar in
feite nemen deze lieden Vietnam niet
ernstig, want zij hebben er voor gezorgd
dat het grootste deel van het Nederland
se volk schouderophalend aan hun de
monstratie voorbij is gegaan. Het on
sympathieke optreden van deze actie
groep staat in schrille tegenstelling tot
de bittere ernst van hetgeen in Vietnam
gebeurt. Deze herrieschoppers uit Am
sterdam behoeft niemand serieus te ne
men.
WENEN (UPI) Twee Weners,
de 23-jarige Emanuel Kubart en
de 32-jarige Hannes Falk, hebben
bekend de bomaanslag op het
Weense kantoor van de Italiaanse
luchtvaartmaatschappij Alitalia te
hebben gepleegd, zo heeft de
Weense politie gisteren bekendge
maakt.
Kubart heeft bekend de bom zelf te
hebben gemaakt en voor het kantoor te
hebben geplaatst. De politie is ervan
overtuigd dat de mannen de waarheid
hebben gesproken. Beide mannen zijn in
staat van beschuldiging gesteld wegens
het ongeoorloofde bezit van explosieven
en zullen aan de Weense criminele
rechtbank worden voorgeleid. Hun
hangt een gevangenisstraf variërend
■an rijf tot 20 jaar boven het hoofd.
De aanslag vond zaterdagochtend orn
5 uur plaats. Het kantoor van de Alita
lia staat aan de Ring tegenover de
Weense staatsopera. De schade aan hel
kantoor en het gebouw wordt geschat
op 10 miljoen schiling.
Kubart staat in Wenen bekend als een
rechtse extremist en heeft voor een
soortgelijke misdaad reeds een gevange
nisstraf van 2 jaar uitgezeten. In zijn
woning werden explosieven en een ver
scheidenheid aan literatuur over dit on
derwerp gevonden. Hij werd na een ver
hoor in hechtenis genomen toen de poli
tie erachter kwam dat zijn alibi vals
was. Nadat Kubart had bekend werd
ook Falk ingerekend.