TREIN ONTSPOORDE VLAK NA BRUG
Teixeira liquideert
Raadhuis 's-H.-Arendskerke geopend
Sneltrein vloog bij Hedel uit de rails
Zeven mensen in
het ziekenhuis
Akkoord
in
Bangkok
JUIST VOOR DE
BRUG VOELDE
IK EEN SCHOK'
HOLLANDSE
NIEIWE
OP DE KAR
Zeeuws volkslied
op het carillon
Smalle basis
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Dlr«1l«i N V Beh. MIJ. nn U CV Provincial!
(b.g.g. rad. 3508, adv. 3647/3643). Mlddal;
Advertentieprijs 35 cent per mm. Minimum
Zeeuw» Courant. Hootdradactauri O. A_ da Kok 0 AbonnamanbprJJs 88 cam
Markt 51, lel. 3841. (fc.g.f. rad. 3078/3169. adv. 3375). Goes. Grota
f 5.35. Ingezonden mededelingen 2</3 tarief. Kleine edver!
r week, ƒ11,40 per kwartaal, franco per post ƒ11,65 per kwartaal. Losse
kt 2, lel. 6140 (b.g.g. rad. 78S3, adv. 5213), Oostburg. tel. 2395. Terne*
ics (muclmum 8 regels) 35 cent per regel, (minimum ƒ1.75). .Briesen I
Wetstraat 58-60, lal. 23SS
1. tel. 3133. adm. tal. 20*4,
359300 PZC. Middelburg.
Woensdag 1 juni 1966
,PaIenplaag' op
Schouws strand
Pagina 2
(Van een onzer verslaggevers)
Een van de by het ongeluk ge
wonde passagiers de heer Johan
Saleminek, afkomstig uit .Maas
tricht, vertelde: .juist vóór de
brug voelde ik een schok, die de
gewone cadans va» het rijden
over wissels verbrak. Ek schrok
en riep iets dat zich niet voor
herhaling leent maar do trein
reed gewoon de brug op. Juist
over de brug begon de wagon te
wankelen, alles begon om me
heen te draaien. Er klonk een ge
weldig gekraak, de mensen gilden.
Eb deed mijn ogen dicht. Toen ik
ze weer open deed, stelde ik tot
mijn verbazing vast dat ik nog in
leven was. Ek zat naast mijn
vrouw, die ik vastgehouden had.
Wij zijn beiden gewond, door de
mensen die over ons heen ge
vallen waren en door glas en
ijzer dat de coupé binnengedron-
minck, die nog zei dat hij moest
wachten voor hij de wagon kon
verlaten omdat er een wirwar
van stroomdraden over de op zijn
bant liggende wagen gevallen
was. Zelf had hij sneden, schram
men en builen opgeloppn.
Duitser probeerde
me's'e te doden
BLOEMEND AAL (ANP) De Bloe-
mendaalse gemeentepolitie zoekt naar
«en Duitser, die zaterdagmiddag in
Overveen gepoogd heeft een 14-jarig
meisje te wurgen. Het meisje was al een
week geleden uit haar ouderlijke wo
ning in Rotterdam weggelopen en is met
de Duitser meegelift naar Overveen.
Daar poogde de man haar in zijn auto
te wurgen. Toen het meisje, dat licht
werd gewond, zich wist te bevrijden,
nam de Duitser de benen.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG Met 661 gul
den als hoogste en 494 gulden
als laagste bod zijn gisteren
goede prijzen gemaakt voor
de 46 kantjes nieuwe maat
jesharing in Scheveningen.
Er heerste echter een alles
behalve opgewekte stemming
in het Scheveningse visaf-
slaggebouw, de goede prijs
en de uitstekende kwaliteit
van de nieuwe haring ten
spijt. De reden? Ambtenaren
van de dienst volksgezond
heid hadden geen toestem
ming verleend het restant
van de in totaal aangevoerde
1800 kantjes af te slaan: de
haring was te vers. Alleen
haring die afgelopen donder
dag voor zeven uur was ge
zouten mocht verkocht wor
den.
Later op do dag stonden contro
leurs van volksgezondheid echter
bij wijze van uitzondering toe, dat
er 's middags tijdens een tweede
afslag om vier uur nog 250 kant
jes werden gemijnd: zij brachten
256 tot 400 gulden per kantje op.
Half twaalf gistermorgen waren
reders en bestuursleden van het
produktschap voor vis en vispro-
dukten bijeen gekomen in spoed
vergadering. voornaamste onder
werp van discussie: het pelcelge-
nalte van de haring. Vissers en
reders bleven van mening dat de
pekel zodanig in de Jonge vis was
getrokken dat de vis volgens
voorschriften was gezouten, maar
dat het gehalte van de resterende
pekel was gedaald
Bij het monsteren van de haring,
gisterochtend half zes, gaven de
controleurs ruim 1700 kantjes vrij
voor de afslag: volgens de Bau-
meschaal die achttien moet aan
wijzen, was liet pekelgehalte te
gering. De gezichten van reders
en vissers zakten langzaam naar
net nulpunt telkens als een con
troleur met het bekende peilglas
ln een pas geopend kantje dook
en het aangegeven pekelgehalte
niet werd gehaald
Vissers en reders werden het niet
helemaal eens met het bestuur
van het produktschap. Daarom
werd tfldens de vergadering nog
contact opgenomen met het mi
nisterie van volksgezondheid Re
sultaat van het urenlang duren
de overleg: de nog niet voor ver
koop vrij gegeven haring werd
opnieuw gekeurd, waarbij meer op
de toestand van de vis dan op het
gehalte van de resterende pekel
werd gelet en 250 kantjes werden
voor verkoop vrijgegeven.
Ooggetuigen dankten het feit dat er
geen werkeljjk fatale gevolgen waren
aan de omstandigheid dat de passagiers
ai op de brug moeten hebben begrepen
dat er iets mis ging: zy zagen de trein
gaan slingeren. De" passagiers moeten
zich vastgegrepen hebben, zo werd ge
concludeerd. Eerst ten zuiden van de
brug. juist nog door de laatste wagon
overschreden, zag men vanaf de kant
tot zijn ontazetting de wagons zich door
de dijk ploegen, een menigte geleidings-
masten ontwortelen met zo'n kracht dat
de betonnen funderingsblokken de lucht
in kwamen en de hovenleïding verwoest
ten. Zij schoven scheef onder scheurend
geraas, sommigen zakten het talud af.
Geen paniek
Het ongeluk gebeurde even over half
zes. Nog terwijl de passagiers uit de
wagons kropen, waren boven, op de
autoweg Utrecht-Den Bosch, reeds tien
tallen automobilisten gestopt om de
helpende hand te bieden. Er was geen
paniek opgetreden. De eerste wagon zag
men nog op de dijk staan, de tweede
hing half naar beneden, de derde lag
ondersteboven onder aan het talud. De
vierde wagon hing weer scheef omhoog:
de overige wagons waren op de dijk ge
bleven, maar hadden daar wel het spoor
verlaten.
Eerste hulp werd verleend vanuit
café Treurenberg, aan de Maasdijk,
waar een EHBO-post Is gevestigd.
Daar ook werden ae politieposten, de
GGD en de brandweer gealarmeerd.
De eerste assistentie arriveerde vol-
(Van een onzer verslaggevers)
EMPEL (N.-B.) Geen doden, maar zeven gewonden, die
met botbreuken, hersenschuddingen en kneuzingen naar een zie
kenhuis in Den Bosch moesten worden vervoerd: dat was gister
avond de balans van het spoorwegongeluk aan de zuidkant van
de brug over de Maas bij Hedel, even ten noorden van Den Bosch.
Bij die balans te tellen: een sneltrein (Amsterdam-Eindhoven),
die met al zijn wagons ten zuiden van de brug uit de rails was
gelopen en die voor een deel als een uitgerekt snoer kralen half
langs, half onder aan de spoordijk hing, met de derde wagon
ondersteboven onderaan.
pel, Rosmale en Den Bosch ter plaat
se, evenals de GGD uit Den Bosch,
militairen met ambulanceauto's en
de brandweer van Den Bosch.
Niet-gewonde passagiers kregen onmid
dellijk een lift aangeboden van passe
rende automobilisten en spoedig arri
veerden ook door de NS gecharterde
bussen om de gestranden, wel geschrok
ken maar grotendeels onverlet, verder
te helpen. Om half acht was weliswaar
de belangstelling, zowel ter plaatse als
op de wegen die naar de plaats van het
ongeluk leidden, nog enorm (de rijks
weg tot in Den Bosch was met twee
files auto's naast elkaar verstopt), maar
toen waren alle gewonden afgevoerd en
alle niet-gewonde passagiers naar 's-
Hertogenbosch overgebracht.
waren politiemannen uit Hedel, Em-
BANGKOK (UPI) De Indonesische
minister van buitenlandse zaken Adam
Malik en de Maleisische vice-premier
Toen Abdoel Kazak, hebben gisteren hun
tweedaagse conferentie ln Bangkok be
sloten. Malik verklaarde na afloop van
het gesprek: .Dit is het begin van het
einde der confrontatie'.
Mallk plaatste deze opmerking toen
hij de villa van de Maleisische dele
gatie verliet. De Indonesische ambas
sadeur in Bangkok, Mohammed Diah,
en een Indonesische adviseur werk
ten daarna met de Maleisiërs aan de
voltooiing van een ontwerp voor de
gezamenlijke slotverklaring.
Razak verliet even later eveneens de
villa. Waarschijnlijk zullen de delegatie
leden het communiqué uitgeven zonder
dat een plechtige ondertekening ervan
heeft plaatsgevonden.
De Philippfjnen zullen vrijdag diploma
tieke betrekkingen met Maleisië aan
knopen, zo heeft het ministerie van bui
tenlandse zaken in Manilla bekendge
maakt. Vrijdag zullen de twee landen
nota's uitwisselen over hun nieuwe rela
ties. Toen de federatie Maleisië drie jaar
geleden werd gevormd, wilden de Phi-
lippijnen de nieuwe staat niet erkennen.
Schade
De schade blijft, aldus de president-
directeur van de Nederlandse Spoorwe
gen, ir J. Lohmann. beneden het miljoen
maar loopt in ieder geval in de tonnen.
De president-directeur deelde gister
avond op de plaats van het ongeluk
voorts mede, dat het treinverkeer op de
lijn Utrecht-Den Bosch vanavond om
streeks zes uur weef kan worden hervat
als alles goed gaat.
Ir Lohmann zei dat de oorzaak van
de ontsporing vermoedelijk een de
fect onderdeel aan een truckstel van
een rijtuig is geweest. Op het mo
ment dat ae trein op de brug over de
Maas was heeft de ontsporing zich
ingezet, De trein is echter in de rails
gebleven door de geleide banden, die
ae rails markeren. Zonder deze ban
den zou de trein al op de brug zijn
ontspoord. Dit gebeurde nu net over
de brug, waar de geleide banden ont
braken.
De zeven passagiers, die naar een zie
kenhuis zijn vervoerd, zijn er niet ern
stig aan toe. De machinist, de 43-jarige
H. J. Kiggen uit Eindhoven, kwam er
ongedeerd af. Hjj was gisteren juist 23
jaar in dienst van NS. In al die tijd was
hij niet bij een ongeluk betrokken
geraakt. Toen de trein op de brug was
merkte hij dat er iets mis was.
ftantlijH
Bewindvoerders in surséance aangewezen
AMSTERDAM (ANP) Het bankiershuis van de firma Gebr. Teixeira, moet^nog
Teixeira de Mattos in Amsterdam heeft gisteren wegens ernstige
liquiditeitsmoeilijkheden zijn loketten niet heropend.
Een aanvrage by de rechtbank tot uitstel
van betaling is gisterochtend in behan
deling geweest. De rechtbank verleende
de firma voorlopige surséance van be
taling en benoemde twee bewindvoer
ders, mr A. Korthals Altes te Amster
dam en de heer H. M. Burghard te Bus-
sum. In de surséance-aanvraag, die gold
voor Teixeira de Mattos en voor haar
enige beherende vennoot drs J. AL Feh-
mers, werd de rechtbank meegedeeld dat
de belde aanvragers niet in staat zijn
aan al hun opeisbare schulden te vol
doen. Zy hebben echter gegronde voor
uitzichten om na verloop van tijd hun
schuldeisers tevreden te kunnen stellen,
met name door een geleidelijke liquida
tie van hun bezittingen. De raadsman
van Teixeira, mr H. G. Stibe, verklaar
de desgevraagd nog dat een liquidatie
van het bankiershuis inderdaad op het
ogenblik de enig aangewezen weg lijkt,
tenzij zich alsnog gegadigden aandienen
die het bedrijf intact willen overnemen.
Onbevestigde geruchten hierover doen
thans de ronde.
Dochters
De surséance is niet tot de commandi
taire vennootschap Teixeira beperkt ge
bleven. De dochteronderneming Forum-
bank N V, die ln Amsterdam alle bank
zaken behartigde, heeft eveneens uitstel
van betaling gekregen, evenals de effec
tenfirma Dunlop en Co N V in Amster
dam, ook volledige dochter van Teixeira.
Een surséance-aanvraag voor de Haagse
dochterinstelling NV bankierskantoor
Burlage en Co is nog in bespreking.
Voor de Amsterdamse firma weduwe
Gerbert Rebel, ook een lid van de groep
aangevraagd. Dagaraad NV,
Zie slot pag. 9 kol.
3)
Koers Surveyor'
gecorrigeerd
CAPE KENNEDY (AFP) De
koers van de Amerikaanse tele
visierobot .Surveyor' is gistermor
gen zodanig gecorrigeerd, dat het
toestel vandaag een zachte landing
op de maan moet kunnen ma
ken. Op een signaal vanaf de aar
de werkten drie kleine raketten
gedurende 20 seconden. Volgens
functionarissen in Cape Kennedy
reageerde de .Surveyor' uitste
kend op alle commando's.
Valse munter'
aangehouden
T7TRECHT (ANP) De Utrechtse poli
tie heeft in het pinksterweekeinde een
58-jarige fïjnmecbanicus uit Venray
aangehouden, die zelf zinken munten
met het gewicht van een gulden had
gemaakt en daarmee in verschillende
plaatsen sigarettenautomaten leegde.
Toen hij op de Steenweg in Utrecht aan
het opereren was, hoorden de drie kin
deren van de automaat-eigenaar hem.
Zij waarschuwden de politie en probeer
den de man te volgen. Ze kregen hem
niet te pakken, maar het negentienjari
ge meisje dat thuis was gebleven hoor
de de .valse munter" even later weer
morrelen en alarmeerde opnieuw de
politie, die toen samen met haar op on
derzoek uittoog en de man na enig zoe
ken aanhield. Hij heeft voor zover thans
bekend zijn manier om aan een .kleine
bijverdienste' te komen ook toegepast
in Den Bosch, Venlo, Helmond en Ven
ray.
NA RUIM HALF JAAR PROEFDRAAIEN
s-Heer-A rendslcerke heeft dinsdag
het nieuwe gemeentehuis officieel
geopend. Commissaris der koningin
rJlT J- van Aartsen drukte op een
knop. waardoor het carillon op het
terras ging spelen. Foto: de druk op
tie knop. Linies burgemeester D. M.
vermei.
(Foto PZC)
'S-HEER-ARENDSKERKE
Het gemeentebestuur heeft
dinsdag een gezelschap bezoe
kers ontvangen, zoals zij dat tot
nu toe nog niet vaak heeft kun
nen doen: er was geen ruimte
voor. Dat het nu wel kon en dat
er zo'n groot gezelschap ont
vangen werd, vond aanleiding in
hetzelfde feit: het nieuwe ge
meentehuis werd dinsdagmid
dag na bijna acht maanden
.proefdraaien' officieel geopend.
Zeelands commissaris der ko
ningin, mr J. van Aartsen, stel
de die daad. In de ruime raad
zaal drukte hij op de knop, die
buiten op het terras, het caril
lon de klanken van het Zeeuws
volkslied ontlokte.
Het dorp vlagde, dinsdagmiddag, op
de trappen van het fraaie raadhuis
lag de rode loper uit en burgemees
ter D. M. Vermet verwelkomde op
liet bordes de ongeveer tachtig ge
nodigden, die het zich in de ruime
raadzaal gemakkelijk konden maken.
En ai is het gemeentehuis al acht
maanden bewoond er was voor
's-Heer-Arendskerke alle reden om
feestelijk te markeren, dat men met
de huisvesting uit de nood is.
Burgemeester Vermet, ln zijn ope
ningstoespraak: ,Het was in het oude
gebouw niet best' Hij wees op de on-
voldoende werkruimte daar, het ont
breken van een ontvangst- en een
commissiekamer, de moeite, die men
moest doen om .langs de slaap
kamers ln de secretarisvvoning' bij
het archief te komen en het gebrek
aan uitbreidingsmogelijkheden. De
heer Vermet constateerde: .Verwon
derlijk is het niet, dat al in de veer
tiger Jaren mijn ambtsvoorganger
met de raad plannen beraamde voor
een beter oplossing'.
HERINGEDEELD
Er werd by het ophalen van de bouw
geschiedenis uiteraard ook nog wat
.heringedeeld', daar in het nieuwe
Arendskerkse raadhuis. De burge-
meseter herinnerde eraan, dat in 1959
bij het eerste contact met gs over
een nieuw gemeentehuis vooral de
financiële kant van de zaak aan de
orde kwam, maar dat sinds augus
tus 1960 de herindeling ging meespe
len.
Toen berichtten gs de raad namelijk,
,dat als bezwaar voor nieuwbouw
gold, dat een eventuele herindeling
op Zuid-Beveland mogelyk van gro
te invloed zou zijn op het ontwerp'.
Waarop de prompte reactie van de
raad ,dat de plannen uitgingen van
een gebouw, dat zou bestaan uit
verschillende vleugels in laagbouw
en dat het beschikbare bouwterrein
in de toekomst uitbreiding mogelijk
zou maken'. En de raad verzuimde
niet er toen op te wijzen, dat de
kwestie raadhuisbouw ai meer dan
(Zie slot pag. 2 kol. 6
n het Amerikaanse weekblad
.Time' van deze week trof
fen we een verhaaltje aan over
een stuk van de staat Wash
ington in de Verenigde Sta
ten, dat op Zeeland had kun
nen slaan. Het gaat over de
vestiging van petrochemische indus
trieën in een gebied, dat tot voor kort
nog geheel agrarisch was. Weliswaar
faat in dat deel van Amerika de in-
ustriallsatie op een veel grotere schaal
dan hier (er is zelfs sprake van 35.000
nieuwe arbeidsplaatsen) maar allerlei
problemen zijn er ongeveer gelijk, vooral
met betrekking tot de water- en lucht
verontreiniging. Tot nu toe is het er
vrij goed gegaan: het landschap van
vroeger is er nog niet helemaal verdwe
nen, het water nog niet verontreinigd.
Nog niet. Maar men vraagt zich daar
ginds wel af hoe lang het allemaal goed
zal blyven gaan: de thans bereikte re
sultaten zijn eigenlijk alleen te danken
aan de medewerking \'an de industrieën.
Op allerlei manieren proberen zil het
landschap in stand te houden en boven
dien geven zij grote bedragen uit aan het
tegengaan van water- en luchtverontrei
niging. Een bedrijf als Mobil bijvoor
beeld heeft in de raffinaderij een sy
steem ingebouwd om te voorkomen, dat
het afvalwater van het bedrijf het leven
in de zee waarin wordt geloosd zal
vernietigen. Mobil houdt zich zelfs bezig
met de gezondheid van oesters en mos
selen, zo" meldt .Time'. Het punt. waar
om het echter gaat, is dat er geen slui
tende wetgeving in de staat Washington
bestaat ter voorkoming van water- en
luchtverontreiniging: men was nog niet
klaar voor de ,boom'. En het blad voegt
er aan toe, dat het eigenlijk uitsluitend
afhangt van het .esthetisch besef' bij de
industrie of het bewuste kustgebied al
dan niet een paradijs zal blyven. Men
ziet: het zou mogelijk zijn het verhaaltje
uit ,Tlme' pasklaar te maken voor Zee
land.
De afgelopen weken ls bij herhaling
gebleken, dat er in Zeeland sprake
is van een toenemende ongerustheid over
water- en luchtverontreiniging tengevol
ge van de industrialisatie langs de Wes-
terschelde. Er is over gesproken ttjden»
politieke voorlichtingsavonden voor
jonge kiezers, de kwestie ls ook aan de
orde gekomen tijdens de vrijdag J1 ge
houden raadsvergadering in Vflksingen,
de landbouworganisaties houden zich er
mee bezig, het departement Zeeland
voor nijverheid en handel heeft zich er
over laten voorlichten, kortom er ra
sprake van een alge
meen onbehagen. He
laas is er reden voor
dit onbehagen. Niet
omdat Hoechst zich in
het Sloegebied zal
vestigen, maar omdat tot op dit ogen
blik de overheid heeft nagelaten exacts
mededelingen te doen over wat is afge
sproken op het stuk van water- en lucht
verontreiniging met nieuwe, in het Sloe
te vestigen bedrijven. Daarbij gaat het
niet alleen om Hoechst, maar ook om Bfl-
liton. Dat bedrijf kon zich destijds niet in
Friesland vestigen, omdat de verontrei
niging van het (binnen)water er te groot
zou zijn. De overheden in Zeeland heb
ben inderdaad wij stellen dit met
zorg vast nagelaten de bevolking ln
te lichten over hetgeen er op dit stuk
van zaken aan beleid is gevoerd. Men
heeft zich beperkt tot het afleggen hier
en daar van sussende verklaringen, op
merkingen in de geest van: ,er-zrjn-wel-
degelijk-maatregelen-te-nemen'. Er is
voorts gezegd: .Iedereen kan bezwaren
indienen'. Wanneer? Als het te laat is?
Het gaat er juist om vooraf exact te
weten welke maatregelen er getroffen
zullen worden, opdat onafhankelijke des
kundigen zich er een oordeel over kun
nen vormen. Er is verder betoogd, dal
de luchtverontreiniging .een hobby" zou
zijn van de farmaceutische inspectie in
Zeeland. Gelukkig maar, stel eens voor.
dat het spoortreintjes waren geweest.
Met een dergelijk antwoord komen w«
echter geen centimeter verder: wat
wordt er exact gedaan, welk eisen wor
den gesteld? Daar gaat het om. Als bij
voorbeeld de lozing van Brabants afval
water op de Westerachelde in het geding
is, blijkt het provinciaal bestuur van Zee
land plotseling wel ongerust en vraagt
het de minister nadere inlichtingen en
garanties. Maar diezelfde ongerustheid
bestaat uiteraard ook bij de bevolking,
vooral door het uitblijven van gegeven»
rond Sloevestigingen. Door dfe over-
heidsvaagheden neemt bovendien de ge
ruchtenstroom toe. Zo hoorden we dezer
dagen in een Middelburgs etablissement
verkondigen, dat Hoechst weliswaar re
kening zou willen houden met de strenge
eisen, die in Duitsland voor luchtveront
reiniging gelden, maar tegelijkertijd ook
zou hebben gezegd, dat een aantal dezer
bepalingen niet nodig voor Zeeland zou
zijn. Borreltafelgepraat Zeker. Maar
een gevolg van onvoldoende voorlichting.
Daardoor ontstaan argwaan en wan
trouwen. Vorige week heeft burge
meester Kolff in de Vlisslngse gemeen
teraad een spontaan op gang gekomen
debat over deze zaak fors beëindigd: de
rondvraag was naar zijn mening niet de
plaats voor een dergelijk debat. Zonder
twijfel juist. Maar tegen de achtergrond
van de huidige ongerustheid heeft een
dergelijke formele gang van zaken tot
gevolg dat de ongerustheid nog ln be
langrijke mate toeneemt.
Welke is nu in deze luchtverontreinl-
ginszaken rond het Sloe de eerst
aangewezen instantie om mededelingen
te doen? Het havenschap, jawel. Maar
het havenschap bestaat slechts by de
gratie van enkele afspraken. Er is in
feite géén havenschap, er zijn slechts
vertegenwoordigers van enkele departe
menten. van Vlissingen en van het pro
vinciaal bestuur. Samen voeren zij een
irlopig bewind. De directeur van het
venheleld dus te biecht bij het provin
cie, omdat het havenschap zelf er nog
niet is. In Zeeland moet men voor de
verantwoordingsplicht van het Sloeha-
vengebied dus te biecht bij het provin
ciaal bestuur en de gemeente Vlissingen.
de twee Zeeuwse partners in het altijd
nog fictieve .schap'. Vandaar de (juiste
noodzakelijke) activiteit van de Vlis-
gse raadsleden. Hun streven ls welis
waar op niets uitgelopen, maar met het
reglement van orde in de hand is er ze
ker een weg te vinder om het Vlisslng
se college van b en w te verzoeken na
dere inlichtingen te verstrekken. Voor
de Zeeuwse staten geldt hetzelfde: ook
zij kunnen binnen dé mogelijkheden van
hun reglement van orde over dit onder
werp vragen stellen. Maar dat alles zou
niet nodig zijn als eens eindelijk opening
van zaken zou worden gegeven, als eens
precies werd verteld welke voorzorgs
maatregelen worden getroffen. Men be-
grijpe ons goed: het gaat niet tegen de
industrievestiging, het gaat om het voor
komen van hele nare verschijnselen op
het gebied van lucht- en waterverontrei
niging, die een gevolg zijn van die ves
tiging. Daarover dient klaarheid te ko
men. Dat kan: het hele vestigingsgebied
is in handen van de overheid, zij kan dus
eisen stellen. Zou zij dit niet hebben ge
daan, dan moeten we ook voor Zeeland
de zin uit .Time' gebruiken: of het hie.r
een woon- en recreatiegebied zal blijven,
hangt voornamelijk af van het esthetisch
besef van de industrie. Maar dat is een
verschrikkelijk «malle basis. n