Partij tussen WD en PvdA COU VE STAR VEILIGHEIDSSTOELEN IN Britten breiden staking uit ,Niet woningnood, maar de zee is nog steeds volksvijand nummer één' AUTO'S Initiatief drs Gruyters FRANSEN NIET AKKOORD MET 14 Nieuwe proeven in Engeland Vervangt de riem volkomen Betoging tegen NAVO-vestiging in Nederland Wilson voerde spoedoverleg RUIMTEPROEF MISLUKT DOOR MISVERSTAND In eigen doel OPLEIDING VOOR RIJSCHOOL HOUDERS W aterschapslasten moeten anders worden verdeeld' e jaargang - no. 131 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN M V Bah. MU. **n A CV Provincial* J«u«* Courant. Hoottfradactcur: G. >.(.«- rU. 3508, adv. 3647/3643). Mld4alburf, Marlet 51. tel. 3841. (b.f.g. red. Cdvertenlleprija 35 cent oer mm. Minimum oar advertentie 15.35. Ingezonden R ƒ11,40 par Kwartaal, franco pee poel ƒ11,65 P lel. 6140 (b.3.9. red. 7653, ad». S31J). Ooitburi. uimum 8 regalt) 35 cant aer repel, (minimum Woensdag 8 juni 1966 Klassement van de ,maanrace' Pagina 3 (Van een onzer verslaggevers). AMSTERDAM Een aantal WD- en PvdA-leden, alsmede rtoegere leden van deze partijen, ïomen vrijdag bijeen om te be raadslagen over de oprichting van sen Radicaal-Democratische Partij. Initiatiefnemer hiertoe is het Am sterdamse ex-WD-raadslid drs J. p. A. Gruijters. Als basis voor de beraadslagingen dient een lijst van mogelijke punten voor een begin selprogramma. De lijst dient ech ter meer als richtlijn voor de dis- dan als concept-beginsel programma. De positie die de RDP volgens dit concept zou innemen, ligt tussen die van de WD en PvdA in. ,Je zou het ook progres- sief-liberaal kunnen noemen', al dus een zegsman. Dra Gruyters trad begin maart, uit de WD na een conflict met het hoofdbe- ifonr en de politieke leider van de party, nr E. H. Toxopeus. Deze namen hem fctaljjk, dat hy als VVD-gemeenteraads- Jd een uitnodiging tot bijwoning van de Huwelijksvoltrekking van prinses Bea trix en prins Claus had afgewezen. Onbehagen Hat bestuur van de jongerenorganisatie voor vrijheid en democratie heeft zich toen achter de heer Gruijters gesteld. Het ligt voor de hand, dat in deze kring veel belangstelling bestaat voor het initiatief tot de oprichting van een partij die een tóter accent op nieuwe ontwikkelingen fc do maatschappij legt dan de WD. ft: onbehagen, dat al geruime tijd in ITD-kringen heerst over enkele vooraan- Mande partijmannen en de kant die zl] do partij uitsturen, heeft zich na de gebeurtenissen in maart gekristalliseerd rond drs Gruijters. Wrevel over WD-voormannen is o a ge bleken na uitlatingen van het eerste- kamerlid, mr H. van Riel, die ver klaarde dat hoogleraren zich dienden te onthouden van republikeinse uitspraken. Enkele maanden eerder was bij de open bare vergadering van de VVD waar het nieuwe beginselprogramma van de partij werd besproken, al een duidelijk verlan gen naar voren gekomen in de richting van een modernere ontwikkeling van de partij dan de partijtop voorstaat. Vastgelopen Ook in de PvdA-kringen, vooral onder jongeren, hlykt sympathie te bestaan voor het streven naar een nieuwe groe pering, nu volgens een aantal van hen de PvdA na twintig jaar is vastgelopen. (Van onze speciale verslaggever) BRUSSEL De impasse waarin de NAVO-conferentie te Brussel gisteren in zijn eerste zitting raak te is nog steeds niet overwonnen. Kernpunt van het smeulend con flict in de boezem van het bond genootschap is de Franse houding tegenover onderhandelingen met de veertien. Ten eerste is Frankrijk van mening, dat de problemen die sinds het begin van de crisis in maart z(jn gerezen van mili taire aard zijn en by een bespreking tussen de NAVO-opperbevelhebber en zyn Franse tegenspeler geregeld moe ten worden. In samenhang daarmee meent Frankrijk ten tweede dat de te treffen voorzienin gen over de taak van de .gedesinte greerde' Franse troepen in West-Duits- (Zie slot pag. 3 kot. 2) DEN HAAG (ANP) Ongeveer dertig leden van de Paeifistisch-Soclalistischc Jongerenwerkgroepen (PSJW) hebben gisteravond op het Binnenhof en rond de Hofvijver in Den Haag gedemonstreerd legen vestiging van NAVO-onderdelen In ons land. De politie was met extra-personeel, voer tuigen en honden naar het regeringscen trum gekomen om de orde te handhaven, hetgeen haar niet moeilijk werd ge maakt. De jongeren droegen borden rond met leuzen zoals: .Maak van ons land geen schietschijf'; .Nederland neutraal' en .Geen NATO-onderdeel in Nederland'. In de optocht liep mede voorop het twee de-kamerlid, de heer A. J. Bruggeman jr (pap). De politie heeft vier demonstran ten aanghouden. Bij de 28-jarige archi tect C. J. van der B. geschiedde dit we gens belediging; de 18-jarige monteur H. 0. gaf geen gehoor aan de opdracht de demonstratie te beëindigen en een 24- jarige therapeut en de 33-jarige bank werker G. K. werden opgebracht wegens overtreding van het samenscholingsver bod. VONDELING BEANTWOORDT VRAGEN OVER TEIXEIRA (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG Minister Vondeling van financiën zal morgen in de tweede ka mer bjj de aanvang van de vergadering schriftelijke vragen van de heren mr VV'. Scholten (ch) en dr A. M. Lucas (kvp) over het bankierskantoor Toxeira de Mattos mondeling beantwoorden. Voor zitter Van Thiol verklaarde gisteren, dat de minister er prijs op had gesteld deze schriftelijke vragen mondeling In de ka mer te beantwoorden. Oudste inwoonster Benelux overleden MECHELEN (AFP) De oudste in woonster van de Benelux, mevrouw So phie Leys, js op 107-jarige leeftijd in haar woonplaats Putte bij Mechelen overleden. Koningin Fabiola had me vrouw Leys op 29 mei, ter gelegenheid V8ii haai' 107c verjaardag bi Brussel: De Franse minister van buitenlandse zaken Couve de Mur- ville Clinks) en zijn Amerikaanse ambtgenoot Dean Rusk. ZEELIEDENCONFLICT SPITST ZICH TOE KAAP KENNEDY (RTR) Naar thans is gebleken is een mis verstand bij een der mensen, die bij het gereedmaken van de doel- satelliet Atda betrokken waren, er de oorzaak van geweest dat het ruimteschip Gemini 9 in het afgelopen weekeinde niet de voor genomen koppelingsmanoeuvres met de Atda heeft kunnen uitvoe- Deze proef werd verhinderd doordat, zo al bekend, het dekschild op de koppe- Houston: Dit is een van foto's düe door het ruimtecentrum m Houston is vrijgegeven. Men ziet hier hoe de beide kappen van de doelraket <Jie de enteropening had den moeden vrijgeven gedeeltelijk zijn blijven zitten. Hierdoor kon de voorgenomen entering niet gaan. lingsopening niet geheel bleek te zijn weggesprongen zoals had behoren te geschieden. Aan dit schild waren elek trische stekkers gemonteerd die door middel van een viertal snoeren uitge trokken hadden moeten worden. De betrokken monteur bleek achteraf deze snoeren aan een kant niet op de bedoelde manier verbonden te hebben omdat hij dacht dat ze bij de beproe vingsuitrusting behoorden. Dientenge volge kwam na de lancering het .com mando' tot losmaking van het dekschild niet geheel door. LONDEN (RTR) De Britse zeelieden hebben gisteravond besloten hun drie weken geleden begonnen staking uit te breiden tot alle Britse schepen in het buitenland. Voorts zul len buitenlandse tankschepen die olie naar Engeland ver voeren gewoonlijk door schepen met Britse bemanningen wordt vervoerd, op een zwarte lijst worden geplaatst. Na twee zittingen van drie uur elk kondigde het uit 48 leden bestaande landelyke bestuur van de vakbond voor zeevarenden aan dat de Inter nationale federatie voor transportarbeiders zal worden verzocht de havenarbeiders onder haar leden een vetbod op te leggen om op Britse schepen in buitenlandse havens te werken. De Britse bond voor trans portarbeiders zal worden gevraagd een dergelijke actie te ondernemen tegen alle buitenlandse tankschepen die olie vervoeren welke anders door Britse schepen wordt, vervoerd en tegen buitenlandse schepen die bij het kustvervoer rond Groot-Brlttannië zijn betrokken. Olievoorzienkg Het besluit van het bestuur komt ge deeltelijk tegemoet aan eisen van mi litante vakbondsleden om alle buiten landse tankers die Engeland aandoen, op een zwarte lijst te zetten, waardoor de Britse olievoorziening ernstig in ge vaar zou komen. De huidige voorraden worden toereikend geacht voor twee tot drie maanden. Het gisteren genomen besluit viel, ter wijl eerste minister Harold Wilson spoedoverleg voerde over een voorge stelde oplossing, die de regeringspoli- tiek inzake het loonbeleid wel eens zou kunnen doen mislukken. Minister van arbeid Ray Gunter legde hem een iriterimrapport voor van een hof van onderzoek over de zeelleden- staking. Volgens een nlet-bevestigd bericht zou in het rapport worden aanbevolen een loonsverhoging van 20 procent toe te kennen, eeu percentage dat ver uitreikt boven de 3Vs procent per jaar, waarop de regering heeft aangedrongen. Overleg Verwacht wordt dat minister Gunter vandaag vakbondsleiders en reders bij een zal roepen teneinde hun mening over het rapport te vernemen en om te zien of het tot een oplossing zal kun nen leiden. Uit de naaste omgeving van premier Wilson werd gisteravond echter vernomen dat van regeringszijde druk op de reders zal worden uitge oefend om elk voorstel, dat een ern stige inbreuk op de regeringspolitiek Doraden: zou betekenen, te verwerpen. (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG Het Road Re search Laboratory in Engeland ontwikkelt een veiligheidsstoel voor auto's, die hetzelfde effect zou hebben als de veiligheids gordel, zo vernemen wij van het Verbond voor Veilig Verkeer. De stoel komt op driehonderd gulden, maar zal in massapro- duktie veel goedkoper zijn. De stoel ls voorzien van sluitingen voor middel en borst. Brengt men die slui tingen niet aan. dan kan de auto niet worden gestart. Deze stoel is ontwor pen omdat vele automobilisten welis waar veiligheidsgordels in hun auto's aanbrengen, maar er geen gebruik van maken. Van de sluitingen aan de stoel zal wel gebruik moéten worden gemaakt. Volgens prof J. R. Smeed, hoogleraar aan de Londense universiteit, zou door het algemeen toepassen van deze veiligheidsstoelen (of het algemeen dragen van veiligheidsgordels) het (Zie slot pag. 3 kol. 3) Initiatief van verkeer sbonden en Veilig Verkeer' Start in september (Van een onzer redacteuren DEN HAAG ANWB, KNAC en het Verbond voor Veilig Ver keer beginnen in september met een uniforme cursus voor rij schoolhouders. Voorlopig zullen de cursussen een regionaal karak ter hebben. De bedoeling is in de nabije toekomst te komen tot de stichting van een centraal oplei dingsinstituut voor autorijschool houders. Degenen die de cursus met succes doorlopen, krijgen een certificaat. Een zegsman van het Verbond voor Vei lig Verkeer zei te hopen dat het certifi caat op den duur vereist zal zijn ter verkrijging van een speciaal rijbewijs. Hij hoopte dat dan alleen houders van een dergelijk rijbewijs rijles zullen mogen geven. Het Verbond voor Veilig Verkeer ver wacht dat de minister van verkeer en waterstaat binnen afzienbare tijd eisen bekend zal maken, waaraan lesauto's zullen moeten voldoen. Onze zegsman verwachtte dat onder meer de dubbele bediening tot een van de vereisten zal behoren. Het Verbond voor Veilig Verkeer meent dat de rij-opleiding meer dan nu het geval is op defensief rijden moet zijn afgestemd. ,De opleiding draagt thans nog een te lokaal karakter1, aldus onze zegsman. .Teveel geslaagden hebben f een enkele ervaring in het rijden in een rukke stad als Amsterdam. Te veel geslaagden weten niet hoe te" handelen als zich complicaties voordoen'. Van daar dat het Verbond voor Veilig Ver keer in samenwerking met de ANWB dia's en films heeft vervaardigd over tal van situaties, waarvoor automobi listen zich geplaatst kunnen zien. gemeentebesturen op Tho- len vroegen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten advies inzake de samenvoeging van gemeenten op dit eiland, als -gevolg waarvan dezer dagen een nota van deze vereniging is versche nen. Reeds onmiddellijk echter na d<- verschijning bleek, dat men het op het eiland zelf volstrekt oneens is over dit advies. In St.-Maartensdijk bijvoorbeeld hebben b en w de nota afgedaan met een paar vage vriendelijkheden, evenwel gecombineerd met felle kritiek om ver volgens met een eigen, andere oplossing voor de draad te komen. Nu hebben d<- samenstellers van het bewuste advies blijkbaar dergelijke moeilijkheden bij voorbaat voorzien: hun stuk kreeg na melijk de voorzichtige naam mee van .discussienota', terwijl ln de ondertitel slechts werd gesproken over .bestuurlij ke begeleiding van de schaalvergroting op het eiland Tholen'. Ook uit de opzet kan een zekere terughoudendheid wor den afgeleid: men wil slechts gegevens aandragen voor de discussie, met dien verstande dat uit het onderzoek eri de studie enkele alternatieve mogelijkheden naar voren zijn gekomen. De samen stellers zeggen echter nadrukkelijk: de keuze is aan de beleidsinstantics. Nu. de gemeenteraad van Sint-Maartensdijk heeft gisteren ai tot een andere keus besloten dan de samenstellers van het rapport hebben aangegeven. De hier gesignaleerde gang van zaken beteken: hoe dan ook een duidelijke verzwakking van de positie der Thoolse gemeentebesturen in hun strijd om het bestaan. Als zij verenigd zouden zijn op getrokken op basis van een rapport, uit gebracht door een instantie van enige naam, dan zouden hogere beleidsorga nen (gedeputeerde stalen, de staatsse cretaris, het parlement) daarmee reke ning hebben kunnen houden. Nu dat niet gebeurt dit gezamenlijk optrekken, is de onóerhandèüingswaarde van het rap port tot vrijwel nihil gereduceerd: het doet er nu eigenlijk ook niet meer toe of het hier om een goed of een slecht rapport gaat. Iedere keer als het ter sprake komt kan een tegenstander c-r glimlachend de schouders over ophalen- .Dat stuk? Daar is op Tholen zelf wei nig van overgebleven, men was het er in leder geval niet over eens. Wij behoeven ons er helemaal niet druk over te maken'. Daarom: in de wedstrijd gedeputeerden- .ntlijh gemeentebesturen hebben de laatsten op een kritiek ogenblik in eigen doel ge schoten. Op de tribune is aal niet zon der leedvermaak aangezien. De gemeen ten, waar het rapport tot nu toe is be sproken, hebben bovendien de indruk gewekt alsof bij hen al bij voorbaat een standpunt vast stond, waarvoor alleen nog het advies nodig was om dit stand punt te ondersteunen. Nu het rapport voor dit doel ongeschikt blijkt, gaat het met een zwierige zwaai in de prullen mand van de raadzalen. Nu gebiedt de eerlijkheid te erkennen, dat ,die van Sint-Maartensdijk' en ook van enkele andere gemeenten niet helemaal ongelijk hebben. Het is name lijk niet zo'n goed rapport Het eerste deel heeft de eigenschap ran de meeste van dergelijke geschriften: het vertelt met veel omhaal van woorden wat eigen lijk iedereen al weet. Het tweede kan worden samengevat in één zin. die on geveer als volgt in het rapport is terug te vinden: ,Eén gemeente op Tholen zal een te wijde jas zijn, waar de samenle ving voorlopig niet zal kunnen in groeien, een jas die bovendien nog een verkeerd model kan blijken te hebben'. Dat is geen nieuw geluid, zeker niet in deze provincie. Het is evenmin een be stuurlijke formulering. We hebben de indruk dat de nogal nuchter ingestelde provinciale bestuurders zullen zeggen: .Nou, met die jas moeten we het dan maar afwachten'. Dit rapport is veel meer vanuit een sociologische achter grond dan een bestuurlijke geschreven, het heeft iets .pastoraals', het is ver vaardigd vanuit de houding althans die indruk maakt het op ons dat de mensen op Tholen eigenlijk nog bij de hand moeiten worden gehouden en nog bij lange na niet rijp zijn voor één ge meentel Onze conclusie: de gang van zaken rond het Thoolse rapport is teleur stellend. In de eerste plaats door het niet gezamenlijk optrekken ran de ge meentebesturen. waardoor hun stand punt bij voorbaat al is verzwakt. In de tweede plaats doordat het rapport be stuurlijk gezien geen belangrijke bijdra ge tot de discussie vormt. In Tholen is nu inderdaad in eigen doel DIJKGRAAF WATERSCHAP SCHOUWEN-DUIVELAND: ZIERIKZEE ,Nu Nederland, zonder dat het met zoveel woorden gezegd wordt, in een periode van bestedingsbeper king terecht is gekomen, is het nuttig weer eens duidelyk naar voren te brengen, dat de zee nog steeds volksvijand nummer één is. In de politiek wordt de woningnood zo gekwalificeerd. Wy hebben daar begrip voor, maar het bouwen op een grond slag ver beneden de zeespiegel houdt risico's in zich, die wij hier, op Schouwen-Duiveland, niet hoeven op te sommen'. De ze waarschuwende woorden heeft dijkgraaf A. M. Geluk van het waterschap ,Schouwen-Dui- veland' dinsdagmiddag in 's Landskamer op de algemene vergadering over de hoofden van de hoofdingelanden heen aa*» JQea Haag' gericht, llij deed dat in zyn openingsrede, toen Iiy constateerde, dat de voort durende kostenstijging en liet stij gende rentepercentage het water schap veel geld gaan kosten. En de lieer Geluk stelde: ,Laat ons land straks niet nóg eens tot de conclu sie komen, dat we als het ware te vér van de zee af hebben geleefd. I)e schade tijdens de recente najaars stormen, de djjkval in maart op Noord-Beveland het zijn waar schuwingen, die we ter liarte moeten De lieer Geluk verzekerde deze op merkingen niet te maken ,om onrust te zaaien'. De Schouwse dijkgraaf wilde er mee onderstrepen, dat zo snel mogelijk begonnen moet worden met de aanleg van de Oosterschelde- dam en dat het afbouwen van de dam door het Brouwershavense Gat zoveel mogelijk moet worden be spoedigd: .Bij alle politiek bedrijf in Den Haag moet men tijdens een zware storm maar eens komen uit waaien op de zeedijken bij de Punt of Borrendamme en dan praten over prioriteiten...' Na deze waarschuwing in het alge meen kwam de heer Geluk in zijn openingsrede met een paar sugges ties. die de financiële kant van de waterschappen tteli raken. ,Meer en meer blijkt, dat een wat andere verdeling' van de lasten op Schou wen-Duiveland wordt 90 procent di rect of indirect gedragen door land en tuinbouw aan de eisen van bil lijkheid tegemoet zou komen', zo zei de dijkgraaf. Hy had deze suggesties: de mogelyklieid openen om in het geschot aan te slaan de openba re gebouwen, straten, wegen en dergelijke, zoals is gebeurd in de nieuwe waterschappen van 1 januari 1965; een algemene uitkering uit 's rijks kas, zoals wordt voorge steld door de unie van water schappen, bijvoorbeeld 30 pro cent van de totale uitgaven vnn een waterschap. In dit verband attendeerde de heer Geluk er op, dat de waterschapslas ten de laatste tien jaar zijn verdub beld, van 50 miljoen tot ruim 100 miljoen gulden in Nederland. ,Dat geldt ook voor Schouwen-Duiveland, en straks worden de lasten met de herverkavelingsrente ontoelaatbaar hoog voor de onroerende goederen', aldus de heer Geluk. Met het oog op de offers, die de landbouw zich moet getroosten om niet verder achterop te raken vond de dijkgraaf het .onredelijk en onver standig' om deze bedrijfstak een extra achterstand te bezorgen door ze te laten betalen voor .belangen die veel verder reiken dan de be langen van de ingelanden zelf'. ,Als er in de landbouw over .saneren' wordt gepraat, laat men dan ook niet vergeten dat er ten aanzien' van het dragen van lasten nog wel wat te saneren valt. In die zin bijvoorbeeld, door de zware druk die ligt op het rendement van het onroerend goed wat te verlichten'. De heer Geluk vond dit te verdedigen met het oog op een rechtvaardige verdeling van de welvaart. Maar nij vond het ook .typerend, dat men dan graag alles bij hel. oude laat'. Eén belang, dat verder reikt dan de belangen van de ingelanden zelf, lichtte de heer Geluk er in zijn ope ningswoord nog uit: de recreatie. .Wanneer we zien hoe intensief onze wegen door het toeristisch verkeer worden gebruikt, dan gaat het toch te ver om dit onderhoud uitsluitend ten laste van de ingelanden te laten', zo zei liij. En hij tekende er by aan. dat de pas uitgezette toeristische rou te over Schouwen-Duiveland bijvoor beeld voor "0 procent over water schapswegen gaat. Hij nas dan ook verheugd, dat de door de tweede ka mer aanvaarde wet op de wegenfi- nanciering het waterschap een over heidsbijdrage in het vooruitzicht stelt. En een tweede punt: ,We worden na de opening van Grevelingendam en Oosterscheldebrug steeds meer ge confronteerd met de gevolgen van de recreatie. We zullen deze recreatie meer nog dan voorheen moeten gaan leiden. We dienen bijvoorbeeld te voorkomen dat de zeedijken een clandestien kampeergebied worden, dat het beweiden van vei-pachte ge deelten een onmogelijkheid wordt ,En daarnaast zal het waterschap blijven ageren tegen het lozen van ongezuiverd afvalwater, zo bena drukte de heer Geluk. (Zie slot pag. 2 kol. 6) KAMER AKKOORD MET KOSTEN HUWELIJK (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG Drs G. M. Nederhorst, de fractieleider van de PvdA, heeft gis teren in de tweede kamer verklaard er aan te twijfelen of de regering achter af met voldoening terug kan zien op haar besluit liet huwelijk van prinses Beatrix in .Amsterdam te doen plaats- 1 vinden. IBij de behandeling van het wetsontwerp J tot wijziging van de begroting van alge- imene zaken, waarbij anderhalf miljoen gulden worden gevraagd voor de kosten (van het huwelijk van de prinses, zei de I heer Nederhorst niet te willen nakaar ten, maar wel te willen wijzen op het- igeen namens zijn fractie in het voorlo pig verslag op het wetsontwerp tot goed- I keuring van het huwelijk alsmede tij dens de- openbare behandeling was ge- Izegd, namelijk, dat de regering beter 'deed Amsterdam niet als plaats voor het huwelijk te kiezen. Het is wel eens plezierig gelijk te krijgen, vond de heer Nederhorst. Het was hem echter deze keer liever geweest dat gelijk niet te hebben gekregen. Mr G. H. Slotemaker de Bruine (pspi kritiseerde de .pracht en praai' waar mee het huwelijk was gesloten. Ook was hij het er niet mee eehs. dat de hu welijksreis van het prinselijk paar was begonnen in een NAVO-vllegtulg. Minister-president Cals bestreed aller eerst de opmerkingen van mr Slotema ker de Bruine. ,Op elk punt, dat hij naar voren heeft gebracht, heeft hij schro melijk overdreven', verklaarde mr Cals. Tegenover de heer Nederhorst erkende mr Cals, dat de regering de verant woordelijkheid voor het kiezen van Am sterdam "als plaats van het huwelijk al tijd heeft erkend. Het wetsontwerp werd zonder hoofde lijke stemming aangenomen. De fracties van de PSP en CPN kregen aanteke ning te hebben tegengestemd. De heer Bakker (cpn) zei in een stemverkla ring, dat zijn fractie tegen zou stem men om het beleid van" de regering scherp af te keuren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 1