Noordrijn-Wesfalen harde strijd tegen luchtverontreiniging RIANT Bij Stikstof mij: arsenicum via regenwaterafvoer RITMEESTER Sunil INSTRUCTIEF VOORBEELD VOC?, ZEELAND dUITSE NORMEN IN PRAKTIJK Gezondheid Schade Eerste successen Wettelijk Zeeland Proef in Sneeh werd opvallend succes FLINKE BRAND IN DEN HAAG SPRINGT ER VER BOVEN UIT» Twee elftallen vielen 56 kilo af Export van vlees herstelt zich Specialisatie en coördinatie TRANSPORT ADVIESGROEP WIL DE VERVOERDERS VOORLICHTEN STATIONSGEBOUW SAS VAN GENT WORDT GESLOOPT JJONDEP.DAG 16 JUNI 1966 PROVINCIALE ZEEUW SE COURANT 11 (ADVERTENTIE) Noordryn-Westfalen, deelstaat van West-Buitsland waarin ooit het Ruin-gebied ligt, heeft de strijd aangebonden met de luchtveront reiniging. Daar bij de vestiging van chemische industrieën als Dow en ,Hoechst' naar voren is gebracht dat deze aan Duitse normen' zul len of moeten voldoen is het inte ressant iets te weten over de Duitse ervaringen. Onder andere een recente uitgave van de Volks krant biedt ons de gelegenheid daartoe. In Noordrijn-Westfalen (NRW) staat 80 vet van de staalfabrieken van de bonds republiek, 50 pot van de traditionele elektrische centrales, 50 pet van de chemische industrie, 40 pet van de aard- olieraffinaderijen en 30 pet van de ce- mentindustrie. Door de sterk gestegen levensstandaard, waarin de Verenigde Staten 10 a 20 jaar voorsprong hebben, stelt de bevolking aan het woomnilieu hoge eisen. In Pittsburgh blijkt het steeds meer moeite te kosten gekwa-i lificeerde arbeidskrachten aan te trek ken. Het Ruhrgebied komt geleidelijk aan in ontwikkeling achter bij het re creatief aantrekkelijke Zuid-Duitsland. Zo gezien is milieu-hygiëne niet alleen gezondheids- en sociale politiek, maar ook economische structuurpolitiek. Ook de industriëlen zien dit in. enz. is stofvrijdom te bereiken. De laat ste jaren is de situatie niet verergerd, maar ook niet verbeterd, waaraan de verkeersdragers en de huishoudingen ze ker evenveel schuld hebben. Ten aanzien van de gasontwikkeling is een groot on derzoekprogramma aan de gang, waar aan NRW jaarlijks 7 miljoen mark bij draagt. Zeer belangrijk is de verminde ring van zwaveldioxyde, die voor 85 pot uit verbranding van kolen en olie ont staan. Het gehele programma verkeert nog in een beginstadium. De lucht wordt verontreinigd door vaste stoffen en gassen (zwavelver- bindingen, koolwaterstoffen enz). De vervuiling wordt veroorzaakt door industrieën, het verkeer en de huis houdingen. Zij bedreigt mensen, die ren, piauten en constructies. In NRW bedroeg de schade in de agrarische bedrijfstak alleen al 100 mij mark. De industrieën groter dan 100 ar beidskrachten hebben van 1958 tot met 1964 1,2 miljard mark voor bestrijding geïnvesteerd. Ongeveer dezelfde tyd werd voor 314 miljoen mark aan fiscale tegemoetkomingen voor dit doel toegékend, dat wil zeg gen ten behoeve van verbeteringen (exclusief nieuwbouw). Maatregelen bij nieuwbouw zjjn minder kostbaar. ESnd 1967 zal meer dan twee derde van de capaciteit voor Thomasstaai voldoen de stofvrij zijn. Voor de centrales daal de de stof verspreiding van 1950 tot 1963 met 66 pot, voor cementfabrieken met 29 pot (ondanks produktie-uitbreiding met 250 pot). Ook bij cokesfabrieken STUDENTENFLATGEBOUW IN DELFT GEOPEND DELFT (ANP) De Krakeelhof, het grote studentenflatgebouw in Delft dat 583 kamers telt, is gistermiddag op feestelijke en uiteraard studentikoze wjjze geopend. Dit geschiedde in aanwezigheid van vele genodigden onder wie de rector-magni- ficus der technische hogeschool, ir H. J. de Wijs, en de burgemeester van Delft, mr J. M. Ravesloot, door de voorzitter van het college van curatoren der tech nische hogeschool, ir L. Schepers. Deze haalde een handle over waardoor een bom ontplofte en op het gebouw de va derlandse driekleur zich ontplooide en alsof dit nog niet mooi genoeg was, ar riveerden daarna twee heel bijzondere gasten uit de grijze oudheid, namelijk Jacoba. van Beieren en Frank van Bor- selen. Kennelijk was de gravin zeer nieuwsgierig naar het moderne complex dat aan de naar haar genoemde laan Delftse Krakeelpolder is verrezen. Ir, 1955 legde NRW het probleem aan het publiek voor. De bondsrepubliek kwam in 1959 met een luchtverontreini- gingswot en in 1965 met een wet die voorzorgsmaatregelen behelst. De deel staat NRW vaardigde ïn 1962 een be sehermende wet uit, die de nationale be palingen voor het eigen concentratie gebied iM>g aanvulde. Deze wet regelt onder andere de metingen. Een ,lucht- verontreinigingsschap' werd overwogen maar niet opgericht. Voor de steden werd een .smog'-plan opgesteld dat de verplichting oplegt maatregelen te nemen overeenkomstig de stand der techniek (filters, schoor stenen). Hierop geënt is een selectie van vestigingen, zodat niet een enkele industrie de draagbaarheidsgrens te dicht bij brengt. Per branche zijn er verbeteringsplannen opgesteld. van de eerste stappen die de Raad van Europa heeft genomen om tot een Euro pese couventie te komen. Alhoewel Zee land en NRW natuurlijk niet vergelijk baar zijn ls de aanpak daar toch in structief. By de nieuwe vestigingen krijgt or.ze provincie kansen de zaak direct aan te pakken. Dan is er het dui delijke eigen belang van de industrieën bij een goed leefklimaat. Men is be reid veel geld te investeren. Aan de an dere kant moet men durven selecteren op grond van branche-ervaringen een wat zou men denken van de .schap'? Het reëel betrekken van de bevolking bij dit vraagstuk is in ieder geval van onschatliaar psychologisch belang. DRS. NL C. VERBURG Staatssecretaris antwoordt op vragen IN PLAATS VAN LOZING OP AFVOER VOOR GEVAARLIJKE STOFFEN Staatssecretaris Bartels van sociale za ken en volksgezondheid heeft mede na mens zyn collega De Meyer schriftelijk geantwoord op vragen van het tweede kamerlid mejuffrouw Kessel (kvp) over het ongeval bij de Nederlandse Stik stofmaatschappij in Sluiskil. Uit deze beantwoording blijkt onder meer, dat men het water, waarmee de installatie en het omringende fabrieksterrein na het ongeval werd schoongespoeld, op de regenwaterafvoer heeft geloosd inplaatf van op de afvoer voor gevaarlijke stof fen. Op de vraag naar de toedracht van het ongeval deelt de staatssecretaris het volgende mee: ,De Nederlandse Stikstofmij. te Sluiskil heeft sinds kort een installatie in ge bruik om uit aardgas een mengsel van stikstof en waterstof te bereiden, ge schikt voor ammoniaksynthese. Bij het gevolgde procédé ontstaat een onder meer kooldioxyde bevattend gasmeng sel, waaruit de kooldioxyde wordt ver wijderd door deze stof te laten reageren met kaliumarseniet. Daarna wordt de kooldioxyde wederom vrijgemaakt door een bewerking met onder meer stoom. Door het meevoeren van water in de stoomtoevoer is de arseenhoudende vloeistof in de zogenaamde regenera tiekolom sterk opgekookt, waardoor drukverhoging optrad, met als gevolg, dait een deel van deze vloeistof vla de afvoerpijp voor kooldioxyde kon ont snappen en in de omgeving neerkwam. Van de zijde van het bedrijf te aanvan kelijk de mogelijkheid van verspreiding buiten het fabrieksterrein niet veronder steld, zodat alleen is overgegaan tot het schoonspoelen van de installatie en het omringende fabrieksterrein. Daarbij heeft men het spoelwater op de regen waterafvoer geloosd lnplaats van op de afvoer voor gevaarlijke stoffen. Dit wa ter kwam terecht in de Otheense Kreek, hetgeen schade aan de visstadn ten ge volge had. Later, toen berichten werden ontvangen omtrent schade aan dieren en gewassen, bleek clat er ook in wildere omtrek besmetting was opgetreden'. (ADVERTENTIE) S%L en in gebruik nemen van de nieuwe stilts tof toren in liet bedryf speciale vergunningen van de hierbij betrok ken overheidsinstanties nodig waren ja, of dan bij het verlenen van lïgïng van de gezondheid mensen zowel in als buiten het be drijf deelt de staatssecretaris mede: Voor de ammonïakfabriek werden hin derwetvergunningen verleend in res pectievelijk 1929, 1959 en 1963. Voor het plaatsen en in gebruik nemen en hou den van de nieuwe .stikstoftorens' was een vergunning tot uitbreiding vereist. De door het bedrijf hiervoor in juni 1965 aangevraagde vergunning is nog in be handeling. Bij het verlenen van deze ver gunning zullen de voorwaarden worden gesteld, welke ten doel hebben gevaar, schade en hinder, ook in noodsituaties te voorkomen. Betwijfeld moet overigens worden of, zou reeds vergunning zijn verleend, met een gebeurtenis als deze zich thans heeft voorgedaan, rekening zou zijn gehouden. ongeval maatregelen getroffen, gericht op het voorkomen van herhaling. Voor de bescherming van mensen in het be drijf zijn veiligheidsvoorschriften neer gelegd in de veiligheidswet en zijn uit voeringsbesluiten', aldus het antwoord. Op de vruag wat de reden is dat eerst op de vierde dag na liet ongeval daaraan bkendheid is gegeven en dat ook toen eerst begonnen is met de bestryding van de kwade gevolgen van het onge val voor de gezondheid van mens en dier buiten het bedrijf en of hier sprake kan zijn van schuldige nalatigheid deelt de staatssecretaris het volgende mede: ,De reden, dat eerst op de vierde dag na het ongeval daaraan bekendheid is gege ven is hierin gelegen, dat van de zijde van het bedrijf aanvankelijk de moge lijkheid van verspreiding van de schade lijke stoffen in de omgeving buiten he richt waren op het schoonspoelen van de overgekookte installatie en het om ringende fabrieksterrein. Pas de melding op 31 mei van de scha- deverschijnselen bij gewas en dieren in het meest nabij het bedrijf gelegen ge troffen gebied deed een wijdere omvang van de besmetting vermoeden. De beantwoording van ed vraag, of hier eventueel spraka is van schunlaige nala tigheid, behoort niet tot onze competen tie', aldus de staatssecretaris. ,Bij een onlangs afgesloten, door het rijksinstituut voor de volksgezondheid ingesteld onderzoek naar de lucht- en waterverontreiniging in het kanaalge- bïed van Zeeuwsch-Vlaanderen is de in druk verkregen, dat de lucht- en water verontreiniging in het genoemde gebied zeker niet groter is dan in sommige an dere gebieden in Nederland. Dit neemt niet weg, dat de toestand m dit gebied nauwlettend in het oog zal worden ge houden en dat zal worden toegezien op oplegging van stringente hinderwetvoor- waarden en op stipte naleving daarvan',1 aldus het antwoord op ed laatste vraag van mejuffrouw Kessel of de lucht- en waterverontreiniging in ed kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen groter is dan in andere industriegebieden van Neder land. „Komt u maandag maar", had mevrouw J. de Vries, Troelstra- kade 6 in Sneek, gezegd. En daar waren zij dan, de dames van het Sunil team, om te laten zien hoe stralend wit Sunil wast. De be wijzen kwamen snel... uit de was machine van mevrouw De Vries, uit het sop van Sunil: witter katoen, linnen, nylon. Alles was zo opvallend veel witter dat mevrouw De Vries op slag beloofde een trouwe Sunilgebruikster te worden. Probeert u hel ook maar eens! DEN HAAG (ANP) Ongeveer kwart over drie gistermiddag brak in een de voor afbraak bestemde kleine gashou ders aan de Gaslaan in Den Haag brand uit, doordat de olieafzetting aan de bin nenkant van de gashouder vlam vatte tijdens sloopwerkzaamheden. De brandende olie in de pot van de te slopen gashouder ontwikkelde zoveel hitte, clat er gevaar ontstond dat de na bijgelegen in gebruik zijnde gashouder zou exploderen. Er was een enorme walm en rookontwikkeling. Een zwarte zuil rook steeg ten hemel en was tot vei- buiten Den Haag te zien, Het ont ploffingsgevaar kon spoedig worden verminderd-door het gas uit de bedreig de houder weg te pompen. De brand trok veel bekijks. Het verkeer in de om liggende straten stagneerde en moest worden omgeleid. Na ruim een uur was de brandweer, die met veel materiaal grote hoeveelheden water in de brandende ruimte had ge spoten,'het vuur meester en waren de allergrootste gevaren bezworen. Nadat met bluspoeder de ergste rookontwikke ling was bedwongen, begon men aan de nablussing, die naar verwachting nog I ettelijke uren in beslag zou nemen. Niet voor niets de meest verkochte sigaar in zijn klasse... geurig licht vól aroma Riant: de sigaar voor kenners IN DE GROENE DOOS Recordjaar voor het Prins Bernhard Fonds AMSTERDAM (ANP) Het Prins Bernhard Fonds heeft gedurende 1965 zijn 25ste bestaansjaar voor een bedrag van 1.858.278,44 aan subsidies verleend. In het zojuist verschenen jaarverslag wordt dit een by het jubi leum pasensd record genoemd. Over 1964 werd 1.578.908,08 aan sub sidies beschikbaar gesteld. Van de toe gekende subsidies was in procenten 5,6 (vorig jaar 4,3) bestemd voor weten schap. 15,5 (25,S) voor kunst, 49,4 (46,7) voor volksontwikkeling en jeugdzaken, 5,3 (8,2) voor overzeese rijksdelen en buitenland en 24,2 (15,0) voor cultuur reservering. Ook de baten stegen en wel tot 2.541.936,57. In 1964 beliepen deze 1.662.758,82. De hogere opbrengst is voornamelijk te danken aan het aan zienlijk grotere aandeel dat het fonds uit de voetbalpool ontving, naimelijk 1.208.280,21 tegen 854.424,31 in 1964. Ook de opbrengst van dc anjeractie was hoger; deze bedroeg 545.662,09 tegen 428.478.38 in het vorige jaar. BERGENTHEEVI De bekende Rijssense zaterdagmiddag-voetbal scheidsrechter dr D. Oosthoek, heeft bij wijze van experiment al le 22 voetbalspelers uit de vriend schappelijke wedstriyd Bergent- heim-ASV voor en na de wed strijd gewogen. Het bleek, dat oa twee keer een half uur voetballen bij temperaturen van omstreeks 30 graden J beiden ploegen sa men 56,5 kilogram aan gewicht hadden verloren. Bergentheim had zich klaarblij kelijk met een verlies van 36.4 kg het meest ingespannen. Aan leiding tot deze weegpartij was een uitlating van de Leidse scheidsrechter in het betaalde voetbal, de heer Schalks, die on langs tegen de heer Oosthoek had beweerd, dat hij na een wedstrijd 2,5 kg was afgevallen. De heer Oosüioek geloofde dat toen niet, nu toch wel tot andere gekomen. Het meeste lies werd namelijk ge constateerd bij de Bergentheim- speler Jurriens, die 5 kg (van 80 tot 75 kg) was afgevallen. UTRECHT (ANP) De export van vlees herstelt zich na de periode \-an mond en klauwzeer. De uitvoer van varkens vlees naar Italië en Luxemburg bijvoor beeld is weer geheel vrij, terwijl België Frankryk openstaan voor alle var kensvlees dat afkomstig ls uit ons land, uitgezonderd de provincie Overïjsel. Voor W.-Duitsland bestaat op het ogenblik een gecompliceerd systeem ran voor waarden, dat enigszins belemmerend werkt op onze export- Utrecht gehouden vergadering produkfcschap. De fcotale export komt weer op gang, maar er bestaat nog een aanmerkelijk verschil tussen de hoe veelheden vlees en vleeswaren die in de eerste vijf maanden van het vorig jaar werden uitgevoerd en onze export in dezelfde periode van dit jaar. Vorig jaar ging er 110.740 ton de grens over tegen 60.252 ton dit jaar. De Middelburgse Jlagisstraatwijk' is in enkele daggen twee kleuter- j scholen rijker geworden. Zaterdag werd de christelijke kleuterschool Klein Poortershof' geopend en woensdag was 't de school J)e Wan- tewevers' die officieel in gebruik werd genomen. Wethouder J. P Hoek van onderwijs verrichte c l officiële opening. Wethouder Hoek i zoekt hier in een door een kleuter i aangeboden bloem naar de sleutel i om de voordeur mee te opener.. Op deze opening komen wij in de krant van morgen terug. Soekarno nodigt paus Paulus uit ROME (UPI) President Soekarno van Indonesië heeft paus Paulus IT uil- genodigd zijn land te bezoeken, zo heeft de Indonesische ambassade in Rome woensdag bekendgemaakt. De uitnodiging is gedaan door de Indo nesische minister van landbouw, Frans Seda, die maandag in audiëntie door de paus werd ontvangen. Volgens Vaticaanse zegslieden heeft de paus zijn dank voor de uitnodiging be tuigd, maar niet gezegd of hij die zal aanvaarden. Nieuwe technieken nauwelijks meer te volgen (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Onlangs is te Amster dam in het leven geroepen de Transport Advies Groep TRAG als één van de re sultaten van het vorig jaar te Rotter dam gehouden internationaal congres over het Europese vervoersbeleid. Tij dens dat congres kwam onder meer dui- De heer F. C. van Dorsser, organisator van het congres en de heer K. J. van Es zijn de initiatiefnemers van de Transport Advies Groep TRAG. Het doel daarvan is het geven van voorlichting betreffen de: het interne zowel als het externe transport, nieuw materieel bij intern transport, nieuwe vervoerstechnieken, ontwikkelingen in nationale en interna tionale vervoerswetgeving en voorschrif- Deskaniige Verder zullen adviezen worden uitge bracht door bijvoorbeeld een advo caat. een notaris, een belastingconsu lent. ieder op zijn eigen gespeciali seerd terrein. Ten behoeve van het transport zullen kostenanalyses wor den gemaakt. Die transportkosten De TRAG zal zich alleen bepalen tot het totale beeld van het transportpro bleem. De onderdelen daarvan die speci fiek behoren tot het werkterrein van de erkende vervoert der )s-organisaties of door overleg met of via die instanties. Kostenstijging Volgens de heer Van Dorsser tonen sta tistieken aan, dat in de afgelopen tien jaren de transportkosten in vergelijking met de produktiekosten met twaalf pro cent méér zijn gestegen. De welhaast revolutionaire ontwikkeling van nieuwe transporttechnieken en de .koortsachti ge' ontwikkeling van het gebruik van containers dwingen meer dan ooit tot diepgaande studie en vragen uitgebreide voorlichting- Stadie Degenen die met het totale bedrijfsbeleid zijn belast kunnen zich nauwelijks meer vertrouwd maken met de zich bijna da gelijks wijzigende omstandigheden. Dn Transport Advies Groep TRAG gaat zich daarom geheel toeleggen op het bestu deren en op de voet volgen van de ont wikkelingen van het transport ïn al zijn geledingen inclusief opslag, overslag, laden, lossen, verpakking en dergelijke en het analyseren van de daaraan verbonden kosten. SAS VAN GENT Enkele dagen gele den zijn slopers begonnen met de af braak van het NS-stationsgebouw in de gemeente Sas van Gent. Het meer dan 100 jaar oude gebouw moet plaats ma ken voor een meer zakelijk pre-fabri- cated onderkomen (16x8 meter), dat het ook estetisch beter zal doen aan het met bomen, bloemen en veel groen .ge stoffeerde' stationspleintje van Sas van Gent, Men verwacht voor de sloop onge veer twee maanden nodig te hebben. Het nieuwe gebouw zal daarna zeer snel kunnen worden gerealiseerd. Het oude stationsgebouw van Sas van Gent werd in 1948 door de Nederlandse Spoorwegen overgenomen van de Belgi sche maatschappij Meehelen-Terneuzen, die tot dat jaar het spoorwegnet in Zeeuwsch-Vlaanderen exploiteerde. Al Spoedig raakte het gebouw gedeeltelijk buiten gebruik, temeer omdat aan het vervoer van passagiers per trein reeds 1 na enkele jaren een definitief einde I kwam. De laatste jaren was meer dan de helft van het Sasse station buiten ge bruik. De NS acht het thans economi- scher het meer en meer vervallen ge- i bouw af te breken en te vervangen door j een relatief goedkoop .tijdelijk' ge-1J bouw. Dit zal op ongeveer dezelfde!] plaats worden neergezet. (Foto PZO)1 llappeners ruimden rommel zelf op UTRECHT (ANP) Twaalf brooddronken studenten hebben in de nacht van dinsdag op woens dag omstreeks half drie een hap pening gehouden bij het beeld van Francois Villon in Utrecht. Ze sta ken de vlam ïn een stapel onde kranten. De politie maakte een eind aan het nachtelijke gebeuren. 3Iet bezems van de politie veegden de studenten de straat schoon, waarna ze rustig naar huis gin gen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 11