Partij
tussen
WD en
PvdA
COU VE STAR VEILIGHEIDSSTOELEN IN
Britten breiden staking uit
,Niet woningnood, maar de zee is
nog steeds volksvijand nummer één'
AUTO'S
Initiatief
drs Gruyters
FRANSEN NIET AKKOORD MET 14 Nieuwe proeven in Engeland
Vervangt de
riem volkomen
Betoging tegen
NAVO-vestiging
in Nederland
Wilson voerde spoedoverleg
RUIMTEPROEF
MISLUKT DOOR
MISVERSTAND
In eigen doel
OPLEIDING VOOR
RIJSCHOOL
HOUDERS
W aterschapslasten
moeten anders
worden verdeeld'
e jaargang - no. 131
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
M V Bah. MU. **n A CV Provincial* J«u«* Courant. Hoottfradactcur: G.
>.(.«- rU. 3508, adv. 3647/3643). Mld4alburf, Marlet 51. tel. 3841. (b.f.g. red.
Cdvertenlleprija 35 cent oer mm. Minimum oar advertentie 15.35. Ingezonden R
ƒ11,40 par Kwartaal, franco pee poel ƒ11,65 P
lel. 6140 (b.3.9. red. 7653, ad». S31J). Ooitburi.
uimum 8 regalt) 35 cant aer repel, (minimum
Woensdag 8 juni 1966
Klassement van
de ,maanrace'
Pagina 3
(Van een onzer verslaggevers).
AMSTERDAM Een aantal
WD- en PvdA-leden, alsmede
rtoegere leden van deze partijen,
ïomen vrijdag bijeen om te be
raadslagen over de oprichting van
sen Radicaal-Democratische Partij.
Initiatiefnemer hiertoe is het Am
sterdamse ex-WD-raadslid drs J.
p. A. Gruijters. Als basis voor de
beraadslagingen dient een lijst van
mogelijke punten voor een begin
selprogramma. De lijst dient ech
ter meer als richtlijn voor de dis-
dan als concept-beginsel
programma. De positie die de RDP
volgens dit concept zou innemen,
ligt tussen die van de WD en
PvdA in. ,Je zou het ook progres-
sief-liberaal kunnen noemen', al
dus een zegsman.
Dra Gruyters trad begin maart, uit de
WD na een conflict met het hoofdbe-
ifonr en de politieke leider van de party,
nr E. H. Toxopeus. Deze namen hem
fctaljjk, dat hy als VVD-gemeenteraads-
Jd een uitnodiging tot bijwoning van de
Huwelijksvoltrekking van prinses Bea
trix en prins Claus had afgewezen.
Onbehagen
Hat bestuur van de jongerenorganisatie
voor vrijheid en democratie heeft zich
toen achter de heer Gruijters gesteld. Het
ligt voor de hand, dat in deze kring veel
belangstelling bestaat voor het initiatief
tot de oprichting van een partij die een
tóter accent op nieuwe ontwikkelingen
fc do maatschappij legt dan de WD.
ft: onbehagen, dat al geruime tijd in
ITD-kringen heerst over enkele vooraan-
Mande partijmannen en de kant die zl]
do partij uitsturen, heeft zich na de
gebeurtenissen in maart gekristalliseerd
rond drs Gruijters.
Wrevel over WD-voormannen is o a ge
bleken na uitlatingen van het eerste-
kamerlid, mr H. van Riel, die ver
klaarde dat hoogleraren zich dienden te
onthouden van republikeinse uitspraken.
Enkele maanden eerder was bij de open
bare vergadering van de VVD waar het
nieuwe beginselprogramma van de partij
werd besproken, al een duidelijk verlan
gen naar voren gekomen in de richting
van een modernere ontwikkeling van de
partij dan de partijtop voorstaat.
Vastgelopen
Ook in de PvdA-kringen, vooral onder
jongeren, hlykt sympathie te bestaan
voor het streven naar een nieuwe groe
pering, nu volgens een aantal van hen
de PvdA na twintig jaar is vastgelopen.
(Van onze speciale verslaggever)
BRUSSEL De impasse waarin
de NAVO-conferentie te Brussel
gisteren in zijn eerste zitting raak
te is nog steeds niet overwonnen.
Kernpunt van het smeulend con
flict in de boezem van het bond
genootschap is de Franse houding
tegenover onderhandelingen met
de veertien.
Ten eerste is Frankrijk van mening, dat
de problemen die sinds het begin van de
crisis in maart z(jn gerezen van mili
taire aard zijn en by een bespreking
tussen de NAVO-opperbevelhebber en
zyn Franse tegenspeler geregeld moe
ten worden.
In samenhang daarmee meent Frankrijk
ten tweede dat de te treffen voorzienin
gen over de taak van de .gedesinte
greerde' Franse troepen in West-Duits-
(Zie slot pag. 3 kot. 2)
DEN HAAG (ANP) Ongeveer dertig
leden van de Paeifistisch-Soclalistischc
Jongerenwerkgroepen (PSJW) hebben
gisteravond op het Binnenhof en rond de
Hofvijver in Den Haag gedemonstreerd
legen vestiging van NAVO-onderdelen
In ons land.
De politie was met extra-personeel, voer
tuigen en honden naar het regeringscen
trum gekomen om de orde te handhaven,
hetgeen haar niet moeilijk werd ge
maakt. De jongeren droegen borden rond
met leuzen zoals: .Maak van ons land
geen schietschijf'; .Nederland neutraal'
en .Geen NATO-onderdeel in Nederland'.
In de optocht liep mede voorop het twee
de-kamerlid, de heer A. J. Bruggeman jr
(pap). De politie heeft vier demonstran
ten aanghouden. Bij de 28-jarige archi
tect C. J. van der B. geschiedde dit we
gens belediging; de 18-jarige monteur H.
0. gaf geen gehoor aan de opdracht de
demonstratie te beëindigen en een 24-
jarige therapeut en de 33-jarige bank
werker G. K. werden opgebracht wegens
overtreding van het samenscholingsver
bod.
VONDELING BEANTWOORDT
VRAGEN OVER TEIXEIRA
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG Minister Vondeling van
financiën zal morgen in de tweede ka
mer bjj de aanvang van de vergadering
schriftelijke vragen van de heren mr VV'.
Scholten (ch) en dr A. M. Lucas (kvp)
over het bankierskantoor Toxeira de
Mattos mondeling beantwoorden. Voor
zitter Van Thiol verklaarde gisteren, dat
de minister er prijs op had gesteld deze
schriftelijke vragen mondeling In de ka
mer te beantwoorden.
Oudste inwoonster
Benelux overleden
MECHELEN (AFP) De oudste in
woonster van de Benelux, mevrouw So
phie Leys, js op 107-jarige leeftijd in
haar woonplaats Putte bij Mechelen
overleden. Koningin Fabiola had me
vrouw Leys op 29 mei, ter gelegenheid
V8ii haai' 107c verjaardag bi
Brussel: De Franse minister van
buitenlandse zaken Couve de Mur-
ville Clinks) en zijn Amerikaanse
ambtgenoot Dean Rusk.
ZEELIEDENCONFLICT SPITST ZICH TOE
KAAP KENNEDY (RTR)
Naar thans is gebleken is een mis
verstand bij een der mensen, die
bij het gereedmaken van de doel-
satelliet Atda betrokken waren,
er de oorzaak van geweest dat
het ruimteschip Gemini 9 in het
afgelopen weekeinde niet de voor
genomen koppelingsmanoeuvres
met de Atda heeft kunnen uitvoe-
Deze proef werd verhinderd doordat, zo
al bekend, het dekschild op de koppe-
Houston: Dit is een van
foto's düe door het ruimtecentrum
m Houston is vrijgegeven. Men ziet
hier hoe de beide kappen van de
doelraket <Jie de enteropening had
den moeden vrijgeven gedeeltelijk
zijn blijven zitten. Hierdoor kon de
voorgenomen entering niet
gaan.
lingsopening niet geheel bleek te zijn
weggesprongen zoals had behoren te
geschieden. Aan dit schild waren elek
trische stekkers gemonteerd die door
middel van een viertal snoeren uitge
trokken hadden moeten worden.
De betrokken monteur bleek achteraf
deze snoeren aan een kant niet op de
bedoelde manier verbonden te hebben
omdat hij dacht dat ze bij de beproe
vingsuitrusting behoorden. Dientenge
volge kwam na de lancering het .com
mando' tot losmaking van het dekschild
niet geheel door.
LONDEN (RTR) De Britse zeelieden hebben gisteravond
besloten hun drie weken geleden begonnen staking uit te
breiden tot alle Britse schepen in het buitenland. Voorts zul
len buitenlandse tankschepen die olie naar Engeland ver
voeren gewoonlijk door schepen met Britse bemanningen
wordt vervoerd, op een zwarte lijst worden geplaatst.
Na twee zittingen van drie uur elk kondigde het uit 48 leden bestaande
landelyke bestuur van de vakbond voor zeevarenden aan dat de Inter
nationale federatie voor transportarbeiders zal worden verzocht de
havenarbeiders onder haar leden een vetbod op te leggen om op Britse
schepen in buitenlandse havens te werken. De Britse bond voor trans
portarbeiders zal worden gevraagd een dergelijke actie te ondernemen
tegen alle buitenlandse tankschepen die olie vervoeren welke anders
door Britse schepen wordt, vervoerd en tegen buitenlandse schepen
die bij het kustvervoer rond Groot-Brlttannië zijn betrokken.
Olievoorzienkg
Het besluit van het bestuur komt ge
deeltelijk tegemoet aan eisen van mi
litante vakbondsleden om alle buiten
landse tankers die Engeland aandoen,
op een zwarte lijst te zetten, waardoor
de Britse olievoorziening ernstig in ge
vaar zou komen. De huidige voorraden
worden toereikend geacht voor twee
tot drie maanden.
Het gisteren genomen besluit viel, ter
wijl eerste minister Harold Wilson
spoedoverleg voerde over een voorge
stelde oplossing, die de regeringspoli-
tiek inzake het loonbeleid wel eens zou
kunnen doen mislukken.
Minister van arbeid Ray Gunter legde
hem een iriterimrapport voor van een
hof van onderzoek over de zeelleden-
staking.
Volgens een nlet-bevestigd bericht zou
in het rapport worden aanbevolen een
loonsverhoging van 20 procent toe te
kennen, eeu percentage dat ver uitreikt
boven de 3Vs procent per jaar, waarop
de regering heeft aangedrongen.
Overleg
Verwacht wordt dat minister Gunter
vandaag vakbondsleiders en reders bij
een zal roepen teneinde hun mening
over het rapport te vernemen en om te
zien of het tot een oplossing zal kun
nen leiden. Uit de naaste omgeving
van premier Wilson werd gisteravond
echter vernomen dat van regeringszijde
druk op de reders zal worden uitge
oefend om elk voorstel, dat een ern
stige inbreuk op de regeringspolitiek Doraden:
zou betekenen, te verwerpen.
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG Het Road Re
search Laboratory in Engeland
ontwikkelt een veiligheidsstoel
voor auto's, die hetzelfde effect
zou hebben als de veiligheids
gordel, zo vernemen wij van het
Verbond voor Veilig Verkeer.
De stoel komt op driehonderd
gulden, maar zal in massapro-
duktie veel goedkoper zijn.
De stoel ls voorzien van sluitingen voor
middel en borst. Brengt men die slui
tingen niet aan. dan kan de auto niet
worden gestart. Deze stoel is ontwor
pen omdat vele automobilisten welis
waar veiligheidsgordels in hun auto's
aanbrengen, maar er geen gebruik
van maken. Van de sluitingen aan
de stoel zal wel gebruik moéten
worden gemaakt.
Volgens prof J. R. Smeed, hoogleraar
aan de Londense universiteit, zou
door het algemeen toepassen van deze
veiligheidsstoelen (of het algemeen
dragen van veiligheidsgordels) het
(Zie slot pag. 3 kol. 3)
Initiatief van
verkeer sbonden
en Veilig Verkeer'
Start in september
(Van een onzer redacteuren
DEN HAAG ANWB, KNAC
en het Verbond voor Veilig Ver
keer beginnen in september met
een uniforme cursus voor rij
schoolhouders. Voorlopig zullen
de cursussen een regionaal karak
ter hebben. De bedoeling is in de
nabije toekomst te komen tot de
stichting van een centraal oplei
dingsinstituut voor autorijschool
houders. Degenen die de cursus
met succes doorlopen, krijgen een
certificaat.
Een zegsman van het Verbond voor Vei
lig Verkeer zei te hopen dat het certifi
caat op den duur vereist zal zijn ter
verkrijging van een speciaal rijbewijs. Hij
hoopte dat dan alleen houders van een
dergelijk rijbewijs rijles zullen mogen
geven.
Het Verbond voor Veilig Verkeer ver
wacht dat de minister van verkeer en
waterstaat binnen afzienbare tijd eisen
bekend zal maken, waaraan lesauto's
zullen moeten voldoen. Onze zegsman
verwachtte dat onder meer de dubbele
bediening tot een van de vereisten zal
behoren.
Het Verbond voor Veilig Verkeer meent
dat de rij-opleiding meer dan nu het
geval is op defensief rijden moet zijn
afgestemd. ,De opleiding draagt thans
nog een te lokaal karakter1, aldus onze
zegsman. .Teveel geslaagden hebben
f een enkele ervaring in het rijden in een
rukke stad als Amsterdam. Te veel
geslaagden weten niet hoe te" handelen
als zich complicaties voordoen'. Van
daar dat het Verbond voor Veilig Ver
keer in samenwerking met de ANWB
dia's en films heeft vervaardigd over
tal van situaties, waarvoor automobi
listen zich geplaatst kunnen zien.
gemeentebesturen op Tho-
len vroegen de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten advies
inzake de samenvoeging van
gemeenten op dit eiland, als
-gevolg waarvan dezer dagen
een nota van deze vereniging is versche
nen. Reeds onmiddellijk echter na d<-
verschijning bleek, dat men het op het
eiland zelf volstrekt oneens is over dit
advies. In St.-Maartensdijk bijvoorbeeld
hebben b en w de nota afgedaan met
een paar vage vriendelijkheden, evenwel
gecombineerd met felle kritiek om ver
volgens met een eigen, andere oplossing
voor de draad te komen. Nu hebben d<-
samenstellers van het bewuste advies
blijkbaar dergelijke moeilijkheden bij
voorbaat voorzien: hun stuk kreeg na
melijk de voorzichtige naam mee van
.discussienota', terwijl ln de ondertitel
slechts werd gesproken over .bestuurlij
ke begeleiding van de schaalvergroting
op het eiland Tholen'. Ook uit de opzet
kan een zekere terughoudendheid wor
den afgeleid: men wil slechts gegevens
aandragen voor de discussie, met dien
verstande dat uit het onderzoek eri de
studie enkele alternatieve mogelijkheden
naar voren zijn gekomen. De samen
stellers zeggen echter nadrukkelijk: de
keuze is aan de beleidsinstantics. Nu.
de gemeenteraad van Sint-Maartensdijk
heeft gisteren ai tot een andere keus
besloten dan de samenstellers van het
rapport hebben aangegeven.
De hier gesignaleerde gang van zaken
beteken: hoe dan ook een duidelijke
verzwakking van de positie der Thoolse
gemeentebesturen in hun strijd om het
bestaan. Als zij verenigd zouden zijn op
getrokken op basis van een rapport, uit
gebracht door een instantie van enige
naam, dan zouden hogere beleidsorga
nen (gedeputeerde stalen, de staatsse
cretaris, het parlement) daarmee reke
ning hebben kunnen houden. Nu dat niet
gebeurt dit gezamenlijk optrekken, is
de onóerhandèüingswaarde van het rap
port tot vrijwel nihil gereduceerd: het
doet er nu eigenlijk ook niet meer toe
of het hier om een goed of een slecht
rapport gaat. Iedere keer als het ter
sprake komt kan een tegenstander c-r
glimlachend de schouders over ophalen-
.Dat stuk? Daar is op Tholen zelf wei
nig van overgebleven,
men was het er in
leder geval niet over
eens. Wij behoeven
ons er helemaal niet
druk over te maken'.
Daarom: in de wedstrijd gedeputeerden-
.ntlijh
gemeentebesturen hebben de laatsten op
een kritiek ogenblik in eigen doel ge
schoten. Op de tribune is aal niet zon
der leedvermaak aangezien. De gemeen
ten, waar het rapport tot nu toe is be
sproken, hebben bovendien de indruk
gewekt alsof bij hen al bij voorbaat een
standpunt vast stond, waarvoor alleen
nog het advies nodig was om dit stand
punt te ondersteunen. Nu het rapport
voor dit doel ongeschikt blijkt, gaat het
met een zwierige zwaai in de prullen
mand van de raadzalen.
Nu gebiedt de eerlijkheid te erkennen,
dat ,die van Sint-Maartensdijk' en
ook van enkele andere gemeenten niet
helemaal ongelijk hebben. Het is name
lijk niet zo'n goed rapport Het eerste
deel heeft de eigenschap ran de meeste
van dergelijke geschriften: het vertelt
met veel omhaal van woorden wat eigen
lijk iedereen al weet. Het tweede kan
worden samengevat in één zin. die on
geveer als volgt in het rapport is terug
te vinden: ,Eén gemeente op Tholen zal
een te wijde jas zijn, waar de samenle
ving voorlopig niet zal kunnen in
groeien, een jas die bovendien nog een
verkeerd model kan blijken te hebben'.
Dat is geen nieuw geluid, zeker niet in
deze provincie. Het is evenmin een be
stuurlijke formulering. We hebben de
indruk dat de nogal nuchter ingestelde
provinciale bestuurders zullen zeggen:
.Nou, met die jas moeten we het dan
maar afwachten'. Dit rapport is veel
meer vanuit een sociologische achter
grond dan een bestuurlijke geschreven,
het heeft iets .pastoraals', het is ver
vaardigd vanuit de houding althans
die indruk maakt het op ons dat de
mensen op Tholen eigenlijk nog bij de
hand moeiten worden gehouden en nog
bij lange na niet rijp zijn voor één ge
meentel
Onze conclusie: de gang van zaken
rond het Thoolse rapport is teleur
stellend. In de eerste plaats door het
niet gezamenlijk optrekken ran de ge
meentebesturen. waardoor hun stand
punt bij voorbaat al is verzwakt. In de
tweede plaats doordat het rapport be
stuurlijk gezien geen belangrijke bijdra
ge tot de discussie vormt. In Tholen is
nu inderdaad in eigen doel
DIJKGRAAF WATERSCHAP SCHOUWEN-DUIVELAND:
ZIERIKZEE ,Nu Nederland,
zonder dat het met zoveel
woorden gezegd wordt, in een
periode van bestedingsbeper
king terecht is gekomen, is het
nuttig weer eens duidelyk naar
voren te brengen, dat de zee
nog steeds volksvijand nummer
één is. In de politiek wordt de
woningnood zo gekwalificeerd.
Wy hebben daar begrip voor,
maar het bouwen op een grond
slag ver beneden de zeespiegel
houdt risico's in zich, die wij
hier, op Schouwen-Duiveland,
niet hoeven op te sommen'. De
ze waarschuwende woorden
heeft dijkgraaf A. M. Geluk van
het waterschap ,Schouwen-Dui-
veland' dinsdagmiddag in 's
Landskamer op de algemene
vergadering over de hoofden
van de hoofdingelanden heen
aa*» JQea Haag' gericht,
llij deed dat in zyn openingsrede,
toen Iiy constateerde, dat de voort
durende kostenstijging en liet stij
gende rentepercentage het water
schap veel geld gaan kosten. En de
lieer Geluk stelde: ,Laat ons land
straks niet nóg eens tot de conclu
sie komen, dat we als het ware te
vér van de zee af hebben geleefd.
I)e schade tijdens de recente najaars
stormen, de djjkval in maart op
Noord-Beveland het zijn waar
schuwingen, die we ter liarte moeten
De lieer Geluk verzekerde deze op
merkingen niet te maken ,om onrust
te zaaien'. De Schouwse dijkgraaf
wilde er mee onderstrepen, dat zo
snel mogelijk begonnen moet worden
met de aanleg van de Oosterschelde-
dam en dat het afbouwen van de
dam door het Brouwershavense Gat
zoveel mogelijk moet worden be
spoedigd: .Bij alle politiek bedrijf in
Den Haag moet men tijdens een
zware storm maar eens komen uit
waaien op de zeedijken bij de Punt
of Borrendamme en dan praten over
prioriteiten...'
Na deze waarschuwing in het alge
meen kwam de heer Geluk in zijn
openingsrede met een paar sugges
ties. die de financiële kant van de
waterschappen tteli raken. ,Meer en
meer blijkt, dat een wat andere
verdeling' van de lasten op Schou
wen-Duiveland wordt 90 procent di
rect of indirect gedragen door land
en tuinbouw aan de eisen van bil
lijkheid tegemoet zou komen', zo zei
de dijkgraaf.
Hy had deze suggesties:
de mogelyklieid openen om in het
geschot aan te slaan de openba
re gebouwen, straten, wegen en
dergelijke, zoals is gebeurd in de
nieuwe waterschappen van 1
januari 1965;
een algemene uitkering uit 's
rijks kas, zoals wordt voorge
steld door de unie van water
schappen, bijvoorbeeld 30 pro
cent van de totale uitgaven vnn
een waterschap.
In dit verband attendeerde de heer
Geluk er op, dat de waterschapslas
ten de laatste tien jaar zijn verdub
beld, van 50 miljoen tot ruim 100
miljoen gulden in Nederland. ,Dat
geldt ook voor Schouwen-Duiveland,
en straks worden de lasten met de
herverkavelingsrente ontoelaatbaar
hoog voor de onroerende goederen',
aldus de heer Geluk.
Met het oog op de offers, die de
landbouw zich moet getroosten om
niet verder achterop te raken vond
de dijkgraaf het .onredelijk en onver
standig' om deze bedrijfstak een
extra achterstand te bezorgen door
ze te laten betalen voor .belangen
die veel verder reiken dan de be
langen van de ingelanden zelf'. ,Als
er in de landbouw over .saneren'
wordt gepraat, laat men dan ook niet
vergeten dat er ten aanzien' van het
dragen van lasten nog wel wat te
saneren valt. In die zin bijvoorbeeld,
door de zware druk die ligt op het
rendement van het onroerend goed
wat te verlichten'. De heer Geluk
vond dit te verdedigen met het oog
op een rechtvaardige verdeling van
de welvaart. Maar nij vond het ook
.typerend, dat men dan graag alles
bij hel. oude laat'.
Eén belang, dat verder reikt dan de
belangen van de ingelanden zelf,
lichtte de heer Geluk er in zijn ope
ningswoord nog uit: de recreatie.
.Wanneer we zien hoe intensief onze
wegen door het toeristisch verkeer
worden gebruikt, dan gaat het toch
te ver om dit onderhoud uitsluitend
ten laste van de ingelanden te laten',
zo zei liij. En hij tekende er by aan.
dat de pas uitgezette toeristische rou
te over Schouwen-Duiveland bijvoor
beeld voor "0 procent over water
schapswegen gaat. Hij nas dan ook
verheugd, dat de door de tweede ka
mer aanvaarde wet op de wegenfi-
nanciering het waterschap een over
heidsbijdrage in het vooruitzicht stelt.
En een tweede punt: ,We worden na
de opening van Grevelingendam en
Oosterscheldebrug steeds meer ge
confronteerd met de gevolgen van de
recreatie. We zullen deze recreatie
meer nog dan voorheen moeten gaan
leiden. We dienen bijvoorbeeld te
voorkomen dat de zeedijken een
clandestien kampeergebied worden,
dat het beweiden van vei-pachte ge
deelten een onmogelijkheid wordt
,En daarnaast zal het waterschap
blijven ageren tegen het lozen van
ongezuiverd afvalwater, zo bena
drukte de heer Geluk.
(Zie slot pag. 2 kol. 6)
KAMER AKKOORD
MET KOSTEN
HUWELIJK
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG Drs G. M. Nederhorst,
de fractieleider van de PvdA, heeft gis
teren in de tweede kamer verklaard er
aan te twijfelen of de regering achter
af met voldoening terug kan zien op
haar besluit liet huwelijk van prinses
Beatrix in .Amsterdam te doen plaats-
1 vinden.
IBij de behandeling van het wetsontwerp
J tot wijziging van de begroting van alge-
imene zaken, waarbij anderhalf miljoen
gulden worden gevraagd voor de kosten
(van het huwelijk van de prinses, zei de
I heer Nederhorst niet te willen nakaar
ten, maar wel te willen wijzen op het-
igeen namens zijn fractie in het voorlo
pig verslag op het wetsontwerp tot goed-
I keuring van het huwelijk alsmede tij
dens de- openbare behandeling was ge-
Izegd, namelijk, dat de regering beter
'deed Amsterdam niet als plaats voor
het huwelijk te kiezen. Het is wel eens
plezierig gelijk te krijgen, vond de heer
Nederhorst. Het was hem echter deze
keer liever geweest dat gelijk niet te
hebben gekregen.
Mr G. H. Slotemaker de Bruine (pspi
kritiseerde de .pracht en praai' waar
mee het huwelijk was gesloten. Ook
was hij het er niet mee eehs. dat de hu
welijksreis van het prinselijk paar was
begonnen in een NAVO-vllegtulg.
Minister-president Cals bestreed aller
eerst de opmerkingen van mr Slotema
ker de Bruine. ,Op elk punt, dat hij naar
voren heeft gebracht, heeft hij schro
melijk overdreven', verklaarde mr Cals.
Tegenover de heer Nederhorst erkende
mr Cals, dat de regering de verant
woordelijkheid voor het kiezen van Am
sterdam "als plaats van het huwelijk al
tijd heeft erkend.
Het wetsontwerp werd zonder hoofde
lijke stemming aangenomen. De fracties
van de PSP en CPN kregen aanteke
ning te hebben tegengestemd. De heer
Bakker (cpn) zei in een stemverkla
ring, dat zijn fractie tegen zou stem
men om het beleid van" de regering
scherp af te keuren.