TREIN ONTSPOORDE VLAK NA BRUG Teixeira liquideert Raadhuis 's-H.-Arendskerke geopend Sneltrein vloog bij Hedel uit de rails Zeven mensen in het ziekenhuis Akkoord in Bangkok JUIST VOOR DE BRUG VOELDE IK EEN SCHOK' HOLLANDSE NIEIWE OP DE KAR Zeeuws volkslied op het carillon Smalle basis PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dlr«1l«i N V Beh. MIJ. nn U CV Provincial! (b.g.g. rad. 3508, adv. 3647/3643). Mlddal; Advertentieprijs 35 cent per mm. Minimum Zeeuw» Courant. Hootdradactauri O. A_ da Kok 0 AbonnamanbprJJs 88 cam Markt 51, lel. 3841. (fc.g.f. rad. 3078/3169. adv. 3375). Goes. Grota f 5.35. Ingezonden mededelingen 2</3 tarief. Kleine edver! r week, ƒ11,40 per kwartaal, franco per post ƒ11,65 per kwartaal. Losse kt 2, lel. 6140 (b.g.g. rad. 78S3, adv. 5213), Oostburg. tel. 2395. Terne* ics (muclmum 8 regels) 35 cent per regel, (minimum ƒ1.75). .Briesen I Wetstraat 58-60, lal. 23SS 1. tel. 3133. adm. tal. 20*4, 359300 PZC. Middelburg. Woensdag 1 juni 1966 ,PaIenplaag' op Schouws strand Pagina 2 (Van een onzer verslaggevers) Een van de by het ongeluk ge wonde passagiers de heer Johan Saleminek, afkomstig uit .Maas tricht, vertelde: .juist vóór de brug voelde ik een schok, die de gewone cadans va» het rijden over wissels verbrak. Ek schrok en riep iets dat zich niet voor herhaling leent maar do trein reed gewoon de brug op. Juist over de brug begon de wagon te wankelen, alles begon om me heen te draaien. Er klonk een ge weldig gekraak, de mensen gilden. Eb deed mijn ogen dicht. Toen ik ze weer open deed, stelde ik tot mijn verbazing vast dat ik nog in leven was. Ek zat naast mijn vrouw, die ik vastgehouden had. Wij zijn beiden gewond, door de mensen die over ons heen ge vallen waren en door glas en ijzer dat de coupé binnengedron- minck, die nog zei dat hij moest wachten voor hij de wagon kon verlaten omdat er een wirwar van stroomdraden over de op zijn bant liggende wagen gevallen was. Zelf had hij sneden, schram men en builen opgeloppn. Duitser probeerde me's'e te doden BLOEMEND AAL (ANP) De Bloe- mendaalse gemeentepolitie zoekt naar «en Duitser, die zaterdagmiddag in Overveen gepoogd heeft een 14-jarig meisje te wurgen. Het meisje was al een week geleden uit haar ouderlijke wo ning in Rotterdam weggelopen en is met de Duitser meegelift naar Overveen. Daar poogde de man haar in zijn auto te wurgen. Toen het meisje, dat licht werd gewond, zich wist te bevrijden, nam de Duitser de benen. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Met 661 gul den als hoogste en 494 gulden als laagste bod zijn gisteren goede prijzen gemaakt voor de 46 kantjes nieuwe maat jesharing in Scheveningen. Er heerste echter een alles behalve opgewekte stemming in het Scheveningse visaf- slaggebouw, de goede prijs en de uitstekende kwaliteit van de nieuwe haring ten spijt. De reden? Ambtenaren van de dienst volksgezond heid hadden geen toestem ming verleend het restant van de in totaal aangevoerde 1800 kantjes af te slaan: de haring was te vers. Alleen haring die afgelopen donder dag voor zeven uur was ge zouten mocht verkocht wor den. Later op do dag stonden contro leurs van volksgezondheid echter bij wijze van uitzondering toe, dat er 's middags tijdens een tweede afslag om vier uur nog 250 kant jes werden gemijnd: zij brachten 256 tot 400 gulden per kantje op. Half twaalf gistermorgen waren reders en bestuursleden van het produktschap voor vis en vispro- dukten bijeen gekomen in spoed vergadering. voornaamste onder werp van discussie: het pelcelge- nalte van de haring. Vissers en reders bleven van mening dat de pekel zodanig in de Jonge vis was getrokken dat de vis volgens voorschriften was gezouten, maar dat het gehalte van de resterende pekel was gedaald Bij het monsteren van de haring, gisterochtend half zes, gaven de controleurs ruim 1700 kantjes vrij voor de afslag: volgens de Bau- meschaal die achttien moet aan wijzen, was liet pekelgehalte te gering. De gezichten van reders en vissers zakten langzaam naar net nulpunt telkens als een con troleur met het bekende peilglas ln een pas geopend kantje dook en het aangegeven pekelgehalte niet werd gehaald Vissers en reders werden het niet helemaal eens met het bestuur van het produktschap. Daarom werd tfldens de vergadering nog contact opgenomen met het mi nisterie van volksgezondheid Re sultaat van het urenlang duren de overleg: de nog niet voor ver koop vrij gegeven haring werd opnieuw gekeurd, waarbij meer op de toestand van de vis dan op het gehalte van de resterende pekel werd gelet en 250 kantjes werden voor verkoop vrijgegeven. Ooggetuigen dankten het feit dat er geen werkeljjk fatale gevolgen waren aan de omstandigheid dat de passagiers ai op de brug moeten hebben begrepen dat er iets mis ging: zy zagen de trein gaan slingeren. De" passagiers moeten zich vastgegrepen hebben, zo werd ge concludeerd. Eerst ten zuiden van de brug. juist nog door de laatste wagon overschreden, zag men vanaf de kant tot zijn ontazetting de wagons zich door de dijk ploegen, een menigte geleidings- masten ontwortelen met zo'n kracht dat de betonnen funderingsblokken de lucht in kwamen en de hovenleïding verwoest ten. Zij schoven scheef onder scheurend geraas, sommigen zakten het talud af. Geen paniek Het ongeluk gebeurde even over half zes. Nog terwijl de passagiers uit de wagons kropen, waren boven, op de autoweg Utrecht-Den Bosch, reeds tien tallen automobilisten gestopt om de helpende hand te bieden. Er was geen paniek opgetreden. De eerste wagon zag men nog op de dijk staan, de tweede hing half naar beneden, de derde lag ondersteboven onder aan het talud. De vierde wagon hing weer scheef omhoog: de overige wagons waren op de dijk ge bleven, maar hadden daar wel het spoor verlaten. Eerste hulp werd verleend vanuit café Treurenberg, aan de Maasdijk, waar een EHBO-post Is gevestigd. Daar ook werden ae politieposten, de GGD en de brandweer gealarmeerd. De eerste assistentie arriveerde vol- (Van een onzer verslaggevers) EMPEL (N.-B.) Geen doden, maar zeven gewonden, die met botbreuken, hersenschuddingen en kneuzingen naar een zie kenhuis in Den Bosch moesten worden vervoerd: dat was gister avond de balans van het spoorwegongeluk aan de zuidkant van de brug over de Maas bij Hedel, even ten noorden van Den Bosch. Bij die balans te tellen: een sneltrein (Amsterdam-Eindhoven), die met al zijn wagons ten zuiden van de brug uit de rails was gelopen en die voor een deel als een uitgerekt snoer kralen half langs, half onder aan de spoordijk hing, met de derde wagon ondersteboven onderaan. pel, Rosmale en Den Bosch ter plaat se, evenals de GGD uit Den Bosch, militairen met ambulanceauto's en de brandweer van Den Bosch. Niet-gewonde passagiers kregen onmid dellijk een lift aangeboden van passe rende automobilisten en spoedig arri veerden ook door de NS gecharterde bussen om de gestranden, wel geschrok ken maar grotendeels onverlet, verder te helpen. Om half acht was weliswaar de belangstelling, zowel ter plaatse als op de wegen die naar de plaats van het ongeluk leidden, nog enorm (de rijks weg tot in Den Bosch was met twee files auto's naast elkaar verstopt), maar toen waren alle gewonden afgevoerd en alle niet-gewonde passagiers naar 's- Hertogenbosch overgebracht. waren politiemannen uit Hedel, Em- BANGKOK (UPI) De Indonesische minister van buitenlandse zaken Adam Malik en de Maleisische vice-premier Toen Abdoel Kazak, hebben gisteren hun tweedaagse conferentie ln Bangkok be sloten. Malik verklaarde na afloop van het gesprek: .Dit is het begin van het einde der confrontatie'. Mallk plaatste deze opmerking toen hij de villa van de Maleisische dele gatie verliet. De Indonesische ambas sadeur in Bangkok, Mohammed Diah, en een Indonesische adviseur werk ten daarna met de Maleisiërs aan de voltooiing van een ontwerp voor de gezamenlijke slotverklaring. Razak verliet even later eveneens de villa. Waarschijnlijk zullen de delegatie leden het communiqué uitgeven zonder dat een plechtige ondertekening ervan heeft plaatsgevonden. De Philippfjnen zullen vrijdag diploma tieke betrekkingen met Maleisië aan knopen, zo heeft het ministerie van bui tenlandse zaken in Manilla bekendge maakt. Vrijdag zullen de twee landen nota's uitwisselen over hun nieuwe rela ties. Toen de federatie Maleisië drie jaar geleden werd gevormd, wilden de Phi- lippijnen de nieuwe staat niet erkennen. Schade De schade blijft, aldus de president- directeur van de Nederlandse Spoorwe gen, ir J. Lohmann. beneden het miljoen maar loopt in ieder geval in de tonnen. De president-directeur deelde gister avond op de plaats van het ongeluk voorts mede, dat het treinverkeer op de lijn Utrecht-Den Bosch vanavond om streeks zes uur weef kan worden hervat als alles goed gaat. Ir Lohmann zei dat de oorzaak van de ontsporing vermoedelijk een de fect onderdeel aan een truckstel van een rijtuig is geweest. Op het mo ment dat ae trein op de brug over de Maas was heeft de ontsporing zich ingezet, De trein is echter in de rails gebleven door de geleide banden, die ae rails markeren. Zonder deze ban den zou de trein al op de brug zijn ontspoord. Dit gebeurde nu net over de brug, waar de geleide banden ont braken. De zeven passagiers, die naar een zie kenhuis zijn vervoerd, zijn er niet ern stig aan toe. De machinist, de 43-jarige H. J. Kiggen uit Eindhoven, kwam er ongedeerd af. Hjj was gisteren juist 23 jaar in dienst van NS. In al die tijd was hij niet bij een ongeluk betrokken geraakt. Toen de trein op de brug was merkte hij dat er iets mis was. ftantlijH Bewindvoerders in surséance aangewezen AMSTERDAM (ANP) Het bankiershuis van de firma Gebr. Teixeira, moet^nog Teixeira de Mattos in Amsterdam heeft gisteren wegens ernstige liquiditeitsmoeilijkheden zijn loketten niet heropend. Een aanvrage by de rechtbank tot uitstel van betaling is gisterochtend in behan deling geweest. De rechtbank verleende de firma voorlopige surséance van be taling en benoemde twee bewindvoer ders, mr A. Korthals Altes te Amster dam en de heer H. M. Burghard te Bus- sum. In de surséance-aanvraag, die gold voor Teixeira de Mattos en voor haar enige beherende vennoot drs J. AL Feh- mers, werd de rechtbank meegedeeld dat de belde aanvragers niet in staat zijn aan al hun opeisbare schulden te vol doen. Zy hebben echter gegronde voor uitzichten om na verloop van tijd hun schuldeisers tevreden te kunnen stellen, met name door een geleidelijke liquida tie van hun bezittingen. De raadsman van Teixeira, mr H. G. Stibe, verklaar de desgevraagd nog dat een liquidatie van het bankiershuis inderdaad op het ogenblik de enig aangewezen weg lijkt, tenzij zich alsnog gegadigden aandienen die het bedrijf intact willen overnemen. Onbevestigde geruchten hierover doen thans de ronde. Dochters De surséance is niet tot de commandi taire vennootschap Teixeira beperkt ge bleven. De dochteronderneming Forum- bank N V, die ln Amsterdam alle bank zaken behartigde, heeft eveneens uitstel van betaling gekregen, evenals de effec tenfirma Dunlop en Co N V in Amster dam, ook volledige dochter van Teixeira. Een surséance-aanvraag voor de Haagse dochterinstelling NV bankierskantoor Burlage en Co is nog in bespreking. Voor de Amsterdamse firma weduwe Gerbert Rebel, ook een lid van de groep aangevraagd. Dagaraad NV, Zie slot pag. 9 kol. 3) Koers Surveyor' gecorrigeerd CAPE KENNEDY (AFP) De koers van de Amerikaanse tele visierobot .Surveyor' is gistermor gen zodanig gecorrigeerd, dat het toestel vandaag een zachte landing op de maan moet kunnen ma ken. Op een signaal vanaf de aar de werkten drie kleine raketten gedurende 20 seconden. Volgens functionarissen in Cape Kennedy reageerde de .Surveyor' uitste kend op alle commando's. Valse munter' aangehouden T7TRECHT (ANP) De Utrechtse poli tie heeft in het pinksterweekeinde een 58-jarige fïjnmecbanicus uit Venray aangehouden, die zelf zinken munten met het gewicht van een gulden had gemaakt en daarmee in verschillende plaatsen sigarettenautomaten leegde. Toen hij op de Steenweg in Utrecht aan het opereren was, hoorden de drie kin deren van de automaat-eigenaar hem. Zij waarschuwden de politie en probeer den de man te volgen. Ze kregen hem niet te pakken, maar het negentienjari ge meisje dat thuis was gebleven hoor de de .valse munter" even later weer morrelen en alarmeerde opnieuw de politie, die toen samen met haar op on derzoek uittoog en de man na enig zoe ken aanhield. Hij heeft voor zover thans bekend zijn manier om aan een .kleine bijverdienste' te komen ook toegepast in Den Bosch, Venlo, Helmond en Ven ray. NA RUIM HALF JAAR PROEFDRAAIEN s-Heer-A rendslcerke heeft dinsdag het nieuwe gemeentehuis officieel geopend. Commissaris der koningin rJlT J- van Aartsen drukte op een knop. waardoor het carillon op het terras ging spelen. Foto: de druk op tie knop. Linies burgemeester D. M. vermei. (Foto PZC) 'S-HEER-ARENDSKERKE Het gemeentebestuur heeft dinsdag een gezelschap bezoe kers ontvangen, zoals zij dat tot nu toe nog niet vaak heeft kun nen doen: er was geen ruimte voor. Dat het nu wel kon en dat er zo'n groot gezelschap ont vangen werd, vond aanleiding in hetzelfde feit: het nieuwe ge meentehuis werd dinsdagmid dag na bijna acht maanden .proefdraaien' officieel geopend. Zeelands commissaris der ko ningin, mr J. van Aartsen, stel de die daad. In de ruime raad zaal drukte hij op de knop, die buiten op het terras, het caril lon de klanken van het Zeeuws volkslied ontlokte. Het dorp vlagde, dinsdagmiddag, op de trappen van het fraaie raadhuis lag de rode loper uit en burgemees ter D. M. Vermet verwelkomde op liet bordes de ongeveer tachtig ge nodigden, die het zich in de ruime raadzaal gemakkelijk konden maken. En ai is het gemeentehuis al acht maanden bewoond er was voor 's-Heer-Arendskerke alle reden om feestelijk te markeren, dat men met de huisvesting uit de nood is. Burgemeester Vermet, ln zijn ope ningstoespraak: ,Het was in het oude gebouw niet best' Hij wees op de on- voldoende werkruimte daar, het ont breken van een ontvangst- en een commissiekamer, de moeite, die men moest doen om .langs de slaap kamers ln de secretarisvvoning' bij het archief te komen en het gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden. De heer Vermet constateerde: .Verwon derlijk is het niet, dat al in de veer tiger Jaren mijn ambtsvoorganger met de raad plannen beraamde voor een beter oplossing'. HERINGEDEELD Er werd by het ophalen van de bouw geschiedenis uiteraard ook nog wat .heringedeeld', daar in het nieuwe Arendskerkse raadhuis. De burge- meseter herinnerde eraan, dat in 1959 bij het eerste contact met gs over een nieuw gemeentehuis vooral de financiële kant van de zaak aan de orde kwam, maar dat sinds augus tus 1960 de herindeling ging meespe len. Toen berichtten gs de raad namelijk, ,dat als bezwaar voor nieuwbouw gold, dat een eventuele herindeling op Zuid-Beveland mogelyk van gro te invloed zou zijn op het ontwerp'. Waarop de prompte reactie van de raad ,dat de plannen uitgingen van een gebouw, dat zou bestaan uit verschillende vleugels in laagbouw en dat het beschikbare bouwterrein in de toekomst uitbreiding mogelijk zou maken'. En de raad verzuimde niet er toen op te wijzen, dat de kwestie raadhuisbouw ai meer dan (Zie slot pag. 2 kol. 6 n het Amerikaanse weekblad .Time' van deze week trof fen we een verhaaltje aan over een stuk van de staat Wash ington in de Verenigde Sta ten, dat op Zeeland had kun nen slaan. Het gaat over de vestiging van petrochemische indus trieën in een gebied, dat tot voor kort nog geheel agrarisch was. Weliswaar faat in dat deel van Amerika de in- ustriallsatie op een veel grotere schaal dan hier (er is zelfs sprake van 35.000 nieuwe arbeidsplaatsen) maar allerlei problemen zijn er ongeveer gelijk, vooral met betrekking tot de water- en lucht verontreiniging. Tot nu toe is het er vrij goed gegaan: het landschap van vroeger is er nog niet helemaal verdwe nen, het water nog niet verontreinigd. Nog niet. Maar men vraagt zich daar ginds wel af hoe lang het allemaal goed zal blyven gaan: de thans bereikte re sultaten zijn eigenlijk alleen te danken aan de medewerking \'an de industrieën. Op allerlei manieren proberen zil het landschap in stand te houden en boven dien geven zij grote bedragen uit aan het tegengaan van water- en luchtverontrei niging. Een bedrijf als Mobil bijvoor beeld heeft in de raffinaderij een sy steem ingebouwd om te voorkomen, dat het afvalwater van het bedrijf het leven in de zee waarin wordt geloosd zal vernietigen. Mobil houdt zich zelfs bezig met de gezondheid van oesters en mos selen, zo" meldt .Time'. Het punt. waar om het echter gaat, is dat er geen slui tende wetgeving in de staat Washington bestaat ter voorkoming van water- en luchtverontreiniging: men was nog niet klaar voor de ,boom'. En het blad voegt er aan toe, dat het eigenlijk uitsluitend afhangt van het .esthetisch besef' bij de industrie of het bewuste kustgebied al dan niet een paradijs zal blyven. Men ziet: het zou mogelijk zijn het verhaaltje uit ,Tlme' pasklaar te maken voor Zee land. De afgelopen weken ls bij herhaling gebleken, dat er in Zeeland sprake is van een toenemende ongerustheid over water- en luchtverontreiniging tengevol ge van de industrialisatie langs de Wes- terschelde. Er is over gesproken ttjden» politieke voorlichtingsavonden voor jonge kiezers, de kwestie ls ook aan de orde gekomen tijdens de vrijdag J1 ge houden raadsvergadering in Vflksingen, de landbouworganisaties houden zich er mee bezig, het departement Zeeland voor nijverheid en handel heeft zich er over laten voorlichten, kortom er ra sprake van een alge meen onbehagen. He laas is er reden voor dit onbehagen. Niet omdat Hoechst zich in het Sloegebied zal vestigen, maar omdat tot op dit ogen blik de overheid heeft nagelaten exacts mededelingen te doen over wat is afge sproken op het stuk van water- en lucht verontreiniging met nieuwe, in het Sloe te vestigen bedrijven. Daarbij gaat het niet alleen om Hoechst, maar ook om Bfl- liton. Dat bedrijf kon zich destijds niet in Friesland vestigen, omdat de verontrei niging van het (binnen)water er te groot zou zijn. De overheden in Zeeland heb ben inderdaad wij stellen dit met zorg vast nagelaten de bevolking ln te lichten over hetgeen er op dit stuk van zaken aan beleid is gevoerd. Men heeft zich beperkt tot het afleggen hier en daar van sussende verklaringen, op merkingen in de geest van: ,er-zrjn-wel- degelijk-maatregelen-te-nemen'. Er is voorts gezegd: .Iedereen kan bezwaren indienen'. Wanneer? Als het te laat is? Het gaat er juist om vooraf exact te weten welke maatregelen er getroffen zullen worden, opdat onafhankelijke des kundigen zich er een oordeel over kun nen vormen. Er is verder betoogd, dal de luchtverontreiniging .een hobby" zou zijn van de farmaceutische inspectie in Zeeland. Gelukkig maar, stel eens voor. dat het spoortreintjes waren geweest. Met een dergelijk antwoord komen w« echter geen centimeter verder: wat wordt er exact gedaan, welk eisen wor den gesteld? Daar gaat het om. Als bij voorbeeld de lozing van Brabants afval water op de Westerachelde in het geding is, blijkt het provinciaal bestuur van Zee land plotseling wel ongerust en vraagt het de minister nadere inlichtingen en garanties. Maar diezelfde ongerustheid bestaat uiteraard ook bij de bevolking, vooral door het uitblijven van gegeven» rond Sloevestigingen. Door dfe over- heidsvaagheden neemt bovendien de ge ruchtenstroom toe. Zo hoorden we dezer dagen in een Middelburgs etablissement verkondigen, dat Hoechst weliswaar re kening zou willen houden met de strenge eisen, die in Duitsland voor luchtveront reiniging gelden, maar tegelijkertijd ook zou hebben gezegd, dat een aantal dezer bepalingen niet nodig voor Zeeland zou zijn. Borreltafelgepraat Zeker. Maar een gevolg van onvoldoende voorlichting. Daardoor ontstaan argwaan en wan trouwen. Vorige week heeft burge meester Kolff in de Vlisslngse gemeen teraad een spontaan op gang gekomen debat over deze zaak fors beëindigd: de rondvraag was naar zijn mening niet de plaats voor een dergelijk debat. Zonder twijfel juist. Maar tegen de achtergrond van de huidige ongerustheid heeft een dergelijke formele gang van zaken tot gevolg dat de ongerustheid nog ln be langrijke mate toeneemt. Welke is nu in deze luchtverontreinl- ginszaken rond het Sloe de eerst aangewezen instantie om mededelingen te doen? Het havenschap, jawel. Maar het havenschap bestaat slechts by de gratie van enkele afspraken. Er is in feite géén havenschap, er zijn slechts vertegenwoordigers van enkele departe menten. van Vlissingen en van het pro vinciaal bestuur. Samen voeren zij een irlopig bewind. De directeur van het venheleld dus te biecht bij het provin cie, omdat het havenschap zelf er nog niet is. In Zeeland moet men voor de verantwoordingsplicht van het Sloeha- vengebied dus te biecht bij het provin ciaal bestuur en de gemeente Vlissingen. de twee Zeeuwse partners in het altijd nog fictieve .schap'. Vandaar de (juiste noodzakelijke) activiteit van de Vlis- gse raadsleden. Hun streven ls welis waar op niets uitgelopen, maar met het reglement van orde in de hand is er ze ker een weg te vinder om het Vlisslng se college van b en w te verzoeken na dere inlichtingen te verstrekken. Voor de Zeeuwse staten geldt hetzelfde: ook zij kunnen binnen dé mogelijkheden van hun reglement van orde over dit onder werp vragen stellen. Maar dat alles zou niet nodig zijn als eens eindelijk opening van zaken zou worden gegeven, als eens precies werd verteld welke voorzorgs maatregelen worden getroffen. Men be- grijpe ons goed: het gaat niet tegen de industrievestiging, het gaat om het voor komen van hele nare verschijnselen op het gebied van lucht- en waterverontrei niging, die een gevolg zijn van die ves tiging. Daarover dient klaarheid te ko men. Dat kan: het hele vestigingsgebied is in handen van de overheid, zij kan dus eisen stellen. Zou zij dit niet hebben ge daan, dan moeten we ook voor Zeeland de zin uit .Time' gebruiken: of het hie.r een woon- en recreatiegebied zal blijven, hangt voornamelijk af van het esthetisch besef van de industrie. Maar dat is een verschrikkelijk «malle basis. n

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 1