heen en terug door zuid-engeland naar snowdonia in DONDERDAG 28 APRIL 1966 PROVINCT ALE ZEEUWSE COURANT 21 - BRiTiSH RAILWAYS HOARD (M> 3R-WS5 LUK FAlR PWUGWYN GYLLG OGEftYCHWYRN D ROBWLLLUKTYS1 LI060G0G0CH PLATFORM TICKET 3d. AVAILABLE ONE HOUR ON DAY OF ISSUE ONLY NOT VALID IH TRAINS. NOT TRANSFERABLE. reit CONDITIONS at ovsx Ly" 1 1 2 1 3 4 I 5J 6j 7 j 8 j 9 j 10 j 1S j U :i WAL Voor wie van rariteiten houdt en dan rariteiten in de Engelse betekenis van het woord: zeldzaamheden, ongewone din gen zou het beslist jammer zijn dat het station Llanfairpwllgwyngyllgogerychwy- rndrobwllllantysiliogogogoch wordt op geheven, zoals in de bedoeling ligt, want dan kun je er niet meer dit perronkaartje kopen: Immers: het is (zoals wij het hier op ware grootte afdrukken) het grootste perron kaartje ter wereld, omdat de plaatsnaam met z'n 58 letters de langste ter wereld is. Maar station of geen station Sljenver- poel, zoals men het daar kortsheidshalve uitspreekt, Wales houdt attracties ge noeg voor een heel bijzondere vakantie, óók en vooral voor de liefhebbers van ongewone dingen. Zóveel, dat je een va kantie in Wales mag rekenen tot een anders-dan-andere vakantie, temeer om dat je niet in Wales kunt komen zonder door Engeland te rijden en dus ook nog enkele typisch Engelse toppers kunt mee pikken. Dat Wales aan de andere kant van Engeland ligt, is overigens niet in alle opzichten voordeel. Ten eerste figt Engeland aan de andere kant van het water en als je wót een auto hebt en met twee kinderen gaat (laat ons zeggen: eentje boven en eentje onder de veertien), ben je op het traject Oostende-Dover gauw een 250 a 300 gulden kwijt voor de overtocht heen en te rug. Voor dat bedrag kan je een eind weg- toeren naar de landen in de warme zon en je moet dan ook per se willen, zul je het er voor over hebben. Ten tweede is Engeland wel een bijzonder mooi en boeiend land, maar opschieten doe je er niet. Niet wat dat links-rijden betreft: dat is zó gewend en tenslotte vind je het zelfs plezierig omdat je met hef stuur links zo prachtig links kunt houden. Bij het inhalen is het even lastig, akkoord, maar een bijrijder met goeie ogen en Engeland bijzonder arm is aan rechte, brede Eevoel voor wat kan en niet kan, lost dat pro- leem geruisloos op. Nee, we bedoelen, dat wegen je kunt er per dag geen afstanden ha len. Nu heeft dat z'n voor, je hebt tenslotte vakan tie, maar als je je Wales ten doel hebt gesteld, irriteert het wel eens. Ze zijn in Engeland druk bezig met de aanleg van motorways' autosnel wegen, maar dat gaat bij stukjes en beetjes en na een kilometer of waf zit je toch weer op een kronkelige, op-en-neer-gaande weg, waarop ei genlijk geen inhalen mogelijk is. Laat ons met een zeggen, dat het landschappelijk bijzonder mooie kronkelwegen zijn en dat het wegdek tot op de binnenwegen toe prima is, maar voor wie ri|dt volgens een thuis opgesteld tijdschema, rekene er op, dat hij dat schema op geen stuk ken na haalt. Men neme dus een ruime marge als men naar Wales wil rijden en zéker als men zich Ierland ten doel heeft gesteld. Het is voor ons nog altijd de vraag of men er, Ierland als vakantie- doel gekozen nebbende, niet beter aan doet om maar de trein, de boot of het vliegtuig te ne men en daar een auto te huren. Wales dus. We wijzen u een route van Dover uit omdat dat nu eenmaal de traditionele over steek is, hoewel het niet beslist noodzakelijk is. Er is van Calais uit en dat ligt tenslotte maar éven verder rijden langs de kust een hele goedkope veerdienst naar Tilbury aan de Theems, oost van Londen en ook de oversteek Calais-Dover zal zonder twijfel goedkoper zijn dan die van Oostende uit. Verder zijn er ae nieuwe veren naar Huil en Immingham, maar als u die neemt, mist u Zuid-Engeland Bent u eenmaal in Dover, nee dan niet recht streeks naar Londen; bewaar dat voor het laatst: u zult er veel meer van begrijpen en waarderen als u een paar weekies door Briltannië hebt ge zworven. Want Londen is qeen stad om alleen maar te zién; men moet ook voelen wat Londen in het Britse geheel betekent en wat er achter al die tradities schuilt Van Dover eerst westwaarts. Kustweg naar Fol kestone om even te zien hoe zo'n betrekkelijk bescheiden Engelse Kanaal-badplaats er uit ziet, maar dan ook niet verder langs die kust, want die weg is derderangs en in de zomer ongeniet baar druk. Daarom: het binnenland van Kent en Sussex in. Neem de kaart erbij en u ziet onge veer evenwijdig aan de zuidkust een weg lopen via Uckfield, Cuckfield en Petersfield naar Win chester. Ook geen eersteklas weg, maar veel rustiger en landschappelijk bijzonder mooi. De weg voert door typische Engelse dorpjes en stadjes en door een streek die opzichzelf een vakantiedoel zou kunnen zijn. Rij via Romsey (op het kerkhofje van East Wel- low west ervan ligt Florence Nightingale begra ven) óm Southampton heen naar het New Forest, want dat is toch echt wel een stop waard. NEW FOREST Het New Forest, tussen Southampton en Bourne mouth, is een minder nieuw bos dan a'e naam doet vermoeden. Het dateert al uit de jaren van koning Knut, die omstreeks het jaar 1000 zowel de Noren en Denen als de Engelsen on der de knoet had en Willem de Veroveraar, die hem in 1066 opvolgde, liet het vergroten. Zo is het geworden tot het grootste natuurpark van Engeland, zij het dat het niks parkachtigs heeft. Het is een woud met magnifiek oude bomen, een romantisch bos dat zich mijlen ver over de heuvels uitstrekt en waarin een paar typisch En gelse Hans-en-Grietje-dorpen liggen. Hier en daar wordt het woud onderbroken door uitge strekte heidevelden, die alleen maar de wijdheid van dit New Forest accentueren. Het is een bos om in te wandelen, om er de auto een uur, twee uren, een dag aan de kant te zetten, de tent op te slaan op een van de (schaarse) kampeerterreinen en te dwalen. Hoe zeer het ook in de route van Londen naar de kust ligt, men ontmoet er bijna geen mens. Al leen ponies met hun jongen en aie doen niets. Ja, ze heten wild te zijn, maar in wezen zijn ze er alleen wild op om gevoerd te worden. Wat niet mag en wat een boete van vijftig gulden kan opleveren, maar als die beestjes zo innig bedelen, blijf dan maar eens een wetsgefrouwe gast. Van het New Forest even een slinger langs de zuidkust (Lynington of Christchurch bv) om te zien hoe de Londenaren en massa's andere En gelsen zich hier in hun vakantie vermaken en om even een oog te werpen op het fameuze eiland Wight, dat hier vlak voor de kust ligt. En dan op naar Salisbury, daar weg 360 nemen en bij de tweede kruising even rechts. U staat dan oog in oog met het allerprehistorischste bouwsel, dat er in Europa maar te vinden is: Stonehenge. STONEHENGE Wie zich al verbaast over de hunebedden in Drente en de dolmen en menhirs in Bretagne, staat bij Stonehenge met stomheid geslagen, want wie zijn het, die daar bijna 4000 jaar ge leden die kransen van meters- en metershoge stenen hebben opgericht en er nog enorme dwarsstenen ook bovenop hebben geplaatst, compleet met een soort patentslot van een punt op ae staande en een kuil in de liggende ste nen? De Britten wisten het antwoord wel: de Druïden. Geheimzinnige oude Kelten, aan wie een magische kracht werd toegekend. De Dru- iden hadden hier de offerplaats van hun zonne- godsdienst, heette het: kijk maar, het altaar en de opening in de krans van stenen liggen pre cies in één lijn met het punt waar in de mid zomer de zon opkomt. Latere onderzoekers hebben uitgekiend, dat de Druïden er niets mee van doen kunnen hebben gehad, dat die stenen er al stonden (van zo'n 1800 jaar voor Christus af, heeft men nu be rekend) toen de Druïden kwamen. Dat die zich intussen wel de oprichting van dit gigantische monument hebben laten aanleunen, staaf vast. Britse geleerden hebben uitgezocht, dat de ste nen afkomstig moeten zijn uit het zuiden van Wales, zeker zo'n driehonderd kilometer west waarts. Ze moeten zijn uitgezaagd of afgebikt (hoe?), pasklaar zijn gemaakt voor deze won derlijke tovercirkel en aaar zijn opgericht (weer: hoe?). Stonehenge is een wonder, waaraan men zich vergaapt als aan de pyramiden en sfinxen van Egypte, maar omdat men daar minder snel en goedkoop komt dan hier, loont het naar die bolle heuvels ten noordwesten van Salisbury te gaan. Het kolossale bouwsel zal u ook impo neren als u geen verstand hebt van een neoli- tisch tijdperk van de Druïden. Koop aan de in gang wel eventjes een kaart met toelichting; u ziet dan namelijk meer en begrijpt alles beter. OM SEVERN HEEN Het vervolg van de route naar Zuid-Wales is ter keuze. Als straks Motorway 4 klaar is, die om Bristol heen leidt en met een enorme brug over de brede Severn wipt, de grens tussen Engeland en Wales, kunt u die nemen. Als u nu over Bath en Bristol rijdt, hebt u kans op enorm drukke wegen met filevorming en tijden lang oponthoud in de steden. Bij Bristol zit u dan toch weer voor het probleem: óm de mond van de Severn heen of bij Aust (vlak naast de brug-in-aanbouw) met het veer over, wat een riskante onderneming is, want het vaart als het tij het toelaat en als het dat niet doet, is het schlusz of u nu twee uren in de rij hebt ge staan of niet. Vandaar ons adviesje: van Stonehenge naar Warminster en dan via Bradford-on-Avon en Lacock naar Chippenham. In Bradford is een pracht van een oude brua en een eeuwenoud Kapelletje; in Lacock éven het dorp in, bijzonder schilderachtig en in de kerk kijken naar die fraai geborduurde kussens: voor elke bank weer met een ander motief en toch een eenheid. Van Chippenham over Gloucester, Ross, Monmouth, Abergavenny en Merthyr Tydfil naar Swansea zelf, want deze industriesteden aan de zuidkust van Wales zijn om te huilen. Rondweg om Swansea nemen en dan het schier eiland Gower op, tenminste als u kampeerder bent. Hotels zijn daar namelijk vrijwel niet, maar wel een bijzonder mooi kampeerterrein aan de rand van de Oceaan. Voorzichtig rijden: de hole weg naar het uiteinde Uanmadock is een éénpersoonsweggetje. Ook bij het zadeldak to rentje nog doorrijden en dan vindt u een voor treffelijke camping met winkel en al. Terug tot oost van Swansea, kustweg richting Carmarthen (boeiende overdekte markt, soort winkel van Sinkelj en dan maar steeds west waarts tot Haverfordwest. Gaat u daar zuid, dan komt u in Milford Haven, dat de basis was van tal van Nederlandse schepen in oorlogstijd en gaaf u een bijzonder boeiend ritje naar Saint Davids: de weg erheen loopt soms vlak langs de kust en een enkele maal is hij maar van de oceaan gescheiden door een kiezelsteen- dijk. SAINT DAVIDS Saint Davids is méér dan een uithoek van Euro pa': het heeft een kathedraal. Niet als die van Chartres trots bovenop een heuvel, nee: behaag lijk verscholen in een diep dal. Men moet een trap van 39 treden omlaag om er te komen Die kathedraal viertienhonderd jaar oud! is eeuwen- en eeuwenlang de meest eenzame voorpost van het christendom in Engeland ge weest en nu is ze het pelgrimsoord van duizen den, die zich verlustigen in de wonderschone architectuur en aan cle rijkdom, die door de eeuwen heen in de kathedraal is vergaard. Het is met name in combinatie met de ruïnes van het oude bisschoppelijk paleis ernaast een volkomen onverwacht diamantje aan de toch al rijk beladen diadeem, die Wales aan z'n westkant draagt. Van Saint Davids naar Fishgard( de oversteek- haven naar Ierland, vandaar dat er vrijwel nooit een hotelbed vrij is), dat aan een bijzonder fraaie baai ligt. De route langs zee is mooi, de wegen zijn goed, zij het bochtig en heuvelend. Doorrijden tot vóór Aberystwyth (aber is mouth, dus mond; Aberystwyth is de mond van de Yst- wyth) en daar weg Al20 in naar de Devil's Bridge, de Duivelsbrug. De route erheen is een openbaring, de Devil's Bridge was een machtig natuurbouwsel drie bruggen boven elkaar in een hele nauwe kloof, waardoor het water kookt en bruist maar ze is bedorven doordat het, wat de Belgen zouden noemen, een toeristische uitbuiterij is geworden Weg 44 terug naar Aberystwyth, kust volgen langs de mooie weg naar Machynlieth en dan binnendoorsteken naar Dolaelley langs de weg 487, die door een pas en door een betoverend Welsh landschap leidt. Zij het, dat het nu vol gende deel van Wales toch wel het échte is: Snowdonia. SNOWDONIA Uw verre reis wordt beloond: wat nu komt is Wales zoals u het zich voorstelde, kent uit fol- drs, uit boekjes, uit liederen. „Men of Harlech, march to glory", wat zo ongeveer hét iiea van Wales is dat de hele wereld kent. En met Har lech begint ook dat ondergaan van deze typi sche sfeer, die hier door de eeuwen heen in deze hoek van Wales heeft geheerst. Als u de mooie oevers van de Mawddach naar Barmouth hebt gereden en de kustweg naar het noorden volgt, staat het daar ineens: het kasteel van Harlech. Beter gezegd: de ruïnes ervan, maar dat is hetzelfde, want u mag in deze hoek van het Britse eilandenrijk, waar door de eeuwen heen zo bitter gevochten is, geen complete ka stelen meer verwachten. Harlech is een van de acht kastelen, die koning Edward I zo tegen het jaar 1300 liet bouwen om Snowdonia te onderwerpen. In een ring staan ze om het berglandschap van Wates heen, kanjers van vestingen, waarin de fortenbouwers van die jaren al nun technisch vernuft hadden verwerkt. Zó, dat er eigenlijk voor wonen geen plaats overbleef: alles was berekend op verde diging en op stiekum terugtrekken in een ander deel van de vesting als het eerste zou zijn ge vallen. Alle kastelen zitten vol geheime gange tjes en trappetjes en zi|n nu een ideaal voor de jeugd, die onvermoeibaar is in het ontdekken van nieuwe vluchtmogelijkheden in de meters dikke muren. Opvallend is, dat kinderen door gaans weinig interesse tonen voor nog bewoon de kastelen, maar hier in die oude ruïnes van Wales de beker tot de bodem willen leegdrin ken. Waarschijnlijk omdat ze de ruimten kun nen vullen met ridders en veldslagen uit hun eigen fantasie. CAERNARVON We zullen niet alle acht kastelen aandoen'. Als we u een adviesje mogen geven: beperk u tot Caernarvon aan de oostelijke en Beaumaris aan de westelijke oever van de Straat van Menai, het water dat het eiland Anglesey scheidt van het vasteland van Wales en waardoor vroeger de schepen naar Liverpool voeren, en tot Con way aan de noordkant waar de Straat van Me nai weer in de Ierse Zee komt. Caernarvon mag u in geen geval missen: het is het meest inge wikkelde en het meest intacte' van alle, het ligt er bijzonder mooi en is zeer fotogeniek. Het plezante is, dat ze samen zo'n mooie route vormen. Van Harlech gaat men door een bo- menrijk kustlandschap naar het gebied van de Snowaon (de hoogste berg van Wales, een cen trum voor de bergbeklimmerij) en de tocht óm de Snowdon heen is een van de mooiste delen van de hele route. Van Llanberis aan de noord kant van de berg kan men behalve een voet tocht naar een typische spuilende waterval ook een treinreisje maken naar de Snowdon. Hef loontl Von Caernarvon de weg naar de brug over de Straat van Menai rijden en dan ,als u op Angle sey bent, eerst even linksaf, de westelijke oever van de Straat volgen en dan is het eerste dorp de plaats met de naam van 58 letters. Mochten cle British Railways hun voornemen om het sta tion op te heffen nog niet hebben uitgevoerd, dan is er nog het grootste spoorkaartje ter we reld voor drie pence te koop. Is het station er niet meer: er zijn borden genoeg met de naam Llanfairpwllenzovoort om te fotograferen. Zelfs een bord waar op staat, dat de naam zoveel betekent als ,de kerk van Mary bij de holle witte hazelaar aan de snelle draaikolk', waar uit dan tegelijk blijkt dat het veel voorkomende voorvoegsel Llan (Sljen, zeggen de Welshmen met dubbelslaande tong) kerk betekent. Bij de brug even noordwaarts naar de ruïne van het gri|ze, nooit geheel afgebouwde kasteel Beaumaris, terug over de brug en via Bangor naar Conway, dat op zichzelf een mooi kasteel is, maar waarvan ae aanblik wordt bedorven door de drie bruggen die ervoor liggen, en het enorm drukke treinverkeer. We zitten hier na melijk vlak bij Llandudno, een bijzonder gelief de badplaats. U kunt er gaan kijken, maar als u de drukte wel gelooft, ga dan langs het kleine weggetje aan de westelijke oever van de rivier Conway naar Bettws-y-Coed, dat eigenlijk wel het hart is van het toeristenverkeer in Snow donia. De natuur is er bijzonder indrukwekkend, maar het is er daardoor ook druk. Wat nog verergerd wordt doordat Bettws-y-Coed het kruispunt is van goede wegen: van zuid naar noord en van west naar oost. De weg naar het oosten door een bijzonder mooi landschap, maar in het seizoen schiet men er niet op leidt langs Llangollen, dat nog net in Wales ligt, maar dat het centrum is van de folklore van Wules. Daar is telkenjare in juli de Eistedd fod, een kleurig en harmonieus festijn van zang en dans, waar ook folkloristische groepen uit andere landen demonstraties geven. Het loont om de vakantietrip zo in te kleden, dat u dat kunt meemaken. Wel even zorgen voor kleuren film in uw camera. ACHT TOPPERS De reis door Engeland kunt u variëren naar behoefte en tijd. Wat wij u mogen adviseren: mijd de grote steden, want het is er ontzettend druk. De route die wij uitstippelden leidt langs enkele hoofdschotels van het Engelse toeristi sche menu: Warwick, waar men dan nog eens een be- woond kasteel kan zien. Het is een van de meest imposante, zowel wat kasteel, inhoud (schilderijen van Van Dijck, Rubens en Rem brandt!) als tuin betreft. Stratford-upon-Avon, waar Shakespeare woonde en werkte. Het is er druk en misschien zegt die Shakespeare-verheerlijking u niet veel, maar het bijwonen van een voorstelling in het Memorialtheater kon toch wel eens een van de hoogtepunten van uw Britse reis worden. De Cotswold Hills een van de meest intie me hoekjes van Engeland: van Stratford naar Broadway, Stow-on-the-Wold, Upper- en Lower Slaughter (niet vergeten). Oxford om eens even een echte Engelse universiteitsstad te zien (ook even in de. oude college-gebouwen kijken). Windsor, de zomerresidentie van de konin gin, een kasteel vol herinneringen aan de roem ruchte Britse geschiedenis, waard om er door te dwalen. Londen, aanbevelenswaard is, van Windsor in een ruime boog zuid van Londen langs te rijden en dan daar ergens (bijvoorbeeld Redhill) de auto te laten staan en met de trein naar Londen te gaan; in Londen zelf is hef een ver- keersheksenketel en parkeerplaatsen zijn er bij na niet te vinden. Canterbury, met z'n kathedraal. Dover, met z'n krijtrotsen, die men het best bij Saint Margaret's Bay aan de noordkant van de stad kan bekijken (per auto te bereiken langs het kasteel). Het is wenselijk, hier bij een reisbureau te re serveren voor de overtocht Oostende-Dover; er is nog wel eens plaats over, maar soms ook niet en dat zou een halve dag of een dag wachten in Oostende kunnen betekenen. In Do ver kan men reserveren voor de terugreis. Aan boord van de veerboten is een kantoortje van de Britse automobielclub. Men kan er hotellijs- ten en ook een boekje met kampeerterreinen krijgen; overigens: campings zijn in Engeland minder dicht gezaaid dan men wel zou wensen. Het gebied ien oosten van het Snowdon-bergcomplex (met hier Capel Curig centraal) behoort tot de lieflijkste en meest .Welshe' delen van Wales. Stonehenge: hef merkwaardigste prehistorische bouwsel dat men zich kan denken. Tweeduizend jaar oud en nog vól geheimen. 1 Caernarvon-castle, een van de acht en de best bewaarde kasteel ruïnes rondom Snowdonia. Koning Edward I lief het bouwen aan de Straat van Menai, waardoor hij de scheepvaart naar Liverpool be heerste.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 19