MOLUKSE KERK 15 JAAR kerk en r..»",i-i.i".i Honderd jaar zondagsschool NIEUWE KANSEN VOOR DE ZENDING IN INDONESIË Afsplitsing Maleis NIEUWS VAN OVERAL U stemmen uit de kerken Zaterdag 28 mei 1966 zaterdagnummer Bijna, vijftien jaar bestaat in november de Molukse Evangelische Kerk, ontstaan na de komst van de ENIL-militairen in Nederland: Ambonezen, en Kei ezen, samen doorgaans Zuid-Molukkers genoemd, ge Mlukse Evangelische Kerk telt thans zo'n vijf tien a zestienduizend leden, SO predikanten, allen Molukkers en 50 gemeenten. Er zal geen groots vertoon zijn bij het 15-jarig bestaan: deze kerk is nog in ontwikkeling en zij heeft twee zorgen: de financiële situatie en enkele afsplitsingen die zich wk onder de Zuid-Molukkers in ons land hebben voorgedaan. Ds W. H. Tutuarima, hervormd predi kant in Amsterdam-Noorddie tot vorig jaar voor zitter was van de synode vati de Molukse Evange- lisohe Kerk, nadat hij daarvoor door de hervormde kerk was afgestaan, vertelde ons er meer van. (Van onze kerknieuwsredacteur). Onder naar mijn idee politieke beïnvloeding ko men Indonesische theologen naar ons land, uit West-Duitsland en Zuid-Slavië onder andere, om de Indonesische christenen in Nederland te organi seren en in de ban van het Indonesische systeem te brengen. Ze zijn uit zichzelf gekomen maar er schuilt vermoedelijk een politiek streven achter. Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van deze hele zaak. Het gaat er om onze eigen gemeenteleden zo goed mogelijk in te lichten. De zwakke kerkelijk geïnteresseerde Ambonezen laten zich gemakke lijk beïnvloeden. Er zijn nu een paar maanden twee van zulke theologen, die waarschijnlijk nog in op leiding zijn, in Nederland, een Batak en een Chi nees. Ze komen hierheen zonder op de hoogte te zijn van de bestaande kerkelijke situatie. Misschien dat ze naar Nederland zijn gehaald door een kleine groep mensen, die terug wil naar Indonesië en die nu om helemaal acceptabel te zijn voor Indonesië ook een eigen kerk moeten hebben'. Dat regt ds W. H. Tutuarima (67) vijf jaar lang praeses van de synode van de Molukse Evangelische Kerk in ons land geweest, thans met emeritaat. Hij was afge lopen zondag in Middelburg, waar hij samen met één der Middelburgse hervormde predikanten voorging in een ge combineerde dienst voor hervormden en Molukkers in de Ontmoetingskerk. Zulke diensten worden er meer gehou den, ook in Vlissingen. Qua kerk is er geen officiële band met de Nederlands Hervormde Kerk, maar de persoon lijke belangstelling bestaat wel, zo vertelt ds Tutuarima. Men heeft indirect contact via het CIO, het contactorgaan ln overheidszaken, waar alle protestantse kerken in verte genwoordigd zijn. En de hervormde kerk stond hervormd predikant ds TJutuarima, zelf uit Indonesië afkomstig, af als synodevoor<jtter van de Molukse Evangelische Kerk. HIJ werd vorig jaar opgevolgd door ds Pesulima uit Lun- tcren. Nadat in de jaren '50-'51 KNIL-militairen met hun gezin nen ln Nederland waren gearriveerd, werd vrijwel direct tot kerkvorming overgegaan. In Indonesië was met voor het merendeel lid van de Molukse Protestantse Kerk in Ambon. Men bracht als legerpredikanten de eigen voorgangers mee, die deels in het Maleis deels in het Ne derlands waren opgeleid. Men dacht, maar een half jaar, hooguit een jaar, in Nederland te moeten blijven en dan terug te kunnen naar Indonesië. De in Nederland opge richte kerk werd daarom aanvankelijk een classis van de kerk van Ambon: de Molukse Protestantse Kerk Belanda (Nederland). Op advies van Ambon werd echter daarna ven de groep In ons land 'n zelfstandige kerkgroep gevormd onder de naam Molukse Evangelische Kerk. Ds Tutuarima: ,een wat eigenaardige ontwikkeling. Wij zijn op die Mo lukse Evangelische Kerk gekomen, omdat over de verhou ding moederkerk-dochterkerk mogelijk enige verdenking zou kunnen ontstaan onder de toenmalige politieke situ atie'. De kerken konden nu als gelijkwaardige partners mot elkaar ln contact blijven. De Nederlandse kerk maakte zich dus los met een zelfstandige status. De Molukse Evangelische Kerk wordt in 1952 gevormd, uit de MPK dus, die al in 1950-'51 was ontstaan. FOTO BOVEN: Ds Tutuarima, oud-voorzitter Molukse Evangelische Kerk in van de synode der Nederland. (Foto PZC). Om politieke redenen is er een kleine groep Ambonezen (ongeveer 5000 personen) geweest, die zich afscheidde van de Molukse Evangelische Kerk, omdat men de oude naam wilde handhaven en als zelfstandig onderdeel van de kerk van Ambon, de Molukse Protestantse Kerk, wilde blijven voortleven. ,Een wat eigenaardige constellatie: deze kerk is nu in feite een noodgemeente en kan zich geen kerk noemen. Als er problemen rijzen wordt verwezen naar de synode van Ambon. Het is te goedkoop: de gelovigen heb ben geen drang om hun kerk zoveel mogelijk te steunen', segt ds Tutuarima, wie deze afsplitsing kennelijk wel aan het hart gaat. Er was nog een andere afscheiding: een Kleine groep Kei-ezen heeft zich ook van de MEK losge maakt, dat was in oktober 1959 ln Ommen, waar in het daar gevestigde woonoord de gezinnen van de Kei-ezen en de Zuid-Oost Molukse Protestantse Kerk stichtten. In het Nederlandse paviljoen op de wereldtentoonstelling 1967 te Montreal (Canada) komt een afdeling over het kerkelijk leven in ons land. Dit is het enige nationale paviljoen op deze wereld tentoonstelling, dat speciale aandacht vraagt voor de kerken. Adviseur voor de organisatie van deze kerkelijke in zending werd op verzoek van de betrok ken regeringscommissie ds N. B. Knop pers (cq) predikant van de Christian Reformed Church te Montreal. Van 1942 tot 1955 was ds Knoppers gereformeerd predikant in Nederland. Daarna vertrok hij naar Canada. Ds Knoppers is thans in ons land om contacten te zoeken met verschillende kerkelijke instellingen, zowel de protestantse kerken als de joodse gemeenschap en de Rooms-Ka- tholieke Kerk. De r-k Nederlandse bisschoppen heb ben het verschijnen van een nieuwe ca techismus in oktober aangekondigd. De nieuwe catechismus zal bestemd zijn voor volwassenen en, in afwijking van de vorige, die voornamelijk voor het ge bruik op de scholen was bestemd, niet in de vorm van vraag en antwoord zijn samengesteld. De nieuwe catechismus wil een beschrij ving geven van het rooms-katholieke ge loof in de geest van vernieuwing, zoals die door paus Johannes is ingezet en on der zijn opvolger door het concilie ver der is uitgewerkt. J Jet gereformeerde zendingscentrum zal op zo kort mo gelijke termijn vijf zendingsarbeiders naar Indonesië zenden op verzoek van de Indonesische kerken. Zij zullen worden belast met de kadervorming van de gemeenteleden. Men zoekt naar missionaire predikanten die zijn gespe cialiseerd in bepaalde onderdelen van het kerkelijk werk: de opleiding van godsdienstleraren (die meer en meer worden gevraagd door het leger, de politie, de luchtmacht en de cultuurmaatschappijen, 't arbeiderswerk, onderricht in .moderne geestelijke stromingen', jeugdwerk en landbouw problemen. Deze uitbreiding van het aantal zendingsarbeiders in Indo nesië is het directe gevolg van de revolutie in 1965. Het principe van de godsdienstvrijheid wordt ln Indonesië con sequent gerealiseerd en dit betekent, dat het de christenen is toegestaan, de communisten in de kampen te benaderen. De kerken, die eerst onder zware spanning hebben ge leefd, onder meer omdat zij de communistische infiltratie in de christelijke gemeenten niet overal konden tegenhou den, willen nu aan de communisten en hun sympathisanten, een nieuw .houvast' bieden. T"\s B. Richters, directeur van het zendingscentrum in Baarn, zei deze week op een persbijeenkomst, dat de christenen geen misbruik willen maken van de situatie en zeer voorzichtig te werk gaan. Er is inmiddels een stich ting voor de massacommunicatie opgericht door de Indo nesische kerken, met financiële steun van de zendingsraad. Er is namelijk een andere aanpak nodig, nu men de kans krijgt niet alleen individuen, maar ook de massa te benade ren. Hierbij zullen ook de gemeenteleden zelf zoveel moge lijk worden ingeschakeld. Vandaar de plotselinge behoefte aan kadervorming. 'llt verscheidene plaatsen in Irian-Barat (het vroegere Nieuw-Guinea) wordt een terugval in openlijke hei dense praktijken gemeld, bijvoorbeeld door het herle- ven van de initiatiriten in de sinds lang, ook door het binnenlands bestuur, afgeschafte mannenhuizen. Dit ver meldt het jaarverslag 1965 van de raad voor de zending van de Nederlandse Hervormde Kerk. De aanpassing van de bewoners van Irian-Barat aan het Indonesisch bestuur maakte ook in 1965 weinig vorderingen, Het oprichten van afdelingen der erkende Indonesische partijen is toe gestaan, maar niet het stichten van eigen Irianse politieke partijen. Volgens de hervormde zending ls de Indonesische regering op de hoogte van de algemene anti-Indonesische gezindheid bij de bewoners van Irian-Barat. J^a de recente gebeurtenissen in Indonesië bezinnen de protestantse kerken aldaar zich op hun taak ten op zichte van de nog levende communisten. Een onbekend aantal christenen van verschillende kerken waren lid van de communistische partij of van haar mantelorganisaties. Veel gevangenen hebben zich tot de kerken gewend en vra gen geestelijke leiding of verlangen het lidmaatschap van de kerk. .Waarom wensen zi' tot de kerk toe te treden. Omdat het lidmaatschap van de kerk hen vrijwaart tegen willekeurige executies. Of uit echte geestelijke nood na ont dekking van de bedoelingen van het communisme', zo vraagt de zending zich af. In het jaarverslag wordt opge merkt dat vele leden en voorgangers van de protestantse Indonesische kerken het pastoraat aan deze mensen zijn I gaan uitoefenen. Vanuit het zendingshuis in Oegstgeest worden intensieve contacten onderhouden met vele Indone sische kerken. In een groot aantal gevallen werd aan deze kerken hulp verleend. De hervormde zending wordt re gelmatig geconfronteerd met de algemene achteruitgang van het economisch leven ln Indonesië. Op de zending wordt thans een beroep gedaan voor allerlei zaken, die vroeger, hetz(j door de Indonesische overheid, hetzij door de kerken aldaar, zelf werden betaald. PINKSTERFEEST Hand. 2:12. En zij waren allen geheel met de zaak verlegen Kan hetzelfde niet van velen im onze tijd gezegd wordenfin eensklaps', zo luidt het pinkster- verhaal, ,kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis waar zij gezeten waren en er vertoonden zich aam hen tongen als van vuur, die zich verdeelden en het zette zich op eenieder van hen en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begon nen met andere tongen te spre ken, zoals de Geest het hun gaf uit te smeken. Er valt begrip op te brengen voor de reactie van vele ooggetuigen in Jeruza lem: verlegenheid in het gunstig ste geval, en spot: ze hebben te veel zoete wijn gehad!' Maar afgezien van wat de bijbel ons vertelt, is er voor menigeen nog wel reden om met de zaak lige Geest, die over de kerk wordt uitgestort .Het is de Geest v:aar- oan Jezus gezegd heeft: fiij zal u in alle vjaarheid leiden.' We kon den gemakkelijker pinksterfeest vieren, wanneer de kerk één en ongedeeld was gebleven. Wélke vorm die kerk dan ook had aan genomen, welke leer ze ook hul digde, met enige goede wil zou den we dan toch kunnen geloven, dat het de H. Geest aldus goed- gedacht had Maar wat te dénken van opvattingen die lijnrecht met elkaar in strijd zijn en die im verschillende kerken na aanroe ping van de Heilige Geest aldus zijn vastgelegd Dat is toch ook om met de zaak verlegen te wor denTenzij voor het getuigenis van de H. Geest gehouden wordt, wat in vsezen niet anders is dan de vrucht van menselijke wijsheid. Er is veel waar we iierlegen mee zijn .Maar één ding blijft voor het geloof vaststaan: de H. Geest IS uitgestort. Hij is de Schepper, die alle dingen nieuw kan maken- Op zijn werking is met Pinlcste- ren de hoop gevestigd van velen, die wel eens verlegen zijn. Want als die geest werkt, wie zal het keren Hij alleen is bij machte om een verscheurde christenheid weer tot één te brengen en om de wereld te doen delen in de zegen van Christus. Daal Schepper. Heiligp Geest, daal af! 's-Gravenpolder. J. H. Kluiver. We. hebben zo het vermoeden dat een heel hoog percentage van de lezers van dit dagblad persoonlijke herinneringen heeft aan de zondagsschool. Er zullen er zijn die met een zekere dankbaarheid daaraau terugdenken en er zullen er ook zijn die dit niet doen en met een heleboel op- an aanmerkingen zitten. Wat dit betreft maakt deze .school' geen uitzondering op alle andere. Wij voor ons kunnen ook niet getuigen dat het altijd een genoegen was er heen te gaan, maar dat zal wel mede samenhangen met het feit dat we er zaten als zoon van de bewoner der pastorie. Dit is niet altijd een begerenswaardige positie en zeker niet op de zondagsschool. Onze waardering voor dit werk stamt dan ook niet uit de lagere-schooljaren, maar is nadien ge groeid, toen we zelf een .blikken dominee' (bij ons de gebruikelijke be naming van de zondagsschoolonderwijzer) werden en ontdekten dat het allesbehalve gemakkelijk was om met zo'n klas te manoeuvreren. Het heette wel .school', maar er ontbrak nagenoeg alles wat een school in zo ruime mate aan leermiddelen heeft. En dan de lokaliteit! Een consistorie die niet erg veel gezelligheid bood, was al begerens waardig voor de al te zeer opeengehoopte kinderschare. Toch is die lokaliteit weer niet alles. De beste herinneringen zullen we blijven bewarer aan een flinke boerenkeuken, waar het getal der kinderen niet al te groot was en waar het in het drukste van de zomertijd kon gebeuren dat er na afloop een paar ouderen uit de bedstee naast de schouw tevoorschijn kwamen. Die waardering voor de zondagsschool kwam, toen we er zelf actief in bezig waren en iedere week met een ander bijbelverhaal moesten leren omgaan om het aan de kinderer te kunnen vertellen. We hebben deze ervaring ook wel van anderer. gehoord, Jaf het bijbelse verhaal meer voor hen is gaan leven, toen z< ;edwongen waren het op de zondagsschool te gebruiken. De mogelijk heden om er dieper in door te dringen zijn met de jaren vergroot er ieder bestuur van een zondagsschool, of dat nu wel of geen kerkeraac is, zal goed doen ervoor te zorgen dat zij ,die zich willen geven aai dit werk, althans de mogelijkheid hebben gebruik te maker van boeker rondom de bijbel. Vooral in het laatste kwart eeuw z(jn deze in ruirm hoeveelheid op de markt gekomen en bovendien zijn ze populair ge schreven. De Nederlandse Zondagsschool Vereniging (NZV)' heef. lijsten beschikbaar, waardoor het mogelijk is in velerlei opzicht een keuze te doen. Iedere zondagsschool behoort de beschikking te hebber over zo'n bibliotheekje, waarmee zij, die zich voor dit werk geven, hun winst kunnen doen. Dit is niet alleen van belang voor henzelf maar voor heel de gemeenschap waaruit de kinderen voortkomen. Die naam .zondagsschool' is nog een erfenis uit de tijd ..toen ei geen ieerplioht bestond, met het gevolg dat de school even vrij blijvend was als de zondagsschool nu nog is. Voor de massa's kinderen uit het volk, die praktisch geen of heel weinig onderricht kregen, maar moesten werken zodra dat maar enigszins mogelijk was, hebben de eerste leiders van de zondagsschool getracht op de wekelijkse rustdag hen iets bij te brengen van rekenen, lezen en schrijven. Dat was het eerste doel. Het tweede doel was deze kinderen iets uit de bijbel te vertellen en hen het bijbelse lied te leren zingen. Dit oor spronkelijk Engelse voorbeel dis in ons land door Abraham Capadose nagevogd en als zodanig is hij te noemen de vader van de Nederlandse zondagsschoolvereniging. In 1836 is deze arts met dat werk begonnen. Toen de leerplicht kwam, bleef er voor de zondagsscholen alleen dat tweede doe' over en daarop is van het begin af aan bij de NZV de nadruk gevallen. Al is de naam gebleven, evenals in Engeland en Frankrijk, het gehele karakter veranderde. Er kwam iets van wat er ligt in het Duitse woord .Kindergottesdienst'. Wat de kerk Is voor de ouderen, dat wil de zondagsschool zijn voor de kinderen. Hondera Jaar geleden waren er ln ons land een 300 zondagsscholen. Deze karen vooral in de steden te vinden. Toen zijn er vier mannen geweest die volop in dat zondagsschoolwerk zaten, waarvan er drie uit Amsterdam kwamen, die in hun geloof en geestdrift alle leer plichtige kinderen van ons volk op de zondagsschool zagen. Zij hebber de nu jubilerende vereniging opgericht om daarmee alle zondagsscho len onder één dak te brengen. Zij zagen de mogelijkheid tot uitbrei ding door gezamenlijke propaganda, maar ze kenden eveneens a< noodzakelijkheid om degenen, die in dit werk een taak op zich had den genomen, te helpen bij de uitvoering van deze taak. Een maand niad werd uitgegeven, waarin het tegenwoordige ,Kind en Zondag de directe voortzetting is. De eerste periode van de nu 100-jarige i; wel heel sterk gericht geweest op de uitbreiding van het werk. Toer dat financieel enigszins mogelfjk was, benoemde men een .agent' .viens taak het was de zondagsscholen die zich nog niet bij de vereini ging hadden aangesloten, te bewegen dit te doen. Voorts trok hij on.- land door van noord tot zuid en overal spoorde hij aan zondagsscholer op te richten waar deze er nog niet waren. De ouderen zullen zic!" misschicn nog wel herinneren de 2e .agent', de heer G. P. Fruyi die zijn geestdrift voor dit werk op velen wist over te hevelen. To: in de kleinste gehuchten toe kwamen er zondagsscholen. Zo zijn er uii die 300 van het eerste begin, meer dan 2000 ontstaan. De tweede periode zet ln na het eindigen van de eerste wereldoorlog. In de NZV is men dan gaan beseffen dat het werk zelf toch hogere eisen stelt dan datgene waarmee men tot dan tevreden was geweest. Het bestuur van de NZV begreep dat het in de eerste plaats aankwam op de leiders, en leidsters. Zij moesten meer bekwaam voor him taak worden gemaakt. De NZV heeft zich hierop geworpen en ze is wat dit betreft, leidinggevend geweest. Er zijn weinig landen te noe men waar men zoveel heeft gedaan en nog doet voor hen, die hun tijd en krachten geven voor dit werk. In .Kind en Zondag' vindt men maand na maand vertelstof voor oudere en jongere kinderen, maar bovendien vindt men daarin een heleboel dingen meer die nuttig en nodig zijn te weten voot het verstaan, zowel van de bijbel, Ms van het kind. En dan worden er vergaderingen en conferenties belegd, waar allerlei onderwerpen rondom de zondagsschool aan de orde worden gesteld. De vereniging voor godsdienstige opvoeding .Westhill' heeft op dat kind en op wat een kind kan verstaan, de nadruk gelegd. Ze heeft bevruchtend gewerkt op de NZV. De NZV Ia Interkerkelijk. De meerderheid van de aangesloten zondagsscholen is van hervormde signatuur, maar ook zondags scholen van baptisten, luthersen, vrij-evangelischen en doopsgezinden hebben hier een onderdak gevonden. In andere kerken heeft men een eigen organisatie opgebouwd. In een interkerkelijke vereniging is het nu eenmaal moeilijk om over de kerk te spreken. Een van de op richters, nu 100 jaar geleden, is dr Ph. J. Hoedemaker geweest, tóen nog een theologisch student. Wie maar iets van hem weet, za! oegrljpen dat hij de zondagsschool heeft gezien in het verlengde van ie kerk. Deze twee zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dat er ia de 2e wereldoorlog juist op deze samenhang meerdere nadruk 'evalle nis dan vóöi dien. is te verstaan voor men. die de jaren var. >ezetting kerkelijk hebben meegeleefd. Het gaat in de zondags school om de lammeren van de kudde en dit mag geen kerkeraac! •nverschillig laten. Bovendien nog dit. De zondagsschool heeft reeds cinderen verder leren zien dan eigen omgeving en eigen land. Van het oegim af aan is aandacht gevraagd voor het werk der zending en nu 'n het jubileumjaar heeft men de kinderhulpactie .Wij voor Hen'. Kinderen brengen gelden bijeen met bet doel om aan kinderen die in nood verkeren ergens anders in de wereld hulp te kunnen bieden. Sending en hulp in nood. Is de kerk zonder deze te denken? En be- ïoren ze daarom ook niet op de kerk voor de kinderen Pink- rterfeest ls een zendlngsfeest. We hebben op de zaterdag vóór lit feest het meerdere malen gehad over het werk der zending. Dat de H. Geest waaii waar Hij wil, is ook te zien in het werk van de zondagsscholen. Met de meest eenvoudigen, zoals ook de discipelen waren, kan Hij voortgaan om iets van het evangelie te laten klinken. H. Zijn er nog contacten met de Molukse Protestantse Kerk van Ambon? ,We hebben geen contacten, geen officiële band, maar onze belangstelling gaat er natuur lijk wél naar uit. Van onze kant zijn er meer dan eens po gingen gedaan om contact te krijgen, maar vermoedelijk durfde men daar niet uit bezorgdheid, angst', aldus ds Tutuarima. Die kerk op de Molukken verkeert, naar hij zegt, in een miserabele toestand, ,geen eten, kleren, geld, geen uitzichten'. Zorgen voor de Molukse Evangelische Kerk in Nederland: de kerk werd tot nu toe door de Nederlandse regering gesubsidieerd, maar die subsidie krijgt na elke fase een inkorting van tien procent. Nu wordt per jaar zo'n 2500 gulden ontvangen, ƒ200 per maand voor de voorgangers. En dat is, zoals ds Tutuarima zegt, een probleem, mede gezien de grote gezinnen, soms met tien of elf kinderen, die de Ambonezen hebben. De Nederlandse regering kan echter geen ander precedent aanwijzen, van een andere kerk dus, die dit ook krijgt. Het gaat er nu om te leren als kerk in eigen onderhoud te voorzien. ,De gemeenteleden moeten tot het besef komen, dat zij hun werk waard zijn. De wil is er en het besef ook. Er worden thans al kleine bijdragen verkregen van de kerkleden. Zoiets moet groeien. Men kan niet ineens alles verwachten'. Wat dat betreft is de MEK nog in het voordeel dat zij organisatorisch veel verder ontwikkeld is dan de afgescheiden groeperingen. Over die afsplitsingen: ,De jeugd in onze kerk wil graag alles onder één dak hebben. Dat verlangen is er ook bij de MEK. Ik geloof echter, dat er onoverkomelijke bezwaren zjjn, vanwege de overtuiging van één groep, die van de ge dachte is, dat zij direct met de Molukse kerk verbonden is. Maar dat betreft hier meer een splitsing om politieke redenen. r\e Molukse Evangelische Kerk heeft Gods Woord als U rlchtsno-ar voor geloof en leven en zij belijdt Jezus Christus als de Zaligmaker der wereld. De kerk heeft de Apostolische geloofsbelijdenis aanvaard, psalmen en gezangen van de oude hervormde kerk zingt men in het Maleis vertaald en vierstemmig gezet. Men zingt graag meerstemmig. Een fluitorkest vervangt het orgel in de kerk. Zes van de 30 predikanten hebben een middelbare theologische opleiding gehad. In Utrecht leidt ds Tutuari ma een cursus, waarbij de voorgangers vrijwillig hun ken nis kunnen verdiepen. De voorgangers toch zijn vooral van militaire afkomst en als legerpredikant in het KNIL be gonnen. In Utrecht vernemen zij en ook de kerkeraads- leden hoe zij op nog meer verantwoorde manier in het Maleis kunnen voorgaan in de kerkdiensten. Dat Maleis vormt namelijk een taalbarrière. Ds Tutuarima: Vooral een barrière voor de opgroeiende jeugd. De jeugd kan nog geen volledige Hollandse dienst meemaken, zij heeft thuis plat-Maleis geleerd. Maar een goede Maleise kerkdienst kan zij oók niet verstaan'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 27